Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 368 369 Laatste
Acties:

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:38
Enforcer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:45:
[...]

Nahja ik vindt het vrij logisch allemaal hoor. Aangezien er meerdere partijen bij betrokken zijn kun je wel je eigen plan/principe willen trekken maar je moet ook goed de andere (praktische) kant van het verhaal horen en daar empathie voor kunnen tonen. Tijd is nu eenmaal geld tegenwoordig, ook een makelaar zal aansluitende afspraken hebben die dag. Datzelfde geldt voor de verkoper, toen ik mijn huis kocht en verkocht wilde ik ook zo snel mogelijk er vanaf zijn die dag. Ik heb wel betere dingen te doen dan 30minuten naar een notaris te rijden.

Dan het argument "van horen zeggen dat de notaris goed is", is ook maar een uitspraak van derden begrijp ik. Een notaris doet gewoon zijn werk, daar zijn allemaal aktes en wettelijke verplichtingen aan verbonden die iedere andere willekeurige notaris ook zal uitvoeren.

Dat iets "voor jou" niet ver is hoeft natuurlijk voor de ander niet zo te zijn.
Een huis passeren is standaard werk voor notarissen, daar ga je echt geen verschil in vinden tussen de ene of de andere notaris. Zodra het op testamenten of samenleefcontracten gaat kan je wel verschil gaan merken, maar voor een huis…? Kom die kopers tegemoet en maak er iets leuks van.

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:58
Enforcer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:45:
[...]

Nahja ik vindt het vrij logisch allemaal hoor. Aangezien er meerdere partijen bij betrokken zijn kun je wel je eigen plan/principe willen trekken maar je moet ook goed de andere (praktische) kant van het verhaal horen en daar empathie voor kunnen tonen. Tijd is nu eenmaal geld tegenwoordig, ook een makelaar zal aansluitende afspraken hebben die dag. Datzelfde geldt voor de verkoper, toen ik mijn huis kocht en verkocht wilde ik ook zo snel mogelijk er vanaf zijn die dag. Ik heb wel betere dingen te doen dan 30minuten naar een notaris te rijden.

Dan het argument "van horen zeggen dat de notaris goed is", is ook maar een uitspraak van derden begrijp ik. Een notaris doet gewoon zijn werk, daar zijn allemaal aktes en wettelijke verplichtingen aan verbonden die iedere andere willekeurige notaris ook zal uitvoeren.

Dat iets "voor jou" niet ver is hoeft natuurlijk voor de ander niet zo te zijn.
Ik heb er een vrije dag voor opgeofferd met moeite. Ik bood 3 andere dagen aan voor de verkoper of zij dan konden maar dat was geen optie. Alleen deze specifieke dag was mogelijk.

Iets met water bij de wijn..

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:38
Luco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:04:
[...]

Een huis passeren is standaard werk voor notarissen, daar ga je echt geen verschil in vinden tussen de ene of de andere notaris. Zodra het op testamenten of samenleefcontracten gaat kan je wel verschil gaan merken, maar voor een huis…? Kom die kopers tegemoet en maak er iets leuks van.
Hoe ik 'm lees is dat de verkopers die notaris willen dmv een volmacht, en koper kan die volmacht kosten bekostigen.

Dus het hele 'maak er iets leuks van' gaat niet opgezien de verkopers er niet bij zullen zijn.
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:27:
[...]

Dat is ook zo, maar het gaat een beetje om het principe.

Daarbij ‘dreigt’ de makelaar ook een beetje dat ze normaal gesproken er een feestelijk momentje van maken met koper en verkoper op kantoor maar als wij de notaris verderop kiezen ze dat niet gaan doen omdat het anders teveel tijd kost.

Normaal gesproken gaat de makelaar ook mee naar de notaris maar ook dat doet ze dan niet..
Maar dit spreekt dat dan weer tegen.
Mooi verhaal wel. We willen er een feestje van maken, maar wel als het op onze termen gaat.
Van mij zouden ze ook lekker in de stront kunnen zakken met hun feestje met het opleggen van dergelijke constructies.
Ik heb altijd meegekregen 'hij die betaald, bepaald'. Mochten ze persé die ene notaris willen voor wat voor reden, mogen ze dat zelf gaan betalen.

PSN: Flix20-NL

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:00
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:27:
[...]

Dat is ook zo, maar het gaat een beetje om het principe.

Daarbij ‘dreigt’ de makelaar ook een beetje dat ze normaal gesproken er een feestelijk momentje van maken met koper en verkoper op kantoor maar als wij de notaris verderop kiezen ze dat niet gaan doen omdat het anders teveel tijd kost.

Normaal gesproken gaat de makelaar ook mee naar de notaris maar ook dat doet ze dan niet..
Sorry, afgelopen tijd 3 overdrachten meegemaakt (2 van mezelf, 1 van schoonouders).
Daar is geen verkoopmakelaar bij geweest...
De verkoopmakelaar is helemaal geen partij bij de overdracht, dus zou niet weten waarom je die er bij moet hebben.
De verkopende partij zit er een 20 minuten ongeveer om de rekening te bespreken en de sleutel af te geven, die is daarna weg.
De kopende partij blijft dan nog zitten i.v.m. hypotheekakte, dat duurt dan ook nog ongeveer 20 minuten.

Het is jouw overdracht, het zijn jouw kosten.
Laat het dan ook gewoon jouw keuze zijn.

Of de verkopende partij moet zelf een deel van de kosten willen betalen, dan hebben ze iets te zeggen.
Anders niet.

Onze overdracht was ook bij notaris van keuze, was ook 17km verderop.
We hebben i.o.m. de verkopende partij de eindinspectie nog een half uur kunnen vervroegen omdat we anders in de knel kwamen met de tijd...

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:44
Idd wat een zeikerds. We hadden onze notaris veel verder ...

En de mensen waar ik mijn huis aan verkocht zat op 40 km verder...echt dat maakte mij echt totaal niet uit. ...

Oh je zegt net dat ie op 14 km zit als ze het pondje over gaan....nou dan val je dus binnen die 15 km. Er staat immers niet dat je verplicht bent om weg x te nemen.....

Zo zou ik het ook communiceren. Route planner erbij en klaar is kees. Wat een gezeik zeg. (En flauw om kopers met extra kosten te willen opzadelen)

[ Voor 48% gewijzigd door Orkaan op 25-11-2025 09:42 ]

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:44
DeVliegendeNLer schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:14:
Zoals eerder gemeld, is ons bod op een huis geaccepteerd. We hebben inmiddels meerdere notarissen benaderd voor een offerte. Ik kwam er echter achter dat mijn vrouw, die niet-Nederlands is, verplicht is om een tolk in te huren als ze onvoldoende Nederlands spreekt. Ze spreekt wel een aardig woordje Nederlands, maar ik weet niet of een notaris diezelfde mening deelt (voor een akte).

Ik heb de prijzen voor de notarissen zelf al opgevraagd, maar niet specifiek de kosten voor een tolk. Is het verstandig om deze prijzen ook te vragen om te bepalen welke notaris in totaal het goedkoopst is?

Of is het beter om de notaris niet meteen te vertellen dat ze niet volledig Nederlands spreekt en te hopen dat ze haar taalkennis voldoende acht om een tolk overbodig te maken?
Je bent niet verplicht om de notaris de tolk te laten kiezen overigens. Je mag ook zelf een beëdigd vertaler inschakelen en deze meenemen naar het onderteken moment.

Ik zou voor jezelf afvragen of je vrouw zelfstandig de koopakte zou kunnen lezen en begrijpen. Als het antwoord daarop ''ja'' is, dan is een tolk misschien niet nodig. Als je twijfelt, dan zou ik het zeker wel doen want een goede notaris gaat bij twijfel het tekenen absoluut niet toestaan. Ik heb zelf ook gebruik gemaakt van een tolk, kostte volgens mij 250 Euro inclusief reiskosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Youri93 op 25-11-2025 10:17 ]

• DeVliegendeNLer
Orkaan schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:40:
Idd wat een zeikerds. We hadden onze notaris veel verder ...

En de mensen waar ik mijn huis aan verkocht zat op 40 km verder...echt dat maakte mij echt totaal niet uit. ...

Oh je zegt net dat ie op 14 km zit als ze het pondje over gaan....nou dan val je dus binnen die 15 km. Er staat immers niet dat je verplicht bent om weg x te nemen.....

Zo zou ik het ook communiceren. Route planner erbij en klaar is kees. Wat een gezeik zeg. (En flauw om kopers met extra kosten te willen opzadelen)
Dat dus. Ik heb nog even gebeld met de makelaar en zij zeggen dat zij deze clausule er zelf inzetten. Ergens denk ik dat de makelaar de zinnen heeft gezet op niet te ver hoeven reizen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:10

de Peer

under peer review

Rensjuh schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:04:
[...]

Sorry, afgelopen tijd 3 overdrachten meegemaakt (2 van mezelf, 1 van schoonouders).
Daar is geen verkoopmakelaar bij geweest...
De verkoopmakelaar is helemaal geen partij bij de overdracht
Vanochtend overdracht gehad van mijn nieuwe woning, mét verkoopmakelaar bij de notaris. Dus het komt blijkbaar wel degelijk voor.

• Flix20
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:22:
[...]

Dat dus. Ik heb nog even gebeld met de makelaar en zij zeggen dat zij deze clausule er zelf inzetten. Ergens denk ik dat de makelaar de zinnen heeft gezet op niet te ver hoeven reizen.
Je zou haast denken dat er wellicht een stukje commercieel belang bij is vanuit de makelaar? Commissie van notaris naar makelaar voor iedere nieuwe klant die zij aandragen?
Dan zou ik er al helemaal niet mee instemmen, tenzij de makelaar de kosten voor zijn/haar rekening neemt. (doen ze niet)

• DeVliegendeNLer
Flix20 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:41:
[...]

Je zou haast denken dat er wellicht een stukje commercieel belang bij is vanuit de makelaar? Commissie van notaris naar makelaar voor iedere nieuwe klant die zij aandragen?
Dan zou ik er al helemaal niet mee instemmen, tenzij de makelaar de kosten voor zijn/haar rekening neemt. (doen ze niet)
Ja, zijn ook 3 notariskantoren binnen de 15 km, waarvan er 2 zijn waarover ze zeggen dat ze 'goed' zijn en de andere wat minder. Laten die 2 nou om de hoek zijn van die makelaarskantoor.

Ik ga lekker die 'mindere' ook contacteren. Tenzij jullie hier melden dat notarissen daadwerkelijk verschillen van niveau als het gaat om leveren van kwaliteit bij een leverings- en hypotheekakte.

• jacky00
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-12 14:35
Ik heb een bod gedaan op een huis en het is geaccepteerd door de verkoper.

Maand ervoor had ik al aan mijn neef gevraagd om 15k over te maken voor toekomstige woning.

Ons hypotheekadviseur zei dat dan wordt gezien als lening en dat dan eraf gaat van hypotheekaanvraag.

Een schenking (max 2690) is beter geweest.

Kan ik dan bijv. aan 6 anderen mensen vragen voor een schenking ?.
Of wordt dat gezien als criminele dingen gezien (witwassen etc.)

Kan nergens vinden van hoeveel mensen je schenkingen mag ontvangen

• de Peer

de Peer

under peer review

jacky00 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:30:
Ik heb een bod gedaan op een huis en het is geaccepteerd door de verkoper.

Maand ervoor had ik al aan mijn neef gevraagd om 15k over te maken voor toekomstige woning.

Ons hypotheekadviseur zei dat dan wordt gezien als lening en dat dan eraf gaat van hypotheekaanvraag.

Een schenking (max 2690) is beter geweest.

Kan ik dan bijv. aan 6 anderen mensen vragen voor een schenking ?.
Of wordt dat gezien als criminele dingen gezien (witwassen etc.)

Kan nergens vinden van hoeveel mensen je schenkingen mag ontvangen
Je mag zo veel schenking ontvangen als je wilt, maar er moet wel belasting betaald worden boven de belastingvrije grens. En ja die grens is per schenker.

Heeft je neef nu een schenking gedaan of niet? Je moet kiezen.

Bij de notaris moet je aangeven waar het geld vandaan komt (witwas regelgeving). Dan moet je dus een lijst maken van al die schenkingen. Dan gaan er wel wenkbrauwen fronzen ja als er 6 schenkingen zijn.

Weet je zeker dat 6 mensen jou een schenking gaan doen. Ze hoeven dit geld niet terug?

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 27-11-2025 22:40 ]

• jacky00
de Peer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:34:
[...]

Je mag zo veel schenking ontvangen als je wilt, maar er moet wel belasting betaald worden boven de belastingvrije grens. En ja die grens is per schenker.

Heeft je neef nu een schenking gedaan of niet? Je moet kiezen.

Bij de notaris moet je aangeven waar het geld vandaan komt (witwas regelgeving). Dan moet je dus een lijst maken van al die schenkingen. Dan gaan er wel wenkbrauwen fronzen ja als er 6 schenkingen zijn.

Weet je zeker dat 6 mensen jou een schenking gaan doen. Ze hoeven dit geld niet terug?
De schenkingen worden max 2.5k (onder het grens)

Waarom wordt er raar aangekeken als er 6 schenkingen zijn terwijl je toch zoveel mag ontvangen?

Ik heb ze al gevonden, maar ik kan ze toch later weer terugboeken naar ze met als omschrijving schenking?
Desnoods contant ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

jacky00 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:46:
[...]

Waarom wordt er raar aangekeken als er 6 schenkingen zijn terwijl je toch zoveel mag ontvangen?

Ik heb ze al gevonden, maar ik kan ze toch later weer terugboeken naar ze met als omschrijving schenking?
Desnoods contant ;)
Je neemt het allemaal niet erg serieus. Of het wel of niet contant is doet er niet toe.

In principe mag je schenken en terug schenken. Maar dit kan ook als een constructie gezien worden om belasting en/of leenregels te ontduiken. Fictieve schenking want eigenlijk een lening. Dit beeld wordt versterkt doordat het 6 schenkingen en terug schenkingen zijn.

Daar Staat tegenover dat het om slechts 15k gaat, dat zal het weer wat afzwakken.

Neem het wel serieus. Je wilt straks niet als fraudeur te boek staan.

Het zijn dus 6 leningen bij verschillende personen, terwijl jij dit als schenkingen aanmerkt. Ook de bank zou hier kunnen denken dat jij eigenlijk de lening niet kan dragen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 27-11-2025 23:19 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:43
[...]

Desnoods contant ;)
Als je het geld wilt gebruiken voor aanschaf woning, hoe wil je het dan terugbetalen? En als je het kunt terugbetalen, waarom dan zo’n ingewikkelde constructie voor een relatief laag bedrag?

• de Peer

de Peer

under peer review

Toke_gt schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:06:
[...]

Als je het geld wilt gebruiken voor aanschaf woning, hoe wil je het dan terugbetalen? En als je het kunt terugbetalen, waarom dan zo’n ingewikkelde constructie voor een relatief laag bedrag?
Omdat hij anders de woning niet kan kopen vermoed ik

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-12 23:06
Het wil hier nog niet echt lukken met het vinden van een huis. Ik zit weer met smart te wachten op de logboeken van de laatste 2 huizen waar ik op geboden had. Huis #3 wilden we eigenlijk niet hebben, maar toch geboden om inzicht te kunnen krijgen in het winnende bod. Verder wens ik de nieuwe eigenaar van huis #4 veel succes met zijn/haar nieuwe woning die dik onder water staat. Huizen #7 en #8 waren woningen met achterstallig onderhoud. Huis #7 had ongeveer €20k aan achterstallig onderhoud en huis #8 €40k.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9bVTsp7IZfNu_evLXskih-Ex5I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ONHGq8XVrmw9ZxOG9eRicXW5.png?f=user_large

• jacky00
Toke_gt schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:06:
[...]

We hebben al 40k eigen vermogen, maar missen nog 15k. Die ik dus wel als contant heb, maar dat natuurlijk niet alles kan storten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jacky00 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:52:
[...]

We hebben al 40k eigen vermogen, maar missen nog 15k. Die ik dus wel als contant heb, maar dat natuurlijk niet alles kan storten.
:+
Als het legaal geld was had dat wel gekund.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Nu snap ik waarom je je afvraagt of het niet als witwassen gezien kan worden... Want het gaat dus gewoon om witwassen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

De notaris zal je vragen waar het geld vandaan komt. En als daar geen fatsoenlijke verklaring voor kan komen, wordt er niet gepasseerd. Maar mag je wel 10% boete van de koopprijs ophoesten omdat je bedenktermijn al lang verstreken is tegen die tijd.

• de Peer

de Peer

under peer review

_Arthur schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:05:
[...]

De notaris zal je vragen waar het geld vandaan komt. En als daar geen fatsoenlijke verklaring voor kan komen, wordt er niet gepasseerd. Maar mag je wel 10% boete van de koopprijs ophoesten omdat je bedenktermijn al lang verstreken is tegen die tijd.
In de praktijk zal het meevallen omdat het om een relatief klein bedrag gaat, maar dit soort constructies moet je echt niet uithalen met grotere bedragen. Gevolgen kunnen erg vervelend zijn zoals je terecht aangeeft.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:46
Woask schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:46:
Het wil hier nog niet echt lukken met het vinden van een huis. Ik zit weer met smart te wachten op de logboeken van de laatste 2 huizen waar ik op geboden had. Huis #3 wilden we eigenlijk niet hebben, maar toch geboden om inzicht te kunnen krijgen in het winnende bod. Verder wens ik de nieuwe eigenaar van huis #4 veel succes met zijn/haar nieuwe woning die dik onder water staat. Huizen #7 en #8 waren woningen met achterstallig onderhoud. Huis #7 had ongeveer €20k aan achterstallig onderhoud en huis #8 €40k.

[Afbeelding]
Huis #2 is wel zuur zeg :(. Het is echt het spel koehandel momenteel....(en de afgelopen jaren)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:05
[...]

Je hebt jezelf mooi in de hoek geverfd.

Mocht je een duurdere auto hebben, verkoop die dan aan je neef.

Hoe meer gekke dingen je verzint als grote transacties zonder goed verhaal, meerdere kleine transacties, last minute cash stortingen uit onbekende bron, ..., daarmee maak je het de notaris, de bank en jezelf alleen maar lastig.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 28-11-2025 08:59 ]

• Toke_gt
[...]

Waarom niet? Dat is alleen een probleem als je niet kunt verklaren waar het vandaan komt.
Heb je de 15k eigen geld nodig om de hypotheek aan te vullen of om de kosten koper te betalen? Kijk even goed voor welk deel je moet aantonen dat je eigen geld hebt en of de lening van 15K dan een probleem is. Als het kosten zijn na de notaris kun je daar prima extra voor lenen.
Als het op die 15K stukloopt zit je in mijn beleving erg aan je tax en dat zou betekenen dat je boven je grens koopt. Niet slim om allerlei redenen.

• jacky00
Rukapul schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:58:
[...]

Je hebt jezelf mooi in de hoek geverfd.

Mocht je een duurdere auto hebben, verkoop die dan aan je neef.

Hoe meer gekke dingen je verzint als grote transacties zonder goed verhaal, meerdere kleine transacties, last minute cash stortingen uit onbekende bron, ..., daarmee maak je het de notaris, de bank en jezelf alleen maar lastig.
De hypotheekadviseur zei laatst wel dat hij iemand had die 10x een schenking kreeg voor een nieuwe woning, maar ik dacht vraag het ff hier of men ervaringen mee had.

Mijn salaris gaat in januari wel hoog dus dan probeer ik met werkgeversverklaring of het salaris van januari kan worden gebruikt voor hypotheekaanvraag. Dat is ook een optie

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:17
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door H3nk1960 op 28-11-2025 12:30 ]

Bosch 2000AWF

• Toke_gt
H3nk1960 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:19:
Members only:
Bank wil ook weten hoe je de resterende 15K gaat financieren en als je zegt ik heb 60K eigen geld, willen ze daar herkomst van weten voor ze je het resterende bedrag lenen. Bank leeft van zekerheden en ze willen zeker weten dat je de hypotheeklasten kunt dragen.

[ Voor 0% gewijzigd door We Are Borg op 29-11-2025 20:26 . Reden: Member only tags toegevoegd ]

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:17
Precies, en dit was dus een schenking.

Bosch 2000AWF

• de Peer

de Peer

under peer review

H3nk1960 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:31:
Precies, en dit was dus een schenking.
Als het een schenking was, waarom heb je hem dan terug geboekt met omschrijving 'lening voor de belastingdienst'?

• Luiaard
  • Laatst online: 15-12 22:04
Ik kom nog even terug op mijn eerdere Luiaard in "Ervaring met huis kopen - Deel 8" Er is het e.e.a. heen en weer gegaan. Latere oplevering vonden wij toch een minder goed idee. Zij kwamen met een ‘minimum’ maar daar ben ik toch nog 15K onder gegaan. Vandaag eind van de middag teruggebeld dat we het hebben. Totaal 65K onder de vraagprijs geëindigd en het bied/onderhandelingsproces bijna twee weken totaal met alle denktijd van beide zijden. Wel heel blij mee want we gaan superveel ruimte krijgen en het is een niet alledaags huis, dat zocht ik ook.

De reden dat ze het ondanks onder een 'minimum' accepteerden was toch dat we geen voorbehoud op financiering hadden volgens de verkopend makelaar, hij had het zelf niet helemaal verwacht. Ik had sowieso niet het idee dat er op dit moment nog geen andere serieuze biedingen waren dus ik kon wat steviger onderhandelen. Echt op vrijwel de woningstats inschatting uitgekomen.

[ Voor 29% gewijzigd door Luiaard op 30-11-2025 17:24 ]

Import van EVs

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-12 21:27

DM_

Gefeliciteerd! Dat is wel een mooi bedrag eraf. Nu lekker de tijd om alles te kiezen en voor te bereiden.

Tijd gaat wel snel trouwens, ondanks dat we allebei architect zijn, en daardoor toch redelijk eenvoudig alles kunnen bepalen, zijn we al maanden bezig en nog maar halvewege om alles te kiezen.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:17
[...]

Waarom niet tijdje geleden 12k papier geld gewoon bij een. Pin automaat gestort... Geen probleem.(Vanuit verkoop auto.)

Er zijn nog veel meer manieren om het wel met een kromme manier legaal te doen. Heb dat zelf ook gedaan. Ga het alleen niet vertellen krijg ik een ban. Denk meer na! En houd je aan de wet. Zeg altijd.. je kunt de wet buigen, maar niet breken.

Daarnaast, ben je op de hoogte van dit?
https://wetten.overheid.nl/BWBR0024282/2025-07-01

Ga je mee te maken krijgen bij de notaris.

Ben wel benieuwd waarom je die 15k niet kunt storten? Hoor het graag.

[ Voor 24% gewijzigd door Immutable op 30-11-2025 01:13 ]

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:21
[...]

Desnoods contant ;)
Daar hebben ze een term voor in de financiële wereld en dat heet ‘smurfen’. Als in korte tijd geld, net onder een bepaalde waarde, wordt gestort van verschillende bankrekeningen dan bestaat de kans dat er een signaaltje komt. Met een beetje pech blokkeren ze dan je bankrekening totdat je uitleg hebt gegeven

• DeVliegendeNLer
DeVliegendeNLer schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:01:
[...]

Ja, zijn ook 3 notariskantoren binnen de 15 km, waarvan er 2 zijn waarover ze zeggen dat ze 'goed' zijn en de andere wat minder. Laten die 2 nou om de hoek zijn van die makelaarskantoor.

Ik ga lekker die 'mindere' ook contacteren. Tenzij jullie hier melden dat notarissen daadwerkelijk verschillen van niveau als het gaat om leveren van kwaliteit bij een leverings- en hypotheekakte.
Bedenktermijn is verlopen dus het huis is nu verkocht onder voorbehoud. _/-\o_

Tot nu toe is het contact met de verkopers alleen via de verkoopmakelaar gegaan. Echter, door de koopovereenkomst weet ik hun 06. Is het 'raar' om ze een appje te sturen, dan wel te bellen en te vragen of het een probleem is om naar de door ons gekozen notaris mee te gaan? We hebben toch de notaris gekozen met 15+ km.

• Flix20
DeVliegendeNLer schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:17:
[...]

Bedenktermijn is verlopen dus het huis is nu verkocht onder voorbehoud. _/-\o_

Tot nu toe is het contact met de verkopers alleen via de verkoopmakelaar gegaan. Echter, door de koopovereenkomst weet ik hun 06. Is het 'raar' om ze een appje te sturen, dan wel te bellen en te vragen of het een probleem is om naar de door ons gekozen notaris mee te gaan? We hebben toch de notaris gekozen met 15+ km.
Je hebt hun 06 niet verkregen met als doeleinde contact te zoeken met ze, dus niet doen.
Er is mogelijk een reden waarom je het 06 nummer niet v/d makelaar hebt gekregen.
Ik zou dat zelf ook absoluut niet waarderen.

• DeVliegendeNLer
Flix20 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:24:
[...]

Je hebt hun 06 niet verkregen met als doeleinde contact te zoeken met ze, dus niet doen.
Er is mogelijk een reden waarom je het 06 nummer niet v/d makelaar hebt gekregen.
Ik zou dat zelf ook absoluut niet waarderen.
Nee, zo'n gevoel had ik ook. Daarom mijn navraag hier.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:52
Immutable schreef op zondag 30 november 2025 @ 01:07:
[...]

Waarom niet tijdje geleden 12k papier geld gewoon bij een. Pin automaat gestort... Geen probleem.(Vanuit verkoop auto.)

-knip-

Ben wel benieuwd waarom je die 15k niet kunt storten? Hoor het graag.
Maar er is heus wel een signaaltje naar de BD gegaan. En als die niet weten waar die 12k vandaan komt, of het niet vertrouwen, gaan ze dat nog wel navragen. En uit verkoop auto is dat geen enkel probleem. Maar als jij zomaar 15k bijstort, en je hebt daar geen verklaring voor, dan wordt het op z'n minst een aangepaste opgave voor de IB (en ik denk ook dat dat de reden is dat het niet kan worden bijgestort).

• jacky00
tjubbie schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:26:
[...]

Daar hebben ze een term voor in de financiële wereld en dat heet ‘smurfen’. Als in korte tijd geld, net onder een bepaalde waarde, wordt gestort van verschillende bankrekeningen dan bestaat de kans dat er een signaaltje komt. Met een beetje pech blokkeren ze dan je bankrekening totdat je uitleg hebt gegeven
Ja maar wat als ik daarmee gewoon echt een woning mee koop.
Of als ik kan bewijzen dat degene die hebben overgemaakt gewoon uit eigen vermogen is ? (Uit salaris)

Dat is gewoon een geldige reden ?

• Toke_gt
jacky00 schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:00:
[...]

Ja maar wat als ik daarmee gewoon echt een woning mee koop.
Of als ik kan bewijzen dat degene die hebben overgemaakt gewoon uit eigen vermogen is ? (Uit salaris)

Dat is gewoon een geldige reden ?
Dat klopt, maar het roept mogelijk verdenkingen op en dat willen ze mogelijk graag uitzoeken. En dat kan betekenen dat het even wordt bevroren of dat je er een hoop heisa over krijgt. Dat wil je niet als de koop van een huis ervan afhangt.
Beter laat je de adviseur even doorrekenen welke beperkingen een lening van 15K oplevert en hoe je het binnen de regels oplost.
En let wel: uitkomst kan zijn dat dit huis net te duur voor je is. Of dat je relatief veel betaalt voor het bedrag dat je leent.

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:46
We hebben vrijdag een bod gedaan en er waren 3 biedingen, de prijs van de woning vonden we te hoog naar onze mening maar we hadden toch 10k overboden. Maar er was 1 bod dat meer dan 10k hoger was.

Meer vonden we het huis niet waard om te bieden, zeker omdat we van plan waren nog voor 150k te laten verbouwen. We stonden achter dit bod en hebben er vrede mee. Je moet je vooral niet gek laten maken.

[ Voor 3% gewijzigd door inTIMidate op 01-12-2025 15:32 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DeVliegendeNLer schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:29:
[...]

Nee, zo'n gevoel had ik ook. Daarom mijn navraag hier.
Ik zou het hele notarisdossier laten rusten en de extra kosten op de koop toe nemen. Je kunt je wel heel principieel opstellen, maar daar ga je hoegenaamd niets mee opschieten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• jacky00
Toke_gt schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:21:
[...]

Dat klopt, maar het roept mogelijk verdenkingen op en dat willen ze mogelijk graag uitzoeken. En dat kan betekenen dat het even wordt bevroren of dat je er een hoop heisa over krijgt. Dat wil je niet als de koop van een huis ervan afhangt.
Beter laat je de adviseur even doorrekenen welke beperkingen een lening van 15K oplevert en hoe je het binnen de regels oplost.
En let wel: uitkomst kan zijn dat dit huis net te duur voor je is. Of dat je relatief veel betaalt voor het bedrag dat je leent.
Ja die zei dat meerdere schenkingen ontvangen is geen probleem omdat hij het eerder had meegemaakt.

Nu had ik in gedachten dat mijn ouders een schenking doet. Dat kan toch wel?

Niet dat ze dan moeilijk doen en hele onderzoek achterna enz. ?

• Toke_gt
jacky00 schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:08:
[...]

Ja die zei dat meerdere schenkingen ontvangen is geen probleem omdat hij het eerder had meegemaakt.

Nu had ik in gedachten dat mijn ouders een schenking doet. Dat kan toch wel?

Niet dat ze dan moeilijk doen en hele onderzoek achterna enz. ?
Ja, bij een schenking van je ouders kan eenmalig een vrijstelling gelden tot een bedrag van 32.195. Dat zou voor jou een oplossing zijn. Bedenk wel dat ook bij je ouders wordt gevraagd naar herkomst van dat geschonken geld. Dus geld van neef naar je ouders en dan naar jou gaat mogelijk niet werken.
Dat schenkingsbedrag geldt als je tussen 18-40 jaar bent. Ben je ouder, dan geldt wel een schenkbelasting, maar een veel minder hoog percentage (10%) over alles boven een hoger bedrag (6713). Dus bij 15K betaal je 828 schenkbelasting.
Vergeleken met een schenking van je neef: daar betaal je 30% over 15k - 2690= 3693.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

DeVliegendeNLer schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:17:
Waarom zou je dit doen? De kopers kiezen doorgaans de notaris, de verkopers hebben zich daar dan maar naar te schikken. Bij mijn aankoop had ik een notaris gekozen die 50km verderop was (voor de verkopers).

De afspraak bij de notaris krijgen ze vanzelf door via de makelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 01-12-2025 21:25 ]

• Luiaard
  • Laatst online: 15-12 22:04
Getekend, maandag nog een funderingsquickscan en dan rest alleen nog de hypotheek en verkoopklaar maken van ons huidige huis.
Ik heb maandag een afspraak met een hypotheekadviseur. Maar er is iets dat ik nog niet helemaal snap bij doorstromen en hypotheken. Naar oud recht mag je de vorm en aftrek meenemen. Maar moet je dan ook iets of mag je ook het oude leningdeel aflossen en gewoon de nieuwe volgens nieuwe afspraken annuïtair/lineair en 30 jaar?
Ons eerste huis en hypotheek was van 2003. Tweede huis 2010. Beiden oude stelsel en bankspaar.
Ik heb in 2003 een bedrag X geleend aan hypotheek. In 2010 een extra leningdeel Y voor ons huidige huis. Door bankspaar en een aantal keer bijstorten heb ik bedrag Y binnen 14 jaar afgelost en bedrag X is het verschil tussen wat opgebouwd is in de spaar en het bedrag van de hypotheek minder dan 50k nog.
Als ik nu straks een bedrag Z extra hypotheek nodig heb, ben ik dan verplicht een leningdeel voor X en eventueel Y aan te maken om het fiscaal kloppend te krijgen? Met het beperkte bedrag dat er nog staat zou ik dit liefst geheel aflossen en alleen het deel Z nieuw annuïtair voor 30 jaar doen, maar mag dat?

Waarschijnlijk zal de hypotheekadviseur me het wel uitleggen, maar ik dacht misschien weet iemand hier het al die dit al aan de hand heeft gehad. Voor zover ik het kan vinden heeft het te maken met de Eigenwoningreserve uit overwaarde hoeveel HRA je dan mag gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Luiaard op 05-12-2025 15:17 ]

Import van EVs

• mikedejong25
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:03
Ook maar even aanmelden hier, ben voornemens een woning te kopen in Drenthe/Friesland tot +/- 850k. Ik overweeg een (NVM) aankoopmakelaar in te schakelen en vraag mij af wat tegenwoordig gangbaar is qua tarief of courtage?

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:48
mikedejong25 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 00:04:
Ook maar even aanmelden hier, ben voornemens een woning te kopen in Drenthe/Friesland tot +/- 850k. Ik overweeg een (NVM) aankoopmakelaar in te schakelen en vraag mij af wat tegenwoordig gangbaar is qua tarief of courtage?
Was bij ons een vast bedrag van €2500 (ook in het noorden).

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:04
mikedejong25 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 00:04:
Onze aankoopmakelaar vroeg 2000,00. Voor all in service. Succes met de zoektocht

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-12 23:06
Fuuuuuck, vandaag biedlogboek van huis #7 binnen gekregen, het winnende bod was €320k.

• Rukapul
Woask schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:55:
[...]

Fuuuuuck, vandaag biedlogboek van huis #7 binnen gekregen, het winnende bod was €320k.
Van je 4 datapunten heb je 3x binnen de foutmarge van het winnende bod gezeten. Gewoon zo doorgaan dus.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:54

India Sierra

Learn by failure

Woask schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:55:
[...]

Wat geef je op als voorbehoud van hypotheek? Kan verschil maken als je hier wat lager gaat zitten namelijk (als je niet volledige koopsom nodig hebt iig). Dat was iig zo bij mijn nieuwe woning, wij en 1 ander bod lagen dicht bij elkaar maar omdat wij voorbehoud van hypotheek op 240k hadden (bod 495k) kregen wij de voorkeur omdat de anderen volledige koopsom nodig hadden.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:22
Kan dat zomaar....

Gisteren is bod geaccepteerd op een huis. Andere kijkers geven aan dat ze over geaccepteerde bod willen gaan.

Makelaar geeft beide partijen de kans om maandag voor 12.00 uur definitief bod uit te brengen.

Rare smaak in de mond. Bod is geaccepteerd en nu dit

• Wolly
  • Niet online
Layumi schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:25:
Kan dat zomaar....

Gisteren is bod geaccepteerd op een huis. Andere kijkers geven aan dat ze over geaccepteerde bod willen gaan.

Makelaar geeft beide partijen de kans om maandag voor 12.00 uur definitief bod uit te brengen.

Ja dat kan.

• de Peer

de Peer

under peer review

Kan dat zomaar....

Niet netjes en volgens mij in strijd met NVM ere-code, maar wettelijk kan het gewoon ja. Waarschijnlijk heb je met een niet-NVM makelaar te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 12-12-2025 14:50 ]

• Toke_gt
Kan dat zomaar....

Ja dit kan en het kan zelfs zo zijn dat ze na maandag 12 u toch weer over jouw bod heengaan. In deze markt moet je nergens van staan te kijken, hoe bizar en onredelijk het ook overkomt.
En mogelijkheid bestaat ook/zelfs dat er helemaal geen andere koper is, en dat er op deze manier wordt geprobeerd het verkoopbedrag te stuwen.
Vraag is vooral, wil je het nog steeds kopen en voor welke prijs. Mogelijkheid is zeker ook dat je aangeeft het hierbij te willen laten en hier in het topic is vaker gezien dat makelaar uiteindelijk toch bij jou uitkomt. Wees kritisch.

• Rukapul
Kan dat zomaar....

Als je ballen hebt: terugmailen dat je huidige bod het uiterste bod is en nog 1 uur geldig is.

• JackG
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:07
Kan dat zomaar....

Alles kan totdat de koop definitief is, oftewel er een getekende koopovereenkomst is en de drie dagen bedenktijd voor de koper verstreken zijn.

• Toke_gt
Rukapul schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:10:
[...]

Als je ballen hebt: terugmailen dat je huidige bod het uiterste bod is en nog 1 uur geldig is.
@Layumi of aangeven dat je, gezien het feit dat de andere partij over jouw bod is geïnformeerd, jij graag informatie wilt over hun voorwaarden. Zodat je daar eventueel iets aan kunt aanpassen.

• Skypo2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:37
JackG schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:14:
[...]

Alles kan totdat de koop definitief is, oftewel er een getekende koopovereenkomst is en de drie dagen bedenktijd voor de koper verstreken zijn.
Klopt formeel niet. Er was al een mondelinge overeenkomst, volgens het privaatrecht (BW) is dat net zo rechtsgeldig als een schriftelijke overeenkomst. Het is alleen wel moeilijk te bewijzen. Tenzij OP de acceptatie op schrift heeft, dan heeft hij wel een heel sterke positie om het originele bod af te dwingen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Skypo2 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:20:
[...]

Klopt formeel niet. Er was al een mondelinge overeenkomst, volgens het privaatrecht (BW) is dat net zo rechtsgeldig als een schriftelijke overeenkomst.
hoe kom je daar nu weer bij? Huizenverkoop is hier van uitgesloten.
Alleen schriftelijk is rechtsgeldig.

https://www.rechtdoor.nl/...-een-woning-rechtsgeldig/

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 12-12-2025 15:24 ]

• Layumi
de Peer schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:35:
[...]

Niet netjes en volgens mij in strijd met NVM ere-code, maar wettelijk kan het gewoon ja. Waarschijnlijk heb je met een niet-NVM makelaar te maken.
NVM makelaar met 9.1 score

• Toke_gt
Layumi schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:15:
[...]

NVM makelaar met 9.1 score
In dat geval zou ik erop wijzen dat je dit ‘niet helemaal’ in lijn met de erecode vindt. Win je misschien niets mee, maar soms is het goed iets te doen vanuit je gevoel voor onrechtvaardigheid. (Formeel is dit overigens wel toegestaan, ook voor NVM-makelaars).

Erecode NVM
Members only:

• Wolly
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:18:
[...]

@Layumi of aangeven dat je, gezien het feit dat de andere partij over jouw bod is geïnformeerd, jij graag informatie wilt over hun voorwaarden. Zodat je daar eventueel iets aan kunt aanpassen.
Je doet de aanname dat de andere partij inhoudelijk iets weet over het bod, daar is niets over bekend.

• Wolly
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:21:
[...]

In dat geval zou ik erop wijzen dat je dit ‘niet helemaal’ in lijn met de erecode vindt. Win je misschien niets mee, maar soms is het goed iets te doen vanuit je gevoel voor onrechtvaardigheid. (Formeel is dit overigens wel toegestaan, ook voor NVM-makelaars).

Erecode NVM

***members only***
En welk artikel is exact geschonden?

• Toke_gt
Wolly schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:40:
[...]

Je doet de aanname dat de andere partij inhoudelijk iets weet over het bod, daar is niets over bekend.
Als ze willen overbieden, lijkt het me dat ze bekend zijn met de hoogte van het bod. Of geven ze de makelaar een blanco cheque?

• Toke_gt
Wolly schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:41:
[...]

En welk artikel is exact geschonden?
We houden ons aan de afspraken?
Overigens gaf ik al aan dat ze strikt genomen mogen doen wat ze deden, maar dat het niet helemaal in lijn is met de erecode.

[ Voor 24% gewijzigd door Toke_gt op 12-12-2025 18:43 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:26

Rmg

Ze kunnen hun bod gewoon ophogen tot er wel weer onderhandelingsruimte is. Hoeft de makelaar niet het hoogste bod voor te vertellen.

Gewoon een gevalletje als we <x> bieden? Nee? En x+5k dan? Enz enz

• Layumi
Kan dat zomaar....

Dank voor jullie reacties. Even wat meer context en de afloop. Betreft overigens de koop van 1e huis van mijn dochter en vriend.

Betreft een woning met garage voor €535.000 als vraagprijs en staat een kleine 8 wkn op Funda. Bezichtingen en biedingen zijn geweest, zonder resultaat. Begin deze week hebben ze de woning bezichtigd.
Na hun kwam een stel die voor de 2e keer kwam kijken (blijkt oud collega van vriend te zijn).

Een dag later hebben ze een bod uitgebracht van €525.000 voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring (1974 bj). Na een uur werden ze gebeld dat het bod was aanvaard en dat ze er begin februari 2026 al in kunnen.
Vandaag werden ze dus door de makelaar gebeld dat het niet doorging.

Wat blijkt, de makelaar heeft het andere stel gebeld dat ze het niet zijn geworden, omdat ze lager geboden hebben. Stel gaf aan toch interesse te hebben. Makelaar heeft dit aan de verkoper verteld en vertelde dat de verkoper ze nog een keer wil laten bieden. Dus voor maandag 12.00 uur.

Dochter en vriend hebben weer gebeld met de makelaar over de gang van zaken, transparantie, afspraak is afspraak enz. maar kregen wat "schaapachtige" antwoorden, klant bepaald enz.
Vervolgens gevraagd of ze een nieuw bod konden doen en dat het huis dan van de markt gaat. Makelaar gaf direct aan dat dit niet kan, zonder overleg met verkoper.

Lang verhaal kort. Dochter is naar verkoper gereden, medegedeeld dat ze de gang van zaken onfatsoenlijk vindt, vriend heeft oud collega gebeld, verteld dat ze niet meer in de markt zijn en ze gewoon hun oude prijs moeten bieden (blijkt €520.000 te zijn)
Makelaar gebeld dat ze geen interesse meer hebben. Als afspraak is afspraak niet meer geldt... en dat ie kan rekenen op een "leuke" review en een brief naar de NVM.

Dochter en vriend in ieder geval wijzer op de woningmarkt. 8)7

• Wolly
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:40:
[...]

Als ze willen overbieden, lijkt het me dat ze bekend zijn met de hoogte van het bod. Of geven ze de makelaar een blanco cheque?
Als je wordt afgewezen weet je dat je bod niet voldoende is. Dat betekent niet dat je op de hoogte bent van het bod.

• Wolly
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:40:
[...]

We houden ons aan de afspraken?
Overigens gaf ik al aan dat ze strikt genomen mogen doen wat ze deden, maar dat het niet helemaal in lijn is met de erecode.
"Wij houden ons aan de afspraken".

De afspraak is dat een huis pas is verkocht als het op papier is getekend. Daarnaast heeft een makelaar 0,0 invloed op het gedrag van een verkoper, dat kan je de makelaar niet aanrekenen.

• Wolly
  • Niet online
Layumi schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:10:
[...]

Dank voor jullie reacties. Even wat meer context en de afloop. Betreft overigens de koop van 1e huis van mijn dochter en vriend.

Betreft een woning met garage voor €535.000 als vraagprijs en staat een kleine 8 wkn op Funda. Bezichtingen en biedingen zijn geweest, zonder resultaat. Begin deze week hebben ze de woning bezichtigd.
Na hun kwam een stel die voor de 2e keer kwam kijken (blijkt oud collega van vriend te zijn).

Een dag later hebben ze een bod uitgebracht van €525.000 voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring (1974 bj). Na een uur werden ze gebeld dat het bod was aanvaard en dat ze er begin februari 2026 al in kunnen.
Vandaag werden ze dus door de makelaar gebeld dat het niet doorging.

Wat blijkt, de makelaar heeft het andere stel gebeld dat ze het niet zijn geworden, omdat ze lager geboden hebben. Stel gaf aan toch interesse te hebben. Makelaar heeft dit aan de verkoper verteld en vertelde dat de verkoper ze nog een keer wil laten bieden. Dus voor maandag 12.00 uur.

Dochter en vriend hebben weer gebeld met de makelaar over de gang van zaken, transparantie, afspraak is afspraak enz. maar kregen wat "schaapachtige" antwoorden, klant bepaald enz.
Vervolgens gevraagd of ze een nieuw bod konden doen en dat het huis dan van de markt gaat. Makelaar gaf direct aan dat dit niet kan, zonder overleg met verkoper.

Lang verhaal kort. Dochter is naar verkoper gereden, medegedeeld dat ze de gang van zaken onfatsoenlijk vindt, vriend heeft oud collega gebeld, verteld dat ze niet meer in de markt zijn en ze gewoon hun oude prijs moeten bieden (blijkt €520.000 te zijn)
Makelaar gebeld dat ze geen interesse meer hebben. Als afspraak is afspraak niet meer geldt... en dat ie kan rekenen op een "leuke" review en een brief naar de NVM.

Dochter en vriend in ieder geval wijzer op de woningmarkt. 8)7
Dochter had beter het bod kunnen laten staan, dan had ze nog kans gehad op de droomwoning.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:50:
[...]

Dochter had beter het bod kunnen laten staan, dan had ze nog kans gehad op de droomwoning.
nah of ze het nog als droomwoning zouden zien, als ze dat al deden, durf ik te betwijfelen ookal zouden ze het huis wel hebben gehad. Dit is meer dan een hick up of een plooi om glad te strijken. Ik zou zeggen; op naar de volgende

• Layumi
Wolly schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:50:
[...]

Nope andere partij wist dat ze over de €525.000 moeten en mn dochter dus ook omhoog.

• de Peer

de Peer

under peer review

Layumi schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:10:
[...]

Lang verhaal kort. Dochter is naar verkoper gereden,
Dat is natuurlijk ook onfatsoenlijk.

• Layumi
de Peer schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:06:
[...]

Dat is natuurlijk ook onfatsoenlijk.
Waarom is naar verkoper rijden onfatsoenlijk???
Een bod aanvaarden, datum afspreken en alles intrekken is wel fatsoenlijk? Waarom verkoper niet aanspreken op dit gedrag. Kan heel netjes en duidelijk zonder onfatsoenlijk te zijn.

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:41

Mickey77

Allround ICT-er

Het verhaal van @Layumi vind ik wel interessant. Zoals het nu klinkt, was de verkopende partij uit op zo'n 5k extra inkomsten en gaan ze er nu 5k op achteruit. Dat doet mij - en vast ook anderen - glimlachen. Ik begrijp dat de verkopende partij geen keiharde regels breekt en dat mondeling akkoord niet genoeg is, voelt het toch niet integer.

Maar de reactie van de dochter... geeft mij ook de indruk dat dit hun droomwoning niet was. Anders geef je het niet zomaar op. Dus op basis van die aanname, zeg ik "succes bij de volgende" en vind ik het een mooie actie >:)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tja zo werkt het helaas wel bij veel mensen, 5k extra is toch aantrekkelijk. Natuurlijk zijn wij tweakers allemaal heel braaf en zullen dat nooit doen , ken ook genoeg mensen in mijn omgeving die absoluut geen tweaker zijn .. ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-12 15:00
Dit soort dingen voelen zeker erg vervelend, maar alles is volgens de regels gegaan (niet dat regels altijd netjes zijn).
Er heerst veel onwetendheid over deze regels en er worden veel aannames gedaan, trapte ik ook in bij het aankopen van ons huidige huis (wat uiteindelijk allemaal prima is verlopen, maar wat twijfel momentjes gehad doordat verkoper ineens stress kreeg over de passeerdatum i.v.m. bouw van hun nieuwe huis en vergunningen).

De geschetste situatie voelt niet fijn aan, maar is gewoon allemaal prima volgens de regels en uiteindelijk moet je dit soort dingen wel zakelijk benaderen en proberen zoveel mogelijk op de hoogte te zijn van deze regels.
Sowieso zijn die deadlines allemaal puur fictief en een drukmiddel, maar allerminst bindend.

Huizen kopen/verkopen is echt een heel smerig wereldje waar de regels vaak niet bekend zijn bij een koper/verkoper die het maar een keertje hier of daar doet. En in de meeste gevallen hoef je gelukkig de regels niet te gebruiken en verloopt het goed.
Alleen als het een keer niet goed verloopt, trekken mensen conclusies (inclusief mijzelf) gebaseerd op aangenomen waarheden die dus niet kloppen.

Zorg er dus gewoon voor dat je op de hoogte bent van de regels en de emotie zoveel mogelijk uit te schakelen. Dan maak je de meeste kans op een glad proces en een succesvolle koop zonder valse hoop.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:06
@Layumi Andere partij wist dus wat het bod van jouw dochter was? Dit zou je dan toch prima kunnen melden bij de NVM?
Het bieden na een "mondelinge" overeenkomst mag, maar echt het bedrag doorspelen aan andere verkopers mag geloof ik helemaal niet...

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
champion16 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:46:
@Layumi Andere partij wist dus wat het bod van jouw dochter was? Dit zou je dan toch prima kunnen melden bij de NVM?
Het bieden na een "mondelinge" overeenkomst mag, maar echt het bedrag doorspelen aan andere verkopers mag geloof ik helemaal niet...
Van wie mag dat niet? De NVM erecode is een wassen neus. En de wet zegt helemaal niets over het biedproces.

• de Peer

de Peer

under peer review

Layumi schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 01:05:
[...]

Waarom is naar verkoper rijden onfatsoenlijk???
Makelaar is de bemiddelende partij hier. De verkopers direct benaderen is niet de bedoeling, ongepast of hoe je het ook wilt noemen.
Een bod aanvaarden, datum afspreken en alles intrekken is wel fatsoenlijk?
Dat zei ik niet. Maar ja ook dat kan en mag gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 13-12-2025 18:47 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

champion16 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:46:
Jawel hoor, vrijwel alles mag. Er zijn alleen richtlijnen/afspraken maar daar vallen geen rechten aan te ontlenen.

• Layumi
de Peer schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:43:
[...]

Makelaar is de bemiddelende partij hier. De verkopers direct benaderen is niet de bedoeling, ongepast of hoe je het ook wilt noemen.

[...]
Ik snap wat je zegt met de bemiddelende partij.
Wel dubbel want aan de andere kant roepen we wel schrijf een motivatie brief en doe die door de brievenbus enz.

Enfin ze zijn een ervaring rijker en een illusie armer. Streep eronder ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

Layumi schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:21:
[...]

Wel dubbel want aan de andere kant roepen we wel schrijf een motivatie brief en doe die door de brievenbus enz.
Ook dat is ongepast ;).
Kan prima digitaal bij het bod.

Aan de andere kant, het is natuurlijk begrijpelijk dat mensen van alles proberen uit wanhoop.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:21
Ik vind het nogal een sneue actie van de potentiële kopers. Beetje… als ik mijn zin niet krijg dan pak ik je… terwijl je het verhaal van verkopers en wat zij wel/niet weten helemaal niet weet

[ Voor 25% gewijzigd door tjubbie op 14-12-2025 16:16 ]

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-12 19:57
Hier ook een tegenbod gehad van verkoper, we waren al een een 2 week in onderhandeling.
Kregen tegenbod, dichtbij ons bod en besloten hier iets onder te zitten om in het midden uit te komen.

Ze gingen niet akkoord , maar besloten de derde dag (een dag na een blijkenlijk, een open-huis, waar ze in meededen), hun laagste tegenbod met 1250 te verhogen! Want er was veel inloop geweest..
Uiteindelijk werd het niet het beoogde bedrag X38.000 maar X41250

Zeer vervelend, maar iets van verkoper, en niet van makelaar...
Dit was in de zomer van 2014..

Wat doe je eraan... tegenbod geaccepteerd , en meteen vast laten leggen door de makelaar en verkopende partij.. Dezelfde dag nog.. Daarna onze onvrede laten blijken van de gang van zaken. (nadat er getekend was)

Niet waard om door zoiets ons mooie huis aan ons voorbij te laten gaan...
Zolang er niet getekend is kan en mag alles.. maar dat voor 1250 euro? Dat is eigenlijk ook maar een druppel op de prijs....

Waren van oorsprong Duitsers.... wellicht moesten ze nog een fiets kopen, om terug te geven ?

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PsYgHo schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:43:
Hier ook een tegenbod gehad van verkoper, we waren al een een 2 week in onderhandeling.
Kregen tegenbod, dichtbij ons bod en besloten hier iets onder te zitten om in het midden uit te komen.

Ze gingen niet akkoord , maar besloten de derde dag (een dag na een blijkenlijk, een open-huis, waar ze in meededen), hun laagste tegenbod met 1250 te verhogen! Want er was veel inloop geweest..
Uiteindelijk werd het niet het beoogde bedrag X38.000 maar X41250

Zeer vervelend, maar iets van verkoper, en niet van makelaar...
Dit was in de zomer van 2014..

Wat doe je eraan... tegenbod geaccepteerd , en meteen vast laten leggen door de makelaar en verkopende partij.. Dezelfde dag nog.. Daarna onze onvrede laten blijken van de gang van zaken. (nadat er getekend was)

Niet waard om door zoiets ons mooie huis aan ons voorbij te laten gaan...
Zolang er niet getekend is kan en mag alles.. maar dat voor 1250 euro? Dat is eigenlijk ook maar een druppel op de prijs....

Waren van oorsprong Duitsers.... wellicht moesten ze nog een fiets kopen, om terug te geven ?
Dat is toch niet zo bijzonder? Zo hoort het ook gewoon te gaan, dit spel wordt al eeuwenoud op die manier gespeeld (vergelijk het met koehandel), dan had je maar (eerder) hun tegenbod moeten accepteren. Uiteindelijk is het ook een spel van beide partijen om te kijken hoever je kunt gaan. In dit geval trok jij aan het kortste eind als je dat al zo mag stellen, want als de vraagprijs misschien + €1250,- duurder was geweest had je misschien ook gewoon op hetzelfde bedrag uitgekomen in de eerste instantie. Ik vindt dit een hele goede gang van zaken eerlijk gezegd hoor. Uiteindelijk is dat het risico als je een (tegen)bod afslaat en dat geldt voor beide partijen natuurlijk.

Een koper wil het liefst zo goedkoop mogelijk kopen, en een verkoper probeert natuurlijk de hoogste prijs te krijgen. Misschien niet altijd even netjes, maar zo werkt het spel nu eenmaal. Mooi gespeeld 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Enforcer op 14-12-2025 20:25 ]

• slordervos
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Mijn zoon kan zijn huurappartement overnemen. Qua koopprijs lijken we daar wel uit te komen, maar in het voorstel staat de volgende clausule;

"Voor het renoveren van de entree, het vervangen van de intercom en een proefrenovatie van de portieken op de vijf verdiepingen is een eenmalige bijdrage verplicht per januari 2026. De eenmalige bijdrage aan de VvE bedraagt € 1.562,50."

Dit is voor mij een indicatie dat er sprake is van een VvE met weinig reserves. Heb je als potentiele koper het recht om notulen en financieel jaarverslag op te vragen bij de verkoop makelaar allereerst om te bepalen of dit daadwerkelijk besloten is en om te kunnen inschatten of de reserves zo klein zijn, zodat dit ook in de toekomst te verwachten is ?

• deejeebv
  • Nu online
slordervos schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:31:
Mijn zoon kan zijn huurappartement overnemen. Qua koopprijs lijken we daar wel uit te komen, maar in het voorstel staat de volgende clausule;

"Voor het renoveren van de entree, het vervangen van de intercom en een proefrenovatie van de portieken op de vijf verdiepingen is een eenmalige bijdrage verplicht per januari 2026. De eenmalige bijdrage aan de VvE bedraagt € 1.562,50."

Dit is voor mij een indicatie dat er sprake is van een VvE met weinig reserves. Heb je als potentiele koper het recht om notulen en financieel jaarverslag op te vragen bij de verkoop makelaar allereerst om te bepalen of dit daadwerkelijk besloten is en om te kunnen inschatten of de reserves zo klein zijn, zodat dit ook in de toekomst te verwachten is ?
Dit is wel zeer gebruikelijk, mogelijk dat zelf de bak voor een eventuele hypotheek hiernaar zal vragen.

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:07

Deurwaarder

*blaf*

Ja, je moet zeker de notulen, jaarverslag en MJOP van de VvE opvragen en meenemen in je beslissing/bod.
Of ze het verplicht moeten geven weet ik niet, maar zonder zou ik geen bod kunnen/willen doen.
Als de VvE al een extra bijdrage nodig heeft voor de proef-renovatie van de portieken, dan is er dikke kans dat je je nog veel meer moet inleggen voor de daadwerkelijke renovatie.

En los daarvan.. als er nu overwogen wordt te kopen, dan is er dikke kans dat die extra betaling aan de VvE pas na de overdracht is. In principe voor de verkoper, maar let op wat er dan in de overeenkomst komt te staan daar over.

-Geen deurwaarder-

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:44

Ja dat is heel gebruikelijk. Op zich is dit bedrag niet eng of hoog maar pas op: veel jaren '60/70 flats in NL hebben zodanig achterstallig onderhoud en restposten qua verduurzaming dat de VvE-bijdrages naar ongekende hoogtes moeten stijgen. Als er nog niks gedaan is aan glas/kozijnen/dakisolatie bijv. kun je je borst natmaken. Behoorlijk wat gevallen waar achterstallig onderhoud en/of verduurzaming 40-60k euro/appartement gaat kosten en mensen ineens naar 500 euro/maand aan VvE-bijdrage gaan.

dus ja, verstandig om dit goed te checken want je kunt er behoorlijk nat op gaan.

• Toke_gt

Als het hele complex uit huurappartementen bestaat die nu verkocht worden, dan is de kans nogal groot dat de VVE bestaat uit 1 lid, namelijke de huidige verhuurder. Die kan vanalles en nog wat beslissen of achterwege laten.
Reden te meer om te vragen naar het Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP). Als dat niet beschikbaar komt, zou ik niet tot koop overgaan, zeker niet als je zoon de eerste koper in het complex is.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:53
Toke_gt schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:24:
[...]

Als het hele complex uit huurappartementen bestaat die nu verkocht worden, dan is de kans nogal groot dat de VVE bestaat uit 1 lid, namelijke de huidige verhuurder. Die kan vanalles en nog wat beslissen of achterwege laten.
Reden te meer om te vragen naar het Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP). Als dat niet beschikbaar komt, zou ik niet tot koop overgaan, zeker niet als je zoon de eerste koper in het complex is.
Sowieso in de lijn der verwachting dat zo’n complex zonder financiële reserves verkocht wordt, en met allerlei onderhoud waarvan een verhuurder de noodzaak niet meer zag gezien een aanstaande verkoop.

Daar zou je je bod dan ook op moeten aanpassen, en vooral hopen dat andere kopers ook zo slim zijn een pot met geld beschikbaar te houden. Ideaal is het niet…

• Toke_gt
THM0 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:52:
[...]

Sowieso in de lijn der verwachting dat zo’n complex zonder financiële reserves verkocht wordt, en met allerlei onderhoud waarvan een verhuurder de noodzaak niet meer zag gezien een aanstaande verkoop.

Daar zou je je bod dan ook op moeten aanpassen, en vooral hopen dat andere kopers ook zo slim zijn een pot met geld beschikbaar te houden. Ideaal is het niet…
@slordervos Bod aanpassen met het bedrag in mindering wat volgens MJOP per appartement de komende jaren nodig is en waarvoor de verhuurder dus eigenlijk al jaren reserves had moeten aanleggen/aanhouden. De kosten per januari 2026 lijken daar wat op te wijzen. Een proefrenovatie? Wat houdt die in en hoezo moet je daar als koper aan meebetalen? Wat levert die renovatie dan op? En voor wie of wat is dat een proef? Betalen de andere appartementen dat ook? Verhuurder of koper?
Kortom: veel haken en ogen. Goed uitzoeken voor je tot koop overgaat.

• slordervos
  • Nu online
Beste allemaal, bedankt voor het meedenken, we doen een check of we alle gegevens van de VvE hebben. Ikzelf ben wel bekend met de de aankoop van woningen, maar niet van een appartement.

@deejeebv bedankt, helder
@Deurwaarder We gaan voor de complete lijst. Zal alert zijn op wat ze in de koopovereenkomst komt te staan.
@Fr33z Ik ben niet bang voor het bedrag, wel dat het zich ieder jaar gaat herhalen. In het afgelopen jaar zijn de houten kozijnen wel vervangen, dus ben benieuwd of ik uit de stukken kan halen hoe dat gefinancierd is.
@Toke_gt Mijn zoon is niet de eerste koper, in ieder geval in het afgelopen jaar zijn er woningen via Funda verkocht (bij mijn zoon is een aanbieding rechtstreeks als huurder gedaan). Ik ben wel benieuwd hoeveel leden de VvE inmiddels heeft,. MJOP zullen we kritisch lezen.
@THM0 Er is in het afgelopen jaar nog wel geinvesteerd (alle kozijnen vervangen -appartement is van energielabel is daarmee D naar C gegaan). Wel ben ik benieuwd naar de reserves om dit risico beter in te schatten.
@Toke_gt Precies, waarvoor ze nu een extra bijdrage vragen levert bij ons veel vraagtekens op (Als de VvE dit niet kan betalen, wat dan wel).

Op aangeven dat we niet akkoord zijn met deze clausule, heeft de verkopende makelaar overigens als volgt gereageerd: Een aangepaste koopsom ruim onder marktwaarde en geen eigen bijdrage is wel wat teveel gevraagd.

Begrijpelijk als verkopende partij, voor ons geldt natuurlijk een ander perspectief, met name wat kunnen we nog verwachten in de toekomst.

• deejeebv
  • Nu online
slordervos schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:29:
Beste allemaal, bedankt voor het meedenken, we doen een check of we alle gegevens van de VvE hebben. Ikzelf ben wel bekend met de de aankoop van woningen, maar niet van een appartement.

@Deurwaarder We gaan voor de complete lijst. Zal alert zijn op wat ze in de koopovereenkomst komt te staan.
@Fr33z Ik ben niet bang voor het bedrag, wel dat het zich ieder jaar gaat herhalen. In het afgelopen jaar zijn de houten kozijnen wel vervangen, dus ben benieuwd of ik uit de stukken kan halen hoe dat gefinancierd is.
@Toke_gt Mijn zoon is niet de eerste koper, in ieder geval in het afgelopen jaar zijn er woningen via Funda verkocht (bij mijn zoon is een aanbieding rechtstreeks als huurder gedaan). Ik ben wel benieuwd hoeveel leden de VvE inmiddels heeft,. MJOP zullen we kritisch lezen.
@THM0 Er is in het afgelopen jaar nog wel geinvesteerd (alle kozijnen vervangen -appartement is van energielabel is daarmee D naar C gegaan). Wel ben ik benieuwd naar de reserves om dit risico beter in te schatten.
@Toke_gt Precies, waarvoor ze nu een extra bijdrage vragen levert bij ons veel vraagtekens op (Als de VvE dit niet kan betalen, wat dan wel).

Op aangeven dat niet akkoord zijn met deze clausule, heeft de verkopende makelaar overigens als volgt gereageerd: Een aangepaste koopsom ruim onder marktwaarde en geen eigen bijdrage is wel wat teveel gevraagd.

Begrijpelijk als verkopende partij, voor ons geldt natuurlijk een ander perspectief, met name wat kunnen we nog verwachten in de toekomst.
Wat ook belangrijk is hoeveel appartementen verkocht zijn en hoeveel nog van de oorspronkelijke verhuurder. Dit bepaalt of de verhuurder alles in de VVE voor het zeggen heeft.

• Toke_gt
slordervos schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:29:

Op aangeven dat we niet akkoord zijn met deze clausule, heeft de verkopende makelaar overigens als volgt gereageerd: Een aangepaste koopsom ruim onder marktwaarde en geen eigen bijdrage is wel wat teveel gevraagd.

Stel maar de vraag wat de verhuurder voor dit appartement heeft gereserveerd voor de meerjarenplannen. Dan kun je beoordelen of de gevraagde eigen bijdrage terecht is of niet.
En is het inderdaad ver onder de marktwaarde?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

deejeebv schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:32:
[...]

Wat ook belangrijk is hoeveel appartementen verkocht zijn en hoeveel nog van de oorspronkelijke verhuurder. Dit bepaalt of de verhuurder alles in de VVE voor het zeggen heeft.
En of de verhuurder mee of tegenstemt met veel voorstellen in de VVE. Vooral met gevoelige punten kunnen ze hier de meerderheid mee bepalen, ook al zijn ze zelf niet meer de meerderheid.

Ik heb zelf in VVE bestuur gezeten in een mix complex. Door vooroverleg met de verhuurder, kregen we best veel voor elkaar. Incl investeringen die origineel niet op MJOP stonden. Enige wat ik er niet doorheen kreeg waren bepaalde investeringen afschrijven over de normale (MJOP) levensduur van items. Dat moest in hun bedrijfsmodel over 3 of 5 jaar , met als gevolg dat de VVE kosten en eenmalige inleg , extreem hoger werden voor de kopers. Als verhuurder vereffenden ze dat bedrag dan weer wel in de huur van hun huurders dus die hadden er geen last van.
Maar t gezeik met blokverwarming en calorie meters mis ik geen minuut. Wat een onbetrouwbare bende is dat, zowel de installatie als de verrekening. Elk jaar weer gezeik en soms €2000 bijbetalen of juist krijgen verschil per bewoner.
En mensen dachten dat ze een lage energierekening hadden omdat ze nauwelijks doorhadden dat deze in vve en servicekosten als voorschot waren opgenomen. Dus mensen gingen onbeperkt douchen (want ook geen watermeter per appartement) met water wat door de installatie permanent op 85c-90c werd gehouden om het leiding verlies te compenseren. Verrotte stijg leidingen die niet te repareren waren. Etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 15-12-2025 19:41 ]

• slordervos
  • Nu online
@Toke_gt Volgens VvE notulen 4 particulieren tegen 1 iemand met 116 volmachten (=verhuurder). MJOP is heel globaal (en enkele jaren geen planning en dan opeens een jaar van 600.000 euro). Kan ik omrekenen naar bedrag per appartement, maar fluctueert dus enorm per jaar. De woningen stonden te koop op funda voor 225.000 euro (dus als iemand weg gaat, worden ze verkocht op funda), wij zitten op een koopsom van < 210.000 euro.
@Get!em De notulen laten niet zien wie waarop stemt, of waar discussies over zijn. Niet heel onverwacht als er iemand is met 116 stemmen...

We laten de VvE stukken qua financien beoordelen door een onafhankelijk persoon (voor mij als leek oogt het redelijjk, maar dit wil ik graag door een expert laten beoordelen). Ik vind het met name lastig te doorgronden hoe ze MJOP gaan bekostigen.
Pagina: 1 ... 368 369 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7