Wat betaal je nu aan huur, want als die heel laag is en je wilt nog maar 5 jaar daar wonen....zou ik het niet kopen.mikeve97 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:22:
Mijn vriendin en ik oriënteren ons op het kopen van een woning in het Groene Hart. We willen liever niet midden in een stadscentrum wonen, maar wel in de Randstad blijven vanwege werk en familie.
Nu heeft onze verhuurder ons de mogelijkheid gegeven om ons huidige appartement over te kopen. Het appartement is eind 2024 opgeleverd en volledig modern (vloerverwarming/koeling, goede isolatie, etc.). De vraagprijs is €505.000, wat neerkomt op ongeveer €6.331 per m². Dat voelt voor ons vrij stevig.
Situatie:Binnen hetzelfde complex zijn recent appartementen van ~70 m² verkocht voor ~€460.000 (~€6.570 per m²), met naar ons idee een minder aantrekkelijke ligging (bijv. uitzicht op binnentuin).
- ongeveer 10 minuten fietsen naar het centrum van Leiden
- Vrij uitzicht over de polder
- Nabij wandelparken (cronensteyn, De Bult en Matilo park) hier lopen we vaak heerlijk met de hond
- Wel aan een N-weg en vlak bij het spoor (maar treinen hoor je nauwelijks omdat ze hier afremmen richting station)
- Inclusief losse berging en parkeerplaats met laadvoorziening
Twijfel:
Mijn grootste zorg zit in de toekomstige verkoopbaarheid. We hebben het gevoel dat we een beetje in een niche vallen: een relatief duur appartement, terwijl kopers in deze prijsklasse mogelijk eerder voor een eengezinswoning met tuin kiezen.
We zijn niet van plan hier heel lang te blijven waarschijnlijk zo’n 5 jaar. Op basis van onze berekeningen lijkt kopen nog steeds gunstiger dan huren (zeker met stijgende huren), zelfs als de woningwaarde niet of beperkt stijgt.
Daarnaast speelt ook mee dat er momenteel veel onrust is in de wereld (al zal dat er altijd wel zijn) en dat je in het nieuws leest dat de huizenmarkt mogelijk wat afkoelt.
Financieel kunnen we het dragen en onze inkomens zullen naar verwachting nog groeien, dus daar zit de zorg niet.
Anderzijds:
Als we in plaats hiervan een (eengezins)woning zouden kopen, zijn we wel sterk afhankelijk van de taxatie bij het bieden. We hebben ongeveer €20–25k eigen geld, waarvan een groot deel (40–50%) al naar kosten koper zal gaan. Eventuele overbieding moeten we dan grotendeels via een goede taxatie gedaan krijgen. Hoewel ik veelal lees dat, dat niet een probleem is.
Hoe zouden jullie de toekomstige verkoopbaarheid inschatten en zien jullie risico’s die wij mogelijk over het hoofd zien?
Als je met kopen meer geld kwijt bent dan aan je hypotheek dan huren moet je goed afwegen of het die 5 jaar waard is.