Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 289 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.472 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kx22 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:16:
Denk dat dit soort ideeën het belastingsysteem alleen maar moeilijker maken.
Zolang er een tekort aan huizen zijn, verschuif je alleen de problemen.

Ja als iedereen in NL dan besluit om 40 uur te gaan werken ivm belastingkorting, wat dan?
Heb je een baanoverschot en zit een gedeelte straks thuis. Arbeiders overschot? Gaan we salarissen weer omlaag gooien.

----edit----
Correct me if im wrong, in Belgie is een 2e baan onbelast toch? Bruto = netto bij een 2e baan (naast een 34/36 uurs contract).
Als je full-time beter zou belonen en al helemaal +40u dan kunnen idd diegenen die hardt werken en er moeite voor doen makkelijker aan een koopwoning komen, maar dat inzicht heeft de overheid niet en dus gaan we minder werken omdat je als full-timer èn alleenstaande de max IB betaalt : Nou dan zijn er andere oplossingen(zoals de voorbeelden in vorige post).

In België is een 2de baan helemaal niet onbelast : Sterker nog daar pakken ze je extra op. Ken er ook van jaren terug die al een fulltime baan hadden en er nog 2x12u in het weekend bijknalden : Dit is ntrl niet lang vol te houden, maar wilden er voor gaan om te sparen voor een huis. Maar volle pot IB betalen.

Wat ik wil aangeven is dat, wanneer in de kracht van je leven(zeg tssn 25 en 40jr) en je wil er voor gaan : Je extra uren wil maken of extra baan erbij die je op je sloffen erbij aankan, wordt je gewoon afgestraft door de IB en dat vind ik niet eerlijk. Als dit niet anders kan, dan is het maar zo. Creatief dan zoals ik eerder aangaf lukt het wel in een constructie van die 3 voorbeelden. De overheid maakt het blijkbaar niet uit, die vinden het ntrl wel cool als je jezelf de pleuris werkt. De kassa rammelt :) Waarom zijn er zoveel zzp-ers? Nou precies daarom, meesten ook helemaal klaar met dat idiote bedrag IB betalen...

Ben je lui of hang je aan de sociale dienst, na 2 jaar uitkering : Nou hup opzouten zowiezo in die sociale woning waar je zit en voor jou wordt het dan 4 hoog achter op 50m2. Dan moet je blij zijn, want je kan niks, doet niks, 0.0 bijdrage : Dit wordt betaald door mensen die vooral een full-time baan hebben. Vervolgens degenen die wèl bijdragen, maar niet het geld hebben om te kopen en met een full-time baan voor sociale huur in aanmerking komen mogen dan is die sociale woning : Dus de lamzakken naar achter 4/hoog.

Ben er helemaal klaar mee

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou heb ik geen politieke ambitie, maar mssh moeten er eens een politieke partij komen die opkomt voor de single, de alleenstaande, de alleenverdiener. Me dunkt dat er best meer zijn dan Bunk, in ons land die er klaar mee zijn om telkens overal de volle bijdrage mogen aftikken en vervolgens te weinig vooruit komen want lopen alle voordelen mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:27:
Nou heb ik geen politieke ambitie, maar mssh moeten er eens een politieke partij komen die opkomt voor de single, de alleenstaande, de alleenverdiener. Me dunkt dat er best meer zijn dan Bunk, in ons land die er klaar mee zijn om telkens overal de volle bijdrage mogen aftikken en vervolgens te weinig vooruit komen want lopen alle voordelen mis.
Probleem is dat het heel lastig gaat zijn om voor die doelgroep dingen te vinden die voor iedereen gelden.
Genoeg singles hebben een koophuis bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:08:
[...]

Probleem is dat het heel lastig gaat zijn om voor die doelgroep dingen te vinden die voor iedereen gelden.
Genoeg singles hebben een koophuis bijvoorbeeld.
Klopt, is ook zo inclusief mezelf. Maar het is niet enkel dan je als single al een huis hebt, dat je dan maar overal de volle IB mag betalen. Er zijn ook nog andere dingen die ik leuk vind buiten een huis hebben.

Het gaat meer over het totaal-plaatje dat je als single zo gepluimd wordt alsof het de normaalste zaak vd wereld is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Meest letterlijke vorm van Nimbyisme..

https://www.at5.nl/artike...-in-mijn-tuin-alsjeblieft
Na jarenlang geen nieuwe woonwagenstandplaatsen in de stad toe te voegen, slaat wethouder Zita Pels een nieuwe weg in. Vóór 2026 moeten zeker vijftien extra woonwagens in de stad komen te staan, op locaties waar al woonwagenkampen zijn. Extra wagens zijn volgens bewoners van een kamp bij Strandvliet een goed idee, maar niet op de manier zoals het nu gaat: "Nu moet ik mijn tuin inleveren."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:24:
[...]

Klopt, is ook zo inclusief mezelf. Maar het is niet enkel dan je als single al een huis hebt, dat je dan maar overal de volle IB mag betalen. Er zijn ook nog andere dingen die ik leuk vind buiten een huis hebben.

Het gaat meer over het totaal-plaatje dat je als single zo gepluimd wordt alsof het de normaalste zaak vd wereld is...
Alleen bij de IB is het eigenlijk een dingetje maar het is wel erg lastig om dat goed te regelen. Want dan zijn alle stelletjes ineens 2 singles zolang ze geen kinderen hebben.
Misschien zou de aftrek wel afhankelijk moeten zijn van het aantal uren dat je werkt waarbij als je kinderen hebt dat die tellen voor 1FTE extra werk ofzo dus als je dan beide minder werkt dat je dan toch 100% van je aftrek houd. Je wilt natuurlijk ouders wel stimuleren voor hun eigen kinderen te zorgen.

Overigens waterschappen heb je als single wel een voordeel, 2+ personen betalen 3x zo veel dan 1 persoon aan kosten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:08
Shadowhawk00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:56:
[...]
Overigens waterschappen heb je als single wel een voordeel, 2+ personen betalen 3x zo veel dan 1 persoon aan kosten.
offtopic:
Er zijn wel meer regelingen waarbij je als alleenstaande beter uit bent dan als stel. Als stel is je persoonlijke AOW een stuk lager, je hebt geen recht op bijstand etc. als je partner inkomen heeft en ga zo maar door. Maar het is natuurlijk veel leuker om te focussen op regelingen waarbij je als alleenstaande slechter uit bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:22:
[...]

offtopic:
Er zijn wel meer regelingen waarbij je als alleenstaande beter uit bent dan als stel. Als stel is je persoonlijke AOW een stuk lager, je hebt geen recht op bijstand etc. als je partner inkomen heeft en ga zo maar door. Maar het is natuurlijk veel leuker om te focussen op regelingen waarbij je als alleenstaande slechter uit bent.
Ach we zijn hier veel vaker bezig met eenzijdig belichten van een situatie om standpunten te maken. Nu is het een keer singles dan is het weer huren/kopen. Haves/nothaves. Dus zo uniek is dit niet natuurlijk.
Iedereen kijken vanuit zijn eigen bril naar de wereld toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26
Uit niewsgierigheid het volgende project in de gaten gehouden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is namelijk een jaar - 1,5 jaar geleden gestrand ivm te dure prijzen.
Een tweekapper kostte daar toen ongeveer tussen de 6.2 en 6.7 ton, 155m2 gbo.

Het project is sinds vandaag opnieuw in de verkoop gegaan. Er is veel gedownsized;
- Geen stenen garage meer bij de woning;
- van 155m2 gbo naar 138m2 gbo;
- geen los toilet meer op 1e verdieping;
- geen standaard dakkapel meer op 2e vd;
- architectuur geminimaliseerd, geen sier schoorstenen meer en geen erker meer bijvoorbeeld;

Nu in de aanbieding vanaf 5.3 ton. De projectsite is nog niet live, dus ben ook wel benieuwd wat er met de zonnepanelen gedaan is en of de warmtepomp is omgezet naar een huur variant en of de standaard keuken/badkamer aangepast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-10 12:36
Draakje5 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:43:
***members only***

Het project is sinds vandaag opnieuw in de verkoop gegaan. Er is veel gedownsized;
- architectuur geminimaliseerd, geen sier schoorstenen meer en geen erker meer bijvoorbeeld;

Nu in de aanbieding vanaf 5.3 ton. De projectsite is nog niet live, dus ben ook wel benieuwd wat er met de zonnepanelen gedaan is en of de warmtepomp is omgezet naar een huur variant en of de standaard keuken/badkamer aangepast is.
#sigaaruiteigendoos.

138M2 voor 5.3 ton kaal.. De tering. Wat een afzetters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
BootVluchteling schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:45:
[...]

#sigaaruiteigendoos.

138M2 voor 5.3 ton kaal.. De tering. Wat een afzetters..
Dit lijkt een "normale" prijs te zijn voor 2kappers. Bij mij in de buurt nieuwbouw project ook ongeveer die prijzen voor dat soort woningen.
Overigens hoe weet jij zo zeker dat het kaal is? Als er gewoon keuken + badkamer in zit dan is het gewoon een all in prijs. Moet je alleen je meubels er nog inzetten en ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Een beetje sigaar uit eigen doos is het wel, gezien de aanpassingen t.o.v. hoe de woningen eerst werden aangeboden.
Leuk dat de prijs met 75-100k omlaag is gegaan. Maar dat betaal je ten eerste al omdat de woning 11m2 minder gbo heeft ( -40k ), geen (aangebouwde) stenen garage (-15k), geen dakkapel (-15k), geen apart toilet (-5k) even snel uit de losse pols..

Met al het meerwerk dat er nog bij komt en de afwerking (vloer, muren, tuin etc) ga je toch nog steeds over de 6 ton komen verwacht ik. En dat voor een woning (in deze regio) met een begane grond waar je niet eens bergruimte hebt, want de trapkast staat vol met de technische installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***

Volgens mij zijn er nog zat mensen die (met overwaarde) de initiële prijs van 700-800k kunnen betalen. Waarschijnlijk hebben ze dat niet meer over voor nieuwbouw dat nog 2 jaar duurt om te bouwen en dan heb je alsnog (veel) minder waar voor je geld tov bestaande bouw.

Als bovenstaande het geval is dan heeft een prijsverlaging geen zin , want dan concurreer je met de bestaande woningen een prijsklasse lager..
Ik gok zo dat je voor de nieuwe prijs ook een goed onderhouden (bestaande) 2 kapper met garage hebt met meer gbo.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2023 09:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
Shadowhawk00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Dit lijkt een "normale" prijs te zijn voor 2kappers. Bij mij in de buurt nieuwbouw project ook ongeveer die prijzen voor dat soort woningen.
Overigens hoe weet jij zo zeker dat het kaal is? Als er gewoon keuken + badkamer in zit dan is het gewoon een all in prijs. Moet je alleen je meubels er nog inzetten en ben je klaar.
Wat hij zegt dus :
Draakje5 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:00:
Een beetje sigaar uit eigen doos is het wel, gezien de aanpassingen t.o.v. hoe de woningen eerst werden aangeboden.
Leuk dat de prijs met 75-100k omlaag is gegaan. Maar dat betaal je ten eerste al omdat de woning 11m2 minder gbo heeft ( -40k ), geen (aangebouwde) stenen garage (-15k), geen dakkapel (-15k), geen apart toilet (-5k) even snel uit de losse pols..

Met al het meerwerk dat er nog bij komt en de afwerking (vloer, muren, tuin etc) ga je toch nog steeds over de 6 ton komen verwacht ik. En dat voor een woning (in deze regio) met een begane grond waar je niet eens bergruimte hebt, want de trapkast staat vol met de technische installaties.
En voor een 2 onder 1 kap hoop ik toch wel minstens 160 M2 huis te krijgen.. Ik heb nu een huis van 109 M2 en ga naar 161. Had het liever zelfs richting de 200 M2 zien gaan. De ruimte komt toch wel vol..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
BootVluchteling schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:07:

En voor een 2 onder 1 kap hoop ik toch wel minstens 160 M2 huis te krijgen.. Ik heb nu een huis van 109 M2 en ga naar 161. Had het liever zelfs richting de 200 M2 zien gaan. De ruimte komt toch wel vol..
Tja is dat niet het probleem, dat we voor een bepaald bedrag gewoon hoge verwachtingen hebben die tegenwoordig niet meer waar gemaakt worden. Maar ze zijn vast wel Label A of A++ dus dan is het volgens sommigen hier wel weer goed.

Overigens weinig sigaar uit eigen doos, je koopt gewoon een andere woning voor een ander bedrag. Blijkbaar waren de vorige woningen te duur dus bouwen ze nu andere woningen daar.

En ja ruimte komt altijd vol, je word vanzelf wat laks met het weggooien van spullen onder het mom ach misschien kan ik het nog eens gebruiken.
Waarom ben je dan niet naar 200M2 gegaan? Ik bedoel als je dat graag wilt zijn die huizen vast ook wel te koop ergens.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 02-10-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33
***members only***

Hier (regio Utrecht), zie ik dit soort projecten nog steeds voorbij komen met kavels van 220 m2 en een twee-onder-één-kap woning van 145 m2 voor €645k v.o.n. Dus dan moet de teller nog gaan lopen. Vaak zit er wel een standaard keuken (€5k) en badkamer (€5k) in, maar dan nog. De opleverdatum is dan het eerste kwartaal van 2025.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
Shadowhawk00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:13:
[...]

Tja is dat niet het probleem, dat we voor een bepaald bedrag gewoon hoge verwachtingen hebben die tegenwoordig niet meer waar gemaakt worden. Maar ze zijn vast wel Label A of A++ dus dan is het volgens sommigen hier wel weer goed.

Overigens weinig sigaar uit eigen doos, je koopt gewoon een andere woning voor een ander bedrag. Blijkbaar waren de vorige woningen te duur dus bouwen ze nu andere woningen daar.

En ja ruimte komt altijd vol, je word vanzelf wat laks met het weggooien van spullen onder het mom ach misschien kan ik het nog eens gebruiken.
Waarom ben je dan niet naar 200M2 gegaan? Ik bedoel als je dat graag wilt zijn die huizen vast ook wel te koop ergens.
De financiële rek was er wel uit bij hetgeen we nu hebben. Ik kan ongetwijfeld 200M2 + financieren in het oost'n van het land, maar ik wil graag in de buurt blijven wonen waar ik nu woon ( gebied Westland - Pijnacker / Nootdorp )Daar is het nu eenmaal flink aan de prijs. En die sigaar uit eigen doos vergelijking blijft in mijn optiek wel staan omdat het huis goedkoper is geworden, maar ook flink uitgekleed.

Ik vergelijk het weleens met een van mijn eerdere banen. Daar werkte ik op kantoor bij een schoonmaakbedrijf. Vaak kregen we dan verzoeken dat de prijs scherper moest. Dat kan altijd, maar vervolgens werd er wel gesneden in de werkzaamheden die gedaan worden. Hier ook. Huis wordt goedkoper, maar je krijgt er wel minder voor terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BootVluchteling schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Wat hij zegt dus :

[...]

Dan is het in regio Pijnacker toch echt een stuk duurder dan in Huissen.....

Tweekappers, met 175m2, en perceel van 300, vanaf 829k.
https://www.nieuwbouw-tui...d&slug=a076M00004nJix7QAC

Bij 142m2, 3 of tweekapper zit je bij de tussenwoning al boven de 6 ton en de hoekwoningen/tweekappers gaan dan naar 7 ton.
https://www.nieuwbouw-tui...d&slug=a077R00001QJmStQAL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
***members only***

De projectpagina doet het nu niet echt, maar op https://www.nieuwbouw-lin...15009/slingerbos-huissen/ is een en ander wel te zien.

Ik vind dat de door jou genoemde aanpassingen eigenlijk wel prima aanpassingen zijn. Klinkt alsof ze de 'nice to haves' uit de standaardwoningen hebben gehaald en de 'must haves' hebben behouden. Heb je voldoende budget, dan kun je alsnog deze 'nice to have' opties nemen. Maar als je daar nu het budget niet voor hebt, of nu nog niet de behoefte, dan hoef je daar niet meteen al voor in de buidel te tasten. Op deze manier blijven de lasten min of meer vergelijkbaar met hoe het anderhalf jaar geleden was bedoeld (annuïtair ongeveer ¾ modaal salaris) en blijven een hoop zaken die je later lastig kunt aanpassen behouden. Ondanks de gestegen bouwkosten en rente.

Ik denk dat dit wel de nieuwe standaard is waar je als koper aan zult moeten wennen. De -relatieve- betaalbaarheid van een paar jaar geleden zal niet snel terugkeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 02-10-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
Rubbergrover1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:06:
Ik vind dat de door jou genoemde aanpassingen eigenlijk wel prima aanpassingen zijn.
Behoorlijke downscaling voor de relatief beperkte korting, van 155m2 naar 138m2 is fors en voor een ton extra krijg je die dakkapel, garage en apart toilet er nooit meer bij.

Andere doelgroep wellicht, in bestaande bouw is voor ruim 5 ton gevoelsmatig meer mogelijk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Behoorlijke downscaling voor de relatief beperkte korting, van 155m2 naar 138m2 is fors en voor een ton extra krijg je die dakkapel, garage en apart toilet er nooit meer bij.

Andere doelgroep wellicht, in bestaande bouw is voor ruim 5 ton gevoelsmatig meer mogelijk.
Het verschil met bestaande bouw zal ook voornamelijk zitten in het energielabel. Nieuwbouw is eigenlijk altijd A of 0-meter woning met warmtepomp. Bestaand is veel diverser maar vaak wel een lager label en gas-gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:21
Rubbergrover1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

De projectpagina doet het nu niet echt, maar op https://www.nieuwbouw-lin...15009/slingerbos-huissen/ is een en ander wel te zien.

Ik vind dat de door jou genoemde aanpassingen eigenlijk wel prima aanpassingen zijn. Klinkt alsof ze de 'nice to haves' uit de standaardwoningen hebben gehaald en de 'must haves' hebben behouden. Heb je voldoende budget, dan kun je alsnog deze 'nice to have' opties nemen. Maar als je daar nu het budget niet voor hebt, of nu nog niet de behoefte, dan hoef je daar niet meteen al voor in de buidel te tasten. Op deze manier blijven de lasten min of meer vergelijkbaar met hoe het anderhalf jaar geleden was bedoeld (annuïtair ongeveer ¾ modaal salaris) en blijven een hoop zaken die je later lastig kunt aanpassen behouden. Ondanks de gestegen bouwkosten en rente.

Ik denk dat dit wel de nieuwe standaard is waar je als koper aan zult moeten wennen. De -relatieve- betaalbaarheid van een paar jaar geleden zal niet snel terugkeren.
Precies, het moet ergens vandaan komen.

En als ik op Funda kijk, zijn er al best wat woningen waar een optie op zit. https://www.funda.nl/nieu...ject-42358326-slingerbos/ dus het zal wel verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Voor veel mensen geldt juist ook dat ze die ton hypotheek er nooit meer bij krijgen bij de huidige rentestanden ;) .

Dus ja, als je die dakkapel weglaat, dan mag de zolder niet meer meetellen als woonoppervlak en zul je dus op papier veel minder woonoppervlak hebben Maar daarmee wordt de woning wel weer bereikbaar voor een hoop mensen. Die hebben dan de mogelijkheid om alsnog de woning te kopen en een paar jaar te sparen om over een paar jaar alsnog die dakkapel te plaatsen.

(Dat tweede toilet zou ik trouwens wel als meerwerk al meteen bij de bouw willen hebben. Dat zal relatief betaalbaar meerwerk zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:11
Wanneer zijn de nieuwe waardebepalingen bij Funda bekend? Dacht altijd begin van de maand, maar zie nog niks.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CryptoNL schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:00:
Wanneer zijn de nieuwe waardebepalingen bij Funda bekend? Dacht altijd begin van de maand, maar zie nog niks.
Slaap je beter als de waarde toeneemt? :P

Net even gekeken, bij ons 13k hoger sinds vorige maand. Dat is makkelijk verdient :+ ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2023 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:11
Sport_Life schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

Net even gekeken, bij ons 13k hoger sinds vorige maand. Dat is makkelijk verdient :+ ;)
Was nieuwsgierig omdat we vorige maand 6,5% waren gestegen

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

In een topic ontwikkeling van de huizenmarkt is de vraag of de ontwikkeling al bekend is niet zo vreemd toch 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shadowhawk00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

In een topic ontwikkeling van de huizenmarkt is de vraag of de ontwikkeling al bekend is niet zo vreemd toch 8)7
Die funda waarde is veel te generiek, dat zegt echt helemaal niets, behalve een soort trend. Het lijkt mij geen verrassing dat dat omhoog is.

Over een paar dagen komt de NVM met cijfers, die zeggen (iets) meer .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Die funda waarde is veel te generiek, dat zegt echt helemaal niets, behalve een soort trend. Het lijkt mij geen verrassing dat dat omhoog is.

Over een paar dagen komt de NVM met cijfers, die zeggen (iets) meer .
Nou inderdaad, de waarde op Funda is broodje aap. Bij m'n huidige woning staat een range van € 291.000 - € 353.000 (322k gemiddeld). Daar klopt geen zak van, dat moet veel lager zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

stin00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Nou inderdaad, de waarde op Funda is broodje aap. Bij m'n huidige woning staat een range van € 291.000 - € 353.000 (322k gemiddeld). Daar klopt geen zak van, dat moet veel lager zijn :+
Bij mij is het verschil tussen de hoogste en laagste geschatte waarde enorm 8)7 .
En werkelijke waarde ligt idd wat lager. Al blijft het lastig inschatten in het 'hoge' segment .

Woning van de buren staat te koop momenteel, dat zegt veel meer dan zo'n online waarde ding.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2023 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
https://www.nu.nl/economi...te-punt-van-het-jaar.html

Forse stijgingen in de hypotheekrente. Mijn eigen geldverstrekker, Argenta, heeft een aantal keer zelfs 2x binnen 1 week de rente verhoogd. Ben benieuwd naar de invloed op de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:41:
[...]

NIMBY is een leuke manier om mensen die niet de goede connecties hebben af te schilderen als slecht. Mensen met goede connecties zorgen er wel voor dat er niets negatiefs bij hun in de buurt komt.

Als de projectontwikkelaars en gemeenten gewoon vooraf nadenken krijgen ze ook veel minder bezwaar dan dat ze de omwonenden compleet negeren en proberen hun vaak idealistische ideeen door te drukken.
Goh laten we een flat bouwen met 30 appartementen van 300k en laten we dan per appartement maar 1 parkeerplek reserveren, terwijl er in de buurt al parkeerproblemen zijn. En dan gek vinden dat de omwonenden bezwaar aantekenen omdat die buren graag hun auto in de buurt van hun woning parkeren.
Ben je een NIMBY als jij geen overlast wil hebben van een dom plan? Ik vind van niet.

En laten we gewoon niets centraal regelen, dat kunnen ze al niet met het OV en de huizenmarkt is nog complexer dan gewoon bussen en treinen laten rijden. Anders krijgen we helemaal gestoorde plannen die uitgaan van randstad OV terwijl er 0 bussen zijn en met geluk een trein die 1x per uur gaat.
Ik vind van wel en bezwaarmogelijkheden zouden stevig beperkt moeten worden tegen binnenstedelijke bouw. Ik vind overigens wel dat binnenstedelijke bouw moet zorgen voor eigen parkeerplaatsen en het liefst niet op straat. In de grote steden op centraal gelegen gebieden moet je sowieso geen grond gebonden woningen meer bouwen, maar meer appartementen met groene buitenruimtes. Dit groen zou kunnen bovenop een parkeerdek bijvoorbeeld. Dit is de enige manier om mensen uit de auto te krijgen.

Meer van dit bouwen, alleen dan niet gallerijflatjes, maar torens, en de groene ruime met iets meer fantasie inrichten.
https://www.funda.nl/koop...acob-westerbaenstraat-14/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Ik vind van wel en bezwaarmogelijkheden zouden stevig beperkt moeten worden tegen binnenstedelijke bouw. Ik vind overigens wel dat binnenstedelijke bouw moet zorgen voor eigen parkeerplaatsen en het liefst niet op straat. In de grote steden op centraal gelegen gebieden moet je sowieso geen grond gebonden woningen meer bouwen, maar meer appartementen met groene buitenruimtes. Dit groen zou kunnen bovenop een parkeerdek bijvoorbeeld. Dit is de enige manier om mensen uit de auto te krijgen.

Meer van dit bouwen, alleen dan niet gallerijflatjes, maar torens, en de groene ruime met iets meer fantasie inrichten.
https://www.funda.nl/koop...acob-westerbaenstraat-14/
Probleem dat je in grote steden kan wonen maar niet in die stad werkt of werk doet waarbij je vaak in de nacht ergens moet zijn ( zorg bijvoorbeeld ) dus dat soort mensen zullen wel een auto nodig hebben. Iedereen kent vast wel gebieden waar bij zijn vriendin/vrouw/dochter liever niet alleen laat fietsen tussen 22:00 en 6:00.
OV is met 1 trein per uur gewoon vaak geen alternatief.

Maar probleem met parkeren op eigen terrein is dat dit vaak minimalistisch is. Hier word alleen rekening gehouden met singles lijkt het wel, terwijl de woning die erbij hoort nooit op 1 salaris gekocht kan worden. Dus omwonenden maken terrecht bezwaar in die gevallen want op 1 parkeerplaats kan je geen 2 auto's kwijt en 30 extra auto's in een wijk waar al schaarste is qua parkeerplekken is gewoon een probleem creeeren.
En meer parkeerplaats in een parkeerdek zorgt ook weer voor extra kosten. Maar eigenlijk zou je gewoon elke woning moeten voorzien van 2 parkeerplaatsen + voorbereiding laadpaal ( loze leiding ) die je kan koppelen aan je eigen meter.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 02-10-2023 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:59:
[...]

Probleem dat je in grote steden kan wonen maar niet in die stad werkt of werk doet waarbij je vaak in de nacht ergens moet zijn ( zorg bijvoorbeeld ) dus dat soort mensen zullen wel een auto nodig hebben. Iedereen kent vast wel gebieden waar bij zijn vriendin/vrouw/dochter liever niet alleen laat fietsen tussen 22:00 en 6:00.
OV is met 1 trein per uur gewoon vaak geen alternatief.

Maar probleem met parkeren op eigen terrein is dat dit vaak minimalistisch is. Hier word alleen rekening gehouden met singles lijkt het wel, terwijl de woning die erbij hoort nooit op 1 salaris gekocht kan worden. Dus omwonenden maken terrecht bezwaar in die gevallen want op 1 parkeerplaats kan je geen 2 auto's kwijt en 30 extra auto's in een wijk waar al schaarste is qua parkeerplekken is gewoon een probleem creeeren.
Als je in de zorg werkt, is de werkgelegenheid er ook in de grote steden. Lijkt me een goed argument om van baan te wisselen. Ik denk dat je als gemeente ook vooral moet bouwen voor mensen die in je eigen gemeente werken. Voor dure huizen zou je dus 2 parkeerplaatsen moeten bouwen als daar de vraag voor is. Voor singles kan je appartementen bouwen zonder parkeerplaatsen. Je wil stimuleren dat mensen niet van Utrecht naar Amsterdam forenzen als een soortgelijke baan in Utrecht bestaat.

Ja ik snap je argument wel dat je niet wil dat je vrouw/vriendin/dochter in het donker fietst door de stad. Maar dat zou je niet moeten oplossen de auto pakken, maar dat moet opgelost worden door de stad veiliger te maken, zodat dit wel kan. Uiteindelijk zijn dit allemaal lange termijnproblemen die met een lange termijn visie opgelost moet worden. Op korte termijn is dit dus inderdaad de auto pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Draakje5 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:00:

Edit: ik heb zojuist de optietelijst gedownload. 40K voor een aangebouwde enkelsteens garage.

Ik zat er met mijn 15K toch aardig langs. 8)7

En dan ook nog ventilatieroosters in de woning durven te plaatsen ipv een WTW. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 02-10-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:05:
Ja ik snap je argument wel dat je niet wil dat je vrouw/vriendin/dochter in het donker fietst door de stad. Maar dat zou je niet moeten oplossen de auto pakken, maar dat moet opgelost worden door de stad veiliger te maken, zodat dit wel kan. Uiteindelijk zijn dit allemaal lange termijnproblemen die met een lange termijn visie opgelost moet worden. Op korte termijn is dit dus inderdaad de auto pakken.
Het probleem is dat lange termijn visie vaak ontbreekt. En ook al werk je in dezelfde stad dan nog heb je in de zorg wisselende diensten. De zorg is even een voorbeeld omdat iedereen zich daar makkelijk iets bij voor kan stellen.

Probleem is dat tegenwoordig werkgevers en werknemers wel eens willen wisselen. Zowel werkgevers die gewoon ineens van 1 stad naar de andere verhuizen want dat is leuk. En werknemers die van werkgever wisselen voor verschillende redenen. Dus forenzen ga je niet tegenhouden, en ook industrieterrein wil je niet in de binnenstad hebben ( incidentje in enschede met vuurwerk is handig voor reorganisatie van je stad maar niet echt wenselijk ) dus die mensen zullen toch naar hun werk moeten gaan.

Het is gewoon een utopie dat mensen niet met de auto zich moeten verplaatsen. Daarvoor is de maatschappij niet meer ingericht en voorlopig gaat dat niet veranderen. Dus dan kunnen we beter nu bouwen voor de maatschappij van nu dan bouwen voor de maatschappij van 22xx+.
Overigens helemaal prima als mensen met het OV alles kunnen doen maar in veel gevallen lukt dit gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:25:
[...]

Het probleem is dat lange termijn visie vaak ontbreekt. En ook al werk je in dezelfde stad dan nog heb je in de zorg wisselende diensten. De zorg is even een voorbeeld omdat iedereen zich daar makkelijk iets bij voor kan stellen.

Probleem is dat tegenwoordig werkgevers en werknemers wel eens willen wisselen. Zowel werkgevers die gewoon ineens van 1 stad naar de andere verhuizen want dat is leuk. En werknemers die van werkgever wisselen voor verschillende redenen. Dus forenzen ga je niet tegenhouden, en ook industrieterrein wil je niet in de binnenstad hebben ( incidentje in enschede met vuurwerk is handig voor reorganisatie van je stad maar niet echt wenselijk ) dus die mensen zullen toch naar hun werk moeten gaan.

Het is gewoon een utopie dat mensen niet met de auto zich moeten verplaatsen. Daarvoor is de maatschappij niet meer ingericht en voorlopig gaat dat niet veranderen. Dus dan kunnen we beter nu bouwen voor de maatschappij van nu dan bouwen voor de maatschappij van 22xx+.
Overigens helemaal prima als mensen met het OV alles kunnen doen maar in veel gevallen lukt dit gewoon niet
Ja en daarmee veranderen we langzaam maar zeker naar het Amerikaanse suburb model ipv naar het Singapore/Azie OV/urbanisatie model. We kunnen niet en een auto centrisch woonmodel hebben en milieudoelstellingen willen. Dan kunnen we al die boeren wegpesten met ons stikstofbeleid, maar onder aan de streep lost het dus niks op.
Forenzen is nodig voor mensen die in een fabriek werken en specialisten. Het is niet nodig voor de agent, juf, verpleegkundige (noem een willekeurig middeninkomen beroep). Voor die mensen wil je gewoon betaalbare woonruimte in de stad waar ze werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:32:
Forenzen is nodig voor mensen die in een fabriek werken en specialisten. Het is niet nodig voor de agent, juf, verpleegkundige (noem een willekeurig middeninkomen beroep). Voor die mensen wil je gewoon betaalbare woonruimte in de stad waar ze werken.
Klopt en daarmee noem je ook meteen 3 beroepen waar voornamelijk in de randstad een tekort is. Omdat ze er niet kunnen wonen en in de buurt waar ze wel wonen kunnen ze werken.

Voor veel beroepen is werk geconcentreerd door jarenlang randstad beleid vanuit de overheid. En dat beleid van 20+ jaar ga je niet even oplossen. Zeker niet zonder enige visie of sturing vanuit de overheid.
Er staan dagelijks files in de ochtend 1 kant op in de avond precies de andere kant op. Die files staan daar niet voor niets, het is niet dat die mensen een goed alternatief hebben want dan stonden ze niet in de file.

De vraag is als het niet kan moeten we dan een onrealistische doelstelling proberen na te streven alleen omdat we die ooit bedacht hebben? Overigens gaan we door steeds meer electrisch rijden ook doelstellingen halen.
Het lijkt er soms op alsof we proberen een vierkantje door een rondje te duwen omdat we bedacht hebben dat het moet passen ( een beetje zoals die kleuter speeltjes ) en we net zo lang stug doorgaan totdat het wel past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:42:
[...]

Klopt en daarmee noem je ook meteen 3 beroepen waar voornamelijk in de randstad een tekort is. Omdat ze er niet kunnen wonen en in de buurt waar ze wel wonen kunnen ze werken.

Voor veel beroepen is werk geconcentreerd door jarenlang randstad beleid vanuit de overheid. En dat beleid van 20+ jaar ga je niet even oplossen. Zeker niet zonder enige visie of sturing vanuit de overheid.
Er staan dagelijks files in de ochtend 1 kant op in de avond precies de andere kant op. Die files staan daar niet voor niets, het is niet dat die mensen een goed alternatief hebben want dan stonden ze niet in de file.

De vraag is als het niet kan moeten we dan een onrealistische doelstelling proberen na te streven alleen omdat we die ooit bedacht hebben? Overigens gaan we door steeds meer electrisch rijden ook doelstellingen halen.
Het lijkt er soms op alsof we proberen een vierkantje door een rondje te duwen omdat we bedacht hebben dat het moet passen ( een beetje zoals die kleuter speeltjes ) en we net zo lang stug doorgaan totdat het wel past.
Concentratie van werkgelegenheid is niet een Nederlands iets. Bedrijven vestigen zich waar andere vergelijkbare bedrijven, klanten en toeleveranciers zitten. Dat was 1000 jaar geleden al en dat is nu nog steeds. Kantoorruimte is goedkoper in Groningen, Zwolle, Arnhem, Den Bosch, Tilburg, Breda etc. maar toch willen grote bedrijven zich vestigen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Dat komt niet door de overheid, maar door de economische omstandigheden. De overheid heeft geprobeerd zichzelf meer te spreiden in de regio, door de Belastingdienst in Apeldoorn, CJIB in Leeuwarden etc. Maar toch wil ook de centrale overheid liever dat alles in Den Haag is. Lekker makkelijk voor de topambtenaren, die dan niet 2-3 uur enkele reis nodig hebben om naar Leeuwarden te gaan.

Gevolg is dus dat mensen of moeten forenzen naar de Randstad. Dat forenzen is dus op te lossen door meer huizen te bouwen in de Randstad en minder in de provincie. Je ziet de trek van mensen naar de Randstad niet alleen op nationaal niveau, maar ook op Europees niveau en op globaal niveau. Oost-Europa loopt leeg naar West-Europa, Afrika/Zuid Amerika lopen ook leeg richting Europa/Noord Amerika. Het is dat daar enorme geboortes normaal zijn, waardoor die continenten niet leeg lopen.

Ja bedrijven spreiden is de betere oplossing, maar de realistische oplossing is (helaas) woningen bouwen in de Randstad, en meer recreatie in de rest van het land (zoals in Scandinavië). Dan kunnen veel mesnen door de weeks snel op werk komen en in het weekend genieten van een mooie grote tuin, natuur, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:52:

Ja bedrijven spreiden is de betere oplossing, maar de realistische oplossing is (helaas) woningen bouwen in de Randstad, en meer recreatie in de rest van het land (zoals in Scandinavië). Dan kunnen veel mesnen door de weeks snel op werk komen en in het weekend genieten van een mooie grote tuin, natuur, etc.
Nederland is niet eens zo heel groot, en de overheid kan dus best wat doen om bedrijven te stimuleren meer te spreiden door het land. Maar het thuiswerken heeft natuurlijk ook wel een goede impact aangezien daardoor veel mensen 50% thuis kunnen werken.

Overigens is er geen argument voor de overheid om bij elkaar te zitten, met teams kan je gewoon vergaderen zonder dat je in dezelfde ruimte zit, genoeg bedrijven doen dit al omdat ze afdelingen hebben in oost europa/india/VS.

Bijbouwen in de randstad is geen houdbare oplossing, uiteindelijk krijg je dan hetzelfde probleem. Zodra mensen te ver van hun werk wonen gaan ze toch weer met de auto of ze nu van rotterdam maar den haag gaan of van utrecht naar den haag maakt weinig uit. Dus al zouden we rotterdam en den haag aan elkaar laten groeien met woonwijken en het 1 stad noemen dan nog maakt het weinig uit. Gewoon even een paar steden als voorbeeld genomen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:35
Z___Z schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Zolang een groot deel van de bedrijven en kantoren op onbereikbare plekken zitten (qua OV gezien) los je helemaal nul op met verdichting in de Randstad... En met meer bouwen (en dus minder groen) introduceer je weer andere problemen.

Wat is er mis met meerdere werkgelegenheid 'hubs' verspreid door NL waar bedrijven kunnen vestigen? Industrie zit vaak vanwege historische/logistieke redenen op een bepaalde plek, maar een gemiddeld kantoor kan overal in NL gevestigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:52:
[...]

Zolang een groot deel van de bedrijven en kantoren op onbereikbare plekken zitten (qua OV gezien) los je helemaal nul op met verdichting in de Randstad... En met meer bouwen (en dus minder groen) introduceer je weer andere problemen.

Wat is er mis met meerdere werkgelegenheid 'hubs' verspreid door NL waar bedrijven kunnen vestigen? Industrie zit vaak vanwege historische/logistieke redenen op een bepaalde plek, maar een gemiddeld kantoor kan overal in NL gevestigd worden.
Veel bedrijven willen dit niet, dus zal je daar wat mee moeten doen. Staatsbedrijven kan je natuurlijk wel verplaatsen. Er is geen enkele reden waarom pro-rail en de NS niet in utrecht zouden kunnen zitten. Is stuk centraler dan Amsterdam. Ook zou je schiphol kunnen splitsen tussen vracht en personen zodat je de milieu en geluidsoverlast kan spreiden over meerdere locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Shadowhawk00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:11:
[...]

Dus al zouden we rotterdam en den haag aan elkaar laten groeien met woonwijken en het 1 stad noemen dan nog maakt het weinig uit. Gewoon even een paar steden als voorbeeld genomen hier.
Weet niet wanneer je deze route voor t laatst hebt gedaan, maar Rotterdam en Den Haag zitten al aan elkaar. Hooguit tel je de 100m bebouwingsloze ruimte tussen Berkel en Rodenrijs en Pijnacker en de 300m tussen Pijnacker en Nootdorp nog als scheiding. Maar de kassen zijn ook bebouwing en dan is ook Delft en Zoetermeer al onderdeel van de conglomeratie.

Niet voor niks is het al Midden Delfland als Rotterdam Central park, en Rotterdam/The Hague Airport.
En de metro/randstadrail verbindt het ook allemaal al.

Op de as van de N209 tussen Zoetermeer en Rotterdam komen nog eens 10000 woningen erbij komende jaren, zijn al gepland.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 02-10-2023 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
CryptoNL schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:00:
Minnetje hier. Ongeveer 0,6% eraf tov vorige maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
geekeep schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:52:
[...]

Meer bouwen hoeft niet te leiden tot minder groen, zolang je maar meer omhoog bouwt. Ga maar eens naar Hong Kong. Daar is de bevolkingsdichtheid veel hoger dan in Nederland, maar er is toch nog veel groen, wat binnen kleine reistijd bereikbaar is.

Kantoor hubs zijn wel een goed idee, als deze hubs aan elkaar verbonden zijn. Als je in 30 minuten met de trein van Amsterdam Zuid naar een Apeldoorn kan komen, is Apeldoorn een betere vestigingsplaats voor je kantoor dan Zaandam, ook al ligt Zaandam naast Amsterdam.
Treinen moeten veel sneller gaan rijden om een alternatief te vormen voor de auto, omdat de trein je niet brengt van de plek waar je bent naar de plek waar je naar toe wil. Dus als je met de auto een uur bezig bent van Apeldoorn naar Amsterdam, dan zou het met de trein maar 30 minuten moeten duren om te compenseren voor de tijd die je nodig hebt om van je huis naar het station te komen en van het station bij je werk. Dat laatste is te verbeteren door de kantoorgebouwen bij grote OV hubs te bouwen. Bij grote OV hubs woont vrijwel niemand, tenzij je dus weer meer omhoog gaat bouwen.

Als je Groningen aantrekkelijker wil maken, heeft een HSL die 200 km/uur gaat dus weinig zin, want dan ben je alsnog 1 uur onderweg, waarbij je huis-station, station-kantoor nog bij moet optellen, wat dus niemand gaat forenzen. We kunnen dan beter de metro verlengen naar Almere, die sneller en frequenter laten rijden, en meer hoogbouw in Almere neerzetten. Daar wonen inmiddels zoveel mensen die naar Amsterdam forenzen dat het nuttig begint te worden om daar kantoren heen te verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:12:
We kunnen dan beter de metro verlengen naar Almere, die sneller en frequenter laten rijden, en meer hoogbouw in Almere neerzetten. Daar wonen inmiddels zoveel mensen die naar Amsterdam forenzen dat het nuttig begint te worden om daar kantoren heen te verhuizen.
Die metro is dus niet nodig je kan gewoon wat kantoren verhuizen naar Almere, scheelt ook veel files. Misschien moet de overheid gewoon een km-heffing invoeren voor bedrijven. Dus die moeten aftikken voor de woon-werk kilometers die hun personeel moet afleggen. Misschien vanaf een bepaalde grote en drempel van het aantal kilometers.
Dus wil jij als bedrijf elke dag 100man van almere naar amsterdam laten forenzen prima hier is de rekening.
De werknemer word al genoeg gestraft voor het beleid van bedrijven om op 1 kluitje te willen zitten pak de bedrijven maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
BootVluchteling schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

De financiële rek was er wel uit bij hetgeen we nu hebben. Ik kan ongetwijfeld 200M2 + financieren in het oost'n van het land, maar ik wil graag in de buurt blijven wonen waar ik nu woon ( gebied Westland - Pijnacker / Nootdorp )Daar is het nu eenmaal flink aan de prijs. En die sigaar uit eigen doos vergelijking blijft in mijn optiek wel staan omdat het huis goedkoper is geworden, maar ook flink uitgekleed.
Poeh, fors extra lenen enkel en alleen voor opslagruimte? Mij niet gezien. Dan koop ik wel een garagebox.

Huizen in mijn omgeving doen tegen de 6k/m2
30m2 = 180k…

Ik snap dus wel dat ze downsizen kwa m2’s. Het is ontzettend dure veredelde opslag ruimte. Van 160 naar 140 overleef je prima. Tenzij je 4 kinderen hebt die allen een eigen kamer nodig hebben. - maar zelfs dan zou 140m2 nog prima moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:56:
[...]

Alleen bij de IB is het eigenlijk een dingetje maar het is wel erg lastig om dat goed te regelen. Want dan zijn alle stelletjes ineens 2 singles zolang ze geen kinderen hebben.
Misschien zou de aftrek wel afhankelijk moeten zijn van het aantal uren dat je werkt waarbij als je kinderen hebt dat die tellen voor 1FTE extra werk ofzo dus als je dan beide minder werkt dat je dan toch 100% van je aftrek houd. Je wilt natuurlijk ouders wel stimuleren voor hun eigen kinderen te zorgen.

Wat de juiste constructie is weet ik ook niet, maar over het algemeen is de alleenstaande 40u(of +40u) werkende single de Sjaak en aangezien we steeds meer alleenstaanden hebben, wordt er toch geen rekening mee gehouden en is het in de basis nog steeds "het gezin" die de voordelen hebben. (ja ok, de Waterschappen, wat is dat €300 euri/jaar voordeel dan als single)

Naja ik kan daar wel over miepen en ergeren, maar zal 0.0 helpen. Zoals al aangegeven maakt het voor mij niks uit(want heb al een koop-woning en werk 40u, de overuren tvt) Maar voor hen die graag willen wordt door IB de moed ontnomen en gaan ze andere trajecten op(zoals ik 3 mogelijkheden aangaf in vorige post) en daar laat de overheid zien dat ze te ver af staan van de full-time werkende NL-er.

Ben het ook gewoon eens dat als koppel beide full-time werken, ze beter IB echt per persoon moeten belasten en niet het gezamenlijke inkomen : Eerlijk is eerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 16:11
Shadowhawk00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:06:
[...]
Dus wil jij als bedrijf elke dag 100man van almere naar amsterdam laten forenzen prima hier is de rekening.
De werknemer word al genoeg gestraft voor het beleid van bedrijven om op 1 kluitje te willen zitten pak de bedrijven maar aan.
He ja, pak die vervelende bedrijven maar weer eens aan!

Weetje: de Nederlander verhuist gemiddeld eens per 7 jaar (en ik kan me zo voorstellen dat ze daarbij de rust opzoeken), een bedrijf bijna nooit. Hoe ga je dat oplossen? Of wordt verhuizen een grond voor ontslag?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

alexbl69 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:57:
[...]

Weetje: de Nederlander verhuist gemiddeld eens per 7 jaar (en ik kan me zo voorstellen dat ze daarbij de rust opzoeken), een bedrijf bijna nooit. Hoe ga je dat oplossen? Of wordt verhuizen een grond voor ontslag?
Dat cijfer zegt niet zoveel zonder te weten hoe ver weg ze verhuizen. N=1 maar verreweg de meeste mensen die ik ken verhuizen binnen de gemeente of hooguit naar een naburige gemeente. Ik ken bijna niemand die het hele land door verhuist. Ik ken wel wat mensen die na hun studie bijv. blijven hangen in de stad waar ze gestudeerd hebben om 10 jaar later alsnog te gaan settelen in hun geboorteregio maar ik ken eigenlijk niemand die van Breda naar Zwolle verhuist om 7 jaar later weer richting Rotterdam te gaan...

Aanvulling:
Ik vond zojuist dit rapport van Aedes (vereniging van woningcorporaties) uit 2020.
Uit het feitelijke verhuisgedrag van de afgelopen jaren bleek dat circa 68% van de verhuisden in de sociale huur binnen de gemeente is verhuisd. Voor deze groep geldt dat wens en realisatie sterk overeenkomt. Bij de woningzoekenden gericht op een koopwoning is er wel een verschil. Bijna 60% van de kopers wil binnen de gemeente verhuizen, maar in de praktijk verhuist slechts 48% binnen de gemeente. Dit verschil komt mogelijk omdat kopers graag in de eigen gemeente willen wonen. Maar uiteindelijk vanwege verschillende redenen, zoals gebrek aan geschikt aanbod, ervoor kiezen om in een andere gemeente te gaan wonen.
Dus van de sociale huurders verhuist bijna driekwart binnen de eigen gemeente en van de kopers ruim de helft. Ik durft dan wel voorzichtig te stellen dat van de overige helft een groot deel naar naburige gemeentes vertrekt (en niet naar de andere kant van het land).

[ Voor 37% gewijzigd door Harrie_ op 03-10-2023 08:54 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 21:22
[...]

Als je Groningen aantrekkelijker wil maken, heeft een HSL die 200 km/uur gaat dus weinig zin, want dan ben je alsnog 1 uur onderweg, waarbij je huis-station, station-kantoor nog bij moet optellen, wat dus niemand gaat forenzen.
In de 'originele' plannen van de afsluitdijk staat/stond een ( NS ) trein traject...

Echter is dit nooit uitgevoerd :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tremulant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:29
Shadowhawk00 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:03:
[...]

Er is geen enkele reden waarom pro-rail en de NS niet in utrecht zouden kunnen zitten. Is stuk centraler dan Amsterdam. Ook zou je schiphol kunnen splitsen tussen vracht en personen zodat je de milieu en geluidsoverlast kan spreiden over meerdere locaties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcDLgj2oUyyVcHXbWf_JJGH6Vic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cbyJrgIIQiT4JfUjIRAvqeo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:30
NS/Pro-Rail zit in Utrecht inderdaad mede omdat dat het spoor knooppunt van Nederland is en daarnaast ook rangeer terreinen heeft en de reperatie afdeling daar ook gevestigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Meer bouwen hoeft niet te leiden tot minder groen, zolang je maar meer omhoog bouwt. Ga maar eens naar Hong Kong. Daar is de bevolkingsdichtheid veel hoger dan in Nederland, maar er is toch nog veel groen, wat binnen kleine reistijd bereikbaar is.

Kantoor hubs zijn wel een goed idee, als deze hubs aan elkaar verbonden zijn. Als je in 30 minuten met de trein van Amsterdam Zuid naar een Apeldoorn kan komen, is Apeldoorn een betere vestigingsplaats voor je kantoor dan Zaandam, ook al ligt Zaandam naast Amsterdam.
Treinen moeten veel sneller gaan rijden om een alternatief te vormen voor de auto, omdat de trein je niet brengt van de plek waar je bent naar de plek waar je naar toe wil. Dus als je met de auto een uur bezig bent van Apeldoorn naar Amsterdam, dan zou het met de trein maar 30 minuten moeten duren om te compenseren voor de tijd die je nodig hebt om van je huis naar het station te komen en van het station bij je werk. Dat laatste is te verbeteren door de kantoorgebouwen bij grote OV hubs te bouwen. Bij grote OV hubs woont vrijwel niemand, tenzij je dus weer meer omhoog gaat bouwen.

Als je Groningen aantrekkelijker wil maken, heeft een HSL die 200 km/uur gaat dus weinig zin, want dan ben je alsnog 1 uur onderweg, waarbij je huis-station, station-kantoor nog bij moet optellen, wat dus niemand gaat forenzen. We kunnen dan beter de metro verlengen naar Almere, die sneller en frequenter laten rijden, en meer hoogbouw in Almere neerzetten. Daar wonen inmiddels zoveel mensen die naar Amsterdam forenzen dat het nuttig begint te worden om daar kantoren heen te verhuizen.
Ik moet het eerste project nog tegenkomen waar daadwerkelijk meer groen is gekomen in combinatie met hoogbouw/verdichting. Een groen dak op 30 hoog of wat grassprieten/verdwaalde bloembakken tellen natuurlijk niet. Met nóg meer bebouwing op dezelfde plek krijgen we naast dichtslibbende wegen een steeds groter probleem; hittestress.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:21
geekeep schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:11:
[...]

Ik moet het eerste project nog tegenkomen waar daadwerkelijk meer groen is gekomen in combinatie met hoogbouw/verdichting. Een groen dak op 30 hoog of wat grassprieten/verdwaalde bloembakken tellen natuurlijk niet. Met nóg meer bebouwing op dezelfde plek krijgen we naast dichtslibbende wegen een steeds groter probleem; hittestress.
Iets als de Bijlmermeer (ja ja saaie galerijflats) haalt een aardige bevolksdichtheid maar met veel meer groen dan bv Amsterdam Indische Buurt ofzo. Ommoord Rotterdam.

En tal van jaren 60/70 wijken in Nederland hebben vaak nog wel wat galerijflats die meestal ook mooi in het groen liggen. De voorbeelden die ik ken in Assen, Groningen, Capelle a/d IJssel, Zwolle en Leeuwarden liggen mooi in een parkachtige omgeving. Je kunt er verder van vinden wat je wil maar groen is het.

En een persoonlijke observatie van mij, woonachtig in een laagbouwwijk: onderhoudsvriendelijke tuinen... oftewel minder groen en meer tegels. Ik zie het steeds meer. Over hittestress gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Kalentum schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

Iets als de Bijlmermeer (ja ja saaie galerijflats) haalt een aardige bevolksdichtheid maar met veel meer groen dan bv Amsterdam Indische Buurt ofzo. Ommoord Rotterdam.

En tal van jaren 60/70 wijken in Nederland hebben vaak nog wel wat galerijflats die meestal ook mooi in het groen liggen. De voorbeelden die ik ken in Assen, Groningen, Capelle a/d IJssel, Zwolle en Leeuwarden liggen mooi in een parkachtige omgeving. Je kunt er verder van vinden wat je wil maar groen is het.

En een persoonlijke observatie van mij, woonachtig in een laagbouwwijk: onderhoudsvriendelijke tuinen... oftewel minder groen en meer tegels. Ik zie het steeds meer. Over hittestress gesproken.
Goede toevoeging, echter ging het over groen i.c.m. verdichting. Ik zie niet hoe zoiets in de al overvolle Randstad (want daar "gebeurt het allemaal"..) gerealiseerd moet worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esqfQdiFnYCXbUtMFcuJN2QFnmU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zFLgU9vQ27ROjMVO3K4i2NTc.jpg?f=user_large

Stedelijke planning is een totaalplaatje en niet van we knallen zoveel mogelijk woningen op een vierkante meter met wat roestige bloembakken eromheen en het parkeren/OV zoekt men maar uit.
Wat mij betreft heeft middenbouw veel meer kansen van slagen (op de lange termijn). Hoogbouw creëert misschien veel woningen op eenzelfde stuk grond maar is daarentegen duurder qua bouw en dus duurder qua m2 (c.q. kleinere woningen), procedures/plannen duren veel langer, het blokkeert meer natuurlijk licht, meer kans op valwinden, etc.

---
Betegelde tuinen zijn ook verre van mijn favoriet. Wat mij betreft mag er een tegeltax in steden komen, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
geekeep schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:11:
[...]

In Nederland niet nee. Wat je eigenlijk wil een een Vondelpark met appartement torens er omheen of rond het Museumpark in Rotterdam kunnen ook torens gebouwd worden. Maar waar de torens nu gebouwd worden in Rotterdam is vooral heel veel steen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
geekeep schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Goede toevoeging, echter ging het over groen i.c.m. verdichting. Ik zie niet hoe zoiets in de al overvolle Randstad (want daar "gebeurt het allemaal"..) gerealiseerd moet worden:

[Afbeelding]

Stedelijke planning is een totaalplaatje en niet van we knallen zoveel mogelijk woningen op een vierkante meter met wat roestige bloembakken eromheen en het parkeren/OV zoekt men maar uit.
Wat mij betreft heeft middenbouw veel meer kansen van slagen (op de lange termijn). Hoogbouw creëert misschien veel woningen op eenzelfde stuk grond maar is daarentegen duurder qua bouw en dus duurder qua m2 (c.q. kleinere woningen), procedures/plannen duren veel langer, het blokkeert meer natuurlijk licht, meer kans op valwinden, etc.

---
Betegelde tuinen zijn ook verre van mijn favoriet. Wat mij betreft mag er een tegeltax in steden komen, maar dat is een andere discussie.
Galerijflat is gewoon niet zo'n aantrekkelijke vorm van wonen en het scheiden van doorgaand voetganger/fietsverkeer van autoverkeer maakte de Bijlmer onveilig in de avond. In New York wil ook iedereen langs Central Park wonen, maar 's nachts wil niemand daar zijn om dezelfde reden.

Dit soort hoogbouwwijken werken wel, als ze aangesloten worden met hoog frequent OV naar werk hotspots zoals de Zuid-As. Daarnaast moeten de belangrijke voorzieningen op loopafstand van de woontorens aanwezig zijn, zodat je daarvoor niet hoeft te reizen. Dus scholen, supermarkt, winkelcentrum, gezondheidscentrum, sport faciliteiten en horeca. Berlijn is een goed voorbeeld waar centrale functies verspreid zijn en beschikbaar zijn in meerdere kernen in de stad. In Nederland "moet" iedereen die in de grote steden woont naar het centrum van Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam voor veel voorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:03
GeeMoney schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:54:
NS/Pro-Rail zit in Utrecht inderdaad mede omdat dat het spoor knooppunt van Nederland is en daarnaast ook rangeer terreinen heeft en de reperatie afdeling daar ook gevestigd is.
Nee hoor, NS en ProRail zitten door heel Nederland. Alleen de hoofdkantoren zitten in Utrecht. Maar niet om de reden die jij aangeeft.
Rangeer terreinen zitten door heel Nederland en reparatie/onderhoudsbedrijven ook.

[ Voor 8% gewijzigd door jannus66 op 03-10-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
alexbl69 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:57:
[...]

Bedrijven verhuizen vaker dan jij denkt, bovendien kiezen bedrijven er vaak voor naar een regio te verhuizen waar weinig werknemers wonen ( of te veel andere bedrijven zitten ).
En anders zorgen ze maar voor een goede thuiswerk regeling of gaan ze op een locatie zitten die wel met het OV bereikbaar is. Een bedrijf van 100 medewerkers kan ook makkelijk een 2e vestiging openen 50km verderop ipv verhuizen binnen de stad. Ze zijn wel 1 van de grootste oorzaken van files en van de extreme huren in de randstad.
jannus66 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:43:
Nee hoor, NS en ProRail zitten door heel Nederland. Alleen de hoofdkantoren zitten in Utrecht. Maar niet om de reden die jij aangeeft.
Rangeer terreinen zitten door heel Nederland en reparatie/onderhoudsbedrijven ook.
Grappig een vriend van me moet voor pro-rail naar amsterdam hij zou veel liever naar utrecht of ergens anders heen gaan maar nee pro-rail wil hem in amsterdam hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Shadowhawk00 op 03-10-2023 18:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Mortgage rate races toward 8% after hitting a high not seen since late 2000

In de VS raken de hypotheekrentes (30 year fixed) de 8% aan sinds vandaag. De laatste weken gaan de rentes voor de 10 jaars obligaties door het plafond en dus stijgt de hypotheekrente hard mee.

Mijn verwachting is dat de obligatie rentes in de VS nog niet klaar zijn met stijgen, en dus de hypotheekrentes ook nog niet op hun top zitten.

Je zou er maar aan moeten

[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 03-10-2023 20:15 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Hm, da’s wel lekker. Zit te overwegen om gedeelte in depositos te mikken. Hopelijk snel Amerika hier, 8% rente is lekkerder en veiliger op mn spaar dan ETF’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:29

G83

Denk je niet dat die hoge hypotheekrente (als die zich al doorvertaald naar een vergelijkbaar hoge deposito rente) niet gepaard gaat met huisuitzettingen, faillissementen en andere economische ellende?

[ Voor 4% gewijzigd door G83 op 03-10-2023 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
G83 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:34:
Denk je niet dat die hoge hypotheekrente (als die zich al doorvertaald naar een vergelijkbaar hoge deposito rente) niet gepaard gaat met huisuitzettingen, faillissementen en andere economische ellende?
Valt wel mee 5-10% is niet extreem hoog voor hypotheekrente hoor. Dat de ECB al 10 jaar de rente structureel drukt en zorgt voor een hoge inflatie is vrij uniek. Een verstandig monetair beleid zou juist een lage inflatie willen hebben en dus een hogere rente.
Maar dan is zuid europa falliet dus daarom hebben wij hier extreem hoge huizenprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:14:
Mortgage rate races toward 8% after hitting a high not seen since late 2000

In de VS raken de hypotheekrentes (30 year fixed) de 8% aan sinds vandaag. De laatste weken gaan de rentes voor de 10 jaars obligaties door het plafond en dus stijgt de hypotheekrente hard mee.

Mijn verwachting is dat de obligatie rentes in de VS nog niet klaar zijn met stijgen, en dus de hypotheekrentes ook nog niet op hun top zitten.

Je zou er maar aan moeten
Waar staat dat ze de 8% raken ?
The average rate on the popular 30-year fixed mortgage rose to 7.72%, according to Mortgage News Daily.
Bovendien benoem je 30 jaar rentevaste periode, dat was afgelopen jaren ongetwijfeld de meest populaire, maar ik gok dat de meeste nu korter zullen kiezen tegen een lager tarief .

De vraag is dan hoeveel mensen binnenkort opnieuw rente moeten vastzetten, dat zullen er niet veel zijn als 30 jaar de populairste rentevaste periode was. Want wie zet er nu de rente op 7,8% voor 30 jaar vast?!

Als huizenbezitters de rente 30 jaar vast hebben, raakt het eigenlijk alleen de starters, die sowieso al minimaal 20% eigen geld nodig hebben.

Hoe is het trouwens met jouw kavel afgelopen, heb je al (zicht op) een bouwvergunning? Vind dat eigenlijk veel interessanter :).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:17:
[...]

[...]

Bovendien benoem je 30 jaar rentevaste periode, dat was afgelopen jaren ongetwijfeld de meest populaire, maar ik gok dat de meeste nu korter zullen kiezen tegen een lager tarief .

De vraag is dan hoeveel mensen binnenkort opnieuw rente moeten vastzetten, dat zullen er niet veel zijn als 30 jaar de populairste rentevaste periode is. Of moet ik zeggen was, want wie zet er nu de rente op 7,8% voor 30 jaar vast?!

Dus het raakt eigenlijk alleen de starters, die sowieso al minimaal 20% eigen geld nodig hebben.
De markt is daar een stuk meer eigen verantwoordelijkheid en de bank loopt ook echt risico.
Word jou huis 50% minder waard en kan je de hypotheek niet meer betalen geef je de bank het huis en klaar geen schulden je kan gewoon door. De hypotheek zit aan het huis niet aan de persoon.
Hier is het een persoonlijke lening met een huis als onderpand, als ze het onderpand verkopen en het is minder waard dan de lening heb je een restschuld.

En dat is best een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

De markt is daar een stuk meer eigen verantwoordelijkheid en de bank loopt ook echt risico.
Word jou huis 50% minder waard en kan je de hypotheek niet meer betalen geef je de bank het huis en klaar geen schulden je kan gewoon door. De hypotheek zit aan het huis niet aan de persoon.
Hier is het een persoonlijke lening met een huis als onderpand, als ze het onderpand verkopen en het is minder waard dan de lening heb je een restschuld.

En dat is best een groot verschil.
Zo werkt het toch ook bij ons ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
G83 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:34:
Hier niet gauw. Banken hier hebben een zorgplicht en een aversie voor het realiseren van verliezen.

Er is altijd wel wat te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:08:
[...]

Valt wel mee 5-10% is niet extreem hoog voor hypotheekrente hoor. Dat de ECB al 10 jaar de rente structureel drukt en zorgt voor een hoge inflatie is vrij uniek. Een verstandig monetair beleid zou juist een lage inflatie willen hebben en dus een hogere rente.
Maar dan is zuid europa falliet dus daarom hebben wij hier extreem hoge huizenprijzen.
We hadden hier ook een serieuze huizencrisis die uiteindelijk verholpen is door die lage rente, zelfs de bouwproductie kwam deels weer op gang en een hoop consumenten konden weer opgelucht adem halen, niet langer onder water. Daarna inderdaad doorgeschoten, maar dat is deels de rente en deels volkshysterie. Iedereen moest direct aan de koopwoning. Woningmix die daar niet op is afgestemd.

In België stegen de prijzen veel minder. Die vallen onder hetzelfde ECB beleid.

Het is echt niet alleen maar een Zuid-Europees feestje geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Sport_Life schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:24:
[...]

Ja, maar niet met NHG. Zij nemen je restschuld over.

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 03-10-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:08:
[...]

Wat noem je "lage inflatie"? De doelstelling is immers 2% en daar hebben we jarenlang ruim onder gezeten. We hebben nu gezien dat rente verhogingen vrij effectief zijn in het dempen van inflatie, jouw voorstel is dus om bij een inflatie van onder de 2% even de rente te gaan verhogen?

Ik ben blij dat Klaas Knot namens Nederland in Frankfurt zit en niet jij. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:24:
[...]

Zo werkt het bij ons inderdaad maar niet in de VS.

VS = hypotheek zit aan de woning vast.
Hier = hypotheek zit aan de persoon vast.

VS heb je geen restschuld bij verkoop dat is het risico voor de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shadowhawk00 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Ah dat wist ik niet.

Vandaar dat de rente zo hoog is, meer risico dus. Rente stond daar op zn laagst op 3% toen ik m voor 1,52% (netto nog lager) vast kon zetten eind 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Ah dat wist ik niet.

Vandaar dat de rente zo hoog is, meer risico dus. Rente stond daar op zn laagst op 3% toen ik m voor 1,52% (netto nog lager) vast kon zetten eind 2021.
Ja banken lopen daar gewoon risico, hier lopen ze eigenlijk geen risico. Ze hebben daar ook nog een aanbetaling die je moet doen dus je mag ook niet 100% lenen. Hier kan je gewoon 100+% lenen ( voor verbouwing ).
Daarom heel andere markt lastig te vergelijken met hier, behalve dat ze ook gewoon in bepaalde gebieden extreme prijzen hebben, ook veel file problemen hebben rond de werk hotspots.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
Sport_Life schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:17:
[...]

https://www.forbes.com/advisor/mortgages/mortgage-rates/

Hier ook. In Amerika moet je de available rates ook gewoon zien als een lokkertje. De "vanaf 9,99” aanbieding. Maar als je dan echt af wilt sluiten kijkt men naar je creditscore, je eigen inleg en dan blijkt het al snel allemaal duurder te worden.

Ik koos heel bewust voor de bewoording "zitten tegen de 8% aan". Want de persoonlijke omstandigheden maken veel uit.

Ik verwacht dat de average nu rond de 7,50 ligt, maar de principal ligt tegen de 8%. Met die uitspraak zeg ik niets geks of inaccuraats.

De vraag is dan hoeveel mensen binnenkort opnieuw rente moeten vastzetten, dat zullen er niet veel zijn als 30 jaar de populairste rentevaste periode was. Want wie zet er nu de rente op 7,8% voor 30 jaar vast?!

Als huizenbezitters de rente 30 jaar vast hebben, raakt het eigenlijk alleen de starters, die sowieso al minimaal 20% eigen geld nodig hebben.

Hoe is het trouwens met jouw kavel afgelopen, heb je al (zicht op) een bouwvergunning? Vind dat eigenlijk veel interessanter :).
Die benoem ik inderdaad, omdat ik maanden terug al aangaf deze verwachting te hebben. Ik geef daarom nu aan dat we inderdaad op deze specifieke categorie in de VS tegen de 8% aanlopen.

Ik heb me niet uitgesproken over gevolgen, reacties in de markt, keuzes of wat dan ook toch?

En met het bouwkavel gaat het goed. We hebben een principe akkoord. Nu druk bezig om de echte aanvraag voor te bereiden.

Dat duurt allemaal wel even. De interactie met de gemeente is langzaam en moeilijk, we zitten zo met de overgang van bestemmingsplan naar Omgevingswet. Even geduld Sportlife, dit soort veldslagen worden niet in een dag gevoerd helaas.

Ik verwacht dat het nog wel een jaar duurt voordat de schop de grond in kan!

[ Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 04-10-2023 10:24 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Even geduld Sportlife, dit soort veldslagen worden niet in een dag gevoerd helaas.

Ik verwacht dat het nog wel een jaar duurt voordat de schop de grond in kan!
I know, maar ik dacht eerder gelezen te hebben dat jij dacht dat het hooguit enkele weken/maanden zou duren.
Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2023 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Er zijn nog wel meer verschillen. Een belangrijke is dat ze daar een aanbetaling op een huis verwachten, dus de 1e 10% kan de bank al niet verliezen bij een daling. Daarnaast als je je sleutel inlevert, lijkt me dat catastrofaal voor je credit score, waardoor je daarna vrijwel nooit meer een hypotheek kan krijgen en alle bankzaken worden duurder. Dus ook daar zullen mensen niet zo snel hun restschuld aan de bank geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Er zijn nog wel meer verschillen. Een belangrijke is dat ze daar een aanbetaling op een huis verwachten, dus de 1e 10% kan de bank al niet verliezen bij een daling. Daarnaast als je je sleutel inlevert, lijkt me dat catastrofaal voor je credit score, waardoor je daarna vrijwel nooit meer een hypotheek kan krijgen en alle bankzaken worden duurder. Dus ook daar zullen mensen niet zo snel hun restschuld aan de bank geven.
Geen idee hoe het werkt voor je creditscore aangezien je geen betalingsachterstand hebt, je hebt immers gewoon de bank het onderpand gegeven en daar zat de hypotheek op.
Maar je huis kwijt raken lijkt me een betere motivatie om de bank niet gewoon de sleutel te geven dan je creditscore. Een goede creditscore houd je niet warm en veilig als je slaapt.

Maar genoeg redenen waarom beide markten niet echt goed vergeleken kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
Sport_Life schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:32:
[...]

I know, maar ik dacht eerder gelezen te hebben dat jij dacht dat het hooguit enkele weken/maanden zou duren.

***members only***
Jeetje. Je hebt echt niet een al te hoge pet van mij op zeg. Heb je nu (onbewust) onthouden dat ik 2/3 maanden in plaats van een paar jaar zei?

Toch maar even even erbij gezocht voor je.
DutchManticore schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:32:
[...]

Ja precies! Met een beetje mazzel zit ik er over een jaar of drie bij zoals jij nu. Nu al zin in.

Het is een leerzame en interessante reis tot nu toe in ieder geval al.

Mooie uitdrukking ook, het pannenbier al gehad hebben d:)b
DutchManticore schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Heb alleen pas een principebesluit voor het bouwen op een deel daarvan. De rest mag zo hopelijk als tuin gebruikt worden. Het uitvoeren van bodemonderzoek, bouwrijp maken van de grond, het daadwerkelijk wijzigen van het bestemmingsplan (zeker met overgang naar omgevingsplan) etc gaat zeker nog wel een jaar duren. Denk dat de eerste schep op zn vroegst over twee jaar pas de grond in kan.

Je bedoelde het uiterst cynisch maar je zit per ongeluk best bij het juiste eind haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
Nieuwbouw ligt officieel plat:
Verkoop nieuwbouwhuizen op historisch dieptepunt: ‘Ton duurder dan bestaande woningen’

De verkoop van nieuwbouwhuizen is nagenoeg ingestort. In het tweede kwartaal werden er slechts 3300 verkocht, nimmer turfde het Centraal Bureau voor de Statistiek er zo weinig.

Er staan momenteel volgens huizensite Funda ruim 21.000 nieuwe woningen en appartementen te koop, maar kopers laten het afweten. Ze zijn onzeker over de aankoop van een nieuwe woning. Vaak duurt het anderhalf jaar na aankoop voordat ze de sleutel krijgen, en wie zijn oude huis moet verkopen wist afgelopen jaar niet wat de prijzen zouden doen. De tijd van almaar stijgende woningprijzen is voorbij.

,,Er wordt bovendien minder gebouwd; er worden minder vergunningen afgegeven. Dat heeft te maken met onder andere stikstof en PFAS, en gemeenten zijn traag met vergunningen vanwege personeelstekort’’, zegt econoom Frank Notten van het CBS. ,,En wat vooral speelt is de gestegen rente. Het is moeilijker om de koop te financieren. Dat zie je ook bij bestaande woningen, maar daar kunnen de verkopers de prijzen laten zakken. Dat kunnen projectontwikkelaars minder goed. Bouwmateriaal is duurder, ze hebben grond gekocht. Nieuwbouwprijzen kunnen niet veel zakken. Mensen laten dan die duurdere nieuwe woning links liggen en gaan voor de bestaande woning.’’

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41
hoevenpe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:28:
Nieuwbouw ligt officieel plat:

[...]
Vervolgens is de vraag waar dat toe leidt:
- Ineenstorting van bouwers en een dikke recessie?
- Nog kleinere en kwalitatief slechtere woningen?
- Manieren om goedkoper te bouwen met hoge kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
Compuhair schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:59:
[...]
- Invloed op de prijzen van bestaande woningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ik denk een combinatie van 2 en 3. Wat we eerder deze week zagen bij dat project Slingerbos in Huissen: minder 'nice to have's' bij de woningen en focussen op de "goedkope m²'s", op de zaken die je later moeilijk er extra bij kunt verbouwen.

En ik denk ook dat er kleiner gebouwd zal (moeten) worden. Of beter gezegd, dat de zelfde woningen voor grotere gezinnen bruikbaar worden. Dus in de zelfde woning in plaats van twee grote slaapkamers de tussenmuren zo plaatsen dat je 3 of 4 kleinere slaapkamers krijgt. Zo kun je tegen relatief weinig meerkosten een woning maken die voor meer mensen bruikbaar is.

Maar dat kost tijd. Zowel voor de bouwers, die terug naar de tekentafel moeten, als voor de kopers, die aan het "nieuwe normaal" zullen moeten wennen, dat je minder waar voor je maandelijkse euro's krijgt dan een paar jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

In eerste instantie enorme bezuinigingen , prijs gaat 50-100k naar beneden en vervolgens wordt bezuinigd op grootte, afwerking (dakkapel, 2e toilet etc) , duurzaamheid (warmtenet ipv warmtepomp) waardoor de prijs/kwaliteit gelijk blijft maar een doelgroep lager bereikt wordt.

Ik denk zelf dat alles te maken heeft met de onzekere toekomst voor de oude woning, voorheen was het bijna logisch dat men nog 1-2 jaar stijging mee pakte, tegenwoordig is het onmogelijk in te schatten of de prijs na 2 jaar +10% of -10% is.

Wat @Rubbergrover1 zegt dus, we hebben het over hetzelfde voorbeeld

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:40
Toch gek dat nieuwbouw ingestort is terwijl je in en rondom Utrecht weer mensen 50k overbieden op een (redelijk) nieuwe woningen.
Vooral regio Vleuten, Leidsche Rijn en in mindere mate De Meern gaan dit soort overbiedingen gewoon door op woningen met energielabel A en van ongeveer 10-15 jaar oud. Praten we over huizen van ongeveer 500k.
Mijn makelaar zegt dat het gewoon weer als voor corona aan toe gaan. Als nu mensen 50k overbieden....gaan ze over enkele maanden ook wel 100k overbieden.
Dan is verschil met nieuwbouw niet meer zo heel groot.

Wel zie je nog steeds een duidelijk verschil met lagere energielabels (ondanks dalende energieprijzen).
Wel jammer dat de overheid een energielabel in stand houdt terwijl een wassen neus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36
rube schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:06:
[...]

- Invloed op de prijzen van bestaande woningen?
Op termijn lijdt dit alleen maar tot meer prijsstijging, want “inhalen” van woningen die we nu niet bouwen lukt bijna niet. Tenzij de bouw verder gaat innoveren en efficiënter gaat bouwen natuurlijk (meer prefab etc), waardoor er minder mensen voor nodig zijn, en de marges wat toenemen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36
kx22 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:28:
Wel jammer dat de overheid een energielabel in stand houdt terwijl een wassen neus is.
Hoe quantificeer je dan de energielasten van een huis? Dat er nogal wat op aan te merken is ben ik het met je eens hoor, maar ik heb weinig ideeën over hoe het beter zou kunnen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

big bang schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:31:
[...]

Hoe quantificeer je dan de energielasten van een huis? Dat er nogal wat op aan te merken is ben ik het met je eens hoor, maar ik heb weinig ideeën over hoe het beter zou kunnen.
Het zou een optelsom moeten zijn van warmteverlies (isolatie) en vermogen om dat warmteverlies te compenseren . Dan valt cop1 of een slechte warmtepomp vanzelf door de mand. Beide in kw(h) uitgedrukt.

Dan voorkom je dat bouwers of woningeigenaren cop1 verwarming gaan toepassen zoals infra rood 8)7 en je kunt precies zien dat een appartement met label C qua energieverbruik niet eens zo slecht is , in tegenstelling tot label A/B bij een villa van 250m2+.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2023 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:54
kx22 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:28:
Toch gek dat nieuwbouw ingestort is terwijl je in en rondom Utrecht weer mensen 50k overbieden op een (redelijk) nieuwe woningen.
Dat zijn bestaande woningen die je meteen kan betrekken :). Niet woningen waar je risico op (forse) vertraging, of hoge prijsstijgingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
big bang schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:31:
[...]

Of je een label eraan hangt, is nog niet eens heel belangrijk, maar dat je even moet tonen door aan de hand van bonnetje of iets wel of niet gedaan is. Of een gat moet maken aan de binnenkant.
Uiteindelijk zeggen de makelaars ook: kijk naar de werkelijke energie kosten van de oude bewoners. Dan heb je een betere schatting dan naar een label.
Een tussenwoning zonder isolatie is eigenlijk al half geïsoleerd (buren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Grunwold schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:39:
[...]

Dat zijn bestaande woningen die je meteen kan betrekken :). Niet woningen waar je risico op (forse) vertraging, of hoge prijsstijgingen hebt.
Plus je hangt er een warmtepomp in en je hebt een nagenoeg gelijke woning als nieuwbouw, met als voordeel in het algemeen veel betere locatie, grotere kavel/woning, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Grunwold schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:39:
[...]

Goed punt. Mensen zijn meestal niet zo happig op contracten die al tonnen kosten om dan ergens halverwege de bouw te horen te krijgen "uhh meneer/mevrouw, het gaat toch een tonnetje meer kosten want zie clausule".

De bouwers moeten ook gaan beseffen dat huizen van 800k-1000k niet meer betaalbaar zijn met de huidige rente. Dus bouw maar meer rijwoningen van 350k of 2-kappers van 500k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

geekeep schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Goed punt. Mensen zijn meestal niet zo happig op contracten die al tonnen kosten om dan ergens halverwege de bouw te horen te krijgen "uhh meneer/mevrouw, het gaat toch een tonnetje meer kosten want zie clausule".

De bouwers moeten ook gaan beseffen dat huizen van 800k-1000k niet meer betaalbaar zijn met de huidige rente. Dus bouw maar meer rijwoningen van 350k of 2-kappers van 500k.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ze zullen vooral ook niet happig zijn op het aangaan van zo'n verplichting als ze het risico lopen dat als over 2 jaar de oplevering is, hun huidige woning een tonnetje minder opbrengt dan verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Hier ook.
Vorig jaar ik een huis gekocht aan oostkant van Utrecht.
4 huizen verderop (identieke huizen in de straat) heeft een buurtbewoner haar huis te koop gezet voor bijna 100k meer dan wat ik vorig jaar in augustus heb betaald. Ook binnen 5-6 dagen Onder Bod.
Praten we ook in de prijsklasse 800k +
Vond dat ik al veel betaalde door de hoge rente....maar het nog gewoon dus wel.
ook label A met zonnepanelen, zonder HW.

Verhaal is niet veranderd tov van 2 jaar geleden.
Mensen zijn meer gaan verdienen en daardoor ook bereid om meer te besteden aan een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

Lijkt mij dat het verschil niet zo groot is?
Kan me niet voorstellen dat jij een huis hebt gekocht en dat er nog een ton bovenop komt (tenzij we het over villa's hebben van miljoenen). Geen bank die daarmee akkoord gaat. En ken weinig mensen die geen miljonair zijn en nog ergens een tonnetje hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

https://www.rtlnieuws.nl/...uwbouw-met-gasaansluiting
In de afgelopen jaren zijn nog bijna 100.000 nieuwe woningen gebouwd mét een gasaansluiting
Mensen worden voor de gek gehouden, en dan gek vinden dat nieuwbouw niet verkoopt als 9% nog op een gasaansluiting zit uit het jaar 1990 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:31:
[...]

Hier ook.
Vorig jaar ik een huis gekocht aan oostkant van Utrecht.
4 huizen verderop (identieke huizen in de straat) heeft een buurtbewoner haar huis te koop gezet voor bijna 100k meer dan wat ik vorig jaar in augustus heb betaald. Ook binnen 5-6 dagen Onder Bod.
Praten we ook in de prijsklasse 800k +
Vond dat ik al veel betaalde door de hoge rente....maar het nog gewoon dus wel.
ook label A met zonnepanelen, zonder HW.

Verhaal is niet veranderd tov van 2 jaar geleden.
Mensen zijn meer gaan verdienen en daardoor ook bereid om meer te besteden aan een huis.
Ik vermoed dat het ook sterk te maken heeft met locatie en prijsklasse/doelgroep. In plekken als Utrecht zullen ook de dure woningen erg gewild blijven. En misschien juist veel gewilder worden als de markt verslechtert. Want ik denk dat veel mensen toch wel risico zien bij een dure woning op een meer perifere locatie. En dat meer mensen dan zullen willen kiezen voor een 'veilige' en meer prijszekere/waardevaste locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41
Die stijging is er alleen als je het vergelijkt met het voorgaande kwartaal. Maar dan corigeer je niet voor seizoensinvloeden. Daarom moet je eigenlijk vergelijken met een jaar eerder.
Pagina: 1 ... 289 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg