Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
En dat heeft dus vaak juist te maken met het gedrag van de bewoners en niet met een 'fout' label.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:52:
[...]
Je ziet dat eigenlijk al in de cijfers waar ik naar linkte. Er zijn 'label A' woningen die evenveel gebruiken als de gemiddelde 'label E' woningen. Er zijn 'label D woningen' die minder gebruiken dan de gemiddelde label A woning.
En dat is op basis van het daadwerkelijke verbruik. "Onzuinige" woningen verbruiken vrijwel altijd minder dan theoretisch voorspeld. "Zuinige" woningen vaak juist meer.
Even naar mezelf kijkend, wij zijn bewust van een vooroorlogse woning naar een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis verhuisd omdat we het graag comfortabel warm hebben, zowel beneden als boven. Kennissen van mij hechten daar veel minder belang aan. Die hebben de verwarming boven altijd uit en ook beneden is het een stuk frisser dan bij ons (ik doe altijd een extra trui aan...). Die vinden het ook helemaal niet erg dat het huis slecht geïsoleerd is en zo. En zullen ook bij een verhuizing prima naar een F label woning willen gaan. Maar ik gok dat hun gasverbruik in die oude, slecht geïsoleerde, woning lager is dan ons gasverbruik in de goed geïsoleerde woning.
Zijn de energielabels dan verkeerd omdat ons verbruik hoger is dan hun verbruik? Of zit er gewoon ook een soort zelfselectie in, dat mensen met een hogere 'energiebehoefte' automatisch al kiezen voor een energiezuiniger woning dan mensen met een lagere 'energiebehoefte' ?
of de huren blijven achter op de huisprijzen, en daar is NL geen unieke situatie in.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:35:
[...]
Dan zijn de hoge huren dus een symptoom van een ander onderliggend probleem, namelijk dat bouwen van nieuwe woningen veel te duur is geworden.
bijna de hele (westerse) wereld dealt met dit probleem.
we vinden blijkbaar met z'n allen dat een woning goedkoop moet zijn, maar dat zijn ze niet. door kunstmatig te stellen dat ze "wel goedkoop zijn" (max huur), los je niet op dat een huis gruwelijk veel geld kost, alleen dat degene die ervoor betaalt blijkbaar z'n geld niet (snel genoeg) terug verdient.
/f/image/stWu6uGI0aqOQ0MsYQQ7zMob.png?f=fotoalbum_large)
(en dan komen we op andere problemen uit, maar lossen we deze op)
[ Voor 22% gewijzigd door dyrc op 19-05-2022 12:50 ]
1) De sociale huur is een jaar of 15 geleden afgesloten voor middengroepen door de inkomensgrenzen (max 45k). Koppels die allebei fulltime minimumloon verdienen gaat hier al overheen (1760x12,96=22.760/jaar). Die maken natuurlijk geen schijn van kans op een koopmarkt met rond de 200-225k koopvermogen, moeten duur huren, dus kunnen ook de verhuiskosten maar moeizaam sparen.
2) Binnenstedelijk bouwen is de norm, maar dit is duurder, duurt langer en kan ten koste gaan van de bestaande omgeving (bv hoogbouw ipv een oude basisschool).
3) Evenzo is de regie versnipperd doordat gemeenten met woonvisies moeten werken die door provincies worden goedgekeurd. Je plan op zo'n visie krijgen kan jaren duren, dan moet de provincie er nog wat van gaan vinden en dan gaat de planvorming eigenlijk van start. Een bestemmingsplantraject kost ook minstens een jaar, maar strafrondjes langs Raad van State kosten een jaar per keer. Bezwaar maken is zo gedaan en voor de kosten griffie kan je zo een jaar iemand van bouwen houden.
4) Er is nooit een opvolger voor VINEX bedacht en ondertussen komt er wel grofweg 2x Nieuwegein aan mensen bij per jaar. Waar gaan ze wonen?
5) De bouw is nooit helemaal hersteld van de uitstroom 2008-2014 door een perfect storm van overheidsmaatregelen die de bouwsector heeft gedecimeerd. Ook is er een grote concurrentie met de verduurzaamheidsslag die Den Haag ook wil.
6) De kosten van nieuwbouw stijgen door het dak. Leuk dat gasloos, maar een ketel van 1.000 euro vs een bodemwarmtepompinstallatie van zomaar 15k inclusief boiler komt gewoon bij de aanneemsom. Dan nog de BTW e.d. erover en zo stijgt de minimumprijs van een woning lekker verder.
7) Dit alles was al aan de hand voordat men een slot op Nederland gooide met stikstof, provincies als Drenthe zitten al over de grens heen met wat enkel uit Duitsland komt waaien. Effectief kan je daar dus niet meer bouwen.
Uit het Hugostuk
900k huizen TOT 2030. Dus t/m 2029. Dat zijn dus nog 90 maanden en komt neer op 10k huizen per maand, oftewel 120k huizen per jaar. Dat aantal hebben we al decennia niet meer gehaald en met punt 2 en 4 in gedachten gaat dit ook niet gebeuren. We hebben niet de mankracht, resources en plancapaciteit om dit te kunnen.
Aantallen
250/900=28% sociale huur
350/900=39% betaalbaar (meestal NHG-grens in beleidsstukken).
300/900=33% vrije sector die dus alles moet betalen...
Ook daar zitten een hoop problemen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Tja, ze kunnen er niets aan doen. De EU heeft besloten: https://ec.europa.eu/soci....jsp?catId=1539&langId=en en https://www.mercer.com/ou...nimum-wages-advances.html en artikel 5 uit https://data.consilium.eu...ST-14366-2021-INIT/en/pdfRemcoDelft schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:09:
[...]
Dat wordt trouwens een heel duur geintje: Er zijn 6 keer zoveel mensen met AOW als met minimumloon. Het komt er dus op neer dat werkgevers straks een half miljard meer loonkosten betalen, en de belastingbetaler 3 miljard euro meer aan AOW. Misschien kan de AOW-leeftijd voor de huidige werkenden gewoon nog een paar jaar omhoog om dit cadeautje aan de rijkste generatie te betalen
en AFAIK is er geen harde ondergrens afgesproken (alleen een framework implementeren), maar is de verwachting wel dat het minimumloon altijd ten minste 70% van het mediaan inkomen zal zijn. En ja, onze AOW zit daar nu eenmaal aan vastgekoppeld.
Ohja, en als het minimumloon omhoog gaat gaan de mensen die er nu net boven zitten natuurlijk ook omhoog. Ik kijk al uit naar de loonsverhogingsonderhandelingen voor de kappersbranche. Dat gaat weer een echte soap worden. De kappers e.d. zullen straks weer duurder worden, wat meer inflatie betekend en dan kunnen de lonen weer omhoog en kunnen de huizenprijzen ook mooi stijgen.
[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 19-05-2022 13:23 ]
Het doel is niet (alleen) om je te laten verhuizen. Het doel is vooral om je een 'marktconforme' huur te laten betalen. En om de eigenlijk te lage huur daar naartoe te laten 'convergeren'.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:33:
Tja, ik ben er toch sceptisch over (als 'scheefwoner'). Door mijn studieschuld kan ik geen middenhuur of koophuis betalen, maar ben ik voor de inkomensberekening van de sociale huur toch iemand die er op papier niet thuis hoort. En dan hoor ik dat Hugo het 'scheefwoners' probleem zo op wil lossen:
[...]
Met andere woorden, scheefwoners weg pesten door ze meer te laten betalen. Waar verwachten ze dat ik precies naartoe ga? Een mooie kartonnen doos onder een brug misschien?
Als ik een mooie woning aangeboden krijg waarvoor ik in aanmerking kom, dan wil ik daar best over denken, ook al is daar de huurprijs hoger van. Maar als de huizen op zijn, kun je mensen nou eenmaal niet gaan dwingen om te verhuizen door ze meer te laten betalen.
De jongere starter met dito studieschuld moet toch ook in een dure huurwoning wonen?Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:33:
Tja, ik ben er toch sceptisch over (als 'scheefwoner'). Door mijn studieschuld kan ik geen middenhuur of koophuis betalen, maar ben ik voor de inkomensberekening van de sociale huur toch iemand die er op papier niet thuis hoort. En dan hoor ik dat Hugo het 'scheefwoners' probleem zo op wil lossen:
[...]
Met andere woorden, scheefwoners weg pesten door ze meer te laten betalen. Waar verwachten ze dat ik precies naartoe ga? Een mooie kartonnen doos onder een brug misschien?
Als ik een mooie woning aangeboden krijg waarvoor ik in aanmerking kom, dan wil ik daar best over denken, ook al is daar de huurprijs hoger van. Maar als de huizen op zijn, kun je mensen nou eenmaal niet gaan dwingen om te verhuizen door ze meer te laten betalen.
Sterker nog, de jongere starter die nu wel binnen de eisen van sociale huur valt, kan er nu niet terecht.
Waar verwacht je dat de jongeren die nu een woning nodig hebben naar toe gaan? Om de advocaat van de duivel te spelen dan, wat maakt dat jij voorrecht hebt boven de kartonnen doos onder de brug? Omdat jij al een paar jaar goedkoop hebt kunnen wonen? Het is een zero sum game hè: iemand moet de dure huurwoning nemen, iemand moet in de kartonnen doos, en iemand mag in de betaalbare huurwoning voldoende overhouden om z'n studieschuld af te lossen. Hoe gaan we die taart verdelen?
De regering heeft klaarblijkelijk besloten dat het vervelender is voor degenen die binnen de inkomenseisen valt bij geen aanpassingen in het systeem, dan dat de gestelde gevolgen vervelend voor jou zouden zijn.
En eigenlijk vind ik dat helemaal geen gek besluit.
Persoonlijk vind ik het ook zwak om op het zeer beperkte aantal scheefhuurders af te geven alsof zij het probleem zijn. Zoveel scheefhuurders zijn er namelijk helemaal niet, laat staan dat het de hoofdoorzaak van het probleem is.
Tegelijkertijd zitten we nu denk ik echt wel in een fase 'alle beetjes helpen' en denk ik dat we de prioriteiten best eens anders mogen leggen dan het beschermen van mensen die uit het verleden een gunstige situatie hebben kunnen vormen. Als de politiek besluit om van sociale huur echt een 'vangnet' te maken, dan is dat niet te combineren met mensen met >44k inkomen, dat is moreel niet te rijmen.
Laten we niet vergeten dat er echt heel veel jongeren zijn die jouw post lezen nu, met een vergelijkbaar inkomen/situatie, maar €1.100 per maand aan huur weggooien iedere maand. Die krijgen het nu erg lastig om rond te komen. Hoe zou je je eigen post lezen als je vanuit zo'n situatie zou oordelen? "als ik een woning krijg aangeboden", dat zal heel veel jonge mensen tegen het zere been zijn.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
dingdingdingBekSide schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:04:
Is er al iets duidelijk vanaf wanneer dit plan ingaat?
En het is erg populair nu om verhuurders aan te pakken lijkt wel, echter gaat dit toch tot gevolg hebben dat verhuurders huizen gaan verkopen aan kopers die er zelf gaan wonen.
Op korte termijn dus misschien een daling van de prijzen, maar op de lange termijn toch een gigantisch stijgende vraag naar huurwoningen vanwege een tekort hierin?
En als de verhuurder het verhuurd voor meer dan €1.250,- gelden de punten niet meer? Dan gaat het ben ik bang zelfs averechts werken.
Nieuwbouw rendabel bouwen voor verhuur wordt zo toch ook erg lastig in deze tijd.
Voor huurders nadelig, voor kopers is dit een goede ontwikkeling.
Eindresultaat zal zijn dat er gewoon minder huurwoningen beschikbaar zijn, of dat er meer beschikbaar worden boven de €1250.
Wij waren voor de aankoop van onze woning ook scheefhuurders, het is niet dat we dat wilde, maar dat we gedwongen waren omdat er in onze buurt te weinig vrije sector huurwoningen waren!Richh schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:54:
[...]
De jongere starter met dito studieschuld moet toch ook in een dure huurwoning wonen?![]()
Sterker nog, de jongere starter die nu wel binnen de eisen van sociale huur valt, kan er nu niet terecht.
Waar verwacht je dat de jongeren die nu een woning nodig hebben naar toe gaan? Om de advocaat van de duivel te spelen dan, wat maakt dat jij voorrecht hebt boven de kartonnen doos onder de brug? Omdat jij al een paar jaar goedkoop hebt kunnen wonen? Het is een zero sum game hè: iemand moet de dure huurwoning nemen, iemand moet in de kartonnen doos, en iemand mag in de betaalbare huurwoning voldoende overhouden om z'n studieschuld af te lossen. Hoe gaan we die taart verdelen?
De regering heeft klaarblijkelijk besloten dat het vervelender is voor degenen die binnen de inkomenseisen valt bij geen aanpassingen in het systeem, dan dat de gestelde gevolgen vervelend voor jou zouden zijn.
Persoonlijk vind ik het ook zwak om op het zeer beperkte aantal scheefhuurders af te geven alsof zij het probleem zijn. Tegelijkertijd zitten we nu denk ik echt wel in een fase 'alle beetjes helpen' en denk ik dat we de prioriteiten best eens anders mogen leggen dan het beschermen van mensen die uit het verleden een gunstige situatie hebben kunnen vormen. Als de politiek besluit om van sociale huur echt een 'vangnet' te maken, dan is dat niet te combineren met mensen met >44k inkomen, dat is moreel niet te rijmen.
Laten we niet vergeten dat er echt heel veel jongeren zijn die jouw post lezen nu, met een vergelijkbaar inkomen/situatie, maar €1.100 per maand aan huur weggooien iedere maand. Die krijgen het nu erg lastig om rond te komen. Hoe zou je je eigen post lezen als je vanuit zo'n situatie zou oordelen? "als ik een woning krijg aangeboden", dat zal heel veel jonge mensen tegen het zere been zijn.
Dan hebben we het nog over dat wij daardoor heel veel konden sparen en dus nu naar een permanente koopwoning gaan waardoor wij met 3 jaar scheefwonen nooit meer hoeven te huren, terwijl met een huur van 1200 euro wij dat nog later zouden moeten kopen.
De echte oorzaak dat jongeren niet op zichzelf kunnen is dat er veel te weinig sociale huur is voor de steeds groter wordende groep singles. Er word gewoon onvoldoende ingesprongen op de huidige verandering van de wereld en dat mogen de Zoomers betalen door veel te hoog te huren.
De aanpak van Hugo is gewoon een pleister terwijl we echt veel meer moeten bouwen voor singles en mensen zonder kinderen. De wereld veranderd, helaas veranderd de markten onvoldoende mee. Zelfde geld voor de arbeidsmarkt enz.
Als middenhuur in het huurpunten stelsel gaat vallen, reken er maar op dat men boven die prijs gaat zitten. Gemiddelde verhuurder zit echt niet te wachten op de sores die bij sociale huurwetgeving komt kijken.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De jongeren van nu wordt de hele weg via de sociale huurwoning ontnomen door de inkomenseisen. Ik kan me voorstellen dat het voor jongeren heel oneerlijk kan voelen dat mensen die vlak daarvoor toch nog een sociale huurwoning hebben bemachtigd flink kunnen sparen (ook al was dat helemaal niet hun intentie) terwijl ze daar zelf geen mogelijkheid tot hebben.spijkerhoofd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:06:
De echte oorzaak dat jongeren niet op zichzelf kunnen is dat er veel te weinig sociale huur is voor de steeds groter wordende groep singles. Er word gewoon onvoldoende ingesprongen op de huidige verandering van de wereld en dat mogen de Zoomers betalen door veel te hoog te huren.
De aanpak van Hugo is gewoon een pleister terwijl we echt veel meer moeten bouwen
Veel meer bouwen kost geld, wat nu inderdaad betaald zal worden door de hoge huren voor jongeren. Zou het eigenlijk niet fair zijn als je scheefhuurders ook iets mee laat betalen aan de extra bouwplannen?
Hugo stelt de bouwplannen overigens wel hé. Het probleem is dat we de handjes niet hebben en de gemeenten niet rond komen als ze de grond zo goedkoop van de hand moeten doen. Die plannen zijn er dus wel, maar kunnen niet uitgevoerd worden. Klassieke Haagse oplossing
Ik ga het hier nogmaals zeggen omdat mijn woorden straks door iemand anders uit hun verband getrokken gaan worden
Dat zou kunnen, maar tegelijkertijd moeten die huren natuurlijk nog wel betaald kunnen wordenSeñor Sjon schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:17:
Tsja, hoeveel kan een single betalen? Dat ligt rond de 2-2,5 ton met een iets boven modaal inkomen. Daar kan je niet de woning van betalen die je buurman sociaal huurt.
Als middenhuur in het huurpunten stelsel gaat vallen, reken er maar op dat men boven die prijs gaat zitten. Gemiddelde verhuurder zit echt niet te wachten op de sores die bij sociale huurwetgeving komt kijken.
Ik vrees inderdaad wel voor de gevolgen van een grens van €1.000/mnd.
De grote vraag is welk puntenaantal daar dan voor nodig is, en hoe makkelijk je met een langer keukenblad en meer tegels in de badkamer, dit te upgraden is.
Tegelijkertijd is het hoe dan ook wel goed nieuws voor de huurders dat ze voor dat geld dan wél iets mogen verwachten. Momenteel kan je een 40m2 hok zo boven de grens pushen en daar diezelfde €1.250 voor vragen. Met nieuwe regels kunnen de jongeren die zo een poot wordt uitgedraaid tenminste wel een behoorlijk appartement verwachten. Dat is ook winst, toch?
Het punt is dus, dat die jongere starter met studieschuld niet in aanmerking komt voor die dure huurwoning.Richh schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:54:
[...]
De jongere starter met dito studieschuld moet toch ook in een dure huurwoning wonen?
De makelaar vindt namelijk dat je van de €800 huur per maand bruto 3.5-4 keer zo veel moet verdienen, anders krijg je de woning niet aangeboden. Dat is dus een slordige €3000-3200 per maand, maar je studieschuld wordt dan in mindering gebracht met je inkomen.
Voor de inkomenstoetsing van de sociale huur geldt die mindering van studieschuld niet. Je krijgt dus een gat van mensen die bruto wel boven de €44.000 verdienen, maar rekening houdend met studieschuld daar onder komen te zitten. Dat is een bruto-inkomen van een slordige €3400 per maand.
Ik zou er geen problemen mee hebben om meer huur te betalen.Richh schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:22:
[...]
Veel meer bouwen kost geld, wat nu inderdaad betaald zal worden door de hoge huren voor jongeren. Zou het eigenlijk niet fair zijn als je scheefhuurders ook iets mee laat betalen aan de extra bouwplannen?
Ik heb er wel problemen mee als ik als 'scheefhuurder' voor straf meer huur betaal dan mijn buren voor dezelfde woning. Duurdere huur? Prima, maar dan wil ik daarvoor wel meer woning ervoor terug. De lage inkomens krijgen toch al huurtoeslag? Dan hoort de huur gewoon proportioneel te zijn aan de woning, niet aan wie er in woont.
Dat aanbieden van doorstroom kan door een andere huurwoning, door woningruil, door (voordelige) doorstroom naar koop.
Mis ik iets? Als je akkoord gaat met een huur boven de 1250 euro en het huis blijkt toch via het WWS/puntensysteem daaronder te liggen, dan kan je alsnog een lagere huur afdwingen. Ik zie niet hoe dit leidt tot meer huizen boven 1250 euro..Masvic schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:55:
[...]
dingdingding
[Video: Thomas Sowell on Affordable Housing and Rent Control // Economic Facts & Fallacies]
Voor huurders nadelig, voor kopers is dit een goede ontwikkeling.
Eindresultaat zal zijn dat er gewoon minder huurwoningen beschikbaar zijn, of dat er meer beschikbaar worden boven de €1250.
Dat is toch precies wat er gebeurd als een scheefhuurder in een sociale huur appartementje in Amsterdam van 600 naar 1100 euro gaat?Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:58:
[...]
Dan hoort de huur gewoon proportioneel te zijn aan de woning, niet aan wie er in woont.
Ze zullen de tegeltjes wel over het plafond laten lopen voor net die paar extra puntenBiggg schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:59:
[...]
Mis ik iets? Als je akkoord gaat met een huur boven de 1250 euro en het huis blijkt toch via het WWS/puntensysteem daaronder te liggen, dan kan je alsnog een lagere huur afdwingen. Ik zie niet hoe dit leidt tot meer huizen boven 1250 euro..
Ik vermoed overigens dat er nog een probleem zit in de uitvoering. De huurcommissie kon het werk nu al niet aan. Als straks iedereen in middenhuur (of er net boven) bezwaar gaat maken, gaat het ze never nooit niet lukken alles af te handelen.
Niet als de buren nog steeds 600 euro betalen. Dan is die woning blijkbaar 600 euro aan huur waard, geen (spreekwoordelijke) 1100 euro.xiangpo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:08:
[...]
Dat is toch precies wat er gebeurd als een scheefhuurder in een sociale huur appartementje in Amsterdam van 600 naar 1100 euro gaat?
Als de buren dan te weinig verdienen dan moet dat gecompenseerd worden met huurtoeslag. Daar is de huurtoeslag immers voor bedoeld.
Blijkt nou dat een huur van 600 euro niet marktconform is maar 1100 euro wel, dan moeten de buren ook 1100 euro betalen maar krijgen ze misschien 500 euro extra aan huurtoeslag.
Dezelfde woning, dezelfde huurprijs. Misschien woont meneer met zijn Maserati wel bewust in een goedkope bezemkast omdat ie graag veel wil sparen.
Het alternatief is een vaste woonquote voor iedereen die afhangt van je inkomen, en van daaruit een woning aan iedereen toewijzen. Dat kan, maar dan valt er voor niemand meer wat te kiezen.
[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 19-05-2022 15:13 ]
Stel ik heb een huis wat volgens de puntentelling 1100 euro waard is, maar wat ik in de praktijk voor 1400 kan verhuren. Dan ga ik gewoon hier en daar wat verbeteren tot ik net iets boven de 1250 zit, en dan mag ik ineens vragen wat ik wil.Biggg schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:59:
[...]
Mis ik iets? Als je akkoord gaat met een huur boven de 1250 euro en het huis blijkt toch via het WWS/puntensysteem daaronder te liggen, dan kan je alsnog een lagere huur afdwingen. Ik zie niet hoe dit leidt tot meer huizen boven 1250 euro..
Of stel ik ben projectontwikkelaar en ik wil een appartementencomplex bouwen, ga ik daar dan appartementen realiseren die volgens het puntenstelsel 1000 zijn of doe ik er een schepje bovenop, zodat ze net buiten de regels vallen, zodat ik zelf mag bepalen wat de huur wordt?
Nee die huur word dubbel gecompenseerd. Enerzijds door een onder marktconforme huur te vragen middels sociale huur en anderzijds door huurtoeslag. Maar als we dus voor de buren ook de huur verhogen naar 1100 en hun dan meer huurtoeslag geven ben je ook tevreden dus?Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:11:
[...]
Niet als de buren nog steeds 600 euro betalen. Dan is die woning blijkbaar 600 euro aan huur waard, geen (spreekwoordelijke) 1100 euro.
Als de buren dan te weinig verdienen dan moet dat gecompenseerd worden met huurtoeslag. Daar is de huurtoeslag immers voor bedoeld.
Blijkt nou dat een huur van 600 euro niet marktconform is maar 1100 euro wel, dan moeten de buren ook 1100 euro betalen maar krijgen ze misschien 500 euro extra aan huurtoeslag.
Dezelfde woning, dezelfde huurprijs. Misschien woont meneer met zijn Maserati wel bewust in een goedkope bezemkast omdat ie graag veel wil sparen.
Het alternatief is een vaste woonquote voor iedereen die afhangt van je inkomen, en van daaruit een woning aan iedereen toewijzen. Dat kan, maar dan valt er voor niemand meer wat te kiezen.
Ja, want dan zou de hele huurmarkt namelijk weer vrij zijn en kan iedereen kiezen wat ie wil huren. Klein en goedkoop of groot en duur.xiangpo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:16:
[...]
Nee die huur word dubbel gecompenseerd. Enerzijds door een onder marktconforme huur te vragen middels sociale huur en anderzijds door huurtoeslag. Maar als we dus voor de buren ook de huur verhogen naar 1100 en hun dan meer huurtoeslag geven ben je ook tevreden dus?
Misschien dat er aan de hoeveelheid toeslag wel een maximum kan zitten of er een andere vorm van inkomenstoetsing kan komen zodat een minimumloner niet in een landhuis gaat wonen op kosten van de staat, maar dat lijkt me een randvoorwaarde.
Dat is dan alleen om te voorkomen dat mensen te duur wonen. Niet om te voorkomen dat mensen te goedkoop willen wonen.
Ik denk dat je een beetje te makkelijk denkt over het bijplussen van punten. Ten eerste kan je dat niet zomaar doen als iemand er al woont.Caelorum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:10:
[...]
Ze zullen de tegeltjes wel over het plafond laten lopen voor net die paar extra punten![]()
Ik vermoed overigens dat er nog een probleem zit in de uitvoering. De huurcommissie kon het werk nu al niet aan. Als straks iedereen in middenhuur (of er net boven) bezwaar gaat maken, gaat het ze never nooit niet lukken alles af te handelen.
En daarnaast, als een woning nu door "wat de gek ervoor geeft" voor 1400 euro/maand verhuurd wordt, en straks in het WWS slechts 900 euro huur mag opbrengen, dan kan je dat echt niet zomaar met een paar tegeltjes terug het vrije segment in krijgen.
Leidt dit tot meer woningen? Nee. Maar het huidige systeem leidt ook niet tot meer woningen, dat kunnen we toch wel stellen.
Zou je misschien ook de leeftijd van de woning en/of het energielabel fors moeten laten meetellen? Misschien wel. Dan is het bouwen van een nieuwe woning daadwerkelijk rendabeler dan het uitmelken van een 40 jaar oude woning. Of een oude woning daadwerkelijk energiezuinig maken, lijkt me ook niet verkeerd.
Wat je wel bereikt is dat de ene helft van Nederland (mensen die huizen bezitten) de andere helft van Nederland (zij die geen koophuis hebben en geen andere optie dan in de vrije sector voor 1000+/maand te huren) niet langer fors kan uitbuiten.
De zero sum zit hier in het aantal woningen, niet in de huur die gevraagd wordt.Richh schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:54:
[...]
Het is een zero sum game hè: iemand moet de dure huurwoning nemen, iemand moet in de kartonnen doos, en iemand mag in de betaalbare huurwoning voldoende overhouden om z'n studieschuld af te lossen. Hoe gaan we die taart verdelen?
Het zou in mijn optiek logisch zijn dat bij twee mensen met een vergelijkbare inkomenssituatie de te betalen huur ook een vergelijkbare hoeveelheid 'waar voor je geld' geeft. Dat de één 'toevallig' in een sociale huur woning is gekomen en daarbij meer woning voor zijn geld krijgt dan de ander die van begin af aan op de geliberaliseerde markt is aangewezen vind ik iets waar je zeker wel wat aan kan doen. Dat kan zowel door de huur voor die sociale huurwoning te verhogen ('scheefwoner' huurverhoging) als door de huurprijs van die geliberaliseerde huurwoning aan banden te leggen.
Dat doen ze ook niet. Dat is vooral het beeld dat veel scheefhuurders willen laten ontstaan. Dat ze 'weggepest' worden. Terwijl de maatregelen tegen 'scheefhuur' gewoon simpelweg een methode zijn om dat onterechte verschil tussen die 'scheefwoner' en degene die in de geliberaliseerde huur valt, recht te trekken.Persoonlijk vind ik het ook zwak om op het zeer beperkte aantal scheefhuurders af te geven alsof zij het probleem zijn.
Deze reactie laat zien dat je jezelf weer bevoordeeld wil hebben tov starters die nog thuis wonen, nogal schoppen tegen het zere been waar @Richh het zojuist over had. Waarom moet jij voordeel hebben voor een doorstroom naar een koop, dit moet voor iedereen gelden die nog niks gekocht heeft, ongeacht of ze nu iets huren of starters die nog thuis wonen?Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:58:
[...]
Dat aanbieden van doorstroom kan door een andere huurwoning, door woningruil, door (voordelige) doorstroom naar koop.
Het lijkt mij dat het voor iedereen even eerlijk moet zijn, nu is de groep scheefwoners niet het probleem. Maar jezelf in de hoek van tekort plaatsen vind ik persoonlijk enorm misplaatst.
Dat kan uiteraard ook een methode zijn. Maar ik zie daarbij eerlijk gezegd niet het grote principiële verschil met de situatie waarin jij 700 euro betaalt, je buurman die 10 jaar geleden is komen wonen en 600 huur betaalt en je buurvrouw die net een contract heeft getekend voor 750 per maand. Ook allemaal verschillende huur.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:58:
[...]
Ik heb er wel problemen mee als ik als 'scheefhuurder' voor straf meer huur betaal dan mijn buren voor dezelfde woning. Duurdere huur? Prima, maar dan wil ik daarvoor wel meer woning ervoor terug. De lage inkomens krijgen toch al huurtoeslag? Dan hoort de huur gewoon proportioneel te zijn aan de woning, niet aan wie er in woont.
En waarom is dat zo anders dan dat de een per saldo 600 betaalt voor 700 huur min 100 toeslag, terwijl de ander per saldo 500 betaalt voor 700 huur min 200 toeslag?
Het doel is toch meer vrije plaatsen te creëren in de sociale huursector?BarendBotje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:26:
[...]
Deze reactie laat zien dat je jezelf weer bevoordeeld wil hebben tov starters die nog thuis wonen, nogal schoppen tegen het zere been waar @Richh het zojuist over had. Waarom moet jij voordeel hebben voor een doorstroom naar een koop, dit moet voor iedereen gelden die nog niks gekocht heeft, ongeacht of ze nu iets huren of starters die nog thuis wonen?
Als je mij als potentiële scheefwoner (dat ben ik nu overigens niet, mijn inkomen zit er net onder) meer huur laat betalen, dan worden daar de wachtlijsten niet korter van.
Ik ben net zo goed van mening dat die thuiswonende starters een recht moeten hebben om in te stromen op de sociale huurmarkt. En dus niet op hun 18de zich al moeten inschrijven zodat ze met hun 35ste uit huis kunnen als ze het geluk hebben om weinig genoeg te verdienen op dat moment.
Nouja als je dat verschil wat je meer verdient in een potje dumpt vanwaar meer gebouwd wordt is dat gewoon regelrecht investeren in het systeem. Dat zou een goede optie zijn om de wachtlijst wel korter te maken.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:29:
[...]
Het doel is toch meer vrije plaatsen te creëren in de sociale huursector?
Als je mij als potentiële scheefwoner (dat ben ik nu overigens niet, mijn inkomen zit er net onder) meer huur laat betalen, dan worden daar de wachtlijsten niet korter van.
Ik ben net zo goed van mening dat die thuiswonende starters een recht moeten hebben om in te stromen op de sociale huurmarkt. En dus niet op hun 18de zich al moeten inschrijven zodat ze met hun 35ste uit huis kunnen als ze het geluk hebben om weinig genoeg te verdienen op dat moment.
Dat vind ik dan ook net zo goed verkeerd. Huur moet afhankelijk zijn van de woning, van welke stenen er staan, hoeveel vierkante meters, lokatie, whatever. Die moet dus objectief bepaald kunnen worden en niet meer worden voor iemand die er net is komen wonen tegenover iemand die er al 10 jaar woont.Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:29:
[...]
Dat kan uiteraard ook een methode zijn. Maar ik zie daarbij eerlijk gezegd niet het grote principiële verschil met de situatie waarin jij 700 euro betaalt, je buurman die 10 jaar geleden is komen wonen en 600 huur betaalt en je buurvrouw die net een contract heeft getekend voor 750 per maand. Ook allemaal verschillende huur.
Het verschil met het systeem nu is dat je dan kan shoppen voor een goedkopere woning zonder dat je aan inkomenseisen vast zit die zeggen dat je er niet voor in aanmerking komt, of andere vormen van 'passend toewijzen' zoals een vereiste leeftijd of gezins-samenstelling.
Die beperkingen heb je namelijk in de koopwoningen of de geliberaliseerde huurmarkt ook niet. Ze staan marktwerking in de weg omdat je de vraag kunstmatig gaat sturen.
Áls dat gebeurt (en dat gebeurt niet, die hogere huur verdwijnt gewoon in de aandelen van een pensioenfonds) dan heeft dat pas effect op de wachtlijsten over een kleine 10 jaar. Heeft de instromer nu dus helemaal niets aan.BarendBotje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:32:
Ik ging er inderdaad even vanuit dat je een scheefwoner bent excuses.
[...]
Nouja als je dat verschil wat je meer verdient in een potje dumpt vanwaar meer gebouwd wordt is dat gewoon regelrecht investeren in het systeem. Dat zou een goede optie zijn om de wachtlijst wel korter te maken.
Wel hetgeen waar Den Haag een fan van is toch?!Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:33:
[...]
Áls dat gebeurt (en dat gebeurt niet, die hogere huur verdwijnt gewoon in de aandelen van een pensioenfonds) dan heeft dat pas effect op de wachtlijsten over een kleine 10 jaar. Heeft de instromer nu dus helemaal niets aan.
Zie studieschuld, daarvan wordt er extra geinvesteerd in het onderwijs. Nou ik heb er 0.0 van terug gezien, alleen maar meer avocado toast

Ja, maar dat kunnen ze nu ook al. De huurprijs bepaalt niet of iets vrije sector is of niet, dat doet het puntenstelsel. Of eigenlijk omgekeerd, het puntenstelsel bepaalt of het gereguleerd (sociaal) is of niet. "Bezwaar" (eigenlijk toetsing aan het puntenstelsel) kan overigens alleen onder voorwaarden, zoals binnen een half jaar van ingaan van een huurcontract (met uitzonderingen).Aakab schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:42:
[...] Of kunnen ze dan straks ook daar tegen in bezwaar gaan ("je woning scoort lager dan 1300 euro wat je ervoor wilt, dus je moet wel voldoen aan de puntentelling"). ?[...]
[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 19-05-2022 15:50 ]
Ok dan begrijp ik de gehele situatie dus verkeerd. Je mag dus niet als een woningverhuurder zelf bepalen voor welk prijs je hem op de markt zet?Caelorum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:49:
[...]
Ja, maar dat kunnen ze nu ook al. De huurprijs bepaalt niet of iets vrije sector is of niet, dat doet het puntenstelsel. Of eigenlijk omgekeerd, het puntenstelsel bepaalt of het gereguleerd (sociaal) is of niet. "Bezwaar" (eigenlijk toetsing aan het puntenstelsel) kan overigens alleen onder voorwaarden, zoals binnen een half jaar van ingaan van een huurcontract (met uitzonderingen).
Als de woning van voldoende kwaliteit is wel, zie het kopje "Ook voor vrije sector huurwoningen" op https://www.huurcommissie...js-bij-een-nieuw-contract Overigens zal het daadwerkelijk afdwingen vast bij de rechter moeten gebeuren, want geen verhuurder zal er makkelijk over doen, lijkt me.Aakab schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:51:
[...]
Ok dan begrijp ik de gehele situatie dus verkeerd. Je mag dus niet als een woningverhuurder zelf bepalen voor welk prijs je hem op de markt zet?
[ Voor 32% gewijzigd door Caelorum op 19-05-2022 16:00 ]
Het is alleen wel lullig als je niet aan de inkomenseisen van die woning voldoet wanneer ie voor 1250 verhuurd wordt, maar wanneer je de woning huurt kun je hem wel via de huurcommissie naar 900 euro krijgen.Caelorum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:49:
[...]
Ja, maar dat kunnen ze nu ook al. De huurprijs bepaalt niet of iets vrije sector is of niet, dat doet het puntenstelsel. Of eigenlijk omgekeerd, het puntenstelsel bepaalt of het gereguleerd (sociaal) is of niet. "Bezwaar" (eigenlijk toetsing aan het puntenstelsel) kan overigens alleen onder voorwaarden, zoals binnen een half jaar van ingaan van een huurcontract (met uitzonderingen).
Die evaluatie van de huurprijs zou dus eigenlijk vooraf moeten door een soort 'huurtaxatie' voordat ie wordt aangeboden, in plaats van huurders die achteraf aan de bel trekken.
Er zullen immers ook genoeg huurders zijn die van niets weten of geen zin hebben in een tijdrovende en stressvolle procedure bij de huurcommissie. Dat is natuurlijk kat in het bakkie voor de verhuurders.
Ja als er vooraf geen check komt, dan verwacht ik dat hier de gehele markt naar 1250+ gaat en zeurende en zeikende huurders geen verlenging krijgen.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:00:
[...]
Het is alleen wel lullig als je niet aan de inkomenseisen van die woning voldoet wanneer ie voor 1250 verhuurd wordt, maar wanneer je de woning huurt kun je hem wel via de huurcommissie naar 900 euro krijgen.
Die evaluatie van de huurprijs zou dus eigenlijk vooraf moeten door een soort 'huurtaxatie' voordat ie wordt aangeboden, in plaats van huurders die achteraf aan de bel trekken.
Er zullen immers ook genoeg huurders zijn die van niets weten of geen zin hebben in een tijdrovende en stressvolle procedure bij de huurcommissie. Dat is natuurlijk kat in het bakkie voor de verhuurders.
Nee want boven de 763,47 kun je helemaal geen huurtoeslag krijgen.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:11:
[...]
Niet als de buren nog steeds 600 euro betalen. Dan is die woning blijkbaar 600 euro aan huur waard, geen (spreekwoordelijke) 1100 euro.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Dat is inderdaad nu zo, en dat is ook waarom veel mensen liever niet de overstap maken naar de vrije sector. Stel dat je vrije sector huurt voor 900 euro in de maand en je raakt je baan kwijt, dan kun je huurtoeslag ook vergeten. Dat is dus een enorm risico, dan maar scheefwonen en de max betalen.sdk1985 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:03:
[...]
Nee want boven de 763,47 kun je helemaal geen huurtoeslag krijgen.
Mijn voorbeeld was bedoeld voor een denkbeeldige situatie waarin de 'sociale' huursector met korting op de huurprijzen niet meer zou bestaan en de huurprijzen dus puur gebaseerd zijn op de woning. Dan is die bovengrens van een huurprijs waarboven er geen toeslag meer geldt, dus ook niet meer van toepassing.
Een scheefhuurder mag namelijk ook geen huurverhoging krijgen die boven die 763,47 uit komt.
[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 19-05-2022 16:07 ]
Oh, ik heb 3 jaar lang in een nieuwbouwappartement gewoond. Er zijn 3 complexen gerealiseerd. Alle appartementen waren praktisch hetzelfde. Althans: 2 torens hadden een iets grotere keuken, met ingebouwde vaatwasser. Bij de 3e toren was er een uitsparing voor vrijgelaten (en dus ook een korter blad). Ook hadden wij een hangende pot, zij een staande. En de tegels waren wat hoger doorgelegd in de badkamer.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:58:
[...]
Ik zou er geen problemen mee hebben om meer huur te betalen.
Het gevolg is dat de eerste 2 complexen net in de vrije sector vielen (met dito huurprijzen) en de derde sociale huur betrof.
Kortom. Zij betaalden ~€700. Wij €950.
Ik heb kortdurend buren gehad die in principe recht hadden gehad op huurtoeslag, als er een sociale huur appartement vrij was geweest. Dat dat er niet was kostte hun dus praktisch zo'n €400 per maand, terwijl ze in praktisch hetzelfde appartement woonden.
TLDR: het gebeurt al tijden dat mensen in dezelfde woning wonen, maar er verschillende prijzen voor betalen. Hell, op de koopmarkt gebeurt niet anders
De kern van het probleem is sowieso dat de prijzen nu dermate hard stijgen, dat je eigenlijk niet snel een 'betere' woning gaat krijgen voor een 'iets hoger' maandbedrag. Ik snap echt wel dat je dat wil hè, en ik snap ook wel waarom je het zegt. Maar, dat bestaat niet.
Stel dat je dit helemaal niet zou aanpakken, dan ontstaat op de zeer lange termijn de situatie dat ouderen voor €350 ofzo 'gedwongen' sociaal blijven huren in een riante hoekwoning. Een verhuizing naar een gelijkvloers zorgappartement wordt uiteindelijk duurder voor hen, dus blijven ze zitten in de riante woning waar ook een gezin had kunnen wonen, en installeren we een gratis traplift voor ze
Ik vind dat de pijn best wat meer gedeeld mag worden zonder dat we die 'arme' scheefhuurders woningen moeten 'aanbieden' en/of korting moeten geven indirect betaald uit gemeenschapsgeld. Er zijn heel veel groepen die dat veel, veeeeel harder nodig hebben.
Ik ben even zo vrij even terug te combineren met:Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:06:
[...]
Dat is inderdaad nu zo, en dat is ook waarom veel mensen liever niet de overstap maken naar de vrije sector. Stel dat je vrije sector huurt voor 900 euro in de maand en je raakt je baan kwijt, dan kun je huurtoeslag ook vergeten. Dat is dus een enorm risico, dan maar scheefwonen en de max betalen.
Mijn voorbeeld was bedoeld voor een denkbeeldige situatie waarin de 'sociale' huursector met korting op de huurprijzen niet meer zou bestaan en de huurprijzen dus puur gebaseerd zijn op de woning. Dan is die bovengrens van een huurprijs waarboven er geen toeslag meer geldt, dus ook niet meer van toepassing.
Een scheefhuurder mag namelijk ook geen huurverhoging krijgen die boven die 763,47 uit komt.
Eigenlijk geef je hier zelf al de consequentie aan waarom het wel ruimte kan geven. De huur is voor persoon X in situatie Y niet meer op te brengen. Die zal dus de woning moeten verlaten. Dan moet je denken aan terug naar ouders, familie, vrienden. Je kan ook voor een studentikoze oplossing gaan van kamerhuur (overigens uberhaupt 'normaal' in wat grote steden). Vervolgens komt de woning vrij voor iemand die wel het nieuwe bedrag kan opbrengen. Bij gebrek aan nieuw aanbod krijg je dan een doorschuivend effect simpelweg doordat je mensen wegjaagt naar een kleinere woning ruimte.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:29:
[...]
Natuurlijk alles behalve en sociaal systeem. Wat ik zelf niet begrijp is waarom de wachtlijsten niet worden gebruikt voor bouwdoelen van de gemeente/overheid/woning corporaties. Je weet immers precies hoeveel sociale woningen je in stad X tekort komt... Een groter aanbod is het enige dat woning krapte bij een bevolkingstoename van 2 miljoen (!) inwoners kan oplossen.
Die situatie beschouw ik bewust even niet, want dat zie ik als iemand die 'dakloos' wordt en het systeem verlaat. Wanneer je dan niemand hebt, eindig je onder een brug.sdk1985 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:13:
[...]
Ik ben even zo vrij even terug te combineren met:
[...]
Eigenlijk geef je hier zelf al de consequentie aan waarom het wel ruimte kan geven. De huur is voor persoon X in situatie Y niet meer op te brengen. Die zal dus de woning moeten verlaten. Dan moet je denken aan terug naar ouders, familie, vrienden.
En ik ben zelf van mening dat er in ons land een basisrecht moet zijn om niet onder die brug te hoeven eindigen.
Heel simpel: Dat vindt de gemeente niet financiëel rendabel genoeg. Grond duur verkopen levert veel meer op.sdk1985 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:13:
[...]
Natuurlijk alles behalve en sociaal systeem. Wat ik zelf niet begrijp is waarom de wachtlijsten niet worden gebruikt voor bouwdoelen van de gemeente/overheid/woning corporaties. Je weet immers precies hoeveel sociale woningen je in stad X tekort komt... Een groter aanbod is het enige dat woning krapte bij een bevolkingstoename van 2 miljoen (!) inwoners kan oplossen.
(FYI dit was niet iets waar ik een voorstander van was, ik leg puur het mechanisme bloot)Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Die situatie beschouw ik bewust even niet, want dat zie ik als iemand die 'dakloos' wordt en het systeem verlaat. Wanneer je dan niemand hebt, eindig je onder een brug.
En ik ben zelf van mening dat er in ons land een basisrecht moet zijn om niet onder die brug te hoeven eindigen.
Dakloos is natuurlijk wat anders dan kamerhuur. Dat basisrecht zal de insteek van het sociale huurstelsel zijn. Echter er is nu meer vraag dan aanbod getuige de wachtlijsten. Als 'we' het aanbod niet willen vergroten (iets met stikstof) dan is het wegjagen van scheefhuurders eigenlijk de enige optie om nog wat mensen aan een woning te helpen.
Het verhogen van die <800 euro huren naar 1200 euro zie ik eigenlijk zelf ook geen heil in. Wellicht alleen voor scheefhuurders en zodra die weg zijn terug naar <800. Elk jaar dat je scheef woont 200 euro erbij

De sociaal wenselijke oplossing is IMO natuurlijk voor voldoende woonruimte zorgen. Dat kan zowel op de vrije markt als sociaal.
Punt is dat dat "wegjagen" van scheefhuurders alleen wat oplevert als die ergens naartoe kunnen, en dat alternatief gunstiger is dan blijven zitten (ook onder de meest ongunstige voorwaarden).sdk1985 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:38:
[...]
(FYI dit was niet iets waar ik een voorstander van was, ik leg puur het mechanisme bloot)
Dakloos is natuurlijk wat anders dan kamerhuur. Dat basisrecht zal de insteek van het sociale huurstelsel zijn. Echter er is nu meer vraag dan aanbod getuige de wachtlijsten. Als 'we' het aanbod niet willen vergroten (iets met stikstof) dan is het wegjagen van scheefhuurders eigenlijk de enige optie om nog wat mensen aan een woning te helpen.
Laat je scheefhuurders de maximum sociale huurprijs betalen, dan is dat nog altijd gunstiger voor ze dan in de vrije sector gaan huren. Want dan zijn niet alleen de huren hoger, maar vervalt het recht op huurtoeslag als ze ooit inkomen verliezen.
Bijkomend nadeel van hogere huur vragen is dat ze dan minder ruimte hebben om te sparen, waardoor ze pas later aan een koopwoning kunnen beginnen.
Je kan het natuurlijk rigoreus aanpakken en scheefhuurders gedwongen gaan uitzetten, maar daar schiet je net zo weinig mee op denk ik.
Als nu het probleem is, dat eigenlijk iedereen in de sociale sector te goedkoop huurt, en een 'marktconforme' huurprijs pas begint bij 800+ euro, dan is er gewoon een ander, fundamenteel probleem, namelijk dat de inkomens veel te laag zijn. Het hele stelsel van sociale huur en toeslagen is daar dan uiteindelijk alleen een gevolg van.
Je stelt de vraag niet aan mij, maar ik zou hier niet blij mee zijn. De 'marktconforme' huren in de vrije sector zijn ontzettend hoog omdat het aanbod veel te klein is en alternatieven zeer beperkt omdat de sociale sector zoveel woningen opslurpt.xiangpo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:16:
[...]
Nee die huur word dubbel gecompenseerd. Enerzijds door een onder marktconforme huur te vragen middels sociale huur en anderzijds door huurtoeslag. Maar als we dus voor de buren ook de huur verhogen naar 1100 en hun dan meer huurtoeslag geven ben je ook tevreden dus?
Laten ze eerst al die woningen vrij maken en dan zien we vervolgens wel wat marktconform is. Voor het zelfde geld daalt de gemiddelde huurprijs wel.
Het probleem daarvan is dat iemand met een hoger inkomen financieel wel de keus heeft om goedkoper te huren, maar iemand met een lager inkomen niet de keus heeft om duurder te huren. Omdat het aanbod aan betaalbare woningen (nog) veel te beperkt is, zou het voor mensen met een lager inkomen nog lastiger worden om aan woonruimte te komen dan het nu als is, als ook mensen met een hoger inkomen op willekeurige sociale huur zou kunnen reageren. Daarom vind ik het niet onjuist dat men inkomenseisen stelt aan de toewijzing van betaalbare woningen.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:32:
[...]
Dat vind ik dan ook net zo goed verkeerd. Huur moet afhankelijk zijn van de woning, van welke stenen er staan, hoeveel vierkante meters, lokatie, whatever. Die moet dus objectief bepaald kunnen worden en niet meer worden voor iemand die er net is komen wonen tegenover iemand die er al 10 jaar woont.
Het verschil met het systeem nu is dat je dan kan shoppen voor een goedkopere woning zonder dat je aan inkomenseisen vast zit die zeggen dat je er niet voor in aanmerking komt, of andere vormen van 'passend toewijzen' zoals een vereiste leeftijd of gezins-samenstelling.
Ik ben het wel met je eens dat het in een ideale wereld zo zou zijn dat je ook gewoon met een hoog inkomen een goedkope (maar wel marktconforme) huurwoning zou kunnen huren. Dat zou in mijn optiek ook een richting moeten zijn waar we naartoe zouden moeten gaan. Maar dat lukt alleen door eerst de grote kloof tussen sociale huur en geliberaliseerde huur te verkleinen. Bijvoorbeeld zodanig dat iemand die van een sociale huurwoning van 700 euro naar een woning van bv 1000 euro huur verhuist, ook een verbetering in de woning krijgt die naar verhouding is. In plaats van dat het geen verbetering oplevert omdat die 1000 geliberaliseerd in woonkwaliteit nauwelijks beter is dan 700 sociaal en je beter kunt blijven zitten.
Dat vind ik ergens niet verkeerd. Als je een koopwoning wil hebben dan zit je toch ook aan een maximum budget vast wat afhankelijk is van je inkomen?Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:54:
[...]
Het probleem daarvan is dat iemand met een hoger inkomen financieel wel de keus heeft om goedkoper te huren, maar iemand met een lager inkomen niet de keus heeft om duurder te huren.
Je kan er dan altijd onder gaan zitten maar nooit boven.
Sowieso denk ik dat wanneer je de huren voor scheefhuurders zo grof gaat verhogen, dat er mensen gaan kiezen om minder te werken zodat ze onder de inkomensgrens blijven, tenzij ze er in inkomen grof op vooruit kunnen gaan. Want anders ben je alleen het verschil tussen je extra uren en je huurverhoging goed aan het maken, en dat is dus eigenlijk verspilling van je tijd.
[ Voor 26% gewijzigd door Stoney3K op 19-05-2022 17:40 ]
Het probleem met sociale huurwoningen is dat zodra je er eenmaal inzit, er ook geen enkele eis of voorwaarde meer is waarop je eventueel zou moeten vertrekken.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:29:
[...]
Zo zie je zeker koppels van 50 - 65 jaar die gezamenlijk 3 - 4x modaal verdienen die altijd in dezelfde sociale huurwoning zijn blijven wonen, en dan vaak niet eens de max betalen voor particuliere huurgrens. Zo ook mijn ouders, betalen circa 550 in de maand ofzo aan huur. Is natuurlijk helemaal niets i.v.m. het inkomen.
Het systeem zou eigenlijk zo moeten zijn dat er bijvoorbeeld per 5 jaar, of na 5 jaar misschien zelfs per 2 jaar, een inkomenstoets volgt, voor alle nieuwe sociale huurovereenkomsten. Hiermee roep je scheefwonen een halt toe. Sure, natuurlijk zul je altijd mensen houden die ervoor zullen kiezen om bijvoorbeeld iets minder te gaan werken zodat ze binnen de grenzen blijven. Maar zeker mensen die echt doorstromen op de arbeidsmarkt en particulier goed kunnen bekostigen, zullen toch sneller doorpakken i.p.v. significant minder te gaan werken om het systeem te bespelen.
Verder neemt dit natuurlijk nog steeds niet alle problemen weg, je moet er namelijk nog altijd voor zorgen dat er in het middensegment, zowel qua huur als koop, voldoende aanbod is.
Wat ook een probleem is voor de huidige scheefhuurder, mijzelf inbegrepen. Is dat er geen 'gunstige' oplossingen beschikbaar zijn.psychodude schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:12:
[...]
Het probleem met sociale huurwoningen is dat zodra je er eenmaal inzit, er ook geen enkele eis of voorwaarde meer is waarop je eventueel zou moeten vertrekken.
Zo zie je zeker koppels van 50 - 65 jaar die gezamenlijk 3 - 4x modaal verdienen die altijd in dezelfde sociale huurwoning zijn blijven wonen, en dan vaak niet eens de max betalen voor particuliere huurgrens. Zo ook mijn ouders, betalen circa 550 in de maand ofzo aan huur. Is natuurlijk helemaal niets i.v.m. het inkomen.
Het systeem zou eigenlijk zo moeten zijn dat er bijvoorbeeld per 5 jaar, of na 5 jaar misschien zelfs per 2 jaar, een inkomenstoets volgt, voor alle nieuwe sociale huurovereenkomsten. Hiermee roep je scheefwonen een halt toe. Sure, natuurlijk zul je altijd mensen houden die ervoor zullen kiezen om bijvoorbeeld iets minder te gaan werken zodat ze binnen de grenzen blijven. Maar zeker mensen die echt doorstromen op de arbeidsmarkt en particulier goed kunnen bekostigen, zullen toch sneller doorpakken i.p.v. significant minder te gaan werken om het systeem te bespelen.
Verder neemt dit natuurlijk nog steeds niet alle problemen weg, je moet er namelijk nog altijd voor zorgen dat er in het middensegment, zowel qua huur als koop, voldoende aanbod is.
- Doorstromen naar koopwoning. Niet mogelijk met de huidige prijsstijging om tegenaan te sparen.
- Huren voor scheefhuurders nog sneller verhogen -> verkleint mogelijkheid tot sparen verder waardoor koopwoningen nog verder weg komen te liggen in de huidige markt.
- Vrije sector huren? -> Verdubbeling van huurlasten voor een woning van eenzelfde oppervlakte.
Ik heb zelfs een voorstel gedaan om in een duurdere woning uit het sociale huursegment te willen schuiven zodat ik meer ruimte heb en verder naar mijn toekomst kan groeien en een starter mijn kleinere (en betaalbaardere) woning daardoor in kan.
Probleem hierbij is dat ik door mijn inkomen niet meer in aanmerking kom voor sociale huur, dus geen nieuw huurcontract kan afsluiten. En ik dus gedwongen ben om in mijn huidige woning te blijven of bij bovenstaande 3 punten beland.
Bijbouwen van betaalbare woningen is in mijn ogen de enigste juiste optie op het moment. Gemeentes die de grond duur verkopen aan projectontwikkelaars voor huizen van 350k+ op neer te gooien zouden op het matje geroepen dienen te worden. Bij de extreme woningschaarste die Nederland op dit moment ervaart zou de politiek moeten ingrijpen en gemeentes verplichten om de grond die beschikbaar is te verkopen voor het bouwen van sociale huurwoningen, sociale koop woningen en starters koop woningen tot het punt is bereikt waarop de schaarste is ondervangen en er weeral ruimte beschikbaar is voor villa's te bouwen zonder dat de laag-midden inkomens hieronder lijden. Ik heb de afgelopen jaren zo goed als geen aanbod in het nieuwbouw segment gezien van woningen tot 250k binnen een uur reistijd van de randstad.
Tsja, zolang men in de breedte blijft bouwen in plaats van in de hoogte, verandert dat ook niet snel helaas. De vierkante meter prijs in de randstad ligt dusdanig hoog dat een woning van 250k in veel gebieden gewoonweg niet eens realistisch meer is. Je zit dan aan zo'n 25 - 50 m2, soms zelfs nog minder. Nederland moet gewoon echt meer de hoogte in.Bloodhoundje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:35:
[...]
Wat ook een probleem is voor de huidige scheefhuurder, mijzelf inbegrepen. Is dat er geen 'gunstige' oplossingen beschikbaar zijn.
- Doorstromen naar koopwoning. Niet mogelijk met de huidige prijsstijging om tegenaan te sparen.
- Huren voor scheefhuurders nog sneller verhogen -> verkleint mogelijkheid tot sparen verder waardoor koopwoningen nog verder weg komen te liggen in de huidige markt.
- Vrije sector huren? -> Verdubbeling van huurlasten voor een woning van eenzelfde oppervlakte.
Ik heb zelfs een voorstel gedaan om in een duurdere woning uit het sociale huursegment te willen schuiven zodat ik meer ruimte heb en verder naar mijn toekomst kan groeien en een starter mijn kleinere (en betaalbaardere) woning daardoor in kan.
Probleem hierbij is dat ik door mijn inkomen niet meer in aanmerking kom voor sociale huur, dus geen nieuw huurcontract kan afsluiten. En ik dus gedwongen ben om in mijn huidige woning te blijven of bij bovenstaande 3 punten beland.
Bijbouwen van betaalbare woningen is in mijn ogen de enigste juiste optie op het moment. Gemeentes die de grond duur verkopen aan projectontwikkelaars voor huizen van 350k+ op neer te gooien zouden op het matje geroepen dienen te worden. Bij de extreme woningschaarste die Nederland op dit moment ervaart zou de politiek moeten ingrijpen en gemeentes verplichten om de grond die beschikbaar is te verkopen voor het bouwen van sociale huurwoningen, sociale koop woningen en starters koop woningen tot het punt is bereikt waarop de schaarste is ondervangen en er weeral ruimte beschikbaar is voor villa's te bouwen zonder dat de laag-midden inkomens hieronder lijden. Ik heb de afgelopen jaren zo goed als geen aanbod in het nieuwbouw segment gezien van woningen tot 250k binnen een uur reistijd van de randstad.
Zelfs niet eens qua villa's, maar gewoon überhaupt qua woningen, zie je de afstanden gewoon verder en verder groeien.
"Wegjagen" is een beetje flauw. We hebben het over een inkomensafhankelijke huurverhoging, dat jij dat als wegjagen ziet is een eigen interpretatie. Sterker nog, je geeft eigenlijk zelf al aan dat er geen 'beter' alternatief is voor hetzelfde geld, waarmee je zelf al toegeeft dat je helemaal niet weggepest wordt. Je moet alleen meer betalen.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:44:
[...]
Punt is dat dat "wegjagen" van scheefhuurders alleen wat oplevert als die ergens naartoe kunnen, en dat alternatief gunstiger is dan blijven zitten (ook onder de meest ongunstige voorwaarden).
Wat dat oplevert:
- het levert geld op voor de woningcooperatie, die daar makkelijker meer woningen van ka bouwen.
- het is moreel eerlijker tov de veelal jongere huurders, die het oneerlijk vinden dat jij minder mag betalen voor dezelfde woning.
Zou het niet nog gunstiger zijn als iemand die binnen de inkomensgrens valt sociaal mocht huren?Laat je scheefhuurders de maximum sociale huurprijs betalen, dan is dat nog altijd gunstiger voor ze dan in de vrije sector gaan huren
Deze argumenten gelden voor iedereen. Onder andere ook voor mensen die binnen de inkomensgrens vallen maar toch vrije sector moeten omdat er binnen de sociale sector geen plek is. Je maakt niet duidelijk waarom dit 'belangrijker' is voor iemand die al een paar jaar tegen aantrekkelijke prijzen heeft kunnen huren.Want dan zijn niet alleen de huren hoger, maar vervalt het recht op huurtoeslag als ze ooit inkomen verliezen.
Bijkomend nadeel van hogere huur vragen is dat ze dan minder ruimte hebben om te sparen, waardoor ze pas later aan een koopwoning kunnen beginnen.
Dit stelt niemand voor.Je kan het natuurlijk rigoreus aanpakken en scheefhuurders gedwongen gaan uitzetten, maar daar schiet je net zo weinig mee op denk ik.
Eigenlijk is dat het probleem ja. Of nouja, of alle vrije sector huren zijn te hoog, maakt an sich allemaal weinig uit. Probleem is ook dat 'wonen' als eerste levensbehoefte bewust schaars wordt gehouden en dat het defacto logisch is dat de marktprijs zich vormt naar wat men nog net kan (/mag) betalen.Als nu het probleem is, dat eigenlijk iedereen in de sociale sector te goedkoop huurt, en een 'marktconforme' huurprijs pas begint bij 800+ euro, dan is er gewoon een ander, fundamenteel probleem, namelijk dat de inkomens veel te laag zijn.
Maar uitgaande van dat we dat niet zomaar even veranderen, kunnen we dan toch de taart met sociale huurwoningen iets eerlijker verdelen?
De corporaties zouden ook woningen kunnen verkopen, de gigantische overwaarde gebruiken om nieuwbouw te realiseren. Met al dat gratis geld kunnen ze iedere projectontwikkelaar verslaan.Bloodhoundje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:35:
[...]
Uiteraard. Het probleem is ook niet zozeer dat mensen geen duurdere woning kunnen bewonen. Het probleem is dat veel mensen uit de doelgroep geen andere keus hebben dan sociale huur. En dat dáárvoor al te weinig woningen zijn. Als in die zelfde vijver dan ook nog de mensen gaan vissen die wel die keus hebben, dan wordt het voor de doelgroep nog weer lastiger.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:56:
[...]
Dat vind ik ergens niet verkeerd. Als je een koopwoning wil hebben dan zit je toch ook aan een maximum budget vast wat afhankelijk is van je inkomen?
Je kan er dan altijd onder gaan zitten maar nooit boven.
Idealiter zou er geen 'sociale sector' zijn waar gesteld wordt dat je altijd een bepaald minimum aan woonlasten moet hebben als je een bepaald inkomen verdient, en waar gemeenten zich bemoeien met wie er precies waar mag wonen, maar is er één groot aanbod van huurwoningen, waar iedereen op mag reageren als ze dat kunnen betalen.Richh schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:56:
[...]
Eigenlijk is dat het probleem ja. Of nouja, of alle vrije sector huren zijn te hoog, maakt an sich allemaal weinig uit. Probleem is ook dat 'wonen' als eerste levensbehoefte bewust schaars wordt gehouden en dat het defacto logisch is dat de marktprijs zich vormt naar wat men nog net kan (/mag) betalen.
Maar uitgaande van dat we dat niet zomaar even veranderen, kunnen we dan toch de taart met sociale huurwoningen iets eerlijker verdelen?
Alleen een 'vrije sector' dus, waardoor ook verhuurders in het lagere segment op prijs kunnen concurreren. Dan krijg je ook een vrije markt.
En waarschijnlijk zullen de gemiddelde huren van die markt inderdaad hoger liggen, maar dan kan het inkomenstekort van de minima nog altijd goed gemaakt worden met huurtoeslag, die naar verhouding wordt afgebouwd tot een bepaalde inkomensgrens. Of we maken de huur voor een deel aftrekbaar van de inkomstenbelasting net zoals de hypotheekrente.
Nu wordt er juist met een hoop administratieve overhead het verschil in prijs tussen de 'sociale' en de 'vrije' sector op twee verschillende plekken goed gemaakt (vanuit de verhuurder en vanuit de huurder) wat het alleen maar ingewikkeld maakt, en het mensen minder keuzevrijheid geeft.
Je kan nu bijvoorbeeld tegen iemand die het te krap heeft om rond te komen niet zeggen "Verhuis naar een goedkopere woning". Terwijl je juist op de huurmarkt die mate van flexibiliteit zou willen hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 19-05-2022 19:11 ]
Bingo. Zo doen ze dat in Belgie. Daar kunnen ze prima af met een sociale sector die tig malen kleiner is.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:08:
[...]
Idealiter zou er geen 'sociale sector' zijn waar gesteld wordt dat je altijd een bepaald minimum aan woonlasten moet hebben als je een bepaald inkomen verdient, en waar gemeenten zich bemoeien met wie er precies waar mag wonen, maar is er één groot aanbod van huurwoningen, waar iedereen op mag reageren als ze dat kunnen betalen.
Alleen een 'vrije sector' dus, waardoor ook verhuurders in het lagere segment op prijs kunnen concurreren. Dan krijg je ook een vrije markt.
En waarschijnlijk zullen de gemiddelde huren van die markt inderdaad hoger liggen, maar dan kan het inkomenstekort van de minima nog altijd goed gemaakt worden met huurtoeslag, die naar verhouding wordt afgebouwd tot een bepaalde inkomensgrens. Of we maken de huur voor een deel aftrekbaar van de inkomstenbelasting net zoals de hypotheekrente.
Nu wordt er juist met een hoop administratieve overhead het verschil in prijs tussen de 'sociale' en de 'vrije' sector op twee verschillende plekken goed gemaakt (vanuit de verhuurder en vanuit de huurder) wat het alleen maar ingewikkeld maakt, en het mensen minder keuzevrijheid geeft.
Je kan nu bijvoorbeeld tegen iemand die het te krap heeft om rond te komen niet zeggen "Verhuis naar een goedkopere woning". Terwijl je juist op de huurmarkt die mate van flexibiliteit zou willen hebben.
Dan krijg je dus een grote geldstroom van overheid naar commerciele verhuurders. Dat is niet wat de voorkeur van veel mensen is.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:08:
[...]
Ik zou dan eerder een voorkeur hebben voor een situatie waarin ook de woningen boven de liberaliseringsgrens aan een maximum gebonden zijn, eventueel op de echt luxe woningen na. Dan ben je ook van de kloof tussen sociaal en geliberaliseerd af en krijg je de doorstroming ook meer op gang. Beetje vergelijkbaar met de Oostenrijkse situatie.
Die is er nu toch hoe dan ook al met huurtoeslag en kortingen op verhuurdersheffingen (en hypotheekrenteaftrek)? Elke 'korting' is net zo goed subsidie vanuit de overheid.Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:21:
[...]
Dan krijg je dus een grote geldstroom van overheid naar commerciele verhuurders. Dat is niet wat de voorkeur van veel mensen is.
Het zal toch van links of van rechts moeten komen: Mensen verdienen feitelijk te weinig om hun woonlasten te kunnen betalen. Dan zullen dus de gemiddelde woonlasten fors omlaag moeten, of de gemiddelde lonen fors omhoog. Nivelleren dus.
Of we moeten accepteren dat een minimumloner de helft van zijn netto-inkomen kwijt is aan de huur van een woning.
Als je die huur volledig vrij laat en de huur een paar honderd euro hoger komt te liggen, dan zul je de huurtoeslag ook een paar honderd euro hoger moeten maken. Dan ga je dus een stroom van honderden miljoenen extra geld van de overheid naar de verhuurders krijgen.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:25:
[...]
Die is er nu toch hoe dan ook al met huurtoeslag en kortingen op verhuurdersheffingen (en hypotheekrenteaftrek)? Elke 'korting' is net zo goed subsidie vanuit de overheid.
En fors lagere woonlasten ga je krijgen door de huren vrij te laten???Het zal toch van links of van rechts moeten komen: Mensen verdienen feitelijk te weinig om hun woonlasten te kunnen betalen. Dan zullen dus de gemiddelde woonlasten fors omlaag moeten, of de gemiddelde lonen fors omhoog. Nivelleren dus.
Of we moeten accepteren dat een minimumloner de helft van zijn netto-inkomen kwijt is aan de huur van een woning.
Die paar honderd euro zit nu in de subsidies die de verhuurders krijgen (oa vrijstelling verhuurdersheffing) in de sociale sector, dus dat is broekzak, vestzak.Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:38:
[...]
Als je die huur volledig vrij laat en de huur een paar honderd euro hoger komt te liggen, dan zul je de huurtoeslag ook een paar honderd euro hoger moeten maken. Dan ga je dus een stroom van honderden miljoenen extra geld van de overheid naar de verhuurders krijgen.
Dus netto gaat er geen extra stroom ontstaan maar streep je vooral nodeloos rondpompen van geld op verschillende plekken weg, en je verenigt het op één plek, bij de huurder.
Dat er meer omzet bij commerciële verhuurders binnen komt is alleen maar gunstig: Dat levert extra geld in de economie, extra belastinginkomsten en extra werkgelegenheid op.
[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 19-05-2022 19:47 ]
Ik ken jouw ouders niet maar ik denk niet dat je koppels met een 3 tot 4x modaal inkomen veel tegenkomt in sociale huurwoningen. Even voor de beeldvorming; je weet dat je het met 3 tot 4x modaal hebt over een inkomen ongeveer tussen 100k en 130kpsychodude schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:12:
[...]
[...]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Die verhuurdersheffing is nu juist speciaal een heffing voor sociale huur. Dus het tegenovergestelde van een subsidie.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:41:
[...]
Die paar honderd euro zit nu in de subsidies die de verhuurders krijgen (oa vrijstelling verhuurdersheffing) in de sociale sector, dus dat is broekzak, vestzak.
Wat is daar precies het nut van dan? Dat maakt het voor verhuurders toch alleen maar ongunstig om in dat segment iets aan te bieden?Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:58:
[...]
Die verhuurdersheffing is nu juist speciaal een heffing voor sociale huur. Dus het tegenovergestelde van een subsidie.
Er bestaat een puntensysteem wat zich vertaalt naar een huurprijs, correct?
Laten we dat op de schop gooien door:
-WOZ-waarde niet mee te tellen (Want WOZ is geen inherente eigenschap van een woning, maar een uitkomst van factoren die niet alleen met de woning te maken hebben, maar ook marktgekte enzo)
-Het puntensysteem een stuk strakker te zetten, zodat de berekende huurprijzen lager worden (Wat de waarde van een woning kan dempen omdat er simpelweg een minder hoge huur uitkomt), betekent wel dat de huurtoeslag gaat verdwijnen (zie verderop)
-In plaats van de WOZ-waarde te gebruiken andere factoren zoals, ligt het in een stad, hoe ver van het centrum, welke voorzieningen zijn er in de buurt etc. Zal nooit perfect zijn, maar niet slechter dan marktspeculatie lijkt me.
-Nadat de punten van een woning berekend zijn, een soort van huurtoeslagcorrectie eroverheen te jassen (Van de woningen met het laagste aantal punten wordt procentueel meer afgetrokken dan van de woningen met hogere punten), en dan is huurtoeslag verleden tijd.
-Vervolgens mag iedereen reageren op alle woningen die tussen x% en y% van hun netto-inkomen valt. Gaan we en masse minder werken, dan zitten alle "slechte huizen" binnen mum van tijd vol, en zou de hoeveelheid werk die je doet ongeveer samen gaan vallen met in wat voor huis je dan terechtkomt.
Zijn er geen huurprijzen tussen x% en y% beschikbaar? Er kan een bovencategorie gemaakt worden, of dat is het punt waar je alleen nog kan kopen.
Een paar dingen die ik zie gebeuren op basis van dit idee:
-De huur kan alleen echt omhoog als een verhuurder een woning ook echt opwaardeert
-Als er teveel "luxe woningen" zijn, dan blijven ze leeg staan, dus daar denkt een verhuurder wel twee keer over na.
-Gaan alle verhuurders en masse hun laagst gewaardeerde woningen verbouwen, door bijvoorbeeld te isoleren, dan liggen de kosten van het verduurzamen van de huizen ook daadwerkelijk bij degene die het huis bezit.
-Zou het kunnen gebeuren dat sommige mensen alsnog niet genoeg verdienen om iets te kunnen huren? Het puntensysteem kan afgesteld worden op het minimumloon.
-Worden vervolgens alle huizen zover verbouwd dat elk huis te duur is voor iedereen? Tja, dat is een puntje. Maar dan zijn wel alle huizen verduurzaamd, dus...
-Nou ja, als elk huis te duur is, en je prijst jezelf uit de markt dan wordt er ook geen huur geincasseerd, dus dat zou zichzelf moeten reguleren lijkt me? Je mag altijd minder vragen dan wat het puntensysteem zegt...
-Je kan nog altijd scheef gaan wonen. Echter lever je dan ook in op het wooncomfort wat je zou kunnen hebben, omdat je meer bent gaan verdienen. Hier kun je jaarlijks een inkomenstoets op uitvoeren, of een huurverhoging doorvoeren waardoor de huur van de "mindere woning" gelijk komt te liggen met dat van een betere woning die beter past bij het inkomen van de bewoner, waarmee je probeert te stimuleren door te stromen. Echter kan het natuurlijk gebeuren dat er niet doorgestroomd kan worden, maar in dat geval is er altijd nog sparen. Een verhuurder kan de woning dan ook altijd opwaarderen.
-Er zou een trend kunnen zijn dat woningen langzaam opgewaardeerd worden, waardoor onderaan de markt een woningschaarste kan optreden. Dat los je op door de meest basic huizen te bouwen, met het idee dat deze ruimte/mogelijkheid hebben om opgewaardeerd te worden. Dat houdt de bouwkosten ook meteen laag, omdat het als vrij kale woningen opgeleverd zullen worden. Daar kun je bijvoorbeeld in starten om te kopen, of als huis kopen met als intentie te gaan verhuren.
-Huizen die opgewaardeerd kunnen worden? Begin met alleen een begane grond of een verdieping, en eventueel kan er een extra verdieping op gebouwd worden? Kan een huis meteen met jou en je leven meegroeien. (Dit werkt dus niet zo goed met een flat)
Huizen waar het voor een verhuurder niet loont om op te waarderen zullen goedkoper blijven, of worden afgestoten. Starter in een opknappertje?
Ik neem aan dat dit systeem een gigantisch probleem bevat wat ik over het hoofd gezien heeft. Wie biedt?
Oh alvast één heel groot probleem: Dit is niet in het voordeel van mensen met meer dan één huis..
[ Voor 18% gewijzigd door Higaphix op 19-05-2022 20:25 ]
Dit is geen handtekening
Ja.Harrie_ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:45:
[...]
Ik ken jouw ouders niet maar ik denk niet dat je koppels met een 3 tot 4x modaal inkomen veel tegenkomt in sociale huurwoningen. Even voor de beeldvorming; je weet dat je het met 3 tot 4x modaal hebt over een komen ongeveer tussen 100k en 130k
Exacte cijfers zijn bij mijn weten niet bekend, maar een stukje uit het RTL nieuws een klein aantal jaartjes terug:
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...gmarkt-liberalisatiegrensHet ministerie van Binnenlandse Zaken heeft onderzoek gedaan naar het aantal huishoudens met een hoog inkomen in sociale huurwoningen. Zo'n 142.000 huishoudens doen het met meer dan 52.499 euro per jaar.
Nog geen 50.000 huishoudens zitten in de top: zij verdienen jaarlijks meer dan 70.000 euro
En natuurlijk krijg je dit soort scheefwonen niet zomaar. Maar met die circa 50k heb je het over circa 1 op 50 beschikbare sociale huurwoningen waar ten minste 2x modaal verdiend wordt.
Wellicht kan je de WOZ op dezelfde manier gebruiken als gemeenten dat doen voor de OZB, feitelijk meer gebruikt als verdeelsleutel van de gewenste belastingopbrengst dan dat de absolute waarde er toe doet.Higaphix schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:05:
In plaats van de WOZ-waarde te gebruiken andere factoren zoals, ligt het in een stad, hoe ver van het centrum, welke voorzieningen zijn er in de buurt etc. Zal nooit perfect zijn, maar niet slechter dan marktspeculatie lijkt me.
Dus de punten worden dan niet verdeeld op basis van de absolute WOZ waarde zoals nu, maar de WOZ waarde ten opzichte van een waarde-index. Als de WOZ-waarde 10% stijgt en de hele woningmarkt stijgt ook 10% geeft dat evenveel punten. Als de WOZ-waarde sneller stijgt dan gemiddeld, doordat het een relatief populairder gebied is of door verbeteringen aan de woning, stijgt het aantal punten.
Ik zie er één groot probleem mee: De overheidsinmenging in de privé sfeer wordt hiermee gigantisch groter. Je legt feitelijk vast hoe groot het aandeel van je inkomen is wat je uit móet geven aan wonen, als je niet mag reageren op woningen die buiten de pool van x% en y% van je inkomen vallen.Higaphix schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:05:
Ik neem aan dat dit systeem een gigantisch probleem bevat wat ik over het hoofd gezien heeft. Wie biedt?
Een woning die je niet kan betalen lijkt me evident, maar een woning die je niet wil betalen omdat je je geld liever spaart en niet uitgeeft aan een rijtjeshuis, maar ook genoegen neemt met een studio, dat is in dat geval niet meer mogelijk.
De overheid gaat mij ook niet zeggen dat ik per sé een BMW moet rijden in de private lease, omdat ik daarvoor genoeg verdien, terwijl ik een tweedehands Fordje ook best vind.
Die marktwerking ontbreekt nu ook. De concurrentie op prijs en/of kwaliteit is er niet, je mag niet kiezen voor "goedkoop en crappy" als dat voor jou voldoende is.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 19-05-2022 20:52 ]
Kan het dan niet alsnog gebeuren dat er een grote kloof ontstaat tussen in de stad vs erbuiten? Of zie je dan dat bepaalde plekken zich dan vanzelf de markt uit prijzen waardoor mensen andere plekken opzoeken, met als gevolg dat de voorheen benoemde plek relatief minder populair wordt en dat dat weer voor een daling zorgt?eamelink schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:44:
[...]
Als de WOZ-waarde sneller stijgt dan gemiddeld, doordat het een relatief populairder gebied is of door verbeteringen aan de woning, stijgt het aantal punten.
Ik heb het idee dat de WOZ-waarde inherent destabiliserend is, en geen objectief kenmerk van een woning is, maar een subjectieve.
Dit is geen handtekening
Ja dan zouden ze hen een goed (koop)alternatief moeten aanbieden.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:33:
[...]
Overigens lag er al een plan om boven de 43k 50-100 pm meer te laten betalen. Ben benieuwd hoe en of ze dat dan terugdraaien als je bijv. achter de lopende band gaat werken het jaar erop. Je moet er netto wel wat op vooruit gaan. Als je bij goede baan en hoge huur evenveel overhoud als bij lage betaalde baan en lage huur, en er geen koopalternatieven zijn die bij je goede baan passen, dan is het hogerop komen verspilde moeite...
[ Voor 8% gewijzigd door lama83 op 19-05-2022 21:02 ]
Als je de ondergrens eraf gooit, dan moedig je een soort van scheefwonen aan. In dat puntensysteem wat ik voorstel is er als het ware al een soort van huurtoeslag verrekend in de huurprijs die onder de streep staat. Stel dat jij een goedkope woning neemt terwijl je ook iets meer, maar niet meer dan y% van je inkomen (en y is een getal waarbij de vaste lasten goed te dragen zouden zijn), dan hou je naar mijn inziens een plek bezet van iemand die dan niet in een duurdere woning kan, die jij wel had kunnen betalen, binnen een acceptabel bereik van je vaste lasten. Tevens omdat de huurprijzen in dat systeem sowieso lager zullen uitvallen, zal het verhuren van woningen minder rendabel zijn, waardoor de huizenprijzen naar mijn vermoeden niet opeens de pan uit kunnen rijzen, waardoor je misschien ook niet alle zeilen bij moet zetten als je zou willen sparen voor een koophuis.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:50:
[...]
Die marktwerking ontbreekt nu ook. De concurrentie op prijs en/of kwaliteit is er niet, je mag niet kiezen voor "goedkoop en crappy" als dat voor jou voldoende is.
In de praktijk is y% een acceptabele hoeveelheid van je vaste lasten. Dat betekent dat je huur niet zo'n groot gat in je maandelijks budget slaat dat sparen onmogelijk wordt.
Wat je ziet is dat je in principe naarmate je inkomen stijgt, ook in woningen met hogere punten terecht komt, terwijl er nog steeds te sparen valt, omdat y% van je inkomen een redelijke hoeveelheid is. Op den duur heb je genoeg gespaard om een huis te kopen als je dat zou willen.
Dit is geen handtekening
Uitvoerbaarheid voor onze vrienden van de overheid, 2024 lijkt me ambitieusHigaphix schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:05:
"Scheefwonen" is ook alleen een begrip omdat er blijkbaar een bepaalde hoeveelheid woonlasten bij een bepaald inkomen verwacht wordt.Higaphix schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:01:
[...]
Als je de ondergrens eraf gooit, dan moedig je een soort van scheefwonen aan.
Als er blijkbaar vraag is naar goedkope huurwoningen, dan zullen verhuurders de prijzen omlaag gooien om hun huizen verhuurd te krijgen.
Dan gaan de huurprijzen dus omlaag als gevolg van de vraag in de markt.
Ik denk dat je je af moet vragen of het fair is dat jij in een woning kan zitten die jij kan betalen, maar iemand anders niet, maar dat jij dan in een woning zit die de ander wel kan betalen, maar de woning die je ook prima kan betalen dan niet toegankelijk is voor de ander.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:13:
[...]
"Scheefwonen" is ook alleen een begrip omdat er blijkbaar een bepaalde hoeveelheid woonlasten bij een bepaald inkomen verwacht wordt.
Als er blijkbaar vraag is naar goedkope huurwoningen, dan zullen verhuurders de prijzen omlaag gooien om hun huizen verhuurd te krijgen.
Dat is een minder probleem als huurtoeslag bestaat, maar in het systeem wat ik voorstel zit de huurtoeslag niet bij de persoon, maar bij de woning, in de vorm van een huurverlaging die afneemt naarmate een woning meer punten heeft.
Stel dat er een groep mensen is die prima een betere woning zou kunnen huren, maar denkt "Ik hoef alleen maar te slapen, ik heb alleen een bed nodig", en dus zo goedkoop mogelijke woningen betrekken. Dan zie je dat er in de hogere segmenten een soort van gat valt omdat niet iedereen in een woning naar inkomen zit. Dat gat in de vraag dicht je moeilijk op door tegels van de muur te trekken.
De ondergrens bestaat omdat wat nu de huurtoeslag dan aan de woning gekoppeld is in de vorm van een huurverlaging. In het huidige systeem krijg je minder huurtoeslag naarmate je inkomen stijgt. In het systeem wat ik voorstel verandert niet je huurtoeslag, maar de woningen waarvoor je in aanmerking komt. Er is dus een passende huurverlaging bij elk inkomen, en die zit in de huurprijs van de woning verwerkt. Er wordt geen geld rondgepompt.
Je woning reflecteert je inkomen, en je hoeft helemaal niet te proberen zo hard mogelijk te sparen, omdat er uberhaupt geen rat race is om de huursector uit te komen. Als de opbrengst van het verhuren van huizen teruggebracht wordt naar een lager niveau door geen huurtoeslag door te spelen, dan heeft dat effect op het rendement van het verhuren van een huis. Een investeerder kijkt natuurlijk hoeveel een huis kost en hoeveel het opbrengt in wat voor tijd, en als de opbrengst van een huis per maand lager ligt, dan zal ie minder geneigd zijn om daar een smak met geld tegenaan te gooien en het uit te melken, want dat kan dan gewoon niet. Daarmee schroef je de waarde van een woning met als doel te verhuren naar beneden, waardoor het minder aantrekkelijk is om huizen te kopen om te verhuren, waardoor de prijzen stabieler blijven.
Op die manier wordt een deel van de vraag naar woningen aangepakt, waardoor de woningmarkt een beetje afkoelt. Los van het feit dat er uiteraard nog steeds bijgebouwd moet worden.
Een woning is een object om te gebruiken en te onderhouden, niet om mee te investeren en te rentenieren.
Dit is geen handtekening
Nee scheefwonen komt omdat mensen in een gesubsidieerde woning wonen terwijl ze daar geen recht op hebben. Ze krijgen dus eigenlijk ten onrechte een subsidie waar ze geen recht op hebben en dat is het probleem.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:13:
[...]
"Scheefwonen" is ook alleen een begrip omdat er blijkbaar een bepaalde hoeveelheid woonlasten bij een bepaald inkomen verwacht wordt.
De nieuwe ontwikkeling van het vastzetten van de middenhuur tot 1200 volgens het puntensysteem gaat wel zorgen dat er veel van die woningen minder waard gaan worden. Als een woning waar ze nu 1500/maand vragen en die woning mag je maar 1000/maand voor vragen dan gaat de waarde ook met 30% naar beneden voor investeerders. Dus dat kan ook die woningen wel meer beschikbaar maken voor kopers, zodra de huidige huurders eruit gaan natuurlijk
Ja! Dat is dus van begin af aan een van de belangrijke kritiekpunten. Het nut van die heffing is vooral doodordinair het vullen van de schatkist. Die had na het redden van een paar banken wel een oppepper nodig. En als dan net één van de woningcorporaties slecht in het nieuws is, heb je het momentum mee om mooi alle woningcorporaties geld af te troggelen.Stoney3K schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:02:
[...]
Wat is daar precies het nut van dan? Dat maakt het voor verhuurders toch alleen maar ongunstig om in dat segment iets aan te bieden?
Ja, dat kan je ook zeggen over toegangelijkheid voor koopwoningen. Wat Jan Modaal dan hoort te betalen voor een koopwoning (30% inkomen aldus Nibud) zou dan uitkomen op 162k, alleen blijft de realiteit achterHigaphix schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:42:
Ik denk dat je je af moet vragen of het fair is dat jij in een woning kan zitten die jij kan betalen, maar iemand anders niet, maar dat jij dan in een woning zit die de ander wel kan betalen, maar de woning die je ook prima kan betalen dan niet toegankelijk is voor de ander.
En vervolgens benoem je allerlei zaken die juist ook sterk bepalend zijn voor de WOZ waarde...Higaphix schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:05:
Ik weet niet of iemand dit al gezegd heeft maar:
Er bestaat een puntensysteem wat zich vertaalt naar een huurprijs, correct?
Laten we dat op de schop gooien door:
-WOZ-waarde niet mee te tellen (Want WOZ is geen inherente eigenschap van een woning, maar een uitkomst van factoren die niet alleen met de woning te maken hebben, maar ook marktgekte enzo)
Waarbij het onderlinge verschil in woningwaarde een relatief objectieve manier is voor hoe die factoren 'door de bevolking' gewaardeerd worden. Lijkt mij een eerlijker manier dan dat een stel ambtenaren arbitrair beslist dat een woning x-extra punten krijgt omdat die, ik noem maar wat, binnen 5 km van een station ligt.
Wat daarbij wél een nuttige 'aanpassing' zou zijn, is wanneer niet de WOZ waarde zélf als criterium wordt genomen, maar dat gekeken wordt naar de (annuïtaire) lasten die met die WOZ waarde gepaard gaan. Want in grote lijnen zijn daar veel minder extreme stijgingen in dan in de WOZ waarde. (En bovendien gaat het bij het bepalen van de huurprijs ook om de woonlasten en niet om de woningwaarde die daarbij horen.)
lama83 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:11:
[...]
Ja, dat kan je ook zeggen over toegangelijkheid voor koopwoningen. Wat Jan Modaal dan hoort te betalen voor een koopwoning (30% inkomen aldus Nibud) zou dan uitkomen op 162k, alleen blijft de realiteit achter
Het punt met scheefwonen is dat je andere mensen die het wél nodig hebben om rond te kunnen komen een betaalbare woning ontzegt. Hoe is dat analoog aan wat jij hier zegt, behalve dat het allebei een rottige situatie is?
Merk op dat er voldoende aanbod is in het lagere segment (tot 400k).
Jouw voorstel gaat alleen werken als het aanbod aan woningen qua prijs+'kwaliteit' de samenleving qua inkomen precies weerspiegelt. Dat gaat 'm realistisch gezien natuurlijk niet worden, en hopen/denken dat de huurprijzen zichzelf gaan corrigeren aan de hand van jouw voorstel is utopisch. Een woning blijft een eerste levensbehoefte, het is niet alsof mensen de keuze hebben om géén woning te hebben. Bijkomende praktische uitdaging is dat je blijkbaar bereid bent om mensen die eerste levensbehoefte te ontnemen?Higaphix schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:42:
[...]
Ik denk dat je je af moet vragen of het fair is dat jij in een woning kan zitten die jij kan betalen, maar iemand anders niet, maar dat jij dan in een woning zit die de ander wel kan betalen, maar de woning die je ook prima kan betalen dan niet toegankelijk is voor de ander.
Dat is een minder probleem als huurtoeslag bestaat, maar in het systeem wat ik voorstel zit de huurtoeslag niet bij de persoon, maar bij de woning, in de vorm van een huurverlaging die afneemt naarmate een woning meer punten heeft.
Stel dat er een groep mensen is die prima een betere woning zou kunnen huren, maar denkt "Ik hoef alleen maar te slapen, ik heb alleen een bed nodig", en dus zo goedkoop mogelijke woningen betrekken. Dan zie je dat er in de hogere segmenten een soort van gat valt omdat niet iedereen in een woning naar inkomen zit. Dat gat in de vraag dicht je moeilijk op door tegels van de muur te trekken.
De ondergrens bestaat omdat wat nu de huurtoeslag dan aan de woning gekoppeld is in de vorm van een huurverlaging. In het huidige systeem krijg je minder huurtoeslag naarmate je inkomen stijgt. In het systeem wat ik voorstel verandert niet je huurtoeslag, maar de woningen waarvoor je in aanmerking komt. Er is dus een passende huurverlaging bij elk inkomen, en die zit in de huurprijs van de woning verwerkt. Er wordt geen geld rondgepompt.
Je woning reflecteert je inkomen, en je hoeft helemaal niet te proberen zo hard mogelijk te sparen, omdat er uberhaupt geen rat race is om de huursector uit te komen. Als de opbrengst van het verhuren van huizen teruggebracht wordt naar een lager niveau door geen huurtoeslag door te spelen, dan heeft dat effect op het rendement van het verhuren van een huis. Een investeerder kijkt natuurlijk hoeveel een huis kost en hoeveel het opbrengt in wat voor tijd, en als de opbrengst van een huis per maand lager ligt, dan zal ie minder geneigd zijn om daar een smak met geld tegenaan te gooien en het uit te melken, want dat kan dan gewoon niet. Daarmee schroef je de waarde van een woning met als doel te verhuren naar beneden, waardoor het minder aantrekkelijk is om huizen te kopen om te verhuren, waardoor de prijzen stabieler blijven.
Op die manier wordt een deel van de vraag naar woningen aangepakt, waardoor de woningmarkt een beetje afkoelt. Los van het feit dat er uiteraard nog steeds bijgebouwd moet worden.
Een woning is een object om te gebruiken en te onderhouden, niet om mee te investeren en te rentenieren.
Ik vind het persoonlijk ook nogal wat dat ik (zoals al eerder opgemerkt) blijkbaar de keuze ontzegd word om te kiezen voor minder op basis van mijn inkomen. Als ik met een ton salaris per jaar in een Fiat Panda wil rijden en een studio van 40m2 wil huren, waarom niet? Je ontneemt mij daarmee ook de kans om méér te sparen dan mogelijk en juist sneller uit die huursituatie te komen, dus in dat opzicht werkt het blokkerend voor jouw ideale situatie.
Je kunt het eigenlijk vergelijken met een supermarkt waarin je van ieder product 5-10 prijscategorieën hebt en ik op basis van inkomen verplicht wordt om prijs x te betalen (al dan niet met 'kwaliteitsverschil'). Is dat fair?
Ik voorzie dat mensen domweg minder gemotiveerd worden om meer te verdienen, omdat het keihard genivelleerd wordt door zo'n woningtoewijzing. Daar is al een heel topic vol onvrede over te vinden: Het (on)bestaan van het middeninkomen
Plus, er is een bestaand tekort van honderdduizenden woningen, dus dat passend toewijzen op basis van inkomen zal lastig worden..
Je draait het hier allemaal wel erg om. Goedkoper wonen om te sparen is prima, maar natuurlijk niet binnen de context van het sociale huurstelsel. Daar is het niet voor opgezet. Dan maak je misbruik van het systeem ten koste van mensen die het niet zo breed hebben.geekeep schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:15:
[...]
Ik vind het persoonlijk ook nogal wat dat ik (zoals al eerder opgemerkt) blijkbaar de keuze ontzegd word om te kiezen voor minder op basis van mijn inkomen. Als ik met een ton salaris per jaar in een Fiat Panda wil rijden en een studio van 40m2 wil huren, waarom niet? Je ontneemt mij daarmee ook de kans om méér te sparen dan mogelijk en juist sneller uit die huursituatie te komen, dus in dat opzicht werkt het blokkerend voor jouw ideale situatie.
Je kunt het eigenlijk vergelijken met een supermarkt waarin je van ieder product 5-10 prijscategorieën hebt en ik op basis van inkomen verplicht wordt om prijs x te betalen (al dan niet met 'kwaliteitsverschil'). Is dat fair?
Verder is het in Nederland heel normaal dat er gediscrimineerd wordt met geld. Er zijn legio voorbeelden van te vinden. Denk aan het de belasting schijven, inkomens afhankelijke vergoedingen, vervallen van gemeentelijke belastingen onder inkomen X, korting voor senioren/kinderen in de culturele sector, enz. Daar mag je natuurlijk wat van vinden (iets met liberaal gedachtegoed

Het is simpelweg niet wenselijk dat mensen met een ton salaris gesubsidieerd wonen. Dat de groep die het kan betalen er dan financieel op achteruit gaat is logisch. De gesubsidieerde geldkraan valt dan namelijk weg.
[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 20-05-2022 13:56 ]
Het gros van jouw 'discriminatie' is belasting. Die betaal ik al via mijn inkomensdk1985 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:35:
[...]
Je draait het hier allemaal wel erg om. Goedkoper wonen om te sparen is prima, maar natuurlijk niet binnen de context van het sociale huurstelsel. Daar is het niet voor opgezet. Dan maak je misbruik van het systeem ten koste van mensen die het niet zo breed hebben.
Verder is het in Nederland heel normaal dat er gediscrimineerd wordt met geld. Er zijn legio voorbeelden van te vinden. Denk aan het de belasting schijven, inkomens afhankelijke vergoedingen, vervallen van gemeentelijke belastingen onder inkomen X, korting voor senioren/kinderen in de culturele sector, enz.
Het is simpelweg niet wenselijk dat mensen met een ton salaris gesubsidieerd wonen.
Het scheefwoonprobleem wordt hier nogal overtrokken. Alsof een bewoner/echtpaar met 3x modaal inkomen welke in een sociale huurwoning blijft hangen zo'n groot percentage van het geheel vormt.
En met zulke selectieve quotes uit bronnen helpt die beeldvorming ook niet mee:
Uit diezelfde bron:psychodude schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:09:
[...]
Ja.
Exacte cijfers zijn bij mijn weten niet bekend, maar een stukje uit het RTL nieuws een klein aantal jaartjes terug:
[...]
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...gmarkt-liberalisatiegrens
En natuurlijk krijg je dit soort scheefwonen niet zomaar. Maar met die circa 50k heb je het over circa 1 op 50 beschikbare sociale huurwoningen waar ten minste 2x modaal verdiend wordt.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat dit een bericht uit 2018 is, totaal niet meer up-to-date met de huidige woningmarkt waarin doorstromen van (dure) huur naar koop vrijwel onmogelijk is getuige specifiek DIT topic.Het aantal scheefwoners daalt. In 2009 waren er nog 789.200 scheefwoners. Een paar jaar later is dat aantal gedaald naar 528.500, op een totaal van ongeveer 2,5 miljoen sociale huurwoningen.
Maar wellicht is dit precies wat de overheid/investeerders/bedrijven willen. Onze vingertjes naar elkaar laten wijzen, ipv de echte oorzaken bij het nekvel pakken.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat je mist dat er geen rat race is om als een malle te moeten sparen om uit je huurwoning te komen, als de huurtoeslag niet bij de verhuurder terecht komt, en het rendement van woningen verhuren gedaald is. Dan heeft het opkopen van woningen een stuk minder zin, waardoor de vraag naar koopwoningen daalt. Dat heeft effect op de prijs van een koophuis, waardoor je weer minder hoeft te sparen, en je dus niet alles op alles hoeft te zetten om maar net aan aan een koopwoning te komen. Je wordt niet geblokkeerd om meer te sparen, want omdat de huur van jouw woning binnen een bepaalde marge van je netto inkomen zit, zul je netto sowieso meer sparen.geekeep schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:15:
[...]
Jouw voorstel gaat alleen werken als het aanbod aan woningen qua prijs+'kwaliteit' de samenleving qua inkomen precies weerspiegelt. Dat gaat 'm realistisch gezien natuurlijk niet worden, en hopen/denken dat de huurprijzen zichzelf gaan corrigeren aan de hand van jouw voorstel is utopisch. Een woning blijft een eerste levensbehoefte, het is niet alsof mensen de keuze hebben om géén woning te hebben. Bijkomende praktische uitdaging is dat je blijkbaar bereid bent om mensen die eerste levensbehoefte te ontnemen?![]()
Ik voorzie dat mensen domweg minder gemotiveerd worden om meer te verdienen, omdat het keihard genivelleerd wordt door zo'n woningtoewijzing. Daar is al een heel topic vol onvrede over te vinden: Het (on)bestaan van het middeninkomen
Plus, er is een bestaand tekort van honderdduizenden woningen, dus dat passend toewijzen op basis van inkomen zal lastig worden..
We kunnen ook niet allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Als er 5 auto's zijn voor 1000 euro, en er zijn 5 auto's van 2000 euro, en vijf mensen die maximaal 1500 kunnen uitgeven aan een auto, en 5 mensen die 4000 kunnen uitgeven aan een auto, en we allemaal een auto nodig hebben, is het dan niet een beetje lullig om een voor iemand anders betaalbare auto weg te kapen, zodat we uiteindelijk met een iemand overblijven die geen auto heeft, maar wel een auto nodig heeft, en een auto die niet wordt gebruikt, maar niet betaald kan worden?
Onvrede of niet, het idee is simpel: hoe meer je werkt/hoe beter je baan, hoe beter je levensstandaard wordt. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen er maar voor kiest om in de supermarkt te gaan werken, en dan net aan een dak boven je hoofd te hebben. Het lijkt me dat de meeste mensen wel iets meer willen in het leven dan dat.
Zou het kunnen dat er dan een heleboel mensen maar parttime een vette baan hebben? Dat kan. Als loon uit arbeid een abstracte waarde is van wat jij bijdraagt aan de maatschappij (wat een heel andere discussie is), dan lijkt het me niets dan redelijk dat je met 1 dag in de week als manager werken in hetzelfde huis terecht kan komen als iemand die voltijd in de bouwmarkt staat. Zelfs in dat scenario is er een reden om door te leren en niet onderaan te blijven hangen, namelijk om simpelweg minder te werken voor dezelfde levensstandaard en meer vrije tijd hebben. Kun je jezelf ontplooien dan kun je ofwel meer vrije tijd krijgen, of je levensstandaard omhoog helpen. Ben je toevallig voor niets anders geschikt dan de bouwmarkt, of ben je tevreden met je situatie? Dan blijf je lekker waar je zit.
Vind je het fair dat jij in je eentje procentueel meer van je inkomen kan sparen, als dat ten koste gaat van wat iemand anders procentueel kan sparen, maar diegene ook nog een absoluut minder kan sparen? Misschien dat er absoluut gezien meer geld overblijft tussen jullie twee, maar is dat geld een beetje eerlijk verdeeld? Ik denk het niet.
Misschien heb je ook maar een beetje naar je stand te leven. Geld is er voornamelijk om te rollen, niet om op een hoop gooien (Natuurlijk mag je sparen, maar er zijn grenzen, waar denk je dat vermogensbelasting voor is?)
Dit is geen handtekening
Je forceert hiermee toch mensen om te kiezen tussen een of/of situatie? Of vrije tijd, of meer 'levensstandaard'? Waarom niet en/en? Waarom trek je überhaupt de kosten van een huis gelijk aan meer/minder 'levensstandaard'? Verschillende mensen, verschillende wensen.Higaphix schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:58:
[...]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat je mist dat er geen rat race is om als een malle te moeten sparen om uit je huurwoning te komen, als de huurtoeslag niet bij de verhuurder terecht komt, en het rendement van woningen verhuren gedaald is. Dan heeft het opkopen van woningen een stuk minder zin, waardoor de vraag naar koopwoningen daalt. Dat heeft effect op de prijs van een koophuis, waardoor je weer minder hoeft te sparen, en je dus niet alles op alles hoeft te zetten om maar net aan aan een koopwoning te komen. Je wordt niet geblokkeerd om meer te sparen, want omdat de huur van jouw woning binnen een bepaalde marge van je netto inkomen zit, zul je netto sowieso meer sparen.
We kunnen ook niet allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Als er 5 auto's zijn voor 1000 euro, en er zijn 5 auto's van 2000 euro, en vijf mensen die maximaal 1500 kunnen uitgeven aan een auto, en 5 mensen die 4000 kunnen uitgeven aan een auto, en we allemaal een auto nodig hebben, is het dan niet een beetje lullig om een voor iemand anders betaalbare auto weg te kapen, zodat we uiteindelijk met een iemand overblijven die geen auto heeft, maar wel een auto nodig heeft, en een auto die niet wordt gebruikt, maar niet betaald kan worden?
Onvrede of niet, het idee is simpel: hoe meer je werkt/hoe beter je baan, hoe beter je levensstandaard wordt. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen er maar voor kiest om in de supermarkt te gaan werken, en dan net aan een dak boven je hoofd te hebben. Het lijkt me dat de meeste mensen wel iets meer willen in het leven dan dat.
Zou het kunnen dat er dan een heleboel mensen maar parttime een vette baan hebben? Dat kan. Als loon uit arbeid een abstracte waarde is van wat jij bijdraagt aan de maatschappij (wat een heel andere discussie is), dan lijkt het me niets dan redelijk dat je met 1 dag in de week als manager werken in hetzelfde huis terecht kan komen als iemand die voltijd in de bouwmarkt staat. Zelfs in dat scenario is er een reden om door te leren en niet onderaan te blijven hangen, namelijk om simpelweg minder te werken voor dezelfde levensstandaard en meer vrije tijd hebben. Kun je jezelf ontplooien dan kun je ofwel meer vrije tijd krijgen, of je levensstandaard omhoog helpen. Ben je toevallig voor niets anders geschikt dan de bouwmarkt, of ben je tevreden met je situatie? Dan blijf je lekker waar je zit.
Vind je het fair dat jij in je eentje procentueel meer van je inkomen kan sparen, als dat ten koste gaat van wat iemand anders procentueel kan sparen, maar diegene ook nog een absoluut minder kan sparen? Misschien dat er absoluut gezien meer geld overblijft tussen jullie twee, maar is dat geld een beetje eerlijk verdeeld? Ik denk het niet.
Misschien heb je ook maar een beetje naar je stand te leven. Geld is er voornamelijk om te rollen, niet om op een hoop gooien (Natuurlijk mag je sparen, maar er zijn grenzen, waar denk je dat vermogensbelasting voor is?)
Ik wil graag én meer verdienen én meer overhouden. Hoe ik die levensstandaard dan inricht, is mijn keuze. Ik geef niets om luxe 'vers' afbakbrood, dus koop ik een volkorenbrood van een euro. Mag dat niet omdat dit voorbestemd is voor de mensen met minder 'levensstandaard'? Van de andere kant ga ik graag uit eten in restaurant x, maar blijkbaar is dat boven mijn stand dus ben ik gebonden aan een eetcafé met hamburgers en kipsaté op het menu. Ironisch wel hoe een idee van meer gelijkheid tegelijkertijd keihard discrimineert.
Prima dat men scheefwonen oneerlijk vindt, maar focus dan op de waarom die mensen niet doorstromen. Grote kans dat het merendeel wel wil, maar niet kan vanwege omstandigheden (intern/extern).
Omdat meer vrije tijd die jij zelf in mag delen in principe een hogere levensstandaard is (je moet minder, je MAG meer). De huurprijs van een huis wordt dan bepaald op basis van "hoe goed is het huis", en "hoe goed is waar dit huis staat". Een goed geisoleerde woning met een warmtepomp lijkt me een betere levensstandaard dan een hutje waar je zelfs 's zomers nog mag stoken om het vocht eruit te houden. Dezelfde woning op Ameland is toch anders dan die woning in Amsterdam.geekeep schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:43:
[...]
Je forceert hiermee toch mensen om te kiezen tussen een of/of situatie? Of vrije tijd, of meer 'levensstandaard'? Waarom niet en/en? Waarom trek je überhaupt de kosten van een huis gelijk aan meer/minder 'levensstandaard'? Verschillende mensen, verschillende wensen.
Ik wil graag én meer verdienen én meer overhouden. Hoe ik die levensstandaard dan inricht, is mijn keuze. Ik geef niets om luxe 'vers' afbakbrood, dus koop ik een volkorenbrood van een euro. Mag dat niet omdat dit voorbestemd is voor de mensen met minder 'levensstandaard'? Van de andere kant ga ik graag uit eten in restaurant x, maar blijkbaar is dat boven mijn stand dus ben ik gebonden aan een eetcafé met hamburgers en kipsaté op het menu. Ironisch wel hoe een idee van meer gelijkheid tegelijkertijd keihard discrimineert.
Prima dat men scheefwonen oneerlijk vindt, maar focus dan op de waarom die mensen niet doorstromen. Grote kans dat het merendeel wel wil, maar niet kan vanwege omstandigheden (intern/extern).
Hoe je huis is, en waar je huis staat, is een vorm van levensstandaard.
Als je meer verdient, dan ligt je netto inkomen hoger, dus dan hou je netto meer over. Dus je verdient en meer, en je houdt meer over.
Verder ging mijn voorstel over wonen en mensen effectief en passend huisvesten, en niet over waar jij de rest van je netto inkomen aan besteedt. En of je dat nou besteedt aan sparen of eten, dat mag je voorlopig zelf weten, want qua voedsel is er voorlopig (hopelijk) geen dusdanige schaarste dat het noodzakelijk is dat passend te verdelen. Tevens heeft het geen zin om al het graan op te kopen, want er zit een praktischere houdbaarheidsdatum op, in tegenstelling tot huizen.
Als ergens geen tekort aan is, dan is er voor iedereen genoeg, dus is er geen probleem als je pakt wat je pakken kan. Er is wel een (structureel zelfs) tekort aan woningen, dus die moeten we proberen een beetje eerlijk te verdelen.
Dit is geen handtekening
Vraag is dan of je de mensen hun huis uit zou moeten 'jagen' of dat je ervoor zou moeten zorgen dat ze meer betalen. Als de huurprijs in die situatie naar een 'commerciële' huur gaat, dan vind ik het prima dat een 'scheefwoner' lekker blijft zitten waar hij zit. Mits de verhuurder vervolgens die hogere huur ook gebruikt of kan gebruiken om de bouw van een nieuwe woning te financieren.sdk1985 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:35:
[...]
Je draait het hier allemaal wel erg om. Goedkoper wonen om te sparen is prima, maar natuurlijk niet binnen de context van het sociale huurstelsel. Daar is het niet voor opgezet. Dan maak je misbruik van het systeem ten koste van mensen die het niet zo breed hebben.
Het grootste deel van de groep met een ton salaris wordt al flink gesubsidieerd. Die zitten namelijk in een koophuis met hypotheekrenteaftrekHet is simpelweg niet wenselijk dat mensen met een ton salaris gesubsidieerd wonen. Dat de groep die het kan betalen er dan financieel op achteruit gaat is logisch. De gesubsidieerde geldkraan valt dan namelijk weg.
Jeetje 500K van de 2.5 miljoen? Dat vind ik schrikbarend veel. Persoonlijk zie ik er weinig op tegen om scheefhuurders extra te belasten. Zo doen we dat immers met alles in Nederland...geekeep schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:57:
[...]
Het scheefwoonprobleem wordt hier nogal overtrokken. Alsof een bewoner/echtpaar met 3x modaal inkomen welke in een sociale huurwoning blijft hangen zo'n groot percentage van het geheel vormt.
En met zulke selectieve quotes uit bronnen helpt die beeldvorming ook niet mee:
[...]
Uit diezelfde bron:
[...]
Om nog maar te zwijgen over het feit dat dit een bericht uit 2018 is, totaal niet meer up-to-date met de huidige woningmarkt waarin doorstromen van (dure) huur naar koop vrijwel onmogelijk is getuige specifiek DIT topic.
Maar wellicht is dit precies wat de overheid/investeerders/bedrijven willen. Onze vingertjes naar elkaar laten wijzen, ipv de echte oorzaken bij het nekvel pakken.
De echte oplossing is volgens mij voor iedereen duidelijk, behalve voor de provincie/staat. Als je mij morgen premier maakt dan maak ik volgende week fondsen beschikbaar om in elke stad kleiner dan 100K voldoende appartementen a 750 pm te bouwen inclusief bijbehorende infrastructuur om de bestaande wachtlijst voor die regio op 0 te zetten. Stimuleer je meteen de lokale detailhandel (die hebben het lastig in de kleinere steden).
[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 20-05-2022 16:43 ]
Zo lang je in een situatie zit met wachtlijsten van 17 jaar lijkt het wegjagen het meest rationele doel. Rationeler dan extra belasten. In een situatie waarbij er geen extreme wachtlijsten zijn is extra belasten natuurlijk een stuk vriendelijker.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:01:
[...]
Vraag is dan of je de mensen hun huis uit zou moeten 'jagen' of dat je ervoor zou moeten zorgen dat ze meer betalen. Als de huurprijs in die situatie naar een 'commerciële' huur gaat, dan vind ik het prima dat een 'scheefwoner' lekker blijft zitten waar hij zit. Mits de verhuurder vervolgens die hogere huur ook gebruikt of kan gebruiken om de bouw van een nieuwe woning te financieren.
[...]
Eerlijk gezegd is dat peanuts. Voor het hebben van een woning betaal je tevens een eigenwoningforfait, een fiscale bijtelling in verband met het bezitten van een woning. Om het iets concreter te maken; hypotheekrente aftrek verlaagd je belastbare inkomen. Stel je huis is 400K waard dan is je eigenwoning forfait 1800 euro. Dat moet je bij je inkomen optellen. Stel je hebt 300K geleend tegen 1.5% dan betaal je 4500 euro per jaar aan rente. Daarvan mag je maximaal 40% aftrekken; 1800 euro. Je netto eindresultaat is 0. Mensen met meer overwaarde komen nog ongunstiger uit, aflossingsvrije delen doen ook niet mee.Het grootste deel van de groep met een ton salaris wordt al flink gesubsidieerd. Die zitten namelijk in een koophuis met hypotheekrenteaftrek.
Zo'n gesubsidieerde unit die voor 550 euro wordt verhuurd terwijl de markt daar 1500 euro per maand voor zou neerleggen 'kost' meer dan 11K per jaar.
Of dat aantal veel is ligt een beetje aan de definitie van 'scheefwonen' toch?sdk1985 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:18:
[...]
Jeetje 500K van de 2.5 miljoen? Dat vind ik schrikbarend veel. Persoonlijk zie ik er weinig op tegen om scheefhuurders extra te belasten. Zo doen we dat immers met alles in Nederland...
De echte oplossing is volgens mij voor iedereen duidelijk, behalve voor de provincie/staat.
(..)
Zo'n gesubsidieerde unit die voor 550 euro wordt verhuurd terwijl de markt daar 1500 euro per maand voor zou neerleggen 'kost' meer dan 11K per jaar.
Uit het artikel:
Oftewel, bij "modaal" verdienen mag je oprotten. Maandelijk zo'n 2500 euro netto inkomen volgens CPB. Géén recht meer op zorg- of huurtoeslag, ondertussen 200-400 euro kwijt aan reiskosten, gas/water/licht 150-250 euro, boodschappen 300 euro. En dan moet ik blijkbaar even 1500 euro aftikken voor mijn huur? Het wordt een beetje repetitief zo, maar feit blijft dat scheefwonen blijkbaar al snel bereikt wordt en tegelijkertijd een modaal inkomen zo geweldig nu ook weer niet is qua 'levensstandaard'.Woon je in een sociale huurwoning, maar kun je met je huidige inkomen best een huis in de vrije sector huren, of misschien zelfs een huis kopen?
Dan woon je scheef, want je sociale huurwoning is voor jou eigenlijk te goedkoop. De inkomensgrens voor huishoudens van een sociale huurwoning is 36.798 euro per jaar.
Nog even terugkomen op dat artikel:
Ha, 175k hypotheek met een modaal inkomen. Succes met je hopeloos verouderde appartement waar je nog minstens een halve ton aan verbeteringen tegenaan kan gooien.of misschien zelfs een huis kopen?
Alles is relatief. In je sociale woningbouwflat zit je ook vast aan een relatief eenvoudig keukentje (drie blokjes zonder fornuis), douche, etc.geekeep schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:55:
Ha, 175k hypotheek met een modaal inkomen. Succes met je hopeloos verouderde appartement waar je nog minstens een halve ton aan verbeteringen tegenaan kan gooien.
Je bent ook vrij snel scheefwoner. Het ene jaar ben je de doelgroep en kom je in aanmerking voor een sociale huurwoning en woord je bij wijze van spreken met open armen ontvangen. Gaat je inkomen het jaar erop er een periodiek op vooruit, dan ben je ineens één van de half miljoen scheefwoners en ben je bijna een paria.sdk1985 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:18:
[...]
Jeetje 500K van de 2.5 miljoen? Dat vind ik schrikbarend veel.
Alleen betaal je dan 450 euro, wordt het in ieder geval onderhouden, geen huisbaas/VVE die onbereikbaar is en heb je geld over om te sparen. Precies mijn punt waarom mensen in hun sociale woning blijven hangen. Waarom meer betalen voor hetzelfde, als er de mogelijkheid is om meer (financiële) ruimte over te houden voor dingen die wél de 'levensstandaard' verhogen (ipv een keukenkastje extra, een supermarkt om de hoek of een hippe buurt).CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:03:
[...]
Alles is relatief. In je sociale woningbouwflat zit je ook vast aan een relatief eenvoudig keukentje (drie blokjes zonder fornuis), douche, etc.
[ Voor 5% gewijzigd door geekeep op 20-05-2022 17:13 ]
En wat dacht je van al die scheefkopers? Bijna iedereen die meer dan een paar jaar geleden een woning heeft gekocht, heeft te weinig betaald ten opzichte van zijn huidige inkomen! Een schande!
[ Voor 39% gewijzigd door eamelink op 20-05-2022 17:17 ]
Helemaal niemand pleit dat het 'eerlijk' is hè.geekeep schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:55:
[...]
Of dat aantal veel is ligt een beetje aan de definitie van 'scheefwonen' toch?
Uit het artikel:
[...]
Oftewel, bij "modaal" verdienen mag je oprotten. Maandelijk zo'n 2500 euro netto inkomen volgens CPB. Géén recht meer op zorg- of huurtoeslag, ondertussen 200-400 euro kwijt aan reiskosten, gas/water/licht 150-250 euro, boodschappen 300 euro. En dan moet ik blijkbaar even 1500 euro aftikken voor mijn huur?
Maar sta er ook even bij stil dat er heel, heeeel veel jongeren zijn op zoek naar hun eerste (huur) huisje die in exact die situatie zitten? Dit is in een notendop waar duizenden jongeren gewoon letterlijk in zitten (althans, €1500 huur is wel erg hoog, laten we zeggen goed over de €1000).
Het komt dan heel kort neer op: wat maakt de scheefhuurder beter dan die jongeren? Waardoor de scheefhuurder ongemoeid mag blijven?
Zou het dan toch niet heel gek zijn dat je na X jaar zegt, nu gaan we ook de nieuwe generatie een kans geven?
Nogmaals, ik heb toen ik in de vrije sector huurde enkele maanden naast buren gewoond die qua jaarinkomen nog recht hadden op een sociale huurwoning. Het scheelde niet veel, maar buiten de wachtlijst had het gemogen.
Deze buren betaalden €400 per maand meer dan een sociale huurwoning, waarin dus 1 op de 5 bewoners (al is het maar ietsje!) te veel verdient. 1 op de 5 had die €400 hoe dan ook beter minder slecht kunnen dragen dan mijn buren destijds.
Nogmaals, het afgeven op scheefwonen komt natuurlijk best wel neer op dit plaatje, I know
Maar: zolang scheefhuurders 'boos' blijven worden omdat een marktconforme huur te hoog is voor ze ondanks dat iedere 'nieuwkomer' precies in hetzelfde schuitje zit... Daar kan ik heel slecht tegen. Dan wordt het volgens toch tijd om in te zien wie het nou echt 'zwaarder' heeft.
Sowieso. Volgens mij moeten beide partijen elkaar vinden en samen protesteren op het Malieveld, in plaats van dat scheefhuurders telkens voor hun eigen parochie preken en toch vooral hun eigen voordelen willen behouden.
Je geeft vervolgens aan dat 20% van de sociale huurwoningen bezet word door scheefhuurder, ik vind dat nogal een fors percentage. Buiten dat er te weinig sociale woningen zijn haalt dit natuurlijk het hele idee onderuit. Je mag sociaal huren ( dus met gesubsidieerde huurprijs ) als je onder een bepaald bedrag aan inkomen hebt. Om die mensen dus aan een woning te helpen. Het is gewoon niet bedoelt voor iemand die 2x modaal verdient die het wel lekker goedkoop vind.geekeep schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:57:
[...]
Voor sociale huurwoningen zou er best een uitzondering mogen komen waarbij de huur gewoon marktconform word zodra je meer verdient dan je zou mogen.
Aan de andere kant blijft die 20% zitten omdat ze het goedkoop vinden of blijven ze zitten omdat ze gewoon niets anders kunnen krijgen. Middenhuur gaat hopelijk door de nieuwe wetgeving wel beter geregeld worden. Tenminste als het plan van de jonge doorgaat om het puntensysteem door te trekken tot 1200 ( erg lage grens imo )
Maar we moeten misschien heel die duurzaamheids eisen gewoon eens uit de regels voor nieuwbouw schrappen. Bouw gewoon genoeg betaalbare huizen en als label A niet goedkoop genoeg kan dan maar Label C
Doe maar niet..Shadowhawk00 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:29:
[...]
Maar we moeten misschien heel die duurzaamheids eisen gewoon eens uit de regels voor nieuwbouw schrappen. Bouw gewoon genoeg betaalbare huizen en als label A niet goedkoop genoeg kan dan maar Label C
Energiearmoede is, zeker in de sociale woningbouw gewoon hoog. Komt meer dan eens voor dat de energierekening hoger is dan de huur. En de huurder kan niets doen.
Een probleem is ook dat sociale huur niet per definitie gesubsidieerd is. Alle huur onder de sociale huur grens valt onder sociale huur. Als je met 100k/jaar genoegen neem met een appartementje van 30m2 wat door zijn formaat goedkoop is, ben je opeens scheefwonend terwijl dit best vrije sector kon zijn. Niet iedereen wil alleen maar groter/duurder/beter wonen.Shadowhawk00 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:29:
[...]
Je geeft vervolgens aan dat 20% van de sociale huurwoningen bezet word door scheefhuurder, ik vind dat nogal een fors percentage. Buiten dat er te weinig sociale woningen zijn haalt dit natuurlijk het hele idee onderuit. Je mag sociaal huren ( dus met gesubsidieerde huurprijs ) als je onder een bepaald bedrag aan inkomen hebt. Om die mensen dus aan een woning te helpen. Het is gewoon niet bedoelt voor iemand die 2x modaal verdient die het wel lekker goedkoop vind.
Voor sociale huurwoningen zou er best een uitzondering mogen komen waarbij de huur gewoon marktconform word zodra je meer verdient dan je zou mogen.
Aan de andere kant blijft die 20% zitten omdat ze het goedkoop vinden of blijven ze zitten omdat ze gewoon niets anders kunnen krijgen. Middenhuur gaat hopelijk door de nieuwe wetgeving wel beter geregeld worden. Tenminste als het plan van de jonge doorgaat om het puntensysteem door te trekken tot 1200 ( erg lage grens imo )
Het scheefwonen geld eigenlijk alleen voor cooperatie woningen. Voor particuliere huur zorgt de verhuurder er vaak wel voor dat hij niet in het sociale regiment zit. Bovendien heb je bij particuliere huur andere inkomens eisen dan bij een cooperatie.Z___Z schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:37:
[...]
Een probleem is ook dat sociale huur niet per definitie gesubsidieerd is. Alle huur onder de sociale huur grens valt onder sociale huur. Als je met 100k/jaar genoegen neem met een appartementje van 30m2 wat door zijn formaat goedkoop is, ben je opeens scheefwonend terwijl dit best vrije sector kon zijn. Niet iedereen wil alleen maar groter/duurder/beter wonen.
Liever woningen met Label C en een normale prijs voor koop en huur dan veel te weinig woningen maar wel label A. Zo veel scheelt het niet in energiekosten namelijk.Skyaero schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:32:
[...]
Doe maar niet..
Energiearmoede is, zeker in de sociale woningbouw gewoon hoog. Komt meer dan eens voor dat de energierekening hoger is dan de huur. En de huurder kan niets doen.
Schreeuwend tekort aan personeel, materiaalkosten gaan door het dak, vertraging bij vergunningstrajecten, maar wat geven we de schuld voor de vertragingen in de bouw? Die 4cm extra glaswol/piepschuim.Shadowhawk00 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:29:
Dat is echt een monumentaal slecht idee.Shadowhawk00 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:29:
Nee ik zeg alleen dat als dat het te duur maakt om wonen betaalbaar te doen dat we misschien maar meer betaalbaar moeten bouwen.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:30:
[...]
Schreeuwend tekort aan personeel, materiaalkosten gaan door het dak, vertraging bij vergunningstrajecten, maar wat geven we de schuld voor de vertragingen in de bouw? Die 4cm extra glaswol/piepschuim.
We hebben gewoon een tekort aan betaalbare woningen en blijkbaar kunnen we die niet betaalbaar bouwen. Veel van de regels maken het duurder dus als dat het verschil maakt tussen betaalbare woningen bouwen of ze niet bouwen moeten we misschien maar kiezen voor iets minder duurzaam maar wel meer betaalbaar.
Dit topic is gesloten.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg