Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 358 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.774 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Inderdaad, 'so much' voor de verhalen dat de woningmarkt even flink in elkaar zou zakken.

Wat een enorme stijging weer. En het 'slechte' nieuws is dat de ECB langzaam de rentes weer gaat laten dalen. Dat gaat tot nog meer prijssteiging leiden.

Elke keer denken we weer dat er echt een luchtkasteel gebouwd is, maar dan blijkt er nog steeds meer lucht in te kunnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

hoevenpe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:41:
De Rabobank heeft 'de oplossing' voor een eerlijker woningmarkt: laten we woningeigenaren veel meer belasten...

[...]
Voor bovenmodaal met een gemiddeld rijtjeshuis vele duizenden euro's per jaar, alsof daardoor magisch nieuwe woonwijken ontstaan.

Zo'n plan zal echt veel stemmen trekken... :)
Een voorstel dat over een paar jaar niet eens meer mogelijk is.

Let maar op: de belastingdienst mocht niet meer rekenen met een fictieve winst op je aandelen, binnen een paar jaar gaat de eigen woning forfait er ook aan. Belasting op fictieve inkomsten omdat je mogelijk je eigen woning kan verhuren... 🤣

We hebben ook geen belasting op je auto omdat je die mogelijk als huurauto kan inzetten. Toch? Toch?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Sport_Life schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:25:
[...]

[...]

Omgerekend naar absolute getallen is dit bizar.. Als dit alles door inkomensstijging wordt veroorzaakt dan zou je zeggen dat de rek er wel bijna uit is.
Waarbij het ook goed is om in het achterhoofd te houden dat de prijzen een jaar geleden juist veel gedaald waren (gemiddeld -8,3%). Dat betekent dat de prijzen ten opzichte van 2 jaar geleden maar met ong. 4% gestegen zijn. Terwijl bijvoorbeeld de CPI in die 2 jaar met 9% gestegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:51
N1ckk schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:34:
Naar mijn idee is "schoonheid" van de woning nog steeds te weinig zichtbaar in de prijs, het is nu vooral m2 en (nieuw)staat (muv Amsterdam als locatie...)
Locatie, locatie, locatie.

Het enige wat telt is de plek, hoeveelheid grond, eigen parkeergelegenheid en binnenruimte. De rest kan je met genoeg geld later relatief makkelijk oplossen. Voor die nieuwe keuken of badkamer ben je niet afhankelijk van de markt, een betere buurt achteraf niet 'te koop'.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:20:
[...]

Denk dat we wel kunnen stellen dat de 'hoge rente dip' achter ons ligt, merk aan mezelf dat ik niet schrik van 1M op Funda. Overwaarde stijgt net zo hard mee, wat je extra bij moet leggen blijft relatief gelijk.
Daarbij geef je de grote drijfveer van de prijsstijgingen aan: de flink gestegen overwaardes. Zolang die hoog zijn en hoog blijven, zullen de woningwaardes ook hoog zijn. Maar die overwaardes moeten ook ergens door worden 'gevoerd'. Mensen die al een paar jaar een woning hebben, zullen nu een flinke overwaarde hebben. Maar nieuwe kopers/starters krijgen die overwaarde alleen als de woningprijzen flink doorstijgen. Als de prijzen op een gegeven moment een tijdje iets minder hard stijgen, neemt ook die instroom van overwaarde af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:03
[...]

[...]

Omgerekend naar absolute getallen is dit bizar.. Als dit alles door inkomensstijging wordt veroorzaakt dan zou je zeggen dat de rek er wel bijna uit is.

Kan me nog wel iemand herinneren die is gaan huren omdat prijzen met 30% zouden dalen .. pff
Ik zelf verwachte dat de huizenprijzen zouden stijgen en in dit topic waren er inderdaad velen die dachten dat de prijzen hard zouden dalen. Dat gezegd hebbende is het een feit dat je als starter nu in verhouding tot het inkomen erg veel kwijt bent. Zie betaalbaarheidsindex van calcasa:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovqkQcqh3aW10MMlxDPMTj9BB8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aag1MO0TpGeMSmGPNNZ9UcBF.jpg?f=fotoalbum_large

Echter speelt ook dat mensen sinds corona meer kunnen bieden door gestegen lonen/beurzen/spaartegoeden en extreem lage vastgezette hypotheekrentes die je naar een volgende woning mag meenemen. Als je een rente van zeg 1,5% kan meenemen in combinatie met gestegen woningwaarde van huidige woning, gestegen loon dan vallen die prijzen die de koper moet neertellen reuze mee en kan het treintje nog even verder. Hoe lang nog weet niemand maar de hypotheekrentes zullen als gevolg van gedaalde inflatie op korte termijn dalen waardoor dat weer een extra duwtje omhoog zal geven wat betreft woningprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 20:01

Shiro

Serenity

De procenten vliegen weer om de oren, wat ik mij afvraag, kan ik ook ergens vinden wat de stijging is per soort woning?

Ik kan mij voorstellen dat een appartement van 300k veel meer in prijs zal stijgen dan een 2 onder 1 kap van bijna 1 miljoen. Of is dat een verkeerde aanname? Ik heb nergens cijfers, maar ik ben wel benieuwd of dat ook ergens op te zoeken is.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
[...]

[...]
Kan me nog wel iemand herinneren die is gaan huren omdat prijzen met 30% zouden dalen .. pff
Volgens mij was dat @DutchManticore. Die heeft echter nu weer ergens aan het bouwen geloof ik, en heeft (gedestilleerd uit zijn berichten) de financiële armslag om daar wat tegenslagen in op te kunnen vangen; en liep dus niet het risico dakloos te worden of in een veel te kleine huurwoning voor veel te veel geld te eindigen. Lekker zelf weten dan, en doen wat goed voelt toch?

Zou je dit hebben gedaan met je rijtjes woning van 3,5T in de verwachting een soortgelijke na een jaar voor 2,5T terug te kunnen kopen, dan heb je nu een groter probleem als je verder geen reserves hebt. In zo'n geval had ik het meer afgeraden.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
BlauweLucht schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:49:
Dat gezegd hebbende is het een feit dat je als starter nu in verhouding tot het inkomen erg veel kwijt bent. Zie betaalbaarheidsindex van calcasa:
[Afbeelding]
Ik zie vooral betaalbaarheid die terug is op het 'historische normaal', de afgelopen tien jaar eerder uitzondering dan regel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweLucht
Shiro schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:50:
[...]

De procenten vliegen weer om de oren, wat ik mij afvraag, kan ik ook ergens vinden wat de stijging is per soort woning?

Ik kan mij voorstellen dat een appartement van 300k veel meer in prijs zal stijgen dan een 2 onder 1 kap van bijna 1 miljoen. Of is dat een verkeerde aanname? Ik heb nergens cijfers, maar ik ben wel benieuwd of dat ook ergens op te zoeken is.
Bijlage 2: https://www.nvm.nl/nieuws/2024/hittegolf-op-huizenmarkt/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f5_MYGYEM3Bx6u8UhVUm4HEghQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3tIahnzMGeIF9QmNQVdYsNj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
hoevenpe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:54:
[...]

Ik zie vooral betaalbaarheid die terug is op het 'historische normaal', de afgelopen tien jaar eerder uitzondering dan regel.
Tja het is maar net hoe je de data interpreteert. Als je kijkt naar de grafiek was de vorige piek in 2008 zo’n 26%. Dat we vorig kwartaal de 25% aantikte geeft aan mij aan dat de markt verdere stijgingen lastiger (maar niet onmogelijk door corona buffers/rente meeneemregels etc) kan dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shiro schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:50:
[...]

Onderaan deze pagina per regio/type woning
https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/

In het kort: in absolute zin stijgen duurdere woningen het hardst . Een tussenwoning wordt gemiddeld niet meer waard dan een 2 kapper, c.p.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 20:01

Shiro

Serenity

Geinspireerd door je bron, ben ik zelf ook ff gaan grasduinen op de site van NVM. Als ik specifiek voor mijn regio het erbij pakt, lijkt het er op dat naar mate je in een hogere segment komt er minder wordt overboden dan de lagere segment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bhzcxIN_ZX3vStTeiyoV-Br7Hw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y5kkFqugJQBoTzv0pbituyBN.png?f=user_large

Ik ben zelf op de markt voor een 2 onder 1 kapper, dus probeer een beetje de feeling te krijgen hoe diep ik in de buidel moet tasten, maar bij mij in de buurt gaan de 2 onder 1 kappers voor een miljoen, dus ook deze cijfers uit mijn regio zijn geen absolute waarheid. Ik vrees dat ik toch een aankoop makelaar ga raadplegen mocht ik wat leuks tegen komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Shiro op 04-07-2024 11:13 ]

SR+ MiC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Volgens Funda weer een plus van 2,4% in één maand. Echt medelijden met de starters die dit pyramidespel draaiende moeten houden. Denk dat - naast genoemde stijging leencapaciteit - ook heel wat door (schoon)ouders wordt bijgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Magpie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:25:
Volgens Funda weer een plus van 2,4% in één maand. Echt medelijden met de starters die dit pyramidespel draaiende moeten houden. Denk dat - naast genoemde stijging leencapaciteit - ook heel wat door (schoon)ouders wordt bijgedragen.
De fiscale wetgeving is nadeliger voor schenking, dus ik verwacht dat dit effect heeft gehad. Dus inderdaad starters op eigen benen; https://www.nn.nl/Beter-m...-afschaffing-jubelton.htm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:32
BlauweLucht schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Ik zelf verwachte dat de huizenprijzen zouden stijgen en in dit topic waren er inderdaad velen die dachten dat de prijzen hard zouden dalen. Dat gezegd hebbende is het een feit dat je als starter nu in verhouding tot het inkomen erg veel kwijt bent. Zie betaalbaarheidsindex van calcasa:

[Afbeelding]

Echter speelt ook dat mensen sinds corona meer kunnen bieden door gestegen lonen/beurzen/spaartegoeden en extreem lage vastgezette hypotheekrentes die je naar een volgende woning mag meenemen. Als je een rente van zeg 1,5% kan meenemen in combinatie met gestegen woningwaarde van huidige woning, gestegen loon dan vallen die prijzen die de koper moet neertellen reuze mee en kan het treintje nog even verder. Hoe lang nog weet niemand maar de hypotheekrentes zullen als gevolg van gedaalde inflatie op korte termijn dalen waardoor dat weer een extra duwtje omhoog zal geven wat betreft woningprijzen.
Speelt ook dat het aantal arbeidsmigraten/expats zeer sterk zijn toegenomen in de afgelopen jaren. Schatting is 850.000. Zelfs als ze gemiddeld met 4 mensen in 1 huis zouden zitten, dan is de vraag met 212.500 toegenomen. Terwijl er niet 212.500 extra huizen zijn gebouwd boven op de natuurlijke vraag.

In de afgelopen 10 jaar zijn er veel te weinig woningen gebouwd en is de vraag sterk toegenomen. Met als gevolg dat we een tekort hebben van 390.000 woningen volgens ABFresearch

p.s. Mooi overzicht. Waar komt het vandaan?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweLucht
Lisadr schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Speelt ook dat het aantal arbeidsmigraten/expats zeer sterk zijn toegenomen in de afgelopen jaren. Schatting is 850.000. Zelfs als ze gemiddeld met 4 mensen in 1 huis zouden zitten, dan is de vraag met 212.500 toegenomen. Terwijl er niet 212.500 extra huizen zijn gebouwd boven op de natuurlijke vraag.

In de afgelopen 10 jaar zijn er veel te weinig woningen gebouwd en is de vraag sterk toegenomen. Met als gevolg dat we een tekort hebben van 390.000 woningen volgens ABFresearch

https://calcasa.nl/files/Calcasa_WOX_2024K1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Nu online
N1ckk schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:34:
[...]

De fiscale wetgeving is nadeliger voor schenking, dus ik verwacht dat dit effect heeft gehad. Dus inderdaad starters op eigen benen; https://www.nn.nl/Beter-m...-afschaffing-jubelton.htm
Het is minder gunstig, maar op deze bedragen is wat belasting over een schenking betalen voor een relatief grote groep nog steeds aantrekkelijk. Vergis je niet dat heel veel ouders hun kinderen een goede start willen meegeven (zeker gegeven hun eigen wooncarrière met stijgende prijzen). Maar goed, benieuwd naar cijfers hierover.

Edit: ik zie dat je 10% over 70.000 euro betaalt bij een schenking van een ton (mits gebruikmakend van eenmalig verhoogde vrijstelling). Dat is 7k, voor dit soort levensbepalende vermogensoverdrachten een schijntje.

[ Voor 14% gewijzigd door Magpie op 04-07-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazziemal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17-09 12:14
Je zal maar starter zijn momenteel, daar heb ik toch aardig mee te doen.
Ik vraag mezelf af en toe nog wel eens af hoe wij het anno nu hadden moeten bolwerken als we niet 6 jaar geleden onze woning gekocht zouden hebben.

Momenteel zijn we bezig met een nieuwbouwwoning, maar dan krijg je wel de vreemde situatie dat dit wel het meest gunstige is wat je kan overkomen. De prijs van de woning die we kopen staat al vast en hoewel deze stijgingen nog fictief zijn tot het moment dat we zelf weten waarvoor we onze woning verkopen, is het ergens wel een geruststelling. Blijven zitten en zo laat mogelijk verhuizen is in deze voor je portemonnee nog het gunstigste, met die stijgingen vang je onderhand je overbruggingskosten nog op. Uiteraard weet ik ook dat er het risico is dat de boel gaat dalen, maar vooralsnog wordt het voor mij acteren op wat de markt doet voor zolang dat verantwoord is.

Zag dat in onze omgeving de prijsstijging t.o.v. vorig jaar 17% is. Gaat nergens over, kan het me ergens ook niet voorstellen. Maar schijnbaar wordt het betaald 8)7 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
N1ckk schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:34:
[...]

Het is sowieso vaak veel gunstiger om met een familielening te werken dan met een eenmalig verhoogde schenking. De regelgeving voor familieleningen gaat juist weer gunstiger worden, als dat vermogen voor de geldverstrekkers voor box 3 niet meer onder de algemene, dure, "overige bezittingen" gaat vallen, maar als met werkelijke rendementen gewerkt gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Lisadr schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Een mooi overzicht is ook hier te vinden. Nu nog van analyse in juni (met data t/m mei), maar over een paar dagen verwacht ik ook juli (met data t/m juni) https://www.ortecfinance....ts/maandalert-woningmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
Met dit soort berichtgeving, ben ik blij dat ik straks ergens woon wat voor minder dan 200k VON (minus inleg vooraf -> +- 185k) kaal wordt opgeleverd. Anders onmogelijk als starter.

[ Voor 5% gewijzigd door TheRicolaa10 op 04-07-2024 12:26 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:54
TheRicolaa10 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Met dit soort berichtgeving, ben ik blij dat ik straks ergens woon wat voor minder dan 200k VON (minus inleg vooraf -> +- 185k) kaal wordt opgeleverd. Anders onmogelijk als starter.
En wanneer en waar was dat dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:54:
[...]

En wanneer en waar was dat dan :?
Dat is een CPO project in het dorp waar ik nu nog bij mijn ouders woon, dus niet via een projectontwikkelaar. Ik ben inmiddels ook al twee jaar betrokken bij dit project. Het kavel is 104m2 en 70m2 woonoppervlakte.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:34
Als je voor een huis wil sparen: je komt er niet meer bij. 10k.gespaard 20k.duurder. Jaar later 12 k gespaard 25k.duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Besef dat 200K anno 2024 niet veel is: een beetje EV begint bij 40K, de gemiddelde leaserijder boven de 60K. Een knappe keuken 30K, met je gezin op wintersport of twee weken naar de zon 10K, een paar meter uitbouw 80K, etc.

Er is gewoon veel meer geld: door stijgende lonen, overwaarde, aandelen en crypto, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:18:
Besef dat 200K anno 2024 niet veel is: een beetje EV begint bij 40K, de gemiddelde leaserijder boven de 60K. Een knappe keuken 30K, met je gezin op wintersport of twee weken naar de zon 10K, een paar meter uitbouw 80K, etc.

Er is gewoon veel meer geld: door stijgende lonen, overwaarde, aandelen en crypto, etc.
Dat is dus juist een belangrijke reden waarom verkoopprijzen vaak zo veel hoger zijn dan wat een woning bouwen kost. Maar dat is simpelweg hoe de markteconomie werkt: je betaalt niet wat een product kost, je betaalt wat 'men' een product waard vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:25
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:06:
[...]

Dat is dus juist een belangrijke reden waarom verkoopprijzen vaak zo veel hoger zijn dan wat een woning bouwen kost. Maar dat is simpelweg hoe de markteconomie werkt: je betaalt niet wat een product kost, je betaalt wat 'men' een product waard vindt.
Waarbij het in deze markt meer gaat naar wat iemand er voor kan en mag betalen (want er is veel meer vraag dan aanbod). En dat is vaak nog een stapje hoger dan wat men een product waard vindt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:39
hoevenpe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:18:

Je hebt het over 20% van de Nederlanders die (al meerdere generaties) welvarend zijn en de woningmarkt bepalen. Als je universitair geschoold bent en je ouders en grootouders ook, dan ben je in een gouden wieg terechtgekomen en sta je bij je geboorte al 2-0 voor. Iemand die in een volksbuurt wordt geboren en ouders heeft met een laag gemiddeld IQ, moet veel meer moeite doen om überhaupt op hetzelfde welvaartsniveau te komen.

Hetzelfde geldt voor een gemiddelde Nederlander met een middelbare opleiding en een bruto salaris van €3500 per maand. Zij kopen meestal geen nieuwe auto’s van €40.000 of maken jaarlijkse reizen van €10.000. Door de zeer lage rentestanden konden ze hun huis wel inrichten volgens de laatste VT-wonen trends. Als het niet meer is toegestaan om hypothecair krediet te nemen voor luxeproducten zoals uitbouwsels, keukens en badkamers (wat in veel landen ook niet mogelijk is), stort deze markt compleet in. Dit zou vakmensen vrijmaken die dan huizen kunnen gaan bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:01

FreakNL

Well do ya punk?

JDx schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:34:
[...]

En in de toekomst kan laden vanaf je eigen dakkie. Ik heb zo'n parkeerplaats met grasveldjes en wandelpaden naar de huizen, kan dus never mijn EV laden vanaf mijn zonnepanelen. Als ik die EV al ooit kan kopen.
Dat laden vanaf je eigen dak moet gewoon administratief geregeld worden. Daar hoef je echt niet een woonwijk tot parkeerterrein voor om te toveren.

Ik vind die soort initiatieven echt prima. Ik woon ook aan een hofje waar je je wel je auto ff kan neerzetten om de spullen/boodschappen uit te laden maar waar je niet de godganse dag op een wagenpark zit te kijken (wat bij 90% van de rijtjeswoningen in NL zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:06:
[...]

Aangevuld met schaarste, met name in de populaire gebieden. Je kunt namelijk maar zoveel huizen bouwen in die begeerde binnenstad, op een gegeven moment zul je toch echt een buitenwijk moeten maken, en dan weer, en dan weer, en dan zit je inmiddels op 20 minuten fietsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Autonoesis schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:25:
[...]

Je hebt het over 20% van de Nederlanders die (al meerdere generaties) welvarend zijn en de woningmarkt bepalen. Als je universitair geschoold bent en je ouders en grootouders ook, dan ben je in een gouden wieg terechtgekomen en sta je bij je geboorte al 2-0 voor. Iemand die in een volksbuurt wordt geboren en ouders heeft met een laag gemiddeld IQ, moet veel meer moeite doen om überhaupt op hetzelfde welvaartsniveau te komen.

Hetzelfde geldt voor een gemiddelde Nederlander met een middelbare opleiding en een bruto salaris van €3500 per maand. Zij kopen meestal geen nieuwe auto’s van €40.000 of maken jaarlijkse reizen van €10.000. Door de zeer lage rentestanden konden ze hun huis wel inrichten volgens de laatste VT-wonen trends. Als het niet meer is toegestaan om hypothecair krediet te nemen voor luxeproducten zoals uitbouwsels, keukens en badkamers (wat in veel landen ook niet mogelijk is), stort deze markt compleet in. Dit zou vakmensen vrijmaken die dan huizen kunnen gaan bouwen.
Vergeet ook niet de overdracht van welvaart (schenkingen, erfenissen) en dat deze vele malen minder worden belast dan inkomen uit arbeid. Grappig genoeg zijn het veelal ook die groepen die "belasting is diefstal" roepen als ze het om schenk- en erfbelasting gaat, dit terwijl die belastingen juist mooie gereedschappen zijn voor meer gelijkheid in de samenleving "vanaf geboorte" / bij generatiewissel. Zal niet alles doen, maar zeker wel iets.

Overigens zijn auto's van 40k veelal lease / bedrijfswagens, zijn die jaarlijkse reizen zeker niet altijd 10.000€ (kan goedkoper) en zijn de laatste VT Wonen trends ook maar relatief; die kun je ook bij IKEA halen. Ik vind het niet zo generaliserend / makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

N1ckk schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:43:
[...]

Aangevuld met schaarste, met name in de populaire gebieden. Je kunt namelijk maar zoveel huizen bouwen in die begeerde binnenstad, op een gegeven moment zul je toch echt een buitenwijk moeten maken, en dan weer, en dan weer, en dan zit je inmiddels op 20 minuten fietsen.
Wat is er mis met 20 minuten fietsen? Had klasgenoten die een uur moesten fietsen.

En waarom zou iedereen in de binnenstad werken? Is echt niks mis met buitenwijken, woonde in Leidschenveen, minuutje lopen, sneltram en in 10 minuten ben je op CS.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:01:
[...]

Wat is er mis met 20 minuten fietsen? Had klasgenoten die een uur moesten fietsen.

En waarom zou iedereen in de binnenstad werken? Is echt niks mis met buitenwijken, woonde in Leidschenveen, minuutje lopen, sneltram en in 10 minuten ben je op CS.
Daar is niets mis mee. Maar er is nu eenmaal veel mee oppervlak grond dat aan die criteria voldoet. Zodat díe gebieden niet echt tot de extreme schaarste-excessen leiden. En daar ging het over, dat er bepaalde gebieden zijn waar veel vraag naar is, maar waarvan maar weinig grond is die aan die criteria voldoet. Dan heb je dus een kleine hoeveelheid grond met veel vraag. En escalerende prijzen.

Een bekend voorbeeld van zo'n schaars gebied is de binnensteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Oh en als je in de binnenstad woont zoals ik en je wilt je hond uitlaten, pak je dus soms eerst de auto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:01

FreakNL

Well do ya punk?

Autonoesis schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:25:
[...]

Lenen voor een keuken of badkamer slaat sowieso nergens op en is alleen maar prijsverhogend. Afschaffen die handel. Uitbouw of dakkapel vind ik ook twijfelachtig, spaar maar gewoon of doe het niet. Is ook goed voor de prijzen. Aannemers hebben echt misbruik gemaakt van het “gratis” geld….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:56
FreakNL schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:06:
[...]

Lenen voor een keuken of badkamer slaat sowieso nergens op en is alleen maar prijsverhogend. Afschaffen die handel. Uitbouw of dakkapel vind ik ook twijfelachtig, spaar maar gewoon of doe het niet. Is ook goed voor de prijzen. Aannemers hebben echt misbruik gemaakt van het “gratis” geld….
Verschil is wel dat dakkapel of uitbouw prijsverhogend werkt en je dus meestal kunt meefinancieren terwijl een keuken/badkamer smaakafhankelijk is.
Maar misschien ook maar 20% eigen inbreng bij hypotheken normaliseren dan. In Spanje is max 80% financiering doodnormaal, zelfs max 70% voor buitenlanders. Frankrijk zit op max 85% voor buitenlanders en Italië zelfs maar op 60% financiering. En Nederland maar expats spekken met lage inkomensbelasting..
Je kunt stellen dat het overbieden in NL gelijk is aan 10-15% eigen inbreng, maar dan moeten taxateurs hun schattingen niet meer "toevallig" op financieringssom ( + evt overbieding) laten uitkomen. :+ Dan pas gaat de woningwaarde daadwerkelijk het onderpand van een lening vertegenwoordigen i.p.v. wat de gek ervoor geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
geekeep schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:57:
Maar misschien ook maar 20% eigen inbreng bij hypotheken normaliseren dan.
Daar heb je vooral starters mee: expats hebben meestal genoeg geld (of de werkgever regelt financiering), doorstromers genoeg overwaarde om ruim in die eigen inbreng te voorzien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geekeep
hoevenpe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:02:
[...]

Daar heb je vooral starters mee: expats hebben meestal genoeg geld (of de werkgever regelt financiering), doorstromers genoeg overwaarde om ruim in die eigen inbreng te voorzien.
Starters stutten juist die hele overwaardepiramide. Als de vraag compleet wegzakt, zullen de doorstromers enerzijds móeten zakken en anderzijds kúnnen zakken (want overwaarde is 'gratis'). De doorstromer heeft op zijn beurt minder geld voor die 2-kapper van een miljoen -> minder vraag -> lagere prijs.
Financiering (en niet schaarste) is dé belangrijkste factor in de prijzen, dus laat die piramide maar eens instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
geekeep schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:07:
Als de vraag compleet wegzakt, zullen de doorstromers enerzijds móeten zakken en anderzijds kúnnen zakken (want overwaarde is 'gratis'). De doorstromer heeft op zijn beurt minder geld voor die 2-kapper van een miljoen -> minder vraag -> lagere prijs.
Je onderschat de latente vraag van doorstromers, nu heeft het geen zin om te kijken want je maakt geen kans. Bij wat minder gekte zullen veel mensen hun kans grijpen en alsnog naar die tweekapper verhuizen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geekeep
hoevenpe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:09:
[...]

Je onderschat de latente vraag van doorstromers, nu heeft het geen zin om te kijken want je maakt geen kans. Bij wat minder gekte zullen veel mensen hun kans grijpen en alsnog naar die tweekapper verhuizen.
Een paar lucky few. Een groot deel van die doorstromers kunnen hun eigen woning niet eens financieren als ze die nu zouden moeten kopen. Die lucht blijft er in zolang genoeg starters dat treintje blijven voortduwen.
Leuk dat je richting die 2-kapper gaat, maar dan moet je wel die paar ton overwaarde kunnen verzilveren aan een koper. En "bij wat minder gekte" is de kans daarop juist lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Wat is jullie kijk op het volgende put:

Wij zijn ingeloot voor de aankoop van een nieuwbouw woning.

502.000 voor een hoekwoning 110m2 opp en 234 m2 perceel.

Twijfel enorm of ik niet beter gewoon een bestaande bouw zou kunnen kopen. Wat adviseren jullie hoe ik hier naar kan kijken? Heb het idee dat het renteverlies met de huidige rentestand een aanzienlijke kostenpost is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:31:
[...]

Je vergeet extra overwaarde: ons huidige huis is in 2 jaar tijd 200k meer waard geworden, voor een huis van 1,2M hoef ik 'maar' 400k bij te lenen wat met hogere lonen geen probleem is.

(of het wenselijk is laat ik in het midden, maar we zouden het makkelijk kunnen)
Voor heel veel doorstromers is 400k bijlenen tegen de huidige rentetarieven toch een forse extra uitgaven , ook met de hogere lonen , en met veel overwaarde wordt dat effect nog veel groter.

Ik zei een paar jaar geleden voor de grap weleens dat 2 kappers ooit naar de 1m gaan , inmiddels zitten ze er (in deze regio) niet ver meer vanaf !

Overigens is een stijging van 33% de afgelopen 2 jaar voor jouw woning wel erg bovengemiddeld :). Nvm gaat uit van -8% + 16% = +8% .

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 04-07-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Nu online
Het is volstrekt duidelijk dat als de starters niet meer kunnen kopen, de stijging van de prijzen stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

geekeep schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:18:
[...]

Een paar lucky few. Een groot deel van die doorstromers kunnen hun eigen woning niet eens financieren als ze die nu zouden moeten kopen. Die lucht blijft er in zolang genoeg starters dat treintje blijven voortduwen.
Leuk dat je richting die 2-kapper gaat, maar dan moet je wel die paar ton overwaarde kunnen verzilveren aan een koper. En "bij wat minder gekte" is de kans daarop juist lager.
Dit inderdaad, ik zou nu met een hoger loon 2/5e van mijn eigen huis kunnen kopen. Aan de overkant van de straat (slechtere plek) ging een huis weg waarvan ik de helft dus nog niet zou kunnen kopen en die was nog helemaal kaal.

Ik heb een nieuwe keuken, nieuwe badkamer, zonnepanelen, uiteraard helemaal ingericht, verwarm met 2 airco's, energierekening van 50 euro en een hypotheek van 250. Als ik naar de overkant zou gaan zou ik iets van 800 per maand kwijt zijn alleen aan hypotheek en stoken met een oude ketel, wtf.

Om maar even het extreme verschil aan te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 04-07-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:40:
Overigens is een stijging van 33% de afgelopen 2 jaar voor jouw woning wel erg bovengemiddeld :). Nvm gaat uit van -8% + 16% = +8% .
Regio Utrecht, paar huizen verderop ging voor 720k terwijl mijn WOZ in 2023 550K is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55
BarendBotje schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:37:

Twijfel enorm of ik niet beter gewoon een bestaande bouw zou kunnen kopen. Wat adviseren jullie hoe ik hier naar kan kijken? Heb het idee dat het renteverlies met de huidige rentestand een aanzienlijke kostenpost is..
Je moet je niet blind staren op 1 kostenpost, maar het totaalplaatje bekijken. En daarbij ook appels met appels vergelijken, dus voor bestaande bouw ook meenemen welke (verbouw)kosten daarbij komen.

Bedenk overigens ook dat je er bij bestaande bouw ook wel tussen moet komen, hoeveel moet/wil/kun je overbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

[...]

Dit kan toch ook niet goed blijven gaan? Hierboven weer iemand die zegt nu nog 2/5e van zijn huidige huis te kunnen kopen, en zo zijn er veel meer mensen. Als een primaire levensbehoefte zo onbereikbaar is voor zoveel mensen, en het toch nog steeds slechter wordt gemaakt... Ondanks de hoogste prijzen ooit moet er nog steeds geloot worden om iets te mogen kopen. Ga gewoon bouwen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:55
Huizen worden niet duurder. Ons geld wordt gewoon minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

RemcoDelft schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:38:
[...]

Dit kan toch ook niet goed blijven gaan? Hierboven weer iemand die zegt nu nog 2/5e van zijn huidige huis te kunnen kopen, en zo zijn er veel meer mensen. Als een primaire levensbehoefte zo onbereikbaar is voor zoveel mensen, en het toch nog steeds slechter wordt gemaakt... Ondanks de hoogste prijzen ooit moet er nog steeds geloot worden om iets te mogen kopen. Ga gewoon bouwen!
ik woon 350% van mijn max hypotheek (berekend via ING, Annuïtair 10 jaar vast tegen 3,85%).
't is geruststellend want het stond aanvankelijk 10 jaar lang 'onder water', maar kan er verder weinig mee omdat verzilveren niet zal lukken.
gekkenwerk vandaag de dag om iets te bemachtigen. ik kocht dit pand in 2008 onder de vraagprijs omdat er nog wat aan opgeknapt moest worden. dat lag toen slecht in de kopersmarkt (die eindigde in 2018 en kregen de verkopers het voor het zeggen): men wilde alleen voor een tip top woning het volle pond betalen. betaalde toen zelfs als starter wel vies veel overdrachtsbelasting (8%) die mijn onderhandelde voordeeltje deed verdampen en de onder water situatie creëerde.

[ Voor 10% gewijzigd door JJ Le Funk op 04-07-2024 22:55 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:46

_Arthur

blub

https://www.bd.nl/boxtel/...ing-in-een-week~aebaa448/

500 reacties per huur-woning. 25 stuks beschikbaar. Dus 12500 geinteresseerden voor 25 woningen.
In slechts één week tijd kwamen er voor elk van de 25 appartementen gemiddeld 500 reacties binnen.

Van de 27 appartementen worden er veertien toegewezen aan de hand van inschrijfduur, elf via loting en twee via directe bemiddeling. Acht woningen zijn speciaal bestemd voor 65+-plussers.

In het complex zijn er elf woningen met twee slaapkamers. De overige zestien hebben één slaapkamer.

De huurprijzen variëren van 697 euro tot 795 euro per maand. Daar komen nog vaste lasten bij.

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 04-07-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasvds84
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-05 08:40
Sircuri schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:41:
[...]

Dat is voor mijn huis juist compleet andersom. Funda geeft een waarde aan van tussen de 370 en 430 en Huispedia tussen de 465 en 569. Dat laatste is echt totale onzin.
Ik denk dat je gewoon meerdere schattingen moet opvragen om iets van een beeld te krijgen van de waarde. Dit is ook wat potentiele (ver)kopers zien. Ik gebruik de Walter extensie voor prijshistorie en woz-waarde en gebruik sinds kort ook een extensie van woningstats voor een waardeinschatting. Heb hem voor een aantal woningen bekeken en de inschattingen lijken redelijk. Vooral handig dat je de inschatting met een druk op de knop hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:05
_Arthur schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:09:

500 reacties per huur-woning. 25 stuks beschikbaar. Dus 12500 geinteresseerden voor 25 woningen.

[...]
Ik denk dat veel geïnteresseerden zich op meerdere/alle woningen hebben ingeschreven. 12,5k inschrijvingen is niet hetzelfde als 12,5k unieke woningzoekenden

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

_Arthur schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:09:

[...]
Wat is dit voor onzin systeem, waarom 11 via loting, krijgt ineens per toeval iemand de woning die net een week is ingeschreven terwijl jij al 12 jaar wacht.

En lijkt mij gewoon maximaal zo'n 1000 mensen, 500 65-plussers en 500 "gewone" mensen. Voor een prutsflatje heb je hier ook al 650 reacties, dus vind het eigenlijk helemaal niet veel. Want iedereen reageert natuurlijk gewoon op elke woning, want why not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:39

Als je het kunt betalen zou ik het zeker doen.

Zoals @rube terecht zegt; hoeveel zekerheid heb je dat bestaande bouw kunt kopen? Nu heb je zekerheid en kun je instappen in de trein die jaarlijks met dubbele cijfers in waarde stijgt. Daar kun je niet tegenop sparen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 18:41

Weet natuurlijk niet waar het is maar ik ben zelf uitgeloot voor een rijwoning, 480.000 voor 120m2 app en 120m perceel, piepklein tuintje dus en qua prijs vergelijkbaar. Vind het een mooie prijs voor een groot perceel welke jij zou kunnen krijgen. Is het ook A+++ etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Laatst online: 17:20

Ja, renteverlies is een forse kostenpost. Hier kun je gewoon niet om heen.

Zijn er al woningen opgeleverd en hoe liggen die in de markt? Bij ons in de nieuwbouwwijk is het huidige aanbod van de projectontwikkelaars ongeveer 100 tot 150k 'goedkoper' dan waar de bestaande, vrij recent opgeleverde woningen voor gaan. Maar die zijn dan ook wel helemaal afgewerkt en vaak goed ook. Dus zo'n beetje om het even, want die 100k is ook zo weg aan meerwerk, afwerking en renteverlies.

Bij ons zou ik dan eerder voor het bestaande gaan dan nieuw, tenzij je heel veel vertrouwen hebt in de markt (2 woningen die in prijs stijgen) of je wilt echt zelf de woning indelen, afwerken etc. Dan nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht

Zonder te weten wat vergelijkbare woningen waard zijn in de buurt is het lastig te bepalen of het prijstechnisch een goede deal is. Ze zijn overigens ook lastig te vergelijken. Bij de een krijg je alles in één keer naar eigen smaak maar duurt het vaak wel 2 jaar tot de sleuteloverdracht. Bij de ander krijg je sneller de sleutel en is het iets goedkoper maar kost het naar eigen smaak maken en onderhoud weer wat meer. Soms ook veel meer energiekosten. Bovendien speelt ook mee of je nu huurt of een koopwoning hebt.

Ik heb zelf een nieuwbouwwoning en ik heb er geen spijt van maar dat is voor iedereen anders. Mijn advies: onderzoek het bovenstaande en bepaal waar je prioriteiten liggen. Vind je het niet erg om langer tot de sleuteloverdracht te wachten, meer tijd en geld initieel kwijt te zijn en wil je graag alles naar eigen smaak en weinig onderhoud? Kies dan voor nieuwbouw. Heb je liever meer zekerheid, transparant* kostenplaatje en vind je het niet erg om zelf dingen naar smaak aan te passen, meer onderhoud en energiekosten te hebben? Kies dan voor bestaande bouw.

*Houd rekening mee dat je bij nieuwbouw voor elke extra die je wilt geld betaald zoals uitbouw, meerwerk keuken/badkamer/toilet/extra stopcontacten etc. Veel is niet in inbegrepen zoals stucwerk, sauswerk, vloeren, tuin, etc. Kan zomaar een ton bovenop de v.o.n. zijn tenzij je veel zelf doet.

[ Voor 8% gewijzigd door BlauweLucht op 05-07-2024 01:24 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlauweLucht schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 01:16:
[...]
Houd rekening mee dat je bij nieuwbouw voor elke extra die je wilt geld betaald zoals uitbouw, meerwerk keuken/badkamer/toilet/extra stopcontacten etc. Veel is niet in inbegrepen zoals stucwerk, sauswerk, vloeren, tuin, etc. Kan zomaar een ton bovenop de v.o.n. zijn tenzij je veel zelf doet.
Ik heb een nieuwbouw appartement gehad die helemaal kaal was, daar waren de muren echt gewoon kaal beton, met van die gaatjes, damn dat was wel even wat meer werk dan een rollertje. Huis erna weer hetzelfde, gewoon laten spacken, zo klaar :+

En de zolder (gameroom) heb ik toen laten doen door een andere meneer 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9Frctxkl.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lrSWqZIl.jpeg

[ Voor 39% gewijzigd door JDx op 05-07-2024 07:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
noslen schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:00:
Huizen worden niet duurder. Ons geld wordt gewoon minder waard.
Beide: geld wordt minder waard, maar huizenprijzen stijgen door gemaakte schaarste harder dan de totale inflatie. En het CBS telt huizenprijzen niet mee bij het inflatiecijfer waardoor het lager lijkt dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

alexbl69 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:21:
[...]
Nu heb je zekerheid en kun je instappen in de trein die jaarlijks met dubbele cijfers in waarde stijgt. Daar kun je niet tegenop sparen.
Oei. Jij eet ook bakstenen zodra je je baan verliest? Het is niet echt raadzaam om woningwaarde ontwikkeling zo te verheerlijken of te zien als spaarpot. Je moet immers toch ergens wonen en het is lastig om je overwaarde te converteren naar cash. Ik snap als je naar Roemenië verhuist dat dit kan of een ander exces, maar dat is buiten de norm en zeker niet erbinnen voor veel mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Als het in Schubbetuttenveen is, lijkt het me duur. Als het in de Amsterdamse grachtengordel is, zou ik er meteen voor tekenen. Oftewel, zonder enige context is er helemaal niets over te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:13
Ik weet nog dat ik voorheen verbaasd was van Amsterdam met 6000+ per m2. Er komen nu echter in Eindhoven ook wel echt bijzondere prijzen langs op Funda: https://www.funda.nl/deta...rgenstraat-2-14/89018051/

Dit is 7000 per m2 voor een appartement op een ok doch helemaal geen geweldige locatie. Kan je wel elke dag kebap halen bij de beste zaak van Eindhoven op loopafstand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:09:
[...]

Wat is dit voor onzin systeem, waarom 11 via loting, krijgt ineens per toeval iemand de woning die net een week is ingeschreven terwijl jij al 12 jaar wacht.

En lijkt mij gewoon maximaal zo'n 1000 mensen, 500 65-plussers en 500 "gewone" mensen. Voor een prutsflatje heb je hier ook al 650 reacties, dus vind het eigenlijk helemaal niet veel. Want iedereen reageert natuurlijk gewoon op elke woning, want why not.
Dat je het niet veel vindt als honderden mensen zinloos reageren op een huurwoning zegt vooral veel over hoe de huurmarkt er aan toe is. Dat "iedereen" op elke woning reageert geeft vooral aan hoe wanhopig je wordt als je afhankelijk bent van de huurmarkt en in de praktijk voor geen enkele woning in aanmerking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:11:
Dat je het niet veel vindt als honderden mensen zinloos reageren op een huurwoning zegt vooral veel over hoe de huurmarkt er aan toe is. Dat "iedereen" op elke woning reageert geeft vooral aan hoe wanhopig je wordt als je afhankelijk bent van de huurmarkt en in de praktijk voor geen enkele woning in aanmerking komt.
Dat is op veel plekken bij nieuwbouw koop net zo, leuke tweekappers in de randstad is niet eens een gepersonaliseerde afwijzing waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
cedrix5 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:08:
Ik weet nog dat ik voorheen verbaasd was van Amsterdam met 6000+ per m2. Er komen nu echter in Eindhoven ook wel echt bijzondere prijzen langs op Funda: https://www.funda.nl/deta...rgenstraat-2-14/89018051/
Dit is 7000 per m2 voor een appartement op een ok doch helemaal geen geweldige locatie. Kan je wel elke dag kebap halen bij de beste zaak van Eindhoven op loopafstand :)
:F

Amsterdam wordt, voor mijn gevoel, weer relatief goedkoop tov de rest van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Het lijkt wel alsof ze bedenken welke groep zou 55m2 nog kunnen accepteren, werkt bij ASML en kan het dus betalen - ah ja jonge expat targeten. Iets wat ik ook precies zou doen als ik dat object zou verkopen. Don't hate the player...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:11:
[...]

Het is wel veel, maar niet opvallend veel, in het artikel doen ze alsof het komt omdat het zo'n mooi project is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:39
N1ckk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:54:
[...]

Oei. Jij eet ook bakstenen zodra je je baan verliest? Het is niet echt raadzaam om woningwaarde ontwikkeling zo te verheerlijken of te zien als spaarpot. Je moet immers toch ergens wonen en het is lastig om je overwaarde te converteren naar cash. Ik snap als je naar Roemenië verhuist dat dit kan of een ander exces, maar dat is buiten de norm en zeker niet erbinnen voor veel mensen.
Dat was niet de insteek van mijn argument.

Als je nu nieuwbouw welke je kunt betalen laat schieten in de hoop op een gunstiger koopwoning kun je in de huidige markt van een koude kermis thuis komen. Stel dat het niet lukt om op korte termijn deze gunstiger koopoptie te vinden, dan zijn de prijzen al snel hoger dan de nieuwbouwwoning die je nu laat schieten.

De prijzen stijgen simpelweg te hard om aan de zijlijn te blijven staan als zich een kans voordoet om in te stappen. En ik zie persoonlijk echt geen enkele reden waarom deze ontwikkeling op korte of middellange termijn anders wordt. In het beste scenario zullen de prijzen minder hard gaan stijgen dan ze de afgelopen periode hebben gedaan. Maar een stagnatie of zelfs daling lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Naar nu bekend is geworden maakte de ECB zich bij de vorige verlaging al zorgen over de inflatie. Nu de verlaging van de inflatie inderdaad vertraagd (is nog steeds veel te hoog) en in sommige landen (waaronder Nederland) zelfs stijgt zullen nieuwe renteverlagingen zeker vertraagd worden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@alexbl69 Eens. Dan had ik je verkeerd begrepen. Op tijd instappen is van levensbelang als je een koophuis wil inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Youri93 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:06:
[...]

Weet natuurlijk niet waar het is maar ik ben zelf uitgeloot voor een rijwoning, 480.000 voor 120m2 app en 120m perceel, piepklein tuintje dus en qua prijs vergelijkbaar. Vind het een mooie prijs voor een groot perceel welke jij zou kunnen krijgen. Is het ook A+++ etc?
Disclaimer: Dit is mogelijk offtopic en zal ik een eigen topic over moeten openen om het hier over de huizenmarkt ansich te houden.

Eigen discussie topic die ik ervoor aangemaakt heb:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2254382

Ook in antwoord op @Rubbergrover1 @alexbl69 @Laapo en @BlauweLucht

Het gaat over dit bouwnummer(plaatje klopt niet met de woning): https://www.funda.nl/deta...traat-bouwnr-28/43537249/
Foto die wel klopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83CyUs0bTCL8WcuPTZx8eFl065Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9oya9bY6OZT4KRwDv9B30sCh.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSNW2w2viYFfsMv2OOlqhTc-Q3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d340eccxypw0t0Vk6iojQLP7.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast zie ik in de optie lijst en een snelle berekening de volgende kosten nog komen:
  • 17.000 euro Keuken is niet inbegrepen, wel een cheque van 1500 eu
  • 27.000 euro aanbouw 2.4m
  • 3.000 euro opties stopcontacten lichtpunten en lege buizen
  • 7.000 euro voor afwerken muren binnen op zolder na
  • 8.000 euro vloer leggen
  • 5.000 euro extra badkamer opties
  • 10.000 euro tuin aanleggen (kan later)
Maar dan zit je aan grofweg 580.000 euro (wij kunnen 650.000 lenen en staan nog begin carriere) voor dit huis als je hem af wilt hebben. (Zonnepanelen zou ik later laten leggen en dakkapel ook want dat is blijkbaar goedkoper achteraf)

Het is inderdaad A+++, ligging is centraal nederland en dicht bij een relatief grote stad. Enige nadeel is dat je wel in een dorpje erbuiten woont en dit pas de eerste nieuwe reeks woningen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Qh1cG76KQ6XwBZf6pQRYBJI2RE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h7HRQKB4Obv6KJXZMmixmzPh.png?f=fotoalbum_large

De makelaar zei dat ze na de bouw gingen kijken of ze meer gingen bouwen daar. Dus mogelijk zit je in een weiland met een nieuwbouwwijk zonder dat er meer geinvesteerd wordt daar. Daarnaast op WOZ waarde loket zijn er veelal tweekappers daar in de buurt, Bruchem, welke een woz waarde hebben van rond de 4/5 ton, dan vallen deze woningen voor de oppervlakte die je koopt misschien heel duur uit? Zeker wanneer er niet meer gebouwd gaat worden... Wegens voorrang vriendin in de gemeente voorrang kunnen krijgen op deze woning(15 jaar ingeschreven in gemeente).

Iets zuiderlijker heb je wel de groote wielen in rosmalen, maar daar is het lastiger om tussen te komen en een stuk duurder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxTutSy3tXP6qdFyKnI27uYEJH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9zJlEyABeKvJXT4aPr76GOZ6.png?f=fotoalbum_large
Al wordt daar wel nog in de komende jaren 2600 woningen bijgebouwd.

Dus ja het is een unieke kans waar ik misschien niet besef hoe lastig je er op de huidige markt tussen komt, maar aan de andere kant twijfel ik of het misschien niet voordeliger is om een bestaande bouw te kopen. Scheelt volgens mijn snelle berekening ongeveer 30.000 euro aan kosten (renteverlies en een jaar aan huur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:30
alexbl69 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:51:
[...]

Dat was niet de insteek van mijn argument.

Als je nu nieuwbouw welke je kunt betalen laat schieten in de hoop op een gunstiger koopwoning kun je in de huidige markt van een koude kermis thuis komen. Stel dat het niet lukt om op korte termijn deze gunstiger koopoptie te vinden, dan zijn de prijzen al snel hoger dan de nieuwbouwwoning die je nu laat schieten.

De prijzen stijgen simpelweg te hard om aan de zijlijn te blijven staan als zich een kans voordoet om in te stappen. En ik zie persoonlijk echt geen enkele reden waarom deze ontwikkeling op korte of middellange termijn anders wordt. In het beste scenario zullen de prijzen minder hard gaan stijgen dan ze de afgelopen periode hebben gedaan. Maar een stagnatie of zelfs daling lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Naar nu bekend is geworden maakte de ECB zich bij de vorige verlaging al zorgen over de inflatie. Nu de verlaging van de inflatie inderdaad vertraagd (is nog steeds veel te hoog) en in sommige landen (waaronder Nederland) zelfs stijgt zullen nieuwe renteverlagingen zeker vertraagd worden.
Ik deel je mening. Het betreft hier een probleem wat op korte termijn niet opgelost gaat worden. Sta je aan de zijlijn kan je twee dingen doen: Een verwoede poging er alsnog tussen te komen en zo op den duur ook je winst te kunnen pakken, of in ieder geval de verliezen te beperken, door dit nu te nemen.

Of aan de zijlijn blijven staan en over 10 jaar denken "had ik maar", omdat je tien jaar lang thuis bent blijven wonen, of te duur hebt gehuurd en de situatie op z'n best relatief gezien niet slechter is geworden. Want we zijn nu nog op het punt dat de problemen niet eens gestabiliseerd zijn.

En die inflatie is ook een interessant punt, om de berekening er maar even bij te pakken:
https://www.ecb.europa.eu...tml?id=JDF_ICP_COICOP_INW

Huisvesting werkt eigenlijk amper mee in de inflatie. Als ik het niet verkeerd begrijp, voor een 82,58/1000 deel?Echter zal dit cijfer wel de leidraad zijn voor salarisverhogingen. Ik merk dit ook waar ik werk (in DE), daar zijn de huren ontiegelijk de lucht in gegaan de afgelopen 10-15 jaar. Als je moet verhuizen, kan je simpelweg de helft van je netto salarisverhogingen sinds dat tijdpunt aan de nieuwe huurbaas doorsluizen. Veel nieuwe collega's zijn bij ons aangewezen op een studentenkamertje, simpelweg omdat ze daar nog tussen komen terwijl voor een 50 kwadraat woninkje ze moeten concurreren met jonge familie's, die financieel net wat meer te bieden hebben en gezien worden als "betrouwbaarder" dan singles. Andere markt, bedoel maar te zeggen dat, tenzij er een game changing iets gebeurt, tijd niet in het voordeel van degene aan de zijlijn speelt. Niet zolang wonen een basisbehoefte is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
@BarendBotje
Je bent ingeloot? Doen!

Je krijgt anders echt spijt: locatie, locatie, locatie.
Aan de A2 op fietsafstand van het station, Eindhoven en Utrecht vlakbij, leuk huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:27:
@BarendBotje
Je bent ingeloot? Doen!

Je krijgt anders echt spijt: locatie, locatie, locatie.
Aan de A2 op fietsafstand van het station, Eindhoven en Utrecht vlakbij, leuk huis.
Ja ingeloot

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
Maximale aanbouw er gelijk bij doen, kost later 3x zoveel en nu staan de muren deels op het erf van je toekomstige buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:30:
[...]

Maximale aanbouw er gelijk bij doen, kost later 3x zoveel en nu staan de muren deels op het erf van je toekomstige buren.
Laten we de discussie hebben in het andere topic voor ik hier op mijn kop krijg van de mods :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:19:
De makelaar zei dat ze na de bouw gingen kijken of ze meer gingen bouwen daar. Dus mogelijk zit je in een weiland met een nieuwbouwwijk zonder dat er meer geinvesteerd wordt daar.
Dat zou ik juist een voordeel noemen, midden in het groen met alles op fietsafstand. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:13
N1ckk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:29:
[...]

Het lijkt wel alsof ze bedenken welke groep zou 55m2 nog kunnen accepteren, werkt bij ASML en kan het dus betalen - ah ja jonge expat targeten. Iets wat ik ook precies zou doen als ik dat object zou verkopen. Don't hate the player...
Het is ook speculatie op wat de prijzen gaan doen als ASML 20.000 nieuwe expats naar Eindhoven haalt de komende 5 jaar volgens mij. Dat zit hier al in de vraagprijs verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:09:
[...]

Het lijkt mij niet vreemd dat er bij mensen met een vergelijkbare inschrijfduur geloot zal worden. Het zal dus niet zijn dat iemand die net ingeschreven staat even veel kans maakt als iemand die 12 jaar ingeschreven staat.

Ik denk ook niet dat iedereen voor alle flats zal inschrijven. (Al is dat wel de manier om de meeste kans te maken.) Dus ik vermoed dat er wel wat meer dan 500 mensen belangstelling hebben voor een van de appartementen. Maar misschien dat het totaal aantal unieke mensen ook in het artikel staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:31:
[...]

Het lijkt mij niet vreemd dat er bij mensen met een vergelijkbare inschrijfduur geloot zal worden. Het zal dus niet zijn dat iemand die net ingeschreven staat even veel kans maakt als iemand die 12 jaar ingeschreven staat.

Ik denk ook niet dat iedereen voor alle flats zal inschrijven. (Al is dat wel de manier om de meeste kans te maken.) Dus ik vermoed dat er wel wat meer dan 500 mensen belangstelling hebben voor een van de appartementen. Maar misschien dat het totaal aantal unieke mensen ook in het artikel staat?
Ik weet niet, boeit me ook niet meer, in ieder geval geen 12.500 geïnteresseerden haha.

Daar kan je wel eens gelijk in hebben, een vriend van me had net niet genoeg punten (die krijg je als je vaker naar wedstrijden gaat) voor een EK kaartje, kwam toen in de loting, maar zijn aantal punten telden wel mee.

Uiteindelijk kaartjes gekregen voor 2 groepswedstrijden en de achtste finale, München was alleen wat ver.

Zoiets zal dit dan ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwereus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-08 11:14

Op 10 minuten fietsen van ASML ook weer een woning van 47m² voor 335k (7000+ per m²): https://www.funda.nl/detail/koop/waalre/huis-heijacker-5/43651246/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:19:
[...]

Disclaimer: Dit is mogelijk offtopic en zal ik een eigen topic over moeten openen om het hier over de huizenmarkt ansich te houden.

Eigen discussie topic die ik ervoor aangemaakt heb:

Ook in antwoord op @Rubbergrover1 @alexbl69 @Laapo en @BlauweLucht

Het gaat over dit bouwnummer(plaatje klopt niet met de woning): https://www.funda.nl/deta...traat-bouwnr-28/43537249/
Foto die wel klopt:
[Afbeelding][Afbeelding]

Daarnaast zie ik in de optie lijst en een snelle berekening de volgende kosten nog komen:
  • 17.000 euro Keuken is niet inbegrepen, wel een cheque van 1500 eu
  • 27.000 euro aanbouw 2.4m
  • 3.000 euro opties stopcontacten lichtpunten en lege buizen
  • 7.000 euro voor afwerken muren binnen op zolder na
  • 8.000 euro vloer leggen
  • 5.000 euro extra badkamer opties
  • 10.000 euro tuin aanleggen (kan later)
Maar dan zit je aan grofweg 580.000 euro (wij kunnen 650.000 lenen en staan nog begin carriere) voor dit huis als je hem af wilt hebben. (Zonnepanelen zou ik later laten leggen en dakkapel ook want dat is blijkbaar goedkoper achteraf)

Het is inderdaad A+++, ligging is centraal nederland en dicht bij een relatief grote stad. Enige nadeel is dat je wel in een dorpje erbuiten woont en dit pas de eerste nieuwe reeks woningen is.
[Afbeelding]

De makelaar zei dat ze na de bouw gingen kijken of ze meer gingen bouwen daar. Dus mogelijk zit je in een weiland met een nieuwbouwwijk zonder dat er meer geinvesteerd wordt daar. Daarnaast op WOZ waarde loket zijn er veelal tweekappers daar in de buurt, Bruchem, welke een woz waarde hebben van rond de 4/5 ton, dan vallen deze woningen voor de oppervlakte die je koopt misschien heel duur uit? Zeker wanneer er niet meer gebouwd gaat worden... Wegens voorrang vriendin in de gemeente voorrang kunnen krijgen op deze woning(15 jaar ingeschreven in gemeente).

Iets zuiderlijker heb je wel de groote wielen in rosmalen, maar daar is het lastiger om tussen te komen en een stuk duurder.
[Afbeelding]
Al wordt daar wel nog in de komende jaren 2600 woningen bijgebouwd.

Dus ja het is een unieke kans waar ik misschien niet besef hoe lastig je er op de huidige markt tussen komt, maar aan de andere kant twijfel ik of het misschien niet voordeliger is om een bestaande bouw te kopen. Scheelt volgens mijn snelle berekening ongeveer 30.000 euro aan kosten (renteverlies en een jaar aan huur)
Als het verschil maar 30k was dan had ik zeker weten voor nieuwbouw gekozen. Alleen al omdat je dan helemaal thuis kan voelen omdat alle keuzes naar smaak zijn. Daarnaast heb je zekerheid want wie weet lukt het niet om bestaande bouw te vinden/kopen. Bovendien heb je de komende jaren nauwelijks onderhoud en dat zorgt ook voor minder stress wat ook wat waard is. Tenslotte heb je ook een verschil in energiekosten. Ik weet niet welk label die bestaande bouw heeft waarmee je vergelijkt maar dat kan zo 100+ per maand schelen. Mensen mogen meer lenen bij een A+++ woning dus je kan er ook vanuit gaan dat die woning dan ook meer in waarde gaat stijgen dan bestaande bouw.

Al met al vind ik persoonlijk dat de toegevoegde waarde van nieuwbouw veel meer is dan die 30k en omdat je niet aan het maximum van je leencapaciteit zit is geld het probleem niet. Je moet het ook in perspectief zien. Als je 30k meer initieel betaald dan lijkt het vooraf duurder maar als je bij verkoop over zeg 10 jaar 40k (+inflatie) extra krijgt dan was die nieuwbouwwoning eigenlijk goedkoper (bovenop de bovenstaande voordelen die ik noemde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
BlauweLucht schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:39:
Ik weet niet welk label die bestaande bouw heeft waarmee je vergelijkt maar dat kan zo 100+ per maand schelen. Mensen mogen meer lenen bij een A+++ woning dus je kan er ook vanuit gaan dat die woning dan ook meer in waarde gaat stijgen dan bestaande bouw.
Eens met bovenstaande. Ook al gereageerd in het andere topic maar aanvullend in algemeenheid; tenzij de bestaande bouw ook reeds gasloos is moet je rekening houden met kosten voor verduurzaming/gasloos in de komende decennia.

Een bestaande woning optrekken naar kwaliteit nieuwbouw kost serieus veel geld (dat is geen noodzaak maar wel het meest eerlijk vergelijk).

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 05-07-2024 10:45 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:14
Nieuwbouw heeft vaak wel van die minuscule tuintjes, en allemaal het zelfde zo goedkoop mogelijk niks extra's qua detail.

voor de rest heeft het allemaal voordelen, Veenendaal hebben ze een hele nieuwe vinexwijk gebouw met 1 toegangsweg, daar is nu altijd file....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ouwereus schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:37:
[...]

Op 10 minuten fietsen van ASML ook weer een woning van 47m² voor 335k (7000+ per m²): https://www.funda.nl/detail/koop/waalre/huis-heijacker-5/43651246/
Bouwjaar 2022 en dan al van die gele voegen, dat kan je toch zo schoon krijgen met bepaalde middelen.

Of zouden dit al gele voegen zijn, ziet er goor uit :+

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/193/317/040_1440.jpg

Zit ook aardig wat kalk in het water \o/

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 05-07-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/193/317/060_1440.jpg

Zonnepanelen ook al zo vies na 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06

Eindhoven, Silicon Valley van Nederland. Daarnaast Amsterdam na de Brexit is juist weer meer in trek geworden als financieel EU hub. Tsja, succes van de Nederlandse economie.
Nederland is gewoon best wel "upcoming" internationaal. Je kan overal jezelf redden met Engels.
Bureaucratie is heeeeeel netjes geregeld tegenover andere landen. Je kan alles online simpel regelen, zowel lokale overheid als de regering. Nederland is echt zeer aantrekkelijk aan het worden voor expats.
Kwaliteit van leven is top level wereldwijd. Infrastructuur top. Dus ja.

Allemaal goed voor onze economie ook wel, want top bedrijven hebben TOP mensen nodig en die moet je wereldwijd filteren. Dat is talent, dat is niet even MBO/HBO maar dat is op top niveau en daarvan weer de top 10% die je wil hebben.

Moet er wel plek gemaakt worden dus: Bouwen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Immutable schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:25:
[...]

Eindhoven, Silicon Valley van Nederland. Daarnaast Amsterdam na de Brexit is juist weer meer in trek geworden als financieel EU hub. Tsja, succes van de Nederlandse economie.
Nederland is gewoon best wel "upcoming" internationaal. Je kan overal jezelf redden met Engels.
Bureaucratie is heeeeeel netjes geregeld tegenover andere landen. Je kan alles online simpel regelen, zowel lokale overheid als de regering. Nederland is echt zeer aantrekkelijk aan het worden voor expats.
Kwaliteit van leven is top level wereldwijd. Infrastructuur top. Dus ja.

Allemaal goed voor onze economie ook wel, want top bedrijven hebben TOP mensen nodig en die moet je wereldwijd filteren. Dat is talent, dat is niet even MBO/HBO maar dat is op top niveau en daarvan weer de top 10% die je wil hebben.

Moet er wel plek gemaakt worden dus: Bouwen. :9
Mja, stel je bent een bedrijf:

- Nederland hoge kosten voor energie
- Weinig stabiliteit in de politiek (demissionair naar gekke nieuwe constructies)
- Netcongestie
- Tekort aan water, of juist een overvloed (oke, gebeurt niet vaak maar toch)
- Fiscaal flink duur ook
- Lange besluittermijnen voor vergunningen (bijv. rondom natura2000 gebieden)
- Stikstof als damocles dossier door uitstelgedrag politiek
- Arbeidstekort / banenoverschot en een nieuw kabinet die niet staat te springen dit op te lossen met immigratie zo het eruit ziet
- Weinig technisch personeel in general
- Veel competitie ook, met name rondom talent
- Trein / OV is kneiterduur(!), files zijn flink (met name in Brabant silicon valley area hoe jij het noemt)
- Vestigingsklimaat start-ups staat onder druk
- Cost of living is hoog / beschikbaarheid van huizen is laag

Misschien is mijn vertrekpunt vanuit de industrie anders dan wanneer je in finance zit, maar hoop punten hierboven zijn redelijk algemeen. Desondanks dat alles; gaaf land.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paulheetik
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-09 13:41
Hier volgens Funda ook +4,4% in 1 maand tijd, oftewel +26K. In 1 maand tijd meer plus dan de gemiddelde studieschuld van de huidige generatie starters. Waar gaat dit de komende jaren eindigen? Starters worden compleet buitenspel gezet in deze samenleving en geen haan die er naar kraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Immutable schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:25:
[...]

Ja het is of upcoming, of de boel draait gewoon als een tierelier mede en dankzij de overhitte woningmarkt. Komt best veel poen van in de economie. Aanneembedrjjven draaien allemaal hun beste jaar, jaar na jaar, makelaar, de financiële sector alles in beweging.

Wss een combinatie van beiden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:01
paulheetik schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:34:
Hier volgens Funda ook +4,4% in 1 maand tijd, oftewel +26K. In 1 maand tijd meer plus dan de gemiddelde studieschuld van de huidige generatie starters. Waar gaat dit de komende jaren eindigen? Starters worden compleet buitenspel gezet in deze samenleving en geen haan die er naar kraait.
wat heb je er aan? ( of ga je binnenkort verkopen )

Ik heb liever een lage waarde, wat gewoon in verhouding is.

Zodat je kinderen nog ooit een woning kunnen kopen.

WOZ, waterschap belasting, gemeentelijke belasting ect. profiteren allemaal van je waarde stijging.

Alleen als je het verkoopt is het mooi mee genomen.

Ga je scheiden.. ah mooi hoge waarde gekregen voor het huis, dus 100.000 euro op je bank.

Ah shit.. heb je 100.000 euro op je bank staan kun je alleen nog geen anders huis kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22

Geen geweldige locatie is een understatement. Ik betwijfel of een komend decennium aan gentrificatie ongedaan kan maken wat de afgelopen twee decennia van de Kruisstraat gemaakt heeft. Unheimisch en ronduit (georganiseerd) crimineel. De enige plek waar ik als blanke me ooit gediscrimineerd heb gevoeld :D Heb jaren in probleemwijk Woensel-West gewoond maar de Kruisstraat van tegenwoordig ligt daar ver ver onder.

Maargoed, er is heus een wanhopige die woonruimte zoekt. Met wat mazzelf heeft het appartement een individuele dubbel afgesloten stalling voor een fiets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Rukapul schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:07:
[...]

Geen geweldige locatie is een understatement. Ik betwijfel of een komend decennium aan gentrificatie ongedaan kan maken wat de afgelopen twee decennia van de Kruisstraat gemaakt heeft. Unheimisch en ronduit (georganiseerd) crimineel. De enige plek waar ik als blanke me ooit gediscrimineerd heb gevoeld :D Heb jaren in probleemwijk Woensel-West gewoond maar de Kruisstraat van tegenwoordig ligt daar ver ver onder.

Maargoed, er is heus een wanhopige die woonruimte zoekt. Met wat mazzelf heeft het appartement een individuele dubbel afgesloten stalling voor een fiets :+
Ach ja, de Pijp en Jordaan stonden vroeger ook niet bekend als hele fijne buurten. Nu doen ze niet onder, behalve misschien voor de grachtengordel.

Kortom, geef het wat tijd. In 2060 zijn de Kanalen Eilanden, Woensels en Bijlmers van nu misschien wel dé place to be.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• paulheetik
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-09 13:41
Meethenoob schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:47:
[...]

wat heb je er aan? ( of ga je binnenkort verkopen )

Ik heb liever een lage waarde, wat gewoon in verhouding is.

Zodat je kinderen nog ooit een woning kunnen kopen.

WOZ, waterschap belasting, gemeentelijke belasting ect. profiteren allemaal van je waarde stijging.

Alleen als je het verkoopt is het mooi mee genomen.

Ga je scheiden.. ah mooi hoge waarde gekregen voor het huis, dus 100.000 euro op je bank.

Ah shit.. heb je 100.000 euro op je bank staan kun je alleen nog geen anders huis kopen.
Het gaat er mij niet om wat huizenbezitters er aan hebben, maar dat mensen die geen koop huis steeds meer tweede rangs burgers worden:

- geen gratis 1/2/3/4 ton aan extra vermogen (afhankelijk van wanneer je een huis hebt gekocht)
- geen dikke belastingkorting in de vorm van hypotheekrente aftrek
- dikke huren betalen of uberhaupt niks kunnen vinden omdat alle huurwoningen worden verkocht
- bijna geen mogelijkheid meer om aan te haken, in 1 maand erbij hier waar mensen jaren doen om over te sparen..

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit moet toch vroeg of later enorm gaan wringen in de maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:02
Ach in mijn funda account is het -4% 🤨

Worden gewoon weinig woningen verkocht in de buurt dus de woningen die verkocht worden hebben onevenredige druk op de data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:57
N1ckk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Mja, stel je bent een bedrijf:

- Nederland hoge kosten voor energie
- Weinig stabiliteit in de politiek (demissionair naar gekke nieuwe constructies)
- Netcongestie
- Tekort aan water, of juist een overvloed (oke, gebeurt niet vaak maar toch)
- Fiscaal flink duur ook
- Lange besluittermijnen voor vergunningen (bijv. rondom natura2000 gebieden)
- Stikstof als damocles dossier door uitstelgedrag politiek
- Arbeidstekort / banenoverschot en een nieuw kabinet die niet staat te springen dit op te lossen met immigratie zo het eruit ziet
- Weinig technisch personeel in general
- Veel competitie ook, met name rondom talent
- Trein / OV is kneiterduur(!), files zijn flink (met name in Brabant silicon valley area hoe jij het noemt)
- Vestigingsklimaat start-ups staat onder druk
- Cost of living is hoog / beschikbaarheid van huizen is laag

Misschien is mijn vertrekpunt vanuit de industrie anders dan wanneer je in finance zit, maar hoop punten hierboven zijn redelijk algemeen. Desondanks dat alles; gaaf land.
Maar waarom moet je je bedrijf altijd plaatsen in Amsterdam of Eindhoven? Er is plek genoeg waar woningen betaalbaar is en minder werkgelegenheid is zoals Friesland, ten oosten van Zwolle, Limburg(ook mooi voor Duitsers en Belgen) Noord Holland Noord.

In mijn ogen zouden we werkgelegenheid meer moeten verspreiden over de rest van het land zodat we de randstad en regio Eindhoven te ontlasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Het is vrijdagmiddag, had een parodie kunnen zijn. Nieuwbouwwoningen, ontsluiting en parenclub... :+
Parenclub vormt obstakel bij ontsluiting Vijfde Dorp

Verkeerswethouder Daan de Haas erkent dat de aansluiting van de nieuwe wegen van het vijfde dorp op de bestaande wegen nog hoofdbrekens kosten. De ‘knoop’ bij Moordrecht, waar bij de A20 een nieuwe station moet worden ingepast in een gebied met bestaande activiteiten, is nog niet ontward.

Eén van die activiteiten is de parenclub Fun4Two aan Middelweg 18 in Moordrecht, pal naast de A20. ,,Rijkswaterstaat heeft er een verkeerslus gepland vanaf de A20 die een raakvlak heeft met Fun4Two. Dat is een probleem op dit moment”, stelt De Haas.

Daar komt bij dat de boerderij waarin Fun4Two is gevestigd, Huis de Merwede, ook nog eens een rijksmonument is, uit 1851. Afbreken lijkt dan ook onwaarschijnlijk. ,,Naar de inpassing van Fun4Two moet heel goed gekeken worden”, stelt wethouder De Haas.
Recreatie op fietsafstand, altijd handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:33

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:23:
De Wet Opkoopbescherming en de Wet Betaalbare Huur zorgen samen voor rust in een VvE. Een appartement in onze VvE van net 60 m2 wordt nu nog verhuurd voor €2000,- per maand. Ieder jaar een nieuwe huurder met nul binding aan de VvE. Daar moet nu verplicht de huur omlaag naar circa €1000,-.
Als de Zuid Afrikaanse eigenaar het appartement verkoopt (want het kost meer dan het opbrengt) zorgt de Wet Opkoopbescherming ervoor dat de nieuwe eigenaar er ook moet gaan wonen. Beide wetten zorgen niet voor meer woningen maar wel voor een meer eerlijke verdeling van de schaarste.
In het appartementencomplex aan de overkant staan inmiddels twee appartementen van 64 m2 te koop. Vraagprijs rond de €550.000. Beide appartementen werden voor schandalig veel geld verhuurd aan expats maar dat is nu, sinds de nieuwe wetgeving, niet meer lucratief genoeg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

perspectivebass schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:47:
Ach in mijn funda account is het -4% 🤨

Worden gewoon weinig woningen verkocht in de buurt dus de woningen die verkocht worden hebben onevenredige druk op de data.
Bij ons is het gelijk gebleven.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Meest recente transactie ging 100k boven de vraagprijs weg, ik denk dat ze dat bij funda niet konden geloven :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55
ericplan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:49:
[...]
....Vraagprijs rond de €550.000. .... schandalig veel geld verhuurd....
Nou noem je de huurprijs niet, maar als zo'n appartement straks weg gaat voor 600K, dan hoort daar economisch gezien natuurlijk ook behoorlijke huurprijs bij ;). De kopers zullen straks ook aardig wat aan rente lasten kwijt zijn.
Pagina: 1 ... 358 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg