Ervaringen met de WOZ waarde

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Hier ook een absurde 33% verhoging. Aan de woning is niks veranderd en vorige verhogingen waren altijd veel minder dan 10%. Het taxatierapport gezien en de woningen waarmee vergeleken wordt slaat echt nergens op. Vraag me af of ze dit zelf echt niet door hebben? Je zou toch verwachten ze woningen met een gigantische procentuele verhoging even handmatig controleren 8)7

Vorig jaar een vergelijkbaar akkefietje en door een enkel telefoontje de stijging bijna helemaal weggekregen. Komende week maar weer eens bellen. Ik heb echt nul vertrouwen in de overheid tegenwoordig.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door pdukers op 26-02-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:51
Bij ons is het gemeentenaam.nl/belastingen

Bijv. NIJMEGEN.NL/BELASTINGEN OF LINGEWAARD.NL/BELASTINGEN maar staat inderdaad ook op de brief. En dan kun je historie zien, taxatieverslag enz. Enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:56
Bij ons naar 735 vanaf 585 in Haarlem. Huis naast ons is onlangs voor meer dan 825 verkocht dus die zullen we volgend jaar nog wel meepakken.

Ons huis is ook nog eens groter en van binnen helemaal nieuw dus ga het zeker niet laten taxeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:38
pdukers schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:48:
Hier ook een absurde 33% verhoging. Aan de woning is niks veranderd en vorige verhogingen waren altijd veel minder dan 10%. Het taxatierapport gezien en de woningen waarmee vergeleken wordt slaat echt nergens op. Vraag me af of ze dit zelf echt niet door hebben? Je zou toch verwachten ze woningen met een gigantische procentuele verhoging even handmatig controleren 8)7

Vorig jaar een vergelijkbaar akkefietje en door een enkel telefoontje de stijging bijna helemaal weggekregen. Komende week maar weer eens bellen. Ik heb echt nul vertrouwen in de overheid tegenwoordig.

***members only***
Heb mijn vorige huis gekocht in 2015 en eind 2022 verkocht voor het dubbele. Ik dacht dat het landelijk gemiddelde in die periode iets van 80% was. Is de waarde ontwikkeling in jouw omgeving dan zo veel lager dan gemiddeld? Als je huis het gemiddelde van NL volgt dan is de WOZ waarde van de eerdere jaren eerder veel te laag dan dat de huidige te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 22:39
pdukers schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:48:

***members only***
Het lijkt me eerder dat er een belletje is gaan rinkelen dat jouw WOZ waarde toename veel te laag was afgelopen jaren. Heb je mazzel mee - en nu heb je helaas een correctie ontvangen.
Wat zou de daadwerkelijke waarde zijn van de woning en met welke argumenten verwacht je de WOZ waarde te verlagen?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@fonsoy @HEY_DUDE het is een vrij oude woning met het nodige achterstallig onderhoud. Zoals ik schreef heb ik vorig jaar al contact gehad met de taxateur van de gemeente en de waardestijging van dat jaar significant omlaag gekregen. Aangezien er niks veranderd is zou het raar zijn dat er nu wel een bovengemiddelde waardestijging zou zijn. Een stijging van 10%-15% is volgens mij realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 15:36
LuPo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:04:
[...]

Waar kan je het taxatierapport van de gemeente inzien?
Kan hier ook inloggen in het portaal van de gemeentelijke belastingen (bghu) om het te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Hier 22% gestegen maar vind het niet onrealistisch. Ik heb mijn vorige woning een straat verderop in 2019 gekocht voor 285k en in 2021 verkocht voor 399k. Bizarre tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04:41
Hier een stijging van 12% ten opzichte van 2021. De buren zijn allemaal 14 - 19% gestegen. Was in 2021 het duurste woning in het blok. Blijkbaar hebben de buren verderop wat dingen aangepakt want zij hebben nu de duurste WOZ-waarde. Het valt op dat bij de taxatie bepaalde woningen zijn gebruikt waarvan ik denk: "die zijn niet vergelijkbaar" met die van ons. Naar verhouding geen klachten denk ik zo. Ben benieuwd naar volgend jaar. Vorig jaar is één van de buren voor de hoofdprijs verkocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:41
Goed topic. Denk dat het belangrijk is om een aantal dingen vast te stellen, want veel mensen begrijpen eigenlijk niet precies hoe de WOZ waarde en je gemeentelijke belastingen zich tot elkaar verhouden. Wellicht iets voor TS, een paar misverstanden.
Een 10% hogere WOZ geeft 10% hogere gemeentelijke belasting
De WOZ is enkel een verdeelsleutel tussen jou en je buren. Je WOZ wordt vermenigvuldigd met een grondslag die jouw gemeente vaststelt. Als jouw gemeente goed budgetteert, zal je grondslag dalen en heft dit de eventuele stijging van WOZ op. En vice versa.

Als je lagere gemeentelijke belastingen wilt, dan is het zaak om juist te stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen en stemmen op een partij die de gemeentefinanciën serieus neemt. Dat is over het algemeen verstandiger en constructiever dan lukraak bezwaar maken tegen een WOZ-waardebepaling, iets wat helaas steeds populairder lijkt te worden.
Bezwaar maken moet je gewoon door gratis bureautjes laten doen
Echt, doe dit gewoon niet. Al helemaal niet bij die toko's die er (duurbetaalde) radioreclame voor maken. Hun verdienmodel is succesvol bezwaarmaken, daar krijgen ze namelijk een vergoeding voor. Die vergoeding wordt betaald door jouw gemeente, en dus eigenlijk gewoon door jezelf, want volgend jaar moeten al die bezwaarmaak-vergoedingen dus betaald worden uit de gemeentelijke belasting. Kortom: uiteindelijk betalen we dat gewoon zelf.

Als jouw WOZ hoger is dan die van je buren, terwijl je in praktisch hetzelfde huis woont, dán is het een prima plan om bezwaar te maken! Kijk dan eerst eens op de site van je gemeente, bel eens een keertje. Heel vaak kom je er dan snel uit. Denk 2x na voor je het uitbesteed aan zo'n bureau.
Hoge WOZ heeft alleen maar nadelen, dus altijd laag houden
Ook dit is niet waar. Kijk bijvoorbeeld eens naar je hypotheek, afhankelijk van de soort hypotheek is er soms sprake van een risicoklasse. Is jouw hypotheek lager dan bijvoorbeeld 80% van je WOZ-waarde, dan kan je rentepercentage mogelijk omlaag.
Vergeet ook verder niet de vragen die een fors lagere WOZ kan opleveren bij een eventueel toekomstige verkoop van je woning. Een koper zal altijd moeten taxeren, maar als jouw WOZ negatief uitschiet kan ook dat moeilijker worden voor de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:40
Hier ook met 20% omhoog (Huizen). Toch best flink. Maar wel realistisch, zelfs wat laag vermoed ik, heb zelf recentelijk nog een nieuwe keuken + airco laten plaatsen. Ook met de recente dalingen vermoed ik dat ik hetzelfde bedrag zou kunnen vragen voor deze toko.

Peildatum | WOZ-waarde | T.o.v. vorig jaar
1-1-2022 271.000 120%
1-1-2021 225.000 108%
1-1-2020 208.000 111%
1-1-2019 187.000 126%
1-1-2018 149.000 117%
1-1-2017 127.000 105%
1-1-2016 121.000 103%
1-1-2015 118.000 94%
1-1-2014 126.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Richh schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:30:

Als je lagere gemeentelijke belastingen wilt, dan kan je over 2 weken je stem uitbrengen voor de gemeenteraadsverkiezingen en stemmen op een partij die de gemeentefinanciën serieus neemt.
Er zijn over twee weken geen gemeenteraadsverkiezingen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Wolly schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:34:
[...]

Er zijn over twee weken geen gemeenteraadsverkiezingen :?
Haha whoops :+ kleine edit gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:01
Hier dus een stijging van 33,88%. Iemand die meer biedt?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:10
@LuPo Yup, iets boven de 35,5%, en het zal nog aardig kloppen ook :P Het is vooral een bijwerking van de hysterische markt die ondertussen wel voorbij is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@LuPo : Mijn ouders huis: 52,58% van 310.000 (2021) naar 473.000 euro. (2022) Mijn vader gaat eens navraag doen welke referentie huizen genomen zijn. We konden niet zo bedenken welke woningen in de buurt in 2021 zo goed verkocht zijn. Ook na het bekijken van enkele woningen in de buurt via het Wozwaardeloket is de stijging van rond 50% niet echt apart. Er waren daar meer woningen met meer dan 50% stijging. Eerst maar eens de referentiewoningen bekijken. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
RonnieKo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:33:
Mijn vader gaat eens navraag doen welke referentie huizen genomen zijn.
Via https://mijn.overheid.nl/wonen/woz/ kan je inzien - als je gemeente netjes de te nemen stappen volg - welke referentiewoningen gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@Napo : Ja, hij gaat hem al opvragen bij de gemeente. Dat kan via de gemeente website. Dat soort dingen uitzoeken is een leuke hobby voor hem :D

[ Voor 25% gewijzigd door RonnieKo op 27-02-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-05 06:48
Hier is de woz +6% op 265k. Zomer 2020 bij aankoop getaxeerd op 250, daarna nog van alles verbouwd. Lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-04 12:05
22,5% omhoog bij mij van 244K(2021) naar 299K(2022).
2020 gekocht voor 257K. Alleen toilet verbouwd.
Wat ben ik blij dat ik de erfpacht eeuwigdurend kon afkopen voor de woz waarde van 10 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:42

Rzaan

Altijd zoekende

Ik deed zojuist de WOZ-waarde check bij VEH.
Uitkomst was dat ik een goede kans maak op bezwaar.

Echter, ik denk dat de taxatie van de gemeente wel klopt.
Want de taxatiewaarde is € 4.000 hoger dan het bedrag waarvoor wij het huis een week voor de taxatie (1-1-2022) hebben gekocht.
De gemeente kijkt toch vooral naar actuele verkoopcijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Napo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:36:
[...]

Via https://mijn.overheid.nl/wonen/woz/ kan je inzien - als je gemeente netjes de te nemen stappen volg - welke referentiewoningen gebruikt zijn.
Bedankt voor de tip. Ik zie dat ze onze eigen woning als referentiepand gebruiken, dat is wel handig. Blij dat ze daar geen rekening hebben gehouden met het feit dat er voor ruim een ton verbouwd zou worden waardoor de verkoopprijs mooi laag was. :) NB: WOZ waarde 11,1% gestegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Rzaan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:28:
Ik deed zojuist de WOZ-waarde check bij VEH.
Uitkomst was dat ik een goede kans maak op bezwaar.

Echter, ik denk dat de taxatie van de gemeente wel klopt.
Want de taxatiewaarde is € 4.000 hoger dan het bedrag waarvoor wij het huis een week voor de taxatie (1-1-2022) hebben gekocht.
De gemeente kijkt toch vooral naar actuele verkoopcijfers?
Voor die 4000 euro zou ik niet eens de moeite doen. VEH is trouwens een club oplichters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
mierenfokker schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:46:
VEH is trouwens een club oplichters.
Kom eens met wat informatie of een bron als je zulke statements maakt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

mierenfokker schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Voor die 4000 euro zou ik niet eens de moeite doen. VEH is trouwens een club oplichters.
Los van of de VEH oplichters zijn...
Het is toch zo dat de WOZ vooral bepaald wordt door actuele verkoopprijzen?
En als mijn huis voor bedrag X is verkocht, kan ik moeilijk hardmaken dat bedrag X + 4K niet klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:49
Was even schrikken toen ik de WOZ zag maar in deze huizenmarkt valt mij de WOZ uiteindelijk nog mee. Stijging van 22% t.o.v. 2021 echter als ik kijk naar het taxatieverslag dan had het erger kunnen uitpakken. Er staan drie woningen op die nagenoeg vergelijkbaar zijn met mijn woning en die verkocht voor ruim 11% meer dan mijn WOZ waarde.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Rzaan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:09:
[...]
Het is toch zo dat de WOZ vooral bepaald wordt door actuele verkoopprijzen? En als mijn huis voor bedrag X is verkocht, kan ik moeilijk hardmaken dat bedrag X + 4K niet klopt?
De verkochte huizen in 2021 zijn maatgevend. Niet de huidige verkoopprijzen. Peildatum is namelijk 1-1-2022. Dus je hebt een klein beetje na-ijleffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

RonnieKo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:44:
[...]

De verkochte huizen in 2021 zijn maatgevend. Niet de huidige verkoopprijzen. Peildatum is namelijk 1-1-2022. Dus je hebt een klein beetje na-ijleffect.
Ik gebruikte het woord 'actuele' ten onrechte.

Ik bedoeld 'de verkoopprijzen voorafgaand aan 1-1-2022.
En dan op dat moment het liefst zo actueel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
En dat is hier in mijn gemeente ook niet helemaal correct. Er worden nl. ook referentiewoningen gebruikt ná de peildatum maar de WOZ-waarde om te refereren wordt bij deze referentie verlaagd (gezien de stijgende prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
True schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:35:
En dat is hier in mijn gemeente ook niet helemaal correct. Er worden nl. ook referentiewoningen gebruikt ná de peildatum maar de WOZ-waarde om te refereren wordt bij deze referentie verlaagd (gezien de stijgende prijs).
Dat is hier ook gebeurd. Ik kan het weten want ik heb de toko in 2021 gekocht.

Dus ondanks het tientjeswerk heb ik besloten toch bezwaar te maken. Want de woningen om de mijne heen zijn allemaal zo'n 60.000 euro lager getaxeerd.. en mijn woning is vergeleken met totaal andere woningen waarvan een zelfs aan de andere kant van de stad staat. :') en met hun huidige waardes. ja ehm, nee. Da's niet hoe dit hoort. En mijn woning is 40.000 euro lager getaxeerd in 2021, het jaar van jullie peiling. Dus doe maar even niet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:48
35%... 289 naar 392k. Ons andere / nieuwe huis had een praktijk aan huis (woz zakelijk) en is nu getaxeerd op 60k onder de koopsom (die zullen ze wel echt berekend moeten hebben).

Ons oude huis staat echt al even in de verkoop (zeker 4 kopers afgehaakt ivm geen hypotheek meer) en die 392 is niet meer in zicht maar hebben we wel nodig ivm overbrugging. Ik begrijp dat de woz een jaar achterloopt, maar dit doet wel pijn zo 😖

Edit. Omgeving tussen Utrecht en Arnhem langs de snelweg.

[ Voor 6% gewijzigd door BiLLY_daKid op 28-02-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:17
SmurfLink schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:45:
[...]

Dat is hier ook gebeurd. Ik kan het weten want ik heb de toko in 2021 gekocht.
Transacties een half jaar vóór en na de peildatum zijn goed geschikt voor de gemeente om te (mogen) hanteren. Dus verkopen van juni 2022 gaan vrijwel zeker mee bij het bepalen van de peildatum 1-1-2022. Tenzij er natuurlijk betere/recentere transacties voor een woning beschikbaar zijn, dan heb je die latere niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
marcelcee schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:55:
[...]

Transacties een half jaar vóór en na de peildatum zijn goed geschikt voor de gemeente om te (mogen) hanteren. Dus verkopen van juni 2022 gaan vrijwel zeker mee bij het bepalen van de peildatum 1-1-2022. Tenzij er natuurlijk betere/recentere transacties voor een woning beschikbaar zijn, dan heb je die latere niet nodig.
Nee de huidige WOZ moet gebaseerd zijn op juni 2021. En dat zou dus mijn verkoop moeten zijn. Toch zit deze WOZ waarde 40k boven die taxatiewaarde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 09:21
Ik log mij in op mijn overheid en zie nog geen taxatierapport.
Van beide huizen niet. Mogen zij een WOZ waarde bepalen en dan nog geen taxatierapport online zetten?
Officieel heb ik dus minder tijd om bezwaar te maken (wat ik wel al gedaan heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
LuPo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:07:
[...]

Hier dus een stijging van 33,88%. Iemand die meer biedt?
Zeker, 55%: Bastien in "Ervaringen met de WOZ waarde"

Morgen als ik het niet vergeet de gemeente maar eens bellen. Met de referenties die in het rapport staan in acht genomen is dat een ton te hoog. Eens kijken of er beweging in te krijgen is.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:17
SmurfLink schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:03:
[...]

Nee de huidige WOZ moet gebaseerd zijn op juni 2021. En dat zou dus mijn verkoop moeten zijn. Toch zit deze WOZ waarde 40k boven die taxatiewaarde..
Ja en nee, transacties vanaf juni (edit: juli) ‘21 t/m juni ‘22. Een eigen transactiecijfer is inderdaad wel leidend doorgaans. Tenzij daar bijzonderheden mee zijn, zoals een verkoop buiten de markt om (familietransactie bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-05 23:08
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:41:
35%... 289 naar 392k. Ons andere / nieuwe huis had een praktijk aan huis (woz zakelijk) en is nu getaxeerd op 60k onder de koopsom (die zullen ze wel echt berekend moeten hebben).

Ons oude huis staat echt al even in de verkoop (zeker 4 kopers afgehaakt ivm geen hypotheek meer) en die 392 is niet meer in zicht maar hebben we wel nodig ivm overbrugging. Ik begrijp dat de woz een jaar achterloopt, maar dit doet wel pijn zo 😖

Edit. Omgeving tussen Utrecht en Arnhem langs de snelweg.
Jeetje wat shit zeg… wat gebeurt er als je ‘t niet kwijtraakt voor die prijs? Hoelang staat je huis te koop en wat was de aanvangsprijs als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Paralize_nl schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:37:
[...]
Jeetje wat shit zeg… wat gebeurt er als je ‘t niet kwijtraakt voor die prijs? Hoelang staat je huis te koop en wat was de aanvangsprijs als ik vragen mag?
Niet heel raar als iemand in deze markt 100k boven WOZ waarde probeert te verkopen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:19
Hier 41% verhoging (236k naar 333k)....

Aanbouw van 8m2 laten doen, dus dat heeft niet geholpen in deze berekening :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:00

DropjesLover

Dit dus ->

+13.7% tussen 2021 en 2022. Nu klopt het bij ons ook redelijk, we hebben in 2020 de hypotheek overgesloten met een bouwdepot, nieuwe taxatiewaarde 450k voor verbouwing, 495k na verbouwing. WOZ klopt wel redelijk dan.
In de verbouwing zit een nieuwe keuken, nieuwe kozijnen met HR+++ glas, dakkapel, isolatie dak (zelf gedaan), begane grond vloerverwarming + stucken...

Zullen de buren blij mee zijn, wij hebben 5 jaar geleden er ook een warmtepomp in gezet, zonnepanelen en nieuwe badkamer, dus de afgelopen jaren flink geinvesteerd (en nu ook een energierekening over 2022 van minus €160 voor 2000kWh :D )

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

DropjesLover schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:20:
+13.7% tussen 2021 en 2022. Nu klopt het bij ons ook redelijk, we hebben in 2020 de hypotheek overgesloten met een bouwdepot, nieuwe taxatiewaarde 450k voor verbouwing, 495k na verbouwing. WOZ klopt wel redelijk dan.
In de verbouwing zit een nieuwe keuken, nieuwe kozijnen met HR+++ glas, dakkapel, isolatie dak (zelf gedaan), begane grond vloerverwarming + stucken...

Zullen de buren blij mee zijn, wij hebben 5 jaar geleden er ook een warmtepomp in gezet, zonnepanelen en nieuwe badkamer, dus de afgelopen jaren flink geinvesteerd (en nu ook een energierekening over 2022 van minus €160 voor 2000kWh :D )
Zolang jij niet verkoopt zullen buren er niets van merken in de woz waarde. Tenzij jij je taxatie rapport deelt met de gemeente.

Wij hebben trouwens ook flink geïnvesteerd in een verbouwing en dat is ook niet zichtbaar in de woz waarde. Wat dus wel gunstig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2023 22:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:00

DropjesLover

Dit dus ->

Sport_Life schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:37:
[...]

Zolang jij niet verkoopt zullen buren er niets van merken in de woz waarde. Tenzij jij je taxatie rapport deelt met de gemeente.

Wij hebben trouwens ook flink geïnvesteerd in een verbouwing en dat is ook niet zichtbaar in de woz waarde. Wat dus wel gunstig is.
Hmmm, dan is onze WOZ waarde wel hoog, aangezien de buren niet dermate verbouwd hebben.
De taxatiewaarde zou, excl warmtepomp, in 2020 misschien 440 zijn, maar er is wel 2 jaar flinke prijsstijgingen weer bij gekomen (en nu weer aan het afvlakken/dalen).

Achja, onder de streep gaat het om misschien een tientje per maand dat ik er af zou kunnen krijgen, dat is het gedoe en de extra druk op het gemeentebudget mij niet waard.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:37:
[...]

Weet niet of er meldingsplicht is.

Maar je zou wel knettergek zijn als je dat doet.
In ons appartement in Amsterdam werd de hele bovenverdieping niet meegerekend, omdat dit op een of andere manier nooit bij het kadaster was aangemeld.
Waren bedoeld als slaapkamers voor dienstmeisjes.
Scheelde 4 of 5 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik snap niet dat de gemeente (en rijksoverheid) niet een andere strategie heeft: WOZ laag inschatten en een hoger tarief hanteren. Onderaan de streep evenveel inkomsten, maar minder bezwaar. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Roenie schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:00:
Ik snap niet dat de gemeente (en rijksoverheid) niet een andere strategie heeft: WOZ laag inschatten en een hoger tarief hanteren. Onderaan de streep evenveel inkomsten, maar minder bezwaar. Iemand een idee?
Zou je dan geen bezwaren krijgen als "Mijn buurman moet 10% minder betalen op de echte waarde van zijn huis, maar ik moet 10% minder betalen op de te hoge taxatie van mijn huis. Da's niet eerlijk."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Roenie schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:00:
Omdat dat gemeenteraadtechnisch (en achterban stemmers) natuurlijk wat wrevel op gaat leveren.
Rzaan schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:06:
[...]

Zou je dan geen bezwaren krijgen als "Mijn buurman moet 10% minder betalen op de echte waarde van zijn huis, maar ik moet 10% minder betalen op de te hoge taxatie van mijn huis. Da's niet eerlijk."
Op een v.d. eerste pagina's was wel iemand die iets in die strekking had, waarbij de gemeente als antwoord gaf, volgend jaar wordt die van de buurman gecorrigeerd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:23
Bastien schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:54:
[...]

Zeker, 55%: Bastien in "Ervaringen met de WOZ waarde"

Morgen als ik het niet vergeet de gemeente maar eens bellen. Met de referenties die in het rapport staan in acht genomen is dat een ton te hoog. Eens kijken of er beweging in te krijgen is.
Als je kunt inloggen, het is erg druk blijkbaar, dan kun je ook digitaal bezwaar maken.
Dat kost je 10-15min als je wat nuttigs wil schrijven met voorbeelden en werkt net zo goed. Zo heb ik er vorig jaar toch een stijging van +50K omlaag kunnen krijgen naar +15K. Dit jaar is het er weer bij gekomen dus eens zien waar ze nu mee vergeleken hebben als ik kan inloggen.
Uiteindelijk is het tientjeswerk maar als je het elke jaar met 10min inspanning weer wat omlaag kan krijgen dan kun je er toch weer een biertje van drinken op het terras deze zomer :-)
Die gratis bureautjes die profiteren er naar mijn idee teveel van om op deze manier geld binnen te harken. Een gemeente zal daardoor niet opeens milder zijn met WoZ verhogingen want dat geld moet ook ergens vandaan komen.

[ Voor 10% gewijzigd door rvrbtcpt op 01-03-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:48
Paralize_nl schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:37:
[...]

Jaartje, taxatie dec 2021 was 390k ook op Funda vanaf april 2022 (eerst stille verkoop). Nu 25k lager. Verkoop onder de 360 betekend terugbetalen (krediet).

Terugkomend op het topic , een WOZ van 392 was zo gek dus niet, op peildatum 1 jan 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollux89
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-05 21:16
nvt

[ Voor 98% gewijzigd door Pollux89 op 02-03-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:34
+10% in Soest, maar altijd nog bijna 3 ton lager dan funda / Walter living.

Het zal allemaal wel, als ik wil weten wat het echt waard is moet ik de hut in de verkoop zetten vermoed ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:49:
[...]

Weet niet of er meldingsplicht is.

Maar je zou wel knettergek zijn als je dat doet.
In ons appartement in Amsterdam werd de hele bovenverdieping niet meegerekend, omdat dit op een of andere manier nooit bij het kadaster was aangemeld.
Waren bedoeld als slaapkamers voor dienstmeisjes.
Scheelde 4 of 5 ton.
Ik had vorig jaar wel ons taxatierapport (voor en na verbouwing, ze hebben de waarde voor verbouwing gebruikt en teruggerekend naar 2021) opgestuurd omdat de woz veel te hoog was. Middels het taxatieverslag (en de aankoopprijs) kon ik aantonen dat de woz veel te hoog was.
Maar ze hebben dat verslag blijkbaar niet opgeslagen/gebruikt voor dit jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 01-03-2023 18:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-04 11:15

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Enig idee hoe een WOZ waarde voor een nieuwbouwwoning te bepalen waarvan de bouw nog geen eens was gestart op pijldatum WOZ 01-01-2021? Moet dit invullen bij de inkomstenbelasting aangifte. Heb het de gemeente gevraagd dus verwacht binnenkort reactie, maar ben benieuwd hoe een dergelijke schatting in zijn werk gaat. Zou het alleen over de bouwgrond gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
haagsepracht schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:23:
Enig idee hoe een WOZ waarde voor een nieuwbouwwoning te bepalen waarvan de bouw nog geen eens was gestart op pijldatum WOZ 01-01-2021? Moet dit invullen bij de inkomstenbelasting aangifte. Heb het de gemeente gevraagd dus verwacht binnenkort reactie, maar ben benieuwd hoe een dergelijke schatting in zijn werk gaat. Zou het alleen over de bouwgrond gaan?
Daar heb ik vorig jaar een taxatieverslag van een Niet-woning voor gekregen, alleen voor de grond dus. Bij mij zat de waarde daarvan ruim onder de daadwerkelijke gekochte waarde. Ze hebben toen het aantal vierkante meters maal de vierkante meter prijs gedaan om tot het bedrag te komen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-04 11:15

haagsepracht

One Man, Half Machine.

tweakduke schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:33:
[...]

Daar heb ik vorig jaar een taxatieverslag van een Niet-woning voor gekregen, alleen voor de grond dus. Bij mij zat de waarde daarvan ruim onder de daadwerkelijke gekochte waarde. Ze hebben toen het aantal vierkante meters maal de vierkante meter prijs gedaan om tot het bedrag te komen.
Dank voor de toelichting 👍. Dit is verhelderend. Ben heel benieuwd of mijn gemeente het ook op die manier aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:51
De woz van een nieuwbouwwoning is peildatum 1 jan 2022 maar 'situatiedatum' 1 jan 2023.

Bij ons kostte de grond 280k en was de grond getaxeerd op 275k woz. Er kwam echter 20% voortgang bouw nieuwe woning bij (situatie 1 jan 2023) dus kwamen we boven 3 ton uit met de woz.

Allemaal wel best en geen schokkende afwijkingen om aan bezwaar te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:53
koentjuh schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:26:
+10% in Soest, maar altijd nog bijna 3 ton lager dan funda / Walter living.

Het zal allemaal wel, als ik wil weten wat het echt waard is moet ik de hut in de verkoop zetten vermoed ik :-)
als ik de prijs krijg voor mijn plaggenhut waar de gemeente het op taxeert zet ik het vandaag nog te koop _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wat ik niet helemaal helder krijg is wat dan de JUISTE woz waarde moet zijn. Ook ik kreeg mijn jaarlijkse aanslag gemeente heffing en die ging toch met een gezond bedrag omhoog. Puur uit nieuwsgierigheid deed ik dus een woz check.

Wat blijkt:

Woning in 2020 gekocht voor 300.000
WoZ waarde gecheckt in Feb 2023: 360.000.

De site zegt dat de verkoopwaarde waarschijnlijk rond de 400.000 ligt en ze adviseren dus géén woz bezwaar.

Soit, als dat zo is, accepteer ik dat. Maar op basis waarvan hebben ze er 60 tot 100k bij 'getoverd' op mijn huis? Die check duurt letterlijk een minuut inclusief het ontvangen van de email en ik betwijfel dat er toen toevallig net een ervaren makelaar voorbij reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

HTT-Thalan schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:06:
Soit, als dat zo is, accepteer ik dat. Maar op basis waarvan hebben ze er 60 tot 100k bij 'getoverd' op mijn huis? Die check duurt letterlijk een minuut inclusief het ontvangen van de email en ik betwijfel dat er toen toevallig net een ervaren makelaar voorbij reed.
Je hebt het voor 3 ton gekocht in 2020, en in 2023 is het 360k waard? De markt is in die periode als een raket gestegen. 20% erbij is dan eigenlijk nog heel erg weinig.

Waarom zou een huis in die periode niet meer waard geworden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

XOR schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Je hebt het voor 3 ton gekocht in 2020, en in 2023 is het 360k waard? De markt is in die periode als een raket gestegen. 20% erbij is dan eigenlijk nog heel erg weinig.

Waarom zou een huis in die periode niet meer waard geworden zijn?
Nou ja geen idee, buiten de zonnepanelen is er extern weinig gewijzigd. Intern wel, maar dat kunnen zij niet zien/weten. Dus ik vond het nogal veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

HTT-Thalan schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:13:
Nou ja geen idee, buiten de zonnepanelen is er extern weinig gewijzigd. Intern wel, maar dat kunnen zij niet zien/weten. Dus ik vond het nogal veel.
Nogmaals, je kijkt nu naar je huis zelf, maar niet naar wat de markt doet. Je realiseert je toch wel dat huizenprijzen variëren, en dat als de markt stijgt en huizenprijzen stijgen, je huis dus ook meer waard wordt? Ook als er aan het huis zelf helemaal niets verandert?

De markt is gegarandeerd de dominante invloed op de waarde van je huis. Wat zonnepanelen op het dak maken dan weer bar weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SmurfLink schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:01:
[...]

Tja als je een huis kan kopen van 1,2 miljoen zou ik het vreemd vinden als je die WOZ belasting niet kan betalen. :+

Volgens mij zijn die ook niet bepaald de doelgroep van die grafreclames die we nu constant op de radio en tv zien. Dat is eerder het gewone klootjesvolk, en daarbij is het echt tientjeswerk.
als je gedurende je hypotheektermijn niets doet is het wel meer dan tientjeswerk. als je elk jaar je WOZ omlaag kunt krijgen bespaar je gewoon geld !

Veel mensen laten hun huis isoleren of extra isolerend glaswerk plaatsen. alles helpt mee in bezuinigen, en dit kost je geen geld, alleen iets van je tijd om het te regelen. je hebt geen extern bedrijf nodig, die verdienen alleen aan wat de gemeente hen moet betalen. Geld van de gemeente = geld van de burger...belastinggeld :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-05 17:36
Wij wonen nu net een jaartje in een nieuwbouw wijk waarbij alle kavels vrij waren om een huis op te bouwen. Dus er is geen algemene projectbouwer. We hebben denk ik een half jaartje geleden een brief in de bus gehad over wat vragen over de kosten van de bouw van het huis en de aanneem som en ook wat de staat was van het huis en hoeveel m2 woonoppervlakte.

Ik zit nu eens te kijken naar de WOZ waardes van de wijk maar ze wijken bijna niet van elkaar af, misschien max 20k gemiddeld verschil. Als je naar de woningen kijkt in de wijk zou dat wel erg vreemd zijn want er staan aanzienlijk grotere woningen tussen de meer gemiddelde woningen.

Blijkbaar kan je op het WOZ loket ook doorklikken naar de BAG en hierin staat hoeveel m2 woonoppervlakte iedereen zogenaamd zou hebben. Wat was dat een zooitje niet normaal. bijna iedereen in de wijk had ineens net zoveel m2 als de grootste woningen in de buurt?!
Ik had van de meeste woningen de bouwplannen op gevraagd bij de gemeente uit interesse maar heb dus wat woningen na kunnen rekenen en somige wijken nu bijna 60m2 af (denk aan 220m2 is eigenlijk 160 m2).
Dit hebben mensen blijkbaar zelfstandig in dat briefje ingevuld en zo blind overgenomen.

Ondanks dat ik daar persoonlijk niet zo goed tegenkan, hebben ze in dit geval wel pech want daardoor komt hun WOZ nu hoger uit dan als ze eerlijk waren geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:56

Polycom

Poes van goud

YouTube: Kijkersvragen: belastingeditie | De Avondshow met Arjen Lubach (S3)

Gisteravond bij Lubach een stuk over de WOZ en die louche bedrijfjes die de gemeentes opzadelen met hele hoge kosten zodat je vier tientjes kan besparen. Hopelijk maken ze hier snel een einde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
Bij mijn gaat er iets niet helemaal goed. Onze woning uit 2019 is door een taxateur in 2019 getaxeerd op 775.000,-. De woz is een stuk lager, maar vreemder nog is dat de waarde sinds 2021 niet is gestegen terwijl de buren en de hele wijk met 20% zijn gestegen. Het tarief is overigens wel geïndexeerd, deze is nu iets lager dan vorig jaar.

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 609.000 euro
01-01-2021 609.000 euro
01-01-2020 583.000 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
robb. schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:42:
Bij mijn gaat er iets niet helemaal goed. Onze woning uit 2019 is door een taxateur in 2019 getaxeerd op 775.000,-. De woz is een stuk lager, maar vreemder nog is dat de waarde sinds 2021 niet is gestegen terwijl de buren en de hele wijk met 20% zijn gestegen. Het tarief is overigens wel geïndexeerd, deze is nu iets lager dan vorig jaar.

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 609.000 euro
01-01-2021 609.000 euro
01-01-2020 583.000 euro
Ben je persoonlijk gebaat bij een hogere WOZ? Zo nee, lekker laten staan toch? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
True schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Ben je persoonlijk gebaat bij een hogere WOZ? Zo nee, lekker laten staan toch? :*)
Nee, inderdaad ik laat dit zeker lopen. Scheelt mij weer geld! Maar wel vreemd dat dit niet opgemerkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 609.000 euro
01-01-2021 609.000 euro
01-01-2020 583.000 euro
Heb je die brief over die vliegtuigbom en lekkende olietank in je tuin gemist? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Wolly schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:39:
[...]

Heb je die brief over die vliegtuigbom en lekkende olietank in je tuin gemist? })
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Aurum schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:59:
Wij wonen nu net een jaartje in een nieuwbouw wijk waarbij alle kavels vrij waren om een huis op te bouwen. Dus er is geen algemene projectbouwer. We hebben denk ik een half jaartje geleden een brief in de bus gehad over wat vragen over de kosten van de bouw van het huis en de aanneem som en ook wat de staat was van het huis en hoeveel m2 woonoppervlakte.

Ik zit nu eens te kijken naar de WOZ waardes van de wijk maar ze wijken bijna niet van elkaar af, misschien max 20k gemiddeld verschil. Als je naar de woningen kijkt in de wijk zou dat wel erg vreemd zijn want er staan aanzienlijk grotere woningen tussen de meer gemiddelde woningen.

Blijkbaar kan je op het WOZ loket ook doorklikken naar de BAG en hierin staat hoeveel m2 woonoppervlakte iedereen zogenaamd zou hebben. Wat was dat een zooitje niet normaal. bijna iedereen in de wijk had ineens net zoveel m2 als de grootste woningen in de buurt?!
Ik had van de meeste woningen de bouwplannen op gevraagd bij de gemeente uit interesse maar heb dus wat woningen na kunnen rekenen en somige wijken nu bijna 60m2 af (denk aan 220m2 is eigenlijk 160 m2).
Dit hebben mensen blijkbaar zelfstandig in dat briefje ingevuld en zo blind overgenomen.

Ondanks dat ik daar persoonlijk niet zo goed tegenkan, hebben ze in dit geval wel pech want daardoor komt hun WOZ nu hoger uit dan als ze eerlijk waren geweest.
toon volledige bericht
Of gewoon verkeerd geregistreerd...

Ik zat destijds mijn woning te bekijken in de BAG viewer, had ik ineens 130m2 woonoppervlak. Buren met hetzelfde huis hadden 104m2, net zoals alle andere huizen van dit type in de wijk. Ik heb een correctie doorgegeven, halfjaar later kreeg ik mail van de gemeente dat het was doorgevoerd. Invloed op de WOZ heeft het nooit gehad want daar stond het dan weer wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:14

Pinobigbird

doesn't share food!

In het rijtje waar ik woon zijn 10 identieke huizen uit 2003. Oorspronkelijk allemaal van de woningbouw, maar wij en 3 anderen hebben het gekocht. Naar mijn weten heeft niemand een grote verbouwing gedaan (zonder tuin, uitbouw is niet mogelijk), en is er geen groot verschil in onderhoud.

Waarom zijn de 6 huurwoningen zo'n €60.000 duurder goedkoper dan de 4 koopwoningen?
De huurwoningen schelen onderling maximaal maar €6.000, de koopwoningen onderling wel maximaal €44.000, wat ik niet niet zo kan verklaren.

Heeft het zin om bezwaar te maken op grond van het grote verschil van 60k met 6 identieke (huur)huizen in het rijtje?

[ Voor 1% gewijzigd door Pinobigbird op 03-03-2023 22:50 . Reden: Goedkoper dus ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pinobigbird schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:53:
In het rijtje waar ik woon zijn 10 identieke huizen uit 2003. Oorspronkelijk allemaal van de woningbouw, maar wij en 3 anderen hebben het gekocht. Naar mijn weten heeft niemand een grote verbouwing gedaan (zonder tuin, uitbouw is niet mogelijk), en is er geen groot verschil in onderhoud.

Waarom zijn de 6 huurwoningen zo'n €60.000 duurder dan de 4 koopwoningen?
De huurwoningen schelen onderling maximaal maar €6.000, de koopwoningen onderling wel maximaal €44.000, wat ik niet niet zo kan verklaren.

Heeft het zin om bezwaar te maken op grond van het grote verschil van 60k met 6 identieke (huur)huizen in het rijtje?
Je wilt graag een hogere woz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Wolly schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Je wilt graag een hogere woz?
? ?
Mijn WOZ ís 60k hoger dan de huurhuizen.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Pinobigbird schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:28:
[...]

? ?
Mijn WOZ ís 60k hoger dan de huurhuizen.
Je zegt toch duidelijk:

Denk dat je dan bedoelt, goedkoper?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

SinergyX schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:48:
[...]

Je zegt toch duidelijk:

Denk dat je dan bedoelt, goedkoper?
Damn 7(8)7 , fixed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:52

-CJ

Not remastered

Even een vraag voor diegene die met de gemeente bellen om bezwaar te maken; wat is de strategie? Vragen naar hoe het tot stand is gekomen of juist andere voorbeelden aandragen?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
-CJ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:37:
Even een vraag voor diegene die met de gemeente bellen om bezwaar te maken; wat is de strategie? Vragen naar hoe het tot stand is gekomen of juist andere voorbeelden aandragen?
Bij mijn gemeente gaat alles online, dus kijk even op de gemeentewebsite. Ik kon het taxatierapport wat zij gebruikt hebben inzien, daaraan zag ik dat het nergens op sloeg want ze hebben met totaal andere woningen met taxatiewaarden van dit jaar vergeleken, in plaats van met vergelijkbare woningen in 2021. Dus daar heb ik mijn bezwaar op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:27
Ik ben begonnen met het draadje te lezen, maar ik kom er wat moeilijk doorheen. Het springt nogal van de hak op de tak. (Of ligt dat mij?)

Dus misschien is dit niet het goede draadje en wellicht een stomme vraag;
maar als ik kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen aanvraag en daar akkoord op zou krijgen, heeft bezwaar maken tegen de WOZ-waarde dan nog enig nut?

En worden er in dit draadje ook tips gegeven over mogelijke (goedwerkende) argumenten voor in een bezwaar? (Dan probeer ik het doorlezen weer even opnieuw.)
Ik wil het liever zelf doen, dan door zo'n stom bureautje wat er totaal geen enkele echte moeite in stopt, maar er wel voor betaald krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 17:27
Truus01 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:18:
Ik ben begonnen met het draadje te lezen, maar ik kom er wat moeilijk doorheen. Het springt nogal van de hak op de tak. (Of ligt dat mij?)

Dus misschien is dit niet het goede draadje en wellicht een stomme vraag;
maar als ik kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen aanvraag en daar akkoord op zou krijgen, heeft bezwaar maken tegen de WOZ-waarde dan nog enig nut?

En worden er in dit draadje ook tips gegeven over mogelijke (goedwerkende) argumenten voor in een bezwaar? (Dan probeer ik het doorlezen weer even opnieuw.)
Ik wil het liever zelf doen, dan door zo'n stom bureautje wat er totaal geen enkele echte moeite in stopt, maar er wel voor betaald krijgt.
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen? Hoe kom je erbij dat je belastingen kwijt zou kunnen laten schelden? Of zit je onder het bijstandsniveau?

Hoe dan ook, een lagere WOZ-waarde heeft ook bij andere belastingen invloed, dus het kan altijd wat schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 04-03-2023 14:26 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:35

UTM

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 609.000 euro
01-01-2021 609.000 euro
01-01-2020 583.000 euro
Hier een vergelijkbaar iets. Sterker, juist een daling:

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 580.000 euro
01-01-2021 583.000 euro
01-01-2020 540.000 euro

Terwijl de hele buurt in de plus is gegaan. Overigens was ik in 2021 de uitschieter en had ik toen de hoogste WOZ-waarde. Alsof ze me nu met terugwerkende kracht compenseren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
WOZ blijft een bijzonder iets. In onze straat staan er allemaal vrijstaande huizen. Onze overburen zijn iets groter maar tegelijk hebben wij een grotere tuin, op het zuiden, bijna 10 kW aan zonnepanelen (zij geen) en onder ander domotica en andere technische voordelen.
Logischerwijs wordt daar niet naar gekeken (gemeente weet het immers niet) en tegelijk worden de overburen dik hoger gewaardeerd tov ons.

Wij
242 m²
496 m²
693k

Zij
286 m²
486 m²
757k

Hierbij vraag ik mij af of de m² überhaupt kloppen. Tijdens de verschillende vergunningsaanvragen zag ik al aardig wat geklungel ermee en het zou me niets verbazen als ze aan de overkant hun garage wel meegeteld hebben en bij ons bijvoorbeeld niet. Tegelijk hebben de overburen geen raam in hun zolder dus volgens mij zou je die officieel niet eens mogen meerekenen.

Nee wat dat betreft voelt het WOZ verhaal altijd maar als een grote duim en een sprookje.
Tegelijk klaag ik niet, een hoge WOZ heb je gevoelsmatig geen zak aan en hoe lager hoe beter wat betreft belastingen en eigen woningforfait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
Is een taxatie die is gedaan tbv een bouwdepot altijd inzichtelijk bij gemeente?

Tijdens de ergste gekte van de woningmarkt is hier een taxatie gedaan van 380k. Ik heb de woning in 2018 gekicht voor 265k en in de tussentijd wel flink verduurzaamd.

Woz 2022 was 290k.
Woz 2023 359k

Vergelijkbare woningen in deze straat zitten allemaal.op 317k.

Weet niet of bezwaar maken zin heeft als die taxatie van 380k er ligt.
Dat krijg ik er nu overigens echt niet meer voor.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:14:
Is een taxatie die is gedaan tbv een bouwdepot altijd inzichtelijk bij gemeente?
Nee nooit. Tenzij jij dat taxatierapport zelf opstuurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:14:
Weet niet of bezwaar maken zin heeft als die taxatie van 380k er ligt.
Dat krijg ik er nu overigens echt niet meer voor.
Wat je er nu voor krijgt is toch irrelevant? Het gaat om de waardepeildatum 01-01-2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
GioStyle schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:44:
[...]

Wat je er nu voor krijgt is toch irrelevant? Het gaat om de waardepeildatum 01-01-2022.
Dat klopt, maar ook voor dat moment is het onverklaarbaar veel gestegen. Zoals aangegeven zitten vrijwel alle huizen in deze straat (zelfde 2 kappers) op 317. Ik zit op 356.

Taxatie in januari 2022 was nog hoger, maar daar had ik zelf het gevoel bij dat ze echt veel te hoog zaten (o.a. door 2 verkopen van buren die rond de 330 zaten).

Maar mijn vraag is beantwoord. Een gemeente heeft dus niet standaard inzicht in een taxatie die ik heb laten doen voor een bouwdepot. Bezwaar maken is daarmee een optie, waarbij ik niet het risico heb dat de gemeente het weerlegd a.d.h.v. mijn eigen (te hoge) taxatierapport.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 09:21
De vraag is of volgend jaar de WOZ lager is dan peildatum 1-jan-2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:55
Hier was het ook bizar als je het taxatie verslag erbij pakte.
WOZ van 215.000 naar 252.000

object 1 verkocht voor 217.500, WOZ 255.000
object 2 verkocht voor 237.500, WOZ 271.000 (huis van buren 2 huizen verderop, zelfde huis, maar wel een hoekhuis)
object 3 verkocht voor 361.000, WOZ 349.000.

Dus twee van de drie objecten zijn voor veel minder verkocht dan dat de gemeente denkt dat het waard is. En dan staat er ook nog onder het rapport:
De WOZ-waarden die de computer berekent, worden uitgebreid door ons gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd. Soms controleert de taxateur een taxatie ter plaatse door een woning te bekijken. Meestal heeft de taxateur alle benodigde gegevens voor zijn controle op kantoor beschikbaar.
Over de resultaten voeren wij ook nog een zogenoemde eindcontrole uit.

Nou dan had dat enorme verschil tussen verkoop en WOZ toch wel op moeten vallen.. En dan maar klagen dat men partijen in de arm neemt om het recht te breien.

Ander idee is om de gemeente wat realistischere getallen te laten produceren is dat mocht je je huis verkopen dat ze het verschil tussen te hoge WOZ en de verkoopprijs bij leggen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-05 21:01
Ik las vanmorgen een artikel over het aanpakken van de manier van afhandelen van de terugbetaling bij een te hoge WOZ waarde. Men wil hiermee de bedrijven aanpakken die voor 'no cure no pay' voor consumenten de WOZ waarde aanvechten.
In plaats van de oorzaak (slechte bepaling WOZ waarde, gewoon natte vinger werk) aanpakken, waardoor er zoveel gevallen zijn waar de WOZ waarde van geen kant klopt dat dit soort bedrijven er wel bij varen, de manier van vergoeding aanpakken.

Lijkt mij weer een nieuw voorbeeld van een pleister plakken op een open wond en de kogel gewoon laten zitten. Als je de eigenlijke oorzaak niet aanpakt helpt het maar evenetjes, maar komt het probleem heel hard weer terug. Wat je als consument teveel betaalt bij een te hoge WOZ waarde, moet je gewoon terugkrijgen, simpel als dat.

https://www.nu.nl/binnenl...arbureaus-woz-waarde.html

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Het probleem is dat het dus ook echt niet moeilijk is om het zelf aan te vechten. Vaak zelfs eenvoudiger dan via zo'n bureau. Het is dus echt van den zotte dat zo'n bureau misbruik maakt van die regeling. Ze sturen automatisch een brief/formulier, die je zelf ook kan invullen en om dan te zorgen dat ze meer geld verdienen, gaan ze alles aanvechten ook als het compleet overduidelijk kansloos is, zodat ze een hoorzitting moeten houden op het gemeentekantoor waar dan 1 persoon zich de hele dag zit te vervelen namens het bedrijf.

Puur uitschot dat soort bedrijven. Ze leveren in 99.999% van de gevallen niet eens een toevoeging op de bestaande processen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:30
Caelorum schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:04:
Het probleem is dat het dus ook echt niet moeilijk is om het zelf aan te vechten. Vaak zelfs eenvoudiger dan via zo'n bureau. Het is dus echt van den zotte dat zo'n bureau misbruik maakt van die regeling. Ze sturen automatisch een brief/formulier, die je zelf ook kan invullen en om dan te zorgen dat ze meer geld verdienen, gaan ze alles aanvechten ook als het compleet overduidelijk kansloos is, zodat ze een hoorzitting moeten houden op het gemeentekantoor waar dan 1 persoon zich de hele dag zit te vervelen namens het bedrijf.

Puur uitschot dat soort bedrijven. Ze leveren in 99.999% van de gevallen niet eens een toevoeging op de bestaande processen.
Ik vind het ook enigszins vergelijkbaar met de sites die je had die je zogenaamd hielpen bij het aanvragen van toeslagen. Terwijl het zelf aanvragen niets voorstelt, in elk geval niet meer dan wat je aan die dubieuze sites moest aanleveren. Daar hebben ze, terecht, ook paal en perk aan gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
jbdeiman schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:50:
In plaats van de oorzaak (slechte bepaling WOZ waarde, gewoon natte vinger werk) aanpakken
Dat lees ik vaker hier. Maar ik ben het daar eigenlijk niet mee eens. Althans, mijn gemeente stuurt gewoon een taxatierapportje met recent verkochte, modelmatig vergelijkbare woningen, in dezelfde wijk. Daar komt uiteindelijk een behoorlijk vergelijkbaar cijfertje uit tov de echte taxatie die een paar maanden eerder was, en vergelijkbaar met recente transacties ook na 1 januari 2022. Als ik wat rondklik in de omgeving op wozwaardeloket.nl dan zie ik weinig geks en vergelijkbare prijzen.

Uiteindelijk doet een taxateur, of een Calcasa desktoptaxatie, ook helemaal niks anders. De waarde van vastgoed is gebaseerd op vergelijkbare transacties.

Tuurlijk gaat er wel eens wat mis. Maar dat zijn in principe uitzonderingen. En met een simpel mailtje naar je gemeente is het zo aangeapst.

Je stelt voor om 'de oorzaak aan te pakken', maar hoe moet dat dan? Ieder jaar de miljoenen woningen door menselijke taxateurs laten taxeren? Dat is natuurlijk ook onhoudbaar :P
waardoor er zoveel gevallen zijn waar de WOZ waarde van geen kant klopt
Waar baseer je dit op? Hoeveel is 'zoveel'?
Dunedin schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:24:
Funda update was -0,8% hier, maar aangezien ik hier nog heel lang verwacht te wonen had het van mij ook -10% mogen zijn.. Vorige week rot geschrokken van de WOZ.
Als je WOZ -10% had gedaan, had je niet 10% minder OZB betaald he. De WOZ waarde wordt vermenigvuldigd met een grondslag die je gemeente vaststelt. Die grondslag zal lager worden als de WOZ stijgt en vice versa; uiteindelijk wil jouw gemeente (afhankelijk van de uitgaven die ze hebben) hetzelfde geldbedrag hebben. Althans dit rekensommetje moet uiteindelijk voldoende zijn om gemeentelijke zaken van te betalen.
Mijn eigen WOZ steeg met 16%, het bedrag wat ik onder de streep moest betalen aan OZB steeg met 3% tov vorig jaar. Daar is gezien de inflatie weinig geks aan volgens mij.

Als je schrikt van je OZB aanslag, dan moet je aan de gemeenteraad vragen waarom ze zoveel geld uitgeven. De huizenprijsontwikkeling staat volledig los van de OZB die je moet betalen.
Sterker nog... hoge OZB zorgt voor hogere grondopbrengsten, wat in theorie juist je gemeentelijke belastingen zou moeten verlagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-05 21:01
Richh schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:42:
[...]

Dat lees ik vaker hier. Maar ik ben het daar eigenlijk niet mee eens. Althans, mijn gemeente stuurt gewoon een taxatierapportje met recent verkochte, modelmatig vergelijkbare woningen, in dezelfde wijk. Daar komt uiteindelijk een behoorlijk vergelijkbaar cijfertje uit tov de echte taxatie die een paar maanden eerder was, en vergelijkbaar met recente transacties ook na 1 januari 2022. Als ik wat rondklik in de omgeving op wozwaardeloket.nl dan zie ik weinig geks en vergelijkbare prijzen.

Uiteindelijk doet een taxateur, of een Calcasa desktoptaxatie, ook helemaal niks anders. De waarde van vastgoed is gebaseerd op vergelijkbare transacties.

Tuurlijk gaat er wel eens wat mis. Maar dat zijn in principe uitzonderingen. En met een simpel mailtje naar je gemeente is het zo aangeapst.

Je stelt voor om 'de oorzaak aan te pakken', maar hoe moet dat dan? Ieder jaar de miljoenen woningen door menselijke taxateurs laten taxeren? Dat is natuurlijk ook onhoudbaar :P

[...]

Waar baseer je dit op? Hoeveel is 'zoveel'?

[...]

Als je WOZ -10% had gedaan, had je niet 10% minder OZB betaald he. De WOZ waarde wordt vermenigvuldigd met een grondslag die je gemeente vaststelt. Die grondslag zal lager worden als de WOZ stijgt en vice versa; uiteindelijk wil jouw gemeente (afhankelijk van de uitgaven die ze hebben) hetzelfde geldbedrag hebben. Althans dit rekensommetje moet uiteindelijk voldoende zijn om gemeentelijke zaken van te betalen.
Mijn eigen WOZ steeg met 16%, het bedrag wat ik onder de streep moest betalen aan OZB steeg met 3% tov vorig jaar. Daar is gezien de inflatie weinig geks aan volgens mij.

Als je schrikt van je OZB aanslag, dan moet je aan de gemeenteraad vragen waarom ze zoveel geld uitgeven. De huizenprijsontwikkeling staat volledig los van de OZB die je moet betalen.
Sterker nog... hoge OZB zorgt voor hogere grondopbrengsten, wat in theorie juist je gemeentelijke belastingen zou moeten verlagen...
toon volledige bericht
Als de regels duidelijker zijn en voorwaarden ook dan helpt dit al een boel. Onze buurvrouw heeft (in dezelfde rij, ook geen hoekhuis) haar huis goed weten te verkopen, maar had er wel een nieuwe badkamer/ keuken/ toilet in. Bij ons is de keuken 12 jaar oud, badkamer 10 bijvoorbeeld. Dat zou toch ook iets voor de WOZ waarde moeten doen. Daarnaast kan je stellen dat bij de 1 in het blok de boel goed onderhouden is, of alles van kunststof (onderhoudsvrij) en bij een ander dit houd is, met rot (slecht onderhouden).
Weer een ander heeft een overkapping in de tuin aan het huis gebouwd en een ander heeft alleen een klein schuurtje.

Die kan je toch niet zomaar op 1 hoop gooien omdat de objecten niet echt vergelijkbaar zijn? De basis is hetzelfde, maar het object zelf niet. In vergelijking (of om mijn punt te verduidelijken:

De Peugeot 308 en 308SW zijn technisch gezien dezelfde auto's (zelfde motor, zelfde wielbasis e.d., dus dezelfde basis) maar de ene heeft een 'uitbouw' aan de achterkant waardoor het een station wordt en de auto zwaarder is. Moet je daarbij dan maar zeggen dat die exact hetzelfde belast worden?

Of andersom geredeneerd, beiden een 308 maar dan heeft de ene Android auto (en de andere een cassettespeler), beiden hebben een 2 liter motor, maar de ene diesel en de andere benzine, enzovoorts. Aan de buitenkant hetzelfde object, maar aan de binnenkant toch echt verschillend van waarde. Moet je dit dan hetzelfde belasten?
Dat je niet op de stuiver nauwkeurig kan gaan lijkt mij erg logisch, maar de manier waarop het nu werkt leidt tot (te) grote afwijkingen, waardoor je (zijn legio voorbeelden van) toch je WOZ waarde kan verlagen wanneer je keuken/ badkamer veel ouder is dan het verkochte object bijvoorbeeld. Op zich prima dat dit kan, maar daar kunnen die bedrijven ook niet zoveel aan doen.

Los van de werkwijze van die betreffende bedrijven geldt natuurlijk wel dat die alleen bestaansrecht hebben als ze maar genoeg zaken kunnen winnen. Door dat aantal (genoeg) te verlagen door een betere waardebepaling aan de voorkant, heb je die ellende niet aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
jbdeiman schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:24:
[...]

Als de regels duidelijker zijn en voorwaarden ook dan helpt dit al een boel. Onze buurvrouw heeft (in dezelfde rij, ook geen hoekhuis) haar huis goed weten te verkopen, maar had er wel een nieuwe badkamer/ keuken/ toilet in. Bij ons is de keuken 12 jaar oud, badkamer 10 bijvoorbeeld. Dat zou toch ook iets voor de WOZ waarde moeten doen. Daarnaast kan je stellen dat bij de 1 in het blok de boel goed onderhouden is, of alles van kunststof (onderhoudsvrij) en bij een ander dit houd is, met rot (slecht onderhouden).
Weer een ander heeft een overkapping in de tuin aan het huis gebouwd en een ander heeft alleen een klein schuurtje.
Voor al dit soort situaties kan je toch een mailtje sturen naar de gemeente, de situatie uitleggen en zo je WOZ een paar duizend euro verlagen? :P Vervolgens zullen toekomstige stijgingen op die correctie doorgerekend worden...

Nogmaals, ik snap je opmerkingen echt wel over dat het niet altijd vergelijkbaar is. Dat ben ik ook met je eens.

Het punt is, je stelde dat gemeenten 'gewoon de oorzaak moeten aanpakken'. Die vraag blijft bestaan: hoe zie je dat voor je? Hoe ga je concreet die voorgestelde betere waardebepaling realiseren? Het is altijd makkelijk zeggen dat iets slecht is zonder een alternatief voor te stellen.
Er is wel eens voorgesteld om burgers foto's te laten maken van hun interieur, daar werden mensen ook heel boos om, want privacy :)

Overigens zie je juist bij verkochte huizen dat de prijs voornamelijk wordt gebaseerd op locatie en m2's. Zo verkeerd is het dus ook helemaal niet.
Natuurlijk; een splinternieuwe keuken zal meer opbrengen dan een 20 jaar oude keuken die duidelijk aan vervanging toe is, maar tussen 2 dezelfde huizen waarvan de 1 een keuken van 5 jaar en de ander een keuken van 10 jaar heeft, zal praktisch geen noemenswaardig prijsverschil zitten. Uiteindelijk zit het gros van de waarde van een woning in de grond. Een keuken, badkamer of nieuwe kozijnen resulteren echt niet in kosten = woningwaardestijging; dat zal misschien een keer de helft zijn.

Al met al is een afwijking van 10% al best zeldzaam lijkt mij. Bij een modale woning hebben we het uiteindelijk over tientjeswerk... poe hee... er zijn zo ontzettend veel componenten in ons belastingsysteem die veel onredelijker en oneerlijker werken imho.
De Peugeot 308 en 308SW zijn technisch gezien dezelfde auto's (zelfde motor, zelfde wielbasis e.d., dus dezelfde basis) maar de ene heeft een 'uitbouw' aan de achterkant waardoor het een station wordt en de auto zwaarder is. Moet je daarbij dan maar zeggen dat die exact hetzelfde belast worden?
Goed voorbeeld van een oneerlijk en onredelijk systeem in ons belastingssysteem idd :)

Een 308 of 308SW zitten behoorlijk dicht bij elkaar qua 'schade aan het wegdek ivm gewicht' (slaat sowieso nergens op) maar ook qua uitstoot. Toch zal de station in een hogere gewichtsklasse vallen en daarom meer belasting moeten betalen...
MRB obv gewicht is al een dom concept, en maakte het weer nodig om een aparte categorie 'vrachtwagens' te maken die minder belasting moet betalen, en hebben we allemaal zij-regeltjes om hybrides te stimuleren, enzovoort. Dat gaat over veel meer geld dan een paar euro OZB omdat de berekening niet helemaal top is...

[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 06-03-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:38:
[...]

Of gewoon verkeerd geregistreerd...

Ik zat destijds mijn woning te bekijken in de BAG viewer, had ik ineens 130m2 woonoppervlak. Buren met hetzelfde huis hadden 104m2, net zoals alle andere huizen van dit type in de wijk. Ik heb een correctie doorgegeven, halfjaar later kreeg ik mail van de gemeente dat het was doorgevoerd. Invloed op de WOZ heeft het nooit gehad want daar stond het dan weer wel goed.
Als er een garagedeur is vervangen door een wand (bv. glas, houten kozijnen met voordeur), dan kan de garage bij het woonoppervlak worden gerekend. 26m2 is typisch het oppervlak van een voormalige garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
mrmrmr schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Als er een garagedeur is vervangen door een wand (bv. glas, houten kozijnen met voordeur), dan kan de garage bij het woonoppervlak worden gerekend. 26m2 is typisch het oppervlak van een voormalige garage.
Ik heb een houten garage van 40m2, dus dat zal het niet zijn. Buurman heeft eentje van 2m kortet.

Ik denk dat het gewoon verkeerd doorgegeven is. Misschien de zolder als 3e woonlaag, maar die heeft een stahoogte van 1,30 in de nok, dus die telt niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
[...]

Als de regels duidelijker zijn en voorwaarden ook dan helpt dit al een boel. Onze buurvrouw heeft (in dezelfde rij, ook geen hoekhuis) haar huis goed weten te verkopen, maar had er wel een nieuwe badkamer/ keuken/ toilet in. Bij ons is de keuken 12 jaar oud, badkamer 10 bijvoorbeeld. Dat zou toch ook iets voor de WOZ waarde moeten doen.
Nee, volgens mij doet dit voor een WOZ-waarde niet echt veel, zeg maar gerust niets. Sowieso is een keuken echt persoonlijke smaak, 15k in een keuken investeren maakt een woning niet 15k meer waard. Maar als het een 30 jaar oude keuken vervangt, misschien wel 5k.
Daarnaast kan je stellen dat bij de 1 in het blok de boel goed onderhouden is, of alles van kunststof (onderhoudsvrij) en bij een ander dit houd is, met rot (slecht onderhouden).

Die kan je toch niet zomaar op 1 hoop gooien omdat de objecten niet echt vergelijkbaar zijn? De basis is hetzelfde, maar het object zelf niet. In vergelijking (of om mijn punt te verduidelijken:
In mijn gemeente wordt dat dus ook niet gedaan, aanbouw aan het huis wordt op een andere manier meegerekend om te vergelijking te maken dan een schuurtje of overkapping in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Laatst online: 05-05 22:27
Vorig jaar augustus een Dekstop taxatie laten doen voor renteopslag verlaging
Nu hebben we de WOZ ontvangen welke ruim 50K hoger is.

Nu vraag ik mij af als de WOZ taxatie van 1-1-22 is dan zou je verwachten dat de desktoptaxatie hoger had moeten zijn aangezien het ongeveer het hoogtepunt van de prijzen was op dat moment.

De WOZ gaat uit van prijzen over woningen welke ind e afgelopen tijd verkocht zijn.
Het rapport van de dekstop taxatie lijkt uit te gaan van geindexeerde prijzen van verkochte woningen in de omgeving. Maar die woningen zijnverkocht in 2013, 2014, en 2017.

Ik kan nog 1 stapje verlagen vanuit de rente opslag.
Wat ik dan zou willen weten is de dekstop taxatie dan veels te laag uitgevallen of is de WOZ veels te hoog ingezet? Uiteindelijk zou ik meer baat hebben bij het verminderen van de rente.
Zou een nieuwe desktop taxatie een verhoging geven van de verwachte verkoopprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Michieas schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:39:
Vorig jaar augustus een Dekstop taxatie laten doen voor renteopslag verlaging
Nu hebben we de WOZ ontvangen welke ruim 50K hoger is.

Nu vraag ik mij af als de WOZ taxatie van 1-1-22 is dan zou je verwachten dat de desktoptaxatie hoger had moeten zijn aangezien het ongeveer het hoogtepunt van de prijzen was op dat moment.

De WOZ gaat uit van prijzen over woningen welke ind e afgelopen tijd verkocht zijn.
Het rapport van de dekstop taxatie lijkt uit te gaan van geindexeerde prijzen van verkochte woningen in de omgeving. Maar die woningen zijnverkocht in 2013, 2014, en 2017.

Ik kan nog 1 stapje verlagen vanuit de rente opslag.
Wat ik dan zou willen weten is de dekstop taxatie dan veels te laag uitgevallen of is de WOZ veels te hoog ingezet? Uiteindelijk zou ik meer baat hebben bij het verminderen van de rente.
Zou een nieuwe desktop taxatie een verhoging geven van de verwachte verkoopprijs?
Het is mogelijk dat je hypotheekverstrekker je nieuwe WOZ aanneemt zonder verdere desktop-taxatie t.b.v. het veranderen van het risicoprofiel zodat je minder rente hoeft te betalen.
Woon je toevallig in de middle of nowhere? Want een desktoptaxatie in 08/2022 waarbij er woningen gebruikt worden uit 2013, 2014 en 2017 is m.i. gewoon erg twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Laatst online: 05-05 22:27
Helaas neemt mijn hypotheekverstrekker geen WOZ taxatie aan en dan mis nog 25k voor een verdere verlaging.
Ik zal eens even contact opnemen met diegene die de dekstop taxatie heeft uitgevoerd voor uitleg.
In principe staat op de website dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden en als je het er niet mee eens is je een volledige taxatie kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-05 17:11

JML

Hier 17,6% hoger dan de peildatum op 1-1-2021. Dat is te veel. Op het taxatierapport staat de overkapping van 20m2 die wij geplaatst hebben in april 2022. Ik heb dus bezwaar gemaakt, omdat die er op de peildatum (1-1-2022) nog niet stond en dus niet meegerekend mag worden. Ben benieuwd.
Dus tip: kijk het rapport na en kijk of eventuele verbouwingen zijn meegenomen die op de peildatum nog niet gerealiseerd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dat heeft te maken met de toestanddatum. Die ligt in het geval van verbouwing 1 jaar na de peildatum. Dus op basis van hoe het huis is op 1 januari 2023 wordt de waarde berekend voor 1 januari 2022.

https://gblt.nl/verschil-waardepeildatum-toestandsdatum

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste