True schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:43:
[...]
Laten we bij de feiten blijven. Een WOZ-waarde verhoging gebaseerd op verbeterde isolatie is volstrekt terecht. Dat jij het niet wilt betalen is een tweede. Daarbij geef je te kennen dat het als deels als subsidie is, fijn natuurlijk. Maar je hebt ook een besparing in maandelijkse kosten.
Je wilt natuurlijk alles gratis hebben en zo min mogelijk belasting betalen. Maar uiteindelijk wonen we samen in dit land.
Lekker generaliserende/aannemende opmerking. Ik chargeer zelf wat, niet heel handig, dacht dat er wel iets beter in gelezen kon worden, maar blijkbaar is de cultuur in dit topic wat anders dan normaal binnen Tweakers.
Maar het hele WOZ waarde gebeuren is veel te los zand, als je dan contact opneemt met de gemeente omdat het lijkt dat de waarde niet klopt (hoger of lager maakt hierbij niet uit), moet je hemel en aarde bewegen om je gelijk te krijgen of in ieder geval een eerlijk onderbouwd antwoord wilt krijgen. Meestal zeggen ze gewoon, doen we niet.
Wil je een goed energielabel krijgen, kan het zijn dat je invasieve maatregelen moet laten uitvoeren om isolatie te bewijzen. In dat geval, als je de isolerende maatregelen zelf uitvoert/laat uitvoeren (zonder subsidie), zullen dergelijke maatregelen dus nooit gezien worden en dergelijke mensen er op de lange termijn er beter op worden.
Willekeur, daar gaat het mij om, betaal prima mijn belastingen, moet eerlijk zijn, maar die eerlijkheid moet beide kanten opgaan en dat is bewezen zo vaak niet de waarheid. Argument dat het teveel kost om alle afzonderlijke gevallen te beoordelen en het niet gebeurt, compleet oneerlijk.
Het verhaal over badkamers en keukens is nergens wettelijk bepaald, dat is een besluit van de gemeentes. Als dat een keer breed uitgemeten wordt, is de kans groot dat het geen stand houdt om als onderdeel van de WOZ waarde genomen mag worden. De staat van een badkamer of keuken staat los van hoe duur de apparatuur of keukendeurtjes wel niet zijn. Als deze er eenmaal in zitten, zijn deze niets meer waard.
Extra schuurtje e.d., snap ik helemaal dat deze meegenomen worden, maar de criteria moeten veel concreter gemaakt worden en de bewijslast moet wederkerig zijn en op individueel niveau op korte termijn beoordeeld worden bij twijfel.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm