hoevenpe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:03:
[...]
Door de terugleverboete en het afbouwen van salderen is gas helemaal zo gek nog niet. Al die 'nul-op-de-meter' huizen schrikken zich over een paar jaar rot van de energierekening, in de winter als je stookt doet de zon vrijwel niets en betaal je de hoofdprijs.
Hybride warmtepompen zijn voor de meeste bestaande huiseigenaren ook (nog) niet interessant:
[...]
Ik vind dat bij een nieuwbouwwoning van nu ook een (moderne) cv installatie hoort, of je de kosten nou wel of niet terugverdient. Het is voor de bouwer puur een financiële afweging, dat staat ook in dat artikel. Hybride is inderdaad onzin.
Daarbij is een WP ook na saldering in 2030 nog interessant, als je rekening houdt met;
- Geen kosten voor vastrecht gas
- Lagere hypotheekrente
- Direct verbruik ca 25-40%, afhankelijk van dakoppervlakte
- Hogere COP dan cv ketel (dus goedkoper in gebruik)
- Warm water is bijna het hele jaar direct verbruik (in mijn instellingen staan nu opwarmen tussen 12-16u, op het moment dat vaak de zon schijnt)
- Je ziet nu al dat de belastingen op gas omhoog gaan en electra omlaag
Bron
- Mogelijkheden met accu's, die zijn er niet met gas
- Ik vind het comfort veel hoger, warmtepomp pruttelt de hele winter op laag vermogen, geen temperatuur wisselingen of verschillen in huis zoals bij een cv ketel die smorgens aanspringt
- In mijn geval (n= 1) - maar heb geen standaard woning

- verdient de warmtepomp zich in 5 jaar terug,
na salderen, dus in 2031 zijn de energiekosten met de huidige tarieven ongeveer 1.000-1.500 per jaar. Daarmee voorzie ik een woning van 250m2 van stroom en verwarming

. Dat komt dus voornamelijk door relatief hoog direct verbruik.
Lees je anders eens in

Er is op tweakers genoeg te vinden. Het is zeker niet voor iedere (bestaande) woning interessant, daar heb je gelijk in. Dat zie je ook goed terug in de NVM cijfers, alles met label C of lager verkoopt momenteel niet/nauwelijks. Juist omdat je dan afhankelijk blijft van gas
[
Voor 24% gewijzigd door
Sport_Life op 05-10-2023 13:40
]