jongetje schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:59:
@
Douweegbertje Voor Nederlandse begrippen, een enorm goed salaris. Ik vermoed dat het een Amerikaans bedrijf is? Enige wat mij persoonlijk zou tegenstaan is alleen maar thuiswerken. Ik vind het heerlijk om thuis te werken maar, zeker als manager (of ik nu in mijn rol als projectmanager) vind ik het erg fijn om mensen ook te zien, spreken, koffiepraatje, lunch(wandeling) etc.
Het is een Amerikaans bedrijf, met vestigingen over de hele wereld. Mijn team zit bijvoorbeeld in de US, UK, Denemarken, India, etc. Ik ben zelf ook allergisch voor buzzwoordjes, maar we zijn wel echt een high performance team met een goede engineering cultuur. Als je je processen en cultuur daar goed op aanpast, werkt dat eigenlijk prima. Ik bezoek de verschillende vestigingen ook regelmatig en soms laat ik mensen overvliegen om er een soort team event van te maken. Dat is bijna wel 1x per kwartaal.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik betwijfel of mijn managerrol helemaal te vergelijken is met die van de gemiddelde Nederlandse manager. Wij zijn als managers, maar ook de lagen daarboven, nog steeds behoorlijk technisch betrokken. Ik doe dus niet alleen people management, maar ben ook verantwoordelijk voor technische richting, architectuur, planning, hiring, budgetten etc. Mijn jaarlijkse budget puur voor operations is bijvoorbeeld meer dan 10 miljoen dollar, los van de kosten van de werknemers.
Overigens heb ik heus wel de gedachte gehad van: "Oh ik zou toch wel eens meer onder de mensen willen zijn en naar kantoor gaan". Echter, laatst stond ik weer eens keihard in de file voor iets niet werkgerelateerd en toen was ik al weer genezen van die gedachte
Een tijdje terug heb ik wel een gesprek gehad met een bedrijf in Amsterdam. In mijn ervaring kom je al snel uit in die stad voor dit 'segment'. Dan zijn er een paar nadelen (voor mij persoonlijk dan):
- Ik moet verhuizen
- De kosten van de woning zijn dan minimaal x2 van wat ik nu heb
- Ik ga alsnog achteruit op salaris
Dat laatste vind ik OK, maar niet als ik mij dan op 2 andere dingen mij ook nog eens in de voet schiet. Uiteindelijk leef ik niet in een goudenkooi en het kan net zo goed zijn dat ik over 5 jaar lekker in de houtbewerking ga