Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 290 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.473 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:09
Sport_Life schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:53:
Plus je hangt er een warmtepomp in en je hebt een nagenoeg gelijke woning als nieuwbouw, met als voordeel in het algemeen veel betere locatie, grotere kavel/woning, etc.
Zolang de energielasten dragelijk zijn is dat iets wat je nog jaren voor je uit kunt schuiven, kosten die bij nieuwbouw vast liggen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Compuhair schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Die stijging is er alleen als je het vergelijkt met het voorgaande kwartaal. Maar dan corigeer je niet voor seizoensinvloeden. Daarom moet je eigenlijk vergelijken met een jaar eerder.
Tov Q3 2022 is er een daling van 1.7%. De daling YoY neemt echter langzaam af omdat er een kwartaaltrend is van stijgingen.

Maar goed, het is inderdaad maar net hoe je het presenteert. De grote take away is dat de woningprijzen niet aan het instorten zijn.

Daar is echt nog flink wat meer voor nodig (lees: een enorme economische dip, faillisementen, ontslagen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41
Requiem19 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

Tov Q3 2022 is er een daling van 1.7%. De daling YoY neemt echter langzaam af omdat er een kwartaaltrend is van stijgingen.
Een bestaande koopwoning ging in het tweede kwartaal voor gemiddeld 407 duizend euro van de hand, ruim 5 procent minder dan een jaar eerder.

Ook het aantal woningverkopen daalde in twaalf maanden. In totaal zijn er in het tweede kwartaal van 2023 bijna 48 duizend woningen verkocht, 13 procent minder dan een jaar eerder. Het is het negende kwartaal op rij waarin er minder woningen zijn verkocht dan een jaar eerder.

bron: https://www.volkskrant.nl...jzen-ook-omlaag~b80d8887/
De grote take away is dat de woningprijzen niet aan het instorten zijn. Daar is echt nog flink wat meer voor nodig (lees: een enorme economische dip, faillisementen, ontslagen etc).
Ik ben bang dat het slechts een kwestie van tijd is. Als de nieuwbouw verkopen zo drastisch teruglopen, dan gaan er heel veel ontslagen vallen in de bouwsector. En dat heeft grote gevolgen voor de rest van de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05:53
hoevenpe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Zolang de energielasten dragelijk zijn is dat iets wat je nog jaren voor je uit kunt schuiven, kosten die bij nieuwbouw vast liggen.
Klopt. Een belangrijke afweging, bewust of onbewust, zal zijn hoeveel meer het stapsgewijs aanpassen je kost. En of dat makkelijker en/of voordeliger meteen bij aanschaf te doen is. Met de lage rentes van een paar jaar geleden kon je zulke aanpassingen prima (en beter) meteen doen. Zowel voor nieuwbouw als bij bestaande bouw. Omdat dit vaak nog binnen de leenruimte paste en omdat de maandlasten relatief weinig stegen. Met hogere rentes en krappere leenruimtes zullen meer mensen zulke zaken uitstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-10 13:58
Compuhair schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:30:

Ik ben bang dat het slechts een kwestie van tijd is. Als de nieuwbouw verkopen zo drastisch teruglopen, dan gaan er heel veel ontslagen vallen in de bouwsector. En dat heeft grote gevolgen voor de rest van de economie.
Gaat de bouw diezelfde fout nog een keer maken? Er zullen zeker bouwbedrijven zijn met minimale reserves, maar wat ik zie in mijn omgeving (zowel persoonlijk als werk) is dat bedrijven dit koste wat het kost willen voorkomen. De meeste bedrijven zijn nog steeds niet qua personeel bijgekomen van de ontslaggolf in 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Een bestaande koopwoning ging in het tweede kwartaal voor gemiddeld 407 duizend euro van de hand, ruim 5 procent minder dan een jaar eerder.

Ook het aantal woningverkopen daalde in twaalf maanden. In totaal zijn er in het tweede kwartaal van 2023 bijna 48 duizend woningen verkocht, 13 procent minder dan een jaar eerder. Het is het negende kwartaal op rij waarin er minder woningen zijn verkocht dan een jaar eerder.

Is dit over alle verkopen of is dit ook al gecorrigeerd naar woningtype?

Ik heb zelf namelijk de indruk dat er de laatste tijd best veel kleine woningen uit de verhuur op de markt zijn gekomen. Zowel van verhuurders die bang zijn voor de nieuwe puntentelling als van kamerverhuurders bij wie het verhuren van kamers niet (meer) zo makkelijk kan/mag. Dat zijn vaak woningen uit het relatief goedkope segment. Als daar meer van verkocht worden, dan zal de gemiddelde verkoopprijs van alle woningen vanzelf dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:38:
Ik heb zelf namelijk de indruk dat er de laatste tijd best veel kleine woningen uit de verhuur op de markt zijn gekomen. Zowel van verhuurders die bang zijn voor de nieuwe puntentelling als van kamerverhuurders bij wie het verhuren van kamers niet (meer) zo makkelijk kan/mag. Dat zijn vaak woningen uit het relatief goedkope segment. Als daar meer van verkocht worden, dan zal de gemiddelde verkoopprijs van alle woningen vanzelf dalen.
Zat laatst voor de grap op kamernet te kijken, dramatisch wat ze tegenwoordig durven te vragen voor een uitgeleefde kamer van 10m2-20m2. 500 euro per maand, meer dan mijn bruto hypotheek.

Leuk dat die huizen de markt op komen, voor jongeren wordt het alleen maar lastiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

[...]

NVM heeft een ander cijfer dan de Volkskrant:
De gemiddelde verkoopprijs van een bestaande woning bedraagt in het derde kwartaal van 2023 422.000 euro. Dat betekent voor het tweede kwartaal op rij een stijging, met +1,7% ten opzichte van het tweede kwartaal 2023. De gemiddelde verkoopprijs ligt nog wel 1,7% lager dan in hetzelfde kwartaal van 2022.

Dit kwartaal zijn 9% minder woningen te koop gezet dan in het tweede kwartaal en zelfs 18% minder ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar.
https://www.nvm.nl/nieuws...ing-woningmarkt-zet-door/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:35
Als ik het goed heb begrepen komt die terugloop onder andere omdat er geen mensen zijn om die nieuwbouw te bouwen... dus zou die ontslaggolf niet perse aan de orde moeten zijn.
Verder is er voor de meeste mensen uit deze sector genoeg ander werk waar ze zich wel voor in kunnen zetten, zonnepanelen, isoleren, warmtepompen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
hfolkers schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Als ik het goed heb begrepen komt die terugloop onder andere omdat er geen mensen zijn om die nieuwbouw te bouwen... dus zou die ontslaggolf niet perse aan de orde moeten zijn.
Verder is er voor de meeste mensen uit deze sector genoeg ander werk waar ze zich wel voor in kunnen zetten, zonnepanelen, isoleren, warmtepompen etc...
In het derde kwartaal stonden ruim negentienduizend nieuwbouwwoningen in de verkoop, een stijging van 41 procent op jaarbasis en het hoogste aantal sinds begin 2016.

bron: https://www.volkskrant.nl...historisch-laag~bdad4dd4/

Ze zijn er wel, maar worden niet verkocht.

[ Voor 9% gewijzigd door Compuhair op 05-10-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Dit grafiekje van de NOS is ook wel interessant om de trends te zien:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2023/10/05/1013975/1024x576a.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 05-10-2023 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:15
Alles is een kwestie van tijd :)

Er moet iets gaan gebeuren rond nieuwbouw, want we hebben meer huizen nodig. Alleen kijken partijen naar elkaar, want niemand wil op marge inleveren.

Een ontslagronde zie ik niet snel gebeuren. Tov de vorige crisis is er een enorme schil van flexibele ZZP'ers ontstaan. Die komen wel aan hun werk op de een of andere manier. De situatie is tijdelijke want de inflatie is maar tijdelijk, zonder dat we nu precies weten hoe lang.
Verder had ik dezelfde gedachte als @BasV., bouwbedrijven hebben geleerd dat ontslagen krachten nooit meer terugkomen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
hoevenpe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:49:

Leuk dat die huizen de markt op komen, voor jongeren wordt het alleen maar lastiger...
Als ze dit onderzoek 'House prices and birth rates: The impact of the real estate market on the decision to have a baby' eens gaan herhalen; ben benieuwd naar de uitkomsten nu:
https://www.sciencedirect...abs/pii/S0047272713001904

[ Voor 12% gewijzigd door lama83 op 05-10-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:35:
[...]

Er moet iets gaan gebeuren rond nieuwbouw, want we hebben meer huizen nodig. Alleen kijken partijen naar elkaar, want niemand wil op marge inleveren.
Dat wat er gaat gebeuren kan natuurlijk ook vanuit de vraag-kant komen. Wat je nu ziet is dat er wel een grote vraag is (althans, daar gaan we vanuit), maar dat bijna niemand op dit moment de aangeboden woningen tegen de bijbehorende prijs wil kopen. Vooral omdat het idee heerst dat je minder waar voor je geld krijgt dan vroeger, en dus dat de woningen (te) duur zijn. Maar die stemming zou ook kunnen omslaan, als men beseft dat dit geen "tijdelijke" dure periode is, maar dat de woningen in de toekomst eerder nóg duurder worden. Dan kan de stemming maar zo weer omslaan van afwachten naar FOMO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Zoveel marge zit er niet meer in: het minimumloon is fors gestegen, bouwmaterialen zijn veel duurder.

Ben zelf momenteel en het verbouwen, met het oorspronkelijke budget gingen we het nooit redden. Niet omdat de aannemer er rijk van wordt maar alles in de keten is gewoon duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Een ontslagronde zie ik niet snel gebeuren. Tov de vorige crisis is er een enorme schil van flexibele ZZP'ers ontstaan. Die komen wel aan hun werk op de een of andere manier. De situatie is tijdelijke want de inflatie is maar tijdelijk, zonder dat we nu precies weten hoe lang.
Verder had ik dezelfde gedachte als @BasV., bouwbedrijven hebben geleerd dat ontslagen krachten nooit meer terugkomen.
Bij veel ZZP-ers die niet voor de grote bouwjongens werken, is de werkvoorraad inmiddels wel gedaald hoor. Natuurlijk is er nog werk, maar het gouden randje is er inmiddels vanaf bij velen.

Hier wordt overigens in het kader van stadsvernieuwing stug doorgebouwd. Maar dat zijn natuurlijk allemaal projecten waarvan het voortraject al jaren geleden begonnen is. En waar nu al daadwerkelijk gebouwd wordt, is alles al verkocht. Waar nog geen schop de grond in gegaan is, dat komt binnenkort te koop. Ik denk, dat we dan pas echt gaan zien of mensen het nog kunnen betalen. Met de huidige hypotheekrente geef ik in ieder geval de starters weinig kans. Die maken hier meer kans in een oude kluswoning, die zijn relatief betaalbaar.

De tijd van klusbussen en bouwcontainers in elke straat lijkt toch echt weer even voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:58:
De tijd van klusbussen en bouwcontainers in elke straat lijkt toch echt weer even voorbij.
Ik zie ze juist vaker: mensen die graag willen verhuizen maar geen zin hebben om een miljoen te betalen voor een tweekapper op de spreekwoordelijke postzegel. Veel goedkoper om je huidige rijtjeshuis luxe op te knappen, met als gevolg dat zo'n huis niet meer op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:18:
[...]

Ik zie ze juist vaker: mensen die graag willen verhuizen maar geen zin hebben om een miljoen te betalen voor een tweekapper op de spreekwoordelijke postzegel. Veel goedkoper om je huidige rijtjeshuis luxe op te knappen, met als gevolg dat zo'n huis niet meer op de markt komt.
Dat is inmiddels eigenlijk niet altijd meer waar. Een huis op laten knappen is momenteel juist veel te duur voor wat je er voor krijgt. Ik zie juist heel veel mensen zelf de handen uit de mouwen steken en nog maar zo weinig mogelijk uitbesteden.

Wat ik hier momenteel nog wel veel zie gebeuren, is dakkapellen plaatsen. Dat kun je natuurlijk ook niet echt zelf.

Kennissen van ons doen dat noodgedwongen ook. Die hebben een poos geleden besloten om niet te verhuizen, maar hun huidige woning op te knappen. Die doen nu ook heel veel zelf, terwijl ze in eerste instantie eigenlijk zo weinig mogelijk zelf wilden doen. Met de huidige prijzen, willen ze het dus wel zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:35
Vraagprijs zegt niet zo veel, zéker voor hogere klassen die overwaarde hebben en dus speelruimte. Transactieprijzen zeggen meer.
Daarnaast heb ik een paar regionale rapporten geopend van de Q3-cijfers (https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/) en in het merendeel van de gevallen lijken de redelijk positieve cijfers gestut te worden door 2-kappers/villa's, wat redelijkerwijs doorstromers betreft met een zak overwaarde. Ook worden deze types volgens de rapporten ook grotendeels onderboden. Daarnaast blijven appartementen in trek (het enige betaalbare voor starters..), wat de prijs stuwt van dit type woning. Zo gauw starters het niet meer kunnen betalen, stopt het treintje met doorstromen.
Daarom blijf ik herhalen dat ze vraaggestuurd i.p.v. winstgestuurd moeten bouwen. Het 'aan de markt overlaten' werkt ook in dit geval blijkbaar niet. Maar helaas gaan ook dit soort fratsen onderdeel worden van het nieuw/verbouwen: https://nos.nl/nieuwsuur/...rivatisering-bouwtoezicht. Tot dusver de politiek die er nul aan doet de woningmarkt toegankelijk te maken/houden..
kx22 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Lijkt mij dat het verschil niet zo groot is?
Kan me niet voorstellen dat jij een huis hebt gekocht en dat er nog een ton bovenop komt (tenzij we het over villa's hebben van miljoenen). Geen bank die daarmee akkoord gaat. En ken weinig mensen die geen miljonair zijn en nog ergens een tonnetje hebben liggen.
Heb je de verhalen van afgelopen jaar niet meegekregen tijdens de extreme inflatie van o.a. bouwmateriaal? Die kosten werden onder de noemer 'onmacht' bij de koper neergelegd (https://www.eigenhuis.nl/...annemer-prijs-verhogen).. Hoe zou jij het vinden als je een auto koopt van 30k en er nog 5k onvoorziene kosten ('ja meneer, aluminium was duur dit jaar') bijkomen.
Geen enkele nieuwbouwkoper wil halverwege het traject de koop afblazen, nog los van financiële consequenties. Dus dan komt het vaak op slikken of stikken uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:31:
[...]
Wat ik hier momenteel nog wel veel zie gebeuren, is dakkapellen plaatsen. Dat kun je natuurlijk ook niet echt zelf.

Kennissen van ons doen dat noodgedwongen ook. Die hebben een poos geleden besloten om niet te verhuizen, maar hun huidige woning op te knappen. Die doen nu ook heel veel zelf, terwijl ze in eerste instantie eigenlijk zo weinig mogelijk zelf wilden doen. Met de huidige prijzen, willen ze het dus wel zelf doen.
Volgens mij is dat ook wel een 'natuurlijke' ontwikkeling. Ik zie het eerder als uitzondering op de regel, dat het een tijdje zo geweest is dat mensen om de paar jaar gingen verhuizen omdat ze iets groters wilden. Mede gestimuleerd door stijgende overwaardes en dalende rentes. Waardoor het onder meer extra voordelig kon zijn om te verhuizen en zo boetevrij van de oude, dure hypotheek af te komen.

Dat we nu weer in een periode komen waarin mensen hun bestaande woning aanpassen, in plaats van te gaan verhuizen, is dus niet zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
hoevenpe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:18:
Veel goedkoper om je huidige rijtjeshuis luxe op te knappen, met als gevolg dat zo'n huis niet meer op de markt komt.
Het gratis geld is ook voor de verbouwing op :)

We zijn nu met de afbouwfase van onze nieuwbouw begonnen en ik kan de vakmensen quasi weer uitkiezen. Ze bellen weer offertes na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:37:
Mensen worden voor de gek gehouden, en dan gek vinden dat nieuwbouw niet verkoopt als 9% nog op een gasaansluiting zit uit het jaar 1990 8)7
Door de terugleverboete en het afbouwen van salderen is gas helemaal zo gek nog niet. Al die 'nul-op-de-meter' huizen schrikken zich over een paar jaar rot van de energierekening, in de winter als je stookt doet de zon vrijwel niets en betaal je de hoofdprijs.

Hybride warmtepompen zijn voor de meeste bestaande huiseigenaren ook (nog) niet interessant:
Vereniging Eigen Huis heeft het onderzoeksrapport van W/E Adviseurs na laten rekenen door Bureau Berenschot, ook het bureau dat dit monitoringsonderzoek heeft gevalideerd. Hier de factsheet van dat onderzoek Berenschot zet de terugverdientijd op gemiddeld 9,5 jaar. De verschillen zitten volgens Eigen Huis vooral in het feit dat in het eerste onderzoek het gemiddeld gasverbruik ‘onrealistisch’ is. Het afgelopen jaar zijn woningen alleen al door gedrag minder gas gaan verstoken. Verder zegt Berenschot dat de inflatie niet is meegenomen, en dat de onderhoudskosten van de warmtepomp niet in de terugverdientijd is meegenomen.

Volgens het onderzoek van Eigen Huis zou de meerinvestering in een hybride warmtepomp in plaats van voor 2,65 miljoen huishoudens nog maar voor 270.000 huishoudens binnen 7 jaar terug te verdienen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:04
hoevenpe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:03:
Al die 'nul-op-de-meter' huizen schrikken zich over een paar jaar rot van de energierekening, in de winter als je stookt doet de zon vrijwel niets en betaal je de hoofdprijs.
Dit is inderdaad wel een zorgekindje. Zelf heb ik zo'n dergelijke woning, en raak ik nu gewend aan een netto negatieve energie rekening. Maar als het salderen weg valt dan zal ik toch heus ineens honderden euro's extra per jaar moeten gaan betalen. Ik zie de nieuwe telegraaf koppen al komen "Ik dacht te investeren in de toekomst maar betaal me scheel".

Wat dat betreft zijn er nog gigantische stappen te maken in de bouwwereld die dit probleem ook aanpakken met passieve huizen, opslag van energie in kruipruimtes, slimmere systemen die passief warmte en koude genereren en een slimmer energiegrid. Maarja wie gaat dit betalen en hoe gaan we zulke grote veranderingen "afdwingen".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Door de terugleverboete en het afbouwen van salderen is gas helemaal zo gek nog niet. Al die 'nul-op-de-meter' huizen schrikken zich over een paar jaar rot van de energierekening, in de winter als je stookt doet de zon vrijwel niets en betaal je de hoofdprijs.

Hybride warmtepompen zijn voor de meeste bestaande huiseigenaren ook (nog) niet interessant:

[...]
Ik vind dat bij een nieuwbouwwoning van nu ook een (moderne) cv installatie hoort, of je de kosten nou wel of niet terugverdient. Het is voor de bouwer puur een financiële afweging, dat staat ook in dat artikel. Hybride is inderdaad onzin.

Daarbij is een WP ook na saldering in 2030 nog interessant, als je rekening houdt met;
- Geen kosten voor vastrecht gas
- Lagere hypotheekrente
- Direct verbruik ca 25-40%, afhankelijk van dakoppervlakte
- Hogere COP dan cv ketel (dus goedkoper in gebruik)
- Warm water is bijna het hele jaar direct verbruik (in mijn instellingen staan nu opwarmen tussen 12-16u, op het moment dat vaak de zon schijnt)
- Je ziet nu al dat de belastingen op gas omhoog gaan en electra omlaag Bron
- Mogelijkheden met accu's, die zijn er niet met gas
- Ik vind het comfort veel hoger, warmtepomp pruttelt de hele winter op laag vermogen, geen temperatuur wisselingen of verschillen in huis zoals bij een cv ketel die smorgens aanspringt
- In mijn geval (n= 1) - maar heb geen standaard woning ;) - verdient de warmtepomp zich in 5 jaar terug, na salderen, dus in 2031 zijn de energiekosten met de huidige tarieven ongeveer 1.000-1.500 per jaar. Daarmee voorzie ik een woning van 250m2 van stroom en verwarming :) . Dat komt dus voornamelijk door relatief hoog direct verbruik.

Lees je anders eens in :) Er is op tweakers genoeg te vinden. Het is zeker niet voor iedere (bestaande) woning interessant, daar heb je gelijk in. Dat zie je ook goed terug in de NVM cijfers, alles met label C of lager verkoopt momenteel niet/nauwelijks. Juist omdat je dan afhankelijk blijft van gas ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2023 13:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 16:08
Requiem19 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:22:
Dit grafiekje van de NOS is ook wel interessant om de trends te zien:

[Afbeelding]
Wat zijn de meningen hierover?
De hypotheekrente is inmiddels ongeveer 4x zo hoog geworden als op het laagste punt een paar jaar geleden.
De maandlasten voor huizen zijn daardoor gigantisch hoog geworden.
Toch blijven de prijzen stijgen....Waar komt al dat geld vandaan? Hoe zijn mensen in staat dit soort maandbedragen neer te leggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:26:
Lees je anders eens in :) Er is op tweakers genoeg te vinden. Het is zeker niet voor iedere (bestaande) woning interessant, daar heb je gelijk in. Dat zie je ook goed terug in de NVM cijfers, alles met label C of lager verkoopt momenteel niet/nauwelijks. Juist omdat je dan afhankelijk blijft van gas ;)
Heb gasgestookte stadsverwarming, niet zoveel te kiezen dus... ;)

Ik snap je redenering, daar zitten voor bestaande bouw wel een paar aannames in:
- je hebt een gunstig dak voor genoeg panelen (appartementen vallen sowieso af)
- je hebt in je woning ruimte voor een technische ruimte
- je bent sowieso al van plan groots te verbouwen (vloerverwarming, lage temperatuur verwarming, etc)
- je kunt de middelen voorschieten, lenen maakt de tvt nog langer

En als belangrijkste
- de overheid en/of energiemaatschappijen veranderen de komende 5-10 jaar de spelregels niet...

Dat laatste is bijna gegarandeerd, toen VandeBron de terugleverboete introduceerde is de verkoop van zonnepanelen fors gedaald:
Na jaren van extreme groei - mede dankzij een aantrekkelijke subsidieregeling - is er nu voor het eerst sprake van een dip. "Wij zien ongeveer 30 procent minder aanvragen binnenkomen dan de afgelopen jaren", zegt Hans Drijfhout van een middelgroot installatiebedrijf uit Amersfoort. Een collega uit de regio Haaglanden zag de vraag de afgelopen maanden zelfs met 90 procent dalen.

Brancheorganisatie Holland Solar herkent het beeld. "De terugval is zo aanzienlijk dat wij ons hier zorgen over maken. We vragen ons af: wat is hier aan de hand?" aldus directeur Wijnand van Hooff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Sport_Life schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:37:
https://www.rtlnieuws.nl/...uwbouw-met-gasaansluiting

[...]

Mensen worden voor de gek gehouden, en dan gek vinden dat nieuwbouw niet verkoopt als 9% nog op een gasaansluiting zit uit het jaar 1990 8)7
Hmmm. Er wordt in dat artikel wel zeer vrijelijk omgegaan met de statistiek.

Zoals erin vermeld is het verbod vrij plotseling ingegaan. Allerhande projecten die reeds gepland of zelfs al in uitvoering waren konden niet meer omgezet worden. Je ziet dat in de praktijk de aantallen zowel in absolute als in relatieve zin volledig in elkaar storten. De trend lijkt me in deze belangrijker dan een sensatieverhaal waarbij het totaal van de afgelopen 6 jaar de hoofdboodschap is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:25
Sport_Life schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Ik vind dat bij een nieuwbouwwoning van nu ook een (moderne) cv installatie hoort, of je de kosten nou wel of niet terugverdient. Het is voor de bouwer puur een financiële afweging, dat staat ook in dat artikel. Hybride is inderdaad onzin.

Daarbij is een WP ook na saldering in 2030 nog interessant, als je rekening houdt met;
- Geen kosten voor vastrecht gas
- Lagere hypotheekrente
- Direct verbruik ca 25-40%, afhankelijk van dakoppervlakte
- Hogere COP dan cv ketel (dus goedkoper in gebruik)
- Warm water is bijna het hele jaar direct verbruik (in mijn instellingen staan nu opwarmen tussen 12-16u, op het moment dat vaak de zon schijnt)
- Je ziet nu al dat de belastingen op gas omhoog gaan en electra omlaag Bron
- Mogelijkheden met accu's, die zijn er niet met gas
- Ik vind het comfort veel hoger, warmtepomp pruttelt de hele winter op laag vermogen, geen temperatuur wisselingen of verschillen in huis zoals bij een cv ketel die smorgens aanspringt
- In mijn geval (n= 1) - maar heb geen standaard woning ;) - verdient de warmtepomp zich in 5 jaar terug, na salderen, dus in 2031 zijn de energiekosten met de huidige tarieven ongeveer 1.000-1.500 per jaar. Daarmee voorzie ik een woning van 250m2 van stroom en verwarming :) . Dat komt dus voornamelijk door relatief hoog direct verbruik.

Bovendien zijn er naast de thuisaccu's die je noemt ook grootschalige projecten die overtollige energie (bij momenten van veel zon en wind bijvoorbeeld) opslaan om vervolgens op andere momenten terug te leveren aan het net. Dit zijn zowel projecten die energie opslaan in grote accu's maar ook projecten die het omzetten in waterstof en weer terug naar energie. Bovendien zijn de teruglever boetes meer het gevolg van capaciteit problemen en onbelans van vraag/aanbod.

Ik denk dat we met een verzwaring van het net en projecten die ik noemde we op termijn (dat duurt nog even) die twee problemen oplossen en naar een energiemarkt gaan zonder teruglever boetes en saldering maar dan wel met eerlijke teruglever prijzen. Dat is een situatie waarin een nul op de meter woning nog voordeliger is dan dat het nu is.

Ik heb zelf ook zo'n nul op de meter woning en eerlijk gezegd verwacht ik op korte termijn extra kosten voor mij die energieleveranciers gaan rekenen maar op lange termijn denk ik dat fossiele brandstoffen verbruiken (gas) erg duur gaat zijn. We krijgen geen gas meer van Rusland, geen gas meer uit Groningen en we zijn als een gek belasting aan het heffen aan alles wat co2/stikstof uitstoot. Wie nog steeds in een huis met veel gasverbruik woont en in zijn hand wrijft met de gedachte dat de woning op termijn lagere energielasten zal hebben dan een nul-op-de-meter woning kan blijven wrijven want winter is coming :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:50:
[...]
En als belangrijkste
- de overheid en/of energiemaatschappijen veranderen de komende 5-10 jaar de spelregels niet...
Dit dus...

Nieuwbouwwoningen zijn onder andere enorm veel duurder geworden door steeds strengere eisen. Warmtepompen, met daaruit voortvloeiend de verplichting tot het gebruik van zonnepanelen, veel betere isolatie en een ventilatiesysteem met warmteterugwinning.

Op zich geen probleem, maar dan moet men niet de besparingen die deze investering met zich meebrengt (en waaruit de investering gefinancierd wordt) teniet doen. En dat gebeurt momenteel wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:23
[...]
Ik snap je redenering, daar zitten voor bestaande bouw wel een paar aannames in:
Na overgaan van CV naar WP (en wat andere maatregelen) verbruiken we nu 2500 kWh / jaar voor verwarming en warm water en dat was met de CV 1400m3 gas. Misschien was dat naar 1100-1200m3 gegaan met de andere maatregelen.

Mijn aanname is dat 2500 kWh altijd goedkoper zal zijn dan vastrecht gas + zeg zo'n 1150m3 gas.
Dit onafhankelijk van zonnepanelen, afbouwen salderen etc.

Ja, ik geloof ook wel dat kosten voor mensen met WP en zonnepanelen gaan veranderen, maar dan ben je alsnog beter uit met een WP dan met een gasgestookte ketel. Dat zal denk ik langzamerhand wel in de prijzen van huizen verwerkt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
DjMark schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

De hypotheekrente is inmiddels ongeveer 4x zo hoog geworden als op het laagste punt een paar jaar geleden.
Toch blijven de prijzen stijgen....Waar komt al dat geld vandaan? Hoe zijn mensen in staat dit soort maandbedragen neer te leggen?
De meeste mensen met een hypotheek hebben hun rente de afgelopen jaren tegen een zeer gunstige rente vastgezet (dat wil zeggen rond de 1-2%). Mensen die een huis recent kochten, mensen waarvan de rentevasteperiode afliep en mensen die hun hypotheek oversloten. Allemaal mensen die nu een lage rente hebben en velen die die rente kunnen meenemen naar een volgende woning. Voor hun stijgen de lasten amper als ze nu zouden verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:35
[...]

Overwaardes, hypotheekrenteaftrek, giften, salarisverhogingen, crypto's, influencers.. Er zullen altijd mensen zijn met geld, de kloof tussen rijk en arm wordt enkel groter. De middenklasse wordt de nieuwe onderklasse. Jan Modaal mag de rekening betalen. Terwijl degenen die het wel kunnen dragen buiten schot blijven. Het uitstellen van de verhoging van brandstofprijzen die met name de rijkere klassen voordeel biedt, is daar een mooi voorbeeld van. Of de koeienstallen/weilanden/geluidswallen met honderden (gesubsidieerde) zonnepanelen. Of de fabrieken die voor een appel en een ei stroom/water kunnen inkopen. En dan moet Jan Modaal maar zuunig an gaan doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
rube schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:19:
Mijn aanname is dat 2500 kWh altijd goedkoper zal zijn dan vastrecht gas + zeg zo'n 1150m3 gas.
Dit onafhankelijk van zonnepanelen, afbouwen salderen etc.

Ja, ik geloof ook wel dat kosten voor mensen met WP en zonnepanelen gaan veranderen, maar dan ben je alsnog beter uit met een WP dan met een gasgestookte ketel. Dat zal denk ik langzamerhand wel in de prijzen van huizen verwerkt gaan worden.
Bij nieuwbouw is het een logische keus omdat je vanaf de tekentafel begint, geen bestaande situatie hoeft om te bouwen met een ketel die waarschijnijk nog jaren mee zou zijn gegaan.

Het punt is hoe lang je deze besparing van kWh boven de gasprijs en vastrecht moet hebben voordat je voor een bestaand huis de initiele investering eruit hebt. Dat is snel meer dan 7-10 jaar, als je huis er al geschikt voor is (miljoenen zijn dat dus niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 17:11

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Voorlopig hebben aannemers en bouwbedrijfjes het druk zat. Mijn vriendin wilde buitenschilderwerk laten doen.
"Sorry mevrouw, dat doen we niet meer. Dan moeten we buiten staan, stelling opzetten enzo. We hebben al genoeg werk door alleen maar binnenschilderwerk aan te nemen".
Ik zie dat ook niet snel veranderen gezien de achterstanden en de onwil van de gemiddelde Nederlander om met zijn handen te werken.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
hoevenpe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:41:
[...]
Het punt is hoe lang je deze besparing van kWh boven de gasprijs en vastrecht moet hebben voordat je voor een bestaand huis de initiele investering eruit hebt. Dat is snel meer dan 7-10 jaar, als je huis er al geschikt voor is (miljoenen zijn dat dus niet).
Precies. En daarmee kom ik op wat ik aangaf "Dat zal denk ik langzamerhand wel in de prijzen van huizen verwerkt gaan worden"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 16:17
[...]

Bij een huis van 422k scheelt het netto ongeveer 300 euro per maand of je voor 1,5% of 4,5% een hypotheek hebt vastgezet. Ben je een stel met een netto inkomen van zeg 4500 euro, dan is dat 6,7% van je netto salaris. Maar heel veel mensen hebben hun salarissen harder zien stijgen dan 6,7% de afgelopen twee jaar. Dus effectief kunnen mensen meer betalen voor een huis.

Nog los van wat al gezegd is. Iedereen die al een huis heeft, kan onderling gewoon verhuizen zonder dat het iets met je maandlast doet. Dus die hogere rentes treffen met name starters en mensen die een groter huis willen. Met de loonstijgingen kun je een extra hypotheek nemen, dus veel mensen hebben een paar honderd per maand extra te besteden voor hun huis, dus kunnen met minimaal hogere maandlasten toch groter wonen. Ook al is de rente zo hard opgelopen, dat heeft alleen effect op starters en mensen die groter willen wonen.

Kortom: de lonen stijgen momenteel harder dan de netto lasten van een hypotheek. Effectief wordt de maandlast dus beter te doen, en stijgen de prijzen weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
[...]

[...]
We hebben zelf zo'n nul-op-de-meter woning. We krijgen al 6 jaar elke maand 30 tot 50 euro terug. Dat dat niet helemaal houdbaar is, was van het begin wel duidelijk.

In de winter zijn er zat momenten op de dag waarop energie spotgoedkoop is, kijk maar naar de uurprijzen bij zonneplan bijvoorbeeld. En laat een zeer goed geïsoleerd huis met een boiler nu hier ideaal voor zijn. Je kunt gewoon op de goedkoopste momenten je boiler opwarmen en het huis verwarmen, en dan op de duurste momenten zo min mogelijk gebruiken. Bij ons kun je de verwarming uitzetten, en pas over een week zal het niet meer aangenaam zijn (ja hebben we eens getest). Dus het huis is een enorme accu van warmte, die je op de goedkoopste momenten kunt opladen.

Als het salderen niet meer kan, of afgebouwd worden, zullen we uiteindelijk wel wat gaan betalen per jaar. Maar ook al moeten we tegen het duurste tarief stroom kopen, dan nog is dat veel goedkoper dan gas. En we kunnen juist tegen de goedkoopste tarieven kopen, dus ik verwacht over een paar jaar hooguit 50 euro per maand te betalen aan energie.

Om je een idee te geven, onze warmtepomp gebruikt ongeveer 1200 kwh per jaar uit het net voor een huis van 125m2. De rest komt domweg van het eigen gebruik van de panelen. Dus zo schrikbarend zal onze energie rekening niet worden. Ook hebben we nog niks ingesteld dat we bij veel zon verwarmen, dus die 1200kwh uit het net kan nog wel een stukje omlaag. Uiteraard gebruiken we nog iets van 3600kwh voor de overige zaken, maar dat heeft iemand met gas ook.

[ Voor 12% gewijzigd door barbarbar op 05-10-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:11
@barbarbar Er zijn veel sectoren die totaal niet vooruit zijn gegaan in salaris, denk aan bijvoorbeeld retail, kapsalons, vuilnismannen, automonteurs en dergelijke. Sommigen zijn wel omhoog gegaan, maar hun basissalaris was al dermate laag dat een verhoging van 10% geen zoden aan de dijk zet. Om een voorbeeld te geven: In de retail mag je in je handjes klappen als je € 2100 netto aan salaris ontvangt.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

[...]
Keus voor warmtepomp of gas-CV heeft helemaal niets te maken met terugleverboetes en salderen. Terugleverboetes en salderen hebben alleen te maken met wat je zelf aan (zonne-)energie produceert.

Voor een nieuwbouwhuis is een warmtepomp geen onlogische keus. Je bouwt een huis immers voor de toekomst, niet voor hoe je op dit moment 'toevallig' het beste zou kunnen verwarmen. Als koper zou ik me ook behoorlijk bekocht voelen als ik nou nog een nieuwbouwwoning met gas CV zou 'krijgen'. (Dat vond ik al toen ik ruim 5 jaar geleden mijn nieuwbouwwoning kocht.)

Wat de financiën op dit moment betreft, elektriciteit is per joule momenteel iets minder dan 3 keer zo duur als gas. Dat betekent dat als bij jouw woning de warmtepomp een SCOP heeft van 3 of meer, je in het verbruik goedkoper uit bent met een warmtepomp dan met een gas CV. Bij de meeste nieuwbouwwoningen is de warmtebehoefte zodanig dat je met een simpele lucht/water warmtepomp al op een SCOP van 4 of hoger zit. Zodat voor de verbruikskosten een warmtepomp de meest logische keus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
CryptoNL schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:18:
@barbarbar Er zijn veel sectoren die totaal niet vooruit zijn gegaan in salaris, denk aan bijvoorbeeld retail, kapsalons, vuilnismannen, automonteurs en dergelijke. Sommigen zijn wel omhoog gegaan, maar hun basissalaris was al dermate laag dat een verhoging van 10% geen zoden aan de dijk zet. Om een voorbeeld te geven: In de retail mag je in je handjes klappen als je € 2100 netto aan salaris ontvangt.
Uiteraard, maar er zijn ook heel veel mensen die er wel fors op vooruitgegaan zijn. En in een krappe huizenmarkt, zijn er maar een paar mensen nodig die het wél kunnen en willen betalen om de prijs weer op te drijven. Bijvoorbeeld leraren en ambtenaren met 10%. Ook in het bedrijfsleven hebben veel mensen verhogingen over de afgelopen twee jaar van in totaal 10% of meer gezien.

"Sommigen" kun je eigenlijk beter vervangen door "velen".

Speelt verder mee dat de werkloosheid heel laag is, dus er zijn ook gewoon domweg veel mensen die het geld wél hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
barbarbar schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:58:
[...]

Bij een huis van 422k scheelt het netto ongeveer 300 euro per maand of je voor 1,5% of 4,5% een hypotheek hebt vastgezet. Ben je een stel met een netto inkomen van zeg 4500 euro, dan is dat 6,7% van je netto salaris. Maar heel veel mensen hebben hun salarissen harder zien stijgen dan 6,7% de afgelopen twee jaar. Dus effectief kunnen mensen meer betalen voor een huis.
En met hoeveel procent zijn de verdere leefkosten gestegen in diezelfde periode? Meer of minder dan 6,7%?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-kA3VhW_h6unVkhJxIFLsL0szg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7ZhCLceqWHwQmvtmNNTh1YA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door DutchManticore op 05-10-2023 16:50 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
DutchManticore schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:48:
[...]

En met hoeveel procent zijn de verdere leefkosten gestegen in diezelfde periode? Meer of minder dan 6,7%?

[Afbeelding]
Ik snap dat inflatie overal betrekking op heeft. De vraag was waarom prijzen van huizen toch weer stijgen. Dat is simpelweg omdat er genoeg mensen wél het geld hebben om die hogere lasten te dragen. En dat komt door de gestegen lonen. Dat mensen die het geld niet hebben, dit niet leuk vinden doet daar niks aan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
@barbarbar Werkloosheidcijfers moet je met een flinke korrel zout nemen. Immers mensen die 4 uur per week werken en die wel op zoek zijn naar extra uren worden gewoon meegenomen als ''werkenden'', terwijl ze dat maar gedeeltelijk zijn. Werkloosheidcijfers liggen stuk hoger dan de statistieken die wij zien zeg maar.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]
Sinds maart 23 ruim onder de 6,7% per jaar.

Ondanks dat het per maand gemeten wordt zijn het jaarmutaties..

Waar betalen de mensen de hogere hypotheek lasten van dan , denk jij ?
Jij hebt eerder weleens gedeeld wat je inkomen ongeveer is, je gaat mij niet wijsmaken dat je koopkracht niet (flink) is toegenomen c.p. (dus bij geen veranderingen in het bestedingspatroon). Of je moet pech hebben en niet onder een cao vallen..

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2023 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
CryptoNL schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:57:
@barbarbar Werkloosheidcijfers moet je met een flinke korrel zout nemen. Immers mensen die 4 uur per week werken en die wel op zoek zijn naar extra uren worden gewoon meegenomen als ''werkenden'', terwijl ze dat maar gedeeltelijk zijn. Werkloosheidcijfers liggen stuk hoger dan de statistieken die wij zien zeg maar.
Je moet toch ergens een definitie maken... Gaat er uiteindelijk om of het volgens dezelfde definite afneemt of toeneemt. Als je de bevolkingsgroei, het aantal nieuwe huizen, de werkloosheid, uitkeringen, loongroei e.d. meeneemt in een overzicht, dan zie je gewoon dat er steeds meer mensen zijn die het wél kunnen betalen. Met een heel groot deel van de bevolking gaat het gewoon heel erg goed. Ondanks dat we dat niet zo voelen qua emotie als we naar de prijzen kijken die de afgelopen jaren zijn verankerd in ons brein. Maar als je van alle huishoudens hun inkomsten en uitgaven op een rij zet, zijn er heel veel mensen waarbij het steeds beter gaat. En bij gebrek aan voldoende huizen, gaan die huizen naar de mensen die er het meest voor kunnen en willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
barbarbar schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Je moet toch ergens een definitie maken... Gaat er uiteindelijk om of het volgens dezelfde definite afneemt of toeneemt. Als je de bevolkingsgroei, het aantal nieuwe huizen, de werkloosheid, uitkeringen, loongroei e.d. meeneemt in een overzicht, dan zie je gewoon dat er steeds meer mensen zijn die het wél kunnen betalen. Met een heel groot deel van de bevolking gaat het gewoon heel erg goed. Ondanks dat we dat niet zo voelen qua emotie als we naar de prijzen kijken die de afgelopen jaren zijn verankerd in ons brein. Maar als je van alle huishoudens hun inkomsten en uitgaven op een rij zet, zijn er heel veel mensen waarbij het steeds beter gaat. En bij gebrek aan voldoende huizen, gaan die huizen naar de mensen die er het meest voor kunnen en willen betalen.
Zeker alhoewel het wel een feit is dat je in de jaren 90 een hypotheek had of huurde voor ongeveer 20-25% van je gezamenlijk inkomen. Dat is nu fors hoger. Eerder 40%.

Vroeger huurde je voor 400 op een inkomen van 1500 gulden. Nu huur je op datzelfde inkomen voor 700 als je geluk hebt.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Je moet vooral kijken wat de hypotheekrente een jaar geleden was:

Okt 2022: 4,11% voor 10 jaar vast
Okt 2023: 4,74% voor 10 jaar vast

Dat is een beperkte toename. Als je jaar op jaar vergelijkt zie je dat de er nog een kleine prijsdaling is (1.7%). In combinatie met loonstijgingen en de beperkte stijging van de hypotheekrente ten opzichte van een jaar geleden vind ik de huidige trend niet heel vreemd...

Combineer daar ook nog eens mee dat er steeds minder aanbod lijkt te komen (en dus meer schaarste), dan is het op dit moment wel te verwachten dat de prijzen stabiliseren.

Een echte harde daling gaan we alleen zien als er economisch veel meer gaat gebeuren in Nederland (wat nog steeds een reële optie is!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Heb gasgestookte stadsverwarming, niet zoveel te kiezen dus... ;)

- je hebt een gunstig dak voor genoeg panelen (appartementen vallen sowieso af)
- je hebt in je woning ruimte voor een technische ruimte
- je bent sowieso al van plan groots te verbouwen (vloerverwarming, lage temperatuur verwarming, etc)
- je kunt de middelen voorschieten, lenen maakt de tvt nog langer

En als belangrijkste

Dat laatste is bijna gegarandeerd, toen VandeBron de terugleverboete introduceerde is de verkoop van zonnepanelen fors gedaald:

[...]
Jij brengt het alsof er een causaal verband zit tussen 1 (!) leverancier die geen pv bezitters meer wil (wat ik begrijp :9, heb daarom zelf recent een 3 jaar contract afgesloten met tlv) en de verkoop van zonnepanelen.
Ik zie geen verband, maar denk dat het toevallig is, enerzijds heeft bijna iedereen inmiddels al pv panelen, ken bijna geen dak zonder , anderzijds is de stroomprijs inmiddels flink lager dan vorig jaar , dus de noodzaak is er niet meer zo. Daarbij waren er honderd duizend bedrijven die panelen gingen leggen, een aantal met bedenkelijke kwaliteit. Dus heel veel aanbod, dan is het niet gek dat er een overschot aan installateurs en panelen komt.

Als er meer leveranciers volgen komen er ongetwijfeld wettelijke regels voor. Ik zie het niet als risico, denk juist dat de kans veel groter is dat de komende jaren de belasting op gas toeneemt en electra af, zoals volgend jaar al een begin is .

Daarnaast pakken ze nooit mijn directe verbruik af :). Dan gaat geheel buiten de leveranciers om. (Op jaarbasis zo'n 1500-2000 kwh schat ik).

Het hele feestje van salderen is natuurlijk een beetje de "haves" spekken ten koste van de lage inkomens (huurders met name). Maar het is blijkbaar de enige manier. En zoals het er nu naar uit ziet wordt volledig salderen met 1 jaar verlengd .

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2023 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ondertussen laat Abn doorschemeren dat ze een mogelijke renteverlaging verwachten in 2024. Als dat zo is èn de banken gaan daarin mee, heeft dat ongetwijfeld een effect op de (nu al stijgende) woningprijzen.
Lijkt mij een goed moment om de hra af te schaffen .
ECB heeft rente verder verhoogd, maar lijkt nu klaar.

Tijdens de beleidsvergadering van september heeft de ECB de rentetarieven met 25 basispunten (bp) verhoogd. Hoewel een dubbeltje op zijn kant, was het tegen onze verwachting en die op de financiële markten in. Tijdens de persconferentie liet ECB president Christine Lagarde wel doorschemeren dat de centrale bank nu waarschijnlijk genoeg heeft gedaan en de rente niet nóg verder hoeft te worden verhoogd. Volgens de ECB is de rente nu op een niveau waarbij het een ‘substantiële’ bijdrage gaat leveren aan de tijdige terugkeer van de inflatie naar de doelstelling, mits dit renteniveau voor een voldoende lange periode wordt aangehouden. Wij denken dat de renteverhoging in september inderdaad de laatste is geweest. Daarnaast verwachten we nog steeds dat de ECB in maart 2024 de rente voor het eerst kan verlagen.
Bron https://www.abnamro.com/r...rschijnlijk-genoeg-gedaan

Kortom als huurder blijf je komende decennia de klos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Sport_Life schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:14:
[...]

Jij brengt het alsof er een causaal verband zit tussen 1 (!) leverancier die geen pv bezitters meer wil (wat ik begrijp :9, heb daarom zelf recent een 3 jaar contract afgesloten met tlv) en de verkoop van zonnepanelen.
Ik zie geen verband, maar denk dat het toevallig is, enerzijds heeft bijna iedereen inmiddels al pv panelen, ken bijna geen dak zonder , anderzijds is de stroomprijs inmiddels flink lager dan vorig jaar , dus de noodzaak is er niet meer zo. Daarbij waren er honderd duizend bedrijven die panelen gingen leggen, een aantal met bedenkelijke kwaliteit. Dus heel veel aanbod, dan is het niet gek dat er een overschot aan installateurs en panelen komt.
Jij denkt echt dat onzekerheid en zeker de media aandacht geen invloed heeft op de investeringsbereidheid van mensen. Misschien even rondkijken de plannen om middenhuur te reguleren hebben al een aantal nieuwbouwprojecten de nek om gedraait want investeringszekerheid was er niet.

Het is onzeker wat andere leveranciers gaan doen, wat de overheid gaat doen aangezien die ook saldering al af willen bouwen. Misschien grijpt de overheid gewoon niet in. Niemand gaat investeren als de randvoorwaarden onduidelijk zijn, nou ja een aantal zullen het altijd doen maar het grootste deel van de wereld wil graag de regels van het spel kennen.
De stroomprijs is maar heel even hoog geweest en is nog hoger dan 3 jaar terug, terwijl toen mensen zonnepanelen aan het leggen waren.

Het is een veel aannemelijker causaal verband dan dat 0.01% verandering van de atmosfeer samenstelling de aarde onleefbaar zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shadowhawk00 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:26:
[...]

Jij denkt echt dat onzekerheid en zeker de media aandacht geen invloed heeft op de investeringsbereidheid van mensen. Misschien even rondkijken de plannen om middenhuur te reguleren hebben al een aantal nieuwbouwprojecten de nek om gedraait want investeringszekerheid was er niet.

Het is onzeker wat andere leveranciers gaan doen, wat de overheid gaat doen aangezien die ook saldering al af willen bouwen. Misschien grijpt de overheid gewoon niet in. Niemand gaat investeren als de randvoorwaarden onduidelijk zijn, nou ja een aantal zullen het altijd doen maar het grootste deel van de wereld wil graag de regels van het spel kennen.
De stroomprijs is maar heel even hoog geweest en is nog hoger dan 3 jaar terug, terwijl toen mensen zonnepanelen aan het leggen waren.

Het is een veel aannemelijker causaal verband dan dat 0.01% verandering van de atmosfeer samenstelling de aarde onleefbaar zal maken.
Er bestaat zoiets als een Modelcontract. Daarin kan de overheid bepalen dat er geen boetes worden uitgedeeld bij een overschot.

Ik denk juist dat pv panelen nog steeds interessant zijn, voor degene die ze nog niet hebben. En dat zijn niet zoveel woningen meer..
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2023/10/03/1013547/1920x1080a.jpg

Het is logisch dat daarmee de interesse verdwijnt om te investeren, als je al panelen hebt hoef je niet te investeren :P

De overgrote meerderheid van de woningeigenaren die wel panelen heeft mag waarschijnlijk nog een jaar langer volledig salderen 8)
Afbouw salderingsregeling zonnepanelen start mogelijk later
Eerste Kamer zet behandeling wet door
De Eerste Kamer gaat door met de behandeling van het wetsvoorstel van minister Jetten om de salderingsregeling voor zonnepanelen af te bouwen. Start van de afbouw op 1 januari 2025 lijkt echter onhaalbaar.
Bron https://solarmagazine.nl/...-zet-behandeling-wet-door

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:39:
[...]

Er bestaat zoiets als een Modelcontract. Daarin kan de overheid bepalen dat er geen boetes worden uitgedeeld bij een overschot.

Ik denk juist dat pv panelen nog steeds interessant zijn, voor degene die ze nog niet hebben. En dat zijn niet zoveel woningen meer..
[Afbeelding]

Het is logisch dat daarmee de interesse verdwijnt om te investeren, als je al panelen hebt hoef je niet te investeren :P
Valt ergens ook wel mee, nog best veel woningen die geen panelen hebben, maar dat is natuurlijk gewoon heel erg biased. En ook al heb je een deel panelen het dak van de garage/schuur vol leggen met panelen kan dan ook nog, zeker E-auto zorgt weer voor voordeel.

De overheid kan een modelcontract aanpassen, maar doet de overheid dat ook?

Maar markt verzadiging zou eerder een rustigere afname van vraag betekenen. Deze vraag is ingestort kort nadat vandebron dit bekend maakte. En veel leveranciers geven bij mensen met panelen geen lange contracten meer. Mensen zonder panelen lezen dit ook en horen dit ook

Ze zijn ook flink duurder geworden de afgelopen jaren wat natuurlijk niet meehelpt met de ROI van de investering.
Je kan geen 3jarig of meer contract krijgen met panelen.
Misschien komt er bij veel meer leveranciers een extra boete als je panelen hebt,
Salderingsregeling komt te vervallen maar wanneer?
Panelen vallen in de zomer vaak uit door overbelast netwerk waardoor ze minder opleveren.
Recente incidenten met brand en panelen waar problemen waren met blussen

Hoe serieus het allemaal is maakt niet uit, het is allemaal in de media regelmatig naar voren gekomen dus mensen weten het en het speelt mee. En dat zorgt voor onzekerheid of de investering wel de moeite waard zal zijn. Dus ja die actie van de energieleveranciers heeft wel degelijk een invloed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Compuhair schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Die stijging is er alleen als je het vergelijkt met het voorgaande kwartaal. Maar dan corigeer je niet voor seizoensinvloeden. Daarom moet je eigenlijk vergelijken met een jaar eerder.
Dit argument kwam vorig kwartaal ook al naar voren. Het 2e kwartaal was traditioneel gezien het sterkste kwartaal, dus de stijging moest daar wel aan liggen.

En nu hebben we weer een kwartaal met een plusje. Ligt het weer aan het seizoen..

Het is heel simpel, de prijzen stijgen nu al een halfjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-10 15:57
Laapo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:00:
[...]

Dit argument kwam vorig kwartaal ook al naar voren. Het 2e kwartaal was traditioneel gezien het sterkste kwartaal, dus de stijging moest daar wel aan liggen.

En nu hebben we weer een kwartaal met een plusje. Ligt het weer aan het seizoen..

Het is heel simpel, de prijzen stijgen nu al een halfjaar.
Helaas heb je gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shadowhawk00 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

Valt ergens ook wel mee, nog best veel woningen die geen panelen hebben, maar dat is natuurlijk gewoon heel erg biased. En ook al heb je een deel panelen het dak van de garage/schuur vol leggen met panelen kan dan ook nog, zeker E-auto zorgt weer voor voordeel.

De overheid kan een modelcontract aanpassen, maar doet de overheid dat ook?

Maar markt verzadiging zou eerder een rustigere afname van vraag betekenen. Deze vraag is ingestort kort nadat vandebron dit bekend maakte. En veel leveranciers geven bij mensen met panelen geen lange contracten meer. Mensen zonder panelen lezen dit ook en horen dit ook

Ze zijn ook flink duurder geworden de afgelopen jaren wat natuurlijk niet meehelpt met de ROI van de investering.
Je kan geen 3jarig of meer contract krijgen met panelen.
Misschien komt er bij veel meer leveranciers een extra boete als je panelen hebt,
Salderingsregeling komt te vervallen maar wanneer?
Panelen vallen in de zomer vaak uit door overbelast netwerk waardoor ze minder opleveren.
Recente incidenten met brand en panelen waar problemen waren met blussen

Hoe serieus het allemaal is maakt niet uit, het is allemaal in de media regelmatig naar voren gekomen dus mensen weten het en het speelt mee. En dat zorgt voor onzekerheid of de investering wel de moeite waard zal zijn. Dus ja die actie van de energieleveranciers heeft wel degelijk een invloed.
Politieke invloed is er altijd geweest en zal er altijd zijn, jij noemt het risico van VdBron , ik noem de kans van van na 2025 volledig salderen, zo zijn er vast meer kansen en risico's te benoemen.
Met de kennis/mogelijkheden van nu kun je in ieder geval nog 3 jaar vast contract nemen met tlv vergoeding, en leveranciers zijn verplicht tot 2031 (deels) te salderen. Daarmee kun je in de meeste gevallen nog steeds de pv panelen binnen die termijn terug verdienen.

Persoonlijk denk ik dat de toekomst veel meer naar dynamische tarieven gaat. Dat betekent dat je in de winter de stroom tegen goed tarief kunt verkopen (of zelf opslaan met een accu) en in de zomer zet je ze gewoon simpelweg uit als de prijs negatief is. Dan wil je juist zoveel mogelijk panelen hebben om in de winter (voor en najaar) meer op te wekken.

Nogmaals, ik herhaal alleen wat ik zoal lees op tweakers, ik zou zeggen verdiep jezelf er iets meer in dan ga je mij ook iets beter begrijpen :). (En zou je ook nooit een woning kopen met stadsverwarming).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2023 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Goed nieuws voor koopstarters.

https://www.nu.nl/economi...uurwoningen-verkopen.html
Zweedse belegger wil twaalfduizend Nederlandse huurwoningen verkopen

De Zweedse vastgoedbelegger Heimstaden wil 12.000 van zijn 13.500 Nederlandse huurwoningen verkopen. Reden zou het nieuwe overheidsbeleid zijn om huurprijzen verder te reguleren. Dat zou de verhuur minder aantrekkelijk maken voor het bedrijf.
Volgens het artikel heeft deze partij vooral woningen die nog verduurzaamd moeten worden. Wrong bet..

Maar het ligt vooral aan overheidsbeleid, vinden ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuhair
Ik denk niet dat we er treurig om hoeven te zijn als dit soort beleggers grotendeels verdwijnen van de Nederlandse markt. Biedt meer ruimte voor corporaties en mensen die een appartement/woning willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Ik sprak vandaag een arbeidsmigrant (kenniswerker) die vanwege huurprijzen rondom Eindhoven in Sittard is neergestreken en forenst... dat illustreert toch wel redelijk de absurde situatie voor woonruimte.
Laapo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:57:
Goed nieuws voor koopstarters.

[...]

Volgens het artikel heeft deze partij vooral woningen die nog verduurzaamd moeten worden. Wrong bet..

Maar het ligt vooral aan overheidsbeleid, vinden ze.
Yup. Dit soort partijen zal nooit zomaar honderden miljoenen investeren in te verduurzamen. Het plan is vanaf dag een om zoveel en zo snel mogelijk geld uit de initiele investering te trekken. Zoals private equity het laatste restje waarde uit vergane assets perst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Compuhair schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:16:
Ik denk niet dat we er treurig om hoeven te zijn als dit soort beleggers grotendeels verdwijnen van de Nederlandse markt. Biedt meer ruimte voor corporaties en mensen die een appartement/woning willen kopen.
Voor corporaties scheelt het niets. Die kopen eigenlijk nooit bestaande woningen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Even checkin van vervent lurker in dit topic, dacht zonet heel even dat ik per abuis salderingstopic open had staan hier :9

Voor wie ze nog niet kent deel hier even deze topics waar wat meer ruimte is om echt de diepte in te gaan met VdB/modelcontracten/salderen discussie [1]. [2], [3]

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2023 07:29 . Reden: Link edit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Nog meer tekenen dat de koopmarkt (somehow) aantrekt:
In het eerste kwartaal van vorig jaar werd in maar liefst 80 procent van de gevallen meer geboden dan de vraagprijs. Vergeleken met dezelfde periode dit jaar is dat een enorm hoog percentage. In januari, februari en maart 2023 was het namelijk in 'slechts' 30 procent van de transacties het geval.
Maar in het afgelopen half jaar nam het aantal overbiedingen juist weer toe. In juli, augustus en september lag de gemiddelde verkoopprijs van een huis 0,2 procent boven de vraagprijs. 45 procent van de verkochte woningen werd in het derde kwartaal boven de vraagprijs verkocht.
Nu.nl

[ Voor 29% gewijzigd door Requiem19 op 06-10-2023 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:25:
[...]

Politieke invloed is er altijd geweest en zal er altijd zijn, jij noemt het risico van VdBron , ik noem de kans van van na 2025 volledig salderen, zo zijn er vast meer kansen en risico's te benoemen.
Dit soort maatregelen zal relatief weinig impact hebben op mensen die nog de afweging moeten maken of ze wel of niet (extra) zonnepanelen willen. Die zullen toch eerder naar de langere termijn kijken en naar de "stemming" bij leveranciers en politiek. De stemming van afschaffen van het salderen en "boetes" voor bezitters van zonnepanelen zal meer impact hebben dan de korte termijn maatregel van een jaartje extra salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CryptoNL schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:57:
De absolute waarde van de cijfers zegt inderdaad niet zo veel. Maar de trend of verandering in de cijfers geeft toch wel een indicatie over hoe we er voor staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nu blijkt dat de markt met hoge mate van waarschijnlijkheid weer in de lift zit (2 Q op rij omhoog, toeval of seizoensinvloeden zijn dus nvt), is het wel interessant om "de grote ommekeer" aka "financiele meltdown" eens in perspectief te plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.businessinsider.nl/wp-content/uploads/2023/08/Screenshot-2023-08-31-at-10.02.22-800x467.png?ver=1693490671
Als de stijging langzaam doorzet (cf stijging 2012-2014?) dan stelt dat dipje over de lange termijn niet zo heel veel voor.

bron https://www.businessinsid...in-afgelopen-dertig-jaar/

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 06-10-2023 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Erg voorbarig wel. Ik kan me indenken dat als door de hoge ECB rentes investeringen volledig stil vallen, we behoorlijke economische tegenspoed krijgen. Die jaag je ook niet zomaar weer aan. De angst is gezaaid.

In de transport gaan ze de prijzen komend jaar ook fors verhogen. Tja je kan alles wel verhogen maar als niemand meer je product/dienst afneemt, val je om en daarbij de gehele economie stil.

Ik ben wat negatiever kwa sentiment dan een jaar geleden. Misschien zelf juist doordat we ‘maar’ op 0,2% zitten kwa stijging huizenprijs. Inflatie is momenteel 0.

Mensen kopen niet eens zonnepanelen terwijl ze 50% kosten tov vorig jaar, toen waren ze niet aan te slepen. Je hebt ze echt in no-time terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 11:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

spartacusNLD schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:25:
Tiel (nieuwbouwgedeelte), tussenwoning +0,6% volgens Funda.
en weer -0.8% volgens funda

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Sport_Life schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:40:
Nu blijkt dat de markt met hoge mate van waarschijnlijkheid weer in de lift zit (2 Q op rij omhoog, toeval of seizoensinvloeden zijn dus nvt), is het wel interessant om "de grote ommekeer" aka "financiele meltdown" eens in perspectief te plaatsen:

[Afbeelding]
Als de stijging langzaam doorzet (cf stijging 2012-2014?) dan stelt dat dipje over de lange termijn niet zo heel veel voor.

bron https://www.businessinsid...in-afgelopen-dertig-jaar/
Nou lekker. Als ik op de inflatiecalculator €80.000 (gecorrigeerd voor Hfl) invul bij 1993 is dat nu €155.000. Met andere woorden; woningen stijgen drie keer zo hard als de inflatie.

Ook niet zo gek met dat wanbeleid in Den Haag, waar men niets doet om het aanbod te vergroten (en zo de balans vraag/aanbod te herstellen), maar enkel energie steekt in het met regeltjes zogenaamd betaalbaar houden van de huidige woningvoorraad.

Doodlopende weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
alexbl69 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:36:
Ook niet zo gek met dat wanbeleid in Den Haag, waar men niets doet om het aanbod te vergroten (en zo de balans vraag/aanbod te herstellen), maar enkel energie steekt in het met regeltjes zogenaamd betaalbaar houden van de huidige woningvoorraad.
Die is wel héél kort door de bocht :)
Probleem rond woningbouw is dat het niet één overheid is, maar alle lagen van de overheid. Die werken langst elkaar heen, en zelfs soms elkaar tegen.

Echter het grote probleem zijn we zelf: de kiezer vind het allemaal niet zo belangrijk. Dé thema's rond de verkiezingen zijn 'bestaanszekerheid' en 'immigratie', niet de woningcrisis. Ja, het wordt wel genoemd, maar in een bijzin samen met alle andere maatschappelijke zaken die ook allemaal om aandacht vragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
@Conrado
Om eerlijk te zijn voor wie is de woning crisis nu precies het probleem?
mensen die gaan scheiden/relatie uit
mensen die opzich zelf gaan wonen

De generatie die veelal uit grote gezinnen kwam, 4-8 raakt nu op een leeftijd van zo 65 jaar.
huidige gemiddeld aantal kinderen per huishouden was dacht ik 2.2
2.3 hou je populatie mee gelijk

dit betekend dat over 15 jaar, de generatie van grote gezinnen de leeftijd bereikt van 80 jaar.
Dit betekend dat we dan een groot probleem krijgen met zorg en opvang.
Indien deze uit huis geplaatst kunnen worden, komen al deze woningen weer beschikbaar.

eerder statistiek wat ik gezien heb, had men er zelfs over dat over 25 jaar, 40% van huidige populatie 65+ is.

Kortom:
We moeten juist veel meer aan moedigen dat er meer kinderen geboren worden -> bijv. gratis opvang want mensen moeten werken
We moeten onderwijs -> leraren tekort aanpakken
We moeten met grote spoed -> zorg personeelstekort aanpakken
We moeten zorg makkelijk bij mensen krijgen komende jaren.

Huizen probleem is nu even vervelend en probleemmatisch, maar dit lost zich over 15-25 jaar ook weer vanzelf op.

Daarnaast kijken mensen vooral vaak naar zichzelf, dus waarom zouden mensen die niet in woning nood zitten, dit een belangrijk onderwerp vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:25:
[...]

Met de kennis/mogelijkheden van nu kun je in ieder geval nog 3 jaar vast contract nemen met tlv vergoeding, en leveranciers zijn verplicht tot 2031 (deels) te salderen. Daarmee kun je in de meeste gevallen nog steeds de pv panelen binnen die termijn terug verdienen.

Persoonlijk denk ik dat de toekomst veel meer naar dynamische tarieven gaat. Dat betekent dat je in de winter de stroom tegen goed tarief kunt verkopen (of zelf opslaan met een accu) en in de zomer zet je ze gewoon simpelweg uit als de prijs negatief is. Dan wil je juist zoveel mogelijk panelen hebben om in de winter (voor en najaar) meer op te wekken.
Op dat eerste punt verschillen we van mening, ik denk dat veel mensen nu even afwachten wat de politiek gaat doen zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Gaat de politiek ingrijpen of mag vandebron dit doen, en wat gaat saldering doen op welke termijn.

We zullen zeker meer gaan richting een systeem van dynamische energieprijzen, alleen komt er natuurlijk gewoon een moment waarop dit zichzelf gaat tegenwerken. Als je nu het goed inregelt kan je best leuk verdienen door stroom af te nemen op de juiste momenten. Je kan zolang de salderingsregeling er is zelfs verdienen met een thuisaccu door goedkoop te laden en duur te ontladen.
Maar zodra salderingsregeling wegvalt heeft het prive bufferen van energie geen nut meer, terwijl dit voor het netwerk de goedkoopste oplossing is.
En als de meerderheid gaat proberen stroom te gebruiken als het goedkoop is stijgt de vraag op die momenten wat de energieprijzen weer meer vlak maakt. Als het verschil tussen piek en dal te klein word gaan mensen daar weer geen moeite voor doen. Nu kan het zomaar 20ct verschil zijn op 1 dag, ja dat is leuk je was doen en de auto laden. Als het verschil nog maar 1ct is ga jij dan je wasmachine nog programmeren of zet je die gewoon aan.
Conrado schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

Die is wel héél kort door de bocht :)
Probleem rond woningbouw is dat het niet één overheid is, maar alle lagen van de overheid. Die werken langst elkaar heen, en zelfs soms elkaar tegen.

Echter het grote probleem zijn we zelf: de kiezer vind het allemaal niet zo belangrijk. Dé thema's rond de verkiezingen zijn 'bestaanszekerheid' en 'immigratie', niet de woningcrisis. Ja, het wordt wel genoemd, maar in een bijzin samen met alle andere maatschappelijke zaken die ook allemaal om aandacht vragen.
De overheid werkt voornamelijk tegen met verschillende regeltjes, stikstof is er 1 van. Maar ook door woningcooperaties te privatiseren en dus geen regie meer toe te passen. En het immigratiebeleid werkt natuurlijk ook het tekort verder in de hand.

Omdat de groep die er echt een probleem mee heeft niet heel groot is word het vaak een minder groot probleem bij partijen. Maar bestaandszekerheid en immigratie zijn ook verbonden met de woningmarkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Shadowhawk00 op 06-10-2023 11:00 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@badboyqxy
Hoe wil je aanmoedigen dat er meer kinderen geboren moeten worden als de doelgroep (twintigers/dertigers) het niet lukt om een eigen huis te vinden? Het is niet heel gek dat de doelgroep het krijgen van kinderen uitstelt (of afstelt) als je nog thuis of met huisgenoten woont.

Ik heb niet het idee alsof we met z'n allen even 15-25 jaar kunnen wachten. De woningcrisis is nú.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:21
badboyqxy schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:42:
@Conrado

De generatie die veelal uit grote gezinnen kwam, 4-8 raakt nu op een leeftijd van zo 65 jaar.

dit betekend dat over 15 jaar, de generatie van grote gezinnen de leeftijd bereikt van 80 jaar.
Indien deze uit huis geplaatst kunnen worden, komen al deze woningen weer beschikbaar.

eerder statistiek wat ik gezien heb, had men er zelfs over dat over 25 jaar, 40% van huidige populatie 65+ is.

Kortom:
We moeten juist veel meer aan moedigen dat er meer kinderen geboren worden -> bijv. gratis opvang want mensen moeten werken

Huizen probleem is nu even vervelend en probleemmatisch, maar dit lost zich over 15-25 jaar ook weer vanzelf op.

Daarnaast kijken mensen vooral vaak naar zichzelf, dus waarom zouden mensen die niet in woning nood zitten, dit een belangrijk onderwerp vinden.
Enigszins offtopic maar dit personeelstekort gaan we (verwacht ik) oplossen met gerichte immigratie van zorgpersoneel. En kinderen kunnen inwonen bij hun ouders om mantelzorg te verlenen. Als deze kinderen zelf geen kinderen krijgen, is dit alles ook makkelijker te combineren met hun fulltime baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Deewop schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Enigszins offtopic maar dit personeelstekort gaan we (verwacht ik) oplossen met gerichte immigratie van zorgpersoneel. En kinderen kunnen inwonen bij hun ouders om mantelzorg te verlenen. Als deze kinderen zelf geen kinderen krijgen, is dit alles ook makkelijker te combineren met hun fulltime baan.
De personeelstekorten kan je niet oplossen als je die immigranten geen woonruimte kan bieden. De vraag is ook of deze tekorten een nationaal probleem zijn of gewoon een lokaal probleem wat zich alleen in een klein deel van nederland voordoet.

Juist als je kinderen hebt is bij de ouders inwonen zinniger, de ouders kunnen op de kinderen passen als ze klein zijn zodat jij fulltime kan werken en later als de kinderen groter zijn en de ouders minder valide kan jij de ouders helpen ( eventueel samen met de kinderen )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-10 18:31

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Shadowhawk00 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:34:
[...]
Juist als je kinderen hebt is bij de ouders inwonen zinniger, de ouders kunnen op de kinderen passen als ze klein zijn zodat jij fulltime kan werken en later als de kinderen groter zijn en de ouders minder valide kan jij de ouders helpen ( eventueel samen met de kinderen )
We beredeneren ons weer helemaal terug naar de oermensen straks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
@Conrado

Kortom:

Kortom; mensen moeten meer werken omdat huizen nu niet te betalen zijn zonder dat men full time werkt, als dat niet nodig is is er ook minder opvang nodig en dan is dat probleem ook opgelost.

Mensen besparen geld omdat een huis kopen haast niet te doen is als starter, is het dan gek dat ze niet zitten te wachten om ook nog een kind te verwelkomen en daar de kosten voor te dragen? Danwel in opvang kosten dan wel in tijd, het zorgt alleen maar voor uitstel van het ooit kopen van een huis. Die groep die je wilt aanmoedigen om een kind te maken is ook de groep die opkijkt tegen de mensen die alle schaapjes op het droge hebben. Daar waar het voor een hele grote groep niet eens ooit mogelijk wordt om een huis te kopen met de crisis waar we nu in verkeren.

Zeggen dat we gewoon 15-25 jaar moeten wachten, dus wanneer die groep tussen de 50 en 60 jaar is, want dan is het probleem opgelost is nogal voorbij gaan aan de oorzaak van het probleem. Als men 50/60 jaar oud is dan staat de bank vast te springen om een hypotheek te verstrekken aan deze groep voor 30 jaar? Verder moet die groep ook maar voor het gemak meteen alle klimaat shit oplossen die nu gaande is en alleen maar erger wordt? ;w

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 15:41
@Conrado

Kortom:

Met deze redenatie kun je ook stellen dat het vergrijzingsprobleem zich op den duur vanzelf oplost. Even vervelend dat er niet genoeg zorgcapaciteit is voor deze mensen maar die capciteit heb je op den duur ook niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
Nu nog de starters vinden die de hoofdprijs willen en kunnen betalen, een appartement willen en de bonus van label G voor lief nemen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
lama83 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

Nu nog de starters vinden die de hoofdprijs willen en kunnen betalen, een appartement willen en de bonus van label G voor lief nemen :')
Starters hebben altijd de hoofdprijs betaald, dat was vroeger niet anders. Maar aangezien de prijzen altijd moeten stijgen omdat we anders geen economische groei hebben is de hoofdprijs van 10jaar terug een koopje nu.
Aan de andere kant de preppers hebben we mazzel, die hebben soms 10-15jaar geleden conserven ingeslagen tegen een prikkie en kunnen nu goedkoop eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
lama83 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

Die staan gewoon in de rij hoor. Anders moeten ze zo'n hok huren voor veel geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Laapo schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:49:
[...]

Die staan gewoon in de rij hoor. Anders moeten ze zo'n hok huren voor veel geld.
Komt nog bij dat de midden huur wrch nog duurder gaat worden : Gevolgje van het overheidsbeleid iz verhuurdersheffing. Er is al een Zweedse vastgoed belegger die de handdoek in de ring gooit...

Kan zomaar gevolgen hebben voor andere vastgoed-multi-freaks, die eenzelfde beslissing gaan nemen : Wel ok voor de koop-markt : Meer aanbod>>>Pak die kans en koop(en win) oOo

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 11:06
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:21:
[...]

Komt nog bij dat de midden huur wrch nog duurder gaat worden : Gevolgje van het overheidsbeleid iz verhuurdersheffing. Er is al een Zweedse vastgoed belegger die de handdoek in de ring gooit...

Kan zomaar gevolgen hebben voor andere vastgoed-multi-freaks, die eenzelfde beslissing gaan nemen : Wel ok voor de koop-markt : Meer aanbod>>>Pak die kans en koop(en win) oOo
Volg eens de quote trail ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweLucht
Ik kwam recent een aantal veranderingen tegen voor 2024:
- NHG grens van 405k naar 440k in 2024
- Overdrachtsbelasting vrijstelling van 440k naar 510k in 2024
- Studieschuld in 2024 anders berekend in het voordeel van de koper

In het verleden is gebleken dat mensen door dit soort maatregelen meer willen/kunnen lenen met als gevolg dat de huizenprijzen omhoog gaan. Wat vinden jullie van deze maatregelen? En wat denken jullie dat het gevolg zal zijn van deze maatregelen?

[ Voor 6% gewijzigd door BlauweLucht op 07-10-2023 02:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
BlauweLucht schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 02:07:

In het verleden is gebleken dat mensen door dit soort maatregelen meer willen/kunnen lenen met als gevolg dat de huizenprijzen omhoog gaan. Wat vinden jullie van deze maatregelen? En wat denken jullie dat het gevolg zal zijn van deze maatregelen?
Ik verwacht dat de prijzen in met name de categorie de 440 weer gaan stijgen. Ik moet zelf mijn huis nog verkopen in die categorie en de makelaars raden al aan om de overdracht in januari te doen zodat:
A. Als je onder de 440 blijft je kopers NHG kunnen krijgen.
B. Als je ergens boven de 440 uitkomt je mensen de ruimte geeft om te overbieden.

Het zorgt er dus voor dat de prijzen weer naar boven geduwd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26

Dit is een set maatregelen waardoor de huizenprijzen zullen stijgen, maar er zijn net zogoed nieuwe maatregelen waardoor er minder druk op de woningmarkt komt, zoals:

Vanaf 2024 meeste huurwoningen onder de €1000 (effect hiervan is al zichtbaar)
Minder hypotheek voor woningen met een laag energielabel

Valt dus niet veel over te zeggen over het totaaleffect op de woningmarkt zonder de balans op te maken door naar het totaalplaatje / de totaalset aan maatregelen te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hbeez schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Dit is een set maatregelen waardoor de huizenprijzen zullen stijgen, maar er zijn net zogoed nieuwe maatregelen waardoor er minder druk op de woningmarkt komt, zoals:

Vanaf 2024 meeste huurwoningen onder de €1000 (effect hiervan is al zichtbaar)
Minder hypotheek voor woningen met een laag energielabel

Valt dus niet veel over te zeggen over het totaaleffect op de woningmarkt zonder de balans op te maken door naar het totaalplaatje / de totaalset aan maatregelen te kijken.
Dat eerste is niet definitief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00

De NHG grens kan ik me nog wel iets bij voorstellen, NHG is bedoelt om mensen die een huis kopen veilig te stellen tegen een restschuld. Maar daar telt de waarde van de woning voor, als de prijs van de woningen omhoog gaat moet de NHG mee anders heb je een regeling waar niemand gebruik van kan maken.

De rest zijn inderdaad prijs opdrijvende maatregelen die je eigenlijk niet zou moeten willen. Dit doen andere landen trouwens ook toevallig artikel gelezen ( sorry geen bron) waarin ze stelde dat in de VS je eerst 20% van de woningwaarde zelf moest lappen en dat starters nu ongeveer 2% moeten inleggen.
Nederland is dus niet de enige die aan het merken is dat oneindige groei aan economie gewoon niet werkt en dat zien we het eerste bij de woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Wispe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:40:
[...]
Dat eerste is niet definitief.
Sterker nog, dat gaat echt niet per 1 januari 2024 in werking treden. Zelfs al gaan ze daar mee verder dan betwijfel ik het of het 1 januari 2025 al zal ingaan. En invloed op prijs koopwoningen zal beperkt zijn. Er zijn toch geen huurhuizen dus vraag naar koopwoningen zal daardoor niet afnemen. @Hbeez

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
rube schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Sterker nog, dat gaat echt niet per 1 januari 2024 in werking treden. Zelfs al gaan ze daar mee verder dan betwijfel ik het of het 1 januari 2025 al zal ingaan. En invloed op prijs koopwoningen zal beperkt zijn. Er zijn toch geen huurhuizen dus vraag naar koopwoningen zal daardoor niet afnemen. @Hbeez
Lees m'n bijgevoegde artikel anders even (of het 'beleggen in vastgoed'-topic). Beleggers anticiperen al op deze maatregel (of door te verkopen of door niet nu te kopen), wat direct minder druk geeft op het lagere segment van de woningmarkt. Of hij nou in '24 of '25 wordt geintroduceerd is irrelevant, dat maakt voor (het risico bij) lange termijn beleggingen niet uit, die anticiperen er namelijk nu al op.

Overigens gaat het nu, (typisch des Tweakers), weer in technisch detail over of 1 bepaalde maatregel in '24 of '25 ingaat. Het punt was dat er niet alleen prijsverhogende maatregelen zijn maar ook maatregelen met prijsdempende effecten.

[ Voor 12% gewijzigd door Hbeez op 07-10-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hbeez schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:44:
[...]

Lees m'n bijgevoegde artikel anders even (of het 'beleggen in vastgoed'-topic). Beleggers anticiperen al op deze maatregel (of door te verkopen of door niet nu te kopen), wat direct minder druk geeft op het lagere segment van de woningmarkt. Of hij nou in '24 of '25 wordt geintroduceerd is irrelevant, dat maakt voor (het risico bij) lange termijn beleggingen niet uit, die anticiperen er namelijk nu al op.

Overigens gaat het nu, (typisch des Tweakers), weer in technisch detail over of 1 bepaalde maatregel in '24 of '25 ingaat. Het punt was dat er niet alleen prijsverhogende maatregelen zijn maar ook maatregelen met prijsdempende effecten.
Als het niet zeker is, is het geen een maatregel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Wispe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:47:
Er is een grote kans dat de spelregels veranderen, daar anticipeer je op als belegger. Het risico van deze maatregel wordt ingeprijsd, vastgoed waar mogelijk gunstig verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Wispe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Als erover gesproken word is er een redelijke kans dat het een regel is, zeker voor lange termijn 10+jaar investeringen ga je die niet doen als de spelregels onzeker zijn en je er redelijk zeker van bent dat die in jou nadeel gaan veranderen.

Het probleem dat heel grote spelers ook nog gewoon appartementen laten bouwen of een deel ervan koopt zodat projecten doorgaan. Nu dat niet het geval is loop je het risico dat grote bouwprojecten niet gefinancierd kunnen worden en dus afgeblazen worden. Er is een reden waarom 10jaar geleden ( ongeveer ) de overheid met allemaal regels kwam om vastgoedinvesteerders aan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Hbeez schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:44:
[...]
Lees m'n bijgevoegde artikel anders even (of het 'beleggen in vastgoed'-topic). Beleggers anticiperen al op deze maatregel (of door te verkopen of door niet nu te kopen), wat direct minder druk geeft op het lagere segment van de woningmarkt.
Maar dat is toch exact waarop ik reageer dat ik het daarmee niet eens ben :?
invloed op prijs koopwoningen zal beperkt zijn. Er zijn toch geen huurhuizen dus vraag naar koopwoningen zal daardoor niet afnemen.
Overigens denk ik denk dat je zelf mijn (laatste) bijdrage in het beleggen in vastgoed topic hebt gemist ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Als erover gesproken word is er een redelijke kans dat het een regel is, zeker voor lange termijn 10+jaar investeringen ga je die niet doen als de spelregels onzeker zijn en je er redelijk zeker van bent dat die in jou nadeel gaan veranderen.

Het probleem dat heel grote spelers ook nog gewoon appartementen laten bouwen of een deel ervan koopt zodat projecten doorgaan. Nu dat niet het geval is loop je het risico dat grote bouwprojecten niet gefinancierd kunnen worden en dus afgeblazen worden. Er is een reden waarom 10jaar geleden ( ongeveer ) de overheid met allemaal regels kwam om vastgoedinvesteerders aan te trekken.
De grote beleggers en ontwikkelaars willen geen onzekerheid en roepen daarom op de nieuwe huurwetgeving snel in te voeren. Daarbij vragen ze wel om een aantal aanpassingen in hun voordeel.

Deze partijen voegen inderdaad woningen toe aan de markt. Bij de kleine beleggers is dat niet of nauwelijks het geval, evenmin als bij buitenlandse bedrijven die pakketten woningen verhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:01:

De NHG grens kan ik me nog wel iets bij voorstellen, NHG is bedoelt om mensen die een huis kopen veilig te stellen tegen een restschuld.
Zou een 70% loan to value wellicht een alternatief zijn? En minder prijsopdrijvend?

en wederom leeftijdsdiscrimatie in 1 van de links:

"...voorwaarden verbonden aan de startersvrijstelling. Zo moet de koper op het moment van verkrijging van de woning tussen de 18 en 35 jaar oud..."

En blijkbaar bestaan er sociale huurwoningen 1000+:

"...Door de regulering verwacht het kabinet dat op termijn ruim 90% van de huurwoningen (sociale huur en middenhuur) bij een nieuw huurcontract onder de €1.000 worden verhuurd..."

Wat betaalbare koopsegment inhoudt ben ik wel benieuwd naar... 440k?
"...Tot en met 2030 moeten er 900.000 woningen bijgebouwd worden. Circa 40% (350.000) hiervan moet in het betaalbare koopsegment ..."

[ Voor 54% gewijzigd door lama83 op 08-10-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
lama83 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:46:
[...]
en wederom leeftijdsdiscrimatie in 1 van de links:

"...voorwaarden verbonden aan de startersvrijstelling. Zo moet de koper op het moment van verkrijging van de woning tussen de 18 en 35 jaar oud..."
Dat het hiaat nog steeds bestaat vind ik een misser van jewelste. Voor de eenmalige verhoogde schenking telt 18 en 40 jaar als range. Qua startersvrijstelling van overdrachtsbelasting zou dat ook meer 1 lijn trekken zijn. En toch falen de nodige rechtszaken waarbij mensen het blijven proberen. Het is niet discriminerend, geen ongelijke behandeling.

Tegelijkertijd 0% of 2% op een te krap aanbod aan woningen is en blijft hoofdzaak en bijzaak. Die 4 tot 6k heb ik allang liggen als 36 jarige starter, nu nog een bijpassend aanbod. Het beetje aanbod wat er was is opgedroogd in mijn zoekgebied. Maar 80% mogen financieren ala Duitsland betekent enkel nog langer (scheef)huren voor de meeste. Je zult tot je die 20% eigen inbreng hebt toch ergens moeten wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:01:
De rest zijn inderdaad prijs opdrijvende maatregelen die je eigenlijk niet zou moeten willen.
Je kunt schaarste eigenlijk niet reguleren. Òf je indexeert, met kans op wat prijsverhogingen, òf een huis kopen wordt voor de happy few….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 14:31

Grin

Ride si sapis.

Joosie200 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:00:
[...]
Dat het hiaat nog steeds bestaat vind ik een misser van jewelste. Voor de eenmalige verhoogde schenking telt 18 en 40 jaar als range. Qua startersvrijstelling van overdrachtsbelasting zou dat ook meer 1 lijn trekken zijn. En toch falen de nodige rechtszaken waarbij mensen het blijven proberen. Het is niet discriminerend, geen ongelijke behandeling.
[...]
Wellicht maar ik denk dat leeftijd bij deze startersregeling helemaal geen rol hoeft te spelen. Enige waar het om zou moeten gaan: Ben jij een starter?
Hoe oud je bent boeit hier helemaal niet, of je nu 18 bent of 199. Als jij start op de koopwoningmarkt moet je gebruik kunnen maken van deze regeling; niks meer en niks minder. Toch?
Efin, dit zal vast al vaker voorbij zijn gekomen maar zo zie ik het.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
Joosie200 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:00:

@Grin Heb even een voorbeeld opgezocht, https://civra.nl/fiscaal/...en-verboden-discriminatie

Fascinerend, hoe er dan ineens niet van discriminatie sprake is als er een bepaald doel aan gekoppeld is, terwijl je het kenmerk, leeftijd, niet veranderen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
Okay, ik snap dat er een verdienmodel moet zijn, maar zijn dit soort vrije sector-prijzen niet wat overdreven?

Als je dat kan betalen, moet een koopwoning ook wel mogelijk zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJmnfNBAKQOjiU76VTzAwUIO_hg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ceobd2dFaTbgIeAnUx3IO5Kp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
djiedjee schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:13:
Okay, ik snap dat er een verdienmodel moet zijn, maar zijn dit soort vrije sector-prijzen niet wat overdreven?

Als je dat kan betalen, moet een koopwoning ook wel mogelijk zijn.
[Afbeelding]
Het is wel netjes (en handig) om er ook bij te zetten waar je je schermdump vandaan haalt. Anders is er geen discussie over mogelijk.
Ik gok dat het gaat om dit project https://www.woneninnieuwrein.nl/de-woningen/herenhuizen/

Als je ziet dat daar in de buurt kleinere koopwoningen (rond de 130 m²) voor tussen de 5 en 6 ton weg gaan, (zonder keuken en waarschijnlijk ook zonder wandafwerking) dan zouden deze woningen (159 en 166 m2) in de koop-variant tussen de 6 en 7 ton of meer moeten kosten. Dan vind ik 2750 huur per maand (zo'n 4,5%-5% van de woningwaarde) zeker niet overdreven.
Pagina: 1 ... 290 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg