Ervaringen met de WOZ waarde

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:46

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ook ik zit met een WOZ dingetje... Mijn woning heeft een woonoppervlak van in totaal ongeveer 105m2. Wanneer ik de woningen van mijn rijtje bekijk (allen identiek) klopt dit ook.
Ik heb een vrij grote schuur in de achtertuin (ongeveer 10m2). Mijn buurman heeft een identieke schuur.
Maar nu: Volgens de WOZ bepaling heb ik een oppervlak van 119m2. Mijn buurman met dezelfde schuur staat gewoon op 105m2...
Nu is de vraag: Is het correct dat mijn schuur bij het woonoppervlak wordt gerekend? Het is een geisoleerde schuur, maar zonder gas of water. Dus géén woonruimte.
Ik heb het taxatierapport er eens bijgepakt (uit 2012) en daar wordt een totaal woonoppervlak van 115m2 genoemd.
Voordat ik bezwaar ga maken en de buurman ineens méér moet gaan betalen... Klopt dit? Of moet ik bezwaar gaan maken?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-07 23:38
Richh schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:42:
[...]

Dat lees ik vaker hier. Maar ik ben het daar eigenlijk niet mee eens. Althans, mijn gemeente stuurt gewoon een taxatierapportje met recent verkochte, modelmatig vergelijkbare woningen, in dezelfde wijk. Daar komt uiteindelijk een behoorlijk vergelijkbaar cijfertje uit tov de echte taxatie die een paar maanden eerder was, en vergelijkbaar met recente transacties ook na 1 januari 2022. Als ik wat rondklik in de omgeving op wozwaardeloket.nl dan zie ik weinig geks en vergelijkbare prijzen.

Uiteindelijk doet een taxateur, of een Calcasa desktoptaxatie, ook helemaal niks anders. De waarde van vastgoed is gebaseerd op vergelijkbare transacties.

Tuurlijk gaat er wel eens wat mis. Maar dat zijn in principe uitzonderingen. En met een simpel mailtje naar je gemeente is het zo aangeapst.

Je stelt voor om 'de oorzaak aan te pakken', maar hoe moet dat dan? Ieder jaar de miljoenen woningen door menselijke taxateurs laten taxeren? Dat is natuurlijk ook onhoudbaar :P

[...]

Waar baseer je dit op? Hoeveel is 'zoveel'?

[...]

Als je WOZ -10% had gedaan, had je niet 10% minder OZB betaald he. De WOZ waarde wordt vermenigvuldigd met een grondslag die je gemeente vaststelt. Die grondslag zal lager worden als de WOZ stijgt en vice versa; uiteindelijk wil jouw gemeente (afhankelijk van de uitgaven die ze hebben) hetzelfde geldbedrag hebben. Althans dit rekensommetje moet uiteindelijk voldoende zijn om gemeentelijke zaken van te betalen.
Mijn eigen WOZ steeg met 16%, het bedrag wat ik onder de streep moest betalen aan OZB steeg met 3% tov vorig jaar. Daar is gezien de inflatie weinig geks aan volgens mij.

Als je schrikt van je OZB aanslag, dan moet je aan de gemeenteraad vragen waarom ze zoveel geld uitgeven. De huizenprijsontwikkeling staat volledig los van de OZB die je moet betalen.
Sterker nog... hoge OZB zorgt voor hogere grondopbrengsten, wat in theorie juist je gemeentelijke belastingen zou moeten verlagen...
toon volledige bericht
Tja ik ben juist van mening vooral in amsterdam dat de gemeente er een potje van maakt wat betreft de woz waarde bepaling. Keer op keer grote verschillen dat ik opgegeven moment heb gezegd ik ga dit niet elk jaar doen en laat het sinds paar jaar aan zo een woz jurist doen. Mijn ervaring is dat zo een bureau betere resultaten behaald omdat ze standaard toegang hebben tot kadaster en allerlei handige tools, waarvoor ik als consument voor moet gaan betalen.

Onderstaande geeft duidelijk aan dat de gemeentes de kantjes van af lopen en slordig zijn:

Gemeenten moeten beter hun best doen om de WOZ-waarde van woningen nauwkeuriger vast te stellen, zodat zij minder geld kwijt zijn aan no-cure-no-pay-bureaus die met succes bezwaar maken. Dit blijkt uit het onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum (WODC) van het Ministerie van Veiligheid en Justitie https://www.bnnvara.nl/ka...ig-bij-bepalen-woz-waarde

Het verschil in woz waarde met mijn buren die bijna nooit bezwaar maken is meer dan 100k. Huizen zijn identiek. En dat is in de buurt bij vele woningen het geval.

Misschien dat de kleinere gemeente beter werk levert maar de meeste grotere steden is alleen maar slechter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:33:
Voordat ik bezwaar ga maken en de buurman ineens méér moet gaan betalen... Klopt dit? Of moet ik bezwaar gaan maken?
Is er geen optie om te bellen en om verduidelijking te vragen? Zelf dat in het verleden een keer gedaan en de taxateur paste direct de woz aan zonder formeel bezwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
https://archive.ph/Rk5tY

Als iemand die niet tussen de woningmarkt kan komen zijn dit altijd best wel boos makende berichten. Tegenwoordig is het devies om standaard bezwaar te maken. Scheelt weer een paar 10tjes in de maand. Geld wat de gemeente weer kan gebruiken voor het bouwen van nieuwe huizen. Henk en Truus besparen 10tjes net als de thee club van truus die maar 3 dagen werkt en het sportclubje van henk die ook maar 32 uur werkt, terwijl ze wel steen en ben klagen dat hun kinderen nog thuis wonen. Nu gaat misschien niet al het geld dat de overheid binnenkrijgt van de hogere WOZ 1:1 in woonbestemmingen, maar uiteindelijk hoeven ze zo andere potjes minder aan te spreken waardoor er wel geld vrij komt bij gemeente voor zulke plannen.

//Rant over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
BarendBotje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:48:

Als iemand die niet tussen de woningmarkt kan komen zijn dit altijd best wel boos makende berichten. Tegenwoordig is het devies om standaard bezwaar te maken. Scheelt weer een paar 10tjes in de maand. Geld wat de gemeente weer kan gebruiken voor het bouwen van nieuwe huizen. Henk en Truus besparen 10tjes net als de thee club van truus die maar 3 dagen werkt en het sportclubje van henk die ook maar 32 uur werkt, terwijl ze wel steen en ben klagen dat hun kinderen nog thuis wonen. Nu gaat misschien niet al het geld dat de overheid binnenkrijgt van de hogere WOZ 1:1 in woonbestemmingen, maar uiteindelijk hoeven ze zo andere potjes minder aan te spreken waardoor er wel geld vrij komt bij gemeente voor zulke plannen.

//Rant over
Een rant is het zeker }:O

Je zou hopen dat een het overgrote deel van de kosten van de bouw met de grondprijs afgedekt is. Het lastige met de WOZ-waarde is dat het geen exacte wetenschap is waardoor je dus altijd wel enige discussie krijgt. Bezwaar aantekenen is dan een relatief gemakkelijke stap die eenieder kan en mag nemen en afhankelijk van de situatie ook begrip voor kan hebben.

Als de gemeente door de verlaging van zeg 50 euro niet rondkomt om nieuwe woningen te bouwen zit er wel meer mis in de financienen. Gemiddeld zijn woonlasten van een gemeente zo'n 850 euro. Die 5% daling op huishouden niveau, wat in het hoogste geval op basis van een steekproef 9% van de begrote baten uitmaakte heeft relatief weinig impact.

Dat houdt niet in dat standaard bezwaar maken het uitgangspunt moet zijn maar bezwaarmaken indien de waardebepaling mank loopt, zeer zeker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:53
Napo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Een rant is het zeker }:O

Je zou hopen dat een het overgrote deel van de kosten van de bouw met de grondprijs afgedekt is. Het lastige met de WOZ-waarde is dat het geen exacte wetenschap is waardoor je dus altijd wel enige discussie krijgt. Bezwaar aantekenen is dan een relatief gemakkelijke stap die eenieder kan en mag nemen en afhankelijk van de situatie ook begrip voor kan hebben.

Als de gemeente door de verlaging van zeg 50 euro niet rondkomt om nieuwe woningen te bouwen zit er wel meer mis in de financienen. Gemiddeld zijn woonlasten van een gemeente zo'n 850 euro. Die 5% daling op huishouden niveau, wat in het hoogste geval op basis van een steekproef 9% van de begrote baten uitmaakte heeft relatief weinig impact.
De kosten zitten ook niet zozeer in de paar tientjes gemeentelijke lasten, maar in de kosten van de bezwaarprocedures zelf. Alleen aan proceskosten gaat het om een bedrag in de orde van grootte van 20 miljoen per jaar. En dan komen er nog de kosten bij die de ambtenaren moeten maken om het bezwaar te behandelen en een eventueel proces voor te bereiden.

Als je een serieuze reden voor bezwaar hebt, dan moet je uiteraard bezwaar kunnen aantekenen. Maar je ziet nu vaak dat mensen alleen bezwaar maken omdat het gratis is en ze er alleen maar op vooruit denken te kunnen gaan. Terwijl dat de gemeenschap dus vaak juist wel een boek geld en tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:53
BarendBotje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:48:

//Rant over
Of de gemeente leggen de woz waarde correct vast en verhogen dan het ozb percentage om het te corrigeren. Probleem ligt natuurlijk dat 4/10 bezwaren gegrond zijn. Niet dat mensen gebruik maken van een recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:18:
[...]

De kosten zitten ook niet zozeer in de paar tientjes gemeentelijke lasten, maar in de kosten van de bezwaarprocedures zelf. Alleen aan proceskosten gaat het om een bedrag in de orde van grootte van 20 miljoen per jaar. En dan komen er nog de kosten bij die de ambtenaren moeten maken om het bezwaar te behandelen en een eventueel proces voor te bereiden.

Als je een serieuze reden voor bezwaar hebt, dan moet je uiteraard bezwaar kunnen aantekenen. Maar je ziet nu vaak dat mensen alleen bezwaar maken omdat het gratis is en ze er alleen maar op vooruit denken te kunnen gaan. Terwijl dat de gemeenschap dus vaak juist wel een boek geld en tijd kost.
fair enough, die kostenpost (manuren) had ik even gemist.

Wat dat betreft zou je ook enigszins verwachten dat gemeente de WOZ-waarde wellicht wat pessimistischer zouden inschatten waardoor een bezwaar vrij kansarm is. Om de verdeelsleutel goed te houden is het OZB-percentage dan wat hoger al zullen hier ook wel kaders/richtlijnen voor zijn die dat lastig maakt. Al zal dat die groep inwoners niet stoppen om toch bezwaar te maken, niet geschoten is altijd mis.

Het aantal woningen onder bezwaar lijkt relatief stabiel te liggen. Zo'n 3% voor woningen en tussen 6% voor niet-woningen. Van de woningen onder bezwaar wordt zo'n 40% gehonoreerd, gemiddeld is de afname zo'n 10%

aanvulling: zo'n 50% van de woningen gaan onder de ncnp bezwaarprocedure en dat is helaas stijgende de laatste jaren, van 36% naar 50% in 4 jaar. Daar komen helaas de voornaamste proceskosten vandaan

[ Voor 6% gewijzigd door Napo op 08-03-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
perspectivebass schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:23:
[...]

Of de gemeente leggen de woz waarde correct vast en verhogen dan het ozb percentage om het te corrigeren. Probleem ligt natuurlijk dat 4/10 bezwaren gegrond zijn. Niet dat mensen gebruik maken van een recht.
Of is het probleem juist dat 6/10 bezwaren ongegrond zijn...?

Mijn ervaring met de waardering en ook met de referenties is dat het bij ons best wel plausibel gebeurt. Maar ik heb het idee dat veel mensen simpelweg een hoge waardestijging per definitie verdacht vinden. Dat het per definitie niet zou kloppen als de woz waarde met bv 15% stijgt. Ook niet als de gemiddelde woning bv 20% in waarde gestegen is en de woz waarde eigenlijk een onderschatting van de waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 17:42
JML schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:54:
Hier 17,6% hoger dan de peildatum op 1-1-2021. Dat is te veel. Op het taxatierapport staat de overkapping van 20m2 die wij geplaatst hebben in april 2022. Ik heb dus bezwaar gemaakt, omdat die er op de peildatum (1-1-2022) nog niet stond en dus niet meegerekend mag worden. Ben benieuwd.
Dus tip: kijk het rapport na en kijk of eventuele verbouwingen zijn meegenomen die op de peildatum nog niet gerealiseerd waren.
Dat had ik ook met een dakkapel, die was ook meegerekend. Ik had ook een taxatierapport van voor de dakkapel erop zat en daar ook bezwaar op gemaakt, maar blijkbaar mag dat gewoon dus is geen grond voor bezwaar 8)7

Hail to the king baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Rubbergrover1 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Of is het probleem juist dat 6/10 bezwaren ongegrond zijn...?

Mijn ervaring met de waardering en ook met de referenties is dat het bij ons best wel plausibel gebeurt. Maar ik heb het idee dat veel mensen simpelweg een hoge waardestijging per definitie verdacht vinden. Dat het per definitie niet zou kloppen als de woz waarde met bv 15% stijgt. Ook niet als de gemiddelde woning bv 20% in waarde gestegen is en de woz waarde eigenlijk een onderschatting van de waarde is.
En als je dan kijkt waar je het echt in harde knaken over hebt! Hier een voorbeeld van mijn eigen huis die +20% in woz doet. Dit resulteert in een 5,58 euro netto OZB stijging per maand. De tijd en moeite om bezwaar te maken weegt imho niet op tegen de kleine verhoging.

WOZ 2022: 467.000
OZB: 505,29

WOZ 2023:560.000
OZB: 572,32

WOZ Stijging: + 19,91%
Toename OZB: + 13,26%
Toename OZB in EUR: 67,03
Toename OZB per maand in EUR: 5,58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:18
De overheid rekent met verzamelinkomen. Dus met die waarde stijgt ook mee:
- De EWF bij je belastingaangifte
- Je toeslagen kunnen verlaagd worden of wegvallen door de bijtelling van de EWF. Bij kinderopvangtoeslag kan je net een categorie hoger komen waardoor je erop achteruit kan gaan.
- In het vervolg wordt dat nieuwe bedrag de nieuwe baseline. Je kan pas bezwaar maken bij een x-percentage verschil.

Overigens heeft niet elke gemeente de OZB percentages naar beneden aangepast met de stijging van de WOZ, waardoor je een soort double whammy kan krijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:57
kraaitje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:34:
[...]

En als je dan kijkt waar je het echt in harde knaken over hebt! Hier een voorbeeld van mijn eigen huis die +20% in woz doet. Dit resulteert in een 5,58 euro netto OZB stijging per maand. De tijd en moeite om bezwaar te maken weegt imho niet op tegen de kleine verhoging.
Hier in de gemeente lijkt het erop dat de WOZ wel overal flink is gestegen, maar dat onder aan de streep hetzelfde bedrag blijft staan. :?
Wij betalen per maand 20 cent minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:24
Hier 17,6% hoger dan de peildatum op 1-1-2021. Dat is te veel.
Dat is een vergelijkbaar percentage met de huizenprijsstijging tussen 1-1-2021 en 1-1-2022, en dus niet per sé te veel..
omdat die er op de peildatum (1-1-2022) nog niet stond en dus niet meegerekend mag worden.
Dat is een onjuiste aanname: https://gblt.nl/verschil-waardepeildatum-toestandsdatum

Als je je woonoppervlakte met 20m2 hebt uitgebreid (dus vermoedelijk meer dan 10% waardestijging) plus de standaard prijsontwikkeling er in meegerekend valt het mij nog mee dat je gemeente de WOZ niet op +25% heeft geprikt :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-07 16:56
Nyarlathotep schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:33:
Ook ik zit met een WOZ dingetje... Mijn woning heeft een woonoppervlak van in totaal ongeveer 105m2. Wanneer ik de woningen van mijn rijtje bekijk (allen identiek) klopt dit ook.
Ik heb een vrij grote schuur in de achtertuin (ongeveer 10m2). Mijn buurman heeft een identieke schuur.
Maar nu: Volgens de WOZ bepaling heb ik een oppervlak van 119m2. Mijn buurman met dezelfde schuur staat gewoon op 105m2...
Nu is de vraag: Is het correct dat mijn schuur bij het woonoppervlak wordt gerekend? Het is een geisoleerde schuur, maar zonder gas of water. Dus géén woonruimte.
Ik heb het taxatierapport er eens bijgepakt (uit 2012) en daar wordt een totaal woonoppervlak van 115m2 genoemd.
Het is mij gelukt om via de bezwaarprocedure in 2019 de garage bij mijn woning af te splitsen van "woonruimte" naar "garage". Ik had een taxatierapport meegestuurd (van het verkoop van het huis in 2018). Vanaf 2020 staat in de gemeente taxatierapport woonruimte, garage, dakkapel, en kelder afzonderlijk van elkaar. De resultaat is dat mijn woning vergeleken wordt met kleinere woningen en heeft daarom een lagere WOZ. (Die garage van mij is volgens de gemeente taxatierapport 29 m3, dus dat scheelt veel qua woonoppervlakte.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-07 03:39
Lastmanstanding schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:55:
[...]

Het is mij gelukt om via de bezwaarprocedure in 2019 de garage bij mijn woning af te splitsen van "woonruimte" naar "garage". Ik had een taxatierapport meegestuurd (van het verkoop van het huis in 2018). Vanaf 2020 staat in de gemeente taxatierapport woonruimte, garage, dakkapel, en kelder afzonderlijk van elkaar. De resultaat is dat mijn woning vergeleken wordt met kleinere woningen en heeft daarom een lagere WOZ. (Die garage van mij is volgens de gemeente taxatierapport 29 m3, dus dat scheelt veel qua woonoppervlakte.)
Kan iemand mij uitleggen wat dit WOZ waarde voordeel en nadeel heeft? Ik ben nog starter met woningzoekende. Is dit meer voor gemeentelijke belastingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:23
Routepr0bleem schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Kan iemand mij uitleggen wat dit WOZ waarde voordeel en nadeel heeft? Ik ben nog starter met woningzoekende. Is dit meer voor gemeentelijke belastingen?
https://www.rijksoverheid...rde%20met%20een%20taxatie.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hier 17,6% hoger dan de peildatum op 1-1-2021. Dat is te veel. Op het taxatierapport staat de overkapping van 20m2 die wij geplaatst hebben in april 2022. Ik heb dus bezwaar gemaakt, omdat die er op de peildatum (1-1-2022) nog niet stond en dus niet meegerekend mag worden. Ben benieuwd.
Dus tip: kijk het rapport na en kijk of eventuele verbouwingen zijn meegenomen die op de peildatum nog niet gerealiseerd waren.
Slechte tip, omdat dit gewoon is zoals de wet voorschrijft. Bij een verbouwing wordt gekeken naar de staat van de woning aan het eind van het jaar en wordt dit teruggerekend naar een waarde die de woning in deze staat dan begin van het jaar zou hebben gehad.

Met je tip bezorg je de gemeente dus alleen maar meer werk en kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Señor Sjon schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:38:
De overheid rekent met verzamelinkomen. Dus met die waarde stijgt ook mee:
- De EWF bij je belastingaangifte
- Je toeslagen kunnen verlaagd worden of wegvallen door de bijtelling van de EWF. Bij kinderopvangtoeslag kan je net een categorie hoger komen waardoor je erop achteruit kan gaan.
Ware het niet dat het eigenwoningforfait dit jaar ook een flink stuk naar beneden is gegaan, naar 0,35% ipv 0,45%.

Uiteraard geeft een lagere woz waarde dan nog meer voordeel, maar ook denk dat bij de meeste mensen het eigenwoningforfait dit jaar een stuk lager zal uitkomen dan vorig jaar.

En je moet de impact van een hogere woz waarde ook weer niet overschatten. Als je woning 10k te hoog is ingeschat (wat een behoorlijk verschil is), dan wordt het eigenwoningforfait maar liefst 35 euro hoger. En je fiscaal inkomen die ook. Scheelt je waarschijnlijk iets meer dan een tientje aan belastingen en de impact op toeslagen is nog veel kleiner. Tenzij je nét op een grens zit, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:18
Die groepen gaan in staffels van ~2.500 euro. Met twee inkomens en een CAO-stijging van een paar procent ben je zo net over het randje. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59
Hoe kom je achter de verkoopprijzen van soort gelijke woningen in jouw buurt? Heeft het zin om een koopsom rapport bij het Kadaster te kopen hiervoor? Of is deze informatie niet bruikbaar als argument voor een te hoge WOZ?

Hier in gemeente Zuidplas zit vrijwel iedereen met een stijging van 27% 8)7. Ik wil dus zeker bezwaar maken en het liefst met zo goed mogelijke argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
zeezuiper schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:56:
Hoe kom je achter de verkoopprijzen van soort gelijke woningen in jouw buurt? Heeft het zin om een koopsom rapport bij het Kadaster te kopen hiervoor? Of is deze informatie niet bruikbaar als argument voor een te hoge WOZ?

Hier in gemeente Zuidplas zit vrijwel iedereen met een stijging van 27% 8)7. Ik wil dus zeker bezwaar maken en het liefst met zo goed mogelijke argumenten.
Heb je niet de drie referentieobjecten gekregen van de gemeente? Daar staat precies bij voor welke prijs ze verkocht zijn.

(Ik was zelf verbaasd hoeveel variatie daar in zat. De hoogste overbieding was echt veel meer dan de laagste, en bij alle drie was het ook veel meer dan ik had verwacht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
zeezuiper schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:56:

27% voor woningen buiten een grote stad in de randstad is niet onrealistisch voor de periode 2021 - 2022.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
FabianGTI schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Hier in de gemeente lijkt het erop dat de WOZ wel overal flink is gestegen, maar dat onder aan de streep hetzelfde bedrag blijft staan. :?
Wij betalen per maand 20 cent minder.
Zat ook nog even naar de aanslagen van de gemeente te kijken, maar blijkt dat ondanks dat de WOZ waarde elk jaar omhoog is gegaan de totale aanslag van de gemeente elk jaar lager is geworden de laatste 3 jaar :?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Laatst online: 21:59
Rubbergrover1 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Heb je niet de drie referentieobjecten gekregen van de gemeente? Daar staat precies bij voor welke prijs ze verkocht zijn.
Ja, maar ik snap dit bijvoorbeeld niet:

Verkoopprijs € 330.000 (02-08-2021)
Vastgestelde WOZ-waarde € 402.000 (01-01-2022)

Hoe kan een huis in 4 maanden tijd stijgen met 70k? Of moet ik dan aannemen dat het veel te laag verkocht is (bouwval of zo) en helemaal verbouwd is vervolgens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
urk_forever schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Zat ook nog even naar de aanslagen van de gemeente te kijken, maar blijkt dat ondanks dat de WOZ waarde elk jaar omhoog is gegaan de totale aanslag van de gemeente elk jaar lager is geworden de laatste 3 jaar :?
Ja omdat de gemeente het OZB-percentage elk jaar kan aanpassen. Het is niet dat ze voor de balans ineens meer geld nodig hebben. De WOZ is een sleutelverdeling van de waardes van woningen in de gemeente die elk via de OZB een X-bedrag moet opleveren.
zeezuiper schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:59:
[...]

Ja, maar ik snap dit bijvoorbeeld niet:

Verkoopprijs € 330.000 (02-08-2021)
Vastgestelde WOZ-waarde € 402.000 (01-01-2022)

Hoe kan een huis in 4 maanden tijd stijgen met 70k? Of moet ik dan aannemen dat het veel te laag verkocht is (bouwval of zo) en helemaal verbouwd is vervolgens?
Kun je die woning op Funda (of FB/social media) terugvinden? Mogelijk dat die woning een veel latere overdracht had waardoor de prijs eigenlijk lager is dan die in normaal economisch verkeer op dat moment zou doen. Of de gemeente dat weet, kan zien en er rekening mee houdt is een vraag waar ik geen antwoord op heb. Anders vind ik dit persoonlijk wel een beetje een rare referentiewoning gezien deze megastijging.

[ Voor 41% gewijzigd door True op 08-03-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:24
Het huis van mijn hoogbejaarde ouders is 40.000 euro in waarde gestegen. Met het oog op een erfenis lijkt het ons beter om de woz-waarde naar beneden te krijgen.
De erfbelasting/schenkbelasting gaat immers uit van die woz-waarde, niet van de verkoopprijs.

En de staat van het huis is na 60 jaar bewoning ook niet meer echt vergelijkbaar met de 3 referentiewoningen in het overzicht. Ongeveer alles zal binnenin gestript moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Bastien schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:34:
Bij mij van 307K naar 476K. 8)7 Ze zijn niet goed wijs. Volgende week de gemeente bellen of ze normaal willen gaan doen en anders voor het eerst een bezwaar indienen.
Vandaag gebeld en het is nu verlaagd van 476K naar 381K. Vorig jaar was het dus 307K maar in het 'systeem' stond voor vorig jaar 383K en daar was de verhoging dus op gebaseerd. Lekker dan. |:(

Dit gaat dus op voor nog een 20+ woningen uit hetzelfde project van een paar jaar geleden. Iedereen moet zelf maar contact opnemen, ondanks dat het dus een fout betreft van de gemeente/belastingkantoor. Dus maar de buren geïnformeerd.

Het was in ieder geval binnen 5 minuten afgehandeld en heb niet eens te hoeven onderbouwen behalve dat 55% stijging wel een beetje veel was.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:26
hier is de woningwaarde van van 440k naar 585k gegaan.....stijging van over de 30%....terwijl CBS een gemiddelde stijging van 15% aangeeft, lekker dan....
Deze stijging betekent voor ons 25 euro extra in de maand aan belastingen.....
Dat vond ik wel de moeite om bezwaar te maken....maar heb ik er weinig vertrouwen in, dus de betaling, die normaal gestopt wordt tijdens de bezwaar procedure, laat ik maar wel doorlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Laatst online: 23:23
Collega van mijn partner heeft in Vijfhuizen met de hele wijk gelijktijdig bezwaar gemaakt en die kregen bericht dat de waarde herzien wordt.
Onze wijk is helaas niet zo eensgezind.

Wij hebben zelf na veel wikken en wegen toch ook bezwaar gemaakt via de cocensus website.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
pdukers in "Ervaringen met de WOZ waarde"

Vanmiddag eindelijk eens een taxateur van BSGW gebeld. Binnen 5 minuten waren we het eens dat de woz waarde niet klopt en deze verlaagd zal worden. In plaats van een 33%/67000 euro verhoging nu 9%/18000 euro. Dat is zelfs minder dan ik had ingeschat (10%-15%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Ik sta op het punt een woning aan te kopen maar ik vind de WOZ waarden nogal vreemd.

De makelaar heeft in de gedeelde laatste aanslag WOZ de historische waarde weggelakt.

Grappig, want uiteraard had ik de historische WOZ ook zelf al opgevraagd. Tevens stond het huis ook al 13 maanden te koop, en zo oud was ook de vragenlijst al die de verkopers hebben ingevuld omtrent de staat van de woning en daarop stond ook al een WOZ van 544.000.

2019 : 528.000
2020 : 532.000
2021 : 544.000
2022 : 782.000

Dit is wel een heel extreme stijging haha.
Er is geen bezwaar opgemaakt, omdat verkoper en makelaar waarschijnlijk dachten dat dit in hun voordeel zou werken bij de onderhandelingen. Ook geeft de verkoper aan dat zij op verzoek van de gemeente fotos van het interieur op hebben gestuurd in 2022.

Het kadaster leert dat het een beetje een oud geld wijk waar in de afgelopen 10 jaar slechts 4 huizen verkocht zijn op dezelfde postcode, waarvan 2 in de laatste 5 jaar. Laatste verkoop in de buurt was in 2021 en verklaart dus misschien de explosieve stijging?

Wij hebben nu een verkoop onder voorbehoud van bouwkundige keuring waarbij de transactie prijs aanzienlijk onder de WOZ waarde ligt.

De verkopers zijn zelf begonnen met een vraagprijs rond de WOZ, inmiddels zelf ongeveer 100.000 gezakt in de vraagprijs en wij hebben zelf nog 700 per m2 onderboden..

Lang verhaal kort; dit lijkt me een duidelijk gevalletje bezwaar maken zodra ik de eigenaar ben? De laatste transactieprijs (als de koop doorgaat) ligt zo behoorlijk onder de WOZ waarde.

Ik naai mezelf behoorlijk als ik dat niet doe? Ik zal ook nog even met mijn fiscaal adviseur overleggen maar ik wilde toch ook eens kijken wat medeTweakers hier van denken

[ Voor 30% gewijzigd door DutchManticore op 18-03-2023 18:50 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:40:
Ik sta op het punt een woning aan te kopen maar ik vind de WOZ waarden nogal vreemd.

De makelaar heeft in de gedeelde laatste aanslag WOZ de historische waarde weggelakt.

Grappig, want uiteraard had ik de historische WOZ ook zelf al opgevraagd. Tevens stond het huis ook al 13 maanden te koop, en zo oud was ook de vragenlijst al die de verkopers hebben ingevuld omtrent de staat van de woning en daarop stond ook al een WOZ van 544.000.

2019 : 528.000
2020 : 532.000
2021 : 544.000
2022 : 782.000

Dit is wel een heel extreme stijging haha.
Er is geen bezwaar opgemaakt, omdat verkoper en makelaar waarschijnlijk dachten dat dit in hun voordeel zou werken bij de onderhandelingen. Ook geeft de verkoper aan dat zij op verzoek van de gemeente fotos van het interieur op hebben gestuurd in 2022.

Het kadaster leert dat het een beetje een oud geld wijk waar in de afgelopen 10 jaar slechts 4 huizen verkocht zijn op dezelfde postcode, waarvan 2 in de laatste 5 jaar. Laatste verkoop in de buurt was in 2021 en verklaart dus misschien de explosieve stijging?

Wij hebben nu een verkoop onder voorbehoud van bouwkundige keuring waarbij de transactie prijs aanzienlijk onder de WOZ waarde ligt.

De verkopers zijn zelf begonnen met een vraagprijs rond de WOZ, inmiddels zelf ongeveer 100.000 gezakt in de vraagprijs en wij hebben zelf nog 700 per m2 onderboden..

Lang verhaal kort; dit lijkt me een duidelijk gevalletje bezwaar maken zodra ik de eigenaar ben? De laatste transactieprijs (als de koop doorgaat) ligt zo behoorlijk onder de WOZ waarde.

Ik naai mezelf behoorlijk als ik dat niet doe? Ik zal ook nog even met mijn fiscaal adviseur overleggen maar ik wilde toch ook eens kijken wat medeTweakers hier van denken
toon volledige bericht
Voor de waarde moet je de woz loslaten, zeker bij woningen waar nauwelijks verkopen /transacties zijn.

Vwb de belastingen: Ik had bij aankoop ook een veel te hoge woz waarde (1.4m, wij hebben veel minder betaald), en hebben uiteindelijk als belanghebbende binnen de 6 weken bezwaar termijn obv een voorlopig koopcontract en ons taxatie rapport de woz ongeveer gelijk aan de koopsom (tevens taxatiewaarde) gekregen.

Maar je bent pas belanghebbende zodra je een koopcontract hebt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:12
pdukers schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:43:
pdukers in "Ervaringen met de WOZ waarde"

Vanmiddag eindelijk eens een taxateur van BSGW gebeld. Binnen 5 minuten waren we het eens dat de woz waarde niet klopt en deze verlaagd zal worden. In plaats van een 33%/67000 euro verhoging nu 9%/18000 euro. Dat is zelfs minder dan ik had ingeschat (10%-15%).
Nadat ik eerder voor de zekerheid al een pro-forma bezwaar ingediend had, was ik vandaag eindelijk in de gelegenheid om toch ook maar eens te bellen.
Maar ze kunnen me blijkbaar niet meer doorverbinden met een taxateur (van BsGW), want dat kon maar tot begin april.... 8)7
Dus nu toch maar verder schriftelijk bezwaar indienen, maar ik heb geen idee wat nou motiverende redenen zijn, dus som ik maar alles op wat ik denk dat van belang kan zijn (van oude badkamer tot weinig parkeergelegenheid en alles erop, erin, erbuiten en tussenin).
Vage bedoeling. Ik snap nu wel waarom er veel van dat soort bedrijfjes wordt ingeschakeld. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:24
Truus01 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:00:
[...]

Nadat ik eerder voor de zekerheid al een pro-forma bezwaar ingediend had, was ik vandaag eindelijk in de gelegenheid om toch ook maar eens te bellen.
Maar ze kunnen me blijkbaar niet meer doorverbinden met een taxateur (van BsGW), want dat kon maar tot begin april.... 8)7
Dus nu toch maar verder schriftelijk bezwaar indienen, maar ik heb geen idee wat nou motiverende redenen zijn, dus som ik maar alles op wat ik denk dat van belang kan zijn (van oude badkamer tot weinig parkeergelegenheid en alles erop, erin, erbuiten en tussenin).
Vage bedoeling. Ik snap nu wel waarom er veel van dat soort bedrijfjes wordt ingeschakeld. |:(
Dat snap ik inmiddels ook wel. Ik heb allerhande foto's inmiddels moeten opsturen van de staat van de woning, als ze die niet kregen, of ze mochten niet zelf binnen kijken, dan hielden ze gewoon de standaard berekening aan.
Wat een bureaucratisch geneuzel, had beter zo'n bureau er op af kunnen sturen, scheelt een hoop ergernis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
@Truus01 In mijn specifieke geval had ik al een vermoeden dat men dezelfde "fout" mbt onderhoudsstaat had gemaakt als eerder. Daar kon ik ze op wijzen en dan is het inderdaad zo gepiept.

Jammer dat je de kans om een taxateur te spreken hebt gemist. Een initieel gesprek voeren is makkelijker dan iets op papier te krijgen. Als je blanco begint dan kost het inderdaad veel meer moeite en zul je met onderbouwing moeten komen. Voor de onderhoudsstaat in mijn geval heeft een taxateur toendertijd een fysieke inpsectie gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:34
Zijn er nog meer mensen die nog steeds geen WOZ-waarde hebben ontvangen? Het lijkt alsof het elk jaar langer duurt .. ik heb geen bijzonder huis of situatie, maar mijn straat (utrecht) is nog altijd aan het wachten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Valorian schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:30:
Zijn er nog meer mensen die nog steeds geen WOZ-waarde hebben ontvangen? Het lijkt alsof het elk jaar langer duurt .. ik heb geen bijzonder huis of situatie, maar mijn straat (utrecht) is nog altijd aan het wachten…
Maar je moet wel al maandelijks gemeentelijke belastingen ophoesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
GioStyle schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:32:
[...]

Maar je moet wel al maandelijks gemeentelijke belastingen ophoesten?
Van het deel wat niet gekoppeld is aan woningwaarde is de aanslag al op de digitale mat gevallen. Alle andere kosten is nog geen aanslag van gestuurd. Normaliter zit dat allemaal in één aanslag maar kennelijk lopen ze zo ver achter met woz bepalen dat ze het deel wat al betaald kan worden maar vast gestuurd hebben als deel-aanslag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja hier ook nog niet. Ook Utrecht

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Wat ik ook altijd merkwaardig heb gevonden: de "Peildatum" is altijd 1 januari van afgelopen jaar. Maar vorig jaar (2022, dus peildatum 1 januari 2021) waren ze in Utrecht ook erg traag en waren de bijgevoegde referentiewoningen van o.a. januari en februari 2021. Met peildatum 1 januari 2021... Op zich geen ramp natuurlijk, maar wel wonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 8 mei 2023 @ 07:49:
Wat ik ook altijd merkwaardig heb gevonden: de "Peildatum" is altijd 1 januari van afgelopen jaar. Maar vorig jaar (2022, dus peildatum 1 januari 2021) waren ze in Utrecht ook erg traag en waren de bijgevoegde referentiewoningen van o.a. januari en februari 2021. Met peildatum 1 januari 2021... Op zich geen ramp natuurlijk, maar wel wonderlijk.
Wat is daar wonderlijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
JvS schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:49:
Ja hier ook nog niet. Ook Utrecht
Wel bijzonder dat de waarderingskamer al heeft ingestemd met de publicatie. Daar gaat dan iets niet goed bij de gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
...

[ Voor 99% gewijzigd door Valorian op 08-05-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:20
Zelfde hier, ook Utrecht.
[...]

Van het deel wat niet gekoppeld is aan woningwaarde is de aanslag al op de digitale mat gevallen. Alle andere kosten is nog geen aanslag van gestuurd. Normaliter zit dat allemaal in één aanslag maar kennelijk lopen ze zo ver achter met woz bepalen dat ze het deel wat al betaald kan worden maar vast gestuurd hebben als deel-aanslag…
Inderdaad, die kwam bij ons ook een paar weken geleden binnen. Maar er is tot nu toe nog geen betaling afgeschreven en in de aanslag staat zoals altijd dat het in 10 termijnen wordt afgeschreven, maar er zitten geen 10 maandelijkse termijnen meer in dit jaar. Ben dus benieuwd hoe ze dat nou precies gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-07 06:12
Vreemd. Wij ook Utrecht, binnen een week ofzo na bekendmaking hadden we de aanslag op de mat en gelijk maar betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Paralize_nl schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:24:
Vreemd. Wij ook Utrecht, binnen een week ofzo na bekendmaking hadden we de aanslag op de mat en gelijk maar betaald.
Ik denk dat de periode tussen bekendmaking en aanslag heel kort zal zijn, maar probleem bij mij (en kennelijk meer Utrechters) is dat de bekendmaking zelf vooralsnog uitblijft... Er is simpelweg nog geen WOZ-waarde bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:04

PeaceNlove

Deugleuter

Moet je voor de grap eens bezwaar aantekenen in Utrecht. —krekels—

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Steeksproeven op wozwaardeloket laten hetzelfde zien. Wel apart dat delen dan wel bekend zijn en delen van de gemeente niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Napo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Steeksproeven op wozwaardeloket laten hetzelfde zien. Wel apart dat delen dan wel bekend zijn en delen van de gemeente niet.
Misschien is alles al bekend maar lopen ze achter met het online zetten / publiceren / brieven sturen? Dat zou ook verklaren hoe ze bij de waarderingskamer al alle cijfers kunnen tonen terwijl mensen zelf hun WOZ-waarde nog niet hebben gehad.

Bij mij is het overigens zelfs op straatniveau half we/niet. Nr 1 tot 28 niets, nr 30 en verder wel. Is we precies het wisselpunt van rijtjeshuizen naar appartementen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:56
PeaceNlove schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:32:
[...]

Moet je voor de grap eens bezwaar aantekenen in Utrecht. —krekels—
Aanslag hadden we hier half februari al binnen (ook Utrecht). Bezwaar inmiddels 7 weken geleden ingediend en inderdaad :') Achteraan bellen is ook niet zo 1,2,3 gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:20
Om het nog vreemder te maken, kwam ik er deze week achter dat de WOZ-waarde van mijn bovenburen al wel bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Lapa schreef op maandag 15 mei 2023 @ 00:19:
[...]

Om het nog vreemder te maken, kwam ik er deze week achter dat de WOZ-waarde van mijn bovenburen al wel bekend is.
😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Daar zijn we dan, een half jaar verder.
True schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:40:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik persoonlijk bezwaarlijk vind is dat wanneer je kijkt naar een gemiddelde stijging de gemeente met een WOZ-verhoging altijd aan de bovenkant van de bandbreedte zit te verhogen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op: https://gbtwente.nl/veelgestelde-vragen/informatie-opvragen staat: "voorzieningenniveau: de kwaliteit van de keuken, badkamer en het toilet" nu vind ik dit wel een bijzondere, wanneer is iets matig, gemiddeld of iets anders (geen idee wat de andere gradaties zijn, dat staat nergens). Maar hoe komen ze hier bij? In ons geval gaat het om een badkamer, keuken en toilet uit hetzelfde bouwjaar als de woning (als ik een oordeel moet vellen zou ik het als slecht bestempelen, zeker in vergelijking met andere woningen van hetzelfde bouwjaar). Had dat voorzieningenniveau niet dat jaar daarvoor (2021) ook al op minder dan gemiddeld moeten zitten? En kan ik hier nog wat aan doen? Dat drukt natuurlijk elk jaar weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

True schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:03:
...
Dat drukt natuurlijk elk jaar weer door.
Alle kleine beetjes helpen! :Y

En aangezien de waterschapsbelasting de komende jaren ook fors gaat stijgen:

https://www.rtlnieuws.nl/...-volgend-jaar-fors-omhoog

waarbij de WOZ grondslag als basis voor de belastingberekening wordt genomen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze woning is volledig onderkelderd en dat wordt nu meegenomen in de woz waarde. Gevolg is dat de woz van onze woning 100k hoger is dan soortgelijke woningen zonder kelder.
Moet de kelder nou worden meegenomen of niet?

We gebruiken de kelder wel als woonruimte (bioscoop/sportruimte) , het is dus meer dan opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:18:
Onze woning is volledig onderkelderd en dat wordt nu meegenomen in de woz waarde. Gevolg is dat de woz van onze woning 100k hoger is dan soortgelijke woningen zonder kelder.

We gebruiken de kelder wel als woonruimte (bioscoop/sportruimte) , het is dus meer dan opslag.
Waarom zou de kelder niet moeten worden meegenomen? Het is toch waardevermeeederend als je een kelder hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:17:
[...]

Waarom zou de kelder niet moeten worden meegenomen? Het is toch waardevermeeederend als je een kelder hebt?
Kelder is toch minder hoge m2 prijs dan de rest vd woning?
Zo staat het iig wel in de taxatie, of de taxatie is te laag ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 07-08-2023 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:32:
[...]

Kelder is toch minder hoge m2 prijs dan de rest vd woning?
Hoe doet dat ook maar iets af aan het statement dat onderkeldering waardevermeeederend is en derhalve ook in theorie meer waard is dan een woning zonder kelder? Zelfs als die kelder per m2 minder waarde toevoegt dan volwaardige woonruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Napo schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:59:
[...]

Hoe doet dat ook maar iets af aan het statement dat onderkeldering waardevermeeederend is en derhalve ook in theorie meer waard is dan een woning zonder kelder? Zelfs als die kelder per m2 minder waarde toevoegt dan volwaardige woonruimte.
Woz wordt toch bepaald adhv m2 prijzen? Dat maakt wel degelijk uit voor de oppervlakte.
Of dacht je dat een taxateur iedere woning langsgaat om de boel te inspecteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:34:
[...]

Woz wordt toch bepaald adhv m2 prijzen? Dat maakt wel degelijk uit voor de oppervlakte.
Een kelder waar je bij wijze van spreken gebukt moet staan is voor de WOZ bepaling minder waard dan een kelder waar je volwaardig in kan leven. Anders gezegd, of het een bijruimte of een woonruimte maakt verschil in de m2 prijs die ze gebruiken voor dat deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:50
Sport_Life schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:18:

Je zou jou huis voor dezelfde prijs verkopen als één zonder kelder?

een ton voor een volledige verdieping lijkt mij zelfs relatief weinig ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:34:
[...]

Het is meer dan enkel m2 x prijs = WOZ-waarde. Je mag hopen als de GBO wordt vastgesteld door een model waarbij twee woningen naast elkaar liggen en er één 'opeens' 50m2 groter is er wel een indicator oppopt voor potentiele verdere analyse op basis van luchtfotos of bouwvergunningen.
offtopic:
Waarom maak je er een opmerking op de man van? Je stelt een vraag, je krijgt een antwoord. Als die je niet zint is hoef je het niet belachelijk te maken

Nee, de gemeente gaat niet bij iedere woning langs. Ja, de gemeente zou bepaalde kenmerken van woningen bij moeten houden, het zou mij geen verrassing zijn als daar een kenmerk als kelder in zit. Wellicht goed om in te lezen in de waarderingskamer en daar in te zien wat het proces is omtrend het tot stand komen van WOZ.

[ Voor 5% gewijzigd door Napo op 07-08-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:27:
Normaal zou ik zeggen, niet zeuren. Dit jaar heb ik ook een dergelijke belachelijke waardestijging gehad (270k naar 343k).
En waarom ik de term belachelijk gebruik: ze hebben 3 referentieobjecten gebruikt. De 2 vergelijkbare, een hiervan is letterlijk 2 huizen verder en hetzelfde model huis, hebben een significant lagere WOZ waarde. De derde komt een beetje bij mijn WOZ waarde in de buurt, maar heeft wel 20% meer woonoppervlak en vind ik daarmee niet vergelijkbaar.
Kortom, dat bezwaar was snel gemaakt. Uiteraard heb ik dat zelf gedaan. Telefonisch worden ze vast en zeker overspoeld, dus ik heb schriftelijk bezwaar aangetekend.

Ze hebben blijkbaar overigens 16 weken de tijd om te reageren. Als ze nu wat realistischer schatten, hebben ze ook geen 16 weken nodig denk ik zo.
Laatst een brief dat ze de 16 weken niet gingen halen, maar ze hebben wettelijk de tijd tot 31 december dus dat was geen probleem. (Waarom beloof je die 16 weken dan?)

Maar nu wel de beslissing ontvangen: ik ben op 2 van de 3 punten in het gelijk gesteld. De referentie objecten waren niet representatief voor mijn woning. Er is 30k van de WOZ waarde af gegaan. Ik had om 23k verlaging gevraagd. Binnenkort ontvang ik 39 euro terug op mijn rekening.
De staat van onderhoud vonden ze wel als gemiddeld beoordeeld en is dus afgewezen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Napo schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Nee, de gemeente gaat niet bij iedere woning langs. Ja, de gemeente zou bepaalde kenmerken van woningen bij moeten houden, het zou mij geen verrassing zijn als daar een kenmerk als kelder in zit. Wellicht goed om in te lezen in de waarderingskamer en daar in te zien wat het proces is omtrend het tot stand komen van WOZ.
Vroegâh ging tijdens de bouw de (gemeentelijke) toezichthouder langs bij alle vergunde bouwprojecten om te kijken of er volgens vergunning wordt gebouwd.. Ik weet niet of dat nu nog is. En met een bouw van een kelder lijkt me een vergunning wel 'handig'.
Dat bijhouden doen ze idd :) bij voorkeur via luchtfoto's, maar da's bij een kelder lastiger :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
DrAMetElfeNd schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:27:
[...]
Dat bijhouden doen ze idd :) bij voorkeur via luchtfoto's, maar da's bij een kelder lastiger :+
Als het een kelder zou zijn waar de gemeente niet van op de hoogte is, en die dus zonder vergunning gebouwd is, dan zou ik ook mijn twijfels hebben of het werkelijk waardevermeerderend is ...

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47
DrAMetElfeNd schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:27:
[...]

Vroegâh ging tijdens de bouw de (gemeentelijke) toezichthouder langs bij alle vergunde bouwprojecten om te kijken of er volgens vergunning wordt gebouwd.. Ik weet niet of dat nu nog is. En met een bouw van een kelder lijkt me een vergunning wel 'handig'.
Ik heb al vier keer een bouwwerk of verbouwing gedaan , ook vergunning met start/eindmeldkng: geen controles. Wel tijdens de asbestsanering, toen kwamen ze vanuit de provincie meekijken.

Verder ontopic. Ons huis was 30k hoger dan een vergelijkbaar hoekhuis in de straat. Alleen daar een behoorlijke (maar slechte enkelsteens) aanbouw en dakkapel (met lekkages). Na bezwaar netjes naar beneden aangepast en drie tientjes teruggehad. Dit hadden ze prima zelf uit de software moeten kunnen halen?

[ Voor 18% gewijzigd door BiLLY_daKid op 10-08-2023 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
BiLLY_daKid schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:05:
[...]

Ik heb al vier keer een bouwwerk of verbouwing gedaan , ook vergunning met start/eindmeldkng: geen controles. Wel tijdens de asbestsanering, toen kwamen ze vanuit de provincie meekijken.

Verder ontopic. Ons huis was 30k hoger dan een vergelijkbaar hoekhuis in de straat. Alleen daar een behoorlijke (maar slechte enkelsteens) aanbouw en dakkapel (met lekkages). Na bezwaar netjes naar beneden aangepast en drie tientjes teruggehad. Dit hadden ze prima zelf uit de software moeten kunnen halen?
Ik vermoed dat ze gewoon een model erop laten en dan de aanslagen rondsturen, hopende dat niemand klaagt.

Ik heb twee tientjes teruggekregen. WOZ van 349 naar 317 gegaan. Ik had aangevoerd dat de WOZ-waarde te hoog was vastgesteld in vergelijking met de verkoopprijzen van vergelijkingsobjecten. Daarop zeiden ze: "De in het taxatieverslag vermelde vergelijkingsobjecten zijn niet identiek aan uw woning. De verschillen in bijvoorbeeld perceelgrootte, ligging, bouwjaar, kwaliteit en oppervlakte, zijn wel in de waardebepaling betrokken. De onderlinge waardeverhouding tussen de vergelijkingsobjecten en uw woning is onvoldoende tot uitdrukking gekomen. Wel is het zo dat uw woning aan de xxxgracht is gelegen, bij de waardering wordt hiermee rekening gehouden."

Dus ik zit er ietsje boven de vergelijkingsobjecten in het taxatierapport dat ze zelf hebben meegestuurd. :+

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Als het een kelder zou zijn waar de gemeente niet van op de hoogte is, en die dus zonder vergunning gebouwd is, dan zou ik ook mijn twijfels hebben of het werkelijk waardevermeerderend is ...
Het is al vanaf de bouw destijds gedaan , was toen een meerprijs.
Achteraf onderkelderen is enorm duur. In mijn oude wijk had ik een buurman die een kelder wilde bouwen, dat kwam toen casco op ~150k , komt de inrichting nog bij. Volgens mij doet niemand dat, daar koop je best veel extra huis voor.
Ben wel benieuwd wat onze kelder destijds als meerprijs kostte, kan het opvragen bij kadaster.

Ik was in de veronderstelling dat de woz uitgaat van de m2 prijs , en dat er verder geen correcties op worden gedaan.

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:21:
[...]

Het is al vanaf de bouw destijds gedaan , was toen een meerprijs.
Ik beweer ook nergens dat dit niet het geval zou zijn.
Ik was in de veronderstelling dat de woz uitgaat van de m2 prijs , en dat er verder geen correcties op worden gedaan.
Dat lijkt mij wat kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:45:
[...]

Ik beweer ook nergens dat dit niet het geval zou zijn.

[...]

Dat lijkt mij wat kort door de bocht.
Omdat jij schreef mogelijk zonder vergunning (zal algemeen zijn vermoed ik), maar bij nieuwbouw kan er niet zonder vergunning een enorme kelder gebouwd worden, lijkt mij :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:55:
[...]

Omdat jij schreef mogelijk zonder vergunning (zal algemeen zijn vermoed ik), maar bij nieuwbouw kan er niet zonder vergunning een enorme kelder gebouwd worden, lijkt mij :P.
Je zou ze de kost moeten geven die dat wel willen (proberen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:12
Truus01 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:18:
...
maar als ik kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen aanvraag en daar akkoord op zou krijgen, heeft bezwaar maken tegen de WOZ-waarde dan nog enig nut?

En worden er in dit draadje ook tips gegeven over mogelijke (goedwerkende) argumenten voor in een bezwaar? (Dan probeer ik het doorlezen weer even opnieuw.)
Ik wil het liever zelf doen, dan door zo'n stom bureautje wat er totaal geen enkele echte moeite in stopt, maar er wel voor betaald krijgt.
Truus01 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:00:
...
...
Een update. Kwijtschelding niet gekregen, want er is een overwaarde. Nog beroep gedaan (al wist ik dat het zinloos was), maar wat een stomme regeling. Want ik kan die overwaarde niet liquide maken, dus hoe moet ik daar dan de gemeentelijke belastingen wel mee kunnen betalen?
Maar goed.
Wat me wel gelukt is, is mijn bezwaar op de WOZ. Welke punten nu exact wel of niet gewerkt hebben is me onduidelijk*, maar ze hebben mijn WOZ-waarde met zo'n 4% verlaagd. (En daarmee is de rekening van de gemeentelijk belastingen gedaald met zo'n 2%...)

*Waar in ieder geval iets in mijn voordeel uit is gekomen is:
- dat ze aangeven dat bij hertaxatie er geconstateerd is dat er onvoldoende rekening is gehouden met de verschillen in objectkenmerken tussen mijn object en de op het taxatieverslag vermelde objecten.
/ Ik heb alles wat ik maar kon verzinnen wat anders was aan mijn woning tov die anderen op het rapport benoemd. (Zolang ik daarmee dacht aan te kunnen tonen dat het dus niet reëel was daar mee te vergelijken en de woz-waarde op te baseren.)
- dat ze onvoldoende rekening hebben gehouden met de staat van het object.
/ Ik heb ook hier alles wat ik dacht dat (woz)waarde verminderend zou kunnen zijn benoemd. Zoals oa al eerder gezegd, die oude badkamer.

Maar naar welke specifieke dingen nu gekeken is, is me niet duidelijk. Of het bv inderdaad die oude badkamer is geweest, of juist een heel andere opmerking.
Is dat nog iets wat op te vragen is?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:15

Zenix

BOE!

Mijn bezwaar is ook afgewezen, was het ook niet eens met de referentie objecten (allemaal hoekwoningen) terwijl ik een tussenwoning heb. Maar kreeg een heel vaag verhaal waarom dat blijkbaar wel was. Vergelijkbare tussenwoning aan de overkant van de weg heeft lagere WOZ. Als volgend jaar weer allemaal hoekwoningen weer in staan, dan ga ik wel zo'n bureau inschakelen.

Onze gemeente heeft WOZ uitbesteed aan semi-overheid partij, verder beroep was alleen mogelijk via rechtbank. Veel negatieve recensies en problemen met deze partij in diverse gemeentes.

• tcw82
Wij wachten inmiddels nog steeds op reactie van uit de organisatie hier in de Haarlemmermeer.

Na een belletje (1,5 maand terug) wel bevestiging dat het bezwaar (via de eigen site) is ontvangen. Maar inhoudelijk nog niets gehoord.

• tcw82
Zenix schreef op woensdag 13 september 2023 @ 03:34:
Mijn bezwaar is ook afgewezen, was het ook niet eens met de referentie objecten (allemaal hoekwoningen) terwijl ik een tussenwoning heb. Maar kreeg een heel vaag verhaal waarom dat blijkbaar wel was. Vergelijkbare tussenwoning aan de overkant van de weg heeft lagere WOZ. Als volgend jaar weer allemaal hoekwoningen weer in staan, dan ga ik wel zo'n bureau inschakelen.

Onze gemeente heeft WOZ uitbesteed aan semi-overheid partij, verder beroep was alleen mogelijk via rechtbank. Veel negatieve recensies en problemen met deze partij in diverse gemeentes.
Ja, die semi overheidspartij is mogelijk hier ook in het spel (cocensus toevallig?)

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tot ik dit topic zag was ik eigenlijk alweer vergeten dat ik ook bezwaar had gemaakt bij de Gemeente direct. Nog helemaal niets gehoord. Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren... :/

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:56
Southern Sun schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Aanslag hadden we hier half februari al binnen (ook Utrecht). Bezwaar inmiddels 7 weken geleden ingediend en inderdaad :') Achteraan bellen is ook niet zo 1,2,3 gedaan.
Afwijzing inmiddels binnen. Ik ben het dan weer niet eens met de nieuwe referentie woningen die ze als argument gebruiken ten opzichte van onze woning, maar goed geen zin om er verder nog wat mee te doen.

• Wispe
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:14:
Tot ik dit topic zag was ik eigenlijk alweer vergeten dat ik ook bezwaar had gemaakt bij de Gemeente direct. Nog helemaal niets gehoord. Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren... :/
tcw82 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:00:
Wij wachten inmiddels nog steeds op reactie van uit de organisatie hier in de Haarlemmermeer.

Na een belletje (1,5 maand terug) wel bevestiging dat het bezwaar (via de eigen site) is ontvangen. Maar inhoudelijk nog niets gehoord.
Officieel hebben ze tot 31 december dit jaar geloof ik.

• SmurfLink
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:24:
[...]

[...]

Officieel hebben ze tot 31 december dit jaar geloof ik.
Klopt, en het begint erop te lijken dat ze het ook zo lang mogelijk gaan rekken. :') Uiteraard.

Zal ook wel een onzinnige afwijzingsreden worden ook.

[ Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 13-09-2023 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Zenix schreef op woensdag 13 september 2023 @ 03:34:
Als volgend jaar weer allemaal hoekwoningen weer in staan, dan ga ik wel zo'n bureau inschakelen.
Die helemaal niets meer doet dan jij: een standaard brief sturen waar mogelijk in verzet gaan en voor elke handeling een gestandaardiseerde overheidstegemoetkoming claimen voor hun 'werk'.

• Wispe
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:46:
[...]

Klopt, en het begint erop te lijken dat ze het ook zo lang mogelijk gaan rekken. :') Uiteraard.

Zal ook wel een onzinnige afwijzingsreden worden ook.
Dat idee had ik ook tot ik paar weken geleden ineens de beslissing van de gemeente kreeg (A'dam). Heeft met en al toch 4 maanden geduurd.
(Van 349k naar 317k).

• SmurfLink
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:40:
[...]

Dat idee had ik ook tot ik paar weken geleden ineens de beslissing van de gemeente kreeg (A'dam). Heeft met en al toch 4 maanden geduurd.
(Van 349k naar 317k).
Ik ben gelijk in februari in bezwaar gegaan :+ 7 maanden geleden bijna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-07 12:57
Wist niet dat er hier een topic over was. Bij mij was er ook een (te) forse stijging dit jaar. Het hele proces was verbazend makkelijk:

- Nog net binnen de bezwaartermijn de gemeente gebeld, uiteraard niet zo'n uitzuigbureautje ingeschakeld, zag net op tijd de uitzending van Lubach ook :P
- telefoongesprek gehad met taxateur vd gemeente, gewoon open gesprek gevoerd over de WOZ waardes om mij heen ( op basis van https://www.wozwaardeloket.nl/) , ik heb door uitbouw (achter en zijgevel) een grotere woning dan mijn buren, maar mijn keuken en badkamer zijn antiek vergeleken met de perfect afgewerkte bling woningen om mij heen.
- op verzoek van de beste man een formuliertje ingevuld met wat foto's, lekker veel lelijke details op de foto gezet ;)
- binnen een paar weken had ik een nette brief met 15% verlaging tov het eerdere bedrag. The system worked for me :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
_Anvil_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:39:
Wist niet dat er hier een topic over was. Bij mij was er ook een (te) forse stijging dit jaar. Het hele proces was verbazend makkelijk:

- Nog net binnen de bezwaartermijn de gemeente gebeld, uiteraard niet zo'n uitzuigbureautje ingeschakeld, zag net op tijd de uitzending van Lubach ook :P
- telefoongesprek gehad met taxateur vd gemeente, gewoon open gesprek gevoerd over de WOZ waardes om mij heen ( op basis van https://www.wozwaardeloket.nl/) , ik heb door uitbouw (achter en zijgevel) een grotere woning dan mijn buren, maar mijn keuken en badkamer zijn antiek vergeleken met de perfect afgewerkte bling woningen om mij heen.
- op verzoek van de beste man een formuliertje ingevuld met wat foto's, lekker veel lelijke details op de foto gezet ;)
- binnen een paar weken had ik een nette brief met 15% verlaging tov het eerdere bedrag. The system worked for me :P
Ik vind het bewijs moeten aanleveren in de vorm van foto's twijfelachtig, maar aan de andere kant heb ik ook geen idee wat een betere optie is die ook enigszins betrouwbaar zou moeten zijn om te bewijzen dat inderdaad die ruimtes onder gemiddeld zouden zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, de nieuwe WOZ waardebepalingen zijn binnen.

En ik vreesde eigenlijk wederom een forse verhoging. Waar ik overigens de afgelopen jaren iedere keer succesvol bezwaar tegen had ingediend.
Diverse buren uit onze straat (5 x 2-onder-1-kap woningen) hadden geen bezwaren ingediend en hun WOZ waardes liepen inmiddels fors op.
Tot aan verschillen van maar liefst 100k tussen het ene huis en het andere.

Wat schetst mijn verbazing? De WOZ waarde van alle huizen in onze straat is omlaag gegaan! :?

Vorig jaar waren de WOZ waardes zo tussen de 35% en 40% verhoogd
Waartegen ik dus bezwaar had ingediend. Toen werd mijn stijging flink wat getemperd. De rest van de straat bleef staan.

En dit jaar is de daling (!) ca. 5%. :?
Terwijl omliggende straten wel allemaal zo'n beetje met 10-15% zijn verhoogd.

Nu maar hopen dat het geen foutje was. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
ehtweak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:07:
Nou, de nieuwe WOZ waardebepalingen zijn binnen.

En ik vreesde eigenlijk wederom een forse verhoging. Waar ik overigens de afgelopen jaren iedere keer succesvol bezwaar tegen had ingediend.
Diverse buren uit onze straat (5 x 2-onder-1-kap woningen) hadden geen bezwaren ingediend en hun WOZ waardes liepen inmiddels fors op.
Tot aan verschillen van maar liefst 100k tussen het ene huis en het andere.

Wat schetst mijn verbazing? De WOZ waarde van alle huizen in onze straat is omlaag gegaan! :?

Vorig jaar waren de WOZ waardes zo tussen de 35% en 40% verhoogd
Waartegen ik dus bezwaar had ingediend. Toen werd mijn stijging flink wat getemperd. De rest van de straat bleef staan.

En dit jaar is de daling (!) ca. 5%. :?
Terwijl omliggende straten wel allemaal zo'n beetje met 10-15% zijn verhoogd.

Nu maar hopen dat het geen foutje was. :+
toon volledige bericht
Ik zou bezwaar indienen en een verhoging eisen :P :+

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Willem30 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:30:
Eind vorig jaar een huis gekocht en nu voor het eerst de WOZ waarde en daarbij de aanslag OZB ontvangen.
Iedereen die ik over de OZB hoorde zei dat het duur was en dat je bezwaar moet maken.
Maar eigenlijk valt het me erg mee (ook ik betaal liefst zo min mogelijk belasting haha maar toch)

[mbr]Gezien de WOZ waarde binnen is en bij enkelen een hoge stijging geeft, met daarnaast een discussie op meerdere plekken zijn deze samengevoegd tot dit topic.

Hou er aub rekening mee dat we niet over ieder bureautje gaan discussiëren, maar deel jouw ervaring, zodat een ander kan bepalen of zijn WOZ waarde te hoog is en wat die daar aan kan doen.[/]
Niet heel vreemd dat de WOZ waarde goed zal kloppen, Namelijk je hebt de woning pas gekocht dus de waarde is gewoon bepaald. Maar over een aantal jaar krijg je gewoon ineens veel hogere aanslagen omdat ze dan ineens bedenken dat je woning meer waard is.

Gemeenten maken het zichzelf elke keer weer lastig door niet goed hun werk te doen, die bureautjes kunnen ook alleen maar bestaan als gemeenten het vaak fout doen en de procedures dus niet goed gevolgd hebben. Het is dus feitelijk de schuld van de gemeente dat ze meer geld kwijt zijn aan WOZ procedures.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Shadowhawk00 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:06:
[...]
Niet heel vreemd dat de WOZ waarde goed zal kloppen, Namelijk je hebt de woning pas gekocht dus de waarde is gewoon bepaald. Maar over een aantal jaar krijg je gewoon ineens veel hogere aanslagen omdat ze dan ineens bedenken dat je woning meer waard is.
Hier wordt alles netjes op echte verkoopwaardes van vergelijkbare objecten gedaan.
Er is geen 'ze ineens bedenken' hier :)

Hier slechts een stijging van 0,5% iig. (27 jan zat die in de mailbox)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2024 12:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
We wachten in spanning af hier.

vorig jaar 960, o.b.v. op Absoluut hoogte punt van de Vr.Pr.piek en rente dal verkochte woning tegenover ons.
Dit jaar zijn meerdere (veel) grotere woningen verkocht voor relatief een klein beetje meer dan mijn WOZ bepaling van toen.

Opp huis........pp perceel.....vraagprijs / WOZ
190............... 520...............960 (ik)
181............... 725............... 1.100 (3 mnd geleden verkocht, obv mijn WOZ/opp zou dit ca. 1.200 moeten zijn)
226............... 985............... 1.025 (2 weken geleden verkocht, zou 1,637 moeten zijn )
297............... 953............... 1.400 (vorige week verkocht, binnen 4 weken, zou 1,700 moeten zijn)

Nu is het me natuurlijk ook wel duidelijk dat de verschaling niet lineair is, maar enigszins een verlaging verwacht ik toch wel.

[ Voor 65% gewijzigd door tcw82 op 05-02-2024 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

tcw82 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:01:
We wachten in spanning af hier.

vorig jaar 960, o.b.v. op Absoluut hoogte punt van de Vr.Pr.piek en rente dal verkochte woning tegenover ons.
Dit jaar zijn meerdere (veel) grotere woningen verkocht voor relatief een klein beetje meer dan mijn WOZ bepaling van toen.

Opp huis........pp perceel.....vraagprijs / WOZ
190............... 520...............960 (ik)
181............... 725............... 1.100 (3 mnd geleden verkocht, obv mijn WOZ/opp zou dit ca. 1.200 moeten zijn)
226............... 985............... 1.025 (2 weken geleden verkocht, zou 1,637 moeten zijn )
297............... 953............... 1.400 (vorige week verkocht, binnen 4 weken, zou 1,700 moeten zijn)

Nu is het me natuurlijk ook wel duidelijk dat de verschaling niet lineair is, maar enigszins een verlaging verwacht ik toch wel.
de WOZ die je nu krijgt is de waarde op 1-1-2023, al die getallen die je noemt zullen niet meegenomen worden, gezien die veel te recent zijn.
1 zal er voor je woz die je in 2025 krijgt worden meegenomen, en die 2 van vorige week krijg je mogelijk pas in 2026 in je woz berekening.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
goede uitleg Yakuza! veel mensen snappen de opbouw niet en maken onterecht bezwaar, vaak geholpen door malafide bureaus, en de gemeente maakt daar veel kosten door die ze later weer moeten verhalen met een belastingverhoging.... en met zo'n WOZ waarde kunnen die twee tientjes er wel af.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
YakuzA schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:14:
[...]

de WOZ die je nu krijgt is de waarde op 1-1-2023, al die getallen die je noemt zullen niet meegenomen worden, gezien die veel te recent zijn.
1 zal er voor je woz die je in 2025 krijgt worden meegenomen, en die 2 van vorige week krijg je mogelijk pas in 2026 in je woz berekening.
ja, denk het wel. weet het uit eigen ervaring.

Mijn woning is in januari verkocht van jaar 2019, de WOZ afdeling was BIJZONDER geïnteresseerd in de waarde voor de bepaling van 1 januari 2018. Die arme dame aan de telefoon ging helemaal uit haar potje toen ik dat niet wilde vertellen. Ze wilden het kunnen gebruiken bij eventuele bezwaren. Tevens hadden ze een zeer hoge stijging opgeven (voor een woning die gekocht was voor 285 5 jaar daarvoor hadden ze nu 460 (in 2019 dus) opgenotuleerd) Wij waren de eerste verkoop in 5 jaar tijd van dat specifieke woning type in die wijk, vrijstaande woningen, de rest was allemaal huur/rijtjes en flatjes, er was geen vergelijkingsmateriaal tot de straat begon met leeglopen.

[ Voor 9% gewijzigd door tcw82 op 05-02-2024 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

tcw82 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:26:
[...]
ja, denk het wel. weet het uit eigen ervaring.

Mijn woning is in januari verkocht van jaar 2019, de WOZ afdeling was BIJZONDER geïnteresseerd in de waarde voor de bepaling van 1 januari 2018. Die arme dame aan de telefoon ging helemaal uit haar potje toen ik dat niet wilde vertellen. Ze wilden het kunnen gebruiken bij eventuele bezwaren. Tevens hadden ze een zeer hoge stijging opgeven (voor een woning die gekocht was voor 285 5 jaar daarvoor hadden ze nu 460 (in 2019 dus) opgenotuleerd) Wij waren de eerste verkoop in 5 jaar tijd van dat specifieke woning type in die wijk, vrijstaande woningen, de rest was allemaal huur/rijtjes en flatjes, er was geen vergelijkingsmateriaal tot de straat begon met leeglopen.
Voor dat soort speciaaltjes is het idd wat moeilijker voor gemeentes om enigszins correct WOZ te berekenen idd. De verkoop prijs wordt gewoon door de notaris geregistreerd, dus weet jij waarom jij of de dame aan de telefoon daar zo dramatisch over doen :P

Voor mijn appartement zijn er veel referenties in de buurt, 1xx m2 appartement met 1x m2 terras :)
Qua referentie woningen zijn er vaak wel 2 of 3 elk jaar verkocht hier dicht bij.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2024 13:45 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
YakuzA schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Voor dat soort speciaaltjes is het idd wat moeilijker voor gemeentes om enigszins correct WOZ te berekenen idd. De verkoop prijs wordt gewoon door de notaris geregistreerd, dus weet jij waarom jij of de dame aan de telefoon daar zo dramatisch over doen :P

Voor mijn appartement zijn er veel referenties in de buurt, 1xx m2 appartement met 1x m2 terras :)
Qua referentie woningen zijn er vaak wel 2 of 3 elk jaar verkocht hier dicht bij.
Prijs wordt bij notarieel transport naar kadaster gestuurd. Verkoop... Begin jaar... Overdracht... Ergens tegen het einde. Daar wilde ze niet op wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 20:06
tcw82 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Prijs wordt bij notarieel transport naar kadaster gestuurd. Verkoop... Begin jaar... Overdracht... Ergens tegen het einde. Daar wilde ze niet op wachten.
Maar waarom deed jij er zo spastisch over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
D.deJong schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Maar waarom deed jij er zo spastisch over?
Ik had gebeld, dat werd aangeraden en bij buren was er 30.000 af gegaan (bleef we nog altijd een verhoging van 100.000 over), daarna hadden die sukkels verteld dat er net een andere woning verkocht was. Dus toen ik (en vele met mij) daarna gingen bellen, om ook onze woz te verlagen, was de koek (opeens) op en ging er niks meer van de woz af. De vrouw heeft bij iedereen geprobeerd de verkoopprijs los te peuteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik had bezwaar ingediend, moest het alsnog betalen, WOZ waarde werd verklaard op verkoop prijs omliggende appartementen.

Wel echt een smerige manier van extra belasting innen hoor zo, de schaarste is niet door de burger veroorzaakt maar betaald er wel dubbel voor....

[ Voor 38% gewijzigd door Wowhead op 09-02-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Wowhead schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:58:
Ik had bezwaar ingediend, moest het alsnog betalen, WOZ waarde werd verklaard op verkoop prijs omliggende appartementen.

Wel echt een smerige manier van extra belasting innen hoor zo, de schaarste is niet door de burger veroorzaakt maar betaald er wel dubbel voor....
Dat valt en staat natuurlijk met de OZB, hier is de WOZ wel omhoog gegaan, maar de OZB naar beneden. De buren zijn van 310 naar 370 gegaan en betalen bijna evenveel OZB.

Maar OZB is een van de knoppen waar een gemeente aan kan draaien, het is tevens iets wat in politieke plannen wordt benoemd, je kunt er dus 1x /4jr op stemmen als je je hier druk om maakt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55
Wowhead schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:58:

Check even hoe de OZB werkt ten opzichte van de WOZ.
Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste