WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Ervaringen met de WOZ waarde

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 00:16
Van het huis dat wij enige tijd geleden gekocht hebben (en waar de overdracht nog van moet plaatsvinden), kan ik op wozwaardeloket alleen de waarde op 1-1-24 terugzien en eerder. Zoek ik bv. beide buren op dan zie ik wel de waarde van 2025 terug. Ik ben gewoon benieuwd hoeveel deze bedraagt, ook voor een indicatie van de gemeentelijke lasten. Kan ik bij de betreffende belastingsamenwerking vragen waarom dit zo is? Of misschien makkelijker/sneller aan de verkopend makelaar, ik neem toch aan dat van deze woning ook een recentere WOZ-waarde bekend moet zijn.

Import van EVs

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Luiaard schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:44:
Van het huis dat wij enige tijd geleden gekocht hebben (en waar de overdracht nog van moet plaatsvinden), kan ik op wozwaardeloket alleen de waarde op 1-1-24 terugzien en eerder. Zoek ik bv. beide buren op dan zie ik wel de waarde van 2025 terug. Ik ben gewoon benieuwd hoeveel deze bedraagt, ook voor een indicatie van de gemeentelijke lasten. Kan ik bij de betreffende belastingsamenwerking vragen waarom dit zo is? Of misschien makkelijker/sneller aan de verkopend makelaar, ik neem toch aan dat van deze woning ook een recentere WOZ-waarde bekend moet zijn.
9 v.d. 10 keer is dit omdat er een lopende bezwaarprocedure is dan is die laatste nog niet zichtbaar.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Luiaard
True schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:48:
[...]

9 v.d. 10 keer is dit omdat er een lopende bezwaarprocedure is dan is die laatste nog niet zichtbaar.
Weer wat geleerd, ik heb nog nooit bezwaar gemaakt. Ik zal het de makelaar eens vragen dan, lijkt me de meest directe route om het te weten te komen. Ik kocht het pand eind '25 dus voor toen was de woz actueel.

Import van EVs

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

True schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:48:
[...]

Maar bezwaar kan toch pas worden ingediend nadat de woz (openbaar) bekend is?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:25

Aganim

I have a cunning plan..

Sport_Life schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:19:
[...]

De bezwaartermijn gaat lopen vanaf de dagtekening van de beschikking van je gemeente.

Naar mijn ervaring verschilt het per gemeente hoe snel de WOZ waarde op wozwaardeloket staat en daarmee dus openbaar bekend is. In mijn huidige gemeente staat hij er al op wanneer de beschikking in de bus ligt. Bij mijn eerste woning gebeurde dat pas weken later, ik vermoed dat ze daar eerst de bezwaartermijn en een eventueel bezwaar afwachtten.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Sport_Life schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:19:
[...]

Die van mijn buren was in $huidig_jaar niet inzichtelijk omdat hun $vorig_jaar bezwaar nog liep (rechtszaak). n=1 natuurlijk en dat zal ongetwijfeld verschillen per gemeente.

• Luiaard
In de NVM vragenlijst is dit een standaard vraag of er bezwaar is aangetekend tegen de waardebeschikking WOZ. Ik heb het net gecontroleerd, maar daar hadden de verkopers nee ingevuld (november 2025).

Ik vind het dan ergens wel een beetje gek als ze dit daarna wel zouden hebben gedaan, zeker als je het huis al verkocht hebt (december 2025 getekend). Passeren is pas deze zomer. Ik ga dit daarom wel even navragen.

Import van EVs

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Luiaard schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:04:
Ik vind het dan ergens wel een beetje gek als ze dit daarna wel zouden hebben gedaan, zeker als je het huis al verkocht hebt (december 2025 getekend). Passeren is pas deze zomer. Ik ga dit daarom wel even navragen.
Peildatum 1-1-25 is de WOZ-waarde die dit jaar is vastgesteld, dus als ze op een vragenlijst van november hebben aangegeven geen bezwaar ingesteld te hebben dan klopte dat gewoon op dat moment.

En waarom is dat gek? Het huis is tot het moment dat de boel passeert van hun en de WOZ heeft wel invloed op wat ze betalen aan belasting, gemeentelijke lasten en heffingen. En stel dat jij onder de bus komt waardoor het hele feest niet doorgaat? Ze zouden wel gek zijn om geen bezwaar aan te tekenen als ze het niet met de waarde eens zijn.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-06 15:23
Als het goed is krijg je bij de koopdocumenten ook de te verwachten lasten van de gemeente door. Dat de WOZ niet beschikbaar is vind ik wel vreemd. Maar dat kan de makelaar voor je achterhalen (is hun werk om jou alle bescheiden te geven die je nodig hebt bij de koop)

• Luiaard
Aganim schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:21:
En waarom is dat gek? Het huis is tot het moment dat de boel passeert van hun en de WOZ heeft wel invloed op wat ze betalen aan belasting, gemeentelijke lasten en heffingen. En stel dat jij onder de bus komt waardoor het hele feest niet doorgaat? Ze zouden wel gek zijn om geen bezwaar aan te tekenen als ze het niet met de waarde eens zijn.
Mijn persoonlijke insteek is dat ik nooit bezwaar zou maken tenzij het onbegrijpelijk uit de pas loopt. Ik vind het wat gek om wel de stijging van je huizenprijs te verwelkomen, maar liever niet ietsje meer belasting te betalen. Vervolgens, ook mijn mening vind ik het wat apart als je je huis verkoopt voor een bedrag met zes cijfers en dan nog een paar euro probeert te besparen voor de resterende tijd dat je er woont. Het is een vrij land en ik ga het navragen, tot dan is het speculatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Luiaard op 14-05-2026 14:17 ]

Import van EVs

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

@Luiaard en die mening mag je hebben, maar een ander hoeft het daar niet mee eens te zijn natuurlijk.

Je weet niet wat de aanslag was, misschien ligt het bedrag wel fors hoger dan wat jullie overeengekomen zijn. Dan klopt die waardebepaling simpelweg niet en loopt die inderdaad volledig uit de pas. Persoonlijk heb ik dat nu inmiddels 2x gehad, sommige gemeenten rekenen zich graag rijk.

• HvdBent
Geen enkele gemeente rekent zich graag rijk, een gemeente moet rond zien te komen. Ik ken maar weinig gemeenten die echt geld over houden, het zullen er wellicht een paar zijn, maar de meeste gemeenten gaan van gat naar gat.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:41
Luiaard schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:04:
In de NVM vragenlijst is dit een standaard vraag of er bezwaar is aangetekend tegen de waardebeschikking WOZ. Ik heb het net gecontroleerd, maar daar hadden de verkopers nee ingevuld (november 2025).

Als koper zou ik dat wel fijn vinden. Blijkbaar viel de WOZ waarde dan tegen in verhouding tot de verkoopprijs. Wat in andere woorden betekent dat jullie minder hebben betaald dan wat je op basis van die WOZ waarde zou verwachten.

• HvdBent
ik heb voor mijn huidige huis ook minder betaald dan de WOZ waarde, die was te hoog maar de vorige bewoonster hoewel boekhoudster geweest had er nooit iets mee gedaan. Lag vooral aan de staat van onderhoud/isolatie. En dat hebben we bijna verholpen.

WOZ zegt niet alles als het om de verkoopwaarde van een huis gaat. Makelaar doet ook veel, bij de verkoop van ons vorige huis hadden we een onervaren makelaar met haast (hoog zwanger) dat heeft ons geld gekost

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
HvdBent schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:32:
ik heb voor mijn huidige huis ook minder betaald dan de WOZ waarde, die was te hoog maar de vorige bewoonster hoewel boekhoudster geweest had er nooit iets mee gedaan. Lag vooral aan de staat van onderhoud/isolatie. En dat hebben we bijna verholpen.

WOZ zegt niet alles als het om de verkoopwaarde van een huis gaat. Makelaar doet ook veel, bij de verkoop van ons vorige huis hadden we een onervaren makelaar met haast (hoog zwanger) dat heeft ons geld gekost
Als de waarde in economisch verkeer (verkoop) lager is dan de WOZ-waarde dan kun je met een bezwaar van twee minuten een gemeente al overtuigen van een andere WOZ-waarde. Dat al dan niet i.c.m. een taxatierapport is echt de beste om een WOZ-waarde te bepalen.

• HvdBent
True schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Als de waarde in economisch verkeer (verkoop) lager is dan de WOZ-waarde dan kun je met een bezwaar van twee minuten een gemeente al overtuigen van een andere WOZ-waarde. Dat al dan niet i.c.m. een taxatierapport is echt de beste om een WOZ-waarde te bepalen.
Ik kreeg naar aanleiding van de koop meteen een brief van de gemeente met een formulier, daarmee is meteen de WOZ waarde verlaagd. Heb wel aangegeven dat we gingen isoleren, maar dat keuken en badkamers bleven zoals ze waren (oud maar bruikbaar)

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 10:58

Fiets

A.K.A. Bambi

Dit jaar eindelijk een keer succes gehad met bezwaar maken :-D van een WOZ waardeverhoging van 21% terug naar 'maar' 11% hoger. Maar over vijf jaar is de WOZ waarde alsnog bijna 100% hoger geworden..

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• Luiaard
Nog even terugkomend op mijn casus. Verkoper heeft geantwoord op mijn vraag via de makelaar. De gemeente is laat, de nieuwe WOZ is nog niet bekend, zou ten laatste deze maand moeten gebeuren en dan stuurt hij het door. Dus niks aan de hand en geen bezwaar.

Import van EVs

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:12
Vreemd verhaal.. je hebt toch je belastingaangifte voor 2025 al moeten invullen?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20
Scheurbuik schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:07:
Vreemd verhaal.. je hebt toch je belastingaangifte voor 2025 al moeten invullen?
WOZ-waarde in 2025 (peildatum 1 januari 2024)

• Rubbergrover1
True schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Dat bezwaar moet volgens mij worden ingediend door de eigenaar. Als je pas komende zomer passeert, ben je dan pas eigenaar, maar ben je wel te laat met het indienen van bezwaar tegen deze WOZ waarde.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:22:
[...]

Dat bezwaar moet volgens mij worden ingediend door de eigenaar. Als je pas komende zomer passeert, ben je dan pas eigenaar, maar ben je wel te laat met het indienen van bezwaar tegen deze WOZ waarde.
Je kunt eerder bezwaar maken als je een koopcontract hebt.
Dat heb ik ook gedaan omdat de woz 450k hoger was dan de aankoopprijs. Heb toen taxatierapport (voor verbouwing) opgestuurd en de woz is daarmee gelijk gezet.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 20-05-2026 08:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Je kunt eerder bezwaar maken als je een koopcontract hebt.
Dat heb ik ook gedaan omdat de woz 450k hoger was dan de aankoopprijs. Heb toen taxatierapport (voor verbouwing) opgestuurd en de woz is daarmee gelijk gezet.
Ah, dat wist ik niet. Weer wat geleerd, bedankt.

• BulkyBear
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-06 13:22
snip: spam

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 28-05-2026 15:26 ]

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:42

Fe2O3

Ja das roest

Luiaard schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:47:
Nog even terugkomend op mijn casus. Verkoper heeft geantwoord op mijn vraag via de makelaar. De gemeente is laat, de nieuwe WOZ is nog niet bekend, zou ten laatste deze maand moeten gebeuren en dan stuurt hij het door. Dus niks aan de hand en geen bezwaar.
De gemeente is niet te laat, de gemeente gaat je vragen om je koopcontract en taxatierapport en dat gaat je WOZ worden ;)

Hier ook gehad, gekocht in Aug - Dec getekend en in het jaar erop niks van de WOZ gehoord tot dat verzoek op de mat viel in Maart oid.

Dum de dum

• Luiaard
Fe2O3 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:15:
[...]

De gemeente is niet te laat, de gemeente gaat je vragen om je koopcontract en taxatierapport en dat gaat je WOZ worden ;)

Hier ook gehad, gekocht in Aug - Dec getekend en in het jaar erop niks van de WOZ gehoord tot dat verzoek op de mat viel in Maart oid.
Zou me sterk lijken. Het gaat namelijk om de waarde per 1-1-2025. Toen stond het nog niet te koop, dus mijn koop met passeerdatum in augustus 2026 heeft daar geen enkele invloed op. Later mogelijk wel natuurlijk want een verkoop is een goed ijkpunt.

Op de site van de belastingsamenwerking staat: “Waarom heb ik nog geen aanslag?
Verzendmomenten:
Aanslagen worden gefaseerd verstuurd gedurende het jaar, voornamelijk in de periode van januari tot en met mei. Dit kan per jaar en per persoon wisselen.”

Ik wacht hem rustig af.

Import van EVs

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Fiets schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:38:
Dit jaar eindelijk een keer succes gehad met bezwaar maken :-D van een WOZ waardeverhoging van 21% terug naar 'maar' 11% hoger. Maar over vijf jaar is de WOZ waarde alsnog bijna 100% hoger geworden..
Hier ook gelukt, mijn stijging viel dan nog mee. Van oorspronkelijk 7,5% stijging terug naar 2%. Normaal zou ik het misschien geaccepteerd hebben, maar in dit geval was de WOZ-waarde gewoon duidelijk aantoonbaar te hoog ingeschat. We hadden de overdracht van het huis vlak voor de peildatum en meerdere waardes in het door de gemeente gehanteerde KOUDV model waren te hoog, dus op die punten zonder problemen gelijk gekregen.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 10:58

Fiets

A.K.A. Bambi

Aganim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Hier ook gelukt, mijn stijging viel dan nog mee. Van oorspronkelijk 7,5% stijging terug naar 2%. Normaal zou ik het misschien geaccepteerd hebben, maar in dit geval was de WOZ-waarde gewoon duidelijk aantoonbaar te hoog ingeschat. We hadden de overdracht van het huis vlak voor de peildatum en meerdere waardes in het door de gemeente gehanteerde KOUDV model waren te hoog, dus op die punten zonder problemen gelijk gekregen.
Ik had gelukkig nog een iets oudere taxatie die te laat was voor de vorige WOZ waarde om iets mee te kunnen doen en inderdaad de KOUDV, die standaard overal een 3 krijg kreeg ik op enkele punten naar 2.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste