Deze vergelijking is te makkelijk. In het geval van starters die nieuw zijn op de markt is het ten dele waar en inderdaad krom. Voor veel mensen die dit jaar of afgelopen jaar een (te duur) huis hebben gekocht geldt echter ook dat zij hun eigen huis met een flinke overwaarde hebben kunnen verkopen. Uiteindelijk maakt het voor die mensen dus niet zoveel uit.ObiTewodros schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:55:
Ik vraag me af wat de maatschappelijke en economische gevolgen zijn van de extreme stijgingen van de afgelopen 2 jaar.
De huizenprijzen zijn in de afgelopen 2 jaar flink gestegen. Het gevolg hiervan is dat als je nu een huis koopt, je maandlasten flink hoger zijn dan wanneer je in 2020 een huis had gekocht.
Stel huishouden a en huishouden b hebben beide een een netto inkomen van €5.500,- Beide huishoudens zijn in dezelfde fase van hun leven.
Huishouden a had een huis gekocht in mei 2020, de netto maandlasten voor de hypotheek is gemiddeld €1300. Huishouden b had in mei 2022 een huis gekocht, de netto maandlasten voor de hypotheek is gemiddeld €2000,
Dat betekent dat huishouden b per maand €700 minder over houdt.
Dus: Je bent buren van elkaar, je verdient evenveel, je hebt zelfde opleidingsniveau gevolgd. Maar ondanks al deze feiten heb je per maand 700 euro minder te besteden.
Dit zorgt dus eigenlijk voor meer ongelijkheid. En volgens verschillende onderzoeken heeft dat gevolgen voor iedereen. Je ziet dat ook terug in de maatschappij. Minder vermogen/koopkracht hangt sterk samen met geweld, slechte gezondheid, meer criminaliteit etc. Er zijn ook onderzoeken die aantonen dat economische ongelijkheid negatieve gevolgen hebben voor de economische groei.
Ik neem nu kopen voorbeeld, maar huren is ook flink duurder geworden, dus daar geldt waarschijnlijk hetzelfde voor.
Hoe denken jullie hierover? Is dit een reëel probleem waar we rekening mee moeten houden?
Hadden zij de switch in 2019 of 2020 gemaakt, was hun nieuwe huis goedkoper maar was ook de overwaarde een stuk lager. Je koopt en verkoopt in dezelfde markt.
Enkel voor starters zou je dit soort verschillen kunnen zien. Dan is het gewoon een kwestie van wie heeft het meest geluk gehad met aankoopprijs icm rentestand.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024