Harrie_ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:42:
[...]
Sorry maar je vergelijkingen gaan imho compleet mank. In de post hiervoor had je het over de woningmarkt in Duitsland; die is totaal anders dan de onze en nu kom je met een n=1 voorbeeld van je vader. Ik heb nieuws voor je; je vader kon een woning in guldens kopen op 1 salaris met een praktisch beroep. De voorbeelden van werkende hogeropgeleide stellen die niet eens een gedateerd rijtjeshuis kunnen kopen zijn eindeloos. De wereld en de woningmarkt zijn totaal veranderd ten opzichte van vroeger, dus het heeft niet zoveel nut om die voorbeelden uit de 'guldentijd' aan te halen zonder enige historische context...
[...]
Een lening is een lening, simple as that. Maar je stelt voor om een percentage eigen inleg verplicht te maken en gaat daarbij volledig voorbij aan het feit dat die studielening (zeker de afgelopen jaren zonder prestatiebeurs) voor sommige mensen gewoon bittere noodzaak was en dus ook geenszins te vergelijken met een 'luxe keuze' voor een auto of een vakantie. Simpelweg zeggen 'dan hadden ze maar met hun handen moeten gaan werken' slaat in deze discussie echt helemaal nergens op; dan heb je er echt niets van begrepen...

Sorry dat ik nu heel pikant ga overkomen, maar mag ik geen voorbeeld meer geven omdat mijn vader N=1 is? Het is een VOORBEELD. Maar zeker niet gek dat mensen die op jonge leeftijden eerder gaan werken en dus in aanmerking komen voor een simpel huisje.
Ik snap de N=1 trend niet, maar een realistische voorbeeld is een voorbeeld. Als we dat niet meer mogen gebruiken in discussies kan je beter niet op een forum zitten.
Daarnaast stoort het mij meer dat studenten zielig gevonden worden omdat ze geld moesten lenen voor hun studie. Je betaald maar 3000 euro per jaar voor je studie.
Dat je wilt buiten wonen, veel wilt drinken en feesten is op eigen conto. Dat betaal je ook na je studietijd.
In mijn studententijd ging ik niet 2x per jaar op vakantie. Werkte ik 10-15 uur per week. Studeerde zo snel mogelijk af. Eindstand? 5000 euro studieschuld. Met enkele maanden weggewerkt. Ja ik kreeg een basisbeurs van 90 euro. Dat is iets meer dan 1000 euro. Dus in mijn 5 jaar had ik een schuld van 10.000 euro opgebouwd.
Maargoed, dit zal ook wel volgens jouw superformule N=1 zijn.....Ik zal wel de enige in NL zijn die met geen/kleine schuld begon aan mijn carriere.
En nogmaals, schuld = schuld. Studeren HOEFT niet. Als je het wilt doen, weet je ook dat je straks klaar bent met een schuld. Denk je een goede baan te kunnen krijgen om de schuld wel af te kunnen lossen? Doen, maar het is jouw keus/risico.
Jij begrijpt niet dat de wereld niet om studenten draait.
[
Voor 5% gewijzigd door
kx22 op 22-05-2022 13:09
]