dikkiedik schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:42:
en het probleem zit dus precies daar in. Mensen blijven langer thuiswonenn door problemen op de woningmarkt. Mijn vriendin is nog wat jonger dan ik en werkt in de zorg.
Ze heeft behoorlijk wat 25 jarige collega's met een ton op de bankrekening... Thuiswonende verpleegkundge.
Natuurlijk moeten zij dat geld nog gaan uitgeven aan een woning tzt. Maar stel ze gaan dat huis volledig financieren, dan kan die ton doorrenderen.
Best veel goed onderlegde millenials hebben dit soort potten met geld en rekenen zich dus ook rijk. Overwaarde is één ding, maar een goede aandelen porto hebben ook best veel. Ze kunnen op jonge leeftijd, vaak wanneer het eerste kind komt, lekker achter over leunen.
Hard werken hoeft eigenlijk al niet meer. Ze hebben de grote uitgaves al gehad. De hypotheek infleert onder hun kont vandaan. Het opgebouwde vermogen in aandelen hoeven ze niet aan te raken of van te leven.
Ik vraag me af hoe 'gemiddeld' dit is. In mijn omgeving heb ik in elk geval niet de indruk dat er veel mensen onder 30 jaar zijn die richting de ton gaan. Wanneer ik luister naar mijn (jonge) collega's, kennissen en vrienden hoor ik vooral andere verhalen. Een grote groep huurt overigens wat, daar betalen ze naar verhouding behoorlijk wat voor. Die groep kan wel sparen, maar dat gaat niet echt hard. De thuiswoners sparen uiteraard meer, maar de meeste 25 jarigen zijn pas enkele jaren aan het werk. De meeste leggen geen 1000 euro per maand opzij, maar zij die dat wel kunnen zitten hebben een bankrekening van 10-40k. Dan houd het wel op.
Er is een persoon in mijn omgeving die wat betreft vermogen nu op bijna anderhalf ton zit, maar die persoon is 36 jaar. Daar zit 11 jaar tussen. Hij doet naar mijn mening amper wat met zijn leven. Het is maar de vraag of je dat moet willen. Mijn hypotheek daalt misschien minder hard als zijn vermogen stijgt. Maar wanneer hij een woning koopt heb ik al 10 jaar het plezier van een eigen woning gehad. Ieder zijn ding, het is geen waardeoordeel.
Ik ken overigens niemand die EN een hypotheek heeft EN veel vermogen. De personen die het minst hard hoeven te werken zijn ook de personen die juist geen grote uitgaves gehad hebben. Ze kunnen achterover leunen omdat ze nog weinig hebben. Denk aan: geen eigen woning met bijbehorende kosten. Ik zie ook niet hoe mensen met een hypotheek niet hard hoeven te werken als ze hun aandelen niet aanraken. Als je niets met je aandelen doet zul je je hypotheek gewoon op basis van ander inkomen moeten betalen net als iedereen.
Belastingbijdrage van deze groep schiet omlaag. Productiviteit van deze groep ook. Arbeidsproductiviteit staat al zwaar onder druk in Nederland. Maar dit is dubbel problematisch op langere termijn. Ze regelen het wel voor zichzelf goed en maken gebruik van een progressief systeem in hun voordeel. Een progressief systeem die ooit bedacht en gemaakt is voor een gelijkheidsprincipe. Inmiddels is dit juist hét probleem wat nivilering in de weg staat. En ook zeker op de huizenmarkt. Deze groep mensen woont immers inmiddels in een huis waar ze helemaal niet hadden kunnen wonen zonder de jubelton en met hun inmiddels deeltijdbaantje.
Dit herken ik wel. Zowel landelijk als bij mij zelf. Ik merk echter ook dat een grote groep mensen de huidige manier van onze samenleving (en het stuk kapitalisme) zat begint te worden. De verhouding tussen woningprijzen en lonen wordt met de jaren schever. In Amerika zijn er genoeg banen waarmee je geen 'living wage' hebt. Ik snap wel dat een steeds grotere groep zich afkeert van wat 'normaal' geacht wordt. Persoonlijk heb ik ook weinig zin om 40 uur ergens te werken tegen een zo laag mogelijk marktconform salaris terwijl de winst van het bedrijf tegen de plinten klotst. Er zijn zoveel bedrijven die ons financiele stelsel hebben uitgespeeld. Gevoelsmatig zitten we in de endgame van het kapitalisme. Techbedrijven, banken, oliebedrijven en anderen maken miljarden winst. Ik zie veel mensen om mij heen (en mij inclusief) het gevoel hebben dat het allemaal toch niet uitmaakt. Voor wie werk ik nou eigenlijk? En als ik meer verdien ga ik het weer uitgeven aan veel te dure dingen die ik toch niet nodig heb. Ik ben het gewoon zat om overal de hoofdprijs voor te betalen. Dus ik doe liever niet meer mee. Ik ga geen 85 euro in een restaurant uitgeven voor twee personen. En zo zijn er tig dingen die ik niet (meer) doe. Als ik minder nodig heb, hoef ik ook minder te werken. Dan hou ik misschien nog wat tijd over voor leuke dingen. Ik ben het ook zat de productiviteit alsmaar meer moet worden. Altijd meer, groter, efficienter... van mij hoeft dat niet.
Wat mij betreft komt er een soort jaarlijkse toetsing op het inkomen van mensen. Gaat deze omlaag, dan is het risico op de hypotheek hoger geworden. Dan krijg je een renteboete. Hoe je nu een hypotheek kunt afsluiten is vooral op verdienvermogen, helemaal niet meer wat je daadwerkelijk gaat verdienen gedurende je 30 jarige looptijd van je hypotheek...
Hier ben ik absoluut op tegen. Minder werken geeft niet per se een hoger risico vind ik. De persoon in kwestie heeft namelijk nog steeds mogelijkheden (tijd) voor een extra baan of meer werken bij de huidige werkgever, mocht er iets aan de hand zijn. Maar het grootste probleem is dat je mensen de vernieling in helpt wanneer iets tegenzit. Wanneer ik of mijn partner een baan verliest, dan is het pittig maar doen we er alles aan om de hypotheek te betalen. Als je dan gestraft wordt met hogere maandlasten wordt het wel erg lastig, op die manier help je mensen onnodig de schulden in. "Oh we zien dat je bijna niet rondkomt, we hebben daarom je maandlasten verhoogd."
Het risico is sowieso bij iedereen anders. De ene gaat drie keer per jaar op vakantie, de ander leeft zuinig en kan daardoor minder werken bijvoorbeeld. Een bank loopt altijd risico, dat is precies de reden waarom je rente betaalt. Ik verwacht ook niet dat ze minder rente willen rekenen wanneer ik financieel gezonder ben geworden. Er zit al een stukje risico-schatting in de meeste hypotheken op basis van de schuld-marktwaardeverhouding.
Willen we het huizenprobleem echt oplossen mag je naar mijn idee kiezen uit het volgende:
- Meer bouwen
- Minder aanwas van nieuwe inwoners
- Grond goedkoop beschikbaar stellen om zo goedkoper te bouwen
Ik durf te zeggen dat ieder andere maatregel die genomen wordt niets bijdraagt aan het oplossen van het probleem. Er worden hooguit problemen verschoven.
Kijken naar groepen mensen die op alternatieve manieren vermogen opbouwen is wat mij betreft symptoombestrijding. Je kunt wel eindeloos proberen groepen te nivelleren, maar uiteindelijk los je daar ook niks mee op. Er komen daardoor niet meer huizen. Er zijn niet minder woningzoekers. En woningen blijven even duur.