Ervaringen met de WOZ waarde

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:37
SL65 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:45:
@True
Had even snel gezocht op nieuwbouw, maar zal ook nog even de laatste pagina’s doorlezen. Sowieso de gemeente dus even bellen.
Dan heb je te maken met de toestandpeildatum. Significante wijzigingen na de waardepeildatum worden wel in de taxatatie meegenomen. Verplicht volgens artikel 18, derde lid, sub c WOZ.

Zie ook de Waarderingskamer: https://www.waarderingska...tum-en-toestandspeildatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hier flinke stijging, maar om een voor mij onbekende reden is gewerkt met een afwijkende toetstandspeildatum, namelijk 1-1-25. Dit terwijl we toch echt helemaal niets aan het huis aangepast hebben de afgelopen 2 jaar... Weet iemand of een andere toetstandspeildatum nog effect heeft op de waarde? (Heeft het nut om puur op dit punt bezwaar te maken?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-05 18:57
SL65 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:45:
@True
Had even snel gezocht op nieuwbouw, maar zal ook nog even de laatste pagina’s doorlezen. Sowieso de gemeente dus even bellen.
Hier ook een nieuwbouwwoning. Na een kort telefoontje ging er middels handjeklap 20% van de WOZ-waarde af. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze woning heeft (geregistreerd) label A+++ en de woz is nagenoeg gelijk aan een soortgelijke woning met label A (dmv pv panelen). Tevens is onze woning 50m2 groter (215 vs 265m2). Dus het lijkt erop dat het energielabel/duurzaamheid niet wordt meegenomen. (Tenzij A+++/gasloos gelijk aan A wordt gezien)

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 23-02-2025 17:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:43
Sport_Life schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:55:
Onze woning heeft (geregistreerd) label A+++ en de woz is nagenoeg gelijk aan een soortgelijke woning met label A (dmv pv panelen). Tevens is onze woning 50m2 groter (215 vs 265m2). Dus het lijkt erop dat het energielabel/duurzaamheid niet wordt meegenomen. (Tenzij A+++/gasloos gelijk aan A wordt gezien)
Toen ik nieuw energielabel had aangevraagd in 2021 kreeg ik direct te maken met aanzienlijke stijging WOZ

2020 275k
2021 295k
2022 356k
2023 357k
2024 369k

Geschatte marktwaarde zon 450k

Tweekapper Overijssel

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Sport_Life schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:55:
Ik denk eigenlijk ook niet dat het label wordt meegenomen. Het staat bij mij ook niet het taxatieverslag. Het zou hooguit bij recent verkochte woningen interessant kunnen zijn (voor waardepeildatum 1-1-2024 dat de woning verkocht is in 2023 en het label uit 2022 of 2023 komt).

Er zijn een heleboel woningen die überhaupt geen label hebben (bv omdat de woning langer dan 10 jaar geleden verkocht is). Oude labels kloppen vaak totaal niet meer (bv wij hebben label C maar het zal minstens B zijn nu). En als het niet nodig is, ga je niet een nieuw label aanvragen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:41
marcelcee schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:32:
[...]

Dan heb je te maken met de toestandpeildatum. Significante wijzigingen na de waardepeildatum worden wel in de taxatatie meegenomen. Verplicht volgens artikel 18, derde lid, sub c WOZ.

Zie ook de Waarderingskamer: https://www.waarderingska...tum-en-toestandspeildatum
Dit was inderdaad het punt voor de WOZ waarde. Goed om te weten voor de volgende keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Kalentum schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:54:
[...]

Ik denk eigenlijk ook niet dat het label wordt meegenomen. Het staat bij mij ook niet het taxatieverslag. Het zou hooguit bij recent verkochte woningen interessant kunnen zijn (voor waardepeildatum 1-1-2024 dat de woning verkocht is in 2023 en het label uit 2022 of 2023 komt).

Er zijn een heleboel woningen die überhaupt geen label hebben (bv omdat de woning langer dan 10 jaar geleden verkocht is). Oude labels kloppen vaak totaal niet meer (bv wij hebben label C maar het zal minstens B zijn nu). En als het niet nodig is, ga je niet een nieuw label aanvragen lijkt mij.
Energielabel wordt wel degelijk meegenomen in WOZ-taxatie.
Als je een nieuw (beter) label ontvangt, heeft dat direct invloed.
Bij mij destijds ook. WOZ steeg ruim 20% en is nog steeds aanzienlijk hoger dan andere woningen uit de straat.

Wanneer er geen label is wordt er, net als met andere onderdelen die worden meegenomen in taxatie, gekeken naar vergelijkbare objecten en een schatting.

Als ik google op 'WOZ waarde en energielabel' zie ik ook meerdere taxateurs die aangeven dat energiezuinigheid wordt meegenomen in WOZ-taxatie.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
pentaw1nz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Energielabel wordt wel degelijk meegenomen in WOZ-taxatie.
Als je een nieuw (beter) label ontvangt, heeft dat direct invloed.
Bij mij destijds ook. WOZ steeg ruim 20% en is nog steeds aanzienlijk hoger dan andere woningen uit de straat.

Wanneer er geen label is wordt er, net als met andere onderdelen die worden meegenomen in taxatie, gekeken naar vergelijkbare objecten en een schatting.

Als ik google op 'WOZ waarde en energielabel' zie ik ook meerdere taxateurs die aangeven dat energiezuinigheid wordt meegenomen in WOZ-taxatie.
https://www.waarderingska...gielabel-en-de-woz-waarde

Energiezuinig telt mee, label dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-05 23:16
Dat de WOZ waarde hoog is vind ik geen probleem, echter de volstrekte willekeur in stijgingen/waarde in de straat vind ik onbegrijpelijk.

Allemaal zo goed als zelfde bouwjaar, alleen een afwijking in grootte. De een +13% (100k erbij) de andere tienduizend euro ervan af.

En dan heb je er eentje die van 450k naar 460k WOZ-waarde gaat. Een locatie 10 minuten van Amsterdam centrum af. Bouwjaar 2020. Woonoppervlakte 240m2. Toevallig is dat ook iemand met connecties... Ik wil hier geen conclusies aan koppelen, maar het zet je toch wel aan het denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
n de huidige woningmarkt vinden kopers het belangrijk hoe energiezuinig een woning is. In advertenties voor de verkoop van woningen wordt deze energiezuinigheid aangegeven met het energielabel. Bij de WOZ-taxatie kan dit energielabel niet direct gebruikt worden, omdat lang niet voor alle woningen een actueel energielabel bekend is. Daarom kijken gemeenten bij de WOZ-taxatie ook naar de kenmerken van een woning die invloed hebben op het energielabel.
Als er wel een actueel energielabel beschikbaar is, dan heeft de gemeente toch ook informatie over de kernmerken van een woning?
Bijv; spouw geisoleerd, warmtepomp, etc.

Die informatie zouden ze dan dus ook kunnen meenemen in taxatie WOZ.

Dus; 1 op 1 label meenemen kan niet, want er is niet altijd een (actueel) label, maar de kenmerken die in zo'n label worden gebruikt nemen ze wel mee.
Vraag jij een nieuw label aan, dan zijn die kenmerken dus beschikbaar.

Ik kan anders ook niet verklaren waarom ik 20% in WOZ omhoog ging na aanvraag nieuw label en dat bij de rest van de buren veel minder hard omhoog ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-05 15:53
bazzemans schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:29:
[...]

Hoe kan de peildatum 1-1-2023 zijn als de woning in september 2023 is opgeleverd? Dat lijkt mij verklaring voor a. Dan is het m.i. vooral vreemd dat de beschikking van 2025 niet 'gewoon' dezelfde woz-waarde hanteert.

(Op b heb ik geen antwoord, dat is m.i. ook gek.)
In 2023 hebben we ook een aanslag gekregen met als peildatum 1-1-2023. Toen hanteerde ze een heffingsgrondslag van €159.000. Het huis was toen nog niet eens half af. Blijkbaar kon het een jaar eerder dus wel. Die verklaring lijkt me dus niet plausibel.

[ Voor 3% gewijzigd door BertVK op 24-02-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-05 15:20
Ik ga volgens mijn gemeente van 200k WOZ in 2023 naar 210k WOZ in 2024 (taxatie laten uitvoeren ivm uitkoop ex partner naar 245k WOZ in 2025...... met een energie label G..... :+ :+

Gekocht in 2020 voor 145k en toen lag de WOZ dus ook nog netjes rond dat bedrag. Ik weet dit is de norm a 2025. 68% in prijs gestegen.

100k WOZ waarde stijging in 5 jaar, geen slechte investering dit flatje gezien ik in de toekomst wil gaan weer wil gaan emigreren uit Nederland.

Als ik hier zo rond lees zitten er veel mensen nog aan een veel hogere stijging, weer lekker de gemeentes spekken met zijn alle, die zelf mondjesmaat stukjes grond voor de hoofdprijs verkoopt om er villas neer te laten zetten. :+

Oftewel mijn gemeente rekent even doodleuk 245k WOZ op mijn woning, meer dan de huidige vraagprijzen op funda.

[ Voor 52% gewijzigd door EzraTweaked op 25-02-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:08
Hier ook de WOZ waarde ontvangen +8,7% maar nu komt het.
Er zijn bij ons in de straat in 2023 en 2024 5 identieke woningen verkocht maar in het taxatierapport is er geen enkele andere woning ter referentie meegenomen dat is toch gek ?

wij: Gekocht in april 23 €340K, identieke woning verkocht in Aug23 340K
verkopen in 2024 tussen de 340K en 360K (met uitbouw/nieuwe badkamer)
Woz waarde Peildatum 1.1.24 373K
wat mij betreft aan de hoge kant maar nog gekker dat er geen andere referentiewoningen vernoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

In mijn taxatierapport staat achterin een A4'tje vol kleine lettertjes, waaronder "ons computersysteem vergelijkt alle vergelijkbare woningen in de gemeente, en niet alleen de referentieobjecten." of iets in die strekking.

Eigenlijk komt het vooral neer op: ga nu niet bezwaar maken op het feit dat de referentie-objecten niet kloppen, want onze computer doet op de achtergrond meer dan dat en heeft altijd gelijk.
Zo'n bezwaar heeft me één keer een WOZ-correctie naar beneden opgeleverd. En het jaar er op kwam de normale stijging + datzelfde correctiebedrag er simpelweg weer bij. Ik zucht nu maar een keer en leg me er bij neer.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-05 22:49
Heeft iemand weleens de taxatiekaart opgevraagd van een woning?
Hierin staat de kwaliteit en staat van onderhoud van de woning.

Wij worden bv consequent vergeleken met woningen die in veel betere staat (recente totale renovatie) verkeren en ik weet niet goed hoe ik me daartegen kan verweren.

Hoe controleer ik of ik voldoende gecompenseerd wordt?

[ Voor 9% gewijzigd door Reintje op 25-02-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb dit bij mijntaxatieverslag staan:

Beoordeling 1 2 3 4 5
Ligging 3
Onderhoudstoestand 3
Kwaliteit 3
Voorzieningen in woning 3

Dat is wel een beetje de standaard volgens mij. Maar bij de referentiewoningen zie ik wel ook andere getallen. En dat zie ik dan ook terug in de WOZ waarde daarvan tov die van mij.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 17:51

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

All foreign ships passing through the strait, whether en route to or from Denmark or not, had to stop in Helsingør and pay a toll to the Danish Crown. If a ship refused to stop, cannons in both Helsingør and Helsingborg could open fire and sink it. In 1567, the toll was changed into a 1–2% tax on the cargo value, providing three times more revenue. To keep the captains from understating the value of the cargo on which the tax was computed, the right to purchase the cargo at the stated value was reserved.
Dat lijkt me voor de WOZ ook wel een mooie methode. Ja, de gemeente mag de WOZ bepalen, maar huiseigenaren krijgen dan het recht om ook voor die prijs aan de gemeente te verkopen. Ik denk dat het aantal bezwaren snel achteruit gaat. (En het aantal overschattingen ook.)

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:13
EzraTweaked schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:10:
Ik ga volgens mijn gemeente van 200k WOZ in 2023 naar 210k WOZ in 2024 (taxatie laten uitvoeren ivm uitkoop ex partner naar 245k WOZ in 2025...... met een energie label G..... :+ :+

Gekocht in 2020 voor 145k en toen lag de WOZ dus ook nog netjes rond dat bedrag. Ik weet dit is de norm a 2025. 68% in prijs gestegen.

100k WOZ waarde stijging in 5 jaar, geen slechte investering dit flatje gezien ik in de toekomst wil gaan weer wil gaan emigreren uit Nederland.

Als ik hier zo rond lees zitten er veel mensen nog aan een veel hogere stijging, weer lekker de gemeentes spekken met zijn alle, die zelf mondjesmaat stukjes grond voor de hoofdprijs verkoopt om er villas neer te laten zetten. :+

Oftewel mijn gemeente rekent even doodleuk 245k WOZ op mijn woning, meer dan de huidige vraagprijzen op funda.
Tsja, het staat je vrij om bezwaar te maken als je denkt dat het niet redelijk is. Denk dat het bij een relatief lage woz (gemiddelde huizenprijs in NL is inmiddels al bijna het dubbele) echter om tientjeswerk per jaar besparing gaat als je daar nog iets af praat.

Mijn huis is niet zo hard gestegen als die van jou maar in 14 jaar tijd ook van 184.000 naar 457.000 gegaan. Geen energielabel, nauwelijks isolatie en niet veel verbeterd in die tijd (in ben kennelijk die laatste persoon die een lelijke badkamer of keuken wel prima vind zolang alles gewoon werkt 😅).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Nick_S schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:48:
[...]

Dat lijkt me voor de WOZ ook wel een mooie methode. Ja, de gemeente mag de WOZ bepalen, maar huiseigenaren krijgen dan het recht om ook voor die prijs aan de gemeente te verkopen. Ik denk dat het aantal bezwaren snel achteruit gaat. (En het aantal overschattingen ook.)
Nou inderdaad, alle referentie woningen in het rapport zijn voor een lager bedrag verkocht dan de WOZ waarde. 8)7 En toch gaat de WOZ waarde omhoog. :X

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-05 13:49
Ik heb de WOZ aanslag binnen en twijfel of ik bezwaar zou maken, aangezien ik geen slapende honden wakker wil maken.
Huis is gekocht eind 2020, er staat 2x aanbouw woonruimte van 8m2 op de taxatie. Dit is foutief aangezien het ten tijde van de taxatie maar 1x 7m2 aanbouw was.
Per heden staat er echter een nieuwe aanbouw, hiervoor is een vergunning aangevraagd dus de gemeente weet precies wat erbij komt. Ik neem aan dat dit op de aanslag van volgend jaar komt?
Met het bouwen van de nieuwe aanbouw is ook de hele benedenverdieping aangepakt. Nu zou ik het argument kunnen maken dat ten tijde van de taxatie de benedenverdieping in zeer slechte staat was. Hoe waarschijnlijk is het dat de gemeente ziet dat de gehele benedenverdieping is verbouwd met de volgende taxatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
huppelepups schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:53:
Ik heb de WOZ aanslag binnen en twijfel of ik bezwaar zou maken, aangezien ik geen slapende honden wakker wil maken.
Huis is gekocht eind 2020, er staat 2x aanbouw woonruimte van 8m2 op de taxatie. Dit is foutief aangezien het ten tijde van de taxatie maar 1x 7m2 aanbouw was.
Per heden staat er echter een nieuwe aanbouw, hiervoor is een vergunning aangevraagd dus de gemeente weet precies wat erbij komt. Ik neem aan dat dit op de aanslag van volgend jaar komt?
Met het bouwen van de nieuwe aanbouw is ook de hele benedenverdieping aangepakt. Nu zou ik het argument kunnen maken dat ten tijde van de taxatie de benedenverdieping in zeer slechte staat was. Hoe waarschijnlijk is het dat de gemeente ziet dat de gehele benedenverdieping is verbouwd met de volgende taxatie?
De gemeente doet bijna geen taxatie. En als ze die wel doen, dan komen ze niet binnen taxeren.
De WOZ waarde is vrijwel geheel gebaseerd op de verkoopprijs van "vergelijkbare" woningen in de buurt.

En bij "vergelijkbaar" kijken ze alleen naar dingen als type woning, oppervlakte (huis en perceel), bouwjaar en vorige WOZ waarde.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier is de WOZ waarde ook gestegen met 10K, is nu 267.000 euro. Afvalstoffenheffing een paar euro duurder, rioolheffing een stuk goedkoper. Hebben vorig jaar de kliko een paar keer minder vaak aan de weg gehad dus aanslag is nu 15 euro goedkoper dan vorig jaar.
Lekker laten zo... buurman tegenover (met minder perceelruimte en slechter energielabel) heeft net z'n huis verkocht voor 297.000.

Enig dingetje is dat weer het taxatieverslag er niet bij staat, daar doen ze een paar maand over om die in het portaal te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 26-02-2025 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Reintje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:01:

Wij worden bv consequent vergeleken met woningen die in veel betere staat (recente totale renovatie) verkeren en ik weet niet goed hoe ik me daartegen kan verweren.

"Kijkend naar de recente foto's van de woningen die als referentiewoningen zijn opgevoerd [1][2][3] kan ik niets anders concluderen dat deze woningen duidelijk in betere staat zijn dan mijn woning. De keuken komt uit jaar X, de badkamer komt uit jaar Y, de woonkamervloer ligt er in sinds de bouw."

[1] linkje funda (ff archiven)
[2] linkje kekke verkoopvideo van makelaarskantoor wat na 3 jaar nog steeds op hun FB staat (bedankt ..)
[3] linkje naar funda

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:07
Reintje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:01:

Bij ons staat er op het jaarlijkse "taxatieverslag" met een aantal sterretjes aangegeven hoe onze woning en de referentiewoningen scoren op zaken als ligging, kwaliteit en onderhoudstoestand. Als zulk soort aspecten niet kloppen, bij jou of bij de referentiepanden, dan heb je wel een grond voor bezwaar. Maar als er met die 'sterretjes' al wel rekening is gehouden met afwijkingen, dan denk ik dat het lastig kwantificeerbaar te maken is hoe groot de impact van dat verschil precies zou moeten zijn.

• Reintje
Rubbergrover1 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:41:
[...]

Bij ons staat er op het jaarlijkse "taxatieverslag" met een aantal sterretjes aangegeven hoe onze woning en de referentiewoningen scoren op zaken als ligging, kwaliteit en onderhoudstoestand. Als zulk soort aspecten niet kloppen, bij jou of bij de referentiepanden, dan heb je wel een grond voor bezwaar. Maar als er met die 'sterretjes' al wel rekening is gehouden met afwijkingen, dan denk ik dat het lastig kwantificeerbaar te maken is hoe groot de impact van dat verschil precies zou moeten zijn.
Nou, ik lees op eigenhuis dat er ook nog zoiets bestaat als de taxatiekaart.
Hierin zou info moeten staan over de kwaliteit van het huis en de staat van onderhoud.

Ik had er nog nooit van gehoord. Hebben jullie ervaring met dit document en het opvragen ervan?
https://www.eigenhuis.nl/...oz/woz-waarde-controleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Reintje schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Hierin zou info moeten staan over de kwaliteit van het huis en de staat van onderhoud.

Ik had er nog nooit van gehoord. Hebben jullie ervaring met dit document en het opvragen ervan?
Wat ik teruglees in de bron is dat wat bij ons al in het taxatieverslag is opgenomen. Die 'KOUDV- en liggingsfactoren' maar ze zijn niet duidelijk want het is simpel x-sterren en in vrijwel alle gevallen van de laatste jaren (de mijne en die van de buurman waar ik hiermee wel eens over brainstorm) is het 3/5 sterren (gemiddeld) bij alle factoren.
Duiding over hoe ze hier op zijn gekomen is er dan ook overigens niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Reintje schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Volgens mij is dat niet meer dan de "sterretjes" die de gemeente over onze eigen woning in het "taxatieverslag" zet.

De grondstaffel staat alleen expliciet bij onze eigen woning vermeld, niet bij de referentiepanden. Maar omdat de hoeveelheid grond van de referentiepanden in de zelfde staffel valt (niet veel meer of minder grond) en in de zelfde buurt ligt, zal daar volgens mij geen verschil in zitten. (Anders gezegd, als er wel een groot verschil zou zijn, dan zouden de panden niet goed vergelijkbaar zijn en zouden ze niet als referentie kunnen dienen...)

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 21:41

MJV

Ik heb nog steeds geen WOZ-waarde/aanslag van de gemeente binnen. Ook op wozwaardeloket.nl staat nog geen nieuwe waarde, terwijl dat bij de buren wel het geval is. Huis vorig jaar gekocht en daarna verbouwd, dus mogelijk heeft dat er wat mee te maken. Meer mensen met soortgelijke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-05 16:03
Situatie is als volgt:

ik heb in maart 2024 een koopcontract voor grond + aannemingsovereenkomst getekend voor een nieuwbouwwoning.
Ik heb zojuist een OZB aanslag gekregen voor deze nieuwe woning (er nog niets alleen nog een fundering).
Met als WOZ waarde: 82.000 euro (peildatum 1-1-24)

Feiten:
1. Er ligt alleen een funderingsvloer, er is van een object / woning geen sprake (de woning is bouwfase)
2. Op de peildatum (1-1-24) was ik nog geen eigenaar: koopcontract nog niet getekend.

Vragen:
1. Gezien het bovenstaande: Hoe kan er dan een WOZ waarde van 82.000 euro "uit de koker" komen?
2. Kan ik bezwaar maken en zo ja maakt dit kans van slagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
De WOZ is 'teruggerekend' naar hoe de situatie op 1-1-2024 zou zijn. Er was toen nog niets gebouwd, dus zal het gebaseerd zijn op de grondwaarde van 1-1-2024.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
pastafan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:09:
Situatie is als volgt:

ik heb in maart 2024 een koopcontract voor grond + aannemingsovereenkomst getekend voor een nieuwbouwwoning.
Ik heb zojuist een OZB aanslag gekregen voor deze nieuwe woning (er nog niets alleen nog een fundering).

Feiten:
1. Er ligt alleen een funderingsvloer, er is van een object / woning geen sprake (de woning is bouwfase)
2. Op de peildatum (1-1-24) was ik nog geen eigenaar: koopcontract nog niet getekend.

Vragen:
1. Gezien het bovenstaande: Hoe kan er dan een WOZ waarde van 82.000 euro "uit de koker" komen?
Dat is zoals @Rubbergrover1 de grondwaarde op peildatum 1-1-2024. Toen was je inderdaad nog geen eigenaar, maar dat maakt niet uit. Op maart 2024 werd je immers wel eigenaar en je nieuwe belastingaanslag gaat over 2025.

Ik geef bezwaar maken eigenlijk 0 kans van slagen, de grondwaarde is vrij nauwkeurig te bepalen op basis van locatie, ligging en perceelgrootte.

Je kan altijd even met jouw gemeente bellen en vragen waar dit bedrag vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:35
Hier ook de WOZ aanslag binnen, nadat wij het huis afgelopen augustus hebben gekocht. WOZ peildatum 1-1-2023 is 512k, WOZ 1-1-2024 is 699k.. een stijging van 36% :o

Ik heb het taxatieverslag net gedownload, maar daarin worden vooral huizen vergeleken die in een lagere prijsklasse liggen en dus niet echt vergelijkbaar. Als ik op WOZ waardeloket kijk naar de WOZ waardes van de andere (vergelijkbare) huizen in de straat, zijn die vrijwel allemaal lager. De eerste 5 huizen direct om ons heen: 591k, 642k, 584k, 520k, 709k (dit is de enige die hoger is in een straat van 34 huizen).

Twijfel nu of ik in bezwaar moet gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Zal ik wat 'positiever' nieuws melden. Mijn WOZ waarde is met 9,5% gedaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07:14
Dan kan het zijn dat je “ vergeten “ ben door een luie ambtenaar
Ik zou het effe melden, anders krijg je na een paar jaar een naheffing
pastafan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:09:
Situatie is als volgt:

Feiten:

Vragen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:08
Situatie:
Huis gekocht in november 2023 voor €401k. Krijg nu in februari een WOZ waarde van €437k, met als peildatum 1-1-24. Volgens de info van de gemeente wordt de WOZ waarde bepaald door o.a. te kijken naar de verkoopwaarde.
In het taxatierapport worden 'Geselecteerde vergelijkbare verkopen' opgesomd, waarbij het eerste huis onze eigen woning is. Ik vind een stijging van 8,5% van november 2023 tot januari 2024 vrij fors en niet logisch.
Kunnen jullie dit volgen en zou een bezwaar op basis van de recente verkoopprijs zinvol zijn of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-05 21:25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Knopsje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:09:
Situatie:
Huis gekocht in november 2023 voor €401k. Krijg nu in februari een WOZ waarde van €437k, met als peildatum 1-1-24. Volgens de info van de gemeente wordt de WOZ waarde bepaald door o.a. te kijken naar de verkoopwaarde.
In het taxatierapport worden 'Geselecteerde vergelijkbare verkopen' opgesomd, waarbij het eerste huis onze eigen woning is. Ik vind een stijging van 8,5% van november 2023 tot januari 2024 vrij fors en niet logisch.
Kunnen jullie dit volgen en zou een bezwaar op basis van de recente verkoopprijs zinvol zijn of niet?
Als je de woning veel goedkoper hebt gekocht dan vergelijkbare woningen in de omgeving, dan kan het best zijn dat de waarde van de woning op dat moment hoger was dan de verkoopprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Martijn1990 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:00:
Hier ook de WOZ aanslag binnen, nadat wij het huis afgelopen augustus hebben gekocht. WOZ peildatum 1-1-2023 is 512k, WOZ 1-1-2024 is 699k.. een stijging van 36% :o

Ik heb het taxatieverslag net gedownload, maar daarin worden vooral huizen vergeleken die in een lagere prijsklasse liggen en dus niet echt vergelijkbaar. Als ik op WOZ waardeloket kijk naar de WOZ waardes van de andere (vergelijkbare) huizen in de straat, zijn die vrijwel allemaal lager. De eerste 5 huizen direct om ons heen: 591k, 642k, 584k, 520k, 709k (dit is de enige die hoger is in een straat van 34 huizen).

Twijfel nu of ik in bezwaar moet gaan.
Met bovenstaand verhaal heeft het niet zoveel zin. "De buren hebben een lagere WOZ" is geen argument. De referentiepanden zullen met een verhaal vergelijkbaar gemaakt zijn met jouw woning. Als dat verhaal niet klopt, kan je daar bezwaar tegen maken. Nog beter kom je met referentiepanden met transactieprijzen van 6 maanden voor en na 01JAN24 die beter passen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Knopsje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:09:
Situatie:
Dit was in mijn geval (aankoop maart 2014, WOZ van Januari 2014) wel een voldoende goed argument om de WOZ waarde aan te laten passen naar mijn verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
JvS schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:01:
[...]

Met bovenstaand verhaal heeft het niet zoveel zin. "De buren hebben een lagere WOZ" is geen argument. De referentiepanden zullen met een verhaal vergelijkbaar gemaakt zijn met jouw woning. Als dat verhaal niet klopt, kan je daar bezwaar tegen maken. Nog beter kom je met referentiepanden met transactieprijzen van 6 maanden voor en na 01JAN24 die beter passen.
Kwam ik ook achter inderdaad.. ik dacht dat WOZ vooral bepaald was op vergelijkbare huizen, maar kennelijk is het vooral op de (laatste) prijs van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Martijn1990 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:13:
[...]

Kwam ik ook achter inderdaad.. ik dacht dat WOZ vooral bepaald was op vergelijkbare huizen, maar kennelijk is het vooral op de (laatste) prijs van de woning.
Dit interpreteer je niet helemaal zoals ik het bedoel.

WOZ waarde is namelijk wel degelijk op basis van vergelijkbare huizen. Allen niet op basis van WOZ waarde van je buren, maar op transactieprijs van referentiepanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
Martijn1990 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:13:
[...]

Jouw huis is zover ik weet door de verkoop/aankoop zelf een referentiepand ‘geworden’. Je zit krap 2 maanden buiten de reguliere periode waarin de referentiepanden verkocht dienen te zijn.En als het lastig wordt vergelijkbare panden te vinden, dan kan men deze transactie wel jaren meewegen (hoewel dat uitzonderingen betreft). De marktwaarde is een gegeven (jouw aankoopbedrag) en dan wordt er meen ik teruggerekend tot de peildatum.

Geen beter vergelijkbaar huis, dan je eigen woning toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Rubbergrover1 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:19:
[...]

Als je de woning veel goedkoper hebt gekocht dan vergelijkbare woningen in de omgeving, dan kan het best zijn dat de waarde van de woning op dat moment hoger was dan de verkoopprijs.
Als die gewoon openbaar aangeboden is geweest (funda e.d.) is dat gewoon te ontkrachten. Die woning is dan voor exact de waarde verkocht net zoals alle woningen in de huidige markt (laatste 5 jr) de enige woningen zijn woningen die boven taxatiewaarde overboden zijn op gevoel van de kopers, maar dat is in dit geval niet relevant.

Dit even netjes verwoorden lijkt mij een uitstekende argumentatie voor een bezwaar. Ik heb dit zelf succesvol gedaan voor mijn eigen woning enkele jaren geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
Bedankt voor de reacties @JvS en @marcelcee ! Ik had me nog niet zo goed verdiept in wat WOZ precies is, maar nu is het logischer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
True schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:45:
[...]

Als die gewoon openbaar aangeboden is geweest (funda e.d.) is dat gewoon te ontkrachten. Die woning is dan voor exact de waarde verkocht net zoals alle woningen in de huidige markt (laatste 5 jr) de enige woningen zijn woningen die boven taxatiewaarde overboden zijn op gevoel van de kopers, maar dat is in dit geval niet relevant.

Dit even netjes verwoorden lijkt mij een uitstekende argumentatie voor een bezwaar. Ik heb dit zelf succesvol gedaan voor mijn eigen woning enkele jaren geleden.
Dat hoeft helemaal niet. Als er bijvoorbeeld 5 identieke woningen verkocht zijn, dan is de kans klein dat die ook voor precies het zelfde bedrag zijn verkocht. Er zal altijd eentje het duurste zijn geweest en eentje het goedkoopste. Maar dat hoeft geen reden te zijn om dan ook in de woz waardering verschillen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:21:
[...]

Dat hoeft helemaal niet. Als er bijvoorbeeld 5 identieke woningen verkocht zijn, dan is de kans klein dat die ook voor precies het zelfde bedrag zijn verkocht. Er zal altijd eentje het duurste zijn geweest en eentje het goedkoopste. Maar dat hoeft geen reden te zijn om dan ook in de woz waardering verschillen te hebben.
Nee, maar een transactieprijs van 6 maanden voor of na het peildatum samen met een normale vrije markt verkoop is wel ongeveer het beste argument wat je kunt hebben om je WOZ waarde aan te laten passen.

Het is het beste referentiepand en de prijs is door de markt betaald. Uiteraard geen garantie. Maar dit is gewoon een zeeeeeeer kansrijk bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JvS schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:41:
[...]

Nee, maar een transactieprijs van 6 maanden voor of na het peildatum samen met een normale vrije markt verkoop is wel ongeveer het beste argument wat je kunt hebben om je WOZ waarde aan te laten passen.

Het is het beste referentiepand en de prijs is door de markt betaald. Uiteraard geen garantie. Maar dit is gewoon een zeeeeeeer kansrijk bezwaar.
Uiteraard in die situatie. Maar niets in het verhaal zegt dat daar sprake van zou zijn. Ik geef vooral aan dat het best wel logisch zou kunnen zijn, afhankelijk van de (voor ons totaal onbekende) situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:35

Amphiebietje

In de blubber

Bij mij heeft de gemeente geloof ik een typfout gemaakt in de nieuwe WOZ-waarde (in mijn voordeel, dus ik ga niet klagen). Vorige waarde: 253.000 Euro. NIeuwe waarde: 267.000. Vergeleken met drie woningen die allemaal kleiner en ouder zijn met gemiddelde waarde van 278.000 Euro.
Iemand heeft "78" ge-fatfingered als "67" (en gebruikt blijkbaar geen numpad). :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Amphiebietje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:55:
Bij mij heeft de gemeente geloof ik een typfout gemaakt in de nieuwe WOZ-waarde (in mijn voordeel, dus ik ga niet klagen). Vorige waarde: 253.000 Euro. NIeuwe waarde: 267.000. Vergeleken met drie woningen die allemaal kleiner en ouder zijn met gemiddelde waarde van 278.000 Euro.
Iemand heeft "78" ge-fatfingered als "67" (en gebruikt blijkbaar geen numpad). :D
Het zou mij verbazen als dat handmatig per huis/postcode gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Laatst online: 04-05 19:17
True schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:45:
[...]

Openbare verkoop maakt het makkelijker het te onderbouwen, maar is geen vereiste. In deze uitspraak draait het weliswaar om overdrachtsbelasting, maar volgt het hof de kopers en niet de belastingdienst.
Het Hof stelt voorop dat in het onderhavige geval sprake is van een transactie tussen onafhankelijke partijen en dat in het algemeen een tussen dergelijke partijen overeengekomen koopprijs niet afwijkt van de waarde in het economische verkeer van het verkochte goed (HR 24 januari 1990, ECLI:NL:HR:1990:BH7729, BNB 1990/83). De stelling van de Inspecteur dat de verkoper een bekende van de partner van belanghebbende is en dat daarmee sprake zou zijn van een transactie tussen niet onafhankelijke partijen waarbij de verkoper belanghebbende heeft bevoordeeld door een lagere koopsom te bedingen dan de waarde in het economische verkeer, faalt. De enkele omstandigheid dat de verkoper een kennis is van de oom van [A] , is onvoldoende voor het oordeel dat de overeengekomen prijs afwijkt van de waarde in het economische verkeer van het pand. Het is niet aannemelijk dat de verkoper een nichtje van een kennis samen met haar partner (belanghebbende) een voordeel heeft willen gunnen van € 35.000. Dat bij de verkoop van het pand geen aan- en verkoopmakelaar is ingeschakeld en het pand niet via openbare bronnen is aangeboden, brengt niet mee dat het pand niet op de meest geschikte wijze na de beste voorbereiding is verkocht aan de meestbiedende gegadigde, zoals de Inspecteur betoogt. Dergelijke voorwaarden worden hieraan niet gesteld en ook overigens is het Hof uit de gedingstukken en hetgeen partijen over en weer hebben aangevoerd niet gebleken dat de verkoop van het pand onder niet-marktconforme omstandigheden heeft plaatsgevonden. Hierbij wordt mede in aanmerking genomen dat belanghebbende, onder verwijzing naar de verklaring van de verkoper van 24 november 2022, onweersproken heeft gesteld dat de verkoper vóór de verkoop op 18 mei 2022 een drietal makelaars heeft geraadpleegd, waarbij bedragen tussen de € 390.000 en € 420.000 zijn genoemd.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
htca schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:02:
[...]

Het zou mij verbazen als dat handmatig per huis/postcode gebeurd.
De bulk is natuurlijk modelmatig ja. Maar er wordt zeker wel e.e.a. handmatig gecontroleerd/aangepast waar nodig. Het lijkt me overigens waarschijnlijker dat er iets anders speelt dan de grootte van de woning. Zoals bijvoorbeeld een slechtere of staat van het onderhoud. Staat als het goed is allemaal in het taxatierapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
marcelcee schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:37:
[...]

De bulk is natuurlijk modelmatig ja. Maar er wordt zeker wel e.e.a. handmatig gecontroleerd/aangepast waar nodig. Het lijkt me overigens waarschijnlijker dat er iets anders speelt dan de grootte van de woning. Zoals bijvoorbeeld een slechtere of staat van het onderhoud. Staat als het goed is allemaal in het taxatierapport.
Ik denk dat het allemaal modelmatig gaat in relatie tot het voorgaande jaar. Mogelijk wordt er gekeken naar grote afwijkingen binnen dezelfde postcode dan wel wijk (zelfde postcode nummers) en bij bezwaar. Ik weet ook niet of "dezelfde" methode voor alle gemeentes wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Laatst online: 07:35

Amphiebietje

In de blubber

marcelcee schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Verschillen tussen mijn woning en de andere drie:
- Mijn woning is 10 jaar nieuwer, begin jaren '70 i.p.v. begin jaren '60.
- Mijn woning is 10 m2 groter + grotere berging (die om een mij onbegrijpelijke reden niet is aangegeven in het taxatierapport, maar de andere woningen hebben zogenaamd ook geen berging terwijl die er wel is. Is dat altijd zo bij appartementen?)
- Staat van onderhoud is op 1 punt 1 lager dan de andere woningen. Maakt dat werkelijk zoveel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Amphiebietje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:00:
[...]

Verschillen tussen mijn woning en de andere drie:
- Mijn woning is 10 jaar nieuwer, begin jaren '70 i.p.v. begin jaren '60.
- Mijn woning is 10 m2 groter + grotere berging (die om een mij onbegrijpelijke reden niet is aangegeven in het taxatierapport, maar de andere woningen hebben zogenaamd ook geen berging terwijl die er wel is. Is dat altijd zo bij appartementen?)
- Staat van onderhoud is op 1 punt 1 lager dan de andere woningen. Maakt dat werkelijk zoveel verschil?
En de ligging? Kijk jij bij wijze van spreken uit op een snelweg en de anderen op een park met vijvers? Of rustige weg vs. een drukke doorgaande weg?
Edit: ik zie dat (slechtere) “ligging” ontbreekt in mijn eerdere post.

[ Voor 4% gewijzigd door marcelcee op 05-03-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:29
Mijn situatie:

Nieuwe woning gekocht in okt 2024 voor 725k, getaxeerd op 745k
WOZ 2024: 689k
WOZ 2023: 589k

Gezien de aankoopprijs en taxatie denk ik OK, dat lijkt niet raar.
Gezien de 100K prijsstijging tov 2023 denk ik echter weer....dat is wel wat fors.
Is bezwaar kansloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
breagor schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:28:
Mijn situatie:

Nieuwe woning gekocht in okt 2024 voor 725k, getaxeerd op 745k
WOZ 2024: 689k
WOZ 2023: 589k

Gezien de aankoopprijs en taxatie denk ik OK, dat lijkt niet raar.
Gezien de 100K prijsstijging tov 2023 denk ik echter weer....dat is wel wat fors.
Is bezwaar kansloos?
Voor de WOZ waarde gaat het niet om hoeveel de woning het jaar er voor waard was. Het gaat er om hoeveel vergelijkbare woningen waard zijn. Gezien jullie aankoopprijs van 725k in oktober is een WOZ begin van het jaar van 689k niet heel onrealistisch. Maar 10k lager had ook gekund. Hangt maar net af van wat er nog meer aan vergelijkbare woningen verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-05 21:12
01-01-2024 398.000 euro
01-01-2023 343.000 euro
01-01-2022 330.000 euro

55k er bij op dit bedrag is toch wel een beetje "te" lijkt me?
De (3) referentie huizen varieren behoorlijk (qua specs en prijs), tussen de 350k en 600k.
Heeft bezwaar maken zin?

De woning zal vermoedelijk dit of volgend jaar de verkoop in gaan, schiet je er dan wat mee op met zo'n hoge WOZ?
De beneden verdieping is leefbaar maar gewoon oud (+/-1990) dus ik vermoed dat een daadwerkelijke taxatie op 330k, absoluut max. 340k uit gaat komen.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:33
01-01-2024 349.000 euro
01-01-2023 346.000 euro
01-01-2022 326.000 euro

Alleen ons hele rijtje heeft er allemaal 2 of 3k bij gekregen, rest van de buurt zie ik veel grotere variaties (andere huizen, soms kleiner, andere groter). Ik klaag niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Vogels60 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:28:
De woning zal vermoedelijk dit of volgend jaar de verkoop in gaan, schiet je er dan wat mee op met zo'n hoge WOZ?
Hoe hoger hoe beter?
Een potentiële koper zal het ook wel ergens checken om met je verkoop prijs te vergelijken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-05 21:12
Maar als de vraagprijs 60 a 70k onder de WOZ waarde zit krijg je toch argwaan? Tenminste ik zou denken hmm wat is hier aan de hand.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:54
Wat is eigenlikk een goed woz bezwaar buro
Lees veel slechte ervaringen

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Maxwp schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:00:
Wat is eigenlikk een goed woz bezwaar buro
Lees veel slechte ervaringen
Ik kon gewoon online bezwaar maken bij de belastingsamenwerking van gemeente en waterschappen. Ging prima en makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Sendak239 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:12:
[...]

Ik kon gewoon online bezwaar maken bij de belastingsamenwerking van gemeente en waterschappen. Ging prima en makkelijk.
Ook gedaan word je gewoon aan de kant geschoven
We hebben uw opmerkingen gelezen en vinden toch dat het zo blijft ga maar naar de rechter.
Nee vroeger kon je de taxateur self spreken maar dat gaat ook al niet meer
Teruf maar naar een buro maar lees niey veel goeds

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Maxwp schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Ook gedaan word je gewoon aan de kant geschoven
We hebben uw opmerkingen gelezen en vinden toch dat het zo blijft ga maar naar de rechter.
Nee vroeger kon je de taxateur self spreken maar dat gaat ook al niet meer
Teruf maar naar een buro maar lees niey veel goeds
WOZ waarde gaat normaal niet via echte taxateurs?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
YakuzA schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:32:
[...]

De taxateur van de woz belde ik voorheen.
Vorig jaar ineens een tussenpersoon die alleen maar verhaal aanhoorde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Ik had gewoon gemotiveerd aangegeven dat de referentiehuizen niet helemaal overeenkwamen met mijn huis. 5% waardeverlaging gekregen. Scheelt 75 euro per jaar aan EWF en WOZ-belasting samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
Ik wil bezwaar maken en gebruik maken van een eigen gekozen referentiewoning (achterburen, kopie van de woning)

Deze woning is gerenoveerd eind ‘23 en begin ‘24.
Als het goed is, hebben ze dan ook gebruik gemaakt van de toestandspeildatum van 01-01-2025.
Maar wordt de woz waarde in zo’n geval bepaald op een combinatie van de waardepeildatum en de toestandspeildatum? Of een van de twee?

Mijn huis is niet instapklaar bij verkoop, en enorm gedateerd.
De gerenoveerde referentiewoning heeft een woz van 375.000 en wij 335.000.

Kan ik nu wijzen op het opmerkelijk kleine verschil in woz waarde en de grote verschillen in toestand van onze woningen of heeft het vergelijken van woz waarden geen zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Wie heeft er positieve ervaringen met woz bezwaar buros
Lees veel slechte ervaringen zoals foto's vergeten door te sturen, te laat zijn , niet alles indienen en wachten tot einde van naar voordat er wat uit komt en zelf steeds blijven na vragen
Zoek een goed buro
Iemand een idee anders pm me maar thx

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maxwp schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:30:
Wie heeft er positieve ervaringen met woz bezwaar buros
Lees veel slechte ervaringen zoals foto's vergeten door te sturen, te laat zijn , niet alles indienen en wachten tot einde van naar voordat er wat uit komt en zelf steeds blijven na vragen
Zoek een goed buro
Iemand een idee anders pm me maar thx
Die bureaus zijn allemaal oplichters. Waarom lukt het je niet zelf een briefje te typen? Neem anders een voorbeeldbrief: https://www.eigenhuis.nl/...ien/woz/woz-bezwaar-maken

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 17-03-2025 08:08 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
fsfikke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:07:
[...]

Die bureaus zijn allemaal oplichters. Waarom lukt het je niet zelf een briefje te typen? Neem anders een voorbeeldbrief: https://www.eigenhuis.nl/...ien/woz/woz-bezwaar-maken
Laatse keer een medewerker gesproken waar ik in het verleden de taxateur sprak van het bsgw.
Daar kon je gelijk zaken mee doen.
Deze persoon hoorde hetvalleen aan en zou het doorzetten .
Daarna dood leuk we blijven bij onze mening ga maar naar de rechter
Dat is natuurlijk niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 17-03-2025 12:17 . Reden: orginele post is terug naar huis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Maxwp schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:28:
[...]

Laatse keer een medewerker gesproken waar ik in het verleden de taxateur sprak van het bsgw.
Dat is natuurlijk niks
Dat gaat bij zo'n bureau dan ook gebeuren want die doen niets anders dan doorsluizen wat jij zegt. En dat kost je vooral extra tijd en zowel jou als ons een hoop geld (want dat bureau wordt alsnog door ons betaald). Dus ik zou of naar de rechter gaan, of het erbij laten zitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Reintje schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:31:
Ik wil bezwaar maken en gebruik maken van een eigen gekozen referentiewoning (achterburen, kopie van de woning)

Deze woning is gerenoveerd eind ‘23 en begin ‘24.
Als het goed is, hebben ze dan ook gebruik gemaakt van de toestandspeildatum van 01-01-2025.
Maar wordt de woz waarde in zo’n geval bepaald op een combinatie van de waardepeildatum en de toestandspeildatum? Of een van de twee?

Mijn huis is niet instapklaar bij verkoop, en enorm gedateerd.
De gerenoveerde referentiewoning heeft een woz van 375.000 en wij 335.000.

Kan ik nu wijzen op het opmerkelijk kleine verschil in woz waarde en de grote verschillen in toestand van onze woningen of heeft het vergelijken van woz waarden geen zin?
Vergelijken van de WOZ waarden zelf heeft volgens mij weinig zin. Maar als beide woningen de zelfde verkochte referentieobjecten gebruiken, dan kun je mogelijk wel motiveren waarom de WOZ niet in lijn is met die verkoopprijzen.

Het lijkt er trouwens eerder op dat de gemeente die beide renovaties niet heeft meegenomen in de waardebepaling. En dat de achterburen dus juist veel te laag zitten. Mogelijk omdat ze niet wisten dat ze gerenoveerd werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maxwp schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:28:
[...]

Dat is natuurlijk niks
Goed, met zo een schrijfstijl zou ik een brief wel eerst even door ChatGPT laten fatsoeneren. Maar waarom denk je dat je argumentatie via zo'n bureautje wel geaccepteerd zou moeten worden? De slagingskans is juist hoger als je zelf bezwaar maakt. Die bureautjes willen gewoon geld trekken bij de gemeente, hun interesseert jouw situatie geen drol.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 17-03-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
fsfikke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Goed, met zo een schrijfstijl zou ik een brief wel eerst even door ChatGPT laten fatsoeneren. Maar waarom denk je dat je argumentatie via zo'n bureautje wel geaccepteerd zou moeten worden? De slagingskans is juist hoger als je zelf bezwaar maakt. Die bureautjes willen gewoon geld trekken bij de gemeente, hun interesseert jouw situatie geen drol.
Omdat ze dan de kosten voor bezwaar betalen als je zelf naar de rechter moet dan moet je dat zo zelf betalen.
Chatgtp maakt ook fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maxwp schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Omdat ze dan de kosten voor bezwaar betalen als je zelf naar de rechter moet dan moet je dat zo zelf betalen.
Chatgtp maakt ook fouten
Nogmaals, waarom ben je ervan overtuigd dat jouw WOZ-waarde niet zou kloppen en enkel de rechter dit ook zo zal zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Maxwp schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Chatgtp maakt ook fouten
Nee, wij betalen die kosten. Die bureautjes worden uiteindelijk weer betaald van ons geld. Alleen je moet eerst heel goed bedenken waarom je vindt dat de WOZ te hoog is en of je dat bij een rechter hard kan maken. En dan dus ook waarom je denkt dat zo'n bureau dat beter kan dan jij? Want jij kent de situatie, dat bureautje doet niets meer dan doorschuiven van wat jij zegt. Elke echte vraag van de rechter kun jij beantwoorden, maar dat bureau dus niet. De kans dat zo'n bureau iets bereikt bij de rechter is gewoon minimaal.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
fsfikke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Nogmaals, waarom ben je ervan overtuigd dat jouw WOZ-waarde niet zou kloppen en enkel de rechter dit ook zo zal zien?
Dit jaar bijna 25% gestegen terwijl daar geen reden voor is.
Vorig jaar self bezwaar gemaakt en werd gewoon naast zich neer gelegd. Ga maar naar de rechter wat mij dan weer geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maxwp schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:17:
[...]

Vorig jaar self bezwaar gemaakt en werd gewoon naast zich neer gelegd. Ga maar naar de rechter wat mij dan weer geld kost.
Stijgingspercentage zegt niet zo veel. Gaat er om hoe de woningwaarde zich verhoudt tot de referentieobjecten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-05 12:18
[...]

De enige vergelijking die je kunt maken voor een kansrijk bezwaar is met "de markt".

Het begin van je vergelijking is met de transactiecijfers die op je taxatieverslag staan. En misschien ken je zelf wel woningen in de buurt die rond de waardepeildatum verkocht zijn.

De gegevens die de gemeente (het samenwerkingsverband) gebruikt zijn voor alle woningen te vinden op wozwaardeloket.nl. (Denk aan woonoppervlak, kaveloppervlak, bijgebouwen etc.)

Voor de panden op je taxatieverslag staat er ook staat van onderhoud, luxe etc bij.

Als je zo'n vergelijking maakt, kun je dan een inschatting maken van hoeveel jouw huis wél waard is?

Je hebt gebeld, ik neem aan dat jouw argumenten wel zijn opgeschreven en overlegd met een taxateur. Je hebt immers een terugkoppeling gehad, dat ze de waarde wel goed vinden.
Dat je niet rechtstreeks met een taxateur hebt gesproken wil niet zeggen dat er geen taxateur heeft meegekeken. Ik heb zelf vorig jaar gebeld, ook een 'administratief medewerker' aan de lijn gehad en een dag later een mail dat er X euro van de waarde af ging.

Dat jij geen gelijk hebt gekregen, betekent niet dat je gelijk hebt, en dat er niet naar gekeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:00
*knip* tnx :) (een Topic Report is nog makkelijker)

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 17-03-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

Maar is je huis ook echt minder waard dan de WOZ? Want dat stijgingspercentage zegt niet zo veel, je zult duidelijk moeten maken waarom de WOZ niet overeen komt met de waarde van je huis. Want die stijging kan ook zeggen dat je huis voorheen juist te laag werd getaxeerd.

Daarbij geef je al aan dat je vorig jaar ook al bezwaar hebt gemaakt, maar op welke grond was dat dan? Want je zult toch echt met een bewijs komen waarom de WOZ niet zou kloppen. En dan moet je naar de referentie-objecten kijken en onderbouwen waarom die niet kloppen en bij voorkeur met een betere referentie aankomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

noppus schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:51:
[...]

De enige vergelijking die je kunt maken voor een kansrijk bezwaar is met "de markt".
Dit dus.
Vandaag even bezwaar ingediend:
vergelijkbare objecten volgens het rapport:
1. huis 1: grondoppervlak 200 m2 (tegenover 132 van de mijne). Verkoop juni 2024, terwijl peildatum januari 2024 moet zijn
2. huis 2: hoekwoning, terwijl mijn huis in een rijtje zit. Verkoop mei 2024, terwijl peildatum januari 2024 moet zijn
3. huis 3: woonoppervlak 124 m2 (tegenover 118 van de mijne). Desondanks lagere verkoopprijs als de vastgestelde WOZ waarde

De peildata weet ik niet helemaal zeker of dat wel geaccepteerd wordt als bezwaar, de andere zaken zijn in ieder geval wel valide.

Bij een aantal gemeentes (waaronder die aangesloten bij de BGHU) kun je rechtstreeks vanuit de website bezwaar aantekenen. Maakt het nog wat makkelijker. En heb je dus helemaal geen bureau nodig :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-05 12:34
Ik heb toevallig ook een bezwaar ingediend. Ik had hier toevallig een recent desktop taxatie liggen. Ook had de makelaar een gratis waardebepaling gedaan. Mijn huis wordt niet vergeleken met huizen in mijn wijkje, maar breder in de wijk. Daarom loopt mijn te veel uit de pas. De waarde op de aanslag was gelijk aan de taxatie die nu op de aanslag had staan terwijl het meer dan een jaar later was. In die desktoptaxatie a €95 is dat ook duidelijk te zien dat mijn huis qua waarde wat achterblijft vergeleken met buurt, wijk, gemeente.

In het verleden heb ik bezwaar gemaakt via een bureautje. Dat is toen gelukt, zie hebben zo noemde zij dat, maar is denk ik hetzelfde als wat ik nu heb gedaan, een geveltaxatie laten doen. De gemeente is toen ook nog bij mij thuis geweest. Bezwaar was toen gelukt, maar mijn huis wordt nog steeds met dezelfde huizen vergeleken. Op zich denk ik dat je zonder taxatie je bezwaar geen kans maakt. Wel wordt een waardebepaling op papier van een makelaar geaccepteerd. Ik had die niet op papier staan.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
Rubbergrover1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:52:
[...]

Vergelijken van de WOZ waarden zelf heeft volgens mij weinig zin. Maar als beide woningen de zelfde verkochte referentieobjecten gebruiken, dan kun je mogelijk wel motiveren waarom de WOZ niet in lijn is met die verkoopprijzen.

Het lijkt er trouwens eerder op dat de gemeente die beide renovaties niet heeft meegenomen in de waardebepaling. En dat de achterburen dus juist veel te laag zitten. Mogelijk omdat ze niet wisten dat ze gerenoveerd werden.
Met welke referentiewoningen anderen vergeleken zijn, is niet iets waar ik achter kan komen, toch?

Zou wel jammer zijn als vergelijken met de woz waarde van andere panden niet werkt. Was eerlijk gezegd wel mijn opzet.
Ik zie bv nu twee huizen te koop staan in een straat waarmee we in het heden en verleden vergeleken zijn. Deze huizen zijn in top staat.
Ik wil hun woz waarde vergelijken met mijn woz waarde en zo de discrepantie aantonen.

[ Voor 20% gewijzigd door Reintje op 17-03-2025 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:13
Reintje schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:50:
[...]

Met welke referentiewoningen anderen vergeleken zijn, is niet iets waar ik achter kan komen, toch?

Zou wel jammer zijn als vergelijken met de woz waarde van andere panden niet werkt. Was eerlijk gezegd wel mijn opzet.
Ik zie bv nu twee huizen te koop staan in een straat waarmee we in het heden en verleden vergeleken zijn. Deze huizen zijn in top staat.
Ik wil hun woz waarde vergelijken met mijn woz waarde en zo de discrepantie aantonen.
Ik weet niet of het in alle gemeenten zo werkt, maar in Utrecht kan je gewoon inloggen in een soort 'mijn omgeving' (BGHU) en dan naar 'taxatierapport' waarbij je de referentiewoningen kan zien die ze hebben geraadpleegd (inclusief specificaties en verkoopprijzen en data).

Verder kan je op wozwaardeloket ook alle WOZ-waarden terugvinden van alle woningen afgelopen jaren.

EDIT: Ik zie nu dat je vraagt of je kan achterhalen waarmee anderen vergeleken zijn. Dat zal inderdaad lastiger worden, dan heb je niet veel aan je eigen taxatieverslag / terugkopppeling.

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 17-03-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Laatst online: 10:50
Ik heb recent een desktoptaxatie laten uitvoeren, en tot mijn verbazing zie ik dat men met een te kleine woonoppervlakte heeft gerekend, 9 vierkante meter te weinig. Vreemd, want zowel in de BAG als WOZ loket staat de juiste woonoppervlakte vermeld.

Overigens is het rapport prima bruikbaar voor het benodigde doel, dus veel maakt het me nu niet uit, maar ik vind het toch vreemd, te meer daar er zoveel gewicht aan de woonoppervlakte wordt gegeven, middels de vierkantemeterprijs die blijkbaar hier rond de 4500 euro ligt. Dan verwacht je toch dat die extra goed gecontroleerd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door twodigits op 26-03-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:34
WAF1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:07:
Ik heb toevallig ook een bezwaar ingediend. Ik had hier toevallig een recent desktop taxatie liggen. Ook had de makelaar een gratis waardebepaling gedaan. Mijn huis wordt niet vergeleken met huizen in mijn wijkje, maar breder in de wijk. Daarom loopt mijn te veel uit de pas. De waarde op de aanslag was gelijk aan de taxatie die nu op de aanslag had staan terwijl het meer dan een jaar later was. In die desktoptaxatie a €95 is dat ook duidelijk te zien dat mijn huis qua waarde wat achterblijft vergeleken met buurt, wijk, gemeente.

In het verleden heb ik bezwaar gemaakt via een bureautje. Dat is toen gelukt, zie hebben zo noemde zij dat, maar is denk ik hetzelfde als wat ik nu heb gedaan, een geveltaxatie laten doen. De gemeente is toen ook nog bij mij thuis geweest. Bezwaar was toen gelukt, maar mijn huis wordt nog steeds met dezelfde huizen vergeleken. Op zich denk ik dat je zonder taxatie je bezwaar geen kans maakt. Wel wordt een waardebepaling op papier van een makelaar geaccepteerd. Ik had die niet op papier staan.
Ben ook benieuwd wat het verschil in WOZ én wat uiteindelijk het verschil in belasting is. Moet je eens kijken wat een kosten er zijn gemaakt door je gemeente. Er is iemand bij je thuis komen kijken en je hebt ook een bureau ingeschakeld, waarvoor zij ook weer een paar honderd euro gekregen hebben.

Ik begrijp heel goed dat het oneerlijk voelt als de WOZ (naar je idee) te hoog is, maar als je WOZ 20.000 naar beneden gaat, is dat echt een besparing van een paar tientjes op de >€1000 die je al aan WOZ gerelateerde belastingen betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
t14wo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Ben ook benieuwd wat het verschil in WOZ én wat uiteindelijk het verschil in belasting is. Moet je eens kijken wat een kosten er zijn gemaakt door je gemeente. Er is iemand bij je thuis komen kijken en je hebt ook een bureau ingeschakeld, waarvoor zij ook weer een paar honderd euro gekregen hebben.

Ik begrijp heel goed dat het oneerlijk voelt als de WOZ (naar je idee) te hoog is, maar als je WOZ 20.000 naar beneden gaat, is dat echt een besparing van een paar tientjes op de >€1000 die je al aan WOZ gerelateerde belastingen betaalt.
Die je vervolgens volgend jaar weer samen met al je buren extra moet betalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
htca schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:50:
[...]

Die je vervolgens volgend jaar weer samen met al je buren extra moet betalen....
Als het zo is dat iedereen meer betaalt, betaal je uiteindelijk met z'n allen minder he. Het percentage van de WOZ waarde, wordt gewoon teruggerekend naar het geld dat opgehaald moet worden. De WOZ is alleen een verdeelsleutel. Als alle huizen 20% hogere WOZ hebben jaar op jaar, dan wordt het percentage voor de verdeelsleutel gewoon 20% lager.

Het lastige van WOZ is dat het een discutabele, ergens subjectieve verdeelsleutel is. Dat maakt het mogelijk om erover te discussiëren. Je inkomen uit arbeid is simpel: je verdient x, en je betaalt dan y% belasting. Het is slechts een poging om de verdeling van gemeentelijke belastingen op een eerlijke manier te laten verlopen. Er kan ook worden verdeeld op basis van woonoppervlak. Dat is 100% objectief te bepalen. Maar dan heb je weer allerlei andere bezaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
t14wo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Als het zo is dat iedereen meer betaalt, betaal je uiteindelijk met z'n allen minder he. Het percentage van de WOZ waarde, wordt gewoon teruggerekend naar het geld dat opgehaald moet worden. De WOZ is alleen een verdeelsleutel. Als alle huizen 20% hogere WOZ hebben jaar op jaar, dan wordt het percentage voor de verdeelsleutel gewoon 20% lager.
Dat klopt (en dat heb ik al vaker uitgelegd)
Het lastige van WOZ is dat het een discutabele, ergens subjectieve verdeelsleutel is. Dat maakt het mogelijk om erover te discussiëren. Je inkomen uit arbeid is simpel: je verdient x, en je betaalt dan y% belasting. Het is slechts een poging om de verdeling van gemeentelijke belastingen op een eerlijke manier te laten verlopen. Er kan ook worden verdeeld op basis van woonoppervlak. Dat is 100% objectief te bepalen. Maar dan heb je weer allerlei andere bezaren.
Mwaoh, ik vind het de WOZ niet echt een heel slechte methode, zeker omdat de gevolgen van spreiding niet zo heel groot zijn. WOZ is gebaseerd op een modeltaxatie, vergelijkbaar met desktop/calcasa taxaties.

Het punt dat ik wilde maken is dat als je bezwaar met name via een bureau maakt, die kosten uiteindelijk door jezelf en je buren (en andere gemeentegenoten) moeten worden opgebracht. Om die kosten te vermijden als gemeente, zullen ze vast op de ondergrens van de bandbreedte gaan zitten (mijn WOZ waarde is nooit hoger dan de waarde die ik vanuit Funda krijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
htca schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:11:
[...]

Dat klopt (en dat heb ik al vaker uitgelegd)

[...]

Mwaoh, ik vind het de WOZ niet echt een heel slechte methode, zeker omdat de gevolgen van spreiding niet zo heel groot zijn. WOZ is gebaseerd op een modeltaxatie, vergelijkbaar met desktop/calcasa taxaties.

Het punt dat ik wilde maken is dat als je bezwaar met name via een bureau maakt, die kosten uiteindelijk door jezelf en je buren (en andere gemeentegenoten) moeten worden opgebracht. Om die kosten te vermijden als gemeente, zullen ze vast op de ondergrens van de bandbreedte gaan zitten (mijn WOZ waarde is nooit hoger dan de waarde die ik vanuit Funda krijg).
Volgens mij zijn we het met elkaar eens. ;)
Ik heb totaal geen problemen met de WOZ, maar het is gewoon voor discussie vatbaar en dat is erg lastig als het gaat om een discutabele waarden die aan miljoenen objecten wordt toegekend en vervolgens wordt gebruikt om belasting te innen. Veel mensen vinden belasting betalen vies en vinden ikke ikke ikke wil 40 euro besparen belangrijker dan accepteren dat je belasting betaalt.

Belasting is de prijs voor onze beschaving. Kijkende naar hoe fantastisch het is in Nederland, betaal ik die prijs graag.

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 26-03-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
t14wo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Ik heb dit keer helemaal niet iemand via een bureautje thuis laten komen. (De vorige keer wel) Ik heb een recent desktoptaxatie rapport liggen om dat ik met een deel van de overwaarde ga verbouwen. Inmiddels weet ik inderdaad dat via een bureautje het de samenleving heel veel geld kost dus bewust daar geen gebruik van gemaakt. Maar de achtergrond van mijn bezwaar is dat mijn huis wordt vergeleken met huizen de niet voldoende represetatief zijn. Ik woon is een wijk met (voormalige) sociale woningbouw, huurhuizen e.d. Ik kan niet parkeren op eigen grond. Maar mijn hoekhuis (voormalige) premiewoning wordt vergeleken met iets jongere hoekhuizen in de iets luxere buurten waarbij je wel op eigen grond kan parkeren. Mijn huis wordt dus niet vergeleken met huizen in mijn wijkje en daarom loop ik steeds uit de pas en moet er om de zoveel jaar gecorrigeerd worden.

De gemeente kiest er voor om aan deze methode vast te houden om dat in X% goed werkt. Maar in mijn situatie dus niet. Ik woon hiet al 32 jaar en heb vele jaren gewoon te veel betaalt. Er vond nooit vanzelf een correctie plaats. Er moet eens in de zoveel jaar gecorrigeerd worden want anders wordt de afwijking steeds groter. Nu is de afwijking naar inschatting 10%, het gaat om meer dan €40.000. verschil. Dit verschil werkt door in de gemeentebelasting, de waterschapbelasting maar ook op je hypotheekrente aftrek in mijn geval de wet Hillen. Want de belasting gebruikt wel de WOZ-waarde (van het voorgaande jaar) die de gemeente opgeeft. In het geval van mijn huis zou de gemeente eigenlijk haar methode aan moeten passen maar ze kiest daar niet voor. (Dat bleek de vorige keer) De bewuste manier van werken geeft mij dus gewoon het recht om bezwaar te maken. En als daar over x aantal jaar van een gratis bureautje gebruik zal moeten dan zal ik dat toch doen. Of evt. kiezen voor een desktoptaxatie die mij €95 koste. Een en ander afhankenlijk van het het huidige resultaat.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
WAF1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:40:
[...]

Ik heb dit keer helemaal niet iemand via een bureautje thuis laten komen. (De vorige keer wel) Ik heb een recent desktoptaxatie rapport liggen om dat ik met een deel van de overwaarde ga verbouwen. Inmiddels weet ik inderdaad dat via een bureautje het de samenleving heel veel geld kost dus bewust daar geen gebruik van gemaakt. Maar de achtergrond van mijn bezwaar is dat mijn huis wordt vergeleken met huizen de niet voldoende represetatief zijn. Ik woon is een wijk met (voormalige) sociale woningbouw, huurhuizen e.d. Ik kan niet parkeren op eigen grond. Maar mijn hoekhuis (voormalige) premiewoning wordt vergeleken met iets jongere hoekhuizen in de iets luxere buurten waarbij je wel op eigen grond kan parkeren. Mijn huis wordt dus niet vergeleken met huizen in mijn wijkje en daarom loop ik steeds uit de pas en moet er om de zoveel jaar gecorrigeerd worden.

De gemeente kiest er voor om aan deze methode vast te houden om dat in X% goed werkt. Maar in mijn situatie dus niet. Ik woon hiet al 32 jaar en heb vele jaren gewoon te veel betaalt. Er vond nooit vanzelf een correctie plaats. Er moet eens in de zoveel jaar gecorrigeerd worden want anders wordt de afwijking steeds groter. Nu is de afwijking naar inschatting 10%, het gaat om meer dan €40.000. verschil. Dit verschil werkt door in de gemeentebelasting, de waterschapbelasting maar ook op je hypotheekrente aftrek in mijn geval de wet Hillen. Want de belasting gebruikt wel de WOZ-waarde (van het voorgaande jaar) die de gemeente opgeeft. In het geval van mijn huis zou de gemeente eigenlijk haar methode aan moeten passen maar ze kiest daar niet voor. (Dat bleek de vorige keer) De bewuste manier van werken geeft mij dus gewoon het recht om bezwaar te maken. En als daar over x aantal jaar van een gratis bureautje gebruik zal moeten dan zal ik dat toch doen. Of evt. kiezen voor een desktoptaxatie die mij €95 koste. Een en ander afhankenlijk van het het huidige resultaat.
Het zal mij benieuwen of die 40k verschil in WOZ (ik moet je daarover geloven) daadwerkelijk die 95 euro van je desktop taxatie compenseert in lagere belastingen. Maargoed, het is uiteraard je goedrecht om in bezwaar te gaan en optimaliseren van de hoeveelheid belasting die je betaalt doen we allemaal bij de IKB aangifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
t14wo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:43:
[...]

Het zal mij benieuwen of die 40k verschil in WOZ (ik moet je daarover geloven) daadwerkelijk die 95 euro van je desktop taxatie compenseert in lagere belastingen. Maargoed, het is uiteraard je goedrecht om in bezwaar te gaan en optimaliseren van de hoeveelheid belasting die je betaalt doen we allemaal bij de IKB aangifte.
Je snapt het niet. Die desktop taxatie was voor de verhoging van de hypotheek. Die taxatie had ik al liggen en daar maak ik nu gebruik van. Een beter moment was er dus niet om bezwaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
htca schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:11:

Op zich heb je gelijk. Ik vind de WOZ verdeelsleutel ook geen slechte methode en schat in (op basis van het gesprek destijds) dat mijn gemeente die schatting helemaal niet zo slecht doet, ze kregen weinig bezwaren. Maar in mijn situatie, zie ik dat er juist geen "standaard" destoptaxatie (met huizen uit mijn straat, wijkje) wordt aan gehouden, maar net een andere methode, waarbij de wijk een veel ruimer begrip is. En als je dan net een unieker object woont dan kunnen er afwijkingen ontstaan. Tientallen jarenlang was mijn woz-waarde hoger dan ik (een jaar later) op de markt zou kunnen krijgen en ik zat altijd op de bovengrens of er over, de waarde liep steeds meer uit de pas. Het is dan verstandig om te corrigeren want uit zichzelf doet de gemeente dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 22:38
Vandaag de aanslagen binnen gekregen van onder andere gemeentelijke belastingen en OZB. Vervolgens alles doorgenomen. Forse verhogingen. OZB ging met bijna 100 euro omhoog. Ik heb gelijk gebeld om na te vragen waarom wij fors moeten betalen. Blijkt dus dat ze in de achtergrond ook aan een aantal knoppen gedraaid hebben waardoor een aantal heffingen omhoog is gegooid. In combinatie met de verhoogde WOZ waarde (verhoging van 25k ten opzichte van vorig jaar) moeten wij dus bijna 100 euro meer betalen ten opzichte van vorig jaar .

Dus het is niet alleen simpelweg te wijten aan WOZ waardeverhoging. Ze hebben daarboven op de heffingen verhoogd in onze gemeente. Ik heb hierover gebeld.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Monkeydancer schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:02:
Vandaag de aanslagen binnen gekregen van onder andere gemeentelijke belastingen en OZB. Vervolgens alles doorgenomen. Forse verhogingen. OZB ging met bijna 100 euro omhoog. Ik heb gelijk gebeld om na te vragen waarom wij fors moeten betalen. Blijkt dus dat ze in de achtergrond ook aan een aantal knoppen gedraaid hebben waardoor een aantal heffingen omhoog is gegooid. In combinatie met de verhoogde WOZ waarde (verhoging van 25k ten opzichte van vorig jaar) moeten wij dus bijna 100 euro meer betalen ten opzichte van vorig jaar .

Dus het is niet alleen simpelweg te wijten aan WOZ waardeverhoging. Ze hebben daarboven op de heffingen verhoogd in onze gemeente. Ik heb hierover gebeld.
Sterker nog, dat heeft bar weinig met de WOZ te maken en alles met die verhoogde heffingen. Het totale bedrag dat aan OZB/heffing binnen moet komen ligt aan de begroting. De WOZ is daarin alleen een verdeling. Als dus de begroting gelijk zou blijven en alle WOZ-waardes met 10% omhoog zouden gaan, zou niemand extra hoeven te betalen. Want dan zou het OZB-percentage omlaag gaan.

Oftewel de grootste stijgingen komen doordat de heffingen omhoog gaan (dus de begroting omhoog), of als jouw WOZ relatief sneller stijgt dan de rest van de gemeente. Meestal komt de grootste stijging echter doordat de begroting omhoog gaat en er dus meer inkomsten nodig zijn. Maar mocht de WOZ uit de pas gaan lopen is het slim om daar een bezwaar op te geven.

[removed]

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste