Je maakt helaas een denkfoutje.
De bank berekent je leencapaciteit op basis van de maandlasten. Daar komt je overwaarde bovenop en samen is dat het maximale bedrag waarvoor je een huis kunt kopen. Omdat je huis nog niet is verkocht, hanteren ze 90% (soms zelfs 80!) van de taxatiewaarde van je huidige woning, min het bedrag dat nog openstaat. (In jouw geval 90% x 250.000 = 225.000 - 75.000 = 150.000 overwaarde waarmee wordt gerekend. Samen met je maximale hypotheek is dat 390.000.
De overige 10% die jij wel verwacht, rekenen ze nergens mee en dat mag jij dus ook niet doen. Fijn als het 10-20% meer oplevert, maar als het 7% minder is, wil de bank dat je toch de hypotheeklasten kunt dragen. Daarom dus die 90% zolang het niet is verkocht.
Je hebt dat bedrag nu dus niet nodig, maar je mag het ook niet meerekenen en mogelijk kom je daardoor niet op 430K. Je hebt dan immers 40K aan eigen geld nodig om de aankoop te financieren, los van de kosten koper. De overwaarde boven 90% is een bedrag dat je na verkoop van je woning alsnog kunt afbetalen op je hypotheek, of investeren in de nieuwe woning (als je hypotheekrenteaftrek wilt behouden) of gebruiken voor iets heel anders.
Er zitten dus wat verkeerde aannames in je berekening, maar je hebt volgens mij ook in je nadeel gerekend. Zo kan ik me bijna niet voorstellen dat huidige hypotheek, nieuwe hypotheek en overbrugging bij elkaar 37K kosten in 12 maanden. Dat is meer dan 3000 per maand. Dat lijkt me niet kloppen?
Voor je overbrugging reken je 4-6 procent op jaarbasis (dus voor het gemak 5) x totale bedrag (150.000). De uitkomst deel je door 12 en dat is wat je per maand extra betaalt voor de overbrugging. Snel gerekend zou dat bij jou 625 zijn.
Ik weet niet zeker of je dat bedrag op je rekening moet hebben staan of dat je moet aantonen dat je inkomen voldoende is om die dubbele lasten te kunnen dragen. Waarschijnlijk is het een combinatie en verschilt het per bank. Dit kan de adviseur je natuurlijk voorrekenen.
Ik ben geen adviseur, ook geen financieel expert, wel meerdere keren een huis gekocht/verkocht. Beschouw het dus niet als een gegarandeerde uitkomst, maar onderstaand is hoe ik het zou berekenen met jouw cijfers. Let op dat je het resterende benodigde eigen geld niet van iemand anders mag lenen, en ook niet drie dagen op je rekening mag parkeren. Dit zijn ook alleen bedragen die met hypotheek te maken hebben, de kosten koper zitten hier nog niet bij.
Nieuwe woning:
430.000
240.000 hypotheek
Huidige woning:
250.000 taxatiewaarde
90% x 250.00 = 225.000
225.000 - 75.000 openstaand bedrag = 150.000 verwachte overwaarde.
Max leencapaciteit:
240.000 + 150.000 = 390.000
Benodigd eigen geld 40.000 (aantoonbaar aanwezig) voor aankoop.
Benodigd eigen geld of voldoende inkomen voor overbruggingshypotheek:
Rente en aflossing huidige hypotheek per maand x 12 (?)
Rente overbruggingshypotheek ca 5% op jaarbasis x 150.000 = 7500 (625 pm)
Rente en aflossing nieuwe hypotheek per maand x 12 (?)