Ervaringen met de WOZ waarde

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:04
Sport_Life schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:36:
Woz is 9% gestegen en de totale aanslag 2% van 1468 naar 1497. :).
Zo had ik het hier nog niet bekeken.
WOZ is 9,2% gestegen maar de aanslag is hier 1,8% lager.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:00
Vandaag de WOZ waarde ontvangen… 16,5% omhoog… vorig jaar bezwaar gemaakt (zelf rechtstreeks bij de Gemeente, dus niet via zo’n bureau) en gelijk gekregen en nu lijkt het er op dat ze dat dit jaar weer willen ‘compenseren’ met deze belachelijke verhoging. Opnieuw bezwaar maken dus… rond de 10% had ik geloofwaardiger gevonden.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:00
frumper schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:18:
[...]

Sinds wanneer telt een veranda mee? Wij hebben in '24 ook een tuinkamer laten zetten op een gestortte vloer (totale kosten 'iets' meer dan die 4k) van zo'n 30m2 maar die is zoals ik zie echt niet meegenomen nog in de WOZ waarde (en imho zijn het ook geen bewoonbare meters, hoewel we er wel ook een extra kamer in hebben gemaakt als thuiskantoor)
Bij mij was een afdakje bij mijn garage wat gebruikt wordt om fietsen onder te stallen als tuinhuisje gezien en meegeteld. Dat krijg je als je een luchtfoto van bovenaf bekijkt en een ‘aanbouw’ ziet aan een garage. Bezwaar gemaakt (met nog wat andere zaken) en gelijk gekregen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:43
Aankoopprijs 389k
Waarde volgens verschillende platformen en makelaar op dit moment 450-500k
Woz 364k

Valt mee maar ik schrik met name van de totale kosten aan gemeentebelastingen tegenwoordig. €1600 voor een dorp. Ik vind het schandalig veel geld.

SiberischeHusky Shepsky

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

CryptoNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:42:
Aankoopprijs 389k
Woz 364k

Valt mee maar ik schrik met name van de totale kosten aan gemeentebelastingen tegenwoordig. €1600 voor een dorp. Ik vind het schandalig veel geld.
:o

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• CryptoNL
Vraag mij ook af of je bezwaar kunt maken tegen de totale gemeentelijke belastingen. Echt schandalig veel geld.

SiberischeHusky Shepsky

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
CryptoNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:01:
[...]

Vraag mij ook af of je bezwaar kunt maken tegen de totale gemeentelijke belastingen. Echt schandalig veel geld.
Ja ze hebben er zelfs een speciale datum voor vastgesteld: woensdag 18 maart 2026.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:46
Zitten er bij 1600 wellicht nog andere belastingen?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

CryptoNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:01:
Nou, laat dat nou treffen. Over drie weken zijn er verkiezingen die precies hierover gaan :)

• AnthonyR
  • Laatst online: 08:40
SunnieNL schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:49:

Het taxatierapport is ook vreemd. Een van de vergelijkbare huizen verkocht op 12 februari 2025: verkoopwaarde 440k, vastgestelde woz van 1-1-25 465k. Een andere verkocht in december 2024: verkoopwaarde 412k, vastgestelde woz van 1-1-25: 520k

Daarbovenop kwam er gisteren een krantenartikel dat gemeente Gorinchem de WOZ stelselmatig 8% boven de verkoopprijs plaatst in het afgelopen 2 jaar.
Zit in dezelfde gemeente, stijging van nog geen 5%. En voor het WOZ bedrag zou ik het zeker niet verkopen. Wel in een andere prijsklasse, dus minder transacties.

[ Voor 4% gewijzigd door AnthonyR op 26-02-2026 06:41 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
SunnieNL schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:49:
Nieuwe waarde vandaag binnengekregen. 12% omhoog. Echter, vorig jaar was niet opgevallen dat een 100% identiek huis op 40 meter afstand weer afgedreven is van mijn woz waarde. 2 jaar na de koop van mijn huis heb ik de WOZ van die van mij naar beneden gebracht omdat er bijna 50k verschil zat tussen de woningen en de WOZ hoger was gezet dan ik had betaald. Eerste keer mislukte dat vanwege een 'foutje in de waarde van het andere huis', het jaar erop was dat nog steeds en heb ik gezegd dat na een waarschuwing en niet aanpassen van die waarde ik het gerust naar de rechtbank toe trek en hebben ze het gelijk getrokken in mijn voordeel. De jaren erna was het verschil ongeveer 1k tot vorig jaar, toen was het weer 25k. Morgen even opletten of die bij WOZ waardeloket naar boven komt, maar als het verschil nog steeds 25k+ is dan trek ik wel weer aan de bel met een bezwaar. Nee heb je, Ja kun je krijgen.

Het taxatierapport is ook vreemd. Een van de vergelijkbare huizen verkocht op 12 februari 2025: verkoopwaarde 440k, vastgestelde woz van 1-1-25 465k. Een andere verkocht in december 2024: verkoopwaarde 412k, vastgestelde woz van 1-1-25: 520k

Daarbovenop kwam er gisteren een krantenartikel dat gemeente Gorinchem de WOZ stelselmatig 8% boven de verkoopprijs plaatst in het afgelopen 2 jaar.
Gorinchem heeft hoog dalem. Die wijk trekt alles uit verband qua waarde vs de rest. Die trekt dus alles mee.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• CryptoNL
eamelink schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:41:
[...]

Nou, laat dat nou treffen. Over drie weken zijn er verkiezingen die precies hierover gaan :)
Dat gaat geen enkel verschil maken. We wonen al jaren in dit dorp en de GB is hier altijd al heel hoog geweest zo blijkt.

SiberischeHusky Shepsky

• AnthonyR
Bschnitz schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 06:49:
[...]

Gorinchem heeft hoog dalem. Die wijk trekt alles uit verband qua waarde vs de rest. Die trekt dus alles mee.
Mooie wijk O+

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:35
Ik kreeg gisteren ook de Gemeentebelastingsaanslag binnen met daarin de nieuwe (peildatum 1-1-2025) WOZ waarde, die is 13,6% hoger dan het jaar daarvoor. Bij de gemeente het taxatierapport opgevraagd, en de 3 referentieobjecten zijn respectievelijk ongeveer 1, 6 en 8 procent in WOZ waarde gestegen. 1 van de referentiewoningen is daarmee van 10k duurder naar 25k goedkoper dan mijn woning geworden! Ik heb dus maar bezwaar gemaakt dat ik geen onderbouwing zie voor 13,6% waardestijging.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Aankoopprijs 389k
Woz 364k

Ga naar de website van de gemeente, kijk waar ze het aan uit geven.
Kies wat je tegenstaat qua uitgaves en ga naar de gemeenteraad om ze uit te leggen wat beter kan en hoop dat ze je mening waarderen :)

Vooral in een durp kan een individuele burger makkelijk de lagere overheid benaderen en input geven.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
WOZ hier 2,7% gestegen. Dat lijkt nogal een uitzondering te zijn gezien de percentages die ik hier voorbij zie komen.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Aankoopprijs 389k
Woz 364k

Hier is de WOZ 604k (5,7% gestegen, verwacht wel dat ie volgend jaar flink omhoog gaat aangezien wij hier afgelopen oktober zijn komen wonen dus verkoopprijs...) en moeten wij +/- €1.440,- betalen.
Bijzonder dat er onderling zoveel verschil in kan zitten, hogere waarde maar minder betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rensjuh op 26-02-2026 08:43 ]

• CryptoNL
Rensjuh schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:42:
[...]

Hier is de WOZ 604k (verwacht wel dat ie volgend jaar flink omhoog gaaat) en moeten wij +/- €1.440,- betalen.
Bijzonder dat er onderling zoveel verschil in kan zitten, hogere waarde maar minder betalen.
Mijn vader ongeveer dezelfde woz €800 per jaar ;) Inderdaad de verschillen zijn bizar groot

SiberischeHusky Shepsky

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rensjuh schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:42:
[...]

Hier is de WOZ 604k (5,7% gestegen, verwacht wel dat ie volgend jaar flink omhoog gaat aangezien wij hier afgelopen oktober zijn komen wonen dus verkoopprijs...) en moeten wij +/- €1.440,- betalen.
Dat is niet bijzonder, maar gewoon logisch.
De WOZ is tenslotte alleen maar de verdeelsleutel hoe de gemeentelijke begroting over de inwoners wordt verdeeld voor de financiering :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste