fender89 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:30:
[...]
Ik zal je mijn ervaring en keuze hierin meegeven:
Een goede 3 jaar geleden in hetzelfde schuitje gezeten. Werkzaam bij gemeente, prima naar mijn zin maar uiteindelijk met een takenpakket welke niet meer matchte met functieprofiel. (Uitgegroeid tot senior op mijn vakgebied, en schaalmax betaald)
Eerst een functie herwaardering aangevraagd. Op papier gezet welke feitelijke taken ik uitvoerde. Uiteindelijk, ondanks alle 'toezeggingen' van manager +HR, niks concreets van terecht gekomen. " In de toekomst gaan we naar HR21" ,zeiden ze. Dan trekken we dit recht. Dit hebben ze minstens een jaar lang weten te rekken.
Meermaals heb ik gevraagd naar de status, steeds ontwijkende antwoorden.
Daarna kwam een reorganisatie en invoering van HR21. Elk functieprofiel moest opnieuw op papier gezet en eveneens weer de feitelijke taken die uitgevoerd werden.
Ook daar kwam een mix van Adviseur en Medewerker systemen uit. Maar omdat, volgens HR, meer dan 70% van de taken onder Medewerker Systemen viel veranderde er voor mij helemaal niets. Ik bleef in mijn huidige functie en schaal.
Inmiddels was de organisatiecultuur ook flink toxic geworden en heb ik de keuze gemaakt: ik vertrek.
Binnen no-time kon ik bij meerdere organisaties aan de slag, allen voor minimaal 2 salarisschalen hoger dan ik kreeg. (Eveneens publieke sector)
Geen moment spijt van gehad.
Hadden ze mijn functie herwaardering wél tijdig geaccepteerd (wat me 1 schaal erbij zou opleveren) dan was ik waarschijnlijk (denk ik ) wel gebleven. Of, in ieder geval nog voor een langere periode

.
tl;dr: ik zou vertrekken.
Bedankt voor je reactie
Ik heb me inderdaad al een tijd ingeschreven op vacaturemails van indeed, linkedin en wat werkenbijdeoverheid sites. Het probleem is dat ik inhoudelijk écht een hele toffe functie heb. Die mix van werkzaamheden zal wel lastig zijn om te vinden. Ik heb wel wat vacatures langs zien komen met een schaal tot €6500-7500, maar dan loop je tegen de volgende dingen aan;
• Functioneel beheer GIS -> €6500 -> Te veel saai GEO-ICT werk, zou ook een rare stap achteruit zijn.
• Data-steward -> €7500 -> Te veel eentonig data werk, twijfels over toekomstperspectief.
• Data-analist / Data-scientist -> €5700 -> Spreekt me meer aan, maar volle verwarring dat ik geen goed betaalde vacatures kan vinden. Ook goed toekomstperspectief.
• GEO-Data Engineer -> €6800 -> Daar heb ik wel een paar keer een paar nachten over geslapen, maar dat is ook weer zo'n nét niet rol.
Hoe dan ook zie ik enorm veel mogelijkheden waar ik kan doorgroeien tot +30% - 50% salaris.
Ik ben dus aan het kijken, maar hoop dat mijn werkgever mij kan tegenmoet kan komen (aka gewoon doen wat eerlijk is) vóórdat ik wat heb gevonden. Als er ooit iets langs komt in de vorm van GIS-Teamleider/coördinator, GIS-Architect, Coördinator (Basis)registraties, of een soortgelijke GIS-Adviseur rol, dan hap ik zeker. Blijft zuur, want ik wil écht niet weg.
#rant
Het zijn wel gewoon van die enorm frustrerende dingen, je zou het liefst willen zeggen:
"Ah man. Zo moeilijk is het toch allemaal niet. Je kan er niet omheen dat deze functie hoger ingeschaald hoort te worden, jaarlijks zie je aan de feedback binnen de organisatie dat er gigantisch veel meerwaarde geleverd wordt, ik doe gigantisch veel, ik wil ook wel ergens anders gaan werken hoor, verdien ik een enorme klap meer en zitten jullie met een gigantisch probleem, iedereen is vervangbaar maar voor deze functie zit je zo op 3 FTE om alles dekkend te vervangen. Succes."
Maar heeft zo'n HR Manager natuurlijk ook niks aan, die denkt dan ook maar "Ga lekker weg dan, ik ga d'r toch geen last van hebben"
#endrant
[
Voor 10% gewijzigd door
Valandin op 23-12-2025 22:35
]