Toch zie ik mensen dat al jaren roepen. Zelfs met de huidige kentering zag je inderdaad heel even dat mensen de boot afhielden, maar inmiddels lijkt het er toch op dat de verkoop weer op gang gekomen is, al zitten we niet meer in de waanzin van een jaar geleden.ocn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:29:
Precies. Als potentieel koper is het op dit moment verstandig om nog even de hand op de knip te houden. De rentelasten zijn explosief gestegen en de huizenprijzen zijn daar nog niet voldoende op aangepast. Als de vraag straks ook nog afneemt en het aanbod toeneemt door de financiële problemen die gaan ontstaan ben je straks spekkoper (als je het zelf nog kan financieren).
In 2008 ging het allemaal een heel stuk sneller ja. Vergeet niet dat we al 1 jaar gehad hebben met problemen, waarbij de problemen nu al aan het uitdempen zijn. Terwijl in 2008 het vanaf het begin alleen maar erger werd.Meethenoob schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:56:
[...]
Jij denkt dat iedereen in 2008 op de zelfde dag werkeloos was? dit heeft tijd nodig en ze vallen dadelijk een voor een om.
Hierdoor worden er geen producten afgenomen, dus staat de fabriek stil en de grondstofleverancier ect.
Het is een visuele cirkel, plus jij kijkt naar alleen Nederland.
Alle andere landen hebben hier ook grote invloed op, in Duitsland is al een recessie gaande.
Ook dit heeft even tijd nodig voordat het hier zichtbaar word.
Over 1 a 2 jaar weten we meer, dit gaat niet over 1 dag ijs.
Daarnaast blijft dat 'recessie' ook heel relatief. We weten in dit geval precies waarom we die recessie hebben en weten ook dat de oorzaken ervan voorlopig sterk afgenomen zijn. Ook weer iets dat in 2008 precies andersom was.
Zoals zo vaak zijn de omstandigheden dus volledig anders en kun je niet naar 2008 kijken om te bepalen wat er zal gaan gebeuren. Je zult mij daarbij trouwens niet horen zeggen dat het allemaal zomaar zal overwaaien, maar wel dat de tekenen voorlopig een stuk minder pessimistisch zijn dan in 2008. Aan de andere kant zijn er andere onzekerheden welke de boel weer kunnen versterken, dus het blijft koffiedik kijken. Mijn belangrijkste punt is dan ook dat jij net zo min als ik weet/kunt voorspellen of dit erger of juist minder erg gaat worden. Je ziet dit ook aan de voorspellingen van de 'experts' die echt alle kanten op gaan.
[removed]
Er is altijd wel een reden te bedenken waarom het in de toekomst beter gaat worden en je dus zou moeten wachten. In de praktijk blijkt meestal echter dat als je kunt kopen wat je wil dat je dat ook het beste kunt doen. Dat topmoment van kopen ga je toch missen en als je koopt wat je wilt met kosten die je goed kunt dragen is er geen enkele reden om het niet te doen.XOR schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:31:
[...]
Toch zie ik mensen dat al jaren roepen. Zelfs met de huidige kentering zag je inderdaad heel even dat mensen de boot afhielden, maar inmiddels lijkt het er toch op dat de verkoop weer op gang gekomen is, al zitten we niet meer in de waanzin van een jaar geleden.
[removed]
Als je dan al perfect weet te timen en de markt volledig onderuit ligt, hoe ga je dat dan financieren? Als niemand kan kopen is de kans levensgroot dat jij dat ook niet kunt. Tenzij je al tonnen op de bank hebt staan en het uit eigen zak ophoest, maar ik geloof toch niet dat dat de groep is die nu de kat uit de boom kijkt in de hoop op meer.redwing schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:50:
Er is altijd wel een reden te bedenken waarom het in de toekomst beter gaat worden en je dus zou moeten wachten. In de praktijk blijkt meestal echter dat als je kunt kopen wat je wil dat je dat ook het beste kunt doen. Dat topmoment van kopen ga je toch missen en als je koopt wat je wilt met kosten die je goed kunt dragen is er geen enkele reden om het niet te doen.
In 2008 hadden we geen 125 vacatures op 100 werklozen, hadden we niet forse personeelstekorten, waren er heel veel hypotheken 100%aflossingsvrij, hadden we niet zoveel hypotheekvrije huizen en was de druk op de woningmarkt een stuk minder.Meethenoob schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:56:
[...]
Jij denkt dat iedereen in 2008 op de zelfde dag werkeloos was? dit heeft tijd nodig en ze vallen dadelijk een voor een om.
Hierdoor worden er geen producten afgenomen, dus staat de fabriek stil en de grondstofleverancier ect.
Het is een visuele cirkel, plus jij kijkt naar alleen Nederland.
Alle andere landen hebben hier ook grote invloed op, in Duitsland is al een recessie gaande.
Ook dit heeft even tijd nodig voordat het hier zichtbaar word.
Over 1 a 2 jaar weten we meer, dit gaat niet over 1 dag ijs.
Dat bouwbedrijven minder opdrachten krijgen maakt weinig uit omdat bouwbedrijven niet veel toevoegen aan de gehele economie. Ik heb niet het idee dat we minder consumeren, ergo, black friday, sinterklaas, kerst en het vuurwerk verbraken allen verkooprecords, afgelopen week hoorde ik op de radio dat er in januari nog nooit zoveel vakanties geboekt waren door Nederlanders. Gaat het dan slecht met de economie? Ik heb eerder het idee dat onze economie een stuk stootvastiger is dan in 2008.
Er komt een enorme vergrijzing aan waarin het aantal pensionado's fors gaat zijn vergeleken met de beroepsbevolking, met andere woorden, het zou goed zijn als een deel van de bedrijven ophoud te bestaan want er zijn gewoon geen mensen meer die dat werk gaan doen.
Explosief gestegen? Als je pas 5 jaar mee doet in de huizenmarkt wel ja, maar een rente van pak hem beet 4% (ik zit voor mijn volgende huis op 3.86% zo uit het blote hoofd) is nog steeds niet bizar hoog volgens mij. Ik ga inmiddels wegens een scheiding richting een vierde eigen huis en weet dat ik bij mijn eerste hypotheek nog rond de 6% zat, de tweede rond de 4,5%, de derde zat op 3% en mijn vierde dus op net geen 4%.ocn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:29:
[...]
Precies. Als potentieel koper is het op dit moment verstandig om nog even de hand op de knip te houden. De rentelasten zijn explosief gestegen en de huizenprijzen zijn daar nog niet voldoende op aangepast. Als de vraag straks ook nog afneemt en het aanbod toeneemt door de financiële problemen die gaan ontstaan ben je straks spekkoper (als je het zelf nog kan financieren).
De rente was afgelopen jaren gewoon bizar laag maar dat is nou niet heel gangbaar als je het over de afgelopen 30 jaar bekijkt.
Daarnaast lijkt het met het afkoelen van de markt ook wel mee te vallen tenzij je in het hogere segment zit. Mijn huidige woning waar we beiden niet in konden blijven wonen na de scheiding door de gestegen woningwaarde is afgelopen November binnen een maand verkocht, ik hield mijn hart toen vast met alle berichten maar hij ging gewoon tegen de vraagprijs weg (en die lag niet veel lager als wat er begin 2022 nog werd betaald).
Daarna op zoek naar een nieuwe woning, ik had gehoopt weer net de mazzel te hebben te verkopen op / rond de piek en te kopen in een dip... alleen die dip blijft hier in de buurt vooralsnog uit, sterker nog, er wordt hier in het segment tussen de 350000 en 400000 nog gewoon met een % of 5 a 6 overboden.
De gekte is er inderdaad wel af maar er wordt nog steeds goed verkocht als ik de makelaar mag geloven, die had er gisteren toen ik hem sprak al weer 4 verkocht deze week
Moet eerlijk bekennen dat ik wel had gehoopt op een flinke dip nadat ik zelf had verkocht in November, dan was ik weer met de neus in de boter gevallen net als vorige keren bij verkoop maar dat zat er dus deze keer helaas niet in.
Maar onder aan de streep mag ik nog steeds niet klagen, nu een hypotheek die net iets over de 50% heen gaat van de waarde van het aangekochte huis dus ik kan nog even voor ik onder water kom te staan
Ik heb ongeveer dezelfde rentes gehad , maar het verschil is dat voorheen de huizenprijzen een stuk lager waren bij 3-4% rente.R2D2 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:16:
[...]
Explosief gestegen? Als je pas 5 jaar mee doet in de huizenmarkt wel ja, maar een rente van pak hem beet 4% (ik zit voor mijn volgende huis op 3.86% zo uit het blote hoofd) is nog steeds niet bizar hoog volgens mij. Ik ga inmiddels wegens een scheiding richting een vierde eigen huis en weet dat ik bij mijn eerste hypotheek nog rond de 6% zat, de tweede rond de 4,5%, de derde zat op 3% en mijn vierde dus op net geen 4%.
De rente was afgelopen jaren gewoon bizar laag maar dat is nou niet heel gangbaar als je het over de afgelopen 30 jaar bekijkt.
Daarnaast lijkt het met het afkoelen van de markt ook wel mee te vallen tenzij je in het hogere segment zit. Mijn huidige woning waar we beiden niet in konden blijven wonen na de scheiding door de gestegen woningwaarde is afgelopen November binnen een maand verkocht, ik hield mijn hart toen vast met alle berichten maar hij ging gewoon tegen de vraagprijs weg (en die lag niet veel lager als wat er begin 2022 nog werd betaald).
Daarna op zoek naar een nieuwe woning, ik had gehoopt weer net de mazzel te hebben te verkopen op / rond de piek en te kopen in een dip... alleen die dip blijft hier in de buurt vooralsnog uit, sterker nog, er wordt hier in het segment tussen de 350000 en 400000 nog gewoon met een % of 5 a 6 overboden.
De gekte is er inderdaad wel af maar er wordt nog steeds goed verkocht als ik de makelaar mag geloven, die had er gisteren toen ik hem sprak al weer 4 verkocht deze week
Moet eerlijk bekennen dat ik wel had gehoopt op een flinke dip nadat ik zelf had verkocht in November, dan was ik weer met de neus in de boter gevallen net als vorige keren bij verkoop maar dat zat er dus deze keer helaas niet in.
Maar onder aan de streep mag ik nog steeds niet klagen, nu een hypotheek die net iets over de 50% heen gaat van de waarde van het aangekochte huis dus ik kan nog even voor ik onder water kom te staan
Eerste woning was met 5,5% rente , maar de aankoop lag ongeveer op de helft van de huidige waarde.
Baal nu dat we de rente geen 30 jaar hadden vast gezet (was 1,7% oid) maar 10/20 jaar maarja je kunt niet alles hebben
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Verwijderd
Zou kunnen dat er een voordeeltje te halen is uit dat soort verkopen. Verder heb ik iig niet zo'n moeite met het feit dat verhuurders van 2de 3de of etc woningen verlies op de verkoop hebben(naja, wat is verlies? 20% op iets wat je 5 jaar terug kocht?), immers ook wrch al tig jaren goed kunnen verhuren. Het is ook maar de vraag of dat deze voor een spotprijs weggaan.sbmuc schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:32:
[...]
Aan de andere kant zullen veel mensen met 2e(3e,4e etc) woning ook woningen te koop zetten ivm nieuwe regels en maximale overwaarde willen behouden. En de mensen die snel(te snel) heb en gekocht afgelopen 1-3 jaar die nu/binnenkort willen(moeten) verkopen hebben geen/minimale overwaarde. Er is zo extreem veel gebeurd afgelopen jaren… het is moeilijk te plaatsen allemaal
Wat is een spotprijs, een koopje? Voor 360K kopen ipv 400K? Nou zeg, die verkoper van dat 2de of 3de huis zal wel huillie huillie doen
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2023 19:45 ]
Klopt, maar ik verdiende in die tijd ook niet wat ik nu op jaarbasis binnen hark en ik denk dat dat voor de meesten zo is en met de huidige inflatie wordt een schuld ook iedere dag minder waard en daar hoeven wij niets voor te doen behalve dan te zorgen dat we een beetje bij blijven qua salarisSport_Life schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:56:
[...]
Ik heb ongeveer dezelfde rentes gehad , maar het verschil is dat voorheen de huizenprijzen een stuk lager waren bij 3-4% rente.
Eerste woning was met 5,5% rente , maar de aankoop lag ongeveer op de helft van de huidige waarde.
Baal nu dat we de rente geen 30 jaar hadden vast gezet (was 1,7% oid) maar 10/20 jaar maarja je kunt niet alles hebben
Ik kocht mijn eerste appartementje voor 96K, kwam er laatst langs en zag een te koop bord hangen bij een ander appartement in de straat, moest vandaag de dag 235K opbrengen... achteraf is mooi wonen maar met de wetenschap van nu had ik het nooit moeten verkopen en gewoon in de verhuur moeten gooien, die 50K aan hypotheek die er nog op zat toen ik er vertrok had ik door de jaren heen wel heel voordelig mee kunnen financieren.
Maar ik kan me herinneren dat mijn ouders hem ooit eens op 12+ of zelfs nog iets hoger hebben gehad eind jaren 80 begin jaren 90 en die hebben het ook overleefd
Ik heb weinig reden tot klagen, 3 x verkoop met overwaarde waarvan de laatste bijna een verdubbeling was van de aankoopwaarde, die 4% kan ik wel hebben inmiddels. Waar ik me veel meer zorgen over maak is de positie van starters in de toekomst, als je zelf niet een bak geld mee brengt wordt het met de dag lastiger om iets "geschikts" te vinden waar je op langere termijn mee uit de voeten kunt en zonder starters is er ook geen doorstroming.
Heel interessante materie. Een aankomende recessie. Stagnatie in de bouw ( dat zien we nu al, van veel projecten staan na x maanden nog meer dan 50% van de woningen van te koop ). Hoe gaan we dat rijmen met de woningnood.
Aan de ene kant moeten we minder gaan uitgeven om de inflatie te remmen, en aan de andere kant word ik wel weer belast en dubbel gepakt met renteaftrek en belasting op spaargeld als ik mijn overwaarde niet (deels) op mijn spaarrekening laat staan.
Aan de ene kant moeten we minder gaan uitgeven om de inflatie te remmen, en aan de andere kant word ik wel weer belast en dubbel gepakt met renteaftrek en belasting op spaargeld als ik mijn overwaarde niet (deels) op mijn spaarrekening laat staan.

Ach, we gingen van mensen en banken die maanden riepen dat er een recessie zou aankomen, naar "uitblijvende recessie" (abn amro). Ja de voortekenen zijn niet direct rooskleurig voor de Nederlandse economie, maar vooralsnog is de groei alleen minder geworden en nog niet blijvend omgeslagen. Dat is ook best lastig met een verwachte blijvende krapte op de arbeidsmarkt en een verwachte stijging van de lonen die de inflatie net aan niet bijblijven met als gevolg een geringe koopkrachtverlies. Het is vooral de economie in het buitenland en de hoge energieprijs die ons blijven afremmen.
Blijft bij dat ons land nog steeds enorm aantrekkelijk is om in te vestigigen, niet voor bedrijven, maar wel voor families, en zolang dat alles niet verandert blijven we gewoon druk op de huizenmarkt hebben en blijven de prijzen gewoon min of meer overeind. Dat wil zeggen dat er hooguit 10% afgaat, maar niet de crash zoals sommigen hier nog steeds op hopen.
Maar ik laat me graag verassen. Ik ben nu de laatste loodjes aan het leggen om mijn huis bewoonbaar te houden voor de komende 30 jaar als het moet. De markt doet dus verder weinig voor me, behalve dan de belasting verhogen de afgelopen tijd...
Blijft bij dat ons land nog steeds enorm aantrekkelijk is om in te vestigigen, niet voor bedrijven, maar wel voor families, en zolang dat alles niet verandert blijven we gewoon druk op de huizenmarkt hebben en blijven de prijzen gewoon min of meer overeind. Dat wil zeggen dat er hooguit 10% afgaat, maar niet de crash zoals sommigen hier nog steeds op hopen.
Maar ik laat me graag verassen. Ik ben nu de laatste loodjes aan het leggen om mijn huis bewoonbaar te houden voor de komende 30 jaar als het moet. De markt doet dus verder weinig voor me, behalve dan de belasting verhogen de afgelopen tijd...
Zomaar even een random post uit 2008 in deze reeks:
"donderdag 10 april 2008 09:01
Henk 'm!
argro
De term huizenbubble vind ik een beetje vreemd, daarmee wordt gesugereerd dat de boel ieder moment kan klappen, iets wat volgens mij niet zo is. De prijzen zijn het gevolg van vraag een aanbod, zoals eerder gezegd. Ik vind de prijzen dan ook niet absurd hoog op dit moment, gelet op de vraag en het aanbod. De prijzen zullen wijzigen wanneer vraag en/of aanbod wijzigen. Dit zal volgens mij niet in één keer klappen, dit zal een geleidelijke beweging zijn, omhoog of omlaag. Het meest voor de hand liggend is inderdaad een beweging van de prijzen omlaag."
Of moderator Maassluip op diezelfde dag:
"Dit vind ik een beetje vreemde gevolgtrekking. Er wordt "verwacht" dat de huizenprijzen de komende jaren fors zullen dalen. Waarom? Wat kunnen oorzaken zijn dat huizenprijzen dalen?
• meer aanbod
• minder geld te besteden
Het eerste is de komende jaren echt nog niet van toepassing, het tweede wordt in bovenstaand stukje alleen als bijkomende reden aangedragen.
Wat is dan de hoofdreden dat de prijzen dalen? Die zie ik namelijk niet.
Of het moet met de economie zo slecht gaan dat de lonen niet meer stijgen (en velen hebben de afgelopen jaren al niet meer dan inflatiecorrectie gehad, en dat is fors minder dan de stijging van huizenprijzen) of dat er veel mensen ontslagen worden, en dat zie ik ook nog niet zo gebeuren.
Het enige mechanisme wat ik dan nog zie is dat de hypotheekrente aan het stijgen is, maar zolang banken een groot gedeelte aflossingsvrij accepteren zal dat ook geen echt grote invloed hebben.
Plus het feit dat wij Nederlanders meestal toch wat professionelere hypotheekconstructies hebben. Veel mensen zetten de hypotheek voor 10 tot 30 jaar vast en hebben geen constructie waar ze een hoge hypotheek alleen kunnen accepteren omdat de hypotheekverstreker een jaar aan hypotheek voor de financiert (wat, zoals ik begreep, in Amerika een probleem was)."
We weten allemaal hoe dit afliep...
Henk 'm!
argro
De term huizenbubble vind ik een beetje vreemd, daarmee wordt gesugereerd dat de boel ieder moment kan klappen, iets wat volgens mij niet zo is. De prijzen zijn het gevolg van vraag een aanbod, zoals eerder gezegd. Ik vind de prijzen dan ook niet absurd hoog op dit moment, gelet op de vraag en het aanbod. De prijzen zullen wijzigen wanneer vraag en/of aanbod wijzigen. Dit zal volgens mij niet in één keer klappen, dit zal een geleidelijke beweging zijn, omhoog of omlaag. Het meest voor de hand liggend is inderdaad een beweging van de prijzen omlaag."
"Dit vind ik een beetje vreemde gevolgtrekking. Er wordt "verwacht" dat de huizenprijzen de komende jaren fors zullen dalen. Waarom? Wat kunnen oorzaken zijn dat huizenprijzen dalen?
• meer aanbod
Het eerste is de komende jaren echt nog niet van toepassing, het tweede wordt in bovenstaand stukje alleen als bijkomende reden aangedragen.
Of het moet met de economie zo slecht gaan dat de lonen niet meer stijgen (en velen hebben de afgelopen jaren al niet meer dan inflatiecorrectie gehad, en dat is fors minder dan de stijging van huizenprijzen) of dat er veel mensen ontslagen worden, en dat zie ik ook nog niet zo gebeuren.
Het enige mechanisme wat ik dan nog zie is dat de hypotheekrente aan het stijgen is, maar zolang banken een groot gedeelte aflossingsvrij accepteren zal dat ook geen echt grote invloed hebben.
Plus het feit dat wij Nederlanders meestal toch wat professionelere hypotheekconstructies hebben. Veel mensen zetten de hypotheek voor 10 tot 30 jaar vast en hebben geen constructie waar ze een hoge hypotheek alleen kunnen accepteren omdat de hypotheekverstreker een jaar aan hypotheek voor de financiert (wat, zoals ik begreep, in Amerika een probleem was)."
[ Voor 50% gewijzigd door Dhr. Satoshi op 03-03-2023 21:18 ]
Deze Wet Kwaliteitsborging die per 1 januari 2024 moet ingaan bevordert misschien wel de kwaliteit van de nieuwbouw ( waar inderdaad vaak veel mee mis is) maar zorgt wel weer voor veel extra ( doorberekende) kosten en bureaucratie:
https://nos.nl/nieuwsuur/...ivatiseerd-huizen-duurder
En wat wil dit zeggen over de huidige situatie? Ik kan zo ook wel tig posts vinden in de afgelopen jaren met precies dezelfde strekking terwijl er helemaal niets gebeurde. Die kom je zo ongeveer wekelijks in dit topic tegen en tot nu toe is er nog maar bar weinig gebeurd.Dhr. Satoshi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:14:
Henk 'm!
argro
• meer aanbod
Leuk dus om dit soort 'bewijs' te gebruiken, maar het zegt niets over de huidige situatie. En nogmaals, dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren, maar het wil ook niet zeggen dat het wel gaat gebeuren. De situatie is compleet anders waarbij de dingen die toen de grootste problemen veroorzaakten aangepakt zijn. Aan de andere kant hebben we nu een oorlog en een hoge inflatie. Het kan nog alle kanten op gaan, maar voorlopig hebben we wel weer een kwartaal met groei gehad.
[removed]
Weinig. Toen hadden we weer geen stikstofprobleem en hoge energieprijzen. Zeg t maar. Verder heb ik nergens gezegd dat bovenstaand een bewijs moest zijn. Wel zeer vermakelijk om eens door die posts van die tijd te scrollen...redwing schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:54:
[...]
En wat wil dit zeggen over de huidige situatie? Ik kan zo ook wel tig posts vinden in de afgelopen jaren met precies dezelfde strekking terwijl er helemaal niets gebeurde. Die kom je zo ongeveer wekelijks in dit topic tegen en tot nu toe is er nog maar bar weinig gebeurd.
Leuk dus om dit soort 'bewijs' te gebruiken, maar het zegt niets over de huidige situatie. En nogmaals, dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren, maar het wil ook niet zeggen dat het wel gaat gebeuren. De situatie is compleet anders waarbij de dingen die toen de grootste problemen veroorzaakten aangepakt zijn. Aan de andere kant hebben we nu een oorlog en een hoge inflatie. Het kan nog alle kanten op gaan, maar voorlopig hebben we wel weer een kwartaal met groei gehad.
Mooi gevonden. Dit soort posts herinneren mij er aan dat ik echt niet gek ben en de mensen om me heen die me aansporen om te kopen i.p.v. te huren, omdat dat weggegooid geld zou zijn en dat de huizenprijzen echt niet veel zullen dalen door de schaarste (ik zit nu net 2 jaar met mijn vriendin in haar sociale huurwoning rijtjeshuis 110m2 voor €600,-/maand) niet hebben geleerd van het verleden hoe de markt om kan slaan. Ik blijf liever nog een jaartje of 2 hier zitten scheefwonen (Dhr. Satoshi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:14:
Henk 'm!
argro
• meer aanbod
De woningschaarste is een fabeltje of in ieder geval opgeblazen, let maar op hoe snel het omkeert. In ieder geval niet veel anders dan 2008, zoals mooi te zien in de geciteerde anekdotes. Persoonlijk denk ik dat het nog wel erger kan worden dan 2008, als de rentes nog een tijdje verhoogd moeten worden door de inflatie (kijk naar wat nodig was eind jaren 70 / begin jaren 80).
Ik zou eigenlijk een model willen maken o.b.v. rentes/betaalbaarheid hypotheek/modale huizenprijzen, rekeninghoudend met modale inkomen, van zeg de afgelopen 20 jaar, waarin je een "voorspelling" kan doen hoeveel huizenprijzen zouden moeten dalen met de huidige rente of een nog hoger in te voeren rente. Hier zijn wel wat goede artikelen gedropt, maar een echt mooi overzicht zoals ik hierboven heb geprobeerd te beschrijven heb ik nog niet echt kunnen vinden.
Het is uberhaupt vermakelijk om door oude posts te scrollen, vooral als mensen een ‘zekere voorspelling’ doen.Dhr. Satoshi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:02:
[...]
Weinig. Toen hadden we weer geen stikstofprobleem en hoge energieprijzen. Zeg t maar. Verder heb ik nergens gezegd dat bovenstaand een bewijs moest zijn. Wel zeer vermakelijk om eens door die posts van die tijd te scrollen...
Bij het lezen van oudere posts heb je ongetwijfeld ook genoeg voorspellers gezien die in 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022 jaar op jaar de grote crash voorspelden.
Nee, maar ik hou je niet tegen.Requiem19 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:11:
[...]
Het is uberhaupt vermakelijk om door oude posts te scrollen, vooral als mensen een ‘zekere voorspelling’ doen.
Bij het lezen van oudere posts heb je ongetwijfeld ook genoeg voorspellers gezien die in 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022 jaar op jaar de grote crash voorspelden.
Hahah, ik heb me slechts beperkt tot een aantal posts in 2008 en 2011. Vond ik iets relevanter gezien de huidige omslag in verkopen. Overigens was het toen wel voor 95% "het komt wel goed"..
[ Voor 8% gewijzigd door Dhr. Satoshi op 03-03-2023 22:19 ]
Het moeilijke is imo dat er al vaak signalen / aanleidingen zijn geweest waardoor er goede reden was om een flinke daling te verwachten (lees dit topic maar eens terug net na de corona lockdowns).Dhr. Satoshi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:18:
[...]
Hahah, ik heb me slechts beperkt tot een aantal posts in 2008 en 2011. Vond ik iets relevanter gezien de huidige omslag in verkopen. Overigens was het toen wel voor 95% "het komt wel goed"..
En toch kwam die echte grote daling maar niet. Dan worden veel mensen sceptischer, of krijgen het geloof dat de huizenmarkt enorm robuust is.
Nu is er wel een cocktail voor een flinke daling, maar het is nog steeds geen vaststaand feit dat het ook echt gebeurt.
Belangrijke side note: zelfs een stabiele huizenmarkt prijs is nu eigenlijk een (flinke) daling, gelet op de inflatie.
Ach, als je echt goed naar de posts gedurende de jaren kijkt kan de enige conclusie zijn dat we het gewoon echt niet weten. Hetzelfde geldt trouwens ook als je oude nieuwsberichten terugleestDhr. Satoshi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:02:
[...]
Weinig. Toen hadden we weer geen stikstofprobleem en hoge energieprijzen. Zeg t maar. Verder heb ik nergens gezegd dat bovenstaand een bewijs moest zijn. Wel zeer vermakelijk om eens door die posts van die tijd te scrollen...
[removed]
Voorspellen heeft niet zoveel zin. Tot op heden is kopen op lange termijn altijd beter geweest, zelfs als je op de vorige top kocht (2009) dan was je in 2016/2017 (veel) beter uit dan huren. Dus na 7/8 jaar was de waarde weer gelijk.Xhomas schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:06:
[...]
Mooi gevonden. Dit soort posts herinneren mij er aan dat ik echt niet gek ben en de mensen om me heen die me aansporen om te kopen i.p.v. te huren, omdat dat weggegooid geld zou zijn en dat de huizenprijzen echt niet veel zullen dalen door de schaarste (ik zit nu net 2 jaar met mijn vriendin in haar sociale huurwoning rijtjeshuis 110m2 voor €600,-/maand) niet hebben geleerd van het verleden hoe de markt om kan slaan. Ik blijf liever nog een jaartje of 2 hier zitten scheefwonen () en gebruik dat gespaarde geld in die tussentijd liever voor een deel afbetalen wanneer rentes hoog en huizenprijzen lager zijn. M.i. moet de lucht van op zijn minst de afgelopen 2 jaar er uit, misschien wel meer. Dat zeggende, de woningmarkt bijhouden is wel als kijken of verf opdroogt.
De woningschaarste is een fabeltje of in ieder geval opgeblazen, let maar op hoe snel het omkeert. In ieder geval niet veel anders dan 2008, zoals mooi te zien in de geciteerde anekdotes. Persoonlijk denk ik dat het nog wel erger kan worden dan 2008, als de rentes nog een tijdje verhoogd moeten worden door de inflatie (kijk naar wat nodig was eind jaren 70 / begin jaren 80).
Ik zou eigenlijk een model willen maken o.b.v. rentes/betaalbaarheid hypotheek/modale huizenprijzen, rekeninghoudend met modale inkomen, van zeg de afgelopen 20 jaar, waarin je een "voorspelling" kan doen hoeveel huizenprijzen zouden moeten dalen met de huidige rente of een nog hoger in te voeren rente. Hier zijn wel wat goede artikelen gedropt, maar een echt mooi overzicht zoals ik hierboven heb geprobeerd te beschrijven heb ik nog niet echt kunnen vinden.
Dus als je een goed huis ziet en je kunt de lasten goed dragen zou ik altijd kopen. En niet gaan wachten tot de prijzen met 30% gekelderd zijn en de rente weer op 1% staat want dan koop je nooit. En zit je tot de volgende top in een huurhut. (Die jaarlijks 2-5% duurder wordt incl indexatie op indexatie etc).
Voor mij als 1-verdiener komt dat neer op een garage zonder nutsvoorzieningen. Happy living dan. Tuurlijk, ook die worden meer waard... Maar dat is het hele punt niet.Sport_Life schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:38:
[...]
Voorspellen heeft niet zoveel zin. Tot op heden is kopen op lange termijn altijd beter geweest, zelfs als je op de vorige top kocht (2009) dan was je in 2016/2017 (veel) beter uit dan huren. Dus na 7/8 jaar was de waarde weer gelijk.
Dus als je een goed huis ziet en je kunt de lasten goed dragen zou ik altijd kopen. En niet gaan wachten tot de prijzen met 30% gekelderd zijn en de rente weer op 1% staat want dan koop je nooit. En zit je tot de volgende top in een huurhut. (Die jaarlijks 2-5% duurder wordt incl indexatie op indexatie etc).
Ben ik met je eens hoor, misschien een beetje te kort door de bocht verwoord. Wij zijn om ons heen aan het kijken en hebben ook een gesprek gehad met de hypotheekadviseur, alleen wij zitten hier nu net 2 jaar (het was casco, ik heb het helemaal opgeknapt / moeite in gestoken (niet met veel geld, maar daardoor dus meer tijd)), en ik heb er toch al niet zo'n trek in om (voor mijn gevoel), nu het net een beetje af is, direct te verhuizen. Vooral niet als het op het moment ongunstig is, omdat de huizenprijzen achterlopen op de rentestijgingen.Sport_Life schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:38:
[...]
Voorspellen heeft niet zoveel zin. Tot op heden is kopen op lange termijn altijd beter geweest, zelfs als je op de vorige top kocht (2009) dan was je in 2016/2017 (veel) beter uit dan huren. Dus na 7/8 jaar was de waarde weer gelijk.
Wij werken beide fulltime en ik heb een goede baan, dus we hebben wel goede keuze, maar als we wat kiezen dan wil ik daar persoonlijk wel een goed gevoel bij hebben dat ik daar ook echt 'voorlopig' goed zit. En dat is niet veel voorgekomen het afgelopen jaar, maar ik moet zeggen dat dat beter wordt met de dag (wel wat bezichtigingen gehad).
We hebben de luxe om het uit te zitten en zitten sowieso niet verkeerd hier. Ik ga geen markt proberen te timen, maar ik weet wel dat we nu net achter de piek zitten, dus 1 a 2 jaar wachten is sowieso niet verkeerd (gezien huizenprijzen; als je doelt op betaalbaarheid dan kan het mogelijk nog slechter worden, maar betaalbaarheid van een hypotheek speelt een andere rol als je gespaard geld hebt). Dat durf ik je wel te garanderen eigenlijk.
Al zou ik nu iets moois vinden, dan zal ik dat alsnog overwegen, òòk met de kennis dat de kans erg groot is dat het onderwater komt te staan voor een paar jaar. Maar ik ga in deze markt zeker niet kopen om het kopen. De huur nu is €300,- pp in een 13 jaar redelijk goed geïsoleerd huis, dat is vrijwel niks naar mijn mening ookal zou dat met 5%/jaar stijgen. Dat ga ik niet opgeven voor de huidige marktsituatie. Een stijging van huizenprijzen zit er toch al niet in de komende jaren, dus daar mis ik niks op.
[ Voor 8% gewijzigd door Xhomas op 03-03-2023 23:05 ]
Het moment van instappen zou zomaar jullie woongenot kunnen bepalen voor de komende 15 jaar.Xhomas schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:58:
[...]
Ben ik met je eens hoor, misschien een beetje te kort door de bocht verwoord. Wij zijn om ons heen aan het kijken en hebben ook een gesprek gehad met de hypotheekadviseur, alleen wij zitten hier nu net 2 jaar (het was casco, ik heb het helemaal opgeknapt / moeite in gestoken (niet met veel geld, maar daardoor dus meer tijd)), en ik heb er toch al niet zo'n trek in om (voor mijn gevoel), nu het net een beetje af is, direct te verhuizen. Vooral niet als het op het moment ongunstig is, omdat de huizenprijzen achterlopen op de rentestijgingen.
Wij werken beide fulltime en ik heb een goede baan, dus we hebben wel goede keuze, maar als we wat kiezen dan wil ik daar persoonlijk wel een goed gevoel bij hebben dat ik daar ook echt 'voorlopig' goed zit. En dat is niet veel voorgekomen het afgelopen jaar, maar ik moet zeggen dat dat beter wordt met de dag (wel wat bezichtigen gehad).
We hebben de luxe om het uit te zitten en zitten sowieso niet verkeerd hier. Ik ga geen markt proberen te timen, maar ik weet wel dat we nu net achter de piek zitten, dus 1 a 2 jaar wachten is sowieso niet verkeerd (gezien huizenprijzen; als je doelt op betaalbaarheid dan kan het mogelijk nog slechter worden). Dat durf ik je wel te garanderen eigenlijk.
Al zou ik nu iets moois vinden, dan zal ik dat alsnog overwegen òòk met de kennis dat de kans erg groot is dat het onderwater komt te staan voor een paar jaar. Maar ik ga in deze markt niet kopen om het kopen.
Of nu, bij wijze van, een appartement of straks een 2 onder 1 kap voor dezelfde prijs (mits veel eigen geld).
Ik snap in dat geval je afwachtende houding wel. En sta er zelf ook zo in.
-knip- (perongeluk mezelf gequote ipv taalfout gewijzigd op mobiel)
[ Voor 98% gewijzigd door Xhomas op 03-03-2023 23:10 ]
Mijn ervaring met mensen om me heen die ook op het goede moment aan het wachten waren is dat ze nu nog steeds in een huurhuis zitten.Dhr. Satoshi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:04:
[...]
Het moment van instappen zou zomaar jullie woongenot kunnen bepalen voor de komende 15 jaar.
Of nu, bij wijze van, een appartement of straks een 2 onder 1 kap voor dezelfde prijs (mits veel eigen geld).
De enige reden waarom huizen nu goedkoper worden is omdat de maandlasten hoger worden door de hogere rente. Dat betekent dat ondanks dat de huizenprijzen dalen, de betaalbaarheid niet omhoog gaat (tenzij je hem cash gaat kopen). Er is dus een aardige kans dat je over een paar jaar nog steeds aan het wachten bent totdat je die 2 onder 1 kap kunt kopen, met het risico dat ie alleen maar verder buiten bereik komt.
[removed]
Daarom ook het stukje over eigen geld in mijn laatste post... Dat geef je liever in 1 keer goed uit.redwing schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:10:
[...]
Mijn ervaring met mensen om me heen die ook op het goede moment aan het wachten waren is dat ze nu nog steeds in een huurhuis zitten.
De enige reden waarom huizen nu goedkoper worden is omdat de maandlasten hoger worden door de hogere rente. Dat betekent dat ondanks dat de huizenprijzen dalen, de betaalbaarheid niet omhoog gaat (tenzij je hem cash gaat kopen). Er is dus een aardige kans dat je over een paar jaar nog steeds aan het wachten bent totdat je die 2 onder 1 kap kunt kopen, met het risico dat ie alleen maar verder buiten bereik komt.
Luxe positie met zo'n goedkoop huurhuis. Voor dat geld kan je allang niet meer kopen.Xhomas schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:06:
[...]
Mooi gevonden. Dit soort posts herinneren mij er aan dat ik echt niet gek ben en de mensen om me heen die me aansporen om te kopen i.p.v. te huren, omdat dat weggegooid geld zou zijn en dat de huizenprijzen echt niet veel zullen dalen door de schaarste (ik zit nu net 2 jaar met mijn vriendin in haar sociale huurwoning rijtjeshuis 110m2 voor €600,-/maand) niet hebben geleerd van het verleden hoe de markt om kan slaan. Ik blijf liever nog een jaartje of 2 hier zitten scheefwonen () en gebruik dat gespaarde geld in die tussentijd liever voor een deel afbetalen wanneer rentes hoog en huizenprijzen lager zijn. M.i. moet de lucht van op zijn minst de afgelopen 2 jaar er uit, misschien wel meer. Dat zeggende, de woningmarkt bijhouden is wel als kijken of verf opdroogt.
Volgens mij was een van de plannen om grondgebonden sociale huurwoningen te verkopen. Je kan de gok wagen en daar op wachten.
https://www.volkskrant.nl/cs-b94fa36a
Geld dat je leent is ook toekomstig eigen geld, dus of je het nu eerst leent en later spaart of nu al gespaard hebt, zou niet uit moeten maken in je beslissing om het zorgvuldig uit te geven.Dhr. Satoshi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:14:
[...]
Daarom ook het stukje over eigen geld in mijn laatste post... Dat geef je liever in 1 keer goed uit.
Vind ik weer zo voortrekken van bepaalde groepen.Laapo schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 00:18:
[...]
Luxe positie met zo'n goedkoop huurhuis. Voor dat geld kan je allang niet meer kopen.
Volgens mij was een van de plannen om grondgebonden sociale huurwoningen te verkopen. Je kan de gok wagen en daar op wachten.
https://www.volkskrant.nl/cs-b94fa36a
Een thuiswonende van 25 jaar die de woningmarkt wilt betreden moet wat mij betreft net zo veel kans krijgen om die sociale huurwoning, wanneer hij in de verkoop gaat, te kopen.
Dat ik 10 jaar een sociale huurwoning betrokken heb geeft naar mijn mening mij niet het (alleen)recht die mogelijk te kopen. Dan zou ik spekkoper zijn, waarschijnlijk een prima prijsje vanuit de woningstichting en ik hoef niet te concurreren met andere in de woningmarkt.
Afwachten geeft ‘t valse gevoel van de juiste keuzeDhr. Satoshi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:04:
De kans dat je later een tweekapper voor (nu) de lasten van een appartement kunt krijgen, lijken me beperkt. En als het gebeurt is de crisis dermate, dat een huis kopen sowieso niet je prioriteit heeft.
Iemand aandelen gekocht toen de AEX onder de 300 stond…?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Wij gingen van een huurwoning (beneden woning met tuin) van 525 per maand (woz destijds 200k, nu 450k) naar een appartement met hypotheeklasten van 800 euro. Wel was het appartement volledig gerenoveerd (geflipt) en die huurwoning was behoorlijk studentikoos van binnen .Xhomas schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:58:
[...]
Ben ik met je eens hoor, misschien een beetje te kort door de bocht verwoord. Wij zijn om ons heen aan het kijken en hebben ook een gesprek gehad met de hypotheekadviseur, alleen wij zitten hier nu net 2 jaar (het was casco, ik heb het helemaal opgeknapt / moeite in gestoken (niet met veel geld, maar daardoor dus meer tijd)), en ik heb er toch al niet zo'n trek in om (voor mijn gevoel), nu het net een beetje af is, direct te verhuizen. Vooral niet als het op het moment ongunstig is, omdat de huizenprijzen achterlopen op de rentestijgingen.
Wij werken beide fulltime en ik heb een goede baan, dus we hebben wel goede keuze, maar als we wat kiezen dan wil ik daar persoonlijk wel een goed gevoel bij hebben dat ik daar ook echt 'voorlopig' goed zit. En dat is niet veel voorgekomen het afgelopen jaar, maar ik moet zeggen dat dat beter wordt met de dag (wel wat bezichtigingen gehad).
We hebben de luxe om het uit te zitten en zitten sowieso niet verkeerd hier. Ik ga geen markt proberen te timen, maar ik weet wel dat we nu net achter de piek zitten, dus 1 a 2 jaar wachten is sowieso niet verkeerd (gezien huizenprijzen; als je doelt op betaalbaarheid dan kan het mogelijk nog slechter worden, maar betaalbaarheid van een hypotheek speelt een andere rol als je gespaard geld hebt). Dat durf ik je wel te garanderen eigenlijk.
Al zou ik nu iets moois vinden, dan zal ik dat alsnog overwegen, òòk met de kennis dat de kans erg groot is dat het onderwater komt te staan voor een paar jaar. Maar ik ga in deze markt zeker niet kopen om het kopen. De huur nu is €300,- pp in een 13 jaar redelijk goed geïsoleerd huis, dat is vrijwel niks naar mijn mening ookal zou dat met 5%/jaar stijgen. Dat ga ik niet opgeven voor de huidige marktsituatie. Een stijging van huizenprijzen zit er toch al niet in de komende jaren, dus daar mis ik niks op.
Voor mij/ons was het bezit en alles zelf bepalen ook wat waard , dat we er na verkoop 33% winst uit zouden halen was nooit de bedoeling.
Ik zou in jouw geval nu ook even wachten, maar er zijn dan altijd weer een hoop mensen die te lang wachten . De (woning) markt timen is onmogelijk. Blijkt ook wel uit de reacties in dit topic door de jaren heen.
En een woning kopen voelt ALTIJD te duur. Ook als je in een dip koopt voelt dat zo, want er is altijd een moment in het verleden dat datzelfde huis veel goedkoper was...
Precies dat, ik geloof ook wel dat de markt , of het nou aandelen zijn of woningen, redelijk efficiënt is.Conrado schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:38:
[...]
Afwachten geeft ‘t valse gevoel van de juiste keuze
De kans dat je later een tweekapper voor (nu) de lasten van een appartement kunt krijgen, lijken me beperkt. En als het gebeurt is de crisis dermate, dat een huis kopen sowieso niet je prioriteit heeft.
Iemand aandelen gekocht toen de AEX onder de 300 stond…?
Dus een 2 kapper zul je zonder overwaarde/spaargeld nooit kunnen kopen voor de maandlasten van een appartement. En een appartement zul je nooit kunnen kopen voor de woonlasten van een sociale huurwoning. Het middelt zich uit naar de betaalbaarheid van de doelgroep.
Tenzij je koopt met hoge rente en de rente gaat flink dalen, maar dan ben je aan het speculeren
Overigens is 'de kloof' in dit topic ook wel erg duidelijk zichtbaar
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2023 10:13 ]
Als je veel eigen geld hebt en je verwacht een daling van de huizenprijzen, dan is afwachten inderdaad wel een goede strategie. Maar als dat "eigen geld" alleen bestaat uit fictieve overwaarde, dan schiet je er niets mee op.Dhr. Satoshi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:04:
[...]
Het moment van instappen zou zomaar jullie woongenot kunnen bepalen voor de komende 15 jaar.
En je moet dan in de tussentijd heel voordelig kunnen wonen wat vandaag de dag ook best een unicum is.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:20:
[...]
Als je veel eigen geld hebt en je verwacht een daling van de huizenprijzen, dan is afwachten inderdaad wel een goede strategie. Maar als dat "eigen geld" alleen bestaat uit fictieve overwaarde, dan schiet je er niets mee op.
Althans, ik had na de verkoop kunnen gaan huren maar je betaald vandaag de dag voor een tochtige stacaravan op een park al een euro of 800 in de maand ex gwl, sociale huur zit er hoe dan ook niet in en particuliere huur is gewoon de hoofdprijs aftikken.
Markt exact timen is gewoon niet te doen. Zou willen dat ik mijn resultaten uit het verleden kon wijden aan kennis en kunde maar het was gewoon dom geluk
Het voordeel voor de thuiswonende 25 jarige is dat er één concurrent minder is op de reguliere koopmarkt. Met de opbrengsten kunnen leuke dingen worden gedaan, zoals nieuwbouw voor huurstarters bijvoorbeeld, of afdragen aan de schatkist. Fijn voor iedereen.Draakje5 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:09:
[...]
Vind ik weer zo voortrekken van bepaalde groepen.
Een thuiswonende van 25 jaar die de woningmarkt wilt betreden moet wat mij betreft net zo veel kans krijgen om die sociale huurwoning, wanneer hij in de verkoop gaat, te kopen.
Dat ik 10 jaar een sociale huurwoning betrokken heb geeft naar mijn mening mij niet het (alleen)recht die mogelijk te kopen. Dan zou ik spekkoper zijn, waarschijnlijk een prima prijsje vanuit de woningstichting en ik hoef niet te concurreren met andere in de woningmarkt.
[ Voor 12% gewijzigd door Laapo op 04-03-2023 10:37 ]
Rentepercentage is wat anders dan rentelasten. Je zag de laatste decennia dat bij dalende rentes de huizenprijzen grosso modo zodanig zijn gestegen, dat de maandlasten redelijk goed in lijn zijn gebleven met de loonstijgingen. Maar de laatste jaren zijn bij stijgende rentes de huizenprijzen niet netjes gedaald, zodat de maandlasten de laatste jaren juist wel explosief zijn gestegen.R2D2 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:16:
[...]
Explosief gestegen? Als je pas 5 jaar mee doet in de huizenmarkt wel ja, maar een rente van pak hem beet 4% (ik zit voor mijn volgende huis op 3.86% zo uit het blote hoofd) is nog steeds niet bizar hoog volgens mij. Ik ga inmiddels wegens een scheiding richting een vierde eigen huis en weet dat ik bij mijn eerste hypotheek nog rond de 6% zat, de tweede rond de 4,5%, de derde zat op 3% en mijn vierde dus op net geen 4%.
In mijn optiek is dat een situatie die niet heel lang zo kan blijven. Zodat ofwel de rentes weer zouden moeten dalen, ofwel de lonen flink stijgen, ofwel de huizenprijzen dalen.
Uit het verhaal van xhomas, wat het over ging, maak ik op dat ze prima wonen en geen probleem hebben met de maandlasten.R2D2 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:29:
[...]
En je moet dan in de tussentijd heel voordelig kunnen wonen wat vandaag de dag ook best een unicum is.
Althans, ik had na de verkoop kunnen gaan huren maar je betaald vandaag de dag voor een tochtige stacaravan op een park al een euro of 800 in de maand ex gwl, sociale huur zit er hoe dan ook niet in en particuliere huur is gewoon de hoofdprijs aftikken.
Markt exact timen is gewoon niet te doen. Zou willen dat ik mijn resultaten uit het verleden kon wijden aan kennis en kunde maar het was gewoon dom geluk
Denk je? Ik zie de neutrale overheid afhaken, en marktpartijen (met hun belangen) er in duiken. Krijgen we niet hetzelfde gedoe als met de gratis energielabels waar de expert niet eens komt kijken en alleen een vonkje zet?Cruiseganger schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:31:
Deze Wet Kwaliteitsborging die per 1 januari 2024 moet ingaan bevordert misschien wel de kwaliteit van de nieuwbouw ( waar inderdaad vaak veel mee mis is) maar zorgt wel weer voor veel extra ( doorberekende) kosten en bureaucratie:
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Lonen zijn gemiddeld genomen al flink gestegen toch? Ik gok dat het een beetje een combinatie van meerdere factoren gaat zijn maar een huizenmarkt die volledig in elkaar klapt… ik zie het zo 1-2-3 niet gebeuren omdat er nou eenmaal een “tekort” aan betaalbare woningen is en dat iets is wat al een behoorlijke poos speelt en waar de laatste jaren doelstellingen vanuit de overheid ook niet echt zijn gehaald.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:41:
[...]
In mijn optiek is dat een situatie die niet heel lang zo kan blijven. Zodat ofwel de rentes weer zouden moeten dalen, ofwel de lonen flink stijgen, ofwel de huizenprijzen dalen.
Maar ik heb ook geen glazen bol (geen werkende in ieder geval) en ben ook alles behalve een econoom.
True, in dat geval kun je de rit prima even uitzitten en in ieder geval de piek mijden. Maar dat is een situatie waar het gros van de mensen niet in zit, heb je die mazzel wel moet je er gebruik van maken inderdaad.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:44:
[...]
Uit het verhaal van xhomas, wat het over ging, maak ik op dat ze prima wonen en geen probleem hebben met de maandlasten.
Ik heb nog even overwogen om te gaan huren maar als je nu niet “scheef” huurt is het toch verrekte lastig iets “betaalbaars” te vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door R2D2 op 04-03-2023 11:11 ]
Stijgende lonen en dalende/stagnerende prijzen is al aan de gang tochRubbergrover1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:41:
[...]
Zodat ofwel de rentes weer zouden moeten dalen, ofwel de lonen flink stijgen, ofwel de huizenprijzen dalen.
En veel woningen worden alsnog verkocht, weliswaar voor lagere prijs dan in 2021. Maar als dit het nieuwe evenwicht is dat zijn de prijzen , uitgedrukt in maandlasten, alsnog enorm gestegen.
De woningen die nu lang te koop staan houden vast aan prijsniveau 2022.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2023 11:28 ]
Wat is er dan zo mis aan nieuwbouw waar deze wet voor nodig is....?Cruiseganger schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:31:
Deze Wet Kwaliteitsborging die per 1 januari 2024 moet ingaan bevordert misschien wel de kwaliteit van de nieuwbouw ( waar inderdaad vaak veel mee mis is)
Maandlasten van een annuitaire lening tegen 4% zijn ong. 44% hoger dan tegen 1,2%. Bij volledige renteaftrek is het dan nog steeds 20% hoger. Gelukkig zijn de lonen inderdaad ook flink gestegen, anders zouden de huizenprijzen helemaal veel 'moeten' dalen.R2D2 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:10:
[...]
Lonen zijn gemiddeld genomen al flink gestegen toch? Ik gok dat het een beetje een combinatie van meerdere factoren gaat zijn maar een huizenmarkt die volledig in elkaar klapt… ik zie het zo 1-2-3 niet gebeuren omdat er nou eenmaal een “tekort” aan betaalbare woningen is en dat iets is wat al een behoorlijke poos speelt en waar de laatste jaren doelstellingen vanuit de overheid ook niet echt zijn gehaald.
Maar dit gaat niet alleen over het laatste jaar. De hypotheekrente was zo grofweg sinds najaar 2019 al vrij stabiel. Terwijl de prijzen intussen flink doorstegen (nog bijna 40% erbij). Die stijging maakt de maandlasten al bijna 40% hoger, de rentestijging doet daar bruto nog eens 44% bij (netto dus tussen 20% en 44%) Samen kom je dan uit op maandlasten die sinds 2019 bruto ongeveer verdubbeld zijn. Dat maakt je niet goed met de loonstijgingen van de laatste paar jaar.
Naar mijn mening zijn die maandlasten in een paar jaar zo veel hoger geworden, dan dit niet lang zo vol te houden is.
Heb je wel eens een nieuwbouwwoning gekocht? Gemiddeld zijn er bij oplevering zo'n 20 kleine en grote gebreken. En dan tellen ze dus niet de gebreken mee die tijdens de bouw al opgelost worden of de gebreken waar de bewoners achteraf nog achter komen. Er gaat gewoon heel veel mis, of 'niet helemaal zoals het hoort'. Wat een hoop vertraging en extra kosten met zich mee brengt. Lijkt me niet verkeerd dat ze (eindelijk..) al tijdens de bouw er beter op toezien dat er wordt gebouwd wat ze zeggen dat ze bouwen.Conrado schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:30:
[...]
Wat is er dan zo mis aan nieuwbouw waar deze wet voor nodig is....?
Als je ziet hoeveel er in de VS wel niet wordt geinspecteerd kan het hier vast beter inderdaad. Daar mag je na het aanleggen van de afvoerleidingen gewoon alles nog even laten controleren door iemand en die moet alles kunnen checken. Dus je kan pas daarna de leidingen instorten/bedekken. Idem voor elektra en een hoop andere zaken, zoals de grondsamenstelling van de grond waar de fundering op gelegd wordt. Vast rete-irritant om een inspecteur elke week over de vloer te hebben bij de bouw, maar dan weet je in ieder geval dat het goed is gedaan.
Tuurlijk, tuurlijk, want om de haverklap storten nieuwbouwwoningen in elkaarRubbergrover1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:45:
Er gaat gewoon heel veel mis, of 'niet helemaal zoals het hoort'. Wat een hoop vertraging en extra kosten met zich mee brengt. Lijkt me niet verkeerd dat ze (eindelijk..) al tijdens de bouw er beter op toezien dat er wordt gebouwd wat ze zeggen dat ze bouwen.
Ik ken die opleverpunten nog van mijn eerste woning: slecht afgehangen deuren, beschadigd stückwerk, pijp die fout hangt, barst in een raam en ga maar door. Irritant, maar bouw is ook gewoon mensenwerk.
Alleen daar gaat bouw toezicht niet over: dat gaat over de constructie van het huis. Dat je 20 foto's van het metsen van een muur moet maken en zo.
Nu moet je ook voor het betonstorten dat melden bij de gemeente. En die komen controleren of het vlechtwerk goed gedaan is. iPad in de hand met de tekening door een ervaren man die weet waar de pijnpunten zitten. Prima!
Eigenlijk is het gewoon gestoord dat het blijkbaar nodig is. Toen het huis van mijn ouders gebouwd werd was het niet nodig en dat huis staat als een huisCaelorum schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:52:
Als je ziet hoeveel er in de VS wel niet wordt geinspecteerd kan het hier vast beter inderdaad. Daar mag je na het aanleggen van de afvoerleidingen gewoon alles nog even laten controleren door iemand en die moet alles kunnen checken. Dus je kan pas daarna de leidingen instorten/bedekken. Idem voor elektra en een hoop andere zaken, zoals de grondsamenstelling van de grond waar de fundering op gelegd wordt. Vast rete-irritant om een inspecteur elke week over de vloer te hebben bij de bouw, maar dan weet je in ieder geval dat het goed is gedaan.
Maar is dat nodig zodat ze zichzelf kunnen indekken of omdat bouwbedrijven bezuinigen op alles en dus zelf geen goede opzichters meer in dienst hebben.
Al die inspecties door een 3e partij maken het bouwen vast niet sneller of goedkoper.
[ Voor 4% gewijzigd door Shadowhawk00 op 04-03-2023 21:07 ]
Wat je in de hedendaagse samenleving veel ziet is de sterke wens om te kunnen aantonen dat het goed is. Vertrouwen is goed, controle is beter. Dat zie je in allerlei disciplines: er gaat ontzettend veel tijd en energie zitten in bewijzen dat het klopt. Dat betekent nog niet dat het zonder die controles allemaal fout gaat. Maar als je niet kunt aantonen dat het goed is, hoe weet je dan dat het goed is?Shadowhawk00 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:04:
[...]
Eigenlijk is het gewoon gestoord dat het blijkbaar nodig is. Toen het huis van mijn ouders gebouwd werd was het niet nodig en dat huis staat als een huis.
Ja dat zie je inderdaad veel, zeker in de VS is het natuurlijk ook jezelf indekken zodat jij kan zeggen dat jij niet de schuldige bent. Want daar sta je voor je het weet weer voor een rechtbank.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:52:
[...]
Wat je in de hedendaagse samenleving veel ziet is de sterke wens om te kunnen aantonen dat het goed is. Vertrouwen is goed, controle is beter. Dat zie je in allerlei disciplines: er gaat ontzettend veel tijd en energie zitten in bewijzen dat het klopt. Dat betekent nog niet dat het zonder die controles allemaal fout gaat. Maar als je niet kunt aantonen dat het goed is, hoe weet je dan dat het goed is?
Hier zie je dat ook steeds meer terug, zeker in het onderwijs en de zorg, waarbij het bij die laatste veel meer tijd en geld kost om te bewijzen dat al het geld doelmatig gebruikt word dan dat je anders verspilt zou hebben. Wat ik hoor 1 van de hoofdredenen waarom mensen een andere carrierepad kiezen.
Als we dat hier ook gaan doen met de huizenmarkt dan gaat nieuwbouw nog een heel stuk duurder worden en nog meer vertraging oplopen.
Op 2 maart was de meest recente verhoging van de hypotheekrentes bij ING gepubliceerd. Nu blijkt per vandaag ,4 maart , er alweer een nieuwe verhoging te zijn doorgevoerd
https://www.ing.nl/partic...ek/actuele-hypotheekrente
Ter vergelijk : 10 jaar vast aflossingsvrij met LTV <55% was op 1 maart bijv. nog 4,45% en per vandaag 4,8%
Als dit maar geen voorbode is voor percentages van 7% die in het hoofdartikel op de eerste pagina van het Financieel Dagblad van vandaag werden genoemd: niet waarschijnlijk maar ook niet uit te sluiten gaven enkele deskundigen aan !
Ter vergelijk : 10 jaar vast aflossingsvrij met LTV <55% was op 1 maart bijv. nog 4,45% en per vandaag 4,8%
Als dit maar geen voorbode is voor percentages van 7% die in het hoofdartikel op de eerste pagina van het Financieel Dagblad van vandaag werden genoemd: niet waarschijnlijk maar ook niet uit te sluiten gaven enkele deskundigen aan !
Zou jij een huis durven kopen als iedereen om je heen werkloos wordt?ocn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:29:
[...]
Met eigen vermogen wellicht spekkoper ja. Maar als de rente straks 6% is?ocn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:29:
[...]
Voor een hypotheek van 3 ton betaal je met 6% rente annuiteit over 30jr 653k.
Met 4.5% rente ben je over 30jr 552k kwijt.
Dat scheelt je 100k.
Wellicht is wachten wel niet zo slim en kun je beter het huis iets duurder gekocht hebben als dat je wacht op een prijsdaling van een luttele paar procent. Maargoed, 6% rente is ook geen gegeven maar wel mogelijk.
Verwijderd
Als die nu al bijna de 5% aantikt, kan het wrch nog wel oplopen. Denk dat er heel veel nieuwbouwplannen dan de ijskast ingaan, want niet meer te financieren voor de kopers. Dan rest nog een knokpartij over het huidige bestaande aanbod. Jaren 60 of 70 pand met een G-label met wat geluk voor 300K kopen à 4,8% en dan moet je ook nog voor tig K moderniseren/isoleren/verbeteren...pffff wat een toestandenCruiseganger schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:15:
Op 2 maart was de meest recente verhoging van de hypotheekrentes bij ING gepubliceerd. Nu blijkt per vandaag ,4 maart , er alweer een nieuwe verhoging te zijn doorgevoerd
Maargoed dit is natuurlijk niet veroorzaakt omdat de rente nu zo extreem hoog is, maar omdat die een jaar of 10 kunstmatig extreem laag is gehouden. Daarmee is een gat gegraven waar niet meer zonder kleerscheuren uit te komen is.
De vraag is wie zich in zo'n knokpartij durft te mengen. Wie in een sociale of middenhuur woning zit blijft lekker zitten.Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:11:
[...]
Als die nu al bijna de 5% aantikt, kan het wrch nog wel oplopen. Denk dat er heel veel nieuwbouwplannen dan de ijskast ingaan, want niet meer te financieren voor de kopers. Dan rest nog een knokpartij over het huidige bestaande aanbod. Jaren 60 of 70 pand met een G-label met wat geluk voor 300K kopen à 4,8% en dan moet je ook nog voor tig K moderniseren/isoleren/verbeteren...pffff wat een toestanden
Als koopstarter sluit je nu voor max 10 jaar rentevast af. En dan hopen dat over 10 jaar de rente een stuk lager is.Draakje5 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:53:
[...]
Met eigen vermogen wellicht spekkoper ja. Maar als de rente straks 6% is?
Dat scheelt je 100k.
Wellicht is wachten wel niet zo slim en kun je beter het huis iets duurder gekocht hebben als dat je wacht op een prijsdaling van een luttele paar procent. Maargoed, 6% rente is ook geen gegeven maar wel mogelijk.
De rente is altijd kunstmatig.Mania-92 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:31:
Maargoed dit is natuurlijk niet veroorzaakt omdat de rente nu zo extreem hoog is, maar omdat die een jaar of 10 kunstmatig extreem laag is gehouden. Daarmee is een gat gegraven waar niet meer zonder kleerscheuren uit te komen is.
Lager? We zijn de afgelopen jaren gewoon flink verwend qua rente. Als je nu tussen de 3 en 4% kan vastzetten voor minimaal 10-15 jaar is dat gewoon eigenlijk best netjes.ocn schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:57:
[...]
Als koopstarter sluit je nu voor max 10 jaar rentevast af. En dan hopen dat over 10 jaar de rente een stuk lager is.
Bij mijn eerste hypotheek hing destijds een banner buiten bij de Fortis dat het een bizarre tijd was en de rente maar liefst voor 10 jaar op 4,8% stond. Historisch laag! Stond er toen bij
Beste alle, nou lees ik tijdje hier de berichten. Ik heb wellicht nog even een verhaal wat ik kwijt wil.
Huidige situatie is als volgt. Ik woon momenteel in een vrije sector (starter) die nog een stap moet maken voor een koopwoning. Ik ben 28 jaar oud met een groeiende onderneming. Ik kan maximaal 570k lenen qua hypotheek. Ik heb liefst een woning in Harderwijk die 5 jaar oud is.
Ik heb al aantal bezichtigingen gedaan en dan missen we soms de bad in de badkamer of de zolder is niet compleet. Er lopen nu aantal projecten in Harderwijk waarbij ik laatst een kavel toegewezen heb gekregen.
Rijtjes huis die kaal 399k is net onder de NHG, maar goed je gaat niet in een kale koopwoning wonen. Ik wou eigenlijk de uitbouw hebben en nog aantal extraatjes aanvinken zit je net zo goed als op 450k daar gaat je NHG plus heb je alleen nog opties aangevinkt. Ik heb het idee dat ze hier in Harderwijk vergeleken paar jaar terug de woningen nu iets kleiner maken. Uiteindelijk met extra kosten die nog zullen komen zou ik waarschijnlijk net tegen de 500k zitten.
Toch maar niet gedaan ik weet niet of het slim is. Mijn gevoel zegt ga toch nog maar even wachten aangezien de rente stijgt als de tierelier. Alleen de makelaars en de woningen hier in Harderwijk qua prijs zie ik weinig verandering qua prijs. Ik merk wel op socials dat de makelaars gebombardeerd worden met berichten als ze een nieuw woning plaatsen.
Hierbij nog de link van de project:
https://buitenlevenharderwijk.nl/woningen/dorpse-woningen/ en dan kavel nummer 4
Huidige situatie is als volgt. Ik woon momenteel in een vrije sector (starter) die nog een stap moet maken voor een koopwoning. Ik ben 28 jaar oud met een groeiende onderneming. Ik kan maximaal 570k lenen qua hypotheek. Ik heb liefst een woning in Harderwijk die 5 jaar oud is.
Ik heb al aantal bezichtigingen gedaan en dan missen we soms de bad in de badkamer of de zolder is niet compleet. Er lopen nu aantal projecten in Harderwijk waarbij ik laatst een kavel toegewezen heb gekregen.
Rijtjes huis die kaal 399k is net onder de NHG, maar goed je gaat niet in een kale koopwoning wonen. Ik wou eigenlijk de uitbouw hebben en nog aantal extraatjes aanvinken zit je net zo goed als op 450k daar gaat je NHG plus heb je alleen nog opties aangevinkt. Ik heb het idee dat ze hier in Harderwijk vergeleken paar jaar terug de woningen nu iets kleiner maken. Uiteindelijk met extra kosten die nog zullen komen zou ik waarschijnlijk net tegen de 500k zitten.
Toch maar niet gedaan ik weet niet of het slim is. Mijn gevoel zegt ga toch nog maar even wachten aangezien de rente stijgt als de tierelier. Alleen de makelaars en de woningen hier in Harderwijk qua prijs zie ik weinig verandering qua prijs. Ik merk wel op socials dat de makelaars gebombardeerd worden met berichten als ze een nieuw woning plaatsen.
Hierbij nog de link van de project:
https://buitenlevenharderwijk.nl/woningen/dorpse-woningen/ en dan kavel nummer 4
[ Voor 4% gewijzigd door Routepr0bleem op 05-03-2023 09:27 ]
Dat hangt vooral af van het werk dat je doet en de sector waarin je werkt. Er zijn een heleboel banen, met name overheidgerelateerd, waarbij de baanzekerheid weinig conjunctuurgevoelig is. Als de mensen om je heen dan bij wijze van spreken in hippe startups werkten en die bij bosjes zouden omvallen, dan zou ik mij daar niet heel veel van aantrekken.Paralize_nl schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:41:
[...]
Zou jij een huis durven kopen als iedereen om je heen werkloos wordt?
Ik ken de woningmarkt in Harderberg niet, maar bedenk dat de lonen omhoog gaan, en dat er nog steeds forse krapte is. In mijn buurt(Uitgeest) merk je aan de ene kant dat woningen langer staan die een (te) hoge prijs hebben, maar dat er ook woningen snel verkocht worden die een lagere prijs hebben. Ikzelf zou gewoon kopen want je kan beter 1900 euro aan hypotheek betalen dan 1200 euro aan huur cq bodemloze put, maar dat is mijn mening.Routepr0bleem schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:12:
Denk wel dat de toekomst lastig te voorspellen is omdat als over een half jaar de oorlog in Oekraine voorbij is, of als de inflatie fors naar beneden gaat dat de rente omlaag zal gaan en dat je weer met 20 mensen mag overbieden. Het feit is dat er veel potentiele kopers afgehaakt zijn en dat overbieden niet meer de norm is, als de woningen naar beneden gaan, de vraag is of, dan slaan alle wachters toe en dan is het de vraag of je niet net zoveel kwijt bent of zelfs meer dan als je nu zou kopen.
Mijn advies, kun je kopen doe het nu, zelfs als de woningen fors dalen, zolang je er niet uit hoeft is er niks aan de hand, woning dalingen duren gemiddeld 3 jaar, daarna gaat het weer omhoog.
Verwacht de 6 binnen een maand of vier te zien. Of we de zeven gaan halen… ik hoop van niet. Rente zal nog fors vergoogd moeten worden om de inflatie niet nog verder uit te hand te laten lopen. Zou niet onverstandig zijn om met 0.75 tot 1.00 te verhogen om de nodige shock toe te brengen.Cruiseganger schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:15:
De vraag is uberhaupt of er er een hoge werkloosheid komt, want er is overal een fors tekort, in de IT zelfs al 30 jaar, en in de zorg is de vraag of de tekorten uberhaupt worden opgelost met de vergrijzing in aantocht. Daarnaast, de meeste woningkopers zijn tweeverdieners, de kans is niet groot dat beide zonder baan komt te zitten, plus een jaar WW kan een hoop uitmaken.Rubbergrover1 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:30:
[...]
Dat hangt vooral af van het werk dat je doet en de sector waarin je werkt. Er zijn een heleboel banen, met name overheidgerelateerd, waarbij de baanzekerheid weinig conjunctuurgevoelig is. Als de mensen om je heen dan bij wijze van spreken in hippe startups werkten en die bij bosjes zouden omvallen, dan zou ik mij daar niet heel veel van aantrekken.
spijkerhoofd schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:33:
[...]
Ik ken de woningmarkt in Harderberg niet, maar bedenk dat de lonen omhoog gaan, en dat er nog steeds forse krapte is. In mijn buurt(Uitgeest) merk je aan de ene kant dat woningen langer staan die een (te) hoge prijs hebben, maar dat er ook woningen snel verkocht worden die een lagere prijs hebben. Ikzelf zou gewoon kopen want je kan beter 1900 euro aan hypotheek betalen dan 1200 euro aan huur cq bodemloze put, maar dat is mijn mening.
Denk wel dat de toekomst lastig te voorspellen is omdat als over een half jaar de oorlog in Oekraine voorbij is, of als de inflatie fors naar beneden gaat dat de rente omlaag zal gaan en dat je weer met 20 mensen mag overbieden. Het feit is dat er veel potentiele kopers afgehaakt zijn en dat overbieden niet meer de norm is, als de woningen naar beneden gaan, de vraag is of, dan slaan alle wachters toe en dan is het de vraag of je niet net zoveel kwijt bent of zelfs meer dan als je nu zou kopen.
Mijn advies, kun je kopen doe het nu, zelfs als de woningen fors dalen, zolang je er niet uit hoeft is er niks aan de hand, woning dalingen duren gemiddeld 3 jaar, daarna gaat het weer omhoog.
Ene zijde gloeien de centrale banken rood in EU en de oorlog in Oekraïne zal nog lang niet stoppen. Het wordt aan alle kanten opgestookt. Als ik wil kopen dan wil ik liefst een kant en klaar woning kopen met bad en zolder goed in orde. Je zal altijd wat missen met een woning, maar goed het is ook beetje geluk hebben en springen pas als je denkt dat de woning wat voor je is.Johan Bogle schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:35:
[...]
Verwacht de 6 binnen een maand of vier te zien. Of we de zeven gaan halen… ik hoop van niet. Rente zal nog fors vergoogd moeten worden om de inflatie niet nog verder uit te hand te laten lopen. Zou niet onverstandig zijn om met 0.75 tot 1.00 te verhogen om de nodige shock toe te brengen.
Wat let jou om een bad te plaatsen of de zolder over een tijd aan te pakken? Je gaat toch niet op de zolder wonen?Routepr0bleem schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:41:
[...]
[...]
Ene zijde gloeien de centrale banken rood in EU en de oorlog in Oekraïne zal nog lang niet stoppen. Het wordt aan alle kanten opgestookt. Als ik wil kopen dan wil ik liefst een kant en klaar woning kopen met bad en zolder goed in orde. Je zal altijd wat missen met een woning, maar goed het is ook beetje geluk hebben en springen pas als je denkt dat de woning wat voor je is.
Kritisch zijn is niet erg, dat waren wij ook, maar het aflaten hangen van een bad, iets wat niet lastig of duur is om er in te zetten dat gaat wat ver denk ik. Wat bedoel je met een zolder die op orde is? Volgens mij zijn woningen rond de 20 jaar oud of jonger is de zolder altijd wel goed gebouwd en goed geisoleerd.Routepr0bleem schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:41:
[...]
[...]
Ene zijde gloeien de centrale banken rood in EU en de oorlog in Oekraïne zal nog lang niet stoppen. Het wordt aan alle kanten opgestookt. Als ik wil kopen dan wil ik liefst een kant en klaar woning kopen met bad en zolder goed in orde. Je zal altijd wat missen met een woning, maar goed het is ook beetje geluk hebben en springen pas als je denkt dat de woning wat voor je is.
Wat betreft de inflatiecijfers van het CBS: Inflatiecijfer vorig jaar lager door nieuwe berekening, wat zijn de gevolgen? - https://nos.nl/l/2466258
Dus in plaats van de inflatie in september van 14.5% was het eigenlijk tussen de 7.6 en 8.1%
De gemiddelde loonstijging in CAOs was dus nagenoeg gelijk aan de inflatie 1‰ minder.
Dus in plaats van de inflatie in september van 14.5% was het eigenlijk tussen de 7.6 en 8.1%
De gemiddelde loonstijging in CAOs was dus nagenoeg gelijk aan de inflatie 1‰ minder.
Wispe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:42:
[...]
Wat let jou om een bad te plaatsen of de zolder over een tijd aan te pakken? Je gaat toch niet op de zolder wonen?
Bad is gewoon handig i.v.m. kids kunnen ze in spelen als we even andere taken aan het doen zijn. Zolder is gewoon nodig met extra kamers i.v.m. geziensuitbreiding. Ik kan dit ook aan een aannemer overlaten, maar ik heb helemaal geen goed ervaring met aannemers.spijkerhoofd schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:46:
[...]
Kritisch zijn is niet erg, dat waren wij ook, maar het aflaten hangen van een bad, iets wat niet lastig of duur is om er in te zetten dat gaat wat ver denk ik. Wat bedoel je met een zolder die op orde is? Volgens mij zijn woningen rond de 20 jaar oud of jonger is de zolder altijd wel goed gebouwd en goed geisoleerd.
Bij nieuwbouw kun je het precies maken zoals je wilt. En in dit geval is de woning ook na je aanpassingen en afwerking nog ruim binnen je budget. En het is ook nog in jouw gewenste Harderwijk. Volgens mij worden daarmee alle wensen aangevinkt, iets wat maar zelden zal voorkomen. Ik zou die kans daarom met beide handen aangrijpen.Routepr0bleem schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:41:
[...]
[...]
Handig, maar een pre? Zet je een opblaasbadje neer. Over X jaar hoeven de kids niet meer in bad.Routepr0bleem schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:50:
[...]
[...]
Bad is gewoon handig i.v.m. kids kunnen ze in spelen als we even andere taken aan het doen zijn. Zolder is gewoon nodig met extra kamers i.v.m. geziensuitbreiding. Ik kan dit ook aan een aannemer overlaten, maar ik heb helemaal geen goed ervaring met aannemers.
Nu kun je kijken naar woningen zonder bad en de zolder in orde is. Verruimt je mogelijkheden weer.
Dat zou je denken inderdaad. Wij wilden de optie aanvinken voor een dakkapel en een dakraam met gescheiden kamers waar ze gipsplaten plaatsen. Maar wij hebben een aparte voorgevel voor de bouwkavel die wij gekregen hadden die half uitsteekt van voorzijde. Daar kon blijkbaar geen dakraam op of een raampje. Dakkapel voor de achterzijde was dus blijkbaar ook niet mogelijk i.v.m. BING calculaties.Rubbergrover1 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:53:
[...]
Bij nieuwbouw kun je het precies maken zoals je wilt. En in dit geval is de woning ook na je aanpassingen en afwerking nog ruim binnen je budget. En het is ook nog in jouw gewenste Harderwijk. Volgens mij worden daarmee alle wensen aangevinkt, iets wat maar zelden zal voorkomen. Ik zou die kans daarom met beide handen aangrijpen.
We konden het achteraf ook dus via een aannemer laten plaatsen maar dan vervalt je garantie voor de zolder. Die zijden ze dus niet, maar wij zijn dus naar een bestaande woning geweest waar deze nieuwbouwkavels komen en de huiseigenaren hadden precies de zelfde gedachten wat wij ook wilden. Bij hun kwamen ze later mee over de garantie van de zolder. Wij konden doordit al gelijk aan de bouwbedrijf dit vragen of dit ook zo was en ja dat was dus zo.
Ik als vader ben ten allen tijde bij mijn kinderen als ze in bad zijn. Ook buiten in de zomer. Dan ga ik geen andere dingen doen zonder zicht op ze te hebben.Routepr0bleem schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:50:
[...]
[...]
Bad is gewoon handig i.v.m. kids kunnen ze in spelen als we even andere taken aan het doen zijn. Zolder is gewoon nodig met extra kamers i.v.m. geziensuitbreiding. Ik kan dit ook aan een aannemer overlaten, maar ik heb helemaal geen goed ervaring met aannemers.
Daar hebben we al over nagedacht wij zijn gewoon dan boven meestal en de water wat in de bad komt is minimaal dus vrij weinig dat er wat kan gebeuren... Zo zijn wij ook weer niet,. Ze zijn al 5 en 3.....mierenfokker schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:05:
[...]
Ik als vader ben ten allen tijde bij mijn kinderen als ze in bad zijn. Ook buiten in de zomer. Dan ga ik geen andere dingen doen zonder zicht op ze te hebben.
Meteen bij de bouw ook een bad laten plaatsen gaat je de loop niet kosten. Zal misschien 2000 meerwerk zijn of zo. Lijkt me niet iets in de koop van te laten afhangenRoutepr0bleem schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:50:
[...]
[...]
Bad is gewoon handig i.v.m. kids kunnen ze in spelen als we even andere taken aan het doen zijn.
Als je per se 5 slaapkamers nodig hebt, dan is het wel een ander verhaal. Dan zul je waarschijnlijk wat minder keus hebben. Dan lijkt dat je ook een belangrijke criterium dan of er al een bad is (eenvoudig aan te passen) en het bouwjaar.Zolder is gewoon nodig met extra kamers i.v.m. geziensuitbreiding. Ik kan dit ook aan een aannemer overlaten, maar ik heb helemaal geen goed ervaring met aannemers.
ZIjn er op tweakers een aannemer lijst voor aanpassing bad en zolder?Rubbergrover1 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:14:
[...]
Meteen bij de bouw ook een bad laten plaatsen gaat je de loop niet kosten. Zal misschien 2000 meerwerk zijn of zo. Lijkt me niet iets in de koop van te laten afhangen
[...]
Als je per se 5 slaapkamers nodig hebt, dan is het wel een ander verhaal. Dan zul je waarschijnlijk wat minder keus hebben. Dan lijkt dat je ook een belangrijke criterium dan of er al een bad is (eenvoudig aan te passen) en het bouwjaar.
Als in kosten? Ik hoop dat je beseft dat de prijzen heel veel kunnen schelen van elkaar.Routepr0bleem schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:15:
[...]
ZIjn er op tweakers een aannemer lijst voor aanpassing bad en zolder?
Mijn aannemer heeft mijn badkamer voor 6,5k gedaan excl materiaal.
Een vriend van mij heeft door iemand anders zijn badkamer laten doen voor 5k incl een aparte toilethok. En hij heeft nog een grotere badkamer ook.
Mijn aannemer was 3 weken bezig (incl slopen)
Die van hem was 7 dagen bezig (incl slopen van badkamer en toilethok)
En is een dakraam achter ook niet mogelijk?Routepr0bleem schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:56:
[...]
Dat zou je denken inderdaad. Wij wilden de optie aanvinken voor een dakkapel en een dakraam met gescheiden kamers waar ze gipsplaten plaatsen. Maar wij hebben een aparte voorgevel voor de bouwkavel die wij gekregen hadden die half uitsteekt van voorzijde. Daar kon blijkbaar geen dakraam op of een raampje. Dakkapel voor de achterzijde was dus blijkbaar ook niet mogelijk i.v.m. BING calculaties.
De aannemer heeft niet voor niets ook de optie opgenomen voor twee "onbenoemde ruimtes" op zolder. Dat is een manier waarop je twee kamers op zolder kunt krijgen die formeel volgens de bouwvoorschriften geen kamer mogen heten, maar die je in de praktijk wel als kamer kunt gebruiken. Als het eigenlijk maar om één extra benodigde slaapkamer gaat, dan kun je dat die oplossen door de onbenoemde ruimtes te kiezen en nu, of achteraf, een dakraam of dakkapel aan de achterkant te kiezen. Dan maak je van die ruimte ook echt een slaapkamer.
Kijk in Het projectmatige nieuwbouwwoning topic en Het badkamer topic voor referenties.Routepr0bleem schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:15:
[...]
Wij hebben achteraf een bad laten plaatsen, wel door de aannemer alle voorbereidingen laten doen. (afvoer, leidingen warm en koud water). Vonden ze bij ons prima. Direct een bad laten plaatsen vanuit de aannemer? prima, maar dan wel een lelijk ding tegen veel te hoge prijs. Prijzen verschillen natuurlijk per aannemer en ook afhankelijk van wanneer je hebt gebouwd.Routepr0bleem schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:15:
[...]
en dit subforum idd!Alic3 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:40:
[...]
Kijk in Het projectmatige nieuwbouwwoning topic en Het badkamer topic voor referenties.
Wat dachten jullie van Ervaring met huis kopen - Deel 8
Dan ga je er vanuit dat de rente wel omhoog gaat, maar de prijzen niet of nauwelijks naar beneden gaan. In die situatie is een hogere koopsom met lage rente wel handig.Draakje5 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:53:
[...]
Met eigen vermogen wellicht spekkoper ja. Maar als de rente straks 6% is?
Dat scheelt je 100k.
Maar het lijkt mij zeker niet onwaarschijnlijk dat de woningprijzen met enige vertraging de rentestijging zullen volgen. En dat het wellicht handig is om dat vertraagde effect af te wachten.
Interessant, volgens deze cijfers is de inflatie dus nog helemaal niet dalende. En eerst was verwacht dat de komende maanden inflatie cijfers mee zouden vallen omdat ze vorig jaar al ontzettend hoog waren, als je daarvoor corrigeert met de nieuwe rekenmethode valt dat ook nog meeCaelorum schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:48:
Wat betreft de inflatiecijfers van het CBS: Inflatiecijfer vorig jaar lager door nieuwe berekening, wat zijn de gevolgen? - https://nos.nl/l/2466258
Bij ons werden de badkamers gewoon door en badkamerwinkel geïnstalleerd. Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat de bouwer dat onderaannemers voor heeft. Wij konden daarom gewoon een willekeurig bad uitkiezen, zonder dat dit buitensporig duur werd.El Capitan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:45:
[...]
Wij hebben achteraf een bad laten plaatsen, wel door de aannemer alle voorbereidingen laten doen. (afvoer, leidingen warm en koud water). Vonden ze bij ons prima. Direct een bad laten plaatsen vanuit de aannemer? prima, maar dan wel een lelijk ding tegen veel te hoge prijs. Prijzen verschillen natuurlijk per aannemer en ook afhankelijk van wanneer je hebt gebouwd.
Overigens betekende de keus voor een bad in ons geval ook dat de warmwatervoorziening en het leidingwerk een slagje beter werden, om het bad voldoende snel vol te kunnen krijgen. Ook iets om van tevoren al over na te denken.
De duizenden havenwerkers in Rotterdam lachen dan werkelijke de ballen uit hun broek: conform een doorlopende CAOCaelorum schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:48:
afspraak met de werkgevers die al in de jaren zeventig van de vorige eeuw is afgedwongen vindt er altijd volledige prijscompensatie plaats. Bij de laatste onderhandelingen eind vorig jaar voor de CAO voor 2023 moest met enkele dagen langzaam aan acties het zeer goed georganiseerd personeel de werkgevers hier weer even aan herinneren met goed resultaat. Dat leverde conform afspraak van volledige prijscompensatie waarbij elk jaar wordt uitgaan van de CPI van september van lopende jaar (2022) , een loonstijging op van 16,9% (!) per 1 januari 2023 + €1200 bruto eenmalig vanwege de prijsstijgingen. En dan te bedenken dat de havenwerkers op vooral de containerterminals sowieso al niet bepaald te klagen hebben over hun inkomen dat bij 32 uur per week ( wel vaak onregelmatig) zo’n €80.000 bruto per jaar schuift. Ondertussen stijgen door de zeer forse loonsprong de afhandelingskosten op de terminals van een 20 feetcontainer die op zo’n gemiddeld €300,- per stuk liggen met zeker 10% waardoor dit de inflatie weer blijft voeden !
Daar gaan we weer met het "loonstijging voedt de inflatie" en "CAO is slecht hmmkay" verhaal.Cruiseganger schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:56:
[...]
De duizenden havenwerkers in Rotterdam lachen dan werkelijke de ballen uit hun broek: conform een doorlopende CAO
afspraak met de werkgevers die al in de jaren zeventig van de vorige eeuw is afgedwongen vindt er altijd volledige prijscompensatie plaats. Bij de laatste onderhandelingen eind vorig jaar voor de CAO voor 2023 moest met enkele dagen langzaam aan acties het zeer goed georganiseerd personeel de werkgevers hier weer even aan herinneren met goed resultaat. Dat leverde conform afspraak van volledige prijscompensatie waarbij elk jaar wordt uitgaan van de CPI van september van lopende jaar (2022) , een loonstijging op van 16,9% (!) per 1 januari 2023 + €1200 bruto eenmalig vanwege de prijsstijgingen. En dan te bedenken dat de havenwerkers op vooral de containerterminals sowieso al niet bepaald te klagen hebben over hun inkomen dat bij 32 uur per week ( wel vaak onregelmatig) zo’n €80.000 bruto per jaar schuift. Ondertussen stijgen door de zeer forse loonsprong de afhandelingskosten op de terminals van een 20 feetcontainer die op zo’n gemiddeld €300,- per stuk liggen met zeker 10% waardoor dit de inflatie weer blijft voeden !
Sorry maar m.i. allemaal framing van het grootkapitaal om mensen maar nier een fatsoenlijk salaris te hoeven betaten.
Wat mij betreft zou iedereen onder een CAO moeten vallen en zouden lonen automatisch met inflatie mee moeten stijgen. Wat is daar raar/oneerlijk aan?
Bij de (grote) bedrijven klotste het geld over de plinten de afgelopen jaren maar de werknemers moeten genoegen nemen met een achteruitgang van besteedbaar inkomen (want dat doet inflatie). Ofwel, net zo hard werken voor minder besteedbaar inkomen terwijl de aandeelhouders zich rot lachen.
Wanneer stoppen werknemers toch eens met het na-papagaaien van werkgevers en met de afgunst naar andere werknemers? "sowieso al niet bepaald te klagen hebben" wees blij, we zouden allemaal niet te klagen moeten hebben, de taart is tegenwoordig groot genoeg om het allemaal goed te hebben ipv alleen de aandeelhouders.
Volgens mij geeft cruiseganger helemaal geen negatief waardeoordeel over die automatische inflatiecorrectie. Dat is eerder jouw eigen interpretatie.GG85 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:05:
[...]
Daar gaan we weer met het "loonstijging voedt de inflatie" en "CAO is slecht hmkay" verhaal.
Sorry maar m.i. allemaal framing van het grootkapitaal om mensen maar nier een fatsoenlijk salaris te hoeven betaten.
Hmm, ja dat is waar, misschien 'triggerde' ik iets te snelRubbergrover1 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:10:
[...]
Volgens mij geeft cruiseganger helemaal geen negatief waardeoordeel over die automatische inflatiecorrectie. Dat is eerder jouw eigen interpretatie.

Punt blijft het hetzelfde
Hier komen ongelukken van.Caelorum schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:48:

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
https://www.rtlnieuws.nl/...ng-kopen-down-under-bijna
Hoe staat dit in vergelijking met Nederland, denken jullie? Aan de ene kant, hebben we hier in NL over het algemeen hypotheekrentes lang vastgezet. Aan de andere kant, kan je hier 100% lenen t.o.v. een minimale 'downpayment' zoals je vaak ziet in andere landen.
Dit soort berichten wereldwijd doen me denken aan een komende bouwcrisis, gepaard met veel mensen die hun baan verliezen als het bekende domino-effect. Jullie meningen?
Hoe staat dit in vergelijking met Nederland, denken jullie? Aan de ene kant, hebben we hier in NL over het algemeen hypotheekrentes lang vastgezet. Aan de andere kant, kan je hier 100% lenen t.o.v. een minimale 'downpayment' zoals je vaak ziet in andere landen.
Dit soort berichten wereldwijd doen me denken aan een komende bouwcrisis, gepaard met veel mensen die hun baan verliezen als het bekende domino-effect. Jullie meningen?
Ze hebben (volgens mij) ook geen hypotheekrenteaftrek? En dus komt er ineens 700 euro netto bij in het geval van Mithe. Daarbij was hebben ze down-under (aus-nz) niet echt dezelfde daling meegemaakt zoals we dat hier hadden tijdens de 2008 crisis, dus zit er wat meer lucht in de ballon.Xhomas schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:36:
In Australia hebben ze ook negative gearing, waardoor het bezitten van vastgoed, belastingtechnisch zeer interresant is.
De huizenmarkt in Nieuw Zeeland is volgens mij ook wel berucht. Met nog veel meer dan hoe we hier op de Randstad zijn gefocust, een focus op de paar grote steden. En het beperkte woningaanbod daar. De markt daar is hierdoor zo opgeblazen, dat de gemiddelde huizenprijs dus een miljoen dollar is (ong 6 ton in euro's). Op het platteland is er meer mogelijk.Xhomas schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:36:
Uiteraard is dat vooral lucht. En ook daar zijn er, net als hier, een hoop mensen die zeggen dat de prijzen niet zullen dalen omdat er nog zo veel vraag is. En de rente was volgens mij op zijn laagst rond de 3,5%, dus heel wat hoger dan hier.
Je kan niet alleen HRA eruit pakken en dan bepalen of een land voordeliger is of niet voor huizenbezitters.Grunwold schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:14:
[...]
Ze hebben (volgens mij) ook geen hypotheekrenteaftrek? En dus komt er ineens 700 euro netto bij in het geval van Mithe. Daarbij was hebben ze down-under (aus-nz) niet echt dezelfde daling meegemaakt zoals we dat hier hadden tijdens de 2008 crisis, dus zit er wat meer lucht in de ballon.
In Australia hebben ze ook negative gearing, waardoor het bezitten van vastgoed, belastingtechnisch zeer interresant is.
Je moet dan het gehele belastingstelsel gaan bekijken. Ook omdat niet elk land het dezelfde naam geeft of precies hetzelfde werkt. Wij hebben ook redelijk wat belastingen die gekoppeld zijn aan de eigen woning.
Negative gearing is ook een soort HRA alleen iets anders ingestoken.
Mee eens, maar het helpt de gemiddelde marktwaarde van een huis in NL wel dat bij ons:Shadowhawk00 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:08:
[...]
Je kan niet alleen HRA eruit pakken en dan bepalen of een land voordeliger is of niet voor huizenbezitters.
Je moet dan het gehele belastingstelsel gaan bekijken. Ook omdat niet elk land het dezelfde naam geeft of precies hetzelfde werkt. Wij hebben ook redelijk wat belastingen die gekoppeld zijn aan de eigen woning.
Negative gearing is ook een soort HRA alleen iets anders ingestoken.
Netto Hypotheek =/= Bruto Hypotheek.
Als dat wel was dan zou onze markt een aanzienlijk grotere daling maken (lijkt mij).
Overigens kent NZ geen Negative Gearing meer, AUS wel.
Nou, Funda doet even een -4% voor mijn woning afgelopen maand. Benieuwd waar dat opeens vandaan komt
Ach die funda waardebepaling.. Er zit nogal wat bandbreedte bij mij. Volgens funda kan het huis tussen minimum en maximum dus 15% verschil zijn. De daling was overigens -0.3%, wat denk ik wel kan kloppen. Met een nieuw dak dit jaar zal er wel weer wat % bijkomen, want een goed dak dat nog minstens 5 jaar meegaat is in deze wijk (en aangrenzende) nog steeds bijzonder en toch wisselen van hand er jaarlijks wel zo'n huis of 3% van totaal van de wijk. En voor bedragen hoger (nog steeds) dan wat Funda inschat, dus ik neem dat bedrag met een korreltje zout.
Is er bij je in de buurt een opknapper verkocht?Blik1984 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:44:
Nou, Funda doet even een -4% voor mijn woning afgelopen maand. Benieuwd waar dat opeens vandaan komt
Funda is nogal gevoelig voor dat soort uitschieters.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg