Nee die niet, maar je krijgt ook niks van je oude werkgever ter compensatie van de waardeoverdracht van jongeren naar ouderen. Dus als je van DB maar DC werkgever overgestapt bent, ben je gewoon dik de lul.fsfikke schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:53:
[...]
Nee, die heeft ook niets te compenseren voor wat je bij je oude werkgever in de toekomst zou verdienen.
Maar nieuwe ronde, nieuwe (onderhandel)kansen.
En daarom is deze wijziging van het pensioensysteem een fantastische gouden ketting ook! Over een jaar, als iedereen in het nieuwe systeem zit, zullen er maar weinig 35+ ers overstappen tenzij ze een nieuwe werkgever vinden die bereid is een enorme tekenbonus te geven.
De keerzijde van die medaille is dan weer wel dat het nog moeilijker wordt ervaren personeel te vinden….
De keerzijde van die medaille is dan weer wel dat het nog moeilijker wordt ervaren personeel te vinden….
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Jij doet de aanname dat men dat snapt en niet klakkeloos overstapt voor +500€ bruto?AllSeeyinEye schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:56:
En daarom is deze wijziging van het pensioensysteem een fantastische gouden ketting ook! Over een jaar, als iedereen in het nieuwe systeem zit, zullen er maar weinig 35+ ers overstappen tenzij ze een nieuwe werkgever vinden die bereid is een enorme tekenbonus te geven.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Let op! Het onderstaande is een DC naar DC vergelijking!CVTTPD2DQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:35:
[...]
Vergeef me, maar volgens mij ben je nog vrij jong? Volgens de oude defined contribution-systematiek bouwden jongeren inderdaad niet zoveel pensioen op, en ouderen steeds meer.
Dus die 5,7% zou best wel eens marktconform kunnen zijn geweest.
In het nieuwe stelsel is/wordt het gelijkgetrokken voor alle leeftijden. Met het nadeel dat mensen die hun halve leven weinig hebben ingelegd (zoals ikzelf) nu óók de hoge inleg moeten missen die ze in het eerdere DC-stelsel hadden kunnen doen op hogere leeftijd.
Tegen werkgevers ben je in Nederland redelijk goed beschermd. Tegen grillig overheidsbeleid niet ...
Dat iets 'marktconform' is, betekent in de IT helaas nog niet dat het ook goed is. Er zijn verrassend veel werkgevers in onze sector met een ronduit belabberde pensioenregeling. Ja, er is "iets" geregeld voor later, maar wat dat precies inhoudt blijft voor velen een raadsel. Dat zie je ook terug in de salarissen die hier vaak gepost worden: mensen staren zich blind op het brutoloon (ik destijds ook), maar de pensioengrondslag of de premie wordt er zelden bij vermeld.
Ter illustratie, ik ben 24 jaar oud en kreeg destijds bij een aanbod de volgende staffel voorgelegd:
| Leeftijd deelnemer | Beschikbare premie |
| 21 tot 25 jaar | 5,70% |
| 25 tot 30 jaar | 6,20% |
| 30 tot 35 jaar | 6,80% |
| 35 tot 40 jaar | 7,80% |
| 40 tot 45 jaar | 9,60% |
| 45 tot 50 jaar | 11,70% |
| 50 tot 55 jaar | 14,30% |
| 55 tot 60 jaar | 17,60% |
| 60 tot 65 jaar | 22,00% |
| 65 tot 68 jaar | 26,30% |
Om inzichtelijk te maken hoe bizar groot dat verschil is, hierbij mijn exacte huidige cijfers:
| Salarisgegevens | Bedrag |
| Pensioengevend salaris | € 53.784,00 |
| AOW-Franchise | € 19.172,00 |
| Pensioengrondslag | € 34.612,00 |
| Vergelijking inleg | Premie | Inleg per jaar |
| Aangeboden staffel | 5,70% | € 1.972,88 |
| Mijn huidige regeling | 22,30% | € 7.718,48 |
| Het Pensioengat | - 16,60% | - € 5.745,60 |
| Omschrijving situatie | Bedrag per jaar |
| Salarisverhoging (+ € 500,- per maand) | + € 6.000,00 bruto |
| Minder pensioeninleg van werkgever | - € 5.745,60 bruto |
| Netto vooruitgang | Vrijwel nihil |
Dit aanbod heb ik destijds laten schieten; de pensioenvraag hadden ze niet eerder gehoord, was ook iets voor later en daar moest ik op mijn leeftijd me nog helemaal niet druk om maken
Zonder hier een pensioen topic van te maken, zo werkt pensioen niet. Je vergelijkt je DB pensioen met hoge inleg op lage leeftijd met een DC pensioen ladder. Die hoge inleg van jou gaat naar je collega’s van 50+, terwijl die DC ladder je eigen pot is.Puddi Puddin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:21:
[...]
Dat iets 'marktconform' is, betekent in de IT helaas nog niet dat het ook goed is. Er zijn verrassend veel werkgevers in onze sector met een ronduit belabberde pensioenregeling. Ja, er is "iets" geregeld voor later, maar wat dat precies inhoudt blijft voor velen een raadsel. Dat zie je ook terug in de salarissen die hier vaak gepost worden: mensen staren zich blind op het brutoloon (ik destijds ook), maar de pensioengrondslag of de premie wordt er zelden bij vermeld.
Ter illustratie, ik ben 24 jaar oud en kreeg destijds bij een aanbod de volgende staffel voorgelegd:Met deze regeling val ik dus in de absolute bodem (5,70%). Pas voorbij mijn 60e zou ik op het niveau komen van de inleg die ik in mijn huidige regeling (22,30%) al heb.
Leeftijd deelnemer Beschikbare premie 21 tot 25 jaar 5,70% 25 tot 30 jaar 6,20% 30 tot 35 jaar 6,80% 35 tot 40 jaar 7,80% 40 tot 45 jaar 9,60% 45 tot 50 jaar 11,70% 50 tot 55 jaar 14,30% 55 tot 60 jaar 17,60% 60 tot 65 jaar 22,00% 65 tot 68 jaar 26,30%
Om inzichtelijk te maken hoe bizar groot dat verschil is, hierbij mijn exacte huidige cijfers:Als we die basis pakken en de aangeboden "marktconforme" regeling naast mijn huidige regeling leggen, ontstaat er een gigantisch gat:
Salarisgegevens Bedrag Pensioengevend salaris € 53.784,00 AOW-Franchise € 19.172,00 Pensioengrondslag € 34.612,00 Dit is precies de reden waarom blindstaren op een brutoloon zo gevaarlijk is. Stel dat een werkgever mij met deze slechte regeling wil binnenhalen en mij paait met een salarisverhoging van € 500,- bruto per maand:
Vergelijking inleg Premie Inleg per jaar Aangeboden staffel 5,70% € 1.972,88 Mijn huidige regeling 22,30% € 7.718,48 Het Pensioengat - 16,60% - € 5.745,60 Ik ben die volledige brutoverhoging dus direct weer kwijt als ik dat pensioengat zelf moet gaan dichten via een eigen lijfrente om op hetzelfde niveau uit te komen. Tegen werkgevers ben je wettelijk misschien goed beschermd, maar een goede pensioenregeling is absoluut geen gegeven. Reken je eigen package goed door als je voorwaarden vergelijkt!
Omschrijving situatie Bedrag per jaar Salarisverhoging (+ € 500,- per maand) + € 6.000,00 bruto Minder pensioeninleg van werkgever - € 5.745,60 bruto Netto vooruitgang Vrijwel nihil
Dit aanbod heb ik destijds laten schieten; de pensioenvraag hadden ze niet eerder gehoord, was ook iets voor later en daar moest ik op mijn leeftijd me nog helemaal niet druk om maken.
Zoals hierboven ook al aangegeven is dat geen steekhoudende vergelijking. Voor PPI pensioen zijn gekende staffels op basis van 3% of 4% rendement. Een staffel gebaseerd op 3% zou je dus een "goed" pensioen kunnen noemen.Sovieto schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:12:
Bij ABP krijgt men vanaf 1-1-2027 een premie van 27,2%, waarvan de werkgever 70% betaald, dus totaal wordt er 19% betaald door de werkgever. Maar let op, niet over de franchise.
Dus met een jaarsalaris van 100k zou je ongeveer €1300 per maand als werkgeversbijdrage willen ontvangen als ABP je benchmark is.
Edit; afbeelding klopt niet
@marshallq geeft als referentie/alternatief een bruto salaris van €6.200/maand. Dat geeft een pensioengevend salaris van €80.352 wat na aftrek franchise op een pensioengrondslag van €61.180 komt.
Met de genoemde 41 jaar zou op basis van 3% rendement een inlegpercentage van 14% zijn; een jaarslijkse inleg van €8.565 dus wat neer komt op €714/maand. Uiteraard is het iets om rekening mee te houden dat dit percentage oploopt met leeftijd (wat weer gaat veranderen met WTP).
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 23-02-2026 16:39 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Vergelijk je hier niet gewoon het nieuwe DC stelsel (één uniform inlegpercentage voor alle leeftijden) met het oude (oplopende staffel)? Ik zal niet betwisten dat 22.3% beter is dan 5,7%, maar voorheen was het volgens mij zelfs niet mogelijk om jonge werknemers veel meer pensioen te laten inleggen.Puddi Puddin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:21:
Met deze regeling val ik dus in de absolute bodem (5,70%). Pas voorbij mijn 60e zou ik op het niveau komen van de inleg die ik in mijn huidige regeling (22,30%) al heb.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 29
• Opleiding: MBO 4 Systeem/-Netwerkbeheerder, MD-101,MD-102,MS-500,AZ-900,MS-900
• Werkervaring: 5 jaar
• (Woon) Locatie: NH
2. Wat doe je:
• Functie: System-Engineer
• Werkgever/branche:MSP
• (Werk) Locatie(s): NH
• Aantal vakantiedagen:28
• Gewerkte uren/week:40
• Reistijd:10 minuten
• Thuiswerken:Ja
• Werkdruk:Hoog
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €4300
• Vakantiegeld: €4128
• Bonus, toeslagen, etc: €0
• Dertiende/veertiende maand: €0
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €55782
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: durf ik niet te zeggen, moet ik nakijken.
• Type pensioenregeling / pensioenfonds:
• Mobiliteit per jaar: Lease auto zonder eigenbijdrage en onbeperkt kilometers privé. Auto van 35k catalogus waarde
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €
• Opleiding: MBO 4 Systeem/-Netwerkbeheerder, MD-101,MD-102,MS-500,AZ-900,MS-900
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: durf ik niet te zeggen, moet ik nakijken.
• Mobiliteit per jaar: Lease auto zonder eigenbijdrage en onbeperkt kilometers privé. Auto van 35k catalogus waarde
• Overige:
[ Voor 5% gewijzigd door GigaGeek op 23-02-2026 21:38 ]
Op basis van bovenstaande? 0 euro.... (een serieuzere percentage vind je ergens onderaan)GigaGeek schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:42:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
• Overige:
Ik heb over 2 weken mijn beoordeling/salaris gesprek. Wat voor salaris verhoging kan ik vragen op basis van het bovenstaande?
De vorige pagina is er ook een Systems Engineer voorbij gekomen, een vergelijking van 1:1 werkt natuurlijk nooit, maar als je daar naar kijkt is je pakket totaal niet slecht. Alleen zoals bovenaan deze pagina ook benoemd wordt spelen er meer factoren dan alleen je leeftijd (en je opleiding imo).
Zonder dollen, wat ik probeer te zeggen is dat het volledig af hangt van je ontwikkeling en je functioneren sinds je vorige loonsverhoging (of in dienst treding). In ieder geval zal ik het dus concreet maken wat je bijgedragen hebt en hoe je ontwikkeling is geweest over die periode en wat dus de redenen zijn waarom jij vindt dat je voor de aankomende periode daar meer compensatie voor hoort te krijgen. Aangezien je bewezen hebt op dat niveau te werken.
Als je een relatief grote stap in verhoging gaat vragen dan zullen daar waarschijnlijk ook grote (of veel kleine) stappen in groei tegenover moeten hebben gestaan in de afgelopen periode. Grote overtuiging is over het algemeen lastiger dan veel kleine overtuigingen, dus ik hoop dat dit niet de eerste keer is dat je begint over je compensatiegroei.
Doe alsof je de persoon bent die straks tegen over je zit en probeer het vanaf die perspectief te zien. Waarom verdien jij X Y en Z meer ten opzichte van de vorige keer dat jullie hier over hebben gesproken? Bedenk hierbij goed dat technisch grote dingen soms een relatief kleine bijdrage kunnen leveren voor dit perspectief. Omgekeerd werkt dat natuurlijk ook zo.
Persoonlijk ben ik van mening dat je koopkracht year over year er niet op achteruit hoort te gaan en zorg ik dat ik dat dit meegenomen wordt in mijn 'onderhandelingen' in de gesprekken met de persoon die over mijn compensatie gaat. Sommige bedrijven / personen zijn vatbaar om dit direct te noemen (dat is mooi, dan heb je vaak de eerste paar % al gewonnen als ze er in meegaan) maar het kan ook averechts werken. Maak de inschatting dus goed of je dit onderwerp van het gesprek maakt of het impliciet in je verhogingsvraag doet.
Het kan ook zijn dat je 20% (of meer) aan meer gaat vragen en dat je het zonder blikken of blozen krijgt. Dan ben je of ver doorontwikkeld of vinden/is je huidig pakket niet conform voor het bedrijf/sector/locatie/geleverd werk etc etc. geweest. Anyways in beide gevallen dan alvast gefeliciteerd
Anyways, om op je vraag terug te komen. Zou ik bij normaal functioneren ergens in de range van 5-10% verhoging uit willen komen in een "normaal" jaar of jij een slecht, normaal, goed, buitengewoon goed of uitmuntend jaar hebt gedraaid weten alleen jij en hopelijk ook de persoon tegenover je over twee weken.
Oh en ik heb je vorige posts even bekeken. Ik zie dat je ook hier nog steeds niet naar je pensioen (inleg) hebt gekeken. Misschien zou ik daar als eerste werk van maken. Daar heb je nu direct niets aan, maar over een dertig (of veertig?
[ Voor 5% gewijzigd door Poehzel op 23-02-2026 20:22 ]
Het makke is dat veel mensen het pensioen niet goed bekijken en vaak ook niet eens weten hoe ze er naar moeten kijken.....Z___Z schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:46:
[...]
Zonder hier een pensioen topic van te maken, zo werkt pensioen niet. Je vergelijkt je DB pensioen met hoge inleg op lage leeftijd met een DC pensioen ladder. Die hoge inleg van jou gaat naar je collega’s van 50+, terwijl die DC ladder je eigen pot is.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Het is vooral het 2e. Denk dat nog geen 5 procent van de mensen enig idee heeft. Ik heb me er wel in verdiept maar dan vind ik het alsnog lastig en leg, voor mijn gevoel, een paar honderd euro extra per maand in bij brand new day. Maar wat ik nu echt krijg? Met meerdere werkgeverpensioenen, mijn extra potje en de overheid die de regels verandert voel ik me alsnog die 95 procent.Chief schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 02:29:
[...]
Het makke is dat veel mensen het pensioen niet goed bekijken en vaak ook niet eens weten hoe ze er naar moeten kijken.....
Maargoed, ik merk dat (ik ook) er nu langzaam een pensioen topic wordt ipv over salarissen gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 24-02-2026 09:13 ]
Dat wordt in de reclame wel duidelijk gemaakt: een heel klein pensioenpotje.jongetje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:23:
[...]
Ik heb me er wel in verdiept maar dan vind ik het alsnog lastig en leg, voor mijn gevoel, een paar honderd euro extra per maand in bij brand new day. Maar wat ik nu echt krijg?
Toch alweer 2 jaar geleden sinds de vorige post. We gaan gestaag door met de groei met mooie kansen binnen het bedrijf.
Vorige post:
Vorige post:
Het nieuwe jaar:ifusnipe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:04:
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Weer jaartje verder : Tylen in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Aanpassingen tov van vorig jaar is dat ik opslag heb gekregen
. Het passieve inkomen is eind vorig jaar exceptioneel gestegen omdat de verhuur omgeving verdubbeld is inclusief een paar grote extra klanten erbij die het huren. Dit zal eind dit jaar goed merkbaar zijn met de totale omzet van de organisatie.
Aanpassingen tov van vorig jaar is dat ik opslag heb gekregen
Members only:
Inloggen
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Na jaren lurken de template maar eens ingevuld
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 39
• Opleiding: WO Biologie, gepromoveerd
• Werkervaring: 12-13 jaar relevant
• (Woon) Locatie: Gelderland
2. Wat doe je:
• Functie: Bioloog (fytopatholoog)
• Werkgever/branche: Overheid
• (Werk) Locatie(s): Gelderland
• Aantal vakantiedagen: 48 (144 u vakantie, 204 u compensatieverlof, 36 IKB-uren)
• Gewerkte uren/week: 40 (effectief 40 ene week 32 andere week, zet 4 uur per week 75% betaald ouderschapsverlof in)
• Reistijd: 10 min fietsen
• Thuiswerken: Niets vast, gemiddeld 2 dagen per maand.
• Werkdruk: gemiddeld met soms pieken
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 6110,94 (Schaal 11 trede 10)
• Vakantiegeld: Onderdeel van IKB-budget
• Bonus, toeslagen, etc: IKB-budget van 16,5% jaarsalaris
• Dertiende/veertiende maand: Onderdeel van IKB-budget
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 85.781
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Via ABP standaardregeling 27,1%, 18,97% werkgever 8,13% door mij (451 euro op loonstrookje)
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ABP
• Mobiliteit per jaar: € 0,21 cent per kilometer (fiets, 1,05 per dag), OV-kaart voor woon-werk, gebruik ik zelden
• Overige: Thuiswerkvergoeding van 2,40 per dag. Eens per 5 jaar 500 euro bijdrage voor nieuwe fiets, kan worden aangevuld met IKB-budget (fiscaal aantrekkelijk). 2000 euro per jaar van het IKB-budget mag ook gebruikt worden voor aflossen studieschuld. Verder laptop en werktelefoon.
Op zich zeer tevreden, het werk is leuk en uitdagend en vrij uniek. Er is veel flexibiliteit, werk heel zelfstandig en kan mijn dag redelijk grotendeels zelf indelen, dat is heel fijn. Tevens is de grote hoeveelheid vakantie een pré (krijg de dagen niet op en gaan over in IKB-spaarverlof, nu 300 uur, max 3600) Jammer dat ik aan de top van mijn schaal zit, als ik naar het functiegebouw Rijk kijk (https://www.functiegebouw...ijk-medewerker/leerlijnen) voldoe ik m.i. ook aan de voorwaarden voor schaal 12, hiervoor moet je een functieherwaardingstraject in of er moet een functie vrijkomen bij ons instituut in een hogere schaal waarop je kan solliciteren. Mijn leidinggevende denkt dat het lastig wordt, schat dat de kans klein is (en nog wat excuses over formatieruimte van onze afdeling, maar dat is voor mij weinig relevant). Later in het jaar wat serieuzer werk van proberen te maken.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 39
• Opleiding: WO Biologie, gepromoveerd
• Werkervaring: 12-13 jaar relevant
• (Woon) Locatie: Gelderland
2. Wat doe je:
• Functie: Bioloog (fytopatholoog)
• Werkgever/branche: Overheid
• (Werk) Locatie(s): Gelderland
• Aantal vakantiedagen: 48 (144 u vakantie, 204 u compensatieverlof, 36 IKB-uren)
• Gewerkte uren/week: 40 (effectief 40 ene week 32 andere week, zet 4 uur per week 75% betaald ouderschapsverlof in)
• Reistijd: 10 min fietsen
• Thuiswerken: Niets vast, gemiddeld 2 dagen per maand.
• Werkdruk: gemiddeld met soms pieken
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 6110,94 (Schaal 11 trede 10)
• Vakantiegeld: Onderdeel van IKB-budget
• Bonus, toeslagen, etc: IKB-budget van 16,5% jaarsalaris
• Dertiende/veertiende maand: Onderdeel van IKB-budget
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 85.781
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Via ABP standaardregeling 27,1%, 18,97% werkgever 8,13% door mij (451 euro op loonstrookje)
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ABP
• Mobiliteit per jaar: € 0,21 cent per kilometer (fiets, 1,05 per dag), OV-kaart voor woon-werk, gebruik ik zelden
• Overige: Thuiswerkvergoeding van 2,40 per dag. Eens per 5 jaar 500 euro bijdrage voor nieuwe fiets, kan worden aangevuld met IKB-budget (fiscaal aantrekkelijk). 2000 euro per jaar van het IKB-budget mag ook gebruikt worden voor aflossen studieschuld. Verder laptop en werktelefoon.
Op zich zeer tevreden, het werk is leuk en uitdagend en vrij uniek. Er is veel flexibiliteit, werk heel zelfstandig en kan mijn dag redelijk grotendeels zelf indelen, dat is heel fijn. Tevens is de grote hoeveelheid vakantie een pré (krijg de dagen niet op en gaan over in IKB-spaarverlof, nu 300 uur, max 3600) Jammer dat ik aan de top van mijn schaal zit, als ik naar het functiegebouw Rijk kijk (https://www.functiegebouw...ijk-medewerker/leerlijnen) voldoe ik m.i. ook aan de voorwaarden voor schaal 12, hiervoor moet je een functieherwaardingstraject in of er moet een functie vrijkomen bij ons instituut in een hogere schaal waarop je kan solliciteren. Mijn leidinggevende denkt dat het lastig wordt, schat dat de kans klein is (en nog wat excuses over formatieruimte van onze afdeling, maar dat is voor mij weinig relevant). Later in het jaar wat serieuzer werk van proberen te maken.
Stap gemaakt naar een ander bedrijf 
Members only:
Inloggen
Wij krijg hier ook gewoon bonus over het gehele salaris (inc vakantiegeld).True schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:47:
[...]
Ik begrijp ook dat @marshallq het tweede scenario ook nog niet als aanbod ontvangen heeft. Maar verder precies wat je zegt:Met 41 mag @marshallq wel oppassen dat er geen pensioengat ontstaat bij de potentiële werkgever. En NFI een bedrijf dat stelt kwaliteit hoog in het vaandel te hebben, maar dan geen pensioen aanbiedt, dan gaat het duidelijk niet over kwaliteit naar de werknemer toe. Ik heb AI even laten ratelen en die stelt dat je met dit salaris moet denken aan een inleg van €1740 per maand als je een vergelijkbaar pensioen wilt hebben als je bijv. met ABP zou krijgen om die €7400 te evenaren als je met pensioen bent. Dan blijft er ineens maar €5660 over (en ja bruto/netto dus je krijgt een deel van je pensioeninleg wel weer terug het jaar daarna bij je aangifte inkomstenbelasting).
- 26 vakantiedagen is tegenwoordig vrij gemiddeld tot zelfs laag;
- vakantiegeld in het salaris;
- bonus lijkt ook over vakantiegeld te zijn, ik vraag mij dat als ik eerlijk ben af, dat heb ik nog nooit gezien;
- bonus is geen garantie;
- 1 dag thuiswerken per 5 dagen;
- geen pensioen is echt belachelijk, maar geeft vrijwel direct ook aan dat er geen CAO is, dat heeft ook z'n risico's.
Edit: en die huidige €5000 o.b.v. 38u en 36 verlofdagen is eigenlijk ook €5500 o.b.v. 40u en 26 verlofdagen. Dan is €8000 incl. vakantiegeld excl. enige vorm van pensioen ineens maar €160/mnd meer zonder bonus. Want die 8% bonus is eigenlijk €7100 waar @marshallq nu €10000 (onder welke condities?) + €5000 krijgt.
Nieuwe aanbod (indien €8000 eis zou worden ingewilligd) is veel meer werkdruk, meer werkuren, minder verlof en naar verhouding maar heel iets meer betaald maar wel zelf verantwoordelijk voor je volledige pensioeninleg.
Ik lees stiekem dit topic al een geruime tijd mee, nu tijd dat ik zelf wat bijdraag
.
Members only:
Inloggen
Ik zal weer eens een update geven, ik zit voor de verandering na 1,5 jaar nog erg goed op mijn plek dus ben niet direct geneigd om te willen vertrekken, maar krijg wel mooie kansen aangeboden de laatste tijd welke mij erg laten twijfelen.
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Vorige post - marshallq in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Uiteindelijk bij de salarisonderhandeling besloten nog wat extra te vragen (8.500 ipv 8.000) en dit is het resultaat -
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 42
• Opleiding: HBO (bachelor IT)
• Werkervaring: 15 jaar
• (Woon) Locatie: Zuid-oosten
1) Nieuwe werkgever
2. Wat doe je:
• Functie: Project manager
• Werkgever/branche: Logistiek
• (Werk) Locatie(s): 4 dagen kantoor, 1 dag thuis
• Aantal vakantiedagen: 26
• Gewerkte uren/week: 40
• Reistijd: 15 min fiets
• Thuiswerken: 1 dag
• Werkdruk: Verwachting is hoog (specialistische branche met hoge belangen)
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 8500
• Vakantiegeld: - (bij maandloon inbegrepen)
• Bonus, toeslagen, etc: 8% met multiplier op basis van bedrijfsperformance (afgelopen jaar 12%)
• Dertiende/veertiende maand: -
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 110.160 (12 maand + 8% bonus)
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: -
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: - (ga ik zelf afsluiten via BND)
• Mobiliteit per jaar: -
• Overige: -
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 110.160
Ik heb zelf ook veel zin in de nieuwe baan. Ik zie genoeg groei, uitdaging en volgens mijn eerste indruk is het ook een leuke club om voor / groep mensen om mee te werken.
@jongetje @True @assje e.a. bedankt voor de eerdere reacties.
Uiteindelijk bij de salarisonderhandeling besloten nog wat extra te vragen (8.500 ipv 8.000) en dit is het resultaat -
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 42
• Opleiding: HBO (bachelor IT)
• Werkervaring: 15 jaar
• (Woon) Locatie: Zuid-oosten
1) Nieuwe werkgever
2. Wat doe je:
• Functie: Project manager
• Werkgever/branche: Logistiek
• (Werk) Locatie(s): 4 dagen kantoor, 1 dag thuis
• Aantal vakantiedagen: 26
• Reistijd: 15 min fiets
• Thuiswerken: 1 dag
• Werkdruk: Verwachting is hoog (specialistische branche met hoge belangen)
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 8500
• Vakantiegeld: - (bij maandloon inbegrepen)
• Bonus, toeslagen, etc: 8% met multiplier op basis van bedrijfsperformance (afgelopen jaar 12%)
• Dertiende/veertiende maand: -
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 110.160 (12 maand + 8% bonus)
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: -
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: - (ga ik zelf afsluiten via BND)
• Mobiliteit per jaar: -
• Overige: -
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 110.160
Ik heb zelf ook veel zin in de nieuwe baan. Ik zie genoeg groei, uitdaging en volgens mijn eerste indruk is het ook een leuke club om voor / groep mensen om mee te werken.
@jongetje @True @assje e.a. bedankt voor de eerdere reacties.
[ Voor 8% gewijzigd door marshallq op 01-03-2026 07:28 ]
paar jaar verder, update van mijn situatie, leuk om te delen, ook leuk voor mezelf om af en toe even terug te kijken in dit topic. 
Members only:
Inloggen
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Je bent 42... Ik zou toch even duiken in je pensioen....borgdaville schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:41:
paar jaar verder, update van mijn situatie, leuk om te delen, ook leuk voor mezelf om af en toe even terug te kijken in dit topic.![]()
***members only***
Ik begrijp niet waarom een telefoon en laptop meegenomen worden. Kunnen we expliciet maken dat dit gewoon hoort als iemand jou werk geeft? Want anders wil ik alles zien! Koffieapparaat, muis, toetsenbord, 1 of misschien zelfs 2 monitors!
Valide punt mbt laptop en telefoon. ZIjn wel de standaard dingen over het algemeen. Zonder een laptop kom ik niet veel verder dan koffiedrinkenOrangelights23 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:23:
Ik begrijp niet waarom een telefoon en laptop meegenomen worden. Kunnen we expliciet maken dat dit gewoon hoort als iemand jou werk geeft? Want anders wil ik alles zien! Koffieapparaat, muis, toetsenbord, 1 of misschien zelfs 2 monitors!
Overigens is thuiswerkbudget nog wel een punt dat forse verschillen geeft. Zo zijn er plekken waar je echt wel ruim budget krijgt en ruime keuze hebt om bijvoorbeeld een telefoon uit te kiezenn tot bruikleen of bijvoorbeeld nog een 24 inch full hd schermpje a 150 euro als "thuiswerkplek".
😀😀😀
Ik begrijp je reactie, maar als er ook privégebruik is toegestaan van de genoemde laptop en telefoon, dan vertegenwoordigd het wel een waarde. Maar, wel alleen als privégebruik is toegestaan.Orangelights23 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:23:
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
En als ik werkkleding krijg en dit thuis aanheb in plaats van mijn eigen kleiding, moet dit dan ook als waarde meegenomen worden? En het kerstpakket dan? Alleen maar meer vragen...pc_freak1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:59:
[...]
Ik begrijp je reactie, maar als er ook privégebruik is toegestaan van de genoemde laptop en telefoon, dan vertegenwoordigd het wel een waarde. Maar, wel alleen als privégebruik is toegestaan.
Have you tried turning it off and on again?
Welke serieuze werkgever staat privégebruik toe op een werklaptop? Dat is een enorm risico. En een werktelefoon privé gebruiken moet je zelf ook niet willen. Heb al eens meegemaakt dat een of andere incompetente IT'er per ongeluk een stuk of duizend telefoons op afstand had gewiped. Weg al je foto's, chats en weet ik het.pc_freak1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:59:
[...]
Ik begrijp je reactie, maar als er ook privégebruik is toegestaan van de genoemde laptop en telefoon, dan vertegenwoordigd het wel een waarde. Maar, wel alleen als privégebruik is toegestaan.
Laptop mee eens, telefoon ligt eraan of die wel of niet managed is. Ik heb jaren lang een unmanaged telefoon gehad, dus dan is het zo goed als een eigen telefoon. Ik ga niet voor de lol met 2 telefoons lopen. Been there done that. Nu krijg ik een managed telefoon dus heb ik maar privé een telefoon gekocht. Dan vertegenwoordigd de werk telefoon geen privé waarde meer.wimjongil schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:34:
[...]
Welke serieuze werkgever staat privégebruik toe op een werklaptop? Dat is een enorm risico. En een werktelefoon privé gebruiken moet je zelf ook niet willen. Heb al eens meegemaakt dat een of andere incompetente IT'er per ongeluk een stuk of duizend telefoons op afstand had gewiped. Weg al je foto's, chats en weet ik het.
Het is een beetje onzinnig werk kleding of andere items die minimale waarde vertegenwoordigen te gaan benoemen.
Hier! Al vele jaren laptop en gsm voor privégebruik! Laptop gebruik ik ook voor werk en telefoon is voornamelijk alleen privé. Ik heb geen privé laptop. Precies zoals dat ook voor de genoemde auto gaat. Deze absoluut niet noodzakelijk voor werk, maar wel lekker, en als ik die niet van het werk mocht gebruiken ik extra privé kosten zou moeten maken. Precies zoals voor laptop en telefoon.wimjongil schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:34:
[...]
Welke serieuze werkgever staat privégebruik toe op een werklaptop? Dat is een enorm risico. En een werktelefoon privé gebruiken moet je zelf ook niet willen. Heb al eens meegemaakt dat een of andere incompetente IT'er per ongeluk een stuk of duizend telefoons op afstand had gewiped. Weg al je foto's, chats en weet ik het.
Bij een bedrijf waar een redelijke populatie van de werknemers heel veel reizen en sommige mensen meer dan 300 dagen per jaar van huis zijn . En daarnaast ook medewerkers die naar rare landen reizen waar meerdere laptops per persoon niet alleen onhandig is, maar ook risico’s heeft voor de persoon en het bedrijf. Er worden hieromtrent veel maatregelen genomen, vaak nieuwe lege laptops en telefoons worden gegeven, etc..
[ Voor 10% gewijzigd door borgdaville op 03-03-2026 18:44 ]
Ik regel mijn pensioen zelf! Via werkgever zie ik als leuke bonus zodra ik die respectable leeftijd heb bereikt. Maar zo lang hoop ik niet te moeten werken.Tylen schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:44:
[...]
Je bent 42... Ik zou toch even duiken in je pensioen....
[ Voor 16% gewijzigd door borgdaville op 03-03-2026 18:51 ]
Dat je het zelf regelt wilt toch niet zeggen dat je je niet moet verdiepen in wat je werkgever je biedt? Ik snap dat echt niet. But oke, I rest my case..borgdaville schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:50:
[...]
Ik regel mijn pensioen zelf! Via werkgever zie ik als leuke bonus zodra ik die respectable leeftijd heb bereikt. Maar zo lang hoop ik niet te moeten werken.
Zelfs al zou het mogen dan heb ik geen behoefte echte privé zaken op mijn werklaptop te doen met alles wat daar gemonitord wordt.wimjongil schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:34:
[...]
Eens. Een werkcomputer privégebruiken zie ik eerder als een last: je ziet dus ook in je vrije tijd als je even in het weekend je belastingaangifte wil doen, die mail van die collega. Ben je er toch in je hoofd weer even mee bezig.VidaR-9 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:54:
[...]
Zelfs al zou het mogen dan heb ik geen behoefte echte privé zaken op mijn werklaptop te doen met alles wat daar gemonitord wordt.
Bij ons is het strikt gescheiden. Laptops, iPads en telefoons zijn allemaal keihard managed (je hebt er ook echt niks aan privé, hooguit wat web based dingen maar je moet edge gebruiken en je mag geen extensies installeren). De tijd dat belminuten van de baas een pré waren ligt ook al ver achter ons.
En ergens vind ik dat ook wel prettig. Om 17:00 is mijn werk klaar, gaan de apparaten uit, krijg ik geen notificaties, geen appjes, geen alerts. Morgen weer een dag.
BitBouwer schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:32:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 20
• Opleiding:Bachelor Informatica met minor in AI
• Werkervaring: Geen fulltime relevante werkervaring. Wel een stage bij de Politie (softwareontwikkeling) van een half jaar en een AI-stage van een halfjaar.
• (Woon) Locatie: Noord-Brabant
2. Wat doe je:
• Functie: AI Engineer
• Werkgever/branche: Maatwerk software
• (Werk) Locatie(s): Noord-Brabant
• Aantal vakantiedagen: 27
• Reistijd: +- 25 minuten
• Thuiswerken: Tijdens inwerkperiode nog niet, maar daarna 2-3 dagen per week.
• Werkdruk: Nog onbekend
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €2800
• Vakantiegeld: €2788,-
• Bonus, toeslagen, etc: € Wordt elk jaar bepaald, dus voor nu nog niet bekend
• Dertiende/veertiende maand: Niet van toepassing
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €36388
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Het bedrijf draagt iets meer dan de helft bij aan pensioeninleg en ik de rest. Ik weet nog niet wat dit concreet betekent. Iemand een idee?
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Nog onbekend
• Mobiliteit per jaar: Nog onbekend, maar er is een kilometervergoeding van €0,23/km.
• Overige: Internetvergoeding: €25/maand, vergoeding thuiswerkplek van €300, Laptop met voldoende GPU-rekenkracht voor AI-werkzaamheden, veel mogelijkheden voor opleidingen en trainingen en een gratis verzorgde lunch elke dag.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €36788
Ik heb gestreden voor een baan (meer dan 50 sollicitaties denk ik wel) en na veel afwijzingen is het gelukt. Ik wilde graag gaan voor een baan specifiek op het gebied van AI vanwege mijn interesse en passie daarvoor. Vaak vragen ze dan óf een AI-master óf veel werkervaring. Helaas had ik beide niet. Uiteindelijk uitgekomen bij een interessant bedrijf die maatwerk software maakt. Leuke club met mooie en realistische ambities op het gebied van machine learning.
Bij het salarisonderhandelen deinsde ik wel even terug omdat ze in eerste instantie €2600/maand boden. Ik heb een tegenbod gedaan en uiteindelijk is het gestretched naar €2800/maand. Alsnog vind ik dat best weinig als startsalaris voor na mijn studie, aangezien het gemiddelde volgens studiekeuze123 rond de €3100/maand ligt. Wat vinden jullie hiervan? Desalniettemin ben ik blij met het bedrijf, de andere voorwaarden en vooral het feit dat ik relevante werkervaring kan opdoen op het gebied van AI.
Members only:
Inloggen
Jazeker, daar is een heel topic over: Salarisgroei van de ICT'er / GoT'er. De takeaway is dat je vooral vooruit gaat bij het wisselen van werkgever (en/of mogelijk weinigen echt goed onderhandelen als ze niet switchen).
En ik zou zelf zeggen: richt je niet op wat je erbij krijgt op je bestaande salaris, maar wat je waard bent in de markt. Nog wat meer over onderhandelen hier.
[ Voor 39% gewijzigd door Aftansert op 03-03-2026 23:22 ]
Precies dit had ik ook bij een aanbod, Mijn huidige pensioenregeling is dermate goed dat dit een serieus component is van mijn arbeidsvoorwaarden, ik had een aanbod gekregen, maar liep vast op verschil bruto salaris/pensioen regeling. HR afdeling van potentiele werkgever vond dat ik niet teveel blind moest staren daarop omdat ik er netto wel op vooruit zou gaan.Puddi Puddin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:21:
[...]
Let op! Het onderstaande is een DC naar DC vergelijking!
Ter illustratie, ik ben 24 jaar oud en kreeg destijds bij een aanbod de volgende staffel voorgelegd:Met deze regeling val ik dus in de absolute bodem (5,70%). Pas voorbij mijn 60e zou ik op het niveau komen van de inleg die ik in mijn huidige regeling (22,30%) al heb.
Leeftijd deelnemer Beschikbare premie 21 tot 25 jaar 5,70% 25 tot 30 jaar 6,20% 30 tot 35 jaar 6,80% 35 tot 40 jaar 7,80% 40 tot 45 jaar 9,60% 45 tot 50 jaar 11,70% 50 tot 55 jaar 14,30% 55 tot 60 jaar 17,60% 60 tot 65 jaar 22,00% 65 tot 68 jaar 26,30%
Om inzichtelijk te maken hoe bizar groot dat verschil is, hierbij mijn exacte huidige cijfers:Als we die basis pakken en de aangeboden "marktconforme" regeling naast mijn huidige regeling leggen, ontstaat er een gigantisch gat:
Salarisgegevens Bedrag Pensioengevend salaris € 53.784,00 AOW-Franchise € 19.172,00 Pensioengrondslag € 34.612,00 Dit is precies de reden waarom blindstaren op een brutoloon zo gevaarlijk is. Stel dat een werkgever mij met deze slechte regeling wil binnenhalen en mij paait met een salarisverhoging van € 500,- bruto per maand:
Vergelijking inleg Premie Inleg per jaar Aangeboden staffel 5,70% € 1.972,88 Mijn huidige regeling 22,30% € 7.718,48 Het Pensioengat - 16,60% - € 5.745,60 Ik ben die volledige brutoverhoging dus direct weer kwijt als ik dat pensioengat zelf moet gaan dichten via een eigen lijfrente om op hetzelfde niveau uit te komen. Tegen werkgevers ben je wettelijk misschien goed beschermd, maar een goede pensioenregeling is absoluut geen gegeven. Reken je eigen package goed door als je voorwaarden vergelijkt!
Omschrijving situatie Bedrag per jaar Salarisverhoging (+ € 500,- per maand) + € 6.000,00 bruto Minder pensioeninleg van werkgever - € 5.745,60 bruto Netto vooruitgang Vrijwel nihil
Dit aanbod heb ik destijds laten schieten; de pensioenvraag hadden ze niet eerder gehoord, was ook iets voor later en daar moest ik op mijn leeftijd me nog helemaal niet druk om maken.
Advanced sheep-counting strategies
Ik ben benieuwd wat men denkt over dit salaris. Is het laag, gemiddeld, hoog voor mijn werkervaring?
Ik vind het niet erg om zelf mijn pensioen te regelen, maar vergelijken wordt wel lastiger hierdoor. Vrienden zeggen dan "Maar bij jou zit er geen pensioen bij.", terwijl ze zelf ook niet weten hoeveel hun werkgever inlegt. Natuurlijk verschilt dit per werkgever ook weer enorm, wat het allemaal niet makkelijker maakt.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 27
• Opleiding: HBO Informatica
• Werkervaring: 2 jaar
• (Woon) Locatie: Zuid Holland
2. Wat doe je:
• Functie: Fullstack Developer
• Werkgever/branche: Hardware Fabrikant
• (Werk) Locatie(s): Zuid Holland
• Aantal vakantiedagen: 30
• Reistijd: 30 min.
• Thuiswerken: Als 't niet anders kan
• Werkdruk: Prima
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €4000
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: €
• Dertiende/veertiende maand: €
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 51.840
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €0
• Mobiliteit per jaar: €
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 51.840
Ik vind het niet erg om zelf mijn pensioen te regelen, maar vergelijken wordt wel lastiger hierdoor. Vrienden zeggen dan "Maar bij jou zit er geen pensioen bij.", terwijl ze zelf ook niet weten hoeveel hun werkgever inlegt. Natuurlijk verschilt dit per werkgever ook weer enorm, wat het allemaal niet makkelijker maakt.
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
• Overige:
Met 2 jaar werkervaring 40u/wk met 30 vakantiedagen en dan 52k/jr is helemaal niet slecht. M.i. valt en staat dat vooral met hoe goed jij bent t.o.v. anderen met 2 jaar ervaring en dat is zelden uit een forumpost te halen.niet1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:18:
Ik ben benieuwd wat men denkt over dit salaris. Is het laag, gemiddeld, hoog voor mijn werkervaring?
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
• Overige:
Ik zou zeggen gemiddeld, tot boven gemiddeld.
Als je bedenkt dat je een dag per week voor je pensioen werkt dan is het € 3200. Niet slecht maar zeker ook niet heel bijzonder. Ik denk dat je in een Rijks CAO meer zou verdienen (en alsnog meer pensioen inleg hebt).niet1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:18:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
• Overige:
Ik zou zeggen onder gemiddeld voor een HBO functie. Bij ons gaan mensen met 2 jaar ervaring hier boven zitten en dan met pensioen, reiskosten, bonus & aandelen mits vast in dienst. Andere branch in een hoog salaris segment maar toch.niet1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:18:
lastig te zeggen. je vertelt weinig over je werkzaamheden. je kunt met je hbo op de servicedesk beland zijn, of gedetacheerd zitten en meer integraal werk doen. beiden met andere compensatieverwachtingen.niet1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:18:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
• Overige:
Pensioen is een beetje een stokpaardje in dit topic, maar ook hier wil ik je wel meegeven, probeer consequent in te leggen in je eigen pensioen via een pensioenrekening. je latere zelf zal je jongere zelf bedanken of vervloeken afhankelijk van je keuze nu.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Ik zit in een sollicitatie, en zit nu in de afrondende fase. Het salaris is aan bod gekomen. De werkgever zit in CAO Metaal en techniek, en vroeg mij wat ik wilde verdienen. Ik heb het wel bij hen neergelegd in eerste instantie, maar ik kreeg toch een mail met wat mijn wens is en of dat overeenkomt met de CAO. Natuurlijk ga ik wel duidelijk maken dat CAO uiteraard het minimum is, en meer gezien moet worden als grondslag. Dat is niet marktconform natuurlijk.
Hoe dan ook, ik vind het vrij lastig om een exact bedrag te noemen, ik wil eerder een range noemen. Is dat slim, of toch beter een bedrag?
Overigens betreft het embedded software / elektronica combi. Met mijn ervaring (medior) wil ik mikken tussen 4600 - 5200 bruto per maand, is dat reëel? Vooral ook omdat ik beide kan en dus breed in te zetten ben.
Hoe dan ook, ik vind het vrij lastig om een exact bedrag te noemen, ik wil eerder een range noemen. Is dat slim, of toch beter een bedrag?
Overigens betreft het embedded software / elektronica combi. Met mijn ervaring (medior) wil ik mikken tussen 4600 - 5200 bruto per maand, is dat reëel? Vooral ook omdat ik beide kan en dus breed in te zetten ben.
@RooT Ik zou vragen in welke schaal je terecht komt, dan weet je waar je de komende jaren aan toe bent.
Daarnaast kun je ze ook vragen wat ze je waard vinden. Als je in die range wilt verdienen moet je wat hoger inzetten op het hoogste bedrag zodat iee onderhandelruimte hebt. Je kunt aangeven wat je wilt maar het salarishuis is gekoppeld aan die CAO dus als je dat niet wilt dan moet je er niet gaan werken...
Daarnaast kun je ze ook vragen wat ze je waard vinden. Als je in die range wilt verdienen moet je wat hoger inzetten op het hoogste bedrag zodat iee onderhandelruimte hebt. Je kunt aangeven wat je wilt maar het salarishuis is gekoppeld aan die CAO dus als je dat niet wilt dan moet je er niet gaan werken...
[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 15-03-2026 11:40 ]
Je kunt maar beter duidelijk zijn, vind ik. Dit is ook onderdeel van de onderhandeling: laten zien dat je de baan serieus neemt en weet wat je waard bent. Wat ik zou doen, is aangeven dat je graag €5200 bruto per maand wilt verdienen, in schaal X. Bedenk vooraf waar je tevreden mee bent, want ze zullen hoogstwaarschijnlijk onder je gevraagde bedrag gaan zitten.RooT schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:54:
Ik zit in een sollicitatie, en zit nu in de afrondende fase. Het salaris is aan bod gekomen. De werkgever zit in CAO Metaal en techniek, en vroeg mij wat ik wilde verdienen. Ik heb het wel bij hen neergelegd in eerste instantie, maar ik kreeg toch een mail met wat mijn wens is en of dat overeenkomt met de CAO. Natuurlijk ga ik wel duidelijk maken dat CAO uiteraard het minimum is, en meer gezien moet worden als grondslag. Dat is niet marktconform natuurlijk.
Denk ook goed na over je argumenten voor het geval ze vragen waarom jij vindt dat je dit waard bent, wees daar op voorbereid!
Daarnaast zou schaal X nog voldoende ruimte moeten bieden om de komende jaren te groeien. Als je direct aan het einde van de schaal zit, zal je later opnieuw actie moeten ondernemen om in een hogere schaal te komen.
Dat is inderdaad wel een goede. Maar dat laatste wat je zegt klopt niet, vrijwel alle werkgevers in die cao betalen boven de schalen. Want die schalen zijn ook niet echt bedoeld als marktconform maar gewoon als minimum.jongetje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:39:
@RooT Ik zou vragen in welke schaal je terecht komt, dan weet je waar je de komende jaren aan toe bent.
Je brengt het als een feit, maar kan je die uitspraak ook met feiten onderbouwen?RooT schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:29:
[...]
Dat is inderdaad wel een goede. Maar dat laatste wat je zegt klopt niet, vrijwel alle werkgevers in die cao betalen boven de schalen. Want die schalen zijn ook niet echt bedoeld als marktconform maar gewoon als minimum.
Naar mijn mening bestaat de cao ook vooral zodat iedereen hetzelfde krijgt voor dezelfde werkzaamheden, zodat er geen (grote) verschillen ontstaan. Je vasthouden aan een salaris huis (vaak op basis van de cao) is dan ook logisch
Verschilt gewoon per CAO, sommige staat het salaris simpelweg vast (zorg?) en bij andere is het minimum.President schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:34:
Je brengt het als een feit, maar kan je die uitspraak ook met feiten onderbouwen?
Naar mijn mening bestaat de cao ook vooral zodat iedereen hetzelfde krijgt voor dezelfde werkzaamheden, zodat er geen (grote) verschillen ontstaan. Je vasthouden aan een salaris huis (vaak op basis van de cao) is dan ook logisch
Mijn ervaring met metalektro (waar het hier om ging) is ook dat vrijwel iedereen boven CAO betaald werd.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 15-03-2026 13:51 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Toevallig wel. Mijn vader heeft jaren lang een bedrijf gehad met de metaal CAO en was aangesloten bij de metaalunie (werkgeversorganisatie). Ik heb jaren in die onderneming gewerkt en veel contact gehad met de metaalunie. Zij doen regelmatig marktonderzoeken naar de salarissen en hebben tabellen met gemiddeldes. En vrijwel overal wordt ruim boven de CAO betaald, tot wel tientallen procenten meer. Wel afhankelijk van de schaal en regio. Randstad betaalt meer dan andere regio's bijv.President schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:34:
[...]
Je brengt het als een feit, maar kan je die uitspraak ook met feiten onderbouwen?
Wat bedrijven vaak doen is de CAO als basis gebruiken, en daar dan hun eigen salarishuis bovenop zetten. Ofwel een vast bedrag of (vaker) een percentage. En ook genoeg bedrijven, zeker de kleinere die dat helemaal niet doen en gewoon boven de CAO betalen om ook veel discussies te voorkomen. Mijn vader deed dat ook om die reden, anders heb je ieder jaar gezeur over de schaal/trede. Gewoon meer betalen dan heb je die discussie ook niet en iedereen happy
[ Voor 22% gewijzigd door RooT op 15-03-2026 14:23 ]
Dank voor je antwoord. Ik ben het mede waard door de schaarsteGr4mpyC3t schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:19:
[...]
Je kunt maar beter duidelijk zijn, vind ik. Dit is ook onderdeel van de onderhandeling: laten zien dat je de baan serieus neemt en weet wat je waard bent. Wat ik zou doen, is aangeven dat je graag €5200 bruto per maand wilt verdienen, in schaal X. Bedenk vooraf waar je tevreden mee bent, want ze zullen hoogstwaarschijnlijk onder je gevraagde bedrag gaan zitten.
Denk ook goed na over je argumenten voor het geval ze vragen waarom jij vindt dat je dit waard bent, wees daar op voorbereid!
Daarnaast zou schaal X nog voldoende ruimte moeten bieden om de komende jaren te groeien. Als je direct aan het einde van de schaal zit, zal je later opnieuw actie moeten ondernemen om in een hogere schaal te komen.
Ik zit er overigens over te denken om toch weer te counteren. Ze hebben me namelijk in het eerste gesprek al gevraagd naar het salaris, en toen heb ik die teruggekaatst naar hen. Nu in de mail vragen ze het opnieuw, ze willen dus zelf eigenlijk niet als eerste. Ik zit er dus over te denken iets terug te schrijven dat het mede afhankelijk is van de schaal waar ze me willen indelen, en dat weet ik natuurlijk niet. Want dat is natuurlijk altijd weer een extra onderhandelingspunt.
[ Voor 15% gewijzigd door RooT op 15-03-2026 14:03 ]
Ik heb bij een bank/verzeraar gewerkt met een eigen CAO. En daar zijn salarisschalen heilig en is het bijna onmogelijk om ook maar 1 cent boven de schaal van je functie te verdienen. Hoogstens met een speciale toelage oid.RooT schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:29:
[...]
Dat is inderdaad wel een goede. Maar dat laatste wat je zegt klopt niet, vrijwel alle werkgevers in die cao betalen boven de schalen. Want die schalen zijn ook niet echt bedoeld als marktconform maar gewoon als minimum.
Van andere CAO's geen idee, klinkt mij bijzonder in de oren. Misschien is dit juist een uitzondering? Of heeft het bedrijf een eigen salarishuis wat positief afwijkt?
Het zal per CAO afhangen inderdaad. Ik denk dat bij (semi)overheid ook gewoon CAO wordt aangehouden. Maar in de technische bedrijven speelt natuurlijk schaarste een grote rol en dat drijft de prijzen ook op.jongetje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:23:
[...]
Ik heb bij een bank/verzeraar gewerkt met een eigen CAO. En daar zijn salarisschalen heilig en is het bijna onmogelijk om ook maar 1 cent boven de schaal van je functie te verdienen. Hoogstens met een speciale toelage oid.
Van andere CAO's geen idee, klinkt mij bijzonder in de oren. Misschien is dit juist een uitzondering? Of heeft het bedrijf een eigen salarishuis wat positief afwijkt?
Net nog even gekeken, in de metaal CAO bij schaal 10 de laatste trede (dus 10 jaar ervaring) betaalt momenteel 4.602 bruto per maand. Dan heb je het dus over een senior R&D engineer. Dat is natuurlijk niet marktconform. De metaal CAO houdt bewust die salarissen wat lager, om een bodem te zetten en dat is voornamelijk van toepassing voor de lagere schalen. Dat een fabrieksarbeider niet uitgebuit wordt bijv en het voor de rest aan de markt over te laten, wat uiteraard ook gewoon goed is. Dus het kan heel goed zijn dat in de CAO waar jij gewerkt hebt, meteen al die marktconforme salarissen worden meegenomen.
[ Voor 30% gewijzigd door RooT op 15-03-2026 14:38 ]
Je moet niet vragen of het salaris reeel is, je moet het onderzoeken. Full search op tweakers, job-sites en gewoon wat markonderzoek. Als je WEET wat je waard ben dan zit je ook zelfverzekerd aan tafel. Als je vragen krijgt kun je dat dan ook moeiteloos onderbouwen.
Ik 'kan beide' is prima, maar laatst was er ook een developer die zei dat hij 4 talen onder de knie had en architecten aansprak met 2 jaar ervaring bij 2 werkgevers. Natuurlijk overdreven negatief t.o.v. jou wellicht, maar het is duidelijker zo
Succes
Ps. fabrieksarbeider interpreteer ik een beetje neerbuigend. Je zal het vast niet zo bedoelen, maar het kan dus wel zo overkomen. Daarnaast zijn dat tegenwoordig steeds vaker de 'gouden handjes'
[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 15-03-2026 18:38 ]
Gelijk heb je hoor, ik bedoelde 'fabrieksarbeider' ook niet neerbuigend. Het is een achterhaalde term inderdaad en ik bedoel er niets negatiefs mee. Mijn foutFurion2000 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:37:
[...]
Je moet niet vragen of het salaris reeel is, je moet het onderzoeken. Full search op tweakers, job-sites en gewoon wat markonderzoek. Als je WEET wat je waard ben dan zit je ook zelfverzekerd aan tafel. Als je vragen krijgt kun je dat dan ook moeiteloos onderbouwen.
Ik 'kan beide' is prima, maar laatst was er ook een developer die zei dat hij 4 talen onder de knie had en architecten aansprak met 2 jaar ervaring bij 2 werkgevers. Natuurlijk overdreven negatief t.o.v. jou wellicht, maar het is duidelijker zo. Onthou ook dat vooroordelen richting jou ook meespelen (mag niet, gebeurt wel). Je profiel moet kloppen bij je eis.
Succes
Ps. fabrieksarbeider interpreteer ik een beetje neerbuigend. Je zal het vast niet zo bedoelen, maar het kan dus wel zo overkomen. Daarnaast zijn dat tegenwoordig steeds vaker de 'gouden handjes'
Mijn profiel matcht trouwens juist erg goed met wat ze zoeken. Ik ben er denk ik uit. Ik ga denk ik geen range geven, want met een range laat ik zien wat mijn onderhandelingsruimte is. Ik geef gewoon de bovenkant van mijn range, en als zij dat teveel vinden dan laat ik hen onderouwen waarom ze denken dat ik het niet waard ben. En als ik dan meer richting onderkant van de range uitkom dan is het nog steeds ok, maar dan kan ik weer onderhandelen over de groei in het salaris.
[ Voor 4% gewijzigd door RooT op 15-03-2026 19:07 ]
Probeerde laatst een loonsverhoging te eisen bij mijn manager, echter werd er verteld dat ik al zo goed al aan mijn max zit. Kreeg er 100 euro per maand bij maar volgens mij zit er nog wel speling in. Wat info:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 36
• Opleiding:Communicatie en multimedia design
• Werkervaring: 3 jaar marketing, 8 jaar tester
• (Woon) Locatie:Zuid holland
2. Wat doe je:
• Functie: Testconsultant
• Werkgever/branche: Consultancy
• (Werk) Locatie(s):Wisselend
• Aantal vakantiedagen:27
• Reistijd: Wisselend, huidige opdracht 45 min
• Thuiswerken: Meestal 3 dagen
• Werkdruk: 6
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4250
• Vakantiegeld: Ja
• Bonus, toeslagen, etc: per maand 15% van mijn inzettarief, op dit moment 102 euro. zeg gemiddeld 170 werkuur per maand dan kom ik op een maandelijkse bonus van 2600
• Dertiende/veertiende maand: Nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 83,000
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € 56 eur
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Belegging/eigen potje(?)
• Mobiliteit per jaar: € 7200
• Overige: onkosten vergoeding 60 eur per maand | Thuiswerk vergoeding 2,40 per dag | Fietsplan
Jaaropgave was 89,000 totaal
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
• Bonus, toeslagen, etc: per maand 15% van mijn inzettarief, op dit moment 102 euro. zeg gemiddeld 170 werkuur per maand dan kom ik op een maandelijkse bonus van 2600
• Overige: onkosten vergoeding 60 eur per maand | Thuiswerk vergoeding 2,40 per dag | Fietsplan
Je salaris lijkt laag, maar die bonus compenseert een hoop. Je beloning komt dus vooral voort uit prestatie/inzette uren? Je totaalbedrag voelt niet als significant weinig of zo, maar ik weet ook niet wat je nou echt doet.Santoryu schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:59:
Probeerde laatst een loonsverhoging te eisen bij mijn manager, echter werd er verteld dat ik al zo goed al aan mijn max zit. Kreeg er 100 euro per maand bij maar volgens mij zit er nog wel speling in. Wat info:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
Mobiliteit is wel aan de lage kant, zeker als je opdrachten wisselend zijn ga ik er vanuit dat je soms wel wat af mag rijden richting klanten.
Waarom zit er volgens jou nog wel speling in?
Het komt dus neer op ~€6850 per maand. Dat lijkt me zeer netjes inderdaad. €600 per maand mobiliteit lijkt me juist erg ruim, waarom vind je dit weinig. Ik zou alleen wel iets doen met pensioen want 56 euro inleg is zo goed als niks.Gr4mpyC3t schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:26:
[...]
Je salaris lijkt laag, maar die bonus compenseert een hoop. Je beloning komt dus vooral voort uit prestatie/inzette uren? Je totaalbedrag voelt niet als significant weinig of zo, maar ik weet ook niet wat je nou echt doet.
Mobiliteit is wel aan de lage kant, zeker als je opdrachten wisselend zijn ga ik er vanuit dat je soms wel wat af mag rijden richting klanten.
@Santoryu Dat pensioen zou ik even nakijken want daarmee bouw je niets op, vraag me af of dat klopt.
Nadeel van een lager basissalaris is dat als je geen opdracht hebt, ziek bent maar ook tijdens je vakantie dagen je geen omzet maakt dus alleen het basissalaris krijgt. Ook is het je salaris voor bijvoorbeeld de WW en je pensioen en val je dan dus wel wat meer terug. Voordeel is dat als je wel een opdracht hebt je salaris weer wat hoger is.
De vraag is waarom je meer moet verdienen (je geeft aan een salaris verhoging te eisen) en waarom er volgens je werkgever geen rek meer inzit? Ik zou dan inzetten om meer vaste vergoeding (dus je maandsalaris) en dan een lagere bonus. Verder vind ik een uurtarief van 102euro voor een testconsultant best aan de hoge kant, zeker in de huidige markt dus kans dat een volgende opdracht een lagere bonus oplever is best reeël.
Nadeel van een lager basissalaris is dat als je geen opdracht hebt, ziek bent maar ook tijdens je vakantie dagen je geen omzet maakt dus alleen het basissalaris krijgt. Ook is het je salaris voor bijvoorbeeld de WW en je pensioen en val je dan dus wel wat meer terug. Voordeel is dat als je wel een opdracht hebt je salaris weer wat hoger is.
De vraag is waarom je meer moet verdienen (je geeft aan een salaris verhoging te eisen) en waarom er volgens je werkgever geen rek meer inzit? Ik zou dan inzetten om meer vaste vergoeding (dus je maandsalaris) en dan een lagere bonus. Verder vind ik een uurtarief van 102euro voor een testconsultant best aan de hoge kant, zeker in de huidige markt dus kans dat een volgende opdracht een lagere bonus oplever is best reeël.
Ik ben op dit moment testcoordinator, ik stuur voornamelijk dus andere testers aan en ondersteun de testmanager met het opstellen van rapportage richting stuurgroep en project.Gr4mpyC3t schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:26:
[...]
Je salaris lijkt laag, maar die bonus compenseert een hoop. Je beloning komt dus vooral voort uit prestatie/inzette uren? Je totaalbedrag voelt niet als significant weinig of zo, maar ik weet ook niet wat je nou echt doet.
Mobiliteit is zakelijke lease, is exclusief brandstof. Ik zit nog in een oude regeling dus ik zou bij een nieuwe lease auto ( vermoedelijk volgend jaar ) naar 900 inclusief laadpas ( geen bezine meer mogelijk ) .
Waarom ik denk dat er nog wel speling inzit is omdat als ik even snel op een bierviltje uitreken
102 euro * 170 uur * 11 maanden = 190,740 euro.
Daar krijg ik net geen helft van. Ik weet dat het bedrijf rekent met een bruto marge van ongeveer 30% per consultants. Dus dan zou ik wel nog wat ruimte moeten hebben.
Klopt, dit is het risico profiel wat ik heb gekozen, je hebt ook andere risico profielen met hoger basis salaris en minder bonus. Aangezien ik tot nu toe altijd goed inzetbaar ben geweest, durfde ik het wel aan. Anders zou je ongeveer op 5500 euro bruto uitkomen per maand ( met een bonus van 200 per maand ) . Dus nu verdien ik ruim 1000 euro meer per maand. Tot nu toe in mijn 8 jaar totaal maar 2 maanden tijdens corona op de bank gezeten.jongetje schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:48:
@Santoryu Dat pensioen zou ik even nakijken want daarmee bouw je niets op, vraag me af of dat klopt.
Pensioen is echt drama helaas. Ik spaar zelf 300 eur bij per maand. Naast dat ik nog wat beleg.
Ik probeerde dus ook een hoger basis salaris te hebben, om die redenen die jij aangeeft ( ww etc.).
Ik hoop door te groeien naar een MT functie binnen het bedrijf (binnen 2 a 3 jaar), dan zou mijn vaste salaris ongeveer 6800 worden. Dus dan zit ik daar ook wat minder mee.
@Santoryu Ik zit zelf in een midlance constructie waarbij 30% naar de werkgever gaat, dus dat is geen vreemd bedrag. Dit is echter grotendeels voor de bedrijfsvoering.
Echter van wat overblijft moeten ook de sociale premies betaald worden, die kunnen over het algemeen niet uit de 30%. Dit is ongeveer 17% van je salaris.
Daarnaast komt je lease budget daar ook uit, je vakantiegeld, en je vakantiedagen.
Ik vermoedt dat daarom dat je wel in de buurt komt van die 70% aan de kosten die je werkgever aan je heeft.
Ik ben het wel eens met @Cartman! dat je pensioenregeling zoals genoemd wel heel erg laag is. Wat is de totale premie die jij betaald en wat staat er over de premie verdeling in de regeling?
Echter van wat overblijft moeten ook de sociale premies betaald worden, die kunnen over het algemeen niet uit de 30%. Dit is ongeveer 17% van je salaris.
Daarnaast komt je lease budget daar ook uit, je vakantiegeld, en je vakantiedagen.
Ik vermoedt dat daarom dat je wel in de buurt komt van die 70% aan de kosten die je werkgever aan je heeft.
Ik ben het wel eens met @Cartman! dat je pensioenregeling zoals genoemd wel heel erg laag is. Wat is de totale premie die jij betaald en wat staat er over de premie verdeling in de regeling?
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
Nou uh, voor 600 euro inclusief laadpas heb je niet zo veel (meer) te kiezen. Zeker niet als het elektrisch moet zijn. Een Volkswagen ID.3 (60mnd, 30.000km p/j en zonder vervangend vervoer) zit al op 594 per maand (en 733 per maand inclusief laadpas). Dan heb je enkel de kale variant. Maar het gaat straks naar 900 euro voor hem, dan wordt het al iets interessanter.Cartman! schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:41:
[...]
Het komt dus neer op ~€6850 per maand. Dat lijkt me zeer netjes inderdaad. €600 per maand mobiliteit lijkt me juist erg ruim, waarom vind je dit weinig. Ik zou alleen wel iets doen met pensioen want 56 euro inleg is zo goed als niks.
Zoals @Salandur al schrijft is je berekening op het bierviltje niet helemaal correct. Lijkt me ook een lastig argument om aan te voeren voor een verhoging. Even flauw geformuleerd: als je dit bij mij aan zou voeren als argument voor een salarisverhoging, dan krijg ik sterk de neiging om te zeggen dat je dan maar voor jezelf moet beginnen. Dat je werkgever goed aan je verdient, tsja. Dat is nou eenmaal de vruchten die zij plukken van het bedrijfsmodel die zij zelf hebben opgezet.Santoryu schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:08:
[...]
Ik ben op dit moment testcoordinator, ik stuur voornamelijk dus andere testers aan en ondersteun de testmanager met het opstellen van rapportage richting stuurgroep en project.
Mobiliteit is zakelijke lease, is exclusief brandstof. Ik zit nog in een oude regeling dus ik zou bij een nieuwe lease auto ( vermoedelijk volgend jaar ) naar 900 inclusief laadpas ( geen bezine meer mogelijk ) .
Waarom ik denk dat er nog wel speling inzit is omdat als ik even snel op een bierviltje uitreken
Daar krijg ik net geen helft van. Ik weet dat het bedrijf rekent met een bruto marge van ongeveer 30% per consultants. Dus dan zou ik wel nog wat ruimte moeten hebben.
[...]
Klopt, dit is het risico profiel wat ik heb gekozen, je hebt ook andere risico profielen met hoger basis salaris en minder bonus. Aangezien ik tot nu toe altijd goed inzetbaar ben geweest, durfde ik het wel aan. Anders zou je ongeveer op 5500 euro bruto uitkomen per maand ( met een bonus van 200 per maand ) . Dus nu verdien ik ruim 1000 euro meer per maand. Tot nu toe in mijn 8 jaar totaal maar 2 maanden tijdens corona op de bank gezeten.
Pensioen is echt drama helaas. Ik spaar zelf 300 eur bij per maand. Naast dat ik nog wat beleg.
Ik probeerde dus ook een hoger basis salaris te hebben, om die redenen die jij aangeeft ( ww etc.).
Ik hoop door te groeien naar een MT functie binnen het bedrijf (binnen 2 a 3 jaar), dan zou mijn vaste salaris ongeveer 6800 worden. Dus dan zit ik daar ook wat minder mee.
Als ik jou was zou ik met andere argumenten komen. Wat draag jij nou precies bij aan het succes van je werkgever? Je inzetbaarheid is de basis, maar doe je er nog andere dingen naast? Begeleid je nieuwe collega's? Help je mee met het ontwikkelen van nieuwe proposities? Heb je vanuit eigen acquisitie ook nieuwe projecten/klanten naar binnen gehaald? Vanuit die hoek heb je veel meer ruimte om te onderhandelen over je beloning.
Uiteraard heb ik dit niet als argumenten gebruikt. Ik heb sinds vorige jaar een part time management functie wat ik als promotie zag. Vorige jaar kreeg ik er ook 100 bij en gaf toen al aan dat ik wel meer verantwoordelijkheden krijg en dat ik dat wel graag zou willen terug zien in mijn salaris en dat is naar mijn mening niet gebeurt. Vandaar dat ik dit jaar meer had verwacht. Maar goed, wellicht dus iets te hoopvol geweest. Ik denk dat ik nog even aankijk of ik daadwerkelijk die Management functie kan krijgen, en anders wordt het een keertje verder kijkenGr4mpyC3t schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:40:
[...]
Als ik jou was zou ik met andere argumenten komen. Wat draag jij nou precies bij aan het succes van je werkgever? Je inzetbaarheid is de basis, maar doe je er nog andere dingen naast? Begeleid je nieuwe collega's? Help je mee met het ontwikkelen van nieuwe proposities? Heb je vanuit eigen acquisitie ook nieuwe projecten/klanten naar binnen gehaald? Vanuit die hoek heb je veel meer ruimte om te onderhandelen over je beloning.
€600/mnd in de detachering met wisselende opdrachtgevers en noodzakelijk te rijden kilometers is echt helemaal niets. Hij zit voor bijna 7k per maand bij opdrachtgevers dan hoeft hij niet opgevouwen in een a-segment auto te zitten om van hot naar her te rijden.Cartman! schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:41:
[...]
Het komt dus neer op ~€6850 per maand. Dat lijkt me zeer netjes inderdaad. €600 per maand mobiliteit lijkt me juist erg ruim, waarom vind je dit weinig. Ik zou alleen wel iets doen met pensioen want 56 euro inleg is zo goed als niks.
Bij 170 uur per maand * 11 maanden ga je uit van 40 uur per week (39,2) voor 48 weken per jaar. Nu zijn er echt wel mensen die dat redden, maar over meerdere jaren zijn dat er maar weinig. De werkgever zal hierin ook rekening houden met een stukje non-declarabiliteit i.v.m. ziekte / wisselen opdracht / trainingen / ouderschapsverlof etc. etc. Je hebt sowieso al 27 vakantiedagen + 5 of 6 feestdagen = 32 werkdagen die je mist in een jaar. Dan blijven er 1.824 uur over, terwijl jij uitgaat van 1.870 uur (170 uur per maand).Santoryu schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:08:
[...]
Ik ben op dit moment testcoordinator, ik stuur voornamelijk dus andere testers aan en ondersteun de testmanager met het opstellen van rapportage richting stuurgroep en project.
[...]
De werkgever haalt hier - omdat hij het risico draagt - nog eens een aantal uur vanaf (vanwege bovengenoemde zaken). Dus dan kom je op zo'n 1.600 uur uit waar hij mee zal rekenen (verwacht ik, ik ben geen detacheerder). Want ook al is het bij jou nog niet voorgekomen, de werkgever draagt hiervoor het risico. En die 30% marge is natuurlijk heilig
De uitkomst (1.600 * 102) is een nog steeds respectabele € 163.200 op jaarbasis. Voor déze opdracht. De volgende opdracht is misschien maar € 80. Of misschien is je huidige uurtarief wel € 102 maar krijgt de klant korting vanaf een bepaald bedrag / uren per jaar.
Jij kost de werkgever nu al zo'n € 90.000 + sociale lasten & pensioen (samen zo'n 20%) = 108.000. Daar komen dan nog wat kantoorkosten overheen, en dan nog eens 30% marge. Laten die kantoorkosten (salarisadministratie, fysiek kantoor, andere overhead) € 10.000 op jaarbasis zijn dan wil hij dus minimaal € 153.000 voor jou krijgen en rekent hij (bij déze opdracht) op zo'n € 163.000. Dat jij dan in een jaar méér opbrengt is fijn, maar 0 garantie voor de toekomst (voor zowel jou als je werkgever).
Wat wél werkt voor salarisonderhandeling zijn zaken die jou beter (breder óf specialistischer) inzetbaar maken. Specialistische functies zullen leiden tot een hogere omzet en als je breder inzetbaar bent heb je zelf misschien wat meer te kiezen over je opdracht (kortere reistijd misschien).
Consultancy is net zoiets als Big4 in mijn beleving: er wordt veel geïnvesteerd met trainingen en je doet over het algemeen veel ervaring op in relatief korte tijd. Maar medio 30 is dan inderdaad een beetje het moment waarop je of doorgroeit naar management intern of extern verder gaat kijken.
Members only:
Inloggen
Mooi staatje, denk niks tot klagen. Klinkt echter wel een beetje als een gouden kooi tbh.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nee bevalt prima, en ansich zijn er genoeg doorgroeimogelijkheden nog. Zit nu nog wel vooral op het ontwikkelstuk. Op termijn wil ik daar meer van weg, richting strategie en teams aansturen. Dan wordt mijn tijd schaalbaarder - en zie ik nog veel ruimte om te groeien.The Eagle schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:52:
[...]
Mooi staatje, denk niks tot klagen. Klinkt echter wel een beetje als een gouden kooi tbh.
Of de vrijheid als zelfstandige zonder poen/een eigen bedrijfje.
Obv wat denk je aan een gouden kooi? Een goed pakket staat dat niet gelijk aanThe Eagle schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:52:
[...]
Members only:
Inloggen
Ik denk dat je je heel erg rijk rekent in de nieuwe situatie. Het uurtarief lijkt me te optimistisch. Maar een maand niet billable is ook een fantasie. Je kan op een opdracht van 36u komen, dan is het al een stuk minder. Je kan ziek zijn, opdrachtgevers die een inhuurstop hebben van 2 wekend in vakantie periodes, noem maar op. Als je opdracht afloopt zit je zo weer maanden op de bank. Carriere progressie is ook minder als gedetacheerde.RuneScimi007 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:25:
***members only***
Reken ook je pensioen mee, dan zal het totaal niet super veel schelen. Ik werk in midlance en ik heb juist collegas naar overheid zien vertrekken.
Voor IT'ers die al dik senior zijn is het verschil wat groter omdat de overheid cao's daar wel tekort schieten. Ook het bank zitten is dan een stuk minder.
Ik schat dat 75k totaal voor de nieuwe situatie wel realistisch is (ipv 98k), voor 40 uur. Vergelijk dat met je 36 uur wat je nu hebt op 5 minuten fietsen.
Als je je huidge werk zat bent is het een ander verhaal natuurlijk, dan gaat het niet om het geld.
[ Voor 12% gewijzigd door retoohs op 21-03-2026 00:11 ]
Financiële sector betaalt behoorlijk boven de norm, inclusief goed pensioen. Dat zie je hier terug. Data scientist, die vraag is in de markt ook afgenomen.Orangelights23 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:44:
[...]
Obv wat denk je aan een gouden kooi? Een goed pakket staat dat niet gelijk aan
Als zzp zou je idd ongeveer een gelijk salaris kunnen verdienen maar qua loondienst zit je hier flink hoger. Fijn dat je bij je werkgever kunt doorgroeien, maar als je die met een paar jaar per ongeluk toch zat bent ga je vermoedelijk salaris in moeten leveren.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
En is dat een probleem nu? Moet je dan nu maar ergens anders 2K minder verdienen zodat je geen "gouden kooi" met hebt? Toch zonde van je geld zou ik zeggen. Persoonlijk vind ik die "gouden kooi" altijd een beetje onzin. En met 7K is dat overigens helemaal nog niet zoThe Eagle schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 00:49:
[...]
Financiële sector betaalt behoorlijk boven de norm, inclusief goed pensioen. Dat zie je hier terug. Data scientist, die vraag is in de markt ook afgenomen.
Als zzp zou je idd ongeveer een gelijk salaris kunnen verdienen maar qua loondienst zit je hier flink hoger. Fijn dat je bij je werkgever kunt doorgroeien, maar als je die met een paar jaar per ongeluk toch zat bent ga je vermoedelijk salaris in moeten leveren.
Voor alle IT-gerelateerde beroepen is het nu de vraag of er over vijf jaar nog werkgelegenheid is. Maar dat is alleen maar een sterker argument om nú jezelf goed te verkopen en te sparen, en je niet al te druk te maken over carrièreperspectief - want dat is nou eenmaal troebel.The Eagle schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 00:49:
Financiële sector betaalt behoorlijk boven de norm, inclusief goed pensioen. Dat zie je hier terug. Data scientist, die vraag is in de markt ook afgenomen.
Ook dit is wel wat genuanceerder. “Alle IT-gerelateerde beroepen”?? En die it’er die de infra neerzet om ai te draaien? En dit is maar 1 voorbeeldje. It is meer dan devvenCVTTPD2DQ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Voor alle IT-gerelateerde beroepen is het nu de vraag of er over vijf jaar nog werkgelegenheid is. Maar dat is alleen maar een sterker argument om nú jezelf goed te verkopen en te sparen, en je niet al te druk te maken over carrièreperspectief - want dat is nou eenmaal troebel.
Tylen schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:19:
Ook dit is wel wat genuanceerder. “Alle IT-gerelateerde beroepen”?? En die it’er die de infra neerzet om ai te draaien? En dit is maar 1 voorbeeldje. It is meer dan devven
offtopic:
Bij die datacenters gaat het meestal om een handvol banen, nog afgezien van het feit dat die datacenters waarschijnlijk gaan worden gebouwd op plekken waar de energie goedkoop is, dwz. niet in Europa. En ja, er zal vast altijd wel iets te doen zijn voor werkplekbeheerders. Maar dat zijn niet de banen waarmee je de salarissen verdient die je in deze thread ziet.
Bij die datacenters gaat het meestal om een handvol banen, nog afgezien van het feit dat die datacenters waarschijnlijk gaan worden gebouwd op plekken waar de energie goedkoop is, dwz. niet in Europa. En ja, er zal vast altijd wel iets te doen zijn voor werkplekbeheerders. Maar dat zijn niet de banen waarmee je de salarissen verdient die je in deze thread ziet.
Jaarlijkse update.
Members only:
Inloggen
Eens met deze post.Tehh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:38:
[...]
Bij 170 uur per maand * 11 maanden ga je uit van 40 uur per week (39,2) voor 48 weken per jaar. Nu zijn er echt wel mensen die dat redden, maar over meerdere jaren zijn dat er maar weinig. De werkgever zal hierin ook rekening houden met een stukje non-declarabiliteit i.v.m. ziekte / wisselen opdracht / trainingen / ouderschapsverlof etc. etc. Je hebt sowieso al 27 vakantiedagen + 5 of 6 feestdagen = 32 werkdagen die je mist in een jaar. Dan blijven er 1.824 uur over, terwijl jij uitgaat van 1.870 uur (170 uur per maand).
De werkgever haalt hier - omdat hij het risico draagt - nog eens een aantal uur vanaf (vanwege bovengenoemde zaken). Dus dan kom je op zo'n 1.600 uur uit waar hij mee zal rekenen (verwacht ik, ik ben geen detacheerder). Want ook al is het bij jou nog niet voorgekomen, de werkgever draagt hiervoor het risico. En die 30% marge is natuurlijk heilig
De uitkomst (1.600 * 102) is een nog steeds respectabele € 163.200 op jaarbasis. Voor déze opdracht. De volgende opdracht is misschien maar € 80. Of misschien is je huidige uurtarief wel € 102 maar krijgt de klant korting vanaf een bepaald bedrag / uren per jaar.
Jij kost de werkgever nu al zo'n € 90.000 + sociale lasten & pensioen (samen zo'n 20%) = 108.000. Daar komen dan nog wat kantoorkosten overheen, en dan nog eens 30% marge. Laten die kantoorkosten (salarisadministratie, fysiek kantoor, andere overhead) € 10.000 op jaarbasis zijn dan wil hij dus minimaal € 153.000 voor jou krijgen en rekent hij (bij déze opdracht) op zo'n € 163.000. Dat jij dan in een jaar méér opbrengt is fijn, maar 0 garantie voor de toekomst (voor zowel jou als je werkgever).
Wat wél werkt voor salarisonderhandeling zijn zaken die jou beter (breder óf specialistischer) inzetbaar maken. Specialistische functies zullen leiden tot een hogere omzet en als je breder inzetbaar bent heb je zelf misschien wat meer te kiezen over je opdracht (kortere reistijd misschien).
Consultancy is net zoiets als Big4 in mijn beleving: er wordt veel geïnvesteerd met trainingen en je doet over het algemeen veel ervaring op in relatief korte tijd. Maar medio 30 is dan inderdaad een beetje het moment waarop je of doorgroeit naar management intern of extern verder gaat kijken.
En zelf ook blij dat ik weg ben uit dat geneuzel. Ik krijg al kriebels bij de term declarabele uren.
Bij ons gaat het nooit over uren. Mijn schoonmoeder is recent overleden, denk dat ik wel 15 dagen niet gewerkt heb.
Dat horen we ook al 15 jaar.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Voor alle IT-gerelateerde beroepen is het nu de vraag of er over vijf jaar nog werkgelegenheid is. Maar dat is alleen maar een sterker argument om nú jezelf goed te verkopen en te sparen, en je niet al te druk te maken over carrièreperspectief - want dat is nou eenmaal troebel.
Bovendien zie ik AI nog niet de daadwerkelijk waardevolle functies in de IT opvullen..
Maar er zijn ook een hoop bullshit functies , die verdwijnen inderdaad of worden weg-geautomatiseerd.
En Data Scientist… Ik hoop dat je op een goeie positie zit want heel veel van die gasten zitten ergens omdat het bedrijf vind dat ze “iets” met (Big) Data moeten maar geen flauw idee hebben wat. En dan zit je dus een paar jaar achter elkaar iets te bouwen wat uiteindelijk niks toevoegt aan het bedrijf of maatschappij. Ik zou daar niet vrolijk van worden.
[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 24-03-2026 00:26 ]
in eerste instantie zal een Data Scientist juist belangrijk zijn, zonder goede data geen goeie LLM modelen/AI.FreakNL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 00:16:
[...]
Dat horen we ook al 15 jaar.
Bovendien zie ik AI nog niet de daadwerkelijk waardevolle functies in de IT opvullen..
Maar er zijn ook een hoop bullshit functies , die verdwijnen inderdaad of worden weg-geautomatiseerd.
En Data Scientist… Ik hoop dat je op een goeie positie zit want heel veel van die gasten zitten ergens omdat het bedrijf vind dat ze “iets” met (Big) Data moeten maar geen flauw idee hebben wat. En dan zit je dus een paar jaar achter elkaar iets te bouwen wat uiteindelijk niks toevoegt aan het bedrijf of maatschappij. Ik zou daar niet vrolijk van worden.
Op langere termijn als er een goede basis staat en de "AI" slimmer word verwacht ik idd. dat er minder vraag is naar die zelfde Data Scientist is...
Ik werk momenteel als freelancer (eenmanszaak) en overweeg momenteel een aanbod op loonbasis.
Huidig:
Onderstaand het aanbod dat besproken is. Is nog niet in beton gegoten en er moeten nog een aantal zaken uitgezocht/opgehelderd worden (o.a. pensioenregeling), omdat alles rondom de onderneming nog "nieuw" is, maar dus ook nog volop vormbaar.
Loondienstaanbod:
Ik denk dat bovenstaand loondienstaanbod neerkomt op circa €5.400 netto per maand, wat net iets onder mijn gemiddelde zzp-situatie zit. Maar wel met de aantekening dat in de loondienst-situatie ik uit dat netto salaris wel nog mijn vervoer moet bekostigen, waar dat als zzp'er zakelijke kosten zijn.
Huidig:
Members only:
De reden dat ik loondienst overweeg is niet financieel, ook niet doordat ik geen opdrachten als zzp'er meer kan krijgen, maar is puur ingegeven door het feit dat ik toe ben aan werken in een iets andere opzet. Een paar bekenden zijn onlangs een bedrijfje gestart en ik heb wel zin om met ze mee te bouwen (niet als eigenaar). Mijn huidig soort werkzaamheden blijft ik uitvoeren (maar dan in loondienst), maar daarnaast krijg ik ruimte om me bezig te houden met zaken die als zzp'er niet facturabel zijn en meer in de hoek van product-/dienstontwikkeling zitten, mezelf certificeren voor implementatiewerk, m.a.w. mijn horizon verbreden.
Inloggen
Onderstaand het aanbod dat besproken is. Is nog niet in beton gegoten en er moeten nog een aantal zaken uitgezocht/opgehelderd worden (o.a. pensioenregeling), omdat alles rondom de onderneming nog "nieuw" is, maar dus ook nog volop vormbaar.
Loondienstaanbod:
Members only:
Blijft lastig vergelijken, freelance versus loondienst, maar gevoelsmatig is dit gewoon een keurig aanbod. Uiteraard moeten de puntjes die nog op de "i" moeten (pensioenregeling, winstdeling/bonus) ook naar m'n zin zijn. En er wordt nog gekeken naar de mogelijkheid om deel te nemen in de vorm van aandelen/certificaten/opties.
Inloggen
Ik denk dat bovenstaand loondienstaanbod neerkomt op circa €5.400 netto per maand, wat net iets onder mijn gemiddelde zzp-situatie zit. Maar wel met de aantekening dat in de loondienst-situatie ik uit dat netto salaris wel nog mijn vervoer moet bekostigen, waar dat als zzp'er zakelijke kosten zijn.
Test
[ Voor 99% gewijzigd door tweakers59 op 25-03-2026 20:35 ]
@tweakers59 Wat ‘manage’ je precies? Misschien handig om wat toe te lichten, want dit kan letterlijk alles zijn, van office manager tot aan manager van 365 mensen.
Voor manager van de toilets schoonmakers vind ik het goed betaald. Voor manager van de IT afdeling bij bol.com vind ik het behoorlijk karig.tweakers59 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:37:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 34
• Opleiding: WO
• Werkervaring: 8 jaar
• (Woon) Locatie: Randstad
2. Wat doe je: Manager
• Functie:
• (Werk) Locatie(s): Randstad
• Aantal vakantiedagen: 25
• Reistijd: Variabel
• Thuiswerken: Ja, 2-3 dagen
• Werkdruk: Gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 5400
• Bonus, toeslagen, etc: €5400
• Dertiende/veertiende maand: € -
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €75384
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €450
• Mobiliteit per jaar: €10800
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €91584
Members only:
Inloggen
Stap van detachering weer naar Loondienst, lijkt me een mooie stap te zijn. Hoe kijken jullie hier naar?DutchLegendX schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:28:
u]1. Wie ben je:[/u]
• Leeftijd: 27 Bijna 28 Bijna 30![]()
• Opleiding: MSc Business Administration
• Werkervaring: 3 3,5 jaar bij huidige werkgever, daarvoor bijbaantjes als boekhouder 6-Jaar
• (Woon) Locatie:Overijssel
2. Wat doe je:
• Functie: Assistent Controller Finance Prof. Financial Production Controller
• Werkgever/branche:Transport / Logistiek Detachering Productie
• (Werk) Locatie(s):Overijssel, 20 minuten afstand Afhankelijk van opdracht, max 1 uur enkele reis. 15 minuutjes
• Aantal vakantiedagen:27,5 30 40
• Reistijd: 20 minuten enkele reis Afhankelijk van de opdracht. 15 minuutjes
• Thuiswerken:Mogelijkheid tot 2 dagen, maak er geen gebruik van Op locatie Op locatie
• Werkdruk: Gemiddeld, zijn piekperiodes (September - November) Geen idee tot zoverre. Middel-Hoog
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): 3200 4200 € €5800
• Vakantiegeld: 8,33% Was 8%, nu 8,33%€ 8%
• Bonus, toeslagen, etc:0 Bij behalen doelen +- €1500. ESOP 15k€
• Dertiende/veertiende maand:0 €
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande):42K €56K €75k + 15k ESOP
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg:Geen idee. 66,7% inleg van werkgever. Bij vorige werkgever bleek dit maar 30% te zijn. van NBBU naar PME, inleg % het zelfde gebleven, echter absoluut z'n 280 euro bruto meer
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Geen idee
• Mobiliteit per jaar: Auto, fiscaal 40K, onbeperkt rijden (ook buitenland). Kosten werkgever +- 10K Mobiliteitsbudget +- €850, kleine stap achteruit in vergelijking. Geen, zelf aanschaffen.
• Overige:Laptop, Tijd voor tijd +30%, thuiswerkplek €500 vergoeding. Ligt aan de opdracht.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):52K +- €70K
Na alle waarschijnlijkheid volgend jaar een 'promotie' naar Controller. Weet alleen niet zo goed wat ik kan vragen qua salaris. Gemiddeld zie ik dat +- 4K-4,5K wordt verdiend, exclusief auto. Tot hoeverre moet ik een auto meerekenen in mijn salaris?
Overstap gemaakt naar de detachering, wilde bij meerdere bedrijven binnen kunnen kijken. Zij bieden gelukkig aan de achterkant ook nog een leertraject aan wat me erg aanspreekt. Tot zoverre tevreden met de overstap.
Nog niet getekend, dus we kunnen nog terug
@DutchLegendX Prima stap toch, zeker gezien de vakantiedagen. Heeft de productie een zomerstop waar jij rekening mee moet houden? Daarnaast, wat zijn de groeimogelijkheiden bij de fabriek? Zit je in een team en rapporteer je aan de Plant Controller of ben jij de enige? M.a.w: Wat zijn de groeimogelijkheden?
K to the KillaZ
Nee, vakantiedagen zijn op 3 verplichte dagen compleet vrij om te zetten. Ik heb de gelegenheid om het framework voor de verschillende entiteiten op te zetten, daarnaast zal het idee zijn dat op locatie van de entiteit een productiecontroller komt te zitten die uiteindelijk aan mij zal rapporteren.KillaZ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:02:
@DutchLegendX Prima stap toch, zeker gezien de vakantiedagen. Heeft de productie een zomerstop waar jij rekening mee moet houden? Daarnaast, wat zijn de groeimogelijkheiden bij de fabriek? Zit je in een team en rapporteer je aan de Plant Controller of ben jij de enige? M.a.w: Wat zijn de groeimogelijkheden?
Dus eerst ~ 1 jaar bouwen aan een frame, daarna uitrollen over de entiteiten
Huh, een jaar om een 'framework' op te zetten, en dan pas productie controllers aannemen? Wat moet ik mijn voorstellen bij een framework? En zit er dan nu niemand op de fabrieken? Het klinkt mij wat raar in de oren..DutchLegendX schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:33:
[...]
Nee, vakantiedagen zijn op 3 verplichte dagen compleet vrij om te zetten. Ik heb de gelegenheid om het framework voor de verschillende entiteiten op te zetten, daarnaast zal het idee zijn dat op locatie van de entiteit een productiecontroller komt te zitten die uiteindelijk aan mij zal rapporteren.
Dus eerst ~ 1 jaar bouwen aan een frame, daarna uitrollen over de entiteiten
Ik heb ook 'fabrieks controllers' die aan mij rapporten, maar zij verdienen (bijna) allemaal meer dan wat jij verdiend (en ik nog meer dan hun), krijg je dan over een jaar nog een promotie?
Adiposed schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:40:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 32
• Opleiding: MBO 4
• Werkervaring: 0 (neem mijn salaris mee vanuit een andere functie, die totaal niets met dit werk te maken had)
• (Woon) Locatie: Middelburg
2. Wat doe je:
• Functie: Informatiebeheer
• Werkgever/branche:
***members only***
• Aantal vakantiedagen*: 25
• Gewerkte uren/week*: 36
• Reistijd**: 20 min
• Thuiswerken***: Ja
• Werkdruk: Nog niet bekend (moet nog starten)
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3698
• IKB: 17,05% per jaar
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €51942.10
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:
[list]
• Reikostenvergoeding op aantal kilometers - 5km (zowel heen als terug, dus totaal -10km). Die 10km is wel weer te "krijgen" via het IKB. Het bedrag weet ik niet exact, maar denk zo'n 120,-
• In december een vergoeding voor de zorgverzekering van 168 euro per jaar
• 50 euro sportvergoeding per jaar (net genoeg voor 1 linkerschoen, als je een goedkope neemt)
• Daarnaast nog een onbepaald bedrag voor cursussen/ opleiding. Dit ligt eraan wat nodig is
• En gemeentelijke vrijedagen + brugdagen, vergoed door de werkgever (kost geen vrijedagen)
offtopic:
Je gebruikt niet de template, de template kun je hier vinden: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) dit maakt vergelijken en het geven van advies een stuk gemakkelijker.
Je gebruikt niet de template, de template kun je hier vinden: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) dit maakt vergelijken en het geven van advies een stuk gemakkelijker.
Correct! Er zit nu nog niemand op de fabrieken, zijn destijds overgegaan van Projecten (waarbij 1 finance persoon de gehele boekhouding bijna deed) naar productie, processtromen zitten dus vooral nog op project en moeten omgezet worden naar Productie. Daarnaast ook een beste groei in de afgelopen 3 jaren.Tehh schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:13:
[...]
Huh, een jaar om een 'framework' op te zetten, en dan pas productie controllers aannemen? Wat moet ik mijn voorstellen bij een framework? En zit er dan nu niemand op de fabrieken? Het klinkt mij wat raar in de oren..
Ik heb ook 'fabrieks controllers' die aan mij rapporten, maar zij verdienen (bijna) allemaal meer dan wat jij verdiend (en ik nog meer dan hun), krijg je dan over een jaar nog een promotie?
Betreft ook een eerste functie voor mij in dit gebied, maar ze (& ik) zien de potentie op lange termijn. Dus ja, uiteindelijk zit er promotie in.
Tijd voor een update na 3,5 jaar:Hamata6 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:16:
***members only***
Members only:
Inloggen
[ Voor 0% gewijzigd door Hamata6 op 28-03-2026 21:32 . Reden: members only maken ]
Heb het aangepastTrue schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:01:
[...]offtopic:
Mijn huidige pakket:
Het opstellen van het contract duurt best lang, dus ik weet nog niet alle details, maar dit zijn de grote lijnen:
Members only:
Het aanbod van de nieuwe werkgever.
Inloggen
Het opstellen van het contract duurt best lang, dus ik weet nog niet alle details, maar dit zijn de grote lijnen:
Members only:
Inloggen
[ Voor 29% gewijzigd door spartacusNLD op 03-04-2026 15:57 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Helaas bleek de nieuwe werkgever toch geen match voor mij: te weinig uitdaging en geen leuk team. Dus per 1 mei start ik bij het Rijk - voor het eerst ambtenaar!Cheezborger schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:05:
Nieuwe stap gemaakt in mijn carrière. Deze uitdaging kon ik niet laten liggen; op alle vlakken ga ik erop vooruit. Alleen het wat prijzige pensioenfonds PFZW is jammer (had liever iets meer netto overgehouden op mijn leeftijd). Ik lever wel mijn zakelijke leaseauto in, maar met de huidige bijtellingspercentages moet ik eerlijk zeggen dat het al duur betaald was voor die paar privékilometers die ik reed. Dus ik koop op termijn wel iets terug.
***members only***
***members only***
Ik heb altijd gezegd dat ik vóór mijn 40e geen ambtenaar zou worden, maar ik ga er toch aan geloven.
Vorig jaar verdiende ik nog € 4.500 op basis van 40 uur per week (zonder 13e maand), dus ik heb mooie stappen gemaakt.
Komende jaren heb ik nog voldoende ruimte voor salarisgroei binnen mijn schaal, maar daarna stuit ik op het glazen plafond.
Korte samenvatting van wijziging:
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Bij het rijk is er toch geen 13e maand? Of reken je de ikb als 13e maand?
Cheezborger schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:39:
[...]
Helaas bleek de nieuwe werkgever toch geen match voor mij: te weinig uitdaging en geen leuk team. Dus per 1 mei start ik bij het Rijk - voor het eerst ambtenaar!Ook qua salaris weer een mooie stap gemaakt. De reistijd neemt helaas flink toe, maar dat valt mee met maximaal twee kantoordagen per week.
Ik heb altijd gezegd dat ik vóór mijn 40e geen ambtenaar zou worden, maar ik ga er toch aan geloven.![]()
Vorig jaar verdiende ik nog € 4.500 op basis van 40 uur per week (zonder 13e maand), dus ik heb mooie stappen gemaakt.
Komende jaren heb ik nog voldoende ruimte voor salarisgroei binnen mijn schaal, maar daarna stuit ik op het glazen plafond.
Korte samenvatting van wijziging:
***members only***
***members only***
Het klopt sowieso niet, want het lijkt wel alsof hij 3x z'n maandsalaris ingevuld heeft daar.basjuhh schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:24:
[...]
Idempotent.
basjuhh schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:24:
[...]
Lijkt er inderdaad wel op.,MainframeX schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:46:
[...]
Het klopt sowieso niet, want het lijkt wel alsof hij 3x z'n maandsalaris ingevuld heeft daar.
Als (ook) rijksambtenaar, heb ik jaarlijks 16.5% IKB budget over mijn jaarsalaris waar dus zowel het vakantiegeld als de eindjaarsuitkering onder vallen. Indien het budget gebruikt wordt voor fiscaal vriendelijke doelen (bedrijfsfitness, aflossing studieschuld etc) zal het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering lager uitvallen.
De bijdrage werkgever voor de werkplek en fiets staan hier los van. De NS Businesscard (Shuttel) mag alleen voor zakelijke reizen gebruikt worden. Alleen dus woon-werk/reizen naar events voor de werkgever enzovoorts, en kan niet voor andere (privé) reizen gebruikt worden.
Binnenkort even mijn lijstje updaten hier
[ Voor 11% gewijzigd door Sjowhan op 04-04-2026 12:07 ]
http://specs.tweak.to/5253
Let op:
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.
Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.
Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren
. Verplaatst dan de discussie naar Algemeen arbeidsmarkt topic
Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.
Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.
Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.
Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.
Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren
. Verplaatst dan de discussie naar Algemeen arbeidsmarkt topicIdem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.
Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.
Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.