Wij hebben een jaren 70 woning, mijn partner wilde geen nieuwbouw en dat konden we ook niet betalen toen. Hoewel jaren 70 ook wat voordelen heeft, merk je gewoon dat het oud is. Niet dat oud per se slecht is, maar je hebt minder mogelijkheden. Allerlei 'moderne' zaken kun je nu gelijk goed regelen ipv dat je er hier omheen moet werken.Immutable schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:11:
Bestaande woning en nieuwbouw kan ik kort over zijn. Ben ook bezig met nieuwbouw en kom uit een jaren 70 woning. En iedereen om me heen ken ik in nieuwbouw, absurd veel meer comfort. Natuurlijk is alles heel persoonlijk, als je echt van oude woningen qua karakter wil hebben... tsja.
Het is wel jammer dat het geen A++++ is (minor detail), maar sowieso heb je lage stook kosten. Vloerverwarming is heel erg fijn, hopelijk ook boven vloerverwarming en niet van die domme COP1 elektrische radiatoren.
Aanbouw is echt een typisch nieuwbouw marge booster voor het bouwbedrijf, dat is gewoon vies altijd. Maar goed, later erbij bouwen is veel duurder. En het scheelt enorm in ruimte beneden. Dus doen, ook al krijg ik der altijd een vieze smaak van in mijn mond. Sowieso met alle meerwerk opties proberen ze de marges te boosten, want daar zitten enorme winsten op.
Bij mijn broertje ook: Extra balkon, Hekje, Deur naar balkon + balkon vloer: 10K !!!
Kijk ik zelf ben niet zo van het kopen op 2 salarissen maar wat kun je anders tegenwoordig als jong stel.
Mooie toegang tot de A2 richting utrecht en 's-hertogenbosch. Qua werk dus best veel opties.
Weet verder niet hoe het zit met onderwaterpeil, en de rivieren etc. (Niet bekend mee of die daar makkelijk kunnen uitbreken.)
Verder mooi huis.
Dat huis is de beste belegging, dus je rekent :BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:10:
[...]
Ja ik ben een zuinigerd en als ik van huidig uitgave patroon
Huidige situatie voor mijzelf:
30% vaste lasten
20% variabele lasten
50% beleggen
terugval naar minder dan voelt dat pijnlijk.
..
huur nu > wordt rente na aftrek straks. (en die wordt steeds lager afh v hypotheekvorm)
belastingen en verzekeringen iets meer
Nogmaals, bedenk dus hoe je 'belegging' in het huis verdeelt met je partner. Je hoeft niet elke euro nauwkeurig en argwanend bij te houden, maar als je huis 50/50 gaat en je legt niet vast of houdt niet bij wat er is afgelost of vooraf is ingestoken dan kan het gewoon vervelend worden. Denk ook aan al het geld in stoffering, tuin, bestrating, etc.
En als geen ubercontrolfreak bent die elke dag ook nog eens de tijd heeft alles bij te houden en te controleren, sluipen dat soort ongewenste verdelingen erin. Je doet lekker gul en lief naar je lieve vrouwtje en het lieve kindje en op een dag is het ineens allemaal niet meer zo leuk. (Of raak jij gokverslaafd, vreemde (dure) hobbies, ziek, zij depressief, kinderen erg veel zorg nodig, opvang wordt onmogelijk etc etc)
Bedankt voor de waarschuwing, echter let ik nu teveel op de centen.jnr24 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:28:
[...]
Dat huis is de beste belegging, dus je rekent :
huur nu > wordt rente na aftrek straks. (en die wordt steeds lager afh v hypotheekvorm)
Nogmaals, bedenk dus hoe je 'belegging' in het huis verdeelt met je partner. Je hoeft niet elke euro nauwkeurig en argwanend bij te houden, maar als je huis 50/50 gaat en je legt niet vast of houdt niet bij wat er is afgelost of vooraf is ingestoken dan kan het gewoon vervelend worden. Denk ook aan al het geld in stoffering, tuin, bestrating, etc.
En als geen ubercontrolfreak bent die elke dag ook nog eens de tijd heeft alles bij te houden en te controleren, sluipen dat soort ongewenste verdelingen erin. Je doet lekker gul en lief naar je lieve vrouwtje en het lieve kindje en op een dag is het ineens allemaal niet meer zo leuk. (Of raak jij gokverslaafd, vreemde (dure) hobbies, ziek, zij depressief, kinderen erg veel zorg nodig, opvang wordt onmogelijk etc etc)
Kijk in alle blije gedachten en in de wolken zijn moet je dit gesprek eigenlijk wel houden ook al is het niet leuk. Wat doen we als we uit elkaar gaan met het huis. Natuurlijk kan deze situatie veranderen met kind.jnr24 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:28:
[...]
Dat huis is de beste belegging, dus je rekent :
Misschien toch kiezen voor lineaire hypotheek, los je in het begin veel meer af en dus bouw je veel meer op.
Want het probleem met annuïteiten met 2 personen is, dat je uiteindelijk wel de hypotheek moet opbreken. En dan heb je in het begin alleen maar rente lopen betalen en geen aflossing.
Terwijl met lineair je al een stuk afgelost hebt.
Achteraf heb ik zelf ook spijt dat ik niet voor lineair ben gegaan. Maar goed.
Totale kosten zijn ook lager over 30 jaar.
Dit gesprek moet er eigenlijk voor zorgen dat je keuzes maakt zodat je er allebei bij een breuk er beter vanaf komt dan wanneer je bepaalde keuzes niet hebt gemaakt. Het moet dus win-win worden bij een ... wat vervelende situatie.
Maar mijn vorige vraag sneeuwde een beetje onder. Mijn vriendin is nu aan het rondkijken naar een andere baan, hoe moeten we hier rekening mee houden op dit moment?
Eerste keer hypotheek gok ik? Ja dit maakt uit. Ga eens naar een hypotheek-adviseur (ik kan wel een DM'en in Den Bosch als je wilt, kleine zelfstandige). Of gewoon langs de bekende ketens.BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:10:
Ik moet dit eerst bespreken met mijn vriendin, zij is wel op dit moment op zoek naar een andere baan. Zou dit problemen kunnen veroorzaken? Ik zou dit namelijk niet in mijn eentje kunnen dragen
Het rare met hypotheken is dat je iets afsluit voor 30 jaar, maar gebaseerd op een zeer belangrijke momentopname. Op dat moment moet even alles kloppen. De dag erna kun je je baan opzeggen, beginnen als zelfstandige, whatever. Maar daarvoor vooral even geen gekke dingen doen.
Dus als je nu een vast contract hebt beiden, zou ik vooral even niet wijzigen tenzij dat ook zo blijft. En zoveel mogelijk uren op het contract hebben (niet een dag minder gaan werken). En in een proefperiode een hypotheek afsluiten is ook moeizaam.
Sowieso moet je nadenken over trouwen of een samenlevingscontract dan. Want anders kijkt een hypotheekverstrekker ook moeilijk als je het op beide inkomens wilt doen. En de eigendomsverhouding van het huis, indien niet 50/50.
Welke regio kijkt ze?BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:34:
Maar mijn vorige vraag sneeuwde een beetje onder. Mijn vriendin is nu aan het rondkijken naar een andere baan, hoe moeten we hier rekening mee houden op dit moment?
Als de reistijd acceptabel is geen enkel probleem.
Zorg dat de financiering rond is voordat ze haar huidige baan opzegt, of een nieuwe baan heeft die je mee kunt nemen in de berekening. Als ik jouw vakgebied inschat krijg je die hypotheek zonder veel moeite.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Zolang ze een baan heeft, met vast contract geen rekening mee houden. De bedoeling is om baan te wisselen om in salaris achteruit te gaan? Of vooruit? Wat is de doelstelling? carrière maken?BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:34:
Kan ze eventueel bij de nieuwe baan gelijk een vast contract afdwingen? Allemaal situaties.
Natuurlijk deze situatie verandering doen NA aankoop.
[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 05-07-2024 11:37 ]
Meer wat zijn de specs van de woning? Als de woning goedkope plastic kozijnen heeft en met dunne houten gevelelementen waar een baksteen sierstripje wordt opgeplakt, dan zou ik zeggen laat iemand anders ergelukkig mee worden. Traditionele bouwwijze met houten kozijnen, PIR-isolatie. Maar ook ingebouwde rafstores of rolluiken (wat een must is bij een energie zuinige woning). Dan kun je het overwegen maar blijft veel geld voor een doodeenvoudig rijtjeshuis waarvan de stichtingskosten minder dan 2 ton zijn.
En dan nog op die leeftijd een giga schuld aangaan. Kun je geen betere dingen doen? Bijv. Jaartje backpacken of in het buitenland gaan werken?
En dan nog op die leeftijd een giga schuld aangaan. Kun je geen betere dingen doen? Bijv. Jaartje backpacken of in het buitenland gaan werken?
50/50 was niet het plan, eerder 60/40 of 70/30Wilke schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:34:
[...]
Eerste keer hypotheek gok ik? Ja dit maakt uit. Ga eens naar een hypotheek-adviseur (ik kan wel een DM'en in Den Bosch als je wilt, kleine zelfstandige). Of gewoon langs de bekende ketens.
Het rare met hypotheken is dat je iets afsluit voor 30 jaar, maar gebaseerd op een zeer belangrijke momentopname. Op dat moment moet even alles kloppen. De dag erna kun je je baan opzeggen, beginnen als zelfstandige, whatever. Maar daarvoor vooral even geen gekke dingen doen.
Dus als je nu een vast contract hebt beiden, zou ik vooral even niet wijzigen tenzij dat ook zo blijft. En zoveel mogelijk uren op het contract hebben (niet een dag minder gaan werken). En in een proefperiode een hypotheek afsluiten is ook moeizaam.
Sowieso moet je nadenken over trouwen of een samenlevingscontract dan. Want anders kijkt een hypotheekverstrekker ook moeilijk als je het op beide inkomens wilt doen. En de eigendomsverhouding van het huis, indien niet 50/50.
Utrecht / Den Bosch, ze werkt in de marketing! Mocht iemand nog een leuke marketing collega zoekenhoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:35:
[...]
Welke regio kijkt ze?
Als de reistijd acceptabel is geen enkel probleem.
Zorg dat de financiering rond is voordat ze haar huidige baan opzegt, of een nieuwe baan heeft die je mee kunt nemen in de berekening. Als ik jouw vakgebied inschat krijg je die hypotheek zonder veel moeite.
Ze wilt naar een iets groter bedrijf met iets meer verantwoordelijkheden waar ze meer kan leren. Niet perse veel meer verdienen gelijk of iets meer is goed. Zij is niet carriere gedreven, als ze maar werkt doet wat ze leuk vindt en niet uitgebrand thuis komtImmutable schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:36:
[...]
Zolang ze een baan heeft, met vast contract geen rekening mee houden. De bedoeling is om baan te wisselen om in salaris achteruit te gaan? Of vooruit? Wat is de doelstelling? carrière maken?
Kan ze eventueel bij de nieuwe baan gelijk een vast contract afdwingen? Allemaal situaties.
Natuurlijk deze situatie verandering doen NA aankoop.
KOZIJNEN, RAMEN EN DEURENAutonoesis schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:36:
Meer wat zijn de specs van de woning? Als de woning goedkope plastic kozijnen heeft en met dunne houten gevelelementen waar een baksteen sierstripje wordt opgeplakt, dan zou ik zeggen laat iemand anders ergelukkig mee worden. Traditionele bouwwijze met houten kozijnen, PIR-isolatie. Maar ook ingebouwde rafstores of rolluiken (wat een must is bij een energie zuinige woning). Dan kun je het overwegen maar blijft veel geld voor een doodeenvoudig rijtjeshuis waarvan de stichtingskosten minder dan 2 ton zijn.
Buitenkozijnen
1. De buitenkozijnen worden, voor zover niet anders omschreven, uitgevoerd in hardhout.
2. De paneelvullingen in de buitenkozijnen worden, daar waar van toepassing, uitgevoerd in
ondoorzichtig gekleurd enkel glas voorzien van een geïsoleerde achterconstructie.
Binnendeurkozijnen / Binnendeuren
1. Voor zover niet anders omschreven worden de binnendeurkozijnen van de woning uitgevoerd
in nagenoeg verdiepingshoge gelakte stalen kozijnen, kleur kristalwit.
Betere dingen doen dan nu een huis kopen denk ik niet dat er is, als je over een jaar of 3 een ton overwaarde zou hebben kan je best lang een reis maken
[ Voor 7% gewijzigd door BarendBotje op 05-07-2024 11:48 ]
Tip van een oude rot: gewoon 50/50 eigendom, gelijkwaardig zodat je niet vooraf een 'hypotheek' legt op je relatie. Je vriendin heeft ook een goede baan, probeer het iets minder met een Excel spreadsheet te benaderen.BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:39:
50/50 was niet het plan, eerder 60/40 of 70/30
Mocht je ooit uit elkaar gaan dan is die 10 procent overwaarde het laatste waar je over inzit, zeker als tzt kinderen in het spel zijn. Spreek uit ervaring.
Tja lastig, nu doen we het 50/50, maar moet ik dan ook 50/50 inleggen of naar verhouding van inkomen?hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:46:
[...]
Tip van een oude rot: gewoon 50/50 eigendom, gelijkwaardig zodat je niet vooraf een 'hypotheek' legt op je relatie. Je vriendin heeft ook een goede baan, probeer het iets minder met een Excel spreadsheet te benaderen.
Mocht je ooit uit elkaar gaan dan is die 10 procent overwaarde het laatste waar je over inzit, zeker als tzt kinderen in het spel zijn. Spreek uit ervaring.
Ik heb het niet over jullie huishoudboekje, dat doe je naar ratio van inkomen.BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:48:
Tja lastig, nu doen we het 50/50, maar moet ik dan ook 50/50 inleggen of naar verhouding van inkomen?
Het gaat over het huis, zorg dat je beide gelijkwaardig eigendom daarvan hebt.
Nu kan je alles nog tot achter de komma uitrekenen, als er ooit kinderen komen is dat veel lastiger.
Wij hebben een gemeenschappelijke rekening, daar storten we beide op naar ratio van inkomen en doen we alles van. Huis en andere zaken gewoon 50/50 bezit.
Hmm ja vind ik lastig om heeeeel eerlijk te zijn, snap dat dat rationeel het eerlijkste is naar elkaar, maar als zij ervoor kiest om nu 4 dagen te werken tegen een lager salaris waarom zou ik dat compenseren door meer bij te dragen.hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:52:
[...]
Ik heb het niet over jullie huishoudboekje, dat doe je naar ratio van inkomen.
Het gaat over het huis, zorg dat je beide gelijkwaardig eigendom daarvan hebt.
Nu kan je alles nog tot achter de komma uitrekenen, als er ooit kinderen komen is dat veel lastiger.
Wij hebben een gemeenschappelijke rekening, daar storten we beide op naar ratio van inkomen en doen we alles van. Huis en andere zaken gewoon 50/50 bezit.

Ik denk dat alles voorbij 60/40 tricky is in principe (willen verstrekkers niet), maar dit soort dingen weet elke adviseur wel uit zijn/haar hoofd.BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:39:
Je moet het daar zelf ook over eens worden met elkaar wat eerlijk is, uiteraard. Stel je gaat uit elkaar, wat is dan ieders situatie? Is handiger om over na te denken als het totaal niet aan de orde is.
Een huis kopen met iemand waarmee je op moment van afsluiten (nog) geen samenlevingscontract hebt is uitermate risicovol, dus denk daar vooral ook over na, als je dat niet al hebt.
Er zijn allerlei redenen voor aan te dragen, zeker als er ooit kinderen in het spel komen. Zie hier een leuk topic:BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:53:
Hmm ja vind ik lastig om heeeeel eerlijk te zijn, snap dat dat rationeel het eerlijkste is naar elkaar, maar als zij ervoor kiest om nu 4 dagen te werken tegen een lager salaris waarom zou ik dat compenseren door meer bij te dragen.
Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?
Moet je het zeker met elkaar over hebben!
Vaak is eigendom huis gewoon 50/50, maar je kunt natuurlijk van alles afspreken over wie welk deel van de hypotheek, auto, verzekeringen, gemeentelijke belastingen, boodschappen, en weet ik welke andere vaste lasten betaalt. Zie bovenstaand topic!
Dat was ook ons plan, maar na wat informatie daarover te hebben gevonden en met onze notaris gesproken te hebben, zijn we gewoon voor 50/50 gegaan. Zoals genoemd: dit is fijner voor de hypotheekverstrekker en ook bij de belastingaangifte 'klopt' het.BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:39:
[...]
Ik ga er vanuit dat jullie een samenlevingscontract gaan opstellen (?) in dat geval is daar heel veel ruimte om afspraken te maken, volledig op de wijze die je zelf wilt. Als 1 van jullie 2en meer geld inlegt, dan kan je opschrijven dat dit bedrag terugverdeeld moet worden bij het verbreken van een relatie, mits het binnen <10 jaar is ofzoiets.
Hoe dan ook iets om het samen goed over te hebben, worst-case scenario's bespreken is niet leuk maar wel essentieel. Je zal er beide akkoord mee moeten zijn
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Baan zonder proeftijd is in principe oke. Volgens mij nemen sommige geldverstrekkers zelfs het inkomen van het toekomstige dienstverband mee mits dit binnen 6 maanden ingaat.BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:34:
Nationale Nederlanden had ons is 2021 een hypotheek verstrekt terwijl ik mijn baan al had opgezegd en mijn nieuwe dienstverband nog moest in gaan. Weet alleen niet precies wat dit voor de maximale hypotheek deed (mijn inkomen ging iets omlaag).
Verder las ik nog iets over de angst voor dubbele lasten.
Dubbele lasten zijn best pittig. Je kunt echter bij een aantal verstrekkers 2,5%-4% van de koopsom meefinancieren voor de dubbele lasten.
Bij een koopsom van 600k is dat dus 24.000 eur. Dit komt naast de rentevergoeding over het depot. Dempt dus de lasten behoorlijk. Bij ABN tellen ze dat ook nog op bij de woningwaarde én het zit in depot, gebruik je het niet dan kost het niet meer dan de aflossing want je beurt er ook weer rente over.
Verder mijn snelle blik op de woning:
Hoek, garage en redelijk perceel. Perfect voor doorstromers die een appartementje verkopen en met een ton of 2 aan overwaarde gaan shoppen. Dus als je die carrière stappen maakt heb je ook nog een interessant huis te verkopen.
[ Voor 10% gewijzigd door Laapo op 05-07-2024 16:43 ]
Eens met anderen op dit forum. Als instapper prima woning en over 7 á 8 jaar kun je lekker doorstromen door je flinke overwaarde.
Zo doen wij het nu ook. Alleen geen nieuwbouw meer, project wat wij laatst zagen was pas over 24 maanden klaar, wijk zelf pas over 4 jaar. En er moet zoveel gebeuren, geen zin meer in.
Dus aan het kijken naar bestaande bouw, nadeel is minder energieneutraal, maar dat weegt voor ons niet op tegen de voordelen van het huis is af en de buurt leeft.
Zo doen wij het nu ook. Alleen geen nieuwbouw meer, project wat wij laatst zagen was pas over 24 maanden klaar, wijk zelf pas over 4 jaar. En er moet zoveel gebeuren, geen zin meer in.
Dus aan het kijken naar bestaande bouw, nadeel is minder energieneutraal, maar dat weegt voor ons niet op tegen de voordelen van het huis is af en de buurt leeft.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Voor heel veel mensen zou dit gewoon altijd een mooie woning zijn, niet alleen als instapperTHE_BASE schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:30:
Als instapper prima woning
En dit is natuurlijk wel een beetje voorbarig, want normaal gesproken (in een normale markt) zou de overwaarde alleen de inflatie plus aflossing zijn. We weten niet hoe het over 7 a 8 jaar is.en over 7 á 8 jaar kun je lekker doorstromen door je flinke overwaarde.
Maar goed stel dat huizenprijzen niet meer zo stijgen (of zelfs dalen door hogere renten/oorlog weet ik het wat) dan zou een volgend huis ook minder duur zijn. Dus ik zou niet al te veel blindstaren op "overwaarde".
Vond dit rijtje % wel leuk want ;BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:10:
[...]
Ja ik ben een zuinigerd en als ik van huidig uitgave patroon
Huidige situatie voor mijzelf:
30% vaste lasten
20% variabele lasten
50% beleggen
terugval naar minder dan voelt dat pijnlijk.
Huren is immers 100% weggooien
Alles is eng maar wel 50% beleggen 😉
Doen! Je begint letterlijk en figuurlijk iets op te bouwen ( leven en vermogen ) je zal een keer moeten beginnen aan dit grote mensen leven dus hoe eerder hoe beter.
Die uitbouw zeker doen , was een goeie tip hierboven dat je kans hebt tussen de muren te komen als de buren het ook doen en 8.5m is niet ruim ( eettafel kerstboom speelhoek ) en later doen kost je eerder 60k.
Dakkapel juist later doen pas met kids , incl zolder indelen nu blijft de zolder wss leeg . Zorg wel voor een dakraam bijv.
Ik hoop dat die optie van muurtje weglaten op de 1e verdieping geld oplevert ipg geld kost 😅
Bestaande bouw kan je nog wel van de overdrachtsbelastingsregeling gebruik maken
en alles zit al in het huis maar als je dan iets gaat verbouwen ben je ook €xxxxxx kwijt .
Verwijderd
Ik zou als ik jou was echt voor de nieuwbouw gaan.
De kosten van bestaand huis betreft onderhoud, isoleren, energie kosten zijn gauw stukken hoger.
Vergeet ook niet inflatie en arbeid wat steeds duurder wordt.
Je had het over een keuken van 17k. Dat hoeft echt niet. Vaak is het ook voordeliger om door een concurrerende keukenboer een keuken neer te laten zetten dan door de partij die zich er in heeft gekocht.
Extra loze leidingen leggen naar elke kamer zal ik zeker doen. Ik weet wat bij dat bedrijf kost. Maar 8 jaar geleden betaalde ik 65 euro voor loze leiding, 95 extra stopcontact, 30 euro verlagen van een stopcontact.
Men zij toen ook dat het goedkoper is omdat later te laten doen. Nauw ik kan je vertellen dat een elektromonteur voordat bedrag in deze tijd nog eens niet bij je komt kijken.
Plus dat in zo nieuwbouw woning ook alles superstrak is ten opzichte van een oude woning waardoor je meteen ziet wanneer er gebeund is.
De kosten van bestaand huis betreft onderhoud, isoleren, energie kosten zijn gauw stukken hoger.
Je had het over een keuken van 17k. Dat hoeft echt niet. Vaak is het ook voordeliger om door een concurrerende keukenboer een keuken neer te laten zetten dan door de partij die zich er in heeft gekocht.
Extra loze leidingen leggen naar elke kamer zal ik zeker doen. Ik weet wat bij dat bedrijf kost. Maar 8 jaar geleden betaalde ik 65 euro voor loze leiding, 95 extra stopcontact, 30 euro verlagen van een stopcontact.
Men zij toen ook dat het goedkoper is omdat later te laten doen. Nauw ik kan je vertellen dat een elektromonteur voordat bedrag in deze tijd nog eens niet bij je komt kijken.
Plus dat in zo nieuwbouw woning ook alles superstrak is ten opzichte van een oude woning waardoor je meteen ziet wanneer er gebeund is.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2024 20:48 ]
Is een huis van +/- 6 ton tegenwoordig een instappertje ja?THE_BASE schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:30:
Als instapper prima woning
Dat was dan een koopje, ik was al ruim over de 100 euro per loze leiding kwijt en naar zolder bijna 200 euro en per stopcontact ook ergens rond 150 euro en ditto bedrag voor verplaatsen. Heb inmiddels al projecten gezien waarbij het richting 250 gaat per leiding, alleen was het daar wel standaard in 21 of 23mm dus dat is wel erg fijn.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:36:
Ik zou als ik jou was echt voor de nieuwbouw gaan.
Maar als je elke kamer loze leiding doet + per verdieping paar stopcotnacten ben je zomaar 2/3K kwijt.
Mijn tip zou zijn als ervaringsdeskundige van 1 nieuwbouw woning om op zolder wel meerdere te doen ondanks de prijs. Wij hadden zolder kaal laten opleveren en daarna zelf verbouwd maar daar zonnepanelen was mijn enige loze leiding al bezet geraakt omdat upgrade van 1 fase naar 3 fase had en toen moest ik met heel veel gedoe nieuwe leiding naar boven krijgen.
Instapper voor specifieke doelgroepInverted_World schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:52:
[...]
Is een huis van +/- 6 ton tegenwoordig een instappertje ja?
[ Voor 5% gewijzigd door SirMemeAlot op 05-07-2024 21:01 ]
Verwijderd
Meeste buizen lopen ook door de dekvloer. En de schacht willen ze bij veel nieuwbouw woning ook dicht storten.
Bestaand bedrading gebruiken ze vaak flex buis waardoor extra aders bij trekken niet zo makkelijk gaat.
Het hangt af wat de werkzaamheden zijn, gaat enke stopcontact een stukje verplaatsen of een extra stopcontact in een muur waar nog helemaal geen stopcontact zit.
Loze leidingen helemaal van de andere kant van de woning naar de meterkast?
Daarnaast is wel fijn werken wanneer je direct aan te gang kunt gaan met de mooie vlakke muren.
Bij een nieuwbouw huis heb je zeker meer dat genoeg te doen. Soms kan je sommige dingen beter voor wat meer geld laten doen dan dat je andere dingen moet uitbesteden.
Dubbele lasten is ook weggegooid geld waardoor ook gunstig kan zijn dat de woning vrij compleet wordt opgeleverd zodat je snel kunt verhuizen.
Uitbouw tussen woning is een no brainer omdat je anders tussen twee muren terecht kunt komen. Bij een hoek of 2 onder 1 kap is dit al wat minder erg.
Qua bedrag nee , je kan ergens anders ( locatie locatie locatie ) vast vrijstaand wonen voor 6tonInverted_World schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:52:
[...]
Is een huis van +/- 6 ton tegenwoordig een instappertje ja?
Qua huis is dit idd starter/standaard afmetingen . De hoek en garage zijn plus/bonus/luxe.
Ik weet niet of iemand het al gezegd heeft in dit topic, €10k voor een tuinaanleg van perceel van 242m2 lijkt me vrij weinig. Ik zou eerder min. 20k zeggen. Uiteraard afhankelijk wat je met de tuin wil, maar arbeid is duur. Houd daar dus rekening mee..BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:29:
Dit is geopend in het woningmarkt draadje, maar voorzie dat dit te groot is voor daar dus een eigen topic geopend.
Het gaat over dit bouwnummer(plaatje klopt niet met de woning): https://www.funda.nl/deta...traat-bouwnr-28/43537249/
Foto die wel klopt:
[Afbeelding][Afbeelding]
Daarnaast zie ik in de optie lijst en een snelle berekening de volgende kosten nog komen:Maar dan zit je aan grofweg 580.000 euro (wij kunnen 650.000 lenen en staan nog begin carriere) voor dit huis als je hem af wilt hebben. (Zonnepanelen zou ik later laten leggen en dakkapel ook want dat is blijkbaar goedkoper achteraf)
- 17.000 euro Keuken is niet inbegrepen, wel een cheque van 1500 eu
- 27.000 euro aanbouw 2.4m
- 3.000 euro opties stopcontacten lichtpunten en lege buizen
- 7.000 euro voor afwerken muren binnen op zolder na
- 8.000 euro vloer leggen
- 5.000 euro extra badkamer opties
- 10.000 euro tuin aanleggen (kan later)
Het is inderdaad A+++, ligging is centraal nederland en dicht bij een relatief grote stad. Enige nadeel is dat je wel in een dorpje erbuiten woont en dit pas de eerste nieuwe reeks woningen is.
[Afbeelding]
De makelaar zei dat ze na de bouw gingen kijken of ze meer gingen bouwen daar. Dus mogelijk zit je in een weiland met een nieuwbouwwijk zonder dat er meer geinvesteerd wordt daar. Daarnaast op WOZ waarde loket zijn er veelal tweekappers daar in de buurt, Bruchem, welke een woz waarde hebben van rond de 4/5 ton, dan vallen deze woningen voor de oppervlakte die je koopt misschien heel duur uit? Zeker wanneer er niet meer gebouwd gaat worden... Wegens voorrang vriendin in de gemeente voorrang kunnen krijgen op deze woning(15 jaar ingeschreven in gemeente).
Iets zuiderlijker heb je wel de groote wielen in rosmalen, maar daar is het lastiger om tussen te komen en een stuk duurder.
[Afbeelding]
Al wordt daar wel nog in de komende jaren 2600 woningen bijgebouwd.
Dus ja het is een unieke kans waar ik misschien niet besef hoe lastig je er op de huidige markt tussen komt, maar aan de andere kant twijfel ik of het misschien niet voordeliger is om een bestaande bouw te kopen. Scheelt volgens mijn snelle berekening ongeveer 30.000 euro aan kosten (renteverlies en een jaar aan huur)
Graag jullie advies!
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Verwijderd
Waarom de tuin niet zelf aanleggen?
Het mooie van een tuin is dat die niet weg loopt en ook niet noodzakelijk is. Eerst nood tegels neer leggen, bestraten zelf doen of uitbesteden en zodra je er aan toe bent ga je op je gemak met je tuin aan de slag.
Schutting kunnen idd wel flink duur zijn, al ben ik zelf niet zo grote voorstander van omdat het alles heel hokkerig maakt.
Het mooie van een tuin is dat die niet weg loopt en ook niet noodzakelijk is. Eerst nood tegels neer leggen, bestraten zelf doen of uitbesteden en zodra je er aan toe bent ga je op je gemak met je tuin aan de slag.
Schutting kunnen idd wel flink duur zijn, al ben ik zelf niet zo grote voorstander van omdat het alles heel hokkerig maakt.
Als je de basis maar hebt , dus uitgraven wit zand en 2 terassen en een pad bijv. gelegd door een stratenmaker ( geen hovenier ) rondom hout beton schutting ben je voor 10k wel klaar .
Tegenwoordig lijken ze dan dus pakketjes te verkopen:SirMemeAlot schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:01:
[...]
Dat was dan een koopje, ik was al ruim over de 100 euro per loze leiding kwijt en naar zolder bijna 200 euro en per stopcontact ook ergens rond 150 euro en ditto bedrag voor verplaatsen. Heb inmiddels al projecten gezien waarbij het richting 250 gaat per leiding, alleen was het daar wel standaard in 21 of 23mm dus dat is wel erg fijn.
Maar als je elke kamer loze leiding doet + per verdieping paar stopcotnacten ben je zomaar 2/3K kwijt.
Mijn tip zou zijn als ervaringsdeskundige van 1 nieuwbouw woning om op zolder wel meerdere te doen ondanks de prijs. Wij hadden zolder kaal laten opleveren en daarna zelf verbouwd maar daar zonnepanelen was mijn enige loze leiding al bezet geraakt omdat upgrade van 1 fase naar 3 fase had en toen moest ik met heel veel gedoe nieuwe leiding naar boven krijgen.
[...]
Instapper voor specifieke doelgroep
/f/image/f2eECoApwbdX1iTpa3K9JPHp.png?f=fotoalbum_large)
Stopcontacten en loze leidingen:
/f/image/4U52QoKpHDHe6TCbHKaX16xQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vmRmtg8nN3GaETprHy255cKl.png?f=fotoalbum_large)
Ik schat het opritje plus voorstukje al op €6k gewoon simpel met klinkertjes. Ik bewonder ook wel de mensen die bij alle buren de bouwtegels ritselen en daar hun eigen opritje mee volleggenLuPo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:07:
[...]
Ik weet niet of iemand het al gezegd heeft in dit topic, €10k voor een tuinaanleg van perceel van 242m2 lijkt me vrij weinig. Ik zou eerder min. 20k zeggen. Uiteraard afhankelijk wat je met de tuin wil, maar arbeid is duur. Houd daar dus rekening mee..
Dat van die excel sheet is zeker waar. Het hoeft niet allemaal maandelijks bijgewerkt te worden.hoevenpe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:46:
[...]
Tip van een oude rot: gewoon 50/50 eigendom, gelijkwaardig zodat je niet vooraf een 'hypotheek' legt op je relatie. Je vriendin heeft ook een goede baan, probeer het iets minder met een Excel spreadsheet te benaderen.
Je laatste alinea volg ik echter niet. Tegenwoordig is aflossen verplicht, TS verdient goed, partner lijkt geen top verdiener. Het huis wordt helemaal top verbouwd en afgewerkt, er gaat de eerste jaren misschien wel 50k eigen geld in, 2 ton waardestijging, ton aflossing. Partner gaat ineens veel minder werken (is natuurlijk prima). Dan zit je over 10 jaar toch echt wel met een paar ton overwaarde én(!) laten we ons niet rijk rekenen, anderen huizen worden ook steeds duurder, kinderen, alimentatie..
Ik begrijp dat je voor 10% overwaarde op een huis van 6 ton niet zenuwachtig wordt, maar met zelfs misschien wat extra aflossen en flink waardestijging (wat je vaak ziet bij nieuwbouw) zit je toch een paar ton te verdelen met iemand die je misschien het licht in de ogen niet meer gunt (want gaat vreemd, vechtscheiding etcetera)
@BarendBotje je kan het huis wel 50/50 houden, maar dan leg je bijvoorbeeld vast dat jij er al een ton spaargeld in hebt gestopt. Een notaris kan je daar alles over vertellen. Het 'gevaar' is natuurlijk dat alles verwaterd en dan vervalt er een bepaalde termijn en dan kan jij niet meer zeggen "ja wacht even, terwijl jij blijkbaar met de tennisleraar bezig was heb ik nog even 30k aan tiramisu tegels in de tuin gemozaïekt"
Groetjes, een andere oude rot
Dat is echt niet heel gek, had toevallig vanavond nog gekeken bij een project waar ik eerst interesse in had.BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:03:
[...]
Tegenwoordig lijken ze dan dus pakketjes te verkopen:
:strip_exif()/f/image/jDBYHUpEG2UxMQQYGzpv5BBK.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/l9eJB5IN9cuuJGCweWkm8CmM.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/SVeOELYmzfotEprT3L1vL3Zu.jpg?f=fotoalbum_medium)
Gewoon crimineel, als je een loze leiding met dubbele UTP wil aanleggen ben je 820 kwijt, dat is half uur werk + 35 euro materiaal kosten ongeveer
Ik zou er zelf nooit op bezuinigen, gevalletje beter mee verlegen dan om verlegen.
Zou die UTP zelf trekken hoorSirMemeAlot schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:39:
[...]
Dat is echt niet heel gek, had toevallig vanavond nog gekeken bij een project waar ik eerst interesse in had.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die kabels trek ik zelf welzit hier op het tweakers forum niet libelle
[Afbeelding]
Gewoon crimineel, als je een loze leiding met dubbele UTP wil aanleggen ben je 820 kwijt, dat is half uur werk + 35 euro materiaal kosten ongeveer.
Ik zou er zelf nooit op bezuinigen, gevalletje beter mee verlegen dan om verlegen.

[ Voor 3% gewijzigd door BarendBotje op 05-07-2024 22:45 ]
Ho ho wacht eens even, moet de oprit ook nog bestraat worden? Krijg je die als een zandbak opgeleverd.....?jnr24 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:34:
[...]
Ik schat het opritje plus voorstukje al op €6k gewoon simpel met klinkertjes. Ik bewonder ook wel de mensen die bij alle buren de bouwtegels ritselen en daar hun eigen opritje mee volleggenJe hebt ook van die grindliefhebbers dat lijkt me als buur wat minder prettig.
[...]
Dat van die excel sheet is zeker waar. Het hoeft niet allemaal maandelijks bijgewerkt te worden.
Je laatste alinea volg ik echter niet. Tegenwoordig is aflossen verplicht, TS verdient goed, partner lijkt geen top verdiener. Het huis wordt helemaal top verbouwd en afgewerkt, er gaat de eerste jaren misschien wel 50k eigen geld in, 2 ton waardestijging, ton aflossing. Partner gaat ineens veel minder werken (is natuurlijk prima). Dan zit je over 10 jaar toch echt wel met een paar ton overwaarde én(!) laten we ons niet rijk rekenen, anderen huizen worden ook steeds duurder, kinderen, alimentatie..
Ik begrijp dat je voor 10% overwaarde op een huis van 6 ton niet zenuwachtig wordt, maar met zelfs misschien wat extra aflossen en flink waardestijging (wat je vaak ziet bij nieuwbouw) zit je toch een paar ton te verdelen met iemand die je misschien het licht in de ogen niet meer gunt (want gaat vreemd, vechtscheiding etcetera)
@BarendBotje je kan het huis wel 50/50 houden, maar dan leg je bijvoorbeeld vast dat jij er al een ton spaargeld in hebt gestopt. Een notaris kan je daar alles over vertellen. Het 'gevaar' is natuurlijk dat alles verwaterd en dan vervalt er een bepaalde termijn en dan kan jij niet meer zeggen "ja wacht even, terwijl jij blijkbaar met de tennisleraar bezig was heb ik nog even 30k aan tiramisu tegels in de tuin gemozaïekt"![]()
Groetjes, een andere oude rot
De keuken is excl de stelpost?
Tuin 10k is vrij weinig. Vooral met oprit en achtertuin die al 8m breed is.
Raambekleding 5k is ook aan de magere kant, maar is mogelijk als je het bij de bouwmarkt haalt of Veneta. Een gordijn + roede van 5.1m breed kost je al snel minstens 1000 euro.
Je rekent 100 euro voor een mantelbuis, maar vergeet je niet de kabels? Een elektra ymvk kabel is snel al duurder.
Badkamer 5k kan, als je marginale aanpassingen maakt. Via projectleveranciers zit je ook zo aan de 5k.
Geen negatieve kritiek, maar ik zou overal nog wel wat bij op tellen, of verwachtingen en afwerkingsniveau/kwaliteit van deze zaken ( keuken, tuin, enz) managen.
Raambekleding 5k is ook aan de magere kant, maar is mogelijk als je het bij de bouwmarkt haalt of Veneta. Een gordijn + roede van 5.1m breed kost je al snel minstens 1000 euro.
Je rekent 100 euro voor een mantelbuis, maar vergeet je niet de kabels? Een elektra ymvk kabel is snel al duurder.
Badkamer 5k kan, als je marginale aanpassingen maakt. Via projectleveranciers zit je ook zo aan de 5k.
Geen negatieve kritiek, maar ik zou overal nog wel wat bij op tellen, of verwachtingen en afwerkingsniveau/kwaliteit van deze zaken ( keuken, tuin, enz) managen.
[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 05-07-2024 23:21 ]
95% kans dat je oprit (autoplaats) wordt voorzien van 'rustiek stoere 60cm betontegels' Met een beetje geluk twee stroken van 2 breed dus dat is enigszins te doen. _voor je banden, dat je moet uitstappen.. tja..._. Ware het niet dat al die schilder/vloer/keuken mannetjes met hun bus die stroken omtoveren in een 'woestijn met rotsblokken'BarendBotje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:46:
[...]
Ho ho wacht eens even, moet de oprit ook nog bestraat worden? Krijg je die als een zandbak opgeleverd.....?
Nog leuker is het stukje bij je voordeur, dan is het om de 30 cm een 'luxe stoere rustieke betontegel'. De rest is allemaal bouwzand, ook in je achtertuin kan je daar geen gazonnetje op leggen. Daar moet zeker wel 15cm tuingrond onder gestort (en zand weer afgevoerd). Kunstgras kan natuurlijk wel op zand maar dat vind ik echt helemaal niks.
Had hetzelfde dilemma. Verschillende makelaars en mensen gesproken. Bestaande bouw is altijd goedkoper, mits je 1 vindt die redelijk voldoet aan je wensen.
Thanks voor de ruggespraak, daarvoor postte ik deze opsomming. Het helpt bij een realistisch plaatje scheppen!Draakje5 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:17:
De keuken is excl de stelpost?
Er is geen keuken geïnstalleerd, wel een cheque voor 1.5000 eu evt te besteden bij hun keukenboer. Ik had gewoon een grove inschatting gemaakt wat het allemaal gaat kosten.
Raambekleding weet ik niet veel vanaf, tevens een grove schatting!
Mantelbuis voorbereiding mocht er ooit een laadpaal op de oprit komen, is een optie zodat er een buis ligt.
Wat maakt een badkamer opplussen zo duur?
Budget:assk schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 00:05:
Had hetzelfde dilemma. Verschillende makelaars en mensen gesproken. Bestaande bouw is altijd goedkoper, mits je 1 vindt die redelijk voldoet aan je wensen.
Tot €600.000
Wensen:
75m2+
A label of hoger
Woonhuis
Omgeving Den Bosch +15km (geen klein gehucht)
Luxe wensen:
Oprit
Als ik dat op funda intik krijg ik 87 resultaten met mogelijk 65 resultaten meer als we B label zouden overwegen.
https://www.funda.nl/zoek...=51.7602¢erLng=5.2905
23 hiervan hebben een ligging die niet in een dorp in de middle of nowhere liggen.
Is toch maar een magertjes aanbod, dus misschien is het werkelijk een kans uit duizenden en moeten we deze aangrijpen….
Iets heel anders.....
Je zegt dichtbij Zaltbommel...hoe zit het met overstroming/hoog water gevaar.?
Wij wilden absoluut geen huis waar dat risico er was (huizen waren daar ook echt wel goedkoper....)
Je zegt dichtbij Zaltbommel...hoe zit het met overstroming/hoog water gevaar.?
Wij wilden absoluut geen huis waar dat risico er was (huizen waren daar ook echt wel goedkoper....)
Dit is een kopie van die woning .
https://www.funda.nl/deta...mg-schmidthof-3/43537914/
Prima afgewerkt , niet hoogwaardig ofzo.
Wel groter met 5.4 breed en dat scheelt mega tov 5.1
ps. gasgestookt in 2019 🤣
ps. gasgestookt in 2019 🤣
[ Voor 6% gewijzigd door nuffy op 06-07-2024 09:19 . Reden: verbaasd over de cv ketel in 2019 ]
Dat is wel een goede optie! Je hebt bestaande woningen natuurlijk, en je hebt zeer jonge bestaande woningen.nuffy schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:25:
Ik zou zelf qua bestaande woning nog wel voor een BENG woning gaan. Dat is wel het voordeel je kan er direct in, hoeft niet te wachten op het hele bouwproces. Je kan wel minder je eigen smaak erin kwijt.
Echter de BENG norm zorgt voor een behoorlijke energie besparing, dus dat is het minimale wat ik zelf zou willen.
Eigenlijk alle woningen ergens opgeleverd in 2022 voldoen vaak wel aan de BENG norm. 2021 is beetje half half, ligt aan de vergunningsdatum.
[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 06-07-2024 09:13 ]
Die hadden we inderdaad ook gezien! Verschil qua kosten is denk ik minimaal waar wellicht de nieuwbouw iets goedkoper kan zijn. Met overbieden kosten koper en het e.e.a. aanpassen lijkt me die bestaande bouw duurder te worden dan de nieuwbouw terwijl er wel nog een cv ketel aanwezig is in die woning. Dan lijkt me de nieuwbouw met het A+++ label een betere?nuffy schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:25:
€10.000 voor de tuin? Dat ga je niet redden tenzij je alleen stenen legt.
Wij wouden dit jaar de tuin aanpakken maar we mikken op een nieuwbouw project, dus gekozen om nog even te wachten. Wij waren minimaal 35k kwijt, wellicht dat je minder schutting nodig hebt dan wij (50 meter).
Voor je beeldvorming, onze hoekwoning van 150 vierkante meter staat op een perceel van 188 vierkante meter.
Wij wouden dit jaar de tuin aanpakken maar we mikken op een nieuwbouw project, dus gekozen om nog even te wachten. Wij waren minimaal 35k kwijt, wellicht dat je minder schutting nodig hebt dan wij (50 meter).
Voor je beeldvorming, onze hoekwoning van 150 vierkante meter staat op een perceel van 188 vierkante meter.
@BarendBotje
Waarom koop je dat bestaande huis niet? Kan je er zo in, staar je niet zo blind op dat kleine verschil in prijs. Daar merk je later niets meer van.
Maandag langs een bieden, wordt je het niet dan voor de nieuwbouw.
Waarom koop je dat bestaande huis niet? Kan je er zo in, staar je niet zo blind op dat kleine verschil in prijs. Daar merk je later niets meer van.
Ja ik zou persoonlijk ook vallen over die gas aansluiting. (Persoonlijk) En het huis is van 2019 van voor de BENG norm. En de nieuwbouw woning kan je helemaal naar je hand zetten. Dat is best fijn.BarendBotje schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:20:
[...]
Die hadden we inderdaad ook gezien! Verschil qua kosten is denk ik minimaal waar wellicht de nieuwbouw iets goedkoper kan zijn. Met overbieden kosten koper en het e.e.a. aanpassen lijkt me die bestaande bouw duurder te worden dan de nieuwbouw terwijl er wel nog een cv ketel aanwezig is in die woning. Dan lijkt me de nieuwbouw met het A+++ label een betere?
Persoonlijke keuzes allemaal.
Er is last minute destijds besloten in te schrijven voor een nieuwbouw woning. Als ik alle kosten opschrijf zullen ze even duur zijn, met een verschil in energie label (cv ketel).hoevenpe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:28:
@BarendBotje
Verder zijn we nog nooit ergens wezen kijken om te kopen. Dus heel dat feest is nieuw voor ons met de vraag wat hebben we daar allemaal voor nodig? Aankoopmakelaar? Hoelang willen die mensen nog wachten voor wij de hypotheek rond hebben want we moeten dan ook nog een andere hypotheek adviseur.
Uiteindelijk is het wel zo dat dit geld zal besparen aangezien we er zo in kunnen.. Wat blijkt is wel dat deze dus 2 weken te koop staat, wellicht is deze al verkocht.
Ja er zijn plussen en minnen, daar waar ik denk dat de flexibiliteit die de nieuwbouw brengt enorm gewaardeerd wordt. Waar je de bestaande bouw accepteert zoals deze is. Weet alleen niet hoe veel beter de afwerking is in de bestaande bouw, kan zijn dat nieuwbouw goedkoper gebouwd is en op verschillende plekken bezuinigd.Immutable schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:32:
[...]
Ja ik zou persoonlijk ook vallen over die gas aansluiting. (Persoonlijk) En het huis is van 2019 van voor de BENG norm. En de nieuwbouw woning kan je helemaal naar je hand zetten. Dat is best fijn.
Persoonlijke keuzes allemaal.
Ik zou zeggen staar je niet dood op die BENG, bij sommige mensen is er het hardnekkige idee dat energie een hoge kostenpost is, maar dat valt echt wel mee zolang je geen grote ongeisoleerde villa koopt.. Bij een normaal/klein formaat huis kom je normaal gesproken niet echt boven de 100 euro per maand als je een paar zonnepaneeltjes hebt, je bent al meer kwijt aan de gemeentelijke belastingen.Immutable schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:12:
[...]
Dat is wel een goede optie! Je hebt bestaande woningen natuurlijk, en je hebt zeer jonge bestaande woningen.
Ik zou zelf qua bestaande woning nog wel voor een BENG woning gaan. Dat is wel het voordeel je kan er direct in, hoeft niet te wachten op het hele bouwproces. Je kan wel minder je eigen smaak erin kwijt.
Echter de BENG norm zorgt voor een behoorlijke energie besparing, dus dat is het minimale wat ik zelf zou willen.
Eigenlijk alle woningen ergens opgeleverd in 2022 voldoen vaak wel aan de BENG norm. 2021 is beetje half half, ligt aan de vergunningsdatum.
je verdient de meerprijs van A(+++) niet terug, je moet daarvoor meer naar het eventuele extra comfort kijken, afgewogen tegen de vaak mooiere (ruimer opgezette) wijken en grotere percelen van oudere huizen.
Was een wilde gok, of dat nou 10.000 is of niet, denk niet dat dat bepalend gaat zijn of we dit nou wel of niet zouden willen kopen. Ik verwacht dat we gewoon met een team eerst zelf de handjes uit de mauwen steken en daarbij het e.e.a. laten doen, aanleg stenen oid. Dan kom je waarschijnlijk uit op iets van 15.000, tegen die tijd is er ruimte om te kijken hoe dat opgelost wordt. Grootste zorg is eigenlijk de dubbele kast de komende tijd.Kepro schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:27:
€10.000 voor de tuin? Dat ga je niet redden tenzij je alleen stenen legt.
Had namelijk gekeken wat de kosten zouden zijn tov huren. Het is even de tanden op elkaar..
:strip_exif()/f/image/9qD8H8DFAqU0ejHnckgZQnf0.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet echt beren die er niet zijn.BarendBotje schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:34:
Verder zijn we nog nooit ergens wezen kijken om te kopen. Dus heel dat feest is nieuw voor ons met de vraag wat hebben we daar allemaal voor nodig? Aankoopmakelaar?
Je belt maandagochtend de verkopend makelaar, je vraagt om een bezichtiging. Is dat niet meer mogelijk dan wet je genoeg, kan je wel komen dan ga je begin volgende week kijken. Sowieso goed om jullie geval om te zien wat je mooi en belangrijk vindt, dingen die tegenstaan, ideeën op te doen.
Voelt het goed dan doe je een bod, daar zeggen ze uiteindelijk ja of nee op. Bij nee koop je de nieuwbouw, bij ja ga je naar een hypotheker of vergelijkbare toko en ga je het rustig regelen.
Serieus: een huis kopen is relatief simpel.
Ik zal maandag ochtend eens bellen dan!hoevenpe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:40:
[...]
Je ziet echt beren die er niet zijn.![]()
Je belt maandagochtend de verkopend makelaar, je vraagt om een bezichtiging. Is dat niet meer mogelijk dan wet je genoeg, kan je wel komen dan ga je begin volgende week kijken. Sowieso goed om jullie geval om te zien wat je mooi en belangrijk vindt, dingen die tegenstaan, ideeën op te doen.
Voelt het goed dan doe je een bod, daar zeggen ze uiteindelijk ja of nee op. Bij nee koop je de nieuwbouw, bij ja ga je naar een hypotheker of vergelijkbare toko en ga je het rustig regelen.
Serieus: een huis kopen is relatief simpel.
Je bent gezegend met huur die niet indexeert? Extrapoleer voor de gein eens de verwachte lasten voor de komende 30 jaar. Met elk jaar een huurindexatie.BarendBotje schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:39:
[...]
Was een wilde gok, of dat nou 10.000 is of niet, denk niet dat dat bepalend gaat zijn of we dit nou wel of niet zouden willen kopen. Ik verwacht dat we gewoon met een team eerst zelf de handjes uit de mauwen steken en daarbij het e.e.a. laten doen, aanleg stenen oid. Dan kom je waarschijnlijk uit op iets van 15.000, tegen die tijd is er ruimte om te kijken hoe dat opgelost wordt. Grootste zorg is eigenlijk de dubbele kast de komende tijd.
Had namelijk gekeken wat de kosten zouden zijn tov huren. Het is even de tanden op elkaar..
[Afbeelding]
Mag ik vragen waarom je zo onzeker bent over alles? Een huis kopen is een grote stap, maar je kunt er (imo bij deze panden) geen buil aan vallen.
De belangrijkste vraag is: ben je zo zeker van je relatie dat je deze stap samen wilt zetten? Zo ja, dan ga je ervoor met 50/50 eigendom. Twijfel je diep van binnen daarover, is dat wellicht de onderliggende aarzeling om deze stap te zetten?
Niet lullig bedoeld maar ben je een echte bèta? Licht autistisch zoals de meeste van ons zijn?
De belangrijkste vraag is: ben je zo zeker van je relatie dat je deze stap samen wilt zetten? Zo ja, dan ga je ervoor met 50/50 eigendom. Twijfel je diep van binnen daarover, is dat wellicht de onderliggende aarzeling om deze stap te zetten?
Niet lullig bedoeld maar ben je een echte bèta? Licht autistisch zoals de meeste van ons zijn?
Goede, bel nu
klopt helemaal , ik was ook al overtuigd van die nieuwbouw 😅👍🏻BarendBotje schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:20:
[...]
Die hadden we inderdaad ook gezien! Verschil qua kosten is denk ik minimaal waar wellicht de nieuwbouw iets goedkoper kan zijn. Met overbieden kosten koper en het e.e.a. aanpassen lijkt me die bestaande bouw duurder te worden dan de nieuwbouw terwijl er wel nog een cv ketel aanwezig is in die woning. Dan lijkt me de nieuwbouw met het A+++ label een betere?
Dit is voor jullie goed om een idee/beeld te krijgen als alles af is met die nieuwbouw.
Hoe ziet 2.40 aaanbouwen eruit , geen dakraam op zolder = donker/ventileren . beneden zit geen trapkast ( optie ) maar staat een bureau . Slaapkamer samengevoegd etc.
Ken het verder niet daar maar qua ligging lijkt het ook vergelijkbaar .
Enige is dat je nog al het klus en verbouw gezeik hebt .
Wbt de bestaande woning , het is al wel 5 jaar en dan is heus alles niet nieuw meer . Mocht er geen denderende keuken inzitten heb je al kastjes scheef apparaten kapot etc. en kan je over 5 of 10 jaar die er ook uit slopen.
Badkamer voegen geel want niet drooggemaakt na het douchen etc.
Ben zelf van nieuwbouw met in theorie allerbeste isolatie A labels gasloos en hr++ kunstof etc naar 20 jaar oud gasgestookt B label met houtenkozijnen gegaan maar in die laatste is het veel beter in mekaar gezet veel comfortabeler klimaat en niet in 6 maanden goedkope kunstof onafgesteld erin geflanst .
Dus de bespaarde schilderkosten ( kunstof ) gaan dan naar de stadsverwarming .
Als je dr eenmaal woont de eerste zomer wellicht een airco of 2 ophangen en zonwering op de ramen . nieuwbouw is een ster in warmte vasthouden en dan is het zo 28/29C binnen 🥵
Uiteindelijk is voor een woning één ding echt belangrijk: de locatie.
Je koopt geen auto die je op specs kunt uitzoeken. Bezichtigen van meerdere woningen is sowieso goed maar ligt de ene woning over 10 jaar in een populaire wijk en de andere niet dan kan het prijsverschil zomaar 150k zijn voor woningen die echt vergelijkbaar zijn. Kijk dus wat goed voelt, wat goed past en hoe de omgeving is.
Beide woningen zijn helemaal goed qua energie etc. Daar moet je het niet voor doen of laten.
Je koopt geen auto die je op specs kunt uitzoeken. Bezichtigen van meerdere woningen is sowieso goed maar ligt de ene woning over 10 jaar in een populaire wijk en de andere niet dan kan het prijsverschil zomaar 150k zijn voor woningen die echt vergelijkbaar zijn. Kijk dus wat goed voelt, wat goed past en hoe de omgeving is.
Beide woningen zijn helemaal goed qua energie etc. Daar moet je het niet voor doen of laten.
Er werd niet opgenomen bij de makelaar, zal maandag bellen. Maar als we de keuze zullen hebben wordt het de nieuwbouw. Maar kijken kan nooit kwaad
@BarendBotje
Hoe is het afgelopen?
Hoe is het afgelopen?
Bedankt voor de headsup!
We zijn er nog niet uit. Dat ligt meer op het persoonlijke vlak dan de keuze wel niet en welke woning. Wanneer de basis in de relatie nog niet dusdanig goed is vind ik een schuld aangaan van 600.000 niet een verstandige beslissing.
Ik ben tot de realisatie gekomen dat mijn drang tot kopen puur voortkomt uit FOMO voor de huizenmarkt en angst voor nooit meer in kunnen stappen/betalen in de toekomst.
[ Voor 20% gewijzigd door BarendBotje op 12-07-2024 14:28 ]
wait whut ... de status van die basis wist je op dat moment toch ook wel? Zoals je hem nu neerzet lijkt me dat een aardig bommetje tijdens een avondeten gesprek ...BarendBotje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:07:
[...]
Bedankt voor de headsup!
We zijn er nog niet uit. Dat ligt meer op het persoonlijke vlak dan de keuze wel niet en welke woning. Wanneer de basis in de relatie nog niet dusdanig goed is vind ik een schuld aangaan van 600.000 niet een verstandige beslissing.
Ja ik drong altijd aan op een koopwoning want dat is nu of nooit maakt de media en ik mezelf wijs, anders huren we heel ons leven.Millie-ano schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:45:
[...]
wait whut ... de status van die basis wist je op dat moment toch ook wel? Zoals je hem nu neerzet lijkt me dat een aardig bommetje tijdens een avondeten gesprek ...
het is een aardig bommetje en gesprek en gedachte van de dag heel deze week al..
Snap ik, maar als die basis al niet goed is voor je gevoel ga je er uberhaupt toch niet op aandringen? maar goed, dat is voer voor een andere discussie en topic.
Ik zou gek worden. Kijken, informeren, lekker maken. Nee schat, doe het nu toch niet want ik weet niet of onze relatie daar op dit moment handig voor is. Dan is nieuwbouw sowieso kut ... want tussen nu en oplevering zit ook nog een hele tijd. En ja.. hier een vriendin in de branche en die ziet genoeg stellen komen en gaan... dus een poging tot; misschien fixt dit je relatie als we kopen... ehhh nee.
Ik zou gek worden. Kijken, informeren, lekker maken. Nee schat, doe het nu toch niet want ik weet niet of onze relatie daar op dit moment handig voor is. Dan is nieuwbouw sowieso kut ... want tussen nu en oplevering zit ook nog een hele tijd. En ja.. hier een vriendin in de branche en die ziet genoeg stellen komen en gaan... dus een poging tot; misschien fixt dit je relatie als we kopen... ehhh nee.
Mijn eerste relatie is mede daarop geklapt: bijna identieke situatie met nieuwbouw, 'voelt niet goed, durf het niet aan'. Zulke twijfels uitspreken is maakt dat je niet 'gewoon blijft wonen waar je woont', levensvragen moeten op tafel komen.Millie-ano schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:21:
Sterkte!
Dan is de twijfel niet raar toch? Bedoel de kogel is nog niet door de kerk, maar dat we eerder voor-sorteren op blijven huren voor nog een jaar of 2 dan nu mogelijk overhaast een verkeerde beslissing maken is denk ik goed.
Zij wilde het initieel ook niet, het is puur op aandringen van mij waarin ik, no offense naar haar, wel al de energie in het uitzoeken stop. Dus voor haar is het misschien vervelend dat ik zo wispelturig ben, maar denk dat het goed is dat ik me dit nu realiseer dan wanneer er getekend is.Millie-ano schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:21:
Snap ik, maar als die basis al niet goed is voor je gevoel ga je er uberhaupt toch niet op aandringen? maar goed, dat is voer voor een andere discussie en topic.
ik begrijp dat je vriendin graag wil kopen en niet twijfelt?BarendBotje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:27:
Dan is de twijfel niet raar toch? Bedoel de kogel is nog niet door de kerk, maar dat we eerder voor-sorteren op blijven huren voor nog een jaar of 2 dan nu mogelijk overhaast een verkeerde beslissing maken is denk ik goed.
Als jij nu zegt 'ben niet zeker genoeg over mijn relatie' dan gaat dat ook gelden voor later trouwen, kinderen, etc. Ga goed met haar praten, niet voor het huis maar voor jullie relatie.
Moet me er wellicht niet mee bemoeien, maar ik krijg flashbacks bij jouw verhaal....
Ik snapte je vorige reactie niet precieshoevenpe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:31:
[...]
ik begrijp dat je vriendin graag wil kopen en niet twijfelt?
Als jij nu zegt 'ben niet zeker genoeg over mijn relatie' dan gaat dat ook gelden voor later trouwen, kinderen, etc. Ga goed met haar praten, niet voor het huis maar voor jullie relatie.
Moet me er wellicht niet mee bemoeien, maar ik krijg flashbacks bij jouw verhaal....
Dat klopt, er moet goed gepraat worden, dat is grotendeels mijn verantwoordelijkheid want ik krop alles op en durf er niks van te zeggen tot dat je teveel voor je uit schuift dat het steeds lastiger wordt om iets aan te kaart...
Laat ik het zo zeggen: er is een serieuze kans dat zij hierdoor denkt 'als hij geen huis met me durft, is dit dan een relatie met perspectief?'. Aan het huis ligt het namelijk niet, over twee jaar ga je echt niets beters/goedkopers tegenkomen.
In mijn geval was het door haar afzeggen van het huis reden om een paar maanden later de stekker eruit te trekken. Gevoel dat ik geen toekomstplannen kon maken binnen die relatie, voor mezelf moest kiezen.
Ga praten, je kunt niet afzeggen en door alsof er niets gebeurd is. Zij wil waarschijnlijk weten waar ze aantoe is met jou. My 2 ct...
We praten al dagelijks hieroverhoevenpe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:39:
[...]
Laat ik het zo zeggen: er is een serieuze kans dat zij hierdoor denkt 'als hij geen huis met me durft, is dit dan een relatie met perspectief?'. Aan het huis ligt het namelijk niet, over twee jaar ga je echt niets beters/goedkopers tegenkomen.
In mijn geval was het door haar afzeggen van het huis reden om een paar maanden later de stekker eruit te trekken. Gevoel dat ik geen toekomstplannen kon maken binnen die relatie, voor mezelf moest kiezen.
Ga praten, je kunt niet afzeggen en door alsof er niets gebeurd is. Zij wil waarschijnlijk weten waar ze aantoe is met jou. My 2 ct...
ik weet alleen niet wat het is, geef ik de relatie de schuld om onder het huis uit te komen of is de relatie echt het probleem...

[ Voor 8% gewijzigd door BarendBotje op 12-07-2024 15:43 ]
Of erger ... gebruik je haar / heb je haar nodig voor het kopen van het huis omdat het zonder niet lukt op basis van salaris e.d. ? 1 persoonshypotheek is toch anders. Wellicht is dat een optie.BarendBotje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:41:
[...]
We praten al dagelijks hierover
ik weet alleen niet wat het is, geef ik de relatie de schuld om onder het huis uit te komen of is de relatie echt het probleem...
Kijk wat je kopen/lenen op alleen jouw salaris. Kun je alsnog samenwonen en kopen, zij neemt alleen een risico met woonruimte / eigendom als het toch misgaat. ( en ook daar legio tweakers topics over te vinden ) en gaat het wel goed kan ze zich alsnog bijvoegen.
Nee ik gebruik haar niet. Samen hebben we meer leefruimte nodig dus al gauw een grotere woning samen dan alleen. Het is puur willen kopen om te kopen omdat dat financieel optimaal is, de FOMO waar ik het over had, en dat is natuurlijk een kwalijke zaak.Millie-ano schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:48:
[...]
Of erger ... gebruik je haar / heb je haar nodig voor het kopen van het huis omdat het zonder niet lukt op basis van salaris e.d. ? 1 persoonshypotheek is toch anders. Wellicht is dat een optie.
Kijk wat je kopen/lenen op alleen jouw salaris. Kun je alsnog samenwonen en kopen, zij neemt alleen een risico met woonruimte / eigendom als het toch misgaat. ( en ook daar legio tweakers topics over te vinden ) en gaat het wel goed kan ze zich alsnog bijvoegen.
Alleen denk ik dat ik 400.000 kan lenen, dat is never nooit genoeg om daar zelf te kunnen wonen.
Ik weet niet waar mijn gevoelens vandaan komen en of ik dit wil samen of niet. Zodoende kan ik ook niet de vinger op de zere plek leggen, ik weet niet wat me weerhoudt, het huis dat toch iets te dichtbij komt nu of de relatie.. Emotioneel een hele rollercoaster

[ Voor 17% gewijzigd door BarendBotje op 12-07-2024 15:59 ]
Ja heftig man. Succes en sterkte met het uitzoeken en uitvinden.BarendBotje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:57:
[...]
Nee ik gebruik haar niet. Samen hebben we meer leefruimte nodig dus al gauw een grotere woning samen dan alleen. Het is puur willen kopen om te kopen omdat dat financieel optimaal is, de FOMO waar ik het over had, en dat is natuurlijk een kwalijke zaak.
Alleen denk ik dat ik 400.000 kan lenen, dat is never nooit genoeg om daar zelf te kunnen wonen.
Ik weet niet waar mijn gevoelens vandaan komen en of ik dit wil samen of niet. Zodoende kan ik ook niet de vinger op de zere plek leggen, ik weet niet wat me weerhoudt, het huis dat toch iets te dichtbij komt nu of de relatie.. Emotioneel een hele rollercoaster
Laat ik het anders stellen: zou je daadwerkelijk je relatie opblazen omdat je te bang bent een (redelijk risicoloos) nieuwbouwhuis te kopen? Je kent al onze argumenten, dat je je weinig zorgen hoeft te maken. Toch zegt iets in jou 'doe het niet!'BarendBotje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:57:
Ik weet niet waar mijn gevoelens vandaan komen en of ik dit wil samen of niet. Zodoende kan ik ook niet de vinger op de zere plek leggen, ik weet niet wat me weerhoudt, het huis dat toch iets te dichtbij komt nu of de relatie..
Ben bang toch je relatie...
Sterkte!
Je gaf eerder in het topic aan dat je salaris met een factor 4 zal gaan groeien de komende tijd. Dan denk ik dat je niet echt voor "niet meer kunnen betalen" hoeft bang te zijn.BarendBotje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:07:
Ik ben tot de realisatie gekomen dat mijn drang tot kopen puur voortkomt uit FOMO voor de huizenmarkt en angst voor nooit meer in kunnen stappen/betalen in de toekomst.
Want als jij nu 3 ton kan lenen, is dat dus wanneer je salaris verdubbelt is al tegen de 6 ton.
Snap ik, maar dan wil ik niet op die plek wonen_Arthur schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:07:
[...]
Je ga eerder in het topic aan dat je salaris met een factor 4 zal gaan groeien de komende tijd. Dan denk ik dat je niet echt voor "niet meer kunnen betalen" hoeft bang te zijn.
Want als jij nu 3 ton kan lenen, is dat dus wanneer je salaris verdubbelt is al tegen de 6 ton.
[ Voor 4% gewijzigd door BarendBotje op 12-07-2024 16:10 ]
Ja mogelijk wel, ik worstel te veel met alles om mij heen nu blijkbaar. Ik waardeer ook alle input eerder in dit topic, maar het doet echt pijn om hierover na te denken. Aan de ene kant wil ik niet dat de relatie over gaat, aan de andere kant durf ik de koop niet aan wegens de relatie, het voelt nog niet rijp genoeg ofzo.hoevenpe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:06:
[...]
Laat ik het anders stellen: zou je daadwerkelijk je relatie opblazen omdat je te bang bent een (redelijk risicoloos) nieuwbouwhuis te kopen? Je kent al onze argumenten, dat je je weinig zorgen hoeft te maken. Toch zegt iets in jou 'doe het niet!'
Ben bang toch je relatie...
Sterkte!
Hoe lang zijn jullie al samen?BarendBotje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:12:
Aan de ene kant wil ik niet dat de relatie over gaat, aan de andere kant durf ik de koop niet aan wegens de relatie, het voelt nog niet rijp genoeg ofzo.
Niet lullig bedoeld maar tenzij jullie elkaar een paar maanden kennen gaat het niet verder 'rijpen'.
Als je zo twijfelt moet je het gewoon niet doen, achteraf gezien was je (denk ik) op deze plek vooral op zoek naar rationele argumenten om het huis niet te kopen. Dat iedereen zoiets had van 'doen' een onbewuste tegenvaller, in detail over WCD's en tegelbestrating terwijl de olifant in de kamer onbenoemd bleef: wil je echt iets opbouwen haar, gelijkwaardig ongeacht welke plek en wat voor huis.
Nadat ik uit elkaar was heb ik 5 maanden later met mijn huidige vrouw samen een huis gekocht. Geen moment over getwijfeld, terwijl iedereen me voor gek verklaarde. Volg je gevoel.
Ook dat is een signaal...BarendBotje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:10:
Snap ik, maar dan wil ik niet op die plek wonen
Waar wil je dan wel wonen nu, los van FOMO?
3 jaar waarvan 1.5 jaar samenwonend, ik kaart alleen geen dingen aan want ik ben bang voor een afkeurende reactie.hoevenpe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:22:
[...]
Hoe lang zijn jullie al samen?
Niet lullig bedoeld maar tenzij jullie elkaar een paar maanden kennen gaat het niet verder 'rijpen'.
Als je zo twijfelt moet je het gewoon niet doen, achteraf gezien was je (denk ik) op deze plek vooral op zoek naar rationele argumenten om het huis niet te kopen. Dat iedereen zoiets had van 'doen' een onbewuste tegenvaller, in detail over WCD's en tegelbestrating terwijl de olifant in de kamer onbenoemd bleef: wil je echt iets opbouwen haar, gelijkwaardig ongeacht welke plek en wat voor huis.
Nadat ik uit elkaar was heb ik 5 maanden later met mijn huidige vrouw samen een huis gekocht. Geen moment over getwijfeld, terwijl iedereen me voor gek verklaarde. Volg je gevoel.
Ik had toen we gingen samen wonen ook een of ander raar gevoel dat ik het niet moest doen. Uiteindelijk wel gedaan waar de relatie ook al aan een zijde draadje hing en dat is hartstikke leuk/goed uitgevallen. Alleen sluipen er bepaalde dingen in, blijf ik accepteren/pleasesn en nu twijfel ik of ik dat wel wil de komende jaren/in de toekomst. Het is gewoon heel lastig want we hebben ook genoeg leuke momenten dat ik het waardeer.
Den Bosch/Rosmalen, iets zuidelijker, maar daar ligt bij haar minder/geen interesse en zijn er geen huizen die aan onze wensen voldoen.hoevenpe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:23:
[...]
Ook dat is een signaal...
Waar wil je dan wel wonen nu, los van FOMO?
Ja is zeker een onderdeel van! Dat moet ik bij mezelf zoekenrube schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:44:
Bindingsangst?
[ Voor 11% gewijzigd door BarendBotje op 12-07-2024 16:45 ]
Laat ik het zo zeggen: de kans is groot dat je relatie dit niet overleeft, is dat diep van binnen een opluchting? Niet meer op je tenen lopen, zou je bij een ander meer jezelf kunnen zijn?BarendBotje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:45:
Ja is zeker een onderdeel van! Dat moet ik bij mezelf zoeken
Denk dat je heel goed weet wat je wilt, besef dat weer alleen verder een grotere stap is dan dit huis kopen. Toch is elk huis een grotere drempel, die lokatie maakt echt niet het verschil. Had het in Rosmalen of Den Bosch gestaan had je net zo getwijfeld...
We zijn nu goed met elkaar in gesprek. Ik met haar en ik met mezelf die aan het worstelen is. Ik weet nog niet wat verstandig is, al waardeer ik alle hulp die geboden wordt!hoevenpe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:56:
[...]
Laat ik het zo zeggen: de kans is groot dat je relatie dit niet overleeft, is dat diep van binnen een opluchting? Niet meer op je tenen lopen, zou je bij een ander meer jezelf kunnen zijn?
Denk dat je heel goed weet wat je wilt, besef dat weer alleen verder een grotere stap is dan dit huis kopen. Toch is elk huis een grotere drempel, die lokatie maakt echt niet het verschil. Had het in Rosmalen of Den Bosch gestaan had je net zo getwijfeld...
Tja waar doe ik goed aan? In een tijd van dubbele lasten relatie problemen krijgen is denk ik echt een ramp scenario.. verder staat het huis in de straat van mijn schoonouders, dus als we uit elkaar gaan is daar blijven wonen voor mij een no-go.
Oei. Het klinkt alsof je genoeg leuke momenten hebt om niet nu meteen de stekker eruit te trekken. Maar dat je je tegelijk (onbewust?) realiseert dat dit niet een situatie is die je lang, of de rest van je leven, volhoudt. Zolang je 'van dag tot dag' kunt leven gaat het goed, omdat je dan niet zo over die toekomst hoeft na te denken. Maar een koophuis is een beslissing voor langere termijn. En dan besef je mogelijk dat je eigenlijk er geen vertrouwen in hebt dat je relatie het bv nog 10 jaar redt.BarendBotje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:35:
[...]
Alleen sluipen er bepaalde dingen in, blijf ik accepteren/pleasesn en nu twijfel ik of ik dat wel wil de komende jaren/in de toekomst. Het is gewoon heel lastig want we hebben ook genoeg leuke momenten dat ik het waardeer.Ik weet niet waar ik goed aan doe
Klinkt alsof de mogelijke aanschaf van een koopwoning voor jou te trigger was om écht over de toekomst na te denken. En dat je diep van binnen wel weet hoe die eruit ziet. Maar dat je dat eerst nog even moet verwerken.
Die zin moet je onder ogen komen. Met iemand zijn waarvoor je bang bent. In het dagelijks leven moeten mannen (en/of wil je zelf) natuurlijk sterk zijn en wordt dit nooit uitgesproken. Je kan het daarom ook vertalen als "een ernstige hekel hebben aan haar reacties". Het is een heel normale dynamiek, je wilt aardig zijn en het fijn hebben en de ander bespeelt je dan met vervelend gedrag. Manipulatie, let op, dit kan ook bij haar geheel onbewust gaan.BarendBotje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:35:
[...]
3 jaar waarvan 1.5 jaar samenwonend, ik kaart alleen geen dingen aan want ik ben bang voor een afkeurende reactie.
..
Geloof me, die dynamiek wil ja absoluut niet. Ik zou lekker mikken op een koopflatje voor jezelf. Misschien trekt ze bij als jij stappen gaat maken en je eigen koers gaat bepalen. Ik denk echter dat je in zeer ongezonde relatie zit. Schaam je vooral niet, ik denk dat 60% van de stelletjes er zo in zit. Hun leven lang.
Al met al een heel leerzaam traject dit. Bedankt allen voor het meedenken hier. Er worden dingen tegen het licht gehouden die lang weggestopt zijn. Daarnaast komt naar boven wat nu echt het probleem is: ik wil daar eigenlijk niet wonen, echter drukt de fomo die mij wordt aangepraat door iedereen om mij heen en de media mij in de richting van kopen. Zoals @hoevenpe al aankaartte hieronder; ik zoek hier naar een rationeel antwoord op iets wat ik eigenlijk niet wil.
Ik heb er nog eens goed over nagedacht en de combinatie van: duurder dan verwacht, locatie en wellicht ik/wij in de relatie zijn de combinatie die waarschijnlijk zal doen besluiten dat we dit niet moeten gaan doen.
Ik stuur al jaren op aandringen van de huizenmarkt voor op het kopen van een huis. Tuurlijk voor op de lange termijn is dat een goede investering, maar mijn drijfveer is puur speculatief/quick money die ik denk/hoop te zou verdienen op dat huis. Het idee zou namelijk helemaal niet zijn om daar 5 jaar te wonen, eerst moet het 2 jaar gebouwd worden voor je er helemaal thuis bent ben je 1-2 jaar verder en wil je er dan wel wonen?
De conclusie is, we wonen nu in een prima huur appartement waarvan de huur al 2 jaar niet verhoogd is(bij vorige huurder de 10 jaar voor ons ook niet) zodoende denk ik dat wel best goed zitten voor 1300 euro in een appartement van 110m2 met label A+. Ik heb inmiddels ook wel ingezien dat het verschil tussen kopen en huren klein is op de korte termijn, zeker als je het belegd.
FOMO is heel naar en ik ervaar het hier aan de lijve, elk artikel of conversatie over de huizenmarkt maakt een knoop in mijn maag(ook in het forum hier over de ontwikkelingen op de woningmarkt), maar huren is okay. Dat wordt teweinig gezegd, ik snap als je 1500 eu over de balk gooit per maand in je eentje dat het niet goed zou zijn, maar 1300 samen is prima te behappen. Terwijl iedereen altijd zegt dat huren 'weggegooid' geld is, dat is ook in zekere zin, maar er zijn ook voordelen. Zolang je wel iets koopt binnen 5-10 jaar na je carriere start, lijkt me dat prima. Denk dat er meer mensen zoals ik zijn, maar iedereen in nederland met een koop woning is gebaat bij een stijgende markt, zodoende dat iedereen dat ook wilt lezen en daar over wilt praten. De nadelen zijn te weinig onderbelicht van dat gedrag en van het gevolg.
Conclusie:
Nu niet doen en werken aan mijzelf, aan ons en in de tussentijd nadenken over waar we wel willen wonen(en nu maximaal mijn spaargeld. Op het moment dat we die dingen op een rij hebben kunnen we een commitment aangaan met elkaar op een plek waar we willen wonen voor een lange tijd. Dan zou het puur om woongenot en samen opbouwen gaan ipv snel geldverdienen(wat ook helemaal niet zeker is).
Ik heb er nog eens goed over nagedacht en de combinatie van: duurder dan verwacht, locatie en wellicht ik/wij in de relatie zijn de combinatie die waarschijnlijk zal doen besluiten dat we dit niet moeten gaan doen.
Ik stuur al jaren op aandringen van de huizenmarkt voor op het kopen van een huis. Tuurlijk voor op de lange termijn is dat een goede investering, maar mijn drijfveer is puur speculatief/quick money die ik denk/hoop te zou verdienen op dat huis. Het idee zou namelijk helemaal niet zijn om daar 5 jaar te wonen, eerst moet het 2 jaar gebouwd worden voor je er helemaal thuis bent ben je 1-2 jaar verder en wil je er dan wel wonen?
De conclusie is, we wonen nu in een prima huur appartement waarvan de huur al 2 jaar niet verhoogd is(bij vorige huurder de 10 jaar voor ons ook niet) zodoende denk ik dat wel best goed zitten voor 1300 euro in een appartement van 110m2 met label A+. Ik heb inmiddels ook wel ingezien dat het verschil tussen kopen en huren klein is op de korte termijn, zeker als je het belegd.
FOMO is heel naar en ik ervaar het hier aan de lijve, elk artikel of conversatie over de huizenmarkt maakt een knoop in mijn maag(ook in het forum hier over de ontwikkelingen op de woningmarkt), maar huren is okay. Dat wordt teweinig gezegd, ik snap als je 1500 eu over de balk gooit per maand in je eentje dat het niet goed zou zijn, maar 1300 samen is prima te behappen. Terwijl iedereen altijd zegt dat huren 'weggegooid' geld is, dat is ook in zekere zin, maar er zijn ook voordelen. Zolang je wel iets koopt binnen 5-10 jaar na je carriere start, lijkt me dat prima. Denk dat er meer mensen zoals ik zijn, maar iedereen in nederland met een koop woning is gebaat bij een stijgende markt, zodoende dat iedereen dat ook wilt lezen en daar over wilt praten. De nadelen zijn te weinig onderbelicht van dat gedrag en van het gevolg.
Conclusie:
Nu niet doen en werken aan mijzelf, aan ons en in de tussentijd nadenken over waar we wel willen wonen(en nu maximaal mijn spaargeld. Op het moment dat we die dingen op een rij hebben kunnen we een commitment aangaan met elkaar op een plek waar we willen wonen voor een lange tijd. Dan zou het puur om woongenot en samen opbouwen gaan ipv snel geldverdienen(wat ook helemaal niet zeker is).
[ Voor 18% gewijzigd door BarendBotje op 18-07-2024 14:31 ]
Wij hebben in 2016 voor dezelfde situatie gestaan; nieuw project, begin carrière. Sommige dingen gelaten qua meerwerk. Nu 3,5 ton overwaarde en lasten van 900 euro per maand op een inkomen van 5x modaal.
3 vragen, en als het antwoord op alle 3 volmondig ja is zou in het doen;
Is de locatie en woning naar wens?
Zou je m over 5 jaar ook kopen?
Verwacht je over 5 jaar nog samen te zijn?
Edit; ik zie dat je bovenstaande 3 vragen al beantwoord hebt voor jezelf.
[ Voor 8% gewijzigd door YKla op 18-07-2024 21:57 ]
Tja ik snap dat het meer waard wordt, als we over 1/2 jaar nogsteeds willen kopen kan dat. Denk alleen dat in de huidige fase we er niet aan toe zijn.YKla schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:54:
Wij hebben in 2016 voor dezelfde situatie gestaan; nieuw project, begin carrière. Sommige dingen gelaten qua meerwerk. Nu 3,5 ton overwaarde en lasten van 900 euro per maand op een inkomen van 5x modaal.
De rente staat echter nu ook op een dusdanig niveau, dat we een netto last van 2200 zouden gaan hebben..
[ Voor 3% gewijzigd door BarendBotje op 19-07-2024 08:13 ]
Toch nog even verder gelezen in dit topic. En die FOMO herken ik wel. Ik krijg het soms ook benauwd van nieuwsberichten.
We hebben vijf jaar lang gezocht naar een nieuwe woning. We keken telkens naar nieuwbouw, maar dat gaf voor mij veel teveel en te lang onzekerheid met zich mee. Ik kreeg hier het advies om eens naar bestaande recente bouw te kijken. Er kwam iets op ons pad drie weken geleden en we zijn nu de trotse eigenaar van een prachtige hoekwoning uit 2018!
Mijn advies aan jou zou zijn: blijf even lekker zitten waar je zit als je goed zit. Werk aan jezelf en aan je relatie en zoek uit hoe jullie samen verder kunnen. Als je een paar maanden verder bent (of volgend voorjaar): zoek naar recente bouw. Je ziet wat je krijgt, je ziet de buurt en je kunt er vaak binnen een paar maanden in.
Ik wens je veel wijsheid en sterkte!
We hebben vijf jaar lang gezocht naar een nieuwe woning. We keken telkens naar nieuwbouw, maar dat gaf voor mij veel teveel en te lang onzekerheid met zich mee. Ik kreeg hier het advies om eens naar bestaande recente bouw te kijken. Er kwam iets op ons pad drie weken geleden en we zijn nu de trotse eigenaar van een prachtige hoekwoning uit 2018!
Mijn advies aan jou zou zijn: blijf even lekker zitten waar je zit als je goed zit. Werk aan jezelf en aan je relatie en zoek uit hoe jullie samen verder kunnen. Als je een paar maanden verder bent (of volgend voorjaar): zoek naar recente bouw. Je ziet wat je krijgt, je ziet de buurt en je kunt er vaak binnen een paar maanden in.
Ik wens je veel wijsheid en sterkte!
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik ga even hard zijn: terug naar hoe het was en je kop in het zand of het domste wat je kunt doen. Dit heeft niets met het huis te maken, alles met je relatie.BarendBotje schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:13:
Denk alleen dat in de huidige fase we er niet aan toe zijn.
Je beseft toch ook dat het daar niet om gaat, het over een jaar echt niet goedkoper is? Ga met je vriendin in gesprek, willen wij wel oud worden samen...De rente staat echter nu ook op een dusdanig niveau, dat we een netto last van 2200 zouden gaan hebben..
Niet leuk, niet makkelijk, maar je wordt beide uiteindelijk echt gelukkiger van een partner die echt voor je gaat. Sterkte!
Weg van de minste weerstand te vaak genomen. Is toch een aardig zwaar gesprek om aan te gaan! We praten al geregeld en dat blijven we doen, vanavond als ik thuis kom hopelijk weer!hoevenpe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:53:
[...]
Ik ga even hard zijn: terug naar hoe het was en je kop in het zand of het domste wat je kunt doen. Dit heeft niets met het huis te maken, alles met je relatie.
[...]
Je beseft toch ook dat het daar niet om gaat, het over een jaar echt niet goedkoper is? Ga met je vriendin in gesprek, willen wij wel oud worden samen...
Niet leuk, niet makkelijk, maar je wordt beide uiteindelijk echt gelukkiger van een partner die echt voor je gaat. Sterkte!
Bedankt voor al het geboden advies, ik kijk te vaak weg en geef andere dingen de schuld.
Goed advies. Ik kan eraan toevoegen. Nieuwbouw is toch een soort marathon of Everest expeditie en bestaand (jong) is een wandelingetje in het park.THE_BASE schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:53:
..
..
Misschien dat je een keuken of vloer aan wil pakken bij een bestaand huis, maar bij nieuwbouw heb je echt een dozijn miniprojectjes, 300 afspraken met allerlei leveranciers en monteurs en daarna nog 1000 doe-het-zelf klusjes, waarbij zelfs een simpel gordijntje dat wordt gemonteerd allerlei gedoe kan geven. (Verkeerde maat, beschadiging, etc). Op een gegeven moment ging ik me afvragen of ik niet beter een oppas kon vragen om al die figuren je huis in en uit te laten. De eerste tijd woon je er ook nog niet, maar kan je wel van 6:30 - 7:30 op allerlei leveringen of bouwvakkers wachten, die dan ongetwijfeld halverwege de dag bellen dat er iets niet klopt of klaar is.