PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Jawel… 1 referentiepand is verkocht in februari 2025Sport_Life schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:18:
[...]
Het betreft de woz waarde per 1-1-25 dus woningen die daarna zijn verkocht worden waarschijnlijk niet meegenomen.
Dan is die in 2024 verkocht en 2025 langs de notaris gegaan.Paralize_nl schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:24:
[...]
Jawel… 1 referentiepand is verkocht in februari 2025
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ik was bang voor een sterke stijging, aangezien wij allerlei stukken (taxatierapport, koopcontract) aan de gemeente hebben moeten aanleveren voor WOZ onderzoek. De WOZ waarde ligt echter ~5% onder de taxatiewaarde en aankoopprijs eind 2024.
Ik was benieuwd naar de referentiepanden, maar ik kan online nog geen 2025 stukken vinden.
Ze willen hier in Utrecht de begroting rondbreien met oa ozb en parkeren.VidaR-9 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:19:
21% stijging, wow! Hier 0,6% stijging ten opzichte van vorig jaar.
Ik was bang voor een sterke stijging, aangezien wij allerlei stukken (taxatierapport, koopcontract) aan de gemeente hebben moeten aanleveren voor WOZ onderzoek. De WOZ waarde ligt echter ~5% onder de taxatiewaarde en aankoopprijs eind 2024.
Ik was benieuwd naar de referentiepanden, maar ik kan online nog geen 2025 stukken vinden.
Ik vermoed dat daarom het ook allemaal ineens hard stijgt. Bij peildatum 01-2026 had ik me er nog iets bij voor kunnen stellen.
125k zegt niet zoveel, is dat op een huis van 300k of 1 miljoen?MzKzM73 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:22:
Hier een stijging van 125k tov waarde vorig jaar. Moest ook maar eens even de referentiepanden opvragen want dat is wel heul veel.
The devil is in the details.
Valt wel mee in Utrecht. Hier WOZ van 580k naar 650k, 12 procent stijging. Maar OZB van 520 naar 524 euro. Minder dan 1 procent.Paralize_nl schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:07:
[...]
Ze willen hier in Utrecht de begroting rondbreien met oa ozb en parkeren.
Ik vermoed dat daarom het ook allemaal ineens hard stijgt. Bij peildatum 01-2026 had ik me er nog iets bij voor kunnen stellen.
Dat hoef je niet op te vragen, staan gewoon in de taxatie/waardebepaling rapport dat je krijgt als je inlogt met je digid.MzKzM73 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:22:
Hier een stijging van 125k tov waarde vorig jaar. Moest ook maar eens even de referentiepanden opvragen want dat is wel heul veel.
Dit is tenminste zo bij BGHU (mid NL).
Tevens worden huizen verkocht in 2025 wel meegenomen in mijn geval. Van beide huizen zie ik verkoopdata/overdracht van augustus 2025 en zelfs november 2025 bij staan. Lijkt mij niet dat ze 1 jaar geleden werden verkocht.
Ozb 75 euro omhoog en waterheffing 40. (beiden op woz)Sendak239 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:30:
[...]
Valt wel mee in Utrecht. Hier WOZ van 580k naar 650k, 12 procent stijging. Maar OZB van 520 naar 524 euro. Minder dan 1 procent.
Totaal 275 meer dan vorig jaar.
Nu op 1850.-
Denk dat bezwaar maken echt maar paar tientjes gaat schelen max. Dus ik laat ‘t er maar bij.
Zo'n beetje ertussenin zeg maar. Dat is ook waarom ik graag de referentiewoningen tegemoet zie want een krappe 20% in 1 jaar erbij vind ik nogal wat.Hahn schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:28:
[...]
125k zegt niet zoveel, is dat op een huis van 300k of 1 miljoen?
De OZB is een verdeelsleutel. Stijgende woningwaardes hebben geen impact op de inkomsten voor de gemeente.Paralize_nl schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:07:
[...]
Ze willen hier in Utrecht de begroting rondbreien met oa ozb en parkeren.
OZB is gelukkig maar €4 per jaar meer.
Over het geheel betalen wij wel €37 per jaar meer.
Weinig zij om er tegen in te gaan.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Het te betalen bedrag valt me nog enigszins mee, maar €7 meer t.o.v. vorig jaar.
Hier is als referentiepand een verkochte woning van mei 2025 meegenomen.
Waarom ben ik dan 300 euro meer kwijt? Enige dat echt significant is gewijzigd is mijn woz waarde. Daar wordt oa ozb en water met een % over geheven.HEY_DUDE schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:56:
[...]
De OZB is een verdeelsleutel. Stijgende woningwaardes hebben geen impact op de inkomsten voor de gemeente.
Dat percentage is dus ook iets wat significant is gewijzigd...Paralize_nl schreef op zondag 15 februari 2026 @ 00:01:
[...]
Waarom ben ik dan 300 euro meer kwijt? Enige dat echt significant is gewijzigd is mijn woz waarde. Daar wordt oa ozb en water met een % over geheven.
*En uiteraard worden hun uitgaven ook gewoon hoger door salarissen en andere kosten. Net als overal verder in de maatschappij.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ahja. Gevoelsmatig en als je kijkt naar de factuur is hogere woz ook hogere ozb.Rubbergrover1 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:43:
[...]
Dat percentage is dus ook iets wat significant is gewijzigd...
Maar idd met een ander % boeit de woz niet.
(google AI, niet verder gecontroleerd, maar gevoelsmatig klopt het wel)Hier is een overzicht van de historische OZB-percentages (eigenaren woningen) in Emmen:
2024: 0,1177% van de WOZ-waarde
2023: 0,14% van de WOZ-waarde
2021: 0,18% van de WOZ-waarde
Hier is de WOZ in 1 jaar met bijna 25% gestegen. Er staan veel gelijke type huizen in de buurt en onze nieuwe buren hebben afgelopen jaar na een lange zoektocht hun huis voor ruim boven vraagprijs gekocht omdat ze het graag wilde hebben. De gemeente houdt nu die koopprijs als nieuwe norm/waarheid aan.EiT schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:36:
Hier 10% stijging in woz. Huis is nu dubbel dan wij nieuwbouw hebben gekocht 8 jaar terug.
OZB is gelukkig maar €4 per jaar meer.
Over het geheel betalen wij wel €37 per jaar meer.
Weinig zij om er tegen in te gaan.
Edit, WOZ ruim x2 in 5 jaar tijd ondanks bouwjaar 1982
[ Voor 4% gewijzigd door Jorissie87 op 15-02-2026 09:55 ]
9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
En voor de referentie objecten die afgelopen jaar verkocht zijn in de omgeving klopt het ook wel.
Maar geen van die objecten is in vergelijkbare staat helaas
Maar als ik voorbeeld brieven voor bezwaar kijk gaan ze van objecten in vergelijkbare staat uit, maar is mijn geval dus niet mogelijk.
Iemand een voorbeeld brief waarin je kan aangeven waar je aangeeft dat vergelijken met andere objecten niet mogelijk is.
ICE ICE Baby
Klopt. Dan kunnen de landelijke politici met droge ogen en hun teflon huidje zeggen dat ze goed bezig zijn omdat de landelijke lasten voor de burger niet stijgen. En half Nederland trapt daar in.ArthurMorgan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:54:
Gemeenten krijgen steeds meer taken van het rijk*, en niet genoeg geld om die taken uit te voeren. Dus moet de OZB omhoog. Als je huis minder waard was geworden dan was het OZB percentage dusdanig verhoogd dat je ook 300€ meer had moeten .
Destijds na aankoop ook een vragenlijst ontvangen om waardebepaling te peilen.
Lijkt dat ze dat letterlijk hebben overgenomen.
Ozb (0.18%) dus ook marginaal hoger. Geen enorm schokkende bedragen gelukkig.
Gewoon even bellen met de gemeente, dat werkt het best. Sturen ze een formulier op waar je e.a. op kunt aangevendjmuggs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:51:
Hier WOZ 28% is omhoog gegaan, dat zal vast wel kloppen voor deze gemeente.
En voor de referentie objecten die afgelopen jaar verkocht zijn in de omgeving klopt het ook wel.
Maar als ik voorbeeld brieven voor bezwaar kijk gaan ze van objecten in vergelijkbare staat uit, maar is mijn geval dus niet mogelijk.
Iemand een voorbeeld brief waarin je kan aangeven waar je aangeeft dat vergelijken met andere objecten niet mogelijk is.
Even met het laatste beginnen, het is niet zo evident dat je een object in goede staat niet kunt vergelijken met een object in minder goede staat. Uiteraard is dat laatste object c.p. minder waard, maar dat maakt ze nog niet onvergelijkbaar. Daar zijn bepaalde afslagen voor bepaald, die ook weer afhankelijk van locatie, type woning etc. kunnen zijn. Als je sec aangeeft dat de objecten niet te vergelijken zijn omdat ze niet in de zelfde staat verkeren, dan zal je bezwaar dus m.i. linea recta afgewezen worden.djmuggs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:51:
Hier WOZ 28% is omhoog gegaan, dat zal vast wel kloppen voor deze gemeente.
Wat wel mogelijk is, is aangeven dat bijvoorbeeld het verschil in waarde per m² niet voldoende rekening houdt met het verschil in staat van onderhoud. Maar ook dan zul je moeten aankomen met "bewijzen" waarom die waarde in jouw geval veel lager zou moeten zijn.
Wow, wat zijn ze snel bij jullie gemeente! Hier in Utrecht duurt het vaak tot ver in de maand mei voor ze alle nieuwe WOZ's rond hebbenducoquelicot schreef op maandag 16 februari 2026 @ 00:00:
Onze WOZ is met 15k verlaagd. Van 460 naar 450. Maar we mogen gelukkig wel gewoon meer OZB betalen.
Ik heb anders vrijdag op zaterdag bericht ontvangen van de BghU met de belastingen voor 2026 en daar staat gewoon de nieuwe WOZ (2026) in voor mij (+10.3%) in Utrecht.Valorian schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Wow, wat zijn ze snel bij jullie gemeente! Hier in Utrecht duurt het vaak tot ver in de maand mei voor ze alle nieuwe WOZ's rond hebben
Ah, hopelijk zijn ze bij mij ook zo snel. Afgelopen 3 jaar zat mijn wijk kennelijk ergens onderaan de stapel (was elke keer laat april / begin mei. De BghU-aanslag werd dan gesplit in delen (tweede deel pas mei-juni)Paprika schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:13:
[...]
Ik heb anders vrijdag op zaterdag bericht ontvangen van de BghU met de belastingen voor 2026 en daar staat gewoon de nieuwe WOZ (2026) in voor mij (+10.3%) in Utrecht.
EDIT: Ze hebben inderdaad een sprintje getrokken. Zie in mijn BGHU dat mijn aanslag er ook al staat, inclusief nieuwe WOZ. WOZ-waarde is 20% gestegen.
Grondslagpercentage is gedaald van 0,0895% naar 0,0806%, dus mijn werkelijke stijging aan OZB blijft gelukkig beperkt tot ongeveer 9%. Maar toch fors. Echter gezien het enorme begrotingstekort van de stad Utrecht niet zo vreemd...
Ik had het trouwens verkeerd onthouden zie ik. Vorig jaar had ik mijn aanslag ook eind februari. In 2024 was het eind maart. In 2023 eind mei (in twee delen).
[ Voor 35% gewijzigd door Valorian op 17-02-2026 10:35 ]
Er zijn wijken waar de WOZ sowieso flink achterloopt op de verkoopprijs. Zeker in de 1930 wijken is 1 miljoen op Funda en 700.000 als WOZ eerder de standaard dan de uitzondering lijkt het.
Grondslagpercentage is gedaald van 0,0895% naar 0,0806%, dus mijn werkelijke stijging aan OZB blijft gelukkig beperkt tot ongeveer 9%. Maar toch fors. Echter gezien het enorme begrotingstekort van de stad Utrecht niet zo vreemd...
Kunnen er weer wat 2 jaar oude straten worden verlegd.
[ Voor 16% gewijzigd door Paprika op 17-02-2026 11:23 ]
Voor mij zou bezwaar best wat opleveren, mijn huis staat als 90m2 in het kadaster terwijl het in feite max 70 a 75 is. Denk ooit iemand met een vork gemeten voor een verkoop, nog voor dat dat allemaal wat strenger werd, denk aan een zolder met vlizo-trap en zonder voldoende daglicht, en het meenemen van een serre die niet meer bestaat (en waarschijnlijk bestond uit golfplaten). Ik denk dat als ik bezwaar maak er ongeveer 75-100K af kan. Misschien dat dat al met al 100 euro per jaar kan schelen (alle belastingen bij elkaar opgeteld)...Paprika schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:04:
[...]
Er zijn wijken waar de WOZ sowieso flink achterloopt op de verkoopprijs. Zeker in de 1930 wijken is 1 miljoen op Funda en 700.000 als WOZ eerder de standaard dan de uitzondering lijkt het.
[...]offtopic:Verschil voor mij is iets meer dan 50 euro t.o.v. vorig jaar. Bezwaar zal het proces niet waard gaan zijn, ondanks dat ik genoeg redenen heb om aan te nemen dat ze wel ietsje te hoog zijn gaan zitten (< 50.000 dat dan weer wel).
Kunnen er weer wat 2 jaar oude straten worden vervangen.
WOZ loop altijd tot ca 2 jaar achter op de echte (huidige) waarde, dus vooral als het een beetje doorstijgt is het niet te vergelijken met een huidige Funda waarde.Paprika schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:04:
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Niet helemaal. In mijn ervaring is het juist dat ze de laatste 10 jaar steeds scherper zijn geworden. En in mijn geval specifiek waren ze blijkbaar (sinds mijn verhuizing 6 jaar geleden) altijd al te scherp. Ik kreeg vorig jaar ineens 448.000 voor mijn kiezen en dat vond ik toch een beetje te gortig. Had het er over met een buurman en die had 'maar' 405.000. Aangezien de appartementen in deze flat voor ergens tussen de 400.000 en 450.000 te koop staan, vond ik hun 448 een beetje te scherp. En die buurman woont pal onder mij, dus het is een identiek appartement. Later nog even op die site gekeken waar je al de woningen in deze flat kunt bekijken en zag ik dat ik echt de enige uitschieter was. Bezwaar uiteraard toegekend, maar ik zag ook dat dit ook zo was voor het jaar daarvoor. Heel merkwaardig hoe dat tot stand gekomen is.YakuzA schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:54:
[...]
WOZ loop altijd tot ca 2 jaar achter op de echte (huidige) waarde, dus vooral als het een beetje doorstijgt is het niet te vergelijken met een huidige Funda waarde.
Momenteel hebben ze de lat op 428k gelegd en dat klopt best wel. Ja, er zit er af en toe een tussen die 450k vraagt, maar dit lijkt mij een beter gemiddelde. Dus redelijk 'on the dot' als je het mij vraagt.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Voor mijn gemeente geldt dit m.i. niet meer. Het loopt mee met de huidige prijzen of misschien 6 maanden achter, maar 2 maanden achter echt niet meer.YakuzA schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:54:
[...]
WOZ loop altijd tot ca 2 jaar achter op de echte (huidige) waarde, dus vooral als het een beetje doorstijgt is het niet te vergelijken met een huidige Funda waarde.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Kadaster laten aanpassen.Valorian schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:24:
[...]
Voor mij zou bezwaar best wat opleveren, mijn huis staat als 90m2 in het kadaster terwijl het in feite max 70 a 75 is. Denk ooit iemand met een vork gemeten voor een verkoop, nog voor dat dat allemaal wat strenger werd, denk aan een zolder met vlizo-trap en zonder voldoende daglicht, en het meenemen van een serre die niet meer bestaat (en waarschijnlijk bestond uit golfplaten). Ik denk dat als ik bezwaar maak er ongeveer 75-100K af kan. Misschien dat dat al met al 100 euro per jaar kan schelen (alle belastingen bij elkaar opgeteld)...
Het gaat om de waarde per 1-1-2025. En verkijk je niet op vraagprijzen op Funda. Het gaat om de werkelijke verkoopprijs, die nooit eens nogal eens hoger ligt door overbieden.True schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:21:
[...]
Voor mijn gemeente geldt dit m.i. niet meer. Het loopt mee met de huidige prijzen of misschien 6 maanden achter, maar 2 maanden achter echt niet meer.
Hoe kun je dat nou stellen? Dat is echt gemeente afhankelijk.deejeebv schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:16:
[...]
die nooit eens hoger ligt door overbieden.
Foutje door auto correctie, is aangepast.Wispe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:20:
[...]
Hoe kun je dat nou stellen? Dat is echt gemeente afhankelijk.
Je krijgt deze maand de aanslag met peildatum 1-1-2025.True schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:21:
[...]
Voor mijn gemeente geldt dit m.i. niet meer. Het loopt mee met de huidige prijzen of misschien 6 maanden achter, maar 2 maanden achter echt niet meer.
Dus het is minimaal 1 jaar en 2 maanden geleden dat de WOZ prijs op dat nivo was.
Plus dat dit op vergelijkbare verkopen tussen 1-1-2024 en 1-1-2025 is gebaseerd. Hiermee is de prijs dus mede gebaseerd op verkopen van meer dan 2 jaar geleden.
PSN
Maar in de praktijk gebeurt dat niet. In mijn taxatieverslag is een verkoop uit mei 2025 meegenomen.YakuzA schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:09:
[...]
Je krijgt deze maand de aanslag met peildatum 1-1-2025.
Dus het is minimaal 1 jaar en 2 maanden geleden dat de WOZ prijs op dat nivo was.
Plus dat dit op vergelijkbare verkopen tussen 1-1-2024 en 1-1-2025 is gebaseerd. Hiermee is de prijs dus mede gebaseerd op verkopen van meer dan 2 jaar geleden.
Ik heb ze er bij mij niet tussen gezien de afgelopen jaren, maar de n=1 conclusie is altijd trickyWispe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:11:
[...]
Maar in de praktijk gebeurt dat niet. In mijn taxatieverslag is een verkoop uit mei 2025 meegenomen.
Hebben ze die van mei 2025 dan weer omlaag terug gerekend naar 1-1-2025?
PSN
Dat staat er niet bij. Hoe zou je dat kunnen berekenen dan?YakuzA schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:15:
[...]
Ik heb ze er bij mij niet tussen gezien de afgelopen jaren, maar de n=1 conclusie is altijd tricky
Hebben ze die van mei 2025 dan weer omlaag terug gerekend naar 1-1-2025?
Sowieso kloppen de referentiewoningen in verhouding niet echt met de mijne, want ze zijn allemaal 7m2 groter.
Die van mei 2025 heeft een dakterras, wat ik ook heb.
De andere is december 2024 verkocht en de verkoopprijs is 14k lager dan mijn WOZ 2025 en de WOZ 2025 van die woning is 25k hoger dan de mijne.
Zal vast vatte vingerwerk zijn…
Er wordt gekeken naar de verkopen tussen een jaar voor de peildatum en een halfjaar na de peildatumYakuzA schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:09:
[...]
Je krijgt deze maand de aanslag met peildatum 1-1-2025.
Dit jaar echter iets vreemds. Geen WOZ op de aanslag, maar wel een verhoging van watervebruik van 2 naar 6. Ik valt in de verbruikscategorie 2 en niet 6.
In totaal is de aanslag honderden euro’s lager dan met WOZ. Snap hier vrij weinig van. Is via Munitax.
Oei, dat vind ik dan weer erg traag... Vervelend! Moet je dan ook met terugwerkende kracht betalen?Valorian schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Wow, wat zijn ze snel bij jullie gemeente! Hier in Utrecht duurt het vaak tot ver in de maand mei voor ze alle nieuwe WOZ's rond hebben
Uit de TS:So_Surreal schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:36:
Is 01-01 2025 de meest recente WOZ waarde?
De WOZ-waardepeildatum
In de eerste 8 weken van een jaar wordt de WOZ-waarde bepaalt over de waardepeildatum van 1 januari van het vorige jaar. De WOZ-waarde die je in 2024 krijgt gaat dus over de waardepeildatum van 1 januari 2023. Dit is relevant voor stijgingen door vraag en aanbod op de huizenmarkt, maar ook voor veranderingen aan kavels en verbouwingen. [3]
Het verbaast mijn ook eigenlijk hoe snel sommige het al hebben hierValorian schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Maar je heb de WOZ-waarde toch ook nodig voor je aangifte inkomstenbelasting?
Ja, die je in 2025 hebt gekregen.bie100 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:10:
[...]
Het verbaast mijn ook eigenlijk hoe snel sommige het al hebben hier![]()
Het huis dat we afgelopen jaar hebben gekocht hebben we voor minder dan de WOZ waarde gekocht, de gemeente kreeg het door en stuurde meteen een vragenlijst op basis waarvan de WOZ waarde is aangepast.True schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:21:
[...]
Nu ligt de WOZ nog boven de koopprijs, maar we hebben aardig verbouwd, en dit jaar gaan we verder met isoleren.
Ik heb een beetje dezelfde situatie....aangekocht rondom WOZ waarde, kreeg ook een brief van de gemeente met allerlei vragen omtrent verbouwingen etc.HvdBent schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:02:
[...]
Het huis dat we afgelopen jaar hebben gekocht hebben we voor minder dan de WOZ waarde gekocht, de gemeente kreeg het door en stuurde meteen een vragenlijst op basis waarvan de WOZ waarde is aangepast.
Nu ligt de WOZ nog boven de koopprijs, maar we hebben aardig verbouwd, en dit jaar gaan we verder met isoleren.
We hebben inmiddels inderdaad flink verbouwd, maar ik hoef de gemeente toch niet wijzer te maken? Zover ik kan zien is het niet verplicht die brief in te vullen en te retourneren, dat heb ik tot op heden dus ook nog niet gedaan.
Je hebt de waarde nodig met peildatum van het jaar vóór het jaar waarover je aangifte doet. De WOZ waarde van 1-1-2025 is dus nodig voor de aangifte over 2026, die je in de loop van 2027 invult. Er is voor de inkomstenbelasting dus niet echt haast.bie100 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:10:
[...]
Het verbaast mijn ook eigenlijk hoe snel sommige het al hebben hier![]()
7 Jaar geleden gekocht voor 230k met WOZ 227k.
In die jaren veel gedaan en verbouwd en in de loop van vorig jaar nieuw energielabel A gekregen (vanuit E).
WOZ was over 2025 (met label E) al 360k en nu vastgesteld 393k.
De huizen waarmee vergeleken is zijn m.i. allemaal niet vergelijkbaar en '(ruim) slechter' (kleiner, slechtere staat, minder voorzieningen, slechter energielabel) maar wel (veel) duurder. Ik had zelf voordat ik em binnen had verwacht 400k+ te zien, met name door het energielabel, dus ik vind het eigenlijk wel meevallen...
Lasten gaan met 7 euro omlaag (kan die berekening nog niet inzien wegens technische problemen, dus niet aangeven waar dit aan ligt)...
Wat ze toen in Utrecht deden was de belastingaanslag splitten: het deel met alle niet aan WOZ-gekoppelde belastingen (afvalstoffenheffing, etc) werd in februari al gestuurd. Het tweede deel met de aan WOZ-gekoppelde belastingen (OZB, etc.) werd in mei gestuurd. De totaalsom bleef uiteraard gelijk, maar zelf vind ik het wel fijn om gewoon alles in een keer betaald te hebben in feb, dan is het maar weg. Ik hou ook niet van de per-maand-optie dus maak altijd in een keer alles over.ducoquelicot schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:55:
[...]
Oei, dat vind ik dan weer erg traag... Vervelend! Moet je dan ook met terugwerkende kracht betalen?
Dit jaar waren ze dus een stuk sneller, mijn aanslag staat al op BGHU online incl "taxatieverslag" met gebruikte referentiewoningen.
Je kan de vaste bedragen voor riool en afval terugvinden op de website van je gemeente en het percentage dat wordt gebruikt over de WOZ-waarde. Met beetje rekenen kun je achterhalen waar die €7 vandaan komt.Gerolamo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:46:
Zojuist nieuw taxatieverslag binnen, korte historie;
In die jaren veel gedaan en verbouwd en in de loop van vorig jaar nieuw energielabel A gekregen (vanuit E).
De huizen waarmee vergeleken is zijn m.i. allemaal niet vergelijkbaar en '(ruim) slechter' (kleiner, slechtere staat, minder voorzieningen, slechter energielabel) maar wel (veel) duurder. Ik had zelf voordat ik em binnen had verwacht 400k+ te zien, met name door het energielabel, dus ik vind het eigenlijk wel meevallen...
Lasten gaan met 7 euro omlaag (kan die berekening nog niet inzien wegens technische problemen, dus niet aangeven waar dit aan ligt)...
Dan kan je uiteraard doen, dan schat de gemeente in wat er gedaan is, en heb je kans op een verkeerde WOZ waarde. Je hoeft ook niet tot de details te gaan, en een nieuwe keuken/badkamer, is smaakgevoelig dus verandert de waarde van je huis niet.breagor schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:09:
[...]
Ik heb een beetje dezelfde situatie....aangekocht rondom WOZ waarde, kreeg ook een brief van de gemeente met allerlei vragen omtrent verbouwingen etc.
We hebben inmiddels inderdaad flink verbouwd, maar ik hoef de gemeente toch niet wijzer te maken? Zover ik kan zien is het niet verplicht die brief in te vullen en te retourneren, dat heb ik tot op heden dus ook nog niet gedaan.
Dat kan.Wispe schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:04:
[...]
Je kan de vaste bedragen voor riool en afval terugvinden op de website van je gemeente en het percentage dat wordt gebruikt over de WOZ-waarde. Met beetje rekenen kun je achterhalen waar die €7 vandaan komt.
Interessant. Als je huishouden-formaat (aantal personen) ongewijzigd is gebleven dan is het zeer onwaarschijnlijk dat zaken als afvalstoffenheffing, riool etc omlaag gegaan zijn. Het meest waarschijnlijke scenario is dan ook dan het grondslagpercentage voor de ozb gezakt is. Dat geeft in de basis een lagere ozb voor jou. Die gaat dan weer omhoog door de gestegen huizenprijs, maar kennelijk valt het voor jou net gunstig uit. Voor mensen wiens huis veel harder gestegen is gaan ze er iets op achteruit.Gerolamo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:46:
Zojuist nieuw taxatieverslag binnen, korte historie;
-------
Ah ja, als je in één keer betaalt, maakt het niet uit wanneer het komt. Als ze een korting zouden geven als je in één keer betaalt zou ik het misschien ook overwegenValorian schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:48:
[...]
Wat ze toen in Utrecht deden was de belastingaanslag splitten: het deel met alle niet aan WOZ-gekoppelde belastingen (afvalstoffenheffing, etc) werd in februari al gestuurd. Het tweede deel met de aan WOZ-gekoppelde belastingen (OZB, etc.) werd in mei gestuurd. De totaalsom bleef uiteraard gelijk, maar zelf vind ik het wel fijn om gewoon alles in een keer betaald te hebben in feb, dan is het maar weg. Ik hou ook niet van de per-maand-optie dus maak altijd in een keer alles over.
Dit jaar waren ze dus een stuk sneller, mijn aanslag staat al op BGHU online incl "taxatieverslag" met gebruikte referentiewoningen.
Belastingen stijgen met 2 euro. Moet nog even kijken waar ik dat weg haal
[ Voor 75% gewijzigd door EzraTweaked op 20-02-2026 16:20 ]
Van €400k naar €471k in één keer, terwijl we afgelopen jaar geen noemenswaardige verbouwingen hebben gedaan. In de buurt zijn wel diverse woningen verkocht die als referentie kunnen dienen. Die woningen zijn op meerdere punten minder dan onze en de echte marktwaarde van onze woning ligt waarschijnlijk nog boven de huidige WOZ.
Toch blijft zo’n sprong wel even slikken voor de bankrekening.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Wat een aanname zeg.EzraTweaked schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:19:
Dan moet je wel een enorme bouwval, gehucht of via je oma gekocht hebben, want jaarlijks gaat er gemiddeld 20k overwaarde bij.
Ik zit ook steeds bijna 10% onder de aankoopprijs eind 2023 en ik heb geen een enorme bouwval, gehucht of via mijn oma gekocht.
Bij mij +4% dit jaar, WOZ nu 150% van de koopprijs 2 jaar geleden.ArthurMorgan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 06:16:
Hier nog geen 7% aan WOZ erbij. Ik zit nog steeds bijna 10% onder de aankoopprijs begin 2023.
Maar wel een renovatie van 50% van de aankopprijs
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 20-02-2026 18:11 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Waarom is dit even slikken voor de bankrekening? Wat je hierdoor straks op jaarbasis meer gaat betalen valt erg mee toch? Het is niet zo dat je lasten procentueel gelijk stijgen met je woz-stijging..Osxy schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:26:
Poeh, wij schrokken best van de stijging van onze WOZ-waarde dit jaar.
Van €400k naar €471k in één keer, terwijl we afgelopen jaar geen noemenswaardige verbouwingen hebben gedaan. In de buurt zijn wel diverse woningen verkocht die als referentie kunnen dienen. Die woningen zijn op meerdere punten minder dan onze en de echte marktwaarde van onze woning ligt waarschijnlijk nog boven de huidige WOZ.
Toch blijft zo’n sprong wel even slikken voor de bankrekening.
Ik zit met een WOZ-waardering van mijn woning en heb een vraag over de m²-prijs van een veranda/serre. Ik zal voor het eerst een bezwaar indienen nu na 15 jaar wonen.
Situatie:
• Hoofdwoning + uitbouw van 8 m² (volwaardige woonruimte) sinds de bouw in 2011
• Veranda/serre 14 m², lichte constructie, polycarbonaat dak, glazen schuifdeuren, niet verwarmd, niet geïsoleerd, geen fundering. sinds 2024 en ingeschat door hen op €36.386!!
• WOZ-waardering voor de veranda EN uitbouw: €2.600 per m² (dus zelfde als volwaardige uitbouw).
Dit lijkt mij niet goed.
Vraag:
Wat vinden jullie een realistische m²-prijs voor zo’n veranda/serre, gezien de beperkte bouwkwaliteit en gebruiksmogelijkheden?
Zijn er vergelijkbare WOZ-waarderingen of marktprijzen bekend dat jullie weten?
Is volgens mij ook niet wettelijk vastgelegd, maar een ‘basic’ veranda moet toch niet zo duur ingeschat worden zou je zeggen?
De veranda heeft rond de 4000 euro gekost 😅
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Een veranda/serre met uitzicht op het Amsterdamse Vondelpark heeft natuurlijk een hogere m2-prijs dan een veranda/serre direct gelegen achter een plasticfabriek.hoihoi66 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:14:
Wat vinden jullie een realistische m²-prijs voor zo’n veranda/serre, gezien de beperkte bouwkwaliteit en gebruiksmogelijkheden?
Dat begrijp ik ook wel alleen is het in ons dorpje niet zo speciaal.Wispe schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:49:
[...]
Een veranda/serre met uitzicht op het Amsterdamse Vondelpark heeft natuurlijk een hogere m2-prijs dan een veranda/serre direct gelegen achter een plasticfabriek.
Waar ik meer op zoek naar ben is of een veranda met uitzicht op niets even hoog getaxeerd kan worden als een uitbouw vanuit de bouw?
Gokt de gemeente hier gewoon op extra inkomsten? Zo komt het wel over namelijk.
Waarom denk je dat? Dit is toch niet anders dan het doen van een belastingaangifte waarin je verplicht bent om al je vermogen op te geven...breagor schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:09:
[...]
https://www.waarderingska...en-verstrekken-informatie
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Hier deze week via de berichtenbox ook een notificatie. Uitkomst:Valorian schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:48:
[...]
Wat ze toen in Utrecht deden was de belastingaanslag splitten: het deel met alle niet aan WOZ-gekoppelde belastingen (afvalstoffenheffing, etc) werd in februari al gestuurd. Het tweede deel met de aan WOZ-gekoppelde belastingen (OZB, etc.) werd in mei gestuurd. De totaalsom bleef uiteraard gelijk, maar zelf vind ik het wel fijn om gewoon alles in een keer betaald te hebben in feb, dan is het maar weg. Ik hou ook niet van de per-maand-optie dus maak altijd in een keer alles over.
WOZ waarde omhoog met 35% (!)
Belastingaanslag lokale belastingen in totaal zelf met 13.1%
Hoewel de WOZ waarde een enorme sprong maakt, zou ik het voor die prijs zeker niet verkopen. Het lijkt erop dat er langzaamaan een inhaalslag wordt gemaakt. Sinds de oplevering in 2015 is het gat tussen de WOZ waarde en de “werkelijke waarde” relatief kleiner geworden.
Het jammere is dat voorheen referentiepanden werden genomen in andere wijken (minder gewild) en nu in deze wijk en zelfs dit complex, omdat er inmiddels een aantal verkopen zijn geweest. Dat maakt dat ik twijfel of het zin heeft om überhaupt over bezwaar na te denken…
Ter achtergrond: stad Utrecht, nieuwbouw opgeleverd 2015, WOZ destijds heel veel lager dan het totaal geïnvesteerde bedrag.
Meen dat de buurvrouw via VerenigingEigen Huis een WOZ check wilde late doen. Ben benieuwd.
Mmh de genoemde link lijkt daar inderdaad op te duiden. Echter in de brief die ik had gekregen stond letterlijk dat het niet verplicht is deze in te vullen, vandaar. Wellicht betreft het net wat anders, hoewel in de link wel precies wordt beschreven wat ik heb ontvangenQuestion Mark schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:04:
[...]
Waarom denk je dat? Dit is toch niet anders dan het doen van een belastingaangifte waarin je verplicht bent om al je vermogen op te geven...
https://www.waarderingska...en-verstrekken-informatie
Toevallig ook de aanslag net gekregen vandaag. Waarde slechts licht gestegen en de belasting is slechts 1 euro per maand duurder (10 euro totaal dus) dan vorig jaar, prima wat mij betreft!
Alles was hierin verouderd. Als ik de WOZ waarde van 2024 pak: dan is daar geen rekening mee gehouden.
Dus voor die van 2025 wil ik bezwaar indienen met de foto’s uit de verkoopadvertentie uit 2025.
Nu is het zo dat op 1 januari 2026 bovenstaande oude meuk er helemaal uit is. Dus het hele huis is gestript. Betekent dit dat ik met de foto’s van nu: volgend jaar nog eens bezwaar kan gaan maken? Ook al zal het in augustus volledig gerenoveerd zijn. De peildatum blijft 1 jan toch: en toen was het volledig gestript.
Heb jij meer of minder betaald over de woning dan de woz?Bestseller schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:26:
Wij hebben een opknaphuis gekocht.
Alles was hierin verouderd. Als ik de WOZ waarde van 2024 pak: dan is daar geen rekening mee gehouden.
Dus voor die van 2025 wil ik bezwaar indienen met de foto’s uit de verkoopadvertentie uit 2025.
Nu is het zo dat op 1 januari 2026 bovenstaande oude meuk er helemaal uit is. Dus het hele huis is gestript. Betekent dit dat ik met de foto’s van nu: volgend jaar nog eens bezwaar kan gaan maken? Ook al zal het in augustus volledig gerenoveerd zijn. De peildatum blijft 1 jan toch: en toen was het volledig gestript.
Van klussen krijg je grijze haren
Ik heb in eind 2025 bijna hetzelfde betaald als de WOZ van 1 januari 2025.fenrir schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:32:
[...]
Heb jij meer of minder betaald over de woning dan de woz?
Dus de prijs zou ivm prijsstijgingen van de woningmarkt alleen al minder moeten zijn op 1 januari 2025 vergeleken met eind 2025.
1 januari 2026 zal de waarde dan nog minder moeten zijn: omdat toen het hele huis gestript was.
En woz waarde een momentopname is en geen gemiddelde van een jaar?
[ Voor 37% gewijzigd door Bestseller op 21-02-2026 21:36 ]
Ik vrees dat je weinig kans maakt en dat ze zullen kijken naar de verkoopprijs. Als jij aangeeft dat je gaat verbouwen dan zullen ze dat de volgende keer ook meenemen.Bestseller schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:35:
[...]
Ik heb in eind 2025 bijna hetzelfde betaald als de WOZ van 1 januari 2025.
Dus de prijs zou ivm prijsstijgingen van de woningmarkt alleen al minder moeten zijn op 1 januari 2025 vergeleken met eind 2025.
1 januari 2026 zal de waarde dan nog minder moeten zijn: omdat toen het hele huis gestript was.
En woz waarde een momentopname is en geen gemiddelde van een jaar?
Van klussen krijg je grijze haren
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
De vraag is: hoe terecht/kloppend is de waarde?LankHoar schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:21:
Vorig jaar heb ik mijne eerste woning gekocht. Ik heb nog geen officieel bericht van de WOZ-waarde gekregen, maar heb al wel de gemeentelijke aanslag ontvangen waarin ik de WOZ-waarde kon inzien. Deze zou van 2024 naar 2025 met een whopping 17,5% zijn gestegen. Dat lijkt me erg gortig eerlijk gezegd, maar goed ik heb dus nog geen bericht van de WOZ instantie zelf (of die brief heeft mij niet bereikt). Is het handig om alvast actie te ondernemen?
Ik heb daar zeker mijn twijfels bij. De woning heb ik wel voor net iets meer gekocht dan de geschatte waarde (maar dat was een paar maanden later). Echter ben ik inmiddels zoveel tegengekomen met klussen dat ik dit bedrag er echt niet voor betaald zou hebben als ik dat geweten had. Best wel in vergist. Dus dan is de WOZ-waarde wel optimistisch op die datum in mijn optiek.Homer-Simpson schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:25:
[...]
De vraag is: hoe terecht/kloppend is de waarde?
De waarde wordt bepaald door de transactie prijs bij de notaris. Dat jij meer betaald hebt dan de warde is jouw perceptie, maar ik denk niet dat de gemeente daar naar kijkt. Als jij voor de hypotheek een taxatie hebt laten doen en die waarde is lager dat WOZ waarde zou je op basis daarvan contact met de gemeente kunnen opnemen.LankHoar schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:27:
[...]
Ik heb daar zeker mijn twijfels bij. De woning heb ik wel voor net iets meer gekocht dan de geschatte waarde (maar dat was een paar maanden later). Echter ben ik inmiddels zoveel tegengekomen met klussen dat ik dit bedrag er echt niet voor betaald zou hebben als ik dat geweten had. Best wel in vergist. Dus dan is de WOZ-waarde wel optimistisch op die datum in mijn optiek.
Ik heb enkele jaren geleden ook een 'klushuis' gekocht. De woz waarde was 400k hoger dan de prijs die wij hebben betaald en wat tegelijkertijd de taxatie waarde was.Bestseller schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:26:
Wij hebben een opknaphuis gekocht.
Contact opgenomen met de gemeente en toen is de woz verlaagd uiteindelijk obv ons taxatie rapport (voor verbouwing).
Hmm op die fiets, jammer. Het voelt als een erg forse verhoging van de WOZ waarde. Er is destijds geen "echte" taxatie gedaan, enkel een desktoptaxatie. Dit is volledig door mijn hypotheekadviseur geregeld, en ik heb dat document nooit gezien, dus ik weet niet wat daar in staat. Ik heb niet de maximale hypotheek genomen, en een redelijke cent spaargeld meegenomen.deejeebv schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:37:
[...]
De waarde wordt bepaald door de transactie prijs bij de notaris. Dat jij meer betaald hebt dan de warde is jouw perceptie, maar ik denk niet dat de gemeente daar naar kijkt. Als jij voor de hypotheek een taxatie hebt laten doen en die waarde is lager dat WOZ waarde zou je op basis daarvan contact met de gemeente kunnen opnemen.
De taxatie is niet gedeeld met de gemeente, maar de prijs waarvoor jij gekocht hebt wel. WOZ waarde moet in de huidige markt het jaar daarvoor lager zijn en het jaar daarna logischerwijs hoger zijn.LankHoar schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:49:
[...]
Hmm op die fiets, jammer. Het voelt als een erg forse verhoging van de WOZ waarde. Er is destijds geen "echte" taxatie gedaan, enkel een desktoptaxatie. Dit is volledig door mijn hypotheekadviseur geregeld, en ik heb dat document nooit gezien, dus ik weet niet wat daar in staat. Ik heb niet de maximale hypotheek genomen, en een redelijke cent spaargeld meegenomen.
Hij was daarvoor lager, en is nu hoger inderdaad. Maar 10% stijging had ik niet zo gek gevonden, maar 17,5% (of nog iets meer geloof ik) wel.True schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:01:
[...]
De taxatie is niet gedeeld met de gemeente, maar de prijs waarvoor jij gekocht hebt wel. WOZ waarde moet in de huidige markt het jaar er voor lager zijn en het jaar erna logischer wijs hoger zijn.
Enfin, ik heb het taxatierapport opgevraagd bij mijn hypotheekadviseur. Wie weet staat er iets op waar ik wat mee kan, en anders moet ik gewoon dokken
Taxatierapport kun je niets mee, want dat is namelijk wat het waard is.LankHoar schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:05:
[...]
Hij was daarvoor lager, en is nu hoger inderdaad. Maar 10% stijging had ik niet zo gek gevonden, maar 17,5% (of nog iets meer geloof ik) wel.
Enfin, ik heb het taxatierapport opgevraagd bij mijn hypotheekadviseur. Wie weet staat er iets op waar ik wat mee kan, en anders moet ik gewoon dokken
Eventueel bouwkundige keuring als je die hebt daarmee kun je redelijkerwijs aantonen dat er x mis was wat y geld zou kosten. Maar nog steeds heb je de woning kocht voor z koopsom in normaal economisch verkeer.
Jij hebt de woning gekocht voor dat bedrag dus schijnbaar vond je het dat waard.LankHoar schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:05:
[...]
Hij was daarvoor lager, en is nu hoger inderdaad. Maar 10% stijging had ik niet zo gek gevonden, maar 17,5% (of nog iets meer geloof ik) wel.
Beetje raar als je dan bezwaar gaat maken althans dat zal de gemeente aanvoeren lijkt me.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Sinds wanneer telt een veranda mee? Wij hebben in '24 ook een tuinkamer laten zetten op een gestortte vloer (totale kosten 'iets' meer dan die 4k) van zo'n 30m2 maar die is zoals ik zie echt niet meegenomen nog in de WOZ waarde (en imho zijn het ook geen bewoonbare meters, hoewel we er wel ook een extra kamer in hebben gemaakt als thuiskantoor)hoihoi66 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:14:
Hoi allemaal,
Ik zit met een WOZ-waardering van mijn woning en heb een vraag over de m²-prijs van een veranda/serre. Ik zal voor het eerst een bezwaar indienen nu na 15 jaar wonen.
Situatie:
• Hoofdwoning + uitbouw van 8 m² (volwaardige woonruimte) sinds de bouw in 2011
• Veranda/serre 14 m², lichte constructie, polycarbonaat dak, glazen schuifdeuren, niet verwarmd, niet geïsoleerd, geen fundering. sinds 2024 en ingeschat door hen op €36.386!!
• WOZ-waardering voor de veranda EN uitbouw: €2.600 per m² (dus zelfde als volwaardige uitbouw).
Dit lijkt mij niet goed.
Vraag:
Zijn er vergelijkbare WOZ-waarderingen of marktprijzen bekend dat jullie weten?
Is volgens mij ook niet wettelijk vastgelegd, maar een ‘basic’ veranda moet toch niet zo duur ingeschat worden zou je zeggen?
De veranda heeft rond de 4000 euro gekost 😅
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Life is what happens while you're busy making other plans
En hier zit het verschil. Hij mag vol meegeteld worden als het een woonruimte is, maar zoals jij het beschrijft is het dat niet. Ik denk namelijk niet dat het een temperatuur gereguleerde kamer is. En dan kun je dus niet vol worden aangeslagen.hoihoi66 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:14:
KNIP/PLAK
Wat zegt de regelgeving?
Een constructie die omsloten is met glas, afsluitbaar is, en stevig vastzit aan de woning, deel uitmaakt van het pand en van het verblijfsobject.
Dat betekent dat het wel degelijk wordt meegenomen als onderdeel van het gebruiksoppervlak. Maar let op: niet als gebruiksoppervlakte wonen, vanwege het ontbreken van goed regelbaar binnenklimaat.
Het valt dan in de categorie “overig inpandig”. En daarmee kom je automatisch uit bij:
bijvoorbeeld deelobjectcode 1230 (eenvoudige serre)
Mits de ruimte geheel omsloten is, afsluitbaar, en meer is dan alleen een dakje.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Aan de andere kant dan de koper van de woning beargumenteren dat je in deze woningmarkt niet betaald voor wat je iets waard vind, maar omdat een woning een eerste levensbehoefte heeft en je op een krappe woningmarkt niet naar waarde kan bieden.Ronald.42 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:29:
[...]
Jij hebt de woning gekocht voor dat bedrag dus schijnbaar vond je het dat waard.
Beetje raar als je dan bezwaar gaat maken althans dat zal de gemeente aanvoeren lijkt me.
Dus? Woz maar terugbrengen tot een fictief bedrag minus de stijging door schaarste ofzo?Bestseller schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:54:
[...]
Aan de andere kant dan de koper van de woning beargumenteren dat je in deze woningmarkt niet betaald voor wat je iets waard vind, maar omdat een woning een eerste levensbehoefte heeft en je op een krappe woningmarkt niet naar waarde kan bieden.
Het is een (benadering van) de marktprijs. Geen betere uitwerking daarvan dan de blijkbaar recent vastgestelde verkoopprijs.
Nog los van het feit dat het uiteindelijk niet zo gek veel uitmaak. Mijn huis is de afgelopen jaren ook tegen de 10% in waarde gestegen. Maar mijn ozb was drie jaar geleden een stuk hoger. Het is gewoon de sluitpost van de gemeente. Dus dat zal je jaarlijks een bepaald bedrag kosten. Die maar losjes iets te maken heeft met die woz.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 23-02-2026 22:22 ]
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Huidige WOZ is tussen de 150K en 200K. Het betreft een nieuwbouw 2024 woning vrijstaand 150m2.
We gaan het mee maken, wel typisch dat het dan zo lang duurt...
Maar schat dat de WOZ wel 3x zo hoog zal worden. Slik haha
Het taxatierapport is ook vreemd. Een van de vergelijkbare huizen verkocht op 12 februari 2025: verkoopwaarde 440k, vastgestelde woz van 1-1-25 465k. Een andere verkocht in december 2024: verkoopwaarde 412k, vastgestelde woz van 1-1-25: 520k
Daarbovenop kwam er gisteren een krantenartikel dat gemeente Gorinchem de WOZ stelselmatig 8% boven de verkoopprijs plaatst in het afgelopen 2 jaar.
Vorig jaar waren de referentie-objecten belachelijk; én groter, én nieuwer, én een groter perceel, én beter onderhouden. Bezwaar gemaakt, inclusief een aantal woningen aangedragen die wél vergelijkbaar zijn en voor flink minder zijn verkocht dan mijn WOZ waarde. Dit werd per direct afgewezen want "de huidige staat van uw woning is al meegewogen, en ons computersysteem voor referentie-objecten heeft gelijk". (dafuq?)
Uiteindelijk wel bij laten zitten omdat het me de energie niet waard was.
Gisteren de nieuwe aanslag ontvangen; nu zijn de referentie-objecten die ik vorig jaar heb aangedragen wél meegenomen. De waarde is nu gelijk gebleven (2k gezakt; dat noem ik gelijk gebleven). En dat in een stijgende markt.
Misschien had ik vorig jaar tóch wel een punt?
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 24-02-2026 21:49 ]