Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 370 371 Laatste
Acties:

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

de Peer

under peer review

HEY_DUDE schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:09:
Als verkoper zou ik ook redelijk maling hebben aan een korte deadline. Huizen zijn nog steeds schaars. Denk gewoon het is wat het is.
Veel mensen staan er in de praktijk niet zo rationeel in, leert de ervaring.
Als je serieus een huis zoekt dan moet je je wel stevig in je eigen voet schieten als je het huis een paar dagen na je zelf bedachte deadline toch beschikbaar is voor jouw bod.
Je redeneert vanuit jezelf. Het gaat erom dat je de verkoper onzekerder maakt, en dat kan effect hebben.
Niets houdt je tegen om later alsnog met een bod te komen.

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:37
Aan de deadline van een eventuele koper die op woensdag of donderdag een bod neerlegt dat tot vrijdag geldig is, terwijl ik op maandag nog kijkers langskrijg, zou ik persoonlijk maling hebben.

• de Peer

de Peer

under peer review

Hoepla33 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:16:
Aan de deadline van een eventuele koper die op woensdag of donderdag een bod neerlegt dat tot vrijdag geldig is, terwijl ik op maandag nog kijkers langskrijg, zou ik persoonlijk maling hebben.
Dat zal best, maar veel mensen staan niet zo stevig in hun schoenen en vallen hier wel voor, zeker als het een prima bod is.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:00
Morenoo91 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Mijn verbazing ligt in het verhaal van de makelaar
Huis 725 te koop in oktober
Bod 745 niet geaccepteerd ivm afwachten op beter bod
Uiteindelijk na een tid dat bod wel geaccepteerd maar kopers teruggetrokken
Verlaagd naar 699 in november
Bod nu van 720.. Maar is volgens hem niet gelijk gaccepteerd

Wij zitten nog in de oriënterende fase en weten dat dit huis voor ons alleen interessant is als er ruimte is om te onderhandelen, dus onderbieden. Daarom probeer ik vooral te begrijpen hoe realistisch dit soort verhalen zijn in de praktijk en hoe letterlijk je het woord van de makelaar hierin moet nemen

Dus vandaar dat ik vroeg of er mensen zijn die dit herkennen
Er zijn altijd mensen die denken te weten wat iets waard is en daar zwaar aan hechten. Anderhalf jaar terug hadden wij ook zo'n koppig rund. Stond al even te koop met vp 750. Er was onderhoud en aanpassing nodig, nog naast keuken en tzt badkamer (en ik ben in die laatste niet keiskeurig, al 2x een 30+ jaar oude keuken opgeknapt ipv vervangen). 725 geboden, maar niet geaccepteerd. Er zou een hoger bod zijn. Na een tijdje kwam de makelaar terug, alle anderen hadden afgehaakt, en er was onderhandelruimte. Wij laten keuren, 25k aan direct benodigd onderhoud, dus die 725k was goed ingeschat. Wij maakten het simpel: we hebben 1 a 2 grote klussen genomen en gevraagd of die dan gedaan zouden kunnen worden, dan zouden wij wel wat omhoog kunnen. Bleek toch niet te bestaan, de onderhandelruimte. 745, niet minder. De makelaar belde bijna in tranen op en bood aan zijn commissie er nog eens grotendeels vanaf te trekken (volgens mij waren ze al een jaar bezig). Voor mijn partner was het wel welletjes zo, dus we zijn afgehaakt. Verdween van Funda. Half jaar later stond ie er weer, dus ruim een jaar denk ik nadat hij erop kwam. Voor 775. Ze hadden inmiddels wat rendertjes van hoe het opgeknapt zou kunnen worden laten genereren. Hij is verkocht volgens Funda.

Gezien het huis wat we wel uiteindelijk kochten geen spijt, stuk overzichtelijker kwa onderhoud (nauwelijks). Maar wel een lesje in onderhandelen, koppige verkopers, en businessmodel makelaardij (= courtage is de moeite niet, pas bij wat duurdere woningen gaat dat een rol spelen. Van 25k blijft er misschien 500 aan de stok hangen. Wat is hun uurtarief? Een paar uur steken in het vinden van een hoger bod en het is niet meer de moeite waard.)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-03 01:31
BekSide schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:39:
Goedemorgen,

Gisteren een bod gedaan op een woning. Staat ruim 2 maanden online nu.
Realistisch bod gedaan, reactie van makelaar:
“Verkopers gesproken, willen bezichtiging van maandag nog afwachten”

Is dit gebruikelijk? Snap dat het binnen de regels valt, maar twijfel om er achteraan te bellen en te zeggen dat ik het vandaag voor 13.00 wil weten en het anders overgaat.
Niet zo’n trek in om aan het lijntje gehouden te worden, of mijn bod gebruikt wordt voor andere kijkers de prijs op te drijven.
Ze kunnen ja zeggen en alsnog die kijker uitnodigen, met jouw bod uitspelen en jou vervolgens alsnog afwijzen omdat je toch niet voor maandag een getekende kovk hebt.

Je gaat nu dus niets meer winnen met een deadline.

• Schaakpower
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:51
Ook ik ga me langzaam begeven op de woningmarkt in de regio Arnhem/Nijmegen. Laatst twee woningen bezichtigd. De eerste (hoek)woning was te klein maar ruim binnen budget (ca. 430k), de tweede (scheelde ca. 5 m2) tweekapper was qua afmetingen precies goed maar aan de bovenkant van ons budget (<500k). Morgen met de financieel adviseur de puntjes op de i zetten om te kijken wat we precies kunnen (en willen bieden) voor dat tweede huis.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
Ik vind het zonde om er ergens een heel nieuw topic voor te openen en ik zie ook niet zo snel waar ik het anders kwijt kan, maar volgens mij past het ook prima hier.

Ik ben me aan het oriënteren op een huis uit 2020. Nu zie ik het energielabel (A) en daar staat 'HR-glas'. Betekent dit dat het echt slechts HR-glas is, of is dit een overkoepelende term voor ook de HR+(+)(+)-varianten?
Bij gevel-, dak- en vloerisolatie staat ook 'niet extra geïsoleerd'. Ik neem aan dat dat betekent extra ten opzichte van een al prima basiswaarde?

En misschien wel de belangrijkste vraag: wat is de kans dat deze woning nog steeds A is, bij het nu opnieuw aanvragen van een label?

• de Peer

de Peer

under peer review

BBBrt schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:07:
Ik vind het zonde om er ergens een heel nieuw topic voor te openen en ik zie ook niet zo snel waar ik het anders kwijt kan, maar volgens mij past het ook prima hier.

Ik ben me aan het oriënteren op een huis uit 2020. Nu zie ik het energielabel (A) en daar staat 'HR-glas'. Betekent dit dat het echt slechts HR-glas is, of is dit een overkoepelende term voor ook de HR+(+)(+)-varianten?
Bij gevel-, dak- en vloerisolatie staat ook 'niet extra geïsoleerd'. Ik neem aan dat dat betekent extra ten opzichte van een al prima basiswaarde?

En misschien wel de belangrijkste vraag: wat is de kans dat deze woning nog steeds A is, bij het nu opnieuw aanvragen van een label?
Vraag even het energielabel (document) op. Dan weet je alles.

Het gaat echt wel Minimaal hr++ zijn. Dit is gewoon luie makelaar

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 14-01-2026 11:38 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
BBBrt schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:07:

HR kan inderdaad ook HR++ zijn, wordt erg algemeen gebruikt binnen funda. Isolatie wordt ook maar mondjesmaat correct ingevuld. Ze gaan inderdaad uit van 'geen extra isolatie'. Makelaarskantoren zijn hier veel te laks in, er staan ook vaak fouten in.

Als de woning een warmtepomp en/of zonnepanelen heeft dan is er zelfs een kans dat er bijvoorbeeld A+ of A++ uitrolt. Dat is in mijn geval zo. Het label uit 2019 is A, maar het zou A++ worden momenteel. Dat komt door een ingevoerde energielabel wijziging per januari 2021.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 14-01-2026 11:37 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• BBBrt
de Peer schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Vraag even het energielabel (document) op. Dan weet je alles.

Het gaat echt wel Minimaal hr++ zijn. Dit is gewoon luie makelaar
Ik heb het ene A4-tje wat dit moet voorstellen en daar staat dit op. Het is nog net van vóór de huidige strengere aanpak, toen je nog een label kon aanvragen voor een euro ;)

• hiervandaan
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-02 15:28
Wij zitten midden in een traject waarbij we een bestaande woning willen aankopen en tegelijk onze huidige woning gaan verkopen. Er is overwaarde aanwezig (+/- 300K, vanuit een huis die we in 2018 hebben aangekocht) en de financiering loopt via een combinatie van nieuwe hypotheek en verkoop van de huidige woning. Het gaat om een jaren '50 2 onder 1 kap, waarbij we eigenlijk direct willen aanbouwen maximaal vergunningsvrij.

We hebben inmiddels een bod gedaan boven de vraagprijs, voordat er andere bezichtingen zijn geweest. Deze staan voor morgen en overmorgen gepland. Ik wilde het eerder uit de markt halen.

De verkopers zijn daarop teruggekomen met een tegenbod dat neerkomt op bijna 6% overbieden. Wij kiezen er op dit moment voor om mee te doen met de normale biedingsronde en bij ons bod te blijven. Deze lag ongeveer 2,5% boven de vraagprijs.

Waar ik vooral benieuwd naar ben: ervaringen met dit soort situaties. Hoe kijken jullie aan tegen timing bij kopen en verkopen tegelijk, omgaan met tegenbiedingen in deze fase en het afwegen van risico’s rond financiering en voorwaarden? En zijn er dingen die jullie achteraf anders hadden aangepakt of waar je echt scherp op moet zijn?

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:02
hiervandaan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:09:
Wij zitten midden in een traject waarbij we een bestaande woning willen aankopen en tegelijk onze huidige woning gaan verkopen. Er is overwaarde aanwezig (+/- 300K, vanuit een huis die we in 2018 hebben aangekocht) en de financiering loopt via een combinatie van nieuwe hypotheek en verkoop van de huidige woning. Het gaat om een jaren '50 2 onder 1 kap, waarbij we eigenlijk direct willen aanbouwen maximaal vergunningsvrij.

We hebben inmiddels een bod gedaan boven de vraagprijs, voordat er andere bezichtingen zijn geweest. Deze staan voor morgen en overmorgen gepland. Ik wilde het eerder uit de markt halen.

De verkopers zijn daarop teruggekomen met een tegenbod dat neerkomt op bijna 6% overbieden. Wij kiezen er op dit moment voor om mee te doen met de normale biedingsronde en bij ons bod te blijven. Deze lag ongeveer 2,5% boven de vraagprijs.

Waar ik vooral benieuwd naar ben: ervaringen met dit soort situaties. Hoe kijken jullie aan tegen timing bij kopen en verkopen tegelijk, omgaan met tegenbiedingen in deze fase en het afwegen van risico’s rond financiering en voorwaarden? En zijn er dingen die jullie achteraf anders hadden aangepakt of waar je echt scherp op moet zijn?
Als er veel interesse is en op een populaire locatie, dan is 2,5% overbieden (afhankelijk van hoe realistisch de vraagprijs is), wel wat weinig. Wil je het huis heel graag, of is het een van de opties?
De rest kun je zelf wel invullen denk ik ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• hiervandaan
Koldur schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Als er veel interesse is en op een populaire locatie, dan is 2,5% overbieden (afhankelijk van hoe realistisch de vraagprijs is), wel wat weinig. Wil je het huis heel graag, of is het een van de opties?
De rest kun je zelf wel invullen denk ik ;)
Ja we willen het huis wel graag, maar uiteindelijk hebben we wel een duidelijk maximum wat we willen uitgeven. En dat ligt onder die 6% overbieden. Als het daar boven komt is het nooit ons huis geweest.

We houden hier ook rekening dat ons huis het minimale oplevert van wat onze verkoopmakelaar aangeeft. Wellicht wat voorzichtig maar beter zo dan andersom.

Het gaat trouwens om een huis rond de 700k dus daar bied je ook niet zo snel 6% overheen. De prijs waarop die op de markt staat is al redelijk hoog qua m2 prijs. Het is wel een kleine wijk waarin eigenlijk maar twee straten interessant zijn voor ons

• BBBrt
hiervandaan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:09:

Wacht even.. er was een vraagprijs, jullie hebben daarop overboden en daarna kwam de verkopende partij met een tegenbod dat weer hoger was dan dat van jullie? En als jullie ze nu weer iets tegemoet komen, komen zij met nóg weer een hoger bod?

Ik dacht dat deze fratsen wel een beetje voorbij waren...

• hiervandaan
BBBrt schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:01:
[...]

Wacht even.. er was een vraagprijs, jullie hebben daarop overboden en daarna kwam de verkopende partij met een tegenbod dat weer hoger was dan dat van jullie? En als jullie ze nu weer iets tegemoet komen, komen zij met nóg weer een hoger bod?

Ik dacht dat deze fratsen wel een beetje voorbij waren...
Nee, misschien heb ik het verkeerd uitgelegd. Wij hebben een bod neergelegd voordat de officiële bezichtigen zijn geopend. We hadden een ‘gelukje’ dat we eerder konden kijken. Een bod gedaan met een deadline voor de bezichtigen. De kopers hebben daarop gereageerd met een tegenbod dat nog een stuk hoger lag, zodat wij het ‘uit de markt’ kunnen halen. Echter is dit bedrag ons te gortig dus nu gaan wij waarschijnlijk meedoen met het normale bied proces. Zo duidelijker uitgelegd?

• Mad Marty
  • Laatst online: 01:05

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

hiervandaan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Nee, misschien heb ik het verkeerd uitgelegd. Wij hebben een bod neergelegd voordat de officiële bezichtigen zijn geopend. We hadden een ‘gelukje’ dat we eerder konden kijken. Een bod gedaan met een deadline voor de bezichtigen. De kopers hebben daarop gereageerd met een tegenbod dat nog een stuk hoger lag, zodat wij het ‘uit de markt’ kunnen halen. Echter is dit bedrag ons te gortig dus nu gaan wij waarschijnlijk meedoen met het normale bied proces. Zo duidelijker uitgelegd?
Ik snap niet zo goed waarom je niet in gaat op hun tegenbod. Ze geven je de ruimte om het huis vóór de bezichtigingen van de markt te krijgen. Grote kans dat je tussen die 2.5 en 6% uit kan komen met de verkopers, dus zeg nog 2% er bovenop. 14k op ~700k is peanuts als je het graag wilt.

Nu geef je de makelaar de kans om zíjn spelletje te spelen. En als jij niet omhoog wilt, dan is de kans dat je het kunt krijgen een stuk kleiner geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Mad Marty op 14-01-2026 22:25 ]

Rail Away!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

hiervandaan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Waarom ga je niet in het midden zitten op 4,25%?
Je kunt ze nog onder druk zetten door te zeggen dat je bij de officiële bezichtigen op 2,5% blijft zitten (en dan ook echt doen).

Wij kennen de woning en de lokale markt natuurlijk niet, dus gaan ervan uit dat eea redelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 14-01-2026 22:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
Hoepla33 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:16:
Jij wel, maar niet iedereen. Mijn ervaring met een rebound-woning:
Verzonden: 18 juli 13:27

[...] nieuw en finaal bod [...]

Dit bod geldt tot 19 juli 14.00.
Met als resultaat
Verzonden: 18 jul. 14:29

In eerste aanleg was hij nog niet zo enthousiast [...] maar nadat ik hem vertelde dat er nu slechts 3 aanvragen voor een bezichtiging zijn [...] ziet de eigenaar in dat het voor zijn eigen gemoedsrust beter is om niet te gaan zitten afwachten [...]
En zo harkten wij 1 werkdag na herpublicatie op Funda een woning binnen waar we twee maanden daarvoor nog (fors!) naast hadden gegrepen.

• hiervandaan
Mad Marty schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:22:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je niet in gaat op hun tegenbod. Ze geven je de ruimte om het huis vóór de bezichtigingen van de markt te krijgen. Grote kans dat je tussen die 2.5 en 6% uit kan komen met de verkopers, dus zeg nog 2% er bovenop. 14k op ~700k is peanuts als je het graag wilt.

Nu geef je de makelaar de kans om zíjn spelletje te spelen. En als jij niet omhoog wilt, dan is de kans dat je het kunt krijgen een stuk kleiner geworden.
Ik begrijp je punt en dit was ook onze gedachte. Wij wilde een tegenbod neerleggen inderdaad daar tussen. Echter werd dit afgeraden door de makelaar, omdat ze daar niet op in zouden gaan. Ze schenen al moeite te hebben om het aan te bieden voor de markt uit.

Uiteindelijk hebben wij wel gewoon een maximaal bedrag over voor dit huis wat wij reëel achten,
met ook rekening gehouden wat ons huis opbrengt en de verbouwingskosten. Wij wonen nu goed, pragmatisch gezien. Echter voelt dit niet voor ons als een huis voor altijd. Dus ooit willen we hier wel weg

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-03 11:36
hiervandaan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 06:27:
[...]

Ik begrijp je punt en dit was ook onze gedachte. Wij wilde een tegenbod neerleggen inderdaad daar tussen. Echter werd dit afgeraden door de makelaar, omdat ze daar niet op in zouden gaan. Ze schenen al moeite te hebben om het aan te bieden voor de markt uit.

Uiteindelijk hebben wij wel gewoon een maximaal bedrag over voor dit huis wat wij reëel achten,
met ook rekening gehouden wat ons huis opbrengt en de verbouwingskosten. Wij wonen nu goed, pragmatisch gezien. Echter voelt dit niet voor ons als een huis voor altijd. Dus ooit willen we hier wel weg
Dan zou ik mij er niet druk om maken en lekker afwachten. Jullie hebben geboden wat jullie er maximaal voor wilden geven.
Het is altijd een gok of een huis goed geprijsd is of niet. Kan zijn dat jullie de hoogste zijn of weer niet.
Op zich snap ik de verkopers ook. Als iemand zo kort voor bezichtigen bied, dan wel voor een prijs die wellicht moeilijk te weigeren is.

Normaal is dat een gok, want bieders die dit doen stellen een deadline en gaan dan ook niet mee in het normale proces. Jullie hebben dit wel gedaan, dus voor de verkopers geen pure noodzaak.

• hiervandaan
champion16 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:04:
[...]

Dan zou ik mij er niet druk om maken en lekker afwachten. Jullie hebben geboden wat jullie er maximaal voor wilden geven.
Het is altijd een gok of een huis goed geprijsd is of niet. Kan zijn dat jullie de hoogste zijn of weer niet.
Op zich snap ik de verkopers ook. Als iemand zo kort voor bezichtigen bied, dan wel voor een prijs die wellicht moeilijk te weigeren is.

Normaal is dat een gok, want bieders die dit doen stellen een deadline en gaan dan ook niet mee in het normale proces. Jullie hebben dit wel gedaan, dus voor de verkopers geen pure noodzaak.
Ja helemaal eens. Ik snap de verkopers ook. Ik zou hetzelfde doen, alleen voor een niet te weigeren bod voor de markt uit. Echter hebben wij wel een deadline meegegeven met het eerste bod en die hebben we dus ook ingetrokken. Zij zijn zich er niet bewust van dat wij afwachten en wellicht nogmaals bieden

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:42
hiervandaan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:37:
[...]

.

We houden hier ook rekening dat ons huis het minimale oplevert van wat onze verkoopmakelaar aangeeft. Wellicht wat voorzichtig maar beter zo dan andersom.
Heel slim je weet nooit of je de hoofdprijs krijgt voor je huisje

De verwachtingen waren ook hoog toen mijn huis op de markt kwam ( de verwachtingen van de makelaar dan)

Viel ook tegen btw genoeg overwaarde daar niet van maar weinig overboden laat ik het zo zeggen :)

• Morenoo91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-03 15:08

Morenoo91

Flexible Mexican

Morenoo91 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Mijn verbazing ligt in het verhaal van de makelaar
Huis 725 te koop in oktober
Bod 745 niet geaccepteerd ivm afwachten op beter bod
Uiteindelijk na een tid dat bod wel geaccepteerd maar kopers teruggetrokken
Verlaagd naar 699 in november
Bod nu van 720.. Maar is volgens hem niet gelijk gaccepteerd

Wij zitten nog in de oriënterende fase en weten dat dit huis voor ons alleen interessant is als er ruimte is om te onderhandelen, dus onderbieden. Daarom probeer ik vooral te begrijpen hoe realistisch dit soort verhalen zijn in de praktijk en hoe letterlijk je het woord van de makelaar hierin moet nemen

Dus vandaar dat ik vroeg of er mensen zijn die dit herkennen
Hier ook een kleine update op ons verhaal. Wij hebben uiteindelijk de vraagprijs geboden 700k.
Blijkt dat er een stuk hoger bod lag, van tussen de 720-725.
Blijkbaar wordt er in die prijsklasse, in omgeving Purmerend nog wel redelijk flink overboden :-( Dat had ik niet verwacht

Lesje geleerd, en we kijken verder.

PSN: MGFlexican.

• IceM
  • Laatst online: 08-03 20:41
Morenoo91 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Hier ook een kleine update op ons verhaal. Wij hebben uiteindelijk de vraagprijs geboden 700k.
Blijkt dat er een stuk hoger bod lag, van tussen de 720-725.
Blijkbaar wordt er in die prijsklasse, in omgeving Purmerend nog wel redelijk flink overboden :-( Dat had ik niet verwacht

Lesje geleerd, en we kijken verder.
Flink overboden? 25K op een vraagprijs van 699K is toch niet flink overbieden? Als je dit flink overbieden vindt dan moet je, denk ik, toch je verwachtingen wat bijstellen.

...

• Morenoo91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-03 15:08

Morenoo91

Flexible Mexican

IceM schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Flink overboden? 25K op een vraagprijs van 699K is toch niet flink overbieden? Als je dit flink overbieden vindt dan moet je, denk ik, toch je verwachtingen wat bijstellen.
€25k boven €699k is ~3,5% Dat is in 2021 normaal, maar bij een woning die maanden te koop stond, al verlaagd is voelt dat voor mij wel als stevig overbieden... Zeker met de huidige rente en maandlasten.

Ik moet denk ik gewoon even schakelen, ik heb mijn huis in 2019 gekocht met 12,5k overbieden

PSN: MGFlexican.

• hiervandaan
Morenoo91 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:34:
[...]

€25k boven €699k is ~3,5% Dat is in 2021 normaal, maar bij een woning die maanden te koop stond, al verlaagd is voelt dat voor mij wel als stevig overbieden... Zeker met de huidige rente en maandlasten.

Ik moet denk ik gewoon even schakelen, ik heb mijn huis in 2019 gekocht met 12,5k overbieden
Als je kijkt naar die nieuw gepubliceerd NVM cijfers wordt er niet meer als een gek overboden in die prijsklasse, dus ik snap je wel

• BBBrt
Heeft er iemand hier ervaring met vloerverwarming i.c.m. stadsverwarming?

Ik heb nu stadsverwarming en heb in principe maar 1 radiator in het volledige huis is gebruik met heel af en tijdelijk een extra radiotor. En dan vind ik het verbruik en de bijbehorende kosten van warmte al behoorlijk hoog. Gevoelsmatig lijkt me dat een (of meerdere) volledige verdieping met vloerverwarming dan nog veel meer verbruikt? Of is het juist een efficiënte combinatie?

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:04
BBBrt schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:07:

Ik heb nu stadsverwarming en heb in principe maar 1 radiator in het volledige huis is gebruik met heel af en tijdelijk een extra radiotor. En dan vind ik het verbruik en de bijbehorende kosten van warmte al behoorlijk hoog. Gevoelsmatig lijkt me dat een (of meerdere) volledige verdieping met vloerverwarming dan nog veel meer verbruikt? Of is het juist een efficiënte combinatie?
Ik heb toen wij stadsverwarming hadden altijd bizar hoge prijzen moeten betalen voor een vaak nog steeds te koude woning tijdens de winter. Verbruikte echt veel

• BBBrt
Smartbikers schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:49:
[...]

Ik heb toen wij stadsverwarming hadden altijd bizar hoge prijzen moeten betalen voor een vaak nog steeds te koude woning tijdens de winter. Verbruikte echt veel
En was dat dan met radiatoren of met vloerverwarming? Met het eerste heb ik dus ervaring, maar ik ben op zoek naar ervaringen met het laatste.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 08:16

Crazy D

I think we should take a look.

Dat ligt vooral aan de woning. Ik heb een paar jaar in een huis uit 2008 gewoond, met enkel vloerverwarming beneden (via stadsverwarming) en dat was heel comfortabel. Een lekker stabiele warmte overal. Mis ik nu wel. Maar het is wel relatief duur (hoewel alles relatief is, aangezien ik nu 2 x zoveel aan voorschot betaal...).

Exact expert nodig?

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:56

Ik heb een jaar of 10 ervaring met vloer- en stadsverwaming combinatie. Echter heb ik alleen vloerverwarming op de beganegrond. Boven heb ik radiatoren welke zelden worden gebruikt.
Ik heb een slimme thermostaat gekoppeld (Tado) welke ik dom gebruik maar waardoor ik makkelijk een planning kan instellen. Onze woning is goed geïsoleerd waardoor ik in de nacht niet zoveel temperatuur in de woning verlies. In de herfst/winter heb ik de vloerverwarming van 13.00 tot 21.00 uur aanstaan op 19.7 graden en het blijft de gehele dag en nacht comfortabel. Ook heb ik Tado knoppen op de radiatoren maar zoals gezegd vervang ik daar vaker de batterijen van dan dat ik daadwerkelijk de radiator gebruik.
Voor mijn type woning en gezinssamenstelling is het landelijk gemiddeld verbruik 40 Gj. Wij zitten op zo'n 20 Gj. Ongeveer de helft van onze kosten gaat al naar het vastrecht e.d.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:01

dit is niet het juiste sub topic lijkt mij. dit gaat over ervaringen met het kopen van een woning. Probeer duurzaamheid eens of op een apart topic

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-03 13:31
wat een verhaal: https://fd.nl/samenleving...rned&utm_content=20260116

staat achter een paywall, maar conclussie: student heeft uiteindelijke de 10% boete niet hoeven te betalen van de rechter. Want verkopers kwamen niet in financieel noodweer door de situatie.

• Rukapul
innova58 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:35:
wat een verhaal: https://fd.nl/samenleving...rned&utm_content=20260116

staat achter een paywall, maar conclussie: student heeft uiteindelijke de 10% boete niet hoeven te betalen van de rechter. Want verkopers kwamen niet in financieel noodweer door de situatie.
Deze samenvatting klopt niet.

De boete hoeft niet betaald te worden omdat deze niet contractueel juist was overeengekomen. In plaats van een modelovereenkomst had de notaris wat aangeprutst en slechts een verwijzing naar algemene voorwaarden met een boetebeding opgenomen.

Een schadevergoeding (niet zijnde boete) bleef ook uit omdat er geen spoed was en dus niet in kortgeding over beslist hoeft te worden.

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-03 18:31
innova58 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:35:
Naast wat @Rukapul hierboven al noemt, heeft de rechter ook niet besloten dat er helemaal geen boete betaald hoeft te worden, maar alleen dat er voldoende spoedeisend belang ontbreekt om betaling van een voorschot te vereisen in afwachting van de bodemprocedure.

Zie de uitspraak: https://uitspraken.rechts...NL%3ARBAMS%3A2025%3A10554

• BBBrt
Wij hebben interesse in een woning in een nieuwbouwproject. De woningen staan al vrij lang te koop. Het overgrote deel was snel weg, maar er zijn nog 2 woningen 'over'. De geplande start bouw van deze fase komt snel dichtbij.

Heeft iemand hier ervaring met 'onderhandelen' over de prijs met de projectontwikkelaar in zo'n situatie? Is dat überhaupt iets?
Het lijkt me dat het ook gunstig voor hun is, als alles verkocht is, voordat ze gaan starten?

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:27

DM_

BBBrt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:02:
Wij hebben interesse in een woning in een nieuwbouwproject. De woningen staan al vrij lang te koop. Het overgrote deel was snel weg, maar er zijn nog 2 woningen 'over'. De geplande start bouw van deze fase komt snel dichtbij.

Heeft iemand hier ervaring met 'onderhandelen' over de prijs met de projectontwikkelaar in zo'n situatie? Is dat überhaupt iets?
Het lijkt me dat het ook gunstig voor hun is, als alles verkocht is, voordat ze gaan starten?
Zelf geen directe ervaring mee, maar wel een vergelijkbare situatie besproken met een ontwikkelaar. Daar was de prijs niet te bespreken, in feite zou je dan degene die meer geduld hebben belonen met korting terwijl degene die wel direct kopen de volle prijs laten betalen....terwijl de bouw nog niet eens is gestart. Standard wordt 70% verkocht aangehouden voor start bouw.

Wat je wel ziet is dat de woningen worden gebouwd met een aantal opties met de verwachting dat die dan toch verkocht worden omdat men een nieuwbouw woning kan kopen zonder lange bouwtijd / financiering.

Maar je kan het altijd proberen, misschien meer kans om over opties te onderhandelen. Heb je iig de mogelijkheid om zelf te bepalen wat er allemaal wordt toegevoegd.

De ontwikkelaar die ik sprak was wel open om over betalingstermijnen te spreken.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
Morenoo91 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Tsja,.ik.kan eigenlijk niet anders zeggen dan dat je in lala-land lijkt te zitten met je verwachting en ervaringen. Hier juist in 2019 al 10% 'overboden' en in 2025 nog een keer 1%. In 2019 was op veel plekken ook stevig overbieden een ding en nu nog steeds. Ik denk dat je er het meest aan hebt om niet te denken in 'overbieden' maar kijken naar de verkoopprijs die jij wilt/kunt betalen. Het werkt namelijk ook zo dat makelaars een woning met opzet beetje laag doen qua vraagprijs omdat mensen rekening houden met bijv 5-10% overbieding. Maar ja, strategie verschilt.per makelaar. Maar.laat je niet gek maken want overbieden is maar.een stukje van t geheel.

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 19-01-2026 21:37 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je kunt het altijd proberen.
Heb zelf een nieuwbouwwoning getekend in 2017 die toen ook een paar maanden te koop stond als laatste in het plan. Helaas geen korting mogelijk, ook geen 'gratis' optie zoals een uitbouw oid.

Ik had toen wel voordeel met de bouwrente, ik geloof dat andere kopers een rentevergoeding moesten betalen na ondertekening overeenkomst, die verviel bij ons omdat er meteen werd gebouwd. Keuzes voor ruwbouw (uitbouw ed) moesten we ook heel snel doorgeven, zou niet te lang wachten..

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 19-01-2026 22:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• hiervandaan
hiervandaan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:22:
[...]

Ja helemaal eens. Ik snap de verkopers ook. Ik zou hetzelfde doen, alleen voor een niet te weigeren bod voor de markt uit. Echter hebben wij wel een deadline meegegeven met het eerste bod en die hebben we dus ook ingetrokken. Zij zijn zich er niet bewust van dat wij afwachten en wellicht nogmaals bieden
Hierbij even een korte update. Er waren meerdere biedingen gedaan en zelfs boven die 715 die wij al te gortig vonden. Blijkbaar een populair huis in een populaire straat. Voor ons is het goed zo, ik vond het gat tussen de vraagprijs en die 715 al te hoog. Er moest ook voor ruim 150K aan verbouwd worden dus dat werd een beetje te gek. Zou van netto 1300 euro hypotheek naar boven de 2200 gaan.

• q-quan
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-03 14:50
In hoeverre zou het ontbreken van een badkamer de vraag- en verkoopprijs van een woning moeten drukken? Ik kijk naar deze woning:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De vierkantemeterprijs is lager dan gemiddeld, en hij is groter en het energielabel (C) beter dan wat dan ook voor deze prijs in de stad te koop is -- zelfs in deze ("slechtere") wijk. Daar staat vooral tegenover dat het als kantoor is gebruikt, waardoor er (naast ander achterstallig onderhoud) systeemplafonds inzitten, en er geen badkamer is. Maar wel genoeg ruimte om er een aan te laten leggen. Ik zie er wel wat in, en ben bereid zeker de vraagprijs of iets meer te bieden. De grote vraag is: ziet en is een ander dat niet ook? Hoe kijkt de gemiddelde (startende?) huizenkoper naar zoiets?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

q-quan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:24:
In hoeverre zou het ontbreken van een badkamer de vraag- en verkoopprijs van een woning moeten drukken? Ik kijk naar deze woning:

***members only***

De vierkantemeterprijs is lager dan gemiddeld, en hij is groter en het energielabel (C) beter dan wat dan ook voor deze prijs in de stad te koop is -- zelfs in deze ("slechtere") wijk. Daar staat vooral tegenover dat het als kantoor is gebruikt, waardoor er (naast ander achterstallig onderhoud) systeemplafonds inzitten, en er geen badkamer is. Maar wel genoeg ruimte om er een aan te laten leggen. Ik zie er wel wat in, en ben bereid zeker de vraagprijs of iets meer te bieden. De grote vraag is: ziet en is een ander dat niet ook? Hoe kijkt de gemiddelde (startende?) huizenkoper naar zoiets?
Mijn eerste vraag zou zijn, zijn er door de kantoorfunctie nog bijzondere zaken gebeurt rondom bestemmingsplan of andere vergunningen, waar je nog wat aan moet gaan doen, voordat je er in kan wonen. Of staan die dat wel allemaal toe?

Verder een prima plekje, waar je na wat klussen een mooie woning tegen een heel aardige prijs van kunt maken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

***members only***

Ik denk dat dit zo weg is, zeker in die buurt zitten veel mensen met handige kennissen die hier voor weinig geld een mooie woning van maken.

En de buurt is inderdaad beroerd ;w

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

Kju

***members only***

De vraagprijs is een uitnodiging tot het doen van een bod en, gezien de prijsstelling, hier duidelijk bedoeld om de woning snel te verkopen. De marktwaarde komt aan de hand van referenties tot stand. Het ontbreken van een badkamer zal je bij het vergelijken met andere woningen verdisconteren in je waardering.
Overigens zal je in deze bij een taxatie altijd een verbouwing moeten opnemen voor het realiseren van een badkamer omdat je anders niet kan valideren bij het NWWI. Sommige taxateurs rekenen daar iets extra voor.
Bij deze woning zou ik je bij deze nadrukkelijk adviseren om onder de vloer te laten controleren op kelderzwam en eventuele schade aan de vloerbalken.

PSN: Kjujay

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***

Je kunt daar wel iets heel moois van maken. Gang eruit zodat de woonkamer van 2.8m naar bijna 4m gaat, slaapkamer splitten zodat er 2 slaapkamers ontstaan (1 kantoor of voor n klein kind), keuken wordt badkamer, woonkamer wordt keuken.

Ik denk dat veel aannemers die potentie ook wel zien.

Locatie is niet zo heel best, maar een wijk verder vind je deze prijzen allang niet meer. Ik zou meer richting Valkenbos/Vruchtenbuurt gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 03-02-2026 23:22 ]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:54

100% kansloos
Je kan het altijd proberen, maar denk dat het antwoord nee is. Dan moeten ze iedereen korting geven.

Tijdens de crisis (2010) in Rotterdam (gebouw Calypso) werd dit wel gedaan. Maar toen kwamen de eerste kopers ook gelijk de korting eisen. Die kregen uiteindelijk ook korting, want woningen waren nog niet opgeleverd.

2009 kochten mijn ouders als 2e in een nieuwbouwwijk. Ongeveer 6 van de maar 30 woningen bleven wel tot 2014 leeg tot ze werden verkocht voor MEER geld dan de oorspronkelijke vraagprijs.

Vaak genoeg gezien dat ze net zo lang wachten tot het meer waard wordt en dan pas verkopen.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-03 15:09
kx22 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:13:
100% kansloos
Je kan het altijd proberen, maar denk dat het antwoord nee is. Dan moeten ze iedereen korting geven.
Zeker niet kansloos. Hoewel ze misschien liever voor gratis meerwerk zullen gaan, dan korting op de aankoopprijs. En niet geschoten is altijd mis.

Korting op meerwerk zie je wel eens als op 2 woningen na een heel blok een uitbouw wil. Dan is het voor het bouwproces makkelijker om die 2 mensen ook gewoon mee te nemen. En dan kan er wel eens wat geregeld worden.

• BBBrt
kx22 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:13:
[...]

100% kansloos

Tijdens de crisis (2010) in Rotterdam (gebouw Calypso) werd dit wel gedaan. Maar toen kwamen de eerste kopers ook gelijk de korting eisen. Die kregen uiteindelijk ook korting, want woningen waren nog niet opgeleverd.

2009 kochten mijn ouders als 2e in een nieuwbouwwijk. Ongeveer 6 van de maar 30 woningen bleven wel tot 2014 leeg tot ze werden verkocht voor MEER geld dan de oorspronkelijke vraagprijs.

Vaak genoeg gezien dat ze net zo lang wachten tot het meer waard wordt en dan pas verkopen.
We hebben het uiteindelijk niet eens geprobeerd en ons gewenste meerwerk is ook vrij beperkt. Maar we hebben wel het laten vervallen van rente op de grond eruit onderhandeld :)

Vraagje voor de electra-experts. Dit staat in de technische omschrijving:

In de meterkast komt een woning verdeelkast bestaande uit: hoofdschakelaar 3x 25 Ampère, 2-polig, 2 aardlekschakelaars, de benodigde algemene groepen voor verlichting en stopcontacten en een
aparte groep voor de wasmachine. In de groepenkast zijn geen extra groepen voorzien voor keukenapparatuur.

ChatGPT geeft aan dat de combinatie van 3x25A en 2-polig niet logisch is. Een 3-fase aansluiting zou 4-polig moeten zijn. Klopt dat? Dan ga ik hier even achteraan :)

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 12:57
BBBrt schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:06:
[...]

We hebben het uiteindelijk niet eens geprobeerd en ons gewenste meerwerk is ook vrij beperkt. Maar we hebben wel het laten vervallen van rente op de grond eruit onderhandeld :)

Vraagje voor de electra-experts. Dit staat in de technische omschrijving:

In de meterkast komt een woning verdeelkast bestaande uit: hoofdschakelaar 3x 25 Ampère, 2-polig, 2 aardlekschakelaars, de benodigde algemene groepen voor verlichting en stopcontacten en een
aparte groep voor de wasmachine. In de groepenkast zijn geen extra groepen voorzien voor keukenapparatuur.

ChatGPT geeft aan dat de combinatie van 3x25A en 2-polig niet logisch is. Een 3-fase aansluiting zou 4-polig moeten zijn. Klopt dat? Dan ga ik hier even achteraan :)
Je zou eerst kunnen navragen wat ze met 2 polig bedoelen. De aardlekschakelaars? Dat klopt. Jammer geen 3 aardlekschakelaars aangezien je een 3 fase installatie hebt. Zou mooi zijn om alles over de 3 fases te verdelen. De hoofdschakelaar wordt vermeld met 3x 25A. Dat klopt gewoon. Weet je ook welk merk ze toepassen? Hager, abb, eaton?

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-03 10:24
BBBrt schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:06:
[...]

de 3 fase hoofdschakelaar moet 4 polig zijn.
Verder is het wel heel mager, er hoort binnen de kast ruimte te zijn om groepen bij te plaatsen, en een aparte kookgroep is tegenwoordig toch ook wel minimaal. Net als een groep voor oven en een groep voor vaatwasser.

• BBBrt
blackshelve schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Je zou eerst kunnen navragen wat ze met 2 polig bedoelen. De aardlekschakelaars? Dat klopt. Jammer geen 3 aardlekschakelaars aangezien je een 3 fase installatie hebt. Zou mooi zijn om alles over de 3 fases te verdelen. De hoofdschakelaar wordt vermeld met 3x 25A. Dat klopt gewoon. Weet je ook welk merk ze toepassen? Hager, abb, eaton?
Geen idee welk merk. Maar fijn dat het wel klopt, op een manier :)
pauldaytona schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:56:
[...]

de 3 fase hoofdschakelaar moet 4 polig zijn.
Verder is het wel heel mager, er hoort binnen de kast ruimte te zijn om groepen bij te plaatsen, en een aparte kookgroep is tegenwoordig toch ook wel minimaal. Net als een groep voor oven en een groep voor vaatwasser.
Ja, ik heb nog een stukje niet geplaatst, waar ik zelf eerst ook over in verwarring was. Maar er staat nog dat je in de opties wel nog allerlei zaken kunt toevoegen.

Zo laat ik in de keuken een 3fase perilex en nog 2 extra groepen leggen (Quooker en vaatwasser), ook nog een extra groep met grondkabel naar de tuin. Het wordt daarmee vast wat voller (en logischer?) in de meterkast.

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-03 10:24
NEN 1010 Norm:
Volgens de NEN 1010-normen moeten zware apparaten (zoals ovens, vaatwassers, wasdrogers) een eigen groep hebben. Alles wat 2000 watt of meer gebruikt valt daaronder.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Christiano007

Ich bin der champion

Ik stel hier ook even dezelfde vraag, omdat ik benieuwd ben hoe mensen bij het aankopen dit hebben gedaan of ervaren.

Zelf zit ik in een dubio om eerst te kopen en dan mijn eigen woning te verkopen. Juist omdat het erg lastig is in deze markt om een mooie woning te kopen wil ik niet het risico lopen om geen woning meer te hebben voordat ik iets anders heb.

Nu ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn met een NVM No Risk clausule voor verkoper / koper.
Maak je nog wel kans met een aankoop van een woning met zo'n clausule, of wordt verkopen lastiger met zo'n clausule?

De verwachting zou zijn dat ik mijn woning relatief snel verkoop (vraagprijs rond de 295 , 3 slaapkamers, Energielabel B, airco's , H++ glas enz. ) , maar vind het wel lastig.

Ter land, ter zee en in de kroeg

• de Peer

de Peer

under peer review

Christiano007 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:12:
Ik stel hier ook even dezelfde vraag, omdat ik benieuwd ben hoe mensen bij het aankopen dit hebben gedaan of ervaren.

Zelf zit ik in een dubio om eerst te kopen en dan mijn eigen woning te verkopen. Juist omdat het erg lastig is in deze markt om een mooie woning te kopen wil ik niet het risico lopen om geen woning meer te hebben voordat ik iets anders heb.

Nu ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn met een NVM No Risk clausule voor verkoper / koper.
Maak je nog wel kans met een aankoop van een woning met zo'n clausule, of wordt verkopen lastiger met zo'n clausule?

De verwachting zou zijn dat ik mijn woning relatief snel verkoop (vraagprijs rond de 295 , 3 slaapkamers, Energielabel B, airco's , H++ glas enz. ) , maar vind het wel lastig.
Eerst kopen en daarna pas verkopen is gewoon de norm tegenwoordig hoor. Daar is niets geks aan.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-03 16:34
Eerst kopen dan pas verkopen.

Tenzij je zo'n zwaar incourante huis hebt....dat je denkt dat je er mee blijft zitten. Maar ik zeg altijd maar. Alles verkoopt tegenwoordig wel als de prijs maar goed is.
Als je zelf maar eealistisch bent een voor jezelf een marge in bouwt van wat je zelf als verkoop prijs nodig hebt. Ga niet op uiterste zitten en jezelf snel te rijk rekenen kwa verkoop prijs.

In ons geval paar jaar terug huis wat we kochten was 520. Verkoop prijs van ons huis hadden we gerekend (met de hypotheek aanvraag op 320 huis was hypotheek vrij overigens) verkocht voor bijna 400...

Maw reken met het slechtste verkoop scenario kwa opbrengt en niet met het beste. Dat geeft jezelf echt meer rust.

Je wil niet bij de mensen.horen dat het huis toch te weinig heeft opgebracht...

• q-quan
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-03 14:50

***members only***
Ik heb 7,5% boven de vraagprijs geboden. Helaas, hij is weggegaan naar iemand die (net boven) de vraagprijs bood, maar zonder voorbehouden. Ik troost me maar met de gedachte dat de verkoper rekent op een gebrek (balken onder de vloer?) dat duurder uit zal pakken dan het prijsverschil...

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:41
Orkaan schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:05:
Eerst kopen dan pas verkopen.

Tenzij je zo'n zwaar incourante huis hebt....dat je denkt dat je er mee blijft zitten. Maar ik zeg altijd maar. Alles verkoopt tegenwoordig wel als de prijs maar goed is.
Als je zelf maar eealistisch bent een voor jezelf een marge in bouwt van wat je zelf als verkoop prijs nodig hebt. Ga niet op uiterste zitten en jezelf snel te rijk rekenen kwa verkoop prijs.

In ons geval paar jaar terug huis wat we kochten was 520. Verkoop prijs van ons huis hadden we gerekend (met de hypotheek aanvraag op 320 huis was hypotheek vrij overigens) verkocht voor bijna 400...

Maw reken met het slechtste verkoop scenario kwa opbrengt en niet met het beste. Dat geeft jezelf echt meer rust.

Je wil niet bij de mensen.horen dat het huis toch te weinig heeft opgebracht...
Gelukkig doet de bank daar ook al rekening mee houden he :) zolang je huis niet verkocht is, zul je taxatie moeten laten uitvoeren en houden ze max x% daarvan aan als verkoopwaarde (bij Rabobank was dat 90%).

Float like a butterfly, sting like a bee.

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 12:57
Martinusz schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:09:
[...]

Gelukkig doet de bank daar ook al rekening mee houden he :) zolang je huis niet verkocht is, zul je taxatie moeten laten uitvoeren en houden ze max x% daarvan aan als verkoopwaarde (bij Rabobank was dat 90%).
90% inderdaad bij de Rabobank als je een calcasa doet. 95% als het een volledige taxatie is.

[ Voor 7% gewijzigd door blackshelve op 14-02-2026 02:05 ]

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-03 17:00
Hoi allemaal,

Ik ben ook bezig met het kopen van een woning en het verkopen van mijn huidige woning. Ik wilde een woning gaan bekijken, maar heb afgezegd vanwege achterstallig onderhoud en in mijn ogen een hoge vraagprijs. Vandaag ben ik teruggebeld door de makelaar met de mededeling dat er over de prijs gesproken kan worden, met de vraag of ik toch wil komen kijken. De woning staat nu zes weken online met een vraagprijs van 475. Hoeveel % onder de vraagprijs bieden is realistisch? Ik wil uiteraard zo laag mogelijk maar wel serieus overkomen. Met achterstallig onderhoud moet je denken aan vloeren, schilderwerk, badkamer en toilet. Al met al toch een flinke kostenpost.

[ Voor 17% gewijzigd door Xeor op 25-02-2026 15:30 ]

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Xeor schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:28:
Hoi allemaal,

Ik ben ook bezig met het kopen van een woning en het verkopen van mijn huidige woning. Ik wilde een woning gaan bekijken, maar heb afgezegd vanwege achterstallig onderhoud en in mijn ogen een hoge vraagprijs. Vandaag ben ik teruggebeld door de makelaar met de mededeling dat er over de prijs gesproken kan worden, met de vraag of ik toch wil komen kijken. De woning staat nu zes weken online met een vraagprijs van 475. Wat is realistisch om te bieden? Ik wil uiteraard zo laag mogelijk.
Dat is een heel simpele en tegelijk heel lastige vraag.
Het antwoord is simpelweg wat jij ervoor over hebt om eigenaar te worden van dat huis. Daarin maakt het niet uit wat de markt vindt dat het waard is, of wat de vraag prijs is of wat dan ook. Wanneer jij 200k over hebt voor het huis dan bied je dat , wanneer jij 450k over hebt voor het huis biedt je dat.

Andersom wil jij eigenlijk weten voor welk bedrag de huidige eigenaar wil verkopen. En dat zou ook prima een vraag kunnen zijn, waarmee je in feite de onderhandeling bent begonnen. En volgens mij is de regel dat de eerste die een getal noemt de zwakste zal zijn in de onderhandeling, dus wanneer zij als eerste een getal noemen, dan helpt jou dat alleen maar.

Heb jij geen idee wat jij voor het huis overhebt/wat jij het waard vindt. Dan helpt het wellicht wanneer je het volgende doorloopt:
- Wat zou je voor het huis overhebben wanneer het wel een redelijke staat zou zijn geweest (gok rond de vraagprijs, anders had je initieel geen interesse getoond).
- Benoem concreet voor jezelf op welke plekken/gebieden het huis niet aan je verwachtingen voldoet. En probeer een schatting te maken van wat het zou kosten om het wel te laten voldoen.
- Trek die bedragen van elkaar af en je weet wat jij ervoor over hebt.
- Met dat in het achterhoofd kun je dan onderhandelen (dus niet dat per se als eerste antwoord geven, want dan heb je geen onderhandelingsruimte).

---------------------------------------------------------------------

In reactie op jouw aanvulling:
- Veel van de dingen die je noemt betreft zaken die niet tot nauwelijks tot de woningwaarde behoren. (dan moet je meer denken aan staat van het dak of vervangen van de kozijnen, vochtproblemen). De verwachting dat je een tweedehands huis in kunt zonder schilderen is optimistisch. Bovendien heeft het weinig waarde ( in relatie tot de waarde van een huis).
Alles gloednieuw schilderen, exact met jouw smaak praat je wellicht in de range van 5-10k (binnen en buiten). Zelfs een nieuwbouwhuis moet je nog schilderen/behangen/stuccen etc.

Keuken en badkamer is ook altijd bijzonder lastig. Toen wij een huis kochten was het een kopersmarkt(2010) en hoopten we een huis te komen waar we daar niets aan hoefden te doen. Maar dat hebben we destijds opgegeven. Meeste mensen verhuizen na een jaar of 5-15, veel is dan eigenlijk ook wel hard aan vervanging toe. En daarbij is het nooit echt jouw smaak of vind je er aspecten zeer onhandig aan. (mensen verschillen).

Dus je zult voor jezelf bij alle huizen budget moeten reserveren om het weer een beetje op te poetsen, danwel naar jouw smaak te maken. Juist op de onderdelen die jij noemt, vaak zie dat zelfs wanneer een keuken gisteren nieuw is geplaatst die vandaag nog max 50% waard is (of zelfs 0%). Dit betoog wil alleen niet zeggen dat de vraagprijs passend is.

Stel dat jij 475k over gehad had voor een huis die wel voldoet aan alles. En je had je dit minder gerealiseerd, dan werkt mijn voorzet voor een proces nog wel. Dus:
- Wat zou je over hebben gehad voor dit huis in de staat die je voor ogen hebt
- Wat heb je nodig om daar te komen.
Dit laatste volledig aftrekken voor de aspecten die jij noemt heeft wel het risico dat je het huis onderwaardeerd en dus de kans dat je het huis krijgt neemt wel af.

[ Voor 31% gewijzigd door TheInsomniac op 25-02-2026 15:50 ]

Make it fool proof and someone will make a better fool.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hoi allemaal,

Ik ben ook bezig met het kopen van een woning en het verkopen van mijn huidige woning. Ik wilde een woning gaan bekijken, maar heb afgezegd vanwege achterstallig onderhoud en in mijn ogen een hoge vraagprijs. Vandaag ben ik teruggebeld door de makelaar met de mededeling dat er over de prijs gesproken kan worden, met de vraag of ik toch wil komen kijken. De woning staat nu zes weken online met een vraagprijs van 475. Hoeveel % onder de vraagprijs bieden is realistisch? Ik wil uiteraard zo laag mogelijk maar wel serieus overkomen. Met achterstallig onderhoud moet je denken aan vloeren, schilderwerk, badkamer en toilet. Al met al toch een flinke kostenpost.
Vloeren, schilderwerk, badkamer en toilet noem ik geen achterstallig onderhoud, maar gewoon werkzaamheden die bij een verhuizing horen.

Verder staat de vraagprijs in principe los van de waarde van die woning (sommige vraagprijzen zijn veel te hoog ingezet, anderen veel te laag. En alles daartussenin) en is de staat van de woning in principe gewoon onderdeel van de waarde van de woning. Bied gewoon wat jij het waard vind in z'n huidige staat.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 16:26

fub

Hoeveel % onder de vraagprijs bieden is realistisch? Ik wil uiteraard zo laag mogelijk maar wel serieus overkomen. Met achterstallig onderhoud moet je denken aan vloeren, schilderwerk, badkamer en toilet. Al met al toch een flinke kostenpost.
Zoals het er nu bij staat zou je toch geen bod hebben gedaan en het huis niet hebben gekregen -- dat is je uitgangspositie. Je hebt dus weinig te verliezen: slechtste geval wordt je bod niet geaccepteerd en krijg je het huis niet. En uit de verhalen in het verkoop-topic maak ik op dat het allemaal niet meer zo storm loopt en dat er voor bepaalde huizen best te onderhandelen valt.

Aan de andere kant: als je een huis koopt moet je er van uit gaan dat je iets met de vloer wilt doen, en dat je misschien badkamer of keuken wil aanpakken. Maar voor mij is "achterstallig onderhoud" echt rotte kozijnen of een lekkend dak.
Maar goed: doe gewoon een bod op wat jij het waard vindt. In het beste geval krijg je het huis voor de prijs die het je waard is, in het slechtste geval verandert er niks.

• warzaw
  • Registratie: November 2012
TheInsomniac schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:36:
[...]
Dat is een heel simpele en tegelijk heel lastige vraag.
Het antwoord is simpelweg wat jij ervoor over hebt om eigenaar te worden van dat huis. Daarin maakt het niet uit wat de markt vindt dat het waard is, of wat de vraag prijs is of wat dan ook. Wanneer jij 200k over hebt voor het huis dan bied je dat , wanneer jij 450k over hebt voor het huis biedt je dat.
Let er wel op dat je financieringsruimte ook samenhangt met de taxatiewaarde van het huis. Als het huis volgens taxatie 250k waard is en jij biedt 450k dan mag je die 200k wel uit eigen zak betalen. Er zit dus zogezegd wel een limiet op wat je kan bieden binnen je financieringsruimte.

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
warzaw schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:25:
[...]

Let er wel op dat je financieringsruimte ook samenhangt met de taxatiewaarde van het huis. Als het huis volgens taxatie 250k waard is en jij biedt 450k dan mag je die 200k wel uit eigen zak betalen. Er zit dus zogezegd wel een limiet op wat je kan bieden binnen je financieringsruimte.
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar ik reageer op een vraag over een woning met een vraagprijs van 475k. Dus de 200k was meer als overdreven getal (in negatieve zin) qua onderbieden.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoi allemaal,

Mijn ervaring in 2019 maar dan met een tonnetje minder.
375k was 1e vraagprijs september 2019 op funda
350k was 2e vraagprijs begin 2020 op funda (dus huis stond reeds een aantal maanden te koop voordat ik hem zag)
335k eerste bod gedaan
345k tegenbod ontvangen van verkoper
339k tweede bod gedaan (met de intentie dat ze een tegenbod zouden doen van rond de 340k)
340k tegenbod ontvangen van verkoper en geaccepteerd

Wel aantal jaartjes geleden maarja, het is maar net wat jij er voor over hebt.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoi allemaal,

Aan onderhoud wat je noemt ben je al makkelijk 50k kwijt, dan evt nog de keuken, wellicht vloerverwarming als je toch een vloer vervangt, etc. je zit zo op 100k.
Dus kijk wat woningen waard zijn die min of meer af zijn en trek daar 100k vanaf.

Over het algemeen zul je met een klus woning wat duurder uit zijn , maar dan heb je wel alles naar je eigen smaak. Als je dat niet hoeft of geen zin hebt in een verbouwing zou ik verder kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 25-02-2026 18:59 ]

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:43
Pffff ik vind makelaars echt cowboys. Adverteren ze met een woning met houtkachel, wordt ook benoemd als positief punt, lekker sfeertje. Bij bezichtiging wordt er niets bijzonders over gezegd, maar in de lijst van zaken staat keihard "houtkachel gaat mee". Dat is toch gewoon misleiding van de bovenste plank of zit ik gewoon verkeerd in de wedstrijd?
Ik zie het een beetje als adverteren van een mooie fiets voor €2000,-, en dan ga je kijken en proefrijden, wil je hem kopen, blijkt bij de koop geen zadel inbegrepen.

• warzaw
Piemol schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:45:
Pffff ik vind makelaars echt cowboys. Adverteren ze met een woning met houtkachel, wordt ook benoemd als positief punt, lekker sfeertje. Bij bezichtiging wordt er niets bijzonders over gezegd, maar in de lijst van zaken staat keihard "houtkachel gaat mee". Dat is toch gewoon misleiding van de bovenste plank of zit ik gewoon verkeerd in de wedstrijd?
Ik zie het een beetje als adverteren van een mooie fiets voor €2000,-, en dan ga je kijken en proefrijden, wil je hem kopen, blijkt bij de koop geen zadel inbegrepen.
Nu ja dat is in ieder geval nog iets dat je gewoon prima vooraf kan (en hoort te) controleren zodat je dat weet voordat je überhaupt besluit een bod te doen. Ik schaar dat onder creatieve of selectieve marketing, wat alle makelaars doen. Ik vind dat nog niet eens een probleem omdat ik het zelf kan checken, het is of leest hooguit irritant in de advertentie.

Helaas is dat maar klein bier vergeleken bij alle handjeklap en spelletjes die er gespeeld worden en waar je vaak maar weinig zicht op hebt. Die vind ik een stuk verwerpelijker.

• Xeor
Iedereen bedankt voor jullie waardevolle input. Het heeft me zeker aan het denken gezet. De reden dat we toch gaan kijken bij deze woning is voornamelijk de ruimte.

Vergelijkbare woningen hebben ongeveer dezelfde vraagprijs, maar die zijn wel helemaal af: mooie moderne keuken, luxe badkamer, pvc-vloer, muurtjes mooi strak je kent het wel. Dit gaf ik ook aan bij de makelaar aan de teldoon en dan krijg je als reactie: ja, maar daar wordt op overboden. Ik kreeg direct de indruk dat overbieden als normaal wordt gezien, maar dat over de vraagprijs praten dan ineens minder normaal is ofzo. Beetje een vreemde vibe.

Tegelijkertijd denk ik ook: een makelaar belt niet voor niets een week later terug. Ik was zelfs flexibel in het kiezen van een datum en tijdstip. Dat heb ik in de vier huizen die we eerder hebben bezichtigd nog niet meegemaakt.

Bijkomend voordeel is dat ik er niet per se hoef te wonen, alleen tegen gunstige voorwaarden. Wij hebben een koopwoning en zitten niet op hete kolen. We zijn nog maar net de markt aan het verkennen.

Mocht de woning bevallen, willen we starten met 10% onder de vraagprijs bieden. Dan zien we wel wat de reactie van de verkoper is.

De woning waar we nu wonen, hebben we in 2014 gekocht ook met 10% onder de vraagprijs. Zou mooi zijn als dat in 2026 ook lukt.

[ Voor 8% gewijzigd door Xeor op 25-02-2026 23:59 ]

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:08
Ik heb de beslissing gemaakt om voor me werk te verhuizen naar Den Haag.

Op zoek naar appartement van tussen 400-600k.
Ik was benieuwd hoe de overbied markt vandaag de dag daar is? Is het rond de 10%

En/of info over gemiddelde m2 verkoopprijzen?

iRacing Profiel

• de Peer

de Peer

under peer review

Xeor schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:48:

De woning waar we nu wonen, hebben we in 2014 gekocht ook met 10% onder de vraagprijs. Zou mooi zijn als dat in 2026 ook lukt.
dat gaat denk ik niet lukken als je een openingsbod doet 10% onder de vraagprijs. Zelf zou ik eerder een eindbod neerleggen 10% onder de vraagprijs, of 20% onder de vraagprijs als openingsbod.

Verder denk ik wel dat je het goed aanvoelt: ze zullen weinig potentiele kopers hebben en dus ben jij in een goede positie om te onderhandelen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

refused81 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:14:
Ik heb de beslissing gemaakt om voor me werk te verhuizen naar Den Haag.

Op zoek naar appartement van tussen 400-600k.
Ik was benieuwd hoe de overbied markt vandaag de dag daar is? Is het rond de 10%

En/of info over gemiddelde m2 verkoopprijzen?
Den Haag is zo uitgebreid dat het compleet afhangt van de wijk (subdorp) waar je heen wil. Kies je voor Leidschenveen (polder), of tegen Nootdorp (ypenburg / de bras) aan? Of juist aan het strand nabij Kijkduin, of juist tegen Wassenaar, of Centrum. Of Madestein, Wateringseveld? Allemaal totaal verschillende markten. De uitersten liggen zo ver uitelkaar, dat je de ingesloten dorpen dus ook kunt meenemen in je analyse (voorburg, rijswijk, nootdorp).

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 26-02-2026 09:57 ]

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:50
Hoi allemaal,

Het is belangrijk om 2 dingen uit elkaar te houden;
Onderhoud en opmaak.
Schilderwerk: De staat van het schilderwerk van houten kozijnen. Is het rot en bladert de verf eraf > onderhoud.
Vind je de kleur op de muur niet mooi? . smaak, dus opmaak
Vloer; vind je het laminaatje wat er ligt niet mooi? opmaak
Is de draagvloer van hout en zijn deze rot? onderhoud.

Onderhoud kan je in je prijs meenemen. Smaak kan een koper zich in deze markt niet permitteren om een rol te laten spelen.
Sport_Life schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:58:
[...]

Aan onderhoud wat je noemt ben je al makkelijk 50k kwijt, dan evt nog de keuken, wellicht vloerverwarming als je toch een vloer vervangt, etc. je zit zo op 100k.
Dus kijk wat woningen waard zijn die min of meer af zijn en trek daar 100k vanaf.

Over het algemeen zul je met een klus woning wat duurder uit zijn , maar dan heb je wel alles naar je eigen smaak. Als je dat niet hoeft of geen zin hebt in een verbouwing zou ik verder kijken.
Bedragen zijn niet echt te noemen onder wat meer specificaties te weten.
Enigste wat we weten is dat de VP 465 is. Dat kan een appartement in een groter stad zijn, of een landhuis ergens in de achterhoek.
Dan hangt het er ook nog heel erg vanaf wat je zelf wil/kan doen. Als je zelf beetje handig bent en het enkel om een frisse wc pot aan de muur hangen, simpele laminaatvloer en verf tegen de muur smijten kan je dit prima <10k voor elkaar krijgen.

PSN: Flix20-NL

• Xeor
de Peer schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:52:
[...]

dat gaat denk ik niet lukken als je een openingsbod doet 10% onder de vraagprijs. Zelf zou ik eerder een eindbod neerleggen 10% onder de vraagprijs, of 20% onder de vraagprijs als openingsbod.

Verder denk ik wel dat je het goed aanvoelt: ze zullen weinig potentiele kopers hebben en dus ben jij in een goede positie om te onderhandelen.
Flix20 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:17:
[...]

Het is belangrijk om 2 dingen uit elkaar te houden;
Onderhoud en opmaak.
Schilderwerk: De staat van het schilderwerk van houten kozijnen. Is het rot en bladert de verf eraf > onderhoud.
Vind je de kleur op de muur niet mooi? . smaak, dus opmaak
Vloer; vind je het laminaatje wat er ligt niet mooi? opmaak
Is de draagvloer van hout en zijn deze rot? onderhoud.

Onderhoud kan je in je prijs meenemen. Smaak kan een koper zich in deze markt niet permitteren om een rol te laten spelen.

[...]

Bedragen zijn niet echt te noemen onder wat meer specificaties te weten.
Enigste wat we weten is dat de VP 465 is. Dat kan een appartement in een groter stad zijn, of een landhuis ergens in de achterhoek.
Dan hangt het er ook nog heel erg vanaf wat je zelf wil/kan doen. Als je zelf beetje handig bent en het enkel om een frisse wc pot aan de muur hangen, simpele laminaatvloer en verf tegen de muur smijten kan je dit prima <10k voor elkaar krijgen.
Misschien is het inderdaad beter om direct een eindbod neer te leggen en te kijken hoe de verkopers reageren. Nogmaals, ik hoef er niet per se te wonen. Het is een rijtjeswoning zonder oprit of garage, maar wel met veel woonoppervlak wonen, circa 150 m². De woning heeft onderhoud nodig in de zin van moderniseren. Het is inderdaad vooral een kwestie van smaak. De oude badkamer en het toilet werken nog wel, maar zijn niet mooi.

Kanttekening is wel dat ik voor ongeveer dezelfde prijs ook een huis kan kopen dat wel af is, met oprit en garage, maar dan lever ik woonruimte in.

We gaan het wel zien. In ieder geval bedankt voor jullie input, dat wordt gewaardeerd.

• de Peer

de Peer

under peer review

Xeor schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:04:
[...]

[...]

Misschien is het inderdaad beter om direct een eindbod neer te leggen en te kijken hoe de verkopers reageren.
precies, dan zet je hen een beetje onder druk en zitten zij in onzekerheid (zouden we de koper verliezen als we niet akkoord gaan).
Terwijl jij altijd nog kunt zeggen: het was tóch niet mijn eindbod, ik doe er nog wat bij. Dan heb je een klein beetje gezichtsverlies maar wel een voordeel gehad in de onderhandeling.

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:08
Get!em schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:55:
[...]

Den Haag is zo uitgebreid dat het compleet afhangt van de wijk (subdorp) waar je heen wil. Kies je voor Leidschenveen (polder), of tegen Nootdorp (ypenburg / de bras) aan? Of juist aan het strand nabij Kijkduin, of juist tegen Wassenaar, of Centrum. Of Madestein, Wateringseveld? Allemaal totaal verschillende markten. De uitersten liggen zo ver uitelkaar, dat je de ingesloten dorpen dus ook kunt meenemen in je analyse (voorburg, rijswijk, nootdorp).
Richting strand 😇

iRacing Profiel

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

Kju

@refused81 De vraagprijs is geen referentie om de verwachting van de verkoper in te kunnen schatten. Er is geen vaste verhouding tussen een vraagprijs en de waarde van een woning. Op dit moment schuiven vraagprijs en koopsom steeds meer naar elkaar toe.
Scheveningen (Badplaats): Op basis van de laatste drie maanden is de gemiddelde transactieprijs € 548.000, ligt de transactieprijs gemiddeld € 9.920 boven de vraagprijs en worden woningen binnen ca. 67 dagen verkocht, 63% wordt boven de vraagprijs verkocht. T.o.v. een jaar geleden zijn de prijzen 3% gestegen.
Binnen je budget zou je prima in de buurt van het strand kunnen wonen maar het is wel een beetje afhankelijk van je eisenpakket ;)
Jij kent jezelf het beste. Twijfel je veel of heb je moeite met het bepalen van je bod, dan is een aankoopmakelaar aan te raden.

Succes!

PSN: Kjujay

• Nickr92
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-03 20:30
Hoe staan jullie tegenover een bod doen met een bepaalde geldigheid?

Vanochtend heb ik een woning bezocht die pas net te koop stond. De makelaar liet doorschemeren dat er pas een paar bezichtigingen zijn gepland. Ik was van plan morgenochtend een bod te doen wat een stuk boven de vraagprijs ligt en wat (in mijn ogen) een erg goed bod is.

Het bieden gaat via move.nl maar is ingesteld zonder biedtermijn. Mijn idee achter een bod doen met een bepaalde geldigheid is om (hopelijk) de rest voor te zijn, maar ook om niet een tijd aan het lijntje te worden gehouden terwijl de verkopers wachten op meer biedingen.

Hoe zien jullie dit? Ervaren verkopers dit als vervelend? En schiet je jezelf hier mogelijk mee in de voet?

• Rukapul
Nickr92 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:38:

Vanochtend heb ik een woning bezocht die pas net te koop stond. De makelaar liet doorschemeren dat er pas een paar bezichtigingen zijn gepland. Ik was van plan morgenochtend een bod te doen wat een stuk boven de vraagprijs ligt en wat (in mijn ogen) een erg goed bod is.

Het bieden gaat via move.nl maar is ingesteld zonder biedtermijn. Mijn idee achter een bod doen met een bepaalde geldigheid is om (hopelijk) de rest voor te zijn, maar ook om niet een tijd aan het lijntje te worden gehouden terwijl de verkopers wachten op meer biedingen.

Hoe zien jullie dit? Ervaren verkopers dit als vervelend? En schiet je jezelf hier mogelijk mee in de voet?
Bij deze situatie ga je niet via Move lopen k*tten, maar bel je eerst. Je wilt immers directe onderhandelingen.

In deze situatie acht ik de kans niet groot. Zeker als er al bezichtigingen gepland staan. Maar mogelijk scoor je wel, net als in Rukapul in "Ervaring met huis kopen - Deel 8" .

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Half Den Haag ligt zo'n beetje aan het strand.
Leuke wijken met jouw budget zijn Zeeheldenbuurt, Regentessekwartier, Bomenbuurt, Vruchtenbuurt , valkenboskwartier, dan zit je op korte fietsafstand van het strand.

Huur een dag zo'n OV fiets en fiets eens lekker door die wijken heen , dan krijg je vanzelf een goede indruk.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 26-02-2026 20:52 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:31

Als het niet storm loopt met de bezichtigingen kun je ook een goed bod (vraagprijs bijv) uitbrengen en kijken hoe er wordt gereageerd. Mogelijk willen ze met je in onderhandeling en kom je veel lager uit dan je nu in gedachten hebt. Wijzen ze het af dan kun je altijd nog je hogere eindbod uitbrengen, al dan niet met deadline.

• de Peer

de Peer

under peer review

Altijd doen.

• Nickr92
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-03 20:30
Rukapul schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:48:
[...]

Bij deze situatie ga je niet via Move lopen k*tten, maar bel je eerst. Je wilt immers directe onderhandelingen.

In deze situatie acht ik de kans niet groot. Zeker als er al bezichtigingen gepland staan. Maar mogelijk scoor je wel, net als in Rukapul in "Ervaring met huis kopen - Deel 8" .
Toke_gt schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:54:
[...]

Als het niet storm loopt met de bezichtigingen kun je ook een goed bod (vraagprijs bijv) uitbrengen en kijken hoe er wordt gereageerd. Mogelijk willen ze met je in onderhandeling en kom je veel lager uit dan je nu in gedachten hebt. Wijzen ze het af dan kun je altijd nog je hogere eindbod uitbrengen, al dan niet met deadline.
Afgelopen vrijdag toch een bod gedaan met een termijn tot dinsdag. Uiteindelijk besloten om het bod iets lager in te zetten. Vanochtend door de makelaar gebeld dat het bod is geaccepteerd *O*.

Mogelijk toch wat te veel betaald maar na een aantal keer net misgrijpen is me dit wel waard.

• Xeor
Gisteren heb ik mijn bod uitgebracht na de bezichtiging. Tweede bezichtiging was ook nog mogelijk. De woning was netjes, maar wel verouderd en moderniseren is echt nodig. Nu is het afwachten op een reactie van de verkopers.

• Xeor
Vrijdag aan het einde van de middag heb ik telefonisch een bod gedaan. Tot nu toe heb ik nog niets gehoord. Ondertussen zijn er alweer twee nieuwe bezichtigingen gepland bij andere woningen.

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Vraagje:
Mooi appartement gezien, maar VvE omvat zowel appartementen als winkels beneden. Is dat een nadeel?
Eg wel en drukt de prijs (wishful thinking)
Maar veel mensen lezen de stukken niet. Laatst nog: appartement om van te dromen, maar VvE op de rand van de afgrond. Laag bod gedaan: VvE-bijdrage van 350,- ingecalculeerd. Kansloos, maar logboek kunnen inzien: 75k (23%) overboden. Wat de gek ervoor geeft, maar wij zijn niet gek!!!
Dus gewoon voor de inschatting van wat mogelijke nadelen zijn van delen met winkels voor onszelf

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-03 15:55
Chaki schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:12:
Vraagje:
Mooi appartement gezien, maar VvE omvat zowel appartementen als winkels beneden. Is dat een nadeel?
Maar veel mensen lezen de stukken niet. Laatst nog: appartement om van te dromen, maar VvE op de rand van de afgrond. Laag bod gedaan: VvE-bijdrage van 350,- ingecalculeerd. Kansloos, maar logboek kunnen inzien: 75k (23%) overboden. Wat de gek ervoor geeft, maar wij zijn niet gek!!!
Dus gewoon voor de inschatting van wat mogelijke nadelen zijn van delen met winkels voor onszelf
Tja het is een beetje een wanhoopsmarkt. Mensen gaan kijken naar, en bieden op tientallen huizen alvorens ze ertussen komen (starters voornamelijk dan), dan lezen ze op een gegeven moment toch wat minder exact dan dat ze dat eerst deden. Wij hebben hetzelfde meegemaakt, huis met asbest in het dak, in de schuur, overal gehobby (lees: elke wand had een andere bedekking zoals behang, dan kunststof panelen, dan vlakke verf, dan van die gespikkelde verf), verouderde keuken en loskomende tegels in de badkamer. Hoorde achteraf van familie dat een vriend 60k had overboden, en nummer 8 in de lijst was op basis van hoogte. Mensen willen koste wat het kost ertussen komen, en dat is niet altijd even rationeel

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vraagje:
De "wij zijn niet gek" mensen in mijn omgeving zijn al jaren aan het zoeken en hebben ook niet kunnen opsparen tegen de prijsstijgingen. Soms moet je een beetje gek zijn.

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-03 15:55
Wolly schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:25:
[...]

De "wij zijn niet gek" mensen in mijn omgeving zijn al jaren aan het zoeken en hebben ook niet kunnen opsparen tegen de prijsstijgingen. Soms moet je een beetje gek zijn.
Niet helemaal mee eens, onder water staan voor 75k, spaargeld op hebben en alsnog een hoop moeten fixen bijvoorbeeld is niet zo'n fijne positie. Stel je relatie gaat uit voordat de waardestijging dit bedrag is gepasseerd? of je wordt arbeidsongeschikt, of er gebeurt wat anders? Of wat als, door geopolitieke gebeurtenissen, de markt een jaar of 5 flink naar beneden gaat en je 75k waardestijging + aflossing ineens dik 10 jaar duurt ipv 5 jaar bijvoorbeeld?
Niet kunnen kopen en een lange tijd mis grijpen is vervelend, maar financieel jezelf ruineren door een overhaaste "gekke" beslissing lijkt me nog net iets vervelender :P

• Chaki
  • Niet online
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Niet helemaal mee eens, onder water staan voor 75k, spaargeld op hebben en alsnog een hoop moeten fixen bijvoorbeeld is niet zo'n fijne positie. Stel je relatie gaat uit voordat de waardestijging dit bedrag is gepasseerd? of je wordt arbeidsongeschikt, of er gebeurt wat anders? Of wat als, door geopolitieke gebeurtenissen, de markt een jaar of 5 flink naar beneden gaat en je 75k waardestijging + aflossing ineens dik 10 jaar duurt ipv 5 jaar bijvoorbeeld?
Niet kunnen kopen en een lange tijd mis grijpen is vervelend, maar financieel jezelf ruineren door een overhaaste "gekke" beslissing lijkt me nog net iets vervelender :P
Mee eens!
In dit geval alleenstaande en vooruitzicht is daar niet heel lang te wonen (pakweg 6 jaar).
"Soms moet je een beetje gek zijn": moet iedereen zelf weten. Maar hier hyperrationeel: beter geen flat, dan je blauw betalen aan VvE-bijdrage met rampjaren in het verschiet. Ze liepen ver achter met onderhoud. Bv. 900,- extra bijdrage voor vervanging van liften die 25 jaar oud zijn. Is bepaald geen "onverwachte" uitgave. Lekkage balkons door betonrot wordt per balkon aangepakt. Voor alles in 1 keer was geen geld. Dan ben je beter af met hogere hypotheek met gezonde VvE. Dan bouw je meer overwaarde op. Maar wat de doorslag gaf: begroting over 10 jaar VvE gigantisch in de min. Kun je zeggen: dan ben ik toch weg, maar appartement met hele hoge VvE bijdrage en bodemloze put kan potentiële kopers afschrikken. Bottom line: minder overwaarde of verlies. Dit ter illustratie van de werkwijze en "ik ben niet gek"!

Maar de hamvraag is: is het feit dat VvE ook winkels omvat nadelig of maakt dat niets uit?

• warzaw
Chaki schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:55:
[...]

Mee eens!
In dit geval alleenstaande en vooruitzicht is daar niet heel lang te wonen (pakweg 6 jaar).
"Soms moet je een beetje gek zijn": moet iedereen zelf weten. Maar hier hyperrationeel: beter geen flat, dan je blauw betalen aan VvE-bijdrage met rampjaren in het verschiet. Ze liepen ver achter met onderhoud. Bv. 900,- extra bijdrage voor vervanging van liften die 25 jaar oud zijn. Is bepaald geen "onverwachte" uitgave. Lekkage balkons door betonrot wordt per balkon aangepakt. Voor alles in 1 keer was geen geld. Dan ben je beter af met hogere hypotheek met gezonde VvE. Dan bouw je meer overwaarde op. Maar wat de doorslag gaf: begroting over 10 jaar VvE gigantisch in de min. Kun je zeggen: dan ben ik toch weg, maar appartement met hele hoge VvE bijdrage en bodemloze put kan potentiële kopers afschrikken. Bottom line: minder overwaarde of verlies. Dit ter illustratie van de werkwijze en "ik ben niet gek"!

Maar de hamvraag is: is het feit dat VvE ook winkels omvat nadelig of maakt dat niets uit?
Interessante kwestie, ik zou denken dat woongenot en commercieel belang niet perse heel verenigbare doelen zijn dus het lijkt mij een rare vermenging. Het zal zeker voorkomen bij appartementencomplexen met winkelruimte op de begane grond?

Opvallend ook dat het zo vaak voor lijkt te komen dat VVE's slecht beheerd worden, je hoort die verhalen net iets te vaak. Het klinkt als een combinatie van onkunde (niet kunnen begroten) in combinatie met onwetendheid (en vaak ook wel gierigheid!) van de bewoners. Daarnaast zullen er ook genoeg zijn die gewoon de maandelijkse bijdragen storten en nooit naar de vergaderingen toe gaan etc. De VvE ben je allemaal dus iedereen in de VvE heeft de verantwoordelijkheid om de vergadering te dwingen een sluitende begroting te maken. Maar dat willen de meeste mensen liever niet horen want "kost geld" :+.

Daarnaast is het als koper altijd aan te raden om je te verdiepen in de financiële gezondheid/activiteiten van de VvE ter plaatse.

[ Voor 3% gewijzigd door warzaw op 10-03-2026 14:38 ]

• Chaki
  • Niet online
warzaw schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:37:
[...]

Interessante kwestie, ik zou denken dat woongenot en commercieel belang niet perse heel verenigbare doelen zijn dus het lijkt mij een rare vermenging. Het zal zeker voorkomen bij appartementencomplexen met winkelruimte op de begane grond?
Het is een heel groot winkelcentrum met grote ketens, zoals Kruidvat en Zeeman en 2 supermarkten. Allemaal begane grond. Ook heel veel appartementen: 3 etages
Opvallend ook dat het zo vaak voor lijkt te komen dat VVE's slecht beheerd worden, je hoort die verhalen net iets te vaak. Het klinkt als een combinatie van onkunde (niet kunnen begroten) in combinatie met onwetendheid (en vaak ook wel gierigheid!) van de bewoners. Daarnaast zullen er ook genoeg zijn die gewoon de maandelijkse bijdragen storten en nooit naar de vergaderingen toe gaan etc. De VvE ben je allemaal dus iedereen in de VvE heeft de verantwoordelijkheid om de vergadering te dwingen een sluitende begroting te maken. Maar dat willen de meeste mensen liever niet horen want "kost geld" :+.

Daarnaast is het als koper altijd aan te raden om je te verdiepen in de financiële gezondheid/activiteiten van de VvE ter plaatse.
Dat weet ik. Dit wordt de 4e VvE! Is heel groot dus, met professioneel beheer.
Een VvE die alles behalve gezond is, was dus reden om het vorige te skippen

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 08:16

Crazy D

I think we should take a look.

Chaki schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:55:
Op basis van 1 ervaring: ja dat maakt uit. Die hebben hele andere belangen. Het enige dat helpt is als de boel verpauperd want dan hebben winkels en bewoners opeens hetzelfde doel. Maar die lift zal ze jeuken en het vervangen van kozijnen ook. De portiekdeuren en de intercom vervangen is ook nauwelijks in hun belang dus reken bij zoiets ook niet al teveel medestand.

Exact expert nodig?

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-03 15:09
Crazy D schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:54:
[...]

Op basis van 1 ervaring: ja dat maakt uit. Die hebben hele andere belangen. Het enige dat helpt is als de boel verpauperd want dan hebben winkels en bewoners opeens hetzelfde doel. Maar die lift zal ze jeuken en het vervangen van kozijnen ook. De portiekdeuren en de intercom vervangen is ook nauwelijks in hun belang dus reken bij zoiets ook niet al teveel medestand.
En ter aanvulling : 'Die' bestaan misschien niet eens. Die winkels huren het waarschijnlijk van 1 persoon/bedrijf, die dan ook gelijk in z'n eentje heel belangrijk is binnen de VvE.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:50
Vraagje:
Jij moest vast een doorlopend abonnement hebben bij je makelaar/notaris/hypotheekverstrekker.
Ben jij niet een half jaargeleden nog verhuisd?

PSN: Flix20-NL

• Chaki
  • Niet online
Pat911 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:13:
[...]

En ter aanvulling : 'Die' bestaan misschien niet eens. Die winkels huren het waarschijnlijk van 1 persoon/bedrijf, die dan ook gelijk in z'n eentje heel belangrijk is binnen de VvE.
Niet 1 partij. Wel AH bv
AH

• Chaki
  • Niet online
Flix20 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:24:
[...]
Jij moest vast een doorlopend abonnement hebben bij je makelaar/notaris/hypotheekverstrekker.
Ben jij niet een half jaargeleden nog verhuisd?
Ik heb eind oktober een appartement gekocht en woon hier naar alle tevredenheid. Het gaat je niets aan, maar ik wil het best toelichten als dit voor anderen ook een prangende vraag is. Op dit moment ben ik alleen nieuwsgierig of jij slim genoeg bent om te bedenken waarom ik deze vraag stel

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:35
Pat911 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:13:
[...]

Ik denk dat het bij een gemengde VvE inderdaad ook uitmaakt wat de verhouding precies is tussen eigenaren van de winkelpanden versus eigenaren van appartementen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Chaki
  • Niet online
GreatDictator schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:16:
[...]

Ik denk dat het bij een gemengde VvE inderdaad ook uitmaakt wat de verhouding precies is tussen eigenaren van de winkelpanden versus eigenaren van appartementen.
Wat ik ondertussen wel geleerd heb: kijk bij de VvE-stukken vooral naar wat niet gestuurd wordt. In dit geval: de splitsingsakte 🤔

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

GreatDictator schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:16:
[...]

Ook, maar kijk zeker naar de aantallen en gewicht van stemming bij belangrijke stemmingen. 1 verhuurder met meerdere panden kan soms daarmee beslissingen forceren of tegenhouden. Sommigen zijn op naam verschillend, maar je moet kijken naar stemgedrag in de notulen omdat er 2 verhuurders samenwerken (of achterliggend toch 1 zijn). Bijv ook van belang bij een appartementsgebouw met sociale huur, waar de sociale huur >50% is. Of waar de stemgewicht bepaald wordt aan de hand van oppervlakte van het aandeel in de splitsing.

En kijk ook naar de (financiele) balans, en wat daarin jouw omgerekende (financiele) aandeel gaat worden. Die koop je mee. Kan ook een schuld zijn als de VVE een lening is aangegaan om bijv groot onderhoud/lift te financieren.
Pagina: 1 ... 370 371 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7