Ik hoor/lees vaak over de (mogelijke) impact van energielabel op de WOZ-waarde. Weet iemand nou eigenlijk of dat echt een rol speelt of dat de gemeente zich wellicht op heel andere zaken baseert?
Wij hebben eind 2023 een woning gekocht uit 1976 die volledig in oorspronkelijke staat was, energielabel C maar die is nogal optimistisch opgesteld. We hebben de woning volledig verduurzaamd en is op jaarbasis ruimschoots energiepositief, verwacht energielabel A++++.
Er is voor de financiering een taxatierapport gemaakt op basis van verbouwingsspecificatie; is dit informatie die publiek inzichtelijk is en dus ook gebruikt kan worden voor bepaling van WOZ waarde?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Er staat me vaag ook iets bij dat ik bij aankoop iets van een vragenlijst in heb moeten vullen. Ik heb niet meer helemaal scherp hoe dit zat en of dit t.b.v. gemeente was o.i.d.
Verder is de verbouwing behoorlijk zichtbaar aangezien de gehele buitengevel geisoleerd is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Nu wil het dat de Rabobank een actie heeft dat je een gratis energiescan & energielabel kunt krijgen. Opvolgend een cashback van €500 als je de adviezen uitvoert. Ik moet mijn garage nog isoleren dus kan daar wel wat mee.
Gratis energielabel zou natuurlijk ook leuk zijn, ook al is hij nog niet volledig representatief aangezien de garage nog niet geisoleerd is (en het deel gevel waar die garage tegenaan staat dus nog niet nageisoleerd is).
Voordeel van energielabel zou zijn dat ik 0,15% rentekorting krijg op mijn hypotheek. Dit gaat echter pas in bij nieuwe RVP dus heb ik over 3,5 jaar pas wat aan.
De vraag is dus een beetje hoe groot de kans is dat dit energielabel C->A+++(+) daadwerkelijk een (grote) impact heeft op mijn WOZ waarde.
[
Voor 6% gewijzigd door
assje op 05-02-2025 10:59
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]