Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 374 375 Laatste
Acties:

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:01
Sport_Life schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:48:
Mijn oude buren; te koop gezet voor 950k, geen biedingen. Paar weken later te koop gezet voor 939k, hoogste bod 986k :+ :+.
Ik denk dat nog niet iedereen door heeft dat er een ommezwaai gaande is.

Ik zie in mijn omgeving ook wel wat stagnatie, voor kopers dus gunstig :).
Maar je ziet zelf toch ook dat een woning al eerder te koop heeft gestaan als koper zou ik zeggen? Even googlen en je komt er zo achter.

Enfin, als de kopers blij zijn alleen maar prima :-)

Het blijft lastig en soms een psychisch iets.

Wij waren vandaag bij de woning met 2500m2 wezen kijken. Totaal heeft de woning een bezichtiging of 45 ( o.a. verdeeld over 2 kijkmomenten).

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:48
Kju schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:53:
De laatste tijd lijkt juist wat meer ten gunste van kopers te gaan. Makelaars en verkopers zijn nerveus, woningen staan wat langer te koop en er zijn minder bezichtigingen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. De laatste weken heb ik elke week wel 1 of 2 woningen aangekocht, soms zelfs 3. Mijn voorraadje kopers is zelfs (bijna) op :D
Nog veel uitponding of wordt dat inmiddels ook wat minder?

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:55
<membersonly tag werkt niet>

[ Voor 93% gewijzigd door jmderonde op 09-06-2026 10:36 ]

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:28

Kju

Sport_Life schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:48:
Mijn oude buren; te koop gezet voor 950k, geen biedingen. Paar weken later te koop gezet voor 939k, hoogste bod 986k :+ :+.
Ik denk dat nog niet iedereen door heeft dat er een ommezwaai gaande is.

Ik zie in mijn omgeving ook wel wat stagnatie, voor kopers dus gunstig :).
Blijft gek maar dat is wat er gebeurt. Wat ook regelmatig gebeurt is dat er geen biedingen komen als je geen deadline stelt.
Shiro schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:10:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, wat was het voorheen qua aantal woningen per week? En in welke regio zit je?

Zie je dit ook voor hogere segment dus 2 onder 1 kap vanaf ongeveer 1 miljoen? Ik zit al tijden op de markt op zoek naar een geschikte upgrade, maar heb of achter het net gevist of de woningen zijn het vaak net niet.
Ik ben daar geen goede referentie voor omdat ik soms voor langere periode niet veel makel door andere verplichtingen. Maar om je een beeld te geven: er zaten klanten bij die ik in een week heb kunnen helpen en klanten die al drie maanden op zoek waren. Bij de helft van de klanten was het in 1 keer raak, de rest bij de tweede of derde keer. Segment maakt niet zo veel uit. Beetje nuance is wel nodig: april tot halverwege juli is een piekperiode met meer aanbod en meer kopers en dat het dan ook logisch is dat je relatief meer zaken doet dan normaal.

Met name regio Haaglanden (incl. Zoetermeer, Pijnacker, Nootdorp) en af en toe in Delft en Westland.
Laapo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:36:
[...]

Er zat inderdaad wat uitponding bij. Dat zal wel tot een paar maanden na de zomervakantie doorgaan omdat de laatste huurovereenkomsten die opzegbaar waren in juni 2026 aflopen. Die woningen komen nog vrij, worden dan opgeknapt en gaan daarna de verkoop in.

PSN: Kjujay

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:47

Shiro

Serenity

Kju schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:07:

Ik ben daar geen goede referentie voor omdat ik soms voor langere periode niet veel makel door andere verplichtingen. Maar om je een beeld te geven: er zaten klanten bij die ik in een week heb kunnen helpen en klanten die al drie maanden op zoek waren. Bij de helft van de klanten was het in 1 keer raak, de rest bij de tweede of derde keer. Segment maakt niet zo veel uit. Beetje nuance is wel nodig: april tot halverwege juli is een piekperiode met meer aanbod en meer kopers en dat het dan ook logisch is dat je relatief meer zaken doet dan normaal.

Met name regio Haaglanden (incl. Zoetermeer, Pijnacker, Nootdorp) en af en toe in Delft en Westland.
Jammer, ik was wel nieuwsgierig naar je inzichten. Ik zit toevallig in 1 van de incl. dorpen die je noemt. Waar ik hier en daar afkoeling leest, merk ik hier nog weinig van. Al helemaal als je in 1 van de meest populaire nieuwbouw wijk zoekt naar een 2 onder 1 kapper, zie er heel weinig van voorbij komen.

Juniper RWD

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Laapo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:36:
[...]

Gouda en Rotterdam heel veel

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-06 10:05
El Capitan schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:02:
och, hoorde gisteren langs de lijn bij de sportclub nog genoeg verhalen van mensen die net een bod hadden gedaan maar het niet waren geworden want €90.000 overboden. Op huis van €700k+

Ik zie in het noorden juist meer grote objecten voorbij komen voor redelijke prijzen (ook vanuit noordelijk perspectief dus, niet randstad)
Tja, maar 700 is ook gewoon niet zoveel in de huidige markt, en zeker niet in de Randstad. Dat is gewoon middensegment. Je merkt dat bijv 900 wel echt wat er boven zit; die huizen staan allemaal wat langer op Funda en zie ik ook af en toe wel dalen.

Wij hopen als doorverhuizer te kunnen profiteren van een super courant huis verkopen (modern a++++ huis van 4 jaar oud met alles erop, gewilde wijk) en wellicht wat exotischer / niche terugkopen. Leuke zoektocht wel.

[ Voor 13% gewijzigd door MuFFIN 007 op 11-06-2026 01:14 ]

• MuFFIN 007
Kju schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:53:
De laatste tijd lijkt juist wat meer ten gunste van kopers te gaan. Makelaars en verkopers zijn nerveus, woningen staan wat langer te koop en er zijn minder bezichtigingen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. De laatste weken heb ik elke week wel 1 of 2 woningen aangekocht, soms zelfs 3. Mijn voorraadje kopers is zelfs (bijna) op :D
Mooi zo, ik merk het ook wel. Ergens gegevens achterlaten resulteert altijd wel in een belletje, heb niet het idee dat ik er erg achteraan hoef te zitten. Als het niet uitkomt qua bezichtiging jammer dan, dan staat het maar wat langer. Bevalt me stuk meer dan toen we 5 jaar geleden shopten als starter, wat verschrikkelijk was.

• MuFFIN 007
Shiro schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Jammer, ik was wel nieuwsgierig naar je inzichten. Ik zit toevallig in 1 van de incl. dorpen die je noemt. Waar ik hier en daar afkoeling leest, merk ik hier nog weinig van. Al helemaal als je in 1 van de meest populaire nieuwbouw wijk zoekt naar een 2 onder 1 kapper, zie er heel weinig van voorbij komen.
Ik zoek ook op die wijken (Leidscheveen, Wateringse Veld) en zie toch geregeld nieuw aanbod. Ook goedkoper dan regio Leiden bijvoorbeeld. Ik vind ze alleen soms net niet mooi genoeg / danwel recent niks aan gedaan (sommige delen van die wijken zijn nu 30 jaar oud en dan is het gewoon scharrig als er nog de originele keuken, badkamer, en vloer inligt)

• Chaki
  • Niet online
Overwegingen: jaren '30 huis zou ik in principe altijd voorbehoud btk willen doen, maar weet ook: zeer gewild, veel concurrentie. Kun je het schudden tenzij je bod veel hoger is, vrees ik. Belangrijk: positief funderingsrapport. Dat scheelt! Verder zelf nul-komma-nul verstand van bouwtechnische zaken. Met btk, welk bedrag koppelen hieraan?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:04

de Peer

under peer review

Chaki schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:36:
. Met btk, welk bedrag koppelen hieraan?
Het bedrag waarvan jij zou zeggen: dan zie ik van de koop af. Dat is namelijk het doel.

Denk aan 30k of 50k bijvoorbeeld?

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 16:01 ]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hoe lager je gaat zitten, hoe groter de kans is dat het als risicovol gezien wordt door kopers. Met zo'n bouwkundige keuring zit je vrij eenvoudig aan 5k of 10k noodzakelijke kosten, dus als je dat bedrag opneemt is dat eigenlijk een vrijbrief om er na die keuring nog vanaf te zien. Kies je voor een hoger bedrag als 100k of 200k dan heb je het al snel oer een dak dat vervangen moet worden oid, of de fundering (maar dat zit dan vaak weer niet in een standaard bouwtechnische keuring :P ).

Maar bovengrens is in ieder geval: Het bedrag dat jullie in de problemen zou brengen.

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 23-06-2026 16:26 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Chaki
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:21:
Hoe lager je gaat zitten, hoe groter de kans is dat het als risicovol gezien wordt door kopers. Met zo'n bouwkundige keuring zit je vrij eenvoudig aan 5k of 10k noodzakelijke kosten, dus als je dat bedrag opneemt is dat eigenlijk een vrijbrief om er na die keuring nog vanaf te zien. Kies je voor een hoger bedrag als 100k of 200k dan heb je het al snel oer een dak dat vervangen moet worden oid, of de fundering (maar dat zit dan vaak weer niet in een standaard bouwtechnische keuring :P ).

Maar bovengrens is in ieder geval: Het bedrag dat jullie in de problemen zou brengen.
Er is een funderingsrapport van een erkend bedrijf. Dus dat risico is er niet

• Kju

Kju

Niet moeilijk doen met bedragen. Beding dat je de bouwkundige keuring uiterlijk binnen de drie dagen bedenktijd uit laat voeren. Zorg ervoor dat je erbij bent tijdens de keuring.

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:17
Kju schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
[...] Beding dat je de bouwkundige keuring uiterlijk binnen de drie dagen bedenktijd uit laat voeren. [...]
Da's eigenlijk een keuring zonder ontbindende voorwaarden (want je kan in je bedenktijd altijd afzien van de koop). Bij mij kom je dan onderop de stapel van biedingen. Want al het risico van de keuring ligt dan bij mij, terwijl jij ergens wel een grensbedrag moet hebben waaronder je niet mag ontbinden. Klein onderhoud kan geen reden zijn voor ontbinden na de keuring, maar door in de bedenktijd de keuring uit te laten voeren kan je dat eigenlijk wel.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Kju schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
Niet moeilijk doen met bedragen. Beding dat je de bouwkundige keuring uiterlijk binnen de drie dagen bedenktijd uit laat voeren. Zorg ervoor dat je erbij bent tijdens de keuring.
Wij hadden (als verkoper) daar ook een paar biedingen van, maar die nam ik toch echt minder serieus. Uit elke keuring komt wel iets en bij ons was al duidelijk dat het buitenschilderwerk gedaan moest worden. Maar ik wil niet het risico nemen als verkoper dat de koper daar opeens van schrikt en afziet van de koop. Uiteindelijk zijn wij dus voor een iets lager bod gegaan zonder voorbehoud.

Ik zou een bod op een jaren '30 huis altijd met voorbehoud doen, maar wel met een realistisch bedrag waardoor je bod serieus genomen kan worden.

• Chaki
  • Niet online
Luco schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Da's eigenlijk een keuring zonder ontbindende voorwaarden (want je kan in je bedenktijd altijd afzien van de koop). Bij mij kom je dan onderop de stapel van biedingen. Want al het risico van de keuring ligt dan bij mij, terwijl jij ergens wel een grensbedrag moet hebben waaronder je niet mag ontbinden. Klein onderhoud kan geen reden zijn voor ontbinden na de keuring, maar door in de bedenktijd de keuring uit te laten voeren kan je dat eigenlijk wel.
Je kunt altijd een keuring laten uitvoeren binnen die 3 dagen, zonder dit van tevoren aan te kondigen, toch?

• Chaki
  • Niet online
Ojjorz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Wij hadden (als verkoper) daar ook een paar biedingen van, maar die nam ik toch echt minder serieus. Uit elke keuring komt wel iets en bij ons was al duidelijk dat het buitenschilderwerk gedaan moest worden. Maar ik wil niet het risico nemen als verkoper dat de koper daar opeens van schrikt en afziet van de koop. Uiteindelijk zijn wij dus voor een iets lager bod gegaan zonder voorbehoud.

Ik zou een bod op een jaren '30 huis altijd met voorbehoud doen, maar wel met een realistisch bedrag waardoor je bod serieus genomen kan worden.
Ik zou ook de voorkeur geven aan een bod zonder voorbehoud van keuring. Tenzij het bod veel hoger is en het bedrag voldoende is voor schilderwerk + 10k als ik geen andere manco's verwacht. Maar wij hebben inmiddels besloten het zonder voorbehoud van btk te doen

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Chaki schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Je kunt altijd een keuring laten uitvoeren binnen die 3 dagen, zonder dit van tevoren aan te kondigen, toch?
Kan, maar dan moet de verkoper er in mee gaan. Heb al vaker voorbij zien komen dat een verkoper dan zegt "ik ben toevallig op vakantie, maar over 1 week kan het wel" (dus na de bedenktijd). Zoiets zou ik zelf als verkoper ook doen overigens.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Nou ja, je hebt wel goedkeuring nodig van verkopers om het huis te betreden :P En als je niet hebt aangegeven dat je dit gedaan wilt hebben, dan is er voor verkopers ook geen haast om dit te faciliteren binnen de drie dagen bedenktijd.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Draakje5
[...]

Nee, want een verkoper moet wel akkoord zijn dat iemand zijn huis gaat keuren. Zomaar even binnenlopen en keuren gaat dus niet.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Het is niet netjes als je dat niet bij het bod aangegeven had.

• Kju

Kju

@Luco @Ojjorz Het was een praktische reactie op de vraag van @chaki. Maar jullie hebben wel gelijk, als het er op aan komt zal de verkoper inderdaad kiezen voor het beste bod met de gunstigste voorwaarden.

@Chaki In Move wordt al gevraagd of je wil keuren wanneer je je bod indient en keuren binnen de drie dagen bedenktijd is daarbij ook een optie. Als je in je bod niet kiest voor keuren en achteraf na prijsovereenstemming ineens wil keuren zal het niet worden gewaardeerd, Als je bod mooi genoeg is zullen ze uiteindelijk heus wel meewerken.

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:10
hotymoty schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:30:
Wij merken echt dat de woningmarkt erg rustig is. Laatste weken erg weinig nieuwe woningen op de markt gekomen. Merken jullie dat ook?
In de regio 0318 waar ik aan het rondkijken ben, zie ik wekelijks wel paar huizen in de prijsklasse die ik zoek. Vanmiddag een bezichtiging bij een huis. Ik heb nog geen aankoopmakelaar maar zat met huispedia en walterliving al te kijken wat voor bod een grote kans geeft tot winnend bod. Tuurlijk is dat gebaseerd op oude data maar het biedingsproces is een tombola. :+

Ik vraag me in deze markt ook af of motivatiebrief naar de verkopers helpt. Als verkoper wil je gewoon zo hoog mogelijk verkopen zonder veel poespas.

[ Voor 11% gewijzigd door Willem30 op 29-06-2026 10:25 ]

• Chaki
  • Niet online
Willem30 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:23:
[...]

In de regio 0318 waar ik aan het rondkijken ben, zie ik wekelijks wel paar huizen in de prijsklasse die ik zoek. Vanmiddag een bezichtiging bij een huis. Ik heb nog geen aankoopmakelaar maar zat met huispedia en walterliving al te kijken wat voor bod een grote kans geeft tot winnend bod. Tuurlijk is dat gebaseerd op oude data maar het biedingsproces is een tombola. :+

Ik vraag me in deze markt ook af of motivatiebrief naar de verkopers helpt. Als verkoper wil je gewoon zo hoog mogelijk verkopen zonder veel poespas.
Baat het niet, dan schaadt het niet, tenzij je er een jankverhaal van maakt. Ik hoor ook wel eens verhalen dat de verkoper een brief in de brievenbus krijgt. Dat komt in de buurt van schending van mijn privacy. Communicatie verloopt via de makelaar en zonder hem/haar heb je bij mijn voordeur niets te zoeken. Verhaal met foto van het gezinnetje erbij: give me a break! Hou het kort en zakelijk (flexiliteit overdrachtsdatum bv) en schrijf het bij de opmerkingen in Move.

Misschien hangt het ook van de leeftijd van de verkoper af. Ervaringsdeskundige 65+ hier: notitie met positieve indruk + laag voorbehoud financiering + gering verschil qua bod vergrootte zijn kansen, al werd hij het toch niet. Dochter: verkopers 75+ namen met pijn in hun hart afscheid van huis en tuin en beestenbende om uit noodzaak naar een zorgflat te gaan. Exact hetzelfde bod dan concurrentie, geen verschil qua voorwaarden. Zij had oprecht medelijden met die oudjes. De kippen en vijver zou ze houden en bingo!

• Chaki
  • Niet online
@Willem30 Ik ken de regio niet. In een dorp heb je soms een streepje voor als je uit de regio komt. Mijn buren hoopten vurig dat het geen expats zouden worden. Nu was ik geen bestie van de buurvrouw en zou het mij niets uitmaken, maar het kan.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:11
Chaki schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:38:
[...]

Baat het niet, dan schaadt het niet, tenzij je er een jankverhaal van maakt. Ik hoor ook wel eens verhalen dat de verkoper een brief in de brievenbus krijgt. Dat komt in de buurt van schending van mijn privacy.
En als het met de post is bezorgd?
Ze komen toch ook je huis in om te kijken....

• Chaki
  • Niet online
Pat911 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:43:
[...]

En als het met de post is bezorgd?
Ze komen toch ook je huis in om te kijken....
Ik stel het niet op prijs! Ik betaal die makelaar niet voor niets. Je kunt komen gluren, maar voert geen privé-correspondentie. Als je het een "motivatiebrief" noemt, is het waarschijnlijk ook meer dan drie zinnen. Naam + vaste baan + branche + voorbehoud financiering + flexibiliteit overdracht vind ik relevant. De rest niet. Mijn dochter heeft ook geen epistel over vissen en kippen geschreven. Haar spontane reactie vol medeleven tijdens de bezichtiging heeft de makelaar teruggekoppeld en dat vonden de verkopers fijn om te horen. Geen verschil in bod was natuurlijk ook essentieel

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:07

Sandyman538

SandstorM [148839]

Chaki schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Ik stel het niet op prijs! Ik betaal die makelaar niet voor niets. Je kunt komen gluren, maar voert geen privé-correspondentie. Als je het een "motivatiebrief" noemt, is het waarschijnlijk ook meer dan drie zinnen. Naam + vaste baan + branche + voorbehoud financiering + flexibiliteit overdracht vind ik relevant. De rest niet. Mijn dochter heeft ook geen epistel over vissen en kippen geschreven. Haar spontane reactie vol medeleven tijdens de bezichtiging heeft de makelaar teruggekoppeld en dat vonden de verkopers fijn om te horen. Geen verschil in bod was natuurlijk ook essentieel
Je brengt het allemaal wel heel stellig hoor. Iemand die interesse in je woning heeft en een motivatie brief schrijft die een inkijk geeft in zijn of haar leven en waarom ze de woning zo mooi vinden. Prima dat jij het niet op prijs stelt. Ik zou het helemaal prima vinden. Afhankelijk van het daadwerkelijke bod is het mogelijk iets wat in het voordeel zou kunnen werken. Maar een prettige brief betekent niet dat ik ze het boek geef omdat de met gelijkende voorwaarden 20k minder bieden ofzo.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Chaki
  • Niet online
Sandyman538 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Je brengt het allemaal wel heel stellig hoor. Iemand die interesse in je woning heeft en een motivatie brief schrijft die een inkijk geeft in zijn of haar leven en waarom ze de woning zo mooi vinden. Prima dat jij het niet op prijs stelt. Ik zou het helemaal prima vinden. Afhankelijk van het daadwerkelijke bod is het mogelijk iets wat in het voordeel zou kunnen werken. Maar een prettige brief betekent niet dat ik ze het boek geef omdat de met gelijkende voorwaarden 20k minder bieden ofzo.
Ik zeg alleen hoe het op mij zou overkomen. En ik ben niet de enige die het niet op prijs stelt: Motivatiebrief

• Draakje5
Een huis verkopen is toch geen liefdadigheid.

Gewoon de hoogste bieder met de beste voorwaarden.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Aldus allemaal mannen met een beta-achtergrond. Vaak genoeg is er ook een partner in het spel die helemaal smelt bij een babyfoto, en herbeleefd hoe moeilijk het voor hun was toen ze hun eerste woning kochten. Ben er zelf ook niet gevoelig voor; maar baat het niet, het schaadt ook niet.

Een lokaal iemand zou ik nog wel een paar euro voor op willen geven (€5k ofzo). Als iemand die opgegroeid is in een klein dorpje in Friesland, heb ik het nooit leuk gevonden als een huis weer verkocht werd aan een Hollander. Sinds ik in de Randstad woon ben ik ook zo'n emotieloos iemand geworden die alleen maar naar de knaken kijkt.

• Chaki
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:29:
Aldus allemaal mannen met een beta-achtergrond. Vaak genoeg is er ook een partner in het spel die helemaal smelt bij een babyfoto, en herbeleefd hoe moeilijk het voor hun was toen ze hun eerste woning kochten. Ben er zelf ook niet gevoelig voor; maar baat het niet, het schaadt ook niet.

Een lokaal iemand zou ik nog wel een paar euro voor op willen geven (€5k ofzo). Als iemand die opgegroeid is in een klein dorpje in Friesland, heb ik het nooit leuk gevonden als een huis weer verkocht werd aan een Hollander. Sinds ik in de Randstad woon ben ik ook zo'n emotieloos iemand geworden die alleen maar naar de knaken kijkt.
Tikkeltje cliché-beeld van man-vrouw verhoudingen, maar goed. Dat heb ik met dorpen en steden. Opgegroeid in een klein dorp: wilde het mijn kinderen niet aandoen. Ik gedij nu eenmaal beter in een grote stad. Ik hou van de anonimiteit, geen bemoeizieke buren. Maastricht zie ik nog steeds als een groot dorp, al woonde ik een straat met bijna uitsluitend "import" (Hollanders). Daar wel veel contact met de buren. Dat bracht de levensfase ook met zich mee: veel kinderen van dezelfde leeftijd op dezelfde basisschool. Allemaal tweeverdieners en er was altijd wel een buur die een ziek kind wilde opvangen. Hoe meer sociale cohesie, hoe minder "emotieloos". Maar uiteindelijk ook alleen de knaken. Mijn niet-chauvinistische buren waren niet zo honkvast en meer open-minded

• Fr33z
  • Nu online
Ypuh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:29:

Tsja. Veel stellige posts inderdaad, blijkbaar zijn er mensen die er zo in staan als Chaki. Ik kan me dat dan weer niet voorstellen, zoveel stelligheid en dingen als "privacy" terwijl het gewoon een briefje in de bus is. Hier iemand die precies aan jouw omschrijving voldoet maar juist wel kijkt naar babyfoto's/motivaties etc. Niet dat ik elke week een huis verkoop hoor. Maar wel een keer gedaan en ik zie de huizenmarkt als zo'n gekkenboel dat het juist belangrijk is om ook de menselijke kant te beschouwen. En dus kijk ik OOK naar wie er zou komen te wonen en of ik dat sympatieker vind. Natuurlijk heel arbitrair en ook niet eerlijk. Maar mijn afweging is: de huizenprijzen zijn zo belachelijk gestegen dat ik 5 of 10k meer of minder prima kan lijden dus ik kijk naar beide kanten (wie er komt wonen, wat voor mensen etc)

niet iedereen is alleen maar van de knaken gelukkig. tuurlijk wel belangrijk maar 5-10k meer of minder maakt gelukkig weinig verschil als ik iets echt belangrijk vind.

• Chaki
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:48:
[...]

Tsja. Veel stellige posts inderdaad, blijkbaar zijn er mensen die er zo in staan als Chaki. Ik kan me dat dan weer niet voorstellen, zoveel stelligheid en dingen als "privacy" terwijl het gewoon een briefje in de bus is. Hier iemand die precies aan jouw omschrijving voldoet maar juist wel kijkt naar babyfoto's/motivaties etc. Niet dat ik elke week een huis verkoop hoor. Maar wel een keer gedaan en ik zie de huizenmarkt als zo'n gekkenboel dat het juist belangrijk is om ook de menselijke kant te beschouwen. En dus kijk ik OOK naar wie er zou komen te wonen en of ik dat sympatieker vind. Natuurlijk heel arbitrair en ook niet eerlijk. Maar mijn afweging is: de huizenprijzen zijn zo belachelijk gestegen dat ik 5 of 10k meer of minder prima kan lijden dus ik kijk naar beide kanten (wie er komt wonen, wat voor mensen etc)

niet iedereen is alleen maar van de knaken gelukkig. tuurlijk wel belangrijk maar 5-10k meer of minder maakt gelukkig weinig verschil als ik iets echt belangrijk vind.
Qua sympathie: jonge starters, die er anders haast niet tussen komen, net als mijn kinderen. Qua antipathie: extreem rechts is een no-go. Maar dat zetten ze niet in hun motivatiebrief. 10k kan ik niet missen. Dat zou dan crowdfunding worden. Drie zinnen in Move met naam gaf nr 2 wel een "smoel" (social media check).

Maar je hebt dus het topic met tientallen reacties op mijn vraag of dat zou kunnen helpen niet gelezen. Op basis daarvan heb ik het zelf achterwege gelaten

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:51
Sandyman538 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Precies dit, als verkoper hoef je ook helemaal geen motivatiebrief te lezen, wil je het niet lezen, dan lees je het toch gewoon niet.

BlaBlaBla

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:24
Strider schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:47:
[...]

Precies dit, als verkoper hoef je ook helemaal geen motivatiebrief te lezen, wil je het niet lezen, dan lees je het toch gewoon niet.
Maar wat is het nut van een dergelijke brief? Toen wij onlangs ons huis verkochten hadden we één bod. In de vorm van een brief. Helemaal uitleggen wat hun situatie was en waarom het huis hun aansprak. Terwijl het enige dat ik wil weten is 'wat biedt je en zijn er nog bijzondere omstandigheden die ik moet weten'?

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Marcel a schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:36:
[...]

Maar wat is het nut van een dergelijke brief? Toen wij onlangs ons huis verkochten hadden we één bod. In de vorm van een brief. Helemaal uitleggen wat hun situatie was en waarom het huis hun aansprak. Terwijl het enige dat ik wil weten is 'wat biedt je en zijn er nog bijzondere omstandigheden die ik moet weten'?
Je hebt de afgelopen jaren toch niet onder een steen geleefd.
Dat jij nu slechts 1 bod hebt ontvangen was de afgelopen jaren, en soms nu nog, zeer uitzonderlijk.
Dus probeerde potentiële kopers met motivatiebrieven de gunfactor te krijgen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2026 08:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Strider
  • Laatst online: 13:51
[...]

Normaal gaat het via Move.nl, dus je kunt als verkoper er zelf voor kiezen om bij de makelaar aan te geven dat je geen motivatiebrieven wilt inzien. Dit gaat serieus echt nergens over, iedereen is anders. Sommige mensen vinden het wel fijn om ook een motivatiebrief te lezen, andere mensen niet.

BlaBlaBla

• Marcel a
TvanW schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:44:
[...]

Je hebt de afgelopen jaren toch niet onder een steen geleefd.
Dat jij nu slechts 1 bod hebt ontvangen was de afgelopen jaren, en soms nu nog, zeer uitzonderlijk.
Dus probeerde potentiële kopers met motivatiebrieven de gunfactor te krijgen.
Welke gunfactor? Ik heb in mijn leven twee maal een huis verkocht en ik heb behalve dat ik de post nog eens ben komen halen niets meer met de nieuwe bewoners te maken gehad. Waarom zou ik iemand iets gunnen? Je gaat toch gewoon af op het hoogste bod in combinatie met eventuele voorbehouden en de gewenst datum van overdracht?

Of doe jij dat ook bij de aankoop van een auto? Een brief schrijven?

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-07 17:51
Kleine nuance het gaat het niet puur om het hoogste bod, maar om het totaal pakket van de beste voorwaarden.
Natuurlijk prima als verkopers er geen rekening mee houden en een brief ze niks interesseert, maar als koper interesseerde het mij ook niet of de verkopers zaten te wachten op mijn brief.
Zij bieden het huis aan en ik doe er alles aan om mijn interesse kenbaar te maken.

In een krappe markt probeer je van alles om net die edge te krijgen. De een pakt de jubelton van papa erbij, de ander pakt de overwaarde van zijn in 1960 gekochte woning voor 2 grijpstuivers erbij en de ander klimt in de pen.

Volgende keer zou ik ook gewoon weer een persoonlijke boodschap erbij doen :)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:43
Marcel a schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:23:
[...]

Welke gunfactor? Ik heb in mijn leven twee maal een huis verkocht en ik heb behalve dat ik de post nog eens ben komen halen niets meer met de nieuwe bewoners te maken gehad. Waarom zou ik iemand iets gunnen? Je gaat toch gewoon af op het hoogste bod in combinatie met eventuele voorbehouden en de gewenst datum van overdracht?

Of doe jij dat ook bij de aankoop van een auto? Een brief schrijven?
Dat jij er zo in staat is prima, ik ben ook zo.

Maar ik heb verkopers gekend die een gevoel bij hun huis hadden. Leuke herinneringen, minder leuke. Persoonlijke geschiedenis. En het is lastig voor te stellen maar het kan: dan willen die mensen het gevoel hebben dat het huis in goede handen komt.

De gunfactor is een bekend fenomeen. Veel mensen zijn bereid een stapje extra te doen voor iemand die ze sympathiek vinden. Dus sommige kopers proberen dan de gunfactor te verhogen door een motivatiebrief te schrijven.

En vergeet niet: jij als verkoper bent een onbekende. Ze weten niet dat jij daar niets mee hebt en dat het niet helpt.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Willem30 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Wij hebben sinds aug vorig jaar een woning in 0318 gekocht. Toen was het nog gekkenhuis waarbij 10% overbieden het minimum was. Uiteindelijk na jaar zoeken wat gevonden (waren zelf ook zeer selectief met onze wensen). Degene waar wij van kochten zijn gewoon voor hoogste bod en voorwaarden gegaan. En andersom hebben wij dat bij ons huis ook gedaan, heel leuk die verhalen maar uiteindelijk is cash wat telt ;).

Je merkt wel dat de markt hier wat koeler wordt bij de huizen boven de NHG. En met vreemde indelingen. Zo staan hier verderop 3 huizen te koop. Degene met tuin binnen paar dagen verkocht. Degene aan de overkant aan het water en zonder tuin staan al weken te koop.

• Marcel a
Kalentum schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:22:
[...]

En het is lastig voor te stellen maar het kan: dan willen die mensen het gevoel hebben dat het huis in goede handen komt.
Dat is helemaal niet lastig om voor te stellen. Wat ik lastig voorstelbaar vind is dat je dit soort gevoelens aan een brief ophangt van iemand die er kennelijk alles aan wil doen om toch maar jouw gevoel te bespelen. Als je het werkelijk van belang vind wie er in je woning gaat wonen, sluit je de bieding en ga je ongeacht wat die persoon biedt in zee met de persoon met de hoogste gunfactor. Maar ja.

• Meester85
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:33
Jan-man schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:31:
[...]

Wij hebben sinds aug vorig jaar een woning in 0318 gekocht. Toen was het nog gekkenhuis waarbij 10% overbieden het minimum was. Uiteindelijk na jaar zoeken wat gevonden (waren zelf ook zeer selectief met onze wensen). Degene waar wij van kochten zijn gewoon voor hoogste bod en voorwaarden gegaan. En andersom hebben wij dat bij ons huis ook gedaan, heel leuk die verhalen maar uiteindelijk is cash wat telt ;).
Ja, leuk zo’n N=1 ervaring maar zoals vaker gesteld door users hier, dat geldt dus niet voor iedere verkoper. Ik ken 2 recente gevallen van huizenverkopers die wel meegewogen hebben wie zij hun huis gunden maar wat minder geld heeft opgeleverd dan het hoogte bod, in het ene geval wel 20k minder, want jong gezin, zelf ook daar gewoond met jong gezin etc.

Je mag het allemaal onzin vinden en zelf anders toepassen maar daar gaat het niet om.. feit is dat het gebeurd..

[ Voor 13% gewijzigd door Meester85 op 02-07-2026 21:30 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:26
Mijn huis staat ook te koop, tien bezichtigingen. Sta zelf wel open voor gunfactor maar je gaat jezelf ook weer niet 10-20k tekort doen. Zon briefje kan denk ik hoogstens het verschil maken bij grotendeels gelijke voorwaarden.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
jip_86 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 00:15:
Mijn huis staat ook te koop, tien bezichtigingen. Sta zelf wel open voor gunfactor maar je gaat jezelf ook weer niet 10-20k tekort doen. Zon briefje kan denk ik hoogstens het verschil maken bij grotendeels gelijke voorwaarden.
Dat is dan toch een groot verschil? Het maakt het papier waarop het geschreven is verre van waardeloos.

• Willem30
Jan-man schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:31:
[...]

Je merkt wel dat de markt hier wat koeler wordt bij de huizen boven de NHG. En met vreemde indelingen. Zo staan hier verderop 3 huizen te koop. Degene met tuin binnen paar dagen verkocht. Degene aan de overkant aan het water en zonder tuin staan al weken te koop.
Kortom er is geen peil op te trekken hoe de verkoper er in staat. :+
Zelf zijn we nog aan het nadenken over het bod wat we willen uitbrengen voor as maandag 12 uur. We zijn ook selectief en hebben geen haast met verhuizen. Als deze het niet wordt dan zoeken we verder.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:27
Hier had ik 9 bieders, de hoogste twee zaten slechts 3k uit elkaar....van de hoogste bieder wist ik helemaal niets...tweede bieder had een leuke brief geschreven en ook hun omstandigheden (en flexibiliteit) beschreven. Dat heeft wel geholpen bij het maken van mijn keuze.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:48

El Capitan

sorry, did that trigger you?

Wij hebben als bieder vaak te horen gekregen via de verkopende makelaar dat we wel de gunfactor hadden (via wat we de makelaar hadden verteld - jong gezin, uit het dorp etc) maar dat een ander bod beter was en de verkopers daarvoor zijn gegaan. Voelde uiteindelijk ook wel logisch.

Zachte landing door de verkoopmakelaar na afwijzing van ons bod en keuze voor een ander? Misschien wel, maar je hoeft niet altijd een brief te schrijven voor een gunfactor. Een goed verhaal bij de verkoopmakelaar (toch de adviseur van de verkopende partij) kan je ook helpen of van een voordeel voorzien. Een gunfactor kan je op meerdere manieren krijgen denk ik. Brief, gesprek met de verkopende makelaar of je eigen aankoopmakelaar. Kan je allemaal op subjectief niveau een voordeel bezorgen. Komt het objectieve deel met de biedingen er bij dan is het per geval afwachten wat het subjectieve deel nog waard is.

• Marcel a
nooberke schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:23:
Hier had ik 9 bieders, de hoogste twee zaten slechts 3k uit elkaar....van de hoogste bieder wist ik helemaal niets...tweede bieder had een leuke brief geschreven en ook hun omstandigheden (en flexibiliteit) beschreven. Dat heeft wel geholpen bij het maken van mijn keuze.
Dat heeft met gunnen toch niets van doen? Je vond het kennelijk een voordeel dat ze flexibeler waren. Overigens zou ik dan toch die andere partij even nabellen. Misschien waren deze mensen ook wel flexibel.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:34
Marcel a schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:17:
[...]

Als je het werkelijk van belang vind wie er in je woning gaat wonen, sluit je de bieding en ga je ongeacht wat die persoon biedt in zee met de persoon met de hoogste gunfactor. Maar ja.
De wereld is niet zwart wit. Volgens bovenstaande kan iemand ook niet €10 aan een goed doel geven want dat is financieel nadelig voor zichzelf en als hij het het goede doel is gunde dan zou hij wel zijn hele spaargeld doneren.

• Marcel a
Philip Ross schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:37:
[...]

De wereld is niet zwart wit. Volgens bovenstaande kan iemand ook niet €10 aan een goed doel geven want dat is financieel nadelig voor zichzelf en als hij het het goede doel is gunde dan zou hij wel zijn hele spaargeld doneren.
Die volg ik niet helemaal. Geld geven aan een goed doel is net zo nadelig als geld uitgeven aan een kop koffie. Dat je dan net zo goed al je geld uit kan geven aan een goed doel of aan koffie als je het de andere partij gunt? Wat jij wilt.....

Gunnen ontstaat door een vorm van wederkerigheid. Ik heb een gesprek met iemand en daardoor merk ik dat ik die persoon bijvoorbeeld mag. Of dat ik hem in de toekomst nog wel eens nodig kan hebben. En daardoor gun ik hem of haar iets. Ook al kost mij dat zelf wellicht wat geld. Als je door een motivatiebrief iemand iets gaat gunnen.... Nu ja. Ik heb geen idee wie je bent, maar je hebt een leuke brief geschreven. Weet je wat, ik verkoop je mijn huis voor een paar duizend minder.

• Philip Ross
Marcel a schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:43:
[...]

Die volg ik niet helemaal. Geld geven aan een goed doel is net zo nadelig als geld uitgeven aan een kop koffie. Dat je dan net zo goed al je geld uit kan geven aan een goed doel of aan koffie als je het de andere partij gunt? Wat jij wilt.....

Gunnen ontstaat door een vorm van wederkerigheid. Ik heb een gesprek met iemand en daardoor merk ik dat ik die persoon bijvoorbeeld mag. Of dat ik hem in de toekomst nog wel eens nodig kan hebben. En daardoor gun ik hem of haar iets. Ook al kost mij dat zelf wellicht wat geld. Als je door een motivatiebrief iemand iets gaat gunnen.... Nu ja. Ik heb geen idee wie je bent, maar je hebt een leuke brief geschreven. Weet je wat, ik verkoop je mijn huis voor een paar duizend minder.
Misschien is voor jou de grens de waarde van een kop koffie. Missyvoor iemand anders die paar duizend.
Voor jou is persoonlijk kennen een verplichting. Misschien voor een ander het principe (zelf bewoners vs verhuurders/flippers)

Wederkerigheid hoeft helemaal geen onderdeel te zijn van het verhaal.

• Marcel a
Dat denk ik wel. Ik heb wel eens van die aardige mensen die op iets afkomen dat ik op marktplaats staan. Je weet wel, gratis afhalen. Zij krijgen iets gratis en als ze bijvoorbeeld dankbaar zijn of gewoon erg vriendelijk dan geeft mij dat weer een goed gevoel.

Wederkerigheid.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Marcel a schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:48:
Dat denk ik wel. Ik heb wel eens van die aardige mensen die op iets afkomen dat ik op marktplaats staan. Je weet wel, gratis afhalen. Zij krijgen iets gratis en als ze bijvoorbeeld dankbaar zijn of gewoon erg vriendelijk dan geeft mij dat weer een goed gevoel.

Wederkerigheid.
En dat geldt dus ook voor geld overmaken naar een goed doel. Hoef ik de achterliggende zieke, weeskind, straathond niet voor te kennen.
En voor mij zou een paar duizend euro minder vangen en dan bij voorbeeld weten dat mijn buren leuke nieuwe buren krijgen ipv een huisjesmelker die er 10 Oost europeanen instopt, mij een heel goed gevoel geven
(hebben de erven van mijn oude buren daadwerkelijk gedaan; zijn gegaan voor het tweede bod dat 25k lager lag maar wel van een gezin kwam)

• Marcel a
En die huisjesmelker had een motivatiebrief geschreven? Dat je een gezin voorrang geeft tov een verhuurder kan ik best begrijpen, maar we hebben het over nut en noodzaak van een motivatiebrief.

[ Voor 55% gewijzigd door Marcel a op 04-07-2026 07:18 ]

• Philip Ross
Marcel a schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 07:10:
En die huisjesmelker had een motivatiebrief geschreven? Dat je een gezin voorrang geeft tov een verhuurder kan ik best begrijpen, maar we hebben het over nut en noodzaak van een motivatiebrief.
Dat is slechts 1 voorbeeld.
Kan ook in een brief staan wat ze mooi vinden aan het huis of er mee willen doen. Als dat jou een goed gevoel geeft dan geeft dat gunfactor.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:29
Misschien kan de discussie over wel/geen motivatiebrief naar het topic daarover?

Motivatiebrief

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

jeroenkb schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:05:
[...]

En dat geldt dus ook voor geld overmaken naar een goed doel. Hoef ik de achterliggende zieke, weeskind, straathond niet voor te kennen.
En voor mij zou een paar duizend euro minder vangen en dan bij voorbeeld weten dat mijn buren leuke nieuwe buren krijgen ipv een huisjesmelker die er 10 Oost europeanen instopt, mij een heel goed gevoel geven
(hebben de erven van mijn oude buren daadwerkelijk gedaan; zijn gegaan voor het tweede bod dat 25k lager lag maar wel van een gezin kwam)
Vaak weet je van mensen zonder briefje ook wel ongeveer wat hun achtergrond is, vaak stuurt een aankoopmakelaar bij een bod ook een korte beschrijving van de bieders (jong stel, financiering geen probleem, etc). En als ze zelf bieden dan kun je met wat Googlen een vrij goede inschatting maken of het een leuk jong stel is of duidelijk een belegger.
Ik had bij onze verkoop ook een (overigens relatief laag) bod van een belegger, dat was vrij duidelijk.

Mensen met een briefje kunnen uiteindelijk ook het leven zuur maken van je oude buren.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-07-2026 10:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Fr33z
  • Nu online
Toke_gt schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:22:
Misschien kan de discussie over wel/geen motivatiebrief naar het topic daarover?

Motivatiebrief
dit lijkt me top. Sommige mensen hebben en kop zo hard als een betonnen paal blijbkaar en zien de perspectieven van anderen totaal niet. Andere hebben juist weer veel nuance. T lijkt de echte wereld wel... Ben zelf in dit topic ook vooral benieuwd naar hoe het op dit moment loopt als je een huis probeert te kopen. Niet of persoon A een brief een schending van de privacy oid vindt en persoon B het als belangrijkste reden heeft om wel/niet te verkopen aan een aspirant koper.

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:55
Fr33z schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:47:
[...]

dit lijkt me top. Sommige mensen hebben en kop zo hard als een betonnen paal blijbkaar en zien de perspectieven van anderen totaal niet. Andere hebben juist weer veel nuance. T lijkt de echte wereld wel... Ben zelf in dit topic ook vooral benieuwd naar hoe het op dit moment loopt als je een huis probeert te kopen. Niet of persoon A een brief een schending van de privacy oid vindt en persoon B het als belangrijkste reden heeft om wel/niet te verkopen aan een aspirant koper.
Het mocht stoppen,

• Willem30
Net een bod uitgebracht op een woning wat we erg leuk vinden. Kleine motivatiebriefje erbij gedaan gewoon omdat het kon. Als dit het niet wordt, jammer maar helaas en gaan we wel een aankoopmakelaar inschakelen.

• Shiro

Shiro

Serenity

Ik ben benieuwd naar wat men z’n ervaring is met aankoop makelaars.
Members only: Mijn eigen ervaring
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
En ondanks alle berichten over een afkoelende markt lijkt het dorp waar ik in kijk nergens last van te hebben.

Juniper RWD

• SB!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:05

SB!

Shiro schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:37:

***members only***

En ondanks alle berichten over een afkoelende markt lijkt het dorp waar ik in kijk nergens last van te hebben.
Dat is niet mijn ervaring met een aankoopmakelaar.

Snel schakelen is hierin belangrijk, dat zou een goede aankoopmakelaar ook moeten doen. Ik kon mijn aankoopmakelaar dag en nacht bereiken met mijn vragen. Waarna ze ook direct aan de slag ging. Dat was misschien ook wel het uiterste maar je mag toch verwachten dat ze überhaupt op je mail reageren.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:55

***members only***

Bij mijn eerste huis had ik ook zo’n ervaring met een aankoopmakelaar, wel goedkoper segment. Ik heb hem vrij snel de zak gegeven. Een aankoop makelaar moet ontzorgen. Zeker voor jouw segment.

Geef de makelaar een tijdslijn dat je binnen een paar dagen advies wil om te bieden.

• Shiro

Shiro

Serenity

SB! schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Dat is niet mijn ervaring met een aankoopmakelaar.

Snel schakelen is hierin belangrijk, dat zou een goede aankoopmakelaar ook moeten doen. Ik kon mijn aankoopmakelaar dag en nacht bereiken met mijn vragen. Waarna ze ook direct aan de slag ging. Dat was misschien ook wel het uiterste maar je mag toch verwachten dat ze überhaupt op je mail reageren.
HEY_DUDE schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:33:
[...]

Bij mijn eerste huis had ik ook zo’n ervaring met een aankoopmakelaar, wel goedkoper segment. Ik heb hem vrij snel de zak gegeven. Een aankoop makelaar moet ontzorgen. Zeker voor jouw segment.

Geef de makelaar een tijdslijn dat je binnen een paar dagen advies wil om te bieden.
Bedankt voor de input, goed om te horen dat ik geen onrealistische verwachtingen heb.

Tot dusver nog geen belletje terug van de makelaar, als hij mij nog belt, moet ik denk ik een serieus gesprek voeren en verwachtingen afstemmen met elkaar met duidelijke afspraken en tijdslijnen.

Wel erg vervelend dit, vooral omdat woningen in deze categorie niet zo vaak voorbij komen.

Juniper RWD

• Toke_gt
Shiro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:53:
Tot dusver nog geen belletje terug van de makelaar, als hij mij nog belt, moet ik denk ik een serieus gesprek voeren en verwachtingen afstemmen met elkaar met duidelijke afspraken en tijdslijnen.

Wel erg vervelend dit, vooral omdat woningen in deze categorie niet zo vaak voorbij komen.
Ik zou zo niet behandeld willen worden. Niet meegaan bij een bezichtiging, ok, dat kan nog, maar het vervolgens zo laten afweten; bij mij was de makelaar al af.
Dus ik zou zelf een bod uitbrengen wat je redelijk vindt en mocht het tot niets leiden, dan op zoek naar een andere makelaar.

• Fr33z
  • Nu online
Shiro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:53:
[...]

[...]

Bedankt voor de input, goed om te horen dat ik geen onrealistische verwachtingen heb.

bellen en na bieding op dit huis de laan uitsturen lijkt me de meest logische optie. wat een wanvertoning. Jij betaalt deze persoon toch een mooi gemiddeld maandsalaris om.je te helpen bij kopen van een huis of niet? dan dien je klaar te staan, als niet savonds dan de volgende dag zeker.

• PauseBreak
  • Laatst online: 22:05

PauseBreak

derp!

***members only***

In een andere hoek van het land, maar zelfde prijssegment:
Dat een aankoopmakelaar in dit segment niet meegaat is niet acceptabel. Dan regelen ze maar een collega die vervangt. Zo ging dat ook bij ons als ons directe aanspreekpunt agendatechnische conflicten had. Een collega ging dan mee. We hebben geen enkele bezichtiging zelf gedaan.

Vraag en antwoord kon dag en nacht, via Whatsapp. Als niet dezelfde dag/avond reactie dan was dat er de volgende dag wel. Of een reactie wat er moest worden uitgezocht, wat de verwachte tijdlijn was en bij uitstel kregen we dat ook tijdig te horen.

Je mag best wat eisen stellen. Dit is niet een segment waarin bijster veel huizen worden verkocht en de dienstverlening vanuit de aankoopmakelaar mag dat reflecteren.

Nee, merp!

• Toke_gt
PauseBreak schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:34:
[...]
Je mag best wat eisen stellen. Dit is niet een segment waarin bijster veel huizen worden verkocht en de dienstverlening vanuit de aankoopmakelaar mag dat reflecteren.
Op zich eens natuurlijk, maar ook bij een appartement van 250K mag je verwachten dat een makelaar doet waarvoor je ‘m hebt ingehuurd, bovendien voor een prijs die al niet in verhouding is tot de beperkte werkzaamheden die ervoor moeten worden uitgevoerd. Een makelaar die zich na vijf dagen nog niet heeft verdiept in het pand dat zijn klant wil, is die klant niet waard. Echt niet accepteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 08-07-2026 10:00 ]

• PauseBreak
  • Laatst online: 22:05

PauseBreak

derp!

Toke_gt schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:38:
[...]

Op zich eens natuurlijk, maar ook bij een appartement van 250K mag je verwachten dat een makelaar doet waarvoor je ‘m hebt ingehuurd, bovendien voor een prijs die de werkzaamheden doorgaans nauwelijks rechtvaardigt. Een makelaar die zich na vijf dagen nog niet heeft verdiept in het pand dat zijn klant wil, is die klant niet waard. Echt niet accepteren.
Punt is dat er in verschillende segmenten andere eisen worden gesteld. Normaal gesproken zie je dat hoe duurder een woning, hoe meer er mag worden en ook wordt verwacht van een aankoopmakelaar en het netwerk dat deze kan inzetten om aan je zoekvraag te voldoen.
Je hebt gelijk in dat ik deze werkwijze ook niet had geaccepteerd voor een goedkopere woning hoor, dus dan helemaal niet in dit prijssegment.

Nee, merp!

• Shiro

Shiro

Serenity

@Toke_gt @Fr33z @PauseBreak
Helemaal mee eens met wat gezegd is.

Ik ga eerst maar de OTD opvragen wat het kost om het te ontbinden, feit is helaas wel dat hij voor twee andere huizen mee is gegaan, waarvan 1 we het niet wouden en bij de tweede was het huis verkocht binnen 5 dagen na bezichtiging(met weekend ertussen), voordat we een bod konden doen.

Ik wil niet gelijk zeggen dat het volledig zijn schuld is, maar we hadden op vrijdag bezichtiging en hebben per mail op de zelfde dag laten weten dat we interesse hebben en dat we een bod willen doen. Maandag kregen we een rapport met indicatie wat het waard is en vervolgens horen we pas op woensdag dat het al verkocht is, zonder überhaupt een advies te krijgen wat we moesten bieden, dan vind ik toch wel dat hij het ook verzuimd heeft.

In dit geval ben ik echt helemaal klaar met die vent dus… en eigenlijk de woningmarkt hier…nu nog zorgen dat ik van hem af kom met minimale inspanning/kosten.

En ja ik kan mij voorstellen dat men zich afvraagt waarom ik niet eerder de samenwerking hebt beëindigd, maar 2e woning en huidige waar ik bod op wil doen kwamen op de zelfde tijd op de markt. Tussen de bezichtigingen zaten minder dan een week ertussen.

[ Voor 11% gewijzigd door Shiro op 08-07-2026 09:09 ]

Juniper RWD

• Toke_gt
Shiro schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:07:
@Toke_gt @Fr33z @PauseBreak
Helemaal mee eens met wat gezegd is.

Ik ga eerst maar de OTD opvragen wat het kost om het te ontbinden, feit is helaas wel dat hij voor twee andere huizen mee is gegaan, waarvan 1 we het niet wouden en bij de tweede was het huis verkocht binnen 5 dagen na bezichtiging(met weekend ertussen), voordat we een bod konden doen.

Ik wil niet gelijk zeggen dat het volledig zijn schuld is, maar we hadden op vrijdag bezichtiging en hebben per mail op de zelfde dag laten weten dat we interesse hebben en dat we een bod willen doen. Maandag kregen we een rapport met indicatie wat het waard is en vervolgens horen we pas op woensdag dat het al verkocht is, zonder überhaupt een advies te krijgen wat we moesten bieden, dan vind ik toch wel dat hij het ook verzuimd heeft.

In dit geval ben ik echt helemaal klaar met die vent dus… en eigenlijk de woningmarkt hier…nu nog zorgen dat ik van hem af kom met minimale inspanning/kosten.

En ja ik kan mij voorstellen dat men zich afvraagt waarom ik niet eerder de samenwerking hebt beëindigd, maar 2e woning en huidige waar ik bod op wil doen kwamen op de zelfde tijd op de markt. Tussen de bezichtigingen zaten minder dan een week ertussen.
Los van de reden die hij geeft als je ernaar vraagt: een makelaar die er zo in zit in een markt waar jij zo snel moet reageren, gaat jou niet je droomhuis bezorgen. Zijn gedrag kan ook voortkomen uit dat hij andere klanten heeft die hetzelfde huis willen kopen en die langer klant zijn. Mag niet, gebeurt wel.

• Denman
  • Nu online
@Shiro eens met de rest; een aankoopmakelaar moet ontzorgen, maar ook objectief advies geven en indien nodig de emotie eruit halen. Ik heb zelf ook hele goede ervaringen met onze (aankoop)makelaar, maar hij doet al lang zaken voor onze familie dus dat zal helpen.

Bij het laatste huis waar we interesse in hadden belde ik hem op en stond hij er op dat hij mee ging met de bezichtiging. Wij vonden het een mooi huis en een leuke straat, maar hij was behoudender. Hij stelde de vraag: wil je wel zoveel extra hypotheek gaan nemen voor het beperkte extra woongenot (kijkende naar m2, tuin, luxe niveau etc). Uiteraard liet hij de keuze bij ons, maar zelf dacht hij dat er waarschijnlijk nog wel een keer wat beters voorbij komt.

Bovendien stipte hij, zonder dat het een bouwtechnische keuring was, toch een aantal punten aan die op (korte) termijn aangepakt moesten worden. Daar kan je dan toch rekening mee houden. Persoonlijk zie ik dat soort dingen niet zo snel, al helemaal niet als je het huis met een soort roze bril bezichtigt.

Nu een paar maanden later zijn we toch erg blij met dit advies en onze keuze om er niet verder mee door te gaan.

Join het GoT Pulse-Team!

• kx22
  • Laatst online: 19:52

***members only***

Hopelijk werkt hij gratis voor je, want hij doet helemaal niks waarvoor hij betaald zou moeten worden

• Fr33z
  • Nu online
kx22 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:51:
[...]

Hopelijk werkt hij gratis voor je, want hij doet helemaal niks waarvoor hij betaald zou moeten worden
zal wel.iets in de overeenkomst staan over ontbinding enzo. vaak obv 'werkelijk gemaakte kosten' maar hoeveel elk uur dan waard is kan ff puzzelen zijn. Succes @Shiro met ontbinden, deze persoon is duidelijk incapabel en het niet waard meer tijd te verspillen. als je het ook online wilt proberen: ik heb een hele goede ervaring gehad met de aankoopservice van walterliving.com

• Marcel a
Ik begrijp de toegevoegde waarde van een aankoopmakelaar nooit zo goed.

• kx22
  • Laatst online: 19:52

• Toke_gt
Marcel a schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:22:
Gebruik de zoekoptie binnen dit topic om wat meningen hierover te lezen

• Fr33z
  • Nu online
Pay to win. Soms halen ze trucjes uit waar je zelf geen zin in hebt/niet kunt doen. Soms kennen ze de verkopend makelaar en gooien het op een akkoordje. Soms adviseren ze je vooral over welke prijs je zou moeten bieden om het goed te doen zonder meteen 50k overshoot te hebben. soms remmen ze je vooral wat af als je helemaal hoteldebotel gaat op een huis. En veelal is het een combinatie van bovenstaand waarbij je nooit gaat weten of het zonder/met beter of slechter was geweest :+

(wonderlijk vak , dat mag gezegd worden)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Shiro is het een eenmanszaakje? Toen ik een aankoopmakelaar nam, ging ik bij een kantoor zodat er altijd iemand was die meekon, vak die jonge broekies maar soms ook de oudste partner.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Willem30
Willem30 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:14:
Net een bod uitgebracht op een woning wat we erg leuk vinden. Kleine motivatiebriefje erbij gedaan gewoon omdat het kon. Als dit het niet wordt, jammer maar helaas en gaan we wel een aankoopmakelaar inschakelen.
Of de motivatiebrief geholpen heeft weet ik (nog) niet :P maar het bod is geaccepteerd.
Nu begint het papierwerk en nog snel een notaris vinden :X Al een paar offertes van notarissen binnen. In een volgend leven ga ik notaris worden :+ Wat een bedragen vragen ze.

• Fr33z
  • Nu online
Willem30 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Of de motivatiebrief geholpen heeft weet ik (nog) niet :P maar het bod is geaccepteerd.
Nu begint het papierwerk en nog snel een notaris vinden :X Al een paar offertes van notarissen binnen. In een volgend leven ga ik notaris worden :+ Wat een bedragen vragen ze.
ik zou het niet doen ;) wat een werk verrichten ze... Lijkt me echt heel snel complex en gedoe worden. Als het rechtoe-rechtaan is dan inderdaad niet goedkoop. Maar zodra je bijv. moet checken of iemand wel echt erfgenaam is, er nog mensen in t buitenland wonen, er nog vage scheidingsafspraken uit 1997 liggen etc. dan kun je lekker aan de slag. ik sla even over :+

Gefeliciteerd met de koop van jullie woning! notaris zoeken lijkt alsof het heel erg snel moet maar valt meestal wel wat mee, zeker nu in de vakantieperiode niet gek hoor dat dat wat tijd kost.

• Willem30
Fr33z schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:44:
[...]

ik zou het niet doen ;) wat een werk verrichten ze... Lijkt me echt heel snel complex en gedoe worden. Als het rechtoe-rechtaan is dan inderdaad niet goedkoop. Maar zodra je bijv. moet checken of iemand wel echt erfgenaam is, er nog mensen in t buitenland wonen, er nog vage scheidingsafspraken uit 1997 liggen etc. dan kun je lekker aan de slag. ik sla even over :+

Gefeliciteerd met de koop van jullie woning! notaris zoeken lijkt alsof het heel erg snel moet maar valt meestal wel wat mee, zeker nu in de vakantieperiode niet gek hoor dat dat wat tijd kost.
Verkopende makelaar wil het graag vlot weten. Heb al een paar offertes terug van notaris. Die moet ik goed naast elkaar houden, want de een is duurder en de ander goedkoper door extra's die misschien toch wel nodig zijn.

Verder zit ik even met het formulier herkomst middelen; ik kan dat nog niet helemaal invullen, omdat ik niet weet hoeveel overwaarde de verkoop van onze huidige woning oplevert. Is dit heel belangrijk voor een voorlopige koopovereenkomst?

• Fr33z
  • Nu online
Willem30 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:53:
[...]

Verkopende makelaar wil het graag vlot weten. Heb al een paar offertes terug van notaris. Die moet ik goed naast elkaar houden, want de een is duurder en de ander goedkoper door extra's die misschien toch wel nodig zijn.

Verder zit ik even met het formulier herkomst middelen; ik kan dat nog niet helemaal invullen, omdat ik niet weet hoeveel overwaarde de verkoop van onze huidige woning oplevert. Is dit heel belangrijk voor een voorlopige koopovereenkomst?
tuurlijk wil die het snel in de overeenkomst zetten maar ik zou er niet te gestresst over gaan doen. wat willen ze doen, het toch aan iemand anders verkopen... (danger: geen echt advies want je weet t nooit...)

nee die herkomst middelen kun je gewoon lekker ruim invullen met overwaarde, boeit heel weinig. Is vooral om.grote gaten/alarmbellen op te sporen en is deels gewoon wassen neus want #controleren.

• Shiro

Shiro

Serenity

gambieter schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:27:
@Shiro is het een eenmanszaakje? Toen ik een aankoopmakelaar nam, ging ik bij een kantoor zodat er altijd iemand was die meekon, vak die jonge broekies maar soms ook de oudste partner.
Nee, volgens mij zelfs grootste in mijn dorp, dus ik weet niet wat er mis is gegaan, volgens hem iets in privé sfeer, maar goed, dan had hij achtervang moeten regelen. hij heeft wel zijn fout toegegeven en excuses aangeboden en beterschap beloofd. Toen maar snel afscheid van hem genomen, want dit ga ik mijzelf niet nog een keer mentaal aan doen.

En ik ben het met je eens dat je liever niet een eenpitter hebt, want als er iets gebeurt, dan is er niemand die het kan opvangen. Gek genoeg heb ik in mijn vele bezichtigingen een aantal keren een verkoop makelaar gezien waar ik echt wel een goed gevoel bij had, hij is wel een eenpitter, maar deed de verkoop met zoveel enthousiasme. Als ik mijn woning moet verkopen en hij het met net zoveel enthousiasme doet, dat ik er wel vertrouwen in heb.

Juniper RWD

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:45
Willem30 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:35:
[...]

......
Als ik ergens een notaris voor nodig heb gebruik ik: https://www.degoedkoopstenotaris.nl/

Tarieven verschillen enorm, rij graag 65 km om €850 te besparen.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• Willem30
Wobcat schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:48:
[...]

Als ik ergens een notaris voor nodig heb gebruik ik: https://www.degoedkoopstenotaris.nl/

Tarieven verschillen enorm, rij graag 65 km om €850 te besparen.
Eis van de verkoper is een notaris op max 10 kilometer rijden . :')

• Disconnection
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-07 09:06
Ik had een notaris geregeld via Vereniging Eigen Huis. Scheelde niet veel met de goedkoopste optie en zij besteedden het weer uit aan een notaris bij je in de buurt.

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:13
Ik heb na het opvragen van enkele offertes gekozen voor een notaris waar de verkopend makelaar al vaak mee samenwerkt (en goede ervaringen mee had). Qua prijs lag het dicht bij elkaar.

woningstats.nl

• Chaki
  • Niet online
Mijn aankoopmakelaar werd meteen na het verstrijken van de deadline gebeld: er was een vergelijkbaar bod en we hadden 2 uur de tijd als we het bod wilden herzien

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-07 14:43
De verkoop van onze huidige woning is rond, dat wil zeggen; de koper heeft de financiering geregeld en doordat we meer voor de woning hebben gekregen dan verwacht gaf de hypotheekadviseur aan dat er nu 40.000 euro extra overwaarde is ten opzichte van waar we mee gerekend hebben.

Voor onze nieuwe woning wordt in twee maanden tijd door ons en door een aannemer geklust aan onder andere de keuken. Dat wordt betaald vanuit het bouwdepot.

Door de extra overwaarde zijn we nu in staat om toch ook de badkamer en het toilet in diezelfde periode mee te nemen; voordat we erin gaan wonen.

De aanbetaling van de badkamer installateur is geen probleem. De rest betaling van de badkamer kan natuurlijk pas ná overdracht van onze eigen woning (2 dagen nadat we zijn verhuist), dat geld is er nu nog niet, hooguit de helft. De installateur en leverancier van de badkamer zijn akkoord dat we het restant pas betalen na de overdracht van onze woning.

Nu is er natuurlijk een extreem kleine kans dat de verkoop niet door gaat (overlijden koper?) maar hoe verstandig is dit? Het liefst neem ik de werkzaamheden aan de badkamer en toilet mee voordat we erin trekken, maar hoe doen andere mensen dit? We zijn toch vast niet de enigen die dit overkomt? Is dit het (kleine) risico waard?

• Toke_gt
FerryHidden schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:12:.
Nu is er natuurlijk een extreem kleine kans dat de verkoop niet door gaat (overlijden koper?) maar hoe verstandig is dit? Het liefst neem ik de werkzaamheden aan de badkamer en toilet mee voordat we erin trekken, maar hoe doen andere mensen dit? We zijn toch vast niet de enigen die dit overkomt? Is dit het (kleine) risico waard?
Overbruggingshypotheek afsluiten of verruimen?

• de Peer

de Peer

under peer review

FerryHidden schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:12:

Nu is er natuurlijk een extreem kleine kans dat de verkoop niet door gaat (overlijden koper?)
Niet extreem klein, wel klein. Ze kunnen ook simpelweg niet betalen, niet op komen dagen, scheiding, gedoe met eigen overdracht. Er kan best veel mis gaan.

Je kunt een lening afsluiten of bij vrienden/familie lenen als je zelf geen potjes achter de hand hebt.

Zelf heb ik aandelen verkocht. En na de overdracht (overwaarde ontvangen) die aandelen weer aangekocht.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 12-07-2026 14:38 ]

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-07 14:43
Toke_gt schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:29:
[...]

Overbruggingshypotheek afsluiten of verruimen?
Er zit al een overbruggingshypotheek op. Dat gedeelte is al ingezet.
De vraag is vooral; hoeveel risico lopen we nu echt, of is dit is een te accepteren risico.

[ Voor 17% gewijzigd door FerryHidden op 12-07-2026 15:21 ]

• Chaki
  • Niet online
FerryHidden schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:53:
[...]

De vraag is vooral; hoeveel risico lopen we nu echt, of is dit is een te accepteren risico.
Ik zat in dezelfde positie en heb het risico genomen. Wel aan vrienden en familie gevraagd of ik geld mocht lenen als er een kink in de kabel kwam

• Toke_gt
FerryHidden schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Als je echt twijfelt zou je dat kunnen verruimen. Verder zou je kunnen kijken hoe je het financieel op een andere manier kunt oplossen als er echt een acuut probleem ontstaat door problemen bij de verkoop (persoonlijke lening voor korte periode?)De kans is natuurlijk niet zo groot, maar je zou ook de eerste niet zijn waarbij verkoop vertraagt (papieren niet in orde, familieomstandigheden, verkoopproblemen bij koper van je huis). Dus volg je gevoel. Als je het risico niet wilt lopen, kijk dan naar verruimen van die overbrugging, want als een huis eenmaal is verkocht, krijg je van de bank meestal meer gedaan.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:55
FerryHidden schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:12:
De verkoop van onze huidige woning is rond, dat wil zeggen; de koper heeft de financiering geregeld en doordat we meer voor de woning hebben gekregen dan verwacht gaf de hypotheekadviseur aan dat er nu 40.000 euro extra overwaarde is ten opzichte van waar we mee gerekend hebben.

Voor onze nieuwe woning wordt in twee maanden tijd door ons en door een aannemer geklust aan onder andere de keuken. Dat wordt betaald vanuit het bouwdepot.

Door de extra overwaarde zijn we nu in staat om toch ook de badkamer en het toilet in diezelfde periode mee te nemen; voordat we erin gaan wonen.

De aanbetaling van de badkamer installateur is geen probleem. De rest betaling van de badkamer kan natuurlijk pas ná overdracht van onze eigen woning (2 dagen nadat we zijn verhuist), dat geld is er nu nog niet, hooguit de helft. De installateur en leverancier van de badkamer zijn akkoord dat we het restant pas betalen na de overdracht van onze woning.

Ik ben zelf erg risico mijdend en voor mij is het een no brainer om het toilet en badkamer later te doen. Denk vooral dat dit heel erg persoonlijk is. Als je denkt dat je er slecht van gaat slapen zou ik het uitstellen.

Een nieuwe badkamer en wc zijn ook in een aantal weken geplaatst het is niet dat je dan nog een jaar in de zooi zit.
Pagina: 1 ... 374 375 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7