t14wo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:43:
[...]
Het zal mij benieuwen of die 40k verschil in WOZ (ik moet je daarover geloven) daadwerkelijk die 95 euro van je desktop taxatie compenseert in lagere belastingen. Maargoed, het is uiteraard je goedrecht om in bezwaar te gaan en optimaliseren van de hoeveelheid belasting die je betaalt doen we allemaal bij de IKB aangifte.
Update: Ik heb niet alle waarden precies bij de hand maar het is toch leuk om nog even een update te geven. In eerste instantie is mijn bezwaar afgewezen. We moesten dus gewoon de opgelegde aanslag betalen zonder verdere argumentatie.
Echter een jaar later, het is 2026 (peildatum 2025) later is naar mijn indruk toch rekening gehouden met het bezwaar. Want ondanks dat de waarden van huizen na 2024 flink zijn gestegen, werd de woz-waarde van het huis een jaar later niet fors omhoog maar met €5000 naar beneden ten opzichte van het peiljaar 2024 bijgesteld. In de praktijk is dat dus een forse verlaging ook al kan ik niet exact zeggen hoeveel dat is, maar wel meer dan de hier genoemde €20.000. Ik Google namelijk dat landelijk, gemiddeld de woz-waarde 10,6% was gestegen. (peildatum 1 januari 2025). Aangezien we gedurende dat jaar ook flink hadden verduurzaamd, waardoor de waarde van het huis steeg, ben ik dus met deze verlaging. naar beneden zeer tevreden. Het is een verlaging wat jaren doorwerkt in je aanslagen van verschillende belastingen o.a. het waterschap. (Verlaging van de WOZ-waarde kan onder omstandigheden ook nadelig uit pakken)
PS Ik heb dus niet €95 betaalt voor de desktoptaxatie om bezwaar te maken, ik had taxatie al liggen omdat we de hypotheek gingen verhogen. En blijkbaar had bezwaar maken dus in mijn situatie toch zin.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.