Ervaringen met de WOZ waarde

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:55
YakuzA schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:47:
Banken die gewoon automatisch meedenken en ook dingen in jouw voordeel pro actief toepassen, het moet niet gekker worden ;)
Ik heb zo'n vermoeden dat de Rabobank er op een of andere manier baat bij heeft. Zijn er wellicht incentives op basis van gemiddeld energielabel van het portfolio dat ze hebben?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Jobjl schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:51:
Vraagje van een (nieuwe) woningeigenaar.
Afgelopen periode de digitale brief gekregen, waaronder ook de woz waarde staat.

Als nieuwe eigenaar is dit best nieuw, daarom heb ik ook het en en ander gelezen.
Van wat ik begrijp is de woz waarde die er nu is gegeven, eigenlijk de waarde van 1 januari 2024.
Deze bedraagt 315k.

In juli 2024 heb ik de woning gekocht, deze is toen getaxeerd op 285k. Voor mij een vrij fors verschil dus.
Van januari tm juli 2024 is de woningmarkt eigenlijk alleen maar omhoog gegaan.
Voor het bepalen van de woz wordt als het goed is ongeveer dezelfde methode gebruikt als een taxateur.

Hoe groot is de kans dat als ik mijn bezwaar indien (met het taxatierapport), dat men ook foto's zal opvragen?
De woning heb ik eind vorig jaar compleet gerenoveerd. En de oude Funda foto's heb ik nog, maar die zijn niet representatief voor de staat waarin het toen verkeerde (lees mooier dan in werkelijkheid, wat tijdens de taxatie ook is meegenomen).
Ik had een vergelijkbare situatie zie: True in "Ervaringen met de WOZ waarde" bezwaar was als ik het goed herinner met enkel het taxatierapport en dat was voldoende.
Ik zou het sowieso doen, m.i. volledig terecht bezwaar. Je bent hier het slachtoffer van de te verwachten woningwaarde die simpelweg niet altijd goed is én jij kunt dit onafhankelijk onderbouwen.

Ik ben het niet eens met de 'goede deal'-comment van @HvdBent dat bestaat niet in de huidige huizenmarkt, zeker niet voor deze verschillen die jij noemt. Als je 9% woningwaarde stijging neemt (bron) is het 5,25% in juli wat het 285/1,0175=271k maakt, verschil met 315k is echt te gortig.

Wel even zelf in bezwaar gaan, je tekst en argumentatie kun je gerust hier delen. Niet van die semi-malafide bedrijfjes inschakelen dat kost ons allemaal geld en dan schroeft je gemeente gewoon de OZB omhoog en betaal je volgend jaar alsnog hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door True op 10-02-2025 19:16 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:01
True schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:15:
[...]

Ik had een vergelijkbare situatie zie: True in "Ervaringen met de WOZ waarde" bezwaar was als ik het goed herinner met enkel het taxatierapport en dat was voldoende.
Ik zou het sowieso doen, m.i. volledig terecht bezwaar. Je bent hier het slachtoffer van de te verwachten woningwaarde die simpelweg niet altijd goed is én jij kunt dit onafhankelijk onderbouwen.

Ik ben het niet eens met de 'goede deal'-comment van @HvdBent dat bestaat niet in de huidige huizenmarkt, zeker niet voor deze verschillen die jij noemt. Als je 9% woningwaarde stijging neemt (bron) is het 5,25% in juli wat het 285/1,0175=271k maakt, verschil met 315k is echt te gortig.

Wel even zelf in bezwaar gaan, je tekst en argumentatie kun je gerust hier delen. Niet van die semi-malafide bedrijfjes inschakelen dat kost ons allemaal geld en dan schroeft je gemeente gewoon de OZB omhoog en betaal je volgend jaar alsnog hetzelfde.
Heb ik ook gehad. Woningverbeteringen worden meegenomen onder de fictie dat ze vanaf 1 januari gedaan zijn. Dus als je verbeteringen aan de woning gedaan hebt die zoveel waard zijn in 2024 verklaart dat de hoge woz-waarde en hoef je niet in bezwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20
EzraTweaked schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:41:

Wat ik het zure vind is dat wij met zn alle door onze overheid, politiek en gemeentes in deze huizen crisis terecht zijn gekomen en daarvoor voor alles moeten betalen..
De WOZ waarde (of hoge huizenprijs) heeft nauwelijks tot geen impact op wat we aan belasting aan de gemeente betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

assje schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:10:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat de Rabobank er op een of andere manier baat bij heeft. Zijn er wellicht incentives op basis van gemiddeld energielabel van het portfolio dat ze hebben?
Yep CO2 doelen ;) .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 11:30

mjl

Ugh

Jobjl schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:51:
Vraagje van een (nieuwe) woningeigenaar.
Afgelopen periode de digitale brief gekregen, waaronder ook de woz waarde staat.

Als nieuwe eigenaar is dit best nieuw, daarom heb ik ook het en en ander gelezen.
Van wat ik begrijp is de woz waarde die er nu is gegeven, eigenlijk de waarde van 1 januari 2024.
Deze bedraagt 315k.

In juli 2024 heb ik de woning gekocht, deze is toen getaxeerd op 285k. Voor mij een vrij fors verschil dus.
Van januari tm juli 2024 is de woningmarkt eigenlijk alleen maar omhoog gegaan.
Voor het bepalen van de woz wordt als het goed is ongeveer dezelfde methode gebruikt als een taxateur.

Hoe groot is de kans dat als ik mijn bezwaar indien (met het taxatierapport), dat men ook foto's zal opvragen?
De woning heb ik eind vorig jaar compleet gerenoveerd. En de oude Funda foto's heb ik nog, maar die zijn niet representatief voor de staat waarin het toen verkeerde (lees mooier dan in werkelijkheid, wat tijdens de taxatie ook is meegenomen).
Taxatie is niet het meest relevant. Het bedrag waar je het voor gekocht hebt kan je gebruiken in je bezwaar, toen wij ons huis kochten scheelde dat ruim 50k op de woz waarde, korting op de belasting was ‘toevallig’ net zoveel als de leges voor bezwaar … maar goed, beter laag starten, heb je daarna jaren plezier van als ze simpelweg indexeren op het gemiddelde van de regio.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 12:01
Agent47 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:41:
Ik maak in ieder geval geen bezwaar meer via zo'n derde partij. Vorig jaar gedaan. Kreeg in oktober te horen dat we "gewonnen" hadden. Mocht de 400 euro overmaken naar hun binnen x aantal dagen.
maar dat geld krijg je dan toch terug via de gemeente?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vroeger betaalde de gemeente direct het bureau. Kreeg de burger bijv 100 euro terug en ging er bijv 800 naar het bureau.

Nu betaalt de gemeente alles aan de burger; die krijgt nu dus 900 euro van de gemeente en een factuur voor 800 euro van het bureau.

Gedachte is dat de burger dan wat bewuster is van de maatschappelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012

Agent47

I always close my contracts.

weertenaar schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:44:
[...]

maar dat geld krijg je dan toch terug via de gemeente?
Dat geld krijg je terug van de gemeente inderdaad. Ikzelf had de kleine lettertjes niet gelezen en ik snap wel dat die partij het geld dan krijgt. Ik vond het proces er naartoe alleen lang duren. 9-10 maanden wachten, foto's uploaden, akkoord gaan etc.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWitteveen
  • Laatst online: 02-05 19:06
mjl schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 00:55:
[...]

Taxatie is niet het meest relevant. Het bedrag waar je het voor gekocht hebt kan je gebruiken in je bezwaar, toen wij ons huis kochten scheelde dat ruim 50k op de woz waarde, korting op de belasting was ‘toevallig’ net zoveel als de leges voor bezwaar … maar goed, beter laag starten, heb je daarna jaren plezier van als ze simpelweg indexeren op het gemiddelde van de regio.
Leges op bezwaar?!? daar heb ik nog nooit van gehoord. De gemeente maakt een fout en om ze daar op te wijzen zou jij moeten betalen?

Ik heb al bij verschillende overheidsorganisaties gewerkt en niet een van hen vraagt leges voor bezwaar. Dat kan en mag ook helemaal niet. Ik zou bezwaar maken op de hoogte van de leges als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 02-05 11:30

mjl

Ugh

Bezwaar aanteken was destijds 25 euro aan kosten, we praten dan ook over een 15 jaar geleden ofzo.

-------

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 12:01
AWitteveen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:19:
[...]

Leges op bezwaar?!? daar heb ik nog nooit van gehoord. De gemeente maakt een fout en om ze daar op te wijzen zou jij moeten betalen?

Ik heb al bij verschillende overheidsorganisaties gewerkt en niet een van hen vraagt leges voor bezwaar. Dat kan en mag ook helemaal niet. Ik zou bezwaar maken op de hoogte van de leges als ik jou was.
Je betaalt sowieso nog kosten als je tegen je bezwaar in beroep wilt gaan.

• AWitteveen
  • Laatst online: 02-05 19:06
weertenaar schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Je betaalt sowieso nog kosten als je tegen je bezwaar in beroep wilt gaan.
Ja je betaald griffierecht als je bij een rechtbank in beroep gaat. Maar het ging hier om bezwaar daar zijn deze kosten niet. Daarnaast moet de verliezende partij bijna altijd de griffierecht kosten vergoeden. In dit geval was de gemeente de verliezende partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
YakuzA schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:06:
Dan zul je uit moeten zoeken hoe jouw gemeente de WOZ bepaald.
Inmiddels het rapport ontvangen dus dat geeft wat meer inzicht. Dat lijkt nog behoorlijk op detail te gaan, links mijn woning en rechts een referentiewoning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia_2rER6aZZm9o7XUXHJady90fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AF4CVuWDs6m7GqdDGpSRSezJ.jpg?f=fotoalbum_large
Wel interessant:
  • Toestdatum is 1 Januari 2024, toen was de woning nog volledig gestript
  • Energielabel wordt A genoemd; dat moet een aanname zijn want officieel is nog C
  • Bij de referentiewoning specifiek zonnepanelen gerekend; bij mij niet (lagen er op 1 Januari ook nog niet maar staan wel op de foto in het rapport)
Op de website staat onderstaande, blijkbaar wordt er voor mij dus uitgegaan van bouwkundige staat 01-2025 (na verbouwing) en teruggerekend naar peildatum 01-2024. Blijkbaar doen ze ook zelf een aanname van wat dat met het energielabel gedaan zal hebben.
Wat is de toestandsdatum?
Dit is de datum waarop de staat van de (niet-)woning voor de WOZ-taxatie wordt vastgesteld. Meestal is de toestandsdatum gelijk aan de waardepeildatum, maar deze kan bij nieuwbouw, verbouwing of sloop ook een jaar later liggen. Zo kunnen we de staat van de (niet-)woning bekijken aan het begin van het jaar waarvoor de WOZ-waarde geldt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het zou dus kunnen dat als mijn A++++ label komt dat inderdaad nog wat met de WOZ doet. Daarnaast als er een tuin/afdak/zwembad komen zal dat dus ook meegerekend worden.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 17-02-2025 10:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:12
Hhhmm onze woz is zowaar gedaald
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2021 972.000 euro
01-01-2023 998.000 euro
01-01-2022 911.000 euro
01-01-2021 689.000 euro
Gekocht in 2019 voor 627.500

Blijft wel bijzondere business. Waarom...nou hierom: Dit huis komt uit een setje van 8 "gelijke" huizen.
2 daarvan zijn ca.30m^2 uitgebouwd, eentje van de twee heeft 70m^2 meer tuin. Toch scheelt het maar 1000 euro (op die 972.000.) Uitbouw is al 2.5 jaar geleden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

tcw82 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:13:
Hhhmm onze woz is zowaar gedaald
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2021 972.000 euro
01-01-2023 998.000 euro
01-01-2022 911.000 euro
01-01-2021 689.000 euro
Gekocht in 2019 voor 627.500

Blijft wel bijzondere business. Waarom...nou hierom: Dit huis komt uit een setje van 8 "gelijke" huizen.
2 daarvan zijn ca.30m^2 uitgebouwd, eentje van de twee heeft 70m^2 meer tuin. Toch scheelt het maar 1000 euro (op die 972.000.) Uitbouw is al 2.5 jaar geleden geplaatst.
die daling is wel netjes de CBS lijn volgend:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...oard-economie/woningmarkt
in geheel 2023 is er een kleine daling, dus 1-1-2024 zal als je die lijn door kan trekken naar jouw situatie lager liggen dan 1-1-2023.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 07:56
Hallo Tweakers,

hebben jullie ervaring met WOZ en nieuwbouw? Op 30/12 de grond betaald want de ontwikkelaar wilde per se de overdracht in 2024 hebben.. Dit weekend de WOZ waarde gekregen van 860K, maar bij ons staat nog niks en de bouw start in April. Vorige fases zijn wel al klaar dus wij willen best betalen voor een gedeelte, maar 100% lijkt me wat ovedreven.

Online wel wat gevonden over gedeeltes WOZ waarde en nieuwbouw, maar was benieuwd of jullie dit eerder hebben meegemaak.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Bezemveger schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:13:
Hallo Tweakers,

hebben jullie ervaring met WOZ en nieuwbouw? Op 30/12 de grond betaald want de ontwikkelaar wilde per se de overdracht in 2024 hebben.. Dit weekend de WOZ waarde gekregen van 860K, maar bij ons staat nog niks en de bouw start in April. Vorige fases zijn wel al klaar dus wij willen best betalen voor een gedeelte, maar 100% lijkt me wat ovedreven.

Online wel wat gevonden over gedeeltes WOZ waarde en nieuwbouw, maar was benieuwd of jullie dit eerder hebben meegemaak.

Thanks
Terecht ook wat je denkt. In het topic is dit wel eens voorbij gekomen. Even bellen (zonder formeel bezwaar te maken) en je krijgt dit waarschijnlijk wel opgelost. Als je een zeer bureaucratische ambtenaar treft zul je op een andere dag (gok woensdagmiddag, vrijdagmiddag) nog een keer proberen te bellen of anders formeel bezwaar maken. WOZ-waarde puur op grondwaarde zal hier redelijk zijn, me dunkt en dat kun je vast wel onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-05 06:26
Bezemveger schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:13:
Hallo Tweakers,

Thanks
Bij ons werd de WOZ alleen berekend over datgene wat er stond. (De 1e aanslag was alleen de grond).
Betrof ook project nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Laatst online: 02-05 07:56
Thanks voor jullie hulp! Zojuist de ambtenaar gesproken en hij dacht aan 40% met een flink verlaagde WOZ waarde. Ik heb aangegeven dat ik zelf dat nog te hoog vond maar ik voel dat ik dan echt bezwaar moet maken. We wachten de nieuwe aanslag af voordat we over gaan naar daadwerkelijk bezwaar maken

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even een check voor ik eventueel ga checken of bezwaar maken zinvol is. We hebben in juli afgelopen jaar een huis gekocht, we hebben nu de WOZ-waarde ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIvHVGeauW0NdZs1sbjDZO95J6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p4TQ036VKNM8pinhp9ZeVyxj.png?f=fotoalbum_large

Er zijn in deze buurt vrijwel geen woningen verkocht en dus wordt er feitelijk alleen gekeken naar wat wij betaald hebben (flink meer dan die WOZ-waarde, maar dat was voor ons oké). Kan het zijn dat het daardoor wel veel te hoog is ingeschat?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

THE_BASE schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:13:
Even een check voor ik eventueel ga checken of bezwaar maken zinvol is. We hebben in juli afgelopen jaar een huis gekocht, we hebben nu de WOZ-waarde ontvangen:

[Afbeelding]

Er zijn in deze buurt vrijwel geen woningen verkocht en dus wordt er feitelijk alleen gekeken naar wat wij betaald hebben (flink meer dan die WOZ-waarde, maar dat was voor ons oké). Kan het zijn dat het daardoor wel veel te hoog is ingeschat?
Dat laatste snap ik niet helemaal, wat is jouw begrip van wat een 'eerlijke' WOZ waarde? 75% van de koopprijs oid? Of hoe kom je op het idee dat een WOZ waarde ver onder de verkoopprijs 'veel te hoog' is 8)7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[Afbeelding]

Als je een taxatie hebt die er onder ligt dan kun je dat gebruiken. Anders is het 'pech' en betaal je gewoon belasting over de daadwerkelijke waarde ;).

Ik had in 2021 een taxatiewaarde die 450k onder de woz lag, die discussie heb ik makkelijk gewonnen :D. (Dat we nog flink verbouwd hadden heb ik natuurlijk niet genoemd ;))

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 20-02-2025 11:19 ]

• THE_BASE
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Dat laatste snap ik niet helemaal, wat is jouw begrip van wat een 'eerlijke' WOZ waarde? 75% van de koopprijs oid? Of hoe kom je op het idee dat een WOZ waarde ver onder de verkoopprijs 'veel te hoog' is 8)7
Relaxed, ik had hem lager verwacht omdat we van een grote stad naar een randgemeente zijn verhuisd. Blijkbaar zit ik daarnaast, waarvoor mijn oprechte excuses.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

• THE_BASE
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:17:
[...]

Als je een taxatie hebt die er onder ligt dan kun je dat gebruiken. Anders is het 'pech' en betaal je gewoon belasting over de daadwerkelijke waarde ;).

Ik had in 2021 een taxatiewaarde die 450k onder de woz lag, die discussie heb ik makkelijk gewonnen :D. (Dat we nog flink verbouwd hadden heb ik natuurlijk niet genoemd ;))
Die taxatie zal ik weer eens opzoeken, ik denk dat de WOZ-waarde in dat geval daaronder ligt. Ik ga voor een paar tientjes geen bezwaar maken, maar had hem lager verwacht. Ik weet natuurlijk nog niet hoe de WOZ-waarde van ons vorige huis is verhoogd, als daar net zo'n groot verschil in zit dan is het enigszins te begrijpen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons is de woz overigens met 110k verhoogd. Gevoelsmatig wel aan de hoge kant, maar bezwaar maken zal weinig zin hebben.

Edit : zie nu dat een vergelijkbare woning in 2023 verkocht is buiten funda om voor de woz waarde, dat verklaart eea...

[ Voor 54% gewijzigd door Sport_Life op 20-02-2025 11:55 ]

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19
Hebben jullie ook het idee dat de WOZ tegenwoordig wel dichter op de daadwerkelijke waarde ligt (gemiddeld genomen)? Ik had het idee dat er vroeger (15-10 jaar geleden) een veel groter gat zat tussen WOZ en marktwaarde, maar dat ze er tegenwoordig wat meer in de buurt komen. De WOZ lijkt nog altijd lager dan wat je voor het huis krijgt bij verkoop, maar dat is logisch door de peildatum van een jaar eerder. Maar de astronomische verschillen lijken iets teruggebracht. Of ben ik de enige die dit ervaart?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Valorian schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:37:
Hebben jullie ook het idee dat de WOZ tegenwoordig wel dichter op de daadwerkelijke waarde ligt (gemiddeld genomen)? Ik had het idee dat er vroeger (15-10 jaar geleden) een veel groter gat zat tussen WOZ en marktwaarde, maar dat ze er tegenwoordig wat meer in de buurt komen. De WOZ lijkt nog altijd lager dan wat je voor het huis krijgt bij verkoop, maar dat is logisch door de peildatum van een jaar eerder. Maar de astronomische verschillen lijken iets teruggebracht. Of ben ik de enige die dit ervaart?
De gemeentes hebben gewoon veel meer geld nodig dus de druk zal wat hoger liggen om de WOZ waardes hoger in te schatten. Wij zitten met de nieuwe WOZ-waarde (bijna €500k verhoogt) nu overigens €200k boven Funda's schatting van de woningwaarde :+

Wat me opvalt als ik de taxatierapporten van de afgelopen jaren bekijk is dat het gebruiksoppervlakte in 4 jaar tijd steeds iets omhoog kruipt. Ivm 2021 is het huis maar liefst 19% groter geworden. Ik moet de gemeente nog eens vragen waar ik die extra m2 op kan halen 8)7
Er zijn geen aan/verbouwingen geweest. Is er iets in de rekenmethodes veranderd wat dit zou verklaren? Anders zal dat een van de reden van mijn bezwaar gaan zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 20-02-2025 12:06 ]

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20

[Afbeelding]

Wat heb je in Juli voor het huis betaald? Dat lijkt me een redelijke maatgever voor de WOZ waarde.

• THE_BASE
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:40:
[...]

Wat heb je in Juli voor het huis betaald? Dat lijkt me een redelijke maatgever voor de WOZ waarde.
De opgevraagde WOZ-waarde voor de aanschaf van het huis was een ton hoger dan nu wordt ingeschat. Dus ik denk dat we geen recht tot klagen hebben. Het is gewoon even verwachtingen bijstellen. :)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
fsfikke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:59:
[...]

De gemeentes hebben gewoon veel meer geld nodig dus de druk zal wat hoger liggen om de WOZ waardes hoger in te schatten. Wij zitten met de nieuwe WOZ-waarde (bijna €500k verhoogt) nu overigens €200k boven Funda's schatting van de woningwaarde :+

Wat me opvalt als ik de taxatierapporten van de afgelopen jaren bekijk is dat het gebruiksoppervlakte in 4 jaar tijd steeds iets omhoog kruipt. Ivm 2021 is het huis maar liefst 19% groter geworden. Ik moet de gemeente nog eens vragen waar ik die extra m2 op kan halen 8)7
Er zijn geen aan/verbouwingen geweest. Is er iets in de rekenmethodes veranderd wat dit zou verklaren? Anders zal dat een van de reden van mijn bezwaar gaan zijn.
WOZ is hier omlaag gegaan.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

THE_BASE schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:00:
[...]

De opgevraagde WOZ-waarde voor de aanschaf van het huis was een ton hoger dan nu wordt ingeschat. Dus ik denk dat we geen recht tot klagen hebben. Het is gewoon even verwachtingen bijstellen. :)
Wat heb je betaald dan ? :+

• THE_BASE
  • Niet online
We hebben voor dit huis rond de 750k betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

THE_BASE schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:18:
[...]

We hebben voor dit huis rond de 750k betaald.
En wat is je klacht precies? :+

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

[Afbeelding]

Bezwaar maken lijkt me wel zinvol ja. Je WOZ is met meer dan 20% gestegen, dat is veel hoger dan de markt lijkt me. Grote kans dat er wel wat van af kan. De WOZ peildatum 1-1-2024 is nog van vóór jullie aanschaf toch?

• THE_BASE
  • Niet online
Aan de hand van de vorige WOZ-waarde had ik geen plus van een ton verwacht. Zeker niet na inzage van de taxatie van de gemeente.

[ Voor 8% gewijzigd door THE_BASE op 20-02-2025 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

THE_BASE schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:00:
[...]

Maar de WOZ waarde is niet van 'nu'. de WOZ waarde is op peildatum 1-1-2024.
Dus als jij rond die peildatum ergens 600k+ ervoor hebt betaald, is dat defacto ook de WOZ waarde van dat moment.

als jij op 30-6-2024 750k betaald, kan het best dat dat terug gerekend naar 1-1-2024 op 600k uit komt, misschien dat je nog geluk hebt dat die dan zo laag is.

Vooral met minder courante woningen etc met weinig vergelijkbare kopen zul je sneller op jouw eigen koopsom voor- of achteruit gerekend uit komen.

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 20-02-2025 13:35 ]

PSN

• THE_BASE
  • Niet online
stin00 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Bezwaar maken lijkt me wel zinvol ja. Je WOZ is met meer dan 20% gestegen, dat is veel hoger dan de markt lijkt me. Grote kans dat er wel wat van af kan. De WOZ peildatum 1-1-2024 is nog van vóór jullie aanschaf toch?
Dat is zeker hoger dan de markt en ook zeker in deze gemeente. De peildatum was ook voor de aanschaf van onze woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
THE_BASE schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:30:
[...]

Aan de hand van de vorige WOZ-waarde had ik geen plus van een ton verwacht. Zeker niet na inzage van de taxatie van de gemeente.
Eigenlijk is je WOZ natuurlijk te laag.. het huis gaat ineens voor 750k weg terwijl 6 maanden daarvoor de WOZ 632k was :+

Maargoed, dat lijkt me meer een forse WOZ verhoging voor peildatum 1-1-2025. Voor peildatum 1-1-2024 bestond deze transactie nog niet en is een WOZ stijging van meer dan 20% niet marktconform. Persoonlijk zou ik bezwaar indienen.

• THE_BASE
  • Niet online
stin00 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:43:
[...]

Eigenlijk is je WOZ natuurlijk te laag.. het huis gaat ineens voor 750k weg terwijl 6 maanden daarvoor de WOZ 632k was :+

Maargoed, dat lijkt me meer een forse WOZ verhoging voor peildatum 1-1-2025. Voor peildatum 1-1-2024 bestond deze transactie nog niet en is een WOZ stijging van meer dan 20% niet marktconform. Persoonlijk zou ik bezwaar indienen.
Je verwoord het precies goed: we mogen ook niet klagen met de WOZ-waarde, maar hij klopt niet met peildatum 1-1-2024. Morgen even een belletje plegen. Wordt vervolgd!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

THE_BASE schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:45:
[...]

Je verwoord het precies goed: we mogen ook niet klagen met de WOZ-waarde, maar hij klopt niet met peildatum 1-1-2024. Morgen even een belletje plegen. Wordt vervolgd!
Let er op dat eigenlijk de datum van de koopovereenkomst geldt, niet de daadwerkelijke leverdatum.
De wet waarin de WOZ wordt geregeld gaat uit van de marktwaarde. Dat is de waarde in het economisch verkeer. De Hoge Raad vindt hier de datum van de koopovereenkomst het meest bij passen. De datum van levering bij de notaris is daarmee niet meer van belang.
De gemeente mag de koopsom overigens gewoon terugindexeren naar 1 jan. Dan zal de WOZ-waarde inderdaad "niet kloppen" maar eigenlijk nog te laag zijn :P

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 20-02-2025 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Maar wat heb je dan als onderbouwing?

De prijs op 1-1-2024 zit mooi midden tussen de prijs op 1-1-2023 en jouw koop prijs ergens maand 7 2024 in, dus lijkt gewoon netjes te kloppen met voor of achteruit rekenen.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
[...]

Dit klopt alleen niet. De WOZ is niets meer dan een verdeelsleutel. De gemeentes bepalen via een begroting wat er nodig is en passen de OZB zo aan dat ze de gewenste opbrengst krijgen. De WOZ is daarbij alleen een verdeelsleutel tussen jou en de rest van de stad.
Het oppervlak zou gelijk moeten blijven. Al is dat natuurlijk goed na te meten om te kijken of het oude of het nieuwe getal klopt. Als het nieuwe getal klopt zal bezwaar maken nl. weinig nut hebben.

[removed]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dan zeggen ze meneer u heeft gelijk het klopt inderdaad niet sinds de woning in 2024 voor 750k is verkocht, we gaan dat terug rekenen naar januari en komen op 675-700k uit .

Ik zou het laten zitten.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

redwing schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Dit klopt alleen niet. De WOZ is niets meer dan een verdeelsleutel. De gemeentes bepalen via een begroting wat er nodig is en passen de OZB zo aan dat ze de gewenste opbrengst krijgen. De WOZ is daarbij alleen een verdeelsleutel tussen jou en de rest van de stad.
Dus de formule is:
begroting = WOZ * OZB
Hoe zou de gemeente moeten weten hoe hoog ze de OZB moeten zetten om de begroting te dekken als de WOZ niet bekend is? Het zijn uiteindelijk twee stelsleutels waar de gemeente aan kan draaien. Natuurlijk kunnen ze ervoor kiezen om enkel aan de OZB te draaien, maar dan valt dat op een gegeven moment misschien wat uit de toon tov omliggende gemeenten.
[...]

Het oppervlak zou gelijk moeten blijven. Al is dat natuurlijk goed na te meten om te kijken of het oude of het nieuwe getal klopt. Als het nieuwe getal klopt zal bezwaar maken nl. weinig nut hebben.
Het oude getal komt overeen met het meetrapport wat bij de verkoop opgesteld is. Het nieuwe getal komt zover ik kan bedenken uit iemand zijn dikke duim.
Op https://bagviewer.kadaster.nl/ springt het oppervlakte ook op en neer. In het ene jaar 40m2 erbij, dan weer een keer 2 er af 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 20-02-2025 14:35 ]

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:11
Leuk weetje: de WOZ-waarde wordt (conform vaste rechtspraak) jaarlijks vastgesteld, onafhankelijk van de waarde een jaar eerder. Dus argumenten zoals: mijn WOZ-waarde steeg 20%, terwijl de markt maar 8% doet… tja daar kun je niet zoveel mee.

Zag het een paar keer voorbij komen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@THE_BASE Ik heb mijn bezwaar van enkele jaren terug er nog eens bij gepakt, hun antwoord was als volgt:
Uit nader onderzoek is gebleken dat het object x te y per datum is
verkocht voor € x,-. Hierdoor is de economische waarde op de waardepeildatum beter en
nauwkeuriger te bepalen dan wanneer de verschillen met de vergelijkingsobjecten bepaald moeten
worden. Aangezien er geen aanleiding is om aan te nemen dat het verkoopcijfer van uw woning niet
marktconform is, dient dit cijfer leidend te zijn bij de bepaling van de WOZ-waarde. Uitgaande van
het verkoopcijfer van uw woning, en rekening houdend met de waardeontwikkeling tot aan de
waardepeildatum, is gebleken dat de waarde van de woning niet te hoog is bepaald. (Rechtbank
Noord-Holland oordeelt dat voor de bepaling van de WOZ-waarde het eigen aankoopcijfer leidend is
wanneer die onroerende zaak voldoende dicht bij de waardepeildatum is gekocht. Dit volgt uit vaste
jurisprudentie van de Hoge Raad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedg73
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-05 01:12
Ga eerst het gesprek met de gemeente aan. ipv zon bureautje.

de gemeente moet die bureautjes betalen (met gemeente geld)

Dus zelf contact opnemen heeft vaak zelfde effect en spaart gemeente geld uit.

• THE_BASE
  • Niet online
renedg73 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:48:
Ga eerst het gesprek met de gemeente aan. ipv zon bureautje.

de gemeente moet die bureautjes betalen (met gemeente geld)

Dus zelf contact opnemen heeft vaak zelfde effect en spaart gemeente geld uit.
Waar staat dat ik/iemand het met een 'bureautje' zou gaan oppakken?

• THE_BASE
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:45:
@THE_BASE Ik heb mijn bezwaar van enkele jaren terug er nog eens bij gepakt, hun antwoord was als volgt:

[...]
Kortom: ze pakken de te verwachte WOZ-waarde voor 1-1-2025 en middelen dat tussen 1-1-2023. Dan kan het inderdaad best meer dan 22% waardestijging zijn. Het heeft weinig zin om bezwaar te maken omdat we natuurlijk onder de getaxeerde waarde zitten, maar ik vind het zelf altijd een bijzonder berekening.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

THE_BASE schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:51:
[...]

Kortom: ze pakken de te verwachte WOZ-waarde voor 1-1-2025 en middelen dat tussen 1-1-2023. Dan kan het inderdaad best meer dan 22% waardestijging zijn. Het heeft weinig zin om bezwaar te maken omdat we natuurlijk onder de getaxeerde waarde zitten, maar ik vind het zelf altijd een bijzonder berekening.
Ze kijken naar de transactie die dicht bij de woz datum ligt (750k in jouw geval) en rekenen dat terug naar 1-1-2024.

Overigens is de waardestijging in regio Utrecht 10-15% geweest.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

THE_BASE schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:51:
[...]

Met te weinig referentie woningen zul je dat helaas zo moeten doen.

Tenzij je de gemeente 800euro per huis meer wil laten uitgeven om bij iedereen een taxateur langs te sturen (die je dan weer zelf extra ook betaald aan extra kosten weer aan de gemeente)

PSN

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:49
Ik krijg net de aanslag gemeentelijke heffingen met daarin de WOZ binnen. Twee dingen vallen me op.

Eind 2021 tekende wij voor een projectmatige nieuwbouwwoning met een v.o.n. van €477.500. Schijnbaar zat hierin een door de gemeente bedongen korting van zo'n €8.000 euro verwerkt t.o.v. de marktwaarde (i.h.k.v. betaalbaar wonen; terug te betalen aan de projectontwikkelaar als je de woning binnen 10 jaar met winst verkoopt). Start bouw was september '22, oplevering september '23.

Ik leg nu de beschikking van 2024 en 2025 naast elkaar en ik zie nu dat de WOZ-waarde in 2024 peildatum 1-1-2024 had en een woz-waarde van €470.000.

a) Had die peildatum niet 1-1-2023 moeten zijn?
b) Hoe kan de waarde nog lager zijn dan de v.o.n.-prijs, terwijl op die peildatum al voor tienduizenden euro's in het huis geïnvesteerd hadden en er blijkbaar een korting op de v.o.n.-prijs zat? Is dat het gebrek aan referentiewoningen?

Ook iets geks: de peildatum voor de beschikking van 2025 is wederom 1-1-2024, maar nu is de WOZ-waarde €475.000...

Al bij al vind ik het prima; deze woz-waarde ligt ver onder de marktwaarde (6 ton), maar ik wil het graag begrijpen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
fsfikke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Dus de formule is:
begroting = WOZ * OZB
Hoe zou de gemeente moeten weten hoe hoog ze de OZB moeten zetten om de begroting te dekken als de WOZ niet bekend is? Het zijn uiteindelijk twee stelsleutels waar de gemeente aan kan draaien. Natuurlijk kunnen ze ervoor kiezen om enkel aan de OZB te draaien, maar dan valt dat op een gegeven moment misschien wat uit de toon tov omliggende gemeenten.
Bij die formule is de begroting een gegeven (besloten), de WOZ wordt via richtlijnen bepaald en daarna wordt de formule kloppend gemaakt door het OZB percentage aan te passen. Het is echt niet zo dat de OZB vast staat en daarna de WOZ gaat bepalen wat de begroting gaat worden :)

De WOZ is dus echt puur een verdeelsleutel. Als een gemeente om wat voor reden dan ook een dalende huizenprijs heeft zul je zien dat de OZB omhoog gaat om de begroting toch te kunnen halen.
[...]

Het oude getal komt overeen met het meetrapport wat bij de verkoop opgesteld is. Het nieuwe getal komt zover ik kan bedenken uit iemand zijn dikke duim.
Op https://bagviewer.kadaster.nl/ springt het oppervlakte ook op en neer. In het ene jaar 40m2 erbij, dan weer een keer 2 er af 8)7
Dan zou ik er inderdaad bezwaar tegen aantekenen. Dat soort getallen moeten gewoon kloppen en zijn makkelijk te bepalen en te bewijzen.

[removed]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:22
Het was hier 'gelukkig' het afgelopen 2 jaar rustig met verkoop in deze wijk en wat er ging, ging niet massaal over de kop vergeleken met een jaar ervoor.

Dit jaar dus 7K erbij, verwachting 'als' ik dit huis te koop zou zetten zou 430K zijn.

01-01-2024 409.000 euro
01-01-2023 402.000 euro
01-01-2022 349.000 euro
01-01-2021 306.000 euro
01-01-2020 283.000 euro
01-01-2019 264.000 euro
01-01-2018 244.000 euro
01-01-2017 229.000 euro
01-01-2016 219.000 euro
01-01-2015 211.000 euro
01-01-2014 193.000 euro

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:46
BertVK schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:58:
[...]
Start bouw was september '22, oplevering september '23.

a) Had die peildatum niet 1-1-2023 moeten zijn?

Ook iets geks: de peildatum voor de beschikking van 2025 is wederom 1-1-2024, maar nu is de WOZ-waarde €475.000...
Hoe kan de peildatum 1-1-2023 zijn als de woning in september 2023 is opgeleverd? Dat lijkt mij verklaring voor a. Dan is het m.i. vooral vreemd dat de beschikking van 2025 niet 'gewoon' dezelfde woz-waarde hanteert.

(Op b heb ik geen antwoord, dat is m.i. ook gek.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:24
Hoe komen jullie aan de woz met peildatum 01-01-2024 ?
zowel wozwaarde loket als bij mijn overheid heb ik peildatum 01-01-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
no1san schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:48:
Hoe komen jullie aan de woz met peildatum 01-01-2024 ?
zowel wozwaarde loket als bij mijn overheid heb ik peildatum 01-01-2023
Dan heeft je gemeente voor jouw woning nog geen nieuwe waarde vastgesteld. 95% van het totale bestand moet eind van deze maand gereed zijn. Wat dus ruimte laat om bepaalde objecten later te taxeren (eventueel lastige panden).

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43
Woz ligt hier 150k (20%) onder taxatiewaarde. Taxatie is wel 10mnd nieuwer, maar dan nog.
Enfin, gemeente zal wel voorzichtig willen zijn.

• no1san
10 maanden plus de taxateur is binnen geweest ?
meestal toch wel 10 / 20% eronder dacht ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• htca
  • Laatst online: 03-05 06:51
[...]

De gemeentes hebben gewoon veel meer geld nodig dus de druk zal wat hoger liggen om de WOZ waardes hoger in te schatten.
Klok en klepel....

De gemeente(raad) besluit alleen over de OZB opbrengst. De WOZ waarden zijn slechts bedoeld om deze verdelen.
Stel dat alle huizen met hetzelfde % stijgen in WOZ waarde maar de OZB opbrengst gelijk wordt gehouden; dan betaal je net zoveel OZB belasting als vorig jaar. In het andere uiterste geval; OZB opbrengst wordt verhoogd maar de WOZ waarden dalen in de hele gemeente allemaal met hetzelfde percentage ga je meer OZB belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:59

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hier ook de aanslag binnen. En... Van 299K naar maar liefst 342K gegaan.
En wat ik vorig jaar ook al zag: Bij mij wordt gerekend met een woonoppervlak van 119m2, en bij de buurman met 105m2.
Onze woningen zijn identiek. Maar nu komt het: Wij hebben allebei dezelfde grote (geïsoleerde) schuur in de achtertuin staan. En nu vraag ik mij af of deze terecht wordt meegerekend. Er van uit gaande dat dat het verschil is.

Enfin: Ik heb bezwaar aangetekend. Als ik geluk heb gaat mijn WOZ omlaag. Als ik pech heb, gaat die van de buurman omhoog...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 28-03 17:30
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door rekeewt op 23-02-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Members only:

Had verwacht dat we wel wat meer verhoging zouden krijgen omdat onze koopprijs in 2023 een stuk hoger lag, en we in 2023 ook zonnepanelen hebben laten leggen en dat opgegeven hadden in de vragenlijst die we van de gemeente hadden gekregen na de aankoop.

Blijf het ook vaag vinden dat we een lagere WOZ hebben dan onze overburen met rottende kozijnen en muren die echt heel nodig opnieuw gevoegd moeten worden terwijl ons huis gewoon wel heel goed onderhouden is.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
@rekeewt 2019 en 2020 is dat dan de bouwgrond?
Ik ken meerdere huizen waarbij je het bouwkavel niet terugziet in het woz verloop.
Iemand een idee hoe dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 28-03 17:30
no1san schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:15:
@rekeewt 2019 en 2020 is dat dan de bouwgrond?
Ik ken meerdere huizen waarbij je het bouwkavel niet terugziet in het woz verloop.
Iemand een idee hoe dat werkt?

[...]
Yep, was boeren grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Members only:

De WOZ is hier ook binnen, een stijging van ~5% die vrij laag is tov de markt. De woning was aangeschaft in november 2023 voor iets onder de WOZ, een andere woning in de straat ook rond dezelfde tijd en prijs. Die transacties waren net ten tijde van hogere hypotheekrente (4.40%) waardoor de transactieprijzen wat lager waren dan normaalgesproken in de straat.

Ik ga dus geen bezwaar maken dit jaar :) Een desktop taxatie in de zomer van 2024 zat al op €608.000. Huizen in de straat worden nu ook al verkocht voor 610 tot 650k. Ik verwacht dus dat de WOZ volgend jaar wél flink zal stijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Ik kan mededelen dat de woz-waarde van onze woning €13k is gedaald in 2023.

Voor wat het waard is.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
Helixes schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:55:
Ik kan mededelen dat de woz-waarde van onze woning €13k is gedaald in 2013.

Voor wat het waard is.
Dank voor het mededelen, maar 12 jaar na dato lijkt me de (nieuws)waarde nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
marcelcee schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:05:
Dank voor het mededelen, maar 12 jaar na dato lijkt me de (nieuws)waarde nihil.
Hahaha, oeps.

Tijd is een temporale spiraal zonder enige betekenis, ik zweer het je.

Ik bedoelde 2023, aangepast.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:41
Hier de aanslag binnen, maar twijfel een beetje of
Ik nou bezwaar moet maken. Gaat om nieuwbouw wat ten tijde van de pijldatum niets meer was als een fundering. WOZ waarde is alleen nu zo’n 95% van de aanschafwaarde van de woning. Dat lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
SL65 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:41:
Hier de aanslag binnen, maar twijfel een beetje of
Ik nou bezwaar moet maken. Gaat om nieuwbouw wat ten tijde van de pijldatum niets meer was als een fundering. WOZ waarde is alleen nu zo’n 95% van de aanschafwaarde van de woning. Dat lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling?
Lees de laatste twee pagina's eens door of gebruik de zoekfunctie. Dit is meermaals aan bod gekomen.
Simpel gezegd is WOZ-waarde waarde op peildatum, heb je niets op je grond op die datum, is de waarde ook beduidend lager. Dit is meestal op te lossen met een simpel telefoontje i.p.v. gelijk (zelf bij voorkeur ..) bezwaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
@True
Had even snel gezocht op nieuwbouw, maar zal ook nog even de laatste pagina’s doorlezen. Sowieso de gemeente dus even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
SL65 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:45:
@True
Had even snel gezocht op nieuwbouw, maar zal ook nog even de laatste pagina’s doorlezen. Sowieso de gemeente dus even bellen.
Dan heb je te maken met de toestandpeildatum. Significante wijzigingen na de waardepeildatum worden wel in de taxatatie meegenomen. Verplicht volgens artikel 18, derde lid, sub c WOZ.

Zie ook de Waarderingskamer: https://www.waarderingska...tum-en-toestandspeildatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hier flinke stijging, maar om een voor mij onbekende reden is gewerkt met een afwijkende toetstandspeildatum, namelijk 1-1-25. Dit terwijl we toch echt helemaal niets aan het huis aangepast hebben de afgelopen 2 jaar... Weet iemand of een andere toetstandspeildatum nog effect heeft op de waarde? (Heeft het nut om puur op dit punt bezwaar te maken?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Laatst online: 18:08
SL65 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:45:
@True
Hier ook een nieuwbouwwoning. Na een kort telefoontje ging er middels handjeklap 20% van de WOZ-waarde af. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze woning heeft (geregistreerd) label A+++ en de woz is nagenoeg gelijk aan een soortgelijke woning met label A (dmv pv panelen). Tevens is onze woning 50m2 groter (215 vs 265m2). Dus het lijkt erop dat het energielabel/duurzaamheid niet wordt meegenomen. (Tenzij A+++/gasloos gelijk aan A wordt gezien)

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 23-02-2025 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Sport_Life schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:55:
Onze woning heeft (geregistreerd) label A+++ en de woz is nagenoeg gelijk aan een soortgelijke woning met label A (dmv pv panelen). Tevens is onze woning 50m2 groter (215 vs 265m2). Dus het lijkt erop dat het energielabel/duurzaamheid niet wordt meegenomen. (Tenzij A+++/gasloos gelijk aan A wordt gezien)
Toen ik nieuw energielabel had aangevraagd in 2021 kreeg ik direct te maken met aanzienlijke stijging WOZ

2020 275k
2021 295k
2022 356k
2023 357k
2024 369k

Geschatte marktwaarde zon 450k

Tweekapper Overijssel

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
Sport_Life schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:55:
Ik denk eigenlijk ook niet dat het label wordt meegenomen. Het staat bij mij ook niet het taxatieverslag. Het zou hooguit bij recent verkochte woningen interessant kunnen zijn (voor waardepeildatum 1-1-2024 dat de woning verkocht is in 2023 en het label uit 2022 of 2023 komt).

Er zijn een heleboel woningen die überhaupt geen label hebben (bv omdat de woning langer dan 10 jaar geleden verkocht is). Oude labels kloppen vaak totaal niet meer (bv wij hebben label C maar het zal minstens B zijn nu). En als het niet nodig is, ga je niet een nieuw label aanvragen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
marcelcee schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:32:
[...]

Dan heb je te maken met de toestandpeildatum. Significante wijzigingen na de waardepeildatum worden wel in de taxatatie meegenomen. Verplicht volgens artikel 18, derde lid, sub c WOZ.

Zie ook de Waarderingskamer: https://www.waarderingska...tum-en-toestandspeildatum
Dit was inderdaad het punt voor de WOZ waarde. Goed om te weten voor de volgende keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Kalentum schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:54:
[...]

Ik denk eigenlijk ook niet dat het label wordt meegenomen. Het staat bij mij ook niet het taxatieverslag. Het zou hooguit bij recent verkochte woningen interessant kunnen zijn (voor waardepeildatum 1-1-2024 dat de woning verkocht is in 2023 en het label uit 2022 of 2023 komt).

Er zijn een heleboel woningen die überhaupt geen label hebben (bv omdat de woning langer dan 10 jaar geleden verkocht is). Oude labels kloppen vaak totaal niet meer (bv wij hebben label C maar het zal minstens B zijn nu). En als het niet nodig is, ga je niet een nieuw label aanvragen lijkt mij.
Energielabel wordt wel degelijk meegenomen in WOZ-taxatie.
Als je een nieuw (beter) label ontvangt, heeft dat direct invloed.
Bij mij destijds ook. WOZ steeg ruim 20% en is nog steeds aanzienlijk hoger dan andere woningen uit de straat.

Wanneer er geen label is wordt er, net als met andere onderdelen die worden meegenomen in taxatie, gekeken naar vergelijkbare objecten en een schatting.

Als ik google op 'WOZ waarde en energielabel' zie ik ook meerdere taxateurs die aangeven dat energiezuinigheid wordt meegenomen in WOZ-taxatie.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
pentaw1nz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Energielabel wordt wel degelijk meegenomen in WOZ-taxatie.
Als je een nieuw (beter) label ontvangt, heeft dat direct invloed.
Bij mij destijds ook. WOZ steeg ruim 20% en is nog steeds aanzienlijk hoger dan andere woningen uit de straat.

Wanneer er geen label is wordt er, net als met andere onderdelen die worden meegenomen in taxatie, gekeken naar vergelijkbare objecten en een schatting.

Als ik google op 'WOZ waarde en energielabel' zie ik ook meerdere taxateurs die aangeven dat energiezuinigheid wordt meegenomen in WOZ-taxatie.
https://www.waarderingska...gielabel-en-de-woz-waarde

Energiezuinig telt mee, label dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:10
Dat de WOZ waarde hoog is vind ik geen probleem, echter de volstrekte willekeur in stijgingen/waarde in de straat vind ik onbegrijpelijk.

Allemaal zo goed als zelfde bouwjaar, alleen een afwijking in grootte. De een +13% (100k erbij) de andere tienduizend euro ervan af.

En dan heb je er eentje die van 450k naar 460k WOZ-waarde gaat. Een locatie 10 minuten van Amsterdam centrum af. Bouwjaar 2020. Woonoppervlakte 240m2. Toevallig is dat ook iemand met connecties... Ik wil hier geen conclusies aan koppelen, maar het zet je toch wel aan het denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
n de huidige woningmarkt vinden kopers het belangrijk hoe energiezuinig een woning is. In advertenties voor de verkoop van woningen wordt deze energiezuinigheid aangegeven met het energielabel. Bij de WOZ-taxatie kan dit energielabel niet direct gebruikt worden, omdat lang niet voor alle woningen een actueel energielabel bekend is. Daarom kijken gemeenten bij de WOZ-taxatie ook naar de kenmerken van een woning die invloed hebben op het energielabel.
Als er wel een actueel energielabel beschikbaar is, dan heeft de gemeente toch ook informatie over de kernmerken van een woning?
Bijv; spouw geisoleerd, warmtepomp, etc.

Die informatie zouden ze dan dus ook kunnen meenemen in taxatie WOZ.

Dus; 1 op 1 label meenemen kan niet, want er is niet altijd een (actueel) label, maar de kenmerken die in zo'n label worden gebruikt nemen ze wel mee.
Vraag jij een nieuw label aan, dan zijn die kenmerken dus beschikbaar.

Ik kan anders ook niet verklaren waarom ik 20% in WOZ omhoog ging na aanvraag nieuw label en dat bij de rest van de buren veel minder hard omhoog ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:49
bazzemans schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:29:
[...]

Hoe kan de peildatum 1-1-2023 zijn als de woning in september 2023 is opgeleverd? Dat lijkt mij verklaring voor a. Dan is het m.i. vooral vreemd dat de beschikking van 2025 niet 'gewoon' dezelfde woz-waarde hanteert.

(Op b heb ik geen antwoord, dat is m.i. ook gek.)
In 2023 hebben we ook een aanslag gekregen met als peildatum 1-1-2023. Toen hanteerde ze een heffingsgrondslag van €159.000. Het huis was toen nog niet eens half af. Blijkbaar kon het een jaar eerder dus wel. Die verklaring lijkt me dus niet plausibel.

[ Voor 3% gewijzigd door BertVK op 24-02-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-05 15:20
Ik ga volgens mijn gemeente van 200k WOZ in 2023 naar 210k WOZ in 2024 (taxatie laten uitvoeren ivm uitkoop ex partner naar 245k WOZ in 2025...... met een energie label G..... :+ :+

Gekocht in 2020 voor 145k en toen lag de WOZ dus ook nog netjes rond dat bedrag. Ik weet dit is de norm a 2025. 68% in prijs gestegen.

100k WOZ waarde stijging in 5 jaar, geen slechte investering dit flatje gezien ik in de toekomst wil gaan weer wil gaan emigreren uit Nederland.

Als ik hier zo rond lees zitten er veel mensen nog aan een veel hogere stijging, weer lekker de gemeentes spekken met zijn alle, die zelf mondjesmaat stukjes grond voor de hoofdprijs verkoopt om er villas neer te laten zetten. :+

Oftewel mijn gemeente rekent even doodleuk 245k WOZ op mijn woning, meer dan de huidige vraagprijzen op funda.

[ Voor 52% gewijzigd door EzraTweaked op 25-02-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:42
Hier ook de WOZ waarde ontvangen +8,7% maar nu komt het.
Er zijn bij ons in de straat in 2023 en 2024 5 identieke woningen verkocht maar in het taxatierapport is er geen enkele andere woning ter referentie meegenomen dat is toch gek ?

wij: Gekocht in april 23 €340K, identieke woning verkocht in Aug23 340K
verkopen in 2024 tussen de 340K en 360K (met uitbouw/nieuwe badkamer)
Woz waarde Peildatum 1.1.24 373K
wat mij betreft aan de hoge kant maar nog gekker dat er geen andere referentiewoningen vernoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

In mijn taxatierapport staat achterin een A4'tje vol kleine lettertjes, waaronder "ons computersysteem vergelijkt alle vergelijkbare woningen in de gemeente, en niet alleen de referentieobjecten." of iets in die strekking.

Eigenlijk komt het vooral neer op: ga nu niet bezwaar maken op het feit dat de referentie-objecten niet kloppen, want onze computer doet op de achtergrond meer dan dat en heeft altijd gelijk.
Zo'n bezwaar heeft me één keer een WOZ-correctie naar beneden opgeleverd. En het jaar er op kwam de normale stijging + datzelfde correctiebedrag er simpelweg weer bij. Ik zucht nu maar een keer en leg me er bij neer.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:35
Heeft iemand weleens de taxatiekaart opgevraagd van een woning?
Hierin staat de kwaliteit en staat van onderhoud van de woning.

Wij worden bv consequent vergeleken met woningen die in veel betere staat (recente totale renovatie) verkeren en ik weet niet goed hoe ik me daartegen kan verweren.

Hoe controleer ik of ik voldoende gecompenseerd wordt?

[ Voor 9% gewijzigd door Reintje op 25-02-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb dit bij mijntaxatieverslag staan:

Beoordeling 1 2 3 4 5
Ligging 3
Onderhoudstoestand 3
Kwaliteit 3
Voorzieningen in woning 3

Dat is wel een beetje de standaard volgens mij. Maar bij de referentiewoningen zie ik wel ook andere getallen. En dat zie ik dan ook terug in de WOZ waarde daarvan tov die van mij.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:51

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

All foreign ships passing through the strait, whether en route to or from Denmark or not, had to stop in Helsingør and pay a toll to the Danish Crown. If a ship refused to stop, cannons in both Helsingør and Helsingborg could open fire and sink it. In 1567, the toll was changed into a 1–2% tax on the cargo value, providing three times more revenue. To keep the captains from understating the value of the cargo on which the tax was computed, the right to purchase the cargo at the stated value was reserved.
Dat lijkt me voor de WOZ ook wel een mooie methode. Ja, de gemeente mag de WOZ bepalen, maar huiseigenaren krijgen dan het recht om ook voor die prijs aan de gemeente te verkopen. Ik denk dat het aantal bezwaren snel achteruit gaat. (En het aantal overschattingen ook.)

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19
EzraTweaked schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:10:
Ik ga volgens mijn gemeente van 200k WOZ in 2023 naar 210k WOZ in 2024 (taxatie laten uitvoeren ivm uitkoop ex partner naar 245k WOZ in 2025...... met een energie label G..... :+ :+

Gekocht in 2020 voor 145k en toen lag de WOZ dus ook nog netjes rond dat bedrag. Ik weet dit is de norm a 2025. 68% in prijs gestegen.

100k WOZ waarde stijging in 5 jaar, geen slechte investering dit flatje gezien ik in de toekomst wil gaan weer wil gaan emigreren uit Nederland.

Als ik hier zo rond lees zitten er veel mensen nog aan een veel hogere stijging, weer lekker de gemeentes spekken met zijn alle, die zelf mondjesmaat stukjes grond voor de hoofdprijs verkoopt om er villas neer te laten zetten. :+

Oftewel mijn gemeente rekent even doodleuk 245k WOZ op mijn woning, meer dan de huidige vraagprijzen op funda.
Tsja, het staat je vrij om bezwaar te maken als je denkt dat het niet redelijk is. Denk dat het bij een relatief lage woz (gemiddelde huizenprijs in NL is inmiddels al bijna het dubbele) echter om tientjeswerk per jaar besparing gaat als je daar nog iets af praat.

Mijn huis is niet zo hard gestegen als die van jou maar in 14 jaar tijd ook van 184.000 naar 457.000 gegaan. Geen energielabel, nauwelijks isolatie en niet veel verbeterd in die tijd (in ben kennelijk die laatste persoon die een lelijke badkamer of keuken wel prima vind zolang alles gewoon werkt 😅).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:37
Nick_S schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:48:
[...]

Dat lijkt me voor de WOZ ook wel een mooie methode. Ja, de gemeente mag de WOZ bepalen, maar huiseigenaren krijgen dan het recht om ook voor die prijs aan de gemeente te verkopen. Ik denk dat het aantal bezwaren snel achteruit gaat. (En het aantal overschattingen ook.)
Nou inderdaad, alle referentie woningen in het rapport zijn voor een lager bedrag verkocht dan de WOZ waarde. 8)7 En toch gaat de WOZ waarde omhoog. :X

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-05 13:17
Ik heb de WOZ aanslag binnen en twijfel of ik bezwaar zou maken, aangezien ik geen slapende honden wakker wil maken.
Huis is gekocht eind 2020, er staat 2x aanbouw woonruimte van 8m2 op de taxatie. Dit is foutief aangezien het ten tijde van de taxatie maar 1x 7m2 aanbouw was.
Per heden staat er echter een nieuwe aanbouw, hiervoor is een vergunning aangevraagd dus de gemeente weet precies wat erbij komt. Ik neem aan dat dit op de aanslag van volgend jaar komt?
Met het bouwen van de nieuwe aanbouw is ook de hele benedenverdieping aangepakt. Nu zou ik het argument kunnen maken dat ten tijde van de taxatie de benedenverdieping in zeer slechte staat was. Hoe waarschijnlijk is het dat de gemeente ziet dat de gehele benedenverdieping is verbouwd met de volgende taxatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
huppelepups schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:53:
Ik heb de WOZ aanslag binnen en twijfel of ik bezwaar zou maken, aangezien ik geen slapende honden wakker wil maken.
Huis is gekocht eind 2020, er staat 2x aanbouw woonruimte van 8m2 op de taxatie. Dit is foutief aangezien het ten tijde van de taxatie maar 1x 7m2 aanbouw was.
Per heden staat er echter een nieuwe aanbouw, hiervoor is een vergunning aangevraagd dus de gemeente weet precies wat erbij komt. Ik neem aan dat dit op de aanslag van volgend jaar komt?
Met het bouwen van de nieuwe aanbouw is ook de hele benedenverdieping aangepakt. Nu zou ik het argument kunnen maken dat ten tijde van de taxatie de benedenverdieping in zeer slechte staat was. Hoe waarschijnlijk is het dat de gemeente ziet dat de gehele benedenverdieping is verbouwd met de volgende taxatie?
De gemeente doet bijna geen taxatie. En als ze die wel doen, dan komen ze niet binnen taxeren.
De WOZ waarde is vrijwel geheel gebaseerd op de verkoopprijs van "vergelijkbare" woningen in de buurt.

En bij "vergelijkbaar" kijken ze alleen naar dingen als type woning, oppervlakte (huis en perceel), bouwjaar en vorige WOZ waarde.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
Hier is de WOZ waarde ook gestegen met 10K, is nu 267.000 euro. Afvalstoffenheffing een paar euro duurder, rioolheffing een stuk goedkoper. Hebben vorig jaar de kliko een paar keer minder vaak aan de weg gehad dus aanslag is nu 15 euro goedkoper dan vorig jaar.
Lekker laten zo... buurman tegenover (met minder perceelruimte en slechter energielabel) heeft net z'n huis verkocht voor 297.000.

Enig dingetje is dat weer het taxatieverslag er niet bij staat, daar doen ze een paar maand over om die in het portaal te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 26-02-2025 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Reintje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:01:

Wij worden bv consequent vergeleken met woningen die in veel betere staat (recente totale renovatie) verkeren en ik weet niet goed hoe ik me daartegen kan verweren.

"Kijkend naar de recente foto's van de woningen die als referentiewoningen zijn opgevoerd [1][2][3] kan ik niets anders concluderen dat deze woningen duidelijk in betere staat zijn dan mijn woning. De keuken komt uit jaar X, de badkamer komt uit jaar Y, de woonkamervloer ligt er in sinds de bouw."

[1] linkje funda (ff archiven)
[2] linkje kekke verkoopvideo van makelaarskantoor wat na 3 jaar nog steeds op hun FB staat (bedankt ..)
[3] linkje naar funda

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
Reintje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:01:

Bij ons staat er op het jaarlijkse "taxatieverslag" met een aantal sterretjes aangegeven hoe onze woning en de referentiewoningen scoren op zaken als ligging, kwaliteit en onderhoudstoestand. Als zulk soort aspecten niet kloppen, bij jou of bij de referentiepanden, dan heb je wel een grond voor bezwaar. Maar als er met die 'sterretjes' al wel rekening is gehouden met afwijkingen, dan denk ik dat het lastig kwantificeerbaar te maken is hoe groot de impact van dat verschil precies zou moeten zijn.

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:35
Rubbergrover1 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:41:
[...]

Bij ons staat er op het jaarlijkse "taxatieverslag" met een aantal sterretjes aangegeven hoe onze woning en de referentiewoningen scoren op zaken als ligging, kwaliteit en onderhoudstoestand. Als zulk soort aspecten niet kloppen, bij jou of bij de referentiepanden, dan heb je wel een grond voor bezwaar. Maar als er met die 'sterretjes' al wel rekening is gehouden met afwijkingen, dan denk ik dat het lastig kwantificeerbaar te maken is hoe groot de impact van dat verschil precies zou moeten zijn.
Nou, ik lees op eigenhuis dat er ook nog zoiets bestaat als de taxatiekaart.
Hierin zou info moeten staan over de kwaliteit van het huis en de staat van onderhoud.

Ik had er nog nooit van gehoord. Hebben jullie ervaring met dit document en het opvragen ervan?
https://www.eigenhuis.nl/...oz/woz-waarde-controleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Reintje schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Nou, ik lees op eigenhuis dat er ook nog zoiets bestaat als de taxatiekaart.
Hierin zou info moeten staan over de kwaliteit van het huis en de staat van onderhoud.

Ik had er nog nooit van gehoord. Hebben jullie ervaring met dit document en het opvragen ervan?
https://www.eigenhuis.nl/...oz/woz-waarde-controleren
Wat ik teruglees in de bron is dat wat bij ons al in het taxatieverslag is opgenomen. Die 'KOUDV- en liggingsfactoren' maar ze zijn niet duidelijk want het is simpel x-sterren en in vrijwel alle gevallen van de laatste jaren (de mijne en die van de buurman waar ik hiermee wel eens over brainstorm) is het 3/5 sterren (gemiddeld) bij alle factoren.
Duiding over hoe ze hier op zijn gekomen is er dan ook overigens niet.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste