Het "feest" is voor de jongeren van nu slechts ~5 jaar geleden geweest. Vrijwel iedere twintiger van nu kent wel een 5 jaar ouder 'voorbeeld' in de vriendengroep of familiekring. Ook al was dat feest uitzonderlijk in de geschiedenis, het is niet heel gek dat de referentiekaders hierdoor bepaald worden.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:19:
[...]
Ik vraag me dus af of het ooit zo'n feest is geweest. Ik heb het in ieder geval niet meegemaakt, mijn ouders konden ook met moeite pas na hun dertigste een klushuis kopen - een écht klushuis, waar zelfs de verdiepingsvloer moest worden vervangen.
Zijn de jongeren niet selectief aan het kijken naar mensen die veel succes hebben gehad in het leven? En leuk dat je nu 'hoogopgeleid' bent. Dat is bijna iedereen. Jouw academische graad van nu is veel minder uitzonderlijk dan die van een boomer in 1972.
Edit: overigens ben ik het zeer zeker met je eens dat het tekort aan huurwoningen wel fors is opgelopen, en het "recht" op woonruimte niet is bewaakt. Maar recht op onderdak is niet hetzelfde als recht op eigenwoningbezit.
De ouders van deze twintigers kochten hun huis in de jaren '90. Ik geloof niet dat het toen 'makkelijk' was, begrijp me goed - maar als je toen een huis kon betalen volgens de bank, dan kon je het in ieder geval gewoon kopen
Daarnaast is het falen van de huurmarkt natuurlijk een gigantische aanjager voor de druk op de koopmarkt. De woonquote van veel jonge huurders is ongezond, en hun enige uitweg lijkt een koopwoning te zijn. Niet dat die zoveel goedkoper is, maar die is in ieder geval naar 30 jaar van hunzelf.
[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 27-05-2022 11:40 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW