Ervaringen met de WOZ waarde

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
True schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:34:
Jouw woningeigenaar betaalt ook gewoon OZB of verrekent die gewoon aan jou in je huurprijs.
Ik snap dat een huurwoning ook een WOZ bepaling heeft die betaald word. Ik blijf het onlogisch vinden dat belasting over de waarde van een huis betaalt wordt aan dde gemeente. Belasting per persoon is veel directer. Huurders betalen indirect via huurbaas snap ik maar waarom niet direct? Maatwerk voor de minder bedeelden is dan ook eenvoudiger.
Een duur huis met een alleenstaande betaalt meer maar maakt minder gebruik van de gemeentelijke vorziningen. Een krot vol mensen belasten de voorzieningen meer maar betalen minder.

Ik vind de belastingen in Nederland erg ingewikkeld. Misschien kan iemand onderbouwen waarom WOZ wel een goed systeem is?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
True schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:35:
In mijn gemeente worden PV-installaties (nog) niet meegenomen in de WOZ-waarde. Ze stellen dat het nog niet duidelijk is dat het daadwerkelijk de woningwaarde verhoogt (wat gebaseerd op de markt inderdaad redelijkerwijs correct blijkt te zijn).
Een PV-instalatie wordt niet meegenomen. Het is toch logisch dat een huis met groener energie label meer opbrengt bij verkoop?
De WOZ waarde van de woning doet dan geen recht aan de economische waarde. Bij verkoop blijkt de WOZ te laag. De WOZ gaat in het volgende jaar omhoog. Andere huizen zonder PV-installatie zien hun WOZ waarde dan ook stijgen.

Jouw gemeente neemt PV-installaties niet mee maar wat ze zeggen is dat hun model er geen rekening houd. Huizen zonder PV-installaties worden dan toch overgewardeerd in de WOZ vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
mawashigeri schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:08:
In principe alles waarop een potentiële koper zou gaan afdingen! Het moet wel iets onroerends zijn, aard- of nagelvast zoals ze dat noemen. Bijvoorbeeld je CV ketel van 16 jaar oud is weer een paar duizend euro.
Lelijke gordijnen dan weer niet natuurlijk ;) Daarvoor moet je bij je vrouw zijn!

Lijstje voor ons was
  • Dakkapellen
  • Zwembad in de tuin
  • Uitgebouwde keuken / aanbouw
  • Ons huis heeft een nis die een hap uit de woonkamer neemt; in het algemeen dus iets waarin jouw huis 'minder' in is dan de rest van de buren
  • Afmetingen tuin; die kunnen soms verrassend verschillend zijn voor 'dezelfde' huizen. Soms heb je bijvoorbeeld evenveel grond maar meer voortuin en minder achtertuin.
  • Achterstallig schilderwerk buiten; ook hier kan je weer allerlei achterstallig onderhoud opvoeren
  • Verouderde CV (die vlieger gaat inmiddels niet meer op)
  • Bij mijn moeder in een origineel jaren 70 huis heb ik expliciet het enkelglas en beperkte isolatie opgevoerd, als je gaat begroten wat het kost om dat allemaal up-to-date te brengen ben je zo een ton verder, maar intussen kost het flink geld aan verwarmingskosten (nee, het is niet eenvoudig daar wat aan te doen helaas)
toon volledige bericht
Telt een scheur in de vloer of het ontbreken van zonnepanelen ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
htca schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:19:
Dat klopt, maar je moet de eigen woning forfait ook in relatie zien tot de rente aftrek. in 2017 was dat nog 0.75%. Met het afnemen van de hypotheek aftrek, laten ze deze ook teruglopen.
Hypotheekrente aftrek heb ik ook geen ervaring mee. Betekend dat als mensen een hypotheek hebben afbetaald meer betalen dan waneer de hypotheek nog niet is afbetaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 10:05
Apollyon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:53:
[...]

Hypotheekrente aftrek heb ik ook geen ervaring mee. Betekend dat als mensen een hypotheek hebben afbetaald meer betalen dan waneer de hypotheek nog niet is afbetaald?
Als je geen hypotheek meer hebt maar wel een huis in eigendom heb je recht op een aftrekpost, je betaalt dan belasting over maximaal 16.7% van je eigen woning forfait (0.35% van je woning waard). Dit is de wet Hillen. Die 16.7% loopt overigens per jaar op tot 100% in 2048. Overigens is daar best wat op aan te merken, mensen worden aangemoedigd af te lossen en dit werkt dat tegen. Andersom is er ook wat over te zeggen, het eigen huis wordt momenteel buiten de vermogensbelasting gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Apollyon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Ik snap dat een huurwoning ook een WOZ bepaling heeft die betaald word. Ik blijf het onlogisch vinden dat belasting over de waarde van een huis betaalt wordt aan dde gemeente. Belasting per persoon is veel directer. Huurders betalen indirect via huurbaas snap ik maar waarom niet direct? Maatwerk voor de minder bedeelden is dan ook eenvoudiger.
Een duur huis met een alleenstaande betaalt meer maar maakt minder gebruik van de gemeentelijke vorziningen. Een krot vol mensen belasten de voorzieningen meer maar betalen minder.

Ik vind de belastingen in Nederland erg ingewikkeld. Misschien kan iemand onderbouwen waarom WOZ wel een goed systeem is?
https://gbtwente.nl/nieuw...%20Nederland%20heft%20OZB.

offtopic:
Oh en voor voorzieningen zijn ook gewoon belastingen:
  • Rioolheffing
  • Waterschapsbelasting (geen gemeente overigens)
  • Afvalstoffenheffing
Apollyon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:49:
[...]

Een PV-instalatie wordt niet meegenomen. Het is toch logisch dat een huis met groener energie label meer opbrengt bij verkoop?
De WOZ waarde van de woning doet dan geen recht aan de economische waarde. Bij verkoop blijkt de WOZ te laag. De WOZ gaat in het volgende jaar omhoog. Andere huizen zonder PV-installatie zien hun WOZ waarde dan ook stijgen.
Een gemeente heeft niet goed inzage in het energielabel van een woning los van dat je wellicht energiebesparende maatregelen kunt toepassen die niet zichtbaar zijn in een energielabel.
Jouw gemeente neemt PV-installaties niet mee maar wat ze zeggen is dat hun model er geen rekening houd. Huizen zonder PV-installaties worden dan toch overgewardeerd in de WOZ vergelijking?
Nee, want PV-installaties hebben weinig invloed op de waarde v.d. woning in het economische verkeer.
En stel dat zouden ze wel hebben elke euro die je terug krijgt in de prijs. Dan hebben we het over een 416k woning (gem. verkoopwaarde in 2023) een dak bij vol legt voor een prijs van 4k. Dat is minder 1% v.d. waarde. In dit topic gaat het niet om een verhoging van enkele procenten, mensen snappen verhogingen niet van 10%+.

[ Voor 35% gewijzigd door True op 26-02-2024 22:20 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-08 14:26
Ze nemen pv wel mee, maar dan indirect. Je energielabel kan flink omhoog gaan dankzij pv, en dus ook de waarde van je huis.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
ben2513 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:34:
Ze nemen pv wel mee, maar dan indirect. Je energielabel kan flink omhoog gaan dankzij pv, en dus ook de waarde van je huis.
"Kan flink omhoog gaan"
Nee, PV kan helpen voor een energielabel zeker in de hoogste schalen A++ en hoger om een nul-op-de-meter woning te krijgen, maar enkel PV doet echt zeer weinig voor een energielabel.

Niet onbelangrijk, het verschilt per gemeente wat ze wel of niet meenemen in de WOZ-waarde berekening. In mijn gemeente nemen ze PV dus niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:24
Ik vergelijk mijn woz natuurlijk met de buren.
Wat nu opvalt in de taxatie verslagen is dat een 50m2 uitbouw bij de buren niet is meegenomen, even als de zonnepanelen.
De tuin van de buren is 70m2 groter.
Toch zijn beide woningen voor exact hetzelfde bedrag ge-woz-d.

50 vierkante meter uitbouw, teven garage geconverteerd naar woonruimte. De garage is apart vermeld als ruimte op mijn rapport.

De drie referentie woningen zijn wel voor beide gelijk.

In mijn optiek is het huis van de buurman (veel) meer waard, plus bepaalde zaken zijn niet meegenomen in het rapport. Wat zou nu een juiste route voor bezwaar zijn? Welke bezwaar redenen zouden hout snijden ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:23
tcw82 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:14:
Wat nu opvalt in de taxatie verslagen is dat een 50m2 uitbouw bij de buren niet is meegenomen, even als de zonnepanelen.
De tuin is 70m2 groter.

50 vierkante meter uitbouw, teven garage geconverteerd naar woonruimte. De garage is apart vermeld als ruimte op mijn rapport.

In mijn optiek is het huis van de buurman (veel) meer waard, plus bepaalde zaken zijn niet meegenomen in het rapport. Wat zou nu een juiste route voor bezwaar zijn? Welke bezwaar redenen zouden hout snijden ?
Aangezien alle punten die je benoemt extra waarde bij de buurman zijn welke niet zijn meegenomen in de berekening acht ik de kans vooral groot dat je buurman een hogere WOZ gaat krijgen ipv dat jij een lagere zult krijgen. Tenzij je natuurlijk uit de referentiewoningen haalt dat jij te hoog zit, maar zo klinkt het niet wat je hier neer zet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
redwing schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:16:
[...]

Aangezien alle punten die je benoemd extra waarde bij de buurman zijn welke niet zijn meegenomen in de berekening acht ik de kans vooral groot dat je buurman een hogere WOZ gaat krijgen ipv dat jij een lagere zult krijgen. Tenzij je natuurlijk uit de referentiewoningen haalt dat jij te hoog zit, maar zo klinkt het niet wat je hier neer zet.
Goed punt, misschien handig om te melden. Ik ben nr. 5, hij is 8 en nummer 6 is een referentie woning die is verkocht in december 2022. De verkoopprijs was 42000 euro boven de nu bij 5 en 8 vastgestelde woz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik denk dat de waarde die is vastgesteld redelijk klopt voor zijn woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
tcw82 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:14:
De tuin van de buren is 70m2 groter.

Ik val in herhaling ;) Maar worden PV-installaties in jouw gemeente meegenomen in het bepalen van de WOZ-waarde?
NB Eigenlijk hieronder ook al aangegeven, altijd argumenten zoeken t.o.v. referentiewoningen. Anders worden je argumenten direct van tafel geveegd, immers bouwt de gemeente de WOZ op vanuit die referentie en argumentering andere woningen er dan bij pakken zorgt voor ruis waar een gemeente (logisch en terecht) niet mee akkoord gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
tcw82 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:21:
Ik denk dat de waarde die is vastgesteld redelijk klopt voor zijn woning.
Zoals @true ook zegt, je moet vooral kijken of de waarde voor jouw woning hoog is ten opzichte van de referentiewoningen. Dus als jij goede argumenten hebt waarom zijn waarde zou kloppen, moet je diezelfde argumenten op jouw woning toepassen en daarmee 'bewijzen' dat jouw WOZ te hoog is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
True schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:25:
[...]

Ik val in herhaling ;) Maar worden PV-installaties in jouw gemeente meegenomen in het bepalen van de WOZ-waarde?
NB Eigenlijk hieronder ook al aangegeven, altijd argumenten zoeken t.o.v. referentiewoningen. Anders worden je argumenten direct van tafel geveegd, immers bouwt de gemeente de WOZ op vanuit die referentie en argumentering andere woningen er dan bij pakken zorgt voor ruis waar een gemeente (logisch en terecht) niet mee akkoord gaat.
Ja, dat worden ze (zonnepanelen). Voegt weinig toe het hier te melden anders.

Wat betreft de (andere) referentie woningen, die liggen op 3.6 en 3.1 km rijden van mijn woning. In een stad is dat vergelijkbaar met van Ikea in Haarlem naar grote markt centrum Haarlem. Of Ikea Heerlen naar camping "in den hof". Wat ik probeer te schetsen, das best een eindje uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-08 00:52

Agent47

I always close my contracts.

Mijn buren hebben zon woz bureau ingeschakeld. Leuk voor ze, maar het verschil dat ze terug krijgen moeten ze aan dat bureau betalen als ze het gewonnen hebben. Ff afwachten wat er uit komt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Agent47 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:51:
Mijn buren hebben zon woz bureau ingeschakeld. Leuk voor ze, maar het verschil dat ze terug krijgen moeten ze aan dat bureau betalen als ze het gewonnen hebben. Ff afwachten wat er uit komt.
Ik neem aan dat je bedoelt verschil in OZB voor 2024? En niet verschil in WOZ-waarde en ook niet verschil in eigenwoningforfait (EWF)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
In de gemeente drimmelen een stijging van 8,2% vorige keer en deze keer maar liefst 18,6%!

Eerste keer dat ik bezwaar ga maken, dit slaat nergens op.

[ Voor 5% gewijzigd door Navi op 27-02-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Navi schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:34:
In de gemeente drimmelen een stijging van 8,2% vorige keer en deze keer maar liefst 18,6%!

Eerste keer dat ik bezwaar ga maken, dit slaat nergens op.
Waar baseer je op dat dit nergens op slaat?
Is de huidige WOZ irreëel? Of was deze de afgelopen jaren te laag?

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Waar baseer je op dat dit nergens op slaat?
Is de huidige WOZ irreëel? Of was deze de afgelopen jaren te laag?
Omdat ik het huis nog niet zo lang geleden gekocht (eind 2021) heb en ik nu ruim 20% boven de aanschafprijs zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Navi schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:39:
[...]

Omdat ik het huis nog niet zo lang geleden gekocht (eind 2021) heb en ik nu ruim 20% boven de aanschafprijs zit.
ok... Je hebt meegekregen dat de prijzen sinds 2021 aardig gestegen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g24fn18x3SlCX0lgQ1ZceZCtLac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DWY1ENWgjd9VABhGXYYhpJoD.png?f=user_large

Of direct van de bron:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoAVXJ2MbjYp19uRzj4ljGMILIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z7nrqd4OpsXlkPqoSzTPvDeL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Je grafiek mist de data van 2022 en 2023, en volgens mij was het na 2021 wel redelijk klaar met de extreme stijgingen.

Edit: je plaatst nu een andere grafiek die dat bevestigd.

[ Voor 22% gewijzigd door Navi op 27-02-2024 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Navi schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:41:
[...]

je grafiek mist de data van 2022 en 2023.
Eind 2021 gekocht, wanneer je heb je geboden?
Want mogelijk mis je gewoon die procentpunten van 2021 nog in jouw interpretatie.

[...]
Lol nee,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnIbkBkle1sthPwSH7COF2RyC18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PenQfooYuxfzJlIysUZHDNDv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door True op 27-02-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

[...]

[Afbeelding]

Of direct van de bron:
[Afbeelding]
@Navi
https://www.cbs.nl/nl-nl/...en-bestaande-koopwoningen
2022 is 13,6%

Meer data:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83906NED
2023 is -2,8%

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 27-02-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
True schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:42:
[...]

Eind 2021 gekocht, wanneer je heb je geboden?
Want mogelijk mis je gewoon die procentpunten van 2021 nog in jouw interpretatie.

[...]

Lol nee,

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Jawel, het gaat nu toch niet om 2021? Het gaat om 2023.
Ook heb ik eind 2021 gekocht, de stijging zit er dus al in.

Daarna gaat het bergafwaarts en in 2023 zelfs een kleine min zoals hierboven staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Navi op 27-02-2024 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

Je grafiek mist de data van 2022 en 2023, en volgens mij was het na 2021 wel redelijk klaar met de extreme stijgingen.

2022 heeft een stijging gehad van 13.6% over het gehele huizenaanbod. Daarbij zeg je dat je eind 2021 gekocht hebt, dus je bod zal een paar maanden eerder zijn geweest? Want dan heb je je 20% stijging dus al te pakken. Je moet wat percentages optellen om een goede waarde te krijgen.

Je zult dus iets meer moeten gaan vergelijken om te zien of je echt een punt hebt of niet. Puur een stijging is geen valide reden om te klagen. Je zult je dus naar de omgeving/referentiewoningen moeten kijken om te bepalen of je stijging te hoog is of niet.

[ Voor 47% gewijzigd door redwing op 27-02-2024 12:00 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Navi schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Jawel, het gaat nu toch niet om 2021? Het gaat om 2023.
Ook heb ik eind 2021 gekocht, de stijging zit er dus al in.

Daarna gaat het bergafwaarts en in 2023 zelfs een kleine min zoals hierboven staat.
Naast de opmerking van @redwing is het ook zo dat de WOZ van januari vorig jaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 09:43

Barrycade

Through the...

Hier is de enveloppe binnen, WOZ naar beneden maar belasting netto omhoog.
Dus we zijn er niets mee opgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:09
[...]

[Afbeelding]

Of direct van de bron:
[Afbeelding]
Prima natuurlijk om een landelijk plaatje erbij te halen en per saldo is er sprake van een stijging van de woningprijzen. Niks aan gelogen. De woningprijzen zijn echter niet overal (zo hard) gestegen. Per gemeente, plaats, wijk of buurt kan het al een groot verschil maken. Zelfs per woning kan het nogal verschillen. Jaren 30 woningen met een slechter energielabel zijn ineens een stuk minder courant op de woningmarkt. Dat blijkt ook wel uit de voorbeelden hier van Tweakers waarbij de WOZ-waarde gedaald is. Het gaat bovendien om cijfers van woningverkopen in landelijk al overspannen markt maar in sommige delen (lees: m.n. de randstad) een méér dan overspannen markt. Mijn vermoeden is dat dit het gemiddelde ook scheef trekt.

Het belangrijkste advies, en dat lees je hier ook terug, is vooral in je eigen gemeente en omgeving kijken wat de referentie is. Bij het bepalen van de WOZ zitten altijd een aantal aannames die op een huis worden geprojecteerd om de waarde te bepalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bazzemans schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:58:
[...]

