Maar waar komt dat door?
Ik denk omdat we te weinig betaalbaar bouwen. En dat doen we niet, omdat de bouwers woningen bouwen die het meeste geld opleveren. En we hebben nou eenmaal een beperkt aantal bouwers, en blijkbaar voldoende mensen met heel veel geld om de 'bouwcapaciteit' op te maken.
Want we hebben in Nederland heel veel mensen met een hoog budget.
We hebben in Nederland ook heel erg veel middeninkomens en zelfs lagere middeninkomens, die nu een flinke 2 ton overwaarde hebben. Als zij een nieuwe (maximale) hypotheek aangaan (wat mág en tot op zekere hoogte zelfs fiscaal aantrekkelijk is) en die overwaarde volledig in de nieuwe woning zoeken, kunnen zij heel snel meer geld bieden dan het startende stel met een bovenmodaal inkomen.
De vermogensongelijkheid (overigens kent Nederland misschien wel de hoogste Gini-index van de wereld,
kijktip) is de aanjager van het onbereikbare van de koopwoning voor jonge mensen. Daarover zijn talloze economen en andere mensen die betrokken zijn met de huizenmarkt, het met elkaar eens. Kijk eens wat mensen als Nic Vrieselaar en Jasper Du Pont hier van vinden. Kijk eens wat Cody Hochstenbach in het boek Uitgewoond heeft opgeschreven, of Hans de Geus in Hoe ik toch een huisjesmelker werd.
Die vermogensongelijkheid kan je onder andere afremmen door de LTV te beperken.
Dat je in NL voor 100% van de huiswaarde een hypotheek kan krijgen staat m.i. ver van de huidige woningcrisis.
Ik denk toch echt dat dat relevanter is dan je denkt. Als dat getal lager zou liggen, zou de gehele woningmarkt niet meer geprijsd zou worden op leenvermogen van de gemiddelde burger, opgeteld bij zijn vermogen.
Ik ben van mening dat je met 50-65K aan inkomen een huis moet kunnen kopen
Ik denk niet dat de voorstanders van een lagere LTV je daar per sé op zouden tegenspreken.
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 25-05-2022 18:17
]