Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 371 372 Laatste
Acties:

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Die 35k op een aankoop van ~900k lijkt me eigenlijk net de juiste opslag om de zekerheid te krijgen die je wilt als je een huis voor de markt uit wilt aankopen. You can't have your cake and eat it too. Het is niet meer dan logisch dat je voor die zekerheid wat extra's betaald. Als je dat niet wilt, dan moet je hem de markt op laten komen en dan bieden (met het risico dat het uiteindelijk aan je neus voorbij gaat).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:06

de Peer

under peer review

Strider schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:34:
[...]

Ter reflectie, jouw tool geeft in een uitstekende staat 885K aan, 890k had ik willen bieden maar is afgeslagen. 925k is de vraagprijs :)
Heb je nu wel of niet al geboden? Je had willen bieden maar dat is afgeslagen? Dat is tegenstrijdig.

Of heb je alleen gevraagd of je lager mag bieden? Dat is heel wat anders namelijk en krijg je meestal geen eerlijk antwoord natuurlijk.

Ik zou zelf een eindbod neerleggen gelijk aan de vraagprijs of iets eronder. Dan pas weet je echt wat ze willen.

Later alsnog mee doen met de biedingen kan altijd nog.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 02-04-2026 11:23 ]

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:16
Overigens zie ik de incentive voor de verkopende partij om de prijs te verlagen niet zo:
Scenario A) je krijgt de vraagprijs die je voor ogen hebt (= zekerheid)
Scenario B ) je krijgt de marktprijs (= eerlijke prijs)

Voor de koper is het:
Scenario A) je betaalt de vraagprijs
Scenario B ) je betaalt de marktprijs = hoger (nadelig)
Scenario C) je betaalt de marktprijs = lager, maar tegen een hogere rente (= gelijk of nadelig)
Scenario D) je betaalt de marktprijs = lager, maar tegen een lagere rente (= voordelig)
Kortom, slechts in een beperkt scenario pakt een gok voordelig uit.

Zelf heb ik eens onderhandeld met een vriend. Vraagprijs 245k. Eerst 225k geboden, niet akkoord. Toen het huis op de markt laten komen, 245k geboden, maar uiteindelijk voor 275k verkocht. Exact 4 jaar later gaan ze voor 400k+. Dit zal niet representatief zijn voor jouw woning, maar toont wel aan dat 32k op een huis van 9 ton geneuzel in de marge is.

• de Peer

de Peer

under peer review

Ypuh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:53:
Overigens zie ik de incentive voor de verkopende partij om de prijs te verlagen niet zo:
Scenario A) je krijgt de vraagprijs die je voor ogen hebt (= zekerheid)
Scenario B ) je krijgt de marktprijs (= eerlijke prijs)
Dat is wel erg simplistisch. Er zijn meer scenario's.

En onderschat de emotie niet die er bij komt kijken. Veel verkopers zijn onzeker en zijn blij als ze snel kunnen verkopen. Zeker met actuele geopolitieke situatie

Waarom je de hypotheekrente erbij betrekt is me een raadsel.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-04-2026 11:20 ]

• Ypuh
de Peer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:12:
[...]

Dat is wel erg simplistisch. Er zijn meer scenario's.

En onderschat de emotie niet die er bij komt kijken. Veel verkopers zijn onzeker en zijn blij als ze snel kunnen verkopen. Zeker met actuele geopolitieke situatie

Waarom je de hypotheekrente erbij betrekt is me een raadsel.
Emotie zit verwerkt in de marktprijs.

De hypotheekrente is 0.4% gestegen de afgelopen maand, en dat lijkt met het oog op de toenemende inflatie door te gaan. Op een hypotheek van ~€700.000 doet dat meer dan een €32k lagere aanschafprijs. Je huidige rente meenemen kan alleen als je bij dezelfde geldverstrekker blijft, wat niet de gunstigste aanbieder hoeft te zijn.

• de Peer

de Peer

under peer review

Ypuh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:29:
[...]

Emotie zit gewoon verwerkt in de marktprijs.
Ik had het over de emotie bij de verkoper

Oké, je punt is dus tijd=geld voor de koper, in geval van een rente die blijft stijgen. Dat zou kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 02-04-2026 11:36 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Strider schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:24:
[...]

ASML Regio.
Mijn huis is +7-ton waard, dit huis heeft een prijs van +9-ton.

Ik heb genoeg refererenties kunnen vinden voor huizen die in deze wijk rond de 7-8 ton zijn verkocht, maar 9-ton 2-1 kap nog geen 1. Wel een paar vrij staande huizen, maar dat vind ik niet vergelijkbaar.

Mijn vraag is ook meer in de richting wat de meerwaarde is als je een huis in de stille verkoop kunt kopen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 02-04-2026 18:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• LevathianNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:16
We hebben een woning gekocht en de verkoop is al rond (geen bedenktermijn/ voorbehoudstermijn meer). Nu willen we de begane grond laten stuccen en de stukadoor wilt langskomen om de woning te bekijken. Kunnen we hiervoor direct contact opnemen met de verkopers of moet dit nog via de verkoopmakelaar lopen?

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:28
LevathianNL schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:55:
We hebben een woning gekocht en de verkoop is al rond (geen bedenktermijn/ voorbehoudstermijn meer). Nu willen we de begane grond laten stuccen en de stukadoor wilt langskomen om de woning te bekijken. Kunnen we hiervoor direct contact opnemen met de verkopers of moet dit nog via de verkoopmakelaar lopen?
Als je geen indicatie hebt gekregen dat verkopers persoonlijk benaderd willen worden, zou ik de verkoopmakelaar vragen of het oké is als je ze benadert.

• LevathianNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:16
Toke_gt schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:29:
[...]

Als je geen indicatie hebt gekregen dat verkopers persoonlijk benaderd willen worden, zou ik de verkoopmakelaar vragen of het oké is als je ze benadert.
Bedankt! Ga ik dat doen

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
LevathianNL schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:55:
De verkoopmakelaar vroeg aan mij (verkoper) of ze langs mochten komen. Twee opties: makelaar plant afspraak met ze zonder mij, of telefoonnummers uitwisselen en zelf een afspraak maken. Voor het laatste gekozen en spijt van. Ze bleven via WhatsApp vragen stellen, ook na de overdracht.
Makelaar mag niet zonder mijn toestemming telefoonnummer geven

[ Voor 4% gewijzigd door Chaki op 08-04-2026 00:18 ]

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:27
Volgens mij staat in het koopcontract gewoon je telefoonnummer. Dat was bij mij wel het in geval.

• Chaki
  • Niet online
screamhouse schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:48:
Volgens mij staat in het koopcontract gewoon je telefoonnummer. Dat was bij mij wel het in geval.
Ik zou het sowieso niet op prijs stellen. Ik betaal de verkoopmakelaar voor alles wat bij de verkoop komt kijken. Ik had er ook voor kunnen kiezen om het hem te laten afhandelen

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-04 19:51

Fe2O3

Ja das roest

Chaki schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:01:
[...]

Ik zou het sowieso niet op prijs stellen. Ik betaal de verkoopmakelaar voor alles wat bij de verkoop komt kijken. Ik had er ook voor kunnen kiezen om het hem te laten afhandelen
En tot de toko overgedragen is ben jij aansprakelijk als eigenaar. Nu zal even kijken niet zoveel stuk maken, maar je hoeft behoudens inspecties niets toe te staan en elke dag een inspectie ook niet.

Wil je meer, willen zij meer, sleutelovereenkomst maken.

Dum de dum

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:38
Al meer mensen ervaring met de fundering quickscan/fase 0 rapport in het taxatierapport welke verplicht is sinds 1 april?

Ik ben bezig met het kopen van een huis en kreeg bij de taxatie opeens te horen dat het fundering risico label D had en sinds 1 april daardoor een funderingsonderzoek verplicht is in het taxatierapport.
Het is een huis in Rotterdam en er is hier veel risico op funderingsproblemen. Vandaag is het rapport opgemaakt. Ze kijken naar scheuren en meten scheefstand van het huis. Gelukkig niet meer dan normale scheefstand gemeten bij het huis (7mm over 3 meter).

Deze verplichting kwam voor mij wel een beetje als een verassing, en zorgt weer voor extra vertraging in het aanvragen van een hypotheek binnen de tijd van het voorbehoud.
Ergens zou ik het logischer vinden als die op voorhand geregeld moet worden net als bij een energielabel.

Tip voor de mensen die dit ook moeten doen: Google vooral even naar “fase 0 fundering onderzoek”. Je hoeft niet per se voor de bedrijven te gaan welke op de quickscan website staan. Bedrijven zoals homekeur en perfectkeur (die vooral bekend staan om de bouwtechnische keuringen) doen dit ook voor een betere prijs.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 19:23

Kju

Het KCAF heeft wat info over de funderingsproblematiek en over de wijzigingen voor de taxatie sinds 1-4-2026.
Het kan zijn e.e.a. elkaar kruist deze paar weken. Als makelaars kunnen wij eigenlijk pas na 1 april in onze databases zien wat het funderingsrisico is om in te kunnen schatten of de taxateur aanvullend onderzoek zal adviseren om hier bij de verkoop weer op te anticiperen.
Verplicht is nou ook weer niet helemaal verplicht. Het is aan de klant om te bepalen of die aanvullend onderzoek uit laat voeren maar in de praktijk (denk ik) zal de bank bij een D of E het waarschijnlijk wel eisen.

PSN: Kjujay

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:38
Kju schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:23:
Het KCAF heeft wat info over de funderingsproblematiek en over de wijzigingen voor de taxatie sinds 1-4-2026.
Het kan zijn e.e.a. elkaar kruist deze paar weken. Als makelaars kunnen wij eigenlijk pas na 1 april in onze databases zien wat het funderingsrisico is om in te kunnen schatten of de taxateur aanvullend onderzoek zal adviseren om hier bij de verkoop weer op te anticiperen.
Verplicht is nou ook weer niet helemaal verplicht. Het is aan de klant om te bepalen of die aanvullend onderzoek uit laat voeren maar in de praktijk (denk ik) zal de bank bij een D of E het waarschijnlijk wel eisen.
Naar wat ik zo lees (en begreep van mijn taxateur) is het gewoon verplicht:

Vanaf 1 april 2026 zijn taxateurs verplicht om de staat van de fundering op te nemen in het taxatierapport. Zit jouw woning in een hogere risicoklasse? Dan is een funderingsonderzoek verplicht vóórdat de taxatie kan worden afgerond en dus vóórdat je hypotheek rond komt.

Een funderingsonderzoek is dus niet bij elke taxatie verplicht. Alleen wanneer de woning risicoklasse D of E heeft. Bij klasse A, B of C verandert er voor jou niets in het taxatieproces.

bron:
https://www.keuringsdiens...ek-verplicht-bij-taxatie/

Als je huis dus in risico klasse D of E valt moet er altijd een onderzoek worden gedaan.
Tenzij een koper alles uit eigen zak betaalt en er geen taxatie voor de hypotheek hoeft te gebeuren.

Ik hoop dat hier wat meer transparantie in komt (bijvoorbeeld het vermelden van het funderingslabel op funda) voor de koper. Nu komt het voor veel mensen als een verassing achteraf.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 19:23

Kju

Taxateurs hebben een FAQ waarin staat:
Hoe moet de taxateur omgaan met de situatie dat er sprake is van een risicoklasse
‘D’ of ‘E’, er geen ‘beperkt funderingsonderzoek’ aanwezig is, de taxateur geen
signalen heeft dat dit hoge risico is weggenomen en de opdrachtgever geen ‘beperkt
funderingsonderzoek’ wil laten uitvoeren?
Antwoord: De taxateur kan de opdrachtgever niet verplichten om een ‘beperkt
funderingsonderzoek’ te laten plaatsvinden.
Dit betekent wel dat op basis van de
informatie uit het funderingsrisicorapport de taxateur uitgaat van het hoge risico en
daarmee rekening houdt met de verwachte investering die nodig is om het risico te
minimaliseren. Hiervoor gebruikt hij de hoogste indicatieve herstelkosten die blijken
uit het funderingsrisicorapport. Als deze niet getoond worden zal de taxateur
onderzoek moeten doen naar een reële kostenopgave voor het herstel van de
fundering.

Hoe gaan geldverstrekkers om met taxatierapporten waarin er sprake is van een
risicoklasse ‘D’ of ‘E’ in combinatie met het ontbreken van zowel een ‘beperkt
funderingsonderzoek’ als een ‘volledig funderingsonderzoek’ als ook gebleken is dat
de fundering niet is hersteld?
Antwoord: Geldverstrekkers kunnen in hun beleid hebben opgenomen dat bij
risicoklasse ‘D’ of ‘E’ tenminste een ‘beperkt funderingsonderzoek’ verplicht is om een
bindend aanbod te doen, tenzij aangetoond kan worden dat de fundering hersteld is
dan wel dat er een ‘volledig funderingsonderzoek’ aanwezig is en aan de taxateur ter
hand is gesteld.

PSN: Kjujay

• Heetboven
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 10-04 15:40
Hi allemaal,

Mijn partner en ik zijn al een tijd actief op zoek naar onze eerste koopwoning en ik ben benieuwd naar jullie ervaring- en inzichten.

Onze situatie:
Eerste koopwoning (beiden <35, dus geen overdrachtsbelasting)
Maximale hypotheek: ~ €450.000
Eigen geld: ~ €30.000
Regio: Zuid-Holland, omgeving Berkel & Rodenrijs (straal ~15-20 km)

Wat we zoeken:
Tussenwoning
Een tuin
2 à 3 slaapkamers
Minimaal ~70 a 75 m² woonoppervlak

We hebben inmiddels flink wat bezichtigingen gedaan en ook meerdere keren geboden, maar worden telkens (ruim) overboden. Voor ons hoeft de woning niet perse instapklaar te zijn, maar zelfs op woningen waar nog best wel wat moet gebeuren, worden wij om de oren geslagen met hoge bedragen.

We zitten te twijfelen over een aankoopmakelaar. Voor mijn gevoel hebben wij wat sturing nodig.
Aan de ene kant hopen we dat dit helpt bij beter inschatten en succesvoller bieden, maar aan de andere kant realiseren wij ons ook dat we met een relatief krap budget qua eigen geld moeten concurreren.

Omdat we niet veel ruimte hebben om ver over te bieden, zijn we vaak afhankelijk van een gunstige taxatie, en dat voelt best als een risico.

Kijkend naar onze situatie, zien jullie meerwaarde in een aankoopmakelaar?
Wat zijn jullie ervaringen met een aankoopmakelaar?

Alle tips- en tricks zijn welkom! De moed zakt ons namelijk een beetje in de schoenen...

Thanks 🙂

• Nicolaas
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-04 09:50
Heetboven schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:38:
Hi allemaal,

Mijn partner en ik zijn al een tijd actief op zoek naar onze eerste koopwoning en ik ben benieuwd naar jullie ervaring- en inzichten.

Onze situatie:

Wat we zoeken:
Tussenwoning
Een tuin
2 à 3 slaapkamers

We hebben inmiddels flink wat bezichtigingen gedaan en ook meerdere keren geboden, maar worden telkens (ruim) overboden. Voor ons hoeft de woning niet perse instapklaar te zijn, maar zelfs op woningen waar nog best wel wat moet gebeuren, worden wij om de oren geslagen met hoge bedragen.

We zitten te twijfelen over een aankoopmakelaar. Voor mijn gevoel hebben wij wat sturing nodig.
Aan de ene kant hopen we dat dit helpt bij beter inschatten en succesvoller bieden, maar aan de andere kant realiseren wij ons ook dat we met een relatief krap budget qua eigen geld moeten concurreren.

Omdat we niet veel ruimte hebben om ver over te bieden, zijn we vaak afhankelijk van een gunstige taxatie, en dat voelt best als een risico.

Alle tips- en tricks zijn welkom! De moed zakt ons namelijk een beetje in de schoenen...

Thanks 🙂
Ze zoeken nog nieuwe deelnemers voor KZK volgend seizoen? Jullie casus past er wel bij!

Verder heeft een aankoopmakelaar ons destijds wel goed advies kunnen geven over ons bod, lokale kennis en het doorspreken van het doen van een gericht bod kan vaak net de doorslag geven.

Succes in ieder geval, hopelijk vinden jullie snel een mooi paleisje.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:36
Hi allemaal,

Onze situatie:

Wat we zoeken:
Tussenwoning
Een tuin
2 à 3 slaapkamers

Thanks 🙂
Hoe is jullie vaardigheid om de verkoopprijs in te schatten? Je zou daar namelijk steeds beter in moeten worden met de kennis van verloren en winnende biedingen.

Bij elk huis wat je vanaf nu ziet moeten jij en je partner eerst eens los van elkaar de verkoopprijs schatten. Nog voordat je begint te dromen over de woning, wat te bieden etc.

Als het goed is komt je in de buurt van de hoogste verkoopprijs danwel hoogste 1-2 biedingen (biedlogboek).

Als je vaardig bent om in te schatten wat je moet bieden kun je een bieding winnen.

Structureel overboden worden betekent een gebrek aan markt inzicht.

De vraagprijs is in alle gevallen irrelevant.

Je bod blijft onder je max financiering.
Je doet je bod onder voorbehoud van financiering.
Taxatie ligt typisch in de buurt van bod (je bent immers vaardig).
Je hebt 30k (7%) marge met de taxatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 10-04-2026 14:02 ]

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-04 10:12
Hi allemaal,

Onze situatie:

Wat we zoeken:
Tussenwoning
Een tuin
2 à 3 slaapkamers

Thanks 🙂
Even op Funda gekeken. In Bleiswijk staat een leuk huisje te koop. Of je gaat naar Zoetermeer?
Voor Berkel en Rodenrijs lijkt het budget te laag voor een tussenwoning met tuin, maar meer passend bij een appartement.

Wij hadden wel een aankoopmakelaar, maar meer om ons te helpen met het bod. Dat bleek dus meerdere keren te laag. Ik vond het wel fijn dat we daarna ook meteen veel serieuzer genomen werden als (potentiële) kopers.

• Toke_gt

Ik denk dat een makelaar voor jullie best meerwaarde kan hebben. Het kan helpen bij het formuleren van een goed en haalbaar bod, ook omdat een makelaar wel kan inschatten of je met de taxatiewaarde goed uitkomt. Makelaar heeft vaak ook wel connecties met taxateurs, wat kan helpen bij het bepalen van de taxatiewaarde (hoort niet, gebeurt toch). Dat haalt je onzekerheid weg.
Makelaar kan ook helpen bij het selecteren van woningen die jullie mogelijk niet op tijd zien (want eigen klanten eerst), of onderschatten (?) en het kan zijn dat je beter wordt gezien als klant als je via een makelaar binnenkomt en een bod uitbrengt.
Ik zet een vraagteken achter ‘onderschatten’, want ik zie op funda een woning die aan jullie criteria voldoet en veel lager geprijsd is dan 450K. Misschien zoek je te dicht op je maximum? Zoek ook met een iets grotere range (1-2 km) om de gemeente heen, er staan wat woningen net over de gemeentegrens in Bleiswijk en Zoetermeer die mogelijk ook prima haalbaar zijn.

• Heetboven
Nicolaas schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:45:
[...]

Ze zoeken nog nieuwe deelnemers voor KZK volgend seizoen? Jullie casus past er wel bij!

Verder heeft een aankoopmakelaar ons destijds wel goed advies kunnen geven over ons bod, lokale kennis en het doorspreken van het doen van een gericht bod kan vaak net de doorslag geven.

Succes in ieder geval, hopelijk vinden jullie snel een mooi paleisje.
Haha wij zijn vaste kijkers van KZK, maar helaas willen wij beide niet met ons hoofd op tv :P

Bedankt! (y)

• Toke_gt
Heetboven schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:41:
[...]
Haha wij zijn vaste kijkers van KZK, maar helaas willen wij beide niet met ons hoofd op tv :P
Groot gelijk, het proces duurt meestal ook heel lang en daar wil je vast niet op wachten.
Maar, als vaste kijker kun je wel de aanpak van het programma nabootsen. Welke criteria heb je en als je er maar drie mag handhaven, welke zijn dat dan. Waar wil je je zoekgebied uitbreiden en welke concessies ga je doen na 1-2 maanden?

• Heetboven
Rukapul schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:55:
[...]

Hoe is jullie vaardigheid om de verkoopprijs in te schatten? Je zou daar namelijk steeds beter in moeten worden met de kennis van verloren en winnende biedingen.

Bij elk huis wat je vanaf nu ziet moeten jij en je partner eerst eens los van elkaar de verkoopprijs schatten. Nog voordat je begint te dromen over de woning, wat te bieden etc.

Als het goed is komt je in de buurt van de hoogste verkoopprijs danwel hoogste 1-2 biedingen (biedlogboek).

Als je vaardig bent om in te schatten wat je moet bieden kun je een bieding winnen.

Structureel overboden worden betekent een gebrek aan markt inzicht.

De vraagprijs is in alle gevallen irrelevant.

Je bod blijft onder je max financiering.
Je doet je bod onder voorbehoud van financiering.
Taxatie ligt typisch in de buurt van bod (je bent immers vaardig).
Je hebt 30k (7%) marge met de taxatie.
We merken inmiddels wel dat we steeds beter kunnen inschatten welke woningen populair gaan zijn en waar de verkoopprijs ongeveer uit gaat komen. Dat helpt zeker in hoe we erin staan.

Tegelijk proberen we juist niet mee te gaan in de emotie van het moment. We bieden echt op basis van wat wij de woning waard vinden. Daarbij zoeken we wel naar een balans, het moet realistisch en kansrijk zijn.

Wat ook meespeelt, is dat we het nog spannend vinden om te veel risico te nemen met het verschil tussen bod en uiteindelijke taxatiewaarde. Daar willen we gewoon verstandig mee omgaan.

Hopelijk kan een aankoopmakelaar ons daar in begeleiden en helpen om die balans goed te vinden.

• Heetboven
MikaX schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:19:
[...]

Even op Funda gekeken. In Bleiswijk staat een leuk huisje te koop. Of je gaat naar Zoetermeer?
Voor Berkel en Rodenrijs lijkt het budget te laag voor een tussenwoning met tuin, maar meer passend bij een appartement.

Wij hadden wel een aankoopmakelaar, maar meer om ons te helpen met het bod. Dat bleek dus meerdere keren te laag. Ik vond het wel fijn dat we daarna ook meteen veel serieuzer genomen werden als (potentiële) kopers.
Bleiswijk en Zoetermeer zijn ook zeker plekken waar wij kijken. Die in Bleiswijk zat helaas al vol op het moment dat wij de aanvraag deden (daar had een aankoopmakelaar inderdaad handig geweest :P ).

Is het echt zo dat je zonder aankoopmakelaar minder serieus wordt genomen? Wat een tijd leven we in 8)7

• Heetboven
Toke_gt schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:45:
[...]

Groot gelijk, het proces duurt meestal ook heel lang en daar wil je vast niet op wachten.
Maar, als vaste kijker kun je wel de aanpak van het programma nabootsen. Welke criteria heb je en als je er maar drie mag handhaven, welke zijn dat dan. Waar wil je je zoekgebied uitbreiden en welke concessies ga je doen na 1-2 maanden?
Naar mijn mening zijn we niet extreem veeleisend en vrij realistisch. De concessies die we al hebben gedaan, zijn dat we het idee van een instapklare woning hebben losgelaten (ik ben geen held in klussen, maar ken gelukkig wel wat mensen :P ) en ons zoekgebied qua afstand hebben verbreed.

• Toke_gt
Heetboven schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:54:
[...]
Bleiswijk en Zoetermeer zijn ook zeker plekken waar wij kijken. Die in Bleiswijk zat helaas al vol op het moment dat wij de aanvraag deden (daar had een aankoopmakelaar inderdaad handig geweest :P ).

Is het echt zo dat je zonder aankoopmakelaar minder serieus wordt genomen? Wat een tijd leven we in 8)7
Een makelaar kan bijvoorbeeld aangeven dat zijn klanten zich financieel goed hebben voorbereid, of dat zij een huurwoning hebben waardoor ze flexibel zijn in oplevering, wat voor die verkoper net de doorslag kan geven.
Dus een koper die via een makelaar komt, zal eerder een plaatsje krijgen om te kijken en kan een relatief passender bod uitbrengen. Dat is wat deze markt met zich meebrengt.

• Rukapul
Heetboven schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:49:
[...]

We merken inmiddels wel dat we steeds beter kunnen inschatten welke woningen populair gaan zijn en waar de verkoopprijs ongeveer uit gaat komen. Dat helpt zeker in hoe we erin staan.

Tegelijk proberen we juist niet mee te gaan in de emotie van het moment. We bieden echt op basis van wat wij de woning waard vinden. Daarbij zoeken we wel naar een balans, het moet realistisch en kansrijk zijn.

Wat ook meespeelt, is dat we het nog spannend vinden om te veel risico te nemen met het verschil tussen bod en uiteindelijke taxatiewaarde. Daar willen we gewoon verstandig mee omgaan.

Hopelijk kan een aankoopmakelaar ons daar in begeleiden en helpen om die balans goed te vinden.
Door je bestaande uitleg in je response te herhalen toon je aan niet echt open te staan voor wat je wordt voorgehouden.

Juist de 'proberen ... niet mee te gaan in de emotie van het moment' is emotie want blijkbaar is er een mysterieuze kracht waardoor je de realiteit van de markt negeert.

Als je een realistisch bod doet dan is die taxatie typisch geen probleem. En als dat onverhoeds toch zo is dan heb je het voorbehoud van financiering als vangnet. Kost je alleen de taxatie in dat geval.

• Chaki
  • Niet online
Hi allemaal,

Onze situatie:

Wat we zoeken:
Tussenwoning
Een tuin
2 à 3 slaapkamers

Thanks 🙂
Verwacht er geen wonderen van, maar een voordeel kan zijn dat makelaars soms onder 1 hoedje spelen en de aankoopmakelaar een 2e kans krijgt om een hoger bod te doen
Verder: het lijkt alsof er de laatste tijd wat meer aanbod is, bv. in de Planetenbuurt?
Verder: is de max hypotheek gebaseerd op de huidige hogere rente?

• Chaki
  • Niet online
Heetboven schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:58:
[...]

Naar mijn mening zijn we niet extreem veeleisend en vrij realistisch. De concessies die we al hebben gedaan, zijn dat we het idee van een instapklare woning hebben losgelaten (ik ben geen held in klussen, maar ken gelukkig wel wat mensen :P ) en ons zoekgebied qua afstand hebben verbreed.
Met andere woorden: we kunnen het allemaal zelf
Conclusie: geen aankoopmakelaar nodig
KZK: Bergschenhoek mag ook 😅

• Toke_gt
Heetboven schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:58:
[...]
Ik begrijp dat je dit gevoel hebt, maar: het heeft je vooralsnog geen huis opgeleverd. Dus óf je hebt langer geduld nodig, óf je gaat toch naar meer concessies kijken.
Ga eens praten met wat makelaars en vraag wat zij precies voor je kunnen doen om wél kans te maken?

• Ypuh
Onze situatie:

Wat we zoeken:
Tussenwoning
Een tuin
2 à 3 slaapkamers
Dit had ook een omschrijving van 'het moeilijkste segment' kunnen zijn. 5 jaar geleden kostte dit nog ~250k en de groep concurrenten wordt alleen maar groter naarmate dat huizenprijzen verder opschuiven.

Een appartement met deze wensen komt al iets dichterbij. Voor de rest zitten er eigenlijk maar twee dingen op; meer eigen geld inleggen of genoegen nemen met een kleiner dorp of buitenwijk.

Hoe goed ben je op de hoogte van je financiering? Met energielabels, NHG, meenemen van toekomstige salarisverhogingen en CAO stijgingen (verhoging in de komende 6 maanden), leen-schenkconstructies, structurele bonussen etc. kunnen jullie mogelijk samen nét iets beter uitkomen. Taxatiewaarde zou ik me voor de rest niet zo druk om maken. Ook ga ik er vanuit dat jullie met twee salarissen en beide onder de 35 nog voldoende groeipotentie zien.

De leennorm is voor iedere bank gelijk. Ook zit er op 3.5% rente precies een verschil in staffels/woonquotes (met 3.45% kun je minder lenen dan met 3.51% kwam ik achter), maar daar hebben adviseurs weer trucjes voor. Het scheelt als je precies weet wat je lenen kunt: https://www.berekenhet.nl...-hypotheek-berekenen.html

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hi allemaal,

Onze situatie:

Wat we zoeken:
Tussenwoning
Een tuin
2 à 3 slaapkamers

Thanks 🙂
Hou de Klapwijkse pad en Parkstraat in de gaten. Daar staan 2012 rijtjes woningen (die zwarte met gele houtennaccenten) met kleine eigen tuin en grotere gezamenlijke tuin voor rond 480k. Vrij nieuw dus weinig onderhoud.

Om er tussen te komen, loop er eens rond en bel eens aan. Er zijn vaker woningen onderhands weggegaan (o.a. via berichtje op lokale buurtapp).

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:52
Dit jaar ben ik in gesprek gekomen met een stel die hun huis in de stille verkoop hadden geplaatst. Ik heb mijn interesse geuit en vandaaruit zijn we na een lange periode uitgekomen op een deal (via een makelaar, nooit via rechtstreeks contact). Hierop is vervolgens een concept koopcontract opgesteld.
Nu heb ik ruim de tijd gekomen om dit koopcontract te bestuderen en heb ik enkele punten aangegeven waarop ik graag wijzigingen wilde zien. 1 daarvan was de datum voor het financieel voorbehoud. Ik wilde vanaf het tekenen van het koopcontract een termijn van 8 weken om mijn financiering in orde te krijgen. Dit was 3 weken later dan wat er nu in het koopcontract stond.

Dit voorstel is bij de verkopers in het verkeerde keelgat geschoten. Ze hebben daarop direct besloten om van de verkoop aan ons af te zien en het huis direct op Funda te plaatsen, wat ook is gebeurd. Ik heb hier vervolgens contact over opgenomen met de verkoopmakelaar, mijn situatie uitgelegd en aangegeven dat ik bereid ben om akkoord te gaan met hun voorgestelde datum. Dit zou hij doorgeven, later heb ik gevraagd naar een update. De makelaar gaf daarop aan dat hij de verkopers niet kon bereiken en mij volgende week wel een keer zou terugbellen, in de tussentijd zie ik op de instagram pagina van de verkopers dat hun huis op Funda is geplaatst en de eerste bezichtigingen zijn ingepland.....

Ik kan er momenteel slecht van slapen en ik ben bewust dat ik dit achteraf gezien anders had moeten aanpakken.
Afijn, de gunfactor aan ons is weg, het huis staat op Funda, er zijn geïnteresseerde en ik weet eigenlijk niet goed meer hoe ik dit nog moet aanpakken. Tips? :)

BlaBlaBla

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:50
@Strider Ondanks dat het misschien ongegrond is, zou ik het begrijpen als de verkopers door de wijziging beginnen te twijfelen aan de haalbaarheid van uw financiering.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-04 18:32
@Strider Je bent na een lange periode uitgekomen op een deal

Dan had je het financieel toch al voor elkaar moeten hebben? ik begrijp ze wel eerlijk gezegd

• Rukapul
Strider schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 05:03:
Dit jaar ben ik in gesprek gekomen met een stel die hun huis in de stille verkoop hadden geplaatst. Ik heb mijn interesse geuit en vandaaruit zijn we na een lange periode uitgekomen op een deal (via een makelaar, nooit via rechtstreeks contact). Hierop is vervolgens een concept koopcontract opgesteld.
Nu heb ik ruim de tijd gekomen om dit koopcontract te bestuderen en heb ik enkele punten aangegeven waarop ik graag wijzigingen wilde zien. 1 daarvan was de datum voor het financieel voorbehoud. Ik wilde vanaf het tekenen van het koopcontract een termijn van 8 weken om mijn financiering in orde te krijgen. Dit was 3 weken later dan wat er nu in het koopcontract stond.

Dit voorstel is bij de verkopers in het verkeerde keelgat geschoten. Ze hebben daarop direct besloten om van de verkoop aan ons af te zien en het huis direct op Funda te plaatsen, wat ook is gebeurd. Ik heb hier vervolgens contact over opgenomen met de verkoopmakelaar, mijn situatie uitgelegd en aangegeven dat ik bereid ben om akkoord te gaan met hun voorgestelde datum. Dit zou hij doorgeven, later heb ik gevraagd naar een update. De makelaar gaf daarop aan dat hij de verkopers niet kon bereiken en mij volgende week wel een keer zou terugbellen, in de tussentijd zie ik op de instagram pagina van de verkopers dat hun huis op Funda is geplaatst en de eerste bezichtigingen zijn ingepland.....

Ik kan er momenteel slecht van slapen en ik ben bewust dat ik dit achteraf gezien anders had moeten aanpakken.
Afijn, de gunfactor aan ons is weg, het huis staat op Funda, er zijn geïnteresseerde en ik weet eigenlijk niet goed meer hoe ik dit nog moet aanpakken. Tips? :)
Normaal gesproken: niet. Je hebt het verprutst.

Ook je vorige reacties hier zijn doorspekt van voorzichtigheid, voorbehouden en twijfel. Zo werkt het niet bij het doen van zaken op kleine schaal. Daar geldt doorpakken en voor je woord staan.

Mijn buur heeft zo ook de aankoop van een premium object verprutst. Tegen de tijd dat de buur de situatie wilde accepteren waren de verkopers er helemaal klaar mee en wilden niet meer verkopen... Tot een paar maanden later het ineens alsnog tot een transactie kwam.

Je kunt het dus blijven proberen, maar je staat helemaal achter in de gunrij. Komt er op neer dat als er geen interessant bod komt (reken erop dat de makelaar jouw bod uitspeelt naar geïnteresseerden) je de kruimel mag bebben. Je kunt je huidige bod dus in elk geval expliciet handhaven, of een knockout bod doen (maar daar lijkt je de persoon niet voor op basis van eerdere reacties). Een aankoopmakelaar inschakelen die namens jou een mea culpa gaat overbrengen is ook een optie maar ook daar kan wat extra euros om het ongemak te verzachten noodzakelijk zijn.

Of gewoon verder kijken. Objecten rond de miljoen lopen niet extreem hard nu in de asml vallei.

• Ypuh
Als je na een lange periode van onderhandelen óók nog eens om 8 weken financieringsvoorbehoud vraagt, kan ik me voorstellen dat de verkopers argwaan krijgen. Je kunt in principe je financiering voor 95% rond hebben op het moment dat je het bod doet. In gunstige gevallen is het dan binnen 3 dagen volledig afgerond. Een koopcontract doornemen etc. hoeft ook niet meer dan een dag te duren, en een paar opmerkingen plaatsen hoort daarbij, maar zou geen vertragende factor moeten zijn.

Zelf heb ik mijn hypotheekaanvraag afgelopen week afgerond. Uiteindelijk heeft dit wel wat stress opgeleverd doordat het samenviel met een salarisverhoging die in twee etappes uitgevoerd werd. Ik had een werkgeversverklaring die nog 2 weken geldig was en de acceptant vroeg om een nieuwe (wat ca. 2 weken duurt bij de Rijksoverheid). Daarop stond mijn nieuwe salaris met automatische tredeverhoging per 1 maart, waarna ik ook de vraag kreeg een nieuwe loonstrook aan te leveren en moest wachten tot de 24e van die maand. Op die loonstrook stond ook een IKB uitkering van mijn afgeloste DUO studieschuld, waardoor ik aan moest tonen dat ik geen studieschuld meer had. In de tussentijd had ik echter ook een aanvullende salarisverhoging ontvangen, waardoor de werkgeversverklaring per 1 maart ook niet meer klopte. Teruggaan naar een vorige werkgeversverklaring kon ook niet omdat dat salaris niet meer geldig was.

Al met al heeft dat veel onnodig gezeik opgeleverd, maar nog steeds binnen ca. 4 weken van het moment van aanvragen afgerond. Het probleem was ook niet zozeer de financiering rond krijgen, maar het verlopen van het renteaanbod dat ik op het dal (vlak voor de oorlog in Iran) had laten vastleggen en 6 weken geldig was.

Uiteindelijk moet je zelf inschatten wat je kansen zijn op financiering; leen je het maximum bedrag, in mijn geval had ik óók mijn salarisverhoging mee laten rekenen, een studieschuld die nog afgelost moest worden, en ging het om een nieuwbouw woning waarbij je de dubbele lasten aan moet kunnen tonen met eigen geld. Mocht je eventueel een overbruggingshypotheek nodig zijn en je huis nog moeten verkopen, dan kijken ze kritischer naar de betaalbaarheid wat mogelijk vertraging op kan leveren. Heb je marge, dan helpt het doortastender te zijn tijdens onderhandeling.

@Strider zit je vorige post nog even terug te lezen en denk idd dat je jezelf in de voet geschoten hebt. Je hebt de verkopers zo ver gekregen dat ze het vertrouwen hebben dat als ze jou al tot 925k kunnen dwingen, dat er wel meer in zit voor ze op de vrije markt.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 11-04-2026 09:30 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat ze die hele onderhandeling als vervelend hebben ervaren, jij liet hier al blijken dat je op zoek was naar een goede deal, kennelijk hebben ze dat doorgekregen waardoor je ook een beetje de gunfactor niet meer had. Als je dan ook nog begint te 'zeuren' over 3 weken extra financiering (terwijl het traject al wekenlang duurt) snap ik verkopers wel. Je had allang je voorbereidingen kunnen doen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Toke_gt
Ik schat in dat je kansen bijzonder laag zijn, tenzij de vraagprijs die nu op Funda staat veel te hoog is en kopers afschrikt.
Wat je in afwachting daarvan misschien kunt doen: met spoed je financiering laten doorrekenen en dan eventueel ZONDER voorbehoud een bod uitbrengen.
Ik lees uit je post dat je ‘ruim de tijd nam’ voor het voorlopig koopcontract; doe dat niet (ook niet bij volgende situaties). Gewoon (laten) checken of het klopt wat er staat of moet staan, vooraf bedenken wat jij er perse in wilt hebben.
En als je het zelf lastig vindt om snel te schakelen, neem dan een aankoopmakelaar in de arm, die houdt de druk erop en zorgt ervoor dat je je kans niet misloopt.

• Chaki
  • Niet online

Ik heb dit gezeik gehad met vrienden. Dan is het lastig om te zeggen: ik trek de stekker eruit. Maar: eens en nooit meer!
Tip?? Neem een biedverzekering en bied zonder voorbehoud, maar ik zou er als verkoper ook dan nog 2 keer nadenken. Eerst lukt het niet binnen 5 weken en nu op miraculeuze wijze zonder. Blufpoker? Als het niet doorgaat heb ik recht op 10%, maar het kan heel lang duren voor ik dat krijg. Ondertussen moet ik aan de derde ronde beginnen? Dan ben ik al anderhalf jaar verder

• Chaki
  • Niet online

Ik heb dit gezeik gehad met vrienden. Dan is het lastig om te zeggen: ik trek de stekker eruit. Maar: eens en nooit meer!
Tip?? Neem een biedverzekering en bied zonder voorbehoud, maar ik zou er als verkoper ook dan nog 2 keer nadenken. Eerst lukt het niet binnen 5 weken en nu op miraculeuze wijze zonder. Blufpoker? Als het niet doorgaat heb ik recht op 10%, maar het kan heel lang duren voor ik dat krijg. Ondertussen moet ik aan de derde ronde beginnen? Dan ben ik al anderhalf jaar verder

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
weg ivm privacy

[ Voor 94% gewijzigd door Paprika op 11-04-2026 16:08 ]

• Strider
Bedankt voor jullie reacties, die reflectie helpt wel. Ik ben vanochtend een rondje gaan fietsen en dat heeft wel geholpen om te accepteren dat de kans dat dit nog goedkomen marginaal gaat zijn.

Ik verwacht dat ik volgende week de terugkoppeling ga krijgen dat ik samen met de andere geïnteresseerde een bod via move.nl mag uitbrengen. Ik overweeg nu 3 opties:
1) Voorbehoud van financiering schrappen (wel/geen deadline meenemen?)
2) Voorbehoud van financiering schrappen en een nieuw hoger bod plaatsen.
3) 1 communiceren en als dat niet lukt 2 erachteraan.

BlaBlaBla

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:10

fub

Strider schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:29:
Nee. Je blijft maar weifelen, zo schiet het niet op. Je moet nu laten zien dat je wel kordaat door kan pakken, want anders dan ga je de verkopers niet overtuigen.
Bereid je beste eind-bod voor: wat is het maximale wat je zou willen betalen, en onder welke voorwaarden? Kan je zonder voorbehoud van financiering bieden? Kan je flexibel met de overdrachtsdatum zijn?
En dan leg je dat neer bij de verkoopmakelaar, met een bedenktijd van drie dagen voor de verkopers, en de eis dat het huis van de markt wordt gehaald als ze op je bod in willen gaan.

En doen ze dat niet, dan heb je deze verloren, en geldt het als een les voor de volgende keer.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bedankt voor jullie reacties, die reflectie helpt wel. Ik ben vanochtend een rondje gaan fietsen en dat heeft wel geholpen om te accepteren dat de kans dat dit nog goedkomen marginaal gaat zijn.

Ik verwacht dat ik volgende week de terugkoppeling ga krijgen dat ik samen met de andere geïnteresseerde een bod via move.nl mag uitbrengen. Ik overweeg nu 3 opties:
Zou zelfde bod, zelfde voorwaarden doen (8 weken voorbehoud) , dan hoor je t wel.
Je ligt waarschijnlijk toch al onderaan de stapel qua geloofwaardigheid, dat ga je met een bod zonder voorbehoud niet goedmaken.

Op zich is je gedachtengang ergens ook wel te begrijpen, het is ook geen pakje boter dat je koopt. Helaas dwingt de huidige woningmarkt je iets stelliger te zijn . (Minder twijfelen).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 11-04-2026 13:25 ]

• Chaki
  • Niet online

1) Als je geen voorbehoud hebt, heb je geen deadline. No matter what: je zit eraan vast
2) Dat lijkt mij het minste wat je kunt doen
3) Eerst communiceren??? Daar ben je al maanden mee bezig! Niet lullen, maar poetsen!

• Chaki
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:24:
[...]

Zou zelfde bod, zelfde voorwaarden doen (8 weken voorbehoud) , dan hoor je t wel.
Je ligt waarschijnlijk toch al onderaan de stapel qua geloofwaardigheid, dat ga je met een bod zonder voorbehoud niet goedmaken.

Op zich is je gedachtengang ergens ook wel te begrijpen, het is ook geen pakje boter dat je koopt. Helaas dwingt de huidige woningmarkt je iets stelliger te zijn . (Minder twijfelen).
Soow! Ook nog eisen stellen! Koper treuzelt een jaar en denkt nu te scoren met het bod en de voorwaarden die ik afgewezen heb
Komt erop neer dat koper zegt: je mag het niet op Funda zetten en je moet alle bezichtigingen cancelen. Veel gekker moet het niet worden!

• Toke_gt
Chaki schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:46:
[...]

Soow! Ook nog eisen stellen! Koper treuzelt een jaar en denkt nu te scoren met het bod en de voorwaarden die ik afgewezen heb
Komt erop neer dat koper zegt: je mag het niet op Funda zetten en je moet alle bezichtigingen cancelen. Veel gekker moet het niet worden!
Het kan natuurlijk zijn dat je nog steeds het beste bod hebt. Stel het tweede bod ligt 20K lager met dezelfde voorwaarden of er is geen tweede bieder, dan komen ze heus wel bij je terug.

• Stef1978m
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20-04 22:13
[...]

Ik denk dat de markt bij 9 ton echt anders is dan 5 ton.
Ik zou gewoon bieden wat je het waard vind. 9 ton. Graag of niet ik zou wel mijn huiswerk doen en dus zonder voorbehoud een bod doen.

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:36:
[...]

Het kan natuurlijk zijn dat je nog steeds het beste bod hebt. Stel het tweede bod ligt 20K lager met dezelfde voorwaarden of er is geen tweede bieder, dan komen ze heus wel bij je terug.
Excuus, haalde 2 posts door elkaar
Reageerde op @fub
En dan leg je dat neer bij de verkoopmakelaar, met een bedenktijd van drie dagen voor de verkopers, en de eis dat het huis van de markt wordt gehaald als ze op je bod in willen gaan

• Ypuh
Stef1978m schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:11:
[...]

Ik denk dat de markt bij 9 ton echt anders is dan 5 ton.
Ik zou gewoon bieden wat je het waard vind. 9 ton. Graag of niet ik zou wel mijn huiswerk doen en dus zonder voorbehoud een bod doen.
Ja, zo zou ik nooit een bod doen zonder voorbehoud. Ook al had ik de helft cash op mijn bankrekening staan. Zul je net zien dat je tussen koopcontract en de sleuteloverdracht je baan verliest, nieuwe schuldencrisis of een pandemie uitbreekt of wat dan ook.

Gaan de kopers daar niet mee akkoord, so be it. Er staan nog 4 miljoen huizen in Nederland en voor 9 ton vind je wel wat anders. Dat is ook het advies wat ik @Strider mee zou geven. You win or you learn.

Zou voor de zekerheid wel gewoon nog een keer hetzelfde bod officieel indienen (met 5 weken financieringsvoorbehoud, niet de gekke eisen waarop ze afhaakten). Wie weet ben je alsnog de hoogste bieder, het huis was immers 32k te duur o.b.v. je analyse. Aan het einde van de rit weet je of je gelijk had. Ik zou nu geen hoger bod meer doen; dan geef je de verkopers ook gelijk dat ze je het deksel op de neus gegeven hebben omdat ze je manier van onderhandelen helemaal zat waren.

[ Voor 24% gewijzigd door Ypuh op 11-04-2026 17:26 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

900k zegt niet zoveel zonder funda link. Genoeg 2kappers uit 2023 die makkelijk 1m+ doen , of juist al maanden te koop staan voor 500k..

Locatie & grootte is alles bepalend..

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 11-04-2026 17:24 ]

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:10

fub

[...]

Tja, als het de bedoeling is om voor de markt uit te kopen, dan wil je het dus van de markt af hebben. Dan moet je dus inderdaad wel met een knock-out bod komen. Dat jij er niet op in zou gaan, wil niet zeggen dat deze verkopers niet alsnog toehappen.
Of je doet dat inderdaad niet, en dan bied je gewoon aan het eind met iedereen mee. Maar dan loop je het risico dat je overboden wordt.

Of je laat het maar zo en ziet het als een wijze les.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:24:
[...]

Haha na een aantal weken waarin je alles uitgezocht kan hebben nog steeds met een 8 weken voorbehoud komen… als verkoper zou ik denken dat je een misplaatste grap maakt.. volstrekt kansloos

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:05

DM_

tjubbie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:46:
[...]

Haha na een aantal weken waarin je alles uitgezocht kan hebben nog steeds met een 8 weken voorbehoud komen… als verkoper zou ik denken dat je een misplaatste grap maakt.. volstrekt kansloos
Inderdaad, gebruik de tijd om zo veel mogelijk alvast uit te zoeken voordat je evt. een nieuwe bod uitbrengt. En als het niet de winnende bod is heb je de info voor de volgende zodat je wel daadkrachtiger kan bieden.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb de funda link gezien.. Ai dat is wel heel zuur zeg ik snap helemaal dat je daarvoor was gegaan. Zou me niet verbazen als hij voor 1m+ wordt verkocht. (Ook gezien het aantal x opgeslagen).
Met je oude bod ben je kansloos, denk ik.

Zie dit niet als advies, ik ben absoluut niet bekend met die regio.

Waarom had je vooraf zoveel twijfel?

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 11-04-2026 22:20 ]

• Rukapul
Sport_Life schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:07:
Heb de funda link gezien.. Ai dat is wel heel zuur zeg ik snap helemaal dat je daarvoor was gegaan. Zou me niet verbazen als hij voor 1m+ wordt verkocht. (Ook gezien het aantal x opgeslagen).
Met je oude bod ben je kansloos, denk ik.
Zie dit niet als advies, ik ben absoluut niet bekend met die regio.
1m+ lijkt wel ruim. Voor ietsje meer koop je in de regio ook nieuwbouw vrijstaand, of bestaande bouw vrijstaand (bouwjaar <> woonoppervlak).

Het is ook niet bepaald de meest sprankelijke woonwijk in de regio. Het bouwjaar is het pluspunt.

Aantal opgeslagen zegt niet veel. Ik ken een huis (1m+) in zelfde regio dat vergelijkbare getallen heeft en in eerste instantie maar 4 kijkers had en bij open huizen dag nog 6. De transactieprijs moet ik nog vragen :+

Er komen vast nieuwe objecten op de markt :)

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rukapul schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:41:
[...]

1m+ lijkt wel ruim. Voor ietsje meer koop je in de regio ook nieuwbouw vrijstaand, of bestaande bouw vrijstaand (bouwjaar <> woonoppervlak).

Het is ook niet bepaald de meest sprankelijke woonwijk in de regio. Het bouwjaar is het pluspunt.

Aantal opgeslagen zegt niet veel. Ik ken een huis (1m+) in zelfde regio dat vergelijkbare getallen heeft en in eerste instantie maar 4 kijkers had en bij open huizen dag nog 6. De transactieprijs moet ik nog vragen :+

Goed dat je nuance aanbrengt, ik ben wel een beetje beïnvloed door de (rand)stad.
Ik vind de afwerking voor een nieuwbouwwoning wel erg goed , (obv foto's) oa plafond gestuct, glazen en suite, overal vloerverwarming, keramische vloer, goede afwerking overal.
Kavel is ook best groot voor dat bouwjaar.

Toch bizar dat er zoveel prijsverschil zit tussen Utrecht en Eindhoven.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 11-04-2026 22:21 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:39

Crazy D

I think we should take a look.

Ypuh schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:20:
[...]

Ja, zo zou ik nooit een bod doen zonder voorbehoud. Ook al had ik de helft cash op mijn bankrekening staan. Zul je net zien dat je tussen koopcontract en de sleuteloverdracht je baan verliest, nieuwe schuldencrisis of een pandemie uitbreekt of wat dan ook.
Voorbehoud is toch vooral voor verkrijgen van de hypotheek? Als je eenmaal getekend hebt en je hypotheek "is rond" geldt volgens mij dat voorberhoud niet meer.

Exact expert nodig?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Crazy D schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:08:
[...]

Voorbehoud is toch vooral voor verkrijgen van de hypotheek? Als je eenmaal getekend hebt en je hypotheek "is rond" geldt volgens mij dat voorberhoud niet meer.
En als je een voorbehoud van financiering hebt dan moet je ook nog schriftelijk aantonen dat meerdere hypotheekverstrekkers je niet willen hebben. Dus dat zij jou als klant niet willen hebben.

De reden dat jij niet bij een bepaalde hypotheekverstrekker wil omdat jij hun rente te hoog vind is geen geldige reden.

Van klussen krijg je grijze haren

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-04 19:53
Heetboven schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:49:
[...]

Goed dat je hier keer nadenkt. Echter de emotie van het moment kan je ook anders bekijken. Het is helaas erg lastig om een voet tussen de deur te krijgen op de woningmarkt. Je kan je dan ook afvragen wat die extra 10/20k je gaat kosten op een hypotheek, dat zijn tientjes.

Wij hebben het zelf gemerkt dat je niet tegen de woningprijzen op kan sparen dus beter zsm een woning die oké voelt en akkoord gaan dat je misschien iets meer betaalt. Wij merken het nu zelf dat door de overwaarde in ons huidige huis je veel makkelijker een winnend bod kan doen. Dat is ook omdat we (veel) hebben verboden 40k boven marktwaarde maar het huis is in de afgelopen jaren met 150k gestegen.

Houd je emoties in toom maar bekijk het ook rationeel. Wat zou het huis over x jaar waard zijn en betaal je dan nog steeds teveel ?

• Strider

Voor degene die geinteresseerd zijn hoe dit verder is gaan verlopen.

De makelaar heeft vandaag aangegeven dat er veel belangstelling in het huis is ontstaan en dat daarom de verkopers hebben besloten om alle kandidaten een kans te geven om een bod te plaatsen. Ik mocht zelf ook nog een voorstel uitbrengen.

Funda geeft aan: veel views en veel likes.

BlaBlaBla

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:36
@Strider wees je ervan bewust dat het desbetreffende huis erg makkelijk te vinden is met de informatie die je hebt gegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Anakha op 13-04-2026 16:05 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 17:11

FreakNL

Well do ya punk?

Hi allemaal,

Onze situatie:

Wat we zoeken:
Tussenwoning
Een tuin
2 à 3 slaapkamers

Thanks 🙂
Deze is het laatste jaar al twee keer gedaald in prijs en opnieuw aangeboden
https://www.funda.nl/deta...-ravelstraat-10/43301132/

Ik weet de reden niet maar ze zijn ooit op 525k begonnen

/edit
Moet wel een nieuwe keuken en badkamer in zo te zien

Niet echt omgeving Berkel maar ook weer geen wereld-afstand. Buurt is prima. Googlen op straat en je schrikt je een ongeluk trouwens, DM voor info. :+

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 13-04-2026 16:21 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
Strider schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:45:
[...]

Voor degene die geinteresseerd zijn hoe dit verder is gaan verlopen.

De makelaar heeft vandaag aangegeven dat er veel belangstelling in het huis is ontstaan en dat daarom de verkopers hebben besloten om alle kandidaten een kans te geven om een bod te plaatsen. Ik mocht zelf ook nog een voorstel uitbrengen.

Makkelijk achteraf, maar het zou mij niet verbazen als ze nu meer gaan binnenhalen dan de stille verkoop. Mocht je een bod uitbrengen, ben ik sowieso wel benieuwd naar het biedlogboek mocht je niet de "winnende" koper worden.
FreakNL schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:09:
[...]
Niet echt omgeving Berkel maar ook weer geen wereld-afstand. Buurt is prima. Googlen op straat en je schrikt je een ongeluk trouwens, DM voor info. :+
Dat wordt (g)een knaller van een verkoop...

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Strider schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:45:
[...]

Zitten waarschijnlijk ook wat Tweakers bij :P

• Ypuh
Paprika schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:48:
[...]

Makkelijk achteraf, maar het zou mij niet verbazen als ze nu meer gaan binnenhalen dan de stille verkoop. Mocht je een bod uitbrengen, ben ik sowieso wel benieuwd naar het biedlogboek mocht je niet de "winnende" koper worden.
Tuurlijk gaan ze meer binnen halen. Als ik tussen de regels doorlees, no offense, maar als ze Strider al zo ver krijgen om hun vraagprijs te bieden, dan zijn er vast nog wel 2-3 die zich helemaal gek laten maken.

Heb het huis ook bekeken op Funda. Die pijnpuntjes van een 'goedkope' keuken van €20k, badkamer en WC, ik zie het er niet aan af hoor. Heb daar ook weinig kijk op, maar ben recent wezen shoppen voor een keuken en heb uberhaupt geen keukens onder de €20k gezien. Woning ziet er prachtig uit en je moet je best doen om de prijs naar beneden te praten.

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:40
Nu de afspraak bij de notaris gepland is, kan ik ook mijn ervaring met het vinden en het kopen van een huis delen. Allereerst de zoektocht, ik zat niet echt vast aan een bepaald gebied, maar zou het wel fijn vinden als ik een huis kon vinden in de omgeving waar ik vandaan kwam. In de praktijk hield dat in dat mijn zoekopdracht op Funda de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland omvatte. Daarnaast had ik niet veel eisen, ik zou het alleen fijn vinden als het huis een plek zou hebben waar ik mijn motor veilig en droog binnen kon zetten.

We twijfelden ook of ik het huis alleen zou kopen, of dat mijn partner ook mee zou doen aan de hypotheek. Aangezien mijn partner minder wil gaan werken in de toekomst en we allebei graag voldoende geld overhouden om op vakantie te kunnen gaan, lag de voorkeur bij een zo laag mogelijke koopsom. Uiteindelijk hebben we wat duurdere woningen bekeken die we alleen samen zouden kunnen financieren alsmede goedkopere woningen die ik alleen zou kunnen betalen.

Hierna hebben we een gratis eerste gesprek bij de ING gepland. Tijdens dit gesprek berekenen ze de hoogte van de hypotheek die je zou kunnen krijgen. Ik zou zo'n eerste adviesgesprek persoonlijk niet aanraden, want ik vond het niet heel waardevol. Het berekenen van mijn/onze maximale hypotheek had ik van tevoren zelf al een paar keer gedaan met van die calculators die je op veel websites van hypotheekverstrekkers kunt vinden. Maargoed, in mijn eentje kon ik ongeveer €250.000 krijgen, en samen konden we max. €420.000 krijgen. Met deze informatie konden we gaan zoeken op Funda. De resultaten hiervan vindt je hieronder:
Members only:
Ik ben nog steeds verbaasd over voor hoeveel huis #4 verkocht is, WTF.

Huis #13 is 'm dus geworden, stond te koop voor minder dan €250.000, na het bezichtigen een bod gedaan. Daarna wat ge-heen-en-weert over de prijs en uiteindelijk zijn we er uitgekomen. Toen kwam het rondkrijgen van de financiering, mijn inkomsten komen uit loondienst en ik heb een vast contract dus het regelen van de hypotheek was zo gebeurd. Helpt ook wel mee dat wanneer ik bij mijn werkgever vraag om een werkgeversverklaring ik deze 20 minuten laten getekend en wel weer terug kreeg. Bedankt nog daarvoor HR. Hieronder een korte timeline van het regelen van alles rondom de aanschaf van het huis:
Members only:
Binnenkort dus eindelijk verhuizen van mijn hok van 20m2 naar een volwaardige woning, het heeft even geduurd en ik heb zeker niet mijn droomwoning gekocht, maar ik zit nu in ieder geval met mijn voet tussen de deur (van de woningmarkt) en gooi niet meer maandelijks mijn geld weg aan huur.

Ik heb de hypotheek zelf geregeld zonder advies. Het uitvoeren van de hypotheek kost mij €450 terwijl het uitvoeren van een hypotheek incl. advies als snel naar de €2.000 gaat. Na het doen van wat onderzoek over hoe hypotheken werken en het feit dat hypotheekadviseurs ook geen glazen bol hebben die zegt of je de rente voor 5 jaar of voor 20 jaar vast moet zetten zelf een weloverwogen beslissing gemaakt.

Daarnaast heb ik €750 betaald voor de taxatie en gaat de notaris mij €1800 kosten. De totale aanschafkosten zijn dus slechts €3.000.

• Chaki
  • Niet online
Even mijn leed/gramschap uiten, maar misschien heeft iemand die ook een appartement wil kopen er ook wat aan.
Appartement 1: bij de bevestiging van de afspraak voor de bezichtiging stuurt de makelaar een link mee van het Move dossier met (bijna) alle VvE-stukken. Dat is standaard zo, maar de splitsingsakte ontbrak. Het ging om de combi van winkels en woningen. Van Tweakers waardevolle info gekregen over de risico's van die combi.
Makelaar gemaild om splitsingsakte op te vragen. Niet gekregen. Wel geruststellend telefoontje: winkels en woningen hebben aparte VvE.
Adder: combi winkels-woningen was het probleem niet, maar combi huur-koop misschien wel. Meerderheid huur van dezelfde eigenaar betekent dat de verhuurder een meerderheid van stemmen heeft. En de verhuurder kan andere belangen hebben dan individuele eigenaren. Dat wist ik toen nog niet. Onderhoud gemeenschappelijke ruimtes was niet picco bello. Kennelijk geen prioriteit van de verhuurder. Never mind, want toch geen bod gedaan.
Nu appartement 2, zelfde makelaar, ander complex. Move dossier bevatte alleen vragenlijst B en de brochure, geen VvE-stukken. Bezichtiging: gezonde VvE zegt de makelaar (nog nooit meegemaakt dat ze dat niet beweren). Serieuze interesse, dus mail om VvE-stukken op te vragen: een aantal irrelevante brieven werden toegevoegd, geen VvE-stukken. Nog een keer gemaild: VvE-stukken werden toegevoegd, behalve de splitsingsakte. Die is ook niet meer nodig. VvE-bijdrage is bijna 300,- en nog hebben ze schulden en grote uitgaven in het verschiet. Dat is geen adder, maar een boa constrictor. Dat scheelt.
Afijn, op naar de volgende ... met lood in de schoenen. Bestaan er nog gezonde VvE's? En makelaars die geen cruciale info achterhouden? 😢

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:49
Chaki schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:20:
Afijn, op naar de volgende ... met lood in de schoenen. Bestaan er nog gezonde VvE's? En makelaars die geen cruciale info achterhouden? 😢
Antwoord op de eerste vraag: ja die zijn er. Mijn vorige VvE was financieel (relatief) gezond.

Antwoord op de tweede vraag: nee die zijn er bij mijn weten niet. Ik vertrouw ze allemaal niet. Ik ben er wel achter dat er veel gradaties zijn. Maar dat is een schrale troost :+.

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-04 14:17

Deurwaarder

*blaf*

Woask schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:17:
Nu de afspraak bij de notaris gepland is, kan ik ook mijn ervaring met het vinden en het kopen van een huis delen. Allereerst de zoektocht, ik zat niet echt vast aan een bepaald gebied, maar zou het wel fijn vinden als ik een huis kon vinden in de omgeving waar ik vandaan kwam. In de praktijk hield dat in dat mijn zoekopdracht op Funda de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland omvatte. Daarnaast had ik niet veel eisen, ik zou het alleen fijn vinden als het huis een plek zou hebben waar ik mijn motor veilig en droog binnen kon zetten.

We twijfelden ook of ik het huis alleen zou kopen, of dat mijn partner ook mee zou doen aan de hypotheek. Aangezien mijn partner minder wil gaan werken in de toekomst en we allebei graag voldoende geld overhouden om op vakantie te kunnen gaan, lag de voorkeur bij een zo laag mogelijke koopsom. Uiteindelijk hebben we wat duurdere woningen bekeken die we alleen samen zouden kunnen financieren alsmede goedkopere woningen die ik alleen zou kunnen betalen.

Hierna hebben we een gratis eerste gesprek bij de ING gepland. Tijdens dit gesprek berekenen ze de hoogte van de hypotheek die je zou kunnen krijgen. Ik zou zo'n eerste adviesgesprek persoonlijk niet aanraden, want ik vond het niet heel waardevol. Het berekenen van mijn/onze maximale hypotheek had ik van tevoren zelf al een paar keer gedaan met van die calculators die je op veel websites van hypotheekverstrekkers kunt vinden. Maargoed, in mijn eentje kon ik ongeveer €250.000 krijgen, en samen konden we max. €420.000 krijgen. Met deze informatie konden we gaan zoeken op Funda. De resultaten hiervan vindt je hieronder:

***members only***

Ik ben nog steeds verbaasd over voor hoeveel huis #4 verkocht is, WTF.

Huis #13 is 'm dus geworden, stond te koop voor minder dan €250.000, na het bezichtigen een bod gedaan. Daarna wat ge-heen-en-weert over de prijs en uiteindelijk zijn we er uitgekomen. Toen kwam het rondkrijgen van de financiering, mijn inkomsten komen uit loondienst en ik heb een vast contract dus het regelen van de hypotheek was zo gebeurd. Helpt ook wel mee dat wanneer ik bij mijn werkgever vraag om een werkgeversverklaring ik deze 20 minuten laten getekend en wel weer terug kreeg. Bedankt nog daarvoor HR. Hieronder een korte timeline van het regelen van alles rondom de aanschaf van het huis:

***members only***

Binnenkort dus eindelijk verhuizen van mijn hok van 20m2 naar een volwaardige woning, het heeft even geduurd en ik heb zeker niet mijn droomwoning gekocht, maar ik zit nu in ieder geval met mijn voet tussen de deur (van de woningmarkt) en gooi niet meer maandelijks mijn geld weg aan huur.

Ik heb de hypotheek zelf geregeld zonder advies. Het uitvoeren van de hypotheek kost mij €450 terwijl het uitvoeren van een hypotheek incl. advies als snel naar de €2.000 gaat. Na het doen van wat onderzoek over hoe hypotheken werken en het feit dat hypotheekadviseurs ook geen glazen bol hebben die zegt of je de rente voor 5 jaar of voor 20 jaar vast moet zetten zelf een weloverwogen beslissing gemaakt.

Daarnaast heb ik €750 betaald voor de taxatie en gaat de notaris mij €1800 kosten. De totale aanschafkosten zijn dus slechts €3.000.
Interessant dat woning 9 en 10 voor lager dan jouw bod zijn verkocht.
Had je bijzondere voorwaarden bij je bod waar dat aan kan liggen, of weet je of er een andere factor speelde?

-Geen deurwaarder-

• Woask
Deurwaarder schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:30:
[...]

Interessant dat woning 9 en 10 voor lager dan jouw bod zijn verkocht.
Had je bijzondere voorwaarden bij je bod waar dat aan kan liggen, of weet je of er een andere factor speelde?
Beide woningen heb ik verloren doordat mijn bod onder voorbehoud van financiering was, en de biedingen waarvoor beide verkopers gekozen hebben waren dat niet.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:05
Woask schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:20:
[...]

Beide woningen heb ik verloren doordat mijn bod onder voorbehoud van financiering was, en de biedingen waarvoor beide verkopers gekozen hebben waren dat niet.
wel enorme zekerheidszoekers als ze €50.000 laten liggen op een gegund bod van €300.000. Hebben ze geen contact gezocht over je bod en voorbehoud? Als mijn verkopend makelaar dat niet zou doen zou ik hem denk ik even goed willen uithoren.

• Woask
El Capitan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:13:
[...]

wel enorme zekerheidszoekers als ze €50.000 laten liggen op een gegund bod van €300.000. Hebben ze geen contact gezocht over je bod en voorbehoud? Als mijn verkopend makelaar dat niet zou doen zou ik hem denk ik even goed willen uithoren.
Ja, huis nummer 9 was wel een apart verhaal. Er moest ontzettend veel aan gebeuren (gevelpanelen waren van hout en ontzettend verrot, 80% van de kozijnen had nog enkel glas) maar het was wel een huis waarin ik mijzelf de komende 50 jaar nog zag blijven wonen. De mogelijkheid om in de toekomst met eigen zonnepanelen op de eigen (mini) oprit te kunnen laden, de garage waar misschien wel 6 motoren in kunnen en waar ik evt. ook nog een beetje zou kunnen sleutelen, de slaapkamers zonder irritant schuin dak, allemaal pluspunten wat mij betreft. Na het bezichtigen hadden we in eerste instantie een bod gedaan van €333.000. Ons bod was niet geaccepteerd en we wisten niet waarom. De partij van wie ze wel het bod hadden geaccepteerd kreeg zijn/haar financiering niet rond en er kwam een 2e biedingsronde. Wij hadden geen idee waarom ons vorige bod hem niet geworden was, dus wij waren in de veronderstelling dat er iets bij moest. Daarom hebben we in de 2e biedingsronde toen €345.000 geboden, omdat we het allebei echt een vet huis met potentie vonden. Toen kregen we later het logboek te zien en ik moet misschien maar blij zijn dat ik het niet gekregen heb, want ik heb geen €20.000 liggen om een mogelijk verschil tussen de getaxateerde waarde en ons potentiele bod te overbruggen. Verkopende makelaar heb ik 0,0 contact mee gehad, dus hij had inderdaad ten minste bij ons kunnen polsen hoe serieus ons bod was.

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-04 14:17

Deurwaarder

*blaf*

Een tip die onze hypotheekadviseur had gegeven over financierings-voorbehoud: Neem het op in je bod, maar zet in de toelichting een zin als 'Een bod zonder financierings-voorbehoud is bespreekbaar'.

Mocht dat voor de verkopers van belang zijn, dan nodigt het uit tot verder onderhandelen.
Dit was uiteraard wel na gesprek met de adviseur, die aangaf hier mogelijkheden te zien.
Toen de verkoper hier naar vroeg konden we zeggen dat we dan met de adviseur zouden overleggen wat de details waren, en wat de gevolgen voor het bod waren.

De adviseur deed toen een snelle desktop-taxatie, en in combinatie met onze financiele gegevens kon hij voor ongeveer 1000 euro een verzekering bieden. Met die optie op zak konden we vervolgens de verkoper nog 8000 euro naar beneden krijgen.

Het zal niet in iedere situatie kunnen, of nut hebben. En ik zou zeker niet zelfstandig bieden zonder voorbehoud.

-Geen deurwaarder-

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rukapul schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:41:
[...]

@Strider
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 21-04-2026 22:22 ]

• Symphony
  • Laatst online: 22-04 16:48
Wij hebben een woning op het oog, met een zeer aantrekkelijke vraagprijs en staat al een tijd te koop (inmiddels in prijs verlaagd). In de bijzonderheden staat: "Erfpacht eeuwigdurend afgekocht".

Iemand hier ervaring mee? Waar moeten wij op letten?

[ Voor 13% gewijzigd door Symphony op 22-04-2026 15:08 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Symphony schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:01:
Wij hebben een woning op het oog, met een zeer aantrekkelijke vraagprijs en staat al een tijd te koop (inmiddels in prijs verlaagd). In de bijzonderheden staat: "Erfpacht eeuwigdurend afgekocht".

Overstappen naar eeuwigdurende erfpacht Amsterdam

• mikeve97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:21
Mijn vriendin en ik oriënteren ons op het kopen van een woning in het Groene Hart. We willen liever niet midden in een stadscentrum wonen, maar wel in de Randstad blijven vanwege werk en familie.

Nu heeft onze verhuurder ons de mogelijkheid gegeven om ons huidige appartement over te kopen. Het appartement is eind 2024 opgeleverd en volledig modern (vloerverwarming/koeling, goede isolatie, etc.). De vraagprijs is €505.000, wat neerkomt op ongeveer €6.331 per m². Dat voelt voor ons vrij stevig.

Situatie:
  • ongeveer 10 minuten fietsen naar het centrum van Leiden
  • Vrij uitzicht over de polder
  • Nabij wandelparken (cronensteyn, De Bult en Matilo park) hier lopen we vaak heerlijk met de hond
  • Wel aan een N-weg en vlak bij het spoor (maar treinen hoor je nauwelijks omdat ze hier afremmen richting station)
  • Inclusief losse berging en parkeerplaats met laadvoorziening
Binnen hetzelfde complex zijn recent appartementen van ~70 m² verkocht voor ~€460.000 (~€6.570 per m²), met naar ons idee een minder aantrekkelijke ligging (bijv. uitzicht op binnentuin).

Twijfel:
Mijn grootste zorg zit in de toekomstige verkoopbaarheid. We hebben het gevoel dat we een beetje in een niche vallen: een relatief duur appartement, terwijl kopers in deze prijsklasse mogelijk eerder voor een eengezinswoning met tuin kiezen.

We zijn niet van plan hier heel lang te blijven waarschijnlijk zo’n 5 jaar. Op basis van onze berekeningen lijkt kopen nog steeds gunstiger dan huren (zeker met stijgende huren), zelfs als de woningwaarde niet of beperkt stijgt.

Daarnaast speelt ook mee dat er momenteel veel onrust is in de wereld (al zal dat er altijd wel zijn) en dat je in het nieuws leest dat de huizenmarkt mogelijk wat afkoelt.

Financieel kunnen we het dragen en onze inkomens zullen naar verwachting nog groeien, dus daar zit de zorg niet.

Anderzijds:
Als we in plaats hiervan een (eengezins)woning zouden kopen, zijn we wel sterk afhankelijk van de taxatie bij het bieden. We hebben ongeveer €20–25k eigen geld, waarvan een groot deel (40–50%) al naar kosten koper zal gaan. Eventuele overbieding moeten we dan grotendeels via een goede taxatie gedaan krijgen. Hoewel ik veelal lees dat, dat niet een probleem is.

Hoe zouden jullie de toekomstige verkoopbaarheid inschatten en zien jullie risico’s die wij mogelijk over het hoofd zien?

[ Voor 8% gewijzigd door mikeve97 op 22-04-2026 16:28 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Symphony schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:01:

Alleen nog maar even controleren of het afgekocht is vanaf einde huidige tijdvak of dat huidige tijdvak meegenomen is bij de afkoop.

Verder vooral blij mee zijn. Nooit meer erfpachtcanon betalen en geen risico meer dat deze canon veel stijgt.

Alhoewel formeel geen 'eigen grond' is het dat in de praktijk wel op deze manier

• Chaki
  • Niet online
mikeve97 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:22:
Mijn vriendin en ik oriënteren ons op het kopen van een woning in het Groene Hart. We willen liever niet midden in een stadscentrum wonen, maar wel in de Randstad blijven vanwege werk en familie.

Nu heeft onze verhuurder ons de mogelijkheid gegeven om ons huidige appartement over te kopen. Het appartement is eind 2024 opgeleverd en volledig modern (vloerverwarming/koeling, goede isolatie, etc.). De vraagprijs is €505.000, wat neerkomt op ongeveer €6.331 per m². Dat voelt voor ons vrij stevig.

Situatie:
  • ongeveer 10 minuten fietsen naar het centrum van Leiden
  • Vrij uitzicht over de polder
  • Nabij wandelparken (cronensteyn, De Bult en Matilo park) hier lopen we vaak heerlijk met de hond
  • Wel aan een N-weg en vlak bij het spoor (maar treinen hoor je nauwelijks omdat ze hier afremmen richting station)
  • Inclusief losse berging en parkeerplaats met laadvoorziening
Binnen hetzelfde complex zijn recent appartementen van ~70 m² verkocht voor ~€460.000 (~€6.570 per m²), met naar ons idee een minder aantrekkelijke ligging (bijv. uitzicht op binnentuin).

Twijfel:
Mijn grootste zorg zit in de toekomstige verkoopbaarheid. We hebben het gevoel dat we een beetje in een niche vallen: een relatief duur appartement, terwijl kopers in deze prijsklasse mogelijk eerder voor een eengezinswoning met tuin kiezen.

We zijn niet van plan hier heel lang te blijven waarschijnlijk zo’n 5 jaar. Op basis van onze berekeningen lijkt kopen nog steeds gunstiger dan huren (zeker met stijgende huren), zelfs als de woningwaarde niet of beperkt stijgt.

Daarnaast speelt ook mee dat er momenteel veel onrust is in de wereld (al zal dat er altijd wel zijn) en dat je in het nieuws leest dat de huizenmarkt mogelijk wat afkoelt.

Financieel kunnen we het dragen en onze inkomens zullen naar verwachting nog groeien, dus daar zit de zorg niet.

Anderzijds:
Als we in plaats hiervan een (eengezins)woning zouden kopen, zijn we wel sterk afhankelijk van de taxatie bij het bieden. We hebben ongeveer €20–25k eigen geld, waarvan een groot deel (40–50%) al naar kosten koper zal gaan. Eventuele overbieding moeten we dan grotendeels via een goede taxatie gedaan krijgen. Hoewel ik veelal lees dat, dat niet een probleem is.

Hoe zouden jullie de toekomstige verkoopbaarheid inschatten en zien jullie risico’s die wij mogelijk over het hoofd zien?
Gezonde VvE?
VvE-bijdrage?
Dat is het eerste waar ik naar kijk
Persoonlijk denk ik niet dat een eensgezinswoning perse beter verkoopt: meer singles, meer kinderloze stellen, ouderen die willen doorstromen, ...
Prijs m2 fors? €6.331 voor 80 m2 versus 6.570 voor 70 m2 (veel minder gewild)

Geen verhuiskosten, geen schilderwerk,...

• mikeve97
Chaki schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:50:
[...]

Gezonde VvE?
VvE-bijdrage?
Dat is het eerste waar ik naar kijk
Persoonlijk denk ik niet dat een eensgezinswoning perse beter verkoopt: meer singles, meer kinderloze stellen, ouderen die willen doorstromen, ...
Prijs m2 fors? €6.331 voor 80 m2 versus 6.570 voor 70 m2 (veel minder gewild)

Geen verhuiskosten, geen schilderwerk,...
VvE stukken moeten we nog krijgen, maar hier gaan we goed op letten voor er iets ondertekend word. Gezien we hier al wonen zien we wel dat de VvE dingen oppakt. Nog tips hiervoor? MJOP, begroting, maandlasten?

De prijs voelt wat aan de hoge kant. Daarom gaf ik ook het voorbeeld van 70 m² dat maakt het wat concreter. Hoewel hoe kleiner de woning hoe hoger de prijs per m² doorgaans.

"Geen verhuiskosten, geen schilderwerk,..." Dit is inderdaad het grootste pluspunt het is een stuk voordeliger om te kopen. het scheelt ons al ongeveer 10.000 euro aan alleen k.k. We verliezen wel de 0% overdrachtsbelasting voor het kopen van je eerste huis.

[ Voor 57% gewijzigd door mikeve97 op 22-04-2026 17:04 ]

• Chaki
  • Niet online
@mikeve97 Is het niet jullie eerste koopwoning?

• mikeve97
Chaki schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:24:
@mikeve97 Is het niet jullie eerste koopwoning?
Jawel maar die raken we dus in het vervolg kwijt.

• Chaki
  • Niet online
mikeve97 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:26:
[...]

Jawel maar die raken we dus in het vervolg kwijt.
Je blijft WAARSCHIJNLIJK 5 jaar. Jullie zijn nog geen 30? Bestaat die regeling dan nog?

• Crazy D

Crazy D

mikeve97 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:22:
Anderzijds:

Tjah. Voor 450 staat bv dit te koop: https://www.funda.nl/deta...thomaszstraat-3/43326068/ ik zou liever daar wonen dan in een appartement. Maar ja, je woont niet voor niets waar je nu woont ;)

Zie je huizen in de prijsklasse (ik keek express tot 450) op plekken waar je jezelf wel langer dan 5 jaar ziet wonen? Of, wat hoop je dat er de komende jaren gaat gebeuren. Kinderen? Wellicht ander werk? Je kunt nooit in de toekomst kijken natuurlijk, maar wel een richting op denken. Als je het mega naar je zin hebt op je werk nu, genoeg kansen en uitdaging hebt is dat anders dan wanneer het nu al mwah is.

Ik denk dat je eerst een paar van dat soort dingen moet bedenken. Het appartement heeft ook de voordelen, zoals je zit er al, veel minder gedoe. Over 5 jaar verkoopt dat echt wel. Laat dat je minste zorg zijn. De prijs is wel stevig als je het vergelijkt met dat andere appartement. Je kunt natuurlijk gewoon een tegenbod doen gebaseerd op de m2 prijs van dat andere appartement en misschien een stukje er boven op als die van jullie wel wat beter ligt. Maar de keuze is meer, wil ik hier 5 jaar blijven wonen of niet. Dat kun je echt alleen zelf inschatten. (en ja, je weet het nooit zeker en zo ;)).

Exact expert nodig?

• mikeve97
Crazy D schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:38:
[...]

Tjah. Voor 450 staat bv dit te koop: https://www.funda.nl/deta...thomaszstraat-3/43326068/ ik zou liever daar wonen dan in een appartement. Maar ja, je woont niet voor niets waar je nu woont ;)

Zie je huizen in de prijsklasse (ik keek express tot 450) op plekken waar je jezelf wel langer dan 5 jaar ziet wonen? Of, wat hoop je dat er de komende jaren gaat gebeuren. Kinderen? Wellicht ander werk? Je kunt nooit in de toekomst kijken natuurlijk, maar wel een richting op denken. Als je het mega naar je zin hebt op je werk nu, genoeg kansen en uitdaging hebt is dat anders dan wanneer het nu al mwah is.

Ik denk dat je eerst een paar van dat soort dingen moet bedenken. Het appartement heeft ook de voordelen, zoals je zit er al, veel minder gedoe. Over 5 jaar verkoopt dat echt wel. Laat dat je minste zorg zijn. De prijs is wel stevig als je het vergelijkt met dat andere appartement. Je kunt natuurlijk gewoon een tegenbod doen gebaseerd op de m2 prijs van dat andere appartement en misschien een stukje er boven op als die van jullie wel wat beter ligt. Maar de keuze is meer, wil ik hier 5 jaar blijven wonen of niet. Dat kun je echt alleen zelf inschatten. (en ja, je weet het nooit zeker en zo ;)).
Op basis van het andere appartement komen we op 530.000 dus het aanbod lijkt niet heel slecht.

We zitten hier voornamelijk omdat het redelijk betaalbaar was. Een euvel wat onze situatie wat moeilijker maakt is de hond die echt veel beweging nodig heeft en verdient we lopen zeker 2-3uur per dag met haar. Stedelijk gebied trekt ze niet en een bos of groot park in de buurt is dus wel een vereiste. Oudere dorpen lijken dit vaak niet te hebben. Ook het voorbeeld wat je gaf waren we al tegengekomen maar valt bijvoorbeeld door bovenstaande al af.

• Chaki
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:38:
[...]

Bouwjaar 1967, energielabel C 🤔
Maar hamvraag is inderdaad: woont TS liever in een appartement of in een huis met tuin?

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:07
mikeve97 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:53:
"Geen verhuiskosten, geen schilderwerk,..." Dit is inderdaad het grootste pluspunt het is een stuk voordeliger om te kopen. het scheelt ons al ongeveer 10.000 euro aan alleen k.k. We verliezen wel de 0% overdrachtsbelasting voor het kopen van je eerste huis.
Even voor de goede orde: er is niet zoiets als "0% overdrachtsbelasting voor je eerste huis". Er is "Een eenmalige vrijstelling van de overdrachtsbelasting als je voldoet aan de voorwaarden". Eén van die voorwaarden is dat je onder de 35 bent en er zit ook een max aan de koopsom. Dus in praktijk gebruiken de meeste mensen het bij de aanschaf van hun eerste huis. Maar je kan er ook voor kiezen dit niet te doen, en er op gokken dat:
- Je een veel duurder huis koopt vóór je 35 bent waardoor je dan meer voordeel hebt.
- De regeling dan nog bestaat.
- Dat huis alsnog binnen de dan geldende voorwaarden valt.

EDIT: Ik lees dat de verhuurder al 500k+ vraagt voor die woning. Dan zou ik zelf – als je deze koopt – die vrijstelling gewoon pakken. Want de limiet is nu (2026) 555.000 euro, daarboven krijg je geen vrijstelling. En hoewel dat bedrag mogelijk mee stijgt met inflatie is de kans toch niet zo groot dat jullie wél nog een vervolgstap gaan maken (lees: verhuizing naar fijnere plek) maar tóch binnen dezelfde 500-550K-range blijven? En zelfs als je dat wel zou doen dan is het verschil in 'korting' ook minimaal (bij een huis van 555K zou je 1000 euro meer belastingvoordeel hebben dan bij 500K). Kortom, bij een huis van 500K heb je al bijna het maximale te pakken aan belastingvoordeel wat je zou kunnen behalen door de vrijstellingsregeling.

[ Voor 27% gewijzigd door Valorian op 22-04-2026 21:25 ]

• Crazy D

Crazy D

Chaki schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:32:
[...]

Bouwjaar 1967, energielabel C 🤔
Tjah, als je daar bang voor bent zijn er opeens erg weinig woningen te koop. En label C kan zijn dat je continue op de tocht zit, of dat je je thermostaat een graadje hoger moet zetten en dat het daarna comfortabel is.
Maar hamvraag is inderdaad: woont TS liever in een appartement of in een huis met tuin?
Hij woont vooral het liefst bij een mooi stuk natuur voor de hond 8)

Exact expert nodig?

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Niemand hier kan zeggen wat het beste is, het is makkelijk gezegd dat de markt over 5 jaar 10% hoger staat, maar het kan zomaar zijn dat de prijzen met 10% dalen en dan zit je 'vast' in een appartement.

In principe zou ik geen huis kopen voor 5 jaar, tenzij je het appartement goedkoop kunt aankopen dus dan zou mijn advies zijn om een woning te kopen waar je zeker 7 jaar kunt wonen, blijkbaar voldoet het appartement dan niet.

Ik denk trouwens dat je nog wel een tegenvoorstel kunt doen, de waarde met een huurder is ca 20% lager, dus ik zou met dat argument een voorstel doen van max 450k. Of laat het taxeren (met huurder) en stuur dat mee met het bod ;). Een beetje onderhandelen is in deze situatie wel leuk en leerzaam, je hebt ook niet zoveel te verliezen ;).

Datzelfde deed ik bij mijn eerste appartement (in 2011, andere tijd, maar we hadden net als jij geen haast) en toen kregen we zomaar tienduizenden euro's van de vraagprijs af :) :). Ik had de tijd mee (hoge rente, veel aanbod) en jij hebt mee dat er een huurder in zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 22-04-2026 23:18 ]

• Crazy D

Crazy D

mikeve97 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:53:
[...]

Op basis van het andere appartement komen we op 530.000 dus het aanbod lijkt niet heel slecht.

We zitten hier voornamelijk omdat het redelijk betaalbaar was. Een euvel wat onze situatie wat moeilijker maakt is de hond die echt veel beweging nodig heeft en verdient we lopen zeker 2-3uur per dag met haar. Stedelijk gebied trekt ze niet en een bos of groot park in de buurt is dus wel een vereiste. Oudere dorpen lijken dit vaak niet te hebben. Ook het voorbeeld wat je gaf waren we al tegengekomen maar valt bijvoorbeeld door bovenstaande al af.
https://www.funda.nl/deta...houwerlommer-35/43234343/
Of begin je dan te huilen? ;) Parkje tegenover, Noord Aa paar straten verderop, Bentwoud op iets verder lopen
https://www.funda.nl/deta...-herikerberg-33/43222594/
Ook daar vandaan kun je al heel snel flink wandelen.

Maar het klopt idd dat veel 'goed wandelgroen' lastiger te vinden is. Helemaal in de Randstad. Er zijn wel mooie parken, en als je fietsen leuk vind kun je uren fietsen zonder stoplicht maar dat zijn dan weer niet de leuke wegen om met een hond te wandelen. Dan is objectief gezien wellicht nu appartement kopen, en over een paar jaar weer verder kijken, een goede keuze. (is niet kopen en gewoon blijven huren nog een optie?) Je weet nooit hoe het loopt. 8 jaar geleden had ik ook niet verwacht dat ik vanuit Zoetermeer via omgeving Arnhem nu vlak bij Venlo zit.

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

Sport_Life schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:13:
Niemand hier kan zeggen wat het beste is, het is makkelijk gezegd dat de markt over 5 jaar 10% hoger staat, maar het kan zomaar zijn dat de prijzen met 10% dalen en dan zit je 'vast' in een appartement.

In principe zou ik geen huis kopen voor 5 jaar, tenzij je het appartement goedkoop kunt aankopen dus dan zou mijn advies zijn om een woning te kopen waar je zeker 7 jaar kunt wonen, blijkbaar voldoet het appartement dan niet.

Ik denk trouwens dat je nog wel een tegenvoorstel kunt doen, de waarde met een huurder is ca 20% lager, dus ik zou met dat argument een voorstel doen van max 450k. Of laat het taxeren (met huurder) en stuur dat mee met het bod ;). Een beetje onderhandelen is in deze situatie wel leuk en leerzaam, je hebt ook niet zoveel te verliezen ;).
Ik weet niet of dat ook telt als je zelf die huurder bent :) Al koop je het strikt genomen inderdaad wel met huurder. Maar wel goed punt. Je hebt veel kansen, hij kan je er niet zomaar uitgooien als hij vind dat je te laag biedt. Nee heb je, ja kun je krijgen natuurlijk.

Exact expert nodig?

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Crazy D schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:17:
[...]

Ik weet niet of dat ook telt als je zelf die huurder bent :) Al koop je het strikt genomen inderdaad wel met huurder. Maar wel goed punt. Je hebt veel kansen, hij kan je er niet zomaar uitgooien als hij vind dat je te laag biedt. Nee heb je, ja kun je krijgen natuurlijk.
Ik begreep dat verhuurder met het aanbod kwam, dus dan is er wel de wens om te verkopen lijkt mij.
Dat is ook logisch, want het is fiscaal niet (meer) interessant.

De marktwaarde (dus met huurder) zal niet hoger liggen dan 400-450k .

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 22-04-2026 23:21 ]

• Crazy D

Crazy D

Sport_Life schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:20:
[...]

Ik begreep dat verhuurder met het aanbod kwam, dus dan is er wel de wens om te verkopen lijkt mij.
Dat is ook logisch, want het is fiscaal niet (meer) interessant.
Ik bedoelde dus meer, hoe sterk is je argument "je verkoopt het verhuurt" wanneer jij zelf huurder en koper bent ;) Ja als de verhuurder het te koop aanbiedt doet ie dat niet om een gezellige babbel uit te lokken. Maar wel goed punt, daardoor zit er misschien nog wat meer onderhandelingsruimte in. Een andere koper vinden die het verhuurt wil overnemen zal ook niet de hoofdprijs betalen.

Exact expert nodig?

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:30
Crazy D schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:22:
[...]

Ik bedoelde dus meer, hoe sterk is je argument "je verkoopt het verhuurt" wanneer jij zelf huurder en koper bent ;) Ja als de verhuurder het te koop aanbiedt doet ie dat niet om een gezellige babbel uit te lokken. Maar wel goed punt, daardoor zit er misschien nog wat meer onderhandelingsruimte in. Een andere koper vinden die het verhuurt wil overnemen zal ook niet de hoofdprijs betalen.
Dus zit je in een situatie die voor beiden gunstig is. Hij kan aan de huurders voor meer verkopen dan dat hij bij een andere koper zou krijgen. En als huurder kan je goedkoper dan de markt kopen omdat de verkoper het niet tegen de leegstaande marktwaarde kan verkopen.

Makkelijkste is mogelijk om zowel verhuurder als huurder een taxatie te laten opstellen en de middenweg te pakken van de waardes. De ene partij doet de taxatie alsof het pand verhuurd wordt, en de ander alsof het pand leeg staat. Dan win je beiden.

• Chaki
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:03:
[...]

Tjah, als je daar bang voor bent zijn er opeens erg weinig woningen te koop. En label C kan zijn dat je continue op de tocht zit, of dat je je thermostaat een graadje hoger moet zetten en dat het daarna comfortabel is.

[...]

Hij woont vooral het liefst bij een mooi stuk natuur voor de hond 8)
Ik bedoel alleen dat hij er veel op achteruit gaat in vergelijking met: 2024, vloerverwarming/koeling, goede isolatie, etc En Label C is 1 ding, maar jaren '60 ...
Wat bij jou de doorslag geeft is dat je (voor geen goud vermoed ik) in een appartement wil wonen. TS wel, anders zou hij niet overwegen om het te kopen
Pagina: 1 ... 371 372 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7