Xeor schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:28:
Hoi allemaal,
Ik ben ook bezig met het kopen van een woning en het verkopen van mijn huidige woning. Ik wilde een woning gaan bekijken, maar heb afgezegd vanwege achterstallig onderhoud en in mijn ogen een hoge vraagprijs. Vandaag ben ik teruggebeld door de makelaar met de mededeling dat er over de prijs gesproken kan worden, met de vraag of ik toch wil komen kijken. De woning staat nu zes weken online met een vraagprijs van 475. Wat is realistisch om te bieden? Ik wil uiteraard zo laag mogelijk.
Dat is een heel simpele en tegelijk heel lastige vraag.
Het antwoord is simpelweg wat jij ervoor over hebt om eigenaar te worden van dat huis. Daarin maakt het niet uit wat de markt vindt dat het waard is, of wat de vraag prijs is of wat dan ook. Wanneer jij 200k over hebt voor het huis dan bied je dat , wanneer jij 450k over hebt voor het huis biedt je dat.
Andersom wil jij eigenlijk weten voor welk bedrag de huidige eigenaar wil verkopen. En dat zou ook prima een vraag kunnen zijn, waarmee je in feite de onderhandeling bent begonnen. En volgens mij is de regel dat de eerste die een getal noemt de zwakste zal zijn in de onderhandeling, dus wanneer zij als eerste een getal noemen, dan helpt jou dat alleen maar.
Heb jij geen idee wat jij voor het huis overhebt/wat jij het waard vindt. Dan helpt het wellicht wanneer je het volgende doorloopt:
- Wat zou je voor het huis overhebben wanneer het wel een redelijke staat zou zijn geweest (gok rond de vraagprijs, anders had je initieel geen interesse getoond).
- Benoem concreet voor jezelf op welke plekken/gebieden het huis niet aan je verwachtingen voldoet. En probeer een schatting te maken van wat het zou kosten om het wel te laten voldoen.
- Trek die bedragen van elkaar af en je weet wat jij ervoor over hebt.
- Met dat in het achterhoofd kun je dan onderhandelen (dus niet dat per se als eerste antwoord geven, want dan heb je geen onderhandelingsruimte).
---------------------------------------------------------------------
In reactie op jouw aanvulling:
- Veel van de dingen die je noemt betreft zaken die niet tot nauwelijks tot de woningwaarde behoren. (dan moet je meer denken aan staat van het dak of vervangen van de kozijnen, vochtproblemen). De verwachting dat je een tweedehands huis in kunt zonder schilderen is optimistisch. Bovendien heeft het weinig waarde ( in relatie tot de waarde van een huis).
Alles gloednieuw schilderen, exact met jouw smaak praat je wellicht in de range van 5-10k (binnen en buiten). Zelfs een nieuwbouwhuis moet je nog schilderen/behangen/stuccen etc.
Keuken en badkamer is ook altijd bijzonder lastig. Toen wij een huis kochten was het een kopersmarkt(2010) en hoopten we een huis te komen waar we daar niets aan hoefden te doen. Maar dat hebben we destijds opgegeven. Meeste mensen verhuizen na een jaar of 5-15, veel is dan eigenlijk ook wel hard aan vervanging toe. En daarbij is het nooit echt jouw smaak of vind je er aspecten zeer onhandig aan. (mensen verschillen).
Dus je zult voor jezelf bij alle huizen budget moeten reserveren om het weer een beetje op te poetsen, danwel naar jouw smaak te maken. Juist op de onderdelen die jij noemt, vaak zie dat zelfs wanneer een keuken gisteren nieuw is geplaatst die vandaag nog max 50% waard is (of zelfs 0%). Dit betoog wil alleen niet zeggen dat de vraagprijs passend is.
Stel dat jij 475k over gehad had voor een huis die wel voldoet aan alles. En je had je dit minder gerealiseerd, dan werkt mijn voorzet voor een proces nog wel. Dus:
- Wat zou je over hebben gehad voor dit huis in de staat die je voor ogen hebt
- Wat heb je nodig om daar te komen.
Dit laatste volledig aftrekken voor de aspecten die jij noemt heeft wel het risico dat je het huis onderwaardeerd en dus de kans dat je het huis krijgt neemt wel af.
[
Voor 31% gewijzigd door
TheInsomniac op 25-02-2026 15:50
]
Make it fool proof and someone will make a better fool.