Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Mede-auteur:
  • JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:26

JvS

Wat verdient de ICT'er / GoT'er (deel 14)
Index
  1. Welkom!
  2. Wat is de bedoeling van dit topic?
  3. De template voor salarissen
  4. En wat is niet de bedoeling?
  5. Handige links!
  6. De vorige delen

Welkom!
Welkom bij het tweede deel van "Wat verdient de GoT'er gemiddeld?", het 14e deel in de salarisserie. Dit is het verzameltopic dat ruimte biedt voor salarissen en overige arbeidsvoorwaarden voor alle beroepsgroepen, dus niet per sé alleen ICT-gerelateerde banen. We kijken niet alleen naar het inkomen, maar ook naar de evt. leaseauto, opleidingen, relevante ervaringen en aantal werkuren per week.

Wat is de bedoeling van dit topic?
In dit topic kun je jouw salaris vergelijken met dat van andere Tweakers. Dit topic is primair bedoeld voor werknemers in loondienst in Nederland of België. ZZP'ers mogen ook posten, maar vergelijken met iemand in loondienst is erg lastig.
Je kunt het beste je brutoloon posten. Brutoloon kunnen we namelijk het beste onderling vergelijken, aangezien de één andere aftrekposten (zoals een leaseauto, belastingen, verzekeringen etc.) dan de ander heeft.

Als je je salaris wilt posten, kun je dit lijstje gebruiken:
1. Wie ben je:
• Leeftijd:
• Opleiding:
• Werkervaring:
• (Woon) Locatie:

2. Wat doe je:
• Functie:
• Werkgever/branche:
• (Werk) Locatie(s):
• Aantal vakantiedagen*:
• Gewerkte uren/week*:
• Reistijd**:
• Werkdruk:

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto):
• Vakantiegeld:
• Bonus, toeslagen, etc:
• Dertiende/veertiende maand:
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande):

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg
• Type pensioenregeling / pensioenfonds ***
• Mobiliteit per jaar ****
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):

* Let op dat je ATV uren niet dubbel telt. In sommige branches geldt volgens de CAO een 36 of 38 urige werkweek, maar omdat de meeste mensen toch 40u betaald krijgen, krijg je bijvoorbeeld 12 extra ATV dagen bovenop 24 vaste vakantiedagen. In zo'n geval vul je bij gewerkte uren in: 40 en bij vakantie: 24 + 12 ATV. (Als je veel meer uren werkt, kan je dat uiteraard ook kwijt).
** Vermeld bij de reistijd ook de manier van transport
*** Vermeld hier het bedrag dat je werkgever voor jou inlegt in het pensioen. Omdat niet alle regelingen hetzelfde zijn en die waarde niet bij elke leeftijd goed vergelijkbaar is, is het nuttig om ook het type pensioenregeing (of als je dit niet weet: het fonds) te melden.
Op je een jonge leeftijd (<40 jaar) is premie bij een beschikbare premieregeling is veel waardevoller dan diezelfde premie bij een van de 4 grote pensioenfonds met de 2019 regeling bijvoorbeeld. Zie link voor een korte uitleg waarom.
**** Als je leaset, is het gebruikelijk om de leaseauto en/of het leasebedrag te vermelden. Als je het leasebedrag vermeldt, graag dan exclusief btw en exclusief brandstofcomponent. Zo kan er beter een vergelijking worden gemaakt. Ook het aantal privékilometers is interessant om te vergelijken.

Om het posten makkelijker te maken kun je onderstaande lijst overnemen, je hebt dan automatisch de juiste opmaak.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
[u]1. Wie ben je: [/u]
[b][*]Leeftijd: [/b] 
[b][*]Opleiding: [/b]
[b][*]Werkervaring: [/b] 
[b][*](Woon) Locatie: [/b]

[u]2. Wat doe je: [/u]
[b][*]Functie: [/b]
[b][*]Werkgever/branche: [/b]
[b][*](Werk) Locatie(s): [/b]
[b][*]Aantal vakantiedagen: [/b]
[b][*]Gewerkte uren/week: [/b]
[b][*]Reistijd: [/b]
[b][*]Werkdruk: [/b]

[u]3. Wat verdien je: [/u]
[b][*]Vast maandsalaris (bruto): [/b] €
[b][*]Vakantiegeld: [/b] €
[b][*]Bonus, toeslagen, etc: [/b] €
[b][*]Dertiende/veertiende maand: [/b] €
[b][*]Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): [/b] €

[u]4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package: [/u]
[b][*]Bijdrage werkgever in pensioeninleg: [/b] €
[b][*]Type pensioenregeling / pensioenfonds: [/b] 
[b][*]Mobiliteit per jaar: [/b] €
[b][*]Overige: [/b] 
[b][*]Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): [/b] €

:? Werkervaringen?

- Beschrijf bij je werkervaring even netjes neer wat je gedaan hebt, bijvoorbeeld;

• Stage gelopen
• Vrijwilligerswerk gedaan
• Professionele werkervaring opgedaan
• Etc.

En let erop, zet er natuurlijk ook even bij hoeveel relevante werkervaring je hebt! Dit speelt namelijk ook een rol in je salaris.

Bij je totaal aantal jaar werkervaring hoor je stages niet mee te tellen, aangezien stages een standaard onderdeel zijn van je opleiding en vrijwel iedereen deze heeft gevolgd. Ook geldt dat stage wel ervaring is, maar geen werkervaring. Stages kunnen uiteraard wel apart vernoemd worden.

Mocht je stagevergoedingen willen vergelijken, dan kun je dit topic gebruiken: Wat verdient een stagiair ICT-er gemiddeld?.

Wil je meer weten over hoeveel salarissen groeien, kijk dan in Salarisgroei van de ICT'er / GoT'er?

:? Wat moet ik doen als ik "Ik wil eigenlijk mijn werkgever niet vermelden.." denk?
- Dat mag natuurlijk, geef in dit geval a.u.b. wel even aan wat voor soort bedrijf het is. Bijvoorbeeld een detacheerder, klein ontwikkelhuis of een MKB.

:? Wat moet ik doen als ik "Haha, hij/zij verdient veel te weinig!" denk?
- Lees in dat geval de post nog een keer door en controleer of de poster wel 40 uur per week werkt, wat de werkervaring is, en of er speciale secundaire voorwaarden aanwezig zijn. Blijf in ieder geval vriendelijk en constructief.

:? Maar ik ben freelancer, ik kan het standaardlijstje niet echt invullen..
- Indien je freelancet dan is er iets meer informatie nodig dan bovenstaande lijst. In plaats van maandsalaris is het beter te spreken over de gemiddelde maandelijkse inkomsten. Geef daarnaast aan over wat voor een periode het gemiddelde is bepaald. Andere mensen hebben er namelijk vrij weinig aan als het je verwachte inkomsten betreffen, toevallig een goede maand is, etc. Buiten de inkomsten is het ook nuttig om inzichten te geven in enkele kosten, bijvoorbeeld verzekeringskosten, pensioenkosten, studiekosten, mobiliteitskosten, etc.

Wat is niet de bedoeling in dit topic?
Het doel van het topic is om salarissen te posten en te vergelijken. Ook mogen er vragen over de geposte salarissen gesteld en beantwoord worden. Met deze link kan je alle gepinde posts met salarissen filteren en zo overzicht creeeren zonder posts met vragen / antwoorden.

- Het is niet de bedoeling om lange discussies over randzaken te hebben. Start dan een los topic.
- Ook is het niet de bedoeling om te gaan werven in dit topic!
- Ook is het niet de bedoeling om een kloonaccount aan te maken en je salaris te posten!

Handige links!

De vorige delen

Changelog
-

JvS wijzigde deze reactie 24-06-2019 16:41 (15%)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• miicker
  • Niet online
Xorgye schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:31:
[...]

Een paar linkjes hiervan werken niet meer...
Nu werken ze weer als het goed is :)

• miicker
  • Niet online
hyptonize schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 18:18:
[...]
met enkel een MBO is dat toch niet zo gek? De meeste hebben rond hun 20e hun MBO wel op zak.
Ja inderdaad. Ik had zelf mijn MBO op mijn 18e afgerond, ben daarna doorgegaan met HBO.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
battler schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:35:
J
[...]

Je stijgt vrij langzaam. Je stijgingen zijn ook lineair terwijl je promotie heb gemaakt en wisselt van werkgever. Er kan dus meer inzitten :)
10,9% (+200)
12,5% (+300)
14,8% (+400)
16,1% (+500)

Noem dit maar langzaam en lineair stijgen. Toegegeven, er zit geen mega klapper in, maar het is allemaal zeer, zeer netjes.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
wartanker schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:46:
[...]

Bij ons zit het wel aan de functie vast. De bedragen zijn in de tijd dat ik er werk nog niet aangepast. Dit is bij ons het 3de leasetarief.
Ik vind het ook laag.
Misschien ben ik het, maar ik denk dat @Equator je leasebedrag hoog vindt in vergelijking met je salaris (net modaal). Dat vind ik in elk geval wel. Prima leasbudget, redelijk salaris.

• miicker
  • Niet online
@z0ne dit lijkt me persoonlijk echt helemaal niks. Daarnaast vraag ik me af of bij die 180 vakantiedagen je ook het weekend hebt meegerekend (aangezien je in de weken dat je wel werkt 7 dagen per week werkt).

Ik denk dat 180 vakantiedagen veel lijkt, maar als je 84 uur per week werkt in de weken dat je wel werkt heb je effectief veel minder vrije tijd dan dit verhaal doet lijken. Stel je werkt de helft van het jaar, (27 weken) 84 uur per week = 2268 uur.
Stel je werkt 54-5 weken 40 uur dan werk je in totaal 1960 uur. Je hebt een mooi salaris, zeker boven een start salaris, maar zoals je ziet zal dit per uur niet heel veel meer zijn dan een normaal starter salaris.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
z0ne schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:12:
[...]

Zei ik al onderaan in de post, de vrije dagen lijken veel doordat ik heel erg lange weken maak. Het is wel zo dat ik bijna 180 dagen per jaar kan doen en laten wat ik zelf wil,
Wij hebben 135 dagen per jaar waarin we kunnen doen en laten wat we zelf willen (52x2 + 31) :P. En werken de overige dagen 8u.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
z0ne schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:51:
[...]

Het is waar, uiteindelijk ben ik inderdaad maar ~45 dagen meer vrij. Wat betreft 8 vs 12 uur, ik vind momenteel 12 uur fijner. De reden hiervoor is dat wanneer ik 8 uur moet werken ik in mijn vrije uren moet reizen, koken, eten, huishouden etc. Ik denk dat ik qua dagelijkse vrije tijd +- 4 uur (-avondeten opeten + Douchen) niet heel veel minder vrije tijd heb dan de 9 tot 5 werkende Nederlanders. Als ik echter een vrouw en/of kinderen zou hebben klinkt die 8 uur uiteraard beter! Mits ze zo leuk is dat ik haar elke dag zou willen zien :X
Dat is wel de bedoeling :). Ik wilde het er overigens niet inwrijven ofzo hoor. Het is best lekker betaald voor je leeftijd. Maar het is ook wel terecht (gezien het rooster). Ik werk zelf in een productiebedrijf en daar wordt door operators in ploegen gewerkt. Je hebt er ook mensen bij die erbij zweren en die de 20-35% toeslag als gouden combi ervaren.

Als je zoiets hebt, weer er blij mee!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:28:
[...]

Het is vrij gangbaar dat je dat leasebudget ook als 'mobiliteitsvergoeding' bruto bij je salaris kan krijgen. Als je van je werkgever wel een leasebudget van 900e per maand kan krijgen maar niet een dergelijk bedrag kan krijgen omdat je een eigen auto hebt, dan zou ik me toch ff achter de oren gaan krabben.

[...]

Het is vrij gangbaar dat je dat leasebudget ook als 'mobiliteitsvergoeding' bruto bij je salaris kan krijgen. Als je van je werkgever wel een leasebudget van 900e per maand kan krijgen maar niet een dergelijk bedrag kan krijgen omdat je een eigen auto hebt, dan zou ik me toch ff achter de oren gaan krabben.
Misschien moeten we deze discussie afsplitsen, ik zal dat even aanvragen. Maar ik zou zeggen dat een reiskostenvergoeding of een leasbudget nou niet zomaar in 1 keer in je 'package' geteld zou mogen worden. Leuk als je 1000 euro per maand aan een leasbudget voor een auto krijgt, maar je moet er in veel gevallen voor je werk ook 50-90% in rijden. En als je hem uit laat keren, dan heb je mogelijk alsnog veel kosten voor zakelijke en woonwerk kilometers.

ALS je het al als 'package' op wilt tellen, tel dan de bijtelling op of tel op welke 'winst' je op de vergoeding pakt (bv je krijgt 900 euro leasbudget, en werkt veel lokaal in Amsterdam ofzo en huurt af en toe een auto als het ver weg is en houdt op die manier bv gemiddeld 400 euro per maand over als je alle kosten eraf trekt).

Ik fiets naar mn werk, krijg 60 piek reiskostenvergoeding. Die ben ik voor een groot deel kwijt aan onderhoud en afschrijving fiets. Ik moet een eigen auto kopen als ik die zou willen, maar dat is geen 1000 euro waard bi een leasbudget van 1000 euro. Het grootste deel zijn zakelijke kostentegemoetkomingen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Dat zeg ik toch ook? Maar er staan ook kosten tegenover. Die moet je dan wel meetellen. Want een lease auto van 1000 euro krijgen terwijl je op 5km van je werk woont en alleen daar op locatie hoeft te werken, is heel wat anders dan accountmanager zijn, 150.000km per jaar moeten rijden en dan ook een leasbudget van 1000 euro krijgen. Dat eerste is veel waardevoller en dat wordt op deze manier niet goed weergegeven

Ik heb het niet over bruto netto qua belastingen. Ik heb het over onkosten vs vergoeding. Het is incompleet om de vergoeding te beschouwen als een perk, zonder de onkosten ertegenover te stellen.

JvS wijzigde deze reactie 06-03-2019 13:02 (19%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
En waarom neem je daarin onkosten niet mee? Niemand wil beweren dat secundaire voorwaarden niet belangrijk is.

Total package is in dit topic belangrijk om op basis van 1 getal een inschatting te kunnen maken van de voordelen. Dit doe je door reiskostenvergoeding zo ongenuanceerd mee te nemen niet. Iemand die op 200km van zn werk woont en 19ct/km pakt telt toch ook niet 15k bij zijn "package" op? Hij maakt nog veel meer kosten. Met lease (wat ook vaak gewoon een luxe onkostenvergoeding is) mag je dat daarom ook niet zomaar doen met dezelfde waarde als salaris.

Er is zelfs al over nagedacht door beleidsmakers en die vinden dat grosso modo een kwart van de cataloguswaarde van een auto als 'salaris' geteld zou moeten worden.

Salaris 4000 euro, 5min van werk VS 3300 euro, 800 euro leasebudget en elk jaar 100kkm moeten rijden. Ik weet wel welk package ik aantrekkelijker vind.

JvS wijzigde deze reactie 06-03-2019 13:35 (4%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
fsfikke schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:54:
[...]

Nee ik krijg in April twee maandsalarissen. Doet er verder niet toe, was alleen om aan te geven dat Nederland en al helemaal de rest van de wereld niet allemaal hetzelfde zijn ;)
Je hebt in nederland gewoon wettelijk vakantiegeld van minimaal 8% van je salaris. Dat is niet een "gewoonte" zoals je hier lijkt te suggereren, maar echt een wet (niet dat het exact in Mei is uiteraard, maar ik neem aan dat je het daar niet over hebt).

JvS wijzigde deze reactie 09-04-2019 18:28 (18%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
fsfikke schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:44:
[...]

Misschien lijk ik dat te suggereren, misschien bedoel ik ook gewoon dat wat er staat ;)
Dan begrijp ik niet wat je punt is. Jij krijgt in NL als je werknemer bent in elk geval gewoon vakantiegeld.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Sowieso een beetje misleidend. Je zit nu wel op het HBO, maar heb je een opleiding afgemaakt en heb je een 1 jaar werkervaring minimaal op dat niveau ? (van een afgeronde hbo'er dus?). Ik heb zelf 2e jaars en 4e jaars stagiaires gehad (procestechniek) en de verschillen tussen werkzaamheden en met name zelfstandigheid waren wel vrij aanzienlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Loondijke schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:04:
[...]

Ah vandaar. Dat is wel extreem inderdaad. Ik verdien € 3.300 bruto en hou hier € 2.440,75 aan over. (ex km vergoeding etc). Bizar eigenlijk als je hierover nadenkt.
Dat is ook wel het maximale en dan leg je geen pensioenpremie in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
BigSmurf schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:39:
[...]
Hier gaan velen al snel aan voorbij, maar dat is een puike pensioenopbouw op je 24e. Mijn opbouw is volgens mij €1.800 per jaar, waarvan €1.500 euro zelf. Tel uit je winst.
Je zit wel bij het ABP (ik ook), waarvan de dekkingsgraad twijfelachtig is. De inleg is wel goed.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Krekatos schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:14:
[...]

In principe op elk moment. Ik vind het altijd fijner om het in het jaarlijkse gesprek te doen, gezien dit een uitgelezen moment is om te onderhandelen over het verhogen van je salaris. Als je uit het niets opeens aankaart 'ik wil meer geld', dan bouw je naar mijn idee minder goodwill op dan wanneer je dit tijdens je jaarlijkse gesprekken voert.
En ik zou het in een jaar en twee gesprekken doen: Bij het begingesprek aangeven wat je komend jaar vooruit wilt gaan en dan vragen "wat moet ik presteren om [wens]" en dat vastleggen.

Ineens bij een gesprek aangeven dat je meer wilt stijgen dan dat je regulier zou doen op basis van de systemen, heeft nog meer voorbereiding nodig vind ik. Zelfs in je jaargesprek erover beginnen vind ik teveel "uit het niets" over meer geld verdienen.

Als je gewoon regulier wilt stijgen, dan hoef je het uiteraard niet aan te kaarten. Dat gaat semi vanzelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Waar geldt zo'n CAO? Ik ken mensen bij gemeenten en bij rijksoverheid en die hebben toch echt weleens meerdere treedetjes kunnen maken in 1 keer. Of schaaltje omhoog bij goed onderhandelen.

Is dit een reeel iets? Mijn CAO (even opgezocht) heeft de zin erin dat het een minimum karakter is en er naar boven mag worden afgeweken. Moet er bij een standaard CAO dit letterlijk in staan?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
.

JvS wijzigde deze reactie 08-06-2019 15:57 (101%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
unezra schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:10:
[...]

Lijkt me voor dit topic erg relevant.
Extreme situaties lijken me vooral voor je eigen nieuwsgierigheid relevant. Maar kijk:
Ypuh in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Uitzonderingen zijn er altijd. Die zetten niet de norm. In onderstaand topic kan je een hoop salarissen zien en hoe dit groeien:
Salarisgroei van de ICT'er / GoT'er?

In dit topic kan je overigens een hoop normale startsalarissen vinden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Je kunt ook gewoon geen argumenten gebruiken als je geen echte argumenten hebt. Het is gewoon vraag een aanbod. Geef gewoon je salariswens door. Wacht het bod af en geef aan of je hier wel of niet op in wilt gaan.

Is het te weinig, accepteer het dan gewoon niet. Solliciteer wel op veel plekken tegelijk, want je moet wel willen weglopen. Salaris onderhandelen als starter

Het in elk geval een niet extreem royaal aanbod. Maar ook niet volledig uitknijpend.

JvS wijzigde deze reactie 17-06-2019 17:00 (17%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ik heb even een DM thread gestart voor discussie over hoe je wel/niet package gebruikt en hoe de template zou moeten zijn. Als je mee wilt doen, DM me even. Ik voeg je dan toe.

JvS wijzigde deze reactie 19-06-2019 16:13 (11%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
oooskar schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:38:
Wat zou ik op basis van onderstaand profiel moeten verdienen denken jullie?

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): Wat is redelijk?
Omdat "colsultant" een extreem breed begrip is, zou ik zeggen 2000 tot 3500 euro, afhankelijk van je talent, relevantie van je ervaringenen de verantwoordelijkheden die je krijgt :). 2000 als je vooral configuraties aan het instellen bent in overleg met een klant en 3500 als je geacht wordt op hoog (functie) niveau bij klanten "de wens achter de wens" te halen en hier sales van moet (en kan) maken...

JvS wijzigde deze reactie 20-06-2019 17:07 (27%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ik gok pre-sales :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Sport_Life schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:55:
Geluk dwing je af ;). Of dacht je dat alle succesvolle mensen geluk hebben gehad? Vroeg of laat komt inzet en talent vanzelf bovendrijven, dat heeft weinig met geluk te maken. Wel met de juiste keuzes.
Mjah, ik heb tot mijn 27e 1 hbo afgemaakt en 3 masters niet, in de tussentijd 1,5 jaar op een helpdesk gewerkt en na mijn studie hopeloos bij een uitzendbureau binnen gelopen en om die reden HR werk gedaan bij het UZB (niet via). Mijn laatste opdracht was een HR consultancy klus (matig betaald, ik was 'trainee', volgens mij 2600 bruto na 4 jaar werkervaring) bij een fabriek. Ik kreeg die klus omdat ik het productieproces snapte (toevallig aansluitend bij opleiding) en dat vond de klant relaxed.

Tijdens die klus bleek ik daar enorm leuke functies te zien (als onderdeel van de klus, het team moest met onze tools taken van vergelijkbaar niveau clusteren en die nieuwe functies die daaruit vloeiden 'waarderen' in een nieuw functiegebouw). Stoute schoenen aangetrokken, als support technician onderaan de ladder begonnen bij de engineering afdeling van die fabriek en inmiddels heb ik een uitstekende baan die uitstekend betaalt :).

Ik denk toch een beetje geluk, maar ik heb ook de kansen gegrepen die er waren.

JvS wijzigde deze reactie 22-06-2019 11:49 (4%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Eirini schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:39:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik heb bij mijn laatste werkgever hun bod direct geaccepteerd. Het was gewoon een goed bod. Ik vind dit zelfs voor jouw opleiding en specialisatie een zeer, zeer goed bod.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Eirini schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:14:
Members only:
Als ik een 25 jarige WO'er met amper 2 jaar ervaring dat bod had gedaan voor een redelijk generieke functie zoals deze en de reactie was "ik had eigenlijk op 5K per maand gehoopt", dan zou ik toch achter mijn oren krabben of dit wel iemand is die ik zou willen hebben.

Zeker dit argument "ik moet brood op de tafel leggen".. En "ik kan het beter gebruiken" zou ik er zeker niet bij vermelden... Maar zoals gezegd, nee heb je, ja kan je krijgen.

JvS wijzigde deze reactie 23-06-2019 17:18 (4%)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Omdat de waarde die mensen hechten aan lease auto's verschilt én omdat het type pensioen sterk van invloed kan zijn op de waarde van de "werkgeversbijdrage" eraan, is de template van het lijsjte in de startpost aangepast zodat de volgende zaken goed vergelijkbaar zijn:
* Het totale bruto jaarsalaris (alles wat je daadwerkelijk in geld krijgt voor je inzet)
* De "package" (incl pensioenbijdrage en mobiliteit)

Verder zijn vakantiedagen toegevoegd en zjn secundaire arbeidsvoorwaarden gegroepeerd.

1. Wie ben je:
• Leeftijd:
• Opleiding:
• Werkervaring:
• (Woon) Locatie:

2. Wat doe je:
• Functie:
• Werkgever/branche:
• (Werk) Locatie(s):
• Aantal vakantiedagen:
• Gewerkte uren/week:
• Reistijd:
• Werkdruk:

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto):
• Vakantiegeld:
• Bonus, toeslagen, etc:
• Dertiende/veertiende maand:
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande):

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg:
• Type pensioenregeling / pensioenfonds:
• Mobiliteit per jaar:
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):

Heb je hier een mening over? Er loopt een Direct Message discussie, stuur mij dan een berichtje dan voeg ik je toe aan die discussie.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Yep dat is een relaxed salaris. Het is ook gewoon wat leuker werk dan de meeste bijbanen bieden. Goed geregeld

Acties:
  • +5Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
@Kid Jansen
Members only:
Gewoon aangeven dat je dit graag wilt verdienen om weer in lijn te zijn met de markt. Aangeven dat je graag wilt blijven dus, maar wel dat bedrag wilt verdienen. Onderhandelen werkt wel beter als je ook echt bereid bent weg te lopen. Ik lees zo in je post dat je dat niet bent. Dus dan heb je geen sterke positie in de onderhandeling. Vraag jezelf af waarom dit zo is. Is het stiekem niet zo dat die andere functies beter betalen om een reden, die ervoor zorgt dat jij daar wilt blijven?

Als jij een hele chille baan hebt met toevallig dezelfde titel en je krijgt een nieuwe baan met best pittige doelstellingen, waarbij je geacht wordt veel te reizen over de wereld, dan is het niet zo gek dat die andere baan beter betaalt. Ik vind het een opmerkelijk hoog salaris wat je kunt halen in zo;n korte tijd zonder relevante vooroplediing die is afgerond, maar ik ga er dan maar vanuit dat je heel erg goed bent :).

Bottom line:
1. Wees zeker dat je geen appels met peren vergelijkt (waarom stap je niet gewoon over? Het levert 30k per jaar op!!!)
2. Wees bereid weg te lopen als je wilt dat je onderhandeling effectief is, maar doe het vriendelijk en geef aan dat je graag wilt blijven, maar dan wel voor een marktconform salaris.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Kaaswagen schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:30:
[...]

Erg netjes. Krijg je echt 41 vakantiedagen? Dat is echt aan de hele hoge kant (gemiddelde is iets van 26 p/j) Anders gezegd heb je 15% van de tijd vrij...
Dat kan wel hoor. Als ik kies voor 36 uur laten betalen (wat bij ons de standaard is), krijg ik ook 21,5 dagen extra bovenop mijn vaste dagen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
ampje_b schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:52:
[...]
Members only:
Het doel van de nieuwe lijst en onderscheid tussen zuiver bruto salaris en onkostenvergoeding /mobiliteit (die je bij je package mag optellen) is om ook zuiver bruto salarissen te kunnen vergelijken. Je maakt er nu een soort soepje van. Ik zou zeggen dat je bruto salaris is 53K en je package is 57,5K

Ik vraag me ook af of dit juridisch klopt. Wettelijk moet je 8% vakantiegeld hebben (vandaar 12,96x je maandsalaris als bruto jaarsalaris) en daar moet je belasting over betalen.

Daarnaast krijg je dan een kleine 5K aan reiskostenvergoeding voor > 35K km, dat is 14ct/km... Ik ben er niet zo van overtuigd dat dit nu een hele goeie deal is ten opzichte van daarvoor (in geld uitgedrukt alleen).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Vipeax schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:34:
[...]

Zijn vakantiegeld zit dus verrekend in dat percentage.[/mo]
Ja dat begrijp ik. Alleen stelt hij dat het keuzebudget volledig netto uitbetaald wordt omdat het volledig als reiskostenvergoeding wordt ingezet. Ik betwijfel zeer sterk of dat mag, afzien van (bruto) vakantiegeld en dat inzetten als (netto) reiskostenvergoeding.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Vipeax schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:39:
[...]

Members only:
Members only:

JvS wijzigde deze reactie 04-07-2019 18:45 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
zoeken bij google naar 'vakantiegeld verplicht?'

Zoals gezegd, ik weet het niet zeker. Ik snap IKB en ik snap je rekensom. Ik zet alleen sterke vraagtekens of dit juridisch in de haak is, gezien vakantiegeld verplicht is :P. (en het is verkeerd in de tabel gezet }:| )

JvS wijzigde deze reactie 04-07-2019 18:49 (56%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Er staat heel duidelijk "Bruto" in je tekst :P Naja, ik ben benieuwd of dit dus mag.

Stom spul dat IKB trouwens. Zeker als het als reiskostenvergoeding geldt. Dat zou gewoon los moeten bestaan om je onkosten te compenseren.

JvS wijzigde deze reactie 04-07-2019 18:54 (74%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Titusvh schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:48:

Bij de meeste bedrijven bouw je pensioen op volgens de (m.i. risico geheel bij werknemer leggende) beschikbare premie regeling.
Bij grotere bedrijfstakpensioenfondsen (ABP, PFZW, PMT) heb je juist vaak een doorsneepremie. Hier zitten verreweg de meeste Nederlanders bij. De ICT als bedrijfstak heeft niet zo'n fonds. Dus als je bij een groot bedrijf zit, waar ICT ondersteunend is, doe je vaak mee aan een groot fonds. Zit je bij een "echt" ICT bedrijf, dan zie je inderdaad veel vaker de beschikbarepremie regeling.

Die premies zijn totaal niet 1 op 1 vergelijkbaar. Bij het ABP wordt 25% van het pensioengevend salaris ingelegd als premie, waarvan 2/3e betaald door de werkgever. Als je 25 bent en met een beschikbare premieregeling opbouwt, is het de bedoeling dat je met het geld dat je dat jaar inlegt, 2% van je pensioen opbouwt (om 70% van je middelste salaris te krijgen). Omdat dat geld nog 40 jaar kan renderen, is de betaalde premie een stuk minder dan die 25% van de doorsneepremie van het ABP.

Dat lijkt erg, maar is het niet perse. Bij de doorsneepremie betaal je als jongere namelijk voor de oudere generatie. Aan beide systemen zitten haken en ogen. Het klinkt bij het ABP als lekker veel geld, (mijn werkgever betaalt volgens mij iets van 8k aan premie per jaar), maar het gaat om wat je kan verwachten.

Om die reden hebben we overigens bruto jaarsalaris er los bij gezet en bij "package" mag iedereen de appels met peren vergelijken en alle onkostenvergoedingen optellen :P.

Bottom line: Zeker in de ICT waar weinig CAO's zijn, let goed op je pensioen!

JvS wijzigde deze reactie 08-07-2019 18:11 (20%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
[knip]

Ardana wijzigde deze reactie 10-07-2019 08:05 (98%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
DarkSEDA schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:45:
[...]

Het minimum is 4 keer het aantal werkuren per week. Dus het zullen 20 dagen blijven.

https://www.rijksoverheid...akantiedagen-heb-ik-recht
ALs je nauwkeurig wilt zijn moet je wel echt nauwkeurig zijn. Het worden dus 4x32u = 128u in plaats van 160u (4x40u) en het blijft dus 4 weken vakantie.

Hoeveel dagen het zijn, hangt af van hoe die 32u verdeelt is. Als het 4 x 8u us, zijn het 16 vakantiedagen (van 8u). Alleen als de 32 uur wordt gewerkt in 5 dagen per week (5 x 6,4u? who knows :P), zijn het nog steeds 20 vakantiedagen ;).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
assje schreef op zondag 21 juli 2019 @ 07:40:
[...]

Members only:
Ja, dat heb je bij alle "grote" pensioenfondsen, ABP, PFZW, PME, PMT en vele bedrijfspensioenfondsen ook, Bij ABP betaal je bijvoorbeeld zelf 7,5% en de WG 17,5% . Die fondsen hanteren een zogenaamde "doorsneepremie" die niet leeftijdsafhankelijk is. Tot je 45e leg je teveel (16%, 25% of 30% premie is niet nodig met zo'n lange mogelijkheid om te renderen) in en na je 45e te weinig. Doornsee leg je genoeg in, tenzij er dingen veranderen, dan zijn de jonge mensen de sjaak. Er zit dan ook in de pensioenen dus een sociale component (jong betaalt voor oud).

Het is ook niet zo nuttig om de werkgeversbijdrage van jongere mensnen te vergelijken met bijvooreeld die van een beschikbare premieregeling. Het klinkt leuk, "veel package" ofzo, maar in de praktijk krijg je gewoon een middenloon.

JvS wijzigde deze reactie 21-07-2019 10:11 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:43:
Members only:
ABP is 17,47% WG bijdrage over je jaarsalaris - AOW franchise. Dat is niet dat bedrag. Jij rekent 18% over het hele salaris.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Azmo83 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:17:

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg, geen idee nog niet in verdiept, schijnt een van de betere te zijn.
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ABP
Die is heel simpel, dat is 14,43% van je pensioengevend salaris (bruto salairs - 13.000 in 2019). Das voor alle deelnemers aan ABP hetzelfde. Jij betaal 7,47% van pensioengevend salaris aan premie. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dat goed is of niet. Ze hebben een van de slechtste dekkingsgraden, maar er wordt ook wel heeeeeeel veel premie geint...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:57:
[...]

Klopt, daarentegen is het wel een gegarandeerd pensioen, en dus iets wat je sowieso krijgt. Waar je bij een pensioenverzekeraar nog maar moet afwachten wat ze aan rendement halen.
Volgens mij is er in beide gevallen een bak met geld en als daar niet genoeg in zit, ga je je gegarandeerde pensioen niet krijgen. Dat "gegarandeerd" is wat mij betreft een valse belofte, die hooguit waargemaakt kan worden als anderen er nadeel aan ondervinden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:05:
Eh nee? ABP heeft een gegarandeerde uitkering. Dit itt vele pensioenverzekeraars.
En wij gaat het betalen als de pot leeg is? Dat gegarandeerde pensioen is een leugen (en zorgt voor al die verontwaardigde reacties als het niet realistisch blikt).

Overigens ben ik niet bang dat het zover komt. Rendementen zijn vrij goed, inleg is krankzinnig hoog, alleen de rekenrente lijkt wat laag waardoor de theoretische dekkingsgraad laag is (maar dat is meer voor een ander topic :P).

JvS wijzigde deze reactie 13-08-2019 10:33 (24%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
@Vipeax gebruik ff de nieuwe template :).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Lelletje schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:49:
[...]

Ik werk in de zorg, let wel op dat je op een voor jou goede trede komt. Je kan namelijk niet of niet eenvoudig een trede extra hoger gaan als je goed functioneert. Je bent namelijk gebonden aan de CAO. Dat is tenminste mijn ervaring in de zorg. :)
Haal je nu niet schaal en trede door elkaar? Een trede omhoog gaat meestal bijna vanzelf (elk jaar). Een schaal omhoog niet, dan moet je ook in je functie omhoog gegaan zijn.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
thejoker80 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:19:
[...]

Vind je? VWO als hoogst genoten opleiding en dan een dergelijke beloning is denk ik ver boven gemiddeld.
Vergeleken met de groep mensen "alleen middelbare school afgemaakt" is het idd een hoog salaris. Dat was het punt niet. Het is niet een schokkend hoog salaris waarvoor je 24/7 bereikbaarheid (ook in vakantie) verwacht...

JvS wijzigde deze reactie 05-09-2019 17:09 (11%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Lightning89 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:28:
[...]

Mag je die vrij besteden dan? Anders kan je het beter weglaten. Ik ga de huur van het kantoor ook niet meenemen.
Dit is een discussie de we al vaker hebben gehad. De ene ziet lease als vergoeding van een werktool. De ander ziet het als volledig evenveel waard als salaris. En alle varianten daartussen. Om die reden is "totaal bruto salaris" los genoemd en staat lease/reiskostenvergoedingen in een losse tabel secundaire arbeidsvoorwaarden.

Je mag zelf bepalen hoe waardevol je de bedragen in de secundaire arbeidsvoorwaarden vindt.

JvS wijzigde deze reactie 10-09-2019 16:50 (14%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Zenix schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:26:
[...]

Dat laatste is niet duidelijk, want misschien was de bijdrage van zijn werkgever maar 100 euro ofzo.

Het is jammer dat veel mensen geen idee hebben als het gaat om pensioen. Ik had bij mijn vorige werkgever een maandelijkse werkgeversbijdrage van 1/2 PFZW 260 en nu 533 2/3 ABP. Dan heb je het dus over flinke bedragen, maar de mensen zien blijkbaar alleen het bruto loon.
Op zich leveren die twee pensioenfondsen hetzelfde resultaat op qua opbouw van je pensioen, alleen heeft het ABP daar meer geld voor nodig. Ik ben het dus met je eens dat je naar het pensioenfonds moet kijken en dat het belangrijk is om te weten wat je WG daaraan bijdraagt, maar ik denk ook dat je je bij het ABP niet moet rijk rekenen met "mijn werkgever draagt 10.000 euro per jaar bij aan mijn pensioen". Ik heb ook ABP en volgens mij betaalt mn werkgever (en ik ook) vooral voor matig beleggingsresultaat en een slechte kas :o.

Dit nog los gezien van het feit dat je als < 40 jarige door de doorsneepremie voor een deel premie voor de oudjess lapt :o

Pensioenfondsen zijn maar moeilijk te vergelijken eigenlijk (net als lease auto's vind ik), vandaar los benoemd ook :).

JvS wijzigde deze reactie 11-09-2019 17:13 (17%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
whoami schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:04:
[...]

Waarom vind je dat bizar als je zelf al aangeeft dat de cost of living zoveel hoger is. Hoeveel kost een vergelijkbare studio in NL ? Simpel te verklaren toch ?
In studio in Amsterdam of Utrecht is ook rustig 1000 piek per maand en het salaris is niet in vehouding ten opzichte van 200k per jaar als je net start als developer.

Mooie deal als dit in je leven past toch.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Niet krankzinnig slecht. Niet krankzinnig goed. Iets ondergemiddeld zou mijn inschatting zijn, maar ruim binnen de bandbreedte die ik "normaal" zou noemen met de info die ik heb. Je hebt developer en developer dus de bandbreedte is nogal breed.
'
Dit zou ik een hoge uitschieter willen noemen:
Milzor in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Japsuh schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:13:
[...]

Blijf ik leraar, dan zal ik vanaf mijn 32e/33e nooit meer omhoog gaan, behalve cao-verhogingen.
Dit vind ik altijd maar een vreemde klacht. Je komt vroeg aan je top en verdient daarmee eerder meer dan gemiddeld. Dan is klagen over "niet nog verder omhoog gaan" toch altijd wel een beetje ongepast vind ik. De anderen stijgen wel, maar jij loopt nog voorop...

Je kunt je altijd verder ontwikkelen en ook in de branche complexer werk gaan doen dat (veel) beter verdient als je uitgekeken bent op scholen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
5500 voor een uitvoerende job is vrij ok als max vind ik.

LD loopt tot 6400 overigens...

JvS wijzigde deze reactie 29-09-2019 13:25 (22%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Uiteraard. Overheid schaal 11 en 12 zijn ook niet evident om te krijgen door maar gewoon lang je werk als beleidsmedewerker uit te voeren.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Kaaswagen schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 23:36:
[...]

Bereken je totale package, dan kunnen er wat nuttigs over zeggen :)
Aannemende dat je pensioenregeling opbouwt voor een fatsoenlijk pensioen (zie mijn pensioen website van de overheid voor indicatie), kan dit prima met deze info. Die focus op de "package" snap ik nooit zo. Het is niet dat je op 200km reisafstand enkele reis de package ineens fantastisch is omdat je 1500 euro reiskostenvergoeding krijgt. Of dat je bij het ABP (met behoorlijk veel inleg van je werkgever) ineens veel beter af bent. Die inleg is er omdat het fonds het gewoon kut doet qua rendement...

@Windows95 dit is gewoon normaal, tot iets aan de hoge kant voor je locatie misschien. Prima salaris. Het is wel relevant om te vragen wat voor pensioen je opbouwt. Dat zou minimaal een middelloon moeten zijn. Zoals eerder gezegd, check https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/ daarvoor. Je netto inkomen zou niet alteveel moeten kelderen tov nu :).

@thekingmatt3 hoog. > 3000 voor een starter is (ook met WO) gewoon erg goed. Verdiep je wel in je pensioen, dat is naast goed salaris ook best belangrijk over 40 jaar :).

JvS wijzigde deze reactie 03-10-2019 07:48 (30%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Zenix schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 18:34:
@Bert-Jan Als je onder de Rijkoverheid CAO valt, dan heb je een volledige 13e maand. https://www.p-direkt.nl/i...laris/eindejaarsuitkering Dan is je salaris dus nog wat hoger.

Pensioen is ook makkelijk te berekenen:
https://www.abp.nl/pensioen-bij-abp/pensioenpremie/ dat is dus zo'n 11k...
De werkgever betaalt bij 50K salaris en ABP minder dan 7K per jaar.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
defiant schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:53:

Ik zit in een sollicitatie procedure bij een startup in de regio Deventer en zit in de fase dat de arbeidsvoorwaarden kunnen worden besproken:
Members only:

Wat zou ik kunnen vragen:
• Totaal bruto jaarsalaris: € ?
• Package: € ?
Hier valt helemaal niets over te zeggen. Het hangt van zoveel zaken af die jij wel maar wij niet weten. Bij een startup denk ik altijd aan hoge risico/opbrengst verhoudingen (aandeel in bedrijf? Enorm basissalaris?), maar ik heb geen idee hoe dat hier zit. Daarnaast is het niet te zeggen wat je functie inhoudt op basis van "Sr Software Engineer". Bij sommige bedrijven word je dat al als je gewoon 4 jaar je normale werk doet. Bij sommige bedrijven betekent dat je je ook bewezen hebt in iets heel specialistisch (wat waardevol is) of in iets generalistisch zoals managen van wat complexere projecten, Het leiden van troubleshooting van complexe multi causale problemen met teams van specialisten van meerdere disciplines, etc. etc. Zonder dit te weten, kan je alleen advies geven op basis van een titel (zoals @Koptelefoontje hierboven me vermoedelijk doet). Ik zou een hele brede range geven :P

DUs ergens tussen de 60 en 150k per jaar ofzo?

JvS wijzigde deze reactie 05-10-2019 09:07 (5%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Yo mannen, volgens mij is bovenstaande discussie meer iets voor:
Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Freshnub schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:30:
Wat een hoge salarissen hier, begin toch een beetje aan mezelf te twijfelen.

Members only:
Prima salaris toch ? Besef je dat mensen die salarissen delen vaak wat meer verdienen. Op mijn 32e verdiende ik minder dan jij (3400). Nu ik 40 ben, wat promoties heb gemaakt en een keer van baan ben gewisseld verdien ik >5000 per maand voor ongeveer dezelfde functie op papier.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
battie01 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:48:
[...]

In 2011 waren de gemiddelde salarissen ook een stuk lager, dus die vergelijking gaat niet helemaal op.

En hoe kom je er bij dat mensen die salarissen delen vaak wat meer verdienen?
Je hebt met deze dataset last van "self reporting biass" en de salarissen moet je met een klein korreltje zout nemen. Mensen die het leuker vinden, zullen eerder meedoen dan anderen. Mijn inschatting is dat mensen die trots zijn op hun salaris eerder een bericht plaatsen en mensen die ontevreden zijn, eerder naar de hoge uitschieters kijken dan naar de gemiddelden.

In 2011 was modaal trouwens 33.000 en in 2019 35.500. Salarissen zijn 11% gestegen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
swtimmer schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:46:
[...]

Hmm. Ik lees wel mee hier maar post juist niet mijn salaris omdat het echt een behoorlijk stuk hoger is dan wat hier langs komt, zeker voor mijn leeftijd.
Als wetenschapper moet je toch wel bekend zijn met nadelen van zelf rapportage en wat de waarde van een anekdotische aanwijzing is? :P Ik weet niet zeker of mijn stelling de waarheid is, maar ik zou deze salarissen in elk geval niet als "de" waarheid gebruiken, wel als een goeie indicatie.

JvS wijzigde deze reactie 11-10-2019 07:39 (15%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
swtimmer schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

[...]

Als ik snel het invul (ik weet niet precies mijn pensioeninleg bijv) krijg ik dan het volgende:
Coole job. Wat heb je voor opleiding gedaan? Is dit techniek/IT met een beetje biologie of juist meer vanuit Biologie/bioinformatica?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
peterrrr schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:48:
Gevraagd voor een andere uitdagende JOB, ben benieuwd wat jullie van het eerste aanbod vinden:

Mooie uitdaging, waar ik me zelf echt zie werken. Echter heb ik het nu ook naar me zin. Als ik de stap maak, mis ik de bonus voor dit jaar (gaat nu eindelijk 100% uitgekeerd worden). Zou dit goed zijn om mee te nemen als tegenvoorstel naar nieuwe werkgever?
Ik ga er altijd maar vanuit dat je bij het wisselen van baan dit soort dingen inlevert (bij mij 10% salaris) en wil dat het nieuwe salaris daar snel voor compenseert. Bij mij was dit het geval.

Ik zou bij onderhandelen niet dit argument willen gebruiken (net zoals ik mijn huidige salarisstrook niet zo graag zou geven). Maar je zou wel gewoon een tegenbod kunnen doen van een hoger salaris of starten op 1-1 zoals eerder gezegd.

Het zou ook kunnen dat je het aanbod (dat is meer dan alleen de arbeidsvoorwaarden natuurlijk) al heel goed vindt inclusief dat gemis van bonus en je argumenten zoekt om er "meer uit te slepen". Dat mag natuurlijk, maar weet dat het enige argument dat echt werkt is bereid zijn weg te lopen van de tafel.

JvS wijzigde deze reactie 15-10-2019 09:52 (14%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Shakesbeer_NL schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:15:
***members only***

Hey, ik betreedt binnenkort het werkveld als Java Developer en ik heb dit bod gekregen. Wat vinden de GOTers hier van?

Ik was zelf onder de indruk van het 'package', maar een groot deel zit dan ook in het mobiliteitsbudget/lease: dit gaat zeer waarschijnlijk volledig op aan een prive auto of aan zakelijke lease + bijtelling die nodig zijn voor consultancy werk.
Het basisloon van 30300 (14,60 p/u) is waar ik mij vooral zorgen om maak. Ik heb een studieschuld (weg kans op hypotheek), en huren zit er eigenlijk ook niet in met dat bedrag. Anderzijds besef ik ook dat ik starter ben, en dat de eerste jaren er natuurlijk flink onderhandeld kan worden over stijging.

Wat vinden jullie?
Beetje onderin van wat ik normaal zou vinden. Maar als het een hele gave plek is wat enorm goed voelt zou ik zeggen geen showstopper.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ik vind softwareengineer zijn heel saai, dus ik zou een carriereswitch aanraden :P

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Milzor schreef op zondag 24 november 2019 @ 00:33:
[...]

Uiteindelijk hou ik netto maar €150 meer over per maand maar heb ik wel een 2e auto in mijn huishouden. Wat vinden jullie?
Even een serieuze reactie. Dit is natuurlijk een afweging die je zelf moet doen. Je gaat elke dag twee keer een krap uur A12 in de spits krijgen voor een 2e auto (waar je neem ik aan ook iets aan bijtelling voor betaalt) voor 300 euro (2%) meer salaris.

Dat is simpelweg te weinig info. Heb je die 2e auto nodig en zou je die in je huidige situatie nu ook gaan kopen? En vind je het belangrijk dat-ie gloednieuw is en dat het een Tesla is? Dan is dit wel iets waard natuurlijk. Is het werk of bedrijf inhoudelijk veel leuker? Dan zou een overstap (bij zo'n salaris) ook prima voor hetzelfde salaris kunnen zijn.

150 piek erbij netto en dan veel reistijd erbij en een 2e auto die je alleen nodig hebt omdat jij nu ook ver werkt zou voor mij geen deal zijn zonder iets anders doorslaggevends...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
De 30% regeling, wie kent 'm niet!

Wat wil je precies vertellen? Je bent werkgever ofzo?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Tja "projectmanager" is ook wel een breed begrip... Aantal jaren werkervaring is een, maar voor een PM is het veel belangrijker hoe z'n vaardigheden zijn. Die kunnen in goede gevallen na 5 jaar al prima ontwikkeld zijn voor de top van projectmanagent.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Donib schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:28:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 27
• Opleiding: HBO Civiel Techniek afgerond, bezig met WO Bouwkunde, constructief ontwerp
• Werkervaring: 6 maanden stage geotechniek, 1,5 jaar constructeur bij een MKB adviesbureau, part time
• (Woon) Locatie: Den Bosch

2. Wat doe je:
• Functie: Constructeur/adviseur
• Werkgever/branche: Bouw
• (Werk) Locatie(s): Nabij Eindhoven
• Aantal vakantiedagen: 21
• Gewerkte uren/week: 16
• Reistijd: 40 min heen
• Werkdruk: gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): 750 850 950
• Vakantiegeld: € 8%
• Bonus, toeslagen, etc: geen
• Dertiende/veertiende maand: geen
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 12.312,-

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
geen.

Zojuist functionering gesprek gehad en ben omhoog gegaan met 100 euro bruto. Ik ben part time werkzaam bij dit bedrijf aangezien ik nog met de master bezig ben. Dit duurt nog hooguit een jaar. Ik moet zeggen vond aan het begin wel een karig salaris maar ik hoop dat het de goede kant op gaat wanneer ik een voltijd positie aangeboden krijg.

De salaris verhoging ga ik nog onderhandelen, zijn voorstel was 100 euro. Het liefst wil ik dit onbelast krijgen, reiskosten oid? Misschien studie laten betalen zonder dat ik er eigenaarschap over verlies?
Er zijn niet veel werkgevers waar je 16u kunt werken in een 'echte' baan, dus dat maakt je onderhandelinspositie wat zwakker. 2400 euro per maand op basis van 40u is in dat zicht best wel ok voor een "bijbaan".

Ik zou zelf altijd voor bruto salaris kiezen denk ik. Dat blijft de rest van je leven meetellen, je krijgt er vakantiegeld over, pensioen.. Al kan ik me voorstellen dat als student die 50 euro die je nu netto krijgt ook hard mee tellen kan.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
@sleggie probeer het nieuw format ff, dan is het iets duidelijker wat je nu hebt qua vrije dagen, ATV, gewerkte uren, daadwerkelijk salaris etc.

JvS wijzigde deze reactie 14-12-2019 06:58 (14%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
sir_xavier schreef op zondag 22 december 2019 @ 08:22:
[...]

Sorry, klopt, ik heb een correctie doorgevoerd. Bedankt voor je reactie.
Waarom zo ingewikkeld? Vul gewoon je bruto salaris in voor het aantal uur dat je werkt. Nu maak je het dubbel ingewikkeld om te vergelijken.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Daarom wordt het blokje er boven gevraagd hoeveel uur per week je werkt . Zet er dan achter (voor 32 uur). Want je netto salaris en je totalen ,zijn die nou op basis van 40 of 32?

Je maakt het ingewikkeld

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Metrik schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:08:
***members only***

Ik ben benieuwd wat de anderen hiervan vinden :) . Ik ben zelf best tevreden en heb de indruk dat het moeilijk wordt om elders meer te verdienen, maar wellicht onderschat ik dat, gezien de markt waarin ik werk behoorlijk specifiek is.
Dat hangt denk ik af van details van de functies. Als je echt alleen maar tests uitvoert en de problemen oplost die je in de tests vindt (of daarover adviseert), en s'ochtends voor een bord staat om het werk te verdelen, dan zou dit heel goed zijn. Maar "consultant" en "coordinator" zijn nogal breed. Dus het kan ook zomaar het dubbele zijn :P.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Vipeax schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:42:
[...]

***members only***

[...]

***members only***
Ik heb een tijdje bij een grote uitzender gewerkt en daar hanteerden we altijd een vuistregel van 60% extra kosten bovenop salaris. Dat zijn dan kosten voor HR, administratie, werkgeversbelasting, pensioeninleg, vrije dagen, ziekte, vakantiegeld. 30% is daar iets te weinig voor. Vanaf een "1,7" uurloonfactor was er sprake van enige brutowinst. Dat is echt de onderkant van de onderkant. Auto en iets luxere algemene voorwaarden tikken ook door.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
mjah, vrije dagen is 8-14%, vakantiegeld 8%, ziekte 5%, verzekeringen iets van 15-20%, zorgverzekeringswet iets van 5-8% oid. Dat alleen is al 36-55%, dan nog pensioeninleg, dat is tussen de 0, 15 (grote pensioenfondsen) en 30% (ING, exteem :P), en dan nog die administratielasten.

MAar het klopt, dat geposte salaris vs tarief is een totale rip-off :P

JvS wijzigde deze reactie 09-01-2020 19:18 (3%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Pensioen is gewoon uitgesteld salaris he, hou er rekening mee. EN standaard pensioenfranchise (wettelijk) is dus die 21% iirc. Dus een pensioenverzekering die je zelf afsluit is 21% van je brutosalaris. Als je WG geen regeling heeft met een pensioenverzekeraar of -fonds gaat dat niet van je brutoloon maar van je nettoloon af. Plus administratiekosten etc.
Penait1 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:14:
[...]

Je kan fiscaal voordelig sparen voor je pensioen met je vrije jaarruimte bij Brand new day oid, kan het dan niet toch bruto?
ja, is gewoon bruto uiteraard.

JvS wijzigde deze reactie 10-01-2020 16:27 (19%)

• miicker
  • Niet online
Casejunkie schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Na een aantal hertentames was ik er klaar mee. Betrof het vak databases waarbij de docent begon met het vragen van 10 definities in 30 worden. En verder op in het tentamens vroeg hij op basis van gegevens uit je hoofd SQL queries te schrijven waarbij 3 voudig geneste queries zatten. Er ging voor mij te veel tijd en voornamelijk energie in zitten om dat vak nog te halen. Waarbij ik mij constant zat af te vragen waarvoor doe ik dit nog?

Achteraf kijk ik er na met gemengde gevoelens naar. Persoonlijk hecht ik ook niet heel veel waarde aan het papiertje. Als ik bij solicitaties zit kijk ik ook niet naar de opleiding maar eerder naar de werkervaring en naar hoe de persoon is. Dat iemand een HBO papiertje heeft geeft mij geen enkele garantie dat die persoon beter in zijn vak is dan iemand met een MBO papiertje.
Alhoewel het laatste misschien waar is toont het wel degelijk aan dat je beschikt over een bepaald denkniveau. Ik zou er als werkgever zijnde dan ook wel degelijk waarde aan hechten. Persoonlijk denk ik ook juist dat het niet halen van een papiertje op basis van 1 vak de indruk kan wekken dat je geen doorzetter bent. Daar zou ik wel rekening mee houden als ik jou was en dat proberen om te buigen in een gesprek.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
TrueGamer schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:52:
[...]

Meestal is dan je contract voor 36u of in die richting en zijn die extra uren als je er 40 maakt ATV
En aan @Cocytus

De template vraagt om het aantal gewerkte uren per week, het bijhorende maandsalaris en het aantal vrije dagen per jaar. Daarmee zou het compleet moeten zijn. Die drie dingen kloppen gewoon met elkaar bij @Tuniq .

Details als # contracturen, resulterend ATV enzo (die resulteren in een hoeveelheid salaris, uren en vakantiedagen) heb ik er bewust niet bij laten doen. Welke extra info geeft dat nog om goed te kunnen vergelijken?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Omdat exact hetzelfde bij heel veel soorten beroepen nooit 'exact hetzelfde' is.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True