Ervaringen met de WOZ waarde

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:43

LankHoar

Langharig tuig

Vorig jaar heb ik mijne eerste woning gekocht. Ik heb nog geen officieel bericht van de WOZ-waarde gekregen, maar heb al wel de gemeentelijke aanslag ontvangen waarin ik de WOZ-waarde kon inzien. Deze zou van 2024 naar 2025 met een whopping 17,5% zijn gestegen. Dat lijkt me erg gortig eerlijk gezegd, maar goed ik heb dus nog geen bericht van de WOZ instantie zelf (of die brief heeft mij niet bereikt). Is het handig om alvast actie te ondernemen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:24
LankHoar schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:21:
Vorig jaar heb ik mijne eerste woning gekocht. Ik heb nog geen officieel bericht van de WOZ-waarde gekregen, maar heb al wel de gemeentelijke aanslag ontvangen waarin ik de WOZ-waarde kon inzien. Deze zou van 2024 naar 2025 met een whopping 17,5% zijn gestegen. Dat lijkt me erg gortig eerlijk gezegd, maar goed ik heb dus nog geen bericht van de WOZ instantie zelf (of die brief heeft mij niet bereikt). Is het handig om alvast actie te ondernemen?
De vraag is: hoe terecht/kloppend is de waarde?

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Homer-Simpson schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:25:
[...]

De vraag is: hoe terecht/kloppend is de waarde?
Ik heb daar zeker mijn twijfels bij. De woning heb ik wel voor net iets meer gekocht dan de geschatte waarde (maar dat was een paar maanden later). Echter ben ik inmiddels zoveel tegengekomen met klussen dat ik dit bedrag er echt niet voor betaald zou hebben als ik dat geweten had. Best wel in vergist. Dus dan is de WOZ-waarde wel optimistisch op die datum in mijn optiek.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:02
LankHoar schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:27:
[...]

Ik heb daar zeker mijn twijfels bij. De woning heb ik wel voor net iets meer gekocht dan de geschatte waarde (maar dat was een paar maanden later). Echter ben ik inmiddels zoveel tegengekomen met klussen dat ik dit bedrag er echt niet voor betaald zou hebben als ik dat geweten had. Best wel in vergist. Dus dan is de WOZ-waarde wel optimistisch op die datum in mijn optiek.
De waarde wordt bepaald door de transactie prijs bij de notaris. Dat jij meer betaald hebt dan de warde is jouw perceptie, maar ik denk niet dat de gemeente daar naar kijkt. Als jij voor de hypotheek een taxatie hebt laten doen en die waarde is lager dat WOZ waarde zou je op basis daarvan contact met de gemeente kunnen opnemen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bestseller schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:26:
Wij hebben een opknaphuis gekocht.

Alles was hierin verouderd. Als ik de WOZ waarde van 2024 pak: dan is daar geen rekening mee gehouden.

Dus voor die van 2025 wil ik bezwaar indienen met de foto’s uit de verkoopadvertentie uit 2025.

Nu is het zo dat op 1 januari 2026 bovenstaande oude meuk er helemaal uit is. Dus het hele huis is gestript. Betekent dit dat ik met de foto’s van nu: volgend jaar nog eens bezwaar kan gaan maken? Ook al zal het in augustus volledig gerenoveerd zijn. De peildatum blijft 1 jan toch: en toen was het volledig gestript.
Ik heb enkele jaren geleden ook een 'klushuis' gekocht. De woz waarde was 400k hoger dan de prijs die wij hebben betaald en wat tegelijkertijd de taxatie waarde was.
Contact opgenomen met de gemeente en toen is de woz verlaagd uiteindelijk obv ons taxatie rapport (voor verbouwing).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

deejeebv schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:37:
[...]

De waarde wordt bepaald door de transactie prijs bij de notaris. Dat jij meer betaald hebt dan de warde is jouw perceptie, maar ik denk niet dat de gemeente daar naar kijkt. Als jij voor de hypotheek een taxatie hebt laten doen en die waarde is lager dat WOZ waarde zou je op basis daarvan contact met de gemeente kunnen opnemen.
Hmm op die fiets, jammer. Het voelt als een erg forse verhoging van de WOZ waarde. Er is destijds geen "echte" taxatie gedaan, enkel een desktoptaxatie. Dit is volledig door mijn hypotheekadviseur geregeld, en ik heb dat document nooit gezien, dus ik weet niet wat daar in staat. Ik heb niet de maximale hypotheek genomen, en een redelijke cent spaargeld meegenomen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
LankHoar schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:49:
[...]

Hmm op die fiets, jammer. Het voelt als een erg forse verhoging van de WOZ waarde. Er is destijds geen "echte" taxatie gedaan, enkel een desktoptaxatie. Dit is volledig door mijn hypotheekadviseur geregeld, en ik heb dat document nooit gezien, dus ik weet niet wat daar in staat. Ik heb niet de maximale hypotheek genomen, en een redelijke cent spaargeld meegenomen.
De taxatie is niet gedeeld met de gemeente, maar de prijs waarvoor jij gekocht hebt wel. WOZ waarde moet in de huidige markt het jaar daarvoor lager zijn en het jaar daarna logischerwijs hoger zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

True schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:01:
[...]

De taxatie is niet gedeeld met de gemeente, maar de prijs waarvoor jij gekocht hebt wel. WOZ waarde moet in de huidige markt het jaar er voor lager zijn en het jaar erna logischer wijs hoger zijn.
Hij was daarvoor lager, en is nu hoger inderdaad. Maar 10% stijging had ik niet zo gek gevonden, maar 17,5% (of nog iets meer geloof ik) wel.

Enfin, ik heb het taxatierapport opgevraagd bij mijn hypotheekadviseur. Wie weet staat er iets op waar ik wat mee kan, en anders moet ik gewoon dokken :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
LankHoar schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:05:
[...]

Hij was daarvoor lager, en is nu hoger inderdaad. Maar 10% stijging had ik niet zo gek gevonden, maar 17,5% (of nog iets meer geloof ik) wel.

Enfin, ik heb het taxatierapport opgevraagd bij mijn hypotheekadviseur. Wie weet staat er iets op waar ik wat mee kan, en anders moet ik gewoon dokken :)
Taxatierapport kun je niets mee, want dat is namelijk wat het waard is.
Eventueel bouwkundige keuring als je die hebt daarmee kun je redelijkerwijs aantonen dat er x mis was wat y geld zou kosten. Maar nog steeds heb je de woning kocht voor z koopsom in normaal economisch verkeer.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
LankHoar schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:05:
[...]

Jij hebt de woning gekocht voor dat bedrag dus schijnbaar vond je het dat waard.
Beetje raar als je dan bezwaar gaat maken althans dat zal de gemeente aanvoeren lijkt me.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:07
hoihoi66 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:14:
Hoi allemaal,

Ik zit met een WOZ-waardering van mijn woning en heb een vraag over de m²-prijs van een veranda/serre. Ik zal voor het eerst een bezwaar indienen nu na 15 jaar wonen.

Situatie:
• Hoofdwoning + uitbouw van 8 m² (volwaardige woonruimte) sinds de bouw in 2011

• Veranda/serre 14 m², lichte constructie, polycarbonaat dak, glazen schuifdeuren, niet verwarmd, niet geïsoleerd, geen fundering. sinds 2024 en ingeschat door hen op €36.386!!

• WOZ-waardering voor de veranda EN uitbouw: €2.600 per m² (dus zelfde als volwaardige uitbouw).

Dit lijkt mij niet goed.

Vraag:
Wat vinden jullie een realistische m²-prijs voor zo’n veranda/serre, gezien de beperkte bouwkwaliteit en gebruiksmogelijkheden?
Zijn er vergelijkbare WOZ-waarderingen of marktprijzen bekend dat jullie weten?
Is volgens mij ook niet wettelijk vastgelegd, maar een ‘basic’ veranda moet toch niet zo duur ingeschat worden zou je zeggen?

De veranda heeft rond de 4000 euro gekost 😅

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Sinds wanneer telt een veranda mee? Wij hebben in '24 ook een tuinkamer laten zetten op een gestortte vloer (totale kosten 'iets' meer dan die 4k) van zo'n 30m2 maar die is zoals ik zie echt niet meegenomen nog in de WOZ waarde (en imho zijn het ook geen bewoonbare meters, hoewel we er wel ook een extra kamer in hebben gemaakt als thuiskantoor)

Life is what happens while you're busy making other plans

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

hoihoi66 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:14:

• Veranda/serre 14 m², lichte constructie, polycarbonaat dak, glazen schuifdeuren, niet verwarmd, niet geïsoleerd, geen fundering. sinds 2024 en ingeschat door hen op €36.386!!

• WOZ-waardering voor de veranda EN uitbouw: €2.600 per m² (dus zelfde als volwaardige uitbouw).
En hier zit het verschil. Hij mag vol meegeteld worden als het een woonruimte is, maar zoals jij het beschrijft is het dat niet. Ik denk namelijk niet dat het een temperatuur gereguleerde kamer is. En dan kun je dus niet vol worden aangeslagen.
KNIP/PLAK

Wat zegt de regelgeving?
Een constructie die omsloten is met glas, afsluitbaar is, en stevig vastzit aan de woning, deel uitmaakt van het pand en van het verblijfsobject.
Dat betekent dat het wel degelijk wordt meegenomen als onderdeel van het gebruiksoppervlak. Maar let op: niet als gebruiksoppervlakte wonen, vanwege het ontbreken van goed regelbaar binnenklimaat.
Het valt dan in de categorie “overig inpandig”. En daarmee kom je automatisch uit bij:
bijvoorbeeld deelobjectcode 1230 (eenvoudige serre)
Mits de ruimte geheel omsloten is, afsluitbaar, en meer is dan alleen een dakje.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:15
Ronald.42 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:29:
[...]

Jij hebt de woning gekocht voor dat bedrag dus schijnbaar vond je het dat waard.
Beetje raar als je dan bezwaar gaat maken althans dat zal de gemeente aanvoeren lijkt me.
Aan de andere kant dan de koper van de woning beargumenteren dat je in deze woningmarkt niet betaald voor wat je iets waard vind, maar omdat een woning een eerste levensbehoefte heeft en je op een krappe woningmarkt niet naar waarde kan bieden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bestseller schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:54:
[...]

Aan de andere kant dan de koper van de woning beargumenteren dat je in deze woningmarkt niet betaald voor wat je iets waard vind, maar omdat een woning een eerste levensbehoefte heeft en je op een krappe woningmarkt niet naar waarde kan bieden.
Dus? Woz maar terugbrengen tot een fictief bedrag minus de stijging door schaarste ofzo?

Het is een (benadering van) de marktprijs. Geen betere uitwerking daarvan dan de blijkbaar recent vastgestelde verkoopprijs.

Nog los van het feit dat het uiteindelijk niet zo gek veel uitmaak. Mijn huis is de afgelopen jaren ook tegen de 10% in waarde gestegen. Maar mijn ozb was drie jaar geleden een stuk hoger. Het is gewoon de sluitpost van de gemeente. Dus dat zal je jaarlijks een bepaald bedrag kosten. Die maar losjes iets te maken heeft met die woz.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 23-02-2026 22:22 ]

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:08

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Hier is de aanslag ook binnen. Huis gebouwd in 2023 en peildatum 1-1-2024 was ongeveer de aankoopwaarde. Aanslag 2026 met peildatum 1-1-2025 ligt 17,7% hoger. Lag wel in de lijn der verwachting eerlijk gezegd. Identiek huis is afgelopen najaar verkocht voor een ton meer.

Sys Specs

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-02 07:37
Gaat lekker zo met de WOZ. 1 woning is nu obv de WOZ 2.5x voor wat wij in 2011 betaald hebben en een ander 1.5x sinds 2015....

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nieuwe waarde dik een kwart erbij tov vorige keer. Pffff

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-03 22:20
Heb nog geen nieuwe waarde. Wanneer is de eind datum?
Huidige WOZ is tussen de 150K en 200K. Het betreft een nieuwbouw 2024 woning vrijstaand 150m2.
We gaan het mee maken, wel typisch dat het dan zo lang duurt...

Maar schat dat de WOZ wel 3x zo hoog zal worden. Slik haha

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:42
Nieuwe waarde vandaag binnengekregen. 12% omhoog. Echter, vorig jaar was niet opgevallen dat een 100% identiek huis op 40 meter afstand weer afgedreven is van mijn woz waarde. 2 jaar na de koop van mijn huis heb ik de WOZ van die van mij naar beneden gebracht omdat er bijna 50k verschil zat tussen de woningen en de WOZ hoger was gezet dan ik had betaald. Eerste keer mislukte dat vanwege een 'foutje in de waarde van het andere huis', het jaar erop was dat nog steeds en heb ik gezegd dat na een waarschuwing en niet aanpassen van die waarde ik het gerust naar de rechtbank toe trek en hebben ze het gelijk getrokken in mijn voordeel. De jaren erna was het verschil ongeveer 1k tot vorig jaar, toen was het weer 25k. Morgen even opletten of die bij WOZ waardeloket naar boven komt, maar als het verschil nog steeds 25k+ is dan trek ik wel weer aan de bel met een bezwaar. Nee heb je, Ja kun je krijgen.

Het taxatierapport is ook vreemd. Een van de vergelijkbare huizen verkocht op 12 februari 2025: verkoopwaarde 440k, vastgestelde woz van 1-1-25 465k. Een andere verkocht in december 2024: verkoopwaarde 412k, vastgestelde woz van 1-1-25: 520k

Daarbovenop kwam er gisteren een krantenartikel dat gemeente Gorinchem de WOZ stelselmatig 8% boven de verkoopprijs plaatst in het afgelopen 2 jaar.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Een paar jaar geleden heb ik bezwaar gemaakt, en gelijk gekregen.
Vorig jaar waren de referentie-objecten belachelijk; én groter, én nieuwer, én een groter perceel, én beter onderhouden. Bezwaar gemaakt, inclusief een aantal woningen aangedragen die wél vergelijkbaar zijn en voor flink minder zijn verkocht dan mijn WOZ waarde. Dit werd per direct afgewezen want "de huidige staat van uw woning is al meegewogen, en ons computersysteem voor referentie-objecten heeft gelijk". (dafuq?)
Uiteindelijk wel bij laten zitten omdat het me de energie niet waard was.

Gisteren de nieuwe aanslag ontvangen; nu zijn de referentie-objecten die ik vorig jaar heb aangedragen wél meegenomen. De waarde is nu gelijk gebleven (2k gezakt; dat noem ik gelijk gebleven). En dat in een stijgende markt.
Misschien had ik vorig jaar tóch wel een punt?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 20:58
De WOZ van onze woning is van 562K (2024) naar 711K (2025) gegaan. In deze periode geen noemenswaardige verbouwingen gedaan. Maar de referentie-objecten zitten wel in een soortgelijke range. Kost ons een kleine 200 euro per jaar extra.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Woz is 9% gestegen en de totale aanslag 2% van 1468 naar 1497. :).

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 24-02-2026 21:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:30
Sport_Life schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:36:
Woz is 9% gestegen en de totale aanslag 2% van 1468 naar 1497. :).
Zo had ik het hier nog niet bekeken.
WOZ is 9,2% gestegen maar de aanslag is hier 1,8% lager.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:35
Vandaag de WOZ waarde ontvangen… 16,5% omhoog… vorig jaar bezwaar gemaakt (zelf rechtstreeks bij de Gemeente, dus niet via zo’n bureau) en gelijk gekregen en nu lijkt het er op dat ze dat dit jaar weer willen ‘compenseren’ met deze belachelijke verhoging. Opnieuw bezwaar maken dus… rond de 10% had ik geloofwaardiger gevonden.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:35
frumper schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:18:
[...]

Sinds wanneer telt een veranda mee? Wij hebben in '24 ook een tuinkamer laten zetten op een gestortte vloer (totale kosten 'iets' meer dan die 4k) van zo'n 30m2 maar die is zoals ik zie echt niet meegenomen nog in de WOZ waarde (en imho zijn het ook geen bewoonbare meters, hoewel we er wel ook een extra kamer in hebben gemaakt als thuiskantoor)
Bij mij was een afdakje bij mijn garage wat gebruikt wordt om fietsen onder te stallen als tuinhuisje gezien en meegeteld. Dat krijg je als je een luchtfoto van bovenaf bekijkt en een ‘aanbouw’ ziet aan een garage. Bezwaar gemaakt (met nog wat andere zaken) en gelijk gekregen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:02
Aankoopprijs 389k
Waarde volgens verschillende platformen en makelaar op dit moment 450-500k
Woz 364k

Valt mee maar ik schrik met name van de totale kosten aan gemeentebelastingen tegenwoordig. €1600 voor een dorp. Ik vind het schandalig veel geld.

SiberischeHusky Shepsky

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CryptoNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:42:
Aankoopprijs 389k
Woz 364k

Valt mee maar ik schrik met name van de totale kosten aan gemeentebelastingen tegenwoordig. €1600 voor een dorp. Ik vind het schandalig veel geld.
:o

• CryptoNL
Vraag mij ook af of je bezwaar kunt maken tegen de totale gemeentelijke belastingen. Echt schandalig veel geld.

SiberischeHusky Shepsky

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
CryptoNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:01:
[...]

Vraag mij ook af of je bezwaar kunt maken tegen de totale gemeentelijke belastingen. Echt schandalig veel geld.
Ja ze hebben er zelfs een speciale datum voor vastgesteld: woensdag 18 maart 2026.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:04
Zitten er bij 1600 wellicht nog andere belastingen?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

CryptoNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:01:
Nou, laat dat nou treffen. Over drie weken zijn er verkiezingen die precies hierover gaan :)

• AnthonyR
  • Laatst online: 03:51
SunnieNL schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:49:

Het taxatierapport is ook vreemd. Een van de vergelijkbare huizen verkocht op 12 februari 2025: verkoopwaarde 440k, vastgestelde woz van 1-1-25 465k. Een andere verkocht in december 2024: verkoopwaarde 412k, vastgestelde woz van 1-1-25: 520k

Daarbovenop kwam er gisteren een krantenartikel dat gemeente Gorinchem de WOZ stelselmatig 8% boven de verkoopprijs plaatst in het afgelopen 2 jaar.
Zit in dezelfde gemeente, stijging van nog geen 5%. En voor het WOZ bedrag zou ik het zeker niet verkopen. Wel in een andere prijsklasse, dus minder transacties.

[ Voor 4% gewijzigd door AnthonyR op 26-02-2026 06:41 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:32
SunnieNL schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:49:
Nieuwe waarde vandaag binnengekregen. 12% omhoog. Echter, vorig jaar was niet opgevallen dat een 100% identiek huis op 40 meter afstand weer afgedreven is van mijn woz waarde. 2 jaar na de koop van mijn huis heb ik de WOZ van die van mij naar beneden gebracht omdat er bijna 50k verschil zat tussen de woningen en de WOZ hoger was gezet dan ik had betaald. Eerste keer mislukte dat vanwege een 'foutje in de waarde van het andere huis', het jaar erop was dat nog steeds en heb ik gezegd dat na een waarschuwing en niet aanpassen van die waarde ik het gerust naar de rechtbank toe trek en hebben ze het gelijk getrokken in mijn voordeel. De jaren erna was het verschil ongeveer 1k tot vorig jaar, toen was het weer 25k. Morgen even opletten of die bij WOZ waardeloket naar boven komt, maar als het verschil nog steeds 25k+ is dan trek ik wel weer aan de bel met een bezwaar. Nee heb je, Ja kun je krijgen.

Gorinchem heeft hoog dalem. Die wijk trekt alles uit verband qua waarde vs de rest. Die trekt dus alles mee.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• CryptoNL
eamelink schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:41:
[...]

Nou, laat dat nou treffen. Over drie weken zijn er verkiezingen die precies hierover gaan :)
Dat gaat geen enkel verschil maken. We wonen al jaren in dit dorp en de GB is hier altijd al heel hoog geweest zo blijkt.

SiberischeHusky Shepsky

• AnthonyR
  • Laatst online: 03:51
Bschnitz schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 06:49:
[...]

Gorinchem heeft hoog dalem. Die wijk trekt alles uit verband qua waarde vs de rest. Die trekt dus alles mee.
Mooie wijk O+

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-03 22:43
Ik kreeg gisteren ook de Gemeentebelastingsaanslag binnen met daarin de nieuwe (peildatum 1-1-2025) WOZ waarde, die is 13,6% hoger dan het jaar daarvoor. Bij de gemeente het taxatierapport opgevraagd, en de 3 referentieobjecten zijn respectievelijk ongeveer 1, 6 en 8 procent in WOZ waarde gestegen. 1 van de referentiewoningen is daarmee van 10k duurder naar 25k goedkoper dan mijn woning geworden! Ik heb dus maar bezwaar gemaakt dat ik geen onderbouwing zie voor 13,6% waardestijging.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Aankoopprijs 389k
Woz 364k

Ga naar de website van de gemeente, kijk waar ze het aan uit geven.
Kies wat je tegenstaat qua uitgaves en ga naar de gemeenteraad om ze uit te leggen wat beter kan en hoop dat ze je mening waarderen :)

Vooral in een durp kan een individuele burger makkelijk de lagere overheid benaderen en input geven.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:44
WOZ hier 2,7% gestegen. Dat lijkt nogal een uitzondering te zijn gezien de percentages die ik hier voorbij zie komen.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-03 21:59
Aankoopprijs 389k
Woz 364k

Hier is de WOZ 604k (5,7% gestegen, verwacht wel dat ie volgend jaar flink omhoog gaat aangezien wij hier afgelopen oktober zijn komen wonen dus verkoopprijs...) en moeten wij +/- €1.440,- betalen.
Bijzonder dat er onderling zoveel verschil in kan zitten, hogere waarde maar minder betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rensjuh op 26-02-2026 08:43 ]

• CryptoNL
Rensjuh schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:42:
[...]

Hier is de WOZ 604k (verwacht wel dat ie volgend jaar flink omhoog gaaat) en moeten wij +/- €1.440,- betalen.
Bijzonder dat er onderling zoveel verschil in kan zitten, hogere waarde maar minder betalen.
Mijn vader ongeveer dezelfde woz €800 per jaar ;) Inderdaad de verschillen zijn bizar groot

SiberischeHusky Shepsky

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rensjuh schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:42:
[...]

Hier is de WOZ 604k (5,7% gestegen, verwacht wel dat ie volgend jaar flink omhoog gaat aangezien wij hier afgelopen oktober zijn komen wonen dus verkoopprijs...) en moeten wij +/- €1.440,- betalen.
Dat is niet bijzonder, maar gewoon logisch.
De WOZ is tenslotte alleen maar de verdeelsleutel hoe de gemeentelijke begroting over de inwoners wordt verdeeld voor de financiering :)

Meer gemeentelijke voorzieningen -> meer kosten om uit te smeren.
dus in gemeentes met relatief meer voorzieningen/kosten is de prijs per huishouden hoger.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2026 09:12 ]

PSN

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Bij mij is de aanslag ook binnengekomen. De WOZ waarde is bij mij met een ton gestegen, dat is meer dan 30%, daar schrik ik nogal van. Andere jaren niet echt kritisch naar gekeken, maar misschien is het toch goed om dat wel een keer te gaan doen of dit wel klopt.

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-03 15:33
Bij ons viel het heel erg mee pijldatum 1-1-2025. 266,000k 9,04% Verhoging ten opzichte van vorig jaar, gekocht voor 147k euro in 2020.
Verkoop prijs ligt rond de 280k, bijna een verdubbeling van de waarde sinds 2020.

