Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste
Acties:

  • viss0091
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-06 20:20
viss0091 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:41:
we hebben op een huis geboden met bouwkundig rapport, 5000€ als ontbindende voorwaarde. Volgens de makelaar is dit veel te laag en zou 40.000 (7% bod) nodigzijn om serieus genomen te worden.

Is dit soort bedragen gebruikelijk?
Dank voor alle antwoorden. We hebben het bedrag verhoogd naar 15000. We zijn het niet geworden in de bieding maar hadden wel de betere voorwaarden.

Het bedrag van 5000 vinden sommigen laag maar het idee erachter was dat gebreken van deze orde van grootte door de verkoper gemeld zouden moeten zijn.

wellicht dat een omschrijving van x% waarvan geen punt hoger is dan 5000 een betere omschrijving zou zijn?

  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:37
viss0091 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Dank voor alle antwoorden. We hebben het bedrag verhoogd naar 15000. We zijn het niet geworden in de bieding maar hadden wel de betere voorwaarden.

Het bedrag van 5000 vinden sommigen laag maar het idee erachter was dat gebreken van deze orde van grootte door de verkoper gemeld zouden moeten zijn.

wellicht dat een omschrijving van x% waarvan geen punt hoger is dan 5000 een betere omschrijving zou zijn?
Maar wat wil je precies bereiken (voorkomen) met het voorbehoud?

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Maar wat wil je precies bereiken (voorkomen) met het voorbehoud?
viss0091 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Dank voor alle antwoorden. We hebben het bedrag verhoogd naar 15000. We zijn het niet geworden in de bieding maar hadden wel de betere voorwaarden.

Het bedrag van 5000 vinden sommigen laag maar het idee erachter was dat gebreken van deze orde van grootte door de verkoper gemeld zouden moeten zijn.

wellicht dat een omschrijving van x% waarvan geen punt hoger is dan 5000 een betere omschrijving zou zijn?
Je gaat ervan uit dat de verkoper alles weet? Bij de verkoop van mijn huis moest er volgens de bouwtechnische keuring iets gebeuren met de meterkast. Hoe moet ik dat weten? Alle apparatuur werkte perfect

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Chaki op 07-05-2026 11:45 ]


  • Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:52
alwinuzz schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:35:
[...]


Tja hoe verliefd ben je op het huis. Hoe bijzonder is deze kans, hoe lang kan het duren voordat je weer zoiets tegenkomt in je zoekgebied. Wil je echt heel graag en 'Moet' je dit hebben (en kan je het betalen) dan zou ik gevoelsmatig 812 bieden om iemand die 8 honderd rond biedt overheen te zijn. Juist om over de psychologische grens van 800 heen te gaan. Zoveel is die 22k extra tov 790 nou ook weer niet in % of maandlasten. Met natuurlijk risico dat er toch nog een grotere gek is, of juist dat je er achteraf bij biedlogboek achterkomt dat je 50k 'teveel' hebt betaald.

Aan de andere kant, mocht het niet lukken nu, komt er vast wel weer iets anders waar je dan superblij van wordt. Gelukkig ben je geen starter en woon je nu ook goed.

Dit alles zeg ik zonder enige actuele kennis van de markt of van waar je je oog op hebt. Alleen jij kan bepalen wat het voor jou waard is.
Uiteindelijk hebben we 790k zonder voorbehoud geboden en zijn net gebeld dat we met 2k zijn overboden :(

Achteraf heel erg balen maar achteraf is mooi wonen zeggen ze hier altijd :+

Dit huis stond te koop in het dorp waar we nu ook wonen en wat een hoog ons kent ons gehalte heeft. Uiteindelijk hebben ze voor 2k meer gekozen voor mensen niet uit het dorp, dat laatste maakt het voor ons gevoel nog lulliger. Er waren ook biedingen van boven de 800k maar die waren met voorbehoud, dus 100 procent voor het geld lijken ze ook niet te zijn gegaan. Dus dan is het ons denk ik niet gegund helaas.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:46:
[...]


Uiteindelijk hebben we 790k zonder voorbehoud geboden en zijn net gebeld dat we met 2k zijn overboden :(

Achteraf heel erg balen maar achteraf is mooi wonen zeggen ze hier altijd :+

Dit huis stond te koop in het dorp waar we nu ook wonen en wat een hoog ons kent ons gehalte heeft. Uiteindelijk hebben ze voor 2k meer gekozen voor mensen niet uit het dorp, dat laatste maakt het voor ons gevoel nog lulliger. Er waren ook biedingen van boven de 800k maar die waren met voorbehoud, dus 100 procent voor het geld lijken ze ook niet te zijn gegaan. Dus dan is het ons denk ik niet gegund helaas.
Prima argumenten die je met ´dan bied ik 795´ misschien nog in de kijker hadden kunnen zetten.

  • Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:52
Wolly schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:49:
[...]


Prima argumenten die je met ´dan bied ik 795´ misschien nog in de kijker hadden kunnen zetten.
De verkoopmakelaar stond aan onze kant en heeft ook goede ervaringen met onze financieel adviseur dus die heeft de verkopers blijkbaar ook geadviseerd om voor ons bod te gaan voor meer zekerheid maar heeft helaas ook niet geholpen. Het was een gesloten bieding/verkoop dus nu nog overbieden was geen optie, hebben we natuurlijk wel geprobeerd maar ging de makelaar niet in mee.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:51:
[...]


De verkoopmakelaar stond aan onze kant en heeft ook goede ervaringen met onze financieel adviseur dus die heeft de verkopers blijkbaar ook geadviseerd om voor ons bod te gaan voor meer zekerheid maar heeft helaas ook niet geholpen. Het was een gesloten bieding/verkoop dus nu nog overbieden was geen optie, hebben we natuurlijk wel geprobeerd maar ging de makelaar niet in mee.
Helaas.

Een gesloten bieding betekent trouwens niets, overbieden is altijd een optie. Hoewel ik er zelf niet in geloof was een kleine motivatie met je dorpse sentiment misschien aan te raden.

  • Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:52
Wolly schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:06:
[...]

Helaas.

Een gesloten bieding betekent trouwens niets, overbieden is altijd een optie. Hoewel ik er zelf niet in geloof was een kleine motivatie met je dorpse sentiment misschien aan te raden.
Het pijnlijke is dus dat we een motivatie mee hebben gestuurd precies met die boodschap en blijkbaar heeft dat geen enkel effect op ze gehad terwijl deze mensen ook uit het dorp komen. Daarvan baal ik bijna harder dan het feit dat we het met 793k hadden kunnen hebben.

  • Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:34
Ook meteen een mooi voorbeeld om nooit voor ronde bedragen te gaan omdat er vaak wel iemand is die dat ook niet doet.

Natuurlijk is 2-8k geld, maar het kan wel het verschil maken.

PSN: Flix20-NL


  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
Flix20 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:12:
Ook meteen een mooi voorbeeld om nooit voor ronde bedragen te zijn omdat er vaak wel iemand is die dat ook niet doet.

Natuurlijk is 2-8k geld, maar het kan wel het verschil maken.
Scheelt dat de markt nu wat afkoelt. Voor bijna heel 2015-2025 gold, op de dipjes begin 2020 en H2 2022 na, dat als je een bieding verloor op een paar duizend euro, je dat bedrag vaak alweer kwijt was aan marktstijging voordat je volgende bezichtiging überhaupt gepland stond.

Van €790.000 naar €795.000 hoef je bijvoorbeeld maar ongeveer 0,639% stijging te overbruggen. In periodes met jaarlijkse prijsstijgingen van dubbele cijfers tikte de markt dat verschil regelmatig al binnen 2 tot 3 weken aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Paprika op 07-05-2026 13:23 ]


  • Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:03
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:09:
[...]


Het pijnlijke is dus dat we een motivatie mee hebben gestuurd precies met die boodschap en blijkbaar heeft dat geen enkel effect op ze gehad terwijl deze mensen ook uit het dorp komen. Daarvan baal ik bijna harder dan het feit dat we het met 793k hadden kunnen hebben.
Ik zie een huizenkoop altijd als een zakelijke transactie waarbij klantenbinding al 0 uitmaakt. Ze zijn gewoon voor de beste prijs (opbrengst) vs risico (voorwaarde) gegaan. Van een motivatietekst kan je niet op vakantie, van 2k extra wel.

Om het om te draaien... ze gunnen outsiders ook om in je dorp te wonen, jij hebt dat geluk al ;).

  • Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:09:
[...]


Het pijnlijke is dus dat we een motivatie mee hebben gestuurd precies met die boodschap en blijkbaar heeft dat geen enkel effect op ze gehad terwijl deze mensen ook uit het dorp komen. Daarvan baal ik bijna harder dan het feit dat we het met 793k hadden kunnen hebben.
Ik neem aan dat je vanavond bij een willekeurig adres in het dorp aanbelt en die mensen 2000 euro cash in het handje drukt. Gewoon, omdat ze in het dorp wonen.

Nee, natuurlijk doe je dat niet. Waarom moeten anderen dan wel jou 2000 euro cadeau geven (want daar komt het gewoon op neer). Als verkoper zou ik, zelfs als ik die 2k niet nodig had, toch voor het hogere bod gaan. Dan geef ik die 2k wel aan mijn kinderen. Waarom zou ik dat aan een onbekende (dorpsgenoot of niet) geven?

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
Orian schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:38:
[...]
Als verkoper zou ik, zelfs als ik die 2k niet nodig had, toch voor het hogere bod gaan. Dan geef ik die 2k wel aan mijn kinderen. Waarom zou ik dat aan een onbekende (dorpsgenoot of niet) geven?
Hetzelfde sentiment zie je in het verkopen draadje. Je moet heel veel pagina's (ik ben zelf maar gestopt met zoeken) om een te vinden die niet naar de hoogste bieder ging. Veelal is het vooral scenarios zoals deze:
Van te voren hadden we onze voorkeur voor een jong gezin/stel maar het is toch een expat geworden.
...
Ondanks de twijfel en voorkeur is het toch het hoogste bod geworden.
Er was 1 persoon die iets onder de vraagprijs bood, 1 die een 5% overbood, 3 die een 10% overboden en 1 die maar liefst 16% overbood (zonder enige voorbehoud) oOo
Niet geheel toevallig betrof dit laatste bod een bod van expats die allebei bij ASML werken.
...
Enerzijds vind ik het een beetje jammer dat onze wijk 'overgenomen' wordt door expats, anderzijds zijn het over het algemeen prima mensen waar je gezellig mee kunt kletsen. Mits je de Engelse taal beheerst.
En wij verhuizen naar een andere wijk, dus zo bezien is het voor ons ook geen probleem.
Zoals het in Veldhoven eigenlijk bijna standaard is tegenwoordig was het hoogste bod bij ons ook van expats. Van te voren hadden we nog overwogen om het aan Nederlanders te gunnen maar daar was het verschil hier veel te groot voor en dan denk je toch vooral aan de eigen portemonnee.
etc. etc.

Leuk idee, maar eenmaal wanneer de biedingen komen is het gewoon het beste bod en klaar. Mijns inziens terecht. Mochten de ex-buren het anders willen, dan mogen zij het gat dichten :+.

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 07-05-2026 18:20 ]


  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:37
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:09:
[...]


Het pijnlijke is dus dat we een motivatie mee hebben gestuurd precies met die boodschap en blijkbaar heeft dat geen enkel effect op ze gehad terwijl deze mensen ook uit het dorp komen. Daarvan baal ik bijna harder dan het feit dat we het met 793k hadden kunnen hebben.
Maar ja, daar had je dus ook niet anders op kunnen handelen. Sommige verkopers zijn hier gevoelig voor, anderen niet. Deze mensen blijkbaar niet, tja, dat is dan zo. Een volgende keer laat je het misschien achterwege en dan tref je iemand die daar juist wel gevoelig voor is. Doe gewoon wat je hart je ingeeft, dan kun je daar alvast geen spijt van hebben. En bedenk dat elk huis maar 1 koper blij kan maken.

  • Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:52
Orian schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:38:
[...]

Ik neem aan dat je vanavond bij een willekeurig adres in het dorp aanbelt en die mensen 2000 euro cash in het handje drukt. Gewoon, omdat ze in het dorp wonen.

Nee, natuurlijk doe je dat niet. Waarom moeten anderen dan wel jou 2000 euro cadeau geven (want daar komt het gewoon op neer). Als verkoper zou ik, zelfs als ik die 2k niet nodig had, toch voor het hogere bod gaan. Dan geef ik die 2k wel aan mijn kinderen. Waarom zou ik dat aan een onbekende (dorpsgenoot of niet) geven?
Er was blijkbaar ook een bod van 810k maar met voorbehoud. Als het echt om de knaken ging en het hoogste bod was die het wel geworden lijkt me :+

Gelukkig zitten we waar we nu wonen ook niet verkeerd en was dit gewoon een buitenkans die voorbij kwam. Nu zijn we weer een ervaring rijker.

  • Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:52
Toke_gt schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Maar ja, daar had je dus ook niet anders op kunnen handelen. Sommige verkopers zijn hier gevoelig voor, anderen niet. Deze mensen blijkbaar niet, tja, dat is dan zo. Een volgende keer laat je het misschien achterwege en dan tref je iemand die daar juist wel gevoelig voor is. Doe gewoon wat je hart je ingeeft, dan kun je daar alvast geen spijt van hebben. En bedenk dat elk huis maar 1 koper blij kan maken.
Ja idd, in dit geval kende ik de mensen ook niet persoonlijk, wel via via, maar niet goed genoeg om via die kant wellicht nog wat te kunnen betekenen.

  • Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:52
Scheurbuik schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:03:
[...]

Ik zie een huizenkoop altijd als een zakelijke transactie waarbij klantenbinding al 0 uitmaakt. Ze zijn gewoon voor de beste prijs (opbrengst) vs risico (voorwaarde) gegaan. Van een motivatietekst kan je niet op vakantie, van 2k extra wel.

Om het om te draaien... ze gunnen outsiders ook om in je dorp te wonen, jij hebt dat geluk al ;).
Helemaal waar, het is vooral lullig dat het allemaal achteraf makkelijk redeneren is. Aan de andere kant denk ik, als ik 792 had geboden had iemand anders wellicht 793 geboden met hetzelfde resultaat. Niks aan te doen dan. Gelukkig was het niet ons 'droomhuis' alleen wel een type huis wat miss 1x per jaar langs komt. Gelukkig hebben we geen haast dus nu maar wachten op de volgende kans.

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:51:
[...]


De verkoopmakelaar stond aan onze kant en heeft ook goede ervaringen met onze financieel adviseur dus die heeft de verkopers blijkbaar ook geadviseerd om voor ons bod te gaan voor meer zekerheid maar heeft helaas ook niet geholpen. Het was een gesloten bieding/verkoop dus nu nog overbieden was geen optie, hebben we natuurlijk wel geprobeerd maar ging de makelaar niet in mee.
Ging de makelaar niet in mee nadat hij dit met de verkopers besproken had, neem ik aan. Mijn makelaar bepaalt niet waar ik in mee ga en waar niet

  • Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:45:
[...]


Er was blijkbaar ook een bod van 810k maar met voorbehoud. Als het echt om de knaken ging en het hoogste bod was die het wel geworden lijkt me :+

Gelukkig zitten we waar we nu wonen ook niet verkeerd en was dit gewoon een buitenkans die voorbij kwam. Nu zijn we weer een ervaring rijker.
Nee, het ging om waar zij de voorkeur aan gaven. Het meeste geld met de meeste zekerheid. Oftewel, geen voorbehoud en meeste geld.


Maargoed, al bij je dorpsgenoot langsgeweest voor de gulle gift?

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:45:
[...]


Er was blijkbaar ook een bod van 810k maar met voorbehoud. Als het echt om de knaken ging en het hoogste bod was die het wel geworden lijkt me :+
Nee, want voorbehoud. dat kun je niet los zien van elkaar.

  • Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:41
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:47:
[...]


Ja idd, in dit geval kende ik de mensen ook niet persoonlijk, wel via via, maar niet goed genoeg om via die kant wellicht nog wat te kunnen betekenen.
Wij zitten nu ook ongeveer in dezelfde situatie met het huis wat we op het oog hebben. Relatief klein dorp. Toen we er van de week langs liepen zagen we toevallig dat de buren bekenden zijn van school. Dat wil zeggen, het is de broer van de vader van 1 van de beste vriendinnetjes van onze dochter. Mijn vrouw kent die moeder inmiddels redelijk goed.

Maar ja wat doe je? Informatie via hun inwinnen? Ze aan de verkopers laten vertellen hoe leuk gezin we zijn? :+ Als ik me in dezelfde situatie verplaats: ik zou het super leuk vinden als dorpsgenoten mijn woning kopen, en al helemaal als het een (jong) gezin is wat door wil groeien e.d. Maar waar ligt de grens? Voor 15K verschil kom je al aardig in de buurt van een (luxe) keuken in je nieuwe woning. Aan de andere kant weet je de situatie van de verkopers niet. Verkopen ze het omdat ze veel kleiner willen wonen en zijn ze hypotheekvrij bij de vraagprijs en gunnen ze het een dorpsgenoot?

Niet geschoten is altijd mis, maar het voelt toch wat gek om een verkoper persoonlijk te gaan benaderen. Als ze dat hadden gewild hadden ze geen makelaar ingeschakeld lijkt me. Maar het is natuurlijk ook zuur als je dat niet doet en het persoonlijke uiteindelijk wel de doorslag geeft.

Join het GoT Pulse-Team!


  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
Denman schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Als ik me in dezelfde situatie verplaats: ik zou het super leuk vinden als dorpsgenoten mijn woning kopen, en al helemaal als het een (jong) gezin is wat door wil groeien e.d. Maar waar ligt de grens? Voor 15K verschil kom je al aardig in de buurt van een (luxe) keuken in je nieuwe woning. Aan de andere kant weet je de situatie van de verkopers niet. Verkopen ze het omdat ze veel kleiner willen wonen en zijn ze hypotheekvrij bij de vraagprijs en gunnen ze het een dorpsgenoot?
Om €15.000 extra te verdienen moet iemand met een jaarsalaris van €336.000 daar ongeveer een maand voor werken. Een stel met allebei €180.000 inkomen per persoon moet daar ook ongeveer een maand voor werken. Maar een 2x modaal stel van €48.000 p.p. is daar samen ruim 2,5 maand netto salaris voor kwijt. Alleenstaand op modaal ben je er dan ook zelfs bijna 5 maanden voor aan het werk.

Het is daarmee eigenlijk minder de vraag hoeveel €15.000 is op het vermogen dat je bezit in stenen, maar meer hoeveel maanden van je leven je bereid bent voor een ander te werken, of dat nou een simpele, prima of luxe keuken oplevert. En laten we maar niet beginnen wat die 15.000 na XX jaren was geweest voor je pensioen als je het had belegd. ;)

@servies, de 2x ontbrak inderdaad. De cijfers klopten wel al.

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 08-05-2026 10:50 ]


  • servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:19

servies

Veni Vidi Servici

Paprika schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:35:
[...]
Maar een modaal stel van €48.000 p.p. is daar samen ruim 2,5 maand netto salaris voor kwijt. Alleenstaand op modaal ben je er zelfs bijna 5 maanden voor aan het werk.
Psst,

2x €48.000 is niet modaal... dat is 2x modaal.

  • CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30
Paprika schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:04:
@Denman, weer verkopen en goedkoper wonen kan altijd nog. Eenmaal op latere leeftijd bedenken dat je toch liever meer geld had uitgegeven aan woninggenot valt dan niet meer te veranderen. Juist geld in een woning is door de inflatie een pot waar het geld zo goed als nooit daadwerkelijk zal verdwijnen.
Goedkoper wonen is niet zo makkelijk tegenwoordig. Je hebt bijvoorbeeld 150k overwaarde. Deel daarvan gaat naar de k.k. dan heb je 130k over, maar de goedkopere woning - vaak niet instapklaar - moet wat verbouwt worden. Weg overwaarde en je vaste lasten zijn niet gedaald, want er is geen overwaarde over om de hypotheek te drukken.

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Denman schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Wij zitten nu ook ongeveer in dezelfde situatie met het huis wat we op het oog hebben. Relatief klein dorp. Toen we er van de week langs liepen zagen we toevallig dat de buren bekenden zijn van school. Dat wil zeggen, het is de broer van de vader van 1 van de beste vriendinnetjes van onze dochter. Mijn vrouw kent die moeder inmiddels redelijk goed.

Maar ja wat doe je? Informatie via hun inwinnen? Ze aan de verkopers laten vertellen hoe leuk gezin we zijn? :+ Als ik me in dezelfde situatie verplaats: ik zou het super leuk vinden als dorpsgenoten mijn woning kopen, en al helemaal als het een (jong) gezin is wat door wil groeien e.d. Maar waar ligt de grens? Voor 15K verschil kom je al aardig in de buurt van een (luxe) keuken in je nieuwe woning. Aan de andere kant weet je de situatie van de verkopers niet. Verkopen ze het omdat ze veel kleiner willen wonen en zijn ze hypotheekvrij bij de vraagprijs en gunnen ze het een dorpsgenoot?

Niet geschoten is altijd mis, maar het voelt toch wat gek om een verkoper persoonlijk te gaan benaderen. Als ze dat hadden gewild hadden ze geen makelaar ingeschakeld lijkt me. Maar het is natuurlijk ook zuur als je dat niet doet en het persoonlijke uiteindelijk wel de doorslag geeft.
Toen mijn appartement te koop stond was er een wachtlijst voor de bezichtigingen. Een van de buren die ik niet kende belde aan. Haar vriendin wilde dolgraag daar wonen, of ze het toch mocht bezichtigen. "Dat mag ik niet zelf doen. Dat moet via de makelaar, maar ik vraag of hij haar wel de gelegenheid geeft om het te bezichtigen". Haar bod was veel te laag. Klaar! Maar wat ik hiermee wil zeggen: het bod en de voorwaarden tellen het.meest, maar er kan je wel een bepaalde gunst verleend worden.

Eerder eensgezinswoning verkocht: ouderwets bieden. Op een zaterdagavond stond een heel gezin voor de deur. Ze liepen er toevallig langs, hadden het bord gezien en waren dringend op zoek naar zo'n huis in deze buurt. Hen heb ik wel een rondleiding gegeven. Ze deden ook meteen een hoog bod met snelle overdracht. Ze hadden 2 kinderen mee met de leeftijd van de mijne die het ook goed met elkaar konden vinden. Het werd een gezellige avond 🥳

Inderdaad: baat het niet dan schaadt het niet, als je maar niet opdringerig overkomt. En als koper ervaren: brave meisjes komen in de hemel, brutale overal!

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
CryptoNL schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:09:
[...]


Goedkoper wonen is niet zo makkelijk tegenwoordig. Je hebt bijvoorbeeld 150k overwaarde. Deel daarvan gaat naar de k.k. dan heb je 130k over, maar de goedkopere woning - vaak niet instapklaar - moet wat verbouwt worden. Weg overwaarde en je vaste lasten zijn niet gedaald, want er is geen overwaarde over om de hypotheek te drukken.
Weer verkopen en kleiner wonen is een noodgreep, een doemscenario. Roekeloos bieden om emo-redenen moet je uiteraard niet doen. Maar angst (net zo emo) is ook een slechts raadgever. Daarbij komt: ik doe niets liever dan verhuizen: een hobby! Ja, kosten koper kun je het zien als "geld weggooien", maar dat vind ik van veel zaken. Als je een nieuwe dure auto koopt, verliest hij zijn waarde vanaf het moment dat je de straat oprijdt

  • CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30
Chaki schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Weer verkopen en kleiner wonen is een noodgreep, een doemscenario. Roekeloos bieden om emo-redenen moet je uiteraard niet doen. Maar angst (net zo emo) is ook een slechts raadgever. Daarbij komt: ik doe niets liever dan verhuizen: een hobby! Ja, kosten koper kun je het zien als "geld weggooien", maar dat vind ik van veel zaken. Als je een nieuwe dure auto koopt, verliest hij zijn waarde vanaf het moment dat je de straat oprijdt
Ik reageerde op de post dat goedkoper wonen altijd een optie is. Dat is niet zo eenvoudig. Vaak valt het enorm tegen.

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
@CryptoNL ik ook! Maar hoe vaak is vaak? Bij een scheiding vaak. Maar dan heb je ook niet veel alternatieven. Moet je dat dan meteen incalculeren op het moment dat je gaat samenwonen?

  • hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:32
Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt: Een biedingstraject zonder termijn. Ik ervaar dit als koper als zeer vervelend. 2 dagen geleden een bod gedaan maar nog geen reactie. Bijna geneigd om te bellen met verkoopmakelaar en een geldigheid aan het bod te hangen. Hoe kijken jullie hiernaar?

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
hotymoty schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:37:
Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt: Een biedingstraject zonder termijn. Ik ervaar dit als koper als zeer vervelend. 2 dagen geleden een bod gedaan maar nog geen reactie. Bijna geneigd om te bellen met verkoopmakelaar en een geldigheid aan het bod te hangen. Hoe kijken jullie hiernaar?
Zo ging het vroeger eigenlijk vaker, zeker buiten de echt oververhitte regio’s. Meestal volgt er dan uiteindelijk gewoon een acceptatie, tegenbod of afwijzing zodra de verkoper alles heeft afgewogen.

Als je denkt dat je bod goed is, kun je er zeker een geldigheid eraan koppelen. Als ze dan niet bewegen dan vinden ze het bod in ieder geval niet interessant genoeg om welke reden dan ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 12-05-2026 10:52 ]


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

hotymoty schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:37:
Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt: Een biedingstraject zonder termijn. Ik ervaar dit als koper als zeer vervelend. 2 dagen geleden een bod gedaan maar nog geen reactie. Bijna geneigd om te bellen met verkoopmakelaar en een geldigheid aan het bod te hangen. Hoe kijken jullie hiernaar?
Jij bent degene die er een termijn aankoppelt. dat is vrij gebruikelijk bij een bod. Als jij het open laat... tsja dan kan de verkoper reageren wanneer hij wil, of helemaal niet.

  • Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:51

Kju

Ik zou voorkomen opdringerig over te komen. Het (achteraf) opnemen van een termijn aan je bod is ontzettend nietszeggend. De koop is pas definitief als er een schriftelijke koopovereenkomst is ondertekend, de bedenktijd en eventuele termijnen voor voorbehoud zijn verstreken.

Legio mogelijkheden waarom zo'n makelaar niet reageert. Het kan zijn dat je bod te laag was maar misschien is het een klein kantoor en zijn ze er niet eens aan toegekomen.

Ik zou er een telefoontje aan wagen.

PSN: Kjujay


  • Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:34
Kju schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:46:
Ik zou voorkomen opdringerig over te komen. Het (achteraf) opnemen van een termijn aan je bod is ontzettend nietszeggend. De koop is pas definitief als er een schriftelijke koopovereenkomst is ondertekend, de bedenktijd en eventuele termijnen voor voorbehoud zijn verstreken.

Legio mogelijkheden waarom zo'n makelaar niet reageert. Het kan zijn dat je bod te laag was maar misschien is het een klein kantoor en zijn ze er niet eens aan toegekomen.

Ik zou er een telefoontje aan wagen.
Je kan natuurlijk gewoon heel vrijblijvend opbellen met de vraag of het bod in goede orde is ontvangen.

Dan krijg je vanzelf meer info.

PSN: Flix20-NL


  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29
hotymoty schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:37:
Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt: Een biedingstraject zonder termijn. Ik ervaar dit als koper als zeer vervelend. 2 dagen geleden een bod gedaan maar nog geen reactie. Bijna geneigd om te bellen met verkoopmakelaar en een geldigheid aan het bod te hangen. Hoe kijken jullie hiernaar?
Het ontbreken van een biedingstermijn is niet zo gek. Maar 0,0 reactie wel: je verwacht dan op zijn minst een bevestiging dat het bod is ontvangen en in overweging is genomen.

Inderdaad even achteraan bellen. Dan kun je gelijk informeren wat de situatie is.

  • hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:32
Ondertussen zijn we gebeld met boodschap dat er tóch een biedtermijn komt die maandag afloopt. Ik vind het een bijzondere gang van zaken. Voelt niet echt goed…

  • Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:57
hotymoty schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:25:
Ondertussen zijn we gebeld met boodschap dat er tóch een biedtermijn komt die maandag afloopt. Ik vind het een bijzondere gang van zaken. Voelt niet echt goed…
Volgens mij kan dat prima. Eind van de week, kans dat vandaag de laatste bezichtigingen zijn. Mensen kunnen er van het weekend nog over nadenken en dan maandag een eventueel bod neerleggen. Mijn ervaring is dat maandag een normale dag is hiervoor. Neemt niet weg dat de communicatie hierover inderdaad wel beter kon, maar mogelijk is dat ook weer omdat we net in een andere situatie zitten qua “onzekerheid” in de woningmarkt waardoor ook makelaars iets meer afwachten nu.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

hotymoty schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:25:
Ondertussen zijn we gebeld met boodschap dat er tóch een biedtermijn komt die maandag afloopt. Ik vind het een bijzondere gang van zaken. Voelt niet echt goed…
Als je zelf de regie niet neemt, dan neemt iemand anders die. Je kunt geen rechten ontlenen aan wat jij normaal zou vinden of vaker hebt gezien. Het gaat erom wat je afspreekt. Volgens mij zijn ze gewoon helder. Er was geen termijn, en nu wel. Netjes gecommuniceerd

  • Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36
hotymoty schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:37:
Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt: Een biedingstraject zonder termijn. Ik ervaar dit als koper als zeer vervelend. 2 dagen geleden een bod gedaan maar nog geen reactie. Bijna geneigd om te bellen met verkoopmakelaar en een geldigheid aan het bod te hangen. Hoe kijken jullie hiernaar?
Hier wel eens bod gedaan en gesteld dat het alleen geldig was voor de bezichtigen en de reguliere bied termijn. Toen werd ik gebeld aan het einde van de bezichtigingen en biedtermijn of ik mijn bod ook nog wilde doen via het biedlogboek. Niet gedaan.

  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:37
Jumpman schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:29:
[...]

Hier wel eens bod gedaan en gesteld dat het alleen geldig was voor de bezichtigen en de reguliere bied termijn. Toen werd ik gebeld aan het einde van de bezichtigingen en biedtermijn of ik mijn bod ook nog wilde doen via het biedlogboek. Niet gedaan.
En welk voordeel had je daar dan bij?

  • Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36
Toke_gt schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:47:
[...]

En welk voordeel had je daar dan bij?
Geboden zonder voorbehoud van financiering, de makelaar of verkoper wilde ons bod vooral in het biedlogboek om iedereen daarna een laatste bod te laten doen (prijs opdrijven). Ik ken de mensen die er nu wonen en heb ook het biedlogboek gezien. Wij kregen de kans een andere object één straat erachter te kopen die wel akkoord gingen met ons bod, uiteindelijk heeft dat ons €30k gescheeld, een carport voor de garage en een meer af verder identiek object.

  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:37
Jumpman schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Geboden zonder voorbehoud van financiering, de makelaar of verkoper wilde ons bod vooral in het biedlogboek om iedereen daarna een laatste bod te laten doen (prijs opdrijven). Ik ken de mensen die er nu wonen en heb ook het biedlogboek gezien. Wij kregen de kans een andere object één straat erachter te kopen die wel akkoord gingen met ons bod, uiteindelijk heeft dat ons €30k gescheeld, een carport voor de garage en een meer af verder identiek object.
Ok, dan snap ik je afweging. Het klonk alsof je niet meer wilde meedoen met de biedingen en daar zag ik het voordeel even niet van. Maar je deed dus wel mee, wilde alleen niet in de het biedboek?

  • Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36
Toke_gt schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:09:
[...]

Ok, dan snap ik je afweging. Het klonk alsof je niet meer wilde meedoen met de biedingen en daar zag ik het voordeel even niet van. Maar je deed dus wel mee, wilde alleen niet in de het biedboek?
Niet meegedaan, het bod gold alleen voor de bezichtigingen en biedingen.

  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:37
Jumpman schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:28:
[...]

Niet meegedaan, het bod gold alleen voor de bezichtigingen en biedingen.
Maar dan heb je het sowieso niet. Waarom zou iemand zonder alternatief dat dan willen doen?

  • Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36
Toke_gt schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Maar dan heb je het sowieso niet. Waarom zou iemand zonder alternatief dat dan willen doen?
Jawel, bod voor de markt uit gedaan. Dat is bij het tweede huis wel geaccepteerd.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Toke_gt schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Maar dan heb je het sowieso niet.
Hoezo? Punt is nu juist dat je een aantrekkelijk bod doet waardoor de andere bezichtigingen niet meer door gaan. Effectieve methode om de concurrentie te slim af te zijn

  • Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-06 00:26
Beetje afhankelijk van het type huis, maar dat lijkt me leuk in een kopersmarkt of een minder hardlopend segment. Maar als ik verkoper was in een populair segment had ik zo'n bod voor de markt uit ook niet geaccepteerd.

Als de mensen je huis zo graag willen, dan bieden ze (ook) maar nadien. En als ze dan gelijk eindigen met een ander bod had ik het ze op zeker ook nog niet gegund.

[ Voor 13% gewijzigd door Timoth op 15-05-2026 20:03 ]


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Timoth schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:01:
Beetje afhankelijk van het type huis, maar dat lijkt me leuk in een kopersmarkt of een minder hardlopend segment. Maar als ik verkoper was in een populair segment had ik zo'n bod voor de markt uit ook niet geaccepteerd.

Als de mensen je huis zo graag willen, dan bieden ze (ook) maar nadien. En als ze dan gelijk eindigen met een ander bod had ik het ze op zeker ook nog niet gegund.
Het werkt niet voor iedereen. Maar vergis je niet. Veel verkopers zijn erg onzeker en dus te beïnvloeden.

  • Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 13:12

Crazy D

I think we should take a look.

Timoth schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:01:
Beetje afhankelijk van het type huis, maar dat lijkt me leuk in een kopersmarkt of een minder hardlopend segment. Maar als ik verkoper was in een populair segment had ik zo'n bod voor de markt uit ook niet geaccepteerd.

Als de mensen je huis zo graag willen, dan bieden ze (ook) maar nadien. En als ze dan gelijk eindigen met een ander bod had ik het ze op zeker ook nog niet gegund.
Dat laatste klinkt nogal kinderachtig voor een zakelijke transactie.

Als de prijs en voorwaarden interessant genoeg zijn, kan het alsnog gewoon interessant en zinnig zijn. Zie het verkopers-topic om te zien dat sommigen, ondanks dat het een prima leuk huis lijkt, er toch wat langer mee blijven zitten. Ik vind het wat kort door de bocht om het per definitie af te schieten. Snel zekerheid, snel kunnen acteren (bv omdat jouw nieuwe huis op heel korte termijn al overgedragen kan worden, wat misschien weer handig is qua school voor kinderen etc etc).

Er zijn legio situaties te bedenken waardoor het prettig is om heel snel je huis verkocht te hebben. Als jouw situatie zo is dat dat allemaal niets uitmaakt, dan kun je inderdaad prima wachten op de bezichtigingen en de biedingen. Maar dat maakt het niet dat er geen situaties te bedenken zijn waarin je wel snel die zekerheid wilt hebben.

Exact expert nodig?


  • Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 20:28

Pizr

Thuisbarista

Crazy D schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 05:51:
[...]

Dat laatste klinkt nogal kinderachtig voor een zakelijke transactie.

Als de prijs en voorwaarden interessant genoeg zijn, kan het alsnog gewoon interessant en zinnig zijn. Zie het verkopers-topic om te zien dat sommigen, ondanks dat het een prima leuk huis lijkt, er toch wat langer mee blijven zitten. Ik vind het wat kort door de bocht om het per definitie af te schieten. Snel zekerheid, snel kunnen acteren (bv omdat jouw nieuwe huis op heel korte termijn al overgedragen kan worden, wat misschien weer handig is qua school voor kinderen etc etc).

Er zijn legio situaties te bedenken waardoor het prettig is om heel snel je huis verkocht te hebben. Als jouw situatie zo is dat dat allemaal niets uitmaakt, dan kun je inderdaad prima wachten op de bezichtigingen en de biedingen. Maar dat maakt het niet dat er geen situaties te bedenken zijn waarin je wel snel die zekerheid wilt hebben.
Zo hebben wij ons huis twee jaar geleden gekocht. Het huis was bewoond door een oudere man die naar een verzorgingstehuis ging. Hadden na 1 bezichtiging bod met variabel oplevertermijn neergelegd met financiële consequentie. Voor iedere maand eerder opleveren, bod verlaagd met X. Familie wilde het gewoon snel geregeld hebben en koos voor laagste bod/snelste oplevering. Bleek schot in de roos, vooral omdat concurrentie nog 2e keer met aannemer wilde bezichtigen.

Onthouden welke bonen de moeite waard zijn? Maalgraad.nl - Companion app voor thuisbarista's


  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:14:
[...]

Het werkt niet voor iedereen. Maar vergis je niet. Veel verkopers zijn erg onzeker en dus te beïnvloeden.
Mee eens. Emotie speelt aan 2 kanten. Ik hoor verkopers ook wel eens zeggen: dan hoeven er geen 15 man door mijn huis te banjeren. Of niet op Funda, want dan heb je honderden pottenkijkers. Mij boeit dat niet, maar sommigen doen alsof hun huis de Heilige Graal is

  • Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:07
Verkopen is ook een heel gedoe - opruimen, huis uit (met jonge kinderen in mijn geval). Ik zou in principe bezichtigen willen afwachten, maar als zich voor de bezichtigingen aan iemand meldt die wil kijken en het huis ‘uit de markt wil halen’ zou ik daar ergens wel voor open staan.

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Pepper92 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:13:
Verkopen is ook een heel gedoe - opruimen, huis uit (met jonge kinderen in mijn geval). Ik zou in principe bezichtigen willen afwachten, maar als zich voor de bezichtigingen aan iemand meldt die wil kijken en het huis ‘uit de markt wil halen’ zou ik daar ergens wel voor open staan.
Heb je er evenveel voor gekregen dan op basis van verkoopprijzen van vergelijkbare woningen te verwachten viel? Als je op Huispedia kijkt worden regelmatig woningen onderhands verkocht. De verkoopprijs is in 99% (veel) lager

  • Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Chaki schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Heb je er evenveel voor gekregen dan op basis van verkoopprijzen van vergelijkbare woningen te verwachten viel? Als je op Huispedia kijkt worden regelmatig woningen onderhands verkocht. De verkoopprijs is in 99% (veel) lager
Bij populaire huizen kqn je het altijd beter aan de markt overlaten. Ik heb mijn huis afgelopen week verkocht en alsnog 20k meer gekregen dan waar ik voor had getekend als iemand voor de markt uit was gekomen (had samen met mijn vrouw een bedrag opgeschreven waarvoor het weg mocht). Uiteindelijk was er niemand gekomen, maar die had dus 20k kunnen 'verdienen' door het gewoon te proberen.

  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17
Hoe zijn de ervaringen met walterliving?

Wij gaan komende week kijken bij een woning. Bj 1928. Oud. 2500m2 perceel. In die zin uniek voor de locatie/'stad'. Vraagprijs 650k.

Walter living zegt dat je met 90k overbieden 95% kans maakt. Maargoed, over het algemeen worden oudere huizen hier onderboden of gemiddeld 'slechts' 3-4%.

  • Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:37
Draakje5 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:53:
Hoe zijn de ervaringen met walterliving?

Wij gaan komende week kijken bij een woning. Bj 1928. Oud. 2500m2 perceel. In die zin uniek voor de locatie/'stad'. Vraagprijs 650k.

Walter living zegt dat je met 90k overbieden 95% kans maakt. Maargoed, over het algemeen worden oudere huizen hier onderboden of gemiddeld 'slechts' 3-4%.
90k is wel fors overbieden. Zeker in die categorie qua vraagprijs. En dan een woning uit 1928?

  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17
Sir_Lion schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:57:
[...]

90k is wel fors overbieden. Zeker in die categorie qua vraagprijs. En dan een woning uit 1928?
Dat vond ik dus ook extreem! Vandaar de vraag of walterliving wel goede ervaringen heeft en klopt.

Walterliving gaf als argument dat het uniek is door het m2 perceel. Maar 90k heb ik nog nergens voorbij zien komen in deze bouwjaren en staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 31-05-2026 06:38 ]


  • Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:57
Draakje5 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 06:37:
[...]

Dat vond ik dus ook extreem! Vandaar de vraag of walterliving wel goede ervaringen heeft en klopt.

Walterliving gaf als argument dat het uniek is door het m2 perceel. Maar 90k heb ik nog nergens voorbij zien komen in deze bouwjaren en staat.
Heb je niet overwogen een aankoopmakelaar te nemen? 1500-2000 euro is een stuk minder dan 90k en zij kunnen je beter vertellen wat de markt op je locatie doet. 90k is momenteel wel extreem voor zo’n woning.

Ik heb met onze voorgaande 2 woningen Walter Living geraadpleegd en in beide gevallen schoten ze veel te ver door in overbieden dan wat het werkelijk was. N=1 maar het verbaasd me weinig dat ze dit adviseren.

[ Voor 15% gewijzigd door Dalive op 31-05-2026 07:23 ]


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Draakje5 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:53:
Hoe zijn de ervaringen met walterliving?

Wij gaan komende week kijken bij een woning. Bj 1928. Oud. 2500m2 perceel. In die zin uniek voor de locatie/'stad'. Vraagprijs 650k.

Walter living zegt dat je met 90k overbieden 95% kans maakt. Maargoed, over het algemeen worden oudere huizen hier onderboden of gemiddeld 'slechts' 3-4%.
Dan heb je toch je antwoord al?

Wat is de woz waarde en staat van onderhoud?

Overigens is het overbieden volgens mij momenteel een stuk minder dan 3-4 maanden geleden.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 31-05-2026 07:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:25
Draakje5 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 06:37:
[...]

Dat vond ik dus ook extreem! Vandaar de vraag of walterliving wel goede ervaringen heeft en klopt.

Walterliving gaf als argument dat het uniek is door het m2 perceel. Maar 90k heb ik nog nergens voorbij zien komen in deze bouwjaren en staat.
Maar de verwachting van hoeveel je zou 'moeten' overbieden is natuurlijk geen losstaand gegeven. Hangt sterk samen met de vraagprijs. Ze hadden deze woning ook voor 7 ton op de markt kunnen zetten en dan zou de inschatting waarschijnlijk zijn dat er 40k overboden zou moeten worden. Of voor 750k op de markt zetten en 10k onderboden. Zou je daar dan minder aan twijfelen?

Juist bij redelijk 'unieke' woningen is het trouwens lastig om een goede inschatting van de waarde te maken. Niet alleen omdat er vaak weinig goede vergelijkbare woningen verkocht zijn, maar ook omdat je dan meestal een kleinere doelgroep hebt en het meer wordt 'wat de gek er voor geeft'. Afhankelijk van of er op dat moment toevallig net een paar mensen naar dit soort woning zoekt of niet.

Daarnaast zijn er natuurlijk een hoop zaken die waardeverhogend of juist verminderend kunnen zijn. Hoeveel woonruimte heeft de woning? Is de woning goed onderhouden en goed geïsoleerd? Is de woning levensloopbestendig of eenvoudig levensloopbestendig te maken? Etc. Ik sluit me daarom aan bij Dalive, bij een zo speficiek pand is het vaak verstandig om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Die weten vaak heel wat beter in te schatten hoe zo'n woning het in de lokale markt doet.

  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17
Sport_Life schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:30:
[...]

Dan heb je toch je antwoord al?

Wat is de woz waarde en staat van onderhoud?

Overigens is het overbieden volgens mij momenteel een stuk minder dan 3-4 maanden geleden.
De woz is 630 (01jan2025, was 675 01-jan-2024).

Op het 1e zicht is de staat OK. Netjes onderhouden, maar flink verouderd. Dak is geïsoleerd maar er ligt een Mansarde dak op. Kozijnen moeten geschilderd worden buiten. Nieuwe keuken en badkamer er in (al is die leefbaar, hij is uit het jaar 1990). We hebben wel een budget om te verbouwen en evt uit te bouwen.

  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17
Rubbergrover1 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:37:
[...]

Etc. Ik sluit me daarom aan bij Dalive, bij een zo speficiek pand is het vaak verstandig om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Die weten vaak heel wat beter in te schatten hoe zo'n woning het in de lokale markt doet.
Dat realiseren we / lopen we nu ook tegen aan inderdaad. Kan nog eens een andere lokale makelaar inschakelen om te adviseren. Met vergelijkbare woningen is de vraagprijs aan de lage kant. Maar de makelaar gaf ook wel aan dat het 'echt oud' is.

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 31-05-2026 09:56 ]


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:25
Draakje5 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Dat realiseren we / lopen we nu ook tegen aan inderdaad. Kan nog eens een andere lokale makelaar inschakelen om te adviseren. Met vergelijkbare woningen is de vraagprijs aan de lage kant. Maar de makelaar gaf ook wel aan dat het 'echt oud' is.
Reden te meer om een expert ernaar te laten kijken wat er verder nog aan kosten bij komen. Kun je vervolgens kijken of je het dat waard vindt. Want ik denk dat dat nog belangrijker is dan wat het zou 'moeten' kosten.

  • Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:57
Aangezien er maar 1 woning is op Funda met deze specs, zou ik dit toch wel willen omschrijven als een “unieke” woning. Ja het is oud, maar van binnen ziet het er nog best prima uit en daarbij krijg je ook nog een goede lap grond. Daarnaast is er de afgelopen jaren nog genoeg aan gedaan, in positieve zin en zit je nog redelijk dichtbij de grotere steden. Met 270 saves zal het qua biedingen ook wel goed lopen. Ik ken de regio niet maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit “maar” 3-4% wordt overboden.

Maar goed, de enige die je echt verder kan helpen is een aankoopmakelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Dalive op 31-05-2026 11:02 ]


  • PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:46

PauseBreak

derp!

MuFFIN 007 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Tja, het is mij ook een raadsel! Ik snap echt niet waar die prijzen nog op gebaseerd zijn. Ons huidige huis van 2022 en met 130m2 is ongeveer 600k waard, dat vind ik al veel. En dan zou er hier nog even 30% bijkomen? Daar is toch niemand warm voor te krijgen :+
Die prijzen zijn gebaseerd op de schaarste van de grond. In de Randstad heb je nu eenmaal aanzienlijk minder grond over waarop gebouwd kan en mag worden. Ook is veel grondpositie niet meer van de gemeenten maar van speculanten. Daarnaast is de wetgeving (m.n. milieukaders en Besluit bouwwerken leefomgeving) complex, heb je eigenlijk altijd te maken met bezwaren, en een hoop gesteggel over parkeren/groen/water/verkeersveiligheid/beschikbaarheid aansluitingen drinkwater en elektra.

Even los van of je de mensen kunt vinden, want dat kan voorlopig nog wel, is bouwen onder de Omgevingswet bijzonder complex geworden. Plus er is nog steeds een tekort aan woningen, dus je hebt zeker ook projectontwikkelaars erbij zitten die daar ge- of misbruik van proberen te maken en projecten bewust hoger prijzen dan ze normaal gesproken zouden doen.

Nee, merp!


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:53:
Hoe zijn de ervaringen met walterliving?

Wij gaan komende week kijken bij een woning. Bj 1928. Oud. 2500m2 perceel. In die zin uniek voor de locatie/'stad'. Vraagprijs 650k.

Walter living zegt dat je met 90k overbieden 95% kans maakt. Maargoed, over het algemeen worden oudere huizen hier onderboden of gemiddeld 'slechts' 3-4%.
Locatie is essentieel. Daar betalen mensen voor. Een keuken en zo is te vervangen. Heb je een Funda link? Dan kunnen we meekijken.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:25
PauseBreak schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:01:
[...]


Die prijzen zijn gebaseerd op de schaarste van de grond.
Nou, in dit geval heeft het volgens mij ook sterk gebaseerd op de locatie. Voorschoten is volgens mij een behoorlijk duur en gewild dorp, wel een trapje 'hoger' dan de gemiddelde Vinex locatie. Tricky is wel dat een deel van de nieuwbouw op veen is en niet op zand. Maar dit blokje prijzige woningen bij de Vliet is dan weer op klei, wat toch een stuk beter is dan veen.

  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Rubbergrover1 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Nou, in dit geval heeft het volgens mij ook sterk gebaseerd op de locatie. Voorschoten is volgens mij een behoorlijk duur en gewild dorp, wel een trapje 'hoger' dan de gemiddelde Vinex locatie. Tricky is wel dat een deel van de nieuwbouw op veen is en niet op zand. Maar dit blokje prijzige woningen bij de Vliet is dan weer op klei, wat toch een stuk beter is dan veen.
Dat is ook wel zo; maar het verschil tussen nieuw en bestaande bouw voor vergelijkbaar m2 is hier groter dan bijv bij mij in het dorp (waddinxveen) of de bekende vinex locaties in den haag en rotterdam.

Nog zo'n mooie: Voor 1.225 miljoen woon je in the middle of nowhere in een hut die nog het meest wegheeft van een Landal huisje ('geschakelde kreekvilla nummer 4') en staat je auto heel authentiek onder de eerste beste boom :+

https://www.nieuwbouw-vlietvoorde.nl/kreek/nieuws/definitieve-beelden-kreek?utm_source=SalesforceMarketingCloud&utm_medium=email&utm_campaign=ID21.1%20-%20Project%20-%20Definitive%20AI%20-%20Initial&SF_Id=0032X00002Ollo2QAB&utm_fase=overwegen&utm_journey=Definitieve%20AI&utm_mailtype=Initial&SFMC_UniqueID=5878687-348-771-698163563

[ Voor 40% gewijzigd door MuFFIN 007 op 01-06-2026 20:22 ]


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17
Is dit (nog) steeds een normale werkwijze?

Er wordt gevraagd binnen 1 week na bezichtigen een bod uit te brengen op een woning uit 1928. Ja, we kunnen er prima een voorbehoud op bouwkundige keuring in opnemen van bijv >50k maar is de markt nog steeds zo?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 04-06-2026 07:39 ]


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:25
Draakje5 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:21:
Is dit (nog) steeds een normale werkwijze?

Er wordt gevraagd binnen 1 week na bezichtigen een bod uit te brengen op een woning uit 1928. Ja, we kunnen er prima een voorbehoud op bouwkundige keuring in opnemen van bijv >50k maar is de markt nog steeds zo?


***members only***
Ik denk dat je makelaar dat het beste kan inschatten.

Ik weet niet hoe graag je de woning wil, maar je kunt natuurlijk gewoon die tijd laten verlopen en kijken of de woning dan nog steeds te koop staat. In dat geval heb je een heel sterke onderhandelingspositie, omdat je weet dat er dan blijkbaar niemand een interessant bod heeft gedaan.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
Net geen 300x bewaard is echt niet weinig voor de periode dat ie online staat. M’n buren hebben een makkelijke verkoop gehad in mei met iets meer dan 1/3e ervan. Echt zeker weten had alleen gekund door zelf in de week van de bezichtigingen in een auto te gaan zitten in de buurt van de oprit om de werkelijke interesse te polsen, maar op basis van je berichten over deze woning heb ik het gevoel dat jij de woning ongewenst en/of prijzig acht, terwijl alles erop wijst dat dat echt wel meevalt en er eerder hoge interesse zal zijn.

Voor de rest inderdaad toch echt een lokale expert in de arm nemen en zelfs dan sluit je het nooit zeker uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 04-06-2026 10:31 ]


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17
Paprika schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:29:
Net geen 300x bewaard is echt niet weinig voor de periode dat ie online staat. M’n buren hebben een makkelijke verkoop gehad in mei met iets meer dan 1/3e ervan. Echt zeker weten had alleen gekund door zelf in de week van de bezichtigingen in een auto te gaan zitten in de buurt van de oprit om de werkelijke interesse te polsen, maar op basis van je berichten over deze woning heb ik het gevoel dat jij de woning ongewenst en/of prijzig acht, terwijl alles erop wijst dat dat echt wel meevalt en er eerder hoge interesse zal zijn.

Voor de rest inderdaad toch echt een lokale expert in de arm nemen en zelfs dan sluit je het nooit zeker uit.
Hier een woning 350x bewaard en was onderboden. Dus zegt blijktbaar ook niet alles.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
Draakje5 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Hier een woning 350x bewaard en was onderboden. Dus zegt blijktbaar ook niet alles.
Een te hoge vraagprijs sluit nog altijd geen interesse uit natuurlijk, maar daar is die makelaar dan ook voor? Als je denkt dat niemand naar tevredenheid van de verkopers gaat bieden zou ik het al gegeven advies van afwachten volgen.

  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:29
MuFFIN 007 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:23:
Nog zo'n mooie: Voor 1.225 miljoen woon je in the middle of nowhere in een hut die nog het meest wegheeft van een Landal huisje ('geschakelde kreekvilla nummer 4') en staat je auto heel authentiek onder de eerste beste boom :+
Fietsafstand van Leiden en Den Haag, open verbinding en eigen ligplaats zodat je met een sloep/kleine zeilboot zo de Kaag, Brassum of Westeinderplassen op kunt varen.

Ik zie het USP wel.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:25
hoevenpe schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Fietsafstand van Leiden en Den Haag, open verbinding en eigen ligplaats zodat je met een sloep/kleine zeilboot zo de Kaag, Brassum of Westeinderplassen op kunt varen.

Ik zie het USP wel.
Ik ook. (Al vind ik het wel jammer dat er geen brug richting Starrevaart lijkt te komen.)
Maar je weet hoe het vaak gaat op het forum: "het trekt mij niet DUS het is belachelijk dat ze XXX euro vragen voor een woning met eigenschappen YYY die mij niet interesseren".

  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:53:
[...]

Ik ook. (Al vind ik het wel jammer dat er geen brug richting Starrevaart lijkt te komen.)
Maar je weet hoe het vaak gaat op het forum: "het trekt mij niet DUS het is belachelijk dat ze XXX euro vragen voor een woning met eigenschappen YYY die mij niet interesseren".
Het trekt mij helemaal niet niet; ik vind de prijs alleen buitensporig voor de harde waarden die je ontvangt (qua m2, kamers, garage, grond, etc).

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:25
MuFFIN 007 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:07:
[...]

Het trekt mij helemaal niet niet; ik vind de prijs alleen buitensporig voor de harde waarden die je ontvangt (qua m2, kamers, garage, grond, etc).
Maar het punt is dus dat het niet alleen om die 'harde waarden' gaat. Als je alleen naar de 'harde waarden' kijkt, dan zou een woning in Schubbekutteveen even veel waard zijn als een woning in hartje Amsterdam. Juist de niet-harde waarden maken dat een woning meer of juist minder waard is. En die niet-harde waarden zijn zeer subjectief en afhankelijk van individuele wensen en voorkeuren. En vooral ook van de vraag hoeveel mensen die voorkeuren delen. (Collectieve individuele voorkeuren?)

Simpel voorbeeld, ik ken mensen die helemaal idolaat zijn over wonen naast een natuurgebied, ver weg van de 'bewoonde wereld'. Terwijl anderen daar nog niet dood gevonden willen worden en vooral zien dat als je vergeten bent om zout te kopen, je eerst een halfuur onderweg bent voor je bij de buurtsuper bent. Als de meeste mensen het eerste standpunt delen, schiet de prijs omhoog. Maar als in de markt vooral het tweede standpunt prevaleert, dan zal die woning niet veel opbrengen. Heeft dan allemaal weinig te maken met m2, kamers, garage, grond, etc.

  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:29
MuFFIN 007 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:07:
Het trekt mij helemaal niet niet; ik vind de prijs alleen buitensporig voor de harde waarden die je ontvangt (qua m2, kamers, garage, grond, etc).
Ik vind het zelf ook te duur, voor 1.7m verwacht ik meer dan 250m2 grond waarvan een deel waarschijnlijk oppervlaktewater is. Geen station of supermarkt in de buurt, de A4 relatief lastig te bereiken.

Dat gezegd hebbende, ik begrijp dat er een markt voor is: als je als verwoed zeiler niets met tuinieren hebt kan dit voor jou de perfecte plek zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:32
Wij merken echt dat de woningmarkt erg rustig is. Laatste weken erg weinig nieuwe woningen op de markt gekomen. Merken jullie dat ook?

  • Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:41
hotymoty schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:30:
Wij merken echt dat de woningmarkt erg rustig is. Laatste weken erg weinig nieuwe woningen op de markt gekomen. Merken jullie dat ook?
Het is allemaal (nog verder) aan het afkoelen lijkt het inderdaad. Ik heb mijn makelaar vorige maand gesproken omdat we ons aan het oriënteren zijn, maar hij vond het ook alles behalve wild momenteel. Met het filter wat ik heb ingesteld op Funda is het in mijn buurt wisselend; de ene dag krijg ik 5 popups van nieuwe woningen per dag en soms een week helemaal niks.

Wat ik trouwens ook opvallend vond was het gedrag van de verkoopmakelaar tijdens een bezichtiging. Die was opvallend kritisch over het huis wat hij verkocht. Natuurlijk, er wordt wellicht altijd wel 1 punt van verbetering opgenoemd, maar hier kwamen wel iets van 5 tot 10 punten voorbij variërend van "je moet er van houden" tot aan "ja hier moet je wel iets mee doen" of "ja het is een kleine kamer". Het werd allemaal weinig in het positieve getrokken. Wellicht omdat ik mijn makelaar als aankoopmakelaar mee had :P Het was ook wel echt een "ons kent ons" sfeertje tijdens de bezichtiging.

Huis niks geworden trouwens, teveel bijbetalen voor wat we er uiteindelijk op vooruit zouden gaan en dat voelde niet goed. Tactiek van deze verkoopmakelaar is laag inzetten, hoop biedingen en hopen op stevig overbieden. Ook dat viel voor hem wat tegen volgens mijn makelaar; uiteindelijk ongeveer 25 boven de vraagprijs waar toch wel tussen de 30 en 50 werd verwacht (tweekapper prijsrange rond de 9 ton).

We kijken rustig verder en zien wat er op ons pad komt :)

Join het GoT Pulse-Team!


  • Terraoct
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:46
hotymoty schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:30:
Wij merken echt dat de woningmarkt erg rustig is. Laatste weken erg weinig nieuwe woningen op de markt gekomen. Merken jullie dat ook?
Ik merk wel dat er minder huizen op Funda staan, en de bezichtigingen die we plannen zijn vaak 2-3 weken in de toekomst, waar dit eerst soms op dezelfde dag was.

Op de biedingen heeft het (bij ons) helaas geen impact. Waar we zoeken, worden woningen laag in de markt gezet (omgeving Utrecht), waardoor er altijd 100k - 150k wordt overboden.

Duurde even voordat we doorhadden dat we geen enkele kans maakten met onze oorspronkelijke zoekcriteria, maar dus 100.000 lager moesten zoeken.

  • El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:27
och, hoorde gisteren langs de lijn bij de sportclub nog genoeg verhalen van mensen die net een bod hadden gedaan maar het niet waren geworden want €90.000 overboden. Op huis van €700k+

Ik zie in het noorden juist meer grote objecten voorbij komen voor redelijke prijzen (ook vanuit noordelijk perspectief dus, niet randstad)

[ Voor 27% gewijzigd door El Capitan op 08-06-2026 12:03 ]


  • Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:51

Kju

De laatste tijd lijkt juist wat meer ten gunste van kopers te gaan. Makelaars en verkopers zijn nerveus, woningen staan wat langer te koop en er zijn minder bezichtigingen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. De laatste weken heb ik elke week wel 1 of 2 woningen aangekocht, soms zelfs 3. Mijn voorraadje kopers is zelfs (bijna) op :D

PSN: Kjujay


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn oude buren; te koop gezet voor 950k, geen biedingen. Paar weken later te koop gezet voor 939k, hoogste bod 986k :+ :+.
Ik denk dat nog niet iedereen door heeft dat er een ommezwaai gaande is.

Ik zie in mijn omgeving ook wel wat stagnatie, voor kopers dus gunstig :).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 08-06-2026 19:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:45

Shiro

Serenity

Kju schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:53:
De laatste tijd lijkt juist wat meer ten gunste van kopers te gaan. Makelaars en verkopers zijn nerveus, woningen staan wat langer te koop en er zijn minder bezichtigingen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. De laatste weken heb ik elke week wel 1 of 2 woningen aangekocht, soms zelfs 3. Mijn voorraadje kopers is zelfs (bijna) op :D
Uit nieuwsgierigheid, wat was het voorheen qua aantal woningen per week? En in welke regio zit je?

Zie je dit ook voor hogere segment dus 2 onder 1 kap vanaf ongeveer 1 miljoen? Ik zit al tijden op de markt op zoek naar een geschikte upgrade, maar heb of achter het net gevist of de woningen zijn het vaak net niet.

Juniper RWD


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17
Sport_Life schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:48:
Mijn oude buren; te koop gezet voor 950k, geen biedingen. Paar weken later te koop gezet voor 939k, hoogste bod 986k :+ :+.
Ik denk dat nog niet iedereen door heeft dat er een ommezwaai gaande is.

Ik zie in mijn omgeving ook wel wat stagnatie, voor kopers dus gunstig :).
Maar je ziet zelf toch ook dat een woning al eerder te koop heeft gestaan als koper zou ik zeggen? Even googlen en je komt er zo achter.

Enfin, als de kopers blij zijn alleen maar prima :-)

Het blijft lastig en soms een psychisch iets.


Wij waren vandaag bij de woning met 2500m2 wezen kijken. Totaal heeft de woning een bezichtiging of 45 ( o.a. verdeeld over 2 kijkmomenten).

  • Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:39
Kju schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:53:
De laatste tijd lijkt juist wat meer ten gunste van kopers te gaan. Makelaars en verkopers zijn nerveus, woningen staan wat langer te koop en er zijn minder bezichtigingen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. De laatste weken heb ik elke week wel 1 of 2 woningen aangekocht, soms zelfs 3. Mijn voorraadje kopers is zelfs (bijna) op :D
Nog veel uitponding of wordt dat inmiddels ook wat minder?

  • jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 13:18
<membersonly tag werkt niet>

[ Voor 93% gewijzigd door jmderonde op 09-06-2026 10:36 ]


  • Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:51

Kju

Sport_Life schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:48:
Mijn oude buren; te koop gezet voor 950k, geen biedingen. Paar weken later te koop gezet voor 939k, hoogste bod 986k :+ :+.
Ik denk dat nog niet iedereen door heeft dat er een ommezwaai gaande is.

Ik zie in mijn omgeving ook wel wat stagnatie, voor kopers dus gunstig :).
Blijft gek maar dat is wat er gebeurt. Wat ook regelmatig gebeurt is dat er geen biedingen komen als je geen deadline stelt.
Shiro schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:10:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, wat was het voorheen qua aantal woningen per week? En in welke regio zit je?

Zie je dit ook voor hogere segment dus 2 onder 1 kap vanaf ongeveer 1 miljoen? Ik zit al tijden op de markt op zoek naar een geschikte upgrade, maar heb of achter het net gevist of de woningen zijn het vaak net niet.
Ik ben daar geen goede referentie voor omdat ik soms voor langere periode niet veel makel door andere verplichtingen. Maar om je een beeld te geven: er zaten klanten bij die ik in een week heb kunnen helpen en klanten die al drie maanden op zoek waren. Bij de helft van de klanten was het in 1 keer raak, de rest bij de tweede of derde keer. Segment maakt niet zo veel uit. Beetje nuance is wel nodig: april tot halverwege juli is een piekperiode met meer aanbod en meer kopers en dat het dan ook logisch is dat je relatief meer zaken doet dan normaal.

Met name regio Haaglanden (incl. Zoetermeer, Pijnacker, Nootdorp) en af en toe in Delft en Westland.
Laapo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:36:
[...]


Nog veel uitponding of wordt dat inmiddels ook wat minder?
Er zat inderdaad wat uitponding bij. Dat zal wel tot een paar maanden na de zomervakantie doorgaan omdat de laatste huurovereenkomsten die opzegbaar waren in juni 2026 aflopen. Die woningen komen nog vrij, worden dan opgeknapt en gaan daarna de verkoop in.

PSN: Kjujay


  • Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:45

Shiro

Serenity

Kju schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:07:


Ik ben daar geen goede referentie voor omdat ik soms voor langere periode niet veel makel door andere verplichtingen. Maar om je een beeld te geven: er zaten klanten bij die ik in een week heb kunnen helpen en klanten die al drie maanden op zoek waren. Bij de helft van de klanten was het in 1 keer raak, de rest bij de tweede of derde keer. Segment maakt niet zo veel uit. Beetje nuance is wel nodig: april tot halverwege juli is een piekperiode met meer aanbod en meer kopers en dat het dan ook logisch is dat je relatief meer zaken doet dan normaal.

Met name regio Haaglanden (incl. Zoetermeer, Pijnacker, Nootdorp) en af en toe in Delft en Westland.
Jammer, ik was wel nieuwsgierig naar je inzichten. Ik zit toevallig in 1 van de incl. dorpen die je noemt. Waar ik hier en daar afkoeling leest, merk ik hier nog weinig van. Al helemaal als je in 1 van de meest populaire nieuwbouw wijk zoekt naar een 2 onder 1 kapper, zie er heel weinig van voorbij komen.

Juniper RWD


  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Laapo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:36:
[...]


Nog veel uitponding of wordt dat inmiddels ook wat minder?
Gouda en Rotterdam heel veel

  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
El Capitan schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:02:
och, hoorde gisteren langs de lijn bij de sportclub nog genoeg verhalen van mensen die net een bod hadden gedaan maar het niet waren geworden want €90.000 overboden. Op huis van €700k+

Ik zie in het noorden juist meer grote objecten voorbij komen voor redelijke prijzen (ook vanuit noordelijk perspectief dus, niet randstad)
Tja, maar 700 is ook gewoon niet zoveel in de huidige markt, en zeker niet in de Randstad. Dat is gewoon middensegment. Je merkt dat bijv 900 wel echt wat er boven zit; die huizen staan allemaal wat langer op Funda en zie ik ook af en toe wel dalen.

Wij hopen als doorverhuizer te kunnen profiteren van een super courant huis verkopen (modern a++++ huis van 4 jaar oud met alles erop, gewilde wijk) en wellicht wat exotischer / niche terugkopen. Leuke zoektocht wel.

[ Voor 13% gewijzigd door MuFFIN 007 op 11-06-2026 01:14 ]


  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Kju schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:53:
De laatste tijd lijkt juist wat meer ten gunste van kopers te gaan. Makelaars en verkopers zijn nerveus, woningen staan wat langer te koop en er zijn minder bezichtigingen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. De laatste weken heb ik elke week wel 1 of 2 woningen aangekocht, soms zelfs 3. Mijn voorraadje kopers is zelfs (bijna) op :D
Mooi zo, ik merk het ook wel. Ergens gegevens achterlaten resulteert altijd wel in een belletje, heb niet het idee dat ik er erg achteraan hoef te zitten. Als het niet uitkomt qua bezichtiging jammer dan, dan staat het maar wat langer. Bevalt me stuk meer dan toen we 5 jaar geleden shopten als starter, wat verschrikkelijk was.

  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Shiro schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Jammer, ik was wel nieuwsgierig naar je inzichten. Ik zit toevallig in 1 van de incl. dorpen die je noemt. Waar ik hier en daar afkoeling leest, merk ik hier nog weinig van. Al helemaal als je in 1 van de meest populaire nieuwbouw wijk zoekt naar een 2 onder 1 kapper, zie er heel weinig van voorbij komen.
Ik zoek ook op die wijken (Leidscheveen, Wateringse Veld) en zie toch geregeld nieuw aanbod. Ook goedkoper dan regio Leiden bijvoorbeeld. Ik vind ze alleen soms net niet mooi genoeg / danwel recent niks aan gedaan (sommige delen van die wijken zijn nu 30 jaar oud en dan is het gewoon scharrig als er nog de originele keuken, badkamer, en vloer inligt)

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Overwegingen: jaren '30 huis zou ik in principe altijd voorbehoud btk willen doen, maar weet ook: zeer gewild, veel concurrentie. Kun je het schudden tenzij je bod veel hoger is, vrees ik. Belangrijk: positief funderingsrapport. Dat scheelt! Verder zelf nul-komma-nul verstand van bouwtechnische zaken. Met btk, welk bedrag koppelen hieraan?

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Chaki schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:36:
. Met btk, welk bedrag koppelen hieraan?
Het bedrag waarvan jij zou zeggen: dan zie ik van de koop af. Dat is namelijk het doel.

Denk aan 30k of 50k bijvoorbeeld?

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 16:01 ]


  • naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hoe lager je gaat zitten, hoe groter de kans is dat het als risicovol gezien wordt door kopers. Met zo'n bouwkundige keuring zit je vrij eenvoudig aan 5k of 10k noodzakelijke kosten, dus als je dat bedrag opneemt is dat eigenlijk een vrijbrief om er na die keuring nog vanaf te zien. Kies je voor een hoger bedrag als 100k of 200k dan heb je het al snel oer een dak dat vervangen moet worden oid, of de fundering (maar dat zit dan vaak weer niet in een standaard bouwtechnische keuring :P ).

Maar bovengrens is in ieder geval: Het bedrag dat jullie in de problemen zou brengen.

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 23-06-2026 16:26 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht


  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:21:
Hoe lager je gaat zitten, hoe groter de kans is dat het als risicovol gezien wordt door kopers. Met zo'n bouwkundige keuring zit je vrij eenvoudig aan 5k of 10k noodzakelijke kosten, dus als je dat bedrag opneemt is dat eigenlijk een vrijbrief om er na die keuring nog vanaf te zien. Kies je voor een hoger bedrag als 100k of 200k dan heb je het al snel oer een dak dat vervangen moet worden oid, of de fundering (maar dat zit dan vaak weer niet in een standaard bouwtechnische keuring :P ).

Maar bovengrens is in ieder geval: Het bedrag dat jullie in de problemen zou brengen.
Er is een funderingsrapport van een erkend bedrijf. Dus dat risico is er niet

  • Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:51

Kju

Niet moeilijk doen met bedragen. Beding dat je de bouwkundige keuring uiterlijk binnen de drie dagen bedenktijd uit laat voeren. Zorg ervoor dat je erbij bent tijdens de keuring.

PSN: Kjujay


  • Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:19
Kju schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
[...] Beding dat je de bouwkundige keuring uiterlijk binnen de drie dagen bedenktijd uit laat voeren. [...]
Da's eigenlijk een keuring zonder ontbindende voorwaarden (want je kan in je bedenktijd altijd afzien van de koop). Bij mij kom je dan onderop de stapel van biedingen. Want al het risico van de keuring ligt dan bij mij, terwijl jij ergens wel een grensbedrag moet hebben waaronder je niet mag ontbinden. Klein onderhoud kan geen reden zijn voor ontbinden na de keuring, maar door in de bedenktijd de keuring uit te laten voeren kan je dat eigenlijk wel.
Pagina: 1 ... 373 374 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7