Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 372 373 Laatste
Acties:

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Symphony schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:01:
Wij hebben een woning op het oog, met een zeer aantrekkelijke vraagprijs en staat al een tijd te koop (inmiddels in prijs verlaagd). In de bijzonderheden staat: "Erfpacht eeuwigdurend afgekocht".

Iemand hier ervaring mee? Waar moeten wij op letten?
Alleen nog maar even controleren of het afgekocht is vanaf einde huidige tijdvak of dat huidige tijdvak meegenomen is bij de afkoop.

Verder vooral blij mee zijn. Nooit meer erfpachtcanon betalen en geen risico meer dat deze canon veel stijgt.

Alhoewel formeel geen 'eigen grond' is het dat in de praktijk wel op deze manier

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
mikeve97 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:22:
Mijn vriendin en ik oriënteren ons op het kopen van een woning in het Groene Hart. We willen liever niet midden in een stadscentrum wonen, maar wel in de Randstad blijven vanwege werk en familie.

Nu heeft onze verhuurder ons de mogelijkheid gegeven om ons huidige appartement over te kopen. Het appartement is eind 2024 opgeleverd en volledig modern (vloerverwarming/koeling, goede isolatie, etc.). De vraagprijs is €505.000, wat neerkomt op ongeveer €6.331 per m². Dat voelt voor ons vrij stevig.

Situatie:
  • ongeveer 10 minuten fietsen naar het centrum van Leiden
  • Vrij uitzicht over de polder
  • Nabij wandelparken (cronensteyn, De Bult en Matilo park) hier lopen we vaak heerlijk met de hond
  • Wel aan een N-weg en vlak bij het spoor (maar treinen hoor je nauwelijks omdat ze hier afremmen richting station)
  • Inclusief losse berging en parkeerplaats met laadvoorziening
Binnen hetzelfde complex zijn recent appartementen van ~70 m² verkocht voor ~€460.000 (~€6.570 per m²), met naar ons idee een minder aantrekkelijke ligging (bijv. uitzicht op binnentuin).

Twijfel:
Mijn grootste zorg zit in de toekomstige verkoopbaarheid. We hebben het gevoel dat we een beetje in een niche vallen: een relatief duur appartement, terwijl kopers in deze prijsklasse mogelijk eerder voor een eengezinswoning met tuin kiezen.

We zijn niet van plan hier heel lang te blijven waarschijnlijk zo’n 5 jaar. Op basis van onze berekeningen lijkt kopen nog steeds gunstiger dan huren (zeker met stijgende huren), zelfs als de woningwaarde niet of beperkt stijgt.

Daarnaast speelt ook mee dat er momenteel veel onrust is in de wereld (al zal dat er altijd wel zijn) en dat je in het nieuws leest dat de huizenmarkt mogelijk wat afkoelt.

Financieel kunnen we het dragen en onze inkomens zullen naar verwachting nog groeien, dus daar zit de zorg niet.

Anderzijds:
Als we in plaats hiervan een (eengezins)woning zouden kopen, zijn we wel sterk afhankelijk van de taxatie bij het bieden. We hebben ongeveer €20–25k eigen geld, waarvan een groot deel (40–50%) al naar kosten koper zal gaan. Eventuele overbieding moeten we dan grotendeels via een goede taxatie gedaan krijgen. Hoewel ik veelal lees dat, dat niet een probleem is.

Hoe zouden jullie de toekomstige verkoopbaarheid inschatten en zien jullie risico’s die wij mogelijk over het hoofd zien?
Gezonde VvE?
VvE-bijdrage?
Dat is het eerste waar ik naar kijk
Persoonlijk denk ik niet dat een eensgezinswoning perse beter verkoopt: meer singles, meer kinderloze stellen, ouderen die willen doorstromen, ...
Prijs m2 fors? €6.331 voor 80 m2 versus 6.570 voor 70 m2 (veel minder gewild)

Geen verhuiskosten, geen schilderwerk,...

• mikeve97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 13:55
Chaki schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:50:
[...]

Gezonde VvE?
VvE-bijdrage?
Dat is het eerste waar ik naar kijk
Persoonlijk denk ik niet dat een eensgezinswoning perse beter verkoopt: meer singles, meer kinderloze stellen, ouderen die willen doorstromen, ...
Prijs m2 fors? €6.331 voor 80 m2 versus 6.570 voor 70 m2 (veel minder gewild)

Geen verhuiskosten, geen schilderwerk,...
VvE stukken moeten we nog krijgen, maar hier gaan we goed op letten voor er iets ondertekend word. Gezien we hier al wonen zien we wel dat de VvE dingen oppakt. Nog tips hiervoor? MJOP, begroting, maandlasten?

De prijs voelt wat aan de hoge kant. Daarom gaf ik ook het voorbeeld van 70 m² dat maakt het wat concreter. Hoewel hoe kleiner de woning hoe hoger de prijs per m² doorgaans.

"Geen verhuiskosten, geen schilderwerk,..." Dit is inderdaad het grootste pluspunt het is een stuk voordeliger om te kopen. het scheelt ons al ongeveer 10.000 euro aan alleen k.k. We verliezen wel de 0% overdrachtsbelasting voor het kopen van je eerste huis.

[ Voor 57% gewijzigd door mikeve97 op 22-04-2026 17:04 ]

• Chaki
  • Niet online
@mikeve97 Is het niet jullie eerste koopwoning?

• mikeve97
Chaki schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:24:
@mikeve97 Is het niet jullie eerste koopwoning?
Jawel maar die raken we dus in het vervolg kwijt.

• Chaki
  • Niet online
mikeve97 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:26:
[...]

Jawel maar die raken we dus in het vervolg kwijt.
Je blijft WAARSCHIJNLIJK 5 jaar. Jullie zijn nog geen 30? Bestaat die regeling dan nog?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Crazy D

I think we should take a look.

Anderzijds:
Als we in plaats hiervan een (eengezins)woning zouden kopen, zijn we wel sterk afhankelijk van de taxatie bij het bieden. We hebben ongeveer €20–25k eigen geld, waarvan een groot deel (40–50%) al naar kosten koper zal gaan. Eventuele overbieding moeten we dan grotendeels via een goede taxatie gedaan krijgen. Hoewel ik veelal lees dat, dat niet een probleem is.

Hoe zouden jullie de toekomstige verkoopbaarheid inschatten en zien jullie risico’s die wij mogelijk over het hoofd zien?
Tjah. Voor 450 staat bv dit te koop: https://www.funda.nl/deta...thomaszstraat-3/43326068/ ik zou liever daar wonen dan in een appartement. Maar ja, je woont niet voor niets waar je nu woont ;)

Zie je huizen in de prijsklasse (ik keek express tot 450) op plekken waar je jezelf wel langer dan 5 jaar ziet wonen? Of, wat hoop je dat er de komende jaren gaat gebeuren. Kinderen? Wellicht ander werk? Je kunt nooit in de toekomst kijken natuurlijk, maar wel een richting op denken. Als je het mega naar je zin hebt op je werk nu, genoeg kansen en uitdaging hebt is dat anders dan wanneer het nu al mwah is.

Ik denk dat je eerst een paar van dat soort dingen moet bedenken. Het appartement heeft ook de voordelen, zoals je zit er al, veel minder gedoe. Over 5 jaar verkoopt dat echt wel. Laat dat je minste zorg zijn. De prijs is wel stevig als je het vergelijkt met dat andere appartement. Je kunt natuurlijk gewoon een tegenbod doen gebaseerd op de m2 prijs van dat andere appartement en misschien een stukje er boven op als die van jullie wel wat beter ligt. Maar de keuze is meer, wil ik hier 5 jaar blijven wonen of niet. Dat kun je echt alleen zelf inschatten. (en ja, je weet het nooit zeker en zo ;)).

Exact expert nodig?

• mikeve97
Crazy D schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:38:
[...]

Tjah. Voor 450 staat bv dit te koop: https://www.funda.nl/deta...thomaszstraat-3/43326068/ ik zou liever daar wonen dan in een appartement. Maar ja, je woont niet voor niets waar je nu woont ;)

Zie je huizen in de prijsklasse (ik keek express tot 450) op plekken waar je jezelf wel langer dan 5 jaar ziet wonen? Of, wat hoop je dat er de komende jaren gaat gebeuren. Kinderen? Wellicht ander werk? Je kunt nooit in de toekomst kijken natuurlijk, maar wel een richting op denken. Als je het mega naar je zin hebt op je werk nu, genoeg kansen en uitdaging hebt is dat anders dan wanneer het nu al mwah is.

Ik denk dat je eerst een paar van dat soort dingen moet bedenken. Het appartement heeft ook de voordelen, zoals je zit er al, veel minder gedoe. Over 5 jaar verkoopt dat echt wel. Laat dat je minste zorg zijn. De prijs is wel stevig als je het vergelijkt met dat andere appartement. Je kunt natuurlijk gewoon een tegenbod doen gebaseerd op de m2 prijs van dat andere appartement en misschien een stukje er boven op als die van jullie wel wat beter ligt. Maar de keuze is meer, wil ik hier 5 jaar blijven wonen of niet. Dat kun je echt alleen zelf inschatten. (en ja, je weet het nooit zeker en zo ;)).
Op basis van het andere appartement komen we op 530.000 dus het aanbod lijkt niet heel slecht.

We zitten hier voornamelijk omdat het redelijk betaalbaar was. Een euvel wat onze situatie wat moeilijker maakt is de hond die echt veel beweging nodig heeft en verdient we lopen zeker 2-3uur per dag met haar. Stedelijk gebied trekt ze niet en een bos of groot park in de buurt is dus wel een vereiste. Oudere dorpen lijken dit vaak niet te hebben. Ook het voorbeeld wat je gaf waren we al tegengekomen maar valt bijvoorbeeld door bovenstaande al af.

• Chaki
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:38:
[...]

Bouwjaar 1967, energielabel C 🤔
Maar hamvraag is inderdaad: woont TS liever in een appartement of in een huis met tuin?

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:25
mikeve97 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:53:
"Geen verhuiskosten, geen schilderwerk,..." Dit is inderdaad het grootste pluspunt het is een stuk voordeliger om te kopen. het scheelt ons al ongeveer 10.000 euro aan alleen k.k. We verliezen wel de 0% overdrachtsbelasting voor het kopen van je eerste huis.
Even voor de goede orde: er is niet zoiets als "0% overdrachtsbelasting voor je eerste huis". Er is "Een eenmalige vrijstelling van de overdrachtsbelasting als je voldoet aan de voorwaarden". Eén van die voorwaarden is dat je onder de 35 bent en er zit ook een max aan de koopsom. Dus in praktijk gebruiken de meeste mensen het bij de aanschaf van hun eerste huis. Maar je kan er ook voor kiezen dit niet te doen, en er op gokken dat:
- Je een veel duurder huis koopt vóór je 35 bent waardoor je dan meer voordeel hebt.
- De regeling dan nog bestaat.
- Dat huis alsnog binnen de dan geldende voorwaarden valt.

EDIT: Ik lees dat de verhuurder al 500k+ vraagt voor die woning. Dan zou ik zelf – als je deze koopt – die vrijstelling gewoon pakken. Want de limiet is nu (2026) 555.000 euro, daarboven krijg je geen vrijstelling. En hoewel dat bedrag mogelijk mee stijgt met inflatie is de kans toch niet zo groot dat jullie wél nog een vervolgstap gaan maken (lees: verhuizing naar fijnere plek) maar tóch binnen dezelfde 500-550K-range blijven? En zelfs als je dat wel zou doen dan is het verschil in 'korting' ook minimaal (bij een huis van 555K zou je 1000 euro meer belastingvoordeel hebben dan bij 500K). Kortom, bij een huis van 500K heb je al bijna het maximale te pakken aan belastingvoordeel wat je zou kunnen behalen door de vrijstellingsregeling.

[ Voor 27% gewijzigd door Valorian op 22-04-2026 21:25 ]

• Crazy D

Crazy D

Chaki schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:32:
[...]

Bouwjaar 1967, energielabel C 🤔
Tjah, als je daar bang voor bent zijn er opeens erg weinig woningen te koop. En label C kan zijn dat je continue op de tocht zit, of dat je je thermostaat een graadje hoger moet zetten en dat het daarna comfortabel is.
Maar hamvraag is inderdaad: woont TS liever in een appartement of in een huis met tuin?
Hij woont vooral het liefst bij een mooi stuk natuur voor de hond 8)

Exact expert nodig?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Niemand hier kan zeggen wat het beste is, het is makkelijk gezegd dat de markt over 5 jaar 10% hoger staat, maar het kan zomaar zijn dat de prijzen met 10% dalen en dan zit je 'vast' in een appartement.

In principe zou ik geen huis kopen voor 5 jaar, tenzij je het appartement goedkoop kunt aankopen dus dan zou mijn advies zijn om een woning te kopen waar je zeker 7 jaar kunt wonen, blijkbaar voldoet het appartement dan niet.

Ik denk trouwens dat je nog wel een tegenvoorstel kunt doen, de waarde met een huurder is ca 20% lager, dus ik zou met dat argument een voorstel doen van max 450k. Of laat het taxeren (met huurder) en stuur dat mee met het bod ;). Een beetje onderhandelen is in deze situatie wel leuk en leerzaam, je hebt ook niet zoveel te verliezen ;).

Datzelfde deed ik bij mijn eerste appartement (in 2011, andere tijd, maar we hadden net als jij geen haast) en toen kregen we zomaar tienduizenden euro's van de vraagprijs af :) :). Ik had de tijd mee (hoge rente, veel aanbod) en jij hebt mee dat er een huurder in zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 22-04-2026 23:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Crazy D

Crazy D

mikeve97 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:53:
[...]

Op basis van het andere appartement komen we op 530.000 dus het aanbod lijkt niet heel slecht.

We zitten hier voornamelijk omdat het redelijk betaalbaar was. Een euvel wat onze situatie wat moeilijker maakt is de hond die echt veel beweging nodig heeft en verdient we lopen zeker 2-3uur per dag met haar. Stedelijk gebied trekt ze niet en een bos of groot park in de buurt is dus wel een vereiste. Oudere dorpen lijken dit vaak niet te hebben. Ook het voorbeeld wat je gaf waren we al tegengekomen maar valt bijvoorbeeld door bovenstaande al af.
https://www.funda.nl/deta...houwerlommer-35/43234343/
Of begin je dan te huilen? ;) Parkje tegenover, Noord Aa paar straten verderop, Bentwoud op iets verder lopen
https://www.funda.nl/deta...-herikerberg-33/43222594/
Ook daar vandaan kun je al heel snel flink wandelen.

Maar het klopt idd dat veel 'goed wandelgroen' lastiger te vinden is. Helemaal in de Randstad. Er zijn wel mooie parken, en als je fietsen leuk vind kun je uren fietsen zonder stoplicht maar dat zijn dan weer niet de leuke wegen om met een hond te wandelen. Dan is objectief gezien wellicht nu appartement kopen, en over een paar jaar weer verder kijken, een goede keuze. (is niet kopen en gewoon blijven huren nog een optie?) Je weet nooit hoe het loopt. 8 jaar geleden had ik ook niet verwacht dat ik vanuit Zoetermeer via omgeving Arnhem nu vlak bij Venlo zit.

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

Sport_Life schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:13:
Niemand hier kan zeggen wat het beste is, het is makkelijk gezegd dat de markt over 5 jaar 10% hoger staat, maar het kan zomaar zijn dat de prijzen met 10% dalen en dan zit je 'vast' in een appartement.

In principe zou ik geen huis kopen voor 5 jaar, tenzij je het appartement goedkoop kunt aankopen dus dan zou mijn advies zijn om een woning te kopen waar je zeker 7 jaar kunt wonen, blijkbaar voldoet het appartement dan niet.

Ik denk trouwens dat je nog wel een tegenvoorstel kunt doen, de waarde met een huurder is ca 20% lager, dus ik zou met dat argument een voorstel doen van max 450k. Of laat het taxeren (met huurder) en stuur dat mee met het bod ;). Een beetje onderhandelen is in deze situatie wel leuk en leerzaam, je hebt ook niet zoveel te verliezen ;).
Ik weet niet of dat ook telt als je zelf die huurder bent :) Al koop je het strikt genomen inderdaad wel met huurder. Maar wel goed punt. Je hebt veel kansen, hij kan je er niet zomaar uitgooien als hij vind dat je te laag biedt. Nee heb je, ja kun je krijgen natuurlijk.

Exact expert nodig?

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Crazy D schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:17:
[...]

Ik weet niet of dat ook telt als je zelf die huurder bent :) Al koop je het strikt genomen inderdaad wel met huurder. Maar wel goed punt. Je hebt veel kansen, hij kan je er niet zomaar uitgooien als hij vind dat je te laag biedt. Nee heb je, ja kun je krijgen natuurlijk.
Ik begreep dat verhuurder met het aanbod kwam, dus dan is er wel de wens om te verkopen lijkt mij.
Dat is ook logisch, want het is fiscaal niet (meer) interessant.

De marktwaarde (dus met huurder) zal niet hoger liggen dan 400-450k .

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 22-04-2026 23:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Crazy D

Crazy D

Sport_Life schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:20:
[...]

Ik begreep dat verhuurder met het aanbod kwam, dus dan is er wel de wens om te verkopen lijkt mij.
Dat is ook logisch, want het is fiscaal niet (meer) interessant.
Ik bedoelde dus meer, hoe sterk is je argument "je verkoopt het verhuurt" wanneer jij zelf huurder en koper bent ;) Ja als de verhuurder het te koop aanbiedt doet ie dat niet om een gezellige babbel uit te lokken. Maar wel goed punt, daardoor zit er misschien nog wat meer onderhandelingsruimte in. Een andere koper vinden die het verhuurt wil overnemen zal ook niet de hoofdprijs betalen.

Exact expert nodig?

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:30
Crazy D schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:22:
[...]

Ik bedoelde dus meer, hoe sterk is je argument "je verkoopt het verhuurt" wanneer jij zelf huurder en koper bent ;) Ja als de verhuurder het te koop aanbiedt doet ie dat niet om een gezellige babbel uit te lokken. Maar wel goed punt, daardoor zit er misschien nog wat meer onderhandelingsruimte in. Een andere koper vinden die het verhuurt wil overnemen zal ook niet de hoofdprijs betalen.
Dus zit je in een situatie die voor beiden gunstig is. Hij kan aan de huurders voor meer verkopen dan dat hij bij een andere koper zou krijgen. En als huurder kan je goedkoper dan de markt kopen omdat de verkoper het niet tegen de leegstaande marktwaarde kan verkopen.

Makkelijkste is mogelijk om zowel verhuurder als huurder een taxatie te laten opstellen en de middenweg te pakken van de waardes. De ene partij doet de taxatie alsof het pand verhuurd wordt, en de ander alsof het pand leeg staat. Dan win je beiden.

• Chaki
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:03:
[...]

Tjah, als je daar bang voor bent zijn er opeens erg weinig woningen te koop. En label C kan zijn dat je continue op de tocht zit, of dat je je thermostaat een graadje hoger moet zetten en dat het daarna comfortabel is.

[...]

Hij woont vooral het liefst bij een mooi stuk natuur voor de hond 8)
Ik bedoel alleen dat hij er veel op achteruit gaat in vergelijking met: 2024, vloerverwarming/koeling, goede isolatie, etc En Label C is 1 ding, maar jaren '60 ...
Wat bij jou de doorslag geeft is dat je (voor geen goud vermoed ik) in een appartement wil wonen. TS wel, anders zou hij niet overwegen om het te kopen

• Chaki
  • Niet online
Wanneer krijg je inzicht in het biedlogboek? Na drie dagen bedenktijd kan al een week zijn. Volgens Vereniging Eigen Huis pas na het verstrijken van voorbehoud, als dat er is. Bij financiering kan dat dan nog 6 extra weken zijn. Over 2 maanden dan 🙄

• warzaw
  • Registratie: November 2012
Chaki schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:06:
Wanneer krijg je inzicht in het biedlogboek? Na drie dagen bedenktijd kan al een week zijn. Volgens Vereniging Eigen Huis pas na het verstrijken van voorbehoud, als dat er is. Bij financiering kan dat dan nog 6 extra weken zijn. Over 2 maanden dan 🙄
Tijdens onze biedingen”race” (want dat was het) duurde het meestal 6-8 weken. Waarschijnlijk vanwege voorbehoud of soms mss ook luie makelaar.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Bij de aankoop van mijn huis was het de dag nadat het voorbehoud was afgelopen. Wat mij betreft ook logisch want anders kan je nog proberen je voorbehoud in te zetten als blijkt dat je misschien wel té veel (t.o.v. anderen) hebt geboden.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 00:55
Mijn vriendin en ik oriënteren ons op het kopen van een woning in het Groene Hart. We willen liever niet midden in een stadscentrum wonen, maar wel in de Randstad blijven vanwege werk en familie.

Nu heeft onze verhuurder ons de mogelijkheid gegeven om ons huidige appartement over te kopen. Het appartement is eind 2024 opgeleverd en volledig modern (vloerverwarming/koeling, goede isolatie, etc.). De vraagprijs is €505.000, wat neerkomt op ongeveer €6.331 per m². Dat voelt voor ons vrij stevig.

Situatie:
  • ongeveer 10 minuten fietsen naar het centrum van Leiden
  • Vrij uitzicht over de polder
  • Nabij wandelparken (cronensteyn, De Bult en Matilo park) hier lopen we vaak heerlijk met de hond
  • Wel aan een N-weg en vlak bij het spoor (maar treinen hoor je nauwelijks omdat ze hier afremmen richting station)
  • Inclusief losse berging en parkeerplaats met laadvoorziening
Binnen hetzelfde complex zijn recent appartementen van ~70 m² verkocht voor ~€460.000 (~€6.570 per m²), met naar ons idee een minder aantrekkelijke ligging (bijv. uitzicht op binnentuin).

Twijfel:
Mijn grootste zorg zit in de toekomstige verkoopbaarheid. We hebben het gevoel dat we een beetje in een niche vallen: een relatief duur appartement, terwijl kopers in deze prijsklasse mogelijk eerder voor een eengezinswoning met tuin kiezen.

We zijn niet van plan hier heel lang te blijven waarschijnlijk zo’n 5 jaar. Op basis van onze berekeningen lijkt kopen nog steeds gunstiger dan huren (zeker met stijgende huren), zelfs als de woningwaarde niet of beperkt stijgt.

Daarnaast speelt ook mee dat er momenteel veel onrust is in de wereld (al zal dat er altijd wel zijn) en dat je in het nieuws leest dat de huizenmarkt mogelijk wat afkoelt.

Financieel kunnen we het dragen en onze inkomens zullen naar verwachting nog groeien, dus daar zit de zorg niet.

Anderzijds:

Wat betaal je nu aan huur, want als die heel laag is en je wilt nog maar 5 jaar daar wonen....zou ik het niet kopen.
Als je met kopen meer geld kwijt bent dan aan je hypotheek dan huren moet je goed afwegen of het die 5 jaar waard is.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Correct, nadat alle voorbehouden zijn verlopen wordt het biedlogboek inzichtelijk gemaakt. Dus met voorbehoud financiering kan het soms erg lang duren.. zonder voorbehoud financiering is het doorgaans een weekje na de bedenktijd wel inzichtelijk. Tenzij de makelaar lui is.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• mikeve97
Excuus, ik was een tijdje afwezig in deze thread en zie dat ik een aantal berichten gemist heb. Ik zal de situatie wat duidelijker schetsen; De verhuurder heeft uiteindelijk een aanbod gedaan, maar pas nadat wij hier zelf om gevraagd hebben. Onze onderhandelings positie is in deze ook niet heel sterk denk ik. Daarbij is de verhuurder niet een particulier maar een groot vastgoedbeheer bedrijf.

Ik heb een berekening gemaakt met de volgende aannames:
  • Huurprijs: €1480 p/m, jaarlijkse stijging van 4% voor de komende 5 jaar
  • VvE: €200 p/m (is een schatting documenten missen nog)
Op basis daarvan kom ik uit op:
  • Huren (5 jaar): €91.000
  • Kopen (5 jaar): €85.000 (na aflossing en HRA)
    • €10.000 aan onderhoudskosten genomen
Uiteraard komen er bij verkoop ook kosten kijken (makelaar, notaris, etc.) en bij een volgende aankoop ook. Mijn inschatting is dat dit elkaar grotendeels opheft en per saldo ongeveer quitte uitkomt.

Hierin gaan ik er wel vanuit dat we prijs van het appartement hetzelfde blijft dit is m.i. vrij pessismistisch, en de kans op stijging lijkt me vrij reeel.

Na meerdere bezichtigingen zijn we er ook achter gekomen dat we meer gehecht zijn aan onze huidige locatie dan we dachten. Een tuin is leuk, maar in de praktijk zitten we vaak in het park met de hond.

Daarnaast merken we dat woningen in onze prijsklasse vaak concessies vragen (staat, locatie of veel verbouwing), voor verbouwen missen we ook eigen geld momenteel en we willen niet nog jaren in een klushuis zitten, met alle stress die daarbij komt kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door mikeve97 op 29-04-2026 21:26 ]

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 11:04

fub

mikeve97 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:25:
Na meerdere bezichtigingen zijn we er ook achter gekomen dat we meer gehecht zijn aan onze huidige locatie dan we dachten. Een tuin is leuk, maar in de praktijk zitten we vaak in het park met de hond.

Daarnaast merken we dat woningen in onze prijsklasse vaak concessies vragen (staat, locatie of veel verbouwing), voor verbouwen missen we ook eigen geld momenteel en we willen niet nog jaren in een klushuis zitten, met alle stress die daarbij komt kijken.
Dat klinkt mij alsof jullie zomaar best langer dan 5 jaar daar zouden kunnen wonen. En dan nog, uitgaande van 10k verkoop-kosten, dan zou het appartement in 5 jaar tijd 14k meer waard moeten worden om quitte te spelen. Het lijkt me redelijk om aan te nemen dat de waardestijging in die tijd meer zal zijn dan dat (maar je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker). En dan lijkt dit helemaal niet eens een slechte deal!
Ik zou wel die papieren van de VVE even goed (laten) doornemen: wat is het plan voor meerjarig onderhoud, hoe zit het met de investeringen daarin, etc.

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-05 15:52
Gister de definitieve offerte van de hypotheek gekregen, nog doorlezen, tekenen en dan is het officieel *O* .
Uiteindelijk na 1,5 maand zoeken geslaagd (regio Nijmegen), (relatief) nieuwe eengezinswoning uit 2019, gas-loos, label A (zonder zonnepanelen beoordeeld). Wel 18% moeten overbieden, degene onder ons zat op 14% dus al met al daar ook niet ontevreden over :) .

Wij hadden geboden zonder enig voorbehoud en oplevering op datum verkopers. Nr 2 en 3 allen financieel voorbehoud en nr 3 zelfs een bouwtechnische keuring 8)7 .
Nu wachten tot we de sleutel krijgen en ons opmaken voor de bezoekjes aan de woonwinkels.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:57
Distoration schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:01:
Gister de definitieve offerte van de hypotheek gekregen, nog doorlezen, tekenen en dan is het officieel *O* .
Uiteindelijk na 1,5 maand zoeken geslaagd (regio Nijmegen), (relatief) nieuwe eengezinswoning uit 2019, gas-loos, label A (zonder zonnepanelen beoordeeld). Wel 18% moeten overbieden, degene onder ons zat op 14% dus al met al daar ook niet ontevreden over :) .
Gefeliciteerd! In welke prijsklasse zit jullie huis ongeveer? 18% overbieden op 3 ton is soms niet heel gek. 18% overbieden op een miljoen dan weer wel.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Distoration
Freeaqingme schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:57:
[...]
Gefeliciteerd! In welke prijsklasse zit jullie huis ongeveer? 18% overbieden op 3 ton is soms niet heel gek. 18% overbieden op een miljoen dan weer wel.
Dankejwel! Prijsklasse zat in de 500-525.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-05 20:20
Distoration schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Dankejwel! Prijsklasse zat in de 500-525.
Prijsklassen vanaf of is dat incl. het overbieden?

PSN: Flix20-NL

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 21:19
Hoeveel woningen hebben jullie bezocht en op hoeveel hebben jullie zelf (serieus) geboden?
Wij hadden geboden zonder enig voorbehoud en oplevering op datum verkopers. Nr 2 en 3 allen financieel voorbehoud en nr 3 zelfs een bouwtechnische keuring 8)7 .
Mooi hoe een bouwtechnische keuring voor een aankoop die voor vele Nederlanders de duurste aankoop van hun leven zal zijn anno 2026 een 8)7 verdient (al betreft het <10 jaar oud). :P

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-05 07:27
[b]Paprika schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:38:

Mooi hoe een bouwtechnische keuring voor een aankoop die voor vele Nederlanders de duurste aankoop van hun leven zal zijn anno 2026 een 8)7 verdient (al betreft het <10 jaar oud). :P
Voor een huis van 7 jaar is dat vrij ongebruikelijk dus ik snap de 8)7 wel

• Distoration
Flix20 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Prijsklassen vanaf of is dat incl. het overbieden?
Scherp, betreft de vraagprijs!
Paprika schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:38:
[...]

Hoeveel woningen hebben jullie bezocht en op hoeveel hebben jullie zelf (serieus) geboden?

[...]

Stuk of 10 bezichtigd, waarbij 4 biedingen gedaan. Mix tussen jaren-30 bovenwoningen en dus ook wat nieuwere woningen.

Ik kan een bouwtechnische keuring volledig plaatsen als het een ouder pand betreft of als het er uitgeleefd uitziet, echter voor een woning van nog geen 7 jaar oud die goed onderhouden is, is het in mijn ogen compleet overbodig. Maar iedereen is vrij om z'n eigen afwegingen te maken natuurlijk.

Bijkomend dat er zelfs nog garantie op de woning zit vanuit het nieuwbouw-project, zal niet alles dekken maar wel een fijne gedachte.

[ Voor 6% gewijzigd door Distoration op 01-05-2026 12:08 ]

• Paprika
tjubbie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:47:
[...]

Voor een huis van 7 jaar is dat vrij ongebruikelijk dus ik snap de 8)7 wel
Gezien de locatie van de woning zal het projectmatig zijn en sowieso niet zo relevant, maar VEH zal het - zelf alleen ervaring met nieuwbouw, dus nooit een keuring laten uitvoeren - altijd aanraden onder het stukje onderzoeksplicht die je hebt. Ben je niet technisch en geen klusser bestaat de kans groot dat je (eventueel achteraf) aangebracht beunwerk alsnog niet zult herkennen, ongeacht het bouwjaar.

Je zou het ook kunnen omdraaien: stel je verkoopt je huis met bj 2019 en je moet kiezen tussen 19% (met keuring) of 14% (zonder keuring) ga je dan voor het lagere bod? Waarschijnlijk niet, dus daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken als bieder, maar zonder die mensen gesproken te hebben zullen we nooit weten wat de reden was waarom ze dit voorbehoud erbij hebben gestopt. Wie weet hebben ze ooit al eens problemen gehad en willen ze die pijn nooit meer :+.
Distoration schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:06:
[...]

Stuk of 10 bezichtigd, waarbij 4 biedingen gedaan. Mix tussen jaren-30 bovenwoningen en dus ook wat nieuwere woningen.
Goed doorgepakt wel dus _/-\o_ . Laatste vraag: hoeveel van de biedlogboeken zijn inmiddels al vrijgegeven? Hebben jullie daar nog iets aan gehad, of kwamen die te laat pas vrij om inzicht te krijgen. Daar lijkt ook 0 consistentie tussen te zitten tussen makelaars.
Ik kan een bouwtechnische keuring volledig plaatsen als het een ouder pand betreft of als het er uitgeleefd uitziet, echter voor een woning van nog geen 7 jaar oud die goed onderhouden is, is het in mijn ogen compleet overbodig. Maar iedereen is vrij om z'n eigen afwegingen te maken natuurlijk.

Bijkomend dat er zelfs nog garantie op de woning zit vanuit het nieuwbouw-project, zal niet alles dekken maar wel een fijne gedachte.
Ik had het ook niet gedaan, maar waarschijnlijk waren deze kopers over het algemeen heel voorzichtig, gezien het lagere bod en de voorbehouden. En gezien het dus inderdaad (laatste zin) een project betreft is het sowieso een ander verhaal en buiten extreme "Help, mijn man is Klusser" scenarios die vast wel opvallen bij een bezichtiging niet relevant inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 01-05-2026 12:56 ]

• Distoration
Paprika schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:54:
[...]

Goed doorgepakt wel dus _/-\o_ . Laatste vraag: hoeveel van de biedlogboeken zijn inmiddels al vrijgegeven? Hebben jullie daar nog iets aan gehad, of kwamen die te laat pas vrij om inzicht te krijgen. Daar lijkt ook 0 consistentie tussen te zitten tussen makelaars.

[...]
De biedlogboeken zijn op 1 na allemaal vrij gegeven, die komt pas eind mei vrij. Dit is wel vooraf gecommuniceerd. De andere kwamen na +- 6 weken wel online via move. Dus wel enig inzicht maar niet echt gebruik van gemaakt (te verschillend om te vergelijken).
Uiteindelijk meer gehad aan de rapportages die we via de hypotheek adviseur van een makelaar kregen over de woningwaarde.
We hadden zelf geen aankoop makelaar overigens.

• warzaw
  • Registratie: November 2012
Distoration schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:06:
[...]
[...]
Had wel eens begrepen van makelaars dat het met name expats zijn die vrijwel altijd bouwkundige keuring doen, ongeacht leeftijd van het pand.

• viss0091
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 06-05 18:26
we hebben op een huis geboden met bouwkundig rapport, 5000€ als ontbindende voorwaarde. Volgens de makelaar is dit veel te laag en zou 40.000 (7% bod) nodigzijn om serieus genomen te worden.

Is dit soort bedragen gebruikelijk?

• Flix20
Een ontbindende voorwaarde van €5000,- uit een bouwkundig onderzoek is inderdaad wel een hele lage drempel.
Beetje afhankelijk van de leeftijd van de woning, maar laten we aannemen dat de woning 30+ j/o is.
Als er dan nog een originele keuken/badkamer in zitten, zullen deze ook op de bouwkundige keuring staan en heb je de eerste 20k al te pakken.
Beetje schilderwerk? ze rekenen dan met een prijs dat het door een professionele partij gedaan wordt. Dan kom je ook al heel snel aan die 5k.

Wat je indirect aangeeft met een voorbehoud van 5k, is dat je die kosten niet direct wil/kan hebben.
Dat zou voor mij een teken zijn dat je al heel erg aan de max van je budget zit en daarmee de financiering mogelijk een issue kan geven.

Overigens is dit het verkoop topic, deze vraag hoort meer thuis in Ervaring met huis kopen - Deel 8

[ Voor 8% gewijzigd door Flix20 op 01-05-2026 13:53 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

viss0091 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:41:
we hebben op een huis geboden met bouwkundig rapport, 5000€ als ontbindende voorwaarde. Volgens de makelaar is dit veel te laag en zou 40.000 (7% bod) nodigzijn om serieus genomen te worden.

Je kunt het ook op 'direct noodzakelijk' of binnen x-termijn zetten. Dat vind ik ook logischer. Het rapport zal ook aangeven: 10k in 3 maand, 20k binnen 3 jaar, 40k binnen 5 jaar.
Puur '5k' is een ontbindende voorwaarde die je op bijna elke woning kunt inzetten die niet afgelopen 3 jaar gebouwd of volledig gerenoveerd is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Geen idee wat gebruikelijk is, wij hadden 9k (0,9%) bij een woning van 30 jaar oud.
Ik vond het rapport maar een wassen neus (maar wel handig als koper ivm onderzoeksplicht).

Bij 40k direct noodzakelijk denk ik aan een woning die niet bewoonbaar is :P.

[ Voor 75% gewijzigd door Sport_Life op 01-05-2026 15:08 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:34
Flix20 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:45:
Als er dan nog een originele keuken/badkamer in zitten, zullen deze ook op de bouwkundige keuring staan en heb je de eerste 20k al te pakken.
Dat is geen direct noodzakelijk onderhoud.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Toke_gt schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:47:
[...]

Dat is geen direct noodzakelijk onderhoud.
Dat is maar net hoe je de ontbindende voorwaarden beschrijft in het bod (en daarna het koopcontract).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Freeaqingme
Ik vind 5000 euro niet superlaag. Maar dat hangt ook af van hoe het verkocht is. Als het huis verkocht wordt met uitspraken als; "Goed onderhouden, moderne woning die komende tijd weinig onderhoud nodig heeft" dan vind ik die 5k helemaal niet zo gek.

Sterker nog, zo deed ik het zelf ook een paar jaar terug. Waarop de verkopend makelaar zei: "Is akkoord. Maar van het dakraam weten we allebei dat die vervangen moet worden, dus dan sluiten we die uit. Oke?" (dat was uiteraard akkoord)

Uiteindelijk vond de keurder het onzin dat ik 'm uitgenodigd had. Het betrof een rijtjeshuis uit '78, daar ging helemaal nooit _echt_ iets mis mee zijn.

Het is natuurlijk weer heel anders als je een boerderijtje uit 1901 koopt. Dus het is ook wel situatiespecifiek.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:12
Freeaqingme schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:58:
Het betrof een rijtjeshuis uit '78, daar ging helemaal nooit _echt_ iets mis mee zijn.
Asbest en betonrot waren toch wel bekende punten bij huizen uit de jaren 60 en 70. Dus nooit echt iets mis mee?!

• Fr33z
  • Laatst online: 09:03
True schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Dat is maar net hoe je de ontbindende voorwaarden beschrijft in het bod (en daarna het koopcontract).
De overeenkomst die iedereen gebruikt (nvm model) heeft het over 'direct noodzakelijk onderhoud door gebreken en achterstallig onderhoud'. Dus ja.

Een 20 jaar oude keuken hierboven genoemd door @Flix20 kan natuurlijk nooit voor ontbinding obv bouwkundige keuring zorgen. Dat is geen gebrek en geen achterstallig onderhoud. Een lekkend dakraam oid natuurlijk wel maar dat kost geen 5000 euro.

Ik (en elke makelaar) zou je hard uitlachen en gewoon aan de overeenkomst houden als.je probeert obv een wat verouderde keuken aan te geven dat er 20k direct noodzakelijke kosten gemaakt moeten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 01-05-2026 15:19 ]

• Freeaqingme
Pat911 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Asbest en betonrot waren toch wel bekende punten bij huizen uit de jaren 60 en 70. Dus nooit echt iets mis mee?!
Asbest zit er inderdaad soms wel in. Maar daar hoef je dan weer geen bouwkundige keuring voor uit te voeren, en levert normaliter ook geen direct noodzakelijk onderhoud op. Betonrot valt wel mee volgens mij. De huizen waar dat echt speelt zijn huizen met een Mantavloer of Kwaaitaalvloer.

Verder wilde ik ook niet zeggen dat het nooit nodig is. Maar die man die het keurde verwachtte er op voorhand niet zo veel van - omdat het nog niet 'superoud' was. En ondanks dat 'ie goed gekeken heeft kwam 'ie ook niet zo veel tegen.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:15

Nee, als je een huis koopt en je loopt onverwacht tegen €5000 onderhoud aan is dat toch geen reden om de aankoop te ontbinden? Ik zou je niet serieus nemen in ieder geval. Als je een dergelijk laag getal noemt wil je de woning eigenlijk niet kopen.

• Flix20
Fr33z schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:17:
[...]

De overeenkomst die iedereen gebruikt (nvm model) heeft het over 'direct noodzakelijk onderhoud door gebreken en achterstallig onderhoud'. Dus ja.

Een 20 jaar oude keuken hierboven genoemd door @Flix20 kan natuurlijk nooit voor ontbinding obv bouwkundige keuring zorgen. Dat is geen gebrek en geen achterstallig onderhoud. Een lekkend dakraam oid natuurlijk wel maar dat kost geen 5000 euro.

Ik (en elke makelaar) zou je hard uitlachen en gewoon aan de overeenkomst houden als.je probeert obv een wat verouderde keuken aan te geven dat er 20k direct noodzakelijke kosten gemaakt moeten worden.
Bij het uitbrengen van een bod is geen NVM model. Ik denk dat je het hebt over een concept koopcontract.
Daar is op moment van uitbrengen van een bod nog geen spraken van.
Er staat
bouwkundig rapport, 5000€ als ontbindende voorwaarde
True schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Een keuken die technisch einde levensduur is, kan een inspecteur gewoon meenemen als directe kosten.
Heb ik zelf ook gehad van een woning die ik 5 jaar geleden heb aangeschaft. Heb dat rapport ergens nog wel gedeeld in het woning koop topic.

• Fr33z
  • Laatst online: 09:03
Flix20 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:23:
[...]

Bij het uitbrengen van een bod is geen NVM model. Ik denk dat je het hebt over een concept koopcontract.
Daar is op moment van uitbrengen van een bod nog geen spraken van.
Er staat
[...]

[...]

Een keuken die technisch einde levensduur is, kan een inspecteur gewoon meenemen als directe kosten.
Heb ik zelf ook gehad van een woning die ik 5 jaar geleden heb aangeschaft. Heb dat rapport ergens nog wel gedeeld in het woning koop topic.
Ja als je heel.secuur wilt.doen klopt dat ja. Maar: die voorwaarde inroepen gaat obv een voorlopig koopcontract. Dat wordt door de verkopende.partij gemaakt na acceptatie van het bod. Daarin staan vrijwel altijd gewoon de dingen uit de nvm modelovereenkomst. En zeker.omdat je als verkoper het concept maakt zou ik die voorwaarden mooi zo houden. Als de koper het daarna leest en tekent heb je een overeenkomst en kunnen ze daarna eventueel van de koop afzien als ze uit de bouwkundige keuring meer dan X bedrag aan direct noodzakelijk te repareren dingen vaststellen. Tadaa: je bent weer op hetzelfde punt maar dan met extra toelichting.

Ja je kunt ook nog een bouwkundigw keuring doen in de 3 dagen bedenktijd maar dan boeit de formulering totaal niet want je kunt er sowieso nog gratis van af.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-05 07:27
[...]

Gezien de locatie van de woning zal het projectmatig zijn en sowieso niet zo relevant, maar VEH zal het - zelf alleen ervaring met nieuwbouw, dus nooit een keuring laten uitvoeren - altijd aanraden onder het stukje onderzoeksplicht die je hebt.
Natuurlijk want daar verdienen ze aan :+

• Toke_gt
Flix20 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:23:
[...]
Uiteraard kan een inspecteur dat meenemen. Die kan echt alles in het rapport zetten. Vraag is: kun je op basis daarvan het voorbehoud activeren? Als verkoper zou ik een bod met voorbehoud van 5K zonder verdere toelichting absoluut niet serieus nemen. En ik vrees dat je er ook echt niet mee wegkomt, rapport of niet.

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Marcel a schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:05:
[...]

Nee, als je een huis koopt en je loopt onverwacht tegen €5000 onderhoud aan is dat toch geen reden om de aankoop te ontbinden? Ik zou je niet serieus nemen in ieder geval. Als je een dergelijk laag getal noemt wil je de woning eigenlijk niet kopen.
Bij de verkoop van onze woning (2021 ) hebben we ook 5000 laten opnemen in koopcontract dus hoop het niet . Maar alles is ook netjes en net geverfd dus maak mij nog niet zo’n zorgen .11 mei komen ze bouwkundig keuring doen .

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:12

MJV

Sowieso is het tegenwoordig steeds meer gebruikelijk om tijdens de 3 dagen bedenktijd te laten keuren, dan is er ook nooit discussie over bedragen en de urgentie van eventueel onderhoud dat direct/later uitgevoerd zou moeten worden.

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
MJV schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:39:
Sowieso is het tegenwoordig steeds meer gebruikelijk om tijdens de 3 dagen bedenktijd te laten keuren, dan is er ook nooit discussie over bedragen en de urgentie van eventueel onderhoud dat direct/later uitgevoerd zou moeten worden.
Dat wilde ze bij ons ook maar keuring kon pas 2 weken later en zolang wilde wij niet op ondertekening wachten.Niet getekend is geen wettelijke overeenkomst.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 23:21

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

[...]

[...]

Verschilt landelijk enorm ook tussen makelaars. Daarnaast kunnen makelaars ook zelf nog biedingen toevoegen (achteraf) waardoor de waarde van zo’n logboek in deze vorm al snel triviaal wordt.. of makelaars die aangeven dat er opeens geen biedronde is geweest (maar buiten move om hebben verkocht). Ik heb op 3 woningen een bod uitgebracht in voorgaande jaren welke nog steeds op ‘lopend’ staan in Move 8)7

Eerder dit jaar zag ik in een biedlogboek opeens diverse biedingen kort (15 mins) na elkaar op een dagdeel.. iedere keer met dezelfde voorwaarden (om en om). Daar werd dus gewoon uitgespeeld tussen 2 partijen gedurende enkele uren :r :F

Mijn advies: bieden wat je het zelf waard vindt en vooral niet op anderen letten. Het is jouw huis/toekomst.. Laat je niet gek maken.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Luco

Bij mijn woning die ik verkocht (1894, vp 385) was dit bod direct onderop de stapel gekomen.

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:44
Wij zijn vandaag bij een woning wezen kijken en willen een bod uitbrengen. Het huis staat te koop voor 750k en we zitten te denken aan een bod van 790k zonder voorbehoud aangezien we maar 60 procent hoeven te financieren, de rest komt uit de overwaarde van de huidige woning.

Toch blijft het heel gek omdat we, ondanks dat het in hetzelfde dorp is en we de huizenmarkt al langer in de gaten houden, heel moeilijk zelf nu kunnen peilen of dit een goed bod is 🤓 we willen in ieder geval niet meer dan 800k bieden omdat er dat er zelf niet voor over hebben ongeacht de huidige markt.

• Luco
Faeshaas schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:58:
Wij zijn vandaag bij een woning wezen kijken en willen een bod uitbrengen. Het huis staat te koop voor 750k en we zitten te denken aan een bod van 790k zonder voorbehoud aangezien we maar 60 procent hoeven te financieren, de rest komt uit de overwaarde van de huidige woning.

Toch blijft het heel gek omdat we, ondanks dat het in hetzelfde dorp is en we de huizenmarkt al langer in de gaten houden, heel moeilijk zelf nu kunnen peilen of dit een goed bod is 🤓 we willen in ieder geval niet meer dan 800k bieden omdat er dat er zelf niet voor over hebben ongeacht de huidige markt.
Heb je de diverse waarde-sites bekeken? WalterLiving, Huispedia, WoningStats? Dan kan je al wel een aardig beeld krijgen van de marktontwikkelingen en waar je kans mee maakt.

En, hoe graag wil je er wonen, en verwacht je op korte termijn een vergelijkbare woning te treffen?

• Faeshaas
Luco schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:37:
[...]

Heb je de diverse waarde-sites bekeken? WalterLiving, Huispedia, WoningStats? Dan kan je al wel een aardig beeld krijgen van de marktontwikkelingen en waar je kans mee maakt.

En, hoe graag wil je er wonen, en verwacht je op korte termijn een vergelijkbare woning te treffen?
Ja dat hebben we zeker bekeken maar we hebben zelf een max wat we uit willen geven in het algemeen aan een huis, daar zit dit wel tegenaan. Het punt is dat we prima zitten in ons huidige huis, maar 'ooit' een stap willen maken naar een woning waar we echt nooit meer weg hoeven. Dat zou deze woning kunnen zijn. Het is wel een lullige timing want woensdag sluit de biedingstermijn maar start ook onze vakantie. Dan zitten we 2 weken in het buitenland dus is het misschien ook lastig schakelen als het nodig is.

Zou het nog uitmaken of we vandaag al de bieding doen? Aangezien wij er zelf wel uit zijn wat we willen bieden en a.s. woensdag zijn we niet in de gelegenheid om het te doen.

• Paprika
Faeshaas schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:38:
[...]
Ja dat hebben we zeker bekeken maar we hebben zelf een max wat we uit willen geven in het algemeen aan een huis, daar zit dit wel tegenaan. Het punt is dat we prima zitten in ons huidige huis, maar 'ooit' een stap willen maken naar een woning waar we echt nooit meer weg hoeven.
Verwacht je dat het gat tussen jullie type woning en een dergelijke beoogde woning in de toekomst groter of kleiner gaat worden?
Faeshaas schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:38:Het is wel een lullige timing want woensdag sluit de biedingstermijn maar start ook onze vakantie. Dan zitten we 2 weken in het buitenland dus is het misschien ook lastig schakelen als het nodig is.

Zou het nog uitmaken of we vandaag al de bieding doen? Aangezien wij er zelf wel uit zijn wat we willen bieden en a.s. woensdag zijn we niet in de gelegenheid om het te doen.
Iemand anders het laten invullen of toch vanuit de auto of in het vliegtuig even wifi afnemen is vaak wel beter voor je dan dat de verkopende makelaar alvast door kan geven aan aankoopmakelaars wat er sowieso al binnen is gekomen als eerste bod.

• Faeshaas
Paprika schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:46:
[...]

Verwacht je dat het gat tussen jullie type woning en een dergelijke beoogde woning in de toekomst groter of kleiner gaat worden?

[...]

Iemand anders het laten invullen of toch vanuit de auto of in het vliegtuig even wifi afnemen is vaak wel beter voor je dan dat de verkopende makelaar alvast door kan geven aan aankoopmakelaars wat er sowieso al binnen is gekomen als eerste bod.
Ik vermoed dat het gat wel gelijk blijft. Ons eigen huis, hoekwoning(130m2) met berging en eigen oprit, is volgens mij nog steeds zeer gewild. Alleen komt er niet zo vaak een huis te koop wat aan onze wensen voldoet dus het voelt wel een beetje als een buitenkansje. We zijn ook helemaal niet actief op zoek naar een huis, maar dit kwam opeens langs en we zijn gelijk gaan handelen. Gelukkig wel onlangs nog een gesprek met de financieel adviseur gehad dus die kon ons vandaag gelijk helpen met advies

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:29
Faeshaas schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:38:
[...]

Ja dat hebben we zeker bekeken maar we hebben zelf een max wat we uit willen geven in het algemeen aan een huis, daar zit dit wel tegenaan. Het punt is dat we prima zitten in ons huidige huis, maar 'ooit' een stap willen maken naar een woning waar we echt nooit meer weg hoeven. Dat zou deze woning kunnen zijn. Het is wel een lullige timing want woensdag sluit de biedingstermijn maar start ook onze vakantie. Dan zitten we 2 weken in het buitenland dus is het misschien ook lastig schakelen als het nodig is.

Tja hoe verliefd ben je op het huis. Hoe bijzonder is deze kans, hoe lang kan het duren voordat je weer zoiets tegenkomt in je zoekgebied. Wil je echt heel graag en 'Moet' je dit hebben (en kan je het betalen) dan zou ik gevoelsmatig 812 bieden om iemand die 8 honderd rond biedt overheen te zijn. Juist om over de psychologische grens van 800 heen te gaan. Zoveel is die 22k extra tov 790 nou ook weer niet in % of maandlasten. Met natuurlijk risico dat er toch nog een grotere gek is, of juist dat je er achteraf bij biedlogboek achterkomt dat je 50k 'teveel' hebt betaald.

Aan de andere kant, mocht het niet lukken nu, komt er vast wel weer iets anders waar je dan superblij van wordt. Gelukkig ben je geen starter en woon je nu ook goed.

Dit alles zeg ik zonder enige actuele kennis van de markt of van waar je je oog op hebt. Alleen jij kan bepalen wat het voor jou waard is.

• mikeve97
Niet lang geleden postte ik hier over het appartement dat mijn vriendin en ik mogelijk konden overnemen van de verhuurder. Inmiddels is onze aandacht verschoven naar een andere woning, namelijk deze:

https://www.funda.nl/detail/koop/boskoop/huis-graskamp-10/89799687/

Morgen hebben we een bezichtiging gepland. We realiseren ons dat er nog behoorlijk wat werk in zit, maar dat vinden we op zich geen probleem. Afgelopen vrijdag hebben we al door de wijk gelopen en vooral de ligging spreekt ons erg aan.

Wat ons opvalt is dat het op Funda nog niet echt storm lijkt te lopen: na een week staat de teller op 18 keer opgeslagen. Dat voelt relatief rustig.

Ter vergelijking:

- Een vergelijkbare woning die al verder afgewerkt was is onlangs voor €460.000 verkocht https://www.funda.nl/detail/43818881

- En een andere voor €500.000 die instap klaar was: https://www.funda.nl/detail/89208025

Beide verkopen zijn van de afgelopen ~11 maanden.

Het gaat om een open biedingsprocedure en we doen dit zonder aankoopmakelaar (bewuste keuze om kosten te besparen). We twijfelen nog over de beste strategie:

- Meteen ons maximale bod neerleggen?

- Of juist iets lager inzetten in de hoop op een tegenreactie/onderhandeling?

We zijn van plan te bieden zonder voorbehoud en hebben voldoende financiële ruimte om dat verantwoord te doen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken, vooral qua biedstrategie.

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:11

DM_

In het algemeen lijkt Boskoop een wat rustiger markt in vergelijking met waar wij wonen (Waddinxveen). Wij hebben recent onze woning verkocht, met een makelaar uit Boskoop.

Vooral woningen die niet instapklaar zijn lijken gewoon wat langzamer te gaan en bieden misschien kansen om minder hoog in te zetten. Je kan via de bekende sites bekijken wat de bandbreedtes zijn m.b.t. verwachte verkoop bedragen en via de kadaster specifiek de transactie bedragen van de woningen wat je aangeeft bekijken voor een paar euro.

Bij ons was het bieden met deadline, maar als ze dat al niet gaan doen dan zal er misschien ruimte zijn om dichterbij de vraagprijs te zitten. We zien ook vergelijkbare woningen een tweede keer online komen, dus zo verhit is het allemaal niet.

Onze makelaar had iig een goed beeld van de markt en de vooraf door hun aangegeven verkoop bandbreedte voor een geslaagd verkoop was ook accuraat. 3 van de 7 biedingen zaten in dat bandbreedte, met nog een uitschieter er boven die het heeft gewonnen/gekocht.

Ik weet niet of het mogelijk is om een beperkt opdracht te geven voor een aankoopmakelaar, bijv. alleen een biedadvies, maar die van ons heeft iig netjes gewerkt, goed gecommuniceerd tijdens alle stappen en een goed resultaat geleverd qua verkoop.

Als aanvulling, qua online woningwaardes zat Woningstats bij ons het beste in de buurt omdat ze ook een verdeling hebben van slecht/gemiddeld/goed/uitstekend met de bijbehorende prijzen. Wij hadden de woning ingeschat op goed/uitstekend en de waarde daarvan kwam ook overeen met de inschatting van de makelaar, wat dus ook overeen kwam met de meeste biedingen.

[ Voor 12% gewijzigd door DM_ op 05-05-2026 23:24 ]

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:47
Wij gaan ons mogelijk ook weer op de markt begeven. We wonen hier nu ruim 10 jaar met plezier in onze (destijds) nieuwbouwwoning. We hoeven niet weg, maar er zijn wel wat kleine irritatiepuntjes. Het huis is groot genoeg voor ons, maar de tuin eigenlijk nét te klein en het is een vrij drukke straat. Verder van alle gemakken voorzien zoals een houthaard, airco's, zonnepanelen, rolluiken, zonnescherm, etc. Bovendien dicht bij de basisschool en 3 minuten rijden naar een snelweg.

Nu is er een huis voorbij gekomen wat onze boxjes bijna allemaal aantikt: 2 onder 1 kap, fijne straat, oprit voor 2 auto's, garage en een tuin die niet te klein, maar ook zeker niet te groot is. Woonoppervlakte iets groter, slaapkamers lijken gek genoeg iets kleiner maar daar krijgen we tijdens de bezichtiging vast een beter beeld bij. Er zit nog wel wat werk in het huis zoals een nieuwe keuken, nieuwe vloer (niet onze smaak) en op termijn de badkamer. Dit even los van het standaard likje verf e.d.

Nu komt alleen de combi gevoel/ratio om de hoek kijken. We zitten nu erg comfortabel met een LTV van zo'n 28% en erg lage maandlasten. LTV gaat waarschijnlijk naar 45-50% en maandlasten voor de woning verdubbelen. Dat voelt ergens niet fijn, maar als je na gaat dat we onze huidige woning op 80% van onze capaciteit gefinancierd hebben, en ons salaris sindsdien is gestegen (van mij meer dan verdubbeld) dan zou je toch moeten zeggen dat zo'n stap volledig plausibel is? Ja ik probeer hier mentale ondersteuning te krijgen :+

Nou ja eerst maar eens kijken of het wat is, en dan moet je natuurlijk uiteindelijk ook nog een winnend bod hebben geloof ik :P

Join het GoT Pulse-Team!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Denman schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:08:
Wij gaan ons mogelijk ook weer op de markt begeven. We wonen hier nu ruim 10 jaar met plezier in onze (destijds) nieuwbouwwoning. We hoeven niet weg, maar er zijn wel wat kleine irritatiepuntjes. Het huis is groot genoeg voor ons, maar de tuin eigenlijk nét te klein en het is een vrij drukke straat. Verder van alle gemakken voorzien zoals een houthaard, airco's, zonnepanelen, rolluiken, zonnescherm, etc. Bovendien dicht bij de basisschool en 3 minuten rijden naar een snelweg.

Nu is er een huis voorbij gekomen wat onze boxjes bijna allemaal aantikt: 2 onder 1 kap, fijne straat, oprit voor 2 auto's, garage en een tuin die niet te klein, maar ook zeker niet te groot is. Woonoppervlakte iets groter, slaapkamers lijken gek genoeg iets kleiner maar daar krijgen we tijdens de bezichtiging vast een beter beeld bij. Er zit nog wel wat werk in het huis zoals een nieuwe keuken, nieuwe vloer (niet onze smaak) en op termijn de badkamer. Dit even los van het standaard likje verf e.d.

Nu komt alleen de combi gevoel/ratio om de hoek kijken. We zitten nu erg comfortabel met een LTV van zo'n 28% en erg lage maandlasten. LTV gaat waarschijnlijk naar 45-50% en maandlasten voor de woning verdubbelen. Dat voelt ergens niet fijn, maar als je na gaat dat we onze huidige woning op 80% van onze capaciteit gefinancierd hebben, en ons salaris sindsdien is gestegen (van mij meer dan verdubbeld) dan zou je toch moeten zeggen dat zo'n stap volledig plausibel is? Ja ik probeer hier mentale ondersteuning te krijgen :+

Nou ja eerst maar eens kijken of het wat is, en dan moet je natuurlijk uiteindelijk ook nog een winnend bod hebben geloof ik :P
Gewoon lekker bezichtigen en kijken hoe het gevoel is. Bevalt het, dan zou ik er gewoon voor gaan.. 10 jaar in dezelfde woning is wat mij betreft lang zat.. dat haal ik nooit. Verandering is leuk en vaak ook wel goed voor je. Maar dat is waarschijnlijk erg persoonlijk, ik verander graag van woning (en baan). Je LTV knalt even omhoog, maar dat valt na een paar jaar vaak wel weer mee.. stijgende lonen en door inflatie wordt je nominale schuld lager. Vaak ben je te bang :7

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Paprika
@Denman, weer verkopen en goedkoper wonen kan altijd nog. Eenmaal op latere leeftijd bedenken dat je toch liever meer geld had uitgegeven aan woninggenot valt dan niet meer te veranderen. Juist geld in een woning is door de inflatie een pot waar het geld zo goed als nooit daadwerkelijk zal verdwijnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Paprika op 06-05-2026 13:06 ]

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-05 15:32
Denman schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:08:

Dat red je wel, lekker verhuizen als dit wat moois is.

Straks krijg je in de huidige woning het geld niet meer achter de plinten.

• viss0091
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 06-05 18:26

Dank voor alle antwoorden. We hebben het bedrag verhoogd naar 15000. We zijn het niet geworden in de bieding maar hadden wel de betere voorwaarden.

Het bedrag van 5000 vinden sommigen laag maar het idee erachter was dat gebreken van deze orde van grootte door de verkoper gemeld zouden moeten zijn.

wellicht dat een omschrijving van x% waarvan geen punt hoger is dan 5000 een betere omschrijving zou zijn?

• Toke_gt
viss0091 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Dank voor alle antwoorden. We hebben het bedrag verhoogd naar 15000. We zijn het niet geworden in de bieding maar hadden wel de betere voorwaarden.

Het bedrag van 5000 vinden sommigen laag maar het idee erachter was dat gebreken van deze orde van grootte door de verkoper gemeld zouden moeten zijn.

wellicht dat een omschrijving van x% waarvan geen punt hoger is dan 5000 een betere omschrijving zou zijn?
Maar wat wil je precies bereiken (voorkomen) met het voorbehoud?

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Maar wat wil je precies bereiken (voorkomen) met het voorbehoud?
viss0091 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Je gaat ervan uit dat de verkoper alles weet? Bij de verkoop van mijn huis moest er volgens de bouwtechnische keuring iets gebeuren met de meterkast. Hoe moet ik dat weten? Alle apparatuur werkte perfect

• Chaki
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Chaki op 07-05-2026 11:45 ]

• Faeshaas
alwinuzz schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Tja hoe verliefd ben je op het huis. Hoe bijzonder is deze kans, hoe lang kan het duren voordat je weer zoiets tegenkomt in je zoekgebied. Wil je echt heel graag en 'Moet' je dit hebben (en kan je het betalen) dan zou ik gevoelsmatig 812 bieden om iemand die 8 honderd rond biedt overheen te zijn. Juist om over de psychologische grens van 800 heen te gaan. Zoveel is die 22k extra tov 790 nou ook weer niet in % of maandlasten. Met natuurlijk risico dat er toch nog een grotere gek is, of juist dat je er achteraf bij biedlogboek achterkomt dat je 50k 'teveel' hebt betaald.

Aan de andere kant, mocht het niet lukken nu, komt er vast wel weer iets anders waar je dan superblij van wordt. Gelukkig ben je geen starter en woon je nu ook goed.

Dit alles zeg ik zonder enige actuele kennis van de markt of van waar je je oog op hebt. Alleen jij kan bepalen wat het voor jou waard is.
Uiteindelijk hebben we 790k zonder voorbehoud geboden en zijn net gebeld dat we met 2k zijn overboden :(

Achteraf heel erg balen maar achteraf is mooi wonen zeggen ze hier altijd :+

Dit huis stond te koop in het dorp waar we nu ook wonen en wat een hoog ons kent ons gehalte heeft. Uiteindelijk hebben ze voor 2k meer gekozen voor mensen niet uit het dorp, dat laatste maakt het voor ons gevoel nog lulliger. Er waren ook biedingen van boven de 800k maar die waren met voorbehoud, dus 100 procent voor het geld lijken ze ook niet te zijn gegaan. Dus dan is het ons denk ik niet gegund helaas.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:46:
[...]

Uiteindelijk hebben we 790k zonder voorbehoud geboden en zijn net gebeld dat we met 2k zijn overboden :(

Achteraf heel erg balen maar achteraf is mooi wonen zeggen ze hier altijd :+

Dit huis stond te koop in het dorp waar we nu ook wonen en wat een hoog ons kent ons gehalte heeft. Uiteindelijk hebben ze voor 2k meer gekozen voor mensen niet uit het dorp, dat laatste maakt het voor ons gevoel nog lulliger. Er waren ook biedingen van boven de 800k maar die waren met voorbehoud, dus 100 procent voor het geld lijken ze ook niet te zijn gegaan. Dus dan is het ons denk ik niet gegund helaas.
Prima argumenten die je met ´dan bied ik 795´ misschien nog in de kijker hadden kunnen zetten.

• Faeshaas
Wolly schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:49:
[...]

Prima argumenten die je met ´dan bied ik 795´ misschien nog in de kijker hadden kunnen zetten.
De verkoopmakelaar stond aan onze kant en heeft ook goede ervaringen met onze financieel adviseur dus die heeft de verkopers blijkbaar ook geadviseerd om voor ons bod te gaan voor meer zekerheid maar heeft helaas ook niet geholpen. Het was een gesloten bieding/verkoop dus nu nog overbieden was geen optie, hebben we natuurlijk wel geprobeerd maar ging de makelaar niet in mee.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:51:
[...]

De verkoopmakelaar stond aan onze kant en heeft ook goede ervaringen met onze financieel adviseur dus die heeft de verkopers blijkbaar ook geadviseerd om voor ons bod te gaan voor meer zekerheid maar heeft helaas ook niet geholpen. Het was een gesloten bieding/verkoop dus nu nog overbieden was geen optie, hebben we natuurlijk wel geprobeerd maar ging de makelaar niet in mee.
Helaas.

Een gesloten bieding betekent trouwens niets, overbieden is altijd een optie. Hoewel ik er zelf niet in geloof was een kleine motivatie met je dorpse sentiment misschien aan te raden.

• Faeshaas
Wolly schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:06:
[...]

Helaas.

Een gesloten bieding betekent trouwens niets, overbieden is altijd een optie. Hoewel ik er zelf niet in geloof was een kleine motivatie met je dorpse sentiment misschien aan te raden.
Het pijnlijke is dus dat we een motivatie mee hebben gestuurd precies met die boodschap en blijkbaar heeft dat geen enkel effect op ze gehad terwijl deze mensen ook uit het dorp komen. Daarvan baal ik bijna harder dan het feit dat we het met 793k hadden kunnen hebben.

• Flix20
Ook meteen een mooi voorbeeld om nooit voor ronde bedragen te gaan omdat er vaak wel iemand is die dat ook niet doet.

Natuurlijk is 2-8k geld, maar het kan wel het verschil maken.

• Paprika
Flix20 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:12:
Ook meteen een mooi voorbeeld om nooit voor ronde bedragen te zijn omdat er vaak wel iemand is die dat ook niet doet.

Natuurlijk is 2-8k geld, maar het kan wel het verschil maken.
Scheelt dat de markt nu wat afkoelt. Voor bijna heel 2015-2025 gold, op de dipjes begin 2020 en H2 2022 na, dat als je een bieding verloor op een paar duizend euro, je dat bedrag vaak alweer kwijt was aan marktstijging voordat je volgende bezichtiging überhaupt gepland stond.

Van €790.000 naar €795.000 hoef je bijvoorbeeld maar ongeveer 0,639% stijging te overbruggen. In periodes met jaarlijkse prijsstijgingen van dubbele cijfers tikte de markt dat verschil regelmatig al binnen 2 tot 3 weken aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Paprika op 07-05-2026 13:23 ]

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:09:
[...]

Het pijnlijke is dus dat we een motivatie mee hebben gestuurd precies met die boodschap en blijkbaar heeft dat geen enkel effect op ze gehad terwijl deze mensen ook uit het dorp komen. Daarvan baal ik bijna harder dan het feit dat we het met 793k hadden kunnen hebben.
Ik zie een huizenkoop altijd als een zakelijke transactie waarbij klantenbinding al 0 uitmaakt. Ze zijn gewoon voor de beste prijs (opbrengst) vs risico (voorwaarde) gegaan. Van een motivatietekst kan je niet op vakantie, van 2k extra wel.

Om het om te draaien... ze gunnen outsiders ook om in je dorp te wonen, jij hebt dat geluk al ;).

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

Ik neem aan dat je vanavond bij een willekeurig adres in het dorp aanbelt en die mensen 2000 euro cash in het handje drukt. Gewoon, omdat ze in het dorp wonen.

Nee, natuurlijk doe je dat niet. Waarom moeten anderen dan wel jou 2000 euro cadeau geven (want daar komt het gewoon op neer). Als verkoper zou ik, zelfs als ik die 2k niet nodig had, toch voor het hogere bod gaan. Dan geef ik die 2k wel aan mijn kinderen. Waarom zou ik dat aan een onbekende (dorpsgenoot of niet) geven?

• Paprika
Orian schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:38:
[...]
Als verkoper zou ik, zelfs als ik die 2k niet nodig had, toch voor het hogere bod gaan. Dan geef ik die 2k wel aan mijn kinderen. Waarom zou ik dat aan een onbekende (dorpsgenoot of niet) geven?
Hetzelfde sentiment zie je in het verkopen draadje. Je moet heel veel pagina's (ik ben zelf maar gestopt met zoeken) om een te vinden die niet naar de hoogste bieder ging. Veelal is het vooral scenarios zoals deze:
Van te voren hadden we onze voorkeur voor een jong gezin/stel maar het is toch een expat geworden.
...
Ondanks de twijfel en voorkeur is het toch het hoogste bod geworden.
Er was 1 persoon die iets onder de vraagprijs bood, 1 die een 5% overbood, 3 die een 10% overboden en 1 die maar liefst 16% overbood (zonder enige voorbehoud) oOo
Niet geheel toevallig betrof dit laatste bod een bod van expats die allebei bij ASML werken.
...
Enerzijds vind ik het een beetje jammer dat onze wijk 'overgenomen' wordt door expats, anderzijds zijn het over het algemeen prima mensen waar je gezellig mee kunt kletsen. Mits je de Engelse taal beheerst.
En wij verhuizen naar een andere wijk, dus zo bezien is het voor ons ook geen probleem.
Zoals het in Veldhoven eigenlijk bijna standaard is tegenwoordig was het hoogste bod bij ons ook van expats. Van te voren hadden we nog overwogen om het aan Nederlanders te gunnen maar daar was het verschil hier veel te groot voor en dan denk je toch vooral aan de eigen portemonnee.
etc. etc.

Leuk idee, maar eenmaal wanneer de biedingen komen is het gewoon het beste bod en klaar. Mijns inziens terecht. Mochten de ex-buren het anders willen, dan mogen zij het gat dichten :+.

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 07-05-2026 18:20 ]

• Toke_gt
[...]

Maar ja, daar had je dus ook niet anders op kunnen handelen. Sommige verkopers zijn hier gevoelig voor, anderen niet. Deze mensen blijkbaar niet, tja, dat is dan zo. Een volgende keer laat je het misschien achterwege en dan tref je iemand die daar juist wel gevoelig voor is. Doe gewoon wat je hart je ingeeft, dan kun je daar alvast geen spijt van hebben. En bedenk dat elk huis maar 1 koper blij kan maken.

• Faeshaas
Orian schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:38:
[...]

Ik neem aan dat je vanavond bij een willekeurig adres in het dorp aanbelt en die mensen 2000 euro cash in het handje drukt. Gewoon, omdat ze in het dorp wonen.

Nee, natuurlijk doe je dat niet. Waarom moeten anderen dan wel jou 2000 euro cadeau geven (want daar komt het gewoon op neer). Als verkoper zou ik, zelfs als ik die 2k niet nodig had, toch voor het hogere bod gaan. Dan geef ik die 2k wel aan mijn kinderen. Waarom zou ik dat aan een onbekende (dorpsgenoot of niet) geven?
Er was blijkbaar ook een bod van 810k maar met voorbehoud. Als het echt om de knaken ging en het hoogste bod was die het wel geworden lijkt me :+

Gelukkig zitten we waar we nu wonen ook niet verkeerd en was dit gewoon een buitenkans die voorbij kwam. Nu zijn we weer een ervaring rijker.

• Faeshaas
Toke_gt schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Maar ja, daar had je dus ook niet anders op kunnen handelen. Sommige verkopers zijn hier gevoelig voor, anderen niet. Deze mensen blijkbaar niet, tja, dat is dan zo. Een volgende keer laat je het misschien achterwege en dan tref je iemand die daar juist wel gevoelig voor is. Doe gewoon wat je hart je ingeeft, dan kun je daar alvast geen spijt van hebben. En bedenk dat elk huis maar 1 koper blij kan maken.
Ja idd, in dit geval kende ik de mensen ook niet persoonlijk, wel via via, maar niet goed genoeg om via die kant wellicht nog wat te kunnen betekenen.

• Faeshaas
Scheurbuik schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:03:
[...]

Ik zie een huizenkoop altijd als een zakelijke transactie waarbij klantenbinding al 0 uitmaakt. Ze zijn gewoon voor de beste prijs (opbrengst) vs risico (voorwaarde) gegaan. Van een motivatietekst kan je niet op vakantie, van 2k extra wel.

Om het om te draaien... ze gunnen outsiders ook om in je dorp te wonen, jij hebt dat geluk al ;).
Helemaal waar, het is vooral lullig dat het allemaal achteraf makkelijk redeneren is. Aan de andere kant denk ik, als ik 792 had geboden had iemand anders wellicht 793 geboden met hetzelfde resultaat. Niks aan te doen dan. Gelukkig was het niet ons 'droomhuis' alleen wel een type huis wat miss 1x per jaar langs komt. Gelukkig hebben we geen haast dus nu maar wachten op de volgende kans.

• Chaki
  • Niet online
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:51:
[...]

Ging de makelaar niet in mee nadat hij dit met de verkopers besproken had, neem ik aan. Mijn makelaar bepaalt niet waar ik in mee ga en waar niet

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:45:
[...]

Er was blijkbaar ook een bod van 810k maar met voorbehoud. Als het echt om de knaken ging en het hoogste bod was die het wel geworden lijkt me :+

Gelukkig zitten we waar we nu wonen ook niet verkeerd en was dit gewoon een buitenkans die voorbij kwam. Nu zijn we weer een ervaring rijker.
Nee, het ging om waar zij de voorkeur aan gaven. Het meeste geld met de meeste zekerheid. Oftewel, geen voorbehoud en meeste geld.

Maargoed, al bij je dorpsgenoot langsgeweest voor de gulle gift?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:08

de Peer

under peer review

Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:45:
[...]

Nee, want voorbehoud. dat kun je niet los zien van elkaar.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:47
Faeshaas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:47:
[...]

Ja idd, in dit geval kende ik de mensen ook niet persoonlijk, wel via via, maar niet goed genoeg om via die kant wellicht nog wat te kunnen betekenen.
Wij zitten nu ook ongeveer in dezelfde situatie met het huis wat we op het oog hebben. Relatief klein dorp. Toen we er van de week langs liepen zagen we toevallig dat de buren bekenden zijn van school. Dat wil zeggen, het is de broer van de vader van 1 van de beste vriendinnetjes van onze dochter. Mijn vrouw kent die moeder inmiddels redelijk goed.

Maar ja wat doe je? Informatie via hun inwinnen? Ze aan de verkopers laten vertellen hoe leuk gezin we zijn? :+ Als ik me in dezelfde situatie verplaats: ik zou het super leuk vinden als dorpsgenoten mijn woning kopen, en al helemaal als het een (jong) gezin is wat door wil groeien e.d. Maar waar ligt de grens? Voor 15K verschil kom je al aardig in de buurt van een (luxe) keuken in je nieuwe woning. Aan de andere kant weet je de situatie van de verkopers niet. Verkopen ze het omdat ze veel kleiner willen wonen en zijn ze hypotheekvrij bij de vraagprijs en gunnen ze het een dorpsgenoot?

Niet geschoten is altijd mis, maar het voelt toch wat gek om een verkoper persoonlijk te gaan benaderen. Als ze dat hadden gewild hadden ze geen makelaar ingeschakeld lijkt me. Maar het is natuurlijk ook zuur als je dat niet doet en het persoonlijke uiteindelijk wel de doorslag geeft.

Join het GoT Pulse-Team!

• Paprika
Denman schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Als ik me in dezelfde situatie verplaats: ik zou het super leuk vinden als dorpsgenoten mijn woning kopen, en al helemaal als het een (jong) gezin is wat door wil groeien e.d. Maar waar ligt de grens? Voor 15K verschil kom je al aardig in de buurt van een (luxe) keuken in je nieuwe woning. Aan de andere kant weet je de situatie van de verkopers niet. Verkopen ze het omdat ze veel kleiner willen wonen en zijn ze hypotheekvrij bij de vraagprijs en gunnen ze het een dorpsgenoot?
Om €15.000 extra te verdienen moet iemand met een jaarsalaris van €336.000 daar ongeveer een maand voor werken. Een stel met allebei €180.000 inkomen per persoon moet daar ook ongeveer een maand voor werken. Maar een 2x modaal stel van €48.000 p.p. is daar samen ruim 2,5 maand netto salaris voor kwijt. Alleenstaand op modaal ben je er dan ook zelfs bijna 5 maanden voor aan het werk.

Het is daarmee eigenlijk minder de vraag hoeveel €15.000 is op het vermogen dat je bezit in stenen, maar meer hoeveel maanden van je leven je bereid bent voor een ander te werken, of dat nou een simpele, prima of luxe keuken oplevert. En laten we maar niet beginnen wat die 15.000 na XX jaren was geweest voor je pensioen als je het had belegd. ;)

@servies, de 2x ontbrak inderdaad. De cijfers klopten wel al.

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 08-05-2026 10:50 ]

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:17

servies

Veni Vidi Servici

Paprika schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:35:
[...]
Maar een modaal stel van €48.000 p.p. is daar samen ruim 2,5 maand netto salaris voor kwijt. Alleenstaand op modaal ben je er zelfs bijna 5 maanden voor aan het werk.
Psst,

2x €48.000 is niet modaal... dat is 2x modaal.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:28
Paprika schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:04:
@Denman, weer verkopen en goedkoper wonen kan altijd nog. Eenmaal op latere leeftijd bedenken dat je toch liever meer geld had uitgegeven aan woninggenot valt dan niet meer te veranderen. Juist geld in een woning is door de inflatie een pot waar het geld zo goed als nooit daadwerkelijk zal verdwijnen.
Goedkoper wonen is niet zo makkelijk tegenwoordig. Je hebt bijvoorbeeld 150k overwaarde. Deel daarvan gaat naar de k.k. dan heb je 130k over, maar de goedkopere woning - vaak niet instapklaar - moet wat verbouwt worden. Weg overwaarde en je vaste lasten zijn niet gedaald, want er is geen overwaarde over om de hypotheek te drukken.

SiberischeHusky MoviecollectorNL

• Chaki
  • Niet online
Denman schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Wij zitten nu ook ongeveer in dezelfde situatie met het huis wat we op het oog hebben. Relatief klein dorp. Toen we er van de week langs liepen zagen we toevallig dat de buren bekenden zijn van school. Dat wil zeggen, het is de broer van de vader van 1 van de beste vriendinnetjes van onze dochter. Mijn vrouw kent die moeder inmiddels redelijk goed.

Maar ja wat doe je? Informatie via hun inwinnen? Ze aan de verkopers laten vertellen hoe leuk gezin we zijn? :+ Als ik me in dezelfde situatie verplaats: ik zou het super leuk vinden als dorpsgenoten mijn woning kopen, en al helemaal als het een (jong) gezin is wat door wil groeien e.d. Maar waar ligt de grens? Voor 15K verschil kom je al aardig in de buurt van een (luxe) keuken in je nieuwe woning. Aan de andere kant weet je de situatie van de verkopers niet. Verkopen ze het omdat ze veel kleiner willen wonen en zijn ze hypotheekvrij bij de vraagprijs en gunnen ze het een dorpsgenoot?

Niet geschoten is altijd mis, maar het voelt toch wat gek om een verkoper persoonlijk te gaan benaderen. Als ze dat hadden gewild hadden ze geen makelaar ingeschakeld lijkt me. Maar het is natuurlijk ook zuur als je dat niet doet en het persoonlijke uiteindelijk wel de doorslag geeft.
Toen mijn appartement te koop stond was er een wachtlijst voor de bezichtigingen. Een van de buren die ik niet kende belde aan. Haar vriendin wilde dolgraag daar wonen, of ze het toch mocht bezichtigen. "Dat mag ik niet zelf doen. Dat moet via de makelaar, maar ik vraag of hij haar wel de gelegenheid geeft om het te bezichtigen". Haar bod was veel te laag. Klaar! Maar wat ik hiermee wil zeggen: het bod en de voorwaarden tellen het.meest, maar er kan je wel een bepaalde gunst verleend worden.

Eerder eensgezinswoning verkocht: ouderwets bieden. Op een zaterdagavond stond een heel gezin voor de deur. Ze liepen er toevallig langs, hadden het bord gezien en waren dringend op zoek naar zo'n huis in deze buurt. Hen heb ik wel een rondleiding gegeven. Ze deden ook meteen een hoog bod met snelle overdracht. Ze hadden 2 kinderen mee met de leeftijd van de mijne die het ook goed met elkaar konden vinden. Het werd een gezellige avond 🥳

Inderdaad: baat het niet dan schaadt het niet, als je maar niet opdringerig overkomt. En als koper ervaren: brave meisjes komen in de hemel, brutale overal!

• Chaki
  • Niet online
CryptoNL schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Goedkoper wonen is niet zo makkelijk tegenwoordig. Je hebt bijvoorbeeld 150k overwaarde. Deel daarvan gaat naar de k.k. dan heb je 130k over, maar de goedkopere woning - vaak niet instapklaar - moet wat verbouwt worden. Weg overwaarde en je vaste lasten zijn niet gedaald, want er is geen overwaarde over om de hypotheek te drukken.
Weer verkopen en kleiner wonen is een noodgreep, een doemscenario. Roekeloos bieden om emo-redenen moet je uiteraard niet doen. Maar angst (net zo emo) is ook een slechts raadgever. Daarbij komt: ik doe niets liever dan verhuizen: een hobby! Ja, kosten koper kun je het zien als "geld weggooien", maar dat vind ik van veel zaken. Als je een nieuwe dure auto koopt, verliest hij zijn waarde vanaf het moment dat je de straat oprijdt

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:28
Chaki schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Weer verkopen en kleiner wonen is een noodgreep, een doemscenario. Roekeloos bieden om emo-redenen moet je uiteraard niet doen. Maar angst (net zo emo) is ook een slechts raadgever. Daarbij komt: ik doe niets liever dan verhuizen: een hobby! Ja, kosten koper kun je het zien als "geld weggooien", maar dat vind ik van veel zaken. Als je een nieuwe dure auto koopt, verliest hij zijn waarde vanaf het moment dat je de straat oprijdt
Ik reageerde op de post dat goedkoper wonen altijd een optie is. Dat is niet zo eenvoudig. Vaak valt het enorm tegen.

SiberischeHusky MoviecollectorNL

• Chaki
  • Niet online
@CryptoNL ik ook! Maar hoe vaak is vaak? Bij een scheiding vaak. Maar dan heb je ook niet veel alternatieven. Moet je dat dan meteen incalculeren op het moment dat je gaat samenwonen?

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-05 18:32
Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt: Een biedingstraject zonder termijn. Ik ervaar dit als koper als zeer vervelend. 2 dagen geleden een bod gedaan maar nog geen reactie. Bijna geneigd om te bellen met verkoopmakelaar en een geldigheid aan het bod te hangen. Hoe kijken jullie hiernaar?

• Paprika
hotymoty schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:37:
Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt: Een biedingstraject zonder termijn. Ik ervaar dit als koper als zeer vervelend. 2 dagen geleden een bod gedaan maar nog geen reactie. Bijna geneigd om te bellen met verkoopmakelaar en een geldigheid aan het bod te hangen. Hoe kijken jullie hiernaar?
Zo ging het vroeger eigenlijk vaker, zeker buiten de echt oververhitte regio’s. Meestal volgt er dan uiteindelijk gewoon een acceptatie, tegenbod of afwijzing zodra de verkoper alles heeft afgewogen.

Als je denkt dat je bod goed is, kun je er zeker een geldigheid eraan koppelen. Als ze dan niet bewegen dan vinden ze het bod in ieder geval niet interessant genoeg om welke reden dan ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 12-05-2026 10:52 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:08

de Peer

under peer review

hotymoty schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:37:
Jij bent degene die er een termijn aankoppelt. dat is vrij gebruikelijk bij een bod. Als jij het open laat... tsja dan kan de verkoper reageren wanneer hij wil, of helemaal niet.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05 17:20

Kju

Ik zou voorkomen opdringerig over te komen. Het (achteraf) opnemen van een termijn aan je bod is ontzettend nietszeggend. De koop is pas definitief als er een schriftelijke koopovereenkomst is ondertekend, de bedenktijd en eventuele termijnen voor voorbehoud zijn verstreken.

Legio mogelijkheden waarom zo'n makelaar niet reageert. Het kan zijn dat je bod te laag was maar misschien is het een klein kantoor en zijn ze er niet eens aan toegekomen.

Ik zou er een telefoontje aan wagen.

PSN: Kjujay

Pagina: 1 ... 372 373 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7