Dit is voor mij relevant want het is mijn exit vermogen als ik over enkele jaren naar het buitenland vertrekt.

Ik merk dat het steeds lucratiever blijft om gewoon te blijven wonen waar ik nu zit (147k hypo tegen 1.5% 30 jaar vast)

De inflatie + gemiddeld jaarlijks 10% waardestijging die ik heb sinds 2020.

Vanaf volgend jaar zal mijn WOZ over de helft van mijn aanschaf prijs zitten. tevens is mijn huidige verkoop prijs dit nu al. Bij emigratie heb ik dus effectief gespaard doormiddel van een gratis lening (inflatie, + jaarlijkse overwaarde de 1.5% hypotheek ver overstijgen) durf zelfs te stellen dat ik bij de tijd ik vertrek hier jaren "gratis gewoond hebt"

Ik dacht eerst aan doorstromen naar een grote flatwoning als een verdiener doormiddel verkoop van mijn huidige flat + volledige hypotheek, maar dit zou mij financieel meer kosten aan vaste lasten etc dan dat het mij nu oplevert in mijn doortocht flatje.

[ Voor 57% gewijzigd door EzraTweaked op 26-02-2026 11:51 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:36
YakuzA schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:10:
dus in gemeentes met relatief meer voorzieningen/kosten is de prijs per huishouden hoger.
Ik denk eerder dat gemeentes in gebieden met relatief goedkope woningen gedwongen zijn om het WOZ-percentage op te drijven om de begroting sluitend te laten zijn. Als de gemiddelde woningprijs 250k is, dan zul je heel anders moeten belasten dan wanneer die dichter tegen het miljoen aan zit. Dat is ook hoe het systeem in Nederland werkt.

Dat is trouwens niet per se slecht. Ik ken zat plekken in Nederland waar je voor 600k koning te rijk bent.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hier is de WOZ-waarde een procentje gedaald. Zou dat een passief-agressieve manier zijn om mij te vertellen dat ik écht de kozijnen eens moet schilderen? :p

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-03 15:27
Bij ons ook bizarre verschillen in de wijk. De vrijstaande huizen zijn met ongeveer 3ton (!!) gestegen en de 2-kappers met zo'n 40K (bij ons ongeveer 7%).

Eind vorig jaar is er een vrijstaand huis verkocht voor een flink bedrag dus dat moet de reden zijn (telt blijkbaar dus ook al gelijk mee).

Wij schelen nu zo'n 5ton met de buren aan WOZ terwijl ze ongeveer even groot zijn (volgens WOZ waardeloket is het huis van de buren 60m2 groter maar dat klopt zeker niet). En qua kavel scheelt het ongeveer 130m2.

Maargoed in ons geval met 40K stijging betalen we 1300 ipv 1280 vorig jaar...valt mee dus :)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-03 23:07
Ga nog kijken of ik bezwaar ga indienen. Huizen prijzen in deze regio zijn hier wel enorm gestegen afgelopen jaar (heb dit huis medio aug gekocht). Maar de woz van 1-1-25 ligt al in de buurt van onze aankoop aug.... Andere huizen in de zelfde straat met gelijke of net iets beter onderhoud zijn ook gestegen maar in de 50/60K range en niet ruim een ton zoals bij ons.

01-01-2025 572.000 euro
01-01-2024 471.000 euro
01-01-2023 472.000 euro
01-01-2022 449.000 euro
01-01-2021 396.000 euro
01-01-2020 366.000 euro

• redwing
  • Laatst online: 13:05
Helixes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:15:
[...]

Ik denk eerder dat gemeentes in gebieden met relatief goedkope woningen gedwongen zijn om het WOZ-percentage op te drijven om de begroting sluitend te laten zijn. Als de gemiddelde woningprijs 250k is, dan zul je heel anders moeten belasten dan wanneer die dichter tegen het miljoen aan zit. Dat is ook hoe het systeem in Nederland werkt.

Dat is trouwens niet per se slecht. Ik ken zat plekken in Nederland waar je voor 600k koning te rijk bent.
De WOZ is een verdeelsleutel. Als ze meer opbrengsten nodig hebben kunnen ze de OZB aanpassen. De WOZ zou dan ook gewoon overeen moeten komen met de echte waarde van een woning.

Hier is de WOZ trouwens met 8% omhoog gegaan wat me niet tegevnvalt gezien de regio (vlakbij ASML). De WOZ is ook nog steeds ruim een ton onder wat de makelaar verwacht dat het waard is.

[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 26-02-2026 09:34 ]

[removed]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Helixes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:15:
[...]

Dat is inderdaad de consequentie van wat ik zeg :)
De WOZ is de verdeelsleutel waartegen de uitgaven aan alle voorzieningen en faciliteiten van de gemeente worden verdeeld over de inwoners.
Veel kosten -> OZB percentage omhoog. Minder kosten -> OZB percentage omlaag.
Meer huizen -> OZB omlaag (indien de kosten relatief gezien minder stijgen dan de inkomsten)
Duurdere huizen -> OZB omlaag (indien ..)
etc

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2026 09:38 ]

PSN

• Helixes
redwing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:32:
De WOZ is een verdeelsleutel. Als ze meer opbrengsten nodig hebben kunnen ze de OZB aanpassen. De WOZ zou dan ook gewoon overeen moeten komen met de echte waarde van een woning.
Ah sorry, misverstand.

De WOZ-waarde van een woning is een schatting van de waarde van de woning, daar heb je gelijk in. Maar de OZB wordt berekend op basis van een percentage van de WOZ. Wat mijn punt is, is dat wanneer de waarde van de gemiddelde woning laag is, dat percentage noodzakelijkerwijs relatief hoog is om tot een sluitende begroting te kunnen komen. Er zit daar natuurlijk wel een beetje speling in - als je alleen maar miljonairs in je gemeentetje hebt, dan willen die ook vast hele fijne voorzieningen, en zijn wellicht bereid daarvoor te betalen.

Maar goed. Iemand had een woning van 600k, en een relatief hoge OZB. Maar dat kan best een keer gebeuren, als de gemiddelde verkoopprijs van een woning in die gemeente 250k is.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Helixes
YakuzA schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:37:
Dat is inderdaad de consequentie van wat ik zeg :)
De WOZ is de verdeelsleutel waartegen de uitgaven aan alle voorzieningen en faciliteiten van de gemeente worden verdeeld over de inwoners.
Veel kosten -> OZB percentage omhoog. Minder kosten -> OZB percentage omlaag.
Ja ook. Maar mijn punt is dat lage woningprijs --> OZB-percentage omhoog. Hoge woningprijs --> OZB-percentage naar beneden. Voor dezelfde begroting, he.

Sowieso - de overheid heeft ontzettend veel voorzieningen gedecentraliseerd. Ze hebben de verplichting daar op een goede manier invulling aan te geven. Het is niet zo dat als de woningprijs laag is, de gemeente dan maar een beetje kan lopen verzaken op dat gebied.

• redwing
Helixes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:38:
[...]

Ah sorry, misverstand.

De WOZ-waarde van een woning is een schatting van de waarde van de woning, daar heb je gelijk in. Maar de OZB wordt berekend op basis van een percentage van de WOZ. Wat mijn punt is, is dat wanneer de waarde van de gemiddelde woning laag is, dat percentage noodzakelijkerwijs relatief hoog is om tot een sluitende begroting te kunnen komen. Er zit daar natuurlijk wel een beetje speling in - als je alleen maar miljonairs in je gemeentetje hebt, dan willen die ook vast hele fijne voorzieningen, en zijn wellicht bereid daarvoor te betalen.

Maar goed. Iemand had een woning van 600k, en een relatief hoge OZB. Maar dat kan best een keer gebeuren, als de gemiddelde verkoopprijs van een woning in die gemeente 250k is.
Als de waarde van de gemiddelde woning laag is, krijg je inderdaad standaard een hogere OZB. Maar uiteindelijk bepaalt de begroting van de gemeente hoeveel OZB er binnen moet komen. Daarna wordt gekeken wat de gemiddelde WOZ is en daaruit komt dan het OZB-percentage. Uiteindelijk is de begroting van de gemeente leading en maakt de WOZ daarin weinig uit. Het enige dat je wel wil is dat de WOZ in de buurt komt van de werkelijke waarde zodat mensen in de dure huizen ook daadwerkelijk meer moeten betalen.

Of zoals in dit geval, als iemand een huis van 600k heeft en in die gemeente de gemiddelde woningprijs 250k is, kan ie wel klagen dat het OZB-percentage hoog is vergeleken met andere gemeentes. Maar in die gemeentes zou zijn huis b.v. 900k kosten met een gemiddelde woningprijs van 375k. En ondanks dat het OZB-percentage in het 1e geval 50% hoger zal zijn, betalen de mensen in beide gemeentes uiteindelijk evenveel (uitgaande van een gelijke gemeentelijke begroting).

Voor de partikulier betekent dit dat een stijging van de WOZ amper impact heeft op wat je moet betalen en dat het er vooral aan ligt of je meer/minder dan gemiddeld stijgt. En ik weet dat het er vaak op lijkt dat de kosten meestijgen met de OZB, maar dat komt omdat de begroting van de gemeentes ook omhoog gaan en er dus meer OZB binnen moet komen (en dus niet omdat de WOZ omhoog gaat)

[removed]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik woon in de provincie Drenthe, in een buurt met weinig transacties. Stijging van de huizenprijs in 2024 in mijn regio was 9% en mijn WOZ-waarde is 5% hoger. Prima

• nielsven
  • Laatst online: 12:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dofxe1wyPmrRA-_J_YSIllEMCLw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OMNOOUuXf2k1FCbwFwZqkXAm.png?f=user_large

Voor mij de eerste keer een koopwoning, is dit een beetje een normaal verloop? Wij hebben de woning gekocht op februari 2025 voor zo'n 20k boven woz.

• deejeebv
nielsven schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:05:
[Afbeelding]

Voor mij de eerste keer een koopwoning, is dit een beetje een normaal verloop? Wij hebben de woning gekocht op februari 2025 voor zo'n 20k boven woz.
Het verloop is niet interessant. De verkoopprijs waarvoor jullie het huis gekocht hebben is bepalend.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:32
deejeebv schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:31:
[...]

Het verloop is niet interessant. De verkoopprijs waarvoor jullie het huis gekocht hebben is bepalend.
Niet eens alleen dat, omgeving verkoop is veel bepalender. Dat zie je hier juist ook terug.

Waarschijnlijk redelijk wat objecten verkocht in de buurt die vergelijkbaar zijn die rond deze waarde uitkomen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• nielsven
  • Laatst online: 12:11
Dan zou je toch kunnen beargumenteren dat de waarde op 1-1 nog niet zo hoog moest zijn als wij het huis gekocht hebben in februari?

• deejeebv
nielsven schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:40:
Dan zou je toch kunnen beargumenteren dat de waarde op 1-1 nog niet zo hoog moest zijn als wij het huis gekocht hebben in februari?
De WOZ-waarde op 1-1 is ook lager dan jullie aankooprijs in februari. Er wordt rekening gehouden met een bepaald stijgingspercentage en de prijs wordt daarop gecorrigeerd.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je aanslag bevat toch gewoon een onderbouwing van vergelijkbare objecten...?

Nog maar eens dan: ik snap die eindeloze fixatie op de WOZ waarde niet. Je kunt hoog en laag springen, betalen moet je toch. Zitten ze er nou tonnen vanaf soit. Het blijft allemaal gerommel in de marge.

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

NoTimeRemains

I know

Bij mij is de WOZ waarde met 14% gestegen 344K > 393K. Aanslag is met 19% omhoog gegaan 1565 > 1800
Mijn buren (2 onder 1 kap) hebben vorig jaar een volledige rennovatie gedaan, hebben meer oppervlakte, meer perceel en hebben een WOZ waarde van meer dan 60K minder dan mij.
Ik ga iig bezwaar maken.

This is the Way.

• deejeebv
MikeyMan schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:11:
[...]

Je aanslag bevat toch gewoon een onderbouwing van vergelijkbare objecten...?

Nog maar eens dan: ik snap die eindeloze fixatie op de WOZ waarde niet. Je kunt hoog en laag springen, betalen moet je toch. Zitten ze er nou tonnen vanaf soit. Het blijft allemaal gerommel in de marge.
Er zijn in dit geval helemal geen vergelijkbare objecten nodig omdat van het object zelf er een verkooprijs bekend is die dicht bij de peildatum ligt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dat zeg je toch exact zelf ook?
Wij hebben de woning gekocht op februari 2025 voor zo'n 20k boven woz.
1 jan 2025: 494 en je betaalt in feb 2025: 494+20

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2026 11:22 ]

PSN

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deejeebv schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:18:
[...]

Er zijn in dit geval helemal geen vergelijkbare objecten nodig omdat van het object zelf er een verkooprijs bekend is die dicht bij de peildatum ligt.
Nouja, het geeft enige context bij de vraag.

In dit geval gaat het over haren splijten over de waardestijging in anderhalve maand.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2026 11:27 ]

• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-02 11:55
Heeft het zin om bezwaar te maken op de WOZ taxatie als de verkeerde Toestandspeildatum wordt genoemd in het verslag?

Context: Ik heb in 2022 een nieuwbouwwoning gekocht, de bouw is in 2023 gestart en Juli 2025 heb ik de sleutel gekregen.
Bij een bestaande woning zou begin 2026 een nieuwe WOZ vastgesteld worden met 1 januari 2025 voor zowel de Waardepeildatum als de Toestandspeildatum.
Maar bij nieuwbouw woningen die ergens in 2025 zijn opgeleverd zou de Toestandspeildatum 1 januari 2026 gebruikt moeten worden (als ik het allemaal goed begrijp).
Maar op mijn taxatieverslag staat dat 1 januari 2025 is gebruikt als Toestandspeildatum en toen was de woning nog niet af.
Volgens mij zou dan de WOZ waarde van een onvoltooide woning minder dan het aanschaf bedrag moeten zijn, maar nu is het 30% hoger.

Ik vermoed dat er gewoon een tikfout is gemaakt bij het noemen van de Toestandspeildatum maar ik weet niet of ik daar iets mee kan doen.
Het scheelt nogal een bedrag namelijk.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
MAXed_out schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:19:
Heeft het zin om bezwaar te maken op de WOZ taxatie als de verkeerde Toestandspeildatum wordt genoemd in het verslag?

Context: Ik heb in 2022 een nieuwbouwwoning gekocht, de bouw is in 2023 gestart en Juli 2025 heb ik de sleutel gekregen.
Bij een bestaande woning zou begin 2026 een nieuwe WOZ vastgesteld worden met 1 januari 2025 voor zowel de Waardepeildatum als de Toestandspeildatum.
Maar bij nieuwbouw woningen die ergens in 2025 zijn opgeleverd zou de Toestandspeildatum 1 januari 2026 gebruikt moeten worden (als ik het allemaal goed begrijp).
Maar op mijn taxatieverslag staat dat 1 januari 2025 is gebruikt als Toestandspeildatum en toen was de woning nog niet af.
Volgens mij zou dan de WOZ waarde van een onvoltooide woning minder dan het aanschaf bedrag moeten zijn, maar nu is het 30% hoger.

Ik vermoed dat er gewoon een tikfout is gemaakt bij het noemen van de Toestandspeildatum maar ik weet niet of ik daar iets mee kan doen.
'Bezwaar' in deze zal ik op dit moment gewoon zo laagdrempelig houden als een telefoongesprek met iemand van de taxateurs van het WOZ waarde rapport. Dan kan het met 15 minuten gefikst zijn en hoef je niet moeilijke brieven te gaan sturen.
M.i. terecht punt hierin en dit moet aangepast worden.

• GKenzovoort
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-02 16:39
Ik ga geen baklag doen dat mijn WOZ waarde te laag is maar het valt mij op dat mijn WOZ waarde bepaald is op data die niet helemaal up to date is. Zo is mijn huis door een uitbouw 3 jaar geleden 15m2 groter dan dat er nu staat. Ook klopt de leeftijd van mijn dakkapelen niet en de staat van het onderhoud is ook niet bijgewerkt nav alle verbouwingen aan het huis.

Alles is wel netjes aangevraagt bij de gemeente in de vergunningtrajecten etc...

Is het de verantwoordelijkheid van de gemeente om te zorgen dat alle data klopt of had ik zelf alles ook bij het Kadaster oid moeten aangeven?

(Op de tekening van het kadaster, wat je te zien krijgt op WOZ waardeloket, is de uitbouw wel zichtbaar alleen niet in de genoemde afmeting)

[ Voor 10% gewijzigd door GKenzovoort op 26-02-2026 13:07 ]

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:16
Wij wonen in een hoekwoning met naast en achter de tuin een brandgang. Het stuk naast onze tuin ligt volledig op onze grond, het stuk aan de achterkant voor de helft. Het gaat in totaal om ongeveer 40m2. Deze is ten behoeve van alle aangrenzende percelen en wij zijn verplicht deze in stand te houden (erfdienstbaarheid). Ons perceel is daardoor op papier een stuk groter dan de andere percelen in de straat, maar in de praktijk is dit grond waar wij geen gebruik van mogen maken.
Onze WOZ is daardoor 22.000 hoger dan exact dezelfde hoekwoning 3 huizen verderop verder met een even grote tuin. Bij hen ligt echter maar zo'n 5m2 brandgang op hun grond.

Ik ben benieuwd of er mensen in een soortgelijke situatie zitten en of dit een kansrijke grond voor bezwaar is?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-03 22:42
@BertVK Als ik het goed lees heb je dan feitelijk een 'eindwoning' en geen 'hoekwoning'. Ik heb hetzelfde steevast wordt ik aangeslagen als een hoekwoning maar feitelijk klopt dat niet. Bij een hoekwoning heb je ook eigengrond naast de woning.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• BertVK
Cobb schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:01:
@BertVK Als ik het goed lees heb je dan feitelijk een 'eindwoning' en geen 'hoekwoning'. Ik heb hetzelfde steevast wordt ik aangeslagen als een hoekwoning maar feitelijk klopt dat niet. Bij een hoekwoning heb je ook eigengrond naast de woning.
Dat wist ik niet, weer wat geleerd.
Technisch gezien hebben we dus ook eigen grond naast de woning, maar die kunnen we niet gebruiken omdat daar die brandgang loopt. Hoe dan ook, eind- ook of hoekwoning is volgens mij niet relevant in deze. Wel dat we die grond geen tuin/oprit, etc. is.

• Wuursj
  • Laatst online: 12:07

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook weer 14% er bij. En dat terwijl er nog 75K in mindering is gebracht na protest vorig jaar omdat er een verbouwing niet helemaal af is. Zoals je ziet, loont in gesprek gaan wel. Ik heb dat hier zelf gedaan door belafspraken met de gemeente en niet via externe bedrijfjes die er geld op verdienen (en de gemeente op kosten jaagt). Al met al bijna 4x over de kop sinds ik er woon al komt het voor een (beperkt) deel ook door een verbouwing. Ze tellen tegenwoordig zelfs de zonnepaneeltjes via sateliet foto's (en zijn ze er hier nog eentje vergeten O-) ) . Wellicht kunnen we dat na vorig jaar juist gebruiken voor mindering van de waarde >:)

Misschien had ik ook geen energielabel G->A moeten aanvragen. Want dat vond de mevrouw aan de telefoon wel indicatie voor hogere waarde maar het label komt niet terug in het rapport.

Al met al gaan ze er met een vergunningsaanvraag er vanuit dat alls na de verbouwing helemaal spik en span is (terwijl dat hiet totaal nog niet overal zo is) maar kan je met foto's en argumenten het wel wat omlaag krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ThwLOzI.png

[ Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 26-02-2026 21:58 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb toch ook maar bezwaar ingediend.

Één van de referentiewoningen was in maart 2025 verkocht, en de vastgestelde WOZ-waarde per 1 januari 2025 was zo'n 60.000 euro lager dan die van mijn woning terwijl die referentiewoning over 300m2 meer grond beschikt en 28 m2 meer woonoppervlak bevat. Dat lijkt niet verantwoordbaar.

Daarnaast was het onderhoud van mijn woning als "goed" ingeschat, terwijl ik in de zomer vorig jaar net voor zo'n 7K aan verotte boeidelen heb laten vervangen en aankomende zomer mijn zinken dakgoten rondom moet laten vervangen door lekkage. Ik heb de factuur en offerte maar meegestuurd en gesteld dat onderhoud=matig beter past op de peildatum.

Benieuwd wat eruit gaat komen, maar gelet op de argumenten verwacht ik wel een aanpassing.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:19
Question Mark schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:27:
Ik heb toch ook maar bezwaar ingediend.

Één van de referentiewoningen was in maart 2025 verkocht, en de vastgestelde WOZ-waarde per 1 januari 2025 was zo'n 60.000 euro lager dan die van mijn woning terwijl die referentiewoning over 300m2 meer grond beschikt en 28 m2 meer woonoppervlak bevat. Dat lijkt niet verantwoordbaar.

Daarnaast was het onderhoud van mijn woning als "goed" ingeschat, terwijl ik in de zomer vorig jaar net voor zo'n 7K aan verotte boeidelen heb laten vervangen en aankomende zomer mijn zinken dakgoten rondom moet laten vervangen door lekkage. Ik heb de factuur en offerte maar meegestuurd en gesteld dat onderhoud=matig beter past op de peildatum.

Benieuwd wat eruit gaat komen, maar gelet op de argumenten verwacht ik wel een aanpassing.
Ja, in dit geval heb je concrete objectieve punten die tot een lagere WOZ zouden moeten leiden. Ze zullen van een afstand niet goed kunnen inschatten hoe de staat van onderhoud van je woning is. En als die in feite slechter is dan waar ze vanuit gaan, zal dit tot een lagere WOZ moeten leiden.

• Rubbergrover1
Voor de WOZ van 1-1 wordt gekeken naar verkopen in de periode een jaar ervoor tot een halfjaar erna. Daar valt jullie verkoop binnen, dus zal die verkoopprijs als basis worden genomen. Met daarop een kleine vermindering omdat de peildatum een maand eerder ligt. Dat lijkt me precies wat de opgave ook aangeeft.

• Rubbergrover1
MAXed_out schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:19:

De vraag is of het aanschafbedrag in lijn is met de huidige waarde van je woning. Die aanname is niet zeker. Het kan goed zijn dat de waarde van de afgebouwde nieuwbouwwoning op dit moment veel hoger ligt dan de aanschafprijs. En dat de WOZ waarde van de onvoltooide woning wel in lijn ligt met die (hogere) huidige woningwaarde.

• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-02 11:55
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:13:
[...]

De vraag is of het aanschafbedrag in lijn is met de huidige waarde van je woning. Die aanname is niet zeker. Het kan goed zijn dat de waarde van de afgebouwde nieuwbouwwoning op dit moment veel hoger ligt dan de aanschafprijs. En dat de WOZ waarde van de onvoltooide woning wel in lijn ligt met die (hogere) huidige woningwaarde.
Dit kan ik online hierover vinden:
Is de woning in aanbouw, dan telt de grondwaarde plus het percentage gerealiseerde bouwkosten. Bij oplevering wordt de marktwaarde (vaak de koopprijs inclusief meerwerk) de basis.
Daar baseer ik op dat als de Toestandspeildatum 1 januari 2025 is, en ik later in 2025 nog facturen krijg vanuit de bouw om de woning af te maken dat de WOZ waarde lager zou moeten zijn dan de aanschaf waarde want de grond+bouwkosten waren op dat moment ook lager dan de aanschafwaarde.

Pa na de oplevering (juli 2025) is de marktwaarde relevant.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-03 15:27
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:10:
[...]

Voor de WOZ van 1-1 wordt gekeken naar verkopen in de periode een jaar ervoor tot een halfjaar erna. Daar valt jullie verkoop binnen, dus zal die verkoopprijs als basis worden genomen. Met daarop een kleine vermindering omdat de peildatum een maand eerder ligt. Dat lijkt me precies wat de opgave ook aangeeft.
Ik vraag me af of dit klopt. Hier in de wijk is een vrijstaand huis verkocht op 12-12-2025 en alle vrijstaande huizen zijn met 3ton gestegen qua WOZ (zeg maar zo'n 20 a 25%). Dus het lijkt erop dat deze ook meegenomen is, afgelopen jaren niet zo'n harde stijging geweest (plaats in het groene hart).

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hier is de WOZ per vandaag ook bekend gemaakt:

2024 - €495.000
2025 - €621.000

Dat is een stijging van 25,45%.. dat vind ik wel heel erg fors. De gemeentelijke belastingen zijn ook flink gestegen. Toch maar even bezwaar maken dit jaar.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Road-runner83 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:04:
[...]

Ik vraag me af of dit klopt. Hier in de wijk is een vrijstaand huis verkocht op 12-12-2025 en alle vrijstaande huizen zijn met 3ton gestegen qua WOZ (zeg maar zo'n 20 a 25%). Dus het lijkt erop dat deze ook meegenomen is, afgelopen jaren niet zo'n harde stijging geweest (plaats in het groene hart).
Afgelopen jaren zijn vrijstaande huizen ook minder verkocht, blijkt uit cbs/NVM data. Nu deze huizen sinds 2024/2025 weer (fors) worden verkocht zie je dat terug in de woz waarde.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:42
De vereniging eigen huis heeft een tool waarmee je kunt nagaan of bezwaar maken zin heeft. In mijn geval niet, ze verwachten dat het averechts zou werken (was niet van plan iets te doen, gewoon nieuwschierig)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
HvdBent schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:52:
De vereniging eigen huis heeft een tool waarmee je kunt nagaan of bezwaar maken zin heeft. In mijn geval niet, ze verwachten dat het averechts zou werken (was niet van plan iets te doen, gewoon nieuwschierig)
Bij mij verwachten ze dat het wél nut heeft en dan geven ze aan dat je het rapport kan kopen voor €39,- die je kunt gebruiken bij bezwaar terwijl ze niet aangeven hoeveel zij vinden dat het waard is en wat dus het verschil is.
Als VEH-lid ben ik not amused van de nieuwsbrief met informatie, verwijzing en uiteindelijke wortel die voor mijn neus gehouden wordt waar ik dan zelf maar voor moet betalen zonder dat ik weet wat ik krijg. 8)7

• Rubbergrover1
Road-runner83 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:04:
[...]

Dan zal die woning ook tussen de referentiewoningen moeten staan.

• HvdBent
True schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Bij mij verwachten ze dat het wél nut heeft en dan geven ze aan dat je het rapport kan kopen voor €39,- die je kunt gebruiken bij bezwaar terwijl ze niet aangeven hoeveel zij vinden dat het waard is en wat dus het verschil is.
Als VEH-lid ben ik not amused van de nieuwsbrief met informatie, verwijzing en uiteindelijke wortel die voor mijn neus gehouden wordt waar ik dan zelf maar voor moet betalen zonder dat ik weet wat ik krijg. 8)7
dat is wel waar, maar de commerciële bureaus zijn veel duurder, al zie je dat zelf niet. Daar betaalt de gemeente voor

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
True schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Je kan een voorbeeld PDF zien. https://www.eigenhuis.nl/financien-regelen/woz/woz-tool

De grootste meerwaarde zijn de alternatieve referentiepanden. Of je dat 40 euro waard is moet je zelf bepalen.

• redwing
Ik kan iig zeggen dat ik bij ons huis terecht de melding krijg dat bezwaar maken geen zin heeft. Ze geven dus iig niet standaard een reactie dat het slim is om bezwaar te maken. Maar hoe ze het precies berekenen blijft natuurlijk wel de vraag.

[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 01-03-2026 10:40 ]

[removed]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
HvdBent schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:08:
[...]

dat is wel waar, maar de commerciële bureaus zijn veel duurder, al zie je dat zelf niet. Daar betaalt de gemeente voor
Dat is inmiddels wel aan banden gelegd.

• HvdBent
True schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:49:
[...]

Dat is inmiddels wel aan banden gelegd.
valt tegen, onze gemeente waarschuwt er nog steeds voor. Vaak levert het een verlaging van de belasting met 10-20 euro op, maar kost het zeker 1500 euro voor de gemeente

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
BertVK schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:24:
[...]

Dat wist ik niet, weer wat geleerd.
Technisch gezien hebben we dus ook eigen grond naast de woning, maar die kunnen we niet gebruiken omdat daar die brandgang loopt. Hoe dan ook, eind- ook of hoekwoning is volgens mij niet relevant in deze. Wel dat we die grond geen tuin/oprit, etc. is.
Je kunt het toch prima gebruiken? Maar misschien niet waar je het voor wilt gebruiken? Dat zijn toch twee verschillende zaken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
redwing schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:39:
Ik kan iig zeggen dat ik bij ons huis terecht de melding krijg dat bezwaar maken geen zin heeft. Ze geven dus iig niet standaard een reactie dat het slim is om bezwaar te maken. Maar hoe ze het precies berekenen blijft natuurlijk wel de vraag.
Hier is de WOZ 305.000, buurman heeft een WOZ van 315.000 voor vergelijkbaar huis in slechtere staat. Waarom hij structureel 10K hoger zit is mij een raadsel.

Hier ook even ingevuld, kreeg ook melding dat de WOZ waarde van mijn huis hoger uitkomt dan het WOZ bedrag uit de aanslag en dat bezwaar maken waarschijnlijk geen zin heeft.

Heb de aanslag overigens nog niet binnen, het bedrag staat al wel op wozwaardeloket.

En tja, is het het waard... huis in straat verderop, vergelijkbare grootte en indeling, minder tuin, is te koop gezet voor 299.500. Binnen 2 weken verkocht, 35 reacties en ver boven de vraagprijs weg.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
HvdBent schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:11:
[...]

valt tegen, onze gemeente waarschuwt er nog steeds voor. Vaak levert het een verlaging van de belasting met 10-20 euro op, maar kost het zeker 1500 euro voor de gemeente
@True Ik heb het in 2024 voor het laatst gebruikt. Toen heeft de gemeente mij de bezwaarproces kostenvergoeding overgemaakt die ik vervolgens weer moest overmaken aan het WOZ bezwaarbedrijf. Ging om €440 proceskosten terwijl mijn belastingbesparing veel lager was... dat was iets van €40.

Tegenwoordig maak ik dus zelf maar bezwaar :X

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Rubbergrover1
No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:22:
[...]

Je kunt het toch prima gebruiken? Maar misschien niet waar je het voor wilt gebruiken? Dat zijn toch twee verschillende zaken?
Ik kan de straat voor mijn huis ook gebruiken, maar dat is toch heel anders dan als dat mijn voortuin zou zijn.

• No Hands
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:31:
[...]

Ik kan de straat voor mijn huis ook gebruiken, maar dat is toch heel anders dan als dat mijn voortuin zou zijn.
dus gaat die vergelijking niet op, de straat is niet van jou, de brandgang was wel in bezit

• Rubbergrover1
No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:29:
[...]

dus gaat die vergelijking niet op, de straat is niet van jou, de brandgang was wel in bezit
Maar bij een brandgang heb je in het algemeen te maken met zaken als recht van overpad, wat maakt dat je er niet mee kunt doen wat je zou willen. In tegenstelling tot een 'gewone' tuin.

• No Hands
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:41:
[...]

Maar bij een brandgang heb je in het algemeen te maken met zaken als recht van overpad, wat maakt dat je er niet mee kunt doen wat je zou willen. In tegenstelling tot een 'gewone' tuin.
Ja dat is wat ik zeg toch, @BertVK zegt dat ze die grond niet kunnen gebruiken. Maar dat kan prima. Je kunt er overheen lopen, misschien fietsen, je kunt wat leuks aan de schutting hangen, noem maarop. Je kunt het dus wel gebruiken maar niet zoals je zelf zou willen want dan zou er misschien een schuurtje staan of een leuke loungehoek of misschien zelfs wel een pony .

• Rubbergrover1
No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Ja dat is wat ik zeg toch, @BertVK zegt dat ze die grond niet kunnen gebruiken. Maar dat kan prima. Je kunt er overheen lopen, misschien fietsen, je kunt wat leuks aan de schutting hangen, noem maarop. Je kunt het dus wel gebruiken maar niet zoals je zelf zou willen want dan zou er misschien een schuurtje staan of een leuke loungehoek of misschien zelfs wel een pony .
offtopic:
En dat is dus precies hetzelfde als bij het voorbeeld van de straat die voor mijn huis loopt. Je kunt er overheen lopen, misschien fietsen, je kunt wat leuks aan de schutting hangen, noem maarop. Je kunt het dus wel gebruiken maar niet zoals je zelf zou willen.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-03 21:26
THM0 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Totdat je over de 1.2mio gaat, dan is iedere ton honderd euro per maand netto aan eigenwoningforfait omdat het tarief boven dat bedrag van 0.35% naar 2.35% gaat.

Zag in ons taxatieverslag in de buurt een woning, gaat van 995k naar 1.297k. Dan begint het wel hard te gaan ineens. Is in september '21 verkocht voor 1.240k.
Dat is in 2026 1,35 miljoen las ik.

Hoge WOZ is vooral vervelend voor box 3.

Met gestrekt been.

• BertVK
No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Maar je begrijpt wat ik bedoel toch? Ik kan 40 m2 van mijn 352 m2 eigen grond niet gebruiken zoals ik wil, omdat ik verplicht ben een voorziening in stand te houden waar 22 ander percelen gebruik van mogen maken. Tegelijkertijd wordt de waarde van die 40m2 op exact dezelfde manier berekend als een m2 meter tuin. Dat lijkt me een beetje krom. Ik neem aan dat je zelf ook minder zou bieden op hetzelfde huis als dat op een perceel zou liggen waar deels een erfdienstbaarheid op rust?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:14
Paprika schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:04:
Verschil voor mij is iets meer dan 50 euro t.o.v. vorig jaar. Bezwaar zal het proces niet waard gaan zijn, ondanks dat ik genoeg redenen heb om aan te nemen dat ze wel ietsje te hoog zijn gaan zitten (< 50.000 dat dan weer wel).
Ik had een simpele belafspraak ingepland, met mijn 3-tal vragen en de toevoeging dat dit geen bezwaar was in het opmerkingen veld, en ik kreeg een zeer vriendelijke man aan de telefoon enkele dagen later. Hij was het volledig eens met de paar vragen en heeft, ondanks dat ik ook telefonisch aangaf dat dit puur ter controle van de gegevens was, direct aangegeven dat hij toch een WOZ verlaging wilde doorvoeren. Ik zag zojuist dat deze al verwerkt blijkt te zijn. Inderdaad enkele tienduizenden euro's en eveneens wel met minder dan 50.000 euro zoals ik al had verwacht.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het gaat eigenlijk altijd over het verlagen van de WOZ maar ik overweeg bezwaar aan te tekenen omdat ik hem te laag vind. Ik heb hier ook onderbouwing voor. Denk aan de volgende argumenten:
- Aanzienlijk meer betaald dan de WOZ waarde (orde WOZ 240k en 320k betaald)
- Huis buren (2-onder-1 kap, identiek) WOZ loopt structureel ~25% voor op die van ons huis. Er zit nu 90.000€ tussen.
- Huis buren heeft vergelijkbare staat maar bijv geen uitbouw, geen oprit, dus minder m2’s wat het nog minder logisch maakt wat mij betreft.

Verklaring heb ik in de vorm dat de voordeur van de buren aan een andere straat ligt en dat er andere referentiepanden gebruikt zijn.

Waarom zou ik dit willen? We willen waarschijnlijk binnen 2-3 jaar verhuizen en ik denk dat de WOZ best een impact heeft op wat een taxateur voor het huis opschrijft, en anders dat het voor kopers minder weerstand oproept. Wat het voor de belastingen doet heb ik uitgerekend inclusief eigenwoningforfait. De impact ligt rond de 100€ per jaar schat ik.

Mijn vraag: ben ik achterlijk dat ik dit overweeg of kan het zijn dat ik een punt heb wat betreft de impact van de WOZ op de waardeschatting van mijn huis door makelaar en/of kopers? Edit; die tool van Vereniging Eigen Huis zegt ook (zelfs met mijn oude label C) dat de waarde hoger ligt dan de WOZ en dat bezwaar maken om het te verlagen waarschijnlijk geen nut heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 04-03-2026 12:00 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:29
Kuusj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:54:
Het gaat eigenlijk altijd over het verlagen van de WOZ maar ik overweeg bezwaar aan te tekenen omdat ik hem te laag vind. Ik heb hier ook onderbouwing voor. Denk aan de volgende argumenten:
- Huis buren (2-onder-1 kap, identiek) WOZ loopt structureel ~25% voor op die van ons huis. Er zit nu 90.000€ tussen.
- Huis buren heeft vergelijkbare staat maar bijv geen uitbouw, geen oprit, dus minder m2’s wat het nog minder logisch maakt wat mij betreft.

Verklaring heb ik in de vorm dat de voordeur van de buren aan een andere straat ligt en dat er andere referentiepanden gebruikt zijn.

Waarom zou ik dit willen? We willen waarschijnlijk binnen 2-3 jaar verhuizen en ik denk dat de WOZ best een impact heeft op wat een taxateur voor het huis opschrijft, en anders dat het voor kopers minder weerstand oproept. Wat het voor de belastingen doet heb ik uitgerekend inclusief eigenwoningforfait. De impact ligt rond de 100€ per jaar schat ik.

Mijn vraag: ben ik achterlijk dat ik dit overweeg of kan het zijn dat ik een punt heb wat betreft de impact van de WOZ op de waardeschatting van mijn huis door makelaar en/of kopers? Edit; die tool van Vereniging Eigen Huis zegt ook (zelfs met mijn oude label C) dat de waarde hoger ligt dan de WOZ en dat bezwaar maken om het te verlagen waarschijnlijk geen nut heeft.
Je zou het kunnen doen om uit nobele overwegingen op die manier de correcte hoeveelheid belastingen af te dragen, in plaats van te weinig zoals 90% van NL. :+

Persoonlijke ervaring is dat het echt nul invloed heeft op taxatie. Een vriend van mij heeft recent een taxatie heeft gekregen van 1.8x de WOZ waarde, dus van enig effect lijkt me bij zo'n factor geen sprake.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Kuusj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:54:

"ben ik achterlijk dat ik dit overweeg?"
Ja.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand naar de WOZ-waarde kijkt bij het kopen van een woning. Voor mij is het enige wat een lagere WOZ-waarde zegt dat het iemand is die goed is in het maken van bezwaar óf puur op geluk een lagere WOZ-waarde heeft omdat de gemeente niets doet.
Je kunt sowieso ná het kopen van een woning verwachten dat de WOZ-waarde gebaseerd op de koopsom wordt bijgesteld.

"kan het zijn dat ik een punt heb wat betreft de impact van de WOZ op de waardeschatting van mijn huis door makelaar en/of kopers?"
Nee, de hele reden dat dit topic er is, is omdat de WOZ-waarde soms wel willekeur lijkt, dat is bij iedereen die wel zo'n beetje bekend. Makelaars doen echt niets uit op de WOZ-waarde. En een taxateur neemt dat ook echt niet mee in het bepalen van de waarde van een woning.

Ik zou mij er absoluut niet druk om maken en zeker geen verzoek tot verhoging gaan doen.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste