Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 367 368 Laatste
Acties:

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:14

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Oh ja hoor.. dit zie je wel vaker. Deze zomer een bod van 465.000 uitgebracht via Move (als openingsbod). Enige voorwaarde een bouwtechnische keuring. Daarna bleef het stil. Een week later stond de woning opeens op verkocht. Toen ik het biedlogboek opvroeg kreeg ik een vage mail met daarin de opmerking dat de andere partij hetzelfde had geboden zonder voorwaarden. Verkoper had direct geaccepteerd… jammer voor de verkoper, want ik had nog zeker omhoog gekund als er op z’n minst de moeite was gedaan om contact met mij te hebben. Maarja.. op dit moment gaan veel makelaar la toch voor snel/makkelijk werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Michael Knight op 06-11-2025 18:05 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:25

Nemean

3:16

Nemean schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:15:
[...]

Ging sneller dan verwacht. Bod is akkoord. *O*
30 januari staat de overdracht gepland. We verwachten dat onze woning ook snel verkocht raakt (woningen in ons dorp staan niet heel lang te koop). :D

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 23:36
Een kennis uit mijn straat heeft recent een kluswoning gekocht en aangegeven dat hij zijn huidige huis volgend jaar wil verkopen. De kluswoning is naar verwachting pas over een jaar instapklaar.

Hij heeft inmiddels met een verkoopmakelaar gesproken, die een vraagprijs heeft aangegeven en de range waarin geboden gaat worden (vraagprijs + 50k). Daarbij is ook vermeld dat de woning naar verwachting zo’n €25.000 meer waard zal zijn als deze volgend jaar wordt verkocht.

Ze staan open voor een verkoop, mits ze een bod ontvangen waarbij ze, met die bedragen in hun achterhoofd, geen nee kunnen zeggen. Een late overdracht is daarbij wel een harde voorwaarde.

Ik ben geïnteresseerd in dit huis, al zijn de genoemde bedragen fors. Toch wil ik graag het gesprek aangaan. Heeft iemand tips hoe ik een onderhandse aankoop het beste kan aanpakken? Ik vermoed dat ik wel wat gunfactor heb, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om geld.

BlaBlaBla

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Strider schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:26:
Een kennis uit mijn straat heeft recent een kluswoning gekocht en aangegeven dat hij zijn huidige huis volgend jaar wil verkopen. De kluswoning is naar verwachting pas over een jaar instapklaar.

Hij heeft inmiddels met een verkoopmakelaar gesproken, die een vraagprijs heeft aangegeven en de range waarin geboden gaat worden (vraagprijs + 50k). Daarbij is ook vermeld dat de woning naar verwachting zo’n €25.000 meer waard zal zijn als deze volgend jaar wordt verkocht.

Ze staan open voor een verkoop, mits ze een bod ontvangen waarbij ze, met die bedragen in hun achterhoofd, geen nee kunnen zeggen. Een late overdracht is daarbij wel een harde voorwaarde.

Ik ben geïnteresseerd in dit huis, al zijn de genoemde bedragen fors. Toch wil ik graag het gesprek aangaan. Heeft iemand tips hoe ik een onderhandse aankoop het beste kan aanpakken? Ik vermoed dat ik wel wat gunfactor heb, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om geld.
Lijkt me makkelijk als je het wil hebben: vraagprijs +75k bieden

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:49

Die late overdracht is je wisselgeld voor de verwachte 25K meerwaarde volgend jaar. Als ze die willen vangen, moeten ze het volgend jaar verkopen. Kans bestaat immers dat de waarde helemaal niet stijgt of zelfs daalt. Dat risico hoef jij niet voor ze af te kopen.
Dus als je wilt kopen, zou ik kijken naar die 50K extra (zou je het daar nu voor kopen) en de 25K inruilen voor de zekerheid dat hun huis nu al is verkocht. Dat levert ze namelijk een hogere hypotheek op voor de nieuwe woning. Mag best wat tegenover staan.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:54

Crazy D

I think we should take a look.

Een groter vraagteken voor mij zou zijn, wil jij nu je eigen huis ook al te koop zetten of wacht je tot volgend jaar? Met het risico dat prijzen dalen of rente stijgt waardoor je je huis moeilijker verkoopt.

Die 25k meer waard is gewoon makelaarsgeneuzel, dat kan niemand zeggen. Net als de "er wordt waarschijnlijk 50k overboden". Maar de vraag is, hoe graag wil je het huis en wat heb _jij_ er voor over? Een huis een jaar van te voren al kopen betekent ook dat je nu de hypotheek moet regelen, die is meestal voor 6 maanden geldig dus dat moet verlengt worden. Ik gok dat de bank daar wel een extra rentepuntje voor in rekening brengt waardoor jouw hypotheek ook hoger wordt. Maar als jij het vraagprijs + x waard vindt, is dat je bod.

Exact expert nodig?

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:04

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Vriendin en ik wonen samen met onze dochter in een jaren-30-woning (+- 92 m2) in een populaire wijk in Utrecht. We zijn al wat langer met een oog aan het kijken naar een woning met wat meer ruimte, omdat onze dochter in de leeftijd komt dat ze zelf wat meer ruimte nodig gaat hebben en onze zithoek plaats biedt aan eigenlijk 2,5 persoon én we graag een grotere keuken zouden willen.

Zodoende hadden we een zoekopdracht in Funda uit staan in een wijk in Leidsche Rijn waar we een goed gevoel bij hebben. Na een huis of 3 bekeken te hebben welke het net niet voor ons waren, kwam recent een huis (140+ m2)op de markt waarbij we allebei dachten dat het een mooie nieuwe stap zou kunnen zijn. We hadden geen aankoopmakelaar, maar deden een bod (vraagprijs + 11%, voorbehoud financiering, voorbehoud bouwkundige keuring) met het idee dat het toch niet geaccepteerd zou worden. In eerste instantie was dat ook zo en zou het huis bij inschrijving verkocht worden. Vervolgens deden we hetzelfde bod met een iets soepeler voorbehoud financiering en tot onze verbazing werd het geaccepteerd!

Toen kwam alles in een stroomversnelling en hadden we al een onderhands bod op ons huidige huis nog voordat we met verkoopmakelaars gesproken hadden. Komende weken moeten we de hypotheek rondkrijgen en op korte termijn beslissen of we ons huis onderhands verkopen of toch op de markt gooien.

Het kan dus snel gaan allemaal, zelfs zonder aankoopmakelaar in een stad als Utrecht!

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 12:57
Crazy D schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:21:
[...]

Een groter vraagteken voor mij zou zijn, wil jij nu je eigen huis ook al te koop zetten of wacht je tot volgend jaar? Met het risico dat prijzen dalen of rente stijgt waardoor je je huis moeilijker verkoopt.

Die 25k meer waard is gewoon makelaarsgeneuzel, dat kan niemand zeggen. Net als de "er wordt waarschijnlijk 50k overboden". Maar de vraag is, hoe graag wil je het huis en wat heb _jij_ er voor over? Een huis een jaar van te voren al kopen betekent ook dat je nu de hypotheek moet regelen, die is meestal voor 6 maanden geldig dus dat moet verlengt worden. Ik gok dat de bank daar wel een extra rentepuntje voor in rekening brengt waardoor jouw hypotheek ook hoger wordt. Maar als jij het vraagprijs + x waard vindt, is dat je bod.
Afhankelijk van hoe duur het huis nu is....vind ik het niet eens een gedurfde uitspraak.
In algemeen worden huizen duurder. Voor een gemiddelde woning van 500k is 25.000 heel reëel. (5% stijging sinds 2e wereldoorlog gemiddeld)

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:37
Na jaren mis te hebben gegrepen met bieden op huizen hebben wij nu een aankoopmakelaar ingehuurd. Vooral omdat anderen erbij zweren dat je daarmee een grotere kant maakt om een keer het winnende bod te hebben.
Na wat gegoogle op de voordelen van een aankoopmakelaar twijfelde ik nog steeds, maar de woning die we nu hebben bezichtigd is iets betaalbaarder dan eerdere woningen, dus die paar k voor een aankoopmakelaar nemen we maar voor lief. We zien het wel. Of de aankoopmakelaar nou wel of niet nuttig blijkt te zijn zien we dan wel weer.
De aankoopmakelaar was bij de bezichtiging aanwezig. Bekeek het huis. Zei een paar keer dat het er allemaal zeer netjes (onderhouden) uit zag. Mooie woning.
Na de bezichtiging vroeg ik hem wat voor prijs hij in gedachten had om kans te maken het winnende bod te hebben. Het bod dat hij in gedachten had hebben wij ook in gedachten. We zijn al jaren bezig met huizen kijken en bieden dat we eigenlijk wel weten wat er overboden wordt op welk type huis, in welke omgeving en in welke staat het verkeerd.
Wij moeten het bod nog uitbrengen. De dag voor dat de mogelijkheid om te bieden sluit bellen wij de makelaar op om nog even over de prijs te praten. Eenmaal het bod gedaan is het afwachten.
Het bieden loopt via eerlijkbieden, dus niemand weet wat er geboden wordt tot het bieden afgesloten is. Pas dan wordt het biedboek inzichtelijk voor de verkopende makelaar en de verkopende partij.
Onderhandelen is dan ook niet mogelijk, lijkt mij.
Dus eigenlijk loopt de aankoopmakelaar mee met de bezichtiging, doet een aanbeveling voor het bod, en daarmee verdiend hij 3500 euro?
Waar zou hij nuttig kunnen zijn? Als de woning gebreken vertoond zou hij daarop moeten letten en ons erop moeten attenderen. Is de woning heel goed onderhouden, dan vervalt dat voordeel van een aankoopmakelaar. Onderhandelen is iets van vroeger lijkt me? Nu gaat het allemaal digitaal en als het bieden sluit kiest de verkoper 9 van de 10 keer het hoogste bod.
Ik vind het allemaal maar vaag. Iedereen in onze omgeving roept dat we een aankoopmakelaar in de arm moeten nemen, maar vooralsnog vraag ik me echt af wat het nut is. Meer mensen die het ook zo ervaren hebben? We moeten het bod nog doen, dus mogelijk word ik nog op de voordelen gewezen :)

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-11 22:25

Mickey77

Allround ICT-er

@technoaddict Ik kan drie redenen bedenken om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. De eerste is voor mensen die zelf niet de tijd of de moeite willen steken in het onderzoeken van de markt, de mogelijke vraagprijs etc. Jij klinkt als iemand die dat al wel heeft gedaan, dus ik denk niet dat hier veel meerwaarde zit.

De tweede is dat het vertrouwen van de verkopende partij in de koper groter wordt. Of en wanneer daar sprake van is, is lastig te zeggen. Maar ik denk wel dat er situaties zijn dat een verkopende partij het prettig vind dat er van twee kanten een professional adviseert. Men kan denken dat de kans op problemen - zoals dat een koper zijn bod intrekt - kleiner is (terecht of onterecht).

De derde zou kunnen zijn dat er onderhands spelletjes gespeeld worden tussen de verkopende makelaar en de aankoopmakelaar. Als dat het geval is, dan vis je als koper zonder makelaar dus sneller achter het net. Ik weet dat enkelen hier verwachten dat dit vaak gebeurt, maar niemand weet hoe vaak. Met een biedingslogboek lijkt de kans op vriendjespolitiek klein, maar of je het echt uit kunt sluiten...?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb 3 woningen gekocht waarvan 1 met aankoopmakelaar (de laatste woning) en dat was achteraf zonde van het geld. Al weet je natuurlijk niet hoeveel we anders hadden betaald.
Volgens mij is de gekte ook wel een beetje verdwenen sinds met name verhuurders massaal woningen zijn gaan verkopen, dus om ertussen te komen hoeft het ook niet (meer).

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 15-11-2025 14:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:37
Dank voor de reacties @Mickey77 en @Sport_Life
Die spelletjes zouden niet mogelijk mogen zijn. Maar inderdaad, helemaal zeker weten doen we niet en kunnen we niet. Komt er ooit iemand achter dan zou dat wel de reputatie behoorlijk kunnen schaden van de verkopende makelaar.
De prijs voor de aankoopmakelaar is gelukkig nog iets aantrekkelijker dan die 3500 euro, omdat die makelaar ook onze verkoopmakelaar zou zijn :) Maar in deze tijd zou het in ons geval dus niet veel toegevoegde waarde hebben. Als we de woning hebben vind ik het allemaal toch wel prima. Als we de woning niet hebben zitten er ook geen kosten aan.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:49
technoaddict schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:18:
Ik vind het allemaal maar vaag. Iedereen in onze omgeving roept dat we een aankoopmakelaar in de arm moeten nemen, maar vooralsnog vraag ik me echt af wat het nut is. Meer mensen die het ook zo ervaren hebben?
Zoals jij het hebt beschreven, lijkt het alsof jij zelf een te koop staande woning hebt gevonden, en toen de makelaar hebt meegenomen.

Ik heb 1 keer een aankoopmakelaar ingeschakeld, eind jaren '90. Maar die zocht ook voor mij, op basis van no cure no pay. Hij wist altijd net wat eerder welke woningen te koop zouden komen, dus we hadden altijd een bezichtiging bij voor ons interessante woningen. Hij was na een bezichtiging ook altijd erg helder in wat hij vond van het huis en of hij het bij ons vond passen. Kwam vaak ook met relevante informatie over de woning en de wijk.
Dit was trouwens nog wel in de tijd dat je (ruim) onder de vraagprijs kon gaan zitten. Toen hij het huis had gevonden wat ik echt wilde hebben, heeft hij dat ook goed uit onderhandeld. Ik had hem een limiet gegegeven tot waar hij kon gaan met bieden, maar daar bleef hij ruim onder. Zelf was ik waarschijnlijk al sneller omhoog gegaan met m'n bod.
Voor mij zat de toegevoegde waarde (naast de besparing op de aankoopprijs) er vooral in dat hij het uitzoekwerk deed.

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:01
Wij hebben op een huis geboden, biedtermijn verloopt morgen.

Nu zag ik een aankoopmakelaar die een vast bedrag rekent.

Zou het nog nut hebben deze te contacteren, hem/haar te vertellen wat wij momenteel geboden hebben en als zij denken dat wij ook een X bedrag lager kunnen bieden waardoor je dan met het tarief van de aankoopmakelaar als nog goedkoper uit ben, met hen in zee te gaan? Of zeg ik nou iets 'raars?'

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DeVliegendeNLer schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:01:

Zou het nog nut hebben deze te contacteren, hem/haar te vertellen wat wij momenteel geboden hebben en als zij denken dat wij ook een X bedrag lager kunnen bieden waardoor je dan met het tarief van de aankoopmakelaar als nog goedkoper uit ben, met hen in zee te gaan? Of zeg ik nou iets 'raars?'
Alles kan, maar als verkoper zou ik je niet serieus nemen als je reeds geboden hebt.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Michael Knight schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:04:
[...]

Maarja.. op dit moment gaan veel makelaar la toch voor snel/makkelijk werk.
Voor huizen onder of rond de gemiddelde verkoopprijs gaan ze niet hard lopen nee. En dat hebben ze ook nooit gedaan. Ik vond het erg behulpzaam om eens het verdienplaatje van de makelaar te berekenen toen wij aan het verkopen waren en ik 5 bezichtigingen toch wel erg weinig vond. Een courtage is zeg 2% (ruim genomen). De bandbreedte van een makelaar is enkele tienduizenden euro's. Zeg 20.000. Oftewel, voor 20k*2%=400 euro zou die dan heel wat werk moeten verzetten, terwijl dat realistisch gezien een, misschien 2 uur van hun tijd waard is.

Alleen als ze vrij zeker zijn dat ze >50k (= 1000 euro) te halen is, gaan zie misschien nadenken over wat extra doen. Daaronder: er is nog zat makkelijk werk voor ze.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• DeVliegendeNLer
Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:05:
[...]

Alles kan, maar als verkoper zou ik je niet serieus nemen als je reeds geboden hebt.
Zien ze niet pas de biedingen nadat de biedtermijn verlopen is?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:23

de Peer

under peer review

Moet je hem ook betalen als de koop niet door gaat?

Geniaal concept. Je mag mij ook wel 1000 euro betalen, dan adviseer ik jou dat je best 2000 euro lager kunt bieden.

• de Peer

de Peer

under peer review

DeVliegendeNLer schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:26:
[...]

Zien ze niet pas de biedingen nadat de biedtermijn verlopen is?
soms wel/ soms niet. Dat is een instelling volgens mij. Als koper kun je afspreken met je makelaar dat je inzage krijgt in de biedingen die binnen komen.

• DeVliegendeNLer
de Peer schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:26:
[...]

Moet je hem ook betalen als de koop niet door gaat?

Geniaal concept. Je mag mij ook wel 1000 euro betalen, dan adviseer ik jou dat je best 2000 euro lager kunt bieden.
Dan moet hij blijven ondersteunen tot ik een huis heb aangekocht. Lijkt mij zonde van zijn/haar tijd.

Nou ja, in dat geval bespaar ik ook 1000 euro. ;)
de Peer schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:27:
[...]

soms wel/ soms niet. Dat is een instelling volgens mij. Als koper kun je afspreken met je makelaar dat je inzage krijgt in de biedingen die binnen komen.
Oh, dan zou ik dat eerst uit moeten zoeken.

[ Voor 26% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 17-11-2025 09:28 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

DeVliegendeNLer schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:27:
[...]

Dan moet hij blijven ondersteunen tot ik een huis heb aangekocht. Lijkt mij zonde van zijn/haar tijd.

Nou ja, in dat geval bespaar ik ook 1000 euro. ;)

[...]

Oh, dan zou ik dat eerst uit moeten zoeken.
ik denk niet dat je daar achter komt, dat is een afspraak tussen verkoopmakelaar en verkoper. Jij bent daar geen partij in.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 17-11-2025 09:31 ]

• DeVliegendeNLer
de Peer schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:31:
[...]

ik denk niet dat je daar achter komt, dat is een afspraak tussen verkoopmakelaar en verkoper. Jij bent daar geen partij in.
Dan houdt mijn idee op ben ik bang. Bedankt!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vrij onzinnig bij een biedtermijn met inschrijving.

Indien je een huis op het oog hebt, waarin een onderhandeling 1 op 1 tussen jou (koper) en verkoper(verkoopmakelaar) kan gaan spelen, kan het wel nuttig zijn. In dat geval wil je een aankoopmakelaar met alleen de dienstverlening "biedadvies en onderhandeling". Dat kan meestal tegen een veel lager tarief (<€1000).

Ik heb dat hier gehad, maar dan in een wat vreemdere combinatie. Ik had een aankoopmakelaar (no cure no pay), en die bood vervolgen een huis aan uit zijn eigen verkoop portfolio. Wat dus direct inhield dat ik zijn aankoopdiensten niet meer kon gebruiken. Na eerste bezichtiging samen met de eerste aankoopmakelaar, besloten om met dat huis door te gaan, om vervolgens een andere aankoopmakelaar alleen voor biedadvies te benaderen. Die heeft bij tweede bezichtiging (en derde) nog meegelopen en voor ons het woord gedaan tijdens onderhandeling. Dat kostte uiteindelijk slechts €700. Uiteindelijk voor 11% onder oorspronkelijke vraagprijs gekocht (2023-2024), terwijl huizen paar straten verderop nog per inschrijving en +10-20% gingen. En nee, het was geen bouwval, klushuis of iets dergelijks, alleen wat cosmetische zaken (zeker geen VT wonen...) die ook nog eens extra slecht op de funda foto's stonden. Als ik funda woningwaarde en/of woningstats mag geloven, zou de vraagprijs nu 30% boven mijn aankoopprijs zijn :*)

Dat gezegd hebbende, woningstats kan jou zelf ondersteunen met je biedadvies.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:09

fub

Als alles standaard verloopt en je doet het goede bod, tja, dan heb je geen aankoopmakelaar nodig.

Maar als er iets "speciaal" is, zoals een verandering van het bestemmingsplan, of het beoordelen van een MJOP van een VVE, dan kan je wel degelijk iets aan een aankoopmakelaar hebben.
Wij kochten van een vastgoedinvesteerder, en bij de beoordeling van de akte en het rondkrijgen van de financiering hebben we veel gehad aan de ondersteuning van onze aankoopmakelaar.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15:51
technoaddict schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:18:

Het bieden loopt via eerlijkbieden, dus niemand weet wat er geboden wordt tot het bieden afgesloten is. Pas dan wordt het biedboek inzichtelijk voor de verkopende makelaar en de verkopende partij.
dit klopt niet. Toen wij ons huis verkochten maakten we ook van deze site gebruik. De verkopers en makelaar krijgen een seintje als er een bieding is en die kan je gewoon zien met eventuele voorwaarden/voorbehoud of een brief die de bieders hebben geüpload.

• Luiaard
  • Laatst online: 15:56
Pas weer een mooie woning bezichtigd. Monumentaal, groot en van binnen mooi en grondig verbouwd onder architectuur. Ik zoek iets speciaals en geen doorsneewoning. We waren de eersten. Gisteren, een week later een bod gedaan. Helaas geen tuin, maar wel een mooi soortement van dakterras.
Tactisch onderboden ongeveer 7,5% met als richtlijn Walter en achteraf ook behoorlijk in de buurt van Woningstats. Deze stad is behoorlijk goedkoper t.o.v. waar we nu wonen (Utrecht Leidsche Rijn) en dergelijke grote panden staan vaak lang te koop. Daarbij mijn ervaring/idee dat locatiegebonden de >1M markt toch vaker hoger ingezet wordt en dan eventueel later flink kan worden gezakt. Huispedia lijkt echt de weg kwijt met een waarde van tonnen meer. Nu maar afwachten. Ik heb om er meer duidelijkheid en snelheid in te krijgen een geldigheid bij gedaan t/m aanstaande vrijdag. Alleen een voorbehoud funderings-quickscan (risicogebied en monument, vooraf al besproken met makelaar) en geen voorbehoud financiering gedaan - wij zouden relatief weinig hoeven lenen vanwege de grote overwaarde van ons huidige huis waarvan de hypotheek grotendeels afgelost is door bijstorten/inkorten de afgelopen jaren.

Import van EVs

• Luiaard
En antwoord van de makelaar, ik heb de indruk dat het bod serieus wordt genomen, maar de verkopers vroegen zich af of wij ook open stonden om de overdracht (veel) later te doen. Ik had nu augustus 2026 in het bod staan en zij gaan een nieuw huis laten bouwen. De vraag is of wij ook open staan voor ergens in 2027 en dan willen ze daar in prijs ook wat aan doen, dan hoeven zij niet tussentijds iets anders te regelen bv. huur in de buurt van waar ze gaan bouwen. Ik kreeg het gevoel dat als we de datum zo laten dat er dan nog iets bij moet qua prijs. Ik heb gevraagd of ze het iets concreter kunnen maken met een tegenvoorstel wat de datum dan doet met de prijs.

Voordeel voor ons bij latere overdracht is dat ons eigen huis in de tussentijd alleen maar stijgt en we ruim de tijd hebben het verkoopklaar te maken. Nadeel kan zijn dat hypotheekoffertes niet altijd zolang geldig zijn en je niet helemaal weet wat de rente doet.

Import van EVs

• de Peer

de Peer

under peer review

Luiaard schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:47:
En antwoord van de makelaar, ik heb de indruk dat het bod serieus wordt genomen, maar de verkopers vroegen zich af of wij ook open stonden om de overdracht (veel) later te doen. Ik had nu augustus 2026 in het bod staan en zij gaan een nieuw huis laten bouwen. De vraag is of wij ook open staan voor ergens in 2027 en dan willen ze daar in prijs ook wat aan doen, dan hoeven zij niet tussentijds iets anders te regelen bv. huur in de buurt van waar ze gaan bouwen. Ik kreeg het gevoel dat als we de datum zo laten dat er dan nog iets bij moet qua prijs. Ik heb gevraagd of ze het iets concreter kunnen maken met een tegenvoorstel wat de datum dan doet met de prijs.

Voordeel voor ons bij latere overdracht is dat ons eigen huis in de tussentijd alleen maar stijgt en we ruim de tijd hebben het verkoopklaar te maken. Nadeel kan zijn dat hypotheekoffertes niet altijd zolang geldig zijn en je niet helemaal weet wat de rente doet.
lastig hoor, dat is wel erg ver weg met allerlei bijkomende risico's. En bedenk dat zo'n nieuwbouwhuis ook nog wel eens vertraging op loopt...

Mijn eigen overdracht was 9 maanden na aankoop. Dat vond ik ook al erg lang maar dan kun je nog nét de hypotheekrente vast leggen. De reden was ook dat de verkopers dan in 1 x door konden naar hun nieuwbouwhuis. Maar wat is er nu gebeurd? dat nieuwbouwhuis liep 3 maanden vertraging op en wij wilden niet nogmaals 3 maanden wachten (en de kopers van onze woning en hun kopers en hun kopers ook niet...) dus die mensen zitten nu alsnog 3 maanden in een chalet op de camping, en wij hebben eigenlijk voor niets 9 maanden zitten wachten op de overdracht want dat had prima eerder gekund met de kennis van nu.

Maar ik zou zeggen: gebruik het vooral in je voordeel bij de onderhandeling en maak een goed overzicht van alle voor- en nadelen.

• Luiaard
de Peer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:04:
[...]

lastig hoor, dat is wel erg ver weg met allerlei bijkomende risico's. En bedenk dat zo'n nieuwbouwhuis ook nog wel eens vertraging op loopt...

Mijn eigen overdracht was 9 maanden na aankoop. Dat vond ik ook al erg lang maar dan kun je nog nét de hypotheekrente vast leggen. De reden was ook dat de verkopers dan in 1 x door konden naar hun nieuwbouwhuis. Maar wat is er nu gebeurd? dat nieuwbouwhuis liep 3 maanden vertraging op en wij wilden niet nogmaals 3 maanden wachten (en de kopers van onze woning en hun kopers en hun kopers ook niet...) dus die mensen zitten nu alsnog 3 maanden in een chalet op de camping, en wij hebben eigenlijk voor niets 9 maanden zitten wachten op de overdracht want dat had prima eerder gekund met de kennis van nu.

Maar ik zou zeggen: gebruik het vooral in je voordeel bij de onderhandeling en maak een goed overzicht van alle voor- en nadelen.
Wij willen sowieso niet eerder dan zomer 2026 vanwege een van onze kinderen die we niet in het eindexamenjaar van school willen halen. Later is voor ons dus niet direct een punt, bij Rabobank kun je met plusvoorwaarden tot maximaal 18 maanden wachten voor je de lening in laat gaan en dan krijg je ook een lagere rente als die tussentijds zou dalen. Bij stijgen blijft deze gelijk aan de offerte.Maximaal mei 2027 zou haalbaar zijn puur uit oogpunt van die financiering bij Rabo die de langste termijn daarvoor biedt op de markt. Daarbij komt natuurlijk wel dat als we dit kopen dat we er natuurlijk ook wel graag in zullen gaan en ik nog wel wat wensen heb qua verduurzaming. Plusvoorwaarden zijn wel iets duurder in het rentetarief.
Ik wil het inderdaad even op een rijtje zetten en ben benieuwd wat het hen waard is. Budgettair gezien zouden wij ook prima ons bod nog iets kunnen verhogen, maar het is vooral interessant wat schuiven met de datum daarmee doet. En ja, hoe erg/vervelend is het voor hen om tijdelijk ergens te huren, dat is op zich niet direct mijn probleem dus wat is het mij waard deze balans in tijd en geld?

Import van EVs

• Disconnection
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-11 19:01
Luiaard schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:47:
Voordeel voor ons bij latere overdracht is dat ons eigen huis in de tussentijd alleen maar stijgt en we ruim de tijd hebben het verkoopklaar te maken.
Dit is natuulijk niet gegarandeerd, zeker als je kijkt naar de verhalen rondom de 'AI-bubbel'. Grote kans dat je gelijk hebt hoor, ik zeg alleen dat je er niet blind van uit moet gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Disconnection op 19-11-2025 13:19 ]

• Luiaard
Disconnection schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:18:
[...]

Dit is natuulijk niet gegarandeerd, zeker als je kijkt naar de verhalen rondom de 'AI-bubbel'. Grote kans dat je gelijk hebt hoor, ik zeg alleen dat je er niet blind van uit moet gaan.
Utrecht dus ik denk dat ik wel safe zit, destijds in 2010 vol in de kredietcrisis verkocht in Utrecht en toen was er nog steeds overwaarde. Maar je hebt een punt, helemaal zeker weten doe je het niet.

Import van EVs

• de Peer

de Peer

under peer review

Luiaard schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:11:
[...]

Plusvoorwaarden zijn wel iets duurder in het rentetarief.
precies. Bedenk goed dat je hierdoor 10 of 20 jaar lang een hogere rente betaalt, dat tikt ook aan.

Wat ik zelf heb gedaan: een hypotheek afsluiten die nog te annuleren is voor een laag bedrag (paar honderd euro). Dan kun je in 2027 nogmaals de afweging maken: ga ik door met deze hypotheek of sluit ik nog snel een nieuwe af zonder plusvoorwaarden en met de inmiddels wellicht gedaalde rente.

• Luiaard
de Peer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:22:
[...]

precies. Bedenk goed dat je hierdoor 10 of 20 jaar lang een hogere rente betaalt, dat tikt ook aan.

Wat ik zelf heb gedaan: een hypotheek afsluiten die nog te annuleren is voor een laag bedrag (paar honderd euro). Dan kun je in 2027 nogmaals de afweging maken: ga ik door met deze hypotheek of sluit ik nog snel een nieuwe af zonder plusvoorwaarden en met de inmiddels wellicht gedaalde rente.
Ja, is inderdaad ook nog een optie, zolang de bankgarantie maar gewoon afgegeven kan worden. De basisvoorwaarden bij Rabo hebben 12 maanden geldigheid. Het scheelt zo te zien op de 10 jaarsrente 0,18% tussen basis en plus wat op zich best meevalt met het bedrag dat we nog nodig hebben. Ik neem het mee.

Import van EVs

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-11 18:12

DM_

Luiaard schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:27:
[...]

Ja, is inderdaad ook nog een optie, zolang de bankgarantie maar gewoon afgegeven kan worden. De basisvoorwaarden bij Rabo hebben 12 maanden geldigheid. Het scheelt zo te zien op de 10 jaarsrente 0,18% tussen basis en plus wat op zich best meevalt met het bedrag dat we nog nodig hebben. Ik neem het mee.
Hebben een vergelijkbaar situatie, 8mnd tot overdracht i.v.m. nieuwbouw verkopers en dat we zelf pas in de zomer over willen gaan ivm afronden groep 8 van onze dochter.

Ik probeer zo veel mogelijk objectief naar dit soort dingen te kijken. Naast overwaarde eigen huis heb je waarschijnlijk ook verhoging waarde nieuwe woning t.o.v koopdatum en verlaging hypotheekschuld huidige woning. Als ze ook nog wat korting willen geven kan dat een flink bedrag "opleveren". En je kan langer sparen als je nog iets wil gaan doen.

Daar tegenover staat de risico met eventueel verlaging woningwaarde. Maar als je in een gewild wijk zit dan moet het wel erg verkeerd lopen wil je daar last van krijgen.

Voor de hypotheek hadden we hetzelfde, nu eentje met gratis 9mnd verlengen en indien annuleren 500e kosten. Gaan we niet vanuit in dit geval.

En de niet objectieve deel, graag willen verhuizen terwijl dat nog een heel tijd duurt. Niet echt leuk. Maar wel alle tijd om alles te bepalen qua verbouwingen, kleuren op de muur etc.

• DeVliegendeNLer
Na maanden zoeken en bieden is ons bod eindelijk geaccepteerd!

De verkoper heeft via de makelaar een paar roerende zaken aangeboden die wij kunnen overnemen, voor een bepaalde prijs.

A ) Is het gek om over dit bedrag te onderhandelen?
B ) Wordt het eventueel overeengekomen bedrag voor deze roerende zaken toegevoegd aan de totale koopsom in de koopakte?

Als onderhandelen geen probleem is, wil ik graag een bepaald bedrag aanbieden om tot een rond bedrag te komen, mits het bedrag voor de roerende zaken bij onze biedingsprijs wordt opgeteld.

• de Peer

de Peer

under peer review

DeVliegendeNLer schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:09:
Na maanden zoeken en bieden is ons bod eindelijk geaccepteerd!

De verkoper heeft via de makelaar een paar roerende zaken aangeboden die wij kunnen overnemen, voor een bepaalde prijs.

A ) Is het gek om over dit bedrag te onderhandelen?
B ) Wordt het eventueel overeengekomen bedrag voor deze roerende zaken toegevoegd aan de totale koopsom in de koopakte?

Als onderhandelen geen probleem is, wil ik graag een bepaald bedrag aanbieden om tot een rond bedrag te komen, mits het bedrag voor de roerende zaken bij onze biedingsprijs wordt opgeteld.
A: kan altijd natuurlijk, dat moet je aanvoelen. Toen ik goederen aanbood aan mijn kopers heb ik er bij gezegd dat het een 'redelijke prijs' is en dat het antwoord ja of nee is.
Bedenk wel dat dit meestal over vrij lullige bedragen gaat en dat je daar geen gedoe over wilt krijgen. Goede band behouden is ook belangrijk.
B. Nee niet aan de totale som, wordt meestal apart genoemd. Maar kan inderdaad wel via de notaris verrekend worden. Zelf doe ik het altijd gewoon via een tikkie. Maar in mijn geval ging het om minder dan 2000 euro.

• DeVliegendeNLer
de Peer schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:25:
[...]

A: kan altijd natuurlijk, dat moet je aanvoelen. Toen ik goederen aanbood aan mijn kopers heb ik er bij gezegd dat het een 'redelijke prijs' is en dat het antwoord ja of nee is.
Bedenk wel dat dit meestal over vrij lullige bedragen gaat en dat je daar geen gedoe over wilt krijgen. Goede band behouden is ook belangrijk.
B. Nee niet aan de totale som, wordt meestal apart genoemd. Maar kan inderdaad wel via de notaris verrekend worden. Zelf doe ik het altijd gewoon via een tikkie. Maar in mijn geval ging het om minder dan 2000 euro.
Ja, dit gaat om een paar honderd euro. Nu denk ik wel van wij hebben zoveel geboden, doe dat erbij. Maar ja, ieder z'n recht haha.

Het contact gaat overigens via de makelaar. Zelf hebben wij nog geen contact gehad met de verkopers.

Dus wat raad/raden jij/jullie aan?

[ Voor 8% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 20-11-2025 13:33 ]

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-11 16:53
DeVliegendeNLer schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:27:
[...]

Ja, dit gaat om een paar honderd euro. Nu denk ik wel van wij hebben zoveel geboden, doe dat erbij. Maar ja, ieder z'n recht haha.

Het contact gaat overigens via de makelaar. Zelf hebben wij nog geen contact gehad met de verkopers.
Meestal zetten mensen bij hun bod een opmerking dat het bod inclusief alle ter overname geboden spullen is. Maarja dat is nu te laat.. :X

• de Peer

de Peer

under peer review

DeVliegendeNLer schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:27:
[...]

Ja, dit gaat om een paar honderd euro. Nu denk ik wel van wij hebben zoveel geboden, doe dat erbij.
Dan had je dat destijds in je bod er bij moeten zetten. 'inclusief alle over te nemen goederen'. Door dat niet te doen moet er een separate onderhandeling plaats vinden over die goederen en staat het los van de rest van de koop.
Als het goed is had verkoper in de 'lijst van zaken' al aangegeven wel wel en niet bij de koop in zat en daar ga je mee akkoord. Jouw bod was dus op het huis, niet op de goederen die door verkoper uitgesloten waren.
dat kan zowel voor- als nadelen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 20-11-2025 13:37 ]

• DeVliegendeNLer
xiangpo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:33:
[...]

Meestal zetten mensen bij hun bod een opmerking dat het bod inclusief alle ter overname geboden spullen is. Maarja dat is nu te laat.. :X
de Peer schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:34:
[...]

Dan had je dat destijds in je bod er bij moeten zetten. 'inclusief alle over te nemen goederen'. Door dat niet te doen moet er een separate onderhandeling plaats vinden over die goederen en staat het los van de rest van de koop.
Als het goed is had verkoper in de 'lijst van zaken' al aangegeven wel wel en niet bij de koop in zat en daar ga je mee akkoord. Jouw bod was dus op het huis, niet op de goederen die door verkoper uitgesloten waren.

[...]

dat kan zowel voor- als nadelen hebben.
Het stond niet in de lijst van zaken. Ze kwamen er achteraf nog mee aan dat deze roerende zaken ter overname waren. ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

DeVliegendeNLer schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:38:
[...]

[...]

Het stond niet in de lijst van zaken. Ze kwamen er achteraf nog mee aan dat deze roerende zaken ter overname waren. ;)
euh tsja in dat geval... valt er over te discussieren of dat fair is. Dan snap ik je punt en zou ik erg terughoudend zijn met alsnog te veel te betalen.
Je kunt dan in de argumentatie zeker mee nemen dat jullie bod gebaseerd was op het huis inclusief die goederen.

De lijst van zaken is juridisch bindend bij de verkoop van een woning, aangezien deze deel uitmaakt van de koopovereenkomst. Beide partijen dienen zich te houden aan de afspraken zoals vastgelegd in deze lijst

Maar nogmaals, let goed op wat de relatie met de verkoper je waard is voor die paar honderd euro.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 20-11-2025 13:47 ]

• DeVliegendeNLer
de Peer schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:45:
[...]

euh tsja in dat geval... valt er over te discussieren of dat fair is. Dan snap ik je punt en zou ik erg terughoudend zijn met alsnog te veel te betalen.
Je kunt dan in de argumentatie zeker mee nemen dat jullie bod gebaseerd was op het huis inclusief die goederen.

De lijst van zaken is juridisch bindend bij de verkoop van een woning, aangezien deze deel uitmaakt van de koopovereenkomst. Beide partijen dienen zich te houden aan de afspraken zoals vastgelegd in deze lijst

Maar nogmaals, let goed op wat de relatie met de verkoper je waard is voor die paar honderd euro.
We vragen voor een marginale korting zodat de totale koopsom een rond bedrag wordt. Daar gaan ze wel mee akkoord.

Bedankt voor de hulp!

• Toke_gt
DeVliegendeNLer schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:37:
[...]

We vragen voor een marginale korting zodat de totale koopsom een rond bedrag wordt. Daar gaan ze wel mee akkoord.

Bedankt voor de hulp!
Je kunt het ook nog wegstrepen tegen een andere nagekomen wens. Bijvoorbeeld opleverdatum. Als zij die noemen, kun je zeggen ‘ok, maar dan willen we de aangeboden goederen voor niets’. Of als zij bijvoorbeeld heel graag bepaalde struiken uit de tuin willen meenemen.

• DeVliegendeNLer
Toke_gt schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:56:
[...]

Je kunt het ook nog wegstrepen tegen een andere nagekomen wens. Bijvoorbeeld opleverdatum. Als zij die noemen, kun je zeggen ‘ok, maar dan willen we de aangeboden goederen voor niets’. Of als zij bijvoorbeeld heel graag bepaalde struiken uit de tuin willen meenemen.
De verkoper kon alleen op een bepaalde dag, dus ik heb via werk al geregeld dat ik dan vrij moet hebben.

• Toke_gt
DeVliegendeNLer schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:04:
[...]

De verkoper kon alleen op een bepaalde dag, dus ik heb via werk al geregeld dat ik dan vrij moet hebben.
En dan kun je dus zeggen (of had je kunnen zeggen): ‘die dag akkoord, in ruil voor de goederen’.

• Uchiha1911
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-11 18:49
Ik probeer scherp te krijgen hoe de NHG-regeling precies werkt.

De NHG-grens voor 2025 is €450.000. Voor een hypotheek waarbij je energiebesparende maatregelen meefinanciert, geldt een hogere grens van €477.000.

Betekent dit dat ik op dit moment een woning kan kopen tegen een koopsom van € 477.000, als ik een gedeelte van mijn hypotheek uiteindelijk maar gebruik voor energiebesparende maatregelen?

Of is de NHG-grens slechts gekoppeld aan de hoogte van de hypotheek, niet aan de koopsom dan wel de taxatiewaarde van de woning?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:48
Uchiha1911 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 04:03:

De NHG-grens voor 2025 is €450.000. Voor een hypotheek waarbij je energiebesparende maatregelen meefinanciert, geldt een hogere grens van €477.000.

Betekent dit dat ik op dit moment een woning kan kopen tegen een koopsom van € 477.000, als ik een gedeelte van mijn hypotheek uiteindelijk maar gebruik voor energiebesparende maatregelen?

Of is de NHG-grens slechts gekoppeld aan de hoogte van de hypotheek, niet aan de koopsom dan wel de taxatiewaarde van de woning?
NHG is juist afhankelijk van de koopsom/taxatiewaarde (laagste van de twee) en niet van de hypotheek.

• Toke_gt
Uchiha1911 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 04:03:

Afhankelijk van koopsom (nu 450K, in 2026 470K), incl verbouwingsfinanciering
Met energiebesparende maatregelen kun je het verhogen naar max 477k (498k in 2026) maar de verhoging moet volledig besteed worden aan die maatregelen.
Je kunt dus kopen tot 450K of duurder kopen met een taxatiewaarde van max 450K.

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:27
Ondanks dat ik zelf al vele jaren in de financiële sector werkzaam ben, loop ik nu ook tegen de beperkingen van mijn kennis aan. Omdat ik helaas begin volgende week pas bij een adviseur terecht kan, hoop ik een beroep te kunnen doen op de hier aanwezige knowhow.

Klopt mijn aanname dat wanneer je doorstroomt, eerst de nieuwe woning koopt en daarna pas je eigen woning te koop zet, het geld om aan te tonen dat je twaalf maanden lang de dubbele lasten kunt dragen en de 10% van de taxatiewaarde van je huidige woning die je niet via een overbruggingskrediet gefinancierd krijgt en dus moet voorschieten, niet op hetzelfde moment nodig hebt?
De 12 maanden dubbele lasten toon je aan bij het aanvragen van de hypotheek, terwijl je de 10% van de taxatiewaarde pas bij het passeren van de nieuwe woning hoeft te voldoen? Of heb je deze bedragen tegelijkertijd nodig?

Een hypothetisch voorbeeld:

Waarde nieuwe woning: € 430.000
Waarde oude woning (veronderstel ik gelijk aan taxatiewaarde): € 250.000
Maximale hypotheek op basis van inkomen: € 240.000
Resterende hypotheek: € 75.000
Overwaarde: € 175.000
Bedrag overbruggingskrediet @ 90%: € 150.000
Voor te schieten bedrag ('gat' in het overbruggingskrediet): € 25.000
Eigen inleg (naast kosten koper): € 430.000 - € 240.000 - € 175.000 = € 15.000
Kosten koper: €15.000
Kosten verkopende makelaar: € 5.000,-
Bedrag 12 maanden aan bruto dubbele lasten: € 37.500
Beschikbare eigen middelen: € 67.500

Als je dan uitgaat van vier maanden aan dubbele woonlasten, zou dit ietwat krap, maar in mijn beleving haalbaar moeten zijn. (Tijdelijk wat geld lenen van familieleden om de liquiditeitsproblemen te doorstaan is een optie, maar dit zou je dan na het afronden van de hypotheekaanvraag onderhands moeten regelen?).

Maar, wanneer je het op eigen kracht wil doen en op hetzelfde moment moet kunnen aantonen dat je de kosten koper, eigen inleg, voorschieten van het 'gat' in het overbruggingskrediet en de 12 maanden aan dubbele lasten kunt betalen, kom je al tekort.
Alleen begrijp dan weer niet hoe andere mensen doorstromen door eerst hun nieuwe woning te kopen en daarna pas hun oude woning verkopen? Dat kan dan haast alleen als je niet tegen de grenzen van je budget volgens de online tools aan gaat zitten of als je veel spaargeld beschikbaar hebt, of zie ik iets over het hoofd?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Sirhc_95 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:46:
Alleen begrijp dan weer niet hoe andere mensen doorstromen door eerst hun nieuwe woning te kopen en daarna pas hun oude woning verkopen? Dat kan dan haast alleen als je niet tegen de grenzen van je budget volgens de online tools aan gaat zitten of als je veel spaargeld beschikbaar hebt, of zie ik iets over het hoofd?
Bij de meeste mensen gaat het om 1 of 2 maanden dubbele lasten, geen 12. Ik heb bij aankoop van mijn huis wel 10 maanden dubbele lasten gehad maar dat ging om een totaalrenovatie met bouwdepot >dan de helft koopprijs. Als er sprake is van een grote verbouwing waar komt dat geld dan vandaan? Als dat niet het geval is, waarom dan 12 maanden.

Met een kortere periode ook mogelijk om een getekend (voorlopig) koopcontract op je oude woning te hebben vooraf; dan kan/mag je 100% overbruggen (dacht ik).

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 22-11-2025 09:01 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Uchiha1911
Toke_gt schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:16:
[...]

Afhankelijk van koopsom (nu 450K, in 2026 470K), incl verbouwingsfinanciering
Met energiebesparende maatregelen kun je het verhogen naar max 477k (498k in 2026) maar de verhoging moet volledig besteed worden aan die maatregelen.
Je kunt dus kopen tot 450K of duurder kopen met een taxatiewaarde van max 450K.
En is dan het moment van tekenen van de koopovereenkomst leidend (bijv. december 2025) of het passeren van de hypotheekakte bij de notaris (bijv. januari 2026)?

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:06
Ondanks dat ik zelf al vele jaren in de financiële sector werkzaam ben, loop ik nu ook tegen de beperkingen van mijn kennis aan. Omdat ik helaas begin volgende week pas bij een adviseur terecht kan, hoop ik een beroep te kunnen doen op de hier aanwezige knowhow.

Klopt mijn aanname dat wanneer je doorstroomt, eerst de nieuwe woning koopt en daarna pas je eigen woning te koop zet, het geld om aan te tonen dat je twaalf maanden lang de dubbele lasten kunt dragen en de 10% van de taxatiewaarde van je huidige woning die je niet via een overbruggingskrediet gefinancierd krijgt en dus moet voorschieten, niet op hetzelfde moment nodig hebt?
De 12 maanden dubbele lasten toon je aan bij het aanvragen van de hypotheek, terwijl je de 10% van de taxatiewaarde pas bij het passeren van de nieuwe woning hoeft te voldoen? Of heb je deze bedragen tegelijkertijd nodig?

Een hypothetisch voorbeeld:

Waarde nieuwe woning: € 430.000
Waarde oude woning (veronderstel ik gelijk aan taxatiewaarde): € 250.000
Maximale hypotheek op basis van inkomen: € 240.000
Resterende hypotheek: € 75.000
Overwaarde: € 175.000
Bedrag overbruggingskrediet @ 90%: € 150.000
Voor te schieten bedrag ('gat' in het overbruggingskrediet): € 25.000
Eigen inleg (naast kosten koper): € 430.000 - € 240.000 - € 175.000 = € 15.000
Kosten koper: €15.000
Kosten verkopende makelaar: € 5.000,-
Bedrag 12 maanden aan bruto dubbele lasten: € 37.500
Beschikbare eigen middelen: € 67.500

Als je dan uitgaat van vier maanden aan dubbele woonlasten, zou dit ietwat krap, maar in mijn beleving haalbaar moeten zijn. (Tijdelijk wat geld lenen van familieleden om de liquiditeitsproblemen te doorstaan is een optie, maar dit zou je dan na het afronden van de hypotheekaanvraag onderhands moeten regelen?).

Maar, wanneer je het op eigen kracht wil doen en op hetzelfde moment moet kunnen aantonen dat je de kosten koper, eigen inleg, voorschieten van het 'gat' in het overbruggingskrediet en de 12 maanden aan dubbele lasten kunt betalen, kom je al tekort.
Volgens mij moet je dan inderdaad bij aankoop van je nieuwe huis 30k bijleggen. Als je oude huis verkocht is komt er weer 15k vrij en kun je dat dan pas gebruiken om af te lossen.

• Toke_gt
Uchiha1911 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:31:
[...]
En is dan het moment van tekenen van de koopovereenkomst leidend (bijv. december 2025) of het passeren van de hypotheekakte bij de notaris (bijv. januari 2026)?
Het moment dat de hypotheekverstrekker een bindend aanbod uitbrengt.
Misschien heb je meer vragen en heb je iets aan deze link:
https://www.nhg.nl/service-en-contact/meest-gestelde-vragen/

[ Voor 14% gewijzigd door Toke_gt op 22-11-2025 11:38 ]

• Toke_gt
assje schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:58:
[...] Als dat niet het geval is, waarom dan 12 maanden.
Omdat de bank dat (vaak) als eis stelt. Kan ook 6 of 24 maanden zijn (verschilt per hypotheek). Want in theorie kan dat nodig zijn als je huis om een of andere reden onverhoopt niet snel verkoopt.
Met een kortere periode ook mogelijk om een getekend (voorlopig) koopcontract op je oude woning te hebben vooraf; dan kan/mag je 100% overbruggen (dacht ik).
Klopt. Als je huis verkocht is, heeft bank meer zekerheid over de opbrengst en kun je meer lenen. Heeft verder niet met de duur van de overbrugging te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 22-11-2025 12:40 ]

• Toke_gt
… terwijl je de 10% van de taxatiewaarde pas bij het passeren van de nieuwe woning hoeft te voldoen? Of heb je deze bedragen tegelijkertijd nodig?
Je maakt helaas een denkfoutje.
De bank berekent je leencapaciteit op basis van de maandlasten. Daar komt je overwaarde bovenop en samen is dat het maximale bedrag waarvoor je een huis kunt kopen. Omdat je huis nog niet is verkocht, hanteren ze 90% (soms zelfs 80!) van de taxatiewaarde van je huidige woning, min het bedrag dat nog openstaat. (In jouw geval 90% x 250.000 = 225.000 - 75.000 = 150.000 overwaarde waarmee wordt gerekend. Samen met je maximale hypotheek is dat 390.000.

De overige 10% die jij wel verwacht, rekenen ze nergens mee en dat mag jij dus ook niet doen. Fijn als het 10-20% meer oplevert, maar als het 7% minder is, wil de bank dat je toch de hypotheeklasten kunt dragen. Daarom dus die 90% zolang het niet is verkocht.

Je hebt dat bedrag nu dus niet nodig, maar je mag het ook niet meerekenen en mogelijk kom je daardoor niet op 430K. Je hebt dan immers 40K aan eigen geld nodig om de aankoop te financieren, los van de kosten koper. De overwaarde boven 90% is een bedrag dat je na verkoop van je woning alsnog kunt afbetalen op je hypotheek, of investeren in de nieuwe woning (als je hypotheekrenteaftrek wilt behouden) of gebruiken voor iets heel anders.

Er zitten dus wat verkeerde aannames in je berekening, maar je hebt volgens mij ook in je nadeel gerekend. Zo kan ik me bijna niet voorstellen dat huidige hypotheek, nieuwe hypotheek en overbrugging bij elkaar 37K kosten in 12 maanden. Dat is meer dan 3000 per maand. Dat lijkt me niet kloppen?
Voor je overbrugging reken je 4-6 procent op jaarbasis (dus voor het gemak 5) x totale bedrag (150.000). De uitkomst deel je door 12 en dat is wat je per maand extra betaalt voor de overbrugging. Snel gerekend zou dat bij jou 625 zijn.
Ik weet niet zeker of je dat bedrag op je rekening moet hebben staan of dat je moet aantonen dat je inkomen voldoende is om die dubbele lasten te kunnen dragen. Waarschijnlijk is het een combinatie en verschilt het per bank. Dit kan de adviseur je natuurlijk voorrekenen.

Ik ben geen adviseur, ook geen financieel expert, wel meerdere keren een huis gekocht/verkocht. Beschouw het dus niet als een gegarandeerde uitkomst, maar onderstaand is hoe ik het zou berekenen met jouw cijfers. Let op dat je het resterende benodigde eigen geld niet van iemand anders mag lenen, en ook niet drie dagen op je rekening mag parkeren. Dit zijn ook alleen bedragen die met hypotheek te maken hebben, de kosten koper zitten hier nog niet bij.

Nieuwe woning:
430.000
240.000 hypotheek

Huidige woning:
250.000 taxatiewaarde
90% x 250.00 = 225.000
225.000 - 75.000 openstaand bedrag = 150.000 verwachte overwaarde.

Max leencapaciteit:
240.000 + 150.000 = 390.000
Benodigd eigen geld 40.000 (aantoonbaar aanwezig) voor aankoop.

Benodigd eigen geld of voldoende inkomen voor overbruggingshypotheek:
Rente en aflossing huidige hypotheek per maand x 12 (?)
Rente overbruggingshypotheek ca 5% op jaarbasis x 150.000 = 7500 (625 pm)
Rente en aflossing nieuwe hypotheek per maand x 12 (?)

• Uchiha1911
Toke_gt schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:37:
[...]

Het moment dat de hypotheekverstrekker een bindend aanbod uitbrengt.
Misschien heb je meer vragen en heb je iets aan deze link:
https://www.nhg.nl/service-en-contact/meest-gestelde-vragen/
Dank je! Volgens mij hypotheekadviseur is NHG in ons gevoel hoe dan ook niet van toepassing, omdat we van plan zijn om (aanzienlijk) te gaan verbouwen.

Stel: we kopen op 1 december 2025 een woning voor EUR 440.000. De taxatiewaarde van de woning is op dat moment EUR 440.000. We zijn plan om voor EUR 200.000 te verbouwen. NHG zou in dat geval niet van toepassing zijn. Klopt dat?

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:27
Toke_gt schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:39:
[...]

Je maakt helaas een denkfoutje.
De bank berekent je leencapaciteit op basis van de maandlasten. Daar komt je overwaarde bovenop en samen is dat het maximale bedrag waarvoor je een huis kunt kopen. Omdat je huis nog niet is verkocht, hanteren ze 90% (soms zelfs 80!) van de taxatiewaarde van je huidige woning, min het bedrag dat nog openstaat. (In jouw geval 90% x 250.000 = 225.000 - 75.000 = 150.000 overwaarde waarmee wordt gerekend. Samen met je maximale hypotheek is dat 390.000.

De overige 10% die jij wel verwacht, rekenen ze nergens mee en dat mag jij dus ook niet doen. Fijn als het 10-20% meer oplevert, maar als het 7% minder is, wil de bank dat je toch de hypotheeklasten kunt dragen. Daarom dus die 90% zolang het niet is verkocht.

Je hebt dat bedrag nu dus niet nodig, maar je mag het ook niet meerekenen en mogelijk kom je daardoor niet op 430K. Je hebt dan immers 40K aan eigen geld nodig om de aankoop te financieren, los van de kosten koper. De overwaarde boven 90% is een bedrag dat je na verkoop van je woning alsnog kunt afbetalen op je hypotheek, of investeren in de nieuwe woning (als je hypotheekrenteaftrek wilt behouden) of gebruiken voor iets heel anders.

Er zitten dus wat verkeerde aannames in je berekening, maar je hebt volgens mij ook in je nadeel gerekend. Zo kan ik me bijna niet voorstellen dat huidige hypotheek, nieuwe hypotheek en overbrugging bij elkaar 37K kosten in 12 maanden. Dat is meer dan 3000 per maand. Dat lijkt me niet kloppen?
Voor je overbrugging reken je 4-6 procent op jaarbasis (dus voor het gemak 5) x totale bedrag (150.000). De uitkomst deel je door 12 en dat is wat je per maand extra betaalt voor de overbrugging. Snel gerekend zou dat bij jou 625 zijn.
Ik weet niet zeker of je dat bedrag op je rekening moet hebben staan of dat je moet aantonen dat je inkomen voldoende is om die dubbele lasten te kunnen dragen. Waarschijnlijk is het een combinatie en verschilt het per bank. Dit kan de adviseur je natuurlijk voorrekenen.

Ik ben geen adviseur, ook geen financieel expert, wel meerdere keren een huis gekocht/verkocht. Beschouw het dus niet als een gegarandeerde uitkomst, maar onderstaand is hoe ik het zou berekenen met jouw cijfers. Let op dat je het resterende benodigde eigen geld niet van iemand anders mag lenen, en ook niet drie dagen op je rekening mag parkeren. Dit zijn ook alleen bedragen die met hypotheek te maken hebben, de kosten koper zitten hier nog niet bij.

Nieuwe woning:
430.000
240.000 hypotheek

Huidige woning:
250.000 taxatiewaarde
90% x 250.00 = 225.000
225.000 - 75.000 openstaand bedrag = 150.000 verwachte overwaarde.

Max leencapaciteit:

Rente en aflossing huidige hypotheek per maand x 12 (?)
Rente overbruggingshypotheek ca 5% op jaarbasis x 150.000 = 7500 (625 pm)
Rente en aflossing nieuwe hypotheek per maand x 12 (?)
Dank voor je zeer uitgebreide reactie en het meedenken, stel ik enorm op prijs! Liever nu erachter komen dat het niet kan dan na een afwijzing van de hypotheekverstrekker denk ik maar:)

Ik begrijp alleen nog niet zo goed dat websites als Independer en de rekentool van ABN AMRO zeggen dat ik deze woning wel zou kunnen kopen, het lijkt wel alsof daar totaal geen rekening gehouden wordt met het gebruik moeten maken van een overbruggingshypotheek (als je dus eerst je nieuwe woning koopt), terwijl je wel aangeeft dat je al een woning bezit.

Voor wat betreft het geraamde bedrag aan 12 maanden bruto dubbele lasten, ik had een schatting gemaakt op basis van mijn daadwerkelijke situatie, daar wat vanaf gehaald. Maar ik heb per ongeluk gekeken naar een verkeerde rij, waar ook bedragen als de VvE bijdrage, energiekosten en gemeentelijke belastingen bij inbegrepen zaten, my bad... (was meer bedoeld om de haalbaarheid voor mijn eigen cashflow te berekenen)

Om verder te gaan in jouw opstelling:

Max leencapaciteit:

Rente en aflossing huidige hypotheek, € 75.000 lineair, 4,2% = +/- € 5604, (+/- € 467 pm)
Rente overbruggingshypotheek, 3,9 % op jaarbasis x 150.000 = € 5850 (€ 487,50 pm)
Rente en aflossing nieuwe hypotheek per jaar, € 240.000 Annuïtair, 3,87 % = € 13.536 (€ 1.128,- pm)

Dit alles bij elkaar is € 24.990,- waarvan aangetoond moet worden aan de bank dat je erover beschikt.
Samen met de € 40.000,- aan eigen inleg die je noemt, kom je dan inderdaad gedurende het aankoopproces in ieder geval op papier tekort om de kosten koper (en laat staan andere dingen in de nieuwe woning) te kunnen betalen in dit voorbeeld, want dan heb je nog maar € 2.510,- euro over :|

• Toke_gt
Uchiha1911 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:07:
[...]

Dank je! Volgens mij hypotheekadviseur is NHG in ons gevoel hoe dan ook niet van toepassing, omdat we van plan zijn om (aanzienlijk) te gaan verbouwen.

Stel: we kopen op 1 december 2025 een woning voor EUR 440.000. De taxatiewaarde van de woning is op dat moment EUR 440.000. We zijn plan om voor EUR 200.000 te verbouwen. NHG zou in dat geval niet van toepassing zijn. Klopt dat?
Dat klopt. Je huis moet na die verbouwing opnieuw getaxeerd worden en dan kom je natuurlijk boven die drempel uit. Maar kijk ook naar het tempo waarin je verbouwt en laat het steeds doorrekenen,

• Toke_gt
Sirhc_95 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:19:
[...]
Ik begrijp alleen nog niet zo goed dat websites als Independer en de rekentool van ABN AMRO zeggen dat ik deze woning wel zou kunnen kopen, het lijkt wel alsof daar totaal geen rekening gehouden wordt met het gebruik moeten maken van een overbruggingshypotheek (als je dus eerst je nieuwe woning koopt), terwijl je wel aangeeft dat je al een woning bezit.
Ze gaan er meestal vanuit dat je het huis al hebt verkocht en vragen overwaarde in te vullen. Daarom goed om niet blind op die tools te vertrouwen, meestal is de praktijk toch ietsje anders.
Voor wat betreft het geraamde bedrag aan 12 maanden bruto dubbele lasten, ik had een schatting gemaakt op basis van mijn daadwerkelijke situatie, daar wat vanaf gehaald. Maar ik heb per ongeluk gekeken naar een verkeerde rij, waar ook bedragen als de VvE bijdrage, energiekosten en gemeentelijke belastingen bij inbegrepen zaten, my bad... (was meer bedoeld om de haalbaarheid voor mijn eigen cashflow te berekenen)
Meevallertjes zijn altijd leuk.
Om verder te gaan in jouw opstelling:

Max leencapaciteit:

Rente en aflossing huidige hypotheek, € 75.000 lineair, 4,2% = +/- € 5604, (+/- € 467 pm)
Rente overbruggingshypotheek, 3,9 % op jaarbasis x 150.000 = € 5850 (€ 487,50 pm)
Rente en aflossing nieuwe hypotheek per jaar, € 240.000 Annuïtair, 3,87 % = € 13.536 (€ 1.128,- pm)

Dit alles bij elkaar is € 24.990,- waarvan aangetoond moet worden aan de bank dat je erover beschikt.
Samen met de € 40.000,- aan eigen inleg die je noemt, kom je dan inderdaad gedurende het aankoopproces in ieder geval op papier tekort om de kosten koper (en laat staan andere dingen in de nieuwe woning) te kunnen betalen in dit voorbeeld, want dan heb je nog maar € 2.510,- euro over :|
Check dus goed wat de hypotheekverstrekker vraagt. Hoeft niet het hele bedrag te zijn voor de lasten, kan ook zijn dat je dat deels met de inkomensverklaring ook redt. En hangt ook af van je betalingsgedrag.
Laat hypotheekadviseur dus verschillende berekeningen maken met verschillende banken. En reken je niet rijk, maar hou het realistisch.

• DeVliegendeNLer
Zoals eerder gemeld, is ons bod op een huis geaccepteerd. We hebben inmiddels meerdere notarissen benaderd voor een offerte. Ik kwam er echter achter dat mijn vrouw, die niet-Nederlands is, verplicht is om een tolk in te huren als ze onvoldoende Nederlands spreekt. Ze spreekt wel een aardig woordje Nederlands, maar ik weet niet of een notaris diezelfde mening deelt (voor een akte).

Ik heb de prijzen voor de notarissen zelf al opgevraagd, maar niet specifiek de kosten voor een tolk. Is het verstandig om deze prijzen ook te vragen om te bepalen welke notaris in totaal het goedkoopst is?

Of is het beter om de notaris niet meteen te vertellen dat ze niet volledig Nederlands spreekt en te hopen dat ze haar taalkennis voldoende acht om een tolk overbodig te maken?

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:04
Gefeliciteerd!

En ik zou de notaris die je uiteindelijk kiest gewoon even bellen. 😉

[ Voor 14% gewijzigd door Hoepla33 op 23-11-2025 13:36 ]

• Toke_gt
DeVliegendeNLer schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:14:
Zoals eerder gemeld, is ons bod op een huis geaccepteerd. We hebben inmiddels meerdere notarissen benaderd voor een offerte. Ik kwam er echter achter dat mijn vrouw, die niet-Nederlands is, verplicht is om een tolk in te huren als ze onvoldoende Nederlands spreekt. Ze spreekt wel een aardig woordje Nederlands, maar ik weet niet of een notaris diezelfde mening deelt (voor een akte).

Ik heb de prijzen voor de notarissen zelf al opgevraagd, maar niet specifiek de kosten voor een tolk. Is het verstandig om deze prijzen ook te vragen om te bepalen welke notaris in totaal het goedkoopst is?

Of is het beter om de notaris niet meteen te vertellen dat ze niet volledig Nederlands spreekt en te hopen dat ze haar taalkennis voldoende acht om een tolk overbodig te maken?
Dat laatste kan voor vertraging zorgen als notaris ter plekke constateert dat je partner niet voldoende Nederlands kan lezen. Het gaat er niet om of ze Nederlands kan spreken, maar of ze de akte begrijpt. Daar hebben Nederlandssprekende mensen overigens soms ook al moeite mee, maar dan kan de notaris het uitleggen.
Check dus zelf eerst samen of de akte begrijpelijk is, mogelijk kun jij zelf al het een en ander uitleggen, en overleg daarna met de notaris. Je hebt eventueel een notariële tolk nodig, misschien kun je googelen op de kosten ervan.

• tjubbie

Als ze nederlands spreekt en verstaat moet dat geen probleem zijn. De gemiddelde notaris neemt in Jip en janneke taal de belangrijkste dingen met jullie door. Daarnaast wordt ze niet overhoord over wat er staat.

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

In hetzelfde schuitje gezeten. Vrouw spreekt op niveau B1 Nederlands. Lezen en begrijpen niveau B2 ongeveer. Notaris gevraagd of een tolk nodig was maar kon daar geen uitspraak over doen. Het zou op de dag zelf bepaald worden door de dienstdoende notaris of ze de taal voldoende machtig was. Wij wouden het risico niet nemen om niet te kunnen tekenen en later terug moeten komen (ook erg vervelend voor de verkopers), dus maar een tolk ingehuurd.

De tolk gaf achteraf aan dat dit een van haar makkelijkste klussen ooit was, want mn vrouw begreep vrijwel alles behalve een paar juridische begrippen..

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:07

De vraag is of je het risico wilt lopen dat je er op de dag zelf achter komt dat je niet kunt passeren, terwijl je dat risico voor pakweg 300 euro af kunt kopen door een tolk in te huren.

Alleen als je vrouw een certificaat heeft waarmee ze kan bewijzen een bepaald niveau te hebben, of als ze echt vloeiend Nederland spreekt, zou ik dat risico nemen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
De notaris kan aansprakelijk gesteld worden als er later gedoe is en blijkt dat dat dit komt omdat degene niet goed begreep wat er gezegd werd. Daarom zal een notaris altijd een tolk verplichten, als niet alle partijen Nederlands gemachtigd zijn.

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11 22:31

Mud

Jan-man schreef op zondag 23 november 2025 @ 23:28:
De notaris kan aansprakelijk gesteld worden als er later gedoe is en blijkt dat dat dit komt omdat degene niet goed begreep wat er gezegd werd. Daarom zal een notaris altijd een tolk verplichten, als niet alle partijen Nederlands gemachtigd zijn.
Dit, plus je wil toch dat je partner ook alles begrijpt? Wij hebben ook 2x tolk kosten gehad bij de notaris (trouwen onder huwelijkse voorwaarden en later overdracht huis). Zo waren we er zelf ook zeker van dat ze alles begreep en vragen terug kon stellen. Dan maar 600 euro extra betalen :)

Mijn partner heeft overigens ~A2 niveau.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:17
'You fucked, pay now' is redelijk universeel toch? :+

PSN: Flix20-NL

• Session30
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:10
Hier ook ervaring met een buitenlandse partner. Ik heb het ruim voor de overdracht bij de notaris voorgelegd en we mochten op de koffie komen. Daar is kort haar Nederlands getest. Als we haar (A2)-diploma op zouden sturen, zodat deze aan het dossier kon worden toegevoegd, en we voor de tijd samen de akte door zouden nemen, voorzag hij geen problemen. Nu is haar taal ook niet heel gangbaar, dus volgens mij wilde hij ons ook de moeite besparen om een tolk te vinden. Dat deze notaris zelf een buitenlandse partner had zal ook hebben geholpen.
Bij de overdracht zelf (andere notaris) is de taal niet ter sprake gekomen. Ze wist wat er in de akte stond en kon ook enkele gerichte vragen stellen. Dus uiteindelijk hebben we het zonder tolk kunnen redden.

iRacing Profiel

• DeVliegendeNLer
Ik zou bijna het bod intrekken.

In de voorwaarden van de koopovereenkomst staat dat de verkoper bij een notaris meer dan 15 km alles kan regelen middels een volmacht die qua kosten voor de koper zijn.

Nu is de notaris die wij graag willen 17 km van het huis en de verkoper wilt daar niet naartoe. Dit houdt dus in dat wij of een notaris 'moeten' kiezen welke dichterbij zit maar mogelijk duurder of de notaris kiezen welke wij graag willen maar dan zonder de verkopers (en dus door volmacht extra kosten moeten betalen doordat zij er niet heen willen).

Ook hoorde ik dat als het wel m.b.v. een volmacht gaat de handtekeningen moeten worden gelegaliseerd van de verkopers. Klopt dit of is dat lulkoek?

Uit principe zou ik hem dus bijna in gaan trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 24-11-2025 18:52 ]

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:34
DeVliegendeNLer schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:50:
Ik zou bijna het bod intrekken.

In de voorwaarden van de koopovereenkomst staat dat de verkoper bij een notaris meer dan 15 km alles kan regelen middels een volmacht die qua kosten voor de koper zijn.

Nu is de notaris die wij graag willen 17 km van het huis en de verkoper wilt daar niet naartoe. Dit houdt dus in dat wij of een notaris 'moeten' kiezen welke dichterbij zit maar mogelijk duurder of de notaris kiezen welke wij graag willen maar dan zonder de verkopers (en dus door volmacht extra kosten moeten betalen doordat zij er niet heen willen).

Ook hoorde ik dat als het wel m.b.v. een volmacht gaat de handtekeningen moeten worden gelegaliseerd van de verkopers. Klopt dit of is dat lulkoek?

Uit principe zou ik hem dus bijna in gaan trekken.
Waarom teken je iets waar je niet mee akkoord bent?

• DeVliegendeNLer
THM0 schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:57:
[...]

Waarom teken je iets waar je niet mee akkoord bent?
Het zijn aanvullende voorwaarden in de koopovereenkomst, maar wie zegt dat ik heb getekend?

Maar ik wil dus niet 'dreigen' van pas het max. aantal km maar aan naar iets hogers of dat als ze er niet heen willen dan trekken we de stekker eruit..

We zijn toch al even bezig qua huizenjacht.

[ Voor 27% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 24-11-2025 19:13 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Nu is de notaris die wij graag willen 17 km van het huis en de verkoper wilt daar niet naartoe.
Wat een enorme zeikerd zeg. Krijg dan toch haast de indruk dat hij het express doet. Wat is nu 2 km...

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:20:
[...]

Wat een enorme zeikerd zeg. Krijg dan toch haast de indruk dat hij het express doet. Wat is nu 2 km...
Ik zou juist andersom denken, wat een zeikerd van een koper. Wie gaat er nou 17km verderop een notaris uitzoeken terwijl er (waarschijnlijk meerdere) in een straal van <5km te vinden zijn. De verkoper zal ook zo zijn redenen hebben, vooraf aan het notaris bezoek is er bijvoorbeeld de laatste oplevering, dan loop je gezamenlijk door het huis en dan moet je daarna nog eens 17km (misschien wel lopend of per fiets omdat er geen ander vervoer is) overbruggen om je huis te verkopen? Als je in Amsterdam iets koopt ga je toch ook niet op zoek naar een notaris in Groningen?

• DeVliegendeNLer
Enforcer schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:27:
[...]

Ik zou juist andersom denken, wat een zeikerd van een koper. Wie gaat er nou 17km verderop een notaris uitzoeken terwijl er (waarschijnlijk meerdere) in een straal van <5km te vinden zijn. De verkoper zal ook zo zijn redenen hebben, vooraf aan het notaris bezoek is er bijvoorbeeld de laatste oplevering, dan loop je gezamenlijk door het huis en dan moet je daarna nog eens 17km (misschien wel lopend of per fiets omdat er geen ander vervoer is) overbruggen om je huis te verkopen? Als je in Amsterdam iets koopt ga je toch ook niet op zoek naar een notaris in Groningen?
In dit geval is de dichtstbijzijnde op 8-9 km, die paar km erbij maakt dan ook niet veel uit toch?

Ze mogen met mij meerijden in de auto hoor.

• Toke_gt
Check hoe duur de notaris is die dichterbij zit. Misschien valt het mee.
Of: Bied verkopers een lift aan.
Of: Laat het gaan, volmacht is waarschijnlijk duurder dan het verschil met de notaris dichterbij. Jij hebt het recht te kiezen, zij het recht om er voorwaarden aan te stellen.

• DeVliegendeNLer
Toke_gt schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:39:
[...]

Check hoe duur de notaris is die dichterbij zit. Misschien valt het mee.
Of: Bied verkopers een lift aan.
Of: Laat het gaan, volmacht is waarschijnlijk duurder dan het verschil met de notaris dichterbij. Jij hebt het recht te kiezen, zij het recht om er voorwaarden aan te stellen.
Met volmacht en legalisatie handtekening is die verder weg zit (die wij willen) waarschijnlijk nog iets goedkoper.

Het gaat ons niet per sé om de prijs maar on het feit dat wij hebben vernomen dat het een goede notaris is.

Nu komt het stukje principekwestie erbij kijken.

• inTIMidate
  • Laatst online: 25-11 22:28
ik kan me ook melden want ik heb maandag een bezichtiging gehad en vandaag is de verkoopmakelaar van die bezichtiging langs geweest om een waarde bepaling te doen van onze woning, verschil in vraagprijs tussen onze en te te kopen woning is 75K. Tot vrijdag 12:00 kunnen we bieden via move.nl
We willen wel een bod doen en heb de eerder vermelde websites al geraadpleegd. Meeste zeggen dat de vraagprijs te hoog is, maar 4 deuren verder is een iets kleinere maar beter afgewerkte woning recent verkocht. Daar is €55k overboden, de vraagprijs was hetzelfde als deze woning. We zijn niet verlieft op de woning maar met flink wat verbouwen aan de beneden verdieping kan het wel een mooie volgende stap zijn.

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:16

Deurwaarder

*blaf*

inTIMidate schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:01:
ik kan me ook melden want ik heb maandag een bezichtiging gehad en vandaag is de verkoopmakelaar van die bezichtiging langs geweest om een waarde bepaling te doen van onze woning, verschil in vraagprijs tussen onze en te te kopen woning is 75K. Tot vrijdag 12:00 kunnen we bieden via move.nl
We willen wel een bod doen en heb de eerder vermelde websites al geraadpleegd. Meeste zeggen dat de vraagprijs te hoog is, maar 4 deuren verder is een iets kleinere maar beter afgewerkte woning recent verkocht. Daar is €55k overboden, de vraagprijs was hetzelfde als deze woning. We zijn niet verlieft op de woning maar met flink wat verbouwen aan de beneden verdieping kan het wel een mooie volgende stap zijn.
Waarom komt hun verkoopmakelaar naar jouw woning kijken? :?
In het gunstigste geval hebben ze nu goed beeld van hoeveel ruimte ze hebben om je te laten overbieden.

-Geen deurwaarder-

• tjubbie
inTIMidate schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:01:
vandaag is de verkoopmakelaar van die bezichtiging langs geweest om een waarde bepaling te doen van onze woning, verschil in vraagprijs tussen onze en te te kopen woning is 75K.
Dit is wel heel merkwaardig.

• inTIMidate
  • Laatst online: 25-11 22:28
Omdat ze dat bij een bezichtiging aanbieden en wij wilde graag weten wat we voor onze woning kunnen vragen. En hij wil natuurlijk zoveel woningen verkopen, dus snap wel dat hij dat doet. Ik zie het wel vaker dat mensen die iets kopen dezelfde makelaars gebruiken om hun eigen huis weer te verkopen. Zelfs bij ons in de straat recent nog, en dat was een andere partij.

• de Peer

de Peer

under peer review

inTIMidate schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:34:
Omdat ze dat bij een bezichtiging aanbieden en wij wilde graag weten wat we voor onze woning kunnen vragen. En hij wil natuurlijk zoveel woningen verkopen, dus snap wel dat hij dat doet. Ik zie het wel vaker dat mensen die iets kopen dezelfde makelaars gebruiken om hun eigen huis weer te verkopen. Zelfs bij ons in de straat rexent nog, en dat was een andere partij
.
Ja, maar door in dit stadium die makelaar thuis langs te laten komen laat je je wel in de kaarten kijken.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:34
DeVliegendeNLer schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:32:
[...]

In dit geval is de dichtstbijzijnde op 8-9 km, die paar km erbij maakt dan ook niet veel uit toch?

Ze mogen met mij meerijden in de auto hoor.
Joh als je je nou niet zo drukt maakt en gewoon de makelaar morgenvroeg eerst even belt en je probleem voorlegt?
Misschien is het wel gewoon een standaard clausule die ze bij het kantoor gebruiken zodat duidelijk is wie de kosten voor de volmacht draagt als de gekozen notaris niet in de buurt gevestigd is, en zitten ze helemaal niet zo vast aan exact 15km.

Meerijden is meestal niet handig want dan moeten ze wachten tot de hypotheekakte ook afgehandeld is.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als de notaris vermoeden heeft dat ze niet precies begrijpt wat er gezegd wordt, mag hij de koop niet door laten gaan. Als ze niet in staat is om de (juridische) conversatie goed te kunnen volgen moet er gewoon een tolk bij. Kost een paar honderd euro.

• DeVliegendeNLer
THM0 schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:29:
[...]

Joh als je je nou niet zo drukt maakt en gewoon de makelaar morgenvroeg eerst even belt en je probleem voorlegt?
Misschien is het wel gewoon een standaard clausule die ze bij het kantoor gebruiken zodat duidelijk is wie de kosten voor de volmacht draagt als de gekozen notaris niet in de buurt gevestigd is, en zitten ze helemaal niet zo vast aan exact 15km.

Meerijden is meestal niet handig want dan moeten ze wachten tot de hypotheekakte ook afgehandeld is.
Dat heb ik gisteren gedaan. Gevraagd of het geen probleem was om daar naartoe te gaan, waarop de makelaar zei dat zij niet zo ‘ver’ willen rijden.

De kosten van de volmacht staat ook in de overeenkomst. Boven een X bedrag betaalt de verkoper de rest van volmacht.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:52
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:17:
[...]

Dat heb ik gisteren gedaan. Gevraagd of het geen probleem was om daar naartoe te gaan, waarop de makelaar zei dat zij niet zo ‘ver’ willen rijden.

De kosten van de volmacht staat ook in de overeenkomst. Boven een X bedrag betaalt de verkoper de rest van volmacht.
Joh, als jij naar die notaris wilt omdat je daar zulke goede verhalen over gehoord hebt moet je dat lekker doen.
Laat je je echt voor die (hooguit) paar 100 euro bovenop die paar ton die je voor dat huis uitgeeft een minder prettig gevoel geven door de verkopers door naar een andere notaris te gaan?
Jij bent koper, jij hebt het recht om een notaris te kiezen.
Je koopt een huis van een paar ton, moet toch al een paar duizend afrekenen voor hypotheek/makelaar/overdracht, dan maakt die paar 100 meer ook niet meer uit.
Lekker doen waar jij je goed bij voelt.

PV Output

• DeVliegendeNLer
Rensjuh schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:24:
[...]

Joh, als jij naar die notaris wilt omdat je daar zulke goede verhalen over gehoord hebt moet je dat lekker doen.
Laat je je echt voor die (hooguit) paar 100 euro bovenop die paar ton die je voor dat huis uitgeeft een minder prettig gevoel geven door de verkopers door naar een andere notaris te gaan?
Jij bent koper, jij hebt het recht om een notaris te kiezen.
Je koopt een huis van een paar ton, moet toch al een paar duizend afrekenen voor hypotheek/makelaar/overdracht, dan maakt die paar 100 meer ook niet meer uit.
Lekker doen waar jij je goed bij voelt.
Dat is ook zo, maar het gaat een beetje om het principe.

Daarbij ‘dreigt’ de makelaar ook een beetje dat ze normaal gesproken er een feestelijk momentje van maken met koper en verkoper op kantoor maar als wij de notaris verderop kiezen ze dat niet gaan doen omdat het anders teveel tijd kost.

Normaal gesproken gaat de makelaar ook mee naar de notaris maar ook dat doet ze dan niet..

• Vorkie
  • Niet online
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:27:
[...]

Daarbij ‘dreigt’ de makelaar ook een beetje dat ze normaal gesproken er een feestelijk momentje van maken met koper en verkoper op kantoor maar als wij de notaris verderop kiezen ze dat niet gaan doen omdat het anders teveel tijd kost.

Normaal gesproken gaat de makelaar ook mee naar de notaris maar ook dat doet ze dan niet..
Jeminee, wat een raar typetje.

Lekker je eigen plan trekken, je wilt toch geen feestje met iemand die manipulatief is...

• DeVliegendeNLer
Vorkie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:35:
[...]

Jeminee, wat een raar typetje.

Lekker je eigen plan trekken, je wilt toch geen feestje met iemand die manipulatief is...
Klopt en daarbij nog vergeten te zeggen dat je over het kanaal kan met de auto. Als je dat doet is het 14 km. Ik betaal die paar euro met alle liefde.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Nahja ik vindt het vrij logisch allemaal hoor. Aangezien er meerdere partijen bij betrokken zijn kun je wel je eigen plan/principe willen trekken maar je moet ook goed de andere (praktische) kant van het verhaal horen en daar empathie voor kunnen tonen. Tijd is nu eenmaal geld tegenwoordig, ook een makelaar zal aansluitende afspraken hebben die dag. Datzelfde geldt voor de verkoper, toen ik mijn huis kocht en verkocht wilde ik ook zo snel mogelijk er vanaf zijn die dag. Ik heb wel betere dingen te doen dan 30minuten naar een notaris te rijden.

Dan het argument "van horen zeggen dat de notaris goed is", is ook maar een uitspraak van derden begrijp ik. Een notaris doet gewoon zijn werk, daar zijn allemaal aktes en wettelijke verplichtingen aan verbonden die iedere andere willekeurige notaris ook zal uitvoeren.

Dat iets "voor jou" niet ver is hoeft natuurlijk voor de ander niet zo te zijn.

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-11 08:04
Enforcer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:45:
[...]

Nahja ik vindt het vrij logisch allemaal hoor. Aangezien er meerdere partijen bij betrokken zijn kun je wel je eigen plan/principe willen trekken maar je moet ook goed de andere (praktische) kant van het verhaal horen en daar empathie voor kunnen tonen. Tijd is nu eenmaal geld tegenwoordig, ook een makelaar zal aansluitende afspraken hebben die dag. Datzelfde geldt voor de verkoper, toen ik mijn huis kocht en verkocht wilde ik ook zo snel mogelijk er vanaf zijn die dag. Ik heb wel betere dingen te doen dan 30minuten naar een notaris te rijden.

Dan het argument "van horen zeggen dat de notaris goed is", is ook maar een uitspraak van derden begrijp ik. Een notaris doet gewoon zijn werk, daar zijn allemaal aktes en wettelijke verplichtingen aan verbonden die iedere andere willekeurige notaris ook zal uitvoeren.

Een huis passeren is standaard werk voor notarissen, daar ga je echt geen verschil in vinden tussen de ene of de andere notaris. Zodra het op testamenten of samenleefcontracten gaat kan je wel verschil gaan merken, maar voor een huis…? Kom die kopers tegemoet en maak er iets leuks van.

• DeVliegendeNLer
Enforcer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:45:
[...]

Ik heb er een vrije dag voor opgeofferd met moeite. Ik bood 3 andere dagen aan voor de verkoper of zij dan konden maar dat was geen optie. Alleen deze specifieke dag was mogelijk.

Iets met water bij de wijn..

• Flix20
Luco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:04:
[...]

Een huis passeren is standaard werk voor notarissen, daar ga je echt geen verschil in vinden tussen de ene of de andere notaris. Zodra het op testamenten of samenleefcontracten gaat kan je wel verschil gaan merken, maar voor een huis…? Kom die kopers tegemoet en maak er iets leuks van.
Hoe ik 'm lees is dat de verkopers die notaris willen dmv een volmacht, en koper kan die volmacht kosten bekostigen.

Dus het hele 'maak er iets leuks van' gaat niet opgezien de verkopers er niet bij zullen zijn.
[...]

Maar dit spreekt dat dan weer tegen.
Mooi verhaal wel. We willen er een feestje van maken, maar wel als het op onze termen gaat.
Van mij zouden ze ook lekker in de stront kunnen zakken met hun feestje met het opleggen van dergelijke constructies.
Ik heb altijd meegekregen 'hij die betaald, bepaald'. Mochten ze persé die ene notaris willen voor wat voor reden, mogen ze dat zelf gaan betalen.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:52
[...]

Sorry, afgelopen tijd 3 overdrachten meegemaakt (2 van mezelf, 1 van schoonouders).
Daar is geen verkoopmakelaar bij geweest...
De verkoopmakelaar is helemaal geen partij bij de overdracht, dus zou niet weten waarom je die er bij moet hebben.
De verkopende partij zit er een 20 minuten ongeveer om de rekening te bespreken en de sleutel af te geven, die is daarna weg.
De kopende partij blijft dan nog zitten i.v.m. hypotheekakte, dat duurt dan ook nog ongeveer 20 minuten.

Het is jouw overdracht, het zijn jouw kosten.
Laat het dan ook gewoon jouw keuze zijn.

Of de verkopende partij moet zelf een deel van de kosten willen betalen, dan hebben ze iets te zeggen.
Anders niet.

Onze overdracht was ook bij notaris van keuze, was ook 17km verderop.
We hebben i.o.m. de verkopende partij de eindinspectie nog een half uur kunnen vervroegen omdat we anders in de knel kwamen met de tijd...

PV Output

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:58
Idd wat een zeikerds. We hadden onze notaris veel verder ...

En de mensen waar ik mijn huis aan verkocht zat op 40 km verder...echt dat maakte mij echt totaal niet uit. ...

Oh je zegt net dat ie op 14 km zit als ze het pondje over gaan....nou dan val je dus binnen die 15 km. Er staat immers niet dat je verplicht bent om weg x te nemen.....

Zo zou ik het ook communiceren. Route planner erbij en klaar is kees. Wat een gezeik zeg. (En flauw om kopers met extra kosten te willen opzadelen)

[ Voor 48% gewijzigd door Orkaan op 25-11-2025 09:42 ]

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-11 10:23

Je bent niet verplicht om de notaris de tolk te laten kiezen overigens. Je mag ook zelf een beëdigd vertaler inschakelen en deze meenemen naar het onderteken moment.

Ik zou voor jezelf afvragen of je vrouw zelfstandig de koopakte zou kunnen lezen en begrijpen. Als het antwoord daarop ''ja'' is, dan is een tolk misschien niet nodig. Als je twijfelt, dan zou ik het zeker wel doen want een goede notaris gaat bij twijfel het tekenen absoluut niet toestaan. Ik heb zelf ook gebruik gemaakt van een tolk, kostte volgens mij 250 Euro inclusief reiskosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Youri93 op 25-11-2025 10:17 ]

• DeVliegendeNLer
Orkaan schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:40:
Idd wat een zeikerds. We hadden onze notaris veel verder ...

En de mensen waar ik mijn huis aan verkocht zat op 40 km verder...echt dat maakte mij echt totaal niet uit. ...

Oh je zegt net dat ie op 14 km zit als ze het pondje over gaan....nou dan val je dus binnen die 15 km. Er staat immers niet dat je verplicht bent om weg x te nemen.....

Zo zou ik het ook communiceren. Route planner erbij en klaar is kees. Wat een gezeik zeg. (En flauw om kopers met extra kosten te willen opzadelen)
Dat dus. Ik heb nog even gebeld met de makelaar en zij zeggen dat zij deze clausule er zelf inzetten. Ergens denk ik dat de makelaar de zinnen heeft gezet op niet te ver hoeven reizen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Rensjuh schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:04:
[...]

Sorry, afgelopen tijd 3 overdrachten meegemaakt (2 van mezelf, 1 van schoonouders).
Daar is geen verkoopmakelaar bij geweest...
De verkoopmakelaar is helemaal geen partij bij de overdracht
Vanochtend overdracht gehad van mijn nieuwe woning, mét verkoopmakelaar bij de notaris. Dus het komt blijkbaar wel degelijk voor.

• Flix20
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:22:
[...]

Dat dus. Ik heb nog even gebeld met de makelaar en zij zeggen dat zij deze clausule er zelf inzetten. Ergens denk ik dat de makelaar de zinnen heeft gezet op niet te ver hoeven reizen.
Je zou haast denken dat er wellicht een stukje commercieel belang bij is vanuit de makelaar? Commissie van notaris naar makelaar voor iedere nieuwe klant die zij aandragen?
Dan zou ik er al helemaal niet mee instemmen, tenzij de makelaar de kosten voor zijn/haar rekening neemt. (doen ze niet)

• DeVliegendeNLer
Flix20 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:41:
[...]

Je zou haast denken dat er wellicht een stukje commercieel belang bij is vanuit de makelaar? Commissie van notaris naar makelaar voor iedere nieuwe klant die zij aandragen?
Dan zou ik er al helemaal niet mee instemmen, tenzij de makelaar de kosten voor zijn/haar rekening neemt. (doen ze niet)
Ja, zijn ook 3 notariskantoren binnen de 15 km, waarvan er 2 zijn waarover ze zeggen dat ze 'goed' zijn en de andere wat minder. Laten die 2 nou om de hoek zijn van die makelaarskantoor.

Ik ga lekker die 'mindere' ook contacteren. Tenzij jullie hier melden dat notarissen daadwerkelijk verschillen van niveau als het gaat om leveren van kwaliteit bij een leverings- en hypotheekakte.
Pagina: 1 ... 367 368 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7