Ervaringen met de WOZ waarde

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19
Wowhead schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:58:
Ik had bezwaar ingediend, moest het alsnog betalen, WOZ waarde werd verklaard op verkoop prijs omliggende appartementen.

Wel echt een smerige manier van extra belasting innen hoor zo, de schaarste is niet door de burger veroorzaakt maar betaald er wel dubbel voor....
Niet zo stemmingmaken. Het slaat nergens op wat je zegt.

De woz waarde is alleen een verdeelsleutel om op basis van de waarde van je woning een x bedrag in te leggen voor de gemeentelijke lasten.

Vervolgens wordt door de gemeente bekeken hoeveel men nodig heeft en dat wordt middels een percentage over de WOZ bepaald. Als jouw huis dus 20% hogere WOZ waarde krijgt, moet je helemaal geen 20% meer OZB betalen. Bij gelijkblijvend budget van de gemeente zal dus het percentage van de WOZ waarde dalen, waardoor je rekening gelijk blijft.

Helaas geldt bovenstaande natuurlijk nooit, want de gemeentelijke budgetten gaan altijd omhoog. Maar niet met hetzelfde percentage als je WOZ is gestegen. Maar dat is niet meer dan elke andere belasting. Motorrijtuigenbelasting gaat ook elk jaar omhoog.

Ik ben blij dat al die prutsbureautjes eindelijk een dikke middelvinger hebben gekregen door de vergoeding te minimaliseren. Daar zijn nét teveel cowboys te rijk mee geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

True schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:48:
[...]

het is tevens iets wat in politieke plannen wordt benoemd, je kunt er dus 1x /4jr op stemmen als je je hier druk om maakt :).
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens!

Want dat wordt zo vaak geroepen in het politieke speelveld; dat je dan maar anders moet stemmen. ;w

Nou, ik kan je vertellen, ongeacht wat je stemt, dit soort dingen is vrijwel nooit in het voordeel van de individuele burger!
Ook hier lokaal; d'r is geen enkele partij die zich hard maakt om de OZB te verlagen...
Dus waar zou ik dan op moeten stemmen? :?

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 09-02-2024 20:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
ehtweak schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:36:
[...]

Want dat wordt zo vaak geroepen in het politieke speelveld; dat je dan maar anders moet stemmen. ;w

Nou, ik kan je vertellen, ongeacht wat je stemt, dit soort dingen is vrijwel nooit in het voordeel van de individuele burger!
Ook hier lokaal; d'r is geen enkele partij die zich hard maakt om de OZB te verlagen... :+\
offtopic:
In de gemeente politiek is het allemaal wat laagdrempeliger. Kies een partij die aansluit bij jouw ideeën, ga eens naar een vergadering, wordt lid en overleg.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Ook hier lokaal; d'r is geen enkele partij die zich hard maakt om de OZB te verlagen...
Omdat de overige burgers graag wel willen dat hun vuilnis wordt opgehaald of de riolering of wat dan ook dat nodig is in jouw gemeente. En logisch dat de OZB omhoog gaat. Meegekregen dat we de laatste jaren mega inflatie hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:05
jeroenkb schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:35:
[...]

Omdat de overige burgers graag wel willen dat hun vuilnis wordt opgehaald of de riolering of wat dan ook dat nodig is in jouw gemeente. En logisch dat de OZB omhoog gaat. Meegekregen dat we de laatste jaren mega inflatie hadden?
Rioolheffing betaal je aan het waterschap, en dat is gebaseerd op het aantal inwoners afaik, niet op de woz waarde ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:25
HvdBent schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:14:
[...]

Rioolheffing betaal je aan het waterschap, en dat is gebaseerd op het aantal inwoners afaik, niet op de woz waarde ;-)
Rioolheffing betaal je aan de gemeente.
Waterschap gebruikt jouw WOZ waarde om de hoogte van de waterschapsbelasting te bepalen.

De rioolheffing betaal je niet voor droge voeten, maar voor het lozen van afvalwater op het riool. Die is idd afhankelijk van een 1 of meerpersoons huishouden qua kosten.

Overigens betaal ik de laatste paar jaar elk jaar ongeveer even veel aan gemeentelijke belasting terwijl de WOZ inmiddels 100% gestegen is tov een paar jaar terug. Kwestie van in een kleine gemeente wonen die geen duur stadion, ijsbaan, zwembad en theater hoeft te onderhouden of te bouwen.

[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 09-02-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Ik heb ook weinig moeite met de gemeentebelasting, gemeenten zijn mijn grootste klanten, vestzak broekzak :p
Maar de waterzuivering is van het waterschap, het riool wordt ergens overgedragen aan het waterschap voor zuivering, dus een deel van de zuiveringsheffing is voor het waterschap.

[ Voor 45% gewijzigd door HvdBent op 09-02-2024 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jeroenkb schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:35:
[...]

Daar ging het helemaal niet over! :N

Het ging er over dat als je vindt dat het anders moet (qua belasting zowel -heffing/-uitgaven) dat je dan maar anders moest stemmen.
Welnu; dat is dus een wassen neus!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
De meeste gemeenten hebben volgend jaar enorme begrotingstekorten als gevolg van een of andere bezuiniging die een paar jaar geleden is afgesproken, hoe en wat precies weet ik niet, maar het wordt als het grote ravijn bestempeld. Dus ik kan me zo maar voorstellen dat de gemeentebelastingen fors zullen stijgen.
Als je weet wat gemeenten allemaal doen, dan kan ik daar niet anders dan gewoon begrip voor opbrengen. Er word echt niet kwistig omgesprongen met de begroting, en er zijn veel ambtenaren inventief bezig om met minimale kosten het maximale te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:14:
[...]

Daar ging het helemaal niet over! :N

Het ging er over dat als je vindt dat het anders moet (qua belasting zowel -heffing/-uitgaven) dat je dan maar anders moest stemmen.
Welnu; dat is dus een wassen neus!
Dan rest niets anders dan zelf de gemeente politiek in te gaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 20:10
t14wo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:04:
[...]

Niet zo stemmingmaken. Het slaat nergens op wat je zegt.

De woz waarde is alleen een verdeelsleutel om op basis van de waarde van je woning een x bedrag in te leggen voor de gemeentelijke lasten.

Vervolgens wordt door de gemeente bekeken hoeveel men nodig heeft en dat wordt middels een percentage over de WOZ bepaald. Als jouw huis dus 20% hogere WOZ waarde krijgt, moet je helemaal geen 20% meer OZB betalen. Bij gelijkblijvend budget van de gemeente zal dus het percentage van de WOZ waarde dalen, waardoor je rekening gelijk blijft.

Helaas geldt bovenstaande natuurlijk nooit, want de gemeentelijke budgetten gaan altijd omhoog. Maar niet met hetzelfde percentage als je WOZ is gestegen. Maar dat is niet meer dan elke andere belasting. Motorrijtuigenbelasting gaat ook elk jaar omhoog.

Ik ben blij dat al die prutsbureautjes eindelijk een dikke middelvinger hebben gekregen door de vergoeding te minimaliseren. Daar zijn nét teveel cowboys te rijk mee geworden.
toon volledige bericht
Ook bij de inkomstenbelasting wordt de WOZ gebruikt voor de eigenwoningforfait. Waterschapsbelasting gebruikt ook de WOZ waarde en in sommige gemeentes wordt de WOZ waarde ook gebruikt voor afvalstoffenheffing en/of rioolheffing. Kortom je WOZ waarde werkt iets verder door dan uitsluitend OZB.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:41
[...]

Als er iets laagdrempelig is, dan is het meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Afhankelijk van de grootte van je gemeente heb je genoeg aan 10 tot 30 mensen die een steunbetuiging willen ondertekenen, om te kunnen meedoen.

Met lagere OZB lasten snijdt het mes ook aan twee kanten. Je bent goedkoper uit én de gemeente kan minder uitgeven aan onderhoud van de buurt etc., zodat je woonomgeving ook lekker verloedert. Dat is weer goed voor je WOZ waarde. Win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HvdBent schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:21:
De meeste gemeenten hebben volgend jaar enorme begrotingstekorten als gevolg van een of andere bezuiniging die een paar jaar geleden is afgesproken, hoe en wat precies weet ik niet, maar het wordt als het grote ravijn bestempeld. Dus ik kan me zo maar voorstellen dat de gemeentebelastingen fors zullen stijgen.
Als je weet wat gemeenten allemaal doen, dan kan ik daar niet anders dan gewoon begrip voor opbrengen. Er word echt niet kwistig omgesprongen met de begroting, en er zijn veel ambtenaren inventief bezig om met minimale kosten het maximale te bereiken.
Jeugdzorg. 1 op de 10 kinderen maakt er gebruik van dus reken maar na wat dat kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Wolly schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Jeugdzorg. 1 op de 10 kinderen maakt er gebruik van dus reken maar na wat dat kost.
Ik weet er alles van, heb er 2 gehad die er gebruik van hebben gemaakt. Corona heeft een hoop ellende veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:15
squaddie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:38:
[...]

Ook bij de inkomstenbelasting wordt de WOZ gebruikt voor de eigenwoningforfait. Waterschapsbelasting gebruikt ook de WOZ waarde en in sommige gemeentes wordt de WOZ waarde ook gebruikt voor afvalstoffenheffing en/of rioolheffing. Kortom je WOZ waarde werkt iets verder door dan uitsluitend OZB.
EFW is vorig jaar naar beneden gegaan (0,45 in 2022, 0,35% in 2023 en 2024). OZB tarief in mijn gemeente ook.

Waterschap is wel iets omhoog gegaan maar dat komt ook omdat de huiseigenaren voor een groter deel moeten bijdragen (ten gunste van de boeren).

Dus het is niet zo dat de stijging van de huizenprijzen met bv 5% nou direct ook tot 5% hogere lasten leidt zoals @Wowhead lijkt te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:20

ScreamGT

joejoe

Onze WOZ was vorig jaar 444K. Nu: 341K :+ Gemeente Amersfoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
HvdBent schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:27:
goede uitleg Yakuza! veel mensen snappen de opbouw niet en maken onterecht bezwaar, vaak geholpen door malafide bureaus, en de gemeente maakt daar veel kosten door die ze later weer moeten verhalen met een belastingverhoging.... en met zo'n WOZ waarde kunnen die twee tientjes er wel af.....
Welke malafide bureau's?
Hoeveel malafide bureau's ken je?

Er zijn genoeg bonafide bureau's en heb heb daar vorig jaar dankbaar gebruik van de gemaakt bij het bezwaar op de WOZ-waarde van het huis van mijn ouders. Dat is de enige manier om de luie ambtenaren op het gemeentehuis effectief aan te pakken.
Belachelijk welke waarde ze aan dat krot hadden toegekend.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:25
nokiaan958GB schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:46:
[...]

Welke malafide bureau's?

Er zijn genoeg bonafide bureau's en heb heb daar vorig jaar dankbaar gebruik van de gemaakt bij het bezwaar op de WOZ-waarde van het huis van mijn ouders. Dat is de enige manier om de luie ambtenaren op het gemeentehuis effectief aan te pakken.
Mag hopen dat je eerst zelf bezwaar hebt gemaakt?

Die bureau's vangen 130 voor een ingediend taxatierapport, 296 voor het bezwaar en nog eens 296 als ze het voor de rechter weten te brengen. Mocht de gemeente te lang wachten met een reactie komt er nog 500 bij.

Zo'n bureau zal dus zoveel mogelijk rekken om zoveel mogelijk geld binnen te harken. Jouw voordeel is een paar tientjes, het voordeel voor het bureau is honderden euro's. Wordt betaald uit de pot van de gemeente die gewoon wat plannen schrapt en het jaar erop gewoon het OZB percentage weer ophoogt om het gat te dichten.

Vanaf 2024 zijn die vergoedingen door vieren gegaan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:41
[...]

Welke malafide bureau's?

Dat is helemaal niet de enige manier. Je kunt namelijk heel eenvoudig zelf een bezwaar indienen. Dat scheelt de gemeenschap honderden euros.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:54
[...]

Welke malafide bureau's?

Hoeveel vooroordelen kun je in drie zinnen verpakken. :F Volgend jaar weer een dikke verhoging van de OZB, namens je gemeente inwoners bedankt!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:50:
[...]

Dat is helemaal niet de enige manier. Je kunt namelijk heel eenvoudig zelf een bezwaar indienen. Dat scheelt de gemeenschap honderden euros.
Het zelf doen is inderdaad vrij simpel.
Ik heb vorig jaar een bel afspraak gemaakt, en onder andere uitgelegd dat mijn huis wat out dated is ten opzichte van andere huizen in de straat. Resultaat is dat er een 8% af ging. En daarna kon ik nog een officiel bezwaar indienen. Dat heb ik toen niet gedaan.

De aanslag die ik deze week kreeg heeft daar keurig rekening mee gehouden: geen inhaalslag.

[ Voor 7% gewijzigd door wjvh op 23-02-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:44
Wij hebben onze nieuwbouwwoning woning in 2021 gekocht.
Bouw is in 2022 gestart, oplevering april 2023. Op peildatum 1-1-2023 was de woning nog niet opgeleverd.

Wij hebben ons woning gekocht met de optie:
- Geen badkamer (casco badkamer dus)
- Geen toilet (casco toilet dus)
- Geen keuken

Buren van ons hebben de woning gekocht met:
- Uitgebreide badkamer
- Inclusief toilet
- Inclusief keuken
- Uitbouw van 2.4m

Wij hebben een hoekwoning, daardoor een groter perceel (30m2), maar de buren meer woonoppervlakte (17m2).

Ons woning (woonoppervlakte 128m2):
01-01-2023 647.000 euro
01-01-2022 264.000 euro
01-01-2021 211.000 euro

Woning buren (woonoppervlakte 145m2):
01-01-2023 647.000 euro
01-01-2022 264.000 euro
01-01-2021 211.000 euro

Op 1-1-2023 had ons woning dus geen badkamer, geen toilet en geen keuken.
Op 1-1-2023 had woning buren wel badkamer, wel toilet, wel keuken en uitbouw.

Zou ik basis van deze informatie bezwaar kunnen maken?

Blok achter ons (tegelijk opgeleverd met onze blok, zelfde project):
01-01-2023 468.000 euro
01-01-2022 236.000 euro
01-01-2021 62.000 euro

Verschil is enkel de ligging en de breedte van de woning, door uitbouw hebben zij dezelfde aantal m2. Hoe kan ons woning (en die van de buren) nou 2 ton meer waard zijn? Zelfde project, andere ligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 18:33
Dat ze bij het bepalen van de WOZ niet precies weten wat er wel/niet aan badkamer/keuken etc. in zit is toch niet zo gek? Die extra opties die de buren namen staan denk ik ook los van de verkoopprijs voor het huis die bij het kadaster komt. Ondanks het kleinere woonoppervlak is het verder niet gek dat een hoekhuis per vierkante meter meer waard is, hier betaald men over het algemeen meer voor.

Je kan altijd bellen, maar de vergelijking met de directe buren zou ik niet maken. Wel eventueel met dat blok achter je als die woning zo'n beetje hetzelfde is verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ach, na vorig jaar al genaaid te zijn met een foute woz, wat uiteindelijk is aangepast van 476K naar 381K doen men het dit jaar dunnetjes over van 381K naar 498K. De buren, hetzelfde huis, gaan van 381K naar 399K. Ik begin het zo onderhand persoonlijk te nemen. :(

Is het nou zo moeilijk om dit soort excessen en onlogische verhogingen zichtbaar te maken voordat de aanslag verzonden wordt?

Misschien de hut maar te koop zetten voor dit bedrag, overwaarde van bijna 350K in 6 jaar is niet verkeerd. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Bastien op 25-02-2024 15:10 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Na de excessieve verhoging vorig jaar die met een belletje grotendeels werd teruggedraaid (van 34% naar 9%), dit jaar slechts 0.9% erbij. Gekke is dat de woningen waarmee vergeleken is 5-10% omhoog gingen. Ik zal het maar niet proberen te begrijpen.

//edit: zie dat alle woningen in mijn buurt amper to geen WOZ waardestijging hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door pdukers op 25-02-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze Woz is gelijk gebleven dit jaar.
Bastien schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:09:

Misschien de hut maar te koop zetten voor dit bedrag, overwaarde van bijna 350K in 6 jaar is niet verkeerd. 8)7
En dan, het huis van de buren terug kopen ? 8)7

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:32
Onze WOZ is ook bekend, dit jaar maar 4000 euro meer dan vorig jaar. Zeker tevreden mee.
Wat mij opviel is dat een huis in de straat sinds 2021 geen WOZ waarde meer heeft via het WOZwaardeloket?
Er staat wel aangegeven dat het een woning betreft die bewoond wordt maar hoe kan je dan al 2 jaar nu geen WOZ waarde hebben gehad?
iemand toevallig een idee? puur nieuwschierig natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 16:57
Vandaag kwam de WOZ ter sprake op koffiebezoek bij schoonfamilie. Hun huis is in het taxatierapport 24% hoger gewaardeerd dan een jaar eerder. Het is bijna €90.000 hoger. De schrik zit er goed in.

Ik heb geen koop huis en geen ervaring met WOZ maar ik vind het nogal onlogisch. De gemiddelde woningwaarde is in die gemeente met 17% gestegen. Er is de afgelopen tien jaar niets aan het huis veranderd. Het huis gaat nooit neit voor het taxatie bedrag worden verkocht.

Ik heb het taxatierapport glezen. Het huis is met andere huizen vergeleken. Er staan bij die refentie huizen:
  • Verkoopdatum / overdacht notaris
  • Verkoopprijs
  • Verkoopprijs
  • Vastgestelde waarde
  • Vorige vastgestelde WOZ waarde
Veel huizen hebben geen vastgestelde waarde of vorige vastgestelde WOZ waarde. Hoe kan dat?
Is deze infmatie niet bekend of wordt het achtergehoouden om een andere reden?

Er is 1 huis uit de eigen streek genoemd. Die woning is boven de WOZ waarde verkocht maar de nieuwe WOZ is maar met 10% gestegen.

Een andere bijna identieek woning 10km verder heeft geen vastgestelde waarde of nieuwe WOZ waarde in het taxatierapport. Die woning is voor €20,000 minder verkocht dat de nieuwe WOZ waarde van het huis van de schoonfamilie. Die kavel is zelf 2x zo groot met oppervlak en betere woonstand (gewilder i.v.m. voorzieningen nabij).

De overige referantie huizen zijn ongeveer 10% gestegen. Die huizen zijn rond de vastgestelde WOZ waarde verkocht tot €20.000 lager.

Er is 1 huis die extreem afwijkt. Dat huis staat 8km verderop en de vastgestelde WOZ waarde 2023 is gelijk aan het huis van de schoonfamilie. Volgens het taxatierapport is dat huis voor €70.000 meer verkocht dan de WOZ waarde.

Ik begrijp dus niet hoe de WOZ 24% kan stijgen voor de schoonfamilie. Kan dat ene huis van 8km verderop zo zwaar meetellen? (de andere referentie voorbeelden tonen aan dat de WOZ te hoog is in vegelijk met economische verkeer waarde)

Er is in 2021 nog een huis in de straat van de schoonfamilie verkocht. Is de verkoopprijs van die woning online te vinden? (op funda of google cache staat ze niet meer)

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Apollyon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:20:
Er is in 2021 nog een huis in de straat van de schoonfamilie verkocht. Is de verkoopprijs van die woning online te vinden? (op funda of google cache staat ze niet meer)
Via https://www.wozwaardeloket.nl/ kun je van alle woningen de laatste 4 jaar aan WOZ waardes vinden.

Mijn tip is om eerst al je argumenten (ook achterstallig onderhoud e.d.) voor een lagere waarde te verzamelen en dan bellen. Schriftelijk bezwaar maken kan altijd nog.

[ Voor 3% gewijzigd door pdukers op 25-02-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
pdukers schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:30:
Via https://www.wozwaardeloket.nl/ kun je van alle woningen de laatste 4 jaar aan WOZ waardes vinden.
Is de WOZ waarde van een verkochte woning in een jaar van verkoop het opvolgende jaar gelijk aan de verkoopprijs?
Mijn tip is om eerst al je argumenten (ook achterstallig onderhoud e.d.) voor een lagere waarde te verzamelen en dan bellen. Schriftelijk bezwaar maken kan altijd nog.
Dank je. Ik ga je tip doorgeven aan de schoonfamilie.

Ik heb al ontdekt dat het huis dat €70.000,- boven de WOZ waarde verkocht is afwijkt. Het huis type is gelijk maar het dak ligt vol zonnepanelen. Op jouw website is de kavel van dat huis ook 90m² groter dan de kavel van mijn schoonfamilie.

[ Voor 17% gewijzigd door Apollyon op 25-02-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:11
c-nan schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:47:
Er bestaat ook nog zoiets als de toestandspeildatum: als er forse veranderingen hebben plaatsgevonden (na de waardepeildatum) dan wordt gewaardeerd naar de situatie “nu”. Dan zou je wel een peildatum 1-1-2024 verwachten (en dat zie ik niet in je lijstje terug, misschien vermeldt het taxatieverslag er iets over).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Apollyon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Is de WOZ waarde van een verkochte woning in een jaar van verkoop het opvolgende jaar gelijk aan de verkoopprijs?
Ja, als de verkoop plaatsvond vlak voor de peildatum van 1 januari 2023. Vond de verkoop veel eerder in 2022 plaats, dan zal er waarschijnlijk nog een indexatie bovenop komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

c-nan schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:47:

Zou ik basis van deze informatie bezwaar kunnen maken?
Ja, objectkenmerken kunnen een valide basis zijn voor een bezwaar. Zie ook https://www.wozwaardeinfo.nl/objectkenmerken/ .
Jouw bezwaar is dat ten opzichte van "de buren" jouw huis op de peildatum:
  • Minder bruikbaar oppervlakte had (uitbouw)
  • Geen bruikbare badkamer
  • Geen bruikbaar toilet
  • Geen keuken
Een potentiële koper zal vermoedelijk meer willen betalen voor het huis van je buren en daarom is het niet logisch dat de WOZ waarde even hoog is. Als je e.e.a kunt onderbouwen, bijvoorbeeld in de vorm van foto's, bouwopdrachten etc, dan kan het bijna niet weggewuifd worden.

En dit is niet puur theoretisch, afgelopen jaar heb ik de WOZ waarde omlaag gekregen op basis van een soortgelijk argument :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Apollyon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:20:
Vandaag kwam de WOZ ter sprake op koffiebezoek bij schoonfamilie. Hun huis is in het taxatierapport 24% hoger gewaardeerd dan een jaar eerder. Het is bijna €90.000 hoger. De schrik zit er goed in.
Waarom zou je schrikken?
Die 30 euro meer gemeente belasting is toch niet zo’n enorm bedrag?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:17
Vandaag ook de aanslag van de gemeente met daarop de WOZ-waarde ontvangen. Na een stijging van zo'n 23% vorig jaar, is de WOZ-waarde dit jaar met 12% gestegen. Vorig jaar kon ik die hoge stijging na absurde stijgingen van de (woning)prijzen nog wel enigszins plaatsen en toen de nieuwe waarde gebruikt om in een later risicprofiel voor de hypotheek terecht te komen. Na afgelopen jaar begrijp ik deze stijging absoluut niet. Ons huis heeft ruim 50.000 euro onder de nieuwe WOZ-waarde te koop gestaan en we hebben geen enkel bod binnengekregen. De nieuwe WOZ-waarde ligt echt ruim boven de taxatiewaarde bij verkoop. Ik ga mij dan ook geraden op of in beroep gaan zin heeft. Wat ik in ieder geval constateer is dat wij ten opzichte van de meest vergelijkbare woningen om ons heen geen dakkapellen of uitbouw hebben, onze zolder niet is afgetimmerd en we nog een paar kamers met enkel glas hebben (work in progress). Ik denk dat er wel aanleiding is voor bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
YakuzA schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:55:
[...]

Waarom zou je schrikken?
Het zal bij velen om wel meer gaan dan 30 euro. Bij ons is het verschil met vorig jaar (met i.m.h.o. al een te hoge WOZ) ruim 130 euro. Nou schrik ik ook niet van iets meer dan 10 euro p.m. maar het is wel ruim 4x meer dan 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:50
bazzemans schreef op maandag 26 februari 2024 @ 00:35:
[...]

Het zal bij velen om wel meer gaan dan 30 euro. Bij ons is het verschil met vorig jaar (met i.m.h.o. al een te hoge WOZ) ruim 130 euro. Nou schrik ik ook niet van iets meer dan 10 euro p.m. maar het is wel ruim 4x meer dan 30 euro.
Maar komt die 130 euro alleen door de hogere waarde? Of is het tarief ook omhoog gegaan (dat deel van de verhoging zou je ook hebben als de waarde gelijk bleef, en heb je dus ook als je beroep gegrond verklaard wordt).

Ik heb een paar jaar geleden er een mail aan gewaagd (je kan bij ons gewoon een mail sturen en om uitleg vragen, zonder dat je direct formeel bezwaar hoeft te maken.) Maar de uitleg was helaas behoorlijk accuraat (gebaseerd op verkoopprijs van onze buren en dat wij meer oppervlakte hebben :( )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@Wild Chocolate je hebt gelijk de percentages zijn ook veranderd. Die zijn echter gedaald :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bazzemans schreef op maandag 26 februari 2024 @ 00:35:
[...]
Ach ja.
Je hebt mensen die betalen tot 1500 eu/maand aan hun hypotheek, waarom zou je dan ‘schrikken’ van 10 eu/maand voor de gemeente.
:)

Het gaat over zulk klein bier en mensen doen er zo krampachtig over :p

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 09:21
Vorig jaar bezwaar gemaakt op een WOZ van 437.000.
Afgewezen, want ze vonden die een logische prijs.

Dit jaar komen ze zelf met 411.000 ....
De huisprijzen zijn juist omhoog gegaan. Dus snap er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:45
kx22 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:22:

Dit jaar komen ze zelf met 411.000 ....
De huisprijzen zijn juist omhoog gegaan. Dus snap er niks van.
Nog sterker ik kreeg de brief binnen waar de WOZ waarde niet vermeld wordt :9

Alleen de hondenbelasting _O- zal wel weer een foutje zijn denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
bazzemans schreef op maandag 26 februari 2024 @ 00:31:
(...) Na afgelopen jaar begrijp ik deze stijging absoluut niet. (...)
Peildatum is 1-1-2023 hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:39
WOZ waarde van ons huis is dit jaar met 10% omhoog gegaan. Lijkt redelijk in lijn der verwachting.
Ik ga geen bezwaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 03:47
WOZ waarde hier met 1k omlaag gegaan. Bij de object gegevens staat dit jaar een 2e berging/schuur vermeld, naar mijn weten niets gebouwd afgelopen jaar :X

Ik ben wel benieuwd hoe zo iets fout kan gaan. Bij bag-viewer van kadaster staat alles nog goed.

Digitaal bezwaar aangemaakt. Volgens de automatische e-mail die ik heb ontvangen is de "gemiddelde afhandeltermijn voor een WOZ-bezwaar": gemiddeld vijf maanden

[ Voor 29% gewijzigd door michiel100 op 26-02-2024 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Nu online
Ben benieuwd hoeveel het hele bezwaarproces kost voor gemeenten en of het niet voor gemeente en burger beter zou zijn om óf het hele bezwaarproces te schrappen of hoogdrempeliger te maken óf sws afstappen van koppelen belastingen aan woz-waarde. Voor gemeentebelasting kan je het prima alleen baseren op enkel of meerpersoonshuishouden en eigenwoningforfait kan ook verdwijnen tbv belastingen die zich beter richten op werkelijk genoten financiële baten van je woning ipv het gebruik er van. Lijkt me eerlijker en zit je niet met een arbitraire beoordeling als een woz-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
@michiel100 Waarom niet bellen? Je staat wellicht eventjes in de wacht, maar als er een evidente fout is gemaakt (bebouwing wordt op basis van luchtfoto's bepaald) kan men dit direct voor je aanpassen. Sneller en goedkoper dan formele bezwaarprocedures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier kregen we als vergelijkbaar pand ons adres met onze vorige WOZ en een foto van het huis van de buren, daar gaat iets niet helemaal goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Wispe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:28:
[...]

Peildatum is 1-1-2023 hè.
Ja, precies de periode dat ons huis te koop stond en we 0 biedingen kregen voor ruim 50.000 euro onder de huidige WOZ-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hertog_Martin schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:13:
Ben benieuwd hoeveel het hele bezwaarproces kost voor gemeenten en of het niet voor gemeente en burger beter zou zijn om óf het hele bezwaarproces te schrappen of hoogdrempeliger te maken óf sws afstappen van koppelen belastingen aan woz-waarde. Voor gemeentebelasting kan je het prima alleen baseren op enkel of meerpersoonshuishouden en eigenwoningforfait kan ook verdwijnen tbv belastingen die zich beter richten op werkelijk genoten financiële baten van je woning ipv het gebruik er van. Lijkt me eerlijker en zit je niet met een arbitraire beoordeling als een woz-waarde.
Precies... Klagen er veel terwijl de woz nog onder de reële marktwaarde ligt. En dan nog. De gemeentebegroting moet toch dicht. Lagere woz zal een hoger percentage opleveren op een gegeven moment.

Voor excessen begrijp ik het. Maar daar zal in de meeste gevallen geen sprake van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hier is de WOZ voorlopig nog ruim 100k onder wat de makelaar schatte waarvoor het verkocht kan worden.

Alleen waarmee ze vergelijken is weer erg onzinnig. 2 krotten en een villa die 2 keer zoveel waard is. Ik snap wel dat ze daarmee niet tot echt goede bepalingen komen terwijl er rond die tijd wel een paar echt vergelijkbare woningen zijn verkocht voor de prijs die wij als taxatie kregen. Maar mij hoor je niet klagen :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De WOZ is hier sinds vandaag bekend, gezakt van 614k naar 557k. Toch een mooie 9.2% daling. De taxatie lag nog wel iets lager in dat jaar. Maar ik denk dat ik er vrede mee heb en een bezwaar laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 03:47
pdukers schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:14:
@michiel100 Waarom niet bellen? Je staat wellicht eventjes in de wacht, maar als er een evidente fout is gemaakt (bebouwing wordt op basis van luchtfoto's bepaald) kan men dit direct voor je aanpassen. Sneller en goedkoper dan formele bezwaarprocedures.
Ik heb gebeld... en mij is verteld dat ik het bezwaar online moest indienen. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:09
MikeyMan schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:28:
[...]

Precies... Klagen er veel terwijl de woz nog onder de reële marktwaarde ligt. En dan nog. De gemeentebegroting moet toch dicht. Lagere woz zal een hoger percentage opleveren op een gegeven moment.

Voor excessen begrijp ik het. Maar daar zal in de meeste gevallen geen sprake van zijn.
Het issue is denk ik dat veel mensen geen idee hebben wat hun huis waard is en dan schrikken van een hoog bedrag.

Mijn vader was ook enorm geschrokken van zijn WOZ, terwijl ik denk dat het huis zeker nog een ton extra waard zou zijn bij verkoop :+

Eigenlijk zouden ze een vraag moeten toevoegen voordat je bezwaar kan maken:
Denk u dat u uw huis kan verkopen voor de huidige WOZ-waarde...Indien ja is de WOZ-waarde zeker niet te hoog :+ (ok ok de peildatum is alweer een jaar terug, maar toch....)

[ Voor 16% gewijzigd door nooberke op 26-02-2024 09:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
nooberke schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Het issue is denk ik dat veel mensen geen idee hebben wat hun huis waard is en dan schrikken van een hoog bedrag.

Mijn vader was ook enorm geschrokken van zijn WOZ, terwijl ik denk dat het huis zeker nog een ton extra waard zou zijn bij verkoop :+

Denk u dat u uw huis kan verkopen voor de huidige WOZ-waarde...Indien ja is de WOZ-waarde zeker niet te hoog :+ (ok ok de peildatum is alweer een jaar terug, maar toch....)
Gewoon een taxatie laten doen bij bezwaar. Is die taxatie meer dan 10% lager dan de WOZ betaalt de gemeente, is die taxatie hoger mag degene die bezwaar maakt betalen. Ik schat dat het aantal bezwaren dan heel hard zal gaan kelderen. En sowieso moeten ze stoppen met die standaard betalingen bij bezwaren. Hoeveel bedrijven zijn er nu wel niet die geld binnen harken met simpele bezwaren die iedereen zelf kan doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
redwing schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:04:
[...]

Gewoon een taxatie laten doen bij bezwaar. Is die taxatie meer dan 10% lager dan de WOZ betaalt de gemeente, is die taxatie hoger mag degene die bezwaar maakt betalen. Ik schat dat het aantal bezwaren dan heel hard zal gaan kelderen. En sowieso moeten ze stoppen met die standaard betalingen bij bezwaren. Hoeveel bedrijven zijn er nu wel niet die geld binnen harken met simpele bezwaren die iedereen zelf kan doen.
Daar is flink in gesneden zie:
https://www.rijksoverheid...gplan/ondernemers/woz-bpm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
nooberke schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Mijn buren ook, twee-onder-een-kap die er wonen sinds de bouw. Hebben de bijkeuken/garage deels verbouwd t.b.v. een grotere keuken. De badkamer (en ook de keuken) is ook nieuwer dan toen wij onze woning kochten.
WOZ onder onze koopsom van twee jaar geleden. "Het is veel te hoog", nee dat is gewoon goedkoop joh :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Haha, zoiets had ik ook al bedacht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Klopt, maar die zou wat mij betreft naar 0 moeten. Normaal gesproken kost bezwaar indienen je een paar minuten werk. Daar een standaard vergoeding tegenover zetten is nergens voor nodig.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
[...]

Het lastige is dat je als overheid de drempel voor het maken van bezwaar niet té groot wilt maken. Voor een taxatie moet je uitgaan van zo'n € 550 - € 1.000 aan kosten. Dat staat niet in verhouding tot het voordeel van een lagere WOZ-waarde. Voor veel Nederlanders is dat ook een risico dat ze niet kunnen lopen, waardoor ze geen bezwaar maken ook al zou die terecht zijn. Je kan je wat mij betreft dan ook afvragen of een dergelijke maatregel wel in lijn is met de Algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

Wat betreft de standaard betalingen bij bezwaren, zijn de vergoedingen hiervoor niet voor niets al drastisch teruggeschroefd. Ondanks dat, zien bedrijven er kennelijk nog steeds brood in. Je stelt dat het een simpel bezwaar is "die iedereen zelf kan doen". Daar zit natuurlijk ook wel een nuance in. Er zijn echt groepen Nederlanders die niet de vaardigheden hebben om en "simpel bezwaar" in te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Nu taxeren is (semi) nutteloos.

De woz is de prijs van je woning voortkomend uit het tijdvak 1-1-2022 tot 1-1-2023, hoe wil je die ooit vergelijken met een taxatie die je nu op 26-2-2024 gaat doen :P
dan ga je weer schatten op basis van die nieuwe schatting.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-04 05:47
Ik heb zelf een aantal jaar geleden een keer een bureautje ingeschakeld om bezwaar te maken (dat is gelukt), de jaren daarna viel de stijging mee. Nu ga ik dit jaar bijna 16% omhoog, terwijl de 3 huizen uit mijn taxatieverslag dat ik heb opgevraagd alledrie juist iets omlaag in WOZ zijn gegaan.

Nu ga ik er morgen eerst een telefoontje aan wagen, maar mocht dat geen gewenst resultaat hebben: hoeveel werk is het indienen van een formeel bezwaar en heb je minder kans op verlaging indien je het zelf doet t.o.v. een bureau dat precies weet waar ze op moeten letten en hoe ze het in moeten dienen.

Ik heb namelijk geen zin om de gemeente onnodig op kosten te jagen, maar wil ook mezelf daardoor niet in de vingers snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
pdukers schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:30:
Wordt een belletje serieus genomen? In de brief staat dat bezwaar binnen 6 weken moet. Een telefoontje telt vast niet als een bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

kleinelievewolff schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:47:
Ik heb zelf een aantal jaar geleden een keer een bureautje ingeschakeld om bezwaar te maken (dat is gelukt), de jaren daarna viel de stijging mee. Nu ga ik dit jaar bijna 16% omhoog, terwijl de 3 huizen uit mijn taxatieverslag dat ik heb opgevraagd alledrie juist iets omlaag in WOZ zijn gegaan.

Nu ga ik er morgen eerst een telefoontje aan wagen, maar mocht dat geen gewenst resultaat hebben: hoeveel werk is het indienen van een formeel bezwaar en heb je minder kans op verlaging indien je het zelf doet t.o.v. een bureau dat precies weet waar ze op moeten letten en hoe ze het in moeten dienen.

Ik heb namelijk geen zin om de gemeente onnodig op kosten te jagen, maar wil ook mezelf daardoor niet in de vingers snijden.
Gewoon de pdf met de referenties downloaden van de gemeente, komen de referentiehuizen overeen, dan klopt de woz gewoon ongeveer.

Of het relatief gezien omlaag/omhoog is maakt niet uit, als hun van 301 naar 300 gaan en jij van 280 naar 300 klopt dat toch?
Dat die bij jou meer stijgt relatief gezien is juist omdat die in het verleden is bijgesteld mogelijk?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Nu taxeren is (semi) nutteloos.

De woz is de prijs van je woning voortkomend uit het tijdvak 1-1-2022 tot 1-1-2023, hoe wil je die ooit vergelijken met een taxatie die je nu op 26-2-2024 gaat doen :P
dan ga je weer schatten op basis van die nieuwe schatting.
Ehm, de WOZ wordt toch ook nu bepaalt en bij een bezwaar gaan ze ook controleren of dat gegrond is of niet. Als je dus vindt dat je nu geen taxatie meer kunt doen, kun je dus net zo goed stellen dat die WOZ bepalen/corrigeren niet meer kan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
bazzemans schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:03:
[...]

Het lastige is dat je als overheid de drempel voor het maken van bezwaar niet té groot wilt maken. Voor een taxatie moet je uitgaan van zo'n € 550 - € 1.000 aan kosten. Dat staat niet in verhouding tot het voordeel van een lagere WOZ-waarde. Voor veel Nederlanders is dat ook een risico dat ze niet kunnen lopen, waardoor ze geen bezwaar maken ook al zou die terecht zijn. Je kan je wat mij betreft dan ook afvragen of een dergelijke maatregel wel in lijn is met de Algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

Wat betreft de standaard betalingen bij bezwaren, zijn de vergoedingen hiervoor niet voor niets al drastisch teruggeschroefd. Ondanks dat, zien bedrijven er kennelijk nog steeds brood in.
Klopt natuurlijk, maar het is ook wel duidelijk dat de drempel voor bezwaar nu nog steeds veel te laag is. Zoals je zelf al zegt, zolang het schijnbaar voor bedrijven nog steeds een winstmodel is waar ze zelfs actief reclame voor kunnen maken gaat er iets mis. Bedenk nl. goed dat de winst van die bedrijven en ook de kosten van die reclames uiteindelijk betaald moeten worden door de gemeente (en dus onszelf).

Aan de ene kant snap ik dan ook best dat de dremple niet te hoog moet liggen, maar er moet wel een drempel zijn zodat mensen goed nadenken voordat ze bezwaar gaan maken. En het moet dus zeker geen winstmodel van bedrijven kunnen zijn.
Je stelt dat het een simpel bezwaar is "die iedereen zelf kan doen". Daar zit natuurlijk ook wel een nuance in. Er zijn echt groepen Nederlanders die niet de vaardigheden hebben om en "simpel bezwaar" in te dienen.
Als je zelf kunt bedenken dat je WOZ te hoog is, zul je dat ook ergens mee moeten kunnen onderbouwen. En zodra je dat kunt kun je ook bezwaar indienen. Daarvoor wordt echt alleen maar heel basis-informatie gevraagd. Naar mijn idee zijn degenen die dat niet kunnen ook niet in staat om te stellen dat hun WOZ te hoog is ingeschat en zouden dus ook geen bezwaar moeten maken.

[ Voor 21% gewijzigd door redwing op 26-02-2024 12:05 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
YakuzA schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:55:
Waarom zou je schrikken?
Geen idee. Ik heb geen huis en nooit niet met WOZ te doen gehad. Ik weet niet hoeveel euro belasting meer het is. Volgens de schoonfamilie word de WOZ bepaling niet alleen voor gemeentelijke belasting gburikt maar ook in de inkomstenbelasting en rioolheffing of waterschapsbelasting.

Ik snap wel waarom ze schrikken. De nieuwe WOZ is niet een realistische waarde. Voor dat geld krijgen ze het huis nooit niet vekocht.
In het taxatierapport is 1 huis wat voor een extreem bedrag is verkocht maar dat is gemoderniseert en het staat in een betere buurt.
Alle andere referentie uit het taxati raport huizen hebben een lagere WOZ bepaling. Sommige van die huizen staan zelfs op een grotere kavel.

Dus ik snap de schrik. Het model klopt niet. De huizen uit die buurt zijn niet 24% duurer geworden. Het model vind van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online

Zo'n bureau doet niets anders dan wat je zelf doet en zal net zo goed via de grote stapel worden afgehandeld. Lekker zelf doen dus.
En of een telefoontje werkt of niet is nogal afhankelijk van de gemeente. Sommige behandelen een telefoontje hetzelfde als een bezwaar en pakken het gewoon op. En sommige verwijzen je alsnog naar de bezwaarprocedure en doen alleen iets als je het normale bezwaar indient.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-04 05:47
YakuzA schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Gewoon de pdf met de referenties downloaden van de gemeente, komen de referentiehuizen overeen, dan klopt de woz gewoon ongeveer.

Of het relatief gezien omlaag/omhoog is maakt niet uit, als hun van 301 naar 300 gaan en jij van 280 naar 300 klopt dat toch?
Dat die bij jou meer stijgt relatief gezien is juist omdat die in het verleden is bijgesteld mogelijk?
De referentie woningen hebben meer woon/grondoppervlakte en hebben daardoor ook een hogere WOZ waarde.

Woning 1 had een WOZ van 691k, is 2 januari 2023 verkocht voor 670k en nieuwe WOZ is 670k.
Woning 2 had een WOZ van 627k, is 2 januari 2023 verkocht voor 630k en nieuwe WOZ is 627k.
Woning 3 had een WOZ van 598k, is 1 november 2022 verkocht voor 599k en nieuwe WOZ is 582k.

Hier kan ik dus ook niet echt een lijn in ontdekken, behalve dat de nieuwe WOZ lager is dan hij was.

Ze kunnen toch niet ineens besluiten om een hele straat "op te waarderen" omdat ze vinden dat die hele straat te laag gewaardeerd was en ze vergelijken met woningen van 100k meer? Dan hebben ze de afgelopen jaren ook liggen slapen bij de gemeente.

Plus dat in de taxatierapporten van de voorgaande 3 jaren, wél met huizen van een vergelijkbare waarde is vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:13
[...]

Aan de andere kant is de overheid lekker geld aan het binnen harken met rare hoge WOZ verhogingen. Vorig jaar was mijn woning opeens 35% meer waard, en dit jaar slecht 3%. Vorig jaar kwam de waarde totaal niet overeen met de 3 voorbeelden. Bezwaar ingediend, geen gelijk gekregen.

Een goede stok achter de deur voor goede schattingen zou moeten zijn dat als je het gaat verkopen en het brengt minder op dan de WOZ de gemeente het verschil tussen WOZ en verkoopprijs bijlegt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

LordSinclair schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:30:
[...]
Aan de andere kant is de overheid lekker geld aan het binnen harken met rare hoge WOZ verhogingen.
Alleen is voor de totale hoeveelheid inkomsten van WOZ bij de gemeente is de hoogte van WOZ waardes niet relevant. :)

Er wordt een budget gemaakt, en uit dat budget wordt het percentage berekend wat nodig is om via de totale WOZ genoeg binnen te krijgen.
Dus als de WOZ hoger is, is het percentage lager etc.

Voor de gemeente maakt de WOZ waarde alleen uit om de verdeelsleutel te bepalen, maar de totale inkomsten blijven gelijk.

Voor de Eigen woning forfait van de landelijke overheid zal het inderdaad wel betekenen dat er meer geld binnen komt bij hogere woz.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Ehm, de WOZ wordt toch ook nu bepaalt en bij een bezwaar gaan ze ook controleren of dat gegrond is of niet. Als je dus vindt dat je nu geen taxatie meer kunt doen, kun je dus net zo goed stellen dat die WOZ bepalen/corrigeren niet meer kan.
ik noem het dan ook (semi) nutteloos, omdat je dan weer met die nieuwe schatting (taxatie) terug moet gaan rekenen naar 2 jaar geleden hoeveel het dan ongeveer met de marktwerking was in de tussentijd.

Je kan er wel iets mee, maar het zal allemaal flink natte vinger werk zijn.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
LordSinclair schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:30:
[...]
Aan de andere kant is de overheid lekker geld aan het binnen harken met rare hoge WOZ verhogingen. Vorig jaar was mijn woning opeens 35% meer waard, en dit jaar slecht 3%. Vorig jaar kwam de waarde totaal niet overeen met de 3 voorbeelden. Bezwaar ingediend, geen gelijk gekregen.
Zoveel extra harkt de overheid hier niet mee binnen (via het eigenwoningforfait) en voor de gemeente is het een verdeelsleutel dus maakt het helemaal niets uit, dus daar zullen ze het ook echt niet om doen.
Een goede stok achter de deur voor goede schattingen zou moeten zijn dat als je het gaat verkopen en het brengt minder op dan de WOZ de gemeente het verschil tussen WOZ en verkoopprijs bijlegt.
En wie denk je dat dat uiteindelijk betaalt? Sowieso is de WOZ maar een schatting die gebaseerd is op een prijs van meer als een jaar geleden. Huidige prijzen met de WOZ vergelijken kun je dus niet.

Daarbij kun je ook niet verwachten dat de WOZ 100% kloppend is, er moeten miljoenen woningen van op afstand (dus zonder ze te bekijken) worden getaxeerd. Dat is ten eerste onmogelijk en ten tweede veel te kostbaar om er veel meer tijd in te gaan steken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Apollyon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Wordt een belletje serieus genomen? In de brief staat dat bezwaar binnen 6 weken moet. Een telefoontje telt vast niet als een bezwaar.
Zal ongetwijfeld gemeente afhankelijk zijn.
Maar in mijn geval werkte dat prima de afgelopen jaren. Gewoon gebeld, e.e.a. uitgelegd.

En toen kreeg ik een bevestiging per email en later per post dat ik officieel bezwaar had gemaakt. Met daarbij tig maanden beslistermijn.
Maar in werkelijkheid was alles binnen 5 weken afgehandeld en schriftelijk bevestigd. En weer enkele weken later kreeg ik zelfs het verschil in de waterschapsbelasting terug.
En via het woz waardeloket was ook de nieuwe, lagere waarde verwerkt. Ditto voor aangifte IB.

Interessante info:
https://www.waarderingska...rdt-de-woz-waarde-bepaald

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 26-02-2024 13:16 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat betreft de belastingen die op de woz gebaseerd zijn:
https://www.rijksoverheid...-woz-waarde-voor-gebruikt

Daarnaast kan het soms voor je hypotheek gunstig zijn als je woz waarde hoger is dan het hypotheekbedrag. Dan krijg je vaak nog een beetje rentekorting.

Aan de andere kant zou ik het b.v. veel eerlijker vinden als de watersysteemheffing gebaseerd zou zijn op je waterverbruik. Immers al het water wat je verbruikt, verdwijnt uiteindelijk ook weer richting het rioolsysteem/oppervlaktewater.

En iemand die alleen woont in b.v. een naar verhouding duur huis verbruikt meestal fors minder water dan een gezin van 6 in een simpele(re) rijtjeswoning.
Terwijl die laatste dan minder watersysteemheffing betaalt dan die enkeling in z'n dure huis.
M.a.w. de grootste vervuiler betaalt niet het meeste...

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 26-02-2024 13:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
redwing schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:01:
[...]

Klopt natuurlijk, maar het is ook wel duidelijk dat de drempel voor bezwaar nu nog steeds veel te laag is. Zoals je zelf al zegt, zolang het schijnbaar voor bedrijven nog steeds een winstmodel is waar ze zelfs actief reclame voor kunnen maken gaat er iets mis. Bedenk nl. goed dat de winst van die bedrijven en ook de kosten van die reclames uiteindelijk betaald moeten worden door de gemeente (en dus onszelf).

Aan de ene kant snap ik dan ook best dat de dremple niet te hoog moet liggen, maar er moet wel een drempel zijn zodat mensen goed nadenken voordat ze bezwaar gaan maken. En het moet dus zeker geen winstmodel van bedrijven kunnen zijn.
Dat je iets tegen de commercie hebt die de overheid op kosten jaagt dan heb je zeker een punt. Goed dat ze daar al een drempel hebben ingebouwd.
[...]

Als je zelf kunt bedenken dat je WOZ te hoog is, zul je dat ook ergens mee moeten kunnen onderbouwen. En zodra je dat kunt kun je ook bezwaar indienen. Daarvoor wordt echt alleen maar heel basis-informatie gevraagd. Naar mijn idee zijn degenen die dat niet kunnen ook niet in staat om te stellen dat hun WOZ te hoog is ingeschat en zouden dus ook geen bezwaar moeten maken.
Dit vind ik dus te makkelijk. Ook degenen die dat niet kunnen moeten in staat zijn om bezwaar in te dienen. Waarom mogen die als tweederangsburgers worden weggezet volgende jou? (Zeg je niet, weet ik maar daar komt het in zekere zin wel op neer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
bazzemans schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:23:
[...]

Dat je iets tegen de commercie hebt die de overheid op kosten jaagt dan heb je zeker een punt. Goed dat ze daar al een drempel hebben ingebouwd.

[...]

Dit vind ik dus te makkelijk. Ook degenen die dat niet kunnen moeten in staat zijn om bezwaar in te dienen. Waarom mogen die als tweederangsburgers worden weggezet volgende jou? (Zeg je niet, weet ik maar daar komt het in zekere zin wel op neer.)
Dat zeg ik inderdaad niet, ik zeg dat als je bezwaar wilt indienen, je er wel over nagedacht moet hebben waarom je dat doet en dus enige onderbouwing hebben. En als je echt een goede reden hebt moet het vooral mogelijk zijn om bezwaar in te dienen, maar wat je momenteel ziet is dat er veel te veel mensen bezwaar indienen puur omdat het kan en niet omdat ze echt een case hebben. En dan ben je dus puur de gemeente op kosten aan het jagen. En wat mij betreft mogen zowel dat onnodig bezwaar indienen als die commerciële bedrijven worden afgestraft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

In alle eerlijkheid denk ik dat je serieus meer kans hebt op verlaging als je het zelf doet i.t.t. het laten doen (mocht je met de huidige vergoedingen er überhaupt een bureautje voor kunnen vinden die het wil doen zonder een bijdrage vanuit jou).

Die no-name bureautjes zijn vooral goed in het uiterst wollig doen van vele bezwaren zodat ze hopen op vertraging en daar geld voor pakken. Ik zie het gebeuren dat daarom gemeentes een deel van die bezwaren gewoon goedkeurt omdat dat gewoon goedkoper is dan serieus afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@redwing waar je m.i. te makkelijk aan voorbij gaat is dat burgers zijn die wel "schrikken" van hun WOZ-waarde en de verhoogde kosten maar niet in staat zijn om goed af te wegen of ze een casus voor bezwaar hebben en die onderbouwing (zelf) te bedenken. Die zullen en kunnen dus zelf geen bezwaar indienen en zijn geholpen met deze service. Een alternatief is er op dit moment niet. Die burgers hebben net zo goed het recht om bezwaar te maken en het is aan de overheid om het dusdanig laagdrempelig te houden dat ze dat kunnen.

Dat je daarbij de terechte vraag stelt of dit de juiste manier is en ook wijst op de negatieve kanten hiervan, is niet meer dan terecht. Sommige kosten zul je als maatschappij tot op zekere hoogte moeten accepteren.

[ Voor 5% gewijzigd door bazzemans op 26-02-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
bazzemans schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:35:
@redwing waar je m.i. te makkelijk aan voorbij gaat is dat burgers zijn die wel "schrikken" van hun WOZ-waarde en de verhoogde kosten maar niet in staat zijn om goed af te wegen of ze een casus voor bezwaar hebben en die onderbouwing (zelf) te bedenken. Die zullen en kunnen dus zelf geen bezwaar indienen en zijn geholpen met deze service. Een alternatief is er op dit moment niet. Die burgers hebben net zo goed het recht om bezwaar te maken en het is aan de overheid om het dusdanig laagdrempelig te houden dat ze dat kunnen.
Het grootste probleem is dat deze 'service' momenteel helemaal niet kijkt of er wel/geen onderbouwing is. Die dienen gewoon een bezwaar in, in de hoop dat ie goedgekeurd wordt. Daarmee is het geen controle van de WOZ waarde maar niets meer dan een verdienmodel door zoveel mogelijk bezwaren in te dienen. En daar zijn ook de mensen die niet weten of ze een case hebben niet mee geholpen.
Dat je daarbij de terechte vraag stelt of dit de juiste manier is en ook wijst op de negatieve kanten hiervan, is niet meer dan terecht. Sommige kosten zul je als maatschappij tot op zekere hoogte moeten accepteren.
Klopt, alleen vind ik wel dat het niet zo moet zijn dat er bezwaren ingediend worden alleen omdat het kan. Daarmee is de huidige drempel nog echt veel te laag en uiteindelijk betalen wij daar met zijn allen weer voor.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:32

Aganim

I have a cunning plan..

bazzemans schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:35:
@redwing waar je m.i. te makkelijk aan voorbij gaat is dat burgers zijn die wel "schrikken" van hun WOZ-waarde en de verhoogde kosten maar niet in staat zijn om goed af te wegen of ze een casus voor bezwaar hebben en die onderbouwing (zelf) te bedenken. Die zullen en kunnen dus zelf geen bezwaar indienen en zijn geholpen met deze service.
MIjn WOZ-waarde was veel te hoog (of voor de rest van mijn rijtje veel te laag :+ ), maar waar begin je en als het nodig is, hoe pak je een (schriftelijke) hoorzitting het beste aan? Daarnaast: mijn gemeente sluit geen overzicht met referentiewoningen bij ter onderbouwing van de WOZ-waarde en stelt deze ook niet online beschikbaar, dus daarmee sta je gewoon al met twee punten achter. Tel daar ook nog een stukje ADHD-I problematiek bij op waardoor het ontzettend lastig voor me is om aan iets te beginnen waar ik vreselijk tegenop zie, zeker als er zoveel onduidelijkheden zijn. Voor mij was zo'n bureau dus inderdaad een uitkomst, want dat bood structuur: een heldere vragenlijst en overzicht van foto's die aangeleverd moeten worden waren net de handvatten die nodig waren om over die grens te kunnen stappen.

De huidige vorm valt zeker wat op aan te merken, maar gemeentes zouden het bezwaarproces zelf ook een stuk eenvoudiger, toegankelijker en vooral transparanter kunnen maken. Ik had van te voren echt geen flauw idee wat te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
redwing schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:18:
[...]

Het grootste probleem is dat deze 'service' momenteel helemaal niet kijkt of er wel/geen onderbouwing is. Die dienen gewoon een bezwaar in, in de hoop dat ie goedgekeurd wordt. Daarmee is het geen controle van de WOZ waarde maar niets meer dan een verdienmodel door zoveel mogelijk bezwaren in te dienen. En daar zijn ook de mensen die niet weten of ze een case hebben niet mee geholpen.

[...]

Klopt, alleen vind ik wel dat het niet zo moet zijn dat er bezwaren ingediend worden alleen omdat het kan. Daarmee is de huidige drempel nog echt veel te laag en uiteindelijk betalen wij daar met zijn allen weer voor.
Hier zijn we het over eens. Waar ik moeite mee had is dat je aangaf dat degenen die niet in staat zijn om zelf bezwaar in te dienen dan ook maar geen recht hebben om bezwaar in te dienen. Dat kan wat mij betreft never nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Aganim schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:26:
[...]
Voor mij was zo'n bureau dus inderdaad een uitkomst, want dat bood structuur: een heldere vragenlijst en overzicht van foto's die aangeleverd moeten worden waren net de handvatten die nodig waren om over die grens te kunnen stappen.

De huidige vorm valt zeker wat op aan te merken, maar gemeentes zouden het bezwaarproces zelf ook een stuk eenvoudiger, toegankelijker en vooral transparanter kunnen maken. Ik had van te voren echt geen flauw idee wat te verwachten.
Je bent natuurlijk nog steeds helemaal vrij om iemand in te wchakelen, alleen niet meer op hoge kosten voor de maatschappij.

En er is helemaal niets te verwachten bij zo’n bezwaar. Je moet gewoon zelf een goed onderbouwd verhaal hebben waarom de waarde niet klopt, niet meer en niet minder. Alles wat je noemt is ook gewoon aantoonbaar onzin. Je kan met een paar minuten googlen alles vinden over hoe een bezwaar eruit moet zien en wat het proces is.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 26-02-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Aganim schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:26:
[...]

MIjn WOZ-waarde was veel te hoog (of voor de rest van mijn rijtje veel te laag :+ ), maar waar begin je en als het nodig is, hoe pak je een (schriftelijke) hoorzitting het beste aan? Daarnaast: mijn gemeente sluit geen overzicht met referentiewoningen bij ter onderbouwing van de WOZ-waarde en stelt deze ook niet online beschikbaar, dus daarmee sta je gewoon al met twee punten achter. Tel daar ook nog een stukje ADHD-I problematiek bij op waardoor het ontzettend lastig voor me is om aan iets te beginnen waar ik vreselijk tegenop zie, zeker als er zoveel onduidelijkheden zijn. Voor mij was zo'n bureau dus inderdaad een uitkomst, want dat bood structuur: een heldere vragenlijst en overzicht van foto's die aangeleverd moeten worden waren net de handvatten die nodig waren om over die grens te kunnen stappen.

Dat verschilt (helaas) per gemeente, maar als ik hier bezwaar wil maken moet ik een formulier met wat basisgegevens invullen waarna de gemeente contact opneemt om het door te spreken. Is het een geval zoals bij jou waarbij het overduidelijk iets niet goed is gegaan passen ze het gelijk aan. Is ie wat lastiger geven ze aan wat je aan extra informatie moet geven en handelen ze het daarmee af.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:55
Ik zie de opmerking (te) vaak voorbijkomen dat een hogere WOZ waarde tot een hogere OZB leidt. Dat is niet zo. Ik heb hieronder 4 scenarios als voorbeeld gegeven. Het gaat hier om een fictieve gemeente met 30000 woningen in drie verschillende types en waarvan de verdeling 1/3, 1/3, 1/3 met woning (initieel!) met waarden van 300000, 400000 en 500000.
Een gemeenteraad besluit bij de begroting hoe hoog de totale OZB opbrengst moet zijn, deze wordt daarna omgezet naar een omslag per eenheid. In het basis scenario is dat €8.33 per €5000 woning waarde, dit leidt tot respectievelijk €500, €667 en €833 euro OZB. In de voorgelegde scenarios heb ik daarna eea aangenomen:
  • Een basis scenario
  • Een scenario waarbij alle huizen 5% in waarde toenemen maar de begrootte OZB opbrengst gelijk blijft
  • Een scenario waarbij alle huizen niet in waarde toenemen maar de begrootte OZB opbrengst met 5% toeneemt
  • Een scenario waarbij een categorie huizen in waarde toeneemt met 5% maar de begrootte OZB gelijk blijft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdC6TdkvZrV5uFRQU7iz9uc3FTc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h18ZxkI8yJcQahwYEhcfnSyH.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vmx8D8sEZX58vWK4imCtPbN_vqI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1sIqNd1MpTmEyOvsEcoHRGUL.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sICdniAejeCpvRnKs1DlU7JXqwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LlA1tZmKs5XitNucioTDmo7D.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6ARHO8HA8qpT9_j5CIHb9InDmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xs4dUVgLwFWMnmmGM7TFAKuq.png?f=user_large

Dus... als alle huizen even veel in percentage toenemen en de begrootte hoeveelheid OZB blijft gelijk, blijft je OZB belasting gelijk. Als de begrootte hoeveelheid met x % toeneemt, gaat de OZB per eenheid met eenzelfde hoeveelheid omhoog en dientengevolge ook de OZB per huis met hetzelfde percentage. Als de hoeveelheid begrootte OZB gelijk blijft en slechts een type huizen wijzigt van waarde met 5%, is er sprake van een verschuiving van een paar euro van het ene type naar het andere. Een hogere WOZ waarde leidt niet per definitie tot een hogere OZB aanslag. Let wel deze berekening is fictief maar geeft wel het principe aan. Je OZB waarde wordt ook gebruikt voor je waterschapsbelasting en je rioolheffing. Vwb de rioolheffing (door je gemeente) die moet kosten neutraal zijn dus alles wat daarvoor opgehaald wordt, moet daar ook aan uitgegeven worden. De begroting is daarbij dus ook weer van belang. Voor wat betreft de waterschapsheffingen kan ik me een gelijk uitgangspunt voorstellen (lees, het tarief over de WOZ wordt aangepast aan de op te halen hoeveelheid belasting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:33

Telefonisch kan niet, soms wel in de afhandeling; zo heb ik heb een keer een soort handjeklap met de ambtenaar voor mijn moeders huis gedaan omdat we beiden geen zin hadden in ellenlange onzin en mijn claim redelijkheidsbasis had.

Zelf indienen is helemaal niet moeilijk: kijk goed naar de eigenschappen van de huizen waarmee vergeleken is, vaak zijn die flink anders (zoals veel meer grond, leefruimte of inhoud) en kan je daar een haakje vinden.

Ook altijd goed kijken naar de WOZ van je directe buren die zo ongeveer hetzelfde huis hebben als jij. Als ze extra's hebben die van (WOZ) waarde zijn dan kan je dit gebruiken; denk aan een zwembad, dakkapellen etc.

Als laatste is er de toestand van het huis: achterstallig schilderwerk, vloeren die dure reparaties gaan krijgen, scheuren in muren, dakbedekking, dakgoten, boeiborden, enkel glas, isolatietoestand - alles wat aard- en nagelvast zit en de verkoopwaarde direct negatief kan beïnvloeden kan je gebruiken.

Zelfs als het functioneel niet versleten is maar economisch afgeschreven kan je er aan refereren.

Dan de vraag of je het moet doen... hangt er van af, een lagere WOZ scheelt een beetje geld op jaarbasis maar het is ook nuttig voor jezelf om de jaarlijkse inventarisatie te doen ;) Op langere termijn zal het EWF langzaam maar zeker gaan bijten in je inkomstenbelasting.
Als je verwacht binnen afzienbare tijd te gaan verkopen kan je misschien beter de hogere WOZ accepteren, of zelfs je huis gaan aanprijzen voor een WOZ verhoging.

Dus: zeker de inventarisatie doen en de vergelijkingen maken, als je naar eer en geweten niet al te ver van de ingeschatte WOZ komt dan zou ik het laten zitten. Vorig jaar had ik een flinke verlaging, dit jaar kan ik er weinig op aanmerken dus geen protest.

Veel succes!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:22
Eigenlijk wel bijzonder, onze WOZ waarde van het huis is gebaseerd op woningen uit andere plaatsen/gemeentes, terwijl het NWWI rapport dat we zelf hebben laten maken wél gewoon woningen uit dezelfde plaats gebruikt. :?

Is dat iets nieuws? Vorige WOZ was wel met woningen uit dezelfde plaats.

WOZ is trouwens bij ons ook gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
htca schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:35:
Ik zie de opmerking (te) vaak voorbijkomen dat een hogere WOZ waarde tot een hogere OZB leidt. Dat is niet zo. Ik heb hieronder 4 scenarios als voorbeeld gegeven. Het gaat hier om een fictieve gemeente met 30000 woningen in drie verschillende types en waarvan de verdeling 1/3, 1/3, 1/3 met woning (initieel!) met waarden van 300000, 400000 en 500000.
Dank je voor het delen @htca. Ik snap wel wat je zegt voor de WOZ. Ik lees ook dat het meetelt voor de inkomsten belasting.

Klopt het dat ze dan de eigen woing forfait bedoelen?
https://www.belastingdien...-werkt-eigenwoningforfait

Als een woning bijna €90.000,- stijgt en dan 0,35% eigen woning frofait bij de inkomsten belasting kan optellen. Dan is er €315,- euro extra waar dan inkomstenbelasting over wordt betaald?

Snap ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
mawashigeri schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:07:
Ook altijd goed kijken naar de WOZ van je directe buren die zo ongeveer hetzelfde huis hebben als jij. Als ze extra's hebben die van (WOZ) waarde zijn dan kan je dit gebruiken; denk aan een zwembad, dakkapellen etc.
Is er een lijst met voorbelden die meetellen voor de WOZ waarde?

Ik zie in het taxatie raport 1 huis die voor €70.000 meer dan de WOZ waarde verkocht is. Dat huis trekt het gemiddelde omhoog.
Zonder extra informatie kun je niet weten waarom iemand zoveel boven de WOZ heeft geboden. Ik zie dat er veel zonnepanelen op het dak liggen.

Ik neem aan dat het huis verduurzaamt is. Zonnepanelen = beter energie label. Telt dat mee voor de WOZ bepaling?

Ik denk dat het huis ook nieuwe installaties heeft gekregen maar dat zie ik niet aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
FabianGTI schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:08:
Eigenlijk wel bijzonder, onze WOZ waarde van het huis is gebaseerd op woningen uit andere plaatsen/gemeentes, terwijl het NWWI rapport dat we zelf hebben laten maken wél gewoon woningen uit dezelfde plaats gebruikt. :?

Is dat iets nieuws? Vorige WOZ was wel met woningen uit dezelfde plaats.

WOZ is trouwens bij ons ook gezakt.
Geen idee. Het huis van mijn schoonfamilie is met 24% gestegen. Het enige referntie huis in de buurt heeft een lagere WOZ waarde en is voor nog lager verkocht. Het huis dat de WOZ bepaling omhoog drijft is 8km verderop in een hele andere buurt.

Ik heb geen eigen huis maar ik vind het een oneerlijk systeem. Waarom betalen alleen mensen met een eigen huis die gemeentelijke belasting? Ik vind de WOZ van een woning een vreemde maatstaf. Hetzelfde voor wegenbelasting en de provincie toeslag. Alleen mensen met een auto betalen voor de procinsie. Heel gek. Toch is wegenbelasting en accijns dan nog iets eerlijker omdat je niet over de waarde van je auto betaald maar voor het gewicht en verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Apollyon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:30:
[...]

Geen idee. Het huis van mijn schoonfamilie is met 24% gestegen. Het enige referntie huis in de buurt heeft een lagere WOZ waarde en is voor nog lager verkocht. Het huis dat de WOZ bepaling omhoog drijft is 8km verderop in een hele andere buurt.

Ik heb geen eigen huis maar ik vind het een oneerlijk systeem. Waarom betalen alleen mensen met een eigen huis die gemeentelijke belasting? Ik vind de WOZ van een woning een vreemde maatstaf. Hetzelfde voor wegenbelasting en de provincie toeslag. Alleen mensen met een auto betalen voor de procinsie. Heel gek. Toch is wegenbelasting en accijns dan nog iets eerlijker omdat je niet over de waarde van je auto betaald maar voor het gewicht en verbruik.
Jouw woningeigenaar betaalt ook gewoon OZB of verrekent die gewoon aan jou in je huurprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Apollyon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:24:
[...]

Ik zie in het taxatie raport 1 huis die voor €70.000 meer dan de WOZ waarde verkocht is. Dat huis trekt het gemiddelde omhoog.
Zonder extra informatie kun je niet weten waarom iemand zoveel boven de WOZ heeft geboden. Ik zie dat er veel zonnepanelen op het dak liggen.

Ik neem aan dat het huis verduurzaamt is. Zonnepanelen = beter energie label. Telt dat mee voor de WOZ bepaling?

Ik denk dat het huis ook nieuwe installaties heeft gekregen maar dat zie ik niet aan de buitenkant.
In mijn gemeente worden PV-installaties (nog) niet meegenomen in de WOZ-waarde. Ze stellen dat het nog niet duidelijk is dat het daadwerkelijk de woningwaarde verhoogt (wat gebaseerd op de markt inderdaad redelijkerwijs correct blijkt te zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:33
Apollyon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:24:
[...]
In principe alles waarop een potentiële koper zou gaan afdingen! Het moet wel iets onroerends zijn, aard- of nagelvast zoals ze dat noemen. Bijvoorbeeld je CV ketel van 16 jaar oud is weer een paar duizend euro.
Lelijke gordijnen dan weer niet natuurlijk ;) Daarvoor moet je bij je vrouw zijn!

Lijstje voor ons was
  • Dakkapellen
  • Zwembad in de tuin
  • Uitgebouwde keuken / aanbouw
  • Ons huis heeft een nis die een hap uit de woonkamer neemt; in het algemeen dus iets waarin jouw huis 'minder' in is dan de rest van de buren
  • Afmetingen tuin; die kunnen soms verrassend verschillend zijn voor 'dezelfde' huizen. Soms heb je bijvoorbeeld evenveel grond maar meer voortuin en minder achtertuin.
  • Achterstallig schilderwerk buiten; ook hier kan je weer allerlei achterstallig onderhoud opvoeren
  • Verouderde CV (die vlieger gaat inmiddels niet meer op)
  • Bij mijn moeder in een origineel jaren 70 huis heb ik expliciet het enkelglas en beperkte isolatie opgevoerd, als je gaat begroten wat het kost om dat allemaal up-to-date te brengen ben je zo een ton verder, maar intussen kost het flink geld aan verwarmingskosten (nee, het is niet eenvoudig daar wat aan te doen helaas)

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Apollyon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Werd bij mij inderdaad niet als formeel bezwaar geregistreerd. Maar een formeel bezwwaar kun je altijd nog doen als je niet tevreden bent met de uitkomst van het gesprek.

Beide keren dat ik heb gebeld de afgelopen 3-4 jaar ben ik direct geholpen met naar mijn tevredenheid nieuw WOZ bedrag. Duurde ongeveer 2 weken voordat ik nieuwe aanslag ontving. Maar je moet je wel voorbereiden qua argumenten (net als bij een bezwaarbrief).

[ Voor 9% gewijzigd door pdukers op 26-02-2024 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:55
Apollyon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:19:
[...]

Dank je voor het delen @htca. Ik snap wel wat je zegt voor de WOZ. Ik lees ook dat het meetelt voor de inkomsten belasting.

Klopt het dat ze dan de eigen woing forfait bedoelen?
https://www.belastingdien...-werkt-eigenwoningforfait

Als een woning bijna €90.000,- stijgt en dan 0,35% eigen woning frofait bij de inkomsten belasting kan optellen. Dan is er €315,- euro extra waar dan inkomstenbelasting over wordt betaald?

Snap ik het zo goed?
Dat klopt, maar je moet de eigen woning forfait ook in relatie zien tot de rente aftrek. in 2017 was dat nog 0.75%. Met het afnemen van de hypotheek aftrek, laten ze deze ook teruglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:31
Truus01 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:07:
Wat me wel gelukt is, is mijn bezwaar op de WOZ. Welke punten nu exact wel of niet gewerkt hebben is me onduidelijk*, maar ze hebben mijn WOZ-waarde met zo'n 4% verlaagd. (En daarmee is de rekening van de gemeentelijk belastingen gedaald met zo'n 2%...)

*Waar in ieder geval iets in mijn voordeel uit is gekomen is:
- dat ze aangeven dat bij hertaxatie er geconstateerd is dat er onvoldoende rekening is gehouden met de verschillen in objectkenmerken tussen mijn object en de op het taxatieverslag vermelde objecten.
/ Ik heb alles wat ik maar kon verzinnen wat anders was aan mijn woning tov die anderen op het rapport benoemd. (Zolang ik daarmee dacht aan te kunnen tonen dat het dus niet reëel was daar mee te vergelijken en de woz-waarde op te baseren.)
- dat ze onvoldoende rekening hebben gehouden met de staat van het object.
/ Ik heb ook hier alles wat ik dacht dat (woz)waarde verminderend zou kunnen zijn benoemd. Zoals oa al eerder gezegd, die oude badkamer.

Maar naar welke specifieke dingen nu gekeken is, is me niet duidelijk. Of het bv inderdaad die oude badkamer is geweest, of juist een heel andere opmerking.
Is dat nog iets wat op te vragen is?
toon volledige bericht
Vorig jaar dus met succes bezwaar gemaakt tegen de WOZ-waarde. Heeft het zin om dat dit jaar weer te proberen? Of heeft dat totaal geen kans van slagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Truus01 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Vorig jaar dus met succes bezwaar gemaakt tegen de WOZ-waarde. Heeft het zin om dat dit jaar weer te proberen? Of heeft dat totaal geen kans van slagen?
Bezwaar maken hoort geen tombola te zijn en argumenten moet onderbouwd zijn. Waarom zou het zin hebben? Is je WOZ-waarde dit jaar (weer) onrealistisch verhoogt en niet goed genuanceerd t.o.v. de echte waarde van je woning? Dan ja, het heeft kans van slagen, mits je de argumenten goed onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 07:04
Was even benieuwd of iemand hier al eerder tegen aan is gelopen.

We hebben in December de sleutels gehad van onze nieuwe woning.

De verkopers hadden de WOZ nog met een bezwaar omlaag gehaald voor 2023.

Nu voor 2024 is op het WOZ waardeloket en nagenoeg gelijk bedrag vastgesteld.
De aanslag van de gemeente gaat daar echter 66k boven zitten.

Even gebeld en uitgelegd, moest maar een mail sturen. Kreeg vervolgens een standaard bezwaarinstructie in de mail terug.

Ik hoef de WOZ niet omlaag zoals die door de rijksoverheid bepaald is.
Maar vind het gek dat de gemeente niet de waarde over neemt van de rijksoverheid.
Is dat inderdaad een fout, of hoeven ze zich daar niet aan te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:15
pascaldv schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:42:

Even gebeld en uitgelegd, moest maar een mail sturen. Kreeg vervolgens een standaard bezwaarinstructie in de mail terug.

Maar vind het gek dat de gemeente niet de waarde over neemt van de rijksoverheid.
Het is een beetje onduidelijk wat je bedoelt.

De meest recente WOZ waarde op WOZ-waardeloket is die van 1 januari 2023. Niet alle gemeentes hebben dat al doorgegeven.

De rijksoverheid stelt geen WOZ-waardes vast, dat doet een taxateur van of namens de gemeente.

Er is dus maar 1 WOZ-waarde relevant en dat is die van 1 januari 2023.

Dus kijk nog even goed naar de jaartallen. Kan natuurlijk zijn dat WOZ-waarde verkeerd staat op WOZ-waardeloket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aanslag vd gemeente komt overeen met woz waarde op waardeloket.nl van 1-1-2023. Als dat niet overeenkomt dan gaat er ergens iets mis. Mogelijk is de verlaging niet (op tijd) doorgekomen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:35

Even ter check, begrijp ik het goed dat:
- Dus de WOZ waarde van 2023 (peildatum 1-1-2022) is met succes aangevochten en verlaagd van bedrag X naar bedrag Y.
- De WOZ waarde van 2024 (peildatum 1-1-2023) is vastgesteld op bedrag Z (wat heel eeg lijkt op bedrag Y).
- Op de aanslag van de gemeente voor 2024 staat bij de WOZ-waarde 2024 een bedrag van 66.000 euro hoger dan bedrag Z.

Klopt dit zo? Dan staat het niet juist op de aanslag óf niet juist op woz-waardeloket. Een eerste stap is denk ik via Digid inloggen bij de partij die voor jouw gemeente woz vastlegt en daar kijken wat er staat. Als het op aanslag te hoog staat dan zou ik gewoon de drandaard bezwaarprocedure volgen die de gemeente geeft. Zal even duren met elhet hele ambtelijke apparaat, maar komt dan vanzelf wel een keer goed/verrekend. Irritant is het wel.
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste