Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 293 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.514 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:25
icecreamfarmer schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:28:
[...]

Het betreft een dorp in Brabant dus niet 1 of andere grootstad. het viel mij gewoon op omdat je tot niet al te lang geleden niet hoefde te betalen wanneer je van 2 kapper naar rijtjeswoning ging.

Overigens ontwikkel ik zelf ook samen met een grote partij en zie dat de verkoop voor geen meter loopt. Ook niet met gratis keukens en aanbouwen.

En ik snap de moeilijkheid maar ben benieuwd of ik nu zo'n denkfout maak.
Ik heb in 2020 nieuwbouw gekocht. Toen was het ook al bijbetalen voor zo’n stap..

Verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw is wel toegenomen. Materiaalkisten en arbeidskosten zijn hoger. Dat wordt doorberekend in de prijs natuurlijk.

Bij bestaande bouw speelt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat je het ook andersom zou kunnen/moeten bekijken. Als die nieuwbouwwoning X euro kost, hoeveel zou voor een willekeurige koper jouw woning dan waard zijn? Is het logisch als dat X - een ton is?

Als we er even vanuit gaan dat de kosten om jouw woning (sanitair, keuken, vloeren etc.) naar smaak van de nieuwe kopers te maken in de zelfde orde van grootte ligt als de meerkosten die je hebt bij nieuwbouw, zit het prijsverschil vooral in zaken als energie, comfort, onderhoud, meer zekerheid/minder kans op verborgen problemen etc. En uiteraard ook verschil in tuin. Blijkbaar zijn dat zaken die "de markt" alles bij elkaar inschat op ongeveer een ton prijsverschil. Anders zou de inschatting van de mogelijke verkoopprijs van jouw woning wellicht ook gewoon te laag kunnen zijn.
Nu dat vraag ik mij dus af. De verkoop van veel nieuwbouwhuizen stokt behoorlijk.
Bij dit project zit nu ook al de aanbouw standaard bij.

Ik zal mijn eigen huis iets te laag ingeschat hebben (gewoon index gedaan vanaf aankoop) maar veel zal ik er ook niet vanaf zitten. Vandaag wilde ik het eens uitrekenen en ik zie echt geen enkele financiële zaak waarbij ik er op vooruit ga. In feite ga ik €400 per maand meer betalen om kleiner te gaan wonen en energiekosten van €140 uit te besparen. Ergens kan dat niet kloppen in mijn hoofd. Bouwkwaliteit zal inderdaad hoger liggen maar of die offset zoveel waard is.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Requiem19 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Ik heb in 2020 nieuwbouw gekocht. Toen was het ook al bijbetalen voor zo’n stap..

Verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw is wel toegenomen. Materiaalkisten en arbeidskosten zijn hoger. Dat wordt doorberekend in de prijs natuurlijk.

Bij bestaande bouw speelt dat niet.
Dat snap ik maar als ik de BDB index pak zie ik ook weer niet zo'n stijging die het verschil verklaart.
Maar misschien moet ik een eigen topic met overwegingen maken.
Kan ik ook gedetailleerder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:14
icecreamfarmer schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:35:
In feite ga ik €400 per maand meer betalen om kleiner te gaan wonen en energiekosten van €140 uit te besparen. Ergens kan dat niet kloppen in mijn hoofd.
Dat prijsverschil is waarschijnlijk goed uit te leggen doordat er nog een andere factor sterk meespeelt: het financiële product wat we een 'hypotheek' noemen :)

Renteverschillen, overwaarde en vermogen zorgen ervoor dat de formulie niet zo te versimpliceren is als wat je probeert te doen :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:26
[...]

Nu dat vraag ik mij dus af. De verkoop van veel nieuwbouwhuizen stokt behoorlijk.
Als "de markt" dat waardeverschil niet zo groot inschat, dan zullen de woningen uiteraard ook niet (snel) verkocht worden.
Ik zal mijn eigen huis iets te laag ingeschat hebben (gewoon index gedaan vanaf aankoop) maar veel zal ik er ook niet vanaf zitten. Vandaag wilde ik het eens uitrekenen en ik zie echt geen enkele financiële zaak waarbij ik er op vooruit ga. In feite ga ik €400 per maand meer betalen om kleiner te gaan wonen en energiekosten van €140 uit te besparen. Ergens kan dat niet kloppen in mijn hoofd. Bouwkwaliteit zal inderdaad hoger liggen maar of die offset zoveel waard is.
Tsja, het is toch ook een beetje het verschil tussen een nieuwe Golf en een Passat van een paar jaar oud. Op veel punten ben je beter en in de aanschaf goedkoper uit met die tweedehands Passat, maar toch heeft die nieuwe Golf ook voordelen. Maar die voordelen liggen op andere vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Richh schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Dat prijsverschil is waarschijnlijk goed uit te leggen doordat er nog een andere factor sterk meespeelt: het financiële product wat we een 'hypotheek' noemen :)

Renteverschillen, overwaarde en vermogen zorgen ervoor dat de formulie niet zo te versimpliceren is als wat je probeert te doen :P
Ik simplificeer het idd maar naar mijn mening kan dat hier. Ik kan die 100k ook uit eigen middelen betalen maar dan verlies ik ca 4k aan rendement per jaar. Daar kan ik de energierekening makkelijk 2x van betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:14
icecreamfarmer schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

Ik simplificeer het idd maar naar mijn mening kan dat hier. Ik kan die 100k ook uit eigen middelen betalen maar dan verlies ik ca 4k aan rendement per jaar. Daar kan ik de energierekening makkelijk 2x van betalen.
Dat kan ook zeker, maar het maakt de verklaring en de conclusie niet anders. Verhuizen is nou eenmaal relatief extra duur als je naar een "betere" woning (zelfde m2 woonoppervlak, nieuwere bouw) (perceeloppervlakte telt natuurlijk wel, maar is imho al jarenlang niet zo waardevol als de eerder genoemde 2 factoren) wilt terwijl de prijzen juist stijgen den de rente ook nog eens toeneemt. Nog los van de gehele discussie rondom grondprijzen en de vastgelegde prijzen van nieuwbouw.

Het is dan ook geen wonder dat de verkoop van nieuwbouw niet heel denderend gaat. Het is, vooral nu, eigenlijk niet echt een scherpe deal, om talloze redenen. Wat uiteindelijk verregaande gevolgen heeft voor de gehele woningmarkt (minder nieuwe voorraad lost het woningprobleem immers nooit op).

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 17-10-2023 17:09 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:25
Als nieuwbouw daadwerkelijk overpriced is (en again, imo is dat afhankelijk van meer dan kwanficeerbare benefits) zal de prijs uiteindelijk zakken.

Het is niet zo dat bouwers morgen kunnen beslissen om te stoppen met bouwen. Veel materiaal is al ingekocht, er is personeel dat betaald moet worden etc etc.

Het enige dat duurder is dan een te dure nieuwbouwwoning is een nieuwbouwwoning waarvoor al kosten gemaakt zijn maar die nog niet verkocht is. Even wachten dus tot 2024 - 2025. Redelijke kans dat nieuwbouwprijzen dan wat dichter naar prijzen van bestaande woningen toekruipen (of minder hard stijgen).

Ik ben in mijn nieuwbouwwoning financieel ook niet vooruitgegaan, maar ik vind het qua woongenot wel echt een grote stap. Ik zie het voordeel dan ook ook vooral in dat soort punten die je niet kunt uitdrukken in harde euro's...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

Extra geld in stenen is ook een investering met een (heden onbelast) rendement. Daarnaast heb je een vorm van dividend in invloed op je levensstijl.

Wanneer de business case puur op energie al rond zou komen zou het prijsverschil te klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:13:
Ik ben in mijn nieuwbouwwoning financieel ook niet vooruitgegaan, maar ik vind het qua woongenot wel echt een grote stap. Ik zie het voordeel dan ook ook vooral in dat soort punten die je niet kunt uitdrukken in harde euro's...
Dat voordeel uit zich uiteraard wel in een prijsverschil in harde euro's. Alleen is dat een meer subjectief verschil in waarde. En kun je lastig een objectieve maat vaststellen voor hoeveel euro die zaken waard zouden 'moeten' zijn. Daardoor zal de een zonder blikken of blozen een ton meer uitgeven voor nieuwbouw, terwijl de ander het geen euro extra waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Locatie is nog steeds van grote impact. Dus om een goed vergelijk te maken zou je de verkoopprijs van een nieuwbouwwoning van een paar jaar oud moeten vergelijken met de verkoopprijs van een soortgelijke woning als de jouwe. De von prijs is niet vergelijkbaar, want daar zitten extra risico's en kosten in.

Wat in de toekomst meer waardestijging heeft is niet te voorspellen, dat geldt ook voor Vinexwijken (jaren 00) vs bloemkoolwijken (jaren 70).

Over het algemeen zijn huizenprijzen dichtbij stads- of dorpscentra (voorzieningen) duurder, of dat over 10-15 jaar nog steeds geldt of dat mensen het fijner vinden om iets meer buitenaf in de huidige nieuwbouwwijken te zitten is lastig voorspellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2023 07:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[...]

Waarom zou je dan nog verhuizen, je gaat er op alle vlakken op achteruit. Voor de meerprijs van die nieuwbouwwoning kan je je huidige woning ook laten verduurzamen dat zijn vaak projectjes van 1-2 dagen dus zo veel rommel en overlast heb je daar ook niet van.

Zeker als je tuin je wat waard is zou ik die niet inruilen voor iets van 1/3e van de grote is. De woning isoleren kan gemakkelijk, je tuin vergroten is onmogelijk tenzij je weer verhuist.
ANdrode schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:23:
Extra geld in stenen is ook een investering met een (heden onbelast) rendement. Daarnaast heb je een vorm van dividend in invloed op je levensstijl.

Wanneer de business case puur op energie al rond zou komen zou het prijsverschil te klein zijn.
Vooral een theoretisch rendement, het is niet uitgesloten dat de huizenprijzen dalen. En met de prijzen van huizen is 5% daling toch ineens heel veel geld wat je kwijt bent.

Overigens is het wel logisch dat de overheid eigen woningbezit stimuleert, zeker onder mensen met een goed inkomen. Het is een gouden ketting ( net zoals een leaseauto ) het zorgt ervoor dat je minder snel weg gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-10-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Sport_Life schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:30:
[...]

Locatie is nog steeds van grote impact. Dus om een goed vergelijk te maken zou je de verkoopprijs van een nieuwbouwwoning van een paar jaar oud moeten vergelijken met de verkoopprijs van een soortgelijke woning als de jouwe. De von prijs is niet vergelijkbaar, want daar zitten extra risico's en kosten in.

Wat in de toekomst meer waardestijging heeft is niet te voorspellen, dat geldt ook voor Vinexwijken (jaren 00) vs bloemkoolwijken (jaren 70).

Over het algemeen zijn huizenprijzen dichtbij stads- of dorpscentra (voorzieningen) duurder, of dat over 10-15 jaar nog steeds geldt of dat mensen het fijner vinden om iets meer buitenaf in de huidige nieuwbouwwijken te zitten is lastig voorspellen.
Ik quote nu alleen jou maar het geldt voor allen. Ik heb een plus en min vergelijk gemaakt.

Qua woongenot zie ik weinig plussen van de nieuwbouw:

+ Comfort vanwege WTW, vloerverwarming en ontbreken roosters boven de ramen.
+ Lagere energierekening;
+ Betere algemene bouwkwaliteit (al is dat altijd afwachten);

- Slechtere locatie;
- Kleinere schuur ipv een garage (zie zolder);
- Veel kleinere achtertuin met bijbehorende gebrek aan privacy;
- Onderhoudsgevoeliger (houten kozijnen, brine pomp, etc.) met dito kosten;
- Geen voortuin dus mensen lopen pal langs je woning af;
- Rijwoning ipv 2 onder 1 kap;
- Geen zonnepanelen;

~ BG is even groot;
~ 1ste verdieping is even groot;
~ Zolder is een plus maar valt weg te strepen door het gebrek aan een garage;

Je hebt gelijk dat in de VON risico's zitten maar als ik puur van de VON uitga zit ik al veel te laag want ik heb nu een (redelijk hoogwaardig) afgewerkte woning en straks koop ik iets waar de vloer en muren nog afgewerkt moeten worden. Dus met VON + €50k doe ik al niets geks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
icecreamfarmer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Ik quote nu alleen jou maar het geldt voor allen. Ik heb een plus en min vergelijk gemaakt.

- Slechtere locatie;
- Geen zonnepanelen;

~ BG is even groot;

Je hebt gelijk dat in de VON risico's zitten maar als ik puur van de VON uitga zit ik al veel te laag want ik heb nu een (redelijk hoogwaardig) afgewerkte woning en straks koop ik iets waar de vloer en muren nog afgewerkt moeten worden. Dus met VON + €50k doe ik al niets geks.
Dus als jij in je huidige woning vloerverwarming plaatst dan heb je eigenlijk hetzelfde comfort als de nieuwbouw woning maar dan zonder alle nadelen.

De besparing op de energierekening zal ook deels teniet gedaan worden door de extra kosten in het onderhoud van de woning. En niemand houd je tegen om een LW warmtepomp te plaatsen en daarmee ook een forse energiebesparing te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:41:
[...]

Waarom zou je dan nog verhuizen, je gaat er op alle vlakken op achteruit. Voor de meerprijs van die nieuwbouwwoning kan je je huidige woning ook laten verduurzamen dat zijn vaak projectjes van 1-2 dagen dus zo veel rommel en overlast heb je daar ook niet van.
Ik pak het wel iets grootschaliger aan en qua kosten en doorlooptijd is dat ook wel te zien. Ik ga uit van 2 jaar verbouwen en ca €140k kosten.
Korte samenvatting:
- Gevel afpellen, isoleren met 160mm pir en opnieuw opbouwen;
- Nieuw dak met 160mm pir;
- Nieuwe geisoleerde (wederom 160mm pir) vloer met vloerverwarming;
- Nieuwe aluminium kozijnen met HR+++ glas overal;
- Retrofit WTW;
- Warmtepomp;
- Nieuwe keuken;
- Nieuwe badkamer;
- Van het stucwerk zal weinig heel blijven dus dat moet ook praktisch volledig vernieuwd worden;
Zeker als je tuin je wat waard is zou ik die niet inruilen voor iets van 1/3e van de grote is. De woning isoleren kan gemakkelijk, je tuin vergroten is onmogelijk tenzij je weer verhuist.
Mee eens maar wanneer mijn tuin ipv 35m diep naar 15 zou gaan zou ik daar weinig problemen mee hebben. Kost vooral veel aan onderhoud.
[...]

Vooral een theoretisch rendement, het is niet uitgesloten dat de huizenprijzen dalen. En met de prijzen van huizen is 5% daling toch ineens heel veel geld wat je kwijt bent.

Overigens is het wel logisch dat de overheid eigen woningbezit stimuleert, zeker onder mensen met een goed inkomen. Het is een gouden ketting ( net zoals een leaseauto ) het zorgt ervoor dat je minder snel weg gaat.
Ik zie mijn huis niet als een investeringsobject maar als een goed om in te wonen. Dan nog mogen keuzes geld kosten maar het moet wel te verantwoorden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:10:
[...]

Dus als jij in je huidige woning vloerverwarming plaatst dan heb je eigenlijk hetzelfde comfort als de nieuwbouw woning maar dan zonder alle nadelen.

De besparing op de energierekening zal ook deels teniet gedaan worden door de extra kosten in het onderhoud van de woning. En niemand houd je tegen om een LW warmtepomp te plaatsen en daarmee ook een forse energiebesparing te realiseren.
Je was net te vroeg :P .
Maar klopt. Voordeel van nieuwbouw is de veel beperkte tijd dat je in je eigen troep moet slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
icecreamfarmer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Ik pak het wel iets grootschaliger aan en qua kosten en doorlooptijd is dat ook wel te zien. Ik ga uit van 2 jaar verbouwen en ca €140k kosten.
Korte samenvatting:
- Gevel afpellen, isoleren met 160mm pir en opnieuw opbouwen;
- Nieuw dak met 160mm pir;
- Nieuwe geisoleerde (wederom 160mm pir) vloer met vloerverwarming;
- Nieuwe aluminium kozijnen met HR+++ glas overal;
- Retrofit WTW;
- Warmtepomp;
- Nieuwe keuken;
- Nieuwe badkamer;
- Van het stucwerk zal weinig heel blijven dus dat moet ook praktisch volledig vernieuwd worden;
De vraag is of dit opweegt tegen de besparing. Gevel na-isoleren met schuim heeft vaak een bijna zelfde R waarde alleen is dat een dagje werk geen weken. Zelfde met het dak dat kan je ook van binnen isoleren.

Ja je pakt het groot aan maar is het niet verstandiger om ipv van perfect 100% te willen voor 20% van de effort en geld naar 90% te gaan.

Overigens is het de moeite waard om te kijken of je de warmtepomp kan combineren met zonneboiler. Zolang de zon schijnt heeft die laatste een veel hogere COP dan de warmtepomp namelijk.

Mijn woning is ook gewoon nageisoleerd + nieuwe kozijnen + hr++(+) waar het kon 3x+ en panelen warmtepomp. Op papier is de woning nog label F, feitelijk is het 0 op de meter. Mij was toen ook geadviseerd om de muren te laten zoals ze zijn ( vorige eigenaar had nageisoleerd ) ja het kon wel beter qua isolatie maar de kosten ( muur afbreken ed ) wegen gewoon niet op tegen de minimale extra besparing.
Je wilt de besparing natuurlijk wel terugverdienen in <50jaar.
Mee eens maar wanneer mijn tuin ipv 35m diep naar 15 zou gaan zou ik daar weinig problemen mee hebben. Kost vooral veel aan onderhoud.

Ik zie mijn huis niet als een investeringsobject maar als een goed om in te wonen. Dan nog mogen keuzes geld kosten maar het moet wel te verantwoorden zijn.
Dat heb ik ook niet gezegd, ik gaf alleen aan dat een eigen woning niet gegarandeerd rendement oplevert maar dat het ook gewoon geld kost. Je investering is in woongenot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
icecreamfarmer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

- Slechtere locatie;
- Geen zonnepanelen;

~ BG is even groot;

Wat al eerder is opgemerkt, je bekijkt het sterk met jouw beeld van hoe jouw woning zou moeten zijn en met jouw voorkeuren. Met daarbij ook nog het gegeven dat je huidige woning (uiteraard) helemaal volgens jouw smaak is en dat bij de nieuwbouw nog allemaal moet worden gerealiseerd. Met die insteek heeft voor jou deze nieuwbouwwoning geen meerwaarde. Maar een willekeurige koper kan er anders naar kijken.

De afwerking die in je huidige woning naar jouw smaak is, hoeft helemaal niet de smaak van een willekeurige andere koper te zijn. Dus van het grove geld dat jij in je woning hebt gestopt (en die je bespaart als je niet verhuist) om het naar jouw smaakt te maken, zul je in de waarde van je woning maar weinig terugzien.

Je schrijft nu ook dat de nieuwbouwwoning een zolder heeft. Dat heeft voor jou blijkbaar geen meerwaarde ten opzichte van een garage. Maar voor veel potentiele kopers is een zolder met een relatief kleine ingreep (grofweg dakkapel en wat binnenmuurtjes) om te vormen tot een extra woonverdieping. Waardoor de leeftruimte zo met grofweg eenderde toeneemt. (En daarmee ook de woningwaarde.) Dat is iets wat voor veel kopers een behoorlijk belangrijk (en waardevol) verschil is.

Dat zijn zo al twee verschillen die voor jou, met jouw subjectieve woonwensen, heel anders uitpakken dan voor een willekeurige koper. Daarnaast zijn er zaken die jij als nadeel ziet, terwijl die voor een willekeurige koper juist als (groot) voordeel kunnen worden gezien. (Bv de houten kozijnen en brine pomp.)

Of samengevat, dat deze nieuwbouwwoning voor jou en jouw woonwensen weinig meerwaarde heeft, betekent niet dat die woning ook voor anderen weinig meerwaarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

Wat al eerder is opgemerkt, je bekijkt het sterk met jouw beeld van hoe jouw woning zou moeten zijn en met jouw voorkeuren. Met daarbij ook nog het gegeven dat je huidige woning (uiteraard) helemaal volgens jouw smaak is en dat bij de nieuwbouw nog allemaal moet worden gerealiseerd. Met die insteek heeft voor jou deze nieuwbouwwoning geen meerwaarde. Maar een willekeurige koper kan er anders naar kijken.
Ergens logisch aangezien hij de afweging moet maken of hij verbouwd / verhuist. Dus dan kijk je altijd naar je eigen wooneisen en niet naar wat een andere leuk zou vinden.

Maar het geeft natuurlijk wel aan waar het pijnpunt kan liggen, als het drastisch verbouwen van je woning goedkoper is dan nieuwbouw dan is die laatste natuurlijk veel minder interessant. Dus dan verkopen die minder goed.

Overigens iemand het gestoorde plan van onze minister gezien? Laten we in krimregios huizen bouwen dat is zo ongeveer het domste wat ik die man ooit heb horen zeggen. Er is een reden waarom mensen uit die regio wegtrekken en nee het zijn niet de prijzen van de huizen.
Want in zuid limburg woningen bouwen dat gaat echt de woningproblemen in de randstad oplossen 8)7
Of in noord oost groningen ( je weet wel aardbevingen ) dat is ook zo lekker in de buurt van de randstad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Ergens logisch aangezien hij de afweging moet maken of hij verbouwd / verhuist. Dus dan kijk je altijd naar je eigen wooneisen en niet naar wat een andere leuk zou vinden.

Maar het geeft natuurlijk wel aan waar het pijnpunt kan liggen, als het drastisch verbouwen van je woning goedkoper is dan nieuwbouw dan is die laatste natuurlijk veel minder interessant. Dus dan verkopen die minder goed.
Vanuit het oogpunt van een bewoner die al "ongeveer" de woning heeft die hij wil, is dat een logische gedachte. Tegelijk zou je in die situatie sowieso niet zo snel willen verhuizen. En al helemaal niet naar een min of meer vergelijkbare woning.

Dat is dus het hele punt. Als je een woning hebt die grotendeels aan jouw subjectieve wensen voldoet, waarom zou je dan verhuizen? Terwijl een willekeurige vreemde aan jouw woning misschien juist een hoop zaken ziet die niet zijn zoals hij zou willen. En die dus voor die potentiele koper geen meerwaarde geven, of juist tot extra werk leiden. Je eigen woning heeft voor jou als huidige bewoner dus vaak veel meer waarde dan wat een vreemde voor jouw woning over heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:20
[...]

Overigens iemand het gestoorde plan van onze minister gezien? Laten we in krimregios huizen bouwen dat is zo ongeveer het domste wat ik die man ooit heb horen zeggen. Er is een reden waarom mensen uit die regio wegtrekken en nee het zijn niet de prijzen van de huizen.
Want in zuid limburg woningen bouwen dat gaat echt de woningproblemen in de randstad oplossen 8)7
Of in noord oost groningen ( je weet wel aardbevingen ) dat is ook zo lekker in de buurt van de randstad.
Doel je op https://nos.nl/artikel/24...ns-miljoen-woningen-nodig?

Waarom niet. Telkens maar die focus op de randstad.. Dat hebben ze afgelopen jaren gedaan en zie nu het resultaat ;) Alles samengeperst in dezelfde regio en dagelijks duizenden uren verspild in de files.

Als er woningen (voor minder) beschikbaar komen in buitenregio's, wordt dat aantrekkelijker voor woningzoekers naarmate het prijsverschil groeit. Grote kans dat ook rekeningrijden een steeds grotere rol gaat spelen, en bedrijven gaan wellicht ook eens kijken om te verhuizen. Kantoren komen vrij in de randstad, kunnen ze die mooi ombouwen tot appartementen.

Rubbergrover1 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Vanuit het oogpunt van een bewoner die al "ongeveer" de woning heeft die hij wil, is dat een logische gedachte. Tegelijk zou je in die situatie sowieso niet zo snel willen verhuizen. En al helemaal niet naar een min of meer vergelijkbare woning.

Dat is dus het hele punt. Als je een woning hebt die grotendeels aan jouw subjectieve wensen voldoet, waarom zou je dan verhuizen? Terwijl een willekeurige vreemde aan jouw woning misschien juist een hoop zaken ziet die niet zijn zoals hij zou willen. En die dus voor die potentiele koper geen meerwaarde geven, of juist tot extra werk leiden. Je eigen woning heeft voor jou als huidige bewoner dus vaak veel meer waarde dan wat een vreemde voor jouw woning over heeft.
Voor de eigen hogere waardering van bezit hoef je het niet eens naar eigen smaak te brengen. Puur het bezit van iets zorgt er al voor dat je datgene meer waard vindt dan een ander:
Wikipedia: Mere ownership effect

Wat dat betreft is @icecreamfarmer een mooi voorbeeld van: Wikipedia: Endowment effect
en probeert ie alles wat u nu heeft weg te strepen met wat ie ervoor krijgt, waarbij verlies zwaarder wordt gewogen dan winst.

[ Voor 35% gewijzigd door geekeep op 18-10-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Waarom niet. Telkens maar die focus op de randstad.. Dat hebben ze afgelopen jaren gedaan en zie nu het resultaat ;) Alles samengeperst in dezelfde regio en dagelijks duizenden uren verspild in de files.
Omdat er gewoon geen werk is in die regios, er staan dagelijks files in 1 richting laten we die nog eens een stuk groter maken. Er is genoeg betaalbaars te vinden in die krimregios ook nu al.
vorig jaar kon ik in Venlo nog gewoon woningen vinden van onder de 200k ( tussenwoning geen appartement)

Het probleem met de randstad focus is dat ze voor bedrijven die focus hebben, er zit heel veel werk in de randstad en bijna geen in krimpregios. Dat probleem los je niet op door meer huizen te bouwen daarmee komt er niet meer werk in die regio. Bedrijven gaan niet verhuizen omdat ze in een andere regio makkelijk aan werknemers komen waarom zouden ze hun werknemers staan toch wel in de file.

Je gaat dus bouwen waar geen vraag is en niet bouwen waar grote vraag is. Wonen en werk niet bij elkaar maar ver van elkaar af en vervolgens klagen dat er files staan. Zeker met rekeningrijden gaat niemand daar woningen kopen je hebt geen idee of je er kan blijven wonen als rekeningrijden doorgevoerd word.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-10-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Omdat er gewoon geen werk is in die regios, er staan dagelijks files in 1 richting laten we die nog eens een stuk groter maken. Er is genoeg betaalbaars te vinden in die krimregios ook nu al.
vorig jaar kon ik in Venlo nog gewoon woningen vinden van onder de 200k ( tussenwoning geen appartement)

Het probleem met de randstad focus is dat ze voor bedrijven die focus hebben, er zit heel veel werk in de randstad en bijna geen in krimpregios. Dat probleem los je niet op door meer huizen te bouwen daarmee komt er niet meer werk in die regio. Bedrijven gaan niet verhuizen omdat ze in een andere regio makkelijk aan werknemers komen waarom zouden ze hun werknemers staan toch wel in de file.

Je gaat dus bouwen waar geen vraag is en niet bouwen waar grote vraag is. Wonen en werk niet bij elkaar maar ver van elkaar af en vervolgens klagen dat er files staan. Zeker met rekeningrijden gaat niemand daar woningen kopen je hebt geen idee of je er kan blijven wonen als rekeningrijden doorgevoerd word.
Laten we dan vooral doorgaan met wat we deden en het randstadeffect versterken. :D Huizen bouwen is daar lastiger om tal van redenen en dus kostbaarder, om over de effecten op energievraag, stedelijke inrichting, natuur en sociaal welzijn maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Laten we dan vooral doorgaan met wat we deden en het randstadeffect versterken. :D Huizen bouwen is daar lastiger om tal van redenen en dus kostbaarder, om over de effecten op energievraag, stedelijke inrichting, natuur en sociaal welzijn maar te zwijgen.
O daar pleit ik niet voor, ik heb hier al eerder aangegeven dat we juist van de randstad focus af moeten. Alleen dat moet je niet doen door gewoon willekeurig ergens woningen te bouwen want daarmee los je het probleem niet op je maakt het alleen maar erger.
Je moet zorgen dat er werk komt in die regio's de mensen die van die kant naar de randstad gaan elke dag kunnen in de regio werken. Veel mensen wonen in de randstad omdat ze geen keuze hebben ( ja elke dag 3 uur file is een keuze maar die tel ik niet mee).
Als er werk is komt er ook vraag naar woningen, de grond is goedkoper en meer ruimte en projectontwikkelaars of bouwen in eigen beheer gaat vanzelf de woningen bouwen. De markt lost het probleem dan voor je op.
Je kan ook proberen tegen de markt te vechten door te bouwen waar geen behoefte aan is maar dan ben je gewoon dom bezig. Dat deden ze in de oude USSR ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

De vraag is of dit opweegt tegen de besparing. Gevel na-isoleren met schuim heeft vaak een bijna zelfde R waarde alleen is dat een dagje werk geen weken. Zelfde met het dak dat kan je ook van binnen isoleren.

Ja je pakt het groot aan maar is het niet verstandiger om ipv van perfect 100% te willen voor 20% van de effort en geld naar 90% te gaan.

Overigens is het de moeite waard om te kijken of je de warmtepomp kan combineren met zonneboiler. Zolang de zon schijnt heeft die laatste een veel hogere COP dan de warmtepomp namelijk.

Mijn woning is ook gewoon nageisoleerd + nieuwe kozijnen + hr++(+) waar het kon 3x+ en panelen warmtepomp. Op papier is de woning nog label F, feitelijk is het 0 op de meter. Mij was toen ook geadviseerd om de muren te laten zoals ze zijn ( vorige eigenaar had nageisoleerd ) ja het kon wel beter qua isolatie maar de kosten ( muur afbreken ed ) wegen gewoon niet op tegen de minimale extra besparing.
Je wilt de besparing natuurlijk wel terugverdienen in <50jaar.
Daar snij je een goed punt aan en daar zit ik ook over na te denken. Mijn gevel is echter in de jaren 90 al volgeblazen met steenwol. Echter kan ik met de warmtebeeldcamera zien dat dat gewoon niet meer goed op zijn plek zit of goed werkt. De binnenmuur is gewoon koud en oncomfortabel. Die troep eruit laten zuigen kost ook een vermogen als het al mogelijk is. Dak zou met flensdekens kunnen maar brengt eigen problemen met zich mee.

Maar dit wordt erg detaillistisch.
[...]

Dat heb ik ook niet gezegd, ik gaf alleen aan dat een eigen woning niet gegarandeerd rendement oplevert maar dat het ook gewoon geld kost. Je investering is in woongenot.
Vanzelfsprekend en zo kijk ik ook naar mijn woning. Maar van het geld kan ik ook beslissen om 3 jaar te stoppen met werken en te gaan reizen. (Nu geen behoefte aan maar het idee is duidelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

[...]

Dat is inderdaad mijn observatie en die viel anders uit dan ik dacht. Er zou een gat zijn maar zo groot had ik hem niet verwacht. En het is inderdaad mijn smaak maar daarom heb ik de kosten voor afwerking etc buiten beschouwing gelaten in de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
icecreamfarmer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:30:
Daar snij je een goed punt aan en daar zit ik ook over na te denken. Mijn gevel is echter in de jaren 90 al volgeblazen met steenwol. Echter kan ik met de warmtebeeldcamera zien dat dat gewoon niet meer goed op zijn plek zit of goed werkt. De binnenmuur is gewoon koud en oncomfortabel. Die troep eruit laten zuigen kost ook een vermogen als het al mogelijk is. Dak zou met flensdekens kunnen maar brengt eigen problemen met zich mee.

Maar dit wordt erg detaillistisch.
Laat je inderdaad goed informeren wat kan en wat het kost, ik had dat bij mij ook en die gaven aan dat het weinig toe zou voegen. Maar voor de rest details inderdaad maar er zijn best veel opties die je kan(laten) doen die 80/90% van het effect hebben voor een fractie van de kosten en rommel. En dat maakt de beslissing natuurlijk een heel stuk gemakkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:15
Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Maar de regio's die De Jonge noemt ("het gebied tussen Groningen en Assen (en eventueel verder Drenthe in richting Emmen), Twente, de regio Eindhoven, Zuid-Limburg en de Gelderse Stedendriehoek van Zutphen, Deventer en Apeldoorn. ") zijn toch helemaal geen krimpregio's? Alleen Zuid Limburg.

Overigens is die "gestoorde" Hugo de Jonge het eens met jou:
Het is overigens geen gegeven dat mensen daadwerkelijk in de door De Jonge bekeken regio’s willen gaan wonen. Dat gaat ’niet vanzelf’, erkent hij. Zo is er bijvoorbeeld betere infrastructuur nodig in de regio’s. En er moet ook werkgelegenheid in de buurt zijn, weet De Jonge. „Anders ben je nieuwe forensenstromen aan het organiseren."
En ook in de genoemde regio's (en ook in de niet-genoemde regio's) is er een woningtekort.

Je kan het 1 doen (bouwen in de Randstad) maar je hoeft het andere niet te laten toch? Overal moeten huizen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Kalentum schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Maar de regio's die De Jonge noemt ("het gebied tussen Groningen en Assen (en eventueel verder Drenthe in richting Emmen), Twente, de regio Eindhoven, Zuid-Limburg en de Gelderse Stedendriehoek van Zutphen, Deventer en Apeldoorn. ") zijn toch helemaal geen krimpregio's? Alleen Zuid Limburg.

[...]

En ook in de genoemde regio's (en ook in de niet-genoemde regio's) is er een woningtekort.

Je kan het 1 doen (bouwen in de Randstad) maar je hoeft het andere niet te laten toch? Overal moeten huizen komen.
Plus, je hoeft de oplossing niet perse eenzijdig (eerst werkgelegenheid, dan pas woningen bouwen) te bekijken. Bij een groeiend aantal mensen in een bepaalde regio die niet meer ver willen reizen én het huidig tekort aan personeel kan het steeds meer gaan lonen voor bedrijven om daar een extra vestiging te openen. Daarnaast zijn er steeds meer functies die op afstand werken, waardoor de relatie 'waar werk is = willen mensen wonen' afzwakt. Je zag dat effect in coronatijd.
N=1, maar ik ken buiten studenten om niemand die voor hun werk naar de andere kant van het land verhuisd is. En met de trend van tegenwoordig van om de zoveel jaar hoppen loont dat niet eens. Binding met de regio, familie/vrienden en voorzieningen in de omgeving spelen nog steeds een grote rol.

[ Voor 4% gewijzigd door geekeep op 18-10-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:44
Kalentum schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

[...]

Tussen Groningen en Assen is het prachtig wonen doorgaans. Is de dure kant voor mensen die in Groningen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

Plus, je hoeft de oplossing niet perse eenzijdig (eerst werkgelegenheid, dan pas woningen bouwen) te bekijken. Bij een groeiend aantal mensen in een bepaalde regio die niet meer ver willen reizen én het huidig tekort aan personeel kan het steeds meer gaan lonen voor bedrijven om daar een extra vestiging te openen. Daarnaast zijn er steeds meer functies die op afstand werken, waardoor de relatie 'waar werk is = willen mensen wonen' afzwakt. Je zag dat effect in coronatijd.
N=1, maar ik ken buiten studenten om niemand die voor hun werk naar de andere kant van het land verhuisd is. En met de trend van tegenwoordig van om de zoveel jaar hoppen loont dat niet eens. Binding met de regio, familie/vrienden en voorzieningen in de omgeving spelen nog steeds een grote rol.
Helaas werkt dat zo niet met bedrijven, die zitten op een locatie en het personeel komt wel naar hun toe.
Als bedrijven daadwerkelijk extra vestigingen zouden openen op andere locaties als daar veel personeel vandaan komt dan hadden ze dat al lang gedaan. Jobhoppen werkt ook prima in dezelfde regio, dus loont het om te verhuizen naar de randstad zodat je makkelijk elke 3 jaar bedrijfje kan wisselen voor meer salaris. Grote kans dat je nieuwe werkgever nog in hetzelfde pand zit als je vorige.

Door deels thuis kunnen werken heb je iets minder druk om in de randstad te wonen maar toch moeten veel mensen dan 1-2 dagen op kantoor zijn. Dus die reisafstand is er natuurlijk nog. En met rekeningrijden is in die regio gaan wonen ook gewoon een groot risico, je kan het huis nu nog betalen maar kan je dan over 4 jaar nog?
Als jij ineens 500 euro per maand extra kwijt bent aan forensen ( niemand weet wat de prijs per km gaat worden ) is dat toch een risico. Het huidige rekeningrijden kennen we daar zitten niet veel verrassingen in maar als daarbij nog een extra rekeningrijden komt met eigen extra kosten weet je niet wat je kwijt gaat zijn.

Overigens ken ik verschillende mensen die meer dan 80km verderop zijn gaan wonen voor werk. Ok feitelijk niet de andere kant van het land maar (regio)den bosch->(regio)den helder is goed genoeg voor de definitie toch.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-10-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:41

FreakNL

Well do ya punk?

geekeep schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

..
Als je in de randstad woont en werkt hoef je geen dag in de file te staan.

Dat is allemaal een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:15
geekeep schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

Ja eens, binnenlandse migratie stelt niet zoveel voor. Ik zie woningbouw in Drenthe dan ook meer als een oplossing voor het woningtekort in Drenthe. Maar het is geen oplossing voor woningtekorten in andere delen van het land.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Helaas werkt dat zo niet met bedrijven, die zitten op een locatie en het personeel komt wel naar hun toe.
Als bedrijven daadwerkelijk extra vestigingen zouden openen op andere locaties als daar veel personeel vandaan komt dan hadden ze dat al lang gedaan. Jobhoppen werkt ook prima in dezelfde regio, dus loont het om te verhuizen naar de randstad zodat je makkelijk elke 3 jaar bedrijfje kan wisselen voor meer salaris. Grote kans dat je nieuwe werkgever nog in hetzelfde pand zit als je vorige.

Door deels thuis kunnen werken heb je iets minder druk om in de randstad te wonen maar toch moeten veel mensen dan 1-2 dagen op kantoor zijn. Dus die reisafstand is er natuurlijk nog. En met rekeningrijden is in die regio gaan wonen ook gewoon een groot risico, je kan het huis nu nog betalen maar kan je dan over 4 jaar nog?
Als jij ineens 500 euro per maand extra kwijt bent aan forensen ( niemand weet wat de prijs per km gaat worden ) is dat toch een risico. Het huidige rekeningrijden kennen we daar zitten niet veel verrassingen in maar als daarbij nog een extra rekeningrijden komt met eigen extra kosten weet je niet wat je kwijt gaat zijn.

Overigens ken ik verschillende mensen die meer dan 80km verderop zijn gaan wonen voor werk. Ok feitelijk niet de andere kant van het land maar (regio)den bosch->(regio)den helder is goed genoeg voor de definitie toch.
1. bedrijven die zich bij universiteiten/scholen vestigen is juist een perfect voorbeeld dat ze zich schikken naar het aanbod en kennis in een bepaalde regio.
Vroegah in de tijd van fabrieken was dat misschien anders en werden zelfs woningen rondom fabrieken gebouwd. Tegenwoordig willen bedrijven vooral de lusten en niet de lasten, want die mag de maatschappij betalen. Gelukkig zien we nu bijv een ASML die wel weer nadenkt over huisvesting voor werknemers.
2. niemand gaat verhuizen voor die ene dag in de week dat ze naar kantoor gaan/moeten.
3. als een woning 200k extra kost in de randstad, is die 500 euro per maand aan reiskosten het waard t.o.v. de extra hypotheeklasten.
4. grote kans dat die kennissen zouden terugverhuizen als er werk te vinden is vlakbij hun hometown. De kans daarop groeit als de aantrekkelijkheid van die regio groeit (en dat kan o.a. met betaalbare woningen).
FreakNL schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:34:
[...]

Als je in de randstad woont en werkt hoef je geen dag in de file te staan.

Dat is allemaal een keuze.
We kunnen ook stoppen met werken en van een uitkering leven. Of je laten adopteren door rijke ouders. Of wellicht een basisinkomen invoeren. Dat is allemaal een keuze (wat een dooddoener overigens..)
De opkomst van BBB is een mooi voorbeeld van protest jegens het Den Haag beleid van afgelopen tijd. Ik zou echter adviseren om de winkansen te spreiden ipv doorgaan met wat we deden.

Overigens kunnen we hier wel blijven bakkeleien over investeren in de randstad, maar de suggesties van Hugo om te groeien elders waren vorig jaar ook al bekend.
https://www.nrc.nl/nieuws...tebuiten-gekeerd-a4137371
„We kunnen niet met zijn allen op een kluitje in de Randstad blijven wonen”, zegt minister De Jonge. „Omdat het te duur en te druk is, en we daar dan te veel ruimte opsouperen voor bijvoorbeeld de natuur, landbouw en economie.”

Ook klimaatverandering is een reden om meer buiten het laaggelegen westen te bouwen. „Het kan verstandig zijn” om „de ontwikkeling in zuidelijke, oostelijke en noordelijke delen van Nederland te vergroten (…) in gebieden die minder vatbaar zijn voor overstromingen”, staat droogjes in een Kamerbrief uit mei.

Verstrekkend is ook één zinnetje uit het coalitieakkoord: „Water en bodem worden sturend bij ruimtelijke planvorming.” Wat waar gebouwd mag worden, zal afhangen van bijvoorbeeld de lokale wateroverlast, bodemdaling, hittestress, verontreiniging en natuurschade.

[ Voor 15% gewijzigd door geekeep op 18-10-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

1. bedrijven die zich bij universiteiten/scholen vestigen is juist een perfect voorbeeld dat ze zich schikken naar het aanbod en kennis in een bepaalde regio.
Vroegah in de tijd van fabrieken was dat misschien anders en werden zelfs woningen rondom fabrieken gebouwd. Tegenwoordig willen bedrijven vooral de lusten en niet de lasten, want die mag de maatschappij betalen. Gelukkig zien we nu bijv een ASML die wel weer nadenkt over huisvesting voor werknemers.
ASML moet wel want al die expats moeten ergens wonen, en als dat niet gaat dan kunnen ze de mensen niet krijgen. Wat ze ook doen is maar voor 20km reiskostenvergoeding geven waardoor ze weer een nieuw probleem maken. Aangezien de regio natuurlijk een stuk groter is.

Ja bedrijven zitten graag bij universiteit in de buurt want handig met goedkope nieuwe krachten te krijgen. Maar als je kijkt staan er toch heel veel files dus die mensen wonen niet in de randstad maar werken er wel (de meeste files staan richting randstad ). Dus ergens zit er toch nog een mismatch tussen aanbod en vraag van werk.
2. niemand gaat verhuizen voor die ene dag in de week dat ze naar kantoor gaan/moeten.
3. als een woning 200k extra kost in de randstad, is die 500 euro per maand aan reiskosten het waard t.o.v. de extra hypotheeklasten.
Veel bedrijven vinden 2 dagen of 50% op kantoor een goed idee en eisen dat van hun medewerkers. ASML bijvoorbeeld eist van bepaalde functies gewoon 100% aanwezigheid ook bij ICT afdelingen die eerst remote konden.
Het gaat niet alleen om geld maar ook om tijd, 2-3uur per dag in de auto is niet grappig. Zeker als je een gezin aan het starten bent betekend dit effectief dat je je kinderen de hele week niet ziet. Als je dan ook nog eens 500euro per maand extra kwijt bent. En de woningen zijn niet altijd goedkoper maar soms zelfde prijs maar een stukje groter. 2 kinderen wil je niet in een studio opvoeden natuurlijk.
4. grote kans dat die kennissen zouden terugverhuizen als er werk te vinden is vlakbij hun hometown. De kans daarop groeit als de aantrekkelijkheid van die regio groeit (en dat kan o.a. met betaalbare woningen).
Geen idee, je bouwt na een tijdje een nieuw leven op. Als er werk in de regio zou zijn dan waren ze inderdaad niet verhuist. Nu ken ik voornamelijk mensen uit mijn regio ( overduidelijk niet randstad ) dus zo veel mensen ken ik niet die naar de randstad verhuist zijn voor werk.
We kunnen ook stoppen met werken en van een uitkering leven.
O yes please, zodra iemand in DH de fout maakt een redelijk basisinkomen te geven stop ik met werken. Werken is best leuk maar er gaat zo veel tijd in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:41

FreakNL

Well do ya punk?

geekeep schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

[...]

We kunnen ook stoppen met werken en van een uitkering leven. Of je laten adopteren door rijke ouders. Of wellicht een basisinkomen invoeren. Dat is allemaal een keuze (wat een dooddoener overigens..)
..

[...]
Zo bedoel ik hem niet.. Ik bedoel dat het je eigen keuze is dat je een baan zoekt waarvoor je de file moet gaan staan (als je in de Randstad woont)...

Als je in de Randstad woont en je hebt een KLEIN BEETJE skills dan kies je gewoon werk in de buurt... Of je doet dat niet maar dan moet je ook niet over files zeuren.

Ik werk bij een multinational op fietsafstand. Ga dat nooit meer anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
FreakNL schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:56:
[...]

Zo bedoel ik hem niet.. Ik bedoel dat het je eigen keuze is dat je een baan zoekt waarvoor je de file moet gaan staan (als je in de Randstad woont)...

Als je in de Randstad woont en je hebt een KLEIN BEETJE skills dan kies je gewoon werk in de buurt... Of je doet dat niet maar dan moet je ook niet over files zeuren.

Ik werk bij een multinational op fietsafstand. Ga dat nooit meer anders doen.
Als je in dezelfde stad werkt als woont hoef je niet in de file te staan. Zo groot zijn steden niet alles is op fiets afstand. 5-10km is goed te fietsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

En die bedrijven zitten dus óók in de genoemde regio's. Er is in Nederland niet alleen werk in de randstad. Er zijn ook een aantal andere regio's waar een hoop werk en ontwikkeling is. Alleen was de focus van de overheid de laatste decennia bewust gericht op het versterken van de 'koplopers'. Dat heeft er, niet verrassend, vooral toe geleid dat nóg meer mensen in die al overbezette en dure regio's moesten gaan werken en dat het leven daar nog veel duurder werd. Op de plekken waar al een groot tekort aan woningen was. Dus nog meer mensen die moeten forenzen naar de "topregio's". Nu komen ze eindelijk tot het inzicht dat het misschien ook een idee is om in de 'runner up'-regio's te investeren. Beter laat dan nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:16
Mwoah, als ik zo de ruimte rondom Groningen eens bekijk zou ik juist richting het oosten van de stad kijken voor woningbouw. Tot aan knooppunt Zuidbroek is het via de A7 20 minuten tot de stad Groningen, er zijn 3 (waren er 4, kunnen er weer 4 worden) stations allemaal rechtstreeks naar Groningen met 4x per uur een trein. Tijdens de aanleg van de A7 is er al rekening mee gehouden om deze 3 baans te maken iig tot aan Hoogezand. Bovendien komen de nieuwe industrie terreinen allemaal aan de oostkant van Groningen te liggen.
maak de huizen niet te duur en de mensen gaan er echt wel wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:41:
[...]
Investering (om maar heel expliciet te zijn: daar zit een risicoprofiel aan vast). Niet "spaarpot".

offtopic:
5% daling op mijn ETFs zou ik prima hebben gevonden over een periode vorig jaar
Vastgoed is behoorlijk liquide. Geeft geen frictie die voorkomt dat mensen weg gaan. Er zijn prima argumenten voor beperkte fiscale subsidies voor woningbezit – maar niet wat jij hier noemt imo :)

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 18-10-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Shadowhawk00 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:41:
[...]

Je haalt mijn stuk hier heerlijk uit zijn verband.
Het ging erom dat de huurprijs niet extreem was in vergelijking met de woningwaarde.

Maar als hij 4% rente moet betalen over de lening, en hij krijgt 4% als huur hoeveel geld houd de verhuurder dan over om de lening af te betalen?4
4% - 4% = 0 dus in dat voorbeeld zou de verhuurder niet eens geld genoeg hebben voor de hypotheek.

Met een gezonde huur is de huurprijs inderdaad financieringskosten + aflossing + onderhoud + winst.
En hoe veel dat is maakt niet uit, daar heeft de huurder niets mee te maken die betaald gewoon huur wat de verhuurder met dat geld doet is niet relevant. Dus de huurder betaald helemaal niets af.
Dat is een bijzonder raar voorbeeld, misschien dat ik er daarom op triggerde. Ik zal het laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alles gelezen : Maar ik zie toch wel de laatste jaren bedrijven..met name productie(geen tech of hi-tech) verhuizen naar idd krimpregio's(of dicht bij deze regio's) Omdat bedrijven daar gunstige voorwaarden krijgen tov randstad bedrijfsparken.
Beroepsmatig ga ik geen namen noemen. Dit zie je trwns niet enkel in NL gebeuren, is al door heel de EU aan de gang.

Kan zo maar zijn dat we het niet in de gaten hebben, maar is er nogwel sprake van krimpregio's?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:16
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:12:
Niet alles gelezen : Maar ik zie toch wel de laatste jaren bedrijven..met name productie(geen tech of hi-tech) verhuizen naar idd krimpregio's(of dicht bij deze regio's) Omdat bedrijven daar gunstige voorwaarden krijgen tov randstad bedrijfsparken.
Beroepsmatig ga ik geen namen noemen. Dit zie je trwns niet enkel in NL gebeuren, is al door heel de EU aan de gang.

Kan zo maar zijn dat we het niet in de gaten hebben, maar is er nogwel sprake van krimpregio's?
Dat is niet gek, mensen die bij zulke bedrijven werken hebben meestal een te laag salaris om een woning in de randstad te betrekken of de plekken waar zulke bedrijven zitten zijn de inwoners daar vaak hoog opgeleid en hoeven niet bij zulke bedrijven te werken. Een van de redenen dat Amsterdam een fors tekort heeft aan leraren is dat voor leraren Amsterdam veel te duur is en dat ze prima voor het zelfde salaris ook aan de slag kunnen in Heemskerk maar voor een lager bedrag een eengezinswoning kunnen kopen met partner of makkelijker een betaalbare huurwoning kunnen betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CrazyOne schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:21:
Mwoah, als ik zo de ruimte rondom Groningen eens bekijk zou ik juist richting het oosten van de stad kijken voor woningbouw.
Daar wordt ook al flink gebouwd. Dat is dus een gebied dat al is aangemerkt als gebied voor nieuwbouw. Dat kun je niet nóg eens meetellen als "nieuw" gebied voor het ontwikkelen van woningbouw.

(Je hebt daar bv. de wijk Meerstad, waar ongeveer 10.000 woningen gaan komen, waarvan er op dit moment zo'n 1500 zijn gebouwd.)

[ Voor 12% gewijzigd door Rubbergrover1 op 19-10-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spijkerhoofd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:08:
[...]

Dat is niet gek, mensen die bij zulke bedrijven werken hebben meestal een te laag salaris om een woning in de randstad te betrekken of de plekken waar zulke bedrijven zitten zijn de inwoners daar vaak hoog opgeleid en hoeven niet bij zulke bedrijven te werken. Een van de redenen dat Amsterdam een fors tekort heeft aan leraren is dat voor leraren Amsterdam veel te duur is en dat ze prima voor het zelfde salaris ook aan de slag kunnen in Heemskerk maar voor een lager bedrag een eengezinswoning kunnen kopen met partner of makkelijker een betaalbare huurwoning kunnen betrekken.
Dat mensen die bij zulke bedrijven werken meestal een te laag salaris hebben om in de randstad te wonen is jou gedachtegang. Stel je kan met 500K in een randstad rijtje zitten of je kan met die 500K voor 80Km uit de randstad een 2^1 kap hebben(iets verder mssh wel een vrijstaande) Het is maar net wat je functie is bij dat bedrijf en bijhorende salaris. 80Km is trwns ook peanuts als je 1x week op kantoor moet zijn. Meestal is er ook sprake van een lease-auto en maakt het aantal km's(ook toekomstige rekeningrijden), het tanken, geen bal uit.

Met de sterke verstedelijking, de Randstad gaat een aantal problemen gepaard. Zo is er relatief veel geluidshinder, luchtvervuiling en criminaliteit. (en het parkeren, postzegeltuintje,...)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:10:
[...]

Dat mensen die bij zulke bedrijven werken meestal een te laag salaris hebben om in de randstad te wonen is jou gedachtegang. Stel je kan met 500K in een randstad rijtje zitten of je kan met die 500K voor 80Km uit de randstad een 2^1 kap hebben(iets verder mssh wel een vrijstaande) Het is maar net wat je functie is bij dat bedrijf en bijhorende salaris. 80Km is trwns ook peanuts als je 1x week op kantoor moet zijn. Meestal is er ook sprake van een lease-auto en maakt het aantal km's(ook toekomstige rekeningrijden), het tanken, geen bal uit.
Het probleem is dat de afstand helemaal niets uitmaakt voor dagelijks of wekelijkse afstand maar de tijd die het je kost. 80km waarvan 10km file is langer in afstand dan 120km die je gewoon kan doorrijden.
Simpel voorbeeld, de afstand venlo->eindhoven is 1.5x zo lang als de afstand eindhoven->venlo. In de ochtend in de avond is het precies omgekeerd.
Utrecht -> Amsterdam is een stuk langer in de ochtend dan in de avond.

Geen idee hoe rekeningrijden straks verrekend gaat worden met leaseauto's grote kans dat die gewoon ook de gereden km's mogen aftikken als belasting.

[ Voor 9% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-10-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:40:

[...]

O yes please, zodra iemand in DH de fout maakt een redelijk basisinkomen te geven stop ik met werken. Werken is best leuk maar er gaat zo veel tijd in zitten.
Lijkt me heerlijk, stop ik erook gelijk mee ;-) Wikipedia: Politieke Partij voor Basisinkomen

22/11 grijp je kans Shadowhawk!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:13:
[...]

Het probleem is dat de afstand helemaal niets uitmaakt voor dagelijks of wekelijkse afstand maar de tijd die het je kost. 80km waarvan 10km file is langer in afstand dan 120km die je gewoon kan doorrijden.
Simpel voorbeeld, de afstand venlo->eindhoven is 1.5x zo lang als de afstand eindhoven->venlo. In de ochtend in de avond is het precies omgekeerd.
Utrecht -> Amsterdam is een stuk langer in de ochtend dan in de avond.

Geen idee hoe rekeningrijden straks verrekend gaat worden met leaseauto's grote kans dat die gewoon ook de gereden km's mogen aftikken als belasting.
Dat klopt, wij hebben flexible begintijden en kan al om 6uur op kantoor zijn, maar mag ook 9u30..dus diegenen die willen kunnen de dagelijkse files best grotendeels ontwijken.(ook dat rekeningrijden, weten niet hoe ze dat dan gaan doen met lease-auto's) Persoonlijk denk ik ook dat het merendeel wat richting randstad rijd in de spits een lease auto heeft. Want zijn toch de beter betaalde kantoorbanen die daar te vinden zijn.

Maar er staan ook in de randstad wel files om van de ene naar de andere kant te komen : Verhalen van bijna 1 uur om 20Km of 45min met openbaar vervoer onderweg te zijn is ook niet meer leuk en nèt iets te ver voor met de fiets( niet iedereen is zo sportief en al helemaal niet op regendagen of vriesperiodes)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Dat klopt, wij hebben flexible begintijden en kan al om 6uur op kantoor zijn, maar mag ook 9u30..dus diegenen die willen kunnen de dagelijkse files best grotendeels ontwijken.(ook dat rekeningrijden, weten niet hoe ze dat dan gaan doen met lease-auto's) Persoonlijk denk ik ook dat het merendeel wat richting randstad rijd in de spits een lease auto heeft. Want zijn toch de beter betaalde kantoorbanen die daar te vinden zijn.

Maar er staan ook in de randstad wel files om van de ene naar de andere kant te komen : Verhalen van bijna 1 uur om 20Km of 45min met openbaar vervoer onderweg te zijn is ook niet meer leuk en nèt iets te ver voor met de fiets( niet iedereen is zo sportief en al helemaal niet op regendagen of vriesperiodes)
Dat soort excessen heb je buiten de randstad ook. Meest extreme wat ik weet ( reguliere dienstverlening OV ) is 1.5uur voor 10km.

Flexibele begintijden zijn leuk maar natuurlijk niet voor iedereen mogelijk. Als jij kinderen hebt die je weg moet brengen dan kan je die niet half 6 droppen bij kdv. Ja je kan ze wel om half 6 voor de deur zetten maar ik denk toch dat er dan wat instanties met je willen praten.

Het enige wat we van het rekeningrijden weten is dat het bovenop de huidige vorm van rekeningrijden komt, een stuk meer administratie vergt en veel minder goed is dan wat we nu aan rekeningrijden hebben. O en een stuk duurder word per km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:52:
[...]

Dat soort excessen heb je buiten de randstad ook. Meest extreme wat ik weet ( reguliere dienstverlening OV ) is 1.5uur voor 10km.

Flexibele begintijden zijn leuk maar natuurlijk niet voor iedereen mogelijk. Als jij kinderen hebt die je weg moet brengen dan kan je die niet half 6 droppen bij kdv. Ja je kan ze wel om half 6 voor de deur zetten maar ik denk toch dat er dan wat instanties met je willen praten.

Het enige wat we van het rekeningrijden weten is dat het bovenop de huidige vorm van rekeningrijden komt, een stuk meer administratie vergt en veel minder goed is dan wat we nu aan rekeningrijden hebben. O en een stuk duurder word per km.
Ik zie het toch ook als een soort drukmiddel van de Overheid om het thuiswerken meer te promoten, want laten we eerlijk zijn: 70% vd kantoorbanen kan ook van thuis uit. En de niet-Randstedelijke hebben nou eenmaal meer plek in en rond huis om een tuinkantoor of extra kamer als werkplek in te richten. Win-Win.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:49
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

Ik zie het toch ook als een soort drukmiddel van de Overheid om het thuiswerken meer te promoten, want laten we eerlijk zijn: 70% vd kantoorbanen kan ook van thuis uit.
Dan ga je dan er volgens mij echt aan voorbij dat werken veel meer is dan inhoudelijk bezig zijn. Het is ook een sociale dagbesteding.

Ik kan prima me werk inhoudelijk vanuit thuis afhandelen. Maar als ik dat 5 dagen vanuit huis doe loop ik binnen de kortste keren bij de ggz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mania-92 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

Dan ga je dan er volgens mij echt aan voorbij dat werken veel meer is dan inhoudelijk bezig zijn. Het is ook een sociale dagbesteding.

Ik kan prima me werk inhoudelijk vanuit thuis afhandelen. Maar als ik dat 5 dagen vanuit huis doe loop ik binnen de kortste keren bij de ggz.
Ojee, uitzonderingen daargelaten(dan hoor jij mssh bij die 30%). Nog geen MS Teams ontdekt dan? Dat hele thuiswerk software pakket wordt alleen maar beter. (niet alleen MS Teams, is veel meer mogelijk)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2023 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:49
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:03:
[...]

Ojee, uitzonderingen daargelaten(dan hoor jij mssh bij die 30%). Nog geen MS Teams ontdekt dan? Dat hele thuiswerk software pakket wordt alleen maar beter. (niet alleen MS Teams, is veel meer mogelijk)
Wat is er sociaal aan ms teams? Werkt geweldig om inhoudelijk te overleggen, maar heb nog nooit via Teams een gesprek gehad over de kinderen of over politiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Hier ben ik het wel mee eens, natuurlijk zijn er functies waar je alles thuis kan doen maar er is ook nog het sociale aspect aan werken. En wat dacht je van andere sociale functies waarvoor je een auto nodig hebt? hobbies/vrienden. We hebben wel gezien wat corona heeft gedaan met de mentale gezondheid van mensen.

KM heffing is gewoon een gedrocht, hopelijk is het na de volgende verkiezingen afgelopen met die onzin, maar dat zal wel niet want is een ideale manier om extra inkomstenbelasting te heffen. Mensen moeten toch naar hun werk dus het is gewoon feitelijk een extra inkomstenbelasting.
Mania-92 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:10:

Wat is er sociaal aan ms teams? Werkt geweldig om inhoudelijk te overleggen, maar heb nog nooit via Teams een gesprek gehad over de kinderen of over politiek.
Het werkt sub-optimaal voor inhoudenlijk overleggen maar als je echt wilt brainstormen of overleggen is met een groepje bij een whiteboard staan toch een stuk beter. Het is dan wel weer handiger voor vergaderingen kan je tegelijk tweakers lezen terwijl je in een vergadering zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-10-2023 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mania-92 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

Dat is ntrl weer een heel andere discussie : Maar je kan ook perfect met collega's eens in teams over niet- zakelijke, maar sociale dingetjes hebben. Altijd dat pure zakelijke gelul, zijn "wij" al ff vanaf hoor...hey hallo. Dat doe je ook niet de hele dag door op kantoor. Denk dat je dat beter met vrienden of familie bespreekt, als het zo raar is om daar in een Teams-sessie over te beginnen of als anderen het niet durven of doen. Het sociale is idd ook belangrijk en kan mssh nogwel intenser via Teams : Praat wat makkelijker als in face-2-face-groep(als je thuis zit, heb je meer lef om bepaalde situaties of mengen in een discussie, wat je anders mssh niet zou doen als je tussen de collega's zou staan en nog de leidinggevende erbij ntrl) ...toch?

Wijkt fors af hier : Maar ik zie voor 70% nu eenmaal het individu(de werknemer) zich beter kan focussen op taken en merk daar ruimere flexibiliteit op naar de werkgever toe. De beloning van het thuiswerken is dat de werknemer ook niet dat woon/werkverkeer in eigen tijd hoeft te doen. Kijk als we uiteindelijk naar zo een constructie kunnen. Los je veel toekomstige problemen op zoals mobiliteit en huisvesting. Technologie hou je niet meer tegen : Straks werk je mssh wel als Nederlander vanuit je huis in Spanje, voor een bedrijf uit de VS(waar je 1 keer in de 3 maand naartoe gaat)

Niet enkel de woningen zijn duurder : Alles wat met mobiliteit te maken heeft ook. Vandaar denk ik dat het een goede beslissing is om het lef te hebben en een woning te kopen die in je budget past. Kan ook zomaar ver van de randstad, maar ontwikkel en investeer in je eigen kennis...dan kan je (bijna)daar gaan wonen waar je wil en met een beperkte, ondermaatse hypotheek gezien je inkomen : Wie doet je wat?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dat geldt lang niet voor iedereen. Ik vind het juist wel fijn dat sinds corona het werkende leven niet meer volledig is ingericht op de groep mensen die ervan houd om tijdens het werk over de kinderen of de politiek te kletsen.

(Overigens kan dat ook prima via Teams, alleen niet je dat dan ook wel willen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Hoewel OT, het is toch een groot verschil of je via teams praat of gewoon in dezelfde ruimte. Je gaat toch ook niet met vrienden een teams meeting maken met een biertje erbij ipv naar de kroeg gaan?

Hoewel het natuurlijk ook wel erg aan de aard van het werk ligt en je thuis situatie woon je alleen of woon je met een gezin maakt natuurlijk heel veel uit hoeveel extra sociale contacten je nodig hebt.

Maar veel werkgevers willen toch graag dat mensen 1a2 dagen op kantoor zitten, niet allemaal maar veel wel. Dus als je dan 2x per week 3-4 uur in de file zit dan breekt dat na een paar maanden wel op. Je gaat ook gewoon sociale dingen moeten missen, sport/hobbies die ineens lastiger te plannen zijn.

Een echte oplossing voor spreiden van woningen is het spreiden van werk. Dat kan de overheid stimuleren door hogere prijzen kantoorpanden in drukke gebieden of door grote overheids bedrijven te verplaatsen naar gebieden waar minder werk is. Overigens ben je er niet met alleen spreiden van werk, je wilt eigenlijk ook dat het soort werk spreid zodat je niet op 1 locatie alle IT hebt zitten, de andere kant van het land bankzaken en weer ergens anders DC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:53:
Overigens ben je er niet met alleen spreiden van werk, je wilt eigenlijk ook dat het soort werk spreid zodat je niet op 1 locatie alle IT hebt zitten, de andere kant van het land bankzaken en weer ergens anders DC's.
Planned economies hebben het ZO goed gedaan in het verleden!

:') :') :') :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Masvic schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Planned economies hebben het ZO goed gedaan in het verleden!

:') :') :') :')
Dit heeft niets met planned economies te maken. Je wilt zorgen dat er verschillende soorten werk verspreid zijn door het land zodat je niet enclaves krijgt met alleen ICTers of met alleen Leraren. Een gezonde samenleving heeft verschillende diensten en services nodig in een bepaald gebied.
We zien nu al dat in bepaalde gebieden er tekort is aan zorg en onderwijs personeel, dus zorgen dat je een mix krijgt van verschillende beroepen in een bepaald gebied is al een casus voor.

Overigens zijn er ook gebieden waar leraren en zorgpersoneel een ander beroep kiest omdat ze geen werk kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:44
https://www.ad.nl/binnenl...mijn-deur-dicht~a54f3a69/

Mocht ik ooit een respectabele leeftijd krijgen....echt niet dat ik naar een seniorenflat ga. Dit soort verhalen hoor je overal.
Ook pestgedrag en privacy schending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
kx22 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:30:

Mocht ik ooit een respectabele leeftijd krijgen....echt niet dat ik naar een seniorenflat ga. Dit soort verhalen hoor je overal.
Als ik de discussie goed heb begrepen over hoe jongeren er in staan dat iedereen hun huis uit moeten dan zou dat behoorlijk asociaal zijn van je ;)
gr. een mede aso in spé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
El Capitan schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:38:
[...]

Als ik de discussie goed heb begrepen over hoe jongeren er in staan dat iedereen hun huis uit moeten dan zou dat behoorlijk asociaal zijn van je ;)
gr. een mede aso in spé
Jongeren moeten niet zeuren, die kunnen best minder veeleisend zijn aan woningen.
Bovendien willen de jongeren die oude label C woningen toch niet hebben. Daar moet veel te veel aan verbouwd worden die willen allemaal label A villas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:44
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Jongeren moeten niet zeuren, die kunnen best minder veeleisend zijn aan woningen.
Bovendien willen de jongeren die oude label C woningen toch niet hebben. Daar moet veel te veel aan verbouwd worden die willen allemaal label A villas.
Gewoon Tiny houses bouwen en het een A Label villa noemen 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:32
Kan deze circle jerk in een ander topic gehouden worden? Misschien in De Woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:14:
Straks werk je mssh wel als Nederlander vanuit je huis in Spanje, voor een bedrijf uit de VS(waar je 1 keer in de 3 maand naartoe gaat)
Precies, groter denken. Beter vind ik dan afwachten en klagen (op forums). Was vroeger heel normaal om naar Amerika, Canada, Australie, enz. te vertrekken. Ik heb hiervan nog (achter) familie daar.

Ook voor de ouderen natuurlijk een optie. Velen doen dat al s'winters. Goedkoper wonen ook in Spanje.

Dan hier minder woningen nodig. Meer spreiding van stikstof en minder (zware) warmtepompen, isolatie, etc. nodig.

Een andere taal is met handige apps tegenwoordig ook geen belemmering meer. Op vakanties lukt het ook en uiteindelijk leer je je weg wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Durant schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:27:
[...]

Precies, groter denken. Beter vind ik dan afwachten en klagen (op forums). Was vroeger heel normaal om naar Amerika, Canada, Australie, enz. te vertrekken. Ik heb hiervan nog (achter) familie daar.

Ook voor de ouderen natuurlijk een optie. Velen doen dat al s'winters. Goedkoper wonen ook in Spanje.

Dan hier minder woningen nodig. Meer spreiding van stikstof en minder (zware) warmtepompen, isolatie, etc. nodig.

Een andere taal is met handige apps tegenwoordig ook geen belemmering meer. Op vakanties lukt het ook en uiteindelijk leer je je weg wel.
Kijk : Als de barrière niet te fors is om bv Spaanse taal machtig te maken(uitdaging ntrl), of toch dat je de basis hebt. is zoiets een fijne optie om er hier tussenuit te knijpen. Mssh nog een klein appartementje aanhouden en voor de rest : Sky is the limit *O* Die vertaal-apps zijn er al ff, je kan gewoon met je telefoon een menu-kaart(of weet ik wat voor tekst)scannen en zie je meteen de vertaling.
Persoonlijk zou ik dan wel van mezelf EISEN dat ik minimaal de basis(in dit vb Spanje) al heb. Even de verkiezingen + uitslag + coalitie voor de volgende regering afwachten en daar denk ik dan wel mijn volgende stappen op te nemen. Anticipeer ik wel weer op.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
kx22 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:30:

"Dit soort verhalen", maar ik kan alleen de titel lezen in de adresbalk...

Als het achter een paywall zit, geef dan op zn minst een samenvatting.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 21-10-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

Kijk : Als de barrière niet te fors is om bv Spaanse taal machtig te maken(uitdaging ntrl), of toch dat je de basis hebt. is zoiets een fijne optie om er hier tussenuit te knijpen. Mssh nog een klein appartementje aanhouden en voor de rest : Sky is the limit *O* Die vertaal-apps zijn er al ff, je kan gewoon met je telefoon een menu-kaart(of weet ik wat voor tekst)scannen en zie je meteen de vertaling.
Persoonlijk zou ik dan wel van mezelf EISEN dat ik minimaal de basis(in dit vb Spanje) al heb. Even de verkiezingen + uitslag + coalitie voor de volgende regering afwachten en daar denk ik dan wel mijn volgende stappen op te nemen. Anticipeer ik wel weer op.
Dt gt sws lstg wrdn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

y i k (Yes i know)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is de discussie al uitgebreid gevoerd over het gebeuren inkomsten belasting betalen. Nou lijkt het mssh een raar idee : Maar waarom niet werken belonen en als je als single werkt een "gecompenseerd" tarief hanteren zoals andere die op allerlei vlakken belastingaftrek/subsidie en toeslagen krijgen?

Demotiveert enorm om als single (en er zijn d'r steeds meer), nog full-time te werken. Wat ze m.i. beste zouden doen om dan ergens een evenwicht te zoeken : De Single heeft niet zoveel over na belasting betalen , de single hoeft ook niet zo zwaar belast te worden = De single moet gewoon ook makkelijk aan een hypotheek kunnen komen , zijn netto(tav bruto-inkomen) moet gewoon hoger liggen, waardoor meer hypotheek mogelijk.

De afweging wordt gewoon niet gemaakt :
-Single volle pot belasting
-Koppel met 2x part-time baan weinig belasting

...en we hebben best wat single's op dit moment in het land en ziet er naar uit dat het zo wel een tijd gaat blijven.

Nog korter door de bocht : De single zonder kinderen wordt gewoon maximaal gepluimd door de IB. heeft verder ook 0.0 belastingvoordeel, kan zodoende niet aan een woning komen....slechte ontwikkeling. Erg triest

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2023 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-09 16:02

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:11:

...en we hebben best wat single's op dit moment in het land en ziet er naar uit dat het zo wel een tijd gaat blijven.
Waarom zoveel single's? Op elk potje past een deksel.

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
F.Baarda schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:49:
[...]
Niet elk potje wil een deksel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

stin00 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

Niet elk potje wil een deksel
Ah oke. Misschien moeten de potjes en de deksels niet zoveel willen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F.Baarda schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

Allebeide gelijk(ook @stin00 , maar moet een vrije keuze blijven : Vandaar mijn geklaag, waarom toch die single zo zwaar belasten?

Nou kan je om de max hypotheek botweg zeggen bruto-jaarinkomen = bruto-jaarinkomen. Maar als de single nou eens minder belast zou worden qua IB, ziet het netto plaatje er wrch anders uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2023 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:56:
[...]

Allebeide gelijk(ook @stin00 , maar moet een vrije keuze blijven : Vandaar mijn geklaag, waarom toch die single zo zwaar belasten?
ook duo's worden zwaar belast maar hebben het veelal het voordeel van twee inkomens.

Huize Baarda wordt bestempelt als DINKS https://www.nsmbl.nl/dink-relatie-trend-koppel/
Op dit moment huren wij nog en door ons inkomen hebben wij nergens recht op. Dus ook zwaar belast....
Volgende maand betrekken wij een koopwoning. Kunnen wij eindelijk ook mee eten uit de ruif der belastingvoordelen. Denk aan hypotheekrente aftrek (voor de time beeing) salderingsregeling zonnepanelen (voor de time beeing). Als die voordeeltjes eraf zijn gaan wij wederom de volle mep betalen. In jou termen: zwaar belasten...

Dus nee, singels hebben het per definitie niet zwaarder. Net wat ik zei: misschien moeten ze niet zoveel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F.Baarda schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:11:
[...]

ook duo's worden zwaar belast maar hebben het veelal het voordeel van twee inkomens.

Huize Baarda wordt bestempelt als DINKS https://www.nsmbl.nl/dink-relatie-trend-koppel/
Op dit moment huren wij nog en door ons inkomen hebben wij nergens recht op. Dus ook zwaar belast....
Volgende maand betrekken wij een koopwoning. Kunnen wij eindelijk ook mee eten uit de ruif der belastingvoordelen. Denk aan hypotheekrente aftrek (voor de time beeing) salderingsregeling zonnepanelen (voor de time beeing). Als die voordeeltjes eraf zijn gaan wij wederom de volle mep betalen. In jou termen: zwaar belasten...

Dus nee, singels hebben het per definitie niet zwaarder. Net wat ik zei: misschien moeten ze niet zoveel willen.
Wordt je idd helemaal voluit gepluimd. Beide een full-time baan?

Als je de koop rond hebt, zou ik beiden adviseren om part-time te gaan werken : Je kan samen ook helemaal scheel's, volle pond IB betalen, vindt de overheid helemaal prima.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2023 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Klopt...

Ik snap een singel echt wel. Met een salaris de woningmarkt op is haast ondoenlijk tenzij je concessies wilt doen in lokatie of type woning. Maar goed, wij betrekken een zeer leuke twee jaar oude vrijstaande woning in Friesland (heb ik elders al eens eerder gepost). Dit komt met nog geen anderhalf modaal salaris over twee personen je ook niet aanwaaien. Daar is jaren van spaarzaam gedrag aan voorafgegaan. Een kwart van de koopsom komt uit eigen zak plus het maximale te lenen bedrag.
Wij hebben voor de rest ook nergens recht op want teveel inkomsten (voor wat heden ten dage teveel is met de inflatie...)
Omdat wij genoegen met minder nemen (geen stedentripjes, festivals, meerdere vakantie's, private lease, laatste telefoon en noem de cliche's allemaal maar op..) geeft dat financiele ruimte. Misschien dat wij iets ouder zijn dan de gemiddelde single, want ik proef her en der dat dat soort dingen bij de jongere generatie wel belangrijk is....

Zoals ooit een werkgever van mij zei: én én bestaat niet.

Dus ik blijf bij mijn punt: misschien moet een single niet zoveel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F.Baarda schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:28:
Klopt...

Ik snap een singel echt wel. Met een salaris de woningmarkt op is haast ondoenlijk tenzij je concessies wilt doen in lokatie of type woning. Maar goed, wij betrekken een zeer leuke twee jaar oude vrijstaande woning in Friesland (heb ik elders al eens eerder gepost). Dit komt met nog geen anderhalf modaal salaris over twee personen je ook niet aanwaaien. Daar is jaren van spaarzaam gedrag aan voorafgegaan. Een kwart van de koopsom komt uit eigen zak plus het maximale te lenen bedrag.
Wij hebben voor de rest ook nergens recht op want teveel inkomsten (voor wat heden ten dage teveel is met de inflatie...)
Omdat wij genoegen met minder nemen (geen stedentripjes, festivals, meerdere vakantie's, private lease, laatste telefoon en noem de cliche's allemaal maar op..) geeft dat financiele ruimte. Misschien dat wij iets ouder zijn dan de gemiddelde single, want ik proef her en der dat dat soort dingen bij de jongere generatie wel belangrijk is....

Dat is zowiezo heel knap dat jullie het zo doen en wens ook veel geluk toe in de aangekochte woning. Mij gaat het vooral over het feit dat je als single belachelijk veel IB betaald. Jullie woonden(huurden)al samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:40:
[...]

Dat is zowiezo heel knap dat jullie het zo doen en wens ook veel geluk toe in de aangekochte woning. Mij gaat het vooral over het feit dat je als single belachelijk veel IB betaald. Jullie woonden(huurden)al samen.
Bedankt!

Wij betalen ook max ib als stel... dus in dat opzicht geen verschil. Wij betalen als huishouden zelfs meer totaal gezien... :)
Wel een voordeel van een huishouden met twee personen is dat je bepaalde kosten kunt delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F.Baarda schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:47:
[...]

Bedankt!

Wij betalen ook max ib als stel... dus in dat opzicht geen verschil. Wij betalen als huishouden zelfs meer totaal gezien... :)
Wel een voordeel van een huishouden met twee personen is dat je bepaalde kosten kunt delen.
Tja, ik ben iig nadat ik de hypotheek rond had, part-time gaan werken want was het behoorlijk beu om als single dusdanig gepluimd te worden en heb nu dus paar honderdjes in de maand minder. Maar vind het prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:53:
[...]

Tja, ik ben iig nadat ik de hypotheek rond had, part-time gaan werken want was het behoorlijk beu om als single dusdanig gepluimd te worden en heb nu dus paar honderdjes in de maand minder. Maar vind het prima zo.
Bij ons geen probleem, wij zien dat onze overheid hele goede dingen doet met het belastinggeld. Wij dragen met liefde de volle pond IB af zodat wij ook ons steentje bijdragen...

/sarcasme modus off... >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F.Baarda schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:58:
[...]

Bij ons geen probleem, wij zien dat onze overheid hele goede dingen doet met het belastinggeld. Wij dragen met liefde de volle pond IB af zodat wij ook ons steentje bijdragen...

/sarcasme modus off... >:) >:) >:)
_/-\o_

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-10 12:50
F.Baarda schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:28:
Klopt...

Ik wil allereerst oprecht je van harte feliciteren met de aankoop van de woning.

“Misschien moet een single niet zo veel willen”. Vind ik te kort door de bocht. Ik zie dat uit eigen ervaring, in mijn omgeving maar ook op media.

Ik en mijn partner zijn nadat we afgestudeerd zijn ver boven modaal gaan verdienen. In de tijd dat we studeerden bleven we inwonen bij onze ouders en hebben we dagelijks 3 uur met studentenov reistijd gehad om geen kosten voor een kamer te maken. Erg pittig maar wel goedkoop. Ook na de studie hebben we 4 jaar lang bij onze ouders gewoond. We ginger amper naar restaurants of op vakantie. We leefde al die jaren zuinig (minder dan €200 per maand aan uitgaven), de rest ging naar sparen.

Je zou verwachten nou dan vind je een woning met gemak maar met een kinderwens wil je niet een klein appartement. In een grote stad waar we al ruim 25 jaar sinds geboorte woonden konden we niks bemachtigen. Ik wil niet zielig doen of ondankbaar zijn (inmiddels hebben we een woning buiten die stad) maar ik kan je wel vertellen dat vaak de reden dat een single niet een woning kan kopen niet is vanwege te veel eisen maar omdat de woningmarkt stuk is. Daar zijn al zo veel onderzoeken naar gedaan. Als het ons na al die jaren zuinig leven niet lukte wie lukt het dan wel als single?

Natuurlijk snap ik jouw perspectief dat singles moeten realiseren dat er (net zoals ik dat met mijn partner gedaan heb) concessies gemaakt moeten worden en dat veel niet meer anno 2023 makkelijk kan. Dat wil echter niet zeggen dat de huidige situatie normaal is of dat we dat zomaar moeten accepteren. We kunnen daar als maatschappij iets aan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

F.Baarda schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:47:
[...]

Bedankt!

Wij betalen ook max ib als stel...
Ook jullie betalen minder in de laagste schijf ;).

Beide partners hebben recht op <36,93% tot 73.031 , terwijl een single 1x recht heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2023 04:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

BlauweLucht schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:44:
[...]

Ik wil allereerst oprecht je van harte feliciteren met de aankoop van de woning.

“Misschien moet een single niet zo veel willen”. Vind ik te kort door de bocht. Ik zie dat uit eigen ervaring, in mijn omgeving maar ook op media.

Ik en mijn partner zijn nadat we afgestudeerd zijn ver boven modaal gaan verdienen. In de tijd dat we studeerden bleven we inwonen bij onze ouders en hebben we dagelijks 3 uur met studentenov reistijd gehad om geen kosten voor een kamer te maken. Erg pittig maar wel goedkoop. Ook na de studie hebben we 4 jaar lang bij onze ouders gewoond. We ginger amper naar restaurants of op vakantie. We leefde al die jaren zuinig (minder dan €200 per maand aan uitgaven), de rest ging naar sparen.

Je zou verwachten nou dan vind je een woning met gemak maar met een kinderwens wil je niet een klein appartement. In een grote stad waar we al ruim 25 jaar sinds geboorte woonden konden we niks bemachtigen. Ik wil niet zielig doen of ondankbaar zijn (inmiddels hebben we een woning buiten die stad) maar ik kan je wel vertellen dat vaak de reden dat een single niet een woning kan kopen niet is vanwege te veel eisen maar omdat de woningmarkt stuk is. Daar zijn al zo veel onderzoeken naar gedaan. Als het ons na al die jaren zuinig leven niet lukte wie lukt het dan wel als single?

Natuurlijk snap ik jouw perspectief dat singles moeten realiseren dat er (net zoals ik dat met mijn partner gedaan heb) concessies gemaakt moeten worden en dat veel niet meer anno 2023 makkelijk kan. Dat wil echter niet zeggen dat de huidige situatie normaal is of dat we dat zomaar moeten accepteren. We kunnen daar als maatschappij iets aan doen.
Bedankt!
Met wat je zegt heb je natuurlijk een punt. De huizenmarkt is kapot. Dat neemt niet weg zoals ik al zei dat je met concessies doen best wel een kans kan maken. Mits je niet te veel (andere) eisen hebt. Ik zat net te kijken op funda wat je voor ca 150k kunt kopen. Dat moet met een beetje salaris (ca 35k bruto) best lukken toch?
Maar ja, het aanbod is niet groot. Volgens funda 636 stuks op dit moment...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik zie in Utrecht dat er echt heel veel ex-huur/AirbnB op de markt wordt gegooid. Als je dit als starter koopt dan heb je lijkt me best veel verbouwkosten om meerdere studio's weer samen te voegen tot een normaal appartement.

Maar wat ik nú toch weer zie: https://www.funda.nl/koop...07-hj-schimmelplein-35-6/
Kleine gemeubileerde hokjes te koop als 'collectief eigendom' maar geen woonvereniging. En dan een AI gegenereerde tekst én video (!) met allerlei onzin over duurzaamheid, smart oplossingen en geneuzel over een gemeenschap samen opbouwen. Misschien heb je dit in Amsterdam meer, maar dit is de eerste keer dat ik dit in Utrecht zie.

De kosten van deze studios:
14,1 m2: €175.000,- kosten koper
12,6 m2 €165.000,- kosten koper
14 m2 €175000,- kosten koper
16,9 m2 €195.000,- kosten koper
11,6 m2 (vloeroppervlakte 15,2 m2) €145.000,- kosten koper
11,1 m2 (vloeroppervlakte 15,5 m2) €145.000,- kosten koper

Totaal een miljoen voor een huis dat normaal rond de 500-600k doet.

Wat verschrikkelijk dat de huizenmarkt dus zo verziekt is dat je hiermee moet starten op de woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:59
Dat wil echter niet zeggen dat de huidige situatie normaal is of dat we dat zomaar moeten accepteren. We kunnen daar als maatschappij iets aan doen.
De huidige rentestand is historisch gezien juist 'normaal', schaarse gaat niet zomaar weg en nieuwbouw is door arbeid, materiaal, grond en andere kosten onverkoopbaar geworden.

De enige manier om huizenprijzen fors laten dalen is massaal eenvoudiger bouwen (lastig: stikstof, nimby, regelgeving, gasloos, etc.) en tegelijkertijd de vraag in te dammen (lastig: vrij verkeer in EU, statushouders, etc.)

Hoe kunnen we hier als maatschappij redelijkerwijs iets aan doen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
hoevenpe schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:41:
[...]

De huidige rentestand is historisch gezien juist 'normaal', schaarse gaat niet zomaar weg en nieuwbouw is door arbeid, materiaal, grond en andere kosten onverkoopbaar geworden.

De enige manier om huizenprijzen fors laten dalen is massaal eenvoudiger bouwen (lastig: stikstof, nimby, regelgeving, gasloos, etc.) en tegelijkertijd de vraag in te dammen (lastig: vrij verkeer in EU, statushouders, etc.)

Vergeet vanaf 1 januari de nieuwe regels omtrent nieuwbouw niet: WKB
Veel extra kosten en administratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00

Het ligt niet eraan dat de markt verziekt is maar dat er op gewilde locaties veel te weinig woningen voorhanden zijn. Er is in totaal al een woningtekort maar zeker zoals jij aangeeft in grotere steden is er een tekort. Nu heb je singles en stellen die in dezelfde vijver van woningen vissen. Vraag is groot, aanbod is klein dus de mensen met het meeste geld krijgen de huizen. En dat zijn dus bijna altijd de stelletjes.

De enige manier om dat echt tegen te gaan is om terug te gaan naar een situatie dat van een stel maar 1 persoon werkt. Beetje zoals vroeger dat de vrouw thuis bleef voor de kinderen en de man werkte. In elke andere variant zijn stelletjes altijd in het voordeel omdat ze gewoon 2x een inkomen hebben dus veel meer geld. Wat je zou kunnen doen is dat je stelletjes als 2 singles behandeld voor de IB dus je mag niet schuiven met inkomsten. Maar dat word lastige als er een groot verschil in inkomen tussen die 2 zit.

Aan de ene kant moeten mensen met een minder budget ( of het nu singles zijn of stelletjes met een lager salaris ) ook gewoon accepteren dat ze met minder genoegen moeten nemen dan mensen die een hoger budget hebben. Aan de andere kant moeten we ook zorgen dat er voor mensen met minder budget voldoende woningen zijn.

Wel moeten we gaan stoppen met de schuld naar mensen schuiven die toevallig meer geluk / eerder waren. Mensen die een huis hebben kunnen er vaak niets aan doen dat er te weinig huizen zijn. En we kunnen er allemaal niets aan doen dat de salarissen de inflatie niet volgen terwijl de huizenprijzen dat gemiddeld wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:32
Alic3 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:39:
Ik zie in Utrecht dat er echt heel veel ex-huur/AirbnB op de markt wordt gegooid. Als je dit als starter koopt dan heb je lijkt me best veel verbouwkosten om meerdere studio's weer samen te voegen tot een normaal appartement.

Maar wat ik nú toch weer zie: https://www.funda.nl/koop...07-hj-schimmelplein-35-6/
Kleine gemeubileerde hokjes te koop als 'collectief eigendom' maar geen woonvereniging. En dan een AI gegenereerde tekst én video (!) met allerlei onzin over duurzaamheid, smart oplossingen en geneuzel over een gemeenschap samen opbouwen. Misschien heb je dit in Amsterdam meer, maar dit is de eerste keer dat ik dit in Utrecht zie.

Totaal een miljoen voor een huis dat normaal rond de 500-600k doet.

Wat verschrikkelijk dat de huizenmarkt dus zo verziekt is dat je hiermee moet starten op de woningmarkt.
Dat waren vroeger studentenwoningen volgens mij. Papa en mama kopen dan een woning voor kind met de overwaarde van hun eigen woning en verkopen dan weer de woning zodra kind uitgestudeerd is.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
donald_dick schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Dat waren vroeger studentenwoningen volgens mij. Papa en mama kopen dan een woning voor kind met de overwaarde van hun eigen woning en verkopen dan weer de woning zodra kind uitgestudeerd is.
Als je de beschrijving leest dan zijn het eigenlijk nog studentenwoningen. Alleen huur je deze niet maar koop je ze. En voor een starter best te betalen maar of je het moet willen. Aan de andere kant je betaald een stuk minder dan dat je aan huur zou betalen je woont wel redelijk in het centrum van utrecht.
Voor een starter die net afgestudeerd is en in utrecht werkt zou het wel een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Shadowhawk00 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:31:
Voor een starter die net afgestudeerd is en in utrecht werkt zou het wel een oplossing kunnen zijn.
Voor 175k niet eens je eigen plee?

Snap dat je als starter compromissen moet maken maar dat lijkt me een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Alic3 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:39:
Sociale huur was ooit bedacht om een soort minimum levensstandaard te creeren, en enorme uitbuiting te voorkomen. Ondertussen is sociale huur onbereikbaar (als Nederlander), en is de koopmarkt dusdanig uitgemolken dat iemand bovenstaande blijkbaar een goed idee vind.

Sinds we een minister van wonen hebben is het woningtekort toegenomen van 300k naar 400k. Goed bezig in Den Haag!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
RemcoDelft schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:55:
Sinds we een minister van wonen hebben is het woningtekort toegenomen van 300k naar 400k. Goed bezig in Den Haag!
Begin 2021: 17,41 miljoen inwoners
Vandaag: 17,93 miljoen inwoners

Dat is ruim een half miljoen mensen erbij, daar is niet tegenop te bouwen. Hugo de Jonge is incapabel maar daar kan hij weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RemcoDelft schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Sociale huur was ooit bedacht om een soort minimum levensstandaard te creeren, en enorme uitbuiting te voorkomen. Ondertussen is sociale huur onbereikbaar (als Nederlander), en is de koopmarkt dusdanig uitgemolken dat iemand bovenstaande blijkbaar een goed idee vind.

Positief is in elk geval wel dat op deze manier 6 mensen aan woonruimte komen. Waarbij je met een modaal inkomen een heel eind komt. Als het als eengezinswoning verkocht zou worden, dan zou er slechts een stel of een stel met kinderen wonen en had je bijna drie keer modaal nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19
hoevenpe schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:41:
[...]

De regie weer naar ons toe trekken.

Bijna alle zaken die je noemt (stikstof, nimby, regelgeving, gasloos, vrij verkeer) zijn keuzes. Keuzes met consequenties.

Wil daarmee niet zeggen dat we alles maar moeten laten versloffen, maar wat er nu gebeurt is niet het gevolg van een natuurramp of zoiets. Iets dat Den Haag ons wel graag wil doen geloven. In hun papieren en ambtelijke werkelijkheid zal het inderdaad ook wel voelen als een natuurramp, een ambtelijke natuurramp. Maar dat is het niet.

Door te draaien aan wel degelijk beschikbare knoppen kunnen we best uit deze crisis komen. Er zullen alleen andere keuzes moeten worden gemaakt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:21:
De regie weer naar ons toe trekken.

Bijna alle zaken die je noemt (stikstof, nimby, regelgeving, gasloos, vrij verkeer) zijn keuzes. Keuzes met consequenties.
Gasloos staat niet ter discussie, vrij verkeer en stikstof is EU regelgeving, migratie indammen praktisch onmogelijk, etc.

Zelfs als ze het zouden willen is het imo geen keuze meer. Voor je het weet gaat iemand naar de rechter en ligt nieuwbouw weer stil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
hoevenpe schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

Begin 2021: 17,41 miljoen inwoners
Vandaag: 17,93 miljoen inwoners

Dat is ruim een half miljoen mensen erbij, daar is niet tegenop te bouwen. Hugo de Jonge is incapabel maar daar kan hij weinig aan doen.
Ik zei "Den Haag", niet alleen Hugo. Dit is de prijs van VVD die koste wat kost in het kabinet wou blijven, zelfs met D66 er bij. Onbeperkte immigratie in een land met tekort aan alles maakt de tekorten nou eenmaal veel groter.

De nieuwbouw is ondertussen ingestort, terwijl woningprijzen aanzienlijk hoger zijn dan toen dit kabinet begon.

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 22-10-2023 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
hoevenpe schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:27:
[...]

Gasloos staat niet ter discussie, vrij verkeer en stikstof is EU regelgeving, migratie indammen praktisch onmogelijk, etc.
Nederland zou een voorbeeld moeten nemen aan Denemarken, daar is het wel gelukt de migratie in te dammen. Denemarken heeft 3 keer zo weinig inwoners en 4 keer zo veel ruimte. Het is een keuze, maar de politiek wil die niet maken. Het gevolg van immigratie wordt niet eens besproken, we moeten het maar gewoon laten gebeuren. Lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:27:
[...]

Zelfs als ze het zouden willen is het imo geen keuze meer. Voor je het weet gaat iemand naar de rechter en ligt nieuwbouw weer stil.
Heel simpel het zijn allemaal keuzes die gemaakt zijn in DH en waar DH gewoon kan kiezen om dat niet meer te doen. Keuzes die voor de regering geen consequenties hebben maar vooral voor de normale man grote gevolgen hebben. Maar zolang ze via de media groepen mensen tegen elkaar kunnen uitspelen zitten ze gewoon veilig en boeit het ze helemaal niets.
Het komt door arbeidsmigratie, arbeidstekort, ouderen die in huis blijven zitten, scheefhuurders, investeerders. Nee het komt gewoon door de keuzes om minder te bouwen en de bevolking extreem te laten groeien. Keuzes die de overheid gemaakt heeft.

En dan gaat er iemand naar de rechter, ze hebben bewezen dat als ze willen ze binnen 1 dag een rechterlijk bevel kunnen terugdraaien. Dat ze dit niet doen is wederom een keuze.
Internationale verdragen zijn iets waard zolang DH dat wil, als ze niet uitkomen worden ze gewoon genegeerd dat hebben ze bewezen. Dus nee daar kunnen ze zich niet meer achter verschuilen.

[ Voor 10% gewijzigd door Shadowhawk00 op 22-10-2023 12:35 ]

Pagina: 1 ... 293 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg