Nieuw binnen Sociale huurwoningen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Legosmurf
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09-2022
Beste,

Ik heb een vraag, ik ben een man van 63 en heb een vrouw die 59 is, door wat schulden zijn wij helaas genoodzaakt onze huurwoning uit de vrije sector op te geven voor een sociale huurwoning.

Nu resten mij de volgende vragen:
- Worden wij gezien als starters of doorstromers? Gezien wij een vrije sector woning achterlaten, die niet valt binnen de woningcorporatie.
- Wij staan nu ongeveer 30 jaar ingeschreven bij woningnet, maar bij veel woningen wordt vooral geeist een lege sociale huurwoning achter te laten? Wat hebben die 30 jaar dan voor zin en mag dit? Ik heb hier ieder jaar voor betaald, maar eigenlijk tellen de jaren pas wanneer je er gebruikt van maakt blijkbaar.
- Hoe kunnen wij aan een woning komen, want indien wij gezien worden als doorstromers, en geen huis achterlaten, dan hebben wij een nog groter probleem.
- veel woningcorporaties passen hun eigen regels toe, is dit gedoogd? Want wij staan bij veel huizen hoog in de ranking, maar vervolgens geven zij aan dat je een sociale huurwoning moet teruggeven, ik snap voor het eigen portfolio van de woningcorporatie dat dit gunstig kan zijn, maar voor nieuwe mensen in de sociale huur met een inschrijving van 30 jaar wordt dit een uitdaging.
- Voor een urgentieverklaring komen wij niet in aanmerking.

Al met al komen wij dus nergens voor in aanmerking, ondanks een lange inschrijving.

Ik hoop graag iets te horen.

Want wij zitten met onze handen in het haar.

Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 11851

Legosmurf schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:45:

- Worden wij gezien als starters of doorstromers?
Hoe wrang het ook klinkt, als starters.
- Wij staan nu ongeveer 30 jaar ingeschreven bij woningnet, maar bij veel woningen wordt vooral geeist een lege sociale huurwoning achter te laten? Wat hebben die 30 jaar dan voor zin en mag dit? Ik heb hier ieder jaar voor betaald, maar eigenlijk tellen de jaren pas wanneer je er gebruikt van maakt blijkbaar.
Ik denk dat dat verschilt per woningnet regio, ze hebben allemaal hun eigen regels.

Maar het lijkt mij raar dat je als je voldoet je aan de maximale inkomenseis, en er is 30 jaar inschijfduur, dat een woningbouwvereniging kan gaan eisen dat er een andere sociale huurwoning word achtergelaten aangezien je "starter" bent.

Aan de andere kant, ik loop ook een beetje achter qua kennis omtrend deze zaken, dus het kan zijn dat de regels nog (veel) strenger zijn geworden tegenwoordig in de sociale huursector.

Misschien zijn die regels zo streng geworden juist om situaties te voorkomen dat b.v. een gepensioneerd iemand z'n huis verkoopt, resterende hypotheek aflost, en in een sociale huurwoning gaat zitten met een half miljoen euro op de bank.

(Want er zijn geen vermogenseisen, alleen max. inkomenseisen. een compleet debiel iets trouwens)

Nu lijkt me dat in jouw geval niet van toepassing, en de situatie klinkt schrijnend, maar dit is Nederland anno 2022. ;(

Enige wat ik aan kan raden is bel eens met het juridisch loket, of als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, geef hun een keer een belletje voor advies.

p.s. Als je in de schuldhulpsanering zit, is dat meer een vraag voor je schuldhulpverlener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legosmurf
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09-2022
Anoniem: 11851 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:00:
[...]

Zover ik weet / mijn ervaringen in de regio Amsterdam (waar denk ik Almere ook onder valt?) werkt het een beetje zo:

1) Vanaf het moment dat je je inschrijft bij Woningnet bouw je elk jaar inschrijfduur op, moet je wel elk jaar een klein bedrag dokken om je inschrijfduur te verlengen

2) Als jij ondertussen een woning hebt gekocht, of vrije sector aan het huren bent, kan je nog steeds elk jaar verlengen. maakt woningnet geen bal uit

3) Heb je uiteindelijk genoeg inschrijfduur opgebouwd om uberhaupt kans te maken op een sociale huurwoning, en je zit onder het plafond van max. inkomen, kan je proberen te reageren op een sociale huurwoning

4) Word je miraculeus uitgenodigd voor een bezichtinging (volgens mij moet je in de top 10 reageerders zitten), en je geeft aan dat je die woning wilt hebben, en dat je dan wederom miraculeus de langste inschrijfduur hebt, en anderen de woning niet willen, is de woning voor jou en krijg je de sleutels.

Inschrijfduur word tegenwoordig dan wel op 0 gezet (dat was 10-20 jaar geleden niet zo, iig niet in de regio Amsterdam)

5) Daarna kan je weer inschrijfduur/woonduur gaan opbouwen. volgens mij hoef je dan geen jaarlijkse verlenging meer te betalen aangezien je al in een sociale huurwoning woont.

In mijn situatie heb ik een geluk bij een ongeluk gehad. Begonnen met een sociale huurwoning toen ik jong was in A'dam (moest je niet te kieskeurig zijn qua lokatie), woonduur opgebouwd, daarna verhuist naar vrije sector en koopwoningen.

Welk elk jaar netjes inschrijving bij woningnet verlengd (terwijl ik toen al te veel verdiende voor een sociale huurwoning. maar onder de noemer "je weet maar nooit" < hier ben ik achteraf gezien heel verstandig in geweest.

Op een gegevent moment zware vechtscheiding (koopwoning, ik kon vrouwlief niet uitkopen, dus ik moest weg) + verlies van inkomen aan mijn kant door andere redenen, maarrrrrr k'wam onder de max grens van inkomen terecht en ik had 20 jaar inschrijfduur opgebouwd.

Dan nog heeft het mij een jaar lang geduurd om als een idioot op woningen te reageren in de woningnet regio Amsterdam voordat ik er eentje vond, en kreeg toegewezen, wat geen compleet krot was.

Ik heb daarvoor een paar keer een bezichtiging mogen doen bij andere woningen waarop ik eerder gereageerd had, maar daar zakte echt mijn broek bij af. en wetende dat mijn inschrijfduur gereset zou worden zou ik het accepteren (en dientegevolge muurvast zou zitten de komende X jaar) heb ik die afgewezen.

Urgentie kreeg ik niet, ook al woonde ik noodgedwongen nog steeds met vrouwlief onder hetzefde dak en liepen we elkaar de hersens in te slaan, want "er waren geen kinderen bij betrokken"...

TL;DR:

Zonder urgentie, don't get your hopes up. zelfs met een hele lange inschrijfduur is het verdomde moeilijk. ;w
Dank!!

Maar wanneer wij dus als starters gezien worden, worden iedere keer eisen gesteld door woningcorporaties als reden dat je kinderen moet hebben die thuiswonen etc.. dus iedere keer pissen we naast de boot!

Wij zullen eens juridisch advies inwinnen, want idd schiet je met een inschrijfduur van 30 jaar niets op, zonder het achterlaten van een sociale huurwoning en dus zonder opgebouwde woonduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Legosmurf schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:42:
[...]

Dank!!

Maar wanneer wij dus als starters gezien worden, worden iedere keer eisen gesteld door woningcorporaties als reden dat je kinderen moet hebben die thuiswonen etc.. dus iedere keer pissen we naast de boot!

Wij zullen eens juridisch advies inwinnen, want idd schiet je met een inschrijfduur van 30 jaar niets op, zonder het achterlaten van een sociale huurwoning en dus zonder opgebouwde woonduur.
Heb je een van de (bij woningnet aangesloten) woningcorporaties al gebeld of baseer je al deze regels en informatie op basis van wat je gelezen hebt op de website van woningnet?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Legosmurf schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:46:
Beste,

Ik heb een vraag, ik ben een man van 63 en heb een vrouw die 59 is, door wat schulden zijn wij helaas genoodzaakt onze huurwoning uit de vrije sector op te geven voor een sociale huurwoning.

- Worden wij gezien als starters of doorstromers? Gezien wij een vrije sector woning achterlaten, die niet valt binnen de woningcorporatie.
- Hoe kunnen wij aan een woning komen, want indien wij gezien worden als doorstromers, en geen huis achterlaten, dan hebben wij een nog groter probleem.
- veel woningcorporaties passen hun eigen regels toe, is dit gedoogd? Want wij staan bij veel huizen hoog in de ranking, maar vervolgens geven zij aan dat je een sociale huurwoning moet teruggeven, ik snap voor het eigen portfolio van de woningcorporatie dat dit gunstig kan zijn, maar voor nieuwe mensen in de sociale huur met een inschrijving van 30 jaar wordt dit een uitdaging.

Al met al komen wij dus nergens voor in aanmerking, ondanks een lange inschrijving.

Klopt. Vooral bij de "mooiere" sociale huurwoningen zie je dat. Daar plakken ze dan een labeltje op om doorstromers de mogelijkheid te geven omhoog te verhuizen en zo weer een woning voor een starter vrij te maken.

Jullie zijn voor de woningbouw geen doorstromers, maar starters. Een doorstromer (in de ogen van de woningbouw) laat per definitie weer een sociale huurwoning achter.

Volgens mij doen ze dit overal. Misschien in de ene regio wat meer dan de andere. Je zult je dus echt moeten focussen op het kleine aanbod waarbij deze eis niet van toepassing is. Daarna heb je natuurlijk wel weer de mogelijkheid om later naar een andere sociale huurwoning te verhuizen. Dan ben je immers wel doorstromer.

Mijn eerste, laatste en enige ervaring met sociale woningbouw tot nu toe, dateert van 2003 of 2004, gok ik. Andere tijden en ik heb me nooit ergens ingeschreven (mijn woonplaats en regio wisselen nog wel eens, heb inmiddels 4 provincies gehad). Ik reageerde destijds in de regio Soest/Soesterberg op loting-woningen waarbij inschrijfduur er niet toe deed. Maar zelfs toen waren ze al bezig met "passend" toewijzen en "doorstroming bevorderen". Ik keek elke week het nieuwe aanbod door en ging, als er iets interessants bij zat, met de bus naar Soest om reactieformulieren in de bus te gooien bij de woningbouw. Maar toen viel het me al op, dat er steeds meer en steeds "lastigere" eisen werden gesteld aan inkomen, gezinssamenstelling, leeftijd.... noem maar op. Voor de goedkope studio's (meer had ik destijds eigenlijk niet nodig als alleenstaande) verdiende je eigenlijk heel snel teveel. Over het algemeen waren de huizen die dan wel bij je inkomen pasten dan weer voor doorstromers of werden ze vergeven op inschrijfduur. Ik kwam ook steeds vaker appartementje tegen die niet zouden worden vergeven aan een alleenstaande, minimaal een huishouden van 2 personen. Zelfs met inschrijving werd het bijna 20 jaar geleden al lastig om ook maar in aanmerking te komen voor een woning. Bijna altijd wel een eis waar je niet aan voldeed en dan is de woning dus niet "passend" volgens de woningbouw. Denk dat dat vandaag de dag helemaal een ramp zal zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 23-05-2022 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:17
Beste,

Er zijn ook seniorenwoningen bij de sociale huur. Ga daar eens naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Legosmurf schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:42:
[...]

Dank!!

Geef eens een aantal voorbeelden van woningen met die regels? Ik kan ze zo snel niet vinden nl, maar woningnet is ook nogal 'groot'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:16
Even vanuit het theoretisch perspectief bekeken. Voor iedere doorstromer komt er ook weer een woning vrij. Dus voorrang geven aan doorstromers betekent niet dat er minder woningen vrij komen, maar betekent vooral dat er andere woningen vrij komen (en dan soms vanwege de verhuizing een maand later). Omdat er daarnaast altijd ook mensen zijn die uit een sociale huurwoning weg gaan (bv naar koop of vrije sector, of bv door samenwonen) zijn er ook altijd woningen vrij voor nieuwe 'instromers'.

Er zullen daarom dus altijd wel woningen vrij komen voor nieuwe bewoners. Maar dat zullen misschien niet altijd de woningen zijn waar jullie in eerste instantie naar zoeken. Ik vind het bijvoorbeeld niet gek dat bij een stel dat net kinderen heeft gekregen en in een tweekamerflatje woont, de woningbouwvereniging deze 'voorrang' geeft bij het doorstromen naar een grotere woning waar het gezin iets fatsoenlijker kan wonen. Maar dat betekent wel dat die grotere woning dus niet vrij komt voor 'instromers'. In plaats daarvan zal de kleinere tweekamerflat vrij komen. Wat voor de meeste woningzoekers die nog niets hebben ook een prima start is. Als je dan zelf als 'instromer' ook juist een voorkeur hebt voor de grotere doorstroomwoningen (ik ken jullie wensen niet), dan zul je dus niet snel een woning krijgen. (Wat ik eerlijk gezegd ook niet erg vind vanuit het perspectief dat de sociale woningbouw vooral dient voor het bieden van van woonruimte zonder dat je daar veel eisen aan zou moeten stellen.)

Jullie hebben wel het voordeel dat je ouder dan 55 jaar bent. Er zijn vaak ook woningen die alleen voor 55+ zijn (of waar 55+ voorrang heeft). Je zult daar veel meer kans maken dan bij gewone woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 19:53
Beste,

Al gedacht om als 1p een beroep op een (goedkopere) woning te doen en vervolgens de 2e persoon te laten invliegen? Of moet daarvoor een samenlevingscontract opgeheven worden of scheiding aangevraagd worden? Geen idee of dit helpt. Maar het is natuurlijk idioot dat je een sociale huurwoning moet achterlaten (kan je dan alleen nog maar als starter de sociale huur in ofzo :? ); want net zoals jullie geval kan je ongepland in een nadelige situatie terechtkomen en dan zou er geen vangnet zijn; wereld op z'n kop.

Edit: ik lees nu dat het een redelijk formaat moet zijn de nieuwe woning, dus wellicht gaat mijn oplossing niet goed op. Mochten beiden punten hebben opgebouwd, dan zou je ook afzonderlijk een woning kunnen opeisen en een jaar later beide een woning achterlaten en dan ineens gaan samenwonen in een grotere en dan formeel doorstromen. Geen idee of ze dat voorrang willen geven dan.

[ Voor 7% gewijzigd door lama83 op 23-05-2022 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

lama83 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:40:
[...]

Al gedacht om als 1p een beroep op een (goedkopere) woning te doen en vervolgens de 2e persoon te laten invliegen? Of moet daarvoor een samenlevingscontract opgeheven worden of scheiding aangevraagd worden? Geen idee of dit helpt. Maar het is natuurlijk idioot dat je een sociale huurwoning moet achterlaten (kan je dan alleen nog maar als starter de sociale huur in ofzo :? ); want net zoals jullie geval kan je ongepland in een nadelige situatie terechtkomen en dan zou er geen vangnet zijn; wereld op z'n kop.

Edit: ik lees nu dat het een redelijk formaat moet zijn de nieuwe woning, dus wellicht gaat mijn oplossing niet goed op. Mochten beiden punten hebben opgebouwd, dan zou je ook afzonderlijk een woning kunnen opeisen en een jaar later beide een woning achterlaten en dan ineens gaan samenwonen.
Dan lees ik misschien niet goed, want ik lees nergens iets over het formaat van de woning?
Verder gaat - vanuit het perspectief van de woningbouw - iedereen als starter de sociale huur in. Dat staat verder los van de leeftijd. Je kunt dus inderdaad op je 60+ nog als starter de sociale huur in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flomoo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
In welke regio sta je ingeschreven? De regels kunnen per regio erg verschillen.
Reageer je dus wel elke week op het maximale aantal woningen? Welk nr. op de ranglijst is tot nu het het hoogste waarop je bent geëindigd?

Ik weet dat je in Utrecht bij sommige woningen hoger op de ranglijst komt als je een sociale huurwoning achterlaat, maar het is geen eis om überhaupt in aanmerking te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
@Legosmurf
- je wordt gezien als starter - je oude woning telt helaas niet mee ;(
- 30 jaar heeft veel nut: zoveel mensen laten geen woning achter, ik heb jaar geleden een woning gezocht en liet wat achter, met maar 1 jaar inschrijftijd (was vergeten in te schrijven:P ) en stond altijd op plek 1: dus verder was er niemand die doorstroomde.
- heb je specifieke eisen aan woning?
-Heb je kernbinding (werk, sociaal netwerk, etc)
- ja, het is gedoogd om voorrangsregels te maken. dit zorgt ervoor dat mensen meer passend gaan wonen.

welke regio zoek je exact?
wat zijn de eisen allemaal?

want met 30 jaar moet het eitje zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:23
Er worden met betrekking tot de geldende regels in dit topic al heel veel aannames gedaan op basis van de ervaringen die users met hun sociale huur binnen hun eigen regio gelden.

Voor elke regio gelden aandere voorwaarden en regels. Zonder te weten waar TS nu woont en wil gaan wonen, is het dus weinig zinvol om de regels van je 'eigen' regio uit te leggen in dit topic. Simpelweg omdat het voor TS waarschijnlijk anders gaat werken.

Zo lees ik hier meermaals dat iemand die vanuit een koopwoning naar een huurwoning verhuist door de sociale woningbouw gezien zal worden als starter. Kijk ik echter bij de regels in de regio waar ik zelf nog altijd ingeschreven sta, dan ben je ook bij het verlaten van een koopwoning een doorstromer. Mits die woning leeg wordt achtergelaten en dus beschikbaar komt voor een ander huishouden.

Mag ik TS dan ook vriendelijk adviseren om aan te geven in welke regio een huurwoning gezocht wordt? Want dan zal het advies hier aanmerkelijk beter worden!

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 11851 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:26:
[...]

Hoe wrang het ook klinkt, als starters.
Nee, verschilt per corporatie. Het begrip 'starter' heeft geen vaste definitie. Het enige wat de TS kan doen is de voorwaarden van de corporaties of organisaties voor toewijzing waar zij zich in willen schrijven heel goed lezen, en als er nog vragen over zijn contact opnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 09-06-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik ben geen expert maar ik denk aan het volgende

TS, je geeft aan dat je schulden hebt. Heb je al contact gezocht met sociale zaken in je gemeente?

Effectief kan je je woning niet meer betalen, en als de huurachterstand hoog genoeg is wordt je vanzelf dakloos met een nog grotere schuld. Dit klinkt als of je voorrang moet kunnen krijgen voor een nieuwe woning, echter ik vermoed dat je dat wel via sociale zaken of schuld hulpverlening moet spelen. Heb je zelf al het huur contract opgezegd, of wacht je daar nog mee tot je een andere woning hebt?

Ik begrijp best dat het een grote stap is om te zetten, maar je kan eens vrijblijvend informeren wat de gemeente voor je kan doen. Daar zijn ze voor. Daar betalen we (inclusief jij en je vrouw) voor.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
jeanj schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:26:
Dit klinkt als of je voorrang moet kunnen krijgen voor een nieuwe woning, echter ik vermoed dat je dat wel via sociale zaken of schuld hulpverlening moet spelen.
Dit is geen urgentiegrond. Zeker niet als er geen jonge kinderen bij betrokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Het hangt erg van de gemeente en/of woningbouwvereniging af, de regels verschillen!!!!
In de gemeente Amsterdam heb je kinderen nodig
Maar bijvoorbeeld bij woningbouw vereniging Provides geeft o.a. aan dat een "woonkostentoeslag van de sociale dienst is toegekend met daaraan gekoppeld een verhuisplicht' voldoende is. Rotterdam/Rijnmond heeft weer andere regelingen, zoals "als u schulden* heeft, daarvoor een afspraak om alles te betalen gemaakt heeft,"

Ik zou niet zomaar aannemen dat je geen urgentie krijgt, zonder dit met de sociale dienst van je eigen gemeente besproken te hebben. Ook moet goed de sites van de woningbouwverenigingen bekijken, of hen bellen. Ik acht de kans wel klein dat je die urgentie krijgt meestal dempt men de put als het kalf verdronken is, het zou dus ook goed kunnen dat je eerst moet stoppen met betalen van je huur (en dus meer schuld op gaat bouwen) voordat er een urgentie wordt toegekend, omdat je situatie nog niet erg genoeg is. (niet dat ik dat adviseer, ik geef alleen dat de regels soms niet "slim" zijn, voorkomen is beter als genezen)

@TS, sterkte

[ Voor 8% gewijzigd door jeanj op 09-06-2022 17:54 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Harrie_ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 07:18:
[...]

Heb je een van de (bij woningnet aangesloten) woningcorporaties al gebeld of baseer je al deze regels en informatie op basis van wat je gelezen hebt op de website van woningnet?
@Legosmurf heb je nu inmiddels al gebeld? Ik heb zelf voor twee corporaties gewerkt en ken het wereldje een beetje; bij iedere corporatie is het mogelijk om een afspraak te maken waarbij een woonconsulent je alles kan uitleggen en je kan vertellen wat de mogelijkheden zijn. Ik verwacht dat je, gezien je inschrijvingsduur, prima aanspraak kunt maken op een sociale huurwoning. Gewoon even bellen, afspraak maken en op locatie alles doornemen, daar hebben ze gewoon mensen voor in dienst en die willen niets liever dan mensen helpen aan woonruimte...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Pagina: 1