Ja, het aanbod op Funda is behoorlijk toegenomen ten opzichte van begin dit jaar (nog steeds wel ver onder wat ik een 'gezonde' markt zou noemen)
We zijn van ongeveer 67.000 naar meer dan 75.000 beschikbare huizen gegaan in de afgelopen 5 maanden, met de grootste stijging (+9%) in de afgelopen twee maanden.
De vraag is wel of dit niet de normale toename is in lente & zomer. Misschien kan iemand met meer zicht op de lange termijn dat hier beantwoorden.
Ik snap dat je zo reageert op RemcoDelft. Maar iedereen die een beetje thuis is in deze ontwikkelingen kan ook wel zien dat de sociale huur op veel plaatsen compleet is vastgelopen, en dat daardoor mensen die niet sociaal kunnen huren (effectief iedereen die geen urgentie heeft) richting de koopmarkt wordt gestuurd. Daar zit echt wel een zeker verdringingseffect in. In het straatbeeld zie ik dat ook gewoon.
Ja, prijzen worden bepaald door wat men uit kan geven. Maar hoe groter de druk op de woningmarkt, hoe groter de wanhoop bij woningzoekers, hoe meer geld er 'gevonden' kan worden. Denk aan mensen die hun acceptatie van risico verhogen, of ouders die besluiten mee te gaan financieren. En wie fijn sociaal kan huren hoeft niet alles op alles te zetten om een koopflatje te krijgen.
Overigens denk ik wel dat het een klein effect is, want deze groep zal eerder kiezen voor een andere oplossing omdat het geld er simpelweg niet is (bijv. als 30plusser bij ouders blijven wonen en uit pure wanhoop PVV gaan stemmen).
Als je het over immigratie hebt, dan zie ik in de praktijk een veel groter effect van hoger opgeleide arbeidsmigranten. Met name die uit landen waar ze al wat kapitaal op konden bouwen (VS, Hong Kong etc.) vinden hier goedkoop wat voor Nederlanders met een vergelijkbaar profiel (opleidingsniveau/baan/gezinssamenstelling) onbetaalbaar lijkt. Die Nederlanders (en immigranten die geen kapitaal meebrengen) gaan vervolgens weer hogere lonen eisen of switchen naar een werkgever waar ze dat wel kunnen krijgen. Want uiteindelijk wil je ergens passend wonen.
Het blijft een lastig onderwerp. Immigratie is in de huizenmarkt een factor van enorme betekenis (want we kunnen er gewoon niet tegenop bouwen) maar dat beperken tot asielzoekers, zoals bepaalde politici telkens weer proberen, gaat niet veel opleveren.
[
Voor 57% gewijzigd door
Ahrnuld op 24-06-2024 09:41
]
Niets...