Prima natuurlijk om een landelijk plaatje erbij te halen en per saldo is er sprake van een stijging van de woningprijzen. Niks aan gelogen. De woningprijzen zijn echter niet overal (zo hard) gestegen. Per gemeente, plaats, wijk of buurt kan het al een groot verschil maken. Zelfs per woning kan het nogal verschillen. Jaren 30 woningen met een slechter energielabel zijn ineens een stuk minder courant op de woningmarkt. Dat blijkt ook wel uit de voorbeelden hier van Tweakers waarbij de WOZ-waarde gedaald is. Het gaat bovendien om cijfers van woningverkopen in landelijk al overspannen markt maar in sommige delen (lees: m.n. de randstad) een méér dan overspannen markt. Mijn vermoeden is dat dit het gemiddelde ook scheef trekt.

Het belangrijkste advies, en dat lees je hier ook terug, is vooral in je eigen gemeente en omgeving kijken wat de referentie is. Bij het bepalen van de WOZ zitten altijd een aantal aannames die op een huis worden geprojecteerd om de waarde te bepalen.
Punt is vooral dat het onderbuikgevoel van 'de woz is x% gestegen, belachelijk!!!!' geen fatsoenlijke basis is voor een bezwaar.

M.i. vooral kijken of het een enigszins reëele inschatting is en niet te druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Laatst online: 02:09
MikeyMan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Punt is vooral dat het onderbuikgevoel van 'de woz is x% gestegen, belachelijk!!!!' geen fatsoenlijke basis is voor een bezwaar.

M.i. vooral kijken of het een enigszins reëele inschatting is en niet te druk over maken.
Vandaar ook mijn laatste alinea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-08 21:30
Valorian schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Even ter check, begrijp ik het goed dat:
- Dus de WOZ waarde van 2023 (peildatum 1-1-2022) is met succes aangevochten en verlaagd van bedrag X naar bedrag Y.
- De WOZ waarde van 2024 (peildatum 1-1-2023) is vastgesteld op bedrag Z (wat heel eeg lijkt op bedrag Y).
- Op de aanslag van de gemeente voor 2024 staat bij de WOZ-waarde 2024 een bedrag van 66.000 euro hoger dan bedrag Z.

Klopt dit zo? Dan staat het niet juist op de aanslag óf niet juist op woz-waardeloket. Een eerste stap is denk ik via Digid inloggen bij de partij die voor jouw gemeente woz vastlegt en daar kijken wat er staat. Als het op aanslag te hoog staat dan zou ik gewoon de drandaard bezwaarprocedure volgen die de gemeente geeft. Zal even duren met elhet hele ambtelijke apparaat, maar komt dan vanzelf wel een keer goed/verrekend. Irritant is het wel.
Dit inderdaad.
Zal eens kijken of ik er bij kan komen via digid anders nog een keer bellen voor duidelijkheid.

Ons oude huis komt wel overeen met het WOZ waardeloket.
Dus dat geeft de indruk dat de aanslag van de gemeente verkeerd gaat.

Ofwel irritant, dus voor het gevoel een hoop onnodig werk om het aan te pakken.

Edit:
Opeens een brief in de bus vandaag met de titel "verminderingsbiljet".
Bevat een correctie van -66k.
Toch iemand wakker geworden zonder verdere acties.

[ Voor 6% gewijzigd door pascaldv op 29-02-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-08 17:47
Apollyon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:52:
[...]
Telt een scheur in de vloer of het ontbreken van zonnepanelen ook ?
Scheur in de vloer wel degelijk, maak duidelijke foto's waarop het er zo ongelukkig mogelijk uitziet ;)
Als je een hoge offerte tot reparatie hebt kan je die bijvoegen.
Of je het later zelf dicht smeert doet er niet toe.

Zonnepanelen zijn tegelijk een voordeel en een (onderhouds)risico, die zou ik er helemaal buiten laten, maar voor de zekerheid even kijken wat jouw gemeente daar over zegt.

De meningen zijn namelijk verdeeld
Zonnepanelen leiden over het algemeen tot een hogere WOZ-waarde. Bij de waardebepaling in de kader van de Wet WOZ wordt uitgegaan van de marktwaarde van een onroerende zaak (bijvoorbeeld een woning) op de waardepeildatum. Daarbij wordt gekeken naar alle onroerende gedeelten van de woning.

maar ook andersom en zelfs verlaging:
Er is onderzoek gedaan naar de invloed van zonnepanelen op de WOZ waarde onder 380 gemeenten. Aan hen werd de vraag gesteld of zij de zonnepanelen meenemen in de WOZ waarde. Twee derde gaf aan dat zij deze wel bewust meenemen in de WOZ waarde. Maar tevens zijn zij ook van mening dat zonnepanelen géén hoge waarde hebben. Volgens demissionair minister Ollongren van Binnenlandse Zaken, is het zinloos om gemeenten te verplichten eigenaren van woningen met zonnepanelen korting te geven op hun OZB. Een breder ingestoken groene heffingskorting vindt ze geschikter.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 04-08 21:49

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zit met een situatie:

In onze rij huizen is het woonoppervlak (of gebruiksoppervlak?) 103m2. Het zijn allemaal identieke woningen.
Bij mijn woning staat 119m2 aangegeven. Nu heb ik in de achtertuin een grote perceelbrede schuur staan van ongeveer 5,7x3m. Mijn buurman heeft hetzelfde huis, met dezelfde schuur. Echter staat bij hem 105m2 oppervlakte aangegeven.
Er klopt dus echt helemaal niets van die WOZ berekening.

Ik kan echter niet zo gauw vinden of zo'n schuur wordt meegerekend in het woon/gebruiksoppervlak. Het gaat in onze gevallen om een geïsoleerde schuur die (uiteraard) niet wordt bewoond en ook niet aan het huis vastzit.

Als ik bezwaar ga maken, gaat mijn buurman dan meer betalen of ikzelf minder?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:27:
Ik zit met een situatie:

In onze rij huizen is het woonoppervlak (of gebruiksoppervlak?) 103m2. Het zijn allemaal identieke woningen.
Bij mijn woning staat 119m2 aangegeven. Nu heb ik in de achtertuin een grote perceelbrede schuur staan van ongeveer 5,7x3m. Mijn buurman heeft hetzelfde huis, met dezelfde schuur. Echter staat bij hem 105m2 oppervlakte aangegeven.

Ik kan echter niet zo gauw vinden of zo'n schuur wordt meegerekend in het woon/gebruiksoppervlak. Het gaat in onze gevallen om een geïsoleerde schuur die (uiteraard) niet wordt bewoond en ook niet aan het huis vastzit.

1. zoek uit of je schuur meetelt voor de WOZ-waarde én zo ja voor hoeveel je schuur meetelt dit moet je wel ergens kunnen vinden of anders kunnen opvragen.
  2. als die verkeerd meegeteld is (in jouw nadeel), maak je bezwaar.
Tip: je zoekt iets 'Verantwoordingsdocument uitvoering wet WOZ GEMEENTE_NAAM' bijv (eerste hit google): https://www.rhenen.nl/fil...._bijlagen_-_versie_2.pdf

Bezwaar maken omdat je buurman minder betaalt betekent in de praktijk dat je buurman volgend jaar een extra-gratis stijging krijgt. En jij dit jaar jouw WOZ-waarde taxatie niet ziet veranderen.

In mijn geval telt mijn berging/schuur aangebouwd (bij ons meer de bijkeuken) voor een andere waarde dan de garage (aangebouwd) en ook weer voor een andere waarde dan de carport.
Terug naar €/m2 is het respectievelijk: 260, 420 en 250 in een eerdere taxatie (dit jaar nog niet binnen).

NB De garage is bij ons bijna twee keer zo duur als de bijkeuken terwijl de garage voor een hedendaagse auto te klein is, kouder is dan de bijkeuken en niet betegeld is. :F

• Fifagek
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-06 20:15
In 2022 heb ik een nieuwbouwhuis gekocht. In februari 2023 ben ik bij de notaris geweest en is het huis (in aanbouw c.q. de grond) echt van mij.
Helaas heb ik door omstandigheden al een aantal jaren een verplichte belastingaangifte. Het liefste heb ik deze direct op 1 maart weg als ik erdoor kom. Nu is het alleen zo dat ik nog géén WOZ-aanslag heb ontvangen voor mijn huis wat waarschijnlijk wel aftrekposten oplevert.

Een WOZ-waarde behoor je toch te krijgen op het moment dat je bij de notaris bent geweest? Of krijg ik die pas later dit jaar na oplevering? Of heb ik deze pas nodig bij de aanslag IB 2024 volgend jaar?
Ik lees dat er een waarde peildatum van 1 januari 2023 wordt aangehouden. Sorry, maar toen was ik nog niet bij de notaris geweest. Dit was pas in februari vorig jaar. Krijg ik dan een andere WOZ-waarde dan andere jaren omdat het geen volledig jaar was?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Fifagek schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:47:
In 2022 heb ik een nieuwbouwhuis gekocht. In februari 2023 ben ik bij de notaris geweest en is het huis (in aanbouw c.q. de grond) echt van mij.
Helaas heb ik door omstandigheden al een aantal jaren een verplichte belastingaangifte. Het liefste heb ik deze direct op 1 maart weg als ik erdoor kom. Nu is het alleen zo dat ik nog géén WOZ-aanslag heb ontvangen voor mijn huis wat waarschijnlijk wel aftrekposten oplevert.

Een WOZ-waarde behoor je toch te krijgen op het moment dat je bij de notaris bent geweest? Of krijg ik die pas later dit jaar na oplevering? Of heb ik deze pas nodig bij de aanslag IB 2024 volgend jaar?
Ik lees dat er een waarde peildatum van 1 januari 2023 wordt aangehouden. Sorry, maar toen was ik nog niet bij de notaris geweest. Dit was pas in februari vorig jaar. Krijg ik dan een andere WOZ-waarde dan andere jaren omdat het geen volledig jaar was?
De WOZ-waarde die je krijgt in jaar X (bijv. 2024) gaat over het peiljaar X-1 (2023) en is nodig voor de aangifte voor jaar X (2024) die je normaliter doet in jaar X+1 (2025). Eventueel kun je dit meenemen in een voorlopige aangifte die je doet in jaar X (2024).

In het kort: je doet binnenkort net zoals miljoenen andere Nederlanders aangifte over 2023 met de WOZ-waarde van peiljaar 2022 die je hebt gekregen in 2023.

Mocht je die niet hebben kun je die opvragen of laagdrempelig bekijken op https://www.wozwaardeloket.nl/

• Fifagek
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-06 20:15
True schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:12:
[...]

De WOZ-waarde die je krijgt in jaar X (bijv. 2024) gaat over het peiljaar X-1 (2023) en is nodig voor de aangifte voor jaar X (2024) die je normaliter doet in jaar X+1 (2025). Eventueel kun je dit meenemen in een voorlopige aangifte die je doet in jaar X (2024).

In het kort: je doet binnenkort net zoals miljoenen andere Nederlanders aangifte over 2023 met de WOZ-waarde van peiljaar 2022 die je hebt gekregen in 2023.

Mocht je die niet hebben kun je die opvragen of laagdrempelig bekijken op https://www.wozwaardeloket.nl/
In peiljaar 2022 was het huis/de grond nog niet van mij. Toen heb ik ‘alleen’ getekend bij de makelaar. Via bovenstaande site krijg ik de melding dat er geen WOZ waarde bekend is (zie hieronder). Omdat het bouwjaar 2024 (later dit jaar oplevering) is is het pand nog niet in gebruik als woning.
Ik heb wel eenmalige notariskosten gehad. Is dat dan het enige dat ik voor 2023 kan opgeven? En vul ik hem voor de rest in net als voorgaande jaren? Ik zit nu gehuurd dus met evt. notariskosten nieuwe huis, controleren inkomsten en dan aan de Belastingdienst sturen? Met andere woorden: op korte termijn krijg ik geen WOZ waarde (die ik ook vorig jaar voor het berekenen van het toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag een paar keer gegokt heb).

WOZ-waarde
Voor dit pand is geen WOZ-waarde beschikbaar. Oorzaak:

Alleen WOZ-waarden van woningen zijn openbaar. Dit pand is niet (meer) of deels in gebruik als woning.

Kenmerken
Bouwjaar:
2024
Gebruiksdoel:
woonfunctie
Oppervlakte:
51m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Fifagek schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:39:
[...]

In peiljaar 2022 was het huis/de grond nog niet van mij. Toen heb ik ‘alleen’ getekend bij de makelaar. Via bovenstaande site krijg ik de melding dat er geen WOZ waarde bekend is (zie hieronder). Omdat het bouwjaar 2024 (later dit jaar oplevering) is is het pand nog niet in gebruik als woning.
Ik heb wel eenmalige notariskosten gehad. Is dat dan het enige dat ik voor 2023 kan opgeven? En vul ik hem voor de rest in net als voorgaande jaren? Ik zit nu gehuurd dus met evt. notariskosten nieuwe huis, controleren inkomsten en dan aan de Belastingdienst sturen? Met andere woorden: op korte termijn krijg ik geen WOZ waarde (die ik ook vorig jaar voor het berekenen van het toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag een paar keer gegokt heb).

WOZ-waarde
Voor dit pand is geen WOZ-waarde beschikbaar. Oorzaak:

Alleen WOZ-waarden van woningen zijn openbaar. Dit pand is niet (meer) of deels in gebruik als woning.

Kenmerken
Bouwjaar:
2024
Gebruiksdoel:
woonfunctie
Oppervlakte:
51m2
toon volledige bericht
Ik ben geen fiscalist en dit heeft wellicht iets minder te maken met de totstandkoming van de WOZ-waarde en wat meer met belastingen, wellicht kun je hier terecht: Belastingaangifte 2023 of even de laatste twee pagina's hier raadplegen het ging eerder ook over lagere WOZ bij nog niet voltooide woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-08 20:29
Nyarlathotep schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:27:
Ik zit met een situatie:

Bij ons staan in de woz bepaling aparte bedragen voor de woning zelf, de grond en de schuur. De oppervlak van de schuur hoort niet meegenomen te worden in de oppervlak van de woning.

Als de waardering gebaseerd is op onjuiste gegevens (in dit geval een onjuist woonoppervlak), dan is dat een goed argument om bezwaar te maken. Dat zal vrijwel zeker worden toegekend, als de woonoppervlaktes daadwerkelijk identiek zijn. Houd er wel rekening mee dat bijvoorbeeld de aanwezigheid van een dakraam ertoe kan leiden dat een zolderruimte verandert in een leefruimte en je woonoppervlak daardoor ineens toeneemt. Het moet dus wel echt om identieke woningen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Rubbergrover1 er zijn wel in 2022 wat wijzigingen geweest in het bepalen van de oppervlakte. Er wordt meer meegenomen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Fifagek schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:39:
[...]

In peiljaar 2022 was het huis/de grond nog niet van mij. Toen heb ik ‘alleen’ getekend bij de makelaar.
Voor de waardering van de grond/woning maakt het niet uit wie de eigenaar was. Ook als iemand anders eigenaar was, is er op 1-1-2022 een waardering bepaald.

Als het alleen gaat om een bouwkavel, dan kun je het makkelijkste de grondkosten nemen waarvoor je hebt getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Laatst online: 03:23
Hartje NL: onze WOZ is deze keer 46k lager, totaalbedrag 107.- euro hoger. Vorig jaar had bezwaar niks uitgehaald en dit bedrag is wel realistisch dus we moeten het er weer mee doen. Met de huizenprijzen nu verwacht ik volgend jaar weer dubbel zo hard omhoog te gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Southern Sun op 01-03-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 04-08 21:49

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ben er al uit, met dank aan @true :)
Op de site van de gemeente heb ik het taxatierapport gevonden, en hier staat mijn aanpandige hal én de losse schuur netjes in vermeldt. En de schuur telt gewoon mee lijkt het.
In ieder geval klopt de waardebepaling wel.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:59
Na een verbouwing is bij ons (terecht) de WOZ waarde enorm omhoog gegaan. We we hadden 110m2 en hebben nu bijna 160m2.

Volgens het WOZ waarde loket hebben we (altijd al) 102m2 en dit is niet veranderd na de verbouwing. Iemand enig idee hoe deze data gekoppeld is? Ik wil natuurlijk niet dat volgend jaar het aantal m2 omhoog gaan en daarmee automatisch wederom de WOZ waarde?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
TimDJ schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:45:
Na een verbouwing is bij ons (terecht) de WOZ waarde enorm omhoog gegaan. We we hadden 110m2 en hebben nu bijna 160m2.

Volgens het WOZ waarde loket hebben we (altijd al) 102m2 en dit is niet veranderd na de verbouwing. Iemand enig idee hoe deze data gekoppeld is? Ik wil natuurlijk niet dat volgend jaar het aantal m2 omhoog gaan en daarmee automatisch wederom de WOZ waarde?
Wat zegt je taxatierapport over de vierkante meters? Wanneer is je verbouwing gedaan en vergeet je hierin niet het peiljaar (wat een jaar eerder is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
True schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:20:
https://gbtwente.nl/nieuw...%20Nederland%20heft%20OZB.

Oh en voor voorzieningen zijn ook gewoon belastingen:
  • Rioolheffing
  • Waterschapsbelasting (geen gemeente overigens)
  • Afvalstoffenheffing
Ik snap wel dat er belasting betaald moet worden. Ik snap de uitleg op jou gelinkte weppagina ook wel. Maar ik vind WOZ een vreemde manier om belasting te innen. Waarom niet een belasting per inwoner? Dat is veel simpeler. Het is vast ook goedkoper uit te voeren. Je ontvangt dan alleen geen belasting van rechtspersonen die vastgoed bezitten maar niet in de gemeente wonen.
Een gemeente heeft niet goed inzage in het energielabel van een woning los van dat je wellicht energiebesparende maatregelen kunt toepassen die niet zichtbaar zijn in een energielabel.
Dat snap ik dan ook wel. Gelukkig wonen we niet in een totalitaire staat die alles vastlegt. Het label is onnauwkeurig ook. Ze werden vroegre bijna gratis weggegeven.
Maar een huis met energiebesparende maatregelen is wel meer waard. Weet de gemeente dan wel wat voor energie besparende maatergeln een huis heeft?
Een CV die vervangen is door warmpteomp, zonnepanelen met thuisaccu. Daar betaalt een koper meer voor dan een gelijk huis op gas.
Nee, want PV-installaties hebben weinig invloed op de waarde v.d. woning in het economische verkeer.
En stel dat zouden ze wel hebben elke euro die je terug krijgt in de prijs. Dan hebben we het over een 416k woning (gem. verkoopwaarde in 2023) een dak bij vol legt voor een prijs van 4k. Dat is minder 1% v.d. waarde. In dit topic gaat het niet om een verhoging van enkele procenten, mensen snappen verhogingen niet van 10%+.
De PV installatie is micchien niet zo veel waard. Maar als er ook een warmtepomt en airco is geplaatst is geplaatst is het huis toch wel meer waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
mawashigeri schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:28:
Zonnepanelen zijn tegelijk een voordeel en een (onderhouds)risico, die zou ik er helemaal buiten laten, maar voor de zekerheid even kijken wat jouw gemeente daar over zegt.

De meningen zijn namelijk verdeeld
Zonnepanelen leiden over het algemeen tot een hogere WOZ-waarde. Bij de waardebepaling in de kader van de Wet WOZ wordt uitgegaan van de marktwaarde van een onroerende zaak (bijvoorbeeld een woning) op de waardepeildatum. Daarbij wordt gekeken naar alle onroerende gedeelten van de woning.
Ik snap dat zonnepaneln een voordeel en nadeel kunten zijn. Als de investering gekoppeld is met andere verduurazming zoals een warmtepomp of laadpaal dan ge je het wel merken in WOZ toch? Of kan de gemeente dat niet weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
True schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:55:
[...]
Wat zegt je taxatierapport over de vierkante meters? Wanneer is je verbouwing gedaan en vergeet je hierin niet de peiljaar (wat een jaar eerder is)?
Taxatierapport erbij gepakt. Goede tip. Verbouwing was in 2022

Taxatierapport zegt het volgende:
Woning120m2
Aanbouw woonruimte, 2023 23m2
Dakopbouw, 202322m2
Dakkapel 1m2
Dakterras/Balkon, 202340m2

Mijn taxatierapport van 2022 heeft compleet andere indeling en heeft het over:
Oppervlakte101m2
Dakkapel1m2
Liggingswaarde (meergezinswng)101 m2

Lijkt mij dat ze dan met een grootte rekenen van 166m2? begrijp niet hoe mijn woning van 101 naar 120 gegroeid kan zijn als ze de aanbouw ook los berekend hebben....

[ Voor 5% gewijzigd door TimDJ op 01-03-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-08 17:47
Apollyon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Ik snap dat zonnepaneln een voordeel en nadeel kunten zijn. Als de investering gekoppeld is met andere verduurazming zoals een warmtepomp of laadpaal dan ge je het wel merken in WOZ toch? Of kan de gemeente dat niet weten?
De gemeente weet niets van mijn verwarming, maar binnenkort wordt wel de gasaansluiting fysiek weggehaald. Een warmtepomp zou toch niet als extra WOZ waarde moeten gelden: het vervangingsbedrag is enorm hoog en de 'terugverdientijd' bestaat mogelijk niet eens.
Andersom misschien wel: als de WP 12 jaar oud is wordt dat risico heel reëel!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
TimDJ schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:37:
[...]

Taxatierapport erbij gepakt. Goede tip. Verbouwing was in 2022

Taxatierapport zegt het volgende:
Woning120m2
Aanbouw woonruimte, 2023 23m2
Dakopbouw, 202322m2
Dakkapel 1m2
Dakterras/Balkon, 202340m2

Mijn taxatierapport van 2022 heeft compleet andere indeling en heeft het over:
Oppervlakte101m2
Dakkapel1m2
Liggingswaarde (meergezinswng)101 m2

Lijkt mij dat ze dan met een grootte rekenen van 166m2? begrijp niet hoe mijn woning van 101 naar 120 gegroeid kan zijn als ze de aanbouw ook los berekend hebben....
toon volledige bericht
Ik zou in dit geval (zeker als die hoger uitvalt als je zou verwachten) gewoon telefonisch contact opnemen en vragen om uitleg. Ik kan dit ook niet duiden, maar ik weet dan ook zeker niet het fijne van jouw woning / scenario.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:08
Online zie ik dat de waarde van de buren bekend is maar die van mij niet. Vorig jaar bezwaar ingediend wat nog niet behandeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcstaticTomato
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-06-2024
Wij hebben onze nieuwbouwwoning woning in 2022 gekocht. Notaris May 2022.
Aankoopprijs zonder meerwerk 525.000
Bouw is in 2022 gestart, oplevering september 2023. Op peildatum 1-1-2023 was de woning nog niet opgeleverd.

Wij hebben ons woning gekocht met de optie:
- Geen badkamer (casco badkamer dus)
- Geen toilet (casco toilet dus)
- Geen keuken
- Uitbouw van 2.4m

Wij hebben een hoekwoning met uitbouw - woonoppervlakte 150m2

Ons woning :
01-01-2023 520.000 euro
01-01-2022 82.000 euro

Op 1-1-2023 had ons woning alleen de eerste verdieping —> geen badkamer, geen toilet en geen keuken.

Zou ik basis van deze informatie bezwaar kunnen maken? Op peildatum 1-1-2023 was de woning nog niet eens gebouwd. Hoe kan de woz-waarde dan al zo dicht bij de aankoopprijs liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Misschien dat dit je verder helpt: https://www.waarderingska...aties/woningen-in-aanbouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
EcstaticTomato schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:46:
Bouw is in 2022 gestart, oplevering september 2023. Op peildatum 1-1-2023 was de woning nog niet opgeleverd.

- Geen keuken
- Uitbouw van 2.4m

Ons woning :
01-01-2023 520.000 euro
01-01-2022 82.000 euro

Op 1-1-2023 had ons woning alleen de eerste verdieping —> geen badkamer, geen toilet en geen keuken.

Zou ik basis van deze informatie bezwaar kunnen maken? Op peildatum 1-1-2023 was de woning nog niet eens gebouwd. Hoe kan de woz-waarde dan al zo dicht bij de aankoopprijs liggen?
toon volledige bericht
Volgens mij moet de WOZ-waarde naar rato zijn van hoe ver de woning op 1-1 afgebouwd was. Dus als die nog lang niet af was, dan zou de WOZ waarde een stuk lager moeten zijn. Goede reden om bezwaar te maken, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

EcstaticTomato schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:46:

- Geen keuken
- Uitbouw van 2.4m

Ons woning :
01-01-2023 520.000 euro
01-01-2022 82.000 euro

toon volledige bericht
Ja, het kan een schelen voor je gemeentelijke lasten, voor je ewf van de belastingaangifte zal het iig niet uitmaken in dit scenario:
Het eigenwoningforfait is € 0 tijdens de periode dat de woning in aanbouw is, of dat de nieuwe woning leeg staat. Verhuist u vanuit een andere eigen woning? Vul dan in uw aangifte voor beide woningen het eigenwoningforfait in voor de periode dat u in die woning woont.
Maar gezien je er ook niet woonde, zal het ook kwa gemeentelijke lasten niet heel exorbitant zijn, maar hij hoort idd zoals hierboven aangegeven een bepaald percentage van die 520k te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 20-03-2024 19:03 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:01
Ik heb mijn WOZ nog niet binnen had te maken met de vele bezwaren die ze binnen kregen en daardoor een achterstand hebben :*)

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:05
mawashigeri schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:43:
[...]

De gemeente weet niets van mijn verwarming, maar binnenkort wordt wel de gasaansluiting fysiek weggehaald. Een warmtepomp zou toch niet als extra WOZ waarde moeten gelden: het vervangingsbedrag is enorm hoog en de 'terugverdientijd' bestaat mogelijk niet eens.
Andersom misschien wel: als de WP 12 jaar oud is wordt dat risico heel reëel!
Als je een nieuw energielabel aanvraagt, zal deze hoger uitkomen met een warmtepomp en daarmee zal je woz stijgen.

Heb zelf ooit de fout gemaakt een nieuw label aan te vragen nadat ik veel aan verduurzaming had gedaan :)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:21
Hier de WOZ voor het eerst sinds hele lange tijd gezakt, met ongeveer 8,5%. Grondslag percentage voor de OZB is bij de gemeente echter flink omhoog gegaan en alle andere belastingen ook, dus mijn totale aanslag (ozb / rioolheffing / afvalstoffenheffing / waterschappen) is nog steeds hoger dan vorig jaar...

