MrSeagull schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:17:
[...]
Hoe is het mogelijk om in loondienst meer dan een half miljoen per jaar binnen te harken? Wat heb je hiervoor moeten uithalen? Unieke skills die bijna geen ander heeft? Een niche die erg belangrijk is binnen de financiële sector? Veel certificeringen? Een bekende naam zijn binnen de industrie? Een enorm sterk portfolio hebben? Celebrities als netwerkconnecties? Veel charisma en overtuigingskracht hebben? En vooral, hoeveel van dit succes is reproduceerbaar voor anderen, of gaat het om een bijna onnavolgbaar pad? Dit is ver van de norm in de UK volgens cijfers. Alleen maar respect natuurlijk. Zelf zit ik op een inkomen dat zo’n acht keer lager ligt, waardoor dit voor mij echt onvoorstelbaar lijkt.
> Unieke skills die bijna geen ander heeft?
Qua technische skills, niks bijzonders. Ik werk niet met LLMs/AI, vooral met hogere programmeertalen, ik ken haast geen C++ of lager. Qua werk skills: ik ben goed georganizeerd, ben goed in communicatie, en ik kan vrij snel dingen bouwen die nuttig zijn voor het bedrijf, zonder al te veel bugs
> Een niche die erg belangrijk is binnen de financiële sector?
Valt mee, applicatie development is bij elk financieel bedrijf wel nodig, maar niet centraal aan waar het bedrijf geld mee verdient. Als je een beetje web development, server management en databases kent dan denk ik dat de gemiddelde developer wel de technical skills heeft hiervoor.
> Een bekende naam zijn binnen de industrie? Celebrities als netwerkconnecties? Veel certificeringen?
Nee, nee, en geen certificeringen.
> Een enorm sterk portfolio hebben?
Ik heb een redelijk aantrekkelijk CV, maar in mijn ervaring als iemand die mensen interviewt in deze industrie, dat maakt heel weinig uit. Het gaat er puur om hoe je het doet in de coding interviews.
>Veel charisma en overtuigingskracht hebben?
Zelfvertrouwen helpt natuurlijk, maar als je de technische skills niet hebt om dat te onderbouwen dan zijn er heel veel slimme mensen die daar heel snel doorheen zullen zien.
>hoeveel van dit succes is reproduceerbaar voor anderen, of gaat het om een bijna onnavolgbaar pad?
Ik denk echt dat heel veel mensen dit pad kunnen volgen door simpelweg wat interviews te doen. Er zijn veel banen voor programmeurs in de financiele industrie, en je hebt zeker niet voor alle financiele banen veel wiskundige of financiele kennis nodig.
Ik hoop dat deze informatie mensen hier helpt met het plannen van hun carriere. Ik houd zelf helemaal niet van risico, en daarom heb ik nooit zelf een bedrijf gestart. Dit carrierepad leek mij qua balans van risk/reward het juiste pad, maar dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Ik ben ook geen workaholic, en mijn doel is om vervroegd met pensioen te gaan, niet om stinkend rijk te worden.