Zo had ik het hier nog niet bekeken.Sport_Life schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:36:
Woz is 9% gestegen en de totale aanslag 2% van 1468 naar 1497..
WOZ is 9,2% gestegen maar de aanslag is hier 1,8% lager.
Zo had ik het hier nog niet bekeken.Sport_Life schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:36:
Woz is 9% gestegen en de totale aanslag 2% van 1468 naar 1497..
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Bij mij was een afdakje bij mijn garage wat gebruikt wordt om fietsen onder te stallen als tuinhuisje gezien en meegeteld. Dat krijg je als je een luchtfoto van bovenaf bekijkt en een ‘aanbouw’ ziet aan een garage. Bezwaar gemaakt (met nog wat andere zaken) en gelijk gekregen.frumper schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:18:
[...]
Sinds wanneer telt een veranda mee? Wij hebben in '24 ook een tuinkamer laten zetten op een gestortte vloer (totale kosten 'iets' meer dan die 4k) van zo'n 30m2 maar die is zoals ik zie echt niet meegenomen nog in de WOZ waarde (en imho zijn het ook geen bewoonbare meters, hoewel we er wel ook een extra kamer in hebben gemaakt als thuiskantoor)
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
CryptoNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:42:
Aankoopprijs 389k
Waarde volgens verschillende platformen en makelaar op dit moment 450-500k
Woz 364k
Valt mee maar ik schrik met name van de totale kosten aan gemeentebelastingen tegenwoordig. €1600 voor een dorp. Ik vind het schandalig veel geld.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Vraag mij ook af of je bezwaar kunt maken tegen de totale gemeentelijke belastingen. Echt schandalig veel geld.
Ja ze hebben er zelfs een speciale datum voor vastgesteld: woensdag 18 maart 2026.CryptoNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:01:
[...]
Vraag mij ook af of je bezwaar kunt maken tegen de totale gemeentelijke belastingen. Echt schandalig veel geld.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Nou, laat dat nou treffen. Over drie weken zijn er verkiezingen die precies hierover gaanCryptoNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:01:
Zit in dezelfde gemeente, stijging van nog geen 5%. En voor het WOZ bedrag zou ik het zeker niet verkopen. Wel in een andere prijsklasse, dus minder transacties.SunnieNL schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:49:
Het taxatierapport is ook vreemd. Een van de vergelijkbare huizen verkocht op 12 februari 2025: verkoopwaarde 440k, vastgestelde woz van 1-1-25 465k. Een andere verkocht in december 2024: verkoopwaarde 412k, vastgestelde woz van 1-1-25: 520k
Daarbovenop kwam er gisteren een krantenartikel dat gemeente Gorinchem de WOZ stelselmatig 8% boven de verkoopprijs plaatst in het afgelopen 2 jaar.
[ Voor 4% gewijzigd door AnthonyR op 26-02-2026 06:41 ]
Gorinchem heeft hoog dalem. Die wijk trekt alles uit verband qua waarde vs de rest. Die trekt dus alles mee.SunnieNL schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:49:
Nieuwe waarde vandaag binnengekregen. 12% omhoog. Echter, vorig jaar was niet opgevallen dat een 100% identiek huis op 40 meter afstand weer afgedreven is van mijn woz waarde. 2 jaar na de koop van mijn huis heb ik de WOZ van die van mij naar beneden gebracht omdat er bijna 50k verschil zat tussen de woningen en de WOZ hoger was gezet dan ik had betaald. Eerste keer mislukte dat vanwege een 'foutje in de waarde van het andere huis', het jaar erop was dat nog steeds en heb ik gezegd dat na een waarschuwing en niet aanpassen van die waarde ik het gerust naar de rechtbank toe trek en hebben ze het gelijk getrokken in mijn voordeel. De jaren erna was het verschil ongeveer 1k tot vorig jaar, toen was het weer 25k. Morgen even opletten of die bij WOZ waardeloket naar boven komt, maar als het verschil nog steeds 25k+ is dan trek ik wel weer aan de bel met een bezwaar. Nee heb je, Ja kun je krijgen.
Het taxatierapport is ook vreemd. Een van de vergelijkbare huizen verkocht op 12 februari 2025: verkoopwaarde 440k, vastgestelde woz van 1-1-25 465k. Een andere verkocht in december 2024: verkoopwaarde 412k, vastgestelde woz van 1-1-25: 520k
Daarbovenop kwam er gisteren een krantenartikel dat gemeente Gorinchem de WOZ stelselmatig 8% boven de verkoopprijs plaatst in het afgelopen 2 jaar.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Dat gaat geen enkel verschil maken. We wonen al jaren in dit dorp en de GB is hier altijd al heel hoog geweest zo blijkt.eamelink schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:41:
[...]
Nou, laat dat nou treffen. Over drie weken zijn er verkiezingen die precies hierover gaan
Mooie wijkBschnitz schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 06:49:
[...]
Gorinchem heeft hoog dalem. Die wijk trekt alles uit verband qua waarde vs de rest. Die trekt dus alles mee.
Ga naar de website van de gemeente, kijk waar ze het aan uit geven.CryptoNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:42:
Aankoopprijs 389k
Woz 364k
Valt mee maar ik schrik met name van de totale kosten aan gemeentebelastingen tegenwoordig. €1600 voor een dorp. Ik vind het schandalig veel geld.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hier is de WOZ 604k (5,7% gestegen, verwacht wel dat ie volgend jaar flink omhoog gaat aangezien wij hier afgelopen oktober zijn komen wonen dus verkoopprijs...) en moeten wij +/- €1.440,- betalen.CryptoNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:42:
Aankoopprijs 389k
Woz 364k
[ Voor 7% gewijzigd door Rensjuh op 26-02-2026 08:43 ]
Mijn vader ongeveer dezelfde woz €800 per jaarRensjuh schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Hier is de WOZ 604k (verwacht wel dat ie volgend jaar flink omhoog gaaat) en moeten wij +/- €1.440,- betalen.
Bijzonder dat er onderling zoveel verschil in kan zitten, hogere waarde maar minder betalen.
Dat is niet bijzonder, maar gewoon logisch.Rensjuh schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Hier is de WOZ 604k (5,7% gestegen, verwacht wel dat ie volgend jaar flink omhoog gaat aangezien wij hier afgelopen oktober zijn komen wonen dus verkoopprijs...) en moeten wij +/- €1.440,- betalen.
Bijzonder dat er onderling zoveel verschil in kan zitten, hogere waarde maar minder betalen.
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2026 09:12 ]
PSN
[ Voor 57% gewijzigd door EzraTweaked op 26-02-2026 11:51 ]
Ik denk eerder dat gemeentes in gebieden met relatief goedkope woningen gedwongen zijn om het WOZ-percentage op te drijven om de begroting sluitend te laten zijn. Als de gemiddelde woningprijs 250k is, dan zul je heel anders moeten belasten dan wanneer die dichter tegen het miljoen aan zit. Dat is ook hoe het systeem in Nederland werkt.YakuzA schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:10:
dus in gemeentes met relatief meer voorzieningen/kosten is de prijs per huishouden hoger.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
De WOZ is een verdeelsleutel. Als ze meer opbrengsten nodig hebben kunnen ze de OZB aanpassen. De WOZ zou dan ook gewoon overeen moeten komen met de echte waarde van een woning.Helixes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:15:
[...]
Ik denk eerder dat gemeentes in gebieden met relatief goedkope woningen gedwongen zijn om het WOZ-percentage op te drijven om de begroting sluitend te laten zijn. Als de gemiddelde woningprijs 250k is, dan zul je heel anders moeten belasten dan wanneer die dichter tegen het miljoen aan zit. Dat is ook hoe het systeem in Nederland werkt.
Dat is trouwens niet per se slecht. Ik ken zat plekken in Nederland waar je voor 600k koning te rijk bent.
[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 26-02-2026 09:34 ]
[removed]
Dat is inderdaad de consequentie van wat ik zegHelixes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:15:
[...]
Ik denk eerder dat gemeentes in gebieden met relatief goedkope woningen gedwongen zijn om het WOZ-percentage op te drijven om de begroting sluitend te laten zijn. Als de gemiddelde woningprijs 250k is, dan zul je heel anders moeten belasten dan wanneer die dichter tegen het miljoen aan zit. Dat is ook hoe het systeem in Nederland werkt.
Dat is trouwens niet per se slecht. Ik ken zat plekken in Nederland waar je voor 600k koning te rijk bent.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2026 09:38 ]
PSN
Ah sorry, misverstand.redwing schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:32:
De WOZ is een verdeelsleutel. Als ze meer opbrengsten nodig hebben kunnen ze de OZB aanpassen. De WOZ zou dan ook gewoon overeen moeten komen met de echte waarde van een woning.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ja ook. Maar mijn punt is dat lage woningprijs --> OZB-percentage omhoog. Hoge woningprijs --> OZB-percentage naar beneden. Voor dezelfde begroting, he.YakuzA schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:37:
Dat is inderdaad de consequentie van wat ik zeg
De WOZ is de verdeelsleutel waartegen de uitgaven aan alle voorzieningen en faciliteiten van de gemeente worden verdeeld over de inwoners.
Veel kosten -> OZB percentage omhoog. Minder kosten -> OZB percentage omlaag.
Als de waarde van de gemiddelde woning laag is, krijg je inderdaad standaard een hogere OZB. Maar uiteindelijk bepaalt de begroting van de gemeente hoeveel OZB er binnen moet komen. Daarna wordt gekeken wat de gemiddelde WOZ is en daaruit komt dan het OZB-percentage. Uiteindelijk is de begroting van de gemeente leading en maakt de WOZ daarin weinig uit. Het enige dat je wel wil is dat de WOZ in de buurt komt van de werkelijke waarde zodat mensen in de dure huizen ook daadwerkelijk meer moeten betalen.Helixes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:38:
[...]
Ah sorry, misverstand.
De WOZ-waarde van een woning is een schatting van de waarde van de woning, daar heb je gelijk in. Maar de OZB wordt berekend op basis van een percentage van de WOZ. Wat mijn punt is, is dat wanneer de waarde van de gemiddelde woning laag is, dat percentage noodzakelijkerwijs relatief hoog is om tot een sluitende begroting te kunnen komen. Er zit daar natuurlijk wel een beetje speling in - als je alleen maar miljonairs in je gemeentetje hebt, dan willen die ook vast hele fijne voorzieningen, en zijn wellicht bereid daarvoor te betalen.
Maar goed. Iemand had een woning van 600k, en een relatief hoge OZB. Maar dat kan best een keer gebeuren, als de gemiddelde verkoopprijs van een woning in die gemeente 250k is.
[removed]
:strip_exif()/f/image/OMNOOUuXf2k1FCbwFwZqkXAm.png?f=user_large)
Het verloop is niet interessant. De verkoopprijs waarvoor jullie het huis gekocht hebben is bepalend.nielsven schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:05:
[Afbeelding]
Voor mij de eerste keer een koopwoning, is dit een beetje een normaal verloop? Wij hebben de woning gekocht op februari 2025 voor zo'n 20k boven woz.
Niet eens alleen dat, omgeving verkoop is veel bepalender. Dat zie je hier juist ook terug.deejeebv schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:31:
[...]
Het verloop is niet interessant. De verkoopprijs waarvoor jullie het huis gekocht hebben is bepalend.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
De WOZ-waarde op 1-1 is ook lager dan jullie aankooprijs in februari. Er wordt rekening gehouden met een bepaald stijgingspercentage en de prijs wordt daarop gecorrigeerd.nielsven schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:40:
Dan zou je toch kunnen beargumenteren dat de waarde op 1-1 nog niet zo hoog moest zijn als wij het huis gekocht hebben in februari?
Je aanslag bevat toch gewoon een onderbouwing van vergelijkbare objecten...?nielsven schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:40:
Dan zou je toch kunnen beargumenteren dat de waarde op 1-1 nog niet zo hoog moest zijn als wij het huis gekocht hebben in februari?
This is the Way.
Er zijn in dit geval helemal geen vergelijkbare objecten nodig omdat van het object zelf er een verkooprijs bekend is die dicht bij de peildatum ligt.MikeyMan schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:11:
[...]
Je aanslag bevat toch gewoon een onderbouwing van vergelijkbare objecten...?
Nog maar eens dan: ik snap die eindeloze fixatie op de WOZ waarde niet. Je kunt hoog en laag springen, betalen moet je toch. Zitten ze er nou tonnen vanaf soit. Het blijft allemaal gerommel in de marge.
Dat zeg je toch exact zelf ook?nielsven schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:40:
1 jan 2025: 494 en je betaalt in feb 2025: 494+20Wij hebben de woning gekocht op februari 2025 voor zo'n 20k boven woz.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2026 11:22 ]
PSN
Nouja, het geeft enige context bij de vraag.deejeebv schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:18:
[...]
Er zijn in dit geval helemal geen vergelijkbare objecten nodig omdat van het object zelf er een verkooprijs bekend is die dicht bij de peildatum ligt.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2026 11:27 ]
'Bezwaar' in deze zal ik op dit moment gewoon zo laagdrempelig houden als een telefoongesprek met iemand van de taxateurs van het WOZ waarde rapport. Dan kan het met 15 minuten gefikst zijn en hoef je niet moeilijke brieven te gaan sturen.MAXed_out schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:19:
Heeft het zin om bezwaar te maken op de WOZ taxatie als de verkeerde Toestandspeildatum wordt genoemd in het verslag?
Context: Ik heb in 2022 een nieuwbouwwoning gekocht, de bouw is in 2023 gestart en Juli 2025 heb ik de sleutel gekregen.
Bij een bestaande woning zou begin 2026 een nieuwe WOZ vastgesteld worden met 1 januari 2025 voor zowel de Waardepeildatum als de Toestandspeildatum.
Maar bij nieuwbouw woningen die ergens in 2025 zijn opgeleverd zou de Toestandspeildatum 1 januari 2026 gebruikt moeten worden (als ik het allemaal goed begrijp).
Maar op mijn taxatieverslag staat dat 1 januari 2025 is gebruikt als Toestandspeildatum en toen was de woning nog niet af.
Volgens mij zou dan de WOZ waarde van een onvoltooide woning minder dan het aanschaf bedrag moeten zijn, maar nu is het 30% hoger.
Ik vermoed dat er gewoon een tikfout is gemaakt bij het noemen van de Toestandspeildatum maar ik weet niet of ik daar iets mee kan doen.
Het scheelt nogal een bedrag namelijk.
[ Voor 10% gewijzigd door GKenzovoort op 26-02-2026 13:07 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Dat wist ik niet, weer wat geleerd.Cobb schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:01:
@BertVK Als ik het goed lees heb je dan feitelijk een 'eindwoning' en geen 'hoekwoning'. Ik heb hetzelfde steevast wordt ik aangeslagen als een hoekwoning maar feitelijk klopt dat niet. Bij een hoekwoning heb je ook eigengrond naast de woning.
[ Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 26-02-2026 21:58 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ja, in dit geval heb je concrete objectieve punten die tot een lagere WOZ zouden moeten leiden. Ze zullen van een afstand niet goed kunnen inschatten hoe de staat van onderhoud van je woning is. En als die in feite slechter is dan waar ze vanuit gaan, zal dit tot een lagere WOZ moeten leiden.Question Mark schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:27:
Ik heb toch ook maar bezwaar ingediend.
Één van de referentiewoningen was in maart 2025 verkocht, en de vastgestelde WOZ-waarde per 1 januari 2025 was zo'n 60.000 euro lager dan die van mijn woning terwijl die referentiewoning over 300m2 meer grond beschikt en 28 m2 meer woonoppervlak bevat. Dat lijkt niet verantwoordbaar.
Daarnaast was het onderhoud van mijn woning als "goed" ingeschat, terwijl ik in de zomer vorig jaar net voor zo'n 7K aan verotte boeidelen heb laten vervangen en aankomende zomer mijn zinken dakgoten rondom moet laten vervangen door lekkage. Ik heb de factuur en offerte maar meegestuurd en gesteld dat onderhoud=matig beter past op de peildatum.
Benieuwd wat eruit gaat komen, maar gelet op de argumenten verwacht ik wel een aanpassing.
Voor de WOZ van 1-1 wordt gekeken naar verkopen in de periode een jaar ervoor tot een halfjaar erna. Daar valt jullie verkoop binnen, dus zal die verkoopprijs als basis worden genomen. Met daarop een kleine vermindering omdat de peildatum een maand eerder ligt. Dat lijkt me precies wat de opgave ook aangeeft.nielsven schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:40:
De vraag is of het aanschafbedrag in lijn is met de huidige waarde van je woning. Die aanname is niet zeker. Het kan goed zijn dat de waarde van de afgebouwde nieuwbouwwoning op dit moment veel hoger ligt dan de aanschafprijs. En dat de WOZ waarde van de onvoltooide woning wel in lijn ligt met die (hogere) huidige woningwaarde.MAXed_out schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:19:
Heeft het zin om bezwaar te maken op de WOZ taxatie als de verkeerde Toestandspeildatum wordt genoemd in het verslag?
Context: Ik heb in 2022 een nieuwbouwwoning gekocht, de bouw is in 2023 gestart en Juli 2025 heb ik de sleutel gekregen.
Bij een bestaande woning zou begin 2026 een nieuwe WOZ vastgesteld worden met 1 januari 2025 voor zowel de Waardepeildatum als de Toestandspeildatum.
Maar bij nieuwbouw woningen die ergens in 2025 zijn opgeleverd zou de Toestandspeildatum 1 januari 2026 gebruikt moeten worden (als ik het allemaal goed begrijp).
Maar op mijn taxatieverslag staat dat 1 januari 2025 is gebruikt als Toestandspeildatum en toen was de woning nog niet af.
Volgens mij zou dan de WOZ waarde van een onvoltooide woning minder dan het aanschaf bedrag moeten zijn, maar nu is het 30% hoger.
Ik vermoed dat er gewoon een tikfout is gemaakt bij het noemen van de Toestandspeildatum maar ik weet niet of ik daar iets mee kan doen.
Het scheelt nogal een bedrag namelijk.
Dit kan ik online hierover vinden:Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:13:
[...]
De vraag is of het aanschafbedrag in lijn is met de huidige waarde van je woning. Die aanname is niet zeker. Het kan goed zijn dat de waarde van de afgebouwde nieuwbouwwoning op dit moment veel hoger ligt dan de aanschafprijs. En dat de WOZ waarde van de onvoltooide woning wel in lijn ligt met die (hogere) huidige woningwaarde.
Daar baseer ik op dat als de Toestandspeildatum 1 januari 2025 is, en ik later in 2025 nog facturen krijg vanuit de bouw om de woning af te maken dat de WOZ waarde lager zou moeten zijn dan de aanschaf waarde want de grond+bouwkosten waren op dat moment ook lager dan de aanschafwaarde.Is de woning in aanbouw, dan telt de grondwaarde plus het percentage gerealiseerde bouwkosten. Bij oplevering wordt de marktwaarde (vaak de koopprijs inclusief meerwerk) de basis.
Ik vraag me af of dit klopt. Hier in de wijk is een vrijstaand huis verkocht op 12-12-2025 en alle vrijstaande huizen zijn met 3ton gestegen qua WOZ (zeg maar zo'n 20 a 25%). Dus het lijkt erop dat deze ook meegenomen is, afgelopen jaren niet zo'n harde stijging geweest (plaats in het groene hart).Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:10:
[...]
Voor de WOZ van 1-1 wordt gekeken naar verkopen in de periode een jaar ervoor tot een halfjaar erna. Daar valt jullie verkoop binnen, dus zal die verkoopprijs als basis worden genomen. Met daarop een kleine vermindering omdat de peildatum een maand eerder ligt. Dat lijkt me precies wat de opgave ook aangeeft.
Afgelopen jaren zijn vrijstaande huizen ook minder verkocht, blijkt uit cbs/NVM data. Nu deze huizen sinds 2024/2025 weer (fors) worden verkocht zie je dat terug in de woz waarde.Road-runner83 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:04:
[...]
Ik vraag me af of dit klopt. Hier in de wijk is een vrijstaand huis verkocht op 12-12-2025 en alle vrijstaande huizen zijn met 3ton gestegen qua WOZ (zeg maar zo'n 20 a 25%). Dus het lijkt erop dat deze ook meegenomen is, afgelopen jaren niet zo'n harde stijging geweest (plaats in het groene hart).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Bij mij verwachten ze dat het wél nut heeft en dan geven ze aan dat je het rapport kan kopen voor €39,- die je kunt gebruiken bij bezwaar terwijl ze niet aangeven hoeveel zij vinden dat het waard is en wat dus het verschil is.HvdBent schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:52:
De vereniging eigen huis heeft een tool waarmee je kunt nagaan of bezwaar maken zin heeft. In mijn geval niet, ze verwachten dat het averechts zou werken (was niet van plan iets te doen, gewoon nieuwschierig)
Dan zal die woning ook tussen de referentiewoningen moeten staan.Road-runner83 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:04:
[...]
Ik vraag me af of dit klopt. Hier in de wijk is een vrijstaand huis verkocht op 12-12-2025 en alle vrijstaande huizen zijn met 3ton gestegen qua WOZ (zeg maar zo'n 20 a 25%). Dus het lijkt erop dat deze ook meegenomen is, afgelopen jaren niet zo'n harde stijging geweest (plaats in het groene hart).
dat is wel waar, maar de commerciële bureaus zijn veel duurder, al zie je dat zelf niet. Daar betaalt de gemeente voorTrue schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:14:
[...]
Bij mij verwachten ze dat het wél nut heeft en dan geven ze aan dat je het rapport kan kopen voor €39,- die je kunt gebruiken bij bezwaar terwijl ze niet aangeven hoeveel zij vinden dat het waard is en wat dus het verschil is.
Als VEH-lid ben ik not amused van de nieuwsbrief met informatie, verwijzing en uiteindelijke wortel die voor mijn neus gehouden wordt waar ik dan zelf maar voor moet betalen zonder dat ik weet wat ik krijg.
Je kan een voorbeeld PDF zien. https://www.eigenhuis.nl/financien-regelen/woz/woz-toolTrue schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:14:
[...]
Bij mij verwachten ze dat het wél nut heeft en dan geven ze aan dat je het rapport kan kopen voor €39,- die je kunt gebruiken bij bezwaar terwijl ze niet aangeven hoeveel zij vinden dat het waard is en wat dus het verschil is.
Als VEH-lid ben ik not amused van de nieuwsbrief met informatie, verwijzing en uiteindelijke wortel die voor mijn neus gehouden wordt waar ik dan zelf maar voor moet betalen zonder dat ik weet wat ik krijg.
[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 01-03-2026 10:40 ]
[removed]
Dat is inmiddels wel aan banden gelegd.HvdBent schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:08:
[...]
dat is wel waar, maar de commerciële bureaus zijn veel duurder, al zie je dat zelf niet. Daar betaalt de gemeente voor
valt tegen, onze gemeente waarschuwt er nog steeds voor. Vaak levert het een verlaging van de belasting met 10-20 euro op, maar kost het zeker 1500 euro voor de gemeente
Je kunt het toch prima gebruiken? Maar misschien niet waar je het voor wilt gebruiken? Dat zijn toch twee verschillende zaken?BertVK schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:24:
[...]
Dat wist ik niet, weer wat geleerd.
Technisch gezien hebben we dus ook eigen grond naast de woning, maar die kunnen we niet gebruiken omdat daar die brandgang loopt. Hoe dan ook, eind- ook of hoekwoning is volgens mij niet relevant in deze. Wel dat we die grond geen tuin/oprit, etc. is.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hier is de WOZ 305.000, buurman heeft een WOZ van 315.000 voor vergelijkbaar huis in slechtere staat. Waarom hij structureel 10K hoger zit is mij een raadsel.redwing schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:39:
Ik kan iig zeggen dat ik bij ons huis terecht de melding krijg dat bezwaar maken geen zin heeft. Ze geven dus iig niet standaard een reactie dat het slim is om bezwaar te maken. Maar hoe ze het precies berekenen blijft natuurlijk wel de vraag.
@True Ik heb het in 2024 voor het laatst gebruikt. Toen heeft de gemeente mij de bezwaarproces kostenvergoeding overgemaakt die ik vervolgens weer moest overmaken aan het WOZ bezwaarbedrijf. Ging om €440 proceskosten terwijl mijn belastingbesparing veel lager was... dat was iets van €40.HvdBent schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:11:
[...]
valt tegen, onze gemeente waarschuwt er nog steeds voor. Vaak levert het een verlaging van de belasting met 10-20 euro op, maar kost het zeker 1500 euro voor de gemeente
Ik kan de straat voor mijn huis ook gebruiken, maar dat is toch heel anders dan als dat mijn voortuin zou zijn.No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:22:
[...]
Je kunt het toch prima gebruiken? Maar misschien niet waar je het voor wilt gebruiken? Dat zijn toch twee verschillende zaken?
dus gaat die vergelijking niet op, de straat is niet van jou, de brandgang was wel in bezitRubbergrover1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:31:
[...]
Ik kan de straat voor mijn huis ook gebruiken, maar dat is toch heel anders dan als dat mijn voortuin zou zijn.
Maar bij een brandgang heb je in het algemeen te maken met zaken als recht van overpad, wat maakt dat je er niet mee kunt doen wat je zou willen. In tegenstelling tot een 'gewone' tuin.No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:29:
[...]
dus gaat die vergelijking niet op, de straat is niet van jou, de brandgang was wel in bezit
Ja dat is wat ik zeg toch, @BertVK zegt dat ze die grond niet kunnen gebruiken. Maar dat kan prima. Je kunt er overheen lopen, misschien fietsen, je kunt wat leuks aan de schutting hangen, noem maarop. Je kunt het dus wel gebruiken maar niet zoals je zelf zou willen want dan zou er misschien een schuurtje staan of een leuke loungehoek of misschien zelfs wel een pony .Rubbergrover1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:41:
[...]
Maar bij een brandgang heb je in het algemeen te maken met zaken als recht van overpad, wat maakt dat je er niet mee kunt doen wat je zou willen. In tegenstelling tot een 'gewone' tuin.
No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Ja dat is wat ik zeg toch, @BertVK zegt dat ze die grond niet kunnen gebruiken. Maar dat kan prima. Je kunt er overheen lopen, misschien fietsen, je kunt wat leuks aan de schutting hangen, noem maarop. Je kunt het dus wel gebruiken maar niet zoals je zelf zou willen want dan zou er misschien een schuurtje staan of een leuke loungehoek of misschien zelfs wel een pony .
Dat is in 2026 1,35 miljoen las ik.THM0 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:00:
[...]
Totdat je over de 1.2mio gaat, dan is iedere ton honderd euro per maand netto aan eigenwoningforfait omdat het tarief boven dat bedrag van 0.35% naar 2.35% gaat.
Zag in ons taxatieverslag in de buurt een woning, gaat van 995k naar 1.297k. Dan begint het wel hard te gaan ineens. Is in september '21 verkocht voor 1.240k.
Met gestrekt been.
Maar je begrijpt wat ik bedoel toch? Ik kan 40 m2 van mijn 352 m2 eigen grond niet gebruiken zoals ik wil, omdat ik verplicht ben een voorziening in stand te houden waar 22 ander percelen gebruik van mogen maken. Tegelijkertijd wordt de waarde van die 40m2 op exact dezelfde manier berekend als een m2 meter tuin. Dat lijkt me een beetje krom. Ik neem aan dat je zelf ook minder zou bieden op hetzelfde huis als dat op een perceel zou liggen waar deels een erfdienstbaarheid op rust?No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Ja dat is wat ik zeg toch, @BertVK zegt dat ze die grond niet kunnen gebruiken. Maar dat kan prima. Je kunt er overheen lopen, misschien fietsen, je kunt wat leuks aan de schutting hangen, noem maarop. Je kunt het dus wel gebruiken maar niet zoals je zelf zou willen want dan zou er misschien een schuurtje staan of een leuke loungehoek of misschien zelfs wel een pony .
Ik had een simpele belafspraak ingepland, met mijn 3-tal vragen en de toevoeging dat dit geen bezwaar was in het opmerkingen veld, en ik kreeg een zeer vriendelijke man aan de telefoon enkele dagen later. Hij was het volledig eens met de paar vragen en heeft, ondanks dat ik ook telefonisch aangaf dat dit puur ter controle van de gegevens was, direct aangegeven dat hij toch een WOZ verlaging wilde doorvoeren. Ik zag zojuist dat deze al verwerkt blijkt te zijn. Inderdaad enkele tienduizenden euro's en eveneens wel met minder dan 50.000 euro zoals ik al had verwacht.Paprika schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:04:
Verschil voor mij is iets meer dan 50 euro t.o.v. vorig jaar. Bezwaar zal het proces niet waard gaan zijn, ondanks dat ik genoeg redenen heb om aan te nemen dat ze wel ietsje te hoog zijn gaan zitten (< 50.000 dat dan weer wel).
[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 04-03-2026 12:00 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Je zou het kunnen doen om uit nobele overwegingen op die manier de correcte hoeveelheid belastingen af te dragen, in plaats van te weinig zoals 90% van NL.Kuusj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:54:
Het gaat eigenlijk altijd over het verlagen van de WOZ maar ik overweeg bezwaar aan te tekenen omdat ik hem te laag vind. Ik heb hier ook onderbouwing voor. Denk aan de volgende argumenten:
- Aanzienlijk meer betaald dan de WOZ waarde (orde WOZ 240k en 320k betaald)
- Huis buren (2-onder-1 kap, identiek) WOZ loopt structureel ~25% voor op die van ons huis. Er zit nu 90.000€ tussen.
- Huis buren heeft vergelijkbare staat maar bijv geen uitbouw, geen oprit, dus minder m2’s wat het nog minder logisch maakt wat mij betreft.
Verklaring heb ik in de vorm dat de voordeur van de buren aan een andere straat ligt en dat er andere referentiepanden gebruikt zijn.
Waarom zou ik dit willen? We willen waarschijnlijk binnen 2-3 jaar verhuizen en ik denk dat de WOZ best een impact heeft op wat een taxateur voor het huis opschrijft, en anders dat het voor kopers minder weerstand oproept. Wat het voor de belastingen doet heb ik uitgerekend inclusief eigenwoningforfait. De impact ligt rond de 100€ per jaar schat ik.
Mijn vraag: ben ik achterlijk dat ik dit overweeg of kan het zijn dat ik een punt heb wat betreft de impact van de WOZ op de waardeschatting van mijn huis door makelaar en/of kopers? Edit; die tool van Vereniging Eigen Huis zegt ook (zelfs met mijn oude label C) dat de waarde hoger ligt dan de WOZ en dat bezwaar maken om het te verlagen waarschijnlijk geen nut heeft.
"ben ik achterlijk dat ik dit overweeg?"Kuusj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:54:
Het gaat eigenlijk altijd over het verlagen van de WOZ maar ik overweeg bezwaar aan te tekenen omdat ik hem te laag vind. Ik heb hier ook onderbouwing voor. Denk aan de volgende argumenten:
- Huis buren (2-onder-1 kap, identiek) WOZ loopt structureel ~25% voor op die van ons huis. Er zit nu 90.000€ tussen.
- Huis buren heeft vergelijkbare staat maar bijv geen uitbouw, geen oprit, dus minder m2’s wat het nog minder logisch maakt wat mij betreft.
Verklaring heb ik in de vorm dat de voordeur van de buren aan een andere straat ligt en dat er andere referentiepanden gebruikt zijn.
Waarom zou ik dit willen? We willen waarschijnlijk binnen 2-3 jaar verhuizen en ik denk dat de WOZ best een impact heeft op wat een taxateur voor het huis opschrijft, en anders dat het voor kopers minder weerstand oproept. Wat het voor de belastingen doet heb ik uitgerekend inclusief eigenwoningforfait. De impact ligt rond de 100€ per jaar schat ik.
Mijn vraag: ben ik achterlijk dat ik dit overweeg of kan het zijn dat ik een punt heb wat betreft de impact van de WOZ op de waardeschatting van mijn huis door makelaar en/of kopers? Edit; die tool van Vereniging Eigen Huis zegt ook (zelfs met mijn oude label C) dat de waarde hoger ligt dan de WOZ en dat bezwaar maken om het te verlagen waarschijnlijk geen nut heeft.
Hier is de taxatie ook ruim 25% boven de WOZ-waarde. Er is echt niemand die naar de WOZ waarde kijkt omdat het gewoon bar weinig zegt.Terpen Tijn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:29:
[...]
Je zou het kunnen doen om uit nobele overwegingen op die manier de correcte hoeveelheid belastingen af te dragen, in plaats van te weinig zoals 90% van NL.![]()
Persoonlijke ervaring is dat het echt nul invloed heeft op taxatie. Een vriend van mij heeft recent een taxatie heeft gekregen van 1.8x de WOZ waarde, dus van enig effect lijkt me bij zo'n factor geen sprake.
[removed]
Zou je niet eerst eens bellen met de gemeente?
Dat. Bij ons kan je een belafspraak aanvragen dmv van een formuiertje. Na zo'n gesprekje moest ik soms foto's opsturen en dan was het klaar. De laatste keer kwam de mevrouw zelf met het voorstel om in december alvast maar even te bellen voor het opvolgende jaar om te kijken hoe ver de verbouwing dan wasHEY_DUDE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:19:
[...]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Los van dat ze hier niet meer actief het telefoonnummer communiceren.HEY_DUDE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:19:
[...]
Gemeenten doen hun best om de WOZ waarde vast te stellen. Veel gemeenten kun je gewoon op bellen of contact mee opnemen als je de WOZ te hoog vind. Maar je kan ook gelijk hoog in de boom klimmen.True schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:10:
[...]
Los van dat ze hier niet meer actief het telefoonnummer communiceren.
Met bellen krijg ik niet duidelijk hoe het tot stand komt, dat hele algoritme is onduidelijk en onnavolgbaar, daar mag ook duidelijkheid in komen.
Stel ik zou ze kunnen bellen, nogmaals eerder stond het telefoonnummer op de WOZ-taxatie, maar die staat er niet meer op, op de taxatie wordt wel verwezen naar de bezwaarprocedure op de website. Maar de link naar de contact pagina van de website geeft ook een 404HEY_DUDE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:13:
[...]
Gemeenten doen hun best om de WOZ waarde vast te stellen. Veel gemeenten kun je gewoon op bellen of contact mee opnemen als je de WOZ te hoog vind. Maar je kan ook gelijk hoog in de boom klimmen.
[ Voor 57% gewijzigd door JvS op 07-03-2026 08:15 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Nee, dat is niet krom want bij wet is bepaald om het eenvoudig te houden de fictie van het ontbreken van erfdienstbaarheden als uitgangspunt te nemen.BertVK schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:38:
[...]
Maar je begrijpt wat ik bedoel toch? Ik kan 40 m2 van mijn 352 m2 eigen grond niet gebruiken zoals ik wil, omdat ik verplicht ben een voorziening in stand te houden waar 22 ander percelen gebruik van mogen maken. Tegelijkertijd wordt de waarde van die 40m2 op exact dezelfde manier berekend als een m2 meter tuin. Dat lijkt me een beetje krom. Ik neem aan dat je zelf ook minder zou bieden op hetzelfde huis als dat op een perceel zou liggen waar deels een erfdienstbaarheid op rust?
Ik maak via een buro bezwaar omdat ik vind dat de gemeente juist niet haar best doet en diverse slordigheden laat zien. Hoe kun je de woonoppervlakte de helft te hoog inschattenHEY_DUDE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:13:
[...]
Gemeenten doen hun best om de WOZ waarde vast te stellen. Veel gemeenten kun je gewoon op bellen of contact mee opnemen als je de WOZ te hoog vind. Maar je kan ook gelijk hoog in de boom klimmen.
[ Voor 22% gewijzigd door nokiaan958GB op 10-03-2026 19:48 ]
Het komt niet veel voor, maar er zijn mensen die een hogere WOZ willen omdat ze daarmee naar de bank kunnen om hun LTV klasse te verlagen en daarmee een lagere hypotheekrente kunnen krijgen (paar tienden). Het ligt een beetje aan de bank hoe die klasses zijn ingedeeld. Dus achterlijk nee, als je het doet vanwege een (toekomstige) taxatie waarde, dan is het niet echt nuttig, de WOZ waarde is namelijk minimaal 13 maanden oud.Kuusj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:54:
Edit nav opmerking van @htcahtca schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:33:
[...]
Het komt niet veel voor, maar er zijn mensen die een hogere WOZ willen omdat ze daarmee naar de bank kunnen om hun LTV klasse te verlagen en daarmee een lagere hypotheekrente kunnen krijgen (paar tienden). Het ligt een beetje aan de bank hoe die klasses zijn ingedeeld. Dus achterlijk nee, als je het doet vanwege een (toekomstige) taxatie waarde, dan is het niet echt nuttig, de WOZ waarde is namelijk minimaal 13 maanden oud.
[ Voor 25% gewijzigd door tcw82 op 13-03-2026 16:45 ]
Waarom gebruik je daar niet gewoon een van de vele tools voor? Mix Funda, WalterLiving, Woningstats, Huispedia etc en je krijgt gegarandeerd een beter beeld dan de WOZ.EzraTweaked schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:23:
Ik kijk er wel naar, want ik heb het gekocht in 2020 voor 147k woz was toen 145k, taxatie 3 jaar geleden was 210k, en huidige woz is 270k.
Zo kan ik zonder taxatie toch een beetje een inzicht krijgen op wat ik er minimaal.
Hopelijk over 1/2 jaar is mijn WOZ verdubbeld vergeleken met de woz van 2020 en is mijn verkoop prijs nog eens 15% of hoger.
Relevant voor mij ivm toekomstige emigratie.
Ik kan hier geen touw aan vast knopen... Gaat het nu om de woning die je gekocht of verkocht hebt en welke WOZ waarde met welke peildatum? En wat wijkt het dan af van je verkoop of aankoop prijs? (nofi; als je zo ook je bezwaar kenbaar maakt, dan kan een ambtenaar ook niet zoveel meetcw82 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:04:
[...]
Dat laatste is op papier inderdaad zo (13 maanden), echter, toen wij in maart 2019 ons huis verkochten en rond dezelfde tijd de WOZ aanslag kregen waren wij het daar niet mee eens (die WOZ aanslag, verkoop wel) Dus wij in protest! We kregen doodleuk te horen...."oh, maar uw woning was toch te koop en is hij verkocht voor hoeveel dan?" ... bedrag X... waarop het antwoord was, "Dan klopt de afgegeven WOZ, bezwaar afgewezen". Het is maar net was ze het beste uitkomt... want wij hadden in november 2018 een (officiële) taxatie laten doen voor een bouwdepot. Daarbij is de woning getaxeert voor 325.000, na verbouwing. De verbouwing die niet door kon/mocht gaan omdat de gemeente ergens voor onze aankomst in de wijk een bestemmingsplanwijziging had doorgevoerd waardoor opbouwen op het dak terras niet meer mocht zoals wij hadden bedacht, wat indirect voor ons ook de reden van vertrek was.
Waar hebben we het dan over:
Ik weet helaas de exacte getallen niet allemaal meer, dit is waar het circa omging:
Gekocht in 2015 voor 285.000
oude WOZ was iets als 300.000 (peildatum 01- 2017)
nieuwe WOZ 460.000 (met 160.000 euro omhoog in 1 jaar, PD 01-2018),
woning op de markt gezet voor 400.000
woning verkocht voor 471.000
Er waren geen woning in de straat verkocht in de 5 jaar daarvoor, ging om de Corrie ten Boomstraat Haarlem, zijn vrij "unieke" woningen, weinig vergelijkbaars in de omgeving.
taxatie... steekt u die maar in de bibs... de acties die nog moeten gaan plaatsvinden houden wij graag aan voor de inning van de centjes.
Ik zal er eens wat aan editen. Bezwaar was per telefoon, dat lukt meestal wel aardig. None taken.htca schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:52:
[...]
Ik kan hier geen touw aan vast knopen... Gaat het nu om de woning die je gekocht of verkocht hebt en welke WOZ waarde met welke peildatum? En wat wijkt het dan af van je verkoop of aankoop prijs? (nofi; als je zo ook je bezwaar kenbaar maakt, dan kan een ambtenaar ook niet zoveel mee)
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq