Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.092 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:22
Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:30:
In de meeste gevallen heb je in 10 jaar al veel meer van je hypotheek afgelost dan de 'afschrijving' van zulke trendgevoelige en aan slijtage onderhevige onderdelen. Dus dat zie ik niet echt als een groot principieel probleem.
(Uiteraard ben je wel een stuk gunstiger uit als die kosten veel lager zouden zijn.)
Zolang huizenprijzen gelijk blijven valt het risico wel mee natuurlijk. Sterker nog, zolang huizenprijzen blijven stijgen wordt de hypotheek na tien jaar waarschijnlijk opgehoogd voor verbouwing #2.

Maar over een periode van 10 jaar is het een aflossing van 830 euro per maand. Om die 'verbouwing' van 100k met aflossing binnen 10 jaar goed te maken zul je een aflosbaar hypotheekdeel van meer dan 450k moeten hebben.

Zouden mensen het ook zo doen als ze tien jaar lang 830 euro hadden moeten sparen? Ik betwijfel het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
JJ Le Funk schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 06:26:
[...]

dus ze mochten lekker diep gaan van de hypotheekverstrekker, maar kunnen nu de komende 10 tot 15 jaar geen kant meer op zonder verlies te moeten nemen. dat wordt heel lang sappelen dan met de verwarming op standje 18C
Verlies hoeft niet per se lijkt me. April jaar op jaar was +19%. Als daar nu 10% van af is, wat maar de vraag is dan zijn ze de overdracht en bijkomende kosten kwijt, blijft er zelfs nog wat over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Laapo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Verlies hoeft niet per se lijkt me. April jaar op jaar was +19%. Als daar nu 10% van af is, wat maar de vraag is dan zijn ze de overdracht en bijkomende kosten kwijt, blijft er zelfs nog wat over.
klinkt alsof ze een ton hebben overboden en dan komen de kosten koper daar nog bij.
het inschakelen van een verkoopmakelaar en huis verkoop klaar maken (likje verf hier, reparatie daar) is ook niet gratis.

dus zelfs als de woningwaarde is blijven stijgen in de buurt, kan het individueel vies tegenvallen.

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:01
Laapo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Denk ik heel anders over. Het is een onderdeel van de stad Utrecht en niet een Houten, en zeker ook geen Almere, wat een eigen stad opzich is. Je zit absoluut en relatief dicht op het centrum van de stad.

In vergelijking met andere delen van Utrecht zijn de woningen best aardig en comfortabel te noemen. Hooguit 22 jaar oud, van goede kwaliteit, vaak een tuin. Maar ook meer moderne appartementen en geen galerijflats of een buitensporige hoeveelheid sociale huur.

Met 10 jaar wordt het alleen maar beter naarmate de bouw van de laatste lege plekken vordert. Voor gezinnen die in de stad willen blijven is het een uitstekend alternatief voor de oude wijken.

Niet iedereen die in de stad wilt blijven kan zich dermate hoge standaarden veroorloven dat een Leidsche Rijn als -bijna- achterstandswijk wordt beschouwd. Wat blijft er dan over? Stukje oostzijde van de stad? Oog in Al? Als je daar aan de verkeerde kant van de weg fietst zit je daadwerkelijk in een achtstandsbuurt.

Tip: fiets een keer langs de basisscholen in Leidsche Rijn, en vervolgens in Kanaleneiland of Overvecht.
Kanaleneiland was in het begin ook best veelbelovend. Ik zeg ook niet dat de hele wijk slecht is, maar een groot deel zie ik later wel tot achterstandswijk verworden. Nu ziet het er nog wel ok uit omdat alles nog relatief nieuw is. Ober 10 jaar gaan we het zien…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Johan Bogle schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:41:
[...]
Kanaleneiland was in het begin ook best veelbelovend. Ik zeg ook niet dat de hele wijk slecht is, maar een groot deel zie ik later wel tot achterstandswijk verworden. Nu ziet het er nog wel ok uit omdat alles nog relatief nieuw is. Ober 10 jaar gaan we het zien…
De Jordaan en de Pijp in Amsterdam waren vroeger het afvoerputje van de maatschappij en staan nu boven aan het verlanglijstje van velen. Wie weet, Kanaleneiland kan straks wel hipper zijn dan Leidsche Rijn. We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Laapo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:49:
[...]

De Jordaan en de Pijp in Amsterdam waren vroeger het afvoerputje van de maatschappij en staan nu boven aan het verlanglijstje van velen. Wie weet, Kanaleneiland kan straks wel hipper zijn dan Leidsche Rijn. We gaan het meemaken.
Alles kan, zeker dichtbij het centrum van steden. Wijk C, Ondiep etc. wijken die nu beter zijn dan vroeger (alhoewel een stukje als boerhaeveplein in Ondiep nog steeds best skeer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:10
JJ Le Funk schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 06:26:
[...]

dus ze mochten lekker diep gaan van de hypotheekverstrekker, maar kunnen nu de komende 10 tot 15 jaar geen kant meer op zonder verlies te moeten nemen. dat wordt heel lang sappelen dan met de verwarming op standje 18C
Wat een vreemde aanname. Dat de maandlasten te hoog zijn zegt toch helemaal niets over of ze wel of geen overwaarde hebben? Misschien hadden ze wel een half miljoen overwaarde, maar zijn de maandlasten van de overige 3 ton hypotheek bij hun inkomen te hoog, als de energienota met een paar honderd euro per maand omhoog gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Johan Bogle schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:41:
[...]
Er zijn wel grote structurele verschillen tussen met Kanaleneiland. Kanaleneiland heeft/had bv ongeveer tweederde sociale huur, terwijl dit bij vinex maximaal 30% is. En Kanaleneiland had een relatief eenzijdige soort woningen: de meest efficiënte wederopbouwflatjes. Daar is door de gemeente vervolgens ook nog eens te lang niets aan gedaan. Terwijl ze nu juist bij de nieuwbouwwijken bewust ook na de bouw de wijken blijven ontwikkelen en veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:42
FreakNL schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 04:18:
[...]

Vrienden van me kochten in 2021 een kast van een huis. Tegen de 8 ton. Allebei een goeie baan maar zeker geen directie-functies. Ik verbaasde me erover maar hij vertelde: Ik had het ook niet verwacht maar het kon allemaal.

Staat nu weer te koop. Ze zaten bij Welkom energie en toen die over de kop gingen werd het onbetaalbaar, ze gingen namelijk naar een maandbedrag van 400 euro. Nu zou ik ook niet blij worden van zo’n maandbedrag maar het zou me niet nopen tot verhuizen.

Ben benieuwd wat er in 2031 met al die mensen/doorstromers gaat gebeuren die een hypotheek op 10 jaar vast hebben genomen met liefst nog een deel aflossingsvrij….
8 ton is toch niet zoveel met 2 personen? Als je dat al niet meer kan dragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:10:
[...]

Er zijn wel grote structurele verschillen tussen met Kanaleneiland. Kanaleneiland heeft/had bv ongeveer tweederde sociale huur, terwijl dit bij vinex maximaal 30% is. En Kanaleneiland had een relatief eenzijdige soort woningen: de meest efficiënte wederopbouwflatjes. Daar is door de gemeente vervolgens ook nog eens te lang niets aan gedaan. Terwijl ze nu juist bij de nieuwbouwwijken bewust ook na de bouw de wijken blijven ontwikkelen en veranderen.
Klopt, maar destijds zeiden stedenbouwkundigen exact hetzelfde van kanaleneiland, ondiep en overvecht. Mooie wijken met ruimte voor gezinnen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:15
Het valt me op dat in ieder geval Groningen niet alles zomaar meer wordt verkocht (in de wat hogere prijscategorie).

https://www.funda.nl/koop...66161-hoendiepskade-32-b/ van 695 naar 649 na een maand
https://www.funda.nl/koop...4-verlengde-hereweg-35-a/ van 530 naar 485 na een maand
https://www.funda.nl/koop...2728226-parallelweg-38-a/ van 549 naar 499 na een ruime maand

Eerste barstjes in de markt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
MaStar schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:09:
Als het puur op inkomen gefinancierd is, is het enorm, maar dat zal niet het geval zijn. De vraag is meer, als je 8 ton kunt financieren, waarom is een (verhoudingsgewijs) miezerige 400 euro dan genoeg om je in de problemen te brengen?

Als het een strategische keuze is, is het beter te begrijpen. Als je verwacht dat de huizenprijzen gaan dalen (niet onredelijk) en de energielasten even hoog blijven of stijgen, is dit wel het beste moment om de woning gedag te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Johan Bogle schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:12:
[...]
Klopt, maar destijds zeiden stedenbouwkundigen exact hetzelfde van kanaleneiland, ondiep en overvecht. Mooie wijken met ruimte voor gezinnen :-)
Over welke van de genoemde punten heb je het dan? Volgens mij noem ik juist drie aspecten waarin Kanaleneiland sterk afwijkt van de Vinex locaties. Punten waarbij de overheid heeft geleerd van het verleden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:08
[...]

In welke wereld leef jij dat je denkt dat dit niet zoveel is?
Dan heb je een salaris van >6000 euro bruto per maand nodig. En dat dan beide partners. Dat haal je als werknemer/loonslaaf alleen maar als heel ervaren IT-er of als je een management/leidinggevende functie hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door WernerL op 26-05-2022 12:53 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:31
Hielko schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:31:
Het valt me op dat in ieder geval Groningen niet alles zomaar meer wordt verkocht (in de wat hogere prijscategorie).

https://www.funda.nl/koop...66161-hoendiepskade-32-b/ van 695 naar 649 na een maand
https://www.funda.nl/koop...4-verlengde-hereweg-35-a/ van 530 naar 485 na een maand
https://www.funda.nl/koop...2728226-parallelweg-38-a/ van 549 naar 499 na een ruime maand

In Amsterdam en Utrecht zie ik ook met toenemende mate hetzelfde gebeuren. Ook veel woningen die er na een maand voor dezelfde prijs weer opgezet worden omdat het niet verkocht werd.

Gaat dan wel voornamelijk om de wat minder courante woningen.

[ Voor 4% gewijzigd door xiangpo op 26-05-2022 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Het kan ook zijn dat ze gewoon iets te ambitieus in de markt zijn gezet. Bijvoorbeeld die bovenwoning aan de Hoendiepskade, er zijn in de zelfde wijk goedkopere woningen vergelijkbare grootte en woningen die meer bieden voor het zelfde geld. Plus je zit daar aan een vervelend druk kruispunt.

En je moet soms ook een beetje geduld hebben. Bijvoorbeeld https://www.funda.nl/koop...t-88981840-kraneweg-63-a/ is ongeveer even groot en ook voor 7 ton in de markt gezet, en na 7 weken verkocht. Wat in de huidige tijden best lang is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:50:
Over welke van de genoemde punten heb je het dan? Volgens mij noem ik juist drie aspecten waarin Kanaleneiland sterk afwijkt van de Vinex locaties. Punten waarbij de overheid heeft geleerd van het verleden.
Het verleden herhaalt zich natuurlijk nooit precies hetzelfde. In de jaren '60 had men niet kunnen vermoeden dat we in Nederland een groot aandeel werklozen zouden krijgen, en dat die oververtegenwoordigd zouden worden in de sociale woningbouw. Men had waarschijnlijk geen zicht op de toename van het eigen woningbezit, de vlucht uit de steden die we ook in Nederland van de jaren '70 tot de jaren '90 hadden.

Met de kennis van toen was het een heel redelijke voorspelling.

Misschien is Leidsche Rijn straks wel het onderdak van alle werkloze IT consultants na de grote AI-ontslaggolf van 2025. Mensen die koste wat kost aan hun eigen woning wilden vasthouden met hun sterk teruggevallen inkomen. De vergane glorie komt je tegemoet als je de wijk inrijdt; door afgebladderde kozijnen zie je binnen roestende taatsdeuren en kromgetrokken visgraatparket. In de achtertuin teelt het mos welig op een ingezakte overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:31:
[...]

De vergane glorie komt je tegemoet als je de wijk inrijdt; door afgebladderde kozijnen zie je binnen roestende taatsdeuren en kromgetrokken visgraatparket. In de achtertuin teelt het mos welig op een ingezakte overkapping.
Heb er helemaal een beeld bij _O-

Op het lijstje: taatsdeur, een die niet roest.

Je weet maar nooit, als alles tegen zit kan ik daar geen roestende taatsdeur bij gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo

Op jaap.nl kun je sorteren op prijswijziging. Dan zie je het overzicht van woningen waarbij de prijs omhoog of omlaag is geschroefd. Weet alleen niet of dit ook naar voren komt als een woning wordt herplaatst. Werkt niet op mobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:04
Laapo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Op jaap.nl kun je sorteren op prijswijziging. Dan zie je het overzicht van woningen waarbij de prijs omhoog of omlaag is geschroefd. Weet alleen niet of dit ook naar voren komt als een woning wordt herplaatst. Werkt niet op mobiel.
Op Firefox en Chrome heb je een Betrap de Makelaar plugin voor dit soort herplaatsingen/prijswijzigingen. Best handig soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:51
Betekent dit soort prijsdalingen ook dat overbieden niet meer nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Het verleden herhaalt zich natuurlijk nooit precies hetzelfde. In de jaren '60 had men niet kunnen vermoeden dat we in Nederland een groot aandeel werklozen zouden krijgen, en dat die oververtegenwoordigd zouden worden in de sociale woningbouw. Men had waarschijnlijk geen zicht op de toename van het eigen woningbezit, de vlucht uit de steden die we ook in Nederland van de jaren '70 tot de jaren '90 hadden.

Met de kennis van toen was het een heel redelijke voorspelling.
Maar men had dus wél na de bouw kunnen inspelen op die veranderingen. Dat heeft men niet of te weinig gedaan.

Daarnaast is het soort woning veel te eenzijdig voor de lange termijn. Vanuit het wederopbouwperspectief is het begrijpelijk dat de prioriteit lag bij het bouwen van veel van het zelfde, maar tegelijk had men bij het opzetten van de wijk al kunnen/moeten inspelen op een soort 'tweede fase' waarin veel diverser gebouwd zou worden. Dat heeft men niet (voldoende) gedaan, zodat er geen ruimte meer was om ander woningtypes te bouwen zonder de opzet van de wijk aan te tasten. En men is veel te laat begonnen met die diversificering.

Dat is iets waar men tegenwoordig toch anders naar kijkt. De Vinex wijken zijn in eerste instantie ook vooral opgezet met relatief 'veel van het zelfde', om relatief snel veel woningen te krijgen, maar daarnaast zijn ze wel doorgegaan met het ontwikkelen en plannen van het bouwen van 'andere' woningsoorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
aljooge schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:45:
Betekent dit soort prijsdalingen ook dat overbieden niet meer nodig is?
Wat voor antwoord verwacht je hier op te krijgen? Verschillende locaties, verschillende huizen, verschillende staten, verschillende verkopers, verschillende makelaars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:48:
[...]

Maar men had dus wél na de bouw kunnen inspelen op die veranderingen. Dat heeft men niet of te weinig gedaan.

Daarnaast is het soort woning veel te eenzijdig voor de lange termijn. Vanuit het wederopbouwperspectief is het begrijpelijk dat de prioriteit lag bij het bouwen van veel van het zelfde, maar tegelijk had men bij het opzetten van de wijk al kunnen/moeten inspelen op een soort 'tweede fase' waarin veel diverser gebouwd zou worden. Dat heeft men niet (voldoende) gedaan, zodat er geen ruimte meer was om ander woningtypes te bouwen zonder de opzet van de wijk aan te tasten. En men is veel te laat begonnen met die diversificering.

Dat is iets waar men tegenwoordig toch anders naar kijkt. De Vinex wijken zijn in eerste instantie ook vooral opgezet met relatief 'veel van het zelfde', om relatief snel veel woningen te krijgen, maar daarnaast zijn ze wel doorgegaan met het ontwikkelen en plannen van het bouwen van 'andere' woningsoorten.
Precies dat vind ik dus ook.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
WernerL schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Dan heb je een salaris van >6000 euro bruto per maand nodig. En dat dan beide partners. Dat haal je als werknemer/loonslaaf alleen maar als heel ervaren IT-er of als je een management/leidinggevende functie hebt.
Of arts, goede baan in het bedrijfsleven (medio /senior) of consultant haal je dat ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:34
FreakNL schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 04:18:
[...]

Vrienden van me kochten in 2021 een kast van een huis. Tegen de 8 ton. Allebei een goeie baan maar zeker geen directie-functies. Ik verbaasde me erover maar hij vertelde: Ik had het ook niet verwacht maar het kon allemaal.

Staat nu weer te koop. Ze zaten bij Welkom energie en toen die over de kop gingen werd het onbetaalbaar, ze gingen namelijk naar een maandbedrag van 400 euro. Nu zou ik ook niet blij worden van zo’n maandbedrag maar het zou me niet nopen tot verhuizen.

Ben benieuwd wat er in 2031 met al die mensen/doorstromers gaat gebeuren die een hypotheek op 10 jaar vast hebben genomen met liefst nog een deel aflossingsvrij….
Deze mensen behoren inderdaad tot de groep waar ik het over had. Die horen gewoon geen huis te kunnen kopen. Bij de minste tegenslag moeten ze al hun huis verkopen. En dan hebben we nog niet eens een crisis gehad. Statistisch gezien had er al lang een crisis geweest moeten zijn natuurlijk. We zitten al heel lang in de blessuretijd. Er gaan echt heel veel mensen problemen krijgen die hun zaakjes niet op orde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Grin schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Volgens mij haal ik niks door elkaar.
Mensen met een middeninkomen kunnen bijna nergens een geschikte woning vinden, meer zegt dat artikel niet. En dat hoor/zie ik ook om mij heen.
Dat je in NL voor 100% van de huiswaarde een hypotheek kan krijgen staat m.i. ver van de huidige woningcrisis.

Ik ben van mening dat je met 50-65K aan inkomen een huis moet kunnen kopen; meer wil ik niet zeggen. Dat jou/anderen een andere mening is toegedaan, prima maar zo denk ik d'r over.
Met het inkomen wat je noemt is op zich niets mis om een huis te kunnen kopen, maar je vergeet even erbij dat die mensen wel de discipline moeten hebben om een kleine ton bij elkaar te kunnen sparen. Kunnen ze dat, dan zouden ze inderdaad een huis moeten kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Blik1984 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:04:
[...]

In de tussentijd zijn die goedkopere woningen allang en breed opgekocht door grote partijen, de blokkades die gemeentes opwerpen zijn echt een druppel op een plaat.
Die maatregelen kwamen inderdaad een beetje laat. Maar goed, een hoop woningen zullen wellicht weer gedumpt worden, als deze flink in waarde gaan dalen. Ook wanneer het heel lastig wordt om deze te kunnen verhuren is het minder interessant.
Je moet tegenwoordig ook belasting uit huuropbrengsten betalen, dus ook dat maakt het al minder interessant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
[...]

Misschien is Leidsche Rijn straks wel het onderdak van alle werkloze IT consultants na de grote AI-ontslaggolf van 2025. Mensen die koste wat kost aan hun eigen woning wilden vasthouden met hun sterk teruggevallen inkomen. De vergane glorie komt je tegemoet als je de wijk inrijdt; door afgebladderde kozijnen zie je binnen roestende taatsdeuren en kromgetrokken visgraatparket. In de achtertuin teelt het mos welig op een ingezakte overkapping.
hahahaha, krijg ik hier helemaal een soort post-apocalyptische gevoel bij. Maar dan natuurlijk minder erg, maar een soort terugblik vanuit een punt verder in de toekomst met de spullen en huidige trend van nu. _/-\o_ Geniaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
fisherman schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Deze mensen behoren inderdaad tot de groep waar ik het over had. Die horen gewoon geen huis te kunnen kopen. Bij de minste tegenslag moeten ze al hun huis verkopen. En dan hebben we nog niet eens een crisis gehad. Statistisch gezien had er al lang een crisis geweest moeten zijn natuurlijk. We zitten al heel lang in de blessuretijd. Er gaan echt heel veel mensen problemen krijgen die hun zaakjes niet op orde hebben.
Aan de ene kant snap ik het, dat je met 2 personen meer als 2x zoveel hypotheek kunt krijgen aan de andere kant niet. Je hebt aan de ene kant een risico verlaging met 2 salarissen. Maar aan de andere kant heb je ook wel weer dan mensen uit elkaar gaan, of oplopen tegen onkosten zoals die 400 euro. (Moet eerlijk zeggen, sjonge als je 400 euro extra niet kan dragen.. dan ben je echt zielig bezig. Je zet jezelf tegen een muur.
Eigenlijk moet je met 2 personen gewoon niet meer kunnen lenen als dat je los van elkaar zou kunnen lenen en dan opgeteld. Realiteit is anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 26-05-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:15
Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Het kan ook zijn dat ze gewoon iets te ambitieus in de markt zijn gezet. Bijvoorbeeld die bovenwoning aan de Hoendiepskade, er zijn in de zelfde wijk goedkopere woningen vergelijkbare grootte en woningen die meer bieden voor het zelfde geld. Plus je zit daar aan een vervelend druk kruispunt.

En je moet soms ook een beetje geduld hebben. Bijvoorbeeld https://www.funda.nl/koop...t-88981840-kraneweg-63-a/ is ongeveer even groot en ook voor 7 ton in de markt gezet, en na 7 weken verkocht. Wat in de huidige tijden best lang is.
Dat is een (uitgeleefd) studentenhuis met vergunning, wel een heel ander soort pand. Uiteraard kan je achteraf stellen dat al die huizen natuurlijk te optimistisch in de markt zijn gezet, en ze zijn allemaal niet de meest makkelijk te verkopen huizen/de meest populaire huizen (bovenwoning/drukke weg/relatief duur (voor Groningen)/etc. Maar toch, ik volg de markt in Groningen al een tijdje, en hoeveel huizen deze maand ineens weer opnieuw op Funda verschijnen is wel enigszins opmerkelijk denk ik. Lijkt toch een beetje dat je niet meer zomaar alles kan verkopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MaStar schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:13:
[...]

Of arts, goede baan in het bedrijfsleven (medio /senior) of consultant haal je dat ook wel.
Voor 8 ton hypotheek heb je een huishoudinkomen nodig dat tot de bovenste 10% behoort. Dat is dus best wel veel en iets waar de overgrote meerderheid van de Nederlandse huishoudens nooit ook maar enigszins in de buurt zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

WernerL schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:52:
[...]

In 2021 (met lage rente) ca 5k per maand excl vakantiegeld per persoon. Niet weinig, maar ook weer niet extreem zeldzaam na je 35e.

Of je het moet willen (tophypotheek) is een 2e natuurlijk..

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 26-05-2022 15:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Voor 8 ton hypotheek heb je een huishoudinkomen nodig dat tot de bovenste 10% behoort. Dat is dus best wel veel en iets waar de overgrote meerderheid van de Nederlandse huishoudens nooit ook maar enigszins in de buurt zal komen.
Waar kan je die tabellen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:20
[...]

Maar een hoop mensen hebben tegenwoordig een sloot overwaarde, dus een huis (geen hypotheek) van 8 ton komt dan wel weer een stuk dichter in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MaStar schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:28:
[...]

Waar kan je die tabellen zien?
CBS/statline

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:29:
[...]

Maar een hoop mensen hebben tegenwoordig een sloot overwaarde, dus een huis (geen hypotheek) van 8 ton komt dan wel weer een stuk dichter in de buurt
De suggestie van maStar was dat 8 ton hypotheek makkelijk te dragen zou zijn.

Uiteraard zijn woningen van 8 ton vanwege de opgebouwde overwaarde voor veel mensen bereikbaar. Maar het is wel goed om te realiseren dat als het kaartenhuis van opstapelen van overwaardes een keer stopt, de huizen van 8 ton en meer maar door heel weinig mensen te betalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Er zijn ongeveer 8 miljoen huishoudens in Nederland, dus 800.000 huishoudens zouden een hypotheek van 800k kunnen dragen. In absolute cijfers vind ik dat enorm veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond0167
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-04-2024
spijkerhoofd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Ik vind dat je wel gelijk heb, we zouden eerder naar een systeem van Duitsland naar toe moeten waar 35% eigen geld meegenomen moet worden en dan hypotheken van max 20 jaar. Gemiddeld is het daar denk ik 15 jaar hypotheek. Maar dan moeten mensen langer doorhuren en de huren zijn gewoon te hoog dan. Dus het is niet simpel om in te voeren.
Het jammere is dat je met een huurwoning als je kijkt naar investering elke maand je geld weggooit en dus weinig kan sparen ten opzichte van iemand die koopt omdat die zijn waarde kan gebruiken.

En zie dan met een huurwoning maar 35% te sparen. Dat is voor 80% onhaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024

Ziet er wel zo uit ja, ik zie dit in Haarlem ook steeds meer, je merkt ook dat het direct ook de vraagprijzen drukt omdat er weer een soort concurrentie tussen verkopers ontstaat in hetzelfde gebied.

https://www.funda.nl/koop...26593-fabriciusstraat-28/ ging van 400 naar 375

Dit huis is vergelijkbaar en wordt dan op de markt gezet voor 350
https://www.funda.nl/koop...42729741-kamperstraat-74/

Eind vorig jaar gingen dit soort huizen voor rond de 400-425 dit brokkelt nu dus af naar 350-375. Wordt interessant om de cijfers van q2 te zien. Niet dat iemand in dit soort huizen zielig is, feitelijk heeft iedereen daar die de afgelopen 5 jaar gekocht heeft de staatsloterij gewonnen. Maar het zal wel even wennen zijn dat ze niet in 4 dagen verkopen en extreem boven de vraagprijs eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Immutable schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:29:
[...]

Aan de ene kant snap ik het, dat je met 2 personen meer als 2x zoveel hypotheek kunt krijgen aan de andere kant niet. Je hebt aan de ene kant een risico verlaging met 2 salarissen. Maar aan de andere kant heb je ook wel weer dan mensen uit elkaar gaan, of oplopen tegen onkosten zoals die 400 euro. (Moet eerlijk zeggen, sjonge als je 400 euro extra niet kan dragen.. dan ben je echt zielig bezig. Je zet jezelf tegen een muur.
Eigenlijk moet je met 2 personen gewoon niet meer kunnen lenen als dat je los van elkaar zou kunnen lenen en dan opgeteld. Realiteit is anders.
Het beste zou zijn dat een 2e salaris helemaal niet gebruikt zou mogen worden, voor de financiering van een woning. Nu hebben mensen zelf de (onverantwoorde!) keuze om een 2e inkomen te gebruiken voor het verkrijgen van een hypotheek.
Mensen die een 2e inkomen gebruiken om een hypotheek af te sluiten, vinden het blijkbaar fijn om in financiële onzekerheid te leven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
fisherman schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:59:
[...]

Het beste zou zijn dat een 2e salaris helemaal niet gebruikt zou mogen worden, voor de financiering van een woning. Nu hebben mensen zelf de (onverantwoorde!) keuze om een 2e inkomen te gebruiken voor het verkrijgen van een hypotheek.
Mensen die een 2e inkomen gebruiken om een hypotheek af te sluiten, vinden het blijkbaar fijn om in financiële onzekerheid te leven.
Nou nou, dat is wel erg zwart wit.
Volgens mij zijn er zat mensen die allebei niet fulltime werken (en daar vaak conform cao wel recht op hebben mochten ze meer willen gaan werken), spaargeld achter de hand hebben, banken stellen zich soepeler op bij beëindiging van een relatie et cetera. Daarnaast kun je ook nog verhuizen. En ja je kunt het in theorie allemaal heel negatief belichten. Dus beiden werken al fulltime, geen cent achter de hand. Maar dan nog steeds moet de relatie eerst stranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
[...]

? Waar moet dat geld dan heen? Tweeverdieners verplicht 3 keer in de week uit eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

jurjen_g schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:17:
[...]

? Waar moet dat geld dan heen? Tweeverdieners verplicht 3 keer in de week uit eten?
Ben je verplicht om al je geld uit te geven dan?

Sinds wanneer is tweeverdienen een noodzaak geworden in plaats van een luxe? Immers, twee inkomens betekent ook dat de kans dat het inkomen minder wordt door baanverlies, groter is. Alleen de mate waarin dat inkomen minder wordt is kleiner.

[ Voor 19% gewijzigd door Stoney3K op 26-05-2022 17:20 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Een tweede woning kopen om te verhuren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Nu online
Stoney3K schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:19:
[...]

Ben je verplicht om al je geld uit te geven dan?

Sinds wanneer is tweeverdienen een noodzaak geworden in plaats van een luxe? Immers, twee inkomens betekent ook dat de kans dat het inkomen minder wordt door baanverlies, groter is. Alleen de mate waarin dat inkomen minder wordt is kleiner.
Verplicht niet, wel semi-verplicht gezien de vermogensrendementsbelasting (die heus wel weer terug komt). Maar als het doel is om mensen meer te laten sparen, zijn andere methoden dan 'een tweede inkomen niet laten meetellen ' vermoedelijk effectiever.

Overigens vind ik het volslagen logisch dat een 2e inkomen meetelt, in de huidige maatschappij vinden we het terecht achterhaald dat 1 van de partners achter het aanrecht staat. Dus eenverdieners zijn als het goed is singles, en tweeverdieners zijn koppels en gezinnen. Die laatste groep heeft grotere woningen nodig die zijn duurder dan kleinere woningen en moeten derhalve wel betaald en dus gefinancierd kunnen worden. Een ouder gezinnen hebben het lastiger in de huidige tijd

Dat woningen tegenwoordig zo duur en schaars zijn geworden dat eenverdieners ze niet meer kunnen betalen, is een heel groot probleem maar dat moet worden opgelost door veel meer te bouwen voor singles, niet door tweeverdieners te cappen. Want dan kunnen zij alleen nog maar de laatste kleine woningen kunnen kopen, zodat de singles voor eeuwig bij hun ouders moeten blijven.

De enige goede weg naar mijn mening is geleidelijke daling van prijzen, althans in verhouding tot inflatie. En dat kan door fiscale voordelen nog sneller af te bouwen, maar vooral bouwen bouwen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Nu online
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door jurjen_g op 26-05-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk sowieso dat het beperken van de leencapaciteit over het algemeen uiteindelijk een goed idee is. Niet alleen omdat de prijzen dan dalen, maar omdat wanneer je op je maximale LTI gaat lenen, je echt geen enkele waarborg hebt tegen het verlies van dat inkomen.

En dat is iets wat eigenlijk haaks staat op het principe van "flexibiliseren van de arbeidsmarkt" waar de politiek zo'n voorstander van is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
jurjen_g schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:33:
[...]

Overigens vind ik het volslagen logisch dat een 2e inkomen meetelt, in de huidige maatschappij vinden we het terecht achterhaald dat 1 van de partners achter het aanrecht staat.
Terecht achterhaald?

Want dit biedt werkgelegenheid in de kinderopvang? Schoonmaak? Werkzaamheden in- en rondom het huis? Boodschappen bezorging? Et cetera?

Veel van het extra verdiende geld gaat op aan dit soort zaken, of het gaat gepaard met extra stress want al dit soort zaken moeten ook nog eens naast het reguliere werk zelf gedaan worden, waarmee weinig tijd voor ontspanning overblijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
psychodude schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:46:
[...]
Want dit biedt werkgelegenheid in de kinderopvang? Schoonmaak? Werkzaamheden in- en rondom het huis? Boodschappen bezorging? Et cetera?
Inderdaad, door mensen voor wie dat - op het moment - een logische carrièreoptie is, en die bovendien ondersteund worden door een logistiek en professioneel apparaat om die taken efficient uit te voeren. Je kunt er laatdunkend over doen, en er is van alles mis met de arbeidsomstandigheden in die sectoren, maar in de afgelopen veertig jaar is er vooral aan dit soort 'simpele' banen een tekort geweest.

Het is veel logischer om dat door professionals te laten doen, In plaats van door een 'huisvrouw' of 'huisman' die zijn/haar universitaire studie laat versloffen omdat het nou eenmaal handiger uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Terecht achterhaald?

Veel van het extra verdiende geld gaat op aan dit soort zaken, of het gaat gepaard met extra stress want al dit soort zaken moeten ook nog eens naast het reguliere werk zelf gedaan worden, waarmee weinig tijd voor ontspanning overblijft.
Je wilt liever de situatie dat één van de partners zich doodverveelt genoeg tijd voor ontspanning heeft een de andere partner geen tijd voor ontspanning heeft en zich doodwerkt om voor het inkomen van het huishouden te zorgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Stoney3K schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:42:
Ik denk sowieso dat het beperken van de leencapaciteit over het algemeen uiteindelijk een goed idee is. Niet alleen omdat de prijzen dan dalen, maar omdat wanneer je op je maximale LTI gaat lenen, je echt geen enkele waarborg hebt tegen het verlies van dat inkomen.
De lti normen zijn op dit moment wel zo streng dat een achteruitgang in inkomen in veel gevallen niet meteen desastreus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Nu online
[...]

Terecht achterhaald?

Jazeker terecht achterhaald. In de periode dat (als) je kinderen in jonge leeftijd hebt is het logisch dat je beiden wat minder werkt en wat meer tijd spendeert aan je gezin. Gelukkig is daarvoor vanaf augustus ook meer ruimte voor om gedeeltelijk betaald verlof op te nemen. Daarnaast is wat mij betreft juist het gezinsleven na het werk stress verlagend, ff compleet wat anders dan malen in je hoofd dat X /Y /Z nog niet af is op het werk. Dat zal wellicht niet voor iedereen gelden, maar ik raad (off-topic) aan om vooral te genieten van alles wat er in je gezin gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:00:
[...]

De lti normen zijn op dit moment wel zo streng dat een achteruitgang in inkomen in veel gevallen niet meteen desastreus is.
Ook als die achteruitgang 50% of meer is, dus ontslag van 1 van de twee partners?

Wat dat betreft vind ik dat de LTI op een enkel inkomen ook te hoog is, als ontslagen wordt en op de WW verder moet, dan moet je je hypotheek gewoon nog kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:57:
[...]

Je wilt liever de situatie dat één van de partners zich doodverveelt genoeg tijd voor ontspanning heeft een de andere partner geen tijd voor ontspanning heeft en zich doodwerkt om voor het inkomen van het huishouden te zorgen?
Het is volledig aan mensen om hierin zelf een keuze te maken. Overigens, wie zegt iets over zich doodwerken? Sinds wanneer is het gewoon verrichten van bijvoorbeeld een 40-urige arbeidsweek, jezelf "doodwerken". Slaat echt werkelijk waar helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
jurjen_g schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:00:
[...]

Jazeker terecht achterhaald. In de periode dat (als) je kinderen in jonge leeftijd hebt is het logisch dat je beiden wat minder werkt en wat meer tijd spendeert aan je gezin. Gelukkig is daarvoor vanaf augustus ook meer ruimte voor om gedeeltelijk betaald verlof op te nemen. Daarnaast is wat mij betreft juist het gezinsleven na het werk stress verlagend, ff compleet wat anders dan malen in je hoofd dat X /Y /Z nog niet af is op het werk. Dat zal wellicht niet voor iedereen gelden, maar ik raad (off-topic) aan om vooral te genieten van alles wat er in je gezin gebeurt.
Maar dan moet je dus wel de tijd hebben om naast je werk dit aan het gezin te besteden. Indien de financiële druk te hoog is omdat je een dure hypotheek hebt waarmee de inkomsten van beide partners dusdanig belangrijk zijn in afbetaling van deze hypotheek, zal de luxe van een schoonmaker, tuinman, etc. er niet snel in zitten. En ben je je tijd hier dus al snel aan kwijt, na je werk, in plaats van tijd echt doorbrengen met het gezin.

Behoudens indien je strijken als gezinsactiviteit beschouwd, uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Nu online
Stoney3K schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:01:
[...]

Ook als die achteruitgang 50% of meer is, dus ontslag van 1 van de twee partners?

Wat dat betreft vind ik dat de LTI op een enkel inkomen ook te hoog is, als ontslagen wordt en op de WW verder moet, dan moet je je hypotheek gewoon nog kunnen dragen.
Meen je dit nou serieus of ben je aan het trollen? Dit mag je toch helemaal zelf bepalen, als je graag zeker wil blijven wonen zeg je tegen je adviseur dat je met een WW uitkering ook wil blijven kunnen wonen. Ik persoonlijk heb er geen enkel probleem mee dat als wij echt 50% structureel verliezen en met uitzicht dat dit jaren zo gaat blijven, om dan het huis te verkopen en dan maar kleiner te gaan wonen.

Daarnaast, na enkele jaren aflossing zit je vanzelf op het niveau dat je de hypotheek ook op 1 salaris had mogen hebben (zoals wij nu). Mij lint is ik vind dat je die verantwoordelijkheid bij de burgers zelf mag leggen. wil je een tophypotheek, goed uitleggen dat bij tegenslag je 10 jaar in de schuldsanering kan komen, maar wel een keuze voor jezelf om dat risico aan te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door jurjen_g op 26-05-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:54
[...]

Dat ligt toch gewoon aan samenstelling van huishouden? Als je kleine kinderen hebt en je hebt de keus om zelf voor je kinderen te zorgen, aandacht te geven als ouder die ze nodig hebben zonder daarbij zorgen te hoeven maken over rondkomen met 1 inkomen, dan is dat toch heel mooi?

Een aantal decennia geleden was dit namelijk de norm. De vrouw had vrije keuze om ook te werken, maar dat hoefde niet (mijn moeder deed dat wel). Nu moeten beide ouders wel werken om fatsoenlijk rond te komen, vooral als je laagopgeleid bent. De werkdruk is nu ook nog eens vele malen hoger dan decennia geleden, door automatisering en meer efficiency. Vaak genoeg gesprekken met ouderen hierover gehad en ook zij vinden dat alles veranderd is en dat jongeren tegenwoordig veel meer werk moeten verrichten dan zij toen destijds.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:56:
Inderdaad, door mensen voor wie dat - op het moment - een logische carrièreoptie is, en die bovendien ondersteund worden door een logistiek en professioneel apparaat om die taken efficient uit te voeren. Je kunt er laatdunkend over doen, en er is van alles mis met de arbeidsomstandigheden in die sectoren, maar in de afgelopen veertig jaar is er vooral aan dit soort 'simpele' banen een tekort geweest.

Het is veel logischer om dat door professionals te laten doen, In plaats van door een 'huisvrouw' of 'huisman' die zijn/haar universitaire studie laat versloffen omdat het nou eenmaal handiger uitkomt.
Ach houd toch op. Laatdunkend over doen. Nee, er zijn gewoon zaken in en rondom het huis die je prima zelf kunt uitvoeren. Of kook jij soms ook niet meer? Een chef is er tenslotte beter in dan jij.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Vroeger: mama maakt ontbijt en een broodtrommel voor papa en de kinderen. Na het ontbijt gaat papa naar werk en brengt mama de kinderen naar school. Mama doet wat huishoudelijke taken en en drinkt wat koffie met de buurvrouw. Tussen de middag haalt mama de kinderen op om samen te lunchen. Mama brengt de kinderen terug naar school en doet de boodschappen. Daarna haalt mama de kinderen op en neemt wat vriendjes mee. Mama begint aan het avond eten terwijl de kinderen spelen. Papa komt thuis van werk en gezin kan samen aan tafel. Na het eten nog wat spelen/tv kijken. Kinderen daarna naar bed. Papa en mama tijd en gaan daarna ook naar bed.

Nu: mama of papa maakt ontbijt voor de kinderen en voor zichzelf. De ander maakt ook ontbijt voor zichzelf. Snel kinderen naar de BSO/KDV brengen want beiden moeten naar werk. Kinderen blijven over tussen de middag, want ouders zijn aan het werk. In de avond racet papa naar huis zodat hij net op tijd voor het sluiten van de BSO/KDV is om de kinderen op te halen. Mama haast ook naar huis, om het avondeten klaar te maken. Nog even spelen met de kinderen en naar bed. Huishouden geen fut meer in de avond dus of weg schoonmaakster inhuren of in het weekend. Boodschappen ook geen tijd voor dus met z’n allen op zaterdag in een overvolle supermarkt. Gelukkig kan dit tegenwoordig ook online. De buren wie zijn dat? Ohja Pietje van 2 straten verderop zit ook bij je kind op school.

Ja mama is nu economisch zelfstandig mocht het tot een scheiding leiden, maar sociaal gezien weet ik niet of we nou veel vooruitgang hebben geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
psychodude schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:07:
Ach houd toch op. Laatdunkend over doen. Nee, er zijn gewoon zaken in en rondom het huis die je prima zelf kunt uitvoeren. Of kook jij soms ook niet meer? Een chef is er tenslotte beter in dan jij.
Net zoals iedereen, steeds meer met halffabrikaten. Voorgesneden groente, voorgeschilde aardappeltjes, saus uit een potje, etc. 'Koken' van nu lijkt niet op 'koken' van veertig jaar geleden, en al helemaal niet op 'koken' van tachtig jaar geleden.

We hebben de afgelopen eeuw gigantische stappen gemaakt om het huishouden te vereenvoudigen, dus ja, het idee dat een van de partners eeuwig thuis moet blijven om 'de boel in orde te maken' is echt achterhaald. En het lijkt me ook helemaal niet redelijk dat de overheid tweeverdieners straft (want nog steeds kunnen tweeverdieners minder hypotheek krijgen dan éénverdieners met hetzelfde brutosalaris, terwijl ze netto veel meer overhouden) met een strengere hypotheeknorm.
Flauwekul. De kans op financiële terugval is inderdaad groter. De kans op volledige financiële terugval is juist een stuk kleiner. Arbeidsongeschiktheid, massawerkloosheid in een bepaalde beroepsssector, allemaal risico's die een veel kleinere impact hebben als het huishouden twee inkomens telt (die hopelijk ook nog eens in verschillende sectoren werken).

Als je bedoelt dat er twee inkomens moeten zijn, maar dat men uit moet gaan van de draagkracht van één van die inkomens, lijkt me dat dubbel zo hard gelden voor huishoudens met één inkomen: die zouden dan eigenlijk tot een half inkomen beperkt moeten worden. Eigenlijk bedoel je dan te zeggen dat je de huidige leennormen (die gelukkig fors veel strenger zijn dan vóór 2008) niet streng genoeg vindt.

Logisch beschouwd zouden huishoudens met twee inkomens meer leencapaciteit moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:59:
[...]

Net zoals iedereen, steeds meer met halffabrikaten. Voorgesneden groente, voorgeschilde aardappeltjes, saus uit een potje, etc. 'Koken' van nu lijkt niet op 'koken' van veertig jaar geleden, en al helemaal niet op 'koken' van tachtig jaar geleden.
Als jullie daar thuis gelukkig van worden terwijl je beiden "terecht" werkt...

Anyway, wij zijn thuis in ieder geval prima tevreden dat dit niet hoeft en financieel het gunstig genoeg hebben dat een tweede salaris niet noodzakelijk is om financieel rond te komen. Mijn vriendin heeft er verder ook helemaal geen behoefte om haar kind door een ander op te laten voeden zodat zij tijd op één of ander kantoor kan spenderen.

En ik geloof er ook geen snars van dat dat het ideale leven is wat de gemiddelde Nederlander nastreeft, in plaats van dat men geforceerd wordt om dit te doen zodat zij het hoofd boven water kunnen houden om de hedendaagse levenslasten te kunnen bekostigen, inclusief de woning.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 17:28
psychodude schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:08:
[...]

Als jullie daar thuis gelukkig van worden terwijl je beiden "terecht" werkt...

Anyway, wij zijn thuis in ieder geval prima tevreden dat dit niet hoeft en financieel het gunstig genoeg hebben dat een tweede salaris niet noodzakelijk is om financieel rond te komen. Mijn vriendin heeft er verder ook helemaal geen behoefte om haar kind door een ander op te laten voeden zodat zij tijd op één of ander kantoor kan spenderen.

En ik geloof er ook geen snars van dat dat het ideale leven is wat de gemiddelde Nederlander nastreeft, in plaats van dat men geforceerd wordt om dit te doen zodat zij het hoofd boven water kunnen houden om de hedendaagse levenslasten te kunnen bekostigen, inclusief de woning.
Misschien even stoppen met projecteren vriend.

Ik ken genoeg stellen die financieel helemaal onafhankelijk zijn maar alsnog allebei werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:59:
[...]

ls je bedoelt dat er twee inkomens moeten zijn, maar dat men uit moet gaan van de draagkracht van één van die inkomens, lijkt me dat dubbel zo hard gelden voor huishoudens met één inkomen: die zouden dan eigenlijk tot een half inkomen beperkt moeten worden. Eigenlijk bedoel je dan te zeggen dat je de huidige leennormen (die gelukkig fors veel strenger zijn dan vóór 2008) niet streng genoeg vindt.
Dat is dus ook precies wat mijn standpunt is. Als je het met het buitenland vergelijkt, zijn onze leennormen heel erg ruim.

Koophuizen moeten een luxe zijn en er moet dus ook meer mogelijkheid zijn om te huren, want de huurmarkt is in principe flexibeler als het om inkomen gaat.

Dat principe wordt nu alleen ondermijnd omdat er onder de streep gewoon veel te weinig woningen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Stoney3K schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:03:
Dat is dus ook precies wat mijn standpunt is. Als je het met het buitenland vergelijkt, zijn onze leennormen heel erg ruim.
Vul voor de grap eens deze calculator voor jezelf in, en vergelijk het met wat je in Nederland mag afbetalen per maand. In Duitsland zijn de normen iets strenger, maar daar staat tegenover dat je eigenlijk mag kiezen wat je wil mbt. aflossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
Stoney3K schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:03:
[...]

Koophuizen moeten een luxe zijn en er moet dus ook meer mogelijkheid zijn om te huren, want de huurmarkt is in principe flexibeler als het om inkomen gaat.

Dat principe wordt nu alleen ondermijnd omdat er onder de streep gewoon veel te weinig woningen zijn.
Voor heel veel huidige huurders geldt dat zij nu meer kwijt zijn aan woonlasten dan met een koopwoning zou zijn. Dus hoe kun jij met feiten beargumenteren dat het zogenaamd te makkelijk is een hypotheek te krijgen?
De gemiddelde verstrekker biedt een hypotheek met een maandelijkse last van zo'n 25%-30% van het inkomen, en dat is naar jouw mening te ruim?
Dat verhaal een paar pagina's terug hier waar mensen (samen nota bene) een huis van 8 ton niet meer konden betalen vanwege een extra maandlast van 200 euro is of bullshit, of niet het hele verhaal of ze zijn te koppig de overige 70% van hun inkomen te herbudgetteren.. Wat heeft dat met de leennorm te maken?

Plus, een hypotheek is voor banken een van de veiligste vormen van een lening, aangezien het onderpand daadwerkelijk iets fysieks is wat nou eenmaal een primaire behoefte vervult (onderdak). Hypotheek niet kunnen betalen, prima verkopen die hap.

Wat denk je wat er gebeurt als de mogelijke hypotheekruimte nog lager wordt? Dan zijn nog meer mensen gedwongen tot huur en zullen de verhuurders domweg hun prijzen verhogen vanwege de groeiende vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:33:
[...]

Vul voor de grap eens deze calculator voor jezelf in, en vergelijk het met wat je in Nederland mag afbetalen per maand. In Duitsland zijn de normen iets strenger, maar daar staat tegenover dat je eigenlijk mag kiezen wat je wil mbt. aflossen.
Die berekening gaat scheef omdat bij ons de hypotheekrente aftrekbaar is. Wat compleet niet past bij het 'kopen moet een luxe zijn' standpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

geekeep schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:33:
[...]

Wat denk je wat er gebeurt als de mogelijke hypotheekruimte nog lager wordt? Dan zijn nog meer mensen gedwongen tot huur en zullen de verhuurders domweg hun prijzen verhogen vanwege de groeiende vraag.
Dat is dus niet zo. Verhuurders mogen dan wel de prijs omhoog willen doen, maar dan zal niemand meer huren omdat ze het niet kunnen betalen.

Net zoals ik wel een Volkswagen voor 100.000 euro kan willen verkopen omdat er veel vraag naar is, maar ik ook als verkoper slim genoeg moet zijn om te weten dat niemand dat er voor gaat (of kan) betalen.

In de huur'markt' is de maximum prijs nou eenmaal ook begrensd aan de inkomens. Als kopen moeilijker wordt en de verhuurders gaan onmogelijke prijzen vragen, dan gaan mensen daar niet magischerwijs meer voor betalen -- die komen dan op straat te staan. En gezien verhuurders ook een maatschappelijke functie hebben (ze voorzien in een primaire levensbehoefte, namelijk wonen) hebben ze ook een bepaalde plicht om woonruimte aan te bieden voor iedereen.

Er zal dus echt een kentering moeten komen om de markt weer in evenwicht te krijgen. Lenen om een huis te kopen moet (significant) moeilijker worden én de salarissen moeten fors omhoog. Of verhuurders moeten accepteren dat ze de huidige huurprijzen niet meer kunnen houden op lange termijn.

Het huidige "blijf maar lenen, het huis staat volgend jaar toch niet onder water" denken is niks anders dan blijven gokken op de prijsstijgingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 26-05-2022 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Monkeydancer schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:06:
[...]

Dat ligt toch gewoon aan samenstelling van huishouden? Als je kleine kinderen hebt en je hebt de keus om zelf voor je kinderen te zorgen, aandacht te geven als ouder die ze nodig hebben zonder daarbij zorgen te hoeven maken over rondkomen met 1 inkomen, dan is dat toch heel mooi?
Nou, blijkbaar is niet iedereen het eens met die keus. Als de hypotheek gebaseerd zou worden op 1 inkomen, dan 'stuur' je naar een situatie dat 1 van de partners zo veel mogelijk 'moet' werken om een goede hypotheek te kunnen krijgen. Met als gevolg dat als je wilt dat er x dagen per week iemand voor de kinderen thuis is, de ander veel minder moet werken. In plaats van dat je due lusten en lasten kunt verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Stoney3K schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:01:
[...]

Dan heb je eerst nog WW en dus geen 50% achteruitgang.
Dat laatste vind ik ook. Maar ik ben dus juist van mening dat die norm -relatief- laag genoeg ligt, dat je dat, eventueel na wat aanpassingen in je uitgavenpatroon, ook met WW zou moeten kunnen dragen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiceBit
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-02-2024
Z___Z schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Vroeger: mama maakt ontbijt en een broodtrommel voor papa en de kinderen. Na het ontbijt gaat papa naar werk en brengt mama de kinderen naar school. Mama doet wat huishoudelijke taken en en drinkt wat koffie met de buurvrouw. Tussen de middag haalt mama de kinderen op om samen te lunchen. Mama brengt de kinderen terug naar school en doet de boodschappen. Daarna haalt mama de kinderen op en neemt wat vriendjes mee. Mama begint aan het avond eten terwijl de kinderen spelen. Papa komt thuis van werk en gezin kan samen aan tafel. Na het eten nog wat spelen/tv kijken. Kinderen daarna naar bed. Papa en mama tijd en gaan daarna ook naar bed.
Er waren heel veel vrouwen die hier doodongelukkig van werden. Het is niet alleen een moetje dat vrouwen nu vaak werken ook een wens en behoefte. Beetje jammer dat mannen vaak niet minder willen werken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:20
Dit topic draaft een beetje door, laten we een hypotheek alleen nog maar mogelijk maken op basis van minimumloon en dat voor 1 persoon. Lijkt me echt een top-idee en dat gaat de hele woningmarkt uit het slop trekken.

Dat de komende 30 jaar dan een hel worden, dat maakt niet uit. De huizenprijzen zijn tenminste wel lekker laag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
NiceBit schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:20:
[...]

Er waren heel veel vrouwen die hier doodongelukkig van werden. Het is niet alleen een moetje dat vrouwen nu vaak werken ook een wens en behoefte. Beetje jammer dat mannen vaak niet minder willen werken.
Ben ook wel blij dat vrouwen kunnen werken en gelijke kansen krijgen als mannen. Maar het is een glijdende schaal van de jaren 70 naar nu van niet mogen werken naar willen werken, naar mogen werken, naar moeten werken (om te kunnen wonen). Ik denk de meeste vrouwen toch gewild hadden dat het bij mogen werken (met gelijke kansen als mannen) ipv de ontwikkeling naar moeten werken om de hypotheek te kunnen betalen. Die laatste stap is toch echt alleen gunstig voor de grote vermogenden en niet zozeer voor de normale man/vrouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:08:
[...]

Ben ook wel blij dat vrouwen kunnen werken en gelijke kansen krijgen als mannen. Maar het is een glijdende schaal van de jaren 70 naar nu van niet mogen werken naar willen werken, naar mogen werken, naar moeten werken (om te kunnen wonen). Ik denk de meeste vrouwen toch gewild hadden dat het bij mogen werken (met gelijke kansen als mannen) ipv de ontwikkeling naar moeten werken om de hypotheek te kunnen betalen. Die laatste stap is toch echt alleen gunstig voor de grote vermogenden en niet zozeer voor de normale man/vrouw.
Ik denk dat er ook een heleboel mannen niet blij zijn met het 'moeten' werken. Wat dat betreft is er nu een stuk meer gelijkheid dan vroeger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:32:
Dit topic draaft een beetje door, laten we een hypotheek alleen nog maar mogelijk maken op basis van minimumloon en dat voor 1 persoon. Lijkt me echt een top-idee en dat gaat de hele woningmarkt uit het slop trekken.
Nou... Je geeft het nu aan alle een belachelijk idee, maar het is best een interessante gedachtenexperiment om te zien wat er zou gebeuren als de hypotheken inderdaad niet hoger zouden gaan dan bv wat nu op basis van minimumloon, of pak m beet modaal inkomen, geleend zou kunnen worden. Je zou dan om te kunnen doorstromen meer dan nu ook echt behoorlijk moeten sparen of aflossen, wat de 'spaarzaamheid ' zou stimuleren. En omdat je minder extreme leningen kunt aangaan, zal er ook minder extreem geboden kunnen worden, waardoor de koopsommen en ook de overwaardes minder groot zouden worden. Best leuk om over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:40
Stoney3K schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:40:
[...]

Die berekening gaat scheef omdat bij ons de hypotheekrente aftrekbaar is. Wat compleet niet past bij het 'kopen moet een luxe zijn' standpunt.
Wiens standpunt is dat? Wonen is een basis behoefte. Zowel huur als koop moet voor iedereen toegankelijk zijn wat het op dit moment niet is. Daar moet de regering eens flink mee aan de slag.
En we leven nog in een vrij land dus als mensen willen werken alleen of met z’n tweeën om te kunnen wonen dan moet dat gewoon kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00

FreakNL

Well do ya punk?

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Zolang huizenprijzen gelijk blijven valt het risico wel mee natuurlijk. Sterker nog, zolang huizenprijzen blijven stijgen wordt de hypotheek na tien jaar waarschijnlijk opgehoogd voor verbouwing #2.

Maar over een periode van 10 jaar is het een aflossing van 830 euro per maand. Om die 'verbouwing' van 100k met aflossing binnen 10 jaar goed te maken zul je een aflosbaar hypotheekdeel van meer dan 450k moeten hebben.

Zouden mensen het ook zo doen als ze tien jaar lang 830 euro hadden moeten sparen? Ik betwijfel het.
Ik ga niet lenen voor die verbouwing van 45k/60k. Heb het wel overwogen toen de rente laag stond maar ik was van plan om 60k te lenen tegen marktrente en aan de andere kant 60k af te lossen op een leningdeel met 3.4%… Dat heeft met de huidige rentestanden weinig zin meer… Ik weet dat mijn ouders ook in 20 jaar tijd voor een ton hebben verbouwd aan mijn ouderlijk huis.. Dus er zijn echt nog wel mensen die niet lenen voor verbouwingen… Nu is 100k wel iets anders dan 60k maar alsnog ben ik eigenlijk niet meer van plan om meer te lenen dan ik initieel 8 jaar geleden voor mijn huis gedaan heb.

Aan de andere kant snap ik ook dat ik een uitzondering ben daarin, maar het voelt voor mij gewoon niet goed om op mijn 42e nog een grote lening af te sluiten. Maar ik ben dan ook financieel defensief ingesteld, ik woon ook kleiner dan ik qua regelgeving zou kunnen…

Er is overigens niet perse iets mis met lenen hoor, zeker niet als je baanzekerheid hebt.. Maar ik ga toch wel proberen op mijn 60e leningvrij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ik vind het anders behoorlijk. Zeker als je allebei in de 40 bent. Overigens hadden ze een lening van 650k (namen nog anderhalve ton mee uit oude huis). Dus dat valt best mee maar alsnog is het een zeer fors bedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Als het puur op inkomen gefinancierd is, is het enorm, maar dat zal niet het geval zijn. De vraag is meer, als je 8 ton kunt financieren, waarom is een (verhoudingsgewijs) miezerige 400 euro dan genoeg om je in de problemen te brengen?

Als het een strategische keuze is, is het beter te begrijpen. Als je verwacht dat de huizenprijzen gaan dalen (niet onredelijk) en de energielasten even hoog blijven of stijgen, is dit wel het beste moment om de woning gedag te zeggen.
Strategische keuze idd. Oud huis en veel tegenvallers. En die ondergang van Welkom-Energie was de druppel.

Ze zijn het overigens alweer kwijt en hebben nog een beetje winst gemaakt zelfs… Daar hebben ze mijns inziens geluk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Onderhoud huis
Levensonderhoud
Auto’s
Energie
Kinderen
Vakantie
Sparen

Wij zitten hier in een simpele eengezinswoning op 1 inkomen. En ik vind dat eigenlijk wel prima. (Heel eerlijk, wel in crisistijd gekocht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
'Snelle stijging hypotheekrente voorbij'

https://www.ad.nl/wonen/h...ekrente-voorbij~acfbcef0/

Misschien een daling in het zicht? Vraag me af of bij een lichte daling kopers nog afwachtender worden. Over een paar maanden leen je misschien wel voor de helft..?

Of dit is een adempauze op de weg naar de 5%+..

Dit wordt een mega interessant jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Laapo schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:05:

Misschien een daling in het zicht? Vraag me af of bij een lichte daling kopers nog afwachtender worden. Over een paar maanden leen je misschien wel voor de helft..?

Ik zou de bron met een korrel zout nemen.
Volgens hypotheekadviseur De Hypotheker ...
Studenten gaan ook rente betalen:
https://www.ad.nl/geld/st...op-studieschuld~a484efc9/

"Zij hebben geld geleend met het idee dat ze sowieso geen rente hoefden te betalen.’’

Straks moeten ze ook aflossen, gekke tijd zeg :+

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 27-05-2022 08:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Sport_Life schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:17:
[...]

Ik zou de bron met een korrel zout nemen.

[...]
Heeft De Hypotheker op de korte termijn niet juist meer belang bij een verdere stijging zodat meer mensen gaan oversluiten? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FreakNL schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 01:44:
[...]

Onderhoud huis
Levensonderhoud
Auto’s
Energie
Kinderen
Vakantie
Sparen
Of aflossing van de schuld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Het zijn hier inderdaad wel prijzige keuzes die gemaakt zijn en die je niet altijd (volledig) terugziet in een waardestijging. Het zou wel iets goedkoper kunnen. Maar voor een aantal zaken heb je ook niet heel veel keus om het te doen. Ook als je bv een huurhuis had zou je bv iets op de vloer moeten leggen. En als je een nieuwbouwhuis hebt, dan zul je al die zaken sowieso moeten doen. En kun je niet volstaan met het "nog even een paar jaar aanzien" wat bij een bestaande woning vaak wel kan.

Tegelijk zou het in eerdaad wel goed zijn als meer mensen zich bewust waren van wat een koophuis werkelijk kost. Even een simpel voorbeeld, die keuken kan uiteraard wel een stuk goedkoper. Met 10k heb je waarschijnlijk ook wel een behoorlijk nette keuken die niet meteen een bouwmarkt/woningbouw uitstraling heeft. Een nieuwe keuken zal de eerste jaren misschien wel een waardeverhogend effect hebben, al is het maar vanwege de uitstraling op de rest van de woning. Maar dat is na 10 jaar inderdaad wel voorbij. En na 20/30 jaar kan zo'n 'oude' keuken juist een negatieve impact op de woningwaarde hebben. Als je ook op dit forum leest over woningen die te koop staan met een "ouderwets jaren '90 interieur" waar je toch écht nog wel x-duizend euro in moet stoppen, dan vind ik dat wel een bevestiging van die gedachte. Dus een nieuwe keuken kost je inderdaad geld, maar géén nieuwe keuken kost je ook een stuk woningwaarde. Die afschrijving van bv. 100-150 euro per maand op ene basiskeuken blijft in feite dus ook doorlopen nadat de nieuwe keuken 'afbetaald' is.

En het zelfde geldt voor sanitair, vloeren etc. Ook als je die uitgaven niet hebt of niet doet, kosten zulke zaken van een koophuis je dus wel iedere maand een flinke zak geld in waardevermindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
FreakNL schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 01:35:
Aan de andere kant snap ik ook dat ik een uitzondering ben daarin, maar het voelt voor mij gewoon niet goed om op mijn 42e nog een grote lening af te sluiten. Maar ik ben dan ook financieel defensief ingesteld, ik woon ook kleiner dan ik qua regelgeving zou kunnen…
Heel herkenbaar, ik heb relatief 'laat', op mijn veertigste, een huis gekocht, en het tekenen voor een hypotheek die, op papier tenminste, pas na mijn pensioendatum zal zijn afgerond voelt toch erg verkeerd. Zelf heb ik het gevoel dat ik financieel behoorlijk op het randje zit. Ik gun iedereen een woning, maar als ik dan kijk naar twintigers(!) die verwachten dat het allemaal maar mogelijk moet zijn - en die vaak fors hogere eisen hebben dan ikzelf - denk ik dat de verwachtingen toch behoorlijk zijn scheefgegroeid in de samenleving.
rvrbtcpt schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 00:16:
[...]
Wiens standpunt is dat? Wonen is een basis behoefte. Zowel huur als koop moet voor iedereen toegankelijk zijn wat het op dit moment niet is.
Voor iedereen? Dat is het natuurlijk nooit geweest.
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:53:
[...]
Maar dat is na 10 jaar inderdaad wel voorbij. En na 20/30 jaar kan zo'n 'oude' keuken juist een negatieve impact op de woningwaarde hebben. Als je ook op dit forum leest over woningen die te koop staan met een "ouderwets jaren '90 interieur" waar je toch écht nog wel x-duizend euro in moet stoppen, dan vind ik dat wel een bevestiging van die gedachte. Dus een nieuwe keuken kost je inderdaad geld, maar géén nieuwe keuken kost je ook een stuk woningwaarde. Die afschrijving van bv. 100-150 euro per maand op ene basiskeuken blijft in feite dus ook doorlopen nadat de nieuwe keuken 'afbetaald' is.
Die snap ik niet. Voor eigen gebruik is het natuurlijk alleen maar voordelig om een keuken na afschrijving te blijven gebruiken. Zolang je het huis niet verkoopt is elk jaar dat je de vervanging kan uitstellen bijna pure winst.

Verder is mijn verwachting dat de waardedaling van een keuken zeker niet lineair doorloopt. Een koper die een jaren '10 keuken wil vervangen, zal dat ook doen met een jaren '60 keuken met boiler en gordijntje. De kosten van het vervangen en aanleggen van een nieuwe keuken zijn vrijwel gelijk, ongeacht de keuken die er al in zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Emgeebee
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Heel herkenbaar, ik heb relatief 'laat', op mijn veertigste, een huis gekocht, en het tekenen voor een hypotheek die, op papier tenminste, pas na mijn pensioendatum zal zijn afgerond voelt toch erg verkeerd. Zelf heb ik het gevoel dat ik financieel behoorlijk op het randje zit. Ik gun iedereen een woning, maar als ik dan kijk naar twintigers(!) die verwachten dat het allemaal maar mogelijk moet zijn - en die vaak fors hogere eisen hebben dan ikzelf - denk ik dat de verwachtingen toch behoorlijk zijn scheefgegroeid in de samenleving.
Maar waar is dat op gebaseerd dan? Gooi genoeg van die huizen neer, laat de lucht uit de markt lopen en we kunnen wonen weer als basisbehoefte behandelen en niet als een speculatieve investering. De overheid heeft gefaald in de woningmarkt sinds het uitbreken van de kredietcrisis. Als ze actief beleid hadden gevoerd om die vlot te trekken (bijbouwen, hypotheekrenteaftrek afschaffen, stikstof voor wonen ipv landbouw etc) dan zaten we nu niet in deze penarie.

Jongeren hebben alle recht op klagen. Het mag gewoon niet zo zijn dat je, afhankelijk van het moment waarop je instapt, het ene decennium een mooi huis kan kopen en het decennium erop niet eens een krotje in Drenthe kan aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
FreakNL schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 01:35:
[...]
Ik ben een stuk ouder en sluit toch weer een grote lening af en doe dat ook heel voorzichtig. Maar het kan en past heel goed bij ons uitgavepatroon.
Een groot voordeel van een hypotheek is dat het inflateert: ook bij lage inflatie 'voelt' het na 5 jaar al echt anders aan.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22

Als het nu weer gaat dalen voel ik mij wel zwaar genaaid :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Emgeebee schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:56:
Jongeren hebben alle recht op klagen. Het mag gewoon niet zo zijn dat je, afhankelijk van het moment waarop je instapt, het ene decennium een mooi huis kan kopen en het decennium erop niet eens een krotje in Drenthe kan aanschaffen.
Ik vraag me dus af of het ooit zo'n feest is geweest. Ik heb het in ieder geval niet meegemaakt, mijn ouders konden ook met moeite pas na hun dertigste een klushuis kopen - een écht klushuis, waar zelfs de verdiepingsvloer moest worden vervangen.

Zijn de jongeren niet selectief aan het kijken naar mensen die veel succes hebben gehad in het leven? En leuk dat je nu 'hoogopgeleid' bent. Dat is bijna iedereen. Jouw academische graad van nu is veel minder uitzonderlijk dan die van een boomer in 1972.

Edit: overigens ben ik het zeer zeker met je eens dat het tekort aan huurwoningen wel fors is opgelopen, en het "recht" op woonruimte niet is bewaakt. Maar recht op onderdak is niet hetzelfde als recht op eigenwoningbezit.

[ Voor 11% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 27-05-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:19:
[...]

Ik vraag me dus af of het ooit zo'n feest is geweest. Ik heb het in ieder geval niet meegemaakt, mijn ouders konden ook met moeite pas na hun dertigste een klushuis kopen - een écht klushuis, waar zelfs de verdiepingsvloer moest worden vervangen.
Ik was 2 jaar afgestudeerd en kocht met m'n verloofde een tweekapper in een nieuwbouwproject in een grote stad in het Zuiden. Dat gaat tegenwoordig niet lukken.
Hét probleem is dat er simpelweg te weinig huizen zijn en ook nog van de verkeerde soort. De overheid is er verder meester in om alle mooie woorden over bouwen bouwen uiteindelijk te laten stranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:47:
Die snap ik niet. Voor eigen gebruik is het natuurlijk alleen maar voordelig om een keuken na afschrijving te blijven gebruiken. Zolang je het huis niet verkoopt is elk jaar dat je de vervanging kan uitstellen bijna pure winst.
Als je alleen kijkt naar de geldstromen (tot het moment van verkoop) wel. Maar, even flauw, dan kun je net zo goed je kozijnen niet schilderen, als je ook met verrotte kozijnen waarschijnlijk eerder het loodje legt dan dat het glas uit je kozijnen valt. Toch zullen de meeste mensen van mening zijn dat het behoud van de woning en van de woningwaarde geen onlogische reden is om bepaalde uitgaven te doen.

En net wat je zegt, het geldt zolang je het huis niet verkoopt. Iets wat de meeste mensen toch wel een keer zullen doen. En ook als ze dat niet doen, dan zullen de erfgenamen dat waarschijnlijk wel doen en is waardebehoud van de woning zeker geen weggegooid geld.
Verder is mijn verwachting dat de waardedaling van een keuken zeker niet lineair doorloopt. Een koper die een jaren '10 keuken wil vervangen, zal dat ook doen met een jaren '60 keuken met boiler en gordijntje. De kosten van het vervangen en aanleggen van een nieuwe keuken zijn vrijwel gelijk, ongeacht de keuken die er al in zit.
Deels mee eens. De keuken zelf zal niet lineair afschrijven. Tegelijk neemt de impact van een 'verouderde' keuken op de waardering van de rest van de woning werk sterk toe. De psyche van de huizenkopende mens zijn waar dat betreft behoorlijk irrationeel. Bij een woning met een verouderde jaren 60 keuken zal een neutrale wie huiskamer wellicht ook overkomen als saai en verouderd, wat toch echt wat aan gedaan moet worden, terwijl die zelfde ruimte bij een nieuwe moderne keuken misschien een lekker frisse uitstraling heeft, waar je zo kunt intrekken.

Trouwens, die kosten van vervangen van die jaren 60 keuken zijn van juist wél veel hoger dan de kosten van het vervangen van een keuken van 10 jaar oud. Boiler weg betekent dat er een andere warmwatervoorziening moet worden aangelegd. Die keuken van 10 jaar oud heeft misschien/waarschijnlijk elektrisch koken, terwijl bij die oude keuken nog een kookgroep moet worden aangelegd. Plus waarschijnlijk nog een paar extra groepen voor oven(s) en andere apparatuur. (En met een beetje geluk kan dit niet in die jaren 60 meterkast erbij worden geplaatst, zodat ik dat nog weet een zak geld tegenaan gegooid niet worden.) En nog eens extra aan en afvoer voor de vaatwasser. Waar het vervangen van de tien jaar oude keuken vooral neerkomt op cosmetische verbeteringen en hier en daar een leiding wat verleggen, zal bij de jaren 60 keuken juist een hoop extra installatiewerk moeten worden uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:19:
[...]

Zijn de jongeren niet selectief aan het kijken naar mensen die veel succes hebben gehad in het leven? En leuk dat je nu 'hoogopgeleid' bent. Dat is bijna iedereen. Jouw academische graad van nu is veel minder uitzonderlijk dan die van een boomer in 1972.

Edit: overigens ben ik het zeer zeker met je eens dat het tekort aan huurwoningen wel fors is opgelopen, en het "recht" op woonruimte niet is bewaakt. Maar recht op onderdak is niet hetzelfde als recht op eigenwoningbezit.
Ik ben het met je eens dat we kunnen soebatten over wat een realistische verwachting is van een woning, maar waar het mij om gaat is de willekeur die allesbehalve rechtvaardig is. Het ene moment kan je prima een woning kopen met 2x modaal, het andere moment is dat ineens twee keer zo duur. En we hebben het over tonnen, iets waar een gemiddeld huishouden tientallen jaren voor moet sparen. Het is niet te rechtvaardigen dat iemands vermogenspositie compleet gebaseerd is op toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Ik was 2 jaar afgestudeerd en kocht met m'n verloofde een tweekapper in een nieuwbouwproject in een grote stad in het Zuiden. Dat gaat tegenwoordig niet lukken.
Ik vraag me af in welke eeuw dit speelt ;) .

Als ik kijk naar de situatie rond de eeuwwisseling, toen was de situatie in veel steden zo dat je min of meer de keus had tussen een appartementje in de stad en een eengezinswoning een eind buiten de stad. Als afgestudeerd stel.

Maar je had toen inderdaad wel meer keus dan nu. Het was toen nog mogelijk om, als je kant genoeg zicht, als werkend stel jonger dan 30 jaar een uitgeleefd appartement in Amsterdam te kopen, waar al decennia niets aan gedaan was. Die mogelijkheid is er nu veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:49:
[...]

30 jaar geleden. En het was eigenlijk normaal; al onze vrinden kochten in die tijd een (nieuw) huis. Een (nieuwe) tweekapper zat toe zo rond de 80~90 K Euro.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Emgeebee
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Als ik kijk naar de situatie rond de eeuwwisseling, toen was de situatie in veel steden zo dat je min of meer de keus had tussen een appartementje in de stad en een eengezinswoning een eind buiten de stad. Als afgestudeerd stel.

Maar je had toen inderdaad wel meer keus dan nu. Het was toen nog mogelijk om, als je kant genoeg zicht, als werkend stel jonger dan 30 jaar een uitgeleefd appartement in Amsterdam te kopen, waar al decennia niets aan gedaan was. Die mogelijkheid is er nu veel minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wLYBIfGwIGH-2HERcyGcRnuS_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/apb3OwOldrtOz0KtZbggsCix.png?f=fotoalbum_large

Wat is hier nu zo moeilijk aan? Een huis is nog nooit zo duur geweest. Rond de eeuwwisseling rond de 150k, nu 385k.

Is het een soort zelfbescherming dat de jeugd maar niet moet klagen en te veel eist zodat je je niet bevoorrecht hoeft te voelen oid? Ik begrijp de discussie niet eens. :?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Emgeebee schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:14:
[Afbeelding]

Wat is hier nu zo moeilijk aan? Een huis is nog nooit zo duur geweest. Rond de eeuwwisseling rond de 150k, nu 385k.
Je neemt natuurlijk de stijging van inkomens niet mee, net zo min als de financierbaarheid.
Emgeebee schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:14:
Is het een soort zelfbescherming dat de jeugd maar niet moet klagen en te veel eist zodat je je niet bevoorrecht hoeft te voelen oid? Ik begrijp de discussie niet eens. :?
In welk opzicht ben ik nou precies bevoorrecht dat het me op mijn veertigste is gelukt een kleine arbeiderswoning met asbest te bemachtigen? Of dat m'n ouders met allebei een academische titel en fulltime baan er op hun 35e nét in slaagden financiering te krijgen voor een huis in originele jaren '30 toestand? (met electrakabels van katoen, etc.) Begrijp me niet verkeerd, ik gun mensen vanalles, maar als je gelijk na je studie kunt instappen in een nieuwbouw-tweekapper is dat een hoge uitzondering op de norm, en niet de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:35
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Je neemt natuurlijk de stijging van inkomens niet mee, net zo min als de financierbaarheid.

[...]

In welk opzicht ben ik nou precies bevoorrecht dat het me op mijn veertigste is gelukt een kleine arbeiderswoning met asbest te bemachtigen? Of dat m'n ouders met allebei een academische titel en fulltime baan er op hun 35e nét in slaagden financiering te krijgen voor een huis in originele jaren '30 toestand? (met electrakabels van katoen, etc.) Begrijp me niet verkeerd, ik gun mensen vanalles, maar als je gelijk na je studie kunt instappen in een nieuwbouw-tweekapper is dat een hoge uitzondering op de norm, en niet de norm.
Zonder jaartallen voegen deze anekdotes niks toe... als je in de jaren 30 een woning kocht was je blij met katoen geïsoleerde elektrokabels.

Er is maar 1 groep die roept dat de huidige generatie eist een nieuwbouw twee kapper te kunnen kopen na hun studie, spoiler alert.. dat is niet de huidige generatie 8)7 .

Kijk naar het huidige aanbod op de markt, de staat van de gemiddelde woning die te koop staan in combinatie met de hoge vanaf prijzen en het is toch wel duidelijk dat de balans zoek is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Ik ben inderdaad ook eens benieuwd hoe deze grafiek er uit zou zien als je die factoren (plus de inflatie) mee zou nemen om het te corrigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:48

Misschien een daling in het zicht? Vraag me af of bij een lichte daling kopers nog afwachtender worden.
Bij een dalende rente verwacht ik niet dat kopers per se afwachtender worden. De afgelopen 5 jaar hebben kopers ook niet afwachtender gemaakt; over het algemeen hebben dalende rentes juist tot gevolg dat de prijzen stijgen en je onder de streep helemaal niet goedkoper uit bent.
Over een paar maanden leen je misschien wel voor de helft..?
Dat impliceert dat je maandlasten door de helft gaan. Dat is natuurlijk niet zo; sterker nog, door HRA hebben we het uiteindelijk over tientjeswerk. Ja, over 30 jaar is dat wel degelijk veel geld, maar overdrijven is ook een kunst.

Hoe dan ook: als de rente weer gaat dalen, verwacht ik dat de huizenprijzen ook weer verder zullen stijgen. En vice versa. Zij het beide met een vertraging van misschien wel een jaar.

Overigens vind ik het niet heel gek dat de rentestijging afvlakt als ik naar deze video kijk; er zit nogal een flink gat tussen de marktrente en de rentes die centrale banken rekenen momenteel.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1 ... 91 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg