Dilemma Nieuwbouw kopen of niet

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Dit is geopend in het woningmarkt draadje, maar voorzie dat dit te groot is voor daar dus een eigen topic geopend.

Het gaat over dit bouwnummer(plaatje klopt niet met de woning): https://www.funda.nl/deta...traat-bouwnr-28/43537249/
Foto die wel klopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83CyUs0bTCL8WcuPTZx8eFl065Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9oya9bY6OZT4KRwDv9B30sCh.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSNW2w2viYFfsMv2OOlqhTc-Q3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d340eccxypw0t0Vk6iojQLP7.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast zie ik in de optie lijst en een snelle berekening de volgende kosten nog komen:
  • 17.000 euro Keuken is niet inbegrepen, wel een cheque van 1500 eu
  • 27.000 euro aanbouw 2.4m
  • 3.000 euro opties stopcontacten lichtpunten en lege buizen
  • 7.000 euro voor afwerken muren binnen op zolder na
  • 8.000 euro vloer leggen
  • 5.000 euro extra badkamer opties
  • 10.000 euro tuin aanleggen (kan later)
Maar dan zit je aan grofweg 580.000 euro (wij kunnen 650.000 lenen en staan nog begin carriere) voor dit huis als je hem af wilt hebben. (Zonnepanelen zou ik later laten leggen en dakkapel ook want dat is blijkbaar goedkoper achteraf)

Het is inderdaad A+++, ligging is centraal nederland en dicht bij een relatief grote stad. Enige nadeel is dat je wel in een dorpje erbuiten woont en dit pas de eerste nieuwe reeks woningen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Qh1cG76KQ6XwBZf6pQRYBJI2RE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h7HRQKB4Obv6KJXZMmixmzPh.png?f=fotoalbum_large

De makelaar zei dat ze na de bouw gingen kijken of ze meer gingen bouwen daar. Dus mogelijk zit je in een weiland met een nieuwbouwwijk zonder dat er meer geinvesteerd wordt daar. Daarnaast op WOZ waarde loket zijn er veelal tweekappers daar in de buurt, Bruchem, welke een woz waarde hebben van rond de 4/5 ton, dan vallen deze woningen voor de oppervlakte die je koopt misschien heel duur uit? Zeker wanneer er niet meer gebouwd gaat worden... Wegens voorrang vriendin in de gemeente voorrang kunnen krijgen op deze woning(15 jaar ingeschreven in gemeente).

Iets zuiderlijker heb je wel de groote wielen in rosmalen, maar daar is het lastiger om tussen te komen en een stuk duurder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxTutSy3tXP6qdFyKnI27uYEJH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9zJlEyABeKvJXT4aPr76GOZ6.png?f=fotoalbum_large
Al wordt daar wel nog in de komende jaren 2600 woningen bijgebouwd.

Dus ja het is een unieke kans waar ik misschien niet besef hoe lastig je er op de huidige markt tussen komt, maar aan de andere kant twijfel ik of het misschien niet voordeliger is om een bestaande bouw te kopen. Scheelt volgens mijn snelle berekening ongeveer 30.000 euro aan kosten (renteverlies en een jaar aan huur)

Graag jullie advies!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Volgens mij is het appels met peren vergelijken met bestaande bouw vs nieuwbouw.

Want voor die 30k minder voor bestaande bouw heb je geen A+++ woning én niet helemaal ingericht zoals je zelf zou willen.
Nu kun je alles zelf bepalen zonder eerst te slopen of weg te halen.

En kijk niet alleen naar wat je kan lenen, maar ook wat je in de maand wilt betalen ;).

Hoi!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:52
Zoals in het andere draadje al gezegd: doen!

Maximale uitbouw erbij, dakkapel indien mogelijk ook. Dan staat de muur deels op het erf van de buren, garantie vanuit de bouw bij lekkage.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:44
Bij een verschil van 30K op zo'n bedrag moet je niet kijken of dat misschien wel het goedkoopste/beste is, want dat is "gerommel in de marge" ook al is het absoluut een hoog bedrag.
Je moet hier allereerst bepalen of je er wilt wonen of niet - locatie en dan naar de andere zaken (zelf niet klussen, garantie, alles nieuw, laag energieverbruik, etc.). Heb je bij bestaande bouw ook meegenomen dat er overboden word, je altijd meer dingen tegenkomt die geld gaan kosten dan je op de foto's en in een 15 minuten bezoek zult zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:34:
Zoals in het andere draadje al gezegd: doen!

Maximale uitbouw erbij, dakkapel indien mogelijk ook. Dan staat de muur deels op het erf van de buren, garantie vanuit de bouw bij lekkage.
Ik heb van een collega die bij dezelfde aannemer een nieuwbouw gekocht heeft gehoord dat hij voor de helft van de prijs een dakkapel heeft kunnen plaatsen, is nogal een verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
rube schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:35:
Bij een verschil van 30K op zo'n bedrag moet je niet kijken of dat misschien wel het goedkoopste/beste is, want dat is "gerommel in de marge" ook al is het absoluut een hoog bedrag.
Je moet hier allereerst bepalen of je er wilt wonen of niet - locatie en dan naar de andere zaken (zelf niet klussen, garantie, alles nieuw, laag energieverbruik, etc.). Heb je bij bestaande bouw ook meegenomen dat er overboden word, je altijd meer dingen tegenkomt die geld gaan kosten dan je op de foto's en in een 15 minuten bezoek zult zien.
Tja locatie is een ding, voor nu nog wel, zeker aangezien schoonouders op loopafstand wonen. Voor hoelang is niet zeker, maar ze wonen er nu nog wel. Mijn ouders wonen op 15min rijden en ik werk aan de a2 in Veldhoven dus ligging is goed ;)

Mijn eigen orientatie is meer in den bosch waar ik opgegroeid ben, maar daar iets bemagtigen is lastig en vraag me af of en wanneer we ingeloot zouden worden daar. De prijs daar is ook aanzienlijk meer, 48.000 voor een 2.4m aanbouw vs hier 27.000 voor dezelfde aanbouw..

Ik vind het heel lastig, ligging is dicht bij voorzieningen maar aan de andere kant is het de vaag of dit meer ontwikkeld of niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:36:
[...]

Ik heb van een collega die bij dezelfde aannemer een nieuwbouw gekocht heeft gehoord dat hij voor de helft van de prijs een dakkapel heeft kunnen plaatsen, is nogal een verschil..
Dat is met alle opties in de nieuwbouw zo.
Die 3k stelpost voor extra stopcontacten, nou daar kun je onder regie heel wat extra stopcontact van laten plaatsen door een lokale electricien.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
EWK schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:40:
[...]

Dat is met alle opties in de nieuwbouw zo.
Die 3k stelpost voor extra stopcontacten, nou daar kun je onder regie heel wat extra stopcontact van laten plaatsen door een lokale electricien.
Snap ik, maar dan moet je toch allemaal groeven nog in je muur laten trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:41:
[...]

Snap ik, maar dan moet je toch allemaal groeven nog in je muur laten trekken?
Ja, maar dat is niet zo spannend.

Hoi!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Even wat beter gekeken naar het project:
  • 245 m2 grond, nice
  • 125 m2 woonoppervlak met uitbouw
  • ruime achtertuin op zuid (10x8m na uitbouw)
  • garage en eigen oprit (later panelen en EV laden)
  • Zaltbommel centrum en station op fietsafstand
  • Oprit A2 op paar minuten (snel op je werk)
  • Goed te betalen, niet je limiet
Anders gesteld, wat voelt er niet goed aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
EWK schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:45:
Heb ik net door een aannemer laten doen, niet zo spannend inderdaad. Als je het doet wel gelijk na oplevering laten doen, net als dakkapel.

Voordeel van in de bouw is dat het gelijk klaar is, dakkapel identiek is aan die van de buren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:36
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:39:
[...]

Tja locatie is een ding, voor nu nog wel, zeker aangezien schoonouders op loopafstand wonen. Voor hoelang is niet zeker, maar ze wonen er nu nog wel. Mijn ouders wonen op 15min rijden en ik werk aan de a2 in Veldhoven dus ligging is goed ;)

Mijn eigen orientatie is meer in den bosch waar ik opgegroeid ben, maar daar iets bemagtigen is lastig en vraag me af of en wanneer we ingeloot zouden worden daar. De prijs daar is ook aanzienlijk meer, 48.000 voor een 2.4m aanbouw vs hier 27.000 voor dezelfde aanbouw..

Ik vind het heel lastig, ligging is dicht bij voorzieningen maar aan de andere kant is het de vaag of dit meer ontwikkeld of niet
Als de ligging van de woning goed is dan is dat heel wat geld waard wat mij betreft. De woning ziet er ook top uit en persoonlijk vind ik het fijn als er wat meer tuin dan gemiddeld bij zit. Ik zou dus ook geen uitbouw nemen, ik zie vaak geen meerwaarde om extra meters te hebben. Bij vrienden zie ik vaak dat meubels gewoon wat verder uit elkaar staan en ondertussen hebben ze alleen een luchtplaats buiten.

Dat gezegd hebbende, ik zou er voor gaan. Oprit en garage zijn een dikke plus. Ik zou overigens wel voor een dakkapel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Bij bestaande bouw moet je ook nog eens rekening houden met overdrachtsbelasting in de prijscategorie waar TS in loopt te shoppen. Bij nieuwbouw is daar nog geen sprake van toch? Ik zou persoonlijk altijd voor nieuwbouw gaan i.v.m. aanpasbaarheid & energielabel.

[ Voor 19% gewijzigd door cyntax op 05-07-2024 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 19:05
Als je dit na 5j verkoopt maak je alweer winst als het zo door blijft gaan met de huizenprijzen. En ergens wat vinden voor de juiste prijs dat aan je verwachtingen voldoet met onbekende gebreken vs nieuwbouw waar je nog invloed op hebt en zelf kan inrichten, met garantie van de ontwikkelaar. Dan zou ik ook niet twijfelen.
En je woont lekker centraal in het land.
En voor 3k zou ik die stopcontacten direct meenemen. Misschien wat duurder maar alles wat ze dan tegenkomen en lastig is om extra te leggen kunnen ze gemakkelijker oplossen dan achteraf. Dan lopen je kosten alsnog op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:39
Bestaande bouw is echt anders. Qua comfort en ook qua wat je moet regelen. Als dit huis af is, dan is het de komende 10 jaar bijna onderhoudsvrij. Bij bestaande bouw heb je altijd werk.

Als je hier wil wonen, dan doen. Dat kan niemand op een forum voor je beslissen. Nieuwbouw is heel courant, dus als je ervan af wilt, dan lukt dat vaak ook snel. Het risico is best aanvaarbaar (niet gaan verkopen als de beurs crashed).

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:45:
Even wat beter gekeken naar het project:
  • 245 m2 grond, nice
  • 125 m2 woonoppervlak met uitbouw
  • ruime achtertuin op zuid (10x8m na uitbouw)
  • garage en eigen oprit (later panelen en EV laden)
  • Zaltbommel centrum en station op fietsafstand
  • Oprit A2 op paar minuten (snel op je werk)
  • Goed te betalen, niet je limiet
Anders gesteld, wat voelt er niet goed aan?
Het voelt allemaal een beetje ver van mijn bed. Een commitment voor heel wat centjes, daar waar ik in het professionele leven over miljoenen praat vind ik het hier spannend. Verder weet ik niet wat er nogmeer bij komt kijken. De hypotheek adviseur heb ik ook pas 1x gesproken om een financiele check te krijgen, en deze beste dame was niet heel vriendelijk. Dus ik ben bang een verkeerde beslissing te maken en in een gat te springen met oneindige kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Zenomyscus schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:47:
Ik zou dus ook geen uitbouw nemen, ik zie vaak geen meerwaarde om extra meters te hebben.
27k voor 2,4m extra is een koopje. Achteraf kost dat 80k en dat zijn extra meters die hun waarde behouden.

Besef dat TS anders waarschijnlijk tegen de muur van zijn buren zit aan te kijken, deels op zijn eigen grond. 125m2 of 112m2 maakt best een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwbouw zonder achterburen? Doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Zenomyscus schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:47:
[...]

Als de ligging van de woning goed is dan is dat heel wat geld waard wat mij betreft. De woning ziet er ook top uit en persoonlijk vind ik het fijn als er wat meer tuin dan gemiddeld bij zit. Ik zou dus ook geen uitbouw nemen, ik zie vaak geen meerwaarde om extra meters te hebben. Bij vrienden zie ik vaak dat meubels gewoon wat verder uit elkaar staan en ondertussen hebben ze alleen een luchtplaats buiten.

Dat gezegd hebbende, ik zou er voor gaan. Oprit en garage zijn een dikke plus. Ik zou overigens wel voor een dakkapel gaan.
Uitbouw heb je heel het jaar plezier van, geen uitbouw heb je alleen in de lente en de zomer plezier van. Denk dat je daarmee ook een deel van de m2 prijs naar beneden kan praten waardoor de waarde stijgt. althans zo zie ik het :) Verder is de achter muur dan een geheel wat doorloopt, terwijl je anders een verspringing hebt, garage en huis komen dan op 1 lijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-541hQGfIe7ED-cVAM-ABIW_yM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3KJXdiKOlBMzj5oDHj1QSWuM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:50:
Dus ik ben bang een verkeerde beslissing te maken en in een gat te springen met oneindige kosten.
Boomer hier: weet niet hoe oud je bent, maar voor dit bedrag zit je de komende 20 jaar geramd. Ruimte genoeg voor een gezin, hoef je in principe nooit meer weg.

Ik dacht precies zo toen ik mijn eerste huis kocht, omgeving verklaarde ons voor gek. 270k voor een appartement van 90m2 met parkeerplek in Amsterdam, wat een geld...

10 minuten fietsen van het Vondelpark, had ik al gezegd dat het guldens waren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:39
[...]

Het voelt allemaal een beetje ver van mijn bed. Een commitment voor heel wat centjes, daar waar ik in het professionele leven over miljoenen praat vind ik het hier spannend. Verder weet ik niet wat er nogmeer bij komt kijken. De hypotheek adviseur heb ik ook pas 1x gesproken om een financiele check te krijgen, en deze beste dame was niet heel vriendelijk. Dus ik ben bang een verkeerde beslissing te maken en in een gat te springen met oneindige kosten.
Het kan zijn dat dit huis te vroeg voor je komt. Rationeel bekeken is dit een prima deal. Maar er kan meer spelen. Niemand kan in je hoofdje kijken.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:54:
[...]

Boomer hier: weet niet hoe oud je bent, maar voor dit bedrag zit je de komende 20 jaar geramd. Ruimte genoeg voor een gezin, hoef je in principe nooit meer weg.

Ik dacht precies zo toen ik mijn eerste huis kocht, omgeving verklaarde ons voor gek. 270k voor een appartement van 90m2 meer parkeerplek in Amsterdam, wat een geld...

10 minuten fietsen van het Vondelpark, had ik al gezegd dat het guldens waren? :P
27 jaar partner 26 jaar. Als ik voor mijzelf spreek kan mijn salaris nog ver 4 voudigen, zodoende zal dit meer een opstap zijn naar een toekomstige vrijstaande woning (niet om arrogant te zijn maar realistisch hoe ik denk over mijn en onze toekomst)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:53:
Verder is de achter muur dan een geheel wat doorloopt, terwijl je anders een verspringing hebt, garage en huis komen dan op 1 lijn
Als je buren het doen zit je ingesloten, zal krap aanvoelen. Uitbouw is een no-brainer: woonkamer is anders best wel krap, met 2,4m erbij kan je de eetkamertafel in het midden zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Noutie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:55:
[...]

Het kan zijn dat dit huis te vroeg voor je komt. Rationeel bekeken is dit een prima deal. Maar er kan meer spelen. Niemand kan in je hoofdje kijken.
Waar ik nu werk lijkt mijn toekomst te liggen wegens een gouden ketting vanuit Veldhoven. Enige waar ik met spijt naar kan kijken is dat de locatie mij niet aanstaat omdat mijn vrienden tov waar we nu wonen 10 minuten verder weg wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:56:
27 jaar partner 26 jaar. Als ik voor mijzelf spreek kan mijn salaris nog ver 4 voudigen, zodoende zal dit meer een opstap zijn naar een toekomstige vrijstaande woning (niet om arrogant te zijn maar realistisch hoe ik denk over mijn en onze toekomst)
Klaar met twijfelen dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Klaar met twijfelen dus :P
Weet niet, locatie houdt mij tegen en de zware dubbele lasten in de komende 2 jaar. Kan iemand mij helpen met het inzicht hier of moet ik bij een (andere) hypotheek adviseur te rade gaan? Ik ben namelijk nogal bang dat we enorm krap moeten gaan leven de komende 1.5 jaar.

Huidige huur: 1280 pm
Hypotheek berekening voor 600.000 waarvan we waarschijnlijk (maar) 530.000 zouden willen lenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UWIAVWarKVcEE_2XAaWQKi0jj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q0FQiviPILOHiqiE4SNtBknM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:10
Doen, als je jezelf op die locatie ziet wonen. Ik vind de prijs meevallen en je hebt dan een goed verkoopbare A+++ woning. En de komende jaren sowieso geen omkijken na m.b.t. verduurzamen.

Je kan nog wel wat besparen in je begroting (Zelf ook nieuw gebouwd).
€3k aan stopcontacten verplaatsen en loze leidingen, lijkt mij wat veel? Tuurlijk vraagt de aannemer van het project dat. Maar kan goedkoper, door bij de bouwaannemer tactisch alleen de leidingen te nemen die echt lastig zelf zijn te realiseren achteraf.
€7k voor afwerken muren? Dit kan ook goedkoper. Laatst net zo'n huis laten stuccen (inclusief plafonds en zolder) en witte verf er erop spuiten €6k.
Vloer kan wel wat duurder worden. Drie woonlagen egaliseren + goede PVC + plinten 10 cm hoog is €10k op zijn scherpst (als je niemand in die business kent).

[ Voor 20% gewijzigd door Jumpman op 05-07-2024 10:10 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
[...]
De hypotheek adviseur heb ik ook pas 1x gesproken om een financiele check te krijgen, en deze beste dame was niet heel vriendelijk.
Direct naar een andere gaan - zo'n persoon moet wel goed voelen.
Dus ik ben bang een verkeerde beslissing te maken en in een gat te springen met oneindige kosten.
Tja, gevoelsmatig begrijp ik dat wel maar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:56:
[...]
Dit ook?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Kijk, als je iets koopt neem je altijd een risico. En het gaat over veel geld. Maar....het risico is natuurlijk niet het hele bedrag, dat gaat alleen als je moet verkopen voor minder dan je hebt gekocht, dat kan best nog veel geld zijn maar als je inderdaad zo veel in de toekomst gaat verdienen is dat risico echt niet zo groot bovendien zit er ook een risico aan blijven huren (dat je er nog moeilijker tussen gaat komen in de toekomst, nog meer geld kwijt bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
rube schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:04:
[...]

Direct naar een andere gaan - zo'n persoon moet wel goed voelen.

[...]

Tja, gevoelsmatig begrijp ik dat wel maar....
Maaaar :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:15
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Weet niet, locatie houdt mij tegen en de zware dubbele lasten in de komende 2 jaar. Kan iemand mij helpen met het inzicht hier of moet ik bij een (andere) hypotheek adviseur te rade gaan? Ik ben namelijk nogal bang dat we enorm krap moeten gaan leven de komende 1.5 jaar.

Huidige huur: 1280 pm
Hypotheek berekening voor 600.000 waarvan we waarschijnlijk (maar) 530.000 zouden willen lenen:
[Afbeelding]
Die dubbele lasten vallen 'wel mee'... je betaalt niet de hele tijd tijdens de bouw al de gehele dubbele lasten...
pas tegen het einde als de laatste rekeningen vanuit de bouw op de mat vallen zal het misschien even lastig worden, maar dan heb je ook alweer 2x loonsverhoging gehad :+

Mooie locatie, geen gekke prijzen... uitbouw en dakkapel nemen en gaan!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:10
Volgens mij zit dit vooral in emotie en niet in ratio. Zien jullie je op deze leeftijd daar wonen? Dat is de vraag die jullie beide met zekerheid moeten beantwoorden alvorens dit te doen.

Rationeel is dit een goede mooie geprijsde nieuwe woning, die je ook wel weer zo kwijt bent.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Besef dat de eerste twee jaar je alleen rente betaald over het deel dat uit het bouwdepot onttrokken is, je betaald niet gelijk de volle mep. Niet om je financiele situatie te baggetaliseren: als je over een paar jaar kinderen zou krijgen worden de lasten veel hoger, als je dan in je ruime huis met overzichtelijke hypotheek zit geeft dat veel rust.

Wat zou er mis zijn met de locatie?
Voor Eindhoven/ASML is Zaltbommel niet verkeerd, idem voor regio Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-08 10:09
[...]

Ik neem aan dat de hypotheek adviseur heeft uitgelegd hoe een bouwdepot werkt? Je hebt dus niet gelijk dubbele lasten. En ook die dubbel lasten kun je volgens mij een financiering voor krijgen (alleen niet aftrekbaar).

Ik ben absoluut geen financieel expert. Maar kijk vooral even naar jullie toekomstwensen. Kinderen bijv. of de mogelijkheid om minder te gaan werken of, nog leuker, een combinatie van beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Jumpman schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:08:

Rationeel is dit een goede mooie geprijsde nieuwe woning, die je ook wel weer zo kwijt bent.
Rationeel is het ook een woning die nog nooit zo duur geweest is, in een klein dorpje, op een klein duur kaveltje. De bouwkosten zijn niet zo hoog, de rest is politiek. Streep die 160k renteaftrek weg tegen de huidige grondprijs en je zou een op alle punten betere prijszetting hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
RemcoDelft schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:13:
Rationeel is het ook een woning die nog nooit zo duur geweest is, in een klein dorpje, op een klein duur kaveltje. De bouwkosten zijn niet zo hoog, de rest is politiek. Streep die 160k renteaftrek weg tegen de huidige grondprijs en je zou een op alle punten betere prijszetting hebben.
Zoals Max Verstappen terecht zegt: if my auntie had balls she would be my uncle... :+

Een vergelijkbaar huis voor significant minder op een vergelijkbare locatie ga je niet vinden, filosoferen over politieke ontwikkelingen over 10 jaar heb je als 26 jarige niets aan. Met de huidige inflatie wordt 500k steeds 'minder', huur zal sowieso blijven stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:44
Als je nu huurt dan zou ik zeggen neem iedere goede kans die je krijgt aan (Paprika in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"). Verder heb ik zelf in mijn eentje particuliere huur en dik 2 jaar aan dubbele lasten (nieuwbouw) er nu eindelijk bijna opzitten, want ik krijg deze maand de sleutel. Meeste hypotheekverstrekkers betalen de rente van hetgeen er nog in je depot staat inderdaad terug, maar je lost wel al direct af en dat is ook niet gratis. Nadat alleen de grond is betaald valt het nog mee, maar wanneer de helft of meer van de termijnfacturen achter de rug zijn, zul je zien dat de rekening aardig begint op te lopen. Uiteindelijk is en blijft de betaalbaarheid een schatting die je alleen zelf kunt maken.

Verder ben ik het eens met @hoevenpe wat betreft de uitbouw. 2480mm breedte bij de keuken is gewoon weinig als je daar je tafel kwijt moet kunnen. Daar gaat sowieso al minimaal 600mm verdwijnen door de kastenwand en/of met (deels) aanrechtblad. Dan hou je dus 1880mm over. Zelfs als je een tafel rechtstreeks tegen de andere wand (die met het raam) plaatst, kom je dan uit op een doorlooppad van maximaal een meter en die meter wordt ook gebruikt door de stoelen en de mensen die erop zitten. Oftewel, als je daar de tafel zou plaatsen en er zit iemand aan tafel, dan kun je al bijna niet meer bij de koelkast komen. Wat ik zelf zou doen is de uitbouw erbij nemen en dan de kant waar nu de keuken is getekend gebruiken voor een hoge kastenwand en de kant met het raam als aanrecht, zodat je nog wat naar buiten kunt kijken eventueel terwijl je in de keuken bezig bent (2x 600mm geeft je 1280mm aan altijd beschikbare loopruimte). Dan is het opeens heel prettig werken en zeker geen straf om je in te begeven. De tafel plaats je dan ter hoogte van de trappenkast ongeveer en heb je een fijne woonkamer over.

Tot dusver mijn mening :+.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 05-07-2024 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Als iemand die in 2018 een zeer vergelijkbare nieuwbouwwoning heeft gekocht: DOEN! Het is zo tof om het huis gebouwd te zien worden, en je hebt genoeg tijd om te dromen van de inrichting. Kies elke optie die waarde toevoegt aan je woning, tenzij deze goedkoper is om later te realiseren (zoals een dakkapel). Zorg voor een overvloed aan stopcontacten en lege buizen naar elke kamer. Elke dag geniet ik als ik van de trap naar beneden loop. Het is precies zoals wij het wilden hebben.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IetsMetData
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Waar ik nu werk lijkt mijn toekomst te liggen wegens een gouden ketting vanuit Veldhoven. Enige waar ik met spijt naar kan kijken is dat de locatie mij niet aanstaat omdat mijn vrienden tov waar we nu wonen 10 minuten verder weg wonen.
Die 10 minuten overleef je wel ;) Spring op de fiets en je bent er zo (plus goed voor je conditie). Zo te horen zit je nu aan de rand van het dorp, waar mogelijk bij wordt gebouwd. Dus je bent zo in het groen, of als er wordt bijgebouwd, dan zit je in een leuke wijk (en ben je alsnog zo in de natuur).

Die gouden ketting uit Veldhoven is prima, thuiswerken zal vast kunnen (?)
Als ik het zo lees lijkt het me een prima optie! En ja, je eerste huis + hypotheek(gesprekken) kan beklemmend voelen met betrekking tot hypotheek. Zolang je het kan betalen, doen! En dan over mogelijk over 5-10 jaar kijken of jullie door kunnen/willen naar vrijstaand.

Oh en als je hypotheekadviseur niet aardig was, evt kennismaking met andere adviseur plannen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Jumpman schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:01:
Doen, als je jezelf op die locatie ziet wonen. Ik vind de prijs meevallen en je hebt dan een goed verkoopbare A+++ woning. En de komende jaren sowieso geen omkijken na m.b.t. verduurzamen.

Je kan nog wel wat besparen in je begroting (Zelf ook nieuw gebouwd).
€3k aan stopcontacten verplaatsen en loze leidingen, lijkt mij wat veel? Tuurlijk vraagt de aannemer van het project dat. Maar kan goedkoper, door bij de bouwaannemer tactisch alleen de leidingen te nemen die echt lastig zelf zijn te realiseren achteraf.
€7k voor afwerken muren? Dit kan ook goedkoper. Laatst net zo'n huis laten stuccen (inclusief plafonds en zolder) en witte verf er erop spuiten €6k.
Vloer kan wel wat duurder worden. Drie woonlagen egaliseren + goede PVC + plinten 10 cm hoog is €10k op zijn scherpst (als je niemand in die business kent).
Bedankt voor jouw inzicht! Ja en in mijn begroting zitten ook nog niet de raambekleding, die is denk ik ook aardig duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
frumper schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:07:
[...]

Die dubbele lasten vallen 'wel mee'... je betaalt niet de hele tijd tijdens de bouw al de gehele dubbele lasten...
pas tegen het einde als de laatste rekeningen vanuit de bouw op de mat vallen zal het misschien even lastig worden, maar dan heb je ook alweer 2x loonsverhoging gehad :+

Mooie locatie, geen gekke prijzen... uitbouw en dakkapel nemen en gaan!
Hoeveel dit zou worden is nog lastig in te schatten met het feit dat er geen info is over de grondkosten etc.. Ook als hij later de helft maar kost die dakkapel?

[ Voor 4% gewijzigd door BarendBotje op 05-07-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:09:
[...]

Besef dat de eerste twee jaar je alleen rente betaald over het deel dat uit het bouwdepot onttrokken is, je betaald niet gelijk de volle mep. Niet om je financiele situatie te baggetaliseren: als je over een paar jaar kinderen zou krijgen worden de lasten veel hoger, als je dan in je ruime huis met overzichtelijke hypotheek zit geeft dat veel rust.

Wat zou er mis zijn met de locatie?
Voor Eindhoven/ASML is Zaltbommel niet verkeerd, idem voor regio Utrecht.
Ben niet echt thuis in die locatie, ik woonde altijd 15min zuidelijker zodoende zal het minder als thuis voelen :) Groot voordeel is schoonouders op 10min wandelen of 2min met auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Icey schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:11:
[...]

Ik neem aan dat de hypotheek adviseur heeft uitgelegd hoe een bouwdepot werkt? Je hebt dus niet gelijk dubbele lasten. En ook die dubbel lasten kun je volgens mij een financiering voor krijgen (alleen niet aftrekbaar).

Ik ben absoluut geen financieel expert. Maar kijk vooral even naar jullie toekomstwensen. Kinderen bijv. of de mogelijkheid om minder te gaan werken of, nog leuker, een combinatie van beide.
Mwa ze vroeg vooral hoe we dat wilde financieren, had het idee dat de dame niet haar volledige tijd nam om ons goed te adviseren aangezien we eigelijk meer vroegen naar een financiele check. Zodoende vind ik het persoonlijk lastig in te schatten hoe dat precies werkt. Heb haar wel gezegd dat dit uit eigen middelen te betalen is, dit adviseerde zij ook. Hoe kan je het beste opzoek naar een goede/betere adviseur in deze?

Ik ben nogal carriere gedreven, mijn vriendin minder en zou op termijn als er kinderen zijn minder willen werken heb ik het idee. Maar dat is pas over 5+ jaar

[ Voor 7% gewijzigd door BarendBotje op 05-07-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Paprika schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:21:
Zelfs als je een tafel rechtstreeks tegen de andere wand (die met het raam) plaatst, kom je dan uit op een doorlooppad van maximaal een meter en die meter wordt ook gebruikt door de stoelen en de mensen die erop zitten. Oftewel, als je daar de tafel zou plaatsen en er zit iemand aan tafel, dan kun je al bijna niet meer bij de koelkast komen.
Die hoek van de keuken is inderdaad smal, je hebt minimaal 1m afstand nodig (denk aan de vaatwasser die open moet kunnen, koelkast en oven idem). Daar een tafel plaatsen gaat niet werken, zeker als je met meer dan twee bent.

Maximale uitbouw en gun jezelf de meerwerkoptie dubbele tuindeuren of schuifpui, later uitbouwen is lastig omdat de twee zijkanten van de achtermuur dragend lijken te zijn. Zelf zou ik de garage nog ombouwen tot extra kamer, die meerprijs is te overzien en je hebt het budget. My 2 ct... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Zoals Max Verstappen terecht zegt: if my auntie had balls she would be my uncle... :+

Een vergelijkbaar huis voor significant minder op een vergelijkbare locatie ga je niet vinden, filosoferen over politieke ontwikkelingen over 10 jaar heb je als 26 jarige niets aan. Met de huidige inflatie wordt 500k steeds 'minder', huur zal sowieso blijven stijgen.
De grap is dat ik de huidige verhuurder ken en hij de huur al 1.5 jaar (sinds wij erin zitten) niet verhoogd heeft. We zitten hier nu voor 1280 pm voor 110m2 appartement. Dat is in Den Bosch niet heel duur..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:30:
Ben niet echt thuis in die locatie, ik woonde altijd 15min zuidelijker zodoende zal het minder als thuis voelen :) Groot voordeel is schoonouders op 10min wandelen of 2min met auto
Als dit een ander draadje was zou ik vragen of je ons zit te trollen... :P
Dit huis is behoorlijk 'ideaal', enig idee hoeveel mensen ingetekend hadden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Paprika schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:21:
Als je nu huurt dan zou ik zeggen neem iedere goede kans die je krijgt aan (Paprika in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"). Verder heb ik zelf in mijn eentje particuliere huur en dik 2 jaar aan dubbele lasten (nieuwbouw) er nu eindelijk bijna opzitten, want ik krijg deze maand de sleutel. Meeste hypotheekverstrekkers betalen de rente van hetgeen er nog in je depot staat inderdaad terug, maar je lost wel al direct af en dat is ook niet gratis. Nadat alleen de grond is betaald valt het nog mee, maar wanneer de helft of meer van de termijnfacturen achter de rug zijn, zul je zien dat de rekening aardig begint op te lopen. Uiteindelijk is en blijft de betaalbaarheid een schatting die je alleen zelf kunt maken.

Verder ben ik het eens met @hoevenpe wat betreft de uitbouw. 2480mm breedte bij de keuken is gewoon weinig als je daar je tafel kwijt moet kunnen. Daar gaat sowieso al minimaal 600mm verdwijnen door de kastenwand en/of met (deels) aanrechtblad. Dan hou je dus 1880mm over. Zelfs als je een tafel rechtstreeks tegen de andere wand (die met het raam) plaatst, kom je dan uit op een doorlooppad van maximaal een meter en die meter wordt ook gebruikt door de stoelen en de mensen die erop zitten. Oftewel, als je daar de tafel zou plaatsen en er zit iemand aan tafel, dan kun je al bijna niet meer bij de koelkast komen. Wat ik zelf zou doen is de uitbouw erbij nemen en dan de kant waar nu de keuken is getekend gebruiken voor een hoge kastenwand en de kant met het raam als aanrecht, zodat je nog wat naar buiten kunt kijken eventueel terwijl je in de keuken bezig bent (2x 600mm geeft je 1280mm aan altijd beschikbare loopruimte). Dan is het opeens heel prettig werken en zeker geen straf om je in te begeven. De tafel plaats je dan ter hoogte van de trappenkast ongeveer en heb je een fijne woonkamer over.

Tot dusver mijn mening :+.
Dus je betaalt zegmaar de rente over wat je al betaald hebt voor de woning uit het depot? Dus grond en eventueel een fase aan opbouw. Maar de afbetaling van de hypotheek is dat dan ook over dat deel of over het gehele bedrag?

Met de indeling denk ik dat ik met mijn schoonmoeder moet gaan samenzitten, zij is binnenhuis intereur architect, die kan denk ik wel goed helpen bij ook jouw advies, wat ik enorm waardeer, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
IetsMetData schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:25:
[...]

Die 10 minuten overleef je wel ;) Spring op de fiets en je bent er zo (plus goed voor je conditie). Zo te horen zit je nu aan de rand van het dorp, waar mogelijk bij wordt gebouwd. Dus je bent zo in het groen, of als er wordt bijgebouwd, dan zit je in een leuke wijk (en ben je alsnog zo in de natuur).

Die gouden ketting uit Veldhoven is prima, thuiswerken zal vast kunnen (?)
Als ik het zo lees lijkt het me een prima optie! En ja, je eerste huis + hypotheek(gesprekken) kan beklemmend voelen met betrekking tot hypotheek. Zolang je het kan betalen, doen! En dan over mogelijk over 5-10 jaar kijken of jullie door kunnen/willen naar vrijstaand.

Oh en als je hypotheekadviseur niet aardig was, evt kennismaking met andere adviseur plannen?
Mwa ik woon er nu 25min vandaan (met de auto) dan is 35min met de auto nog wel te overzien, maar met de fiets (normale fiets) een beetje ver :+

Thuiswerken kan prima, maar verwacht meer verantwoordelijkheden, werk nu nog maar 2/3 dagen op kantoor ;)

Andere adviseur bij dezelfde aanbieder of een andere? Bij de bank of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:44
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:36:
[...]

Dus je betaalt zegmaar de rente over wat je al betaald hebt voor de woning uit het depot? Dus grond en eventueel een fase aan opbouw. Maar de afbetaling van de hypotheek is dat dan ook over dat deel of over het gehele bedrag?
Bij de notaris teken je de koopovereenkomst en vanaf dat moment betaal je de grond aan de verkopende partij. Stel dat de grond 250.000 euro kost en de bouw van het huis ook 250.000 euro, en je hebt geen eigen inbreng. Je hebt dan een bouwdepot van 250.000 euro. Hoewel je al hypotheek betaalt over het volledige bedrag van 500.000 euro, wordt de rente over het bedrag dat nog in het bouwdepot zit (250.000 euro) gecompenseerd. Dit betekent dat de rente die je betaalt over de 250.000 euro in het depot van je maandelijkse renteverplichting wordt afgetrokken. Naarmate je meer facturen van de aannemer betaalt, zal je maandelijkse renteverplichting stijgen, omdat het restant van je bouwdepot krimpt.

Mijn eerste tekst was niet geweldig. Oeps.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 05-07-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:33:
[...]

Die hoek van de keuken is inderdaad smal, je hebt minimaal 1m afstand nodig (denk aan de vaatwasser die open moet kunnen, koelkast en oven idem). Daar een tafel plaatsen gaat niet werken, zeker als je met meer dan twee bent.

Maximale uitbouw en gun jezelf de meerwerkoptie dubbele tuindeuren of schuifpui, later uitbouwen is lastig omdat de twee zijkanten van de achtermuur dragend lijken te zijn. Zelf zou ik de garage nog ombouwen tot extra kamer, die meerprijs is te overzien en je hebt het budget. My 2 ct... :)
Tja dat laatste is goed om te overwegen, kan inderdaad dat erbij trekken, maar dan denk ik dat het goed is om de keuken achter te plaatsen bij de tuin en dan de woonkamer voor. Een deur in de woonkamer naar een kantoor is een beetje apart.. :d maar zoals ik in een andere comment zei, ik denk dat de binnenhuis interieur architect skills van mijn schoonmoeder goed van pas komen dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:06
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:29:
Dus ja het is een unieke kans waar ik misschien niet besef hoe lastig je er op de huidige markt tussen komt, maar aan de andere kant twijfel ik of het misschien niet voordeliger is om een bestaande bouw te kopen. Scheelt volgens mijn snelle berekening ongeveer 30.000 euro aan kosten (renteverlies en een jaar aan huur)
Bestaande bouw kan je alleen 1:1 vergelijken als je een semi-nieuwbouw woning koopt die ook reeds gasloos is. In alle andere gevallen ga je de komende decennia de verduurzaming en stap naar gasloos nog moeten doen.

Ik heb een bestaande woning uit 1976 gekocht welke ik volledig verduurzaamd heb richting nieuwbouwnormen. Ondanks dat ik ontzettend veel zelf gedaan heb kom ik qua kosten (aankoop + verbouwing) hoger uit dan een vergelijkbare nieuwbouwwoning. Het verschil zit hem in de locatie en de afmeting van het perceel; die was voor ons bij nieuwbouw echt minder geweest.

Als jij met de locatie gelukkig bent zou ik voor 30k verschil echt geen bestaande bouw overwegen tenzij het al gasloos is of andere significante voordelen heeft.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:34:
[...]

Als dit een ander draadje was zou ik vragen of je ons zit te trollen... :P
Dit huis is behoorlijk 'ideaal', enig idee hoeveel mensen ingetekend hadden?
Nee, we waren op vakantie en we hadden geen financiele check, had de makelaar gebeld en die vertelde dat er zonder financiele check je er waarschijnlijk niet doorheen komt omdat er al teveel aanmeldingen met hiervoor zouden zijn ;) Of dat echt waar is weet ik niet.

Dus op de valreep op vakantie op de laatste dag om 14:00 de abn gebeld voor een gesprek wat om 15:00 kon plaatsvinden en om 16:30 hadden we de financiele check voor de deadline van 17:00. Uiteindelijk nu een toezegging, dus het lijkt allemaal heel toevallig en gelukkig samen te vallen. De krapte op de markt heb ik dus nog niet zelf ervaren waardoor ik misschien nu nog een beetje sceptisch ben.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IetsMetData
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Mwa ik woon er nu 25min vandaan (met de auto) dan is 35min met de auto nog wel te overzien, maar met de fiets (normale fiets) een beetje ver :+

Thuiswerken kan prima, maar verwacht meer verantwoordelijkheden, werk nu nog maar 2/3 dagen op kantoor ;)

Andere adviseur bij dezelfde aanbieder of een andere? Bij de bank of niet?
Met auto naar Veldhoven goed te doen. Ik interpreteerde richting de vrienden +10 extra minuten.
35 minuten reistijd is prima als je vaker op kantoor moet zijn (in mijn ogen).

Andere adviseur bij andere aanbieder, kan zowel bank als onafhankelijk zijn. Misschien zelfs allebei doen om wat meer gevoel te krijgen. (FYI, wij hebben zelf gesprekken gehad met 2 onafhankelijke aanbieders en 1x met ABN). Gesprekken lijken op elkaar, maar van 1e gesprek hadden we vragen (achteraf via mail gesteld etc) die we bij de volgende weer konden stellen en kijken hoe iemand daar antwoord op geeft.

Bedenk ook dat als je nieuwbouw hebt, je geen overdrachtsbelasting betaalt (die je wel zou hebben bij 5+ ton en kosten voor evt aankoopmakelaar ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:43:
De krapte op de markt heb ik dus nog niet zelf ervaren waardoor ik misschien nu nog een beetje sceptisch ben.......
Heb de afgelopen jaren meerdere keren ingetekend op nieuwbouwwoningen, kregen niet eens een gepersonaliseerde afwijzing (beste geïnteresseerde, heel veel interesse bel ons niet je staat op de reservelijst, bla bla).

Je hebt niet door hoeveel mazzel je hebt gehad... :)

Over een oude woning, onderschat de kosten niet:
Verbouwen als alternatief voor dure nieuwe woning? ‘Meer dan een ton nodig om huis onder handen te nemen’

Wat is dan verstandig? Toch de gok wagen en ondanks hoge prijzen een woning kopen? De kans dat prijzen ook weer snel kunnen instorten, is volgens Bokeloh niet echt waarschijnlijk. Het klopt dat we in vergelijking met andere landen relatief dure woningen hebben. Maar dat heeft verschillende oorzaken. Een goed draaiende economie, weinig aanbod van nieuwbouw terwijl de vraag groot is en fiscaal gunstige regels.

Het probleem is dat ook verbouwen flink duurder is geworden. Vrijsen: ,,Een ton was vroeger veel geld. Nu heb je er niet zomaar je hele huis mee onder handen genomen. En voor een echt klushuis, dus met als uitdaging de aanleg van nieuwe elektriciteit, isolatie, kozijnen, een warmtepomp en isolatie, daar mag je tegenwoordig wel 2 of 3 ton insteken.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 16:24
[...]

Extra/verplaatsen wcds(stopcontacten) stelt echt niks voor. Hou wel rekening met wcds voor zware keukenapparatuur. Iets voor tv, schemerlamp of radio verleng je gewoon vanaf bestaande punten. Een kookplaat moet echt vanaf de meterkast zijn eigen groep en dan wil je niet meer door de vloerverwarming of 3 tussenmuren. Een oplossing is loze leidingen laten leggen.
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:57:
[...]
10 minuten is niks, als je wat meer gesetteld raakt dan doe je dat ook maar 2 keer per week als je geluk hebt. Met kinderen zie je je vrienden sowieso nooit meer.

Nog wat om mee te nemen: nieuwbouw is geen peuleschilletje, keukens, dakkapellen, stoffering, elektra, 100 mannetjes over de vloer na de oplevering, foutjes, verhuizing etc etc. Nu jong en ongedwongen kan je daar een hoop energie in steken. Zorg wel dat je het een beetje leuk vindt, als de badkamer of keuken en het budget je niet echt zwaar interesseert laat het dan gewoon door de aannemer doen, dat scheelt een hoop gedoe. Met kleine kinderen later zo'n project doen is weer een ander verhaal.

Ik wil je niet ongerust maken maar je klinkt nog piepjong en ambitieus, dat is mooi en fijn als je alles snel 'financieel inhaalt', denk serieus en goed na over hoe je zaken regelt met partner en mogelijke einde relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
jnr24 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Extra/verplaatsen wcds(stopcontacten) stelt echt niks voor. Hou wel rekening met wcds voor zware keukenapparatuur. Iets voor tv, schemerlamp of radio verleng je gewoon vanaf bestaande punten. Een kookplaat moet echt vanaf de meterkast zijn eigen groep en dan wil je niet meer door de vloerverwarming of 3 tussenmuren. Een oplossing is loze leidingen laten leggen.

[...]

10 minuten is niks, als je wat meer gesetteld raakt dan doe je dat ook maar 2 keer per week als je geluk hebt. Met kinderen zie je je vrienden sowieso nooit meer.

Nog wat om mee te nemen: nieuwbouw is geen peuleschilletje, keukens, dakkapellen, stoffering, elektra, 100 mannetjes over de vloer na de oplevering, foutjes, verhuizing etc etc. Nu jong en ongedwongen kan je daar een hoop energie in steken. Zorg wel dat je het een beetje leuk vindt, als de badkamer of keuken en het budget je niet echt zwaar interesseert laat het dan gewoon door de aannemer doen, dat scheelt een hoop gedoe. Met kleine kinderen later zo'n project doen is weer een ander verhaal.

Ik wil je niet ongerust maken maar je klinkt nog piepjong en ambitieus, dat is mooi en fijn als je alles snel 'financieel inhaalt', denk serieus en goed na over hoe je zaken regelt met partner en mogelijke einde relatie.
Dat laatste is interessant en denk ik het belangrijkste om goed vast te leggen, want 100% zeker van een relatie kan ik niet zijn, dat zit in mij en ligt niet perse aan de relatie, ik zie overal beren op de weg.

Echter is een huis denk ik minder bindend dan een kind krijgen, zodoende ben ik niet heel bang wanneer de relatie over zou kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Heb de afgelopen jaren meerdere keren ingetekend op nieuwbouwwoningen, kregen niet eens een gepersonaliseerde afwijzing (beste geïnteresseerde, heel veel interesse bel ons niet je staat op de reservelijst, bla bla).

Je hebt niet door hoeveel mazzel je hebt gehad... :)

Over een oude woning, onderschat de kosten niet:

[...]
Nee precies, en met de huidige huurwet ben ik benieuwd wat dat gaat doen op de woningmarkt, er zal meer verhuurde panden te koop komen en dus meer mensen bij gebrek aan huurwoningen de koopmarkt op drijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@BarendBotje
Kan de topictitel al veranderd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32

_Arthur

blub

Als je nu in DB woont; stel je zelf de vraag hoe belangrijk het is om alle faciliteiten van de stad dichtbij te hebben. Nu doe je mogelijk veel op de fiets in de stad. Of je loopt zelfs even naar het centrum toe.

Zaltbommel heeft natuurlijk ook een centrum met een terrasje, maar toch 'anders' dan DB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
It takes 2 to tango :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04
Uitbouw absoluut doen; dakkapel, zonnepanelen, extra WCD's achteraf laten doen (idd veel goedkoper, en de dakkapellen maker geeft garantie op de kapel - tip gezien omgeving: van Grinsven Kruisstraat - je zult misschien een half jaar moeten wachten maar die doen het netjes).

De omgeving waar je zit is volgens mij prima - ik zit in Den Bosch net over de rivier (edit; haha, lees net dat je daar zelf ook woont nu), dat is met wat goede wil prima te fietsen als je een dagje naar een stadscentrum wilt. Utrecht is met de auto dichtbij enz. Je kunt nog even checken hoe je zit ten opzichte van bedrijven met kassen, dat kan soms wat licht/geluid/geuroverlast geven. Maar ik denk niet te druk om maken als je vrijstaand zit.

Klinkt als een prima deal.

Tenzij de huizenmarkt compleet instort ga je hier niet snel verlies op maken (en zo wel dan heb je ook in een ander huis hetzelfde probleem dus tja). Sowieso is het dan pas een probleem als je wilt verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:59:
Als je nu in DB woont; stel je zelf de vraag hoe belangrijk het is om alle faciliteiten van de stad dichtbij te hebben. Nu doe je mogelijk veel op de fiets in de stad. Of je loopt zelfs even naar het centrum toe.

Zaltbommel heeft natuurlijk ook een centrum met een terrasje, maar toch 'anders' dan DB.
Tja ik woon op het puntje van den bosch, de maaspoort, aan de maas, is 27 minuten fietsen naar het centrum van Den Bosch. Doe het welliswaar veel op de fiets, maar ook vaak de bus

Zaltbommel zou op 10min fietsen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:59:
Uitbouw absoluut doen; dakkapel, zonnepanelen, extra WCD's achteraf laten doen (idd veel goedkoper, en de dakkapellen maker geeft garantie op de kapel - tip gezien omgeving: van Grinsven Kruisstraat - je zult misschien een half jaar moeten wachten maar die doen het netjes).

De omgeving waar je zit is volgens mij prima - ik zit in Den Bosch net over de rivier (edit; haha, lees net dat je daar zelf ook woont nu), dat is met wat goede wil prima te fietsen als je een dagje naar een stadscentrum wilt. Utrecht is met de auto dichtbij enz. Je kunt nog even checken hoe je zit ten opzichte van bedrijven met kassen, dat kan soms wat licht/geluid/geuroverlast geven. Maar ik denk niet te druk om maken als je vrijstaand zit.

Klinkt als een prima deal.

Tenzij de huizenmarkt compleet instort ga je hier niet snel verlies op maken (en zo wel dan heb je ook in een ander huis hetzelfde probleem dus tja). Sowieso is het dan pas een probleem als je wilt verkopen.
En als kers op de taart is er nu een snelfietspad die gebouwd wordt tussen Zaltbommel en Den Bosch, dus dan is een elektrische fiets aanschaffen ook leuk om makkelijk en snel in den bosch te zijn

Er zit wel een landelijk steigerhout bedrijf achter, weet niet of ze daar een houtzagerij hebben oid wat herrie geeft..

[ Voor 4% gewijzigd door BarendBotje op 05-07-2024 11:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:03:
En als kers op de taart is er nu een snelfietspad die gebouwd wordt tussen Zaltbommel en Den Bosch, dus dan is een elektrische fiets aanschaffen ook leuk om makkelijk en snel in den bosch te zijn
Wie is hier nu wie aan het overtuigen... ;)

Jumbo op 1km, station op 2km, oude kern Zaltbommel 3km.
Allemaal op wandel/fietsafstand, met uitzicht op weilanden en binnen 1 minuut op de A2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Wie is hier nu wie aan het overtuigen... ;)

Jumbo op 1km, station op 2km, oude kern Zaltbommel 3km.
Allemaal op wandel/fietsafstand, met uitzicht op weilanden en binnen 1 minuut op de A2.
Ja ik ben een zuinigerd en als ik van huidig uitgave patroon
Huidige situatie voor mijzelf:
30% vaste lasten
20% variabele lasten
50% beleggen

terugval naar minder dan voelt dat pijnlijk.

Maar het feit dat ik in zo een luxe positie zit en een ieder hier belast met mijn vraagstuk is zo een uitzonderlijke positie dat ik eigenlijk met weinig aarzelen ja zou moeten zeggen. Ik moet dit eerst bespreken met mijn vriendin, zij is wel op dit moment op zoek naar een andere baan. Zou dit problemen kunnen veroorzaken? Ik zou dit namelijk niet in mijn eentje kunnen dragen 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-08 09:15
Bestaande woning en nieuwbouw kan ik kort over zijn. Ben ook bezig met nieuwbouw en kom uit een jaren 70 woning. En iedereen om me heen ken ik in nieuwbouw, absurd veel meer comfort. Natuurlijk is alles heel persoonlijk, als je echt van oude woningen qua karakter wil hebben... tsja.

Het is wel jammer dat het geen A++++ is (minor detail), maar sowieso heb je lage stook kosten. Vloerverwarming is heel erg fijn, hopelijk ook boven vloerverwarming en niet van die domme COP1 elektrische radiatoren.

Aanbouw is echt een typisch nieuwbouw marge booster voor het bouwbedrijf, dat is gewoon vies altijd. Maar goed, later erbij bouwen is veel duurder. En het scheelt enorm in ruimte beneden. Dus doen, ook al krijg ik der altijd een vieze smaak van in mijn mond. Sowieso met alle meerwerk opties proberen ze de marges te boosten, want daar zitten enorme winsten op.

Bij mijn broertje ook: Extra balkon, Hekje, Deur naar balkon + balkon vloer: 10K !!!

Kijk ik zelf ben niet zo van het kopen op 2 salarissen maar wat kun je anders tegenwoordig als jong stel.
Mooie toegang tot de A2 richting utrecht en 's-hertogenbosch. Qua werk dus best veel opties.

Weet verder niet hoe het zit met onderwaterpeil, en de rivieren etc. (Niet bekend mee of die daar makkelijk kunnen uitbreken.)

Verder mooi huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:51:
[...]

27k voor 2,4m extra is een koopje. Achteraf kost dat 80k en dat zijn extra meters die hun waarde behouden.

Besef dat TS anders waarschijnlijk tegen de muur van zijn buren zit aan te kijken, deels op zijn eigen grond. 125m2 of 112m2 maakt best een verschil.
Dat is waar hoor, maar persoonlijk ben ik geen fan van uitbouwen. Dan is het gewoon 27k extra :+

Als een woning een goede basis heeft merk ik persoonlijk dat de ruimte op de benedenverdieping groot genoeg is, zeker met een garage ernaast. Ik mis dan vooral ruimte op locaties als de badkamer, de zolder door schuine daken en de schuur die te klein is (al heb je hier een garage). Zelfs met kinderen is de woonkamer hier ruim zat. Uitbouwen kost vaak een hoop buitenruimte, iets waar ik zelf enorm van geniet. Maargoed, dat is voor iedereen anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
Immutable schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:11:
Bestaande woning en nieuwbouw kan ik kort over zijn. Ben ook bezig met nieuwbouw en kom uit een jaren 70 woning. En iedereen om me heen ken ik in nieuwbouw, absurd veel meer comfort. Natuurlijk is alles heel persoonlijk, als je echt van oude woningen qua karakter wil hebben... tsja.

Het is wel jammer dat het geen A++++ is (minor detail), maar sowieso heb je lage stook kosten. Vloerverwarming is heel erg fijn, hopelijk ook boven vloerverwarming en niet van die domme COP1 elektrische radiatoren.

Aanbouw is echt een typisch nieuwbouw marge booster voor het bouwbedrijf, dat is gewoon vies altijd. Maar goed, later erbij bouwen is veel duurder. En het scheelt enorm in ruimte beneden. Dus doen, ook al krijg ik der altijd een vieze smaak van in mijn mond. Sowieso met alle meerwerk opties proberen ze de marges te boosten, want daar zitten enorme winsten op.

Bij mijn broertje ook: Extra balkon, Hekje, Deur naar balkon + balkon vloer: 10K !!!

Kijk ik zelf ben niet zo van het kopen op 2 salarissen maar wat kun je anders tegenwoordig als jong stel.
Mooie toegang tot de A2 richting utrecht en 's-hertogenbosch. Qua werk dus best veel opties.

Weet verder niet hoe het zit met onderwaterpeil, en de rivieren etc. (Niet bekend mee of die daar makkelijk kunnen uitbreken.)

Verder mooi huis.
Wij hebben een jaren 70 woning, mijn partner wilde geen nieuwbouw en dat konden we ook niet betalen toen. Hoewel jaren 70 ook wat voordelen heeft, merk je gewoon dat het oud is. Niet dat oud per se slecht is, maar je hebt minder mogelijkheden. Allerlei 'moderne' zaken kun je nu gelijk goed regelen ipv dat je er hier omheen moet werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 16:24
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:10:
[...]

30% vaste lasten
20% variabele lasten
50% beleggen

..
Dat huis is de beste belegging, dus je rekent :
huur nu > wordt rente na aftrek straks. (en die wordt steeds lager afh v hypotheekvorm)
belastingen en verzekeringen iets meer

Nogmaals, bedenk dus hoe je 'belegging' in het huis verdeelt met je partner. Je hoeft niet elke euro nauwkeurig en argwanend bij te houden, maar als je huis 50/50 gaat en je legt niet vast of houdt niet bij wat er is afgelost of vooraf is ingestoken dan kan het gewoon vervelend worden. Denk ook aan al het geld in stoffering, tuin, bestrating, etc.

En als geen ubercontrolfreak bent die elke dag ook nog eens de tijd heeft alles bij te houden en te controleren, sluipen dat soort ongewenste verdelingen erin. Je doet lekker gul en lief naar je lieve vrouwtje en het lieve kindje en op een dag is het ineens allemaal niet meer zo leuk. (Of raak jij gokverslaafd, vreemde (dure) hobbies, ziek, zij depressief, kinderen erg veel zorg nodig, opvang wordt onmogelijk etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
jnr24 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:28:
[...]

huur nu > wordt rente na aftrek straks. (en die wordt steeds lager afh v hypotheekvorm)

Nogmaals, bedenk dus hoe je 'belegging' in het huis verdeelt met je partner. Je hoeft niet elke euro nauwkeurig en argwanend bij te houden, maar als je huis 50/50 gaat en je legt niet vast of houdt niet bij wat er is afgelost of vooraf is ingestoken dan kan het gewoon vervelend worden. Denk ook aan al het geld in stoffering, tuin, bestrating, etc.

En als geen ubercontrolfreak bent die elke dag ook nog eens de tijd heeft alles bij te houden en te controleren, sluipen dat soort ongewenste verdelingen erin. Je doet lekker gul en lief naar je lieve vrouwtje en het lieve kindje en op een dag is het ineens allemaal niet meer zo leuk. (Of raak jij gokverslaafd, vreemde (dure) hobbies, ziek, zij depressief, kinderen erg veel zorg nodig, opvang wordt onmogelijk etc etc)
Bedankt voor de waarschuwing, echter let ik nu teveel op de centen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Immutable
jnr24 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Kijk in alle blije gedachten en in de wolken zijn moet je dit gesprek eigenlijk wel houden ook al is het niet leuk. Wat doen we als we uit elkaar gaan met het huis. Natuurlijk kan deze situatie veranderen met kind.
Misschien toch kiezen voor lineaire hypotheek, los je in het begin veel meer af en dus bouw je veel meer op.

Want het probleem met annuïteiten met 2 personen is, dat je uiteindelijk wel de hypotheek moet opbreken. En dan heb je in het begin alleen maar rente lopen betalen en geen aflossing.
Terwijl met lineair je al een stuk afgelost hebt.

Achteraf heb ik zelf ook spijt dat ik niet voor lineair ben gegaan. Maar goed.
Totale kosten zijn ook lager over 30 jaar.

Dit gesprek moet er eigenlijk voor zorgen dat je keuzes maakt zodat je er allebei bij een breuk er beter vanaf komt dan wanneer je bepaalde keuzes niet hebt gemaakt. Het moet dus win-win worden bij een ... wat vervelende situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Maar mijn vorige vraag sneeuwde een beetje onder. Mijn vriendin is nu aan het rondkijken naar een andere baan, hoe moeten we hier rekening mee houden op dit moment?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Ik moet dit eerst bespreken met mijn vriendin, zij is wel op dit moment op zoek naar een andere baan. Zou dit problemen kunnen veroorzaken? Ik zou dit namelijk niet in mijn eentje kunnen dragen 8)7
Eerste keer hypotheek gok ik? Ja dit maakt uit. Ga eens naar een hypotheek-adviseur (ik kan wel een DM'en in Den Bosch als je wilt, kleine zelfstandige). Of gewoon langs de bekende ketens.

Het rare met hypotheken is dat je iets afsluit voor 30 jaar, maar gebaseerd op een zeer belangrijke momentopname. Op dat moment moet even alles kloppen. De dag erna kun je je baan opzeggen, beginnen als zelfstandige, whatever. Maar daarvoor vooral even geen gekke dingen doen.

Dus als je nu een vast contract hebt beiden, zou ik vooral even niet wijzigen tenzij dat ook zo blijft. En zoveel mogelijk uren op het contract hebben (niet een dag minder gaan werken). En in een proefperiode een hypotheek afsluiten is ook moeizaam.

Sowieso moet je nadenken over trouwen of een samenlevingscontract dan. Want anders kijkt een hypotheekverstrekker ook moeilijk als je het op beide inkomens wilt doen. En de eigendomsverhouding van het huis, indien niet 50/50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:34:
Maar mijn vorige vraag sneeuwde een beetje onder. Mijn vriendin is nu aan het rondkijken naar een andere baan, hoe moeten we hier rekening mee houden op dit moment?
Welke regio kijkt ze?
Als de reistijd acceptabel is geen enkel probleem.

Zorg dat de financiering rond is voordat ze haar huidige baan opzegt, of een nieuwe baan heeft die je mee kunt nemen in de berekening. Als ik jouw vakgebied inschat krijg je die hypotheek zonder veel moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Zolang ze een baan heeft, met vast contract geen rekening mee houden. De bedoeling is om baan te wisselen om in salaris achteruit te gaan? Of vooruit? Wat is de doelstelling? carrière maken?
Kan ze eventueel bij de nieuwe baan gelijk een vast contract afdwingen? Allemaal situaties.

Natuurlijk deze situatie verandering doen NA aankoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 05-07-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Meer wat zijn de specs van de woning? Als de woning goedkope plastic kozijnen heeft en met dunne houten gevelelementen waar een baksteen sierstripje wordt opgeplakt, dan zou ik zeggen laat iemand anders ergelukkig mee worden. Traditionele bouwwijze met houten kozijnen, PIR-isolatie. Maar ook ingebouwde rafstores of rolluiken (wat een must is bij een energie zuinige woning). Dan kun je het overwegen maar blijft veel geld voor een doodeenvoudig rijtjeshuis waarvan de stichtingskosten minder dan 2 ton zijn.

En dan nog op die leeftijd een giga schuld aangaan. Kun je geen betere dingen doen? Bijv. Jaartje backpacken of in het buitenland gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:34:
[...]

Eerste keer hypotheek gok ik? Ja dit maakt uit. Ga eens naar een hypotheek-adviseur (ik kan wel een DM'en in Den Bosch als je wilt, kleine zelfstandige). Of gewoon langs de bekende ketens.

Het rare met hypotheken is dat je iets afsluit voor 30 jaar, maar gebaseerd op een zeer belangrijke momentopname. Op dat moment moet even alles kloppen. De dag erna kun je je baan opzeggen, beginnen als zelfstandige, whatever. Maar daarvoor vooral even geen gekke dingen doen.

Dus als je nu een vast contract hebt beiden, zou ik vooral even niet wijzigen tenzij dat ook zo blijft. En zoveel mogelijk uren op het contract hebben (niet een dag minder gaan werken). En in een proefperiode een hypotheek afsluiten is ook moeizaam.

Sowieso moet je nadenken over trouwen of een samenlevingscontract dan. Want anders kijkt een hypotheekverstrekker ook moeilijk als je het op beide inkomens wilt doen. En de eigendomsverhouding van het huis, indien niet 50/50.
50/50 was niet het plan, eerder 60/40 of 70/30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Welke regio kijkt ze?
Als de reistijd acceptabel is geen enkel probleem.

Zorg dat de financiering rond is voordat ze haar huidige baan opzegt, of een nieuwe baan heeft die je mee kunt nemen in de berekening. Als ik jouw vakgebied inschat krijg je die hypotheek zonder veel moeite.
Utrecht / Den Bosch, ze werkt in de marketing! Mocht iemand nog een leuke marketing collega zoeken ;) Niet perse mijn vakgebied dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Immutable schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:36:
[...]

Zolang ze een baan heeft, met vast contract geen rekening mee houden. De bedoeling is om baan te wisselen om in salaris achteruit te gaan? Of vooruit? Wat is de doelstelling? carrière maken?
Kan ze eventueel bij de nieuwe baan gelijk een vast contract afdwingen? Allemaal situaties.

Natuurlijk deze situatie verandering doen NA aankoop.
Ze wilt naar een iets groter bedrijf met iets meer verantwoordelijkheden waar ze meer kan leren. Niet perse veel meer verdienen gelijk of iets meer is goed. Zij is niet carriere gedreven, als ze maar werkt doet wat ze leuk vindt en niet uitgebrand thuis komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Autonoesis schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:36:
Meer wat zijn de specs van de woning? Als de woning goedkope plastic kozijnen heeft en met dunne houten gevelelementen waar een baksteen sierstripje wordt opgeplakt, dan zou ik zeggen laat iemand anders ergelukkig mee worden. Traditionele bouwwijze met houten kozijnen, PIR-isolatie. Maar ook ingebouwde rafstores of rolluiken (wat een must is bij een energie zuinige woning). Dan kun je het overwegen maar blijft veel geld voor een doodeenvoudig rijtjeshuis waarvan de stichtingskosten minder dan 2 ton zijn.

En dan nog op die leeftijd een giga schuld aangaan. Kun je geen betere dingen doen? Bijv. Jaartje backpacken of in het buitenland gaan werken?
KOZIJNEN, RAMEN EN DEUREN
Buitenkozijnen
1. De buitenkozijnen worden, voor zover niet anders omschreven, uitgevoerd in hardhout.
2. De paneelvullingen in de buitenkozijnen worden, daar waar van toepassing, uitgevoerd in
ondoorzichtig gekleurd enkel glas voorzien van een geïsoleerde achterconstructie.

Binnendeurkozijnen / Binnendeuren
1. Voor zover niet anders omschreven worden de binnendeurkozijnen van de woning uitgevoerd
in nagenoeg verdiepingshoge gelakte stalen kozijnen, kleur kristalwit.

Betere dingen doen dan nu een huis kopen denk ik niet dat er is, als je over een jaar of 3 een ton overwaarde zou hebben kan je best lang een reis maken :)

[ Voor 7% gewijzigd door BarendBotje op 05-07-2024 11:48 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:39:
Tip van een oude rot: gewoon 50/50 eigendom, gelijkwaardig zodat je niet vooraf een 'hypotheek' legt op je relatie. Je vriendin heeft ook een goede baan, probeer het iets minder met een Excel spreadsheet te benaderen.

Mocht je ooit uit elkaar gaan dan is die 10 procent overwaarde het laatste waar je over inzit, zeker als tzt kinderen in het spel zijn. Spreek uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Tip van een oude rot: gewoon 50/50 eigendom, gelijkwaardig zodat je niet vooraf een 'hypotheek' legt op je relatie. Je vriendin heeft ook een goede baan, probeer het iets minder met een Excel spreadsheet te benaderen.

Mocht je ooit uit elkaar gaan dan is die 10 procent overwaarde het laatste waar je over inzit, zeker als tzt kinderen in het spel zijn. Spreek uit ervaring.
Tja lastig, nu doen we het 50/50, maar moet ik dan ook 50/50 inleggen of naar verhouding van inkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:48:
Tja lastig, nu doen we het 50/50, maar moet ik dan ook 50/50 inleggen of naar verhouding van inkomen?
Ik heb het niet over jullie huishoudboekje, dat doe je naar ratio van inkomen.
Het gaat over het huis, zorg dat je beide gelijkwaardig eigendom daarvan hebt.

Nu kan je alles nog tot achter de komma uitrekenen, als er ooit kinderen komen is dat veel lastiger.
Wij hebben een gemeenschappelijke rekening, daar storten we beide op naar ratio van inkomen en doen we alles van. Huis en andere zaken gewoon 50/50 bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:52:
[...]

Ik heb het niet over jullie huishoudboekje, dat doe je naar ratio van inkomen.
Het gaat over het huis, zorg dat je beide gelijkwaardig eigendom daarvan hebt.

Nu kan je alles nog tot achter de komma uitrekenen, als er ooit kinderen komen is dat veel lastiger.
Wij hebben een gemeenschappelijke rekening, daar storten we beide op naar ratio van inkomen en doen we alles van. Huis en andere zaken gewoon 50/50 bezit.
Hmm ja vind ik lastig om heeeeel eerlijk te zijn, snap dat dat rationeel het eerlijkste is naar elkaar, maar als zij ervoor kiest om nu 4 dagen te werken tegen een lager salaris waarom zou ik dat compenseren door meer bij te dragen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ik denk dat alles voorbij 60/40 tricky is in principe (willen verstrekkers niet), maar dit soort dingen weet elke adviseur wel uit zijn/haar hoofd.

Je moet het daar zelf ook over eens worden met elkaar wat eerlijk is, uiteraard. Stel je gaat uit elkaar, wat is dan ieders situatie? Is handiger om over na te denken als het totaal niet aan de orde is.

Een huis kopen met iemand waarmee je op moment van afsluiten (nog) geen samenlevingscontract hebt is uitermate risicovol, dus denk daar vooral ook over na, als je dat niet al hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:53:
Hmm ja vind ik lastig om heeeeel eerlijk te zijn, snap dat dat rationeel het eerlijkste is naar elkaar, maar als zij ervoor kiest om nu 4 dagen te werken tegen een lager salaris waarom zou ik dat compenseren door meer bij te dragen. :/
Er zijn allerlei redenen voor aan te dragen, zeker als er ooit kinderen in het spel komen. Zie hier een leuk topic:

Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

Moet je het zeker met elkaar over hebben!

Vaak is eigendom huis gewoon 50/50, maar je kunt natuurlijk van alles afspreken over wie welk deel van de hypotheek, auto, verzekeringen, gemeentelijke belastingen, boodschappen, en weet ik welke andere vaste lasten betaalt. Zie bovenstaand topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:17
[...]

Dat was ook ons plan, maar na wat informatie daarover te hebben gevonden en met onze notaris gesproken te hebben, zijn we gewoon voor 50/50 gegaan. Zoals genoemd: dit is fijner voor de hypotheekverstrekker en ook bij de belastingaangifte 'klopt' het.

Ik ga er vanuit dat jullie een samenlevingscontract gaan opstellen (?) in dat geval is daar heel veel ruimte om afspraken te maken, volledig op de wijze die je zelf wilt. Als 1 van jullie 2en meer geld inlegt, dan kan je opschrijven dat dit bedrag terugverdeeld moet worden bij het verbreken van een relatie, mits het binnen <10 jaar is ofzoiets.

Hoe dan ook iets om het samen goed over te hebben, worst-case scenario's bespreken is niet leuk maar wel essentieel. Je zal er beide akkoord mee moeten zijn :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-08 18:12
Baan zonder proeftijd is in principe oke. Volgens mij nemen sommige geldverstrekkers zelfs het inkomen van het toekomstige dienstverband mee mits dit binnen 6 maanden ingaat.

Nationale Nederlanden had ons is 2021 een hypotheek verstrekt terwijl ik mijn baan al had opgezegd en mijn nieuwe dienstverband nog moest in gaan. Weet alleen niet precies wat dit voor de maximale hypotheek deed (mijn inkomen ging iets omlaag).

Verder las ik nog iets over de angst voor dubbele lasten.

Dubbele lasten zijn best pittig. Je kunt echter bij een aantal verstrekkers 2,5%-4% van de koopsom meefinancieren voor de dubbele lasten.

Bij een koopsom van 600k is dat dus 24.000 eur. Dit komt naast de rentevergoeding over het depot. Dempt dus de lasten behoorlijk. Bij ABN tellen ze dat ook nog op bij de woningwaarde én het zit in depot, gebruik je het niet dan kost het niet meer dan de aflossing want je beurt er ook weer rente over.

Verder mijn snelle blik op de woning:

Hoek, garage en redelijk perceel. Perfect voor doorstromers die een appartementje verkopen en met een ton of 2 aan overwaarde gaan shoppen. Dus als je die carrière stappen maakt heb je ook nog een interessant huis te verkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Laapo op 05-07-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eens met anderen op dit forum. Als instapper prima woning en over 7 á 8 jaar kun je lekker doorstromen door je flinke overwaarde.

Zo doen wij het nu ook. Alleen geen nieuwbouw meer, project wat wij laatst zagen was pas over 24 maanden klaar, wijk zelf pas over 4 jaar. En er moet zoveel gebeuren, geen zin meer in.

Dus aan het kijken naar bestaande bouw, nadeel is minder energieneutraal, maar dat weegt voor ons niet op tegen de voordelen van het huis is af en de buurt leeft.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
Voor heel veel mensen zou dit gewoon altijd een mooie woning zijn, niet alleen als instapper
en over 7 á 8 jaar kun je lekker doorstromen door je flinke overwaarde.
En dit is natuurlijk wel een beetje voorbarig, want normaal gesproken (in een normale markt) zou de overwaarde alleen de inflatie plus aflossing zijn. We weten niet hoe het over 7 a 8 jaar is.
Maar goed stel dat huizenprijzen niet meer zo stijgen (of zelfs dalen door hogere renten/oorlog weet ik het wat) dan zou een volgend huis ook minder duur zijn. Dus ik zou niet al te veel blindstaren op "overwaarde".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-08 22:25
[...]

30% vaste lasten
20% variabele lasten
50% beleggen

Vond dit rijtje % wel leuk want ;
Huren is immers 100% weggooien
Alles is eng maar wel 50% beleggen 😉

Doen! Je begint letterlijk en figuurlijk iets op te bouwen ( leven en vermogen ) je zal een keer moeten beginnen aan dit grote mensen leven dus hoe eerder hoe beter.
Die uitbouw zeker doen , was een goeie tip hierboven dat je kans hebt tussen de muren te komen als de buren het ook doen en 8.5m is niet ruim ( eettafel kerstboom speelhoek ) en later doen kost je eerder 60k.
Dakkapel juist later doen pas met kids , incl zolder indelen nu blijft de zolder wss leeg . Zorg wel voor een dakraam bijv.
Ik hoop dat die optie van muurtje weglaten op de 1e verdieping geld oplevert ipg geld kost 😅

Bestaande bouw kan je nog wel van de overdrachtsbelastingsregeling gebruik maken
en alles zit al in het huis maar als je dan iets gaat verbouwen ben je ook €xxxxxx kwijt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou als ik jou was echt voor de nieuwbouw gaan.

De kosten van bestaand huis betreft onderhoud, isoleren, energie kosten zijn gauw stukken hoger.

Vergeet ook niet inflatie en arbeid wat steeds duurder wordt.

Je had het over een keuken van 17k. Dat hoeft echt niet. Vaak is het ook voordeliger om door een concurrerende keukenboer een keuken neer te laten zetten dan door de partij die zich er in heeft gekocht.
Extra loze leidingen leggen naar elke kamer zal ik zeker doen. Ik weet wat bij dat bedrijf kost. Maar 8 jaar geleden betaalde ik 65 euro voor loze leiding, 95 extra stopcontact, 30 euro verlagen van een stopcontact.
Men zij toen ook dat het goedkoper is omdat later te laten doen. Nauw ik kan je vertellen dat een elektromonteur voordat bedrag in deze tijd nog eens niet bij je komt kijken.
Plus dat in zo nieuwbouw woning ook alles superstrak is ten opzichte van een oude woning waardoor je meteen ziet wanneer er gebeund is.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-08 22:26
Is een huis van +/- 6 ton tegenwoordig een instappertje ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:21
Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:36:
Ik zou als ik jou was echt voor de nieuwbouw gaan.

De kosten van bestaand huis betreft onderhoud, isoleren, energie kosten zijn gauw stukken hoger.

Vergeet ook niet inflatie en arbeid wat steeds duurder wordt.

Je had het over een keuken van 17k. Dat hoeft echt niet. Vaak is het ook voordeliger om door een concurrerende keukenboer een keuken neer te laten zetten dan door de partij die zich er in heeft gekocht.
Extra loze leidingen leggen naar elke kamer zal ik zeker doen. Ik weet wat bij dat bedrijf kost. Maar 8 jaar geleden betaalde ik 65 euro voor loze leiding, 95 extra stopcontact, 30 euro verlagen van een stopcontact.
Men zij toen ook dat het goedkoper is omdat later te laten doen. Nauw ik kan je vertellen dat een elektromonteur voordat bedrag in deze tijd nog eens niet bij je komt kijken.
Plus dat in zo nieuwbouw woning ook alles superstrak is ten opzichte van een oude woning waardoor je meteen ziet wanneer er gebeund is.
Dat was dan een koopje, ik was al ruim over de 100 euro per loze leiding kwijt en naar zolder bijna 200 euro en per stopcontact ook ergens rond 150 euro en ditto bedrag voor verplaatsen. Heb inmiddels al projecten gezien waarbij het richting 250 gaat per leiding, alleen was het daar wel standaard in 21 of 23mm dus dat is wel erg fijn.

Maar als je elke kamer loze leiding doet + per verdieping paar stopcotnacten ben je zomaar 2/3K kwijt.

Mijn tip zou zijn als ervaringsdeskundige van 1 nieuwbouw woning om op zolder wel meerdere te doen ondanks de prijs. Wij hadden zolder kaal laten opleveren en daarna zelf verbouwd maar daar zonnepanelen was mijn enige loze leiding al bezet geraakt omdat upgrade van 1 fase naar 3 fase had en toen moest ik met heel veel gedoe nieuwe leiding naar boven krijgen.
Inverted_World schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:52:
[...]

Instapper voor specifieke doelgroep :+

[ Voor 5% gewijzigd door SirMemeAlot op 05-07-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Meeste buizen lopen ook door de dekvloer. En de schacht willen ze bij veel nieuwbouw woning ook dicht storten.
Bestaand bedrading gebruiken ze vaak flex buis waardoor extra aders bij trekken niet zo makkelijk gaat.

Het hangt af wat de werkzaamheden zijn, gaat enke stopcontact een stukje verplaatsen of een extra stopcontact in een muur waar nog helemaal geen stopcontact zit.
Loze leidingen helemaal van de andere kant van de woning naar de meterkast?
Daarnaast is wel fijn werken wanneer je direct aan te gang kunt gaan met de mooie vlakke muren.

Bij een nieuwbouw huis heb je zeker meer dat genoeg te doen. Soms kan je sommige dingen beter voor wat meer geld laten doen dan dat je andere dingen moet uitbesteden.
Dubbele lasten is ook weggegooid geld waardoor ook gunstig kan zijn dat de woning vrij compleet wordt opgeleverd zodat je snel kunt verhuizen.

Uitbouw tussen woning is een no brainer omdat je anders tussen twee muren terecht kunt komen. Bij een hoek of 2 onder 1 kap is dit al wat minder erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
Inverted_World schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:52:
[...]

Qua bedrag nee , je kan ergens anders ( locatie locatie locatie ) vast vrijstaand wonen voor 6ton

Qua huis is dit idd starter/standaard afmetingen . De hoek en garage zijn plus/bonus/luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:58
BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:29:
Dit is geopend in het woningmarkt draadje, maar voorzie dat dit te groot is voor daar dus een eigen topic geopend.

Het gaat over dit bouwnummer(plaatje klopt niet met de woning): https://www.funda.nl/deta...traat-bouwnr-28/43537249/
Foto die wel klopt:
[Afbeelding][Afbeelding]

Daarnaast zie ik in de optie lijst en een snelle berekening de volgende kosten nog komen:
  • 17.000 euro Keuken is niet inbegrepen, wel een cheque van 1500 eu
  • 27.000 euro aanbouw 2.4m
  • 3.000 euro opties stopcontacten lichtpunten en lege buizen
  • 7.000 euro voor afwerken muren binnen op zolder na
  • 8.000 euro vloer leggen
  • 5.000 euro extra badkamer opties
  • 10.000 euro tuin aanleggen (kan later)
Maar dan zit je aan grofweg 580.000 euro (wij kunnen 650.000 lenen en staan nog begin carriere) voor dit huis als je hem af wilt hebben. (Zonnepanelen zou ik later laten leggen en dakkapel ook want dat is blijkbaar goedkoper achteraf)

Het is inderdaad A+++, ligging is centraal nederland en dicht bij een relatief grote stad. Enige nadeel is dat je wel in een dorpje erbuiten woont en dit pas de eerste nieuwe reeks woningen is.
[Afbeelding]

De makelaar zei dat ze na de bouw gingen kijken of ze meer gingen bouwen daar. Dus mogelijk zit je in een weiland met een nieuwbouwwijk zonder dat er meer geinvesteerd wordt daar. Daarnaast op WOZ waarde loket zijn er veelal tweekappers daar in de buurt, Bruchem, welke een woz waarde hebben van rond de 4/5 ton, dan vallen deze woningen voor de oppervlakte die je koopt misschien heel duur uit? Zeker wanneer er niet meer gebouwd gaat worden... Wegens voorrang vriendin in de gemeente voorrang kunnen krijgen op deze woning(15 jaar ingeschreven in gemeente).

Iets zuiderlijker heb je wel de groote wielen in rosmalen, maar daar is het lastiger om tussen te komen en een stuk duurder.
[Afbeelding]
Al wordt daar wel nog in de komende jaren 2600 woningen bijgebouwd.

Graag jullie advies!
Ik weet niet of iemand het al gezegd heeft in dit topic, €10k voor een tuinaanleg van perceel van 242m2 lijkt me vrij weinig. Ik zou eerder min. 20k zeggen. Uiteraard afhankelijk wat je met de tuin wil, maar arbeid is duur. Houd daar dus rekening mee..

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom de tuin niet zelf aanleggen?
Het mooie van een tuin is dat die niet weg loopt en ook niet noodzakelijk is. Eerst nood tegels neer leggen, bestraten zelf doen of uitbesteden en zodra je er aan toe bent ga je op je gemak met je tuin aan de slag.

Schutting kunnen idd wel flink duur zijn, al ben ik zelf niet zo grote voorstander van omdat het alles heel hokkerig maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuffy
Als je de basis maar hebt , dus uitgraven wit zand en 2 terassen en een pad bijv. gelegd door een stratenmaker ( geen hovenier ) rondom hout beton schutting ben je voor 10k wel klaar .
Pagina: 1 2 Laatste