Al met al een heel leerzaam traject dit. Bedankt allen voor het meedenken hier. Er worden dingen tegen het licht gehouden die lang weggestopt zijn. Daarnaast komt naar boven wat nu echt het probleem is: ik wil daar eigenlijk niet wonen, echter drukt de fomo die mij wordt aangepraat door iedereen om mij heen en de media mij in de richting van kopen. Zoals @
hoevenpe al aankaartte hieronder; ik zoek hier naar een rationeel antwoord op iets wat ik eigenlijk niet wil.
Ik heb er nog eens goed over nagedacht en de combinatie van: duurder dan verwacht, locatie en wellicht ik/wij in de relatie zijn de combinatie die waarschijnlijk zal doen besluiten dat we dit niet moeten gaan doen.
Ik stuur al jaren op aandringen van de huizenmarkt voor op het kopen van een huis. Tuurlijk voor op de lange termijn is dat een goede investering, maar mijn drijfveer is puur speculatief/quick money die ik denk/hoop te zou verdienen op dat huis. Het idee zou namelijk helemaal niet zijn om daar 5 jaar te wonen, eerst moet het 2 jaar gebouwd worden voor je er helemaal thuis bent ben je 1-2 jaar verder en wil je er dan wel wonen?
De conclusie is, we wonen nu in een prima huur appartement waarvan de huur al 2 jaar niet verhoogd is(bij vorige huurder de 10 jaar voor ons ook niet) zodoende denk ik dat wel best goed zitten voor 1300 euro in een appartement van 110m2 met label A+. Ik heb inmiddels ook wel ingezien dat het verschil tussen kopen en huren klein is op de korte termijn, zeker als je het belegd.
FOMO is heel naar en ik ervaar het hier aan de lijve, elk artikel of conversatie over de huizenmarkt maakt een knoop in mijn maag(ook in het forum hier over de ontwikkelingen op de woningmarkt), maar huren is okay. Dat wordt teweinig gezegd, ik snap als je 1500 eu over de balk gooit per maand in je eentje dat het niet goed zou zijn, maar 1300 samen is prima te behappen. Terwijl iedereen altijd zegt dat huren 'weggegooid' geld is, dat is ook in zekere zin, maar er zijn ook voordelen. Zolang je wel iets koopt binnen 5-10 jaar na je carriere start, lijkt me dat prima. Denk dat er meer mensen zoals ik zijn, maar iedereen in nederland met een koop woning is gebaat bij een stijgende markt, zodoende dat iedereen dat ook wilt lezen en daar over wilt praten. De nadelen zijn te weinig onderbelicht van dat gedrag en van het gevolg.
Conclusie:
Nu niet doen en werken aan mijzelf, aan ons en in de tussentijd nadenken over waar we wel willen wonen(en nu maximaal mijn spaargeld. Op het moment dat we die dingen op een rij hebben kunnen we een commitment aangaan met elkaar op een plek waar we willen wonen voor een lange tijd. Dan zou het puur om woongenot en samen opbouwen gaan ipv snel geldverdienen(wat ook helemaal niet zeker is).
[
Voor 18% gewijzigd door
BarendBotje op 18-07-2024 14:31
]