Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
CheesePizza schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:55:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 22
• Opleiding: MBO 4 ICT en Mediabeheer. HBO BIM deeltijd (ik zit nu in het 2e leerjaar)
• Werkervaring: 2 jaar en 9 maanden (inclusief stage) bij mijn huidige werkgever.
• (Woon) Locatie: Vlaardingen

2. Wat doe je:
• Functie: Teamleider Teamleider verschillende servicedesks
• Werkgever/branche: IT
• (Werk) Locatie(s): ZH
• Uren/week: 32
• Reistijd: 2 uur per dag OV
• Werkdruk: Waarschijnlijk nog steeds hoog

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 2560 (3200 voor 40 uur)
• Vakantiegeld: € 8,33%
• Dertiende/veertiende maand: € -
• Pensioeninleg per jaar: € ?
• Mobiliteit per jaar:* € 2400 ( OV word 100% vergoed)
• Overige: €

Studie: € 2005 per jaar (HBO BIM studie word vergoed.)
Telefoon: € 200 euro per twee jaar
Laptop: €2310 eenmalig
Eens in de zoveel tijd gratis naar een (metal) concert naar keuze

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 37.683

Zojuist het bovenstaande aanbod gekregen van mijn huidige werkgever (een soort promotie maar ook naar een andere afdeling). Momenteel werk ik bij de zelfde werkgever als interne service en systeem engieneer. Ik ben voornamenlijk bezig met het beheren van de cloud (Azure), ons versiebeheersysteem en de on-prem infrastructuur.

De werkzaamheden binnen de nieuwe functie zijn onder andere het professionaliseren en standaardiseren van de verschillende servicedesks, het aansturen van het team (momenteel 2 man) en het implementeren van een goede monitoring tool voor de verschillende applicaties.

Aan de ene kant klinkt het als een interessante uitdaging die meer aansluit op mijn studie maar aan de andere kant vind ik het toch wel een beetje "eng". het is best anders dan mijn huidige functie, ik ben bang dat het misschien niet technisch genoeg voor me is en momenteel heb ik het erg naar mijn zin in mijn huidige functie (aardige manager, interessant werk etc). financieel ga ik er wel op vooruit, ik verdien nu 2000 op basis van 32 uur (de overige kosten en mobiliteitskosten blijven gelijk). Ook denk ik dat een leidinggevende functie op mijn 22e een goede aanvulling is op mijn CV.

Wat vinden de GoT'ers hiervan?
Eng is geen argument!

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/thzdle8j9t1y.png

Disclaimer: geldt natuurlijk vooral als je je huidige werk stom had gevonden..

[ Voor 1% gewijzigd door FitTiv op 25-01-2019 09:43 . Reden: disclaimer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:59
DutchCommando schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:55:
@byn124
Wat mij trouwens ook opvalt bij velen hier is dat de pensioeninleg ontiegelijk karig is. Juist als je jong bent moet je maximaal inleggen voor zover dat financieel haalbaar is, omdat het geld dan een stuk langer de tijd heeft om te renderen. Vooral bij een beschikbare premieregeling is dit erg belangrijk.

Als voorbeeld: Mijn package is rond de 75k. Pensioeninleg door werkgever is 3k en ik leg zelf nog 3k bij om te geraken tot het maximum van 10,4% inleg na aftrek van franchise (3% staffel). Ik ben ook rond jouw leeftijd.
Maar er is natuurlijk geen noodzaak dit via je werkgever te doen, je kunt alles doen wat je wil netto maar desgewenst ook een bruto (aftrekbaar) een pensioenrekening in eigen beheer.

Met name voor belastbaar inkomen >€68.507 is het extra interessant additionele pensioeninleg te overwegen als daarvoor nog ruimte is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aqzJfkbZtOLO1gW8hT0egGKX/full.jpg

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle pensioenfondsen lijken dit jaar door het putje van 95% te gaan. Dit betreft dus de Defined Benefit pensioenuitkeringen, die niet (meer) gegarandeerd lijken te gaan zijn.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de daadwerkelijke pensioenuitkering van volledig doorlopen Defined Contribution pensioenplannen (start werken tot aankoop pensioen bij pensioen gerechtigde leeftijd), maar volgens mij hebben we die in NL pas sinds 1998.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:18

Wok

Dakloos...

@barry86 Zie ook de reactie van @Flamesz hierboven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JwzbKvd47HiCc6HbQbAinH2D/full.png

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri19921
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 00:57
Pensioenen is niet echt mijn ding. Ik zit dan ook met een vraag.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/biMX3vW.png

Betekent dit dat ikzelf helemaal geen premie betaal voor mijn pensioen?

Acties:
  • +78 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 01:11
Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/C7QZOMJ5c6fU4/source.gif

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:32
David Regeling schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:39:
[...]

Of ze blijven net zo lang proberen totdat iemand wel toehapt voor dat salaris ;)
Precies; en tot die tijd is er een onvervulde FTE.
Hmmbob schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:49:
[...]

Mja, krijg je dan de gewenste kwaliteit....
Precies.

Afbeeldingslocatie: https://www.nlpr.nl/wp-content/uploads/2018/02/snel-goed-goedkoop.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door wheel op 23-09-2020 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Badderbeest schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:00:
Zonder bijtelling over de auto betaal ik hier in Nederland zo'n 41,5% loonbelasting. Als ik de leaseauto meeweeg kom ik op 45,5%

waar kan ik tekenen voor die netto belastingdruk van 30%? :9~
Ik weet niet of je daar voor wilt tekenen, het is namelijk vrij eenvoudig; zorgen dat je jaarsalaris <€52k is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is3y3kxx5z1MFiLTgGhfw83LMIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQa0GUI6dV6IW0xVvzY9qEAP.jpg?f=fotoalbum_large

Jij hebt het over het marginaal tarief, dat is uiteraard veel hoger. Ik denk nog iets hoger dan jij schets omdat je waarschijnlijk de effecten arbeidskorting en algemene heffingskorting niet meerekent, een tarief van 45,5% herken ik sowieso niet trouwens.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 08-10-2020 18:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-10 11:41
Kid Jansen schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:58:
Overigens vind ik de salarissen in dat rapport voor architects nog best wel tegenvallen. Hoogste die er in staat is €105k. Als dat echt alleen salaris is, is dat natuurlijk nog steeds niet slecht met €8750/maand, maar had wel hoger verwacht, zeker gezien de dev salarissen in datzelfde rapport.

Aan de andere kant snap ik het ook wel. Zit zelf in Salesforce ecosysteem en daar zijn de dev tekorten in NL véél groter dan de architect tekorten. Die twee zijn eigenlijk ook omgekeerd gerelateerd waarbij dev tekort leidend is: als dev tekort afneemt neemt architect tekort toe.

Heeft immers weinig zin om meer capaciteit te hebben voor het uitdenken als je vervolgens niet de mensen hebt voor de uitvoering. Als je veel capaciteit voor uitvoering hebt, heb je daarentegen ook meer architect capaciteit nodig.
Even verder scrollen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCopGFQQrIfzSq0sme_or2gS0Z0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AuYxptKIOWqBnTmxnNOyDH0T.png?f=user_large

Members only:

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:23
TrafalgarLaw schreef op zondag 26 september 2021 @ 14:15:
Jezus ik had een IT-er moeten worden :P
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CM0ei1qUEAAvpEj?format=jpg&name=small

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:55
ShitHappens schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:32:
Je mag stevig klagen hoor, nu al praktisch uitgegroeid (lijkt het op? Ben niet super bekend in de business) tegen een salaris onder het mijne. Ik zou zelf over de heg gaan kijken naar 50% meer ;)
Als senior associate ben je zeker niet uitgegroeid binnen Big4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA5bdTDFGk5TJn3H4us7ROq_yOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZccFpcJSAUzFA3XfihqzQu1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:56
De goed betalende techbedrijven zullen altijd ervaring over papiertje rekenen. Papiertjes zijn leuk voor CAO bedrijven, pyramide “consultancy” sector en de overheid. In alle andere gevallen is het enige dat echt telt ervaring.

Het moeten hebben van een opleiding is de Nederlandse versie van de typische belachelijke interview vragen in Sillicon Valley.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nVz1p-O4uibtgSvSrmPni8ARzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTQUcS2sN2Kwb54Mo6KYIaMI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Rub147 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:00:
Dus opzoek naar wat anders, het moment om voor het eerst even de balans op te maken :)

***members only***
Afbeeldingslocatie: https://www.russelsridingschool.be/images/nieuws/8333_1429909147.jpgDaar mag wel 500 tot 1000 euro bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
2baco schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:33:
Ik ben nu 1 jaar in dienst en ik denk niet dat ik er slecht bij zit. Ik zat hier eerst 8-9 maanden gedetacheerd en per augustus in vaste dienst. Toen ik gedetacheerd was, was mijn bruto maandloon €2500 en kreeg ik €230 aan reiskostenvergoeding. Nu is mijn bruto maandloon destijds gestegen naar €2667, maar de reiskostenvergoeding gedaald naar €130 omdat het bedrijf een maximum vergoeding hanteert van 20km enkele reis. Als je dit bij elkaar optelt kom je netto op hetzelfde uit (eigen pensioeninleg buiten beschouwing gelaten). Voor mijn vaste aanstelling heb ik verder niet onderhandeld omdat ik tevreden was als ik op hetzelfde uit zou komen en voor een echte verhoging wel wacht tot mijn functioneringsgesprek eind van het jaar.
Je hebt dus geen verhoging gehad, je hebt een deel wat je bruto=netto kreeg uitgeruild voor een iets hogere pensioeninleg (die gaat op basis van je bruto salaris). Dat dit voor jou in je pensioen en later bij solliciteren gunstiger is (of met CAO verhoging), hoef je hun natuurlijk niet te vertellen. En dat het op hun balans hoger uitvalt, is hun eigen keuze geweest.
Ik hoop wel op een salaris verhoging tijdens mijn functioneringsgesprek. Ik twijfel echter of dat er in zit gezien mijn bruto salaris al omhoog is gegaan toen ik mijn vast contract kreeg. Ik zal het alleen jammer vinden als ik komend jaar blijf hangen op mijn huidige loon. Ik ben helemaal niet goed in onderhandelen dus ik weet niet zo goed hoe dit aan te pakken. Wat ik voornamelijk wil aankaarten is de reiskostenvergoeding want die vind ik aan de lage kant. Voor mij is het 60km enkele reis wat nu neer komt op €250-300 aan benzine per maand. De detacheerder erkende dat ik redelijk wat kilometers maak en kwam daarom met een hogere reiskostenvergoeding voor de detacheringsperiode.
Je kan het natuurlijk prima gooien op hetgeen ik hierboven schrijf. En anders probeer je een hogere reiskostenvergoeding. Netto ben je er niet op vooruit gegaan, dus kan je natuurlijk stellen dat die door hun genoemde loonsverhoging slechts het schuiven met verhoudingen was en dat je nu ook gewoon een stap vooruit wil maken. Bereid ook argumenten voor waarom. Zou als starter niet moeilijk moeten zijn: beter geworden in je werk, zelfstandiger, moeilijkere projecten, etc.
Ik val onder de CAO metaal en techniek die vorige maand is verlopen en waarvan de onderhandelingen momenteel stil liggen. Ik verwacht wel dat hier een loonsverhoging voor volgend jaar zal uitkomen gezien de andere recent afgesloten CAOs. Ik vraag mij af in hoe verre dit nog invloed heeft op eventuele onderhandeling tijdens het functioneringsgesprek.
Heb je in maart
überhaupt die 0,93% gehad? Of die eenmalige 306 euro in februari Als uitzendkracht heb je recht op dezelfde verloning als iemand in vaste dienst. 1 juli 2020 was je zeker nog niet in dienst?
Vast verhaal trouwens, dat ie verloopt. Is de afgelopen 4 jaar dat ik eronder val al eerder gebeurt.
2baco schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:33:
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Geen idee, moet ik nog in verdiepen. Mijn inleg zit op 10%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: PMT
Jouw eigen bijdrage voor jouw pensioen is maximaal 36,74% van jouw pensioenpremie. De ijkdatum voor jouw pensioenpremie is 1 januari of de dag dat je in dienst bent gekomen.

Voor jou betekent dit het volgende, op basis van die 2667 per maand of €34.564,32 per jaar inclusief vakantiegeld:
De grondslag voor jou is ff 20.000 euro per jaar. 20.010,32 per jaar om precies te zijn. Dat is jouw totale jaarsalaris min de franchise (het deel dat de overheid standaard dekt door de AOW premie). De premie daarover is 27,98%. Dat is voor jou €5.598,89.
Jouw maandelijkse totale inleg is €466,57. Daarvan komt zoals gezegd, maximaal 36,74% voor jouw rekening. Daarmee is jouw maximale pensioeninleg per maand €171,42. Minder mag altijd, meer mag niet.
Jouw werkgever draagt dus ten minste 63,26% bij. Dat is in dit geval dus €295,15. Meer mag altijd, minder mag niet.
Het totaal dient echter die €466,57 te blijven.

Ik zit ook in Metaal en Techniek en ook bij PMT en heb het de afgelopen tijd in voorbereiding voor mijn sollicitaties helemaal uitgeplozen. ;) :)

Nog even een overzichtje voor je:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edSVl3QD7EaWkwDPRbWbH83TzmA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iXWP8ivFhycj7ueXZkCrZIKN.png?f=user_large

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Pizza_Boom op 25-10-2021 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:08:
Als ik vragen mag, wat moet ik me hierbij voorstellen? Een algemeen onderwijsprogramma, of een certificaat waarbij het vooral over de produkten van WC-eend gaat? Als er een algemeen onderwijspad naar architect bestaat ben ik eigenlijk wel benieuwd.
Meer dat laatste dan het eerste. Salesforce Application Architect + System Architect. Destijds was ik één van zo'n dertig mensen in Nederland die allebei hadden. Is nog één niveau boven, Salesforce Technical Architect, dat waren er destijds maar vijf in Nederland.
Thompson schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:08:
In wat voor soort functie en met wat voor opleiding is dit dan? Want dit zijn wel bizarre stappen hoor.
Bij mij is de afgelopen 8 jaar, allen bij dezelfde werkgever;
WO dropout, maar wel 5,5 jaar parttime (15u/wk) ervaring in bijbaan als functioneelbeheerder in CRM team op uni. Daarmee begonnen als skilled servicedesk bij Salesforce consulting partner, vervolgens zijn tweede tot één na laatste allemaal als technisch consultant en laatste is architect.

Salesforce ecosysteem is best wel onvolwassen waardoor je al snel bijzonder bent en daardoor hard kan groeien. Wat voor mij vooral het verschil heeft gemaakt is aantal certificaten, veel bekendheid en exposure in ecosysteem/community en gewoon bij heel veel bedrijven solliciteren en daarbij goed onderhandelen. In totaal heb ik meer dan 50 gesprekken gehad bij ruim 20 verschillende Salesforce consulting partners verspreid over twee grote sollicitatierondes: zomer '17 en zomer '19.

De groei van het ecosysteem is ook extreem en daardoor de vraag naar mensen ook. Op de één of andere manier krijgt Salesforce het voor elkaar al jaren exponentieel te groeien. Verdubbelen ongeveer elke drie jaar qua omzet:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dof5Yh0X4AEhAnk?format=jpg&name=large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/settling.png

Members only:

[ Voor 63% gewijzigd door Pizza_Boom op 08-01-2022 17:11 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• assje
True schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:43:
Als je wat je mist boven de 69k omzet in andere voorwaarden zoals verlof kan het nog wel eens goedkoper uitpakken.
Minder salaris resulteert sowieso in minder inkomstenbelasting, ik vraag me nog altijd af wat je bedoelt.

Wat betreft je link naar inkomstenbelasting; voor de volledigheid plug ik hier ook maar even het overzichtje dat ik gisteren toch gemaakt had voor 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1dEYbDLxm2zrFn5a64Hv06WZ4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GXjcEuKoyBbHJn1Dj5zUnety.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STVuwIXNuroNYjQ6xU2KmneHnOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuWExnSNIZQo8kYPtqh4mJk1.jpg?f=fotoalbum_large

Boven de €69.399 heb je inderdaad te maken met een hoger marginaal tarief. Iedere euro boven die grens wordt zwaarder belast, of die nou uit salaris, overuren, vakantiedagen of wat dan ook komt.

Verder is in het blauw te zien dat dit nauwelijks iets verandert aan het gemiddeld belastingtarief. Prima om overwegingen te doen rondom die grenzen van belasting, denk bijvoorbeeld aan extra inleg in pensioenruimte. Proberen het salaris dat je werkgever betaalt onder die grens te houden is wel een heel bijzondere strategie (tenzij dat zich vertaalt in minder werken).
Outerspace schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:32:
[modbreak]Graag ontopic aub, ik zie vanaf gistermiddag alleen maar berichten die prima in een eigen of ander topic passen ;)[/]
Oeps net gekruist. Ik hoop dat hij voldoende relevant is voor dit topic om te blijven staan.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 18-03-2022 15:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoerd_W
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:25
unezra schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:18:
[...]

We raken offtopic, maar volgens het CPB is dus de koopkrachtdaling 2,7%.
Veel bedrijven hebben een inflatiecompensatie van rond de 3% gedaan dit jaar.

Netto: 0,3% achteruitgang. Weinig salarissen waar dat "honderden €" is.

(De jaren daarvoor is de kooprkacht enkel gestegen: https://www.ad.nl/geld/ko...rocent-gestegen~a84deecf/ en ehm, heeft iemand ooit loon ingeleverd om die reden?)
Ik heb je bron doorgenomen, maar ik kan nergens het getal 0,3% vinden. Ik zie een koopkrachtdaling van 0,6% bij een lage inflatie (lol) en een koopkrachtdaling van 3,4% bij een inflatie van 6%. Ik gok dus zomaar dat we dichter bij die 3,4% (als het niet hoger zal zijn) zullen zitten dan bij die 0,3% waar jij mij komt. Verder is dit een document uit maart, inmiddels zijn we een maand verder en is de situatie alleen maar verslechterd. Dan hebben we het nog niet gehad over de rekenkundige wonders die ze verrichten bij de overheid, want uiteindelijk zijn de cijfers altijd slechter dan wat zij vooraf beraamd hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOc-QVMUYdEW1Z72IPQ1F95N1uk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nt9Nw1uZaSdSJB0s8lGJYgsh.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Sjoerd_W op 22-04-2022 07:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
KatirZan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:25:
Even zeikmodus :

Wat mij opvalt zijn de toch wat meer extreem hoger oplopende salarissen in de diverse branches, of ligt dit aan mij?
Salarissen lopen inderdaad weer wat meer op als je naar modaal inkomen kijkt:

Afbeeldingslocatie: https://www.loten.nl/app/uploads/2020/01/modaal-inkomen-per-jaar-2020.png
Ik vind voor een jonge twintiger, welke net een paar jaar van de opleiding af is en dus amper ervaring heeft, een salaris van boven de 80k per jaar toch echt wel aan de hoge kant...amper ervaring en dan al een dergelijk salaris verdienen... Ik ben denk ik ouderwets....
80k per jaar is ruim 6k per maand, dat is inderdaad een hoog inkomen. Ik denk niet dat veel mensen hier het daarmee oneens zijn. Waarde hangen aan jaren ervaring vind ik dan weer wel ouderwets, ik krijg betaald voor hoe goed ik ben in dingen maken, niet voor hoelang ik het doe. Modern mangement richt zich op output ipv op input te sturen zoals 20 jaar geleden de standaard was.
Bekijken jullie het nooit van die kant? Dat het gros in Nederland toch zeker niet meer verdient dan het gemiddelde Nederlandse inkomen....daar zie ik er toch weinig van terugkomen in dit topic...dat is wel jammer.
Tja, de meeste bijdragen hier zijn ICT'ers (zie ook de topic titel). Dat is nu eenmaal een van de beter betaalde beroepsgroepen, zowel qua plafond als qua salarisgroei. En als ik kijk naar hoeveel geld het gemiddelde ICT bedrijf heeft dan voelt dat voor mij niet verkeerd ofzo.

En je punt werkt natuurlijk ook de andere kant uit, gemiddeld inkomen gaat ook over de student die je pizza komt bezorgen. Dat is net zo goed niet zo relevant voor wat je een hoogopgeleide techneuten moet betalen.
Ik verdiende op mijn 30ste 45k per jaar....met een scala aan opleidingen, certificeringen en verantwoordelijkheden.....
En in welk jaar was dat met welk opleidingsniveau?
Einde zeikmodus...

Ps. : ik heb makkelijk praten...ik ben werkgever in dit verhaal die dus inderdaad mijn personeel dergelijke salarissen betaald en deze moet gaan doorberekenen aan onze cliënten (die op alle fronten proberen de tarieven omlaag te krijgen).
Indirect stip je hier wel een goed punt aan: de hoeveelheid omzet en kosten (en daarmee theoretische salarisruimte) per werknemer verschilt enorm tussen (sub) sectoren. Detacheerders en bureau's zijn redelijk gelimiteerd door "facturable uren in een jaar X uurtarief". Productbedrijven hebben dat een stuk minder (en halen ook meer waarde uit mensen die goed zijn aangezien die producten verkopen en geen uitwisselbare uren).

Zelf ben ik zo'n twintiger die (per komende maand) ruim 5k per maand verdiend en dat kan voor een groot deel omdat het product miljoenen aan omzet draait per developer. Of wij nu 1000 euro per maand meer of minder verdienen is voor de business eigenlijk praktisch irrelevant.
Binding aan de onderneming bied ik op andere manieren aan. Bij mij mag je werken omdat je het leuk vind, er een mooi salaris mee kan verdienen en de vrijheid krijgt die je verdient. Dagje thuiswerken? Ga je gang! Dagje vrij, omdat het kan? Prima, geen probleem! Mooi weer buiten? Stop wat eerder en geniet er van!
Owja, binnenkort hebben we weer gezellig een etentje, baas betaald! Zoek je meer uitdaging? Geen probleem, meld wat je zoekt en wij vinden het voor je! Meer salaris ? Daar valt altijd over te praten (maar voor wat hoort wat).

Jullie maken het ons niet makkelijker :+
Klinkt misschien hard, maar van 'binding aan de onderneming' betaal ik de huur niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:01
RagingPenguin schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:16:
[...]

Salarissen lopen inderdaad weer wat meer op als je naar modaal inkomen kijkt:

Afbeeldingslocatie: https://www.loten.nl/app/uploads/2020/01/modaal-inkomen-per-jaar-2020.png
Mooi voorbeeld van hoe je statistieken kan laten liegen: tussen 2013 en 2020 zit 4000 euro verschil, maar de staaf verdubbeld wel in omvang :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
boxlessness schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:59:
Ik zit een beetje te twijfelen wat ik met mijn job aan moet. Ik zit al langere tijd niet lekker op mijn plek, en sinds een paar maanden passen mijn nieuwe werkzaamheden nog minder bij mijn interesses en modus operandi.
Dus ik twijfel of ik aan moet blijven modderen en er het beste van moet maken, of ik er werk van moet maken en buiten de deur moet gaan zoeken. Want volgens mij is het salaris wel prima.

***members only***
Je geeft zelf al antwoord op je vraag. Inderdaad is je salaris niet slecht met 36u.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/0cb37a4db756771abe57fb07db03a63804706854/?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Fthzdle8j9t1y.png

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
turambar schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:35:
Eindejaarsgesprek gehad. Ik zal binnenkort waarschijnlijk een echt lijstje delen, als in januari het e.e.a. definitief is. Loon stijgt door de beoordeling, maar onafhankelijk daarvan komt er ook 9% indexatie / inflatiecorrectie bij. Dat vind ik erg netjes.

Ik weet niet hoe dit in de rest van de markt is, zo zonder CAO.

Als dit als offtopic gezien wordt, excuses. Ik zag geen beter topic om dit in te plaatsen, en het lijkt me ook interessant voor andere mensen die in de IT werken.
Misschien idee een poll te maken?

Poll: Ontvang jij dit jaar inflatiecorrectie?
Ja, 5-10% inflatie correctie + eenmalige bonus
Ja, 5-10% inflatie correctie
Ja, 0-5 % inflatie correctie + eenmalige bonus
Ja, 0-5 % inflatie correctie
Alleen een eenmalige bonus
Nee
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405125&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 72% gewijzigd door absurdsmash op 22-12-2022 13:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Om even terug te komen op de salarissen die ik aangaf, ook mensen zoals Gergely Orosz die heel veel connecties hebben, heel veel insider-knowledge heeft, en zelf een historie heeft als hiring manager geven aan dat salarissen wel daadwerkelijk hoog kunnen uitpakken.

Als je als senior back-end developer voor €70k je werk doet, dan zit je steevast links van de Bell curve in Tier 1. Ondergemiddeld, niet slecht, niet goed, kan beter.

Tier 2 en tier 3 heb ik zelf voor gewerkt, en daar merk je ook dat mensen met het hogere salaris vaak ook de eersten zijn die eruit vliegen. Aan den lijve ondervonden. Maar het salaris maakt dat mogelijk de moeite waard, zo lang het duurt.

Tier 1: €70k - €120K
Tier 2: €120k - €210k
Tier 3: €210k - €500k

Mijn tier 3 ervaring was in de VS bij bedrijven aldaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxZbjx-J_mxAPyr38dxmfYV3dSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DZJ8FgXDSCuwPekAsmFyD2mW.png?f=fotoalbum_large

Een salaris als senior back-end developer in de Randstad, bij een Tier 1 zoals in die afbeelding weergegeven, hoort écht boven de €6000 per maand te zitten. Gegarandeerd dat je met een klein beetje moeite ook wel werk kan vinden voor €7k of hoger.

Mensen die skeptisch zijn in mijn eigen zakelijke cirkels zijn vaak de loyale zittenblijvers die netjes 20+ jaar blijven zitten bij de baas voor hun gemiddelde +2% per jaar, en zich simpelweg aangevallen voelen (door mij én hun werkgever) dat ze ver onder hun marktwaarde verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
Wolfp4ck schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:32:
vraagje eigenlijk aan iedereen, terwijl we hier bezig zijn over verloningen en dergelijke,
Zijn jullie terwijl jullie op tweakers zitten te discussieren aan het werk ?
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/compiling.png

https://xkcd.com/303/

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 27-01-2023 11:04 ]

Acties:
  • +154 Henk 'm!

• Paprika
Ik heb een poging gedaan de data uit dit topic te scrapen. Hierbij is geen rekening gehouden met gewerkte uren. De data bevat alleen de mensen die woonachtig zijn in de BeNeLux of Duitsland, in loondienst en die minimaal 1800 euro verdienen om te filteren tegen het minimumloon en stages. Enkele posts zullen er niet in zitten, omdat men een heel gek formaat heeft gebruik voor hun bericht, maar dat betreft een zeer summier aantal berichten (~1480 van de ~1535 zijn gelukt en een groot deel van de ontbrekende berichten zijn door de Tweaker later aangepast of zelfs volledig verwijderd).

Daaruit komt een mediaan van 3500 euro en een gemiddelde van net geen 3800 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgpmeLk750r4BT_c5xTOQhxUK-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xny8dJKXdEdIP2w9edWZg24.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Paprika
Secsytime schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Dat is alles op 1 hoop, deze zou je ook uit kunnen splitsen in tijd.
Data op leeftijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6cJliZrwg84ZF1kJUpZ89Gmn6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JyaLJscQTqh1Pm2Ts201gSKI.png?f=user_large

Data over tijd, maar de leeftijd van de posters is ook toegenomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPtuAh1U1IT6CoHvTf7chKY7yjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r7IAhLhd88qkXHT3E55uRxs4.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC0Tr6y5mUByJdXo1CXNW931Kxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rJlkPPDAThznct1tQbocSXc0.png?f=user_large

Eveneens data op leeftijd, maar daarnaast nog gekleurd naar aantal jaren ervaring, maar er zit wat data bij die niet lekker door de parsing is gekomen (8226 jaren ervaring is de bovengrens :+):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbH_vgPNhXn2aabT1QnV94mlxDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QYK3frHqWBq6OogQkREfg0SM.png?f=fotoalbum_large

@ANdrode heeft de laatste 2 geplot.

[ Voor 63% gewijzigd door Paprika op 06-02-2023 15:27 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Paprika schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:32:
[...]
Op de totale data zijn die 13 gevallen verwaarloosbaar, maar volgens mij hebben we genoeg grafiekjes voorlopig, dus dat is iets voor het januari 2024 overzicht. Volgend jaar bij een nieuwe dump wordt het gewoon > 1900 en <= huidig jaar --> terugrekenen naar jaar van posten - startdatum en 8226 wordt gewoon nul of onbekend :+.
Omdat we weten wat de realistische grenzen in de echte wereld zijn kunnen we daar op filteren :). Ik gebruik liever eigenschappen van de data daarvoor - maar in deze situatie weten we zeker dat de eigenschap van de echte wereld klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRkpbMSsJNoYSBqetmMZAw49sDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odmk6iGczbPr71ZVT5NHhGcC.png?f=fotoalbum_large
  • Laatst geposte salaris per user id.
  • Y-as afgetopt op 10k [34 geposte laatste salarissen > 10k]
  • Aantal jaar ervaring > 65 jaar [14 samples] of gevallen waar aantal jaren ervaring onbetrouwbaar is [volgens dataset, 386 samples] vervangen door mediaan van de andere samples voor berekenen quantiles.
@Paprika wat staat er in de salary kolom in de data? Het echte salaris, of de "compleet package/12" waarde?

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 06-02-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 09:41
BFmango schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:01:
[...]
T.net is natuurlijk ook niet representatief. Er is een enorme bias omdat hier overwegend hoogopgeleide, ambitieuze mensen rondneuzen en tevens omdat (vanzelfsprekend) meer mensen met een hoog salaris dan mensen met een lager salaris graag hun salaris kenbaar maken.
Ben het er mee eens dat er tot bepaalde hoogte sprake is van bias, maar zoveel wijkt dat ook niet af als ik check in andere bronnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsxsJ8fxVEwju5RYBT83x-rvLeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqJWlncLJWokaASw5ktLLwvN.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik deze en een paar andere erbij pak dan kom ik toch uit ~5% afwijking. In any case lijkt me 3200 bruto aardig onder marktwaarde.

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HipHaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-07 15:17
Lana Drahrepus schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:33:
[...]

16k pensioeninleg per jaar bij een DC regeling? Kan dat? Je salaris is 6100 / mnd * 12,96 = 79k per jaar. Stel dat daar een franchise van 15k vanaf gaat dan hou je een grondslag over van 64k. Met jouw leeftijd zit je bij een staffelsysteem ongeveer rond de 10% opbouw en dat zou dan 6400 per jaar aan totale premie zijn. Hoe kan dat bij jou 16k zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipEXpKaQpKPtUhdZ2YPyXUGTxe4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dexAwPCLqaOeaZ1W7EvQlPWd.png?f=user_large

Bij een lagere rekenrente kan een werkgever veel meer inleggen dan 10%.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Caelorum schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:06:
[...]

Dit topic is ook voor freelancers, mocht je er nog behoefte aan hebben je opbrengsten/uitgaven te delen.
Mja, juist bij zakelijk gaan uitgaven privé / zakelijk enigszins door elkaar lopen, ik denk niet dat het heel nuttig is om winst hier te posten als een soort bruto salaris. Risico's (en baten) zijn niet te vergelijken.

Ik heb ook nog een nieuw aanbod gehad bij een andere werkgever, hier heb ik een "vergelijk" van gemaakt zo goed en zo kwaad als dit kon. Na alle kosten zoals bufferen en AOV. ZZP kwam dan netto €1000/maand beter uit. Maar wat je daar niet ziet is dat als alles een beetje goed gaat al dat bufferen elke 10 jaar een ton netto oplevert, ik mijn volledige jaarruimte pensioen volstort (€900-€1000/maand), ik 5-8 weken vakantie per jaar neem en op alle zakelijke aanschaffen een BTW (en vaak IB) voordeel heb.

Berekeningen op basis van 32 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86toore82VlSHvgWcJNlm_rsbxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5njmHlGFXUMjncIHavOTgXH1.png?f=fotoalbum_large

ZZP begroting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeueWN2NsRS8GaNZU9pn0anDhsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fLleJxcgrklWBhDmWzwSH4pD.png?f=fotoalbum_large

Over de AOV kun je discussiëren, met €250 kan ik 2000€ bruto / maand verzekeren tot AOW leeftijd (bij <40% arbeidsgeschikt), dat is eigenlijk volledig overbodig omdat we op 1 inkomen kunnen leven. Onze totale nodige uitgaven liggen op ongeveer €2600/maand netto. De rest kunnen we zonder. Maar ik verzeker het voor het geval mijn vrouw en ik beide AO raken (auto ongeluk met beiden in de auto bv). Een AOV van €800 om mijn volledige inkomen te verzekeren vind ik echter onzin.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Pizza_Boom
BigSmurf schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:07:
Het eerste vind ik een positieve ontwikkeling en gelukkig snappen steeds meer werkgevers hoe je daar wel mee om moet gaan. Niet eens zo zeer met enorme salarissen, maar wel gewoon een eerlijk salaris in combinatie met een goede werk/privébalans. Anderzijds heb ik het afgelopen jaar ook gewoon meerdere keren ervaren dat "Gen Z"'ers binnen 1-2 weken in hun proeftijd gewoon bellen met "ik kom niet meer, ik vind het niet leuk" of "ik stop ermee, ik kan volgende week voor 200 euro meer beginnen bij bedrijf X". Dat heeft weinig met loyaliteit te maken, maar alles met gebrek aan opvoeding. :+
Werkgever: we willen een proeftijd zodat we zonder problemen afscheid kunnen nemen van iemand die niet voldoet voor ons.
Werknemer maakt gebruik van de proeftijd.
Werkgever:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.io/2vJh6vl.jpg

Als je niet wilt dat iemand gebruik maakt van zijn proeftijd, dan moet je geen proeftijd opnemen in een contract. Simpel. En als het je regelmatig gebeurt, wellicht verstandig hand in eigen boezem te steken. Zeker als ze telkens meer kunnen verdienen. 200 euro bij een starter is serieus geld, dat kan zomaar 5-8% salaris zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Paprika
Caelorum schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:35:
@Paprika zin om de code van de tool zelf ook op pastebin te zetten? of een nieuwe datadump/grafiek? Is misschien wel leuk om een beetje te zien wat de trend is hier.
Ik kan volgende week wel even een update en eveneens een repo delen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jAtiF1T.png
Betreft alleen data van 2023, en daarmee gaat de laptop dicht, want weekend.

[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 22-09-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:26
DutchLegendX schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:28:
u]1. Wie ben je:[/u]
• Leeftijd: 27
• Opleiding: MSc Business Administration
• Werkervaring: 3 jaar bij huidige werkgever, daarvoor bijbaantjes als boekhouder
• (Woon) Locatie:Overijssel

2. Wat doe je:
• Functie: Assistent Controller
• Werkgever/branche:Transport / Logistiek
• (Werk) Locatie(s):Overijssel, 20 minuten afstand
• Aantal vakantiedagen:27,5
• Gewerkte uren/week:40
• Reistijd: 20 minuten enkele reis
• Thuiswerken: Mogelijkheid tot 2 dagen, maak er geen gebruik van
• Werkdruk: Gemiddeld, zijn piekperiodes (September - November)

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): 3200
• Vakantiegeld: 8,33% €
• Bonus, toeslagen, etc:0
• Dertiende/veertiende maand:0
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande):42K

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg:Geen idee.
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Geen idee
• Mobiliteit per jaar: Auto, fiscaal 40K, onbeperkt rijden (ook buitenland). Kosten werkgever +- 10K
• Overige: Laptop, Tijd voor tijd +30%, thuiswerkplek €500 vergoeding.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):52K

Na alle waarschijnlijkheid volgend jaar een 'promotie' naar Controller. Weet alleen niet zo goed wat ik kan vragen qua salaris. Gemiddeld zie ik dat +- 4K-4,5K wordt verdiend, exclusief auto. Tot hoeverre moet ik een auto meerekenen in mijn salaris?
Om een beetje idee te krijgen van wat "controllers" zo'n beetje verdienen, kijk bijvoorbeeld eens naar de salaris benchmarks van een RobertWalters: https://engage.robertwalt...lary-benchmark-tool-2024/

In het screenshot een op 'controllers' gefilterd overzicht als je als uitgangspunt Financial Controller neemt in NL:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoLI4BnNUSiFDeqlIWiPWJN8JGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W6ccYF69mx6kdTyUSvId1n9l.png?f=fotoalbum_large

RW vermeldt zelf dit: Figures are basic salaries and interim rates exclusive of benefits, bonuses and agency fees.
Dus goed om in het achterhoofd te houden dat dit getalletje enkel het fixed deel is (12 maanden, vakantiegeld, vaste 13 en soms 14e maand of whatever).

AUTO
Om even terug te komen op je vraag m.b.t. de auto: ja, ik zou het ALTIJD meenemen in je vergelijking van salaris/arbeidsvoorwaarden pakketten. Maak de auto vergelijkbaar door de nettokosten van je leaseauto af te zetten tegen de kosten van een eigen auto, bijvoorbeeld met de auto kostencalculator van ANWB: https://www.anwb.nl/auto/autokosten

Dan heb je een vergelijking 'in geld', waarbij je dan overige zaken niet hebt meegenomen, denk aan het gemak van een lease (kan ook bij private lease), wel/niet zelf geld in een auto investeren, wel/niet zelf risico dragen, wel/niet zelf kunnen kiezen (tot op zekere hoogte) wat voor auto je rijd, wel/niet met reclame van je werkgever rondrijden (if any), etc...

PENSIOEN
Overigens, bij het vergelijken van arbeidsvoorwaarden kijk ik vóór de auto zelf altijd (meer nog zelfs) naar het pensioen. Want daarin kunnen enorme verschillen zitten, uit eigen ervaring o.b.v. vorige werkgevers en potentiële nieuwe werkgevers: van niks, 10% tot 26% werkgeversbijdrage.

Vond het dus wel bijzonder dat jij als controller daar niet echt naar gekeken hebt ;)

Idem voor variabele beloningen/bonussen. Van geen, 1 of 2 maandsalarissen, tot 25% al dan nietmet multipliers. En dan natuurlijk niet te vergeten hoeveel tijd je verwacht wordt ervoor te werken: 40 of 32 uur, hoeveel vakantiedagen, hoeveel adv/atv, etc...

Maak van alle peren appels zeg maar.

Samengevat: alles is relevant, probeer alle onderdelen 'in geld' te waarderen en kijk dan wat elk pakket waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
The Eagle schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:27:
[...]

De vuistregel is dat werkgeverslasten in NL ca 30% van het brutoloon bedragen. Daar zou alles in moeten zitten, inc leasewagen en overhead. Laten we voor het gemak even de package nemen, de ene werkgever is beter dan de andere, en daar 30% bovenop zetten. Kost je de werkgever dus 104k per jaar. Dan blijft er bij een uurtarief van 100 nog steeds meer dan genoeg aan het bot zitten ;)

Maar je kunt ook terloops aan je werkgever vragen wat zij ongeveer rekenen dat een medewerker kost, hoeveel procent er bovenop komt. Vrij normale vraag imho als je als werknemer en werkgever goed met elkaar om gaat :)
Dit is een nogal grove vuistregel en ik denk echt dat als je dit als uitgangspunt neemt, dat je jezelf wel eens flink tekort kunt doen.

Als voorbeeld:

Berekening o.b.v. een maandsalaris van 5.000 (bruto) met daarbovenop vakantiegeld en 1 maand als bonus, met als sector 'zakeljke dienstverlening' maar even:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ngh4msYOvgZz2ra0fzGHLXjUco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P3JWaWr8V6HdOJhW9hMcpbdQ.png?f=user_large

O.b.v. de bruto kosten deze berekening nu al 35% als 'extra loonkosten', maar wat hier nog niet in zit:
- kosten leaseauto (of reiskostenvergoeding etc)
- kosten overige arbeidsvoorwaarden (denk aan thuiswerkplek, fiets van de zaak, internetkosten thuis, etc etc) nitty gritty, maar toch
- kosten pensioen! (en dat kan voor een werkgever alles zijn van 0% tot bijna 30% over het pensioengevend salaris, dus wel met een aftopping)

Door maximering van werkgeverslasten (werknemersverzekeringen en premies zvw) door maximum grondslagen, worden de procentuele lasten lager bij hogere inkomens.

Als voorbeeld, zelfde sector maar dubbel inkomen (10k ipv 5k met ook vakantiegeld en 1 maand als bonus) geeft 26%. Maar ook hier nog geen kosten leaseauto, overige avw en pensioen erin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14QwzYVFj5TVto4IatTweFHtGiE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I9K68RZl8VPzyedeRixBXrLE.png?f=user_large

Wat ik hier maar mee wil zeggen: maak voor jezelf echt een hele goede berekening, want de andere kant van de tafel doet dat ook ;)

PS1: Achtergrond van mijn insteek/reactie is een beetje ingegeven vanuit beroepsdeformatie (fiscalist), heb zelf aan beide kanten van de tafel gezeten, zowel voor vast als interim .
PS1: Wat de opmerking m.b.t. meerkosten van een 'flexibel contract' zijn durf ik 1-2-3 niet te zeggen.
PS2: Voor wie zelf wat wil berekenen, hiero: https://www.berekenhet.nl...loonkosten-werkgever.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Members only:

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:45
Mauritio schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:28:
***members only***

Wel blijf ik mij verbazen bij enkelen van mijn leeftijdsgenoten dat ze de wereld willen verdienen maar er niet /hard/ voor willen werken (Veel parttimers die het allemaal oneerlijk vinden). MIjn streven is altijd 110% inzet = 110% uitkomst en tot nu toe is dat altijd gebleken en ook beloond. Hoe kijken jullie hier naar als mede-tweakers? :D
Allereerst een mooi salaris, maar je lijkt in de valkuil te trappen dat je anderen die niet dit salaris hebben verwijt niet hard te werken. Er zijn genoeg mensen die harder werken dan jij en minder verdienen, je moet ook gewoon een beetje mazzel hebben dat alle randzaken waar je geen invloed op hebt je gunstig gestemd zijn. Ik vind het daarom jammer dat je niet trots op jezelf kan zijn zonder af te geven op anderen.

Afbeeldingslocatie: https://www.explainxkcd.com/wiki/images/7/75/survivorship_bias.png

[ Voor 15% gewijzigd door MarcoC op 21-12-2023 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
LWD344 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:14:
[...]

Update: Ik krijg een aanbod van 3500 bruto per maand...niet slecht met iemand van niv 3 mbo...Ga gewoon een tegenbod doen van 3600 bruto doen..
Klinkt als een mooi aanbod, gefeliciteerd (alvast) met je nieuwe baan ;)

Het overzichtje heb je niet heel duidelijk ingevuld, heb je getallen even in mijn eigen modelletje gezet.

Nu obv 2470 en onregelmatigheidstoeslag (als ik je goed heb begrepen gemiddeld 2x per maand dus 1.084/maand bruto erbij):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrgRS_aBrMZvGAuXhkqmn60N0Lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SIW0RCu5UeK16WCbXlFU4SbD.png?f=fotoalbum_large

En het aanbod obv 3500 (zonder onregelmatigheidstoeslag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozOJjvEenO2MnvUxBnMGGQiks20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/437PMqnzoZiMf36KU4NZVJmZ.png?f=fotoalbum_large

Bruto zit het heel dicht bij elkaar, maar ben je de onregelmatige diensten kwijt. Dat is dus winst (lijkt me)

Maar, heb je nou echt een beter aanbod te pakken?

Want de grote onbekende in deze vergelijking, dat is het... PENSIOEN

Je hebt dat niet ingevuld in je eerdere staatje.

Ik raad je aan om de (deze week vernieuwde) startpost even te lezen m.b.t. het pensioen en dan je berekeningen te maken: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)

Kijk dan nog even goed en denk na over je positie en eventueel tegenbod.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Q5Pb8Jjl_Q3X-gXHVmi3Rq6GkE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gPVZT5ZuIpd9kVLuf98SrKYp.png?f=user_large

Het scheelt niet veel bij 40 uur werken. Als je dan ook nog vakantie geld + IKB krijgt :X

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Durpstick schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:51:
Zal ik iedereen hier eens laten lachen met een inkomen vanuit eens iets volledig anders dan ICT? Dat mag, toch? Want dit is een topic over ICT'ers EN GoT'ers, right? Nou ja, hier gaat ie dan. En hier heb ik dan 10 jaar voor gestudeerd. Er is een reden dat ik zit te denken aan een overstap naar de ICT!

1. Wie ben je:
Leeftijd: 36
Opleiding: PhD biologie
Werkervaring: 5.5 jaar (alleen werk), 9 jaar (inclusief PhD)
• (Woon) Locatie: Noorden van het land

2. Wat doe je:
Functie: Projectleider ecologie
Werkgever/branche: Milieu en natuur
(Werk) Locatie(s): Noorden
Uren/week: 32
Vakantiedagen: 25 dagen (bij 40 uur)
Reistijd: 10 minuten op de fiets
Werkdruk: Extreem hoog (ecologen worden meer en meer gevraagd vanwege de wetgeving. De tarieven (en dus lonen) groeien echter niet mee)

3. Wat verdien je:
Maandsalaris (bruto): 3240 (32u)
Vakantiegeld: 8%
Dertiende/veertiende maand: Nope. Ik wist niet eens dat een veertiende maand een ding was...
Winstdeling/bonus: Nope, wel 30% extra bij gewerkte uren in de nacht+18 euro per gewerkt nachtblock
Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €43000 (32u)

4. Overige arbeidsvoorwaarden:
Pensioeninleg per jaar: Werkgever ~€2460 p/j. Eigen bijdrage 864 p/j
Mobiliteit per jaar: Reiskostenvergoeding en thuiswerkvergoeding ca. 25 euro per maand. Daarnaast projectgebonden km's voor 0.49 cent (maar is dus variabel)
Overige: n.v.t.
Package bruto uitkering zonder pensioeninleg (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 43000
Package bruto INCL inleg pensioen: €45460
Package netto uitkering (reiskosten/thuiswerkvergoeding): ca. 300 p/j
Bijzonder dat je na zo'n Phd traject en toch wel wat werkervaring inderdaad vrij 'karig' (relatief gezien, wil niemand voor het hoofd stoten) verdient. Wist je dit voordat je aan het traject begon?

Overigens, wel grappig dat ik vanmorgen op LinkedIn het volgende artikel voorbij zag komen:
https://www.linkedin.com/...rowing-netherlands-jfehf/

Met daarin dus op nummer 13 (van 20):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYB9EVJVBqiNk41aYu6evjzx6R8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H9nINVw97oMaBnQihcGDeBJa.png?f=user_large

Als je dan vervolgens doorklikt naar de vacatures, dan zie je naast overheid ook diverse commerciële partijen (Arcadis bijvoorbeeld). Ik vermoed zo maar dat je daar wel wat meer kunt verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Jorrr2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:55:
Ik heb gek genoeg eigenlijk geen idee waar ik sta in de markt en wat ik bij volgende salarisonderhandelingen kan vragen en/of verwachten. Heeft iemand hier wat commentaar op?

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 35
• Opleiding: Master Data Science
• Werkervaring: 4,5 jaar
• (Woon) Locatie: Amsterdam

2. Wat doe je:
• Functie: Data Scientist
• Werkgever/branche: Media
• (Werk) Locatie(s): Hilversum
• Aantal vakantiedagen: 26
• Gewerkte uren/week: 36
• Reistijd: 2 uur (OV) per dag
• Thuiswerken: Ja (2/3 dagen in de week)
• Werkdruk: Laag

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4700 bruto
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: € 6% december uitkering (3400)
• Dertiende/veertiende maand: €-
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 65 000

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € ?? (eigen bijdrage 8%, werkgever overige 16% denk ik?)
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: PNO
• Mobiliteit per jaar: € 100% ov of 0.21 per km
• Overige: opleidingen tot €2000 zijn gratis, €60 per maand zorg/internet vergoeding, laptop, gratis lunch op kantoor, vergoeding fitness abonnement.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):

Ik werk hier nu pas een maand. Ik zag in het 'jaarverslag' dat ik een RSP van 87% heb. Hoe verhoudt zich dit denken jullie?
Ik verwacht dat je dan ook nog zoiets in een personeelshandboek o.i.d. hebt staan:
Members only:

Ik ben hier geen groot fan van, mijn ervaring is dat je zelfs met jaren lang ruim boven afspraak maar zeer gebrekkig kunt groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
spartacusNLD schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:59:
Mijn situatie nu:

***members only***

Vraag over nieuwe situatie:

***members only***
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yorro
Neovem schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:17:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 25
• Opleiding: Bedrijfskunde (WO), master in Innovation & Entrepreneurship
• Werkervaring: 2 jaar
• (Woon) Locatie: Gelderland

2. Wat doe je:
• Functie: Functioneel Consultant (SAP)
• Werkgever/branche: Chemische Industrie
• (Werk) Locatie(s): Arnhem
• Aantal vakantiedagen: 46
• Gewerkte uren/week: Contract van 40 uur
• Reistijd: 30 min
• Thuiswerken: Wanneer ik wil, ga vaak 2x per week naar kantoor
• Werkdruk: Hoog. Weinig resources en een global project implementatie zijn de grootste oorzaken.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €4500
• Vakantiegeld: 0.083%
• Bonus, toeslagen, etc: winstuitkering max 10%
• Dertiende/veertiende maand: N/A
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €58500

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 24,53% werkgever en 6% werknemer
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Pensioenfonds PGB
• Mobiliteit per jaar: 0.22€ per km, thuiswerkvergoeding €3,76 per dag
• Overige: groenbudget €1500 bruto, persoonlijke ontwikkeling €1500 bruto, netto, jaarlijks een vitaliteitsuitkering van € 200,- bruto
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):
Het valt me op dat best veel mensen het template niet volledig invullen. Hoewel jij daar zeker niet de enige in bent @Neovem pak ik jouw getallen even als voorbeeld.

Ik kom tot de volgende opsomming, waarbij ik het vast bruto jaarsalaris even heb tussengevoegd. Reden hiervoor is de berekening van de pensioenpremie, die zal vrijwel nooit ook de variabele componenten meenemen in de grondslag.

Anyway, mijn punt is hopelijk duidelijk: pensioenpremie maakt nogal wat uit in je "total package"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwVZ4rJQS_lak5h_1nSYlCwM2lQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/guG7HC01eSFHs9XQSJ5jvIab.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Yorro op 01-02-2024 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Rainbow schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:16:

Ik wil er graag werken. Het is ook denk ik objectief gezien gewoon een goed salaris als je het vergelijkt met "de gemiddelde Nederlander". Maar toch knaagt er ergens iets, dat ik (veel) meer zou kunnen verdienen elders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zBn-llQtmvJgpju82G16egBp4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNkigJRrHs8kN80oeOXKBla7.jpg?f=fotoalbum_large

De "gemiddelde Nederlander" met een voltijdsbaan verdiende vorig jaar €62k, dus je zit daar ruim boven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-10 14:29
Quintiemero schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:27:
@Stronk
Mooi pakket! Maar vergeet je bijtelling voor ke auto niet? Waarom zou je op basis van dat salaris zo’n extreem dure auto nemen? Dus er gaat netto nog 600 vanaf voor de auto?
Auto valt inderdaad duur :| We moeten verplicht EV rijden bij lease, en een EV met goede range loopt helaas snel op naar de 40k cataloguswaarde.

Voor mij betekent dit dat de uiteindelijke beloning valt op 2637 (3030 zonder auto). Daar zit de eigen bijdrage al bij inbegrepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5dEOHjQEdMs6msvyAhuVrZQPUg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mIORazREDFd4cfLvoOgsoHby.png?f=user_large

Mijn vorige prive auto (Toyota Aygo uit 2007) kostte me maandelijks 300 EUR:
Verzekering (105 EUR)
Benzine (160)
Onderhoud (25)
Afschrijving (10?)

Tja.. en dan rij je in zo'n rammelbak.

Ik heb ook de optie voor uitbetaling van mobiliteitsbudget overwogen. Echter, een prive-lease wil ik niet op mijn naam hebben (ivm hypotheek). Wil ook niet constant met een naar gevoel naar de klant rijden wetend dat ik voor de reiskosten moet lappen.

Ten slotte: heb het wel prettig ervaren om in een goed onderhouden leaseauto, onbeperkt door Nederland rond te rijden. Eerste 2 schades van kalenderjaar worden gratis gerepareerd, auto wordt netjes opgehaald bij onderhoud met vervangende auto erbij, de auto zelf is nieuw en meestal leuke opties erbij. Bij een ongeluk zit ik redelijk veilig in zo'n grote auto (reëel kans, ik rij 40.000 KM per jaar + snelheidsduivel).

Het is een grote pre op mijn leeftijd, in luxe onbeperkt verplaatsen, zonder zorgen. Ik ben 23 en rijd straks weg in een model Y :D (niet arrogant bedoeld, gewoon super hyped!)

[ Voor 9% gewijzigd door Stronk op 24-11-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-10 14:29
Caelorum schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:49:
Reken het wel even goed na. De netto eigen bijdrage mag namelijk bruto van de bijtelling af. Immers is de bijtelling juist vanwege het prive gebruik er gekomen en over het deel dat je zelf betaald hoef je niet ook nog een heffing te betalen.
Ik denk dat het een bijdrage wordt voor 'duurdere auto' (gezien ik boven m'n leasebudget ga). Het volgende is dan van toepassing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlhZpWpDEQ57gXWNvObHQIoUjY8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RcvxtgwX6LObJtHzljSo5UdS.png?f=user_large

Zal nog even navragen waaronder m'n werkgever deze kostenpost gaat classificeren.

Edit: voor de geïnteresseerden, deze site berekent het zeer accuraat https://www.berekenhet.nl...en/nettoloon.html#calctop

[ Voor 13% gewijzigd door Stronk op 24-11-2024 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Csotranme schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Netjes hoor op je 26ste met 'maar' 4 jaar werkervaring.
Alleen je vakantiedagen vind ik wel echt aan de karige kant... Tegenwoordig mag je toch echt wel minimaal 25 verwachten.
20 is natuurlijk het wettelijk minimum en uiteindelijk kost het de WG allemaal geld wat of in een basis bruto salaris geschoven kan worden of in verlof.

Ik heb even (met AI) de volgende vergelijking gemaakt - bij bedrijven waar je verlof kunt bijkopen zou je aan zoiets kunnen denken. In gevallen van IKB kan dat wat goedkoper en soms is het natuurlijk überhaupt niet een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPlASkVWgwP-ezbkFkAV7mFNnSc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WRfb04Cxs0zE7DQoZhSK2R2o.png?f=user_large

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
True schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:51:
Netto hakt die 49,50% er wel in en je leaseauto die je privé wilt rijden is ook voor 49,50% in de bijtelling belast.
Het is zelfs (vrijwel) volledig 56% in dit geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dn4mFJA1qElD21deuJ92wxJlgJU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/347dCO5qBzEYRYIahmRXAbVY.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 06-10-2025 07:43 ]

Pagina: 1

Let op:
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.

Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.

Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.

Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/wink.gif. Verplaatst dan de discussie naar Algemeen arbeidsmarkt topic
Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.

Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.

Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.