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 24-03-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
[edit]
Antwoord reeds gevonden

[ Voor 94% gewijzigd door TimDJ op 23-05-2024 21:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Vandaag bericht gekregen dat mijn WOZ bijgesteld is van 498K naar 418K, bewaar maken heeft dus geholpen. Ligt wel wat meer in lijn met de buren. Nu maar hopen dat ze volgend jaar niet weer uitgaan van verkeerde cijfers... 3 keer is scheepsrecht. :+

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Bastien schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:11:
Vandaag bericht gekregen dat mijn WOZ bijgesteld is van 498K naar 418K, bewaar maken heeft dus geholpen. Ligt wel wat meer in lijn met de buren. Nu maar hopen dat ze volgend jaar niet weer uitgaan van verkeerde cijfers... 3 keer is scheepsrecht. :+
Persoonlijk ervaring is dat ze het wel gewoon bij pakken in het jaar erna. Woz van 980 naar 911 bijgesteld, dit jaar is alles weer even hoog als de buren. Waarbij wij dus een grotere stap maken dan de buren. Wederom bezwaar gemaakt. Nog niets gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-08 17:16
Ik probeer de cijfers te vinden van het stijgingspercentage landelijke gemiddelde van de WOZ waarde voor de woz bepaling van dit jaar. We hebben net een aanslag ontvangen en WOZ waarde van de woning van mijn ouders is gestegen met 25.000 euro, wat ik buitenproportioneel vind (dat is bijna 10% stijging in een jaar tijd). Huis heeft achterstallig onderhoud en zoveel gebreken dat we het huis nooit voor die prijs gaan weg krijgen, tenzij we heel hard investeren in renovatie.

Ik vind het stijgingspercentage fors en heb dit niet eerder gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Monkeydancer op 27-01-2025 17:53 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:18
Monkeydancer schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:52:
Ik probeer de cijfers te vinden van het stijgingspercentage landelijke gemiddelde van de WOZ waarde voor de woz bepaling van dit jaar. We hebben net een aanslag ontvangen en WOZ waarde van de woning van mijn ouders is gestegen met 25.000 euro, wat ik buitenproportioneel vind (dat is bijna 10% stijging in een jaar tijd). Huis heeft achterstallig onderhoud en zoveel gebreken dat we het huis nooit voor die prijs gaan weg krijgen, tenzij we heel hard investeren in renovatie.

Die cijfers ga je nog lang niet vinden, aangezien de meeste gemeentes nog geen aanslagen hebben verstuurd. Overigens is 10% stijging toch niet vreemd? Of dacht jij dat de WOZ waarde zou dalen? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 09:44

Zie hier de voorspelling van de Waarderingskamer
https://www.waarderingska...5-minder-bezwaren-in-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Wat denk je net die cijfers te kunnen? De stijging van jouw woning heeft toch weinig te maken met landelijke gemiddelden, maar heeft vooral te maken met de lokale markt.

Voor landelijke cijfers kun je volgens mij net zo goed kijken naar de verandering in de verkoopprijzen van jouw type woning. Daar heeft de nvm ieder kwartaal informatie over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 10:23

Als je de WOZ schatting krijgt zie je de huizen waarmee vergeleken is. Als die huizen beter in het onderhoud zitten dan kun je dat gebruiken om bezwaar te maken. Dat gaat vrij simpel online is mijn ervaring. Of het veel gaat helpen is dan even afwachten. Stijgen zal het toch want de gemeentes hebben ook meer geld nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rvrbtcpt schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:18:
[...]

Als je de WOZ schatting krijgt zie je de huizen waarmee vergeleken is. Als die huizen beter in het onderhoud zitten dan kun je dat gebruiken om bezwaar te maken. Dat gaat vrij simpel online is mijn ervaring. Of het veel gaat helpen is dan even afwachten. Stijgen zal het toch want de gemeentes hebben ook meer geld nodig.
Voor dat laatste zullen ze eerder draaien aan de OZB per ton woningwaarde dan aan de woningwaarde zelf.

Maar vaak zie je vanuit de referentie-objecten al snel genoeg of de waardestijging reëel is. Zijn de referentieobjecten echt onzinnig, dan heb je een goed punt voor bezwaar. Maar mijn ervaring is dat de referentieobjecten vaak wel relatief passend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca

En let wel, je WOZ waarde is de waarde van 1-1-2024 niet van nu. Van 1-1-2023 naar 1-1-2024 kan de waarde overigens best met 10% zijn toegenomen.
Beste reality check; mag iemand het huis van je ouders kopen voor het bedrag dat op de WOZ aanslag staat?
Antwoord: Ja natuurlijk, dat is meer dan het echt waard is morgen gaan mijn ouders verhuizen -> WOZ te hoog
Antwoord: Nee ben je gek, echt een belachelijk lage prijs -> WOZ waarde is ok

Check bij je gemeente hoe de waarde tot stand is gekomen en waar die op gebaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-08 13:24

als er in de straat een huis verkocht is, kan dat meegenomen worden bij de WOZ bepaling. Een stijging van meer dan 10% verbaast me dan helaas niet

Ons huis (in Limburg ;) ):
01-01-2023 +21%
01-01-2022 +16%
01-01-2021 referentie

Wij hebben het huis gekocht in december 2023, de aanslag met peildatum 01-01-2023 kwam in 2024, toen ik ging bellen over de belachelijke steiging, werd mooi meedegedeeld dat ze vooruit mogen kijken bij de peildatum...dus ze nemen alvast een aanloop naar de waarde die het bij verkoop in 12-2023 had.

Overigens heb ik de ervaring dat het heel verschillend is wie je aan de lijn krijgt bij een bezwaar. Onlangs een aantal keer moeten bellen voor de afhandeling van een erfenis. Eerst 3x afgewimpeld door e.o.a. hork, die niks wilde zeggen, daarna iemand aan de lijn die me correct gehlopen heeft en met een eigen taxatie aan kunnen tonen dat hun WOZ waarde bijna 20% te hoog was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-08 17:16
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Voor dat laatste zullen ze eerder draaien aan de OZB per ton woningwaarde dan aan de woningwaarde zelf.

Maar vaak zie je vanuit de referentie-objecten al snel genoeg of de waardestijging reëel is. Zijn de referentieobjecten echt onzinnig, dan heb je een goed punt voor bezwaar. Maar mijn ervaring is dat de referentieobjecten vaak wel relatief passend zijn.
Werk je voor de gemeente? Gezien je ervaring en kennis over dit onderwerp.
weertenaar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:17:
[...]

als er in de straat een huis verkocht is, kan dat meegenomen worden bij de WOZ bepaling. Een stijging van meer dan 10% verbaast me dan helaas niet

Ons huis (in Limburg ;) ):
01-01-2023 +21%
01-01-2022 +16%
01-01-2021 referentie

Wij hebben het huis gekocht in december 2023, de aanslag met peildatum 01-01-2023 kwam in 2024, toen ik ging bellen over de belachelijke steiging, werd mooi meedegedeeld dat ze vooruit mogen kijken bij de peildatum...dus ze nemen alvast een aanloop naar de waarde die het bij verkoop in 12-2023 had.

Overigens heb ik de ervaring dat het heel verschillend is wie je aan de lijn krijgt bij een bezwaar. Onlangs een aantal keer moeten bellen voor de afhandeling van een erfenis. Eerst 3x afgewimpeld door e.o.a. hork, die niks wilde zeggen, daarna iemand aan de lijn die me correct gehlopen heeft en met een eigen taxatie aan kunnen tonen dat hun WOZ waarde bijna 20% te hoog was)
toon volledige bericht
Bedankt voor je informatie. Heeft het bezwaar nog nut gehad voor erfenisafhandeling? Of zit je daar ook met deadlines.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

htca schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:02:
[...]
Beste reality check; mag iemand het huis van je ouders kopen voor het bedrag dat op de WOZ aanslag staat?
Antwoord: Ja natuurlijk, dat is meer dan het echt waard is morgen gaan mijn ouders verhuizen -> WOZ te hoog
Antwoord: Nee ben je gek, echt een belachelijk lage prijs -> WOZ waarde is ok
Antwoord:
Ja, dat mag.
De verkoper mag zelf bepalen dat die voor de WOZ waarde wil verkopen ipv de echte taxatie waarde.
(indien lager dan beiden wordt dit verschil als een schenking gezien bij/door de notaris)

Ontopic: WOZ waarde als grondslag voor de heffing nog steeds meer dan 10% lager dan de taxatie van afgelopen zomer, dus zal wel kloppen.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 31-01-2025 15:25 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
Monkeydancer schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:51:

[...]

Bedankt voor je informatie. Heeft het bezwaar nog nut gehad voor erfenisafhandeling? Of zit je daar ook met deadlines.
In eerste instantie afgewezen, onverklaarbaar waarom...6x gebeld tot ik iemand aan de lijn kreeg die we leven uit wilde leggen waarom. Bleek de verkeerde procedure, juiste procedure gevolgd (ondanks het advies dat het waarschijnlijk geen zin meer had, en toen is er bijna €30.000 vanaf gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
YakuzA schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Antwoord:
Ja, dat mag.
De verkoper mag zelf bepalen dat die voor de WOZ waarde wil verkopen ipv de echte taxatie waarde.
(indien lager dan beiden wordt dit verschil als een schenking gezien bij/door de notaris)

Ontopic: WOZ waarde als grondslag voor de heffing nog steeds meer dan 10% lager dan de taxatie van afgelopen zomer, dus zal wel kloppen.
Het was een hypothetische vraag aan de woning eigenaar…
Hier viel de WOZ aanslag ook binnen… woningwaarde 25 k€ gezakt… meer dan 5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hier regio Den Haag de brief vorige week op de mat. 61% stijging! (En we zaten al dicht bij de miljoen, dus dat zijn geen peanuts) Is dat ook nog relatief passend? 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door fsfikke op 03-02-2025 09:14 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
fsfikke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:08:
Hier regio Den Haag de brief vorige week op de mat. 61% stijging! (En we zaten al dicht bij de miljoen, dus dat zijn geen peanuts) Is dat ook nog relatief passend? 8)7
Alles is relatief. Is het een nieuwbouwwoning die bij de vorige waardepeiling nog niet afgebouwd was? Was het een bouwval die je recent verbouwd hebt? Als dat niet het geval is, is 61% wel vrij bizar in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

True schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Alles is relatief. Is het een nieuwbouwwoning die bij de vorige waardepeiling nog niet afgebouwd was? Was het een bouwval die je recent verbouwd hebt? Als dat niet het geval is, is 61% wel vrij bizar in mijn optiek.
Natuurlijk zou dat logisch zijn, maar het bouwjaar is 2016 en sinds dien zijn er geen verbouwingen geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 03-02-2025 10:12 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinzent
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:24
Wij zijn aan het kijken naar koopwoning en merken op dat het aantal m2 voor WOZ een stuk lager (~30%) dan het werkelijke aantal m2. Hierdoor is de WOZ waarde ook lager, zit hier een riscio voor ons? Wij houden de WOZ liever zo laag mogelijk natuurlijk. Het lijkt erop dat dit ~15 jaar geleden is aangepast naar een lager m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als een huis wordt verkocht dan is er een duidelijk peil voor de WOZ waarde, dus ga er maar vanuit dat die aangepast wordt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Frogmen schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:49:
Als een huis wordt verkocht dan is er een duidelijk peil voor de WOZ waarde, dus ga er maar vanuit dat die aangepast wordt.
Het is de vraag of dan niet alleen de waarde aangepast wordt, maar ook de overige eigenschappen van een woning. Maar in beide gevallen zal de nieuwe WOZ waarde toch vooral ook samenhangen met de verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:30
Misschien ook interessant om te vermelden hoeveel euro de maandelijkse lasten beinvloed zijn. Een WOZ daling van 30k of 10% vd woningwaarde klinkt heel indrukwekkend, maar de vertaling naar lasten is waar het uiteindelijk om gaat.

Mijn eigen gemeente vind ik vrij transparant en benaderbaar voor de WOZ waarde. Ik heb een paar keer een opmerking gemaakt, daar konden ze toen zakelijk en effectief op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinzent
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:24
De woning heeft nu al een WOZ waarden van ongeveer 1.3M dus dat zal een stuk duurder uitkomen als de m2 aangepast worden. Bij verkoop pakken ze toch niet de verkoopwaarde meteen over als WOZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DeKever schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:36:
Misschien ook interessant om te vermelden hoeveel euro de maandelijkse lasten beinvloed zijn. Een WOZ daling van 30k of 10% vd woningwaarde klinkt heel indrukwekkend, maar de vertaling naar lasten is waar het uiteindelijk om gaat.

Mijn eigen gemeente vind ik vrij transparant en benaderbaar voor de WOZ waarde. Ik heb een paar keer een opmerking gemaakt, daar konden ze toen zakelijk en effectief op reageren.
Het blijft gewoon een verdeelsleutel inderdaad, het kan best zijn dat voor je gemeentelijke lasten 30k/10% je maar 50 euro per jaar verschil op levert.

Verder zal het ook nog wel op andere plekken voor belasting meespelen, inkomstenbelasting etc, maar over het algemeen zijn het maar marginale verschillen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vinzent schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:43:
De woning heeft nu al een WOZ waarden van ongeveer 1.3M dus dat zal een stuk duurder uitkomen als de m2 aangepast worden. Bij verkoop pakken ze toch niet de verkoopwaarde meteen over als WOZ?
Bij gemeentes die het voor elkaar hebben vormt de verkoopwaarde van transacties over vergelijkbare m2 en vergelijkbare woningen de basis voor de volgende WOZ.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-08 00:39
Ik heb het eens bijgehouden

De verkoopwaarde was hier op enkele 1000 euro na ook de WOZ waarde. (Ik heb het idee dat ze binnen de gemeente ook de brochures erbij pakken en dan kunnen ze meteen alle verbouwde ruimtes meerekenen...etc...die extra m2 ivm dakkapellen etc etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Orkaan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:51:
Ik heb het eens bijgehouden

De verkoopwaarde was hier op enkele 1000 euro na ook de WOZ waarde. (Ik heb het idee dat ze binnen de gemeente ook de brochures erbij pakken en dan kunnen ze meteen alle verbouwde ruimtes meerekenen...etc...die extra m2 ivm dakkapellen etc etc?
Zeer goed mogelijk en dat mag (volgens mij) ook als het publieke bronnen zijn die geraadpleegd worden.

Aan de andere kant, als iemand een woning koopt die direct na aankoop opgeknapt wordt; nieuwe keuken, badkamer eventueel uitbouw. Kun je diezelfde foto's ook prima gebruiken om je hele woning faliekant af te kraken en de WOZ-waarde flink te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 00:35
Ik hoor/lees vaak over de (mogelijke) impact van energielabel op de WOZ-waarde. Weet iemand nou eigenlijk of dat echt een rol speelt of dat de gemeente zich wellicht op heel andere zaken baseert?

Wij hebben eind 2023 een woning gekocht uit 1976 die volledig in oorspronkelijke staat was, energielabel C maar die is nogal optimistisch opgesteld. We hebben de woning volledig verduurzaamd en is op jaarbasis ruimschoots energiepositief, verwacht energielabel A++++.

Er is voor de financiering een taxatierapport gemaakt op basis van verbouwingsspecificatie; is dit informatie die publiek inzichtelijk is en dus ook gebruikt kan worden voor bepaling van WOZ waarde?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Er staat me vaag ook iets bij dat ik bij aankoop iets van een vragenlijst in heb moeten vullen. Ik heb niet meer helemaal scherp hoe dit zat en of dit t.b.v. gemeente was o.i.d.

Verder is de verbouwing behoorlijk zichtbaar aangezien de gehele buitengevel geisoleerd is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu wil het dat de Rabobank een actie heeft dat je een gratis energiescan & energielabel kunt krijgen. Opvolgend een cashback van €500 als je de adviezen uitvoert. Ik moet mijn garage nog isoleren dus kan daar wel wat mee.

Gratis energielabel zou natuurlijk ook leuk zijn, ook al is hij nog niet volledig representatief aangezien de garage nog niet geisoleerd is (en het deel gevel waar die garage tegenaan staat dus nog niet nageisoleerd is).

Voordeel van energielabel zou zijn dat ik 0,15% rentekorting krijg op mijn hypotheek. Dit gaat echter pas in bij nieuwe RVP dus heb ik over 3,5 jaar pas wat aan.

De vraag is dus een beetje hoe groot de kans is dat dit energielabel C->A+++(+) daadwerkelijk een (grote) impact heeft op mijn WOZ waarde.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 05-02-2025 10:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:55:
De vraag is dus een beetje hoe groot de kans is dat dit energielabel C->A+++(+) daadwerkelijk een (grote) impact heeft op mijn WOZ waarde.
Dan zul je uit moeten zoeken hoe jouw gemeente de WOZ bepaald.

Die manier kan/zal per gemeente verschillen.

'hier' gaat het gewoon via de notaris verkoop prijzen uit dat jaar voor vergelijkbare m2 en type (app/rijtjes/vrijstaand huis) etc.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2025 11:07 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
YakuzA schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:06:
'hier' gaat het gewoon via de notaris verkoop prijzen uit dat jaar voor vergelijkbare m2 en type (app/rijtjes/vrijstaand huis) etc.
En hoe weet je dat?
YakuzA schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:06:
Dan zul je uit moeten zoeken hoe jouw gemeente de WOZ bepaald.
Ik ga eens een lijntje uitgooien; heb vanuit mijn duurzaamheidsproject wel wat connecties bij de gemeente.

Inmiddels ook de voorwaarden van de actie gelezen voor de cashback:
Je laat de isolatiemaatregelen uitvoeren door een vakkundige installateur.
Daar heb ik dus niks aan, blijft alleen een gratis energielabel over.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 05-02-2025 11:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:15:
[...]
En hoe weet je dat?
[...]
Ik ga eens een lijntje uitgooien; heb vanuit mijn duurzaamheidsproject wel wat connecties bij de gemeente.
Je hebt toch al een aanslag van begin 2024 dan? als je 2023 het huis had gekocht?

'hier' zit bij de woz waarde bepaling een document bijgesloten wat de referentie woningen/appartementen/verkopen zijn geweest die de WOZ waarde op dat bedrag hebben bepaald namelijk.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:03
assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:15:
[...]

En hoe weet je dat?

[...]

Inmiddels ook de voorwaarden van de actie gelezen voor de cashback:

[...]

Daar heb ik dus niks aan, blijft alleen een gratis energielabel over.
toon volledige bericht
Goed bezig, ons huidige huis is van een D naar een A gegaan, en dat zal best verschil maken, al denk ik niet dat we dat nog gaan merken, net weer een D gekocht, en nu al druk aan het isoleren. Hoger dan A zal het daar niet worden, want ik kan geen zonnepanelen kwijt i.v.m. bomen.
Ik heb jouw vraag ook wel eens opgegooid bij de gemeente (heb ook mijn connecties ;-) ) maar die konden er weinig over zeggen, de WOZ taxatie werd door een bedrijf gedaan geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik kreeg vandaag een nieuwsbrief van Vereniging Eigen Huis hierin stond een link naar hun website met algemene informatie over de WOZ, de WOZ-waarde en de totstandkoming hiervan. Heldere leesbare en begrijpelijke informatie, ik heb het ook in de TS opgenomen. Het is een aanrader om je hiermee in te lezen, mocht je niet bekend zijn met de WOZ-waarde.

https://www.eigenhuis.nl/wonen/financien/woz/wat-is-woz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik hoor/lees vaak over de (mogelijke) impact van energielabel op de WOZ-waarde. Weet iemand nou eigenlijk of dat echt een rol speelt of dat de gemeente zich wellicht op heel andere zaken baseert?

Wij hebben eind 2023 een woning gekocht uit 1976 die volledig in oorspronkelijke staat was, energielabel C maar die is nogal optimistisch opgesteld. We hebben de woning volledig verduurzaamd en is op jaarbasis ruimschoots energiepositief, verwacht energielabel A++++.

Er is voor de financiering een taxatierapport gemaakt op basis van verbouwingsspecificatie; is dit informatie die publiek inzichtelijk is en dus ook gebruikt kan worden voor bepaling van WOZ waarde?

***members only***

Er staat me vaag ook iets bij dat ik bij aankoop iets van een vragenlijst in heb moeten vullen. Ik heb niet meer helemaal scherp hoe dit zat en of dit t.b.v. gemeente was o.i.d.

Verder is de verbouwing behoorlijk zichtbaar aangezien de gehele buitengevel geisoleerd is.

***members only***

Nu wil het dat de Rabobank een actie heeft dat je een gratis energiescan & energielabel kunt krijgen. Opvolgend een cashback van €500 als je de adviezen uitvoert. Ik moet mijn garage nog isoleren dus kan daar wel wat mee.

Gratis energielabel zou natuurlijk ook leuk zijn, ook al is hij nog niet volledig representatief aangezien de garage nog niet geisoleerd is (en het deel gevel waar die garage tegenaan staat dus nog niet nageisoleerd is).

Voordeel van energielabel zou zijn dat ik 0,15% rentekorting krijg op mijn hypotheek. Dit gaat echter pas in bij nieuwe RVP dus heb ik over 3,5 jaar pas wat aan.

toon volledige bericht
De rentekorting gaat meteen in bij de Rabobank (ik heb vanaf deze maand officieel 0,15% extra korting, zichtbaar in de app, de rvp loopt nog 18 jaar).

Mijn label is van B naar A+++ gegaan, eigenlijk alleen door de combinatie warmtepomp en veel zonnepanelen. De woz waarde is nog niet binnen.

Ik had zelf al een energielabel aangevraagd omdat ik verwachtte dat de Rabobank pas eind dit jaar zou kunnen, maar heb inmiddels ook een afspraak gemaakt met de Rabobank, volgende week komt een adviseur en dan krijgen we nog 500 euro isolatie budget (wil nog vloeren isoleren en 1 raam vervangen dus komt mooi uit).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Sport_Life schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:44:
De rentekorting gaat meteen in bij de Rabobank (ik heb vanaf deze maand officieel 0,15% extra korting, zichtbaar in de app, de rvp loopt nog 18 jaar).
Dat is dus veranderd, goed nieuws :)
Koop jij een nieuwbouwhuis of heeft jouw huis een geldig definitief energielabel A of hoger? Dan kom je in aanmerking voor Duurzaamheidskorting op je hypotheekrente. Per 20 december 2024 passen wij de voorwaarden voor Duurzaamheidskorting aan. Vanaf 1 januari 2025 ontvang je de Duurzaamheidskorting automatisch tussentijds als we zien dat je woonhuis een definitief energielabel A of hoger heeft. Mooi meegenomen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar

***members only***

***members only***

toon volledige bericht
Toen ik na aankoop van mijn vorig woning belde omdat ik het niet eens was, wist de BSGW mij precies te vertellen hoeveel ik extra geleend had en voor welke verbouwing. Ik neem dus aan dat ze alle geregistreerde taxatierapporte in kunnen zien. Of ze dat ook doen is iets anders. Nadat ik gebeld had, heeft het 5 jaar geduurd voordat ik een verzoek om foto's en een vragenlijst kreeg. Toen kon ik er ook niet meer omheen dat de woning van D naar A gegaan was en compleet gerenoveerd ;)
Overigens kon ik ook niet zeggen dat ik nooit iets aan de woning gedaan heb...op Streetview staat een foto dat de stukadoor bezig was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-08 14:57
Ik ben benieuwd, vorig jaar was de geschatte WOZ 200K (gekocht voor 145k in 2020) bezwaar gemaakt en verloren. Vorig jaar gescheiden huis laten taxeren toen was de WOZ 210K.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDR900ab1JfqkgON1O9nTywF7Lc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TIvBq2W7Q8Pxum96Pw3L5Xb0.png?f=user_large

Huidige verkoop prijzen in mijn buurt zijn nu 245~270k in mijn straat.
Ik verwacht met de natte vinger werk en oog op maximaal cashen ze mijn WOZ nu op 220~230k gaan schatten...

Wat ik het zure vind is dat wij met zn alle door onze overheid, politiek en gemeentes in deze huizen crisis terecht zijn gekomen en daarvoor voor alles moeten betalen..

[ Voor 32% gewijzigd door EzraTweaked op 10-02-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

assje schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:21:
[...]

Dat is dus veranderd, goed nieuws :)

[...]
Banken die gewoon automatisch meedenken en ook dingen in jouw voordeel pro actief toepassen, het moet niet gekker worden ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-08 08:23
Vraagje van een (nieuwe) woningeigenaar.
Afgelopen periode de digitale brief gekregen, waaronder ook de woz waarde staat.

Als nieuwe eigenaar is dit best nieuw, daarom heb ik ook het en en ander gelezen.
Van wat ik begrijp is de woz waarde die er nu is gegeven, eigenlijk de waarde van 1 januari 2024.
Deze bedraagt 315k.

In juli 2024 heb ik de woning gekocht, deze is toen getaxeerd op 285k. Voor mij een vrij fors verschil dus.
Van januari tm juli 2024 is de woningmarkt eigenlijk alleen maar omhoog gegaan.
Voor het bepalen van de woz wordt als het goed is ongeveer dezelfde methode gebruikt als een taxateur.

Hoe groot is de kans dat als ik mijn bezwaar indien (met het taxatierapport), dat men ook foto's zal opvragen?
De woning heb ik eind vorig jaar compleet gerenoveerd. En de oude Funda foto's heb ik nog, maar die zijn niet representatief voor de staat waarin het toen verkeerde (lees mooier dan in werkelijkheid, wat tijdens de taxatie ook is meegenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:03
Jobjl schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:51:
Vraagje van een (nieuwe) woningeigenaar.
Afgelopen periode de digitale brief gekregen, waaronder ook de woz waarde staat.

Als nieuwe eigenaar is dit best nieuw, daarom heb ik ook het en en ander gelezen.
Van wat ik begrijp is de woz waarde die er nu is gegeven, eigenlijk de waarde van 1 januari 2024.
Deze bedraagt 315k.

In juli 2024 heb ik de woning gekocht, deze is toen getaxeerd op 285k. Voor mij een vrij fors verschil dus.
Van januari tm juli 2024 is de woningmarkt eigenlijk alleen maar omhoog gegaan.
Voor het bepalen van de woz wordt als het goed is ongeveer dezelfde methode gebruikt als een taxateur.

Hoe groot is de kans dat als ik mijn bezwaar indien (met het taxatierapport), dat men ook foto's zal opvragen?
De woning heb ik eind vorig jaar compleet gerenoveerd. En de oude Funda foto's heb ik nog, maar die zijn niet representatief voor de staat waarin het toen verkeerde (lees mooier dan in werkelijkheid, wat tijdens de taxatie ook is meegenomen).
Ik denk dat je het zo moet zien, je hebt een goede deal gehad met de aankoop.
De bedragen bij de WOZ lijken soms schrikbarend, maar je betaalt maar een paar promille belasting, dus vaak kost bezwaarmaken jou (of de gemeente bij die zogenaamde gratis bureautjes) veel meer dan het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-08 00:52

Agent47

I always close my contracts.

Ik maak in ieder geval geen bezwaar meer via zo'n derde partij. Vorig jaar gedaan. Kreeg in oktober te horen dat we "gewonnen" hadden. Mocht de 400 euro overmaken naar hun binnen x aantal dagen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste