N1ckk schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:44:
Ik zag deze op Twitter voorbij komen en vond dit wel interessant voor dit topic, aangezien het iets dieper gaat dan alleen de prijsontwikkeling. Namelijk, natuurinclusief bouwen.
[Afbeelding]
Dit
zou in Nijmegen zijn. Lijkt mij wat onhandig met nette schoenen en regen. Auto staat aan de rand van de straat / wijk. Zouden jullie dit kopen?
PS: Ik wel, maar in mijn geval was het wel iets exclusiever dan dit

Ik heb in een dergelijke wijk gewoond. Mix koop en huur. Wel traditionele rijtjes huizen van zwarte baksteen.
Concept: veel gezamenlijke groene ruimte, onderhouden door hovenier. Voordeuren aan een gezamenlijke (door VVE onderhouden) stoep. Auto's aan de rand in eigen parkeervakken. Schuttingen niet toegestaan. Elke woning een kleine eigen gebruiksruimte (aka terras) met een door hovenier onderhouden heg eromheen (max 1.1m hoog) .
Theoretische gevolg van concept: iedereen gaat samen in de ruimte sociaale dingen doen, gezamenlijk onderhoud, etc. Veel lokaal, lopend of fietsend naar winkels, etc. Dicht bij groen/natuur.
Praktijk:
Ramen en deuren van buren zijn zo dichtbij dat iedereen gehele dag de gordijnen, rolluiken etc dicht heeft, omdat je anders dwars door alle huizen heen kijkt (als iedereen zijn raambekleding open had, kon ik door 5 rijtjes keukens/woonkamers heen kijken).
Gemeenschappelijk groen werd door hovenier steeds slechter onderhouden, en verwerd tot piekere heggen of dood gemaakt door de heggenschaar. Rozenstruiken die zo slecht behandeld werden dat kapotmaaien meestal 1x per 2 jaar de oplossing was. Gras die door de drainage dood ging, of bij regenbuien gewoon onderwater bleef staan. Al deze gevolgen kwamen mede doordat bewoners de algemene ruimte als dumpplek gebruikten voor eigen spullen en de hovenier er gewoon niet meer goed langs kon.
Lantaarnpalen op de stoep, werden gemeld bij gemeente, maar moest via VVE, maar werden uiteindelijk pas maanden later gerepareerd.
Eigen gebruiksruimte werd 100% betegeld (met wederom wateroverlast tot gevolg, en tegelijkertijd bodemdaling (>20cm in 10 jaar) .
Sociale interactie daalde over algemeen meer dan bij een traditioneel opgezette wijk (rij of vrijstaand).
Afval ophalen was een probleem (want oa gemeente vond dat de wijk als appartementen behandeld moest worden, want 100 huizen met eigen voordeur aan 3 straatnamen op 1 kadastraal perceel )
Stoep werd gebruikt als fietspad
Auto was hoofd vervoermiddel, want plek voor fiets stallen was er nauwelijks, dus de weg in de wijk, was erg druk (ondanks 30km/u).
Zou ik er weer gaan wonen? Neh.....
Wel kreeg je van elke bezoeker: ooh, wat gezellig, ziet er uit als centerparcs. Dus eerste indruk is goed.