Illegaal verwijderen? Tot 30m2 mag je zelf doen. Wij weten niet hoeveel asbest er in het dak zit, misschien is het maar 10 m2? Ik heb geen idee.ArthurMorgan schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:09:
Let wel op dat zwart laten werken echt serieuze risico's heeft: https://radar.avrotros.nl...ng-met-deze-risicos-53299
En bij illegaal asbest verwijderen kunnen die boetes nog verder oplopen ook trouwens.
CryptoNL schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:11:
[...]
Illegaal verwijderen? Tot 30m2 mag je zelf doen. Wij weten niet hoeveel asbest er in het dak zit, misschien is het maar 10 m2? Ik heb geen idee.
https://iplo.nl/thema/asb...62-467e-81cc-7821d878fc7eDe uitzondering voor asbestverwijdering door particulieren wordt in de wet genoemd: 'geen verwijdering in het kader van de uitoefening van een beroep of bedrijf'. De particulier mag geen hulp vragen aan een aannemer of andere professional bij de verwijdering.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ja dat is toch juist? Die persoon haalt het voor mij weg en ik breng het zelf weg. Wie gaat dat controleren dan? Als dakdekker hier bezig is en hij haalt die platen eraf, wat dan? Ik stop ze in de daarvoor bestemde zakken, klaar.
Tegenwoordig moet je een melding doen en de datum doorgeven waarop je het werk gaat uitvoeren, zodat de gemeente kan komen controleren op de dag zelf.CryptoNL schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:16:
[...]
Ja dat is toch juist? Die persoon haalt het voor mij weg en ik breng het zelf weg. Wie gaat dat controleren dan? Als dakdekker hier bezig is en hij haalt die platen eraf, wat dan? Ik stop ze in de daarvoor bestemde zakken, klaar.
Zonder melding kan ik het asbest niet eens wegbrengen bij het gemeentedepot.
Je kan het natuurlijk ook anders doen, al is dat niet zo netjes
Ah zo bedoel je. Dan meld ik het toch en mijn vriend haalt het weg, dat mag toch gewoon?Wolly schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:45:
[...]
Tegenwoordig moet je een melding doen en de datum doorgeven waarop je het werk gaat uitvoeren, zodat de gemeente kan komen controleren op de dag zelf.
Zonder melding kan ik het asbest niet eens wegbrengen bij het gemeentedepot.
Je kan het natuurlijk ook anders doen, al is dat niet zo netjes
van de week bouwtechnische keuring gehad paar extra punten naar voren gekomen maar niks ernstigs.
en vrijdag nieuws gehad dat de hypotheek is goedgekeurd. maandag de offerte tekenen en 9 oktober transportdatum
en vrijdag nieuws gehad dat de hypotheek is goedgekeurd. maandag de offerte tekenen en 9 oktober transportdatum
Beste medetweakers.. Ik reageer eigenlijk nooi maar ben vooral een lezer. Nu heb ik toch een brandende vraag.
Vanuit huis woonden wij 4 straten van een woonwagenkamp. Daar was het altijd problemen. Altijd last, en ook gevaarlijk. Drugs, motoren, etc. etc. Je snapt een erg slechte ervaring. Nu 20 jaar later, wil ik een eigen woning kopen, dicht bij (de achtertuin) zit een kamp. Slecht 8 "wagens" zijn tegenwoordig gewoon kleine vakantiehuisjes.
Mijn vraag.. Iemand die ervaring heeft met het (in de buurt) wonen van een kamp?
Vanuit huis woonden wij 4 straten van een woonwagenkamp. Daar was het altijd problemen. Altijd last, en ook gevaarlijk. Drugs, motoren, etc. etc. Je snapt een erg slechte ervaring. Nu 20 jaar later, wil ik een eigen woning kopen, dicht bij (de achtertuin) zit een kamp. Slecht 8 "wagens" zijn tegenwoordig gewoon kleine vakantiehuisjes.
Mijn vraag.. Iemand die ervaring heeft met het (in de buurt) wonen van een kamp?
Het lijkt mij dat dit echt heel erg per situatie verschilt.EDW13 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:30:
Beste medetweakers.. Ik reageer eigenlijk nooi maar ben vooral een lezer. Nu heb ik toch een brandende vraag.
Ik zou het vragen aan de mensen die in de buurt van dat specifieke kamp wonenEDW13 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:30:
....
Verder kijk ik ook altijd naar de buurt op allecijfers.nl
En Google Nieuws: plaats, wijk, kamp
Edit:beetje spuit 11 aan mijn kant, zie dat @warzaw al had gereageerdBobo221 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:20:
Ik heb inmiddels al mijn eerste gratis gesprek met de ING gehad en op zich had ik er wel een goed gevoel bij.
Het is vrij simpele casus: 1ste koopwoning en heb de optie gekregen om het pand dat ik nu huur over te nemen van de verhuurder dus hoef verder ook niet op te bieden of een aankoopmakelaar in dienst te nemen.
[Afbeelding]
Zijn bovenstaande kosten een beetje marktconform? Loont het om zelf te gaan winkelen voor een taxateur of notaris?
Ik heb voor volgende week een 2e orienterend gesprek opstaan met de Hypohteker en dan heb ik wat beter vergelijkingsmateriaal.
De kosten zijn hier naar waarschijnlijkheid inschattingen. Taxaties vragen ze tegenwoordig makkelijk 750-850 euro voor, 635 zal waarschijnlijk een vaste prijs via een werkverdelaar zijn (paar grote loketten waar je ze kan bestellen, die schakelen dan de adviseur in). Die is dus vrij voordelig.
Wellicht kan je met een Calcasa desktop taxatie ook uit, alhoewel dat vaak bij appartementsrechten, erfpacht, vrij jonge woningen en aankoop lastig kan zijn. (Portaal van Calcasa kun je meteen ff testen hierop, je kiest de geldverstrekker en zij houden dan adressen of situaties die niet kunnen verder af). Als je kan afrekenen, dan is het dus mogelijk, anders kom je ergens halverwege een melding tegen dat het niet mogelijk is.
Sommige banken hebben gratis bankgaranties (ABN en Florius bijvoorbeeld)
Advieskosten, tsja, de onafhankelijke zwaargewicht adviseur of landelijke ketens zoals de hypotheker zijn vrijwel zeker duurder, maar daar zit weer een vrije keuze qua geldverstekker aan vast. Iedere aanbieder moet transparant de tarieven vermelden in een dienstverlenings document, als je hier naar zoekt op de site van de adviseur kan je de kosten achterhalen. Advieskeuze.nl biedt ook een optie om te sorteren op prijs.
Kosten notaris: kan goedkoper, maar weeg je keuze vooral af aan bereikbaarheid, beschikbaarheid etc. Je wil absoluut geen gedoe met de levering en de hypotheekakte. Kijk anders ook even of de makelaar van de verkopende partij een suggestie heeft. Die zullen er namelijk net zo in zitten.
Eigen ervaring:EDW13 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:30:
Meestal houden ze zich rondom eigen terrein redelijk koest op een beetje handel en wietschuurtjes na. Overige activiteiten doen ze verder van huis.
"De kosten van een bankgarantie zijn meegenomen in de afhandelingskosten van je hypotheek. Je betaalt deze kosten bij het afsluiten van je hypotheek."Laapo schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:49:
[...]
Sommige banken hebben gratis bankgaranties (ABN en Florius bijvoorbeeld)
https://www.abnamro.nl/nl...umenten/bankgarantie.html
Gratis is wat anders dan meegenomen in de afhandelingskosten.
Bij mijn bank zijn er geen kosten aan verbondenWispe schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:14:
[...]
"De kosten van een bankgarantie zijn meegenomen in de afhandelingskosten van je hypotheek. Je betaalt deze kosten bij het afsluiten van je hypotheek."
Dat kan wel zo zijn. Hij noemt specifiek ABN en dat klopt niet.Chaki schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:53:
[...]
Bij mijn bank zijn er geen kosten aan verbonden
Best hoor Wispe. Je betaalt niets extra voor de bankgarantie, deze is inbegrepen in de advies en afsluitkosten. Er wordt dus niets extra in rekening gebracht en je krijgt ook geen korting als je 'm niet afneemt, maar de bank is een serieuze instellingen en de kosten hiervoor zijn uiteraard wel verwerkt in de uiteindelijke prijs van hun dienstverlening.Wispe schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:14:
[...]
"De kosten van een bankgarantie zijn meegenomen in de afhandelingskosten van je hypotheek. Je betaalt deze kosten bij het afsluiten van je hypotheek."
Gisteren bod gedaan op een mooi huis. Flink overgeboden naar mijn idee, 512500 terwijl vraagprijs 475 was. Deadline verliep gisteren 12:00, vanochtend gebeld dat we helaas niet het hoogste bod hadden.
Bij de vraag hoe veel we over geboden waren mocht ze geen antwoord geven maar ze zei "daar zat nog wel een klein autootje tussen". Dus nog 20k erover? Ik wist dat flink overbieden een ding zou zijn maar wow, dat had ik niet verwacht. Jammer maar er komt vast nog iets moois langs
Bij de vraag hoe veel we over geboden waren mocht ze geen antwoord geven maar ze zei "daar zat nog wel een klein autootje tussen". Dus nog 20k erover? Ik wist dat flink overbieden een ding zou zijn maar wow, dat had ik niet verwacht. Jammer maar er komt vast nog iets moois langs
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Woningstats zat op hetzelfde als jouw bod (met kleine marge). https://woningstats.nl/ve...554th/mr-van-sonstraat-15India Sierra schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:44:
Gisteren bod gedaan op een mooi huis. Flink overgeboden naar mijn idee, 512500 terwijl vraagprijs 475 was. Deadline verliep gisteren 12:00, vanochtend gebeld dat we helaas niet het hoogste bod hadden.
Dus op zich niet gek. Alleen had iemand er blijkbaar meer voor over.
Huispedia is aanzienlijk hoger https://huispedia.nl/valkenswaard/5554th/mr-van-sonstraat/15Get!em schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:50:
[...]
Woningstats zat op hetzelfde als jouw bod (met kleine marge). https://woningstats.nl/ve...554th/mr-van-sonstraat-15
Dus op zich niet gek. Alleen had iemand er blijkbaar meer voor over.
Ha ja ik had ook al die tools al bekeken. Blijf altijd giswerk, wij hebben geboden wat we praktisch gezien konden, helaas mocht het niet zo zijn. Er is nog dat sprankje hoop dat de financiering niet lukt en wij de eerstvolgende zijn maar die acht ik niet zo groot
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Leuk bezoek gehad dit weekend, appartement staat te koop voor €399.000. Volgens de makelaar kijken ze echt naar de persoon en niet per se naar het hoogste bod (telefoongesprek voor het plannen van een bezichtiging). Maar tijdens de bezichtiging werd wel gezegd dat biedingen pas serieus genomen worden vanaf €430.000...
Het appartement zelf had een behoorlijk muffe geur. In de keuken waren roestplekken te zien en er hing een schimmelgeur bij één van de muren. In de stukken stond iets over lekkage bij de bovenburen, maar nergens vermeld of dat inmiddels is opgelost. De makelaar zei van wel, maar dat kwam nogal vaag over.
Al met al geen beste ervaring.
Het appartement zelf had een behoorlijk muffe geur. In de keuken waren roestplekken te zien en er hing een schimmelgeur bij één van de muren. In de stukken stond iets over lekkage bij de bovenburen, maar nergens vermeld of dat inmiddels is opgelost. De makelaar zei van wel, maar dat kwam nogal vaag over.
[ Voor 4% gewijzigd door Dirk22 op 09-09-2025 11:38 ]
Wederom een voorbeeld dat vraagprijs helaas niet veelzeggend is.Dirk22 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:37:
Leuk bezoek gehad dit weekend, appartement staat te koop voor €399.000. Volgens de makelaar kijken ze echt naar de persoon en niet per se naar het hoogste bod (telefoongesprek voor het plannen van een bezichtiging). Maar tijdens de bezichtiging werd wel gezegd dat biedingen pas serieus genomen worden vanaf €430.000...
De makelaar kan veel zeggen en roepen, maar als dat nergens staat, zijn zijn toezeggingen niets waard.Dirk22 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:37:
Vandaag bezichtiging gehad in het huis in dezelfde straat als waar ik eerder al een huis bezichtigd had. Dit huis voldeed veel meer aan onze wensen. Alleen met het lekkere weer van vorig weekend hebben mijn vrouw en ik het dorp en omgeving per fiets verkend. En is zij tot de conclusie gekomen dat de 20 minuten fietsen naar het treinstation niet echt een vrouw veilige weg is. Verder was het echt wel een top huis. Alleen nog zonnepanelen op het dak en intrekken maar. Alleen dus is mijn vrouw niet overtuigd. Dus het gaat hem niet worden.Turralyon schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:17:
Vorige week een bezichtiging gedaan en an sich was dat wel een leuk huis. Alleen een ventilatieprobleem en de daarbij horende vochtproblemen. Verder was het huis precies wat we zochten, locatie voldoet bijna aan onze wensen. Dus we wilden een bod gaan doen. Alleen nu 2 dagen later in dezelfde straat weer een huis te koop. en vandaag weer een huis te koop in dezelfde straat. Zelfs precies tegenover het huis wat ik als eerste bezichtigd heb.
En nu gaan de alarmbellen wel bij me af. Stel ik me aan? En voor de goede orde het gaat niet om een stad maar om een dorp met 7000 inwoners.
Nu heb ik de angst van we gaan nooit iets vinden, omdat de huizenprijzen zo stijgen en daar niet tegen op te sparen valt.
koop voor 5000 een stations auto'tje ipv een een stations fiets
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Nu moet je niet met praktische oplossingen komen he. 
"Ik wil ook gewoon wat kunnen drinken als ik met iemand wat afspreek"
Of deze "Ik wil ook jou niet tot last zijn" als ik aangeef het geen probleem te vinden haar op te pikken en te brengen.
"Ik wil ook gewoon wat kunnen drinken als ik met iemand wat afspreek"
Of deze "Ik wil ook jou niet tot last zijn" als ik aangeef het geen probleem te vinden haar op te pikken en te brengen.
Vorige keer zei je: locatie voldoet aan (bijna) al onze wensen en zo zie je maar: aan een hele belangrijke dus niet! Jullie zullen altijd concessies moeten doen, maar als je je als vrouw niet veilig voelt om te gaan en staan waar je wil en niet altijd afhankelijk wil zijn van anderen, zou dit voor mij ook een brug te ver zijnTurralyon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:37:
[...]
Vandaag bezichtiging gehad in het huis in dezelfde straat als waar ik eerder al een huis bezichtigd had. Dit huis voldeed veel meer aan onze wensen. Alleen met het lekkere weer van vorig weekend hebben mijn vrouw en ik het dorp en omgeving per fiets verkend. En is zij tot de conclusie gekomen dat de 20 minuten fietsen naar het treinstation niet echt een vrouw veilige weg is. Verder was het echt wel een top huis. Alleen nog zonnepanelen op het dak en intrekken maar. Alleen dus is mijn vrouw niet overtuigd. Dus het gaat hem niet worden.
Nu heb ik de angst van we gaan nooit iets vinden, omdat de huizenprijzen zo stijgen en daar niet tegen op te sparen valt.
Leermoment? Kijk niet alleen naar het huis, maar ook naar de omgeving. Wie kom je 's avonds laat tegen in het station bv?
Angst nooit iets te vinden? Angst is een slechte raadgever in deze!
Vergelijkbare woning is eind vorig jaar verkocht voor €528k, vraagprijs was ook €475kIndia Sierra schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:44:
:strip_exif()/f/image/ADxg4Kq6HR2sAm9UjpfUQDLe.png?f=user_large)
bron: https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland
funda: https://www.funda.nl/deta...an-sonstraat-31/43739992/
Daarom hadden we ook de fietsen achterop de auto geladen en zijn we gaan fietsen. Maar je moest 2km over een slecht verlicht fietspad buiten de bebouwde kom met om de 50 meter een boom. En met het nieuws van Lisa nog in het achterhoofd.Chaki schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:10:
[...]
Vorige keer zei je: locatie voldoet aan (bijna) al onze wensen en zo zie je maar: aan een hele belangrijke dus niet! Jullie zullen altijd concessies moeten doen, maar als je je als vrouw niet veilig voelt om te gaan en staan waar je wil en niet altijd afhankelijk wil zijn van anderen, zou dit voor mij ook een brug te ver zijn
Leermoment? Kijk niet alleen naar het huis, maar ook naar de omgeving. Wie kom je 's avonds laat tegen in het station bv?
Angst nooit iets te vinden? Angst is een slechte raadgever in deze!
/f/image/qSLmY0h4SxzHNxRrFlmWmrQG.png?f=fotoalbum_large)
Tja als je hoge eisen stelt dan gaat het inderdaad lastig worden.Turralyon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:37:
[...]
Vandaag bezichtiging gehad in het huis in dezelfde straat als waar ik eerder al een huis bezichtigd had. Dit huis voldeed veel meer aan onze wensen. Alleen met het lekkere weer van vorig weekend hebben mijn vrouw en ik het dorp en omgeving per fiets verkend. En is zij tot de conclusie gekomen dat de 20 minuten fietsen naar het treinstation niet echt een vrouw veilige weg is. Verder was het echt wel een top huis. Alleen nog zonnepanelen op het dak en intrekken maar. Alleen dus is mijn vrouw niet overtuigd. Dus het gaat hem niet worden.
Je kunt toch ook een bod doen rekeninghoudend met de 20min fietsen naar station?
Kan natuurlijk niet in de toekomst kijken maar soms kun je beter een 'net-niet' woning hebben dan helemaal geen woning.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2025 21:44 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
je ergens niet veilig voelen valt natuurlijk niet af te kopen. Ik snap wel dat het feest dan niet doorgaat.
Kun je dan nog ergens buiten de bebouwde kom gaan wonen? Begrijpelijk dat je bang bent na wat er met Lisa gebeurd is, maar dit is wel een hele mooie weg en 2 km is 5-10 minuten fietsen. Het is erg als je jezelf dat plezier ontneemt.Turralyon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:01:
[...]
Daarom hadden we ook de fietsen achterop de auto geladen en zijn we gaan fietsen. Maar je moest 2km over een slecht verlicht fietspad buiten de bebouwde kom met om de 50 meter een boom. En met het nieuws van Lisa nog in het achterhoofd. [Afbeelding]
In veel gemeenten wordt nu extra aandacht besteed aan veiligheid van vrouwen op straat: in kaart brengen waar vrouwen zich onveilig voelen, betere verlichting, etc De weg van Lisa stond al jaren bekend als onveilig. Een fietspad langs dichte begroeiing, waar op ieder moment iemand uit de bosjes kan springen, is het ook veel onveiliger dan op een open weg, waar ook auto's rijden.
Het is ook nog maar kort geleden. De angst zal langzaamaan wegebben. Maar je vrouw is de enige die dit kan inschatten
Dit was ook mijn eerste gedachte. Het is heel recent en actueel en zou de angst er ook zijn als wat met Lisa is gebeurd niet was gebeurd?Chaki schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:14:
[...]
Het is ook nog maar kort geleden. De angst zal langzaamaan wegebben. Maar je vrouw is de enige die dit kan inschatten
Een dorp met 7k inwoners is wel een andere koek dan (regio) Amsterdam.
Ik meld mij even in dit topic.
Al jaren kijk ik op funda naar huizen om ons heen en al jaren pakken we niet echt door in onze huidige woning (keuken moet vervangen worden bijvoorbeeld, maar stellen we telkens uit. Want echt tevreden wonen we hier niet). Totdat mijn vrouw vorige week op funda keek en een woning in een net andere wijk zag. "Goh ziet er leuk uit" zei ze. Dus makelaar gebeld. bezichtiging gepland voor afgelopen maandag.
De dagen ervoor alles gelezen over de woning.
Wat statistieken:
- Staat officieel 3,5 maanden te koop (25 mei)
- Prijs is gezakt van 879K naar 819K (20 juni)
- Er is een bod uitgebracht op 5 augustus, maar niet geaccepteerd of kopers gingen niet door, dat weet ik niet precies, maar 6 augustus stond hij weer als beschikbaar (Chrome plugin genaamd "betrap de makelaar", die toont deze gegevens als je een huis op funda bekijkt)
- Maar de woning staat al sinds november 24 leeg (bewoonster is toen overleden en de kinderen willen het huis nu verkopen, hypotheek is afbetaald, dus ze hebben geen haast, al kost alles brood natuurlijk)
- Huis is uit 1987
Aangezien het huis uit 87 is en wij nu een woning uit 89 hebben weet ik dat alles echt wel op begint te raken. Dubbelglas moet eigenlijk wel vervangen worden, velux ramen moeten vervangen worden, keuken/badkamer/toilet etc etc alles is wel op. Snap ook dat je niet in je laatste jaren van je leven nog even een gloednieuwe keuken erin zet.
Maar juist dit geeft voor ons kansen. In onze huidige woning hadden we het geld en de tijd niet om alles meteen aan te pakken.
Maar deze woning biedt die optie wel. De verkopende makelaar gaf al aan dat er ruimte is voor onderhandelingen.
Nu hebben wij voor vrijdag een afspraak met een architect staan, vrijblijvend om te bepalen wat alles ongeveer gaat kosten (als in wat wijzigingen in het huis, anders verwarmen, andere indeling, etc), doorlooptijden etc etc.
Waarschijnlijk brengen wij dan vrijdagmiddag een bod uit, dat zal een spannend weekend worden (en ik slaap al ruk laatste dagen...)
Nou zit mijn vrouw liever in de strijd met een aankoopmakelaar. Want die zou zijn geld moeten opleveren. Maar ik vraag mij dit ten zeerste af. Hij gaat echt geen bouwkundig oordeel geven (de architect wilt eventueel mee), voor een hypotheek advies moet ik bij de hypotheker zijn (wat we al hebben gedaan), voor een bod uit brengen, dat kan ik zelf wel.
Dan wordt het lijstje van https://www.eigenhuis.nl/...l-of-geen-aankoopmakelaar wel erg kort (een koopcontract lezen kan ik zelf en anders gooi ik hem nog even door een Perplexity/ChatGPT heen).
Nou vraagt de aankoopmakelaar ook nog eens 4K voor zijn werk...
Al jaren kijk ik op funda naar huizen om ons heen en al jaren pakken we niet echt door in onze huidige woning (keuken moet vervangen worden bijvoorbeeld, maar stellen we telkens uit. Want echt tevreden wonen we hier niet). Totdat mijn vrouw vorige week op funda keek en een woning in een net andere wijk zag. "Goh ziet er leuk uit" zei ze. Dus makelaar gebeld. bezichtiging gepland voor afgelopen maandag.
Wat statistieken:
- Er is een bod uitgebracht op 5 augustus, maar niet geaccepteerd of kopers gingen niet door, dat weet ik niet precies, maar 6 augustus stond hij weer als beschikbaar (Chrome plugin genaamd "betrap de makelaar", die toont deze gegevens als je een huis op funda bekijkt)
- Maar de woning staat al sinds november 24 leeg (bewoonster is toen overleden en de kinderen willen het huis nu verkopen, hypotheek is afbetaald, dus ze hebben geen haast, al kost alles brood natuurlijk)
- Huis is uit 1987
Aangezien het huis uit 87 is en wij nu een woning uit 89 hebben weet ik dat alles echt wel op begint te raken. Dubbelglas moet eigenlijk wel vervangen worden, velux ramen moeten vervangen worden, keuken/badkamer/toilet etc etc alles is wel op. Snap ook dat je niet in je laatste jaren van je leven nog even een gloednieuwe keuken erin zet.
Maar juist dit geeft voor ons kansen. In onze huidige woning hadden we het geld en de tijd niet om alles meteen aan te pakken.
Maar deze woning biedt die optie wel. De verkopende makelaar gaf al aan dat er ruimte is voor onderhandelingen.
Nu hebben wij voor vrijdag een afspraak met een architect staan, vrijblijvend om te bepalen wat alles ongeveer gaat kosten (als in wat wijzigingen in het huis, anders verwarmen, andere indeling, etc), doorlooptijden etc etc.
Waarschijnlijk brengen wij dan vrijdagmiddag een bod uit, dat zal een spannend weekend worden (en ik slaap al ruk laatste dagen...)
Nou zit mijn vrouw liever in de strijd met een aankoopmakelaar. Want die zou zijn geld moeten opleveren. Maar ik vraag mij dit ten zeerste af. Hij gaat echt geen bouwkundig oordeel geven (de architect wilt eventueel mee), voor een hypotheek advies moet ik bij de hypotheker zijn (wat we al hebben gedaan), voor een bod uit brengen, dat kan ik zelf wel.
Dan wordt het lijstje van https://www.eigenhuis.nl/...l-of-geen-aankoopmakelaar wel erg kort (een koopcontract lezen kan ik zelf en anders gooi ik hem nog even door een Perplexity/ChatGPT heen).
Hebben jullie al een aankoopmakelaar, die in een strijd verwikkeld is met je vrouw?Xavier schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:02:
....
Zelf zeg je: wat die kan, kan ik ook zelf
Waarom heb je er dan 1 in de hand genomen/overweeg je dat te doen?
Ik ben geen makelaar, maar je gelooft het of je gelooft het niet: ik vraag ook geld voor mijn werk. Als je mijn tarief te hoog vindt, ga je maar naar een ander
Wij hebben soortgelijke situatie met de woning gehad die wij hebben aangekocht, 2 jaar geleden.Xavier schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:02:
Wat statistieken:
- Huis is uit 1987
Woning wordt verkocht door nabestaande (bewoners waren inmiddels al bijna een jaar aan het hemelen), stond al 3mnd te koop, eerste koper is niet doorgegaan.
Wij hadden toen al wel een aankoop makelaar en die heeft deze info boven water gekregen (het verhaal van nabestaande, koop niet doorgaan etc.
Daardoor hebben wij de woning 5% onder de vraagprijs kunnen aankopen in de periode/omgeving waar 10-15% overbieden nog de norm was. Bij ons is de aankoop makelaar zijn geld dus dubbel en dwars waard geweest.
Maar die info daar beschikken jullie dus al over. Ik zou het zelf ook wel aandurven om eens onder de prijs te duiken.
Wat ook een rol speelt wat je kan gebruiken gezien de oorspronkelijke eigenaren inmiddels al geruime tijd zijn overleden, dat er binnenkort ook erfbelasting betaald moet gaan worden (volgens mij 6-8maanden na overlijden). Dit zijn natuurlijk ook geen misselijke bedragen. mogelijk zijn de erven er zelfs wel voor afhankelijk van de verkoop van het huis.
PSN: Flix20-NL
Nee hoor, we hebben nog geen aankoopmakelaar. Al waren we al in gesprek met een verkopende makelaar. Die natuurlijk zijn andere diensten graag in het pakket wilde aanbieden.Chaki schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:11:
[...]
Hebben jullie al een aankoopmakelaar, die in een strijd verwikkeld is met je vrouw?
Zelf zeg je: wat die kan, kan ik ook zelf
Waarom heb je er dan 1 in de hand genomen/overweeg je dat te doen?
Ik ben geen makelaar, maar je gelooft het of je gelooft het niet: ik vraag ook geld voor mijn werk. Als je mijn tarief te hoog vindt, ga je maar naar een ander
Mijn vrouw is het type dat graag heel veel zekerheid heeft. En ze denkt dat ze meer zekerheid heeft met een aankoopmakelaar. En ze vind dat het "hoort", althans haar ouders deden het al en wij ook bij het huidige huis.
Thanks! Over die erfbelasting wist ik niet. Een snelle zoektocht levert op: 8 maanden. Die tijd is dus helaas al voorbij waarbij de druk bij de verkopers waarschijnlijk al wat weg is. Al kan het natuurlijk dat ze uitstel hebben bij de belastingdienst vanwege het eerste bod wat wel rond de 8 maanden was (eigenlijk net iets later)Flix20 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:14:
[...]
Wij hebben soortgelijke situatie met de woning gehad die wij hebben aangekocht, 2 jaar geleden.
Woning wordt verkocht door nabestaande (bewoners waren inmiddels al bijna een jaar aan het hemelen), stond al 3mnd te koop, eerste koper is niet doorgegaan.
Wij hadden toen al wel een aankoop makelaar en die heeft deze info boven water gekregen (het verhaal van nabestaande, koop niet doorgaan etc.
Daardoor hebben wij de woning 5% onder de vraagprijs kunnen aankopen in de periode/omgeving waar 10-15% overbieden nog de norm was. Bij ons is de aankoop makelaar zijn geld dus dubbel en dwars waard geweest.
Maar die info daar beschikken jullie dus al over. Ik zou het zelf ook wel aandurven om eens onder de prijs te duiken.
Wat ook een rol speelt wat je kan gebruiken gezien de oorspronkelijke eigenaren inmiddels al geruime tijd zijn overleden, dat er binnenkort ook erfbelasting betaald moet gaan worden (volgens mij 6-8maanden na overlijden). Dit zijn natuurlijk ook geen misselijke bedragen. mogelijk zijn de erven er zelfs wel voor afhankelijk van de verkoop van het huis.
Ik zou gezien het bouwjaar en je plannen meer zien in het meenemen van een bouwkundig adviseur (gespecialiseerd in verduurzaming). Waarom een architect?Xavier schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:02:
Wat statistieken:
- Huis is uit 1987
Makelaar zou ik ook geneigd zijn niet te doen. Je hebt al ervaring met het kopen van een huis, je hebt al een huis op het oog en ook al gezien. Mogelijk kun je een compromis met je vrouw bereiken door iemand in te zetten die alleen het aankoopproces begeleidt? Makelaarsland biedt die service voor 1450, en doet bijv die juridische check en analyse van het pand.
Reden voor een architect is dat het toevallig ook iemand is die opgeleidt is om advies te geven over een Passief huis. Hij heeft een aardig trackrecord voor verduurzaming. Ze staan ongeveer hetzelfde in de markt als wij. Liever extra isolatie en beter glas dan een Airco installeren. Eerste gesprek is trouwens vrijblijvend en die staat dus aankomende vrijdag.Toke_gt schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:48:
[...]
Ik zou gezien het bouwjaar en je plannen meer zien in het meenemen van een bouwkundig adviseur (gespecialiseerd in verduurzaming). Waarom een architect?
Makelaar zou ik ook geneigd zijn niet te doen. Je hebt al ervaring met het kopen van een huis, je hebt al een huis op het oog en ook al gezien. Mogelijk kun je een compromis met je vrouw bereiken door iemand in te zetten die alleen het aankoopproces begeleidt? Makelaarsland biedt die service voor 1450, en doen bijv die juridische check en analyse van het pand.
Die van Makelaarsland is eigenlijk wel een goede, kende ik nog niet. Dat scheelt een aardig bedrag en is inderdaad wel een goede compromis, thanks!
Ah helder, veel meer dan een architect dus.Xavier schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:04:
[...]
Reden voor een architect is dat het toevallig ook iemand is die opgeleidt is om advies te geven over een Passief huis. Hij heeft een aardig trackrecord voor verduurzaming. Ze staan ongeveer hetzelfde in de markt als wij. Liever extra isolatie en beter glas dan een Airco installeren. Eerste gesprek is trouwens vrijblijvend en die staat dus aankomende vrijdag.
Succes!
Het koopcontract is getekend en de keuring heeft plaatsgevonden. Ik zit er nu wel een beetje mee hoe je het onderhoud op de lijst van de keuring goed aanpakt, waar begin je en hoe zorg je er voor dat dingen op de goede volgorde gebeuren. De dakramen moeten bijvoorbeeld vervangen worden, maar de dakisolatie is ook een aandachtspunt.Gillonde schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:48:
Wij hebben een geaccepteerd bod. Het huis stond al een tijdje te koop dus er was weinig spanning of we wel de hoogste bieder waren. Nu het traject in van bouwkundige keuring, de hypotheek en de verkoop van ons huidige huis.
Groepeer de dingen per ‘locatie’ in je huis en probeer de werkzaamheden per locatie uit te voeren. Soms kan dat tegelijkertijd: als het dak toch open gaat voor nieuwe ramen, kun je ook andere werkzaamheden aan het dak verrichten. Doe dan vooral werkzaamheden die je niet van binnenuit kunt doen, zodat je het dak ook maar 1x open hebt.Gillonde schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:58:
[...]
Het koopcontract is getekend en de keuring heeft plaatsgevonden. Ik zit er nu wel een beetje mee hoe je het onderhoud op de lijst van de keuring goed aanpakt, waar begin je en hoe zorg je er voor dat dingen op de goede volgorde gebeuren. De dakramen moeten bijvoorbeeld vervangen worden, maar de dakisolatie is ook een aandachtspunt.
Zo kun je per locatie bekijken wat er nodig is en welke impact die werkzaamheden hebben op de rest van je huis. Sommige dingen wil je misschien doen voor je er woont, omdat ze enorme rotzooi (kunnen) geven.
En uiteraard kijk je ook naar urgentie en de impact op je budget.
Heb je erg veel om te doen, schakel dan een aannemer in, die kan je hierin goed ontzorgen en heeft ook de juiste mensen voor je.
Aankoopmakelaar voor 4k met een huis van 9ton lijkt mij nog "goedkoop". Toen ik een aankoopmakelaar nog overwoog en beetje rondkeek zaten de meeste rond 1% ("excl btw"). Dan zit je hier al snel aan de 10k. Als je geen complexe vragen hebt, de buurt goed kent, makkelijk op bezichtigingen kan gaan, zijn er met huidige tooltjes zoals walter living / huispedia/ woningstats, en zelf een beetje handig bent bied een aankoopmakelaar niet zo veel voordeel in mijn ogen.
Laatst had ik nog wat huizen waar ik op geboden had. Bij 1 huis was ik 2e hoogste bieder geworden, maar het na afhaken van de 1e mocht overnemen voor 435 (mijn bod 425), is na een 2e biedingsronde toch verkocht voor 455.
Maar ik heb gelukkig geen aankoopmakelaar meer nodig, want ik heb eindelijk een onderhandeling rond kunnen krijgen. Bijna 2 jaar opzoek geweest, maar had ook een stevig lijstje met eisen.
Het appartement dat ik nu heb kunnen kopen is met ruim 80m2, 2 slaapkamers, inpandige parkeerplaats/garage, op 10 min loopafstand van het centrum een prima eerste woning. Heb hier ook nog best wat kunnen onderbieden, omdat de indeling wat ouderwets is. Na renovatie zijn identieke appartementen 50k meer waard, dus er is zeker klusbudget.
Had liever een ander appartement in de zelfde straat, dat mooier en groter (en uiteraard duurder) is, maar verkoper is te star en onderhandelingen zijn daar vastgelopen ondanks - of juist waardoor- het al ruim een jaar te koop staat. Maar er is altijd wel meer te wensen, maar dat is voor toekomst
Laatst had ik nog wat huizen waar ik op geboden had. Bij 1 huis was ik 2e hoogste bieder geworden, maar het na afhaken van de 1e mocht overnemen voor 435 (mijn bod 425), is na een 2e biedingsronde toch verkocht voor 455.
Maar ik heb gelukkig geen aankoopmakelaar meer nodig, want ik heb eindelijk een onderhandeling rond kunnen krijgen. Bijna 2 jaar opzoek geweest, maar had ook een stevig lijstje met eisen.
Het appartement dat ik nu heb kunnen kopen is met ruim 80m2, 2 slaapkamers, inpandige parkeerplaats/garage, op 10 min loopafstand van het centrum een prima eerste woning. Heb hier ook nog best wat kunnen onderbieden, omdat de indeling wat ouderwets is. Na renovatie zijn identieke appartementen 50k meer waard, dus er is zeker klusbudget.
Had liever een ander appartement in de zelfde straat, dat mooier en groter (en uiteraard duurder) is, maar verkoper is te star en onderhandelingen zijn daar vastgelopen ondanks - of juist waardoor- het al ruim een jaar te koop staat. Maar er is altijd wel meer te wensen, maar dat is voor toekomst
[ Voor 9% gewijzigd door Zeewolf op 10-09-2025 12:05 ]
Heeft iemand hier ervaring met nieuwbouwappartementen die direct na oplevering casco worden verkocht, en dan maandenlang te koop staan?
Ik kijk momenteel naar zo'n appartement dat al bijna 3 maanden op Funda staat. Alles is casco, dus er moet nog flink wat in geïnvesteerd worden qua afbouw. Vraagprijs is €410K. Ik heb een bod gedaan van €380K, wat volgens de makelaar “overlegd zou worden”. Daarna werd ik gisteren gebeld, en opeens wist niemand ergens van. Na wat uitleg wist men zich ineens wél alles te herinneren. Toen de vraag: "Kunt u echt niet iets meer bieden?" Ik aangegeven dat dat niet realistisch is gezien de afbouwkosten.
Daarop volgde een zucht aan de andere kant van de lijn, en een vage opmerking over “meerdere biedingen”. Afgesloten met dat ik “snel weer iets hoor”.
Gevoelsmatig staat het gewoon te hoog in de markt, en ze krijgen het voor die prijs simpelweg niet verkocht. Na wat verder onderzoek in de buurt en vergelijkbare projecten blijkt mijn bod eigenlijk best realistisch te zijn.
Iemand soortgelijke ervaringen met dit soort nieuwbouwcasco-verkoop direct na oplevering? Of tips hoe hiermee om te gaan richting de makelaar?
Ik kijk momenteel naar zo'n appartement dat al bijna 3 maanden op Funda staat. Alles is casco, dus er moet nog flink wat in geïnvesteerd worden qua afbouw. Vraagprijs is €410K. Ik heb een bod gedaan van €380K, wat volgens de makelaar “overlegd zou worden”. Daarna werd ik gisteren gebeld, en opeens wist niemand ergens van. Na wat uitleg wist men zich ineens wél alles te herinneren. Toen de vraag: "Kunt u echt niet iets meer bieden?" Ik aangegeven dat dat niet realistisch is gezien de afbouwkosten.
Daarop volgde een zucht aan de andere kant van de lijn, en een vage opmerking over “meerdere biedingen”. Afgesloten met dat ik “snel weer iets hoor”.
Gevoelsmatig staat het gewoon te hoog in de markt, en ze krijgen het voor die prijs simpelweg niet verkocht. Na wat verder onderzoek in de buurt en vergelijkbare projecten blijkt mijn bod eigenlijk best realistisch te zijn.
Iemand soortgelijke ervaringen met dit soort nieuwbouwcasco-verkoop direct na oplevering? Of tips hoe hiermee om te gaan richting de makelaar?
Welke tips richting de makelaar wil je horen? Als zij je bod te laag vinden, dan kun je twee dingen doen: meer bieden of verder kijken. Meer opties heb je (helaas) niet.Dirk22 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:06:
Heeft iemand hier ervaring met nieuwbouwappartementen die direct na oplevering casco worden verkocht, en dan maandenlang te koop staan?
@Wispe Het leuke is dat de makelaar positief was over het bod alleen de verkopende partij niet (net gehoord via de telefoon). Makelaar gaf aan dat ze proberen meer geld eruit te krijgen dan ze ervoor betaald hebben en dat hij er ook beetje moedeloos van begint te worden. Interessante situatie.
Tuurlijk wordt hij een beetje moedeloos van, hij wil met zo min mogelijk effort zo snel mogelijk verkopen. Als zijn klant tegenstribbelt, duurt het wat langer voordat hij zijn commissie ziet.Dirk22 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:55:
@Wispe Het leuke is dat de makelaar positief was over het bod alleen de verkopende partij niet (net gehoord via de telefoon). Makelaar gaf aan dat ze proberen meer geld eruit te krijgen dan ze ervoor betaald hebben en dat hij er ook beetje moedeloos van begint te worden. Interessante situatie.
Tactiek. Val er niet voor. De makelaar zegt alles om jou (en verkoper te pleasen) om een deal te maken.Dirk22 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:55:
In de huidige markt een casco nieuwbouwappartement dat al drie maanden leeg te koop staat? Dat is of veel te duur, of er is een addertje onder het gras (locatie binnen het complex? Naast huurwoningen, lift, installaties?)Dirk22 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:06:
Ik kijk momenteel naar zo'n appartement dat al bijna 3 maanden op Funda staat. Alles is casco, dus er moet nog flink wat in geïnvesteerd worden qua afbouw. Vraagprijs is €410K.
(…)
Onderzoek of die addertjes er zijn, en blijf anders volhardend in je bod. Geef eventueel aan dat je het op korte termijn kunt afnemen, dat maakt je positie sterker tegenover anderen die ook lager dan de vraagprijs hebben geboden. Elke maand dat het langer leeg staat kost ze geld.
6k /m2 voor nieuwbouw vind ik nog wel meevallen. Ik weet de regio niet, maar de 2 nieuwbouw projecten die ik in Rotterdam in de gaten hield, waarvan 1 gerealiseerd is en k.k. worden doorverkocht, en de ander nog aan aanbouw v.o.n., zitten meer rond de 7-8k/m2.
zoals
49m2 voor 375
https://www.funda.nl/deta...laak-bouwnr-503/89919531/
62m voor 465
https://www.funda.nl/deta...laak-bouwnr-411/89919499/
Mijn idee bij nieuwbouw huizen die nog casco worden doorverkocht, was altijd dat in de bouwtijd van toch vaak 1+ jaar, het huis toch opeens niet meer paste bij de persoon. Bij oplevering zijn ze ook vaak gelijk meer waard, omdat het direct te betrekken is, zonder die wachten op afronden bouw.
zoals
49m2 voor 375
https://www.funda.nl/deta...laak-bouwnr-503/89919531/
62m voor 465
https://www.funda.nl/deta...laak-bouwnr-411/89919499/
Mijn idee bij nieuwbouw huizen die nog casco worden doorverkocht, was altijd dat in de bouwtijd van toch vaak 1+ jaar, het huis toch opeens niet meer paste bij de persoon. Bij oplevering zijn ze ook vaak gelijk meer waard, omdat het direct te betrekken is, zonder die wachten op afronden bouw.
[ Voor 16% gewijzigd door Zeewolf op 11-09-2025 16:35 ]
6k per m2 casco versus 7-8k per m2 met luxe afwerking komt uiteindelijk redelijk bij elkaar toch?
Beetje afhankelijk van hoe luxe de afwerking echt is
Beetje afhankelijk van hoe luxe de afwerking echt is
[ Voor 22% gewijzigd door Barendv op 13-09-2025 20:37 ]
Klinkt als een verkoper die >400k wil , en een makelaar die daar ook moedeloos van wordtDirk22 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:06:
Een collega van mij kreeg zijn nieuwbouw appartement ook slecht verkocht, omdat er in dat complex heel veel appartementen te koop stonden , zowel van kopers die na 2 jaar andere wensen hadden als beleggers die jaren terug kochten met het idee met winst te verkopen. Mijn collega viel in categorie 1. Omdat hij iets anders op het oog had wilde hij ook niet ver zakken.
Waarom wil je deze dan per se ?Dirk22 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:23:
Erg triest, appartement is 63 m2 dus echt niet zo groot en moet nog van alles aan gebeuren.
Zal voet bij stuk houden maar spijtig dat jullie mijn gevoel beantwoorden hiermee@Wolly @Wispe
Morgen bezichtiging ben benieuwd waar de makelaar mee zal komen...
Als je het te duur vindt zou ik verder kijken en als je deze graag wil hebben is er kennelijk geen alternatief en zul je misschien iets hoger moeten bieden.
Ik zou als verkoper misschien ook wel denken de prijzen stijgen 1-2k per maand dus die 400k (of hoger) is een kwestie van tijd
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 13-09-2025 20:54 ]
@Sport_Life Helaas laag aanbod in de omgeving en erg gunstige ligging ivm OV voor mijn vriendin. Bezichtiging gehad en was zeker wel mooi. Maar iets meer geboden maar direct afgewezen. Het moest met een 4 beginnen maar de persoon zou dan 65K winst maken en dat vind ik gewoon erg spijtig dat mensen echt het onderste uit de kan proberen te trekken. Begrijp dat je winst wil maken maar dit is gewoon profiteren van de schaarste. Geen onderhandeling niks. Begrijp steeds beter dat dit al 3 maanden te koop staat inmiddels.
Jammer, maar zullen er overna denken of toch voor iets anders gaan.
Je maakt het nu persoonlijk door de verkoper kwade motieven toe te kennen als "profiteren". Blijf zakelijk. Waarom zou de verkoper jou moeten matsen? Je bent geen familie of vriend, je bent een onbekende.Dirk22 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:08:
@Sport_Life Helaas laag aanbod in de omgeving en erg gunstige ligging ivm OV voor mijn vriendin. Bezichtiging gehad en was zeker wel mooi. Maar iets meer geboden maar direct afgewezen. Het moest met een 4 beginnen maar de persoon zou dan 65K winst maken en dat vind ik gewoon erg spijtig dat mensen echt het onderste uit de kan proberen te trekken. Begrijp dat je winst wil maken maar dit is gewoon profiteren van de schaarste. Geen onderhandeling niks. Begrijp steeds beter dat dit al 3 maanden te koop staat inmiddels.
Als de verkoper te hoog blijft vragen, dan blijft het onverkocht. Dan zal er gezakt moeten worden. Maar tot die tijd mag de verkoper vragen wat hij of zij wil.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
De winst die verkoper maakt is natuurlijk irrelevant.Dirk22 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:08:
Als jij het geen 400k waard vindt zou ik er verder geen aandacht aan besteden en verder zoeken. Grote kans dat deze woning over een paar maanden wel rond de 400k weg gaat .
Draai de rollen eens om. Zou jij dat ook niet doen als jij de verkoper was?Dirk22 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:08:
Afgelopen week een woning gekocht! De bedenktijd is inmiddels verstreken.
Woning ligt in een van de grotere steden van Gelderland.
Sinds juni was ik op zoek naar een nieuwe woning i.v.m. wijziging van de gezinssamenstelling. Mijn vorige woning was eind mei verkocht en aangezien ik de hypotheek wil meenemen had ik binnen 6 maanden een nieuwe woning nodig.
In de vakantieperiode was het (zoals verwacht) erg rustig. Waardoor er na de vakantie gelijk een aantal interessante opties langs kwamen waarvan 3 echte mijn voorkeur hadden. Allemaal met dezelfde vraagprijs om (denk ik) gunstig op funda te staan. Tevens verschillen de woning qua bouwperiode en woningtype niet veel van elkaar. Allemaal tussenwoningen in dezelfde wijk.
Gelijk bij alle drie een bezichtiging aangevraagd.
1ste woning, leuke kleuren gebruikt in de woning (incl. keuken) maar het moet maar net je smaak zijn. Daarnaast veel extra's toegevoegd aan de woning (airco, overkapping, dakkapel). Op papier tevens de grootste woning.
Een bod gedaan van 7% boven de vraagprijs waarbij ik eigenlijk al wist dat dit veel te laag zou zijn. Bod afgewezen en later bij de 2e woning van de makelaar gehoord dat het inderdaad ver boven de 10% is overboden.
2e woning, Leuke vloer, overkapping. Voor de rest best wel simpel qua kleuren. Op de zolder wel een hele rare constructie bedacht voor kastruimte (?). Makelaar gaf aan dat het achter zou blijven maar wel makkelijk te verwijderen is....
Maar goed verder een goede woning. Op papier de kleinste woning (scheelt 4m2 met woning 1) en de kleinste tuin...
Ik had initieel 5% overbieden in gedachte maar omdat het echt gunstig ligt bij de school van mijn kind toch wat meer richting 6,5% gegaan. Echter alleen in gedachte want tot ik deze woning kon bezichtigen had ik al een mondelinge overeenkomst met woning 3 terwijl deze een dag later online was gekomen. De bezichtiging was vreemd genoeg erg laat ingepland (2,5 weken later).
3e woning, Qua kleuren en keuken valt het in de smaak, leuke tuin inrichting. Kleine puntjes hier en daar gezien. Woonoppervlak 1m2 kleiner dan woning 1, qua tuin de grootste (+20m2 vergeleken met woning 1).
Uiteindelijk een bod gedaan van 7,5% boven vraagprijs waarvan ongeveer de helft onder voorbehoud.
Aankoop gedaan zonder aankoopmakelaar. Mijn bod heb ik bepaald door o.a. te kijken waar de woningen in de buurt voor zijn gegaan en ook het biedingslogboek van een andere (soortgelijke) woning. Toevallig is het huis ernaast ook recent verkocht voor een paar duizend meer dus ik wist in welke richting ik moest bieden.
Woning ligt in een van de grotere steden van Gelderland.
Sinds juni was ik op zoek naar een nieuwe woning i.v.m. wijziging van de gezinssamenstelling. Mijn vorige woning was eind mei verkocht en aangezien ik de hypotheek wil meenemen had ik binnen 6 maanden een nieuwe woning nodig.
In de vakantieperiode was het (zoals verwacht) erg rustig. Waardoor er na de vakantie gelijk een aantal interessante opties langs kwamen waarvan 3 echte mijn voorkeur hadden. Allemaal met dezelfde vraagprijs om (denk ik) gunstig op funda te staan. Tevens verschillen de woning qua bouwperiode en woningtype niet veel van elkaar. Allemaal tussenwoningen in dezelfde wijk.
Gelijk bij alle drie een bezichtiging aangevraagd.
1ste woning, leuke kleuren gebruikt in de woning (incl. keuken) maar het moet maar net je smaak zijn. Daarnaast veel extra's toegevoegd aan de woning (airco, overkapping, dakkapel). Op papier tevens de grootste woning.
Een bod gedaan van 7% boven de vraagprijs waarbij ik eigenlijk al wist dat dit veel te laag zou zijn. Bod afgewezen en later bij de 2e woning van de makelaar gehoord dat het inderdaad ver boven de 10% is overboden.
2e woning, Leuke vloer, overkapping. Voor de rest best wel simpel qua kleuren. Op de zolder wel een hele rare constructie bedacht voor kastruimte (?). Makelaar gaf aan dat het achter zou blijven maar wel makkelijk te verwijderen is....
Maar goed verder een goede woning. Op papier de kleinste woning (scheelt 4m2 met woning 1) en de kleinste tuin...
Ik had initieel 5% overbieden in gedachte maar omdat het echt gunstig ligt bij de school van mijn kind toch wat meer richting 6,5% gegaan. Echter alleen in gedachte want tot ik deze woning kon bezichtigen had ik al een mondelinge overeenkomst met woning 3 terwijl deze een dag later online was gekomen. De bezichtiging was vreemd genoeg erg laat ingepland (2,5 weken later).
3e woning, Qua kleuren en keuken valt het in de smaak, leuke tuin inrichting. Kleine puntjes hier en daar gezien. Woonoppervlak 1m2 kleiner dan woning 1, qua tuin de grootste (+20m2 vergeleken met woning 1).
Uiteindelijk een bod gedaan van 7,5% boven vraagprijs waarvan ongeveer de helft onder voorbehoud.
Aankoop gedaan zonder aankoopmakelaar. Mijn bod heb ik bepaald door o.a. te kijken waar de woningen in de buurt voor zijn gegaan en ook het biedingslogboek van een andere (soortgelijke) woning. Toevallig is het huis ernaast ook recent verkocht voor een paar duizend meer dus ik wist in welke richting ik moest bieden.
Proficiat. Klintk als een doordacht proces.F4c2Q schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:36:
Afgelopen week een woning gekocht
(…)
Toevallig is het huis ernaast ook recent verkocht voor een paar duizend meer dus ik wist in welke richting ik moest bieden.
Toch een nieuwsgierig vraagje: vanwaar de nadruk op de aanwezige kleuren? Die heb je toch zo veranderd? Over welke kleuren heb je het dan? (keuken begrijp ik overigens).
Het liefst trek ik er natuurlijk zo in 
Maar de muurkleuren boeien inderdaad niet zo en waren ook niet doorslaggevend.
Ik vond zelfde de kleuren van de keuken en badkamer van woning 1 niet bij mij passen. Maar daar ook een bijna identieke bod gedaan.
Edit:
Om nog even aan te vullen. Mijn belangrijkste criteria was het wijk, bouwjaar (2010+), 120+ m2. 3 slaapkamers en het liefst nog een ruimte voor een werkplek.
Maar de muurkleuren boeien inderdaad niet zo en waren ook niet doorslaggevend.
Ik vond zelfde de kleuren van de keuken en badkamer van woning 1 niet bij mij passen. Maar daar ook een bijna identieke bod gedaan.
Edit:
Om nog even aan te vullen. Mijn belangrijkste criteria was het wijk, bouwjaar (2010+), 120+ m2. 3 slaapkamers en het liefst nog een ruimte voor een werkplek.
[ Voor 24% gewijzigd door F4c2Q op 14-09-2025 22:03 ]
@Wispe Nee ik zou niet het onderste uit de kan trekken. Gunfactor heb ik altijd belangrijk gevonden. Als je iets voor 335K gekocht heb en je kan het voor 375/390K verkopen lijkt mij dat toch erg mooi. Maar dan toch proberen mensen tegen elkaar uit te spelen is gewoon jammer. Maar we laten dit appartement nu ook voor wat het is. Heb nu 3 andere opties waarvan 2 al hebben bezocht en zien wel wat het word 🙂
Biedlogboek is open gekomen van eerste huis waar ik een bod op had gedaan. Huis stond voor 409 op funda. Uiteindelijk voor ruim 480 weggegaan. Ik had een taxateur ingeschakeld om een bod te bepalen. Die kwam uit op 435-440. Dus zelf 435 geboden.
Hier is toch gewoon niet meer in mee te gaan. En ik hoor maar je moet bieden wat het huis je waard is.
Hier is toch gewoon niet meer in mee te gaan. En ik hoor maar je moet bieden wat het huis je waard is.
[ Voor 26% gewijzigd door Turralyon op 16-09-2025 22:41 ]
tsja dat is geen nieuwe ontwikkeling ofzo. Zo gaat het al een jaar of 5 nu volgens mij.Turralyon schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:38:
Biedlogboek is open gekomen van eerste huis waar ik een bod op had gedaan. Huis stond voor 409 op funda. Uiteindelijk voor ruim 480 weggegaan. Zelf 435 geboden. Hier is toch gewoon niet meer in mee te gaan.
Tja, dat is jouw keuze. Als je 45k meer kan pakken zou ik dat ook doen. Moet ook een ander huis afbetalen en elke 10k is zo’n 35 euro minder per maand geloof ik, dus dat loopt lekker op.Dirk22 schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:41:
@Wispe Nee ik zou niet het onderste uit de kan trekken. Gunfactor heb ik altijd belangrijk gevonden. Als je iets voor 335K gekocht heb en je kan het voor 375/390K verkopen lijkt mij dat toch erg mooi. Maar dan toch proberen mensen tegen elkaar uit te spelen is gewoon jammer. Maar we laten dit appartement nu ook voor wat het is. Heb nu 3 andere opties waarvan 2 al hebben bezocht en zien wel wat het word 🙂
Wij kochten een huis voor 250k en verkochten voor 750k. Dan ga ik ook niet zeggen: mag wel iets minder. Ik heb ook weer wat moeten kopen.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Blijft zuur natuurlijk, maar als je biedt wat het jouw waard is en iemand anders bied meer, dan was het jou dat niet waard. Als je spijt hebt en meer had willen bieden dan heb je niet geboden wat het jou waard is.Turralyon schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:38:
Biedlogboek is open gekomen van eerste huis waar ik een bod op had gedaan. Huis stond voor 409 op funda. Uiteindelijk voor ruim 480 weggegaan. Ik had een taxateur ingeschakeld om een bod te bepalen. Die kwam uit op 435-440. Dus zelf 435 geboden.
Een taxateur is ook niet meer dan richting gevend en heeft ook een onzekerheid van minimaal +/- 10%. Degene die 485 heeft geboden huurt een taxateur die magisch op 485 uitkomt voor de financiering.
dat is niet vanzelfsprekend. Goede kans dat de taxateur dat niet kan verantwoorden en dat de kopers toch echt eigen geld moeten bijleggen, wat natuurlijk voor veel mensen helemaal geen probleem is.HEY_DUDE schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:17:
[...]
Degene die 485 heeft geboden huurt een taxateur die magisch op 485 uitkomt voor de financiering.
Heel spijtig! Maar je hebt niet geboden wat het JOU waard is, maar wat de taxateur het waard vond. Ik had een aankoopmakelaar en kreeg dan een advies als: Ik schat de indicatieve verkoopwaarde in op 435-440k. Ik adviseer een bod uit te brengen van 465k om positie in te nemen. Dus ja, de taxatiewaarde klopt, maar het is geen kansrijk bod. Met 466k was je het nog niet geworden, maar uiteindelijk bepaal je het zelf. Vind je het huis uniek, bied je meer - voor zover je financiën het toelaten. Taxateurs zijn extreem flexibel, maar taxatiewaarde 440k kan toch problemen geven als je een hypotheek van 480k nodig hebtTurralyon schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:38:
Ze stretchen wel wat, maar 10% zou ik niet op rekenende Peer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:44:
[...]
dat is niet vanzelfsprekend. Goede kans dat de taxateur dat niet kan verantwoorden en dat de kopers toch echt eigen geld moeten bijleggen, wat natuurlijk voor veel mensen helemaal geen probleem is.
Meegaan in de overbieding hysterie is niet zonder risico daar niemand een glazen bol heeft mbt hoeveelheid lucht in de bubbel en eventuele economische reset. Je kan de taxateur niets kwalijk nemen IMHO..
d:)b
Kopers zeggen dat ze het niet zouden doen, en zodra ze verkoper worden vergeten ze die mooie woorden.THE_BASE schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:46:
Tja, dat is jouw keuze. Als je 45k meer kan pakken zou ik dat ook doen. Moet ook een ander huis afbetalen en elke 10k is zo’n 35 euro minder per maand geloof ik, dus dat loopt lekker op.
Wij kochten een huis voor 250k en verkochten voor 750k. Dan ga ik ook niet zeggen: mag wel iets minder. Ik heb ook weer wat moeten kopen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Absurd ja en herkenbaar. Ik had me los van Funda ook ingeschreven op diverse nieuwbouw projecten en uiteindelijk wel meerdere opties gehad en inmiddels bijna de koop rond van een appartement. Je bent alleen wel afhankelijk qua locatie vwb nieuwbouw dus als je daar enigszins flexibel in bent is dat nog wel een goede optie om te onderzoeken. Mits zo'n 2 jaar wachten op de oplevering geen issue is, maar goed liever dat dan al m'n spaargeld gebruiken om de volgende woning van de verkopende partij deels te financieren middels fors overbieden.Turralyon schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:38:
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ik zou verwachten dat er met het overbieden mensen echt tegen de 10% aanlopen en dat zie je eigenlijk niet. Ook geen horror verhalen over mensen zonder voorbehoud van financiering die tegen een te lage taxatie aanlopen. Mijn vermoeden is dat de taxateurs gewoon meegaan in de gekte.de Peer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:44:
[...]
dat is niet vanzelfsprekend. Goede kans dat de taxateur dat niet kan verantwoorden en dat de kopers toch echt eigen geld moeten bijleggen, wat natuurlijk voor veel mensen helemaal geen probleem is.
Dat beeld heb ik ook. Ze kunnen dat risico prima pakken.HEY_DUDE schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:43:
[...]
Ik zou verwachten dat er met het overbieden mensen echt tegen de 10% aanlopen en dat zie je eigenlijk niet. Ook geen horror verhalen over mensen zonder voorbehoud van financiering die tegen een te lage taxatie aanlopen. Mijn vermoeden is dat de taxateurs gewoon meegaan in de gekte.
taxatie is toch niks meer dan de marktwaarde bepalen? En de markt heeft de waarde toch net bepaald door ... juist de waarde vast te stellen door verkoop? Ik zou een pittig gesprek met een taxateur hebben die er een andere waarde aan hangt, zeker als het biedingenlogboek laat zien dat de prijs echt niet afwijkt van de rest van de biedingen.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Nu ja, er zit natuurlijk nog wel een verschil tussen de waarde die het huis voor de bank oplevert als ze het moeten verkopen als de druiven zuur zijn (onderpand!) en gekke HenkieBockelaar schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:48:
taxatie is toch niks meer dan de marktwaarde bepalen? En de markt heeft de waarde toch net bepaald door ... juist de waarde vast te stellen door verkoop? Ik zou een pittig gesprek met een taxateur hebben die er een andere waarde aan hangt, zeker als het biedingenlogboek laat zien dat de prijs echt niet afwijkt van de rest van de biedingen.
Dus ik denk niet dat veel banken mee zullen gaan in het idee dat marktwaarde altijd gelijk is aan wat de gek ervoor geeft.
Ik verwacht wel dat het risico op problemen die voortkomen uit overdreven taxaties relatief *laag* is, maar dat is waarschijnlijk eerder te danken aan de combinatie van een oververhitte markt en de in het systeem ingebouwde checks & balances die voorkomen dat het mis *kan* gaan.
Zo simpel is het niet hoor. Taxateur heeft wat marge maar geen onbeperkte vrijheid. Hij zit ook met de NWWI validatie.Bockelaar schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:48:
taxatie is toch niks meer dan de marktwaarde bepalen? En de markt heeft de waarde toch net bepaald door ... juist de waarde vast te stellen door verkoop?
Het kan ook andersom blijkbaar.. Het huis dat wij voor 375k hebben gekocht kreeg een week later een taxatie van 420k
Ik heb de taxateur niets verteld over de koopsom, maar hij zal dat gerust van de verkopend makelaar of elders hebben gevonden, want hij wist het wel.
Leuk voor de bank, maar verder niet zo interessant voor ons.
Ik heb de taxateur niets verteld over de koopsom, maar hij zal dat gerust van de verkopend makelaar of elders hebben gevonden, want hij wist het wel.
-Geen deurwaarder-
Deels wel natuurlijk, voor zover het nog te verantwoorden is. Maar de excessen (80k overboden Bijvoorbeeld op 400k) dat zullen doorgaans niet de mensen zijn die die taxatie van 480k ook echt nodig hebben voor de financieringHEY_DUDE schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:43:
[...]
Ik zou verwachten dat er met het overbieden mensen echt tegen de 10% aanlopen en dat zie je eigenlijk niet. Ook geen horror verhalen over mensen zonder voorbehoud van financiering die tegen een te lage taxatie aanlopen. Mijn vermoeden is dat de taxateurs gewoon meegaan in de gekte.
Ik heb bij de taxatie van mijn onlangs gekochte woning ook aangestuurd op een hogere taxatie en dat lukte. Werd 50k getaxeerd boven de prijs die ik betaalde. En hierdoor heb ik een lagere hypotheekrente. Dus altijd prettig.Deurwaarder schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:57:
Het kan ook andersom blijkbaar.. Het huis dat wij voor 375k hebben gekocht kreeg een week later een taxatie van 420k![]()
Ik had eigenlijk ingezet op een 100k hogere taxatie maar dat vond de taxateur te ver gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 17-09-2025 10:04 ]
Ja, lagere risico-klasse is fijn.de Peer schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:03:
[...]
Ik heb bij de taxatie van mijn onlangs gekochte woning ook aangestuurd op een hogere taxatie en dat lukte. Werd 50k getaxeerd boven de prijs die ik betaalde. En hierdoor heb ik een lagere hypotheekrente. Dus altijd prettig.
Voor ons maakte het niet uit, want we hebben NHG en zitten dus sowieso in de laagste categorie bij onze verstrekker.
-Geen deurwaarder-
Inmiddels heb ik de taxatie binnen en ook hier valt de taxatie hoger. 20k meer dan de aankoopsom.
Ik heb de taxateur zelf niks gevraagd, zelfs nauwelijks gesproken. Vindt het wel fijn dat ik gelijk in de laagste risico-klasse zit.
Ik heb de taxateur zelf niks gevraagd, zelfs nauwelijks gesproken. Vindt het wel fijn dat ik gelijk in de laagste risico-klasse zit.
Bij mij was er al een taxatie geweest in opdracht van de verkoper, maar die mocht ik niet gebruiken. De nieuwe taxatie komt op hetzelfde bedrag uit (koopsom). Zou nogal gek zijn als het veel zou afwijken. De taxateur had ook het eerste rapport in handen. Het enige wat hij hoefde te doen was kopiëren en zijn handtekening eronder zetten voor 774 euri
dan zou ik toch echt een paar honderd euro er vanaf onderhandeld hebben.Chaki schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:47:
Bij mij was er al een taxatie geweest in opdracht van de verkoper, maar die mocht ik niet gebruiken. De nieuwe taxatie komt op hetzelfde bedrag uit (koopsom). Zou nogal gek zijn als het veel zou afwijken. De taxateur had ook het eerste rapport in handen. Het enige wat hij hoefde te doen was kopiëren en zijn handtekening eronder zetten voor 774 euri
a. Ik had geen contact met de taxateurde Peer schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:51:
[...]
dan zou ik toch echt een paar honderd euro er vanaf onderhandeld hebben.
b. Ik heb het eerste taxatierapport niet
Ik was heel blij met de desktoptaxatie van €95 bij de aankoop van onze woning, taxatie zat iets onder de aankoopprijs maar dat maakte vanwege de lagere hypotheek niks uit. Zou het iedereen aanraden even te checken of je in aanmerking komt voor een desktop taxatie aangezien menig financieel adviseur je taxatieopdracht maar wat graag bij een van hun bevriende taxateurs neerlegt.
Nederlanders klagen dat ze veel papierwerk moeten aanleveren bij de aankoop van een woning
Kopen en verkopen: nog meer papierwerk, vertel mij wat
Dan denk je dat je alles al hebt meegemenaakt:
Dit wordt mijn 8e hypotheek, en de 4e bij deze bank. Nu gaat het om het meenemen naar de volgende woning
Om te checken of ik geen schulden heb in België, moet ik een niet afgeschermde kopie van mijn id PER POST naar Brussel sturen!!!!
Bij de Nederlandse Bank van België kan dat alleen digitaal via de app Itsme en die zegt dat mijn id en paspoort niet in Nederland uitgegeven zijn, wel dus: ambassade Den Haag. Enige mogelijkheid is verblijfsvergunning. Die is voor onbepaalde tijd, maar dat pasje niet dus. Dat wordt Ter Apel
Bedankt voor het medeleven/leedvermaak 🙃
Kopen en verkopen: nog meer papierwerk, vertel mij wat
Dan denk je dat je alles al hebt meegemenaakt:
Dit wordt mijn 8e hypotheek, en de 4e bij deze bank. Nu gaat het om het meenemen naar de volgende woning
Om te checken of ik geen schulden heb in België, moet ik een niet afgeschermde kopie van mijn id PER POST naar Brussel sturen!!!!
Bij de Nederlandse Bank van België kan dat alleen digitaal via de app Itsme en die zegt dat mijn id en paspoort niet in Nederland uitgegeven zijn, wel dus: ambassade Den Haag. Enige mogelijkheid is verblijfsvergunning. Die is voor onbepaalde tijd, maar dat pasje niet dus. Dat wordt Ter Apel
Bedankt voor het medeleven/leedvermaak 🙃
Hypotheekaanvraag lopende. Als laatste nog Belgische papieren nodig. Snail mail. Gaat minimaal een week duren
Nu begin ik te twijfelen over de rentevaste periode: 15 jaar aangevraagd, maar groot verschil in rente met 10 jaar: 0,4%. Ik heb het gevoel dat ik iets te snel heb ingestemd met het voorstel van de adviseur.
Over 15 jaar ben ik 81. Als ik eerder overlijd is de rente weggegooid geld.
Verder bestaat de kans dat ik eerder terugga baar België. De kwaliteit van zorg zou de belangrijkste reden zijn, maar als de huizenprijzen daar veel lager blijven, is dat ook mooi meegenomen
Nu begin ik te twijfelen over de rentevaste periode: 15 jaar aangevraagd, maar groot verschil in rente met 10 jaar: 0,4%. Ik heb het gevoel dat ik iets te snel heb ingestemd met het voorstel van de adviseur.
Verder bestaat de kans dat ik eerder terugga baar België. De kwaliteit van zorg zou de belangrijkste reden zijn, maar als de huizenprijzen daar veel lager blijven, is dat ook mooi meegenomen
Ik denk dat zekerheid in je oudere dagen belangrijker is dan het weggooien van geld. Het is maar geld en ga je er iets van merken als het weggegooid geld zou zijn?Chaki schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:54:
Hypotheekaanvraag lopende. Als laatste nog Belgische papieren nodig. Snail mail. Gaat minimaal een week duren
[ Voor 7% gewijzigd door Wispe op 20-09-2025 15:02 ]
Wij hebben onlangs een ander huis gekocht, nu lees ik hier over het biedlogboek op move. Hoe kun je dit inzien, moet je hierom vragen bij de aankoop- of verkoopmakelaar? Als ik google staat er dat dit automatisch inzichtelijk wordt gemaakt, maar ondanks dat de status is veranderd naar 'verkocht' hebben we nog niks gezien.
9 van de 10 keer wordt hij door de verkopende makelaar gepubliceerd. Ik heb veel geboden in de afgelopen twee jaar en heb de ervaring dat het er altijd wel komt. Een enkeling lijkt het te vergeten (of ik weet niet wat voor duistere processen er nog achter zitten) en die moet je dan najagen.Blauweregen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:41:
Wij hebben onlangs een ander huis gekocht, nu lees ik hier over het biedlogboek op move. Hoe kun je dit inzien, moet je hierom vragen bij de aankoop- of verkoopmakelaar? Als ik google staat er dat dit automatisch inzichtelijk wordt gemaakt, maar ondanks dat de status is veranderd naar 'verkocht' hebben we nog niks gezien.
In jouw geval zou ik het even checken bij de verkopende makelaar of er niet iets mis is gegaan.
Gebeurt dit normaal gesproken direct nadat hij op 'verkocht' is gezet? In dat geval zal het wel niet meer automatisch komen inderdaad..warzaw schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:09:
[...]
9 van de 10 keer wordt hij door de verkopende makelaar gepubliceerd. Ik heb veel geboden in de afgelopen twee jaar en heb de ervaring dat het er altijd wel komt. Een enkeling lijkt het te vergeten (of ik weet niet wat voor duistere processen er nog achter zitten) en die moet je dan najagen.
In jouw geval zou ik het even checken bij de verkopende makelaar of er niet iets mis is gegaan.
Wil je uberhaupt weten wat het gat tussen jouw winnende bod en de nummer 2 is?Blauweregen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:41:
Mijn partner wilde het wel weten bij ons, en toen we erachter kwamen dat we zowel de beste voorwaarden, als 10-20k boven de nummer 2 zaten, moest ik toch wel even achter m'n krabben. Maar goed, we hebben nu wel een huis zoals we dat voor ons zien in deze fase van ons leven. Dat gat overleven we ook wel weer
Nee, gebeurt in mijn ervaring pas nadat is getekend en de bedenktijd etc. zijn afgelopenBlauweregen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:18:
[...]
Gebeurt dit normaal gesproken direct nadat hij op 'verkocht' is gezet? In dat geval zal het wel niet meer automatisch komen inderdaad..
10-20K boven nummer twee is toch niet zo bijzonder of erg? Heb enkele keren meegemaakt dat het winnende bod 150K en in extreme gevallen 250K boven nummer 2 zaten,Luco schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:23:
[...]
Wil je uberhaupt weten wat het gat tussen jouw winnende bod en de nummer 2 is?
Mijn partner wilde het wel weten bij ons, en toen we erachter kwamen dat we zowel de beste voorwaarden, als 10-20k boven de nummer 2 zaten, moest ik toch wel even achter m'n krabben. Maar goed, we hebben nu wel een huis zoals we dat voor ons zien in deze fase van ons leven. Dat gat overleven we ook wel weer

Haha ja ok dat is waar. Ik ben gewoon nieuwsgierig, maar het kan best zijn dat het inderdaad negatief uitpakt.Luco schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:23:
[...]
Wil je uberhaupt weten wat het gat tussen jouw winnende bod en de nummer 2 is?
Zonder voorwaarden geboden, dus hij staat al op verkocht (maar overdracht is nog niet geweest).
Nee, maar het is wel 20k die je ook in je woning had kunnen steken. Maar ik ben er niet rouwig om, we hebben onze volgende stap mooi kunnen zetten.Saven schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:28:
[...]
10-20K boven nummer twee is toch niet zo bijzonder of erg? Heb enkele keren meegemaakt dat het winnende bod 150K en in extreme gevallen 250K boven nummer 2 zaten,Dan gun ik het diegene ook om in te zien
Hoewel het diegene ongetwijfeld niet zo deert, gezien de bedragen
Tja. Dat is precies het probleem van de Nederlandse woningmarkt en "de Nederlander"; het overbieden en dus veel te veel betalen voor je huis. In feite eigen schuld dikke bult. Maar ja, je moet wel want iedereen doet het. Treurig eigenlijk. Zijn de mensen in DE en BE toch wat rationeler.Luco schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:14:
[...]
Nee, maar het is wel 20k die je ook in je woning had kunnen steken. Maar ik ben er niet rouwig om, we hebben onze volgende stap mooi kunnen zetten.
Maar ik snap je verder helemaal hoor
Bij mij was het prijsklasse 400-500, dus procentueel gezien een grotere hap.Saven schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:45:
[...]
Tja. Dat is precies het probleem van de Nederlandse woningmarkt en "de Nederlander"; het overbieden en dus veel te veel betalen voor je huis. In feite eigen schuld dikke bult. Maar ja, je moet wel want iedereen doet het. Treurig eigenlijk. Zijn de mensen in DE en BE toch wat rationeler.
Maar ik snap je verder helemaal hoorElke euro is er één... Ik was blij dat ik "maar" 13K boven de tweede zat. Prijsklasse > 1M. Dus verhoudingsgewijs peanuts gelukkig
na de overdracht doorgaans.Blauweregen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:41:
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7