Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11-10 23:37
Mede-auteur:
  • JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:43

JvS

Ervaring met huis kopen

En alweer deel 8!

We zijn alweer bij deel 8 met het ervaringen topic over het kopen van een huis..
Deze startpost is een kopie van pogani.

Dit topic gaat over het aankopen van een huis en alle aanverwante zaken. Van het uitzoeken tot en met de sleuteloverdracht, hier kan je terecht voor vragen, tips, e.d.

Heb je eenmaal je huis gekocht en ga je verbouwen, dan kan je in dit topic terecht.

Vorige delen
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7

Makelaar?
Een huis kopen of verkopen kan je doen met behulp van een makelaar. Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen. Je kunt je huis verkopen via makelaarsland, zodat er een advertentie op funda komt.
De verschillende opties:
http://www.makelaarsland.nl/
http://www.iblue.nl/ (ING Bank)
http://www.beetjehulp.nl/
http://www.makelaarsbasis.nl/

Je kunt voor extra zekerheid een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Zo'n keuring kost wel zo'n 250 euro, maar je kan daarmee wel waardevolle informatie krijgen die je kan gebruiken tijdens de onderhandeling.

Belastingdienst
Bij de aankoop van een bestaand huis moet je 6% (van de koopsom) aan overdrachtsbelasting betalen. Op 1 juli 2011 heeft de regering besloten met ingang van 15 juni 2011 het tarief voor woningen te verlagen tot 2%. Dit tarief is hedendaags ook nog geldig zie voor meer informatie over overdrachtsbelasting

Verder heb je het zogenaamde eigenwoningforfait; een bedrag (tabel) dat bij je belastbaar inkomen opgeteld wordt (waardoor je meer belasting moet betalen).
Daar tegenover staat dat huiseigenaren het voordeel hebben dat de rente en kosten voor de eigenwoningschuld (verbouwing valt hier ook onder) afgetrokken kunnen worden (meer). De voorwaarde is wel dat dit maximaal 30 jaar kan.

Tot slot is er nog de bijleenregeling. In het kort komt het er op neer dat de overwaarde die bij de verkoop van een huis vrijkomt, weer in het aangekochte huis gestoken moet worden. Als dit niet wordt gedaan, dan kan je beperking krijgen in de HRA (hypotheekrenteaftrek).

Hier vind je een overzicht welke posten wel en welke niet eenmalig aftrekbaar zijn.

Onroerend zaak belasting (OZB) en waterschapsomslag
Tegenwoordig moeten alleen huiseigenaren nog OZB betalen. Dit is een gemeentelijke belasting waarvan de hoogte afhankelijk is van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken). Tegenwoordig wordt deze waarde elk jaar opnieuw vastgesteld (dit was 2 jaar).

Sinds 2009 is er een nieuwe rekenmethode voor de OZB gebaseerde op een percentage van de WOZ-waarde van je huis. Dit percentage wordt per gemeente vastgesteld. Voor Utrecht is dit bijvoorbeeld 0,0932%. Stel je bezit een huis met WOZ van 200.000 euro, dan is de OZB 200.000*0,000932=186,40 euro.
Meer informatie over OZB kan je hier vinden

Bij het hoogheemraadschap moet je altijd (huur of koop) al ingezetenenomslag en verontreinigingsheffing betalen. Als huiseigenaar komt daar nog waterschapsomslag bij.

Verzekeringen
Als huiseigenaar moet je je huis zelf ook verzekeren (wat huurders niet hoeven): de opstalverzekering (let op of hier ook een glasverzekering bij zit). Met betrekking tot je huis heb je verder nog een inboedelverzekering en eventueel een rechtsbijstandverzekering.

Handige links
Funda - Woningen zoeken (NVM)
Jaap.nl - Woningen zoeken
Miljoen Huizen - Woningen zoeken (inclusief plaatsingsdatum en prijsgeschiedenis)
niki.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken
nieuwbouwwijzer.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken

Vereniging Eigen Huis
Independer - Hypotheken vergelijken
Kadaster - (Online) opvragen van koopsommenoverzicht, kadastraal eigendom en kaart
Actuele rentelijst (hypotheekshop.nl)

http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ - een volledige handleiding voor het kopen van een huis
http://www.fx.nl/
http://nibud.nl/
http://homefinance.nl/
http://www.overgeld.nl/
http://verzekeringssite.nl/
http://www.fiscalert.nl/

Taxatie:
http://www.taxatievergelijk.nl/

Notaris:
http://notarissen.startkabel.nl/
http://www.notaristarieven.nl/
http://www.notaristarief.nl/
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

PDF met informatie hoe een betaalbare hypotheek eruit moet zien en hoe de hypotheek adviseur jou moet helpen, waarbij je ook moet denken aan de rechten en plichten van de adviseur kan je hier vinden.

Veel gemaakte fout bij hypotheek stukken kun je hier vinden.

De startpost is een schaamteloze kopie van het vorige topic, ik zal kijken waar aanpassingen nodig zijn. Tips, opmerkingen en toevoegingen m.b.t. de inhoud zijn natuurlijk altijd welkom. Als iemand grootse plannen voor dit topic heeft en mede-auteur wil zijn, stuur me even een berichtje. :)

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 21:59
quote:
Dr. Horrible schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:15:
Dromen kunnen zo groot en zo klein zijn als je ze zelf maakt!

Ik woon nu in een nieuwbouw tussenwoning en bij ons was een open haard geen optie. Een buurman heeft deze er zelf in laten zetten wat natuurlijk altijd een optie is.
Hmmm, jammer dat ze het niet aanbieden. Achteraf laten maken kan natuurlijk altijd maar schijnt erg duur te zijn. Vooral het hele rookkanaal. Zoiets kan toch ideaal tijdens de bouw.
quote:
naitsoezn schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:35:
[...]

Sommige mensen dromen niet per se over een huis van miljoenen euros, maar hebben gewoon reële (of bijna-reële) dromen ;)
Snap ik, zijn ook genoeg mooie huizen te vinden echter bij droomhuizen heb ik een toch iets ander begrip.

Dit is een aardig droomhuis :9~ http://www.funda.nl/koop/...8155394-schupperijweg-38/

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

quote:
Versteegrob schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:08:

Snap ik, zijn ook genoeg mooie huizen te vinden echter bij droomhuizen heb ik een toch iets ander begrip.

Dit is een aardig droomhuis :9~ http://www.funda.nl/koop/...8155394-schupperijweg-38/
Snap ik, maar een droomhuis is vaak gewoon een huis dat aan alle eisen voldoet, en vind het altijd zo flauw als mensen afgevallen worden door hun woordkeus voor 'droomhuis'. Alsof je alleen maar mag dromen van vrijstaande huizen in the middle of nowhere met een enorme lap grond ;) .

AGee wijzigde deze reactie 09-02-2016 09:16 (8%)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15:38
quote:
Ryur schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:09:
[...]

Ik heb 1 appartement op het oog die ik super graag wil. Ben bang als ik langer doorspaar (ongeveer 2 maand nodig) dat hij weg is.

Inboedel maak ik mij niet druk om, het meeste heb ik al :)
Je moet je niet gek laten maken door de huizen markt. Over 2 maanden staan er ook nog huizen te koop en wie weet wel mooier dan wat je nu voor ogen hebt.

Leen nooit meer dan strikt noodzakelijk, liever nog leen zo min mogelijk. Dat is veiliger en goedkoper.

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:08

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Als je het in 2 maand bij elkaar hebt is er toch geen probleem. Dan heb je het geld gewoon tegen de tijd dat je passeert bij de notaris.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
quote:
hexta schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:27:
[...]

Dan zouden we dus (als we na 8 jaar verhuizen zoals volgens onze duidelijk gecommuniceerde planning) van 2.65 naar 3.45 schieten. Dat lijkt me iets wat je als dure hypotheekadviseur wel even wil vermelden.
Nu maar aangeven dat hij de hypotheek dient om te zetten naar 10 jaar Vast, en dan valt het voor hem nog mee omdat met deze kennis andere opties nog beter waren geweest. Bah.
Erg teleurstellend (wederom).
Bedankt voor de link en info in elk geval Tweakerdennis!
Je kan het beste nog even wachten tot Ray reageert :+

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 00:04
quote:
Malfunctions schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:43:
[...]

Dat probeer ik vrouwlief ook uit te leggen, maar dat is tegen een muur praten. Ook geklooi met trappen en kinderwagens lijkt haar geen probleem. Ik ben wat practischer ingesteld, maar heb de juiste argumenten kennelijk nog niet gevonden.

Haarlem is voor mijn geboren en getogen Amsterdamse op dit moment nog niet bespreekbaar. Wellicht ons volgende huis, over een jaar of 6-8.. ;w
Pff, jij moet wel héél veel van je vrouw houden zeg. Klinkt echt alsof zij regeert en het voor jou maar slikken of stikken is. Ach ja, jullie pakkie an he ;)

Heb zelf om heel eerlijk te zijn eigenlijk geen medelijden met alle mensen die persé in Amsterdam willen wonen en klagen over van alles en nog wat. Ik bedoel, NL is heel wat groter dan alleen Amsterdam. Maar misschien voor mij ook makkelijk praten omdat ik er niet vandaan kom, maar toch. No offence though. Maar voor mij is de prijs/kwaliteit verhouding volledig zoek daar en zou het never nooit een optie zijn. Genoeg andere leuke steden, waar ze (ja echt!) ook leuke kroegen, terrasjes en restaurantjes hebben :+

• muffstuff
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21:09
quote:
Malfunctions schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:50:
Bedankt voor de reactie. Dit project hebben wij idd ook voorbij zien komen, maar toen waren de inschrijvingen al gesloten. Wat mij daarbij ook irriteert is dat vrijwel al die nieuwbouwprojectsites totaal niet duidelijk zijn over de vraag of er nog woninigen beshcikbaar zijn voor de verkoop, of dat alles al lang en breed is verkocht.

Maar dat zal vast aan mij liggen.
Kijk ook naar het project wat van start zal gaan waar nu food centre zit. Daar gaat men ook 2500 woningen bouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:50
Thanks, dat zijn al positieve berichten. Ben met name zenuwachtig gemaakt, door de laaiende reactie van de verkoopmakelaar toen ik die voorstelde dat we het koopcontract toch liever lieten opmaken door onze notaris.

• Methamorphosis
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11-10 16:04
quote:
outlandos schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:54:
[...]

Is het nog doorgegaan bij bijbouwe.nl? Zo ja, hoe zijn je bevindingen?
Uiteindelijk toch voor de Rabobank gekozen.
Bijbouwe is een nieuwe speler op de markt, dit was te merken aan de nog vrije trage dashboard omgeving en soms wat laat reactie op email / telefoon.

De manier van werken bij bijbouwe sprak me erg aan, je gegevens invullen en dan direct uitsluitsel of je de hypotheek krijgt. ook een goede prijs voor het afsluiten.

Wij zijn toch voor een wat bekendere speler op de markt gegaan omdat de rabobank hier om de hoek zit.
Omdat we het allemaal wat snel geregeld moesten hebben en omdat ik gelezen had dat de rabobank het met een week notaris klaar kon hebben gekozen voor de rabo.
Online documentatie aanleveren, een week om de documenten te beoordelen en dan een gesprek.
week later was het allemaal geregeld :)

Wij hebben nu 2,7% 20 jaar vast, willen ongeveer 4k extra aflossen per jaar. bij de rabo kun je kiezen tussen looptijdverkorting of de maandlasten omlaag. wij kiezen voor looptijdverkorting :+
Over 20 jaar hypotheek vrij als het allemaal meezit 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:20

Fiber

Beaches are for storming.

quote:
Aliene schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:26:
[...]

Zou je het niet ook hier willen posten? Ik kan nog niet in de huiskamer namelijk, maar ben wel erg geïnteresseerd. Afgelopen week alwéér overboden. Ze gaan echt voor 25K boven de prijs weg. Ik word er er beetje wanhopig van... Maar misschien moeten we gewoon niet hetzelfde willen als iedereen :)
Verhaaltje over dit huis: http://www.funda.nl/koop/...0-wittevrouwensingel-106/ en dat er 90 bezichtigingen in drie dagen waren en 33 biedingen in gesloten enveloppe...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• staba
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:26
Weet iemand of je bij DUO ergens een PDF/Document kunt opvragen waar de oorspronkelijke studieschuld op staat?

Dit is nodig voor een hypotheek aanvraag, maar als ik inlog op 'Mijn DUO' kan ik alleen maar de jaarlijkse post vinden met de schuld van het huidige jaar en het jaar ervoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:21
Hij heeft het van een hypotheekadviseur ;)

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:01

Rubman

Just as clear as a foggy night

quote:
Wackmack schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:07:
Morgen wil ik bellen voor een mooie nieuwbouw woning echter weet ik niet of dit nut heeft. 1 mei begin ik bij mijn nieuwe baan.1 juni ben ik dus uit de proeftijd. Het gaat om een jaarcontract echter een intentie verklaring verwacht ik wel te krijgen. Heeft het wel nut om morgrn te bellen voor de nieuwbouw woning? Of zouden jullie pas vanaf 1 juni reageren (het huis is dan wel weg verwacht ik?
Ik heb hetzelfde gedaan/ben ik nu mee bezig.

Eind februari ingeschreven voor nieuwbouwwoning en 1 maart begonnen met nieuwe baan waarbij 1 maand proeftijd zit. Wel al van te voren aangegeven een intentie en werkgeversverklaring nodig te hebben en of dit mogelijk was (was geen probleem) inmiddels koopcontract getekend en bezig met de hypotheek. 1 april krijg ik werkgeversverklaring plus intentieverklaring en worden de offertes aangevraagd.
1 juni wordt er begonnen met de bouw en moet alles in orde zijn en dat gaat zeker lukken.

Ik zeg dus, zeker doen als je het wilt, als de baas geen ontzettend grote lul is moet het geen probleem zijn. Intentieverklaring heeft geen rechtsgeldige waarde dus je kan ze niet verplichten zich eraan te houden.

Ik ben achteruit de toekomst in gestruikeld. - van Rossum M.
Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:34
mijn ervaring is dat je in de gewilde gebieden zonder aankoopmakelaar (die de verkoopmakelaar kent) al vrijwel geen kans maakt. De voorselectie is al gemaakt uit kopers waarvan bekend is dat ze solvabel zijn (lees geen voorbehoud financiering vragen) en mogelijk boven vraagprijs bieden. Deze komen eerst aan bod (letterlijk) en vaak heeft iemand hierbuiten dan al het nakijken. Zoals ook uit dit verhaal weer blijkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Een aankoopmakelaar die in de weg zit lijkt me niet handig inderdaad. Die is of niet goed bezig of jij hebt gewoon geen prioriteit voor hem.

Een goede aankoopmakelaar heeft een eigen netwerk en weet vaak al welke huizen er te koop komen voordat ze op Funda staan lijkt mij. Als die aankoopmakelaar dan weet wat je ongeveer zoekt en wat je budget is dan kan hij snel schakelen en direct een afspraak voor je regelen.

Fiber wijzigde deze reactie 04-04-2016 18:36 (21%)

• HuHu
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
quote:
CodeCaster schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:13:
[...]

Termen als "daarom schrijf ik u" en "ik ben boos" horen niet in een brief die een volwassene aan zijn hypotheekverstrekker stuurt. In ieder geval niet als diegene serieus genomen wil worden. Verder staat de brief vol herhalingen en spatiefouten, waarschijnlijk ter opvulling van de twee regels aan daadwerkelijke inhoud.
Och, waarschijnlijk komt dat uit zo'n cursus feedback-geven, waarbij het ook belangrijk wordt geacht te vermelden wat iets met jou als persoon doet.
quote:
In plaats van dit:

[...]

Had er ook dit kunnen staan:

[...]

Nog steeds simpel, leesbaar, en to the point.
Klopt. Maar er zijn ook heel veel vage en onduidelijke brieven in omloop. Banken hebben er zelf ook een handje van om zaken onduidelijk op te schrijven.

edit: het verschil tussen hypotheekverstrekker en hypotheeknemer is een voorbeeld van een onduidelijke term. In jouw post gebruik je het ook onjuist (de bank is de hypotheeknemer).

HuHu wijzigde deze reactie 07-04-2016 10:25 (9%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:48
quote:
remzor schreef op donderdag 07 april 2016 @ 19:50:
Eens met naitsoezn. Bovendien besloten mijn vriendin en ik tijdens de zoektocht dat wij waarschijnlijk op een huis uit zouden komen boven de NHG grens en dat we dit ook helemaal niet erg vonden. We hebben gewoon gekeken naar de maandlasten, los van wel/niet NHG. Als je zelf weet welk bedrag je (gemakkelijk) maandelijks kan en wil ophoesten, maakt dat het een stuk makkelijker.

Stel dat je tegen je droomhuis aanloopt, maar helaas: €250k, dus net boven de NHG grens. Moet je dit huis dan laten schieten voor een huis die net wel binnen de NHG grens valt, maar waar je 10,20, 30 jaar lang wellicht niet zo blij/gelukkig in bent als dat je in dat droomhuis zou zijn? Ik denk van niet. Natuurlijk speelt geld een rol, dus begrijp me daarin niet verkeerd hoor. Je moet jezelf ook niet op kosten jagen die je misschien in de toekomst niet meer zou kunnen betalen.
Uiteindelijk is het allemaal zo persoonlijk en spelen er zoveel factoren een rol, dat niemand een dergelijke beslissing voor jou zou kunnen nemen.

Wij zelf hebben nu sinds 2 dagen een finaal akkoord en hebben toch een huis gekocht met NHG. Waren beiden positief verrast toen we dit huis zagen en natuurlijk is het financiele voordeel dan mooi meegenomen. Als we daarentegen een mooi huis tegen zouden komen voor 250-260 zouden we het wellicht ook hebben gekocht zoals gezegd, maar dat is koffiedik kijken.
Succes!
De Euro's vlak boven de NHG grens zijn gewoon relatief duur, ze zijn duurder dan de Euro's die je leent onder de NHG grens. Ik heb even snel wat cijfers in mijn spreadsheetje gegooid om een indicatie te geven.

Een huis van 230k met 240k hypotheek NHG en 2,5% rente (20 jaar vast) kost je in totaal na 30 jaar, bruto 333k tegen de tijd dat je het afgelost hebt.

Een huis van 250k met 260k hypotheek zonder NHG en 3,2% rente (20 jaar vast) kost je in totaal na 30 jaar, bruto 405k tegen de tijd dat je het afgelost hebt. Een huis met een 8,5% hogere aanschafwaarde is uiteindelijk wel 21,6% duurder.

Zo bezien is het een flink bedrag, bij hogere rentes is dat verschil nog veel groter. Een huis wat net op de grens zit wordt wel ineens een heel stuk duurder dus het huis moet ook wel een stuk mooier zijn om het dat waard te zijn. Simpelgezegd zou ik niet voor een huis wat net een paar procent groter of mooier is de NHG grens overschrijden. Om in Tweakers termen te blijven, als je dat doet heb je minder bang for buck ;)

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:26
Je kunt dan beter aangeven dat er nog wat onderhoud gepleegd moet worden en dat je ook onvoorziene zaken tegen komt.
Maar als ze het niet voor die prijs willen verkopen, ja dat is dan jammer maar jij heb er niet méér voor over.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 02-09 14:43
Gisteren ingeschreven voor een nieuwbouwproject, spannend! Had niet verwacht dat we daarvoor zouden gaan, gezien eigenlijk alle projecten de vorige keer verkocht, niet interessant of veel te duur waren.
Blijkbaar tikt deze fase wel alles aan wat we willen hebben, nu maar hopen dat we ingeloot worden.

Wat is jullie mening over het nut van een aankoopmakelaar bij nieuwbouw?

Het is natuurlijk niet in 1x tekenen, kopen, overdragen, maar ook nog een hele bouwfase, met verschillende opleveringsfasen, maar kan een aankoopmakelaar daar daadwerkelijk wat in betekenen?

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubman

Rubman

quote:
Pathogen schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:55:
Gisteren ingeschreven voor een nieuwbouwproject, spannend! Had niet verwacht dat we daarvoor zouden gaan, gezien eigenlijk alle projecten de vorige keer verkocht, niet interessant of veel te duur waren.
Blijkbaar tikt deze fase wel alles aan wat we willen hebben, nu maar hopen dat we ingeloot worden.

Wat is jullie mening over het nut van een aankoopmakelaar bij nieuwbouw?

Het is natuurlijk niet in 1x tekenen, kopen, overdragen, maar ook nog een hele bouwfase, met verschillende opleveringsfasen, maar kan een aankoopmakelaar daar daadwerkelijk wat in betekenen?
Aankoopmakelaar lijkt mij niet nodig, ik zit in hetzelfde schuitje en afgezien van veel papierwerk wat je door moet nemen en wat redelijk juridisch geschreven staat is het niet heel spannend.

Wat betreft de bouwfasen geef ik een tip door die ik ook kreeg en zeker gebruik van ga maken. Via vereniging eigen huis kan je Opleveringskeuring aanvragen plus dat ze nog meer aanbieden voor huizenbezitters natuurlijk.
Aankoopmakelaar lijkt mij meer zonde van het geld dan eenmalig een Opleveringskeuring aanvragen via v.e.h.

Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:42
@Fiber en @ph4ge
Het ging over een koelkast en een speel ding van de kids in de tuin. Voor ons en de makelaar was het geen onlogische vraag hun makelaar gaaf ook aan moet je gewoon doen geen probleem. Tnx voor de tips je moet dit ook aanvliegen minder met gevoel maar rationeel en willen weglopen. Gewoon hard spelen maar tja niet echt mijn natuur maar goed.

Maar uiteindelijk nadat we gisteren het laatste bod gedaan hadden (dus weer een stukje lager) is het lagere bod wel geaccepteerd. Voor het verschil kunnen we zo een koelkast van kopen. Het was alleen weer eens behoorlijk stress het is onze eerste aankoop van een particulier huis ipv project ontwikkelaar. En deze woning is ook nog uit 1900 dus ruim 100 jaar oud dus erg spannend allemaal. a.s. vrijdag bouwkundige keuring kijken of er geen grote issues zijn behalve degene die we al weten. En dan tekenen en hypotheek aanvraag doen.Zal ook nog een beetje spannend worden omdat de regels weer anders zijn dit jaar.

Maar gelukt wij blij en we hebben toch weer 5% van de prijs afgekregen (week daarvoor was de vraagprijs al 4% gezakt dus totaal 9% ervan af in 3 weken tijd). En de woning stond al vrij laag in de markt voor wat het waard is. Maar zo zie je maar weer als je je woning verkocht is en je gewoon zo kan kopen je een sterke positie heb om de prijs lager te krijgen.

tijd voor een feestje (bijna dan) :D

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13-10 10:37
vandaag te horen gekregen dat we zijn ingeloot voor een nieuwbouw woning in Rotterdam :D *O* *O*

Dinsdag een gesprek met de makelaar en ons daarna maar oriënteren op een hypotheek en dit topic doorlezen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: september 2000
  • Nu online
Inmiddels kan ik ook mijn ervaring in dit topic plaatsen. :)

Na enkele maanden thuis wonen heb ik nu definitief een huis gekocht: een instapklare halfvrijstaande woning in Roermond van begin jaren '90 met ruime aanbouw, airco en zonnepanelen voor 208.000,=.

Ik heb uiteindelijk nog €9.500,== van de vraagprijs afgekregen

Voor de geïnteresseerden: http://euregiomakelaardij...efsterstraat-58-roermond/

Ik moet zeggen dat alles erg snel is gegaan:
20-03-2016: Woning op Funda geplaatst
21-03-2016: Gebeld voor een bezichtiging
25-03-2016: Bezichtiging gehad door makelaar
29-03-2016: Eerste bod uitgebracht
02-04-2016: Overeenstemming met kopers over bod
11-04-2016: Hypotheekaanvraag gedaan bij Aegon
12-04-2016: Offerte Aegon binnen
15-04-2016: Bouwtechnische keuring en taxatie uitgevoerd, koopovereenkomst getekend
18-04-2016: Taxatierapport binnen, alle hypotheekstukken opgestuurd naar de Aegon
20-04-2016: Verpanding bestaande OVR bij Dela in orde
21-04-2016: Finaal akkoord Aegon voor hypotheekaanvraag

Ik heb mijn hypotheekaanvraag bij Aegon door de Hypotheker laten verzorgen. Hoewel ik tevreden ben over de Hypotheker, ga ik de volgende keer voor een execution-only hypotheek. Feitelijk stelt de hypotheekaanvraag niet zoveel voor, als je zorgt dat alle aan te leveren documenten op orde zijn.

Mijn nieuwe systeempje

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:41

Blaat

Hardware fanaat!

Mijn verloofde en ik zijn nu een maand of 4 bezig met huizenjacht. :)

Eind afgelopen jaar was ik mijn huidige woonsituatie opeens zat toen ik een van mijn tenen brak op een uitstekende poot van een keyboardstandaard. We hebben zo weinig loopruimte dat je niet eens de gordijnen fatsoenlijk open en dicht kan doen zonder spitsroeden te lopen. We zitten nu in een sociale huurwoning met 4 kamers van 42m^2 in totaal. Een grotere sociale huurwoning komen we door ons inkomen niet meer voor in aanmerking (ikzelf verdien pak em beet 52k bruto per jaar en mijn verloofde is uitzendkracht).

Dus een huisje kopen was een logische stap. :)

Als sinds Januari weten we eigenlijk al welke woning we willen en sinds afgelopen week hebben we besloten erop te gaan bieden.

Het gaat om een tussenwoning met bouwjaar 2006 met in totaal 112m^2 woonruimte over 5 kamers, geen tuin, wel carport voor 2 auto's, groot balkon op het zuiden (uitzicht over weilanden) en woonkamer op de middenverdieping. Naar onze huidige eisen perfect!

Er staan meerdere huizen te koop in dezelfde straat. Al die huizen hebben een hogere vraagprijs en zijn in slechtere staat van onderhoud. Deze woning hoeven we in principe niks aan te doen als we er in willen. Deze heeft een vraagprijs van 189.000. De woning staat al meer dan 6 maanden te koop en de koper heeft aangegeven al 30k in prijs gezakt te zijn dus dat er niet veel rek meer in zit.

Afgelopen zaterdag heb ik de makelaar gebeld en een startbod van 180.000 uitgebracht. Op maandag werd ik terug gebeld dat de verkoper had aangegeven dat hij wel wilde zakken naar 186.000 maar dat hij dan wel wilde zitten totdat zijn nieuwbouwwoning af was (begin Oktober). Ik heb dezelfde dag nog de makelaar gebeld met als tegenbod 183.500 voor als hij er in Oktober uit wil en voor 185.000 wil ik de woning op 1 Juli. Ik moet dan immers meer maanden huur betalen die je dan niet in het grote spaarpotje van een hypotheek kunt steken.

Daar heb ik vooralsnog geen reactie op gehad en ik begin me een beetje ongerust te maken. :P

Het gaat om deze woning.

Gigabyte X570i Aorus Pro Wifi | AMD Ryzen 9 3900X | 16GB DDR4 3600C14 | Sapphire Radeon 5700XT | Samsung 970 EVO 1TB | Gigabyte Aorus AD27QD | Phanteks Revolt X 1000W | Custom Loop

• EJPostema
quote:
nokiaan958GB schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:52:
[...]

Bah, weer zo'n makelaar die niet kan rekenen en vloer en/of dak vergeten is mee te rekenen. Hoe kan een huis met 130 m2 woonoppervlak zo weinig inhoud hebben?
Inhoud is niet echt belangrijk maar wel zaak bij tegenstrijdige gegevens het woonoppervlak te controleren ;)
Gaat vooral om de schuinde daken op de zolder. Vandaar dat een dakraam eigenlijk een must is wil je daar echt iets mee kunnen. Maargoed we hebben die ruimte vooralsnog niet echt nodig (nog met zn tweeen). Dus dat kan echt prima later.

Hebben koningsdag gebruikt om alles even goed op een rij te zetten. Hebben besloten om vooral beneden het echt goed aan te pakken. Dus beneden een uitbouw, vloerverwarming etc. Boven gewoon een vrij simpele badkamer (gaan we later nog wel eens aanpakken) en inderdaad nog geen dakkapel. Kwamen erachter dat dat later waarschijnlijk ook nog goedkoper kan.

Stompe deuren twijfelen we nog een beetje over. Denk uiteindelijk dat we het niet doen. Gaan iig het niet via het meerwerk regelen maar dan gewoon zelf.

Twijfelen ook nog over een schuifpui. Zit standaard eentje in, maar die kan je vergroten (1600euro) of een vierdelige schuifpui van maken (2500) of openslaande deuren (3300)

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:41

Blaat

Hardware fanaat!

Akkoord is bereikt!

186k met de overdracht op 1 Juli! *O*

Nu snel de hypotheek, notaris en bouwkundige keuring in orde maken. :p

Gigabyte X570i Aorus Pro Wifi | AMD Ryzen 9 3900X | 16GB DDR4 3600C14 | Sapphire Radeon 5700XT | Samsung 970 EVO 1TB | Gigabyte Aorus AD27QD | Phanteks Revolt X 1000W | Custom Loop

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
quote:
orf schreef op donderdag 28 april 2016 @ 20:01:
Een huis waar ik erg geïnteresseerd in ben wordt per inschrijving verkocht. Eerst was het gewoon bieden, maar dat is veranderd naar een inschrijving door de grote belangstelling (zegt de verkoopmakelaar). Vrijdag is er 1,5 uur open huis en maandag voor 16:00 uur moeten de inschrijvingen binnen zijn. Ik heb een formulier toegestuurd gekregen waarop ik het bod en voorwaarden kan invullen.

Ik vind het een nare manier van verkopen/kopen, omdat ik hierdoor veel druk voel. Weinig tijd om na te denken, en doordat je in een gesloten envelop een bieding doet, weet ik niet goed wat ik moet bieden. Hoe ver gaan andere kopers en wat doe je qua voorwaarden. Ik vind het huis heel erg mooi en het is vrij uniek door de ligging en de tuin, maar ik wil me ook niet gek laten maken.

Heeft iemand goede tips? Ik heb voor mezelf de max op de vraagprijs gezet en aan voorwaarden als voorbehoud van financiering wil en kan ik niet tornen. Ik twijfel over een voorbehoud voor een bouwtechnische keuring.
Ook 2x meegemaakt. Gewoon bod doen wat je normaal gesproken zou willen betalen of uit zou willen komen.
Als je het dan niet wordt, hoef je jezelf niets te verwijten, maar kan je alleen de ander (koper) uitlachen die teveel heeft betaald. De huizen die ik toen heb gezien waren al hoog geprijsd, en zijn voor vraagprijs+ verkocht. Dan kan ik er heel goed mee leven.

DopdeDouwer wijzigde deze reactie 28-04-2016 23:05 (0%)
Reden: typo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fiber

Fiber

In welke stad, dorp of regio zoek je? En in welke prijsklasse zoek je ongeveer...?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Notaris verrekend alles en stort terug wat over blijft. Als de hypotheek niet genoeg is voor de verkoopprijs kan een deel van de waarborgsom gebruikt worden om aan te vullen. Is het wel genoeg krijg je alles teruf gestort.

De notaris heeft gewoon een flinke pot geld bestaande uit geld van de bank, waarborgsom en eventueel nog extra cash of andere leningen. Hij betaalt de verkoper en stort restant naar jou.

Tsurany wijzigde deze reactie 29-04-2016 21:56 (29%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14:59
quote:
nokiaan958GB schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:48:
*knip*

Jij bent de enige die foute keuzes heeft gemaakt of zich slecht heeft laten adviseren en nu probeer je de "schade" iemand anders in de schoenen te schuiven.
Jij bent vrijwillig in een vve gestapt waarvan je wist dat die platzak was, waarvan je had kunnen weten dat deze slecht verzekerd is en waarvan iedereen weet dat je gezien het bouwjaar alle ellende kunt tegenkomen die denkbaar is.
De statuten zijn allesbepalend bij de vraag of de VvE juridisch gezien een financiele bijdrage hoort te leveren aan de oplossing van het probleem.
Vrij laffe actie om iemand, die gewoon raad komt vragen, zo weg te zetten. Onverlet of hij dit op zijn klompe aan had kunnen zien komen.

AGee wijzigde deze reactie 06-05-2016 22:15 (1%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 11-10 16:47

hexta

M-Stinos

quote:
nokiaan958GB schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:48:
[mbr]zo op de man spelen is echt helemaal nergens voor nodig :/ [/]

Jij bent de enige die foute keuzes heeft gemaakt of zich slecht heeft laten adviseren en nu probeer je de "schade" iemand anders in de schoenen te schuiven.
Jij bent vrijwillig in een vve gestapt waarvan je wist dat die platzak was, waarvan je had kunnen weten dat deze slecht verzekerd is en waarvan iedereen weet dat je gezien het bouwjaar alle ellende kunt tegenkomen die denkbaar is.
De statuten zijn allesbepalend bij de vraag of de VvE juridisch gezien een financiele bijdrage hoort te leveren aan de oplossing van het probleem.
De vraag is niet of de VVE juridisch gezien een financiële bijdrage hoort te leveren. En de verzekeringspolis hebben we al een paar keer aangevraagd, maar nu pas ontvangen.
Ik probeer niet de schade in de schoenen van de VVE te schuiven. Al is het natuurlijk erg slecht dat bepaalde zaken niet verzekerd zijn, helemaal bij huizen uit 1932. Ik vraag hoe het zit met de onderzoeksplicht van de aannemer die een wc heeft geïnstalleerd op een kapotte standleiding.

Maar toch bedankt voor je misplaatste agressie. 8)7

Betreffende mijn slechte keuzes, dat is mogelijk. Misschien had ik zelf moeten bedenken dat de standleiding wellicht lek zou zijn, of meer moeten aandringen op de polis ontvangen van de vve, al had er dan toch niets aan gedaan kunnen worden dan aandringen op een betere verzekering.
Maar dit is voor het eerst dat ik een huis koop. Ik ben niet bouwtechnisch onderlegd, ik heb geen vooruitziende gaves, ik weet weinig van oude huizen af. Dat er veel werk moest gebeuren had ik zien aankomen ja. Heel veel nieuw stucwerk, aanpassen van deuren wegens lichte verzakking.
Daarom heb ik vantevoren een bouwtechnische keuring laten doen, en een goed aangeschreven aannemer in de hand genomen.
Dat dit onvoldoende was kan je best vermelden, wellicht heb je daar nog gelijk in ook, maar ik denk niet dat heel veel mensen dit beter hadden gedaan.

Wellicht ben ik zelfs wat gefrustreerd, waardoor ik overkom alsof ik het de VVE en de aannemer in de schoenen probeer te schuiven? Ik zie het zelf niet zo, al zitten we wel erg met de handen in het haar. We zitten nu wel met een bijna onbewoonbaar huis waar we totaal al meer dan 20.000 euro aan verbouwing in gestoken hebben voordat dit probleem aan het licht kwam. Vergeef me als ik dan misschien wat dingen onduidelijk vertel of wat negatief overkom.

hexta wijzigde deze reactie 07-05-2016 11:01 (38%)

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
  • Nu online
Verstandig, ik hoop dat je er iets uit kunt halen. Een woning is altijd een risico, een oude woning al helemaal. Je laat een bouwkundig onderzoek doen en denkt dan goed uit te zijn, maar dan heb je nu de ene na de andere tegenvaller. Ik hoop dat je nog wel wat geld achter de hand had gehouden om dit allemaal te dekken.

Een bitter begin van je woonbeleving, ik hoop dat jullie hierna er echt klaar mee zijn en kunnen gaan genieten van jullie huis :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubman

Rubman

WOEI!!! Mijn Hypotheek is goedgekeurd!!

Na gisteren gedoe met werkgeversverklaring en ast minute alles opnieuw laten tekenen etc. nu de volgende dag alles geregeld en een akkoord.

Met dank aan de adviseur die na het horen van de passeer datum er nog wat haast achter heeft gezet en gister avond alles op orde heeft gemaakt. En dan nu een dag later Alles akkoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
hexta schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:20:
[...]

Dat wist ik niet. Maar de standleiding gaat niet door de huizen van de buren, enkel door het huis van de onderbuurvrouw. Hoe kan ik (er van uitgaande dat je gelijk hebt) het beste uitzoeken (of aantonen) dat dit een VVE ding is?
Staat allemaal beschreven in je splitsingsakte en modelreglement.
Lees anders deze pagina eens https://www.nederlandvve....echter-afvoerleiding-vve/
quote:
Een ezelsbruggetje om de vraag te beantwoorden of een leiding privé of gemeenschappelijk is, is dat de verticale leidingen meestal gemeenschappelijk zijn, en de horizontale leidingen (vanaf de aansluiting op de verticale) doorgaans privé zijn. De kosten van de verticale leidingen komen dan voor rekening van de VvE, en van de horizontale voor rekening van de desbetreffende appartementseigenaar. - See more at: https://www.nederlandvve....vve/#sthash.oDJiF4hX.dpuf

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:42
quote:
murphsy schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:29:
Wij hebben ook weer eens kanshebber op het oog. Vandaag bezichtigen. In een dorp net buiten het stadje waar we eigenlijk zoeken. Maak me daarom wel wat zorgen om de waardevastheid. Al is het een duur dorp.

Inmiddels een jaar geleden sinds mijn hypotheek gesprekken. Afsluiten bij onze vaste bank, ING, lijkt me nog steeds het makkelijkste. Of zijn er inmiddels echt fors betere alternatieven? (230k, nhg, eerste huis)
Altijd checken wat de mogelijk heden zijn ING kan goedkoper zijn natuurlijk maar er is veel meer dan ING.

Check deze site even en vul je info in https://onor.nl/hypotheek dan kan je gelijk zien wat ook de tussen personen waaarschijnlijk zien en dan weet je of het de beste keuze voor jouw is misschien.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wackmack
quote:
sambalbaj schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:40:
Wie is er een beetje bekend in Apeldoorn?
Dat is nu op het lijstje gekomen vanwege werk partner en omslachtige OV verbinding vanuit Nijmegen.

Wensen: beetje veilige rustige wijk en kindvriendelijk met oog op toekomst. Op fietsafstand van centrale station -> Utrecht en vrij vlot de A1, A50 op is ook handig. Glasvezelwijk is een pre. Budget ca 300-350, daar koop je in Apeldoorn een stuk meer huis voor dan in Utrecht, Amersfoort of Nijmegen waar we aan het kijken waren, Arnhem is een no go.

Locatie: ten westen van station/ binnenstad. Al gevonden: Orden, Sprengen, Spainkbos. Ten zuiden van het spoor ziet er wat minder uit. Parken ook mooi, maar erg duur.
PM mij maar. Zoek iets in de dezelfde prijsklasse. Woon er verder me hele leven al. Orden wil je niet wonen. Kijk js naar wijken zoals Osseveld, Woudhuis of wat verder, Zuidbroek. Kijk zelf voornamelijk rond om het centrum.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Gisteren de officiele eerste paal dag gehad van onze nieuwbouwwoning na het tekenen voor onze keuken.

2 blokken tegenover elkaar waarbij ik erg blij ben met de buren, directe buren helaas niet gezien maar de rest van het blok is d:)b.
We werden er bij de borrel met het hele blok als laatste uit geveegd omdat we lekker aan het keuvelen waren over inrichtingen, extra werk, tuinen (samen inkopen voor kostenbesparing etc) en buurt BBQ's _/-\o_.

Bouw lijkt nu allemaal al voorspoedig te gaan eerste instantie was het eind juni beginnen en juni 2017 erin, nu zijn ze al een 2-3 weken bezig en spreken ze qua snelheid eerder over 9 maanden.
* Rubman verwacht een eng strenge winter zodat het alsnog later wordt maar hoop is er.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:56
bevestiging dat je de juiste beslissing nam: zo'n reactie bevestigd eigenlijk dat ie wel weet dat hij het niet goed gedaan heeft. Als hij je blokkeert wil hij blijkbaar niet meer met je praten, heb je geen andere keuze dan de verzekering en/of advocaat.

Ik ben benieuwd, sterkte!!

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
quote:
Batiatus schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:17:
En als in plaats van huren daarna weer iets anders koopt (dus opnieuw een hypotheek afsluit)? Gewoon restant van je eerste hypotheek aflossen?
Als je je huis verkoopt zal je je hypotheek moeten aflossen. Ongeacht waar je daarna gaat wonen. Je hebt 2 scenario's.
a) je krijgt meer geld dan je moet betalen -> de notaris maakt geld aan jou over
b) je krijgt minder geld dan je moet betalen -> jij moet de notaris betalen. Van te voren of anders cash.

Theoretisch nog de optie dat wat je krijgt precies goed is natuurlijk.

NB,je moet de notaris dus ook zijn rekening betalen en hij verrekent ook eventuele belastingen etc. Je krijgt van te voren te horen hoe of wat in zijn afrekeningsnota.

Bij veel vertrekkers is het natuurlijk wel mogelijk om je hypotheek "mee te verhuizen" naar een nieuwe koopwoning. Je lost je hypotheek dan niet echt af, maar hij loopt door voor je nieuwe huis. Eventueel tijdelijk nog een overbruggingshypotheek die je wel af moet lossen als je het oude huis verkoopt.

Als je al goedkoop in Zoetermeer woont, waarom zou je dan voor 5 jaar willen verhuizen naar Den Haag Is de file zo erg? Heb je het er voor over als over 5 jaar je huis in Den Haag niet te verkopen is en je dus niet terug naar Brabant kan verhuizen of alleen als het je veel geld kost?
quote:
harmen1987 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:15:
Heeft iemand ervaring in Amersfoort en is het inderdaad zo dat in veel gevallen wordt overboden op de vraagprijs? Wij zoeken in de categorie van 250k - 275k.
Ik kijk alleen een beetje in de buurt wat er gebeurd en niet in heel Amersfoort. Sinds een paar maanden worden huizen die nieuw aangeboden zijn ook vaak snel verkocht zijn. Maar er zijn nog steeds huizen die lang te koop staan; sommige al jaren en jaren. Ik heb geen zin om geld uit te geven om de koopsommen op te zoeken, maar ik heb niet het idee dat er heel veel huizen voor ver boven de vraagprijs verkocht worden. Dat kan ook aan een wijk liggen natuurlijk.

Zoek je nog heel specifiek andere zaken? Alleen een prijsklasse zegt niet heel veel natuurlijk. Met alleen dat filter en mijn postcode +1 km staan op funda 42 huizen. En vanaf 225k zelfs 98. Veel mensen weten natuurlijk ook wel dat anderen vaak NHG willen en zullen dus niet 275k vragen om eventueel te zakken naar 230k.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

quote:
Fiber schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:06:
Waarom heb je zo'n vergelijkbaar pand eind vorig jaar dan niet gekocht...?
Iemand die vorig jaar wilde kopen, die kocht vorig jaar wel..... ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:10
quote:
remzor schreef op zondag 29 mei 2016 @ 16:47:
[...]

Onze situatie komt redelijk overeen. Wij krijgen woensdag de sleutel (jeej! :*)) en halen de huidige keuken er uit. Over de tegelvloer laten we PVC leggen (offerte per m2 incl. leggen en plinten). De nieuwe keuken hebben we ook uitgezocht en deze wordt pas als laatste geplaatst. Via via ook een stukadoor en een elektriciën voor het leidingwerk die bij ons aan de slag gaan.

Verschil is dus alleen een muur uitbreken. Bij ons niet de hele muur, maar een deur incl. deurpost en (smal) zijraam. Dus het wordt in ons geval een soort semi-open keuken, wel verbonden met de woonkamer maar 'om de hoek' doordat we de muur niet helemaal uitbreken.
Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Dank ook voor je toelichting :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: maart 2016
quote:
Fantasma7988 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:02:
[...]

maar even goed de voorwaarden doorlezen zo las ik gisteren dan bij bijbouwe (kleine verstrekker en nieuw) ik verplicht ben om het onderhoud aan mijn huis regelmatig te laten doen.
Zou mijn huis wat verwaarlozen dan zouden hun een aannemer inschakkelen om het huis te maken of op te lappen en de kosten op mij verhalen.

Dit alles omdat mijn huis het onderpand is voor de lening natuurlijk.
maar zo stonden er nog een paar dingen .
Ze mogen altijd zonder toestemming naar binnen om de staat van het huis te controleren etc.

Bij ing was dat iets soepeler.
Ok, de voorwaarden zijn streng, maar niet strenger dan andere banken.

Het onderhoud: Ja, zij kunnen een aannemer inschakelen om het onderhoud te doen, maar dit kan pas nadat een rechter hen toestemming gegeven heeft om het beheer over te nemen. Zo staat het ook in de voorwaarden van ING.

Dan het puntje `Zonder toestemming naar binnen'

Er staat letterlijk: BijBouwe heeft het recht om de Woning te allen tijde te (laten) inspecteren
om na te gaan of Jij Je aan de Overeenkomst houdt.

Volgens mij betekent dit niet dat ze `binnen mogen zonder kloppen' , dat is namelijk gewoon huisvredebreuk. Wat dit betekent is dat jij verplicht bent medewerking te verlenen.
Een passage van de zelfde strekking vind je ook bij ING:

De schuldenaar is verplicht aan de bank en/of zijn gevolmachtigden vrije toegang tot het onderpand te verlenen en/of te doen verlenen en er zorg voor te dragen dat al hetgeen waarop de bank op grond van het bepaalde in dit artikel recht heeft wordt uitgevoerd. Bij onbeheerd zijn van het onderpand is de bank bevoegd zichzelf de toegang te verschaffen.

Ook in de voorwaarden van bijv. Rabo vind je bepalingen van gelijke strekking. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat bijBouwe strenger is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Moah
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 09-01-2017
quote:
SpeciesXX schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:46:
[...]

Edit: en ons bod is afgewezen zonder tegenbod. Woning staat 7 maanden te koop, bewoners zijn gescheiden. Vraagprijs is 195k ons bod 165k. En nu?
Wat gek dat er in een aantrekkende markt geen tegenbod komt op een bod 17% onder de vraagprijs met ontbindende voorwaarden die wijzen op potentiële financieringsproblemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
quote:
Moah schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:33:
[...]

Wat gek dat er in een aantrekkende markt geen tegenbod komt op een bod 17% onder de vraagprijs met ontbindende voorwaarden die wijzen op potentiële financieringsproblemen.
quote:
SpeciesXX schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:56:
[...]

Wij hadden op z'n minst ook een tegenbod verwacht. Als je in het midden uit komt, dan zit je rond de 180k.
Volgens mij heb je de cynische ondertoon van die post niet helemaal begrepen :+

Wolly wijzigde deze reactie 08-06-2016 12:46 (31%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

quote:
SpeciesXX schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:35:
Wat is het voordeel dit voor het tekenen te doen ipv erna? Je kan toch altijd kostenloos ontbinden mocht het niet lukken?
Als alles altijd volgens het boekje gaat, heb je gelijk. Maar ja, alleen in theorie is de praktijk gelijk aan de theorie ;) . Het is gewoon een extra risico om het op je ontbindende voorwaarden te gooien. Je zal niet de eerste zijn die in de rechtszaal eindigt nadat er onenigheid is ontstaan over de geldigheid van een contract (en de bijbehorende voorwaarden), als je dit risico kunt voorkomen simpelweg door een paar dagen eerder die taxatie te laten doen zou ik dit te allen tijden doen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:35
quote:
MeZZiN schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:19:
[...]

Jep en nooit weg gaan met een extreme korting laatste keuken hadden we 42% korting |:( slaat eigenlijk nergens op maar goed dat is hoe het gaat.

Maar Ikea keuken is prima we hebben wat boven kasten gehad en die doen het nog prima na jaren (mis)bruik door ons. Eerst in de oude keuken dan in de garage en nog steeds prima. In ons nieuwe huis zit ook een Ikea keuken (kastjes alleen) het blad is natuursteen dus bespaard waar kon en verder waar je mooie dingen wilt (het blad niet) als alternatief kan je kijken naar een tweedehands keuken als optie. Vaak er mooi alleen moet je het zelf een beetje op maat maken. maar wel lekker goedkoop.
Je moet pas stoppen met meer korting eisen (dus niet goedkoper materiaal) als ze je de deur wijzen en dan nog is dat laatste bod wat ze gedaan hebben onderhandelbaar. Keukenboeren zijn de grootste oplichters in de wereld :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11-10 23:31

bonyuri

Investigator!

Ik zou alvast naar een hypotheek adviseur gaan.
Zo heb je al direct inzicht in je mogelijke lening en de bijbehorende kosten.
Het eerste orienterende gesprek is vaak gratis, dus daar kun je je geen buil aan vallen

Succes!

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:29
We willen meerwerk in de nieuwbouwwoning. Geen uitbouw of tweede badkamer. Wellicht een aantal loze leidingen, een keuken, de vloeren, gordijnen of iets dergelijks, verfje en behangetje, lampen en tuintje.

Ik vind 10 tot 15K ook te weinig voor deze zaken. Als onze huidige woning voor 240K zou worden verkocht is dat echter de buffer. Dat zou dan ook een no-go worden.

We hebben we nu dus een extra escape in de overeenkomst, dat deze ontbonden kan worden als de woning niet voor 255K of meer verkocht kan worden. Voor ons ook een duidelijke grens tussen wel of niet doorgaan. Stel dat dit lukt, dan is onze meerwerk-pot om en nabij de 25 tot 30K. Dat lijkt mij voldoende.

Een keuken van 15K gaan we niet kopen. Onze huidige keuken is van IKEA en ook de nieuwe zal een IKEA keuken worden. Wel met Miele/Bosch apparatuur erin. Dat is te doen voor max 9 tot 10K. Inbouwen kan ik makkelijk zelf, dus wellicht nog iets goedkoper.

Alles boven de 220K is overwaarde. Het oorspronkelijke hypotheekbedrag was 240K. Onze buren hebben het huis (vergelijkbaar met de onze) in 2013 ten tijde van de crisis verkocht voor 237K. Die is minder netjes afgewerkt, heeft geen aanbouw aan de zijkant en geen/of lekke kelder. Kortom 250K is niet zo heel onrealistisch.

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken totdat de woning daadwerkelijk te koop staat en er biedingen binnenkomen. Daar gaan we nu als de bliksem mee aan de gang.

Ik ben reuze benieuwd! :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:43

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

quote:
murphsy schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:01:
Inmiddels is de hypotheekaanvraag de deur uit, de ORV geregeld, de taxatie en keuring rond. Alleen nog even een goedkope maar handig lokale notaris opsnuffelen...

Zoals beloofd een linkje naar het huis:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nog even de zomer in ons heerlijke nieuwbouwhuis, en dan naar een er-is-altijd-iets-te-doen woning. Ik ben heel benieuwd, maar vooral heel blij :P
Leuk huis :). Als ik dat huis zou kunnen verplaatsen naar de randstad zou ik er zo gaan wonen ;). Ik verbaas me wel over de ORV die iedereen neemt, ook al kost het maar een paar tientjes per maand, is toch zonde? Of verplicht de hypotheekverstrekker het? Volgens mij keren de meeste pensioenen (iig wel die ik heb gehad) ook bij overlijden maandelijks uit aan de nabestaanden. Ik vind het meer iets van <2009 toen iedereen nog 10x op dubbele inkomens ging lenen.

We dachten ons droomhuis gevonden te hebben *ahum*, maar helaas weer een huis dat door een eigenaar (ooit) zelf is verbouwd; overal scheuren in de badkamer vloer (geen goede ondergrond), lekkages in de slaapkamer (incl houtrot), en een commerciële verhuurder in het bovenhuis. ;w Voor een prijs van bijna 4 ton. Makelaar adviseerde dit links te laten liggen, volgens hem zijn er altijd kopers die 4 ton neerleggen voor dit, dus onderhandelen heeft geen zin.

Sport_Life wijzigde deze reactie 25-06-2016 13:15 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:26
quote:
Kecin schreef op zondag 03 juli 2016 @ 00:21:
Members only:
Members only:

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wackmack
Is dit serieus? Wij moeten gaan zeggen waar jij gaat wonen? Wat verwacht je? Dat wij random plaatsen gaan noemen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11-10 23:31

bonyuri

Investigator!

quote:
SoundByte schreef op zondag 03 juli 2016 @ 20:10:
Wegens omstandigheden ben ik niet meer gebonden aan een stad of regio. Ik wil een nieuwouwwoning gaan kopen. Alleende vraag waar ik mee zit is, Waar?

Mijn budget is max. 150.000
Hoe kan ik erachter komen waar ik wil gaan wonen?
Zelfs in Zeeuws-Vlaanderen vind je geen nieuwbouw voor 150k, dus ik verwacht dat je dat bijna nergens gaat lukken...

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
Ik denk dat zoiets verschilt per makelaar: heb een keer gehad dat er al een deal was (wij als koper), maar huis stond nog niet als onder voorbehoud verkocht (deal ging door omstandigheden overigens niet door). Bij het huis dat wij uiteindelijk gekocht hebben, stond er een uur nadat we een deal hadden al onder voorbehoud verkocht, zonder dat er iets getekend was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:48
quote:
thewongandonly schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:12:
Mijn vrouw en ik hebben momenteel een prachtig huis (vinden wij zelf :) ), maar waren toch aan het kijken voor een grotere woning dat gedeeltelijk in de toekomst 'mantelzorg-proof' is. Nu hebben we één gevonden! Als we verhuizen zal het ons 3e koophuis zijn. Ok. we hebben besloten dat we een no-cure-no-pay makelaar in de arm willen nemen, mochten we besluiten voor het huis te gaan. De vraagprijs is 600k en een 'soortgelijke' woning is recent in dezelfde straat verkocht door dezelfde makelaar voor 555k (wel groter perceel en meer woonoppervlakte). Aangezien we nog het e.e.a. willen verbouwen, hebben we een nog lagere prijs in gedachten en dus willen we een aankoopmakelaar in de arm nemen die wellicht de 'bodemprijs' eruit kan onderhandelen. We willen gaan voor een 'no-cure-no-pay'-aankoopmakelaar.

Nou zijn er 2 bekendere:
- de één (Vastgoedkoper) gaat met je mee bezichtigen en heeft (naar eigen zeggen) een bouwkundige achtergrond. Later is een bouwkundige inspectie nog mogelijk voor een meerprijs. En gaat daarna onderhandelen tot de 'bodemprijs'. Dit lijkt ons logischer en is daarnaast goedkoper.
- de andere (De Onderhandelmakelaar) gaat eerste onderhandelen tot de 'bodemprijs' en daarna een bouwkundige inspectie. Zoals gezegd lijkt ons eerst een bezichtiging/inspectie logischer om alle zaken die een expert ziet (die ons niet opvallen) mee te nemen bij de onderhandelingen. De Onderhandelmakelaar is wel veel bekender en in 2014 uitgeroepen tot aankoopmakelaar van het jaar...

wat zouden jullie doen? Zijn er tips of opmerkingen?
Een no-cure-no-pay makelaar heeft er vooral belang bij dat er een transactie tot stand komt en niet dat die transactie voor een zo laag mogelijke prijs plaats vindt. Het onderste uit de kan halen betekent immers meer werk voor hem en het risico dat het afketst. Mijn advies zou zijn dat je een aankoopmakelaar neemt voor het gemak, maar als je op lage kosten uit bent het misschien interessanter is om het gewoon zelf te doen.

Als een van de makelaars een deel van het onderhandelingsresultaat als beloning voorstelt dan weet je dat hij voldoende ruimte ziet om te onderhandelen en dan kan je daar zelf ook wat mee. Als hij een (deel) vaste prijs wil dan weet je dat hij denkt dat er niet veel te halen is.

Voor goed bouwkundig advies laat je een expert komen, mij is niet duidelijk of deze mensen dat echt zijn of dat ze voor de bouwkundige inspectie een expert inschakelen. In de regel doe je dat na ondertekening van het koopcontract en spreek je in het koopcontract de voorwaarden af. Vooraf bouwkundig advies is vooral interessant als je een grote verbouwing overweegt of als het een oud huis is, bij een gewone bezichtiging voegt het niet zoveel toe maar kan ook geen kwaad natuurlijk. Er zijn hier in dit topic en op internet genoeg tips te vinden hoe je zelf goed voorbereid een bezichtiging in kan gaan.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14:59
quote:
Ryur schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:39:
Net een bod gedaan op mijn eerste woning!
Nu wachten op antwoord (wordt morgenmiddag pas :()
Ik heb nog niets ontvangen hoor :o

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vincent240782
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:57
Volgens mij is dit in Apeldoorn :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:13
quote:
Wackmack schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:20:
Members only:
Ziet er goed uit.

Mijn advies, bezuinig niet op loze leidingen!
Super makkelijk voor bv. je netwerk, en na de bouw nagenoeg niet aan te brengen.

Ik heb er bijvoorbeeld gelijk naar de garage ook twee meegenomen om de tuin apart te kunnen schakelen. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-09 19:09
quote:
Gisteren dus uitgeloot voor #15, zie http://www.woneninzuidbroek.nl/situatie.php
Jammer dat je bent uitgeloot. Volgende keer beter ;w

Nee hoor, weet wat je bedoelt. Maar voor de vorm: je bent dan natuurlijk ingeloot :)

En gefeliciteerd met je huis-optie. Ziet er fraai uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Shunt
quote:
p2w schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:45:
Mijn vriendin wil graag tussen onze woonplaatsen iets vinden.. Concreet betekent dat ergens tussen Den Bosch en Utrecht. We hebben daar echter totaal geen kennis van wat goede/leuke dorpen / steden zijn en welk plekken je beter kan vermijden. Waar kunnen we het beste beginnen met kijken?
Ik weet niet in welke levens fase je zit en of je voor het eerst gaat samen wonen of niet.
Maar wij hebben dit ook gedaan toen wij voor het eerst zijn samen gaan wonen. Tussen Tilburg en Venlo in gaan wonen. Dat is dus Helmond geworden. Je hebt dan het "slechtste" van beide werelden je woont allebei in een onbekend gebied zonder kennissen of vrienden en geen familie om je heen.

Voor sommige is het bovenstaande totaal niet belangrijk maar ik weet wel dat wij dit jaar waarschijnlijk nog in Venlo zullen wonen wij willen alle twee aan kinderen gaan beginnen en dat betekent dat familie heel handig gaat worden op dat punt. Contacten met vrienden verwateren of worden minder en op latere leeftijd (eigen ervaring) maak je minder snel vrienden vooral in nieuwe gebieden is mijn ervaring. Je kunt het ook als een uitdaging zien natuurlijk. Mijn ervaring is dat als je in het midden gaat wonen je binnen X jaar weer woont in geboorte stad van jou of van je vriendin.

Game PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 13-10 21:31
quote:
p2w schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:25:
[...]

We wonen al samen in Helmond (bijna 3 jaar); echter komt zij oorspronkelijk uit Zaanstad en heeft daar nog familie en vrienden wonen. Nu we een baby hebben vind ze de afstand steeds groter worden/lijken.

De reisafstand halverwege is ongeveer een uur. Ik ben er zelf nog niet over uit of ik halverwege wel een goed idee vind, zelf denk ik nl ook dat het beter is om of te kiezen voor de omgeving van 1 van de 2 geboorteplaatsen.

In de omgeving den bosch / utrecht hebben we op 2 neefjes na geen bekenden, dus wel zullen inderdaad alles opnieuw moeten opbouwen.

Als het doorgaat wil ik eerst huren, dat maakt de stap van teruggaan makkelijker. Mocht het goed bevallen zullen we wel gaan kopen. Maar omdat we beiden geen ervaring hebben met de plaatsen tussen den bosch en utrecht hebben we een heel groot zoekgebied. Nu kan ik natuurlijk voor de slechtse optie qua plaats gaan maar dat lijkt me ook niet realistisch >:) . Vandaar ook de vraag naar ervaringen.

mbt keuze stad-dorp: als er in de buurt van het huis (wandelafstand met de baby) winkels te vinden zijn is een pluspunt. Verder voor nu nog geen wensen/eisen, eerst maar inventariseren.
Ik ben als import ook tussen Den Bosch en Utrecht komen wonen vanwege mijn werk (dat precies daar tussenin ligt). Ik neem aan dat reisafstand naar jullie werk belangrijk is, dus ik zou niet te ver van de A2 af gaan wonen. Er staat ook iedere ochtend File richting Utrecht en 's avonds de andere kant op ook. Richting Den Bosch is dit minder.

Enkele (leuke) stadjes / dorpen met een kern met winkels in deze buurt zijn (Van Noord naar Zuid):

Culemborg ('Grotere' stad met oud centrum, oudere wijken, maar ook vinexwijken
Beesd (Gezellig klein stadje langs de Linge en de A2, relatief weinig voorzieningen)
Buren (Heel mooi vestingsstadje, verder van A2 en relatief gewild en dus duur)
Geldermalsen (Klein stadje langs de linge, klein maar fijn centrumpje (geen AZC ;) )
Tiel (Grotere stad aan de Waal en A15. Oud centrum, veel minder goede wijken en ook een grote vinexwijk)
Zaltbommel (Vestingsstadje langs de Waal, leuk centrum en veel nieuwere wijken)
Hedel (Groot dorp langs de Maas met eigen voorzieningen, erg Den Bosch georienteerd)

Daarnaast heb je nog veel kleinere dorpjes in de buurt. Misschien iets minder handig als je niet uit de buurt komt, aangezien er weinig voorzieningen zijn. Als je van rust en een mooi landschap houdt, zijn die dorpjes dan juist weer wel aan te raden

Ben je trouwens wel bewust van de 'Bible belt'. Waardenburg en enkele kleinere dorpjes in de buurt zijn redelijk gereformeerd, afhankelijk van welk dorp of welke wijk je zit).

Noordelijker heb je natuurlijk Nieuwegein en Houten, maar hier weet ik niet veel van :)

Pak op een zonnige zondag (of juist doordeweekse dag) de auto en ga rondrijden. Dan zie je vanzelf wat je aanspreekt en wat niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
quote:
JvS schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:12:
Dat staat in je offerte. Standaard is dat je de rente krijgt die je hebt afgesproken. Als het andersom was zou je een hogere rente niet accepteren.

Soms daalt de rente mee tijdens het offerte traject, maar dat staat dan wel expliciet in je offerte
Staat expliciet in de offerte vermeld dat de rente meedaalt.
Waar ik nu benieuwd naar ben is hoe dit vastgelegd wordt aangezien op alle documenten de 'oude' rente vermeld staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
Galois schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 20:37:
Wat is de reden dat sommige banken een hogere rente rekenen voor een aflossingsvrije hypotheek dan voor een annuitaire?

Voorbeeld:
Stel je hebt een hypotheek van onder de 67,5% van de marktwaarde van het huis. Kortom: de bank loopt weinig risico en je krijgt daarom een lagere rente.
Stel je hebt 50% aflossingsvrij en 50% annuitair. Dan betaal je bij de Rabobank een percentage van 2,2% voor het annuitaire gedeelte en 2,4% voor het aflossingsvrije gedeelte bij 10 jaar vast.

Je bent een klant waar ze weinig risico bij lopen (<67,5% MW). Het aflossingsvrije gedeelte daar krijgen ze elke maand evenveel inkomsten van. Het annuitaire gedeelte elke maand minder.

Snap dus niet in bovenstaand voorbeeld waarom de Rabobank een hogere rente rekent voor aflossingsvrij.

(dat was 2,5 jaar geleden nl niet zo, toen heb ik bovenstaand voorbeeld min of meer bij de Rabobank afgesloten)
Bij het aflossingsvrije deel loopt de bank meer risico* als op de lange termijn de rente stijgt. Misschien zit dit in de prijs.

Als dit eerder niet zo was dan ging de bank toen mogelijk uit van een dalende rente.
*: In dit geval het risico dat ze het geld 'te goedkoop' uitlenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
quote:
Milmoor schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 09:38:
[...]

Effectief is die er al:
  • De Blok-hypotheek. Dit is een lening die groeit ipv krimpt. Hierdoor eindigt hij op 50% van de oorspronkelijke lening. Je krijgt er geen HRA op.
  • De aflossingsvrije lening zonder HRA. Begin gelijk op 50%.
Wat er niet is, en ik (gelukkig) ook niet meer verwacht is de aflossingsvrije hypotheek met HRA.
De goedmaker was inderdaad de blok hypotheek. Die is echter nooit 'in productie genomen' en niet verkrijgbaar (ik was erbij toen Blok op de hypvak zijn eigen gedrocht niet uit kon leggen....)
vanzelfsprekend kan je nu ook direct wel aflosvrij sluiten, daar staat dan wel een box 3 toetsing tegenover waardoor je LTI flink inzakt. Dus zelfs als je bewust kiest om geen hra te ontvangen kan je daardoor minder lenen

Ray wijzigde deze reactie 10-07-2016 22:18 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shunt
quote:
Stef87 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:24:
[...]

Als je niet meer dan 255 wilt betalen moet je dat ook niet doen?

4 jaar is wel erg lang, het proberen waard om een scherp bod te doen.

Als je het niet mis wilt lopen kom je op een hoger bedrag tegemoet.
Elk realistisch bod is altijd beter dan gelijk te hoog te beginnen

Waarom staat het al 4jaar te koop denken jullie?
Wij zijn bang dat de huidige bewoners er wellicht niet 100% achter staan dat ze weg gaan.
Verder zou 255 het opening bod zijn niet het definitieve laatste bod. Dat laat ik even open staan.
Het is lastig alle andere woningen (zelfde soort) gaan allemaal redelijk snel. Ach doen we een bod en komen we er niet uit dan is het voor ons ook klaar. Wij willen niet boven het bedrag wat wij in gedachten hebben uit komen en dat gaan we dan ook niet doen.

Game PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:05

Galois

1811 - 1832

Een aankoopmakelaar is niet noodzakelijk, dat klopt. Maar ze hebben er wel verstand van en kunnen je een hoop ellende besparen. Maar als jij bereid bent je overal goed over in te lezen en het vertrouwen hebt dat jij een goede prijs kunt bedingen, dan kun je dat inderdaad zelf.

Ik heb mijn eerste appartement ook zelf aangekocht. Dat was een eenvoudig iets: een appartement binnen een goede VvE. Dat maakt het wat makkelijker allemaal. Je hebt voldoende vergelijkinsmateriaal.

Het huis waar we nu in wonen (2-onder-1-kap uit 1920) daar hebben we wel een aankoopmakelaar voor genomen. Uiteraard hadden we dat ook zelf gekund, maar zo'n man heeft er gewoon zicht op en kan je veel tips geven.

Ik vergelijk het maar met een schilder. Ook dat kun je heel goed zelf. Als je bereid bent je goed in te lezen hoe je moet voorbehandelen, welke verf voor welke ondergrond, hoe aan het brengen, enz en voldoende tijd hebt, dan lukt dat vast goed zelf. Maar ik denk dat een (goede) schilder het sneller, beter en met een hogere levensduur kan.
Wat je zeker niet zelf kunt, is je eigen (of die van je vrouw) blindedarmontsteking opereren. Daar moet je echt iemand voor betalen :)

Voor het onderhandelen bestaan er eigenlijk geen tips (of beter gezegd: er zijn zoveel tips dat je er niets aan hebt :)).

Het blijft een spel en als de verkoper het gevoel heeft dat er meer te halen is bij jou, dan zal hij dat zeker proberen, ook al is hij al tevreden met een bepaald bod.

Ons appartement heeft bijna 3 jaar te koop gestaan. Onze makelaar had een 'vanafprijs' voorgesteld. Prima. Op een gegeven moment hadden we een geïnteresseerde die de vanafprijs bood. Verkopen! dacht ik gelijk. Maar mijn makelaar hield het hoofd koel en had het gevoel dat er wel wat meer uit te halen was en deed een tegenbod van 5000 euro meer. Daar ging de koper mee akkoord... Nog nooit zo makkelijk 5000 euro verdiend :)

Het probleem van het biedproces is dat je, hoe goed je ook in bieden bent, je altijd te betrokken bent. Je wilt dat huis graag, want anders doe je geen bod en bent toch altijd wel wat gespannen. Zoals je nu zegt dat je een maximumprijs in je hoofd hebt en daar geen euro overheen zult gaan, daar geloof ik niets van.
Als jij dat huis graag wilt en de verkoper doet een uiterst laagste bod van 1000 euro meer dan jouw maximumprijs, daar ga jij vast mee akkoord... :)

In mijn ogen de fout die veel mensen maken, is het bod 'onderbouwen'. Dat moet je volgens mij nooit doen. Om in mijn ogen verschillende redenen waar er één van is dat de verkoper je 'leert kennen'. Dus beter in kan schatten of hij die extra 5000 euro er wel uit krijgt.

Volgens mij moet je een bod doen, zonder verder te communiceren. Geen reden of gevoel of trucs zoals je wel vaker hoort 'dit is echt onze uiterste prijs'... Een goede makelaar prikt daar vast doorheen. Niets eenvoudiger dan onderhandelen met iemand die er 100x zo weinig ervaring mee heeft denk ik maar...

Succes!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bockelaar
quote:
la_fusion schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:31:
Die keuring + taxatie, is voor zover ik nu zie, gewoon ons kostenplaatje wat we mogelijk voor niets doen.. toch?
ja :)

als in: het geeft je inzicht in de staat van het pand en de waardeschatting ervan, dus niet helemaal voor niets :)

Bockelaar wijzigde deze reactie 20-07-2016 11:07 (20%)
Reden: toelichting > ja :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Techrvw
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 06-10 11:06

Techrvw

https://techrvw.com/

quote:
darryl schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:04:
[...]

Hoe staat her ervoor Robin?

Ik vind het interessant om te lezen dat je wilt gaan onderbieden op een appartement in Amsterdam. Welke region van Adam heb je 't gezien? Ik ben zelf ook ah kijken naar een appartement in Amsterdam/Amstelveen en dat is niet te doen. Huizen met een vraagprijs van 200k gaan voor >230k over de kop!!! (Buitenveldert, 60m2, kaal huis)! Dus wat dat betreft zou ik zeggen, ga niet onder de vraagprijs zitten. Tenzij het huis nog niet op funda e.d. staat. Dan valt de concurrentie wellicht nog mee...

Hoor graag meer van je.
We gaan straks de mail versturen met het bod, dat is inderdaad 24k onder de vraag prijs.

Het appartement wat we gezien hebben ligt naast de Molenwijk in Amsterdam-Noord. Hier is de huizen gekte nog niet zo erg als in andere delen van de stad. Het appartement staat ook al enige tijd te koop, dus overbieden heeft in dit geval geen zin.

Als we kijken naar de staat van het huis, gebouwd in 2006, mist er toch nog veel en moet er veel aan gebeuren. Zo zit er bijvoorbeeld geen vaatwasser in de keuken, is de badkamer spuug lelijk (persoonlijk vinden we dat dan ;)) en is de afwerking va de woning het net niet. Er zit dus nog zeker wat ruimte in de prijs. We hebben voor het appartement sowieso een maximum prijs in ons hoofd waar we niet overheen gaan. Dus accepteren ze dit bod niet? Dan doen we een tegenbod totdat we aan onze maximum bod zitten. Is dat nog niet voldoende voor de eigenaar? Dan zoeken we verder :)

https://techrvw.com/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:33
quote:
Roboafca schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:12:
[...]

We gaan straks de mail versturen met het bod, dat is inderdaad 24k onder de vraag prijs.

Het appartement wat we gezien hebben ligt naast de Molenwijk in Amsterdam-Noord. Hier is de huizen gekte nog niet zo erg als in andere delen van de stad. Het appartement staat ook al enige tijd te koop, dus overbieden heeft in dit geval geen zin.

Als we kijken naar de staat van het huis, gebouwd in 2006, mist er toch nog veel en moet er veel aan gebeuren. Zo zit er bijvoorbeeld geen vaatwasser in de keuken, is de badkamer spuug lelijk (persoonlijk vinden we dat dan ;)) en is de afwerking va de woning het net niet. Er zit dus nog zeker wat ruimte in de prijs. We hebben voor het appartement sowieso een maximum prijs in ons hoofd waar we niet overheen gaan. Dus accepteren ze dit bod niet? Dan doen we een tegenbod totdat we aan onze maximum bod zitten. Is dat nog niet voldoende voor de eigenaar? Dan zoeken we verder :)
Duidelijk. In Adam-Noord is de huizenmarkt inderdaad (nog) niet (zo) oververhit als in elders van Adam. In ieder geval veel success en hoop dat je 'm binnenkrijgt!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Dat komt ook in het koopcontract. Gewoon even een goedkope notaris in de buurt zoeken en voila. Je kan het ook nog later doorgeven, dan laten ze het nog leeg.

Tekenen wordt meestal snel gedaan omdat er dan formeel een koopovereenkomst is. Het is dan ook geen voorlopig koopcontract maar gewoon een definitief koopcontract met wat voorbehouden.

• Ray
quote:
Reinier schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:33:
[...]

Bedoel je niet tenzij? Of begrijp ik het gewoon niet? :)
Je begrijpt het prima! het moet inderdaad tenzij zijn. bij deze aangepast.

1 vd mogelijkheden voor het vervallen van de tijdsklemmen is het aflossen van een restschuld bij verkoop

even opmerking over het stuk hierboven (onder voor mij :) )

een bod is pas bindend als beide partijen getekend hebben (waarna koper nog 3 dagen heeft). Een mondelinge overeenkomst kan niet afgedwongen worden. Verkopers hadden dus wel degelijk een ander bod nog kunnen accepteren als dit hoger was
Dat dit niet netjes etc is staat even buiten deze discussie maar wettelijk is er voor onroerend goed een schriftelijkheid vereiste.

Ray wijzigde deze reactie 21-07-2016 15:45 (39%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 02-09 14:43
quote:
Ryur schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:40:
[...]

Members only:

Laat maar :)
Sorry! :P
Nog één missende handtekening (zojuist een financieel overzicht van de vorige hypotheek moeten opgraven uit 2012) en dan moet vandaag toch écht de offerte binnen zijn!

Ik ben zó blij dat we een adviseur hebben ingeschakeld.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-09 19:09
quote:
IceM schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:24:
[...]

Je krijgt vzviw een korting op je hypotheekrente wanneer je een betaalrekening bij de ING opent en daar je salaris op laat storten (Rabo etc werken ook op deze manier). Een van de voorwaarden om die korting te krijgen is het storten van het salaris. Doe je dat niet meer dan vervalt je korting en betaal je het normale tarief.
Ah, helder. Wist niet dat er na de initiële afsluiting van de hypotheek nog die verplichting bleef, maar klinkt inderdaad wel logisch. Maar als je dus echt wilt kan je alsnog je salaris de dag na het storten automatisch laten overboeken naar je andere rekening (minus het bedrag wat nodig is voor de hypotheek-afschrijving), komt het op hetzelfde neer.

• Richard
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16:14

Richard

Kuru Kuru Kururin

quote:
MikeyMan schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:11:
[...]

Maar wat zijn nu precies de regels dan? Heb ik deze dan bovenstaand goed begrepen?

Dus wel je vorm (/huidige bedrag) meenemen, maar niet perse de hypotheek zelf?
Stel je had op 31dec 2012 een spaarhypotheek staan van 300.000 en nu is dat 50.000 waard en je zit bij ING; maar bent nu helemaal niet meer tevreden over ING; maar wel met de hypotheekvorm "spaarhypotheek" en je hebt je huis verkocht; dan kies je ervoor om bij de ING de hypotheek stop te zetten maar de 50.000 Euro op een speciaal rekening te laten plaatsen.

Je geeft dan bij je nieuwe hypotheekverstrekker aan dat je een spaarhypotheek wilt en dat je al een deel nog ergens op die speciale rekening hebt staan; en met polisnummer van je nieuwe hypotheekverstrekker kun je dat geld dan door de ING over laten boeken (het mag dus nooit op een privé rekening van jezelf zijn geweest).
quote:
Hebt u in 2013 of daarna een lening afgesloten voor een eigen woning? Dan mag u de rente alleen aftrekken als u de lening aflost. U moet de lening aflossen in maximaal 30 jaar (360 maanden), en ten minste annuïtair.
Je kunt er dus ook voor kiezen die spaarhyp om te zetten in een aflossingsvrije; maar dan moet je wel "iets" regelen met die 50.000. (en dat kan bijvoorbeeld ook zijn dat je die vrij laat komen en je er Inkomstenbelasting over betaal)

• exponential
quote:
FiXeR.nl schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:16:
Ik meld me ook in dit topic, handige links in de TS. Vanavond daar eens even wat tijd aan besteden.

Mijn vriendin (23) en ik (25) huren nu een appartement onder de leegstandswet, staat te duur in de markt maar inmiddels komen er wekelijks twee bezichtigingen waardoor we er ons niet meer fijn bij voelen. :( (Wij willen namelijk niet dat het wordt verkocht, en toch moet je elke keer weer alles opruimen wat veel tijd kost.)

We hebben inmiddels allebei een goede baan waarbij een werkgeversverklaring geen probleem is. Met onze inkomsten kom ik met verschillende rekentools op een hypotheek van maximaal +/- 290k uit met enkele uitschieters tot 310k. Dit vinden we beide wat te veel, en hebben als budget een huis van rond de 200k +/- 10%. Dan hebben we nog wat ruimte om wat dingen aan te pakken en hoeven we bijvoorbeeld ons spaargeld niet aan te raken.

Volgende week staat er een gesprek met de ING gepland, daarnaast wil ik nog een gesprek plannen met een of twee andere hypotheekverstrekkers. Ik zit nog wel met een aantal vragen, voor welke aanbieder kan ik het beste gaan? Bijvoorbeeld de laagste op FX.nl, of gewoon naar De Hypotheker? Daarnaast twijfel ik nog over de periode waarover ik de rente wil vastzetten, zelf denk ik aan 20 jaar. Maar hoeveel zin heeft dat?

Ik ga dit topic in ieder geval aandachtig volgen, en verder doornemen. Daarnaast zal ik mijn ervaringen delen. :)
Bij een hypotheekproces zijn er grofweg twee smaken: execution only en advies+afsluiten. Execution only is het goedkoopst (600-800€) , advies+ afsluiten kost je grofweg ergens tussen de 1100€ en 3000€.

Bij advies heb je dan weer de smaken, adviseur == geldverstrekker of adviseur == tussenpersoon. De eerste variant zijn eigenlijk alle banken, advies bij ING leidt tot hypotheek bij ING, zelfde voor Rabo en ABN. De adviseurs doen met meerder geldverstrekkers zaken en daar heb je dus meer keuze. Dit kan handig zijn als je niet overal geaccepteerd wordt.

Jouw geval lijkt redelijk standaard want: je bent starter, leent lang niet maximaal, hebt spaargeld voor bijkomende kosten, en je beoogde huis valt in de NHG categorie.

Mijn advies: Lees jezelf goed in, ga dan bij een aantal banken/adviseurs op gesprek (1e gesprek is toch gratis) en sluit dan uiteindelijk execution only ergens een hypotheek af. Natuurlijk niet blind gaan op de laagste rente, maar ook zeker kijken naar de overige voorwaarden.

• PoweRoy
  • Laatst online: 15:32

PoweRoy

funky!

quote:
FiXeR.nl schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:16:

Volgende week staat er een gesprek met de ING gepland, daarnaast wil ik nog een gesprek plannen met een of twee andere hypotheekverstrekkers. Ik zit nog wel met een aantal vragen, voor welke aanbieder kan ik het beste gaan? Bijvoorbeeld de laagste op FX.nl, of gewoon naar De Hypotheker? Daarnaast twijfel ik nog over de periode waarover ik de rente wil vastzetten, zelf denk ik aan 20 jaar. Maar hoeveel zin heeft dat?
In iedergeval niet naar De Hypotheker, zo veel problemen er al van gehoord te hebben. "Eerst handtekening praktijk voordat we uberhaubt ergens over gaan praten" praktijken en papier werk niet op orde waardoor bijna de ontbindende termijn verstreken was.

Ga naar een onafhankelijke adviseur, vraag rond in je omgeving. Het lijkt meer te kosten (2000 euro +), maar dat je vergeleken met een 'gewone' bank er zo uit, namelijk andere hypotheek verstrekkers met ongetwijfeld betere percentages.

Vraag eerste gesprek aan, kijk hoe ze met je mee denken.

Over de rente vastzetten, dat kan een adviseur mooi voor je uitrekenen. Wij gaan waarschijnlijk zelfs voor 30 jaar vast (anders 20), mede omdat de rente laag staat. Wil geen risico lopen dat over 15 jaar de rente is verdubbeld. En dat kan de adviseur ook mooi uitrekenen.

[This space is for rent]

• Bockelaar
quote:
PoweRoy schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:40:
[...]

In iedergeval niet naar De Hypotheker, zo veel problemen er al van gehoord te hebben. "Eerst handtekening praktijk voordat we uberhaubt ergens over gaan praten" praktijken en papier werk niet op orde waardoor bijna de ontbindende termijn verstreken was.

....
bijzonder. Wij waren ERG te spreken over de lokale Hypotheker, die man heeft ons serieus veel geld bespaard.

• AGee
  • Niet online

AGee

quote:
SPee schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 18:46:
Anders is de tijd van het kopen van een te hoge eisen stellen aan een woning op een enkele salaris voorbij.
ftfy. Zijn nog voldoende huizen te koop hoor voor minder dan 170k ;)

• Bluebe
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:21

Bluebe

Roar

quote:
Wackmack schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 18:11:
Net het voorlopig koopcontract getekend, voelt goed! Deze week alle standaard documenten al ingeleverd bij de hypotheek adviseur. Wij gaan het bij Attents inleveren. Hopelijk gaat dit geen weken duren, wat ik mij ook niet kan voorstellen. Als het allemaal echt zeker is kan de champagne open 😀

Ga voor nieuwbouw dus dan komen er allemaal maar leuke tijden aan zoals vloeren kiezen, keuken, badkamer, enz.
Gefeliciteerd! Bedoel je Attens Hypotheken? Zo ja, dan hebben wij daar ook net een aantal weken terug de hypotheek afgesloten, was voor ons voordeligst :) 3.1% voor 20 jaar vast op een bestaande woning.

• Ardbeg10
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 08-10 09:00
Heb ondertussen met zo'n tien verschillende makelaars te maken gehad, en ik kan zeggen dat zonder enige uitzondering het allemaal ratten zijn. De een weliswaar meer dan de ander, maar mijn ervaring is altijd hetzelfde: Aardige gast bij een rondleiding en zo gauw blijkt dat er ook maar de minste interesse van onze kant is weten ze je heel goed het gevoel te geven dat jij de onbeschofte vlerk bent, dat je niet moeilijk moet doen en gewoon de vraagprijs bieden en dat ze echt niet gaan onderhandelen. Dit alles uiteraard als het even kan op een behoorlijk botte en onbeschofte manier. Letterlijk elke keer hetzelfde verhaal. Natuurlijk allemaal onderdeel van het spel dat ze spelen, zo ook hierboven.

Anyway, het "flauwe" bod van 224,5K zou ik niet plaatsen, lijkt me dat dit niet in goede aarde zal vallen. Mijn advies: leg een EINDbod neer van bijvoorbeeld 229K, zeg expliciet dat dit jullie laatste bod is en er voor jullie geen rek meer in zit. Wellicht krijg je dan een redelijker tegenbod.
Ik denk overigens dat je elk bod dat je plaatst moet brengen als een eindbod, zeker als het je eerste bod op een woning is en je op dat moment de enige bieder bent.

Overigens, met een grens voor NHG van 231K is er vrijwel geen huis dat voor 232K wordt verkocht, dit weet de makelaar donders goed. Het alternatief voor mvr zou dus zijn nog maanden te wachten voor hoogstens 2000 euro meer (dit uiteraard niet vermelden bij het bod).

Ardbeg10 wijzigde deze reactie 05-08-2016 14:20 (12%)

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15:52

Basszje

Reisvaap!]

Als er een zelfde huis is verkocht voor 230k dan biedt je dat toch gewoon :? Zeggen ze nee, dan loop je weg - simpel as that.

Recent ook een bijna perfect huis opgegeven vanwege de onmogelijke voorwaarden van de verkoper die niet wilde meedenken over transactie en geen water bij de wijn doen ( was iets van 1% oid ) , dus dan niet. Daarna een ander huis gekocht waar ik achteraf gezien eigenlijk meer tevreden mee ben ( vooral locatie ).

Kortom jezelf niet volstrekt vastpinnen op deze optie, tenzij je voornemens bent om het hele bedrag te lappen als ze de poot stijfhouden.

Hoe lang staat het huis al koop? Dat kan ook meespelen met de overwegingen van de verkopers. Als het niet al te lang is kan je zo gewoon een tijdje in het sop laten koken en zeggen dat ze mogen langskomen als je bereid zijn je bod te accepteren.

De beste afdingingsmethode is weglopen :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Beunhaas91
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13-10 12:16
Ik wil iedereen graag bedanken voor de input die gegeven is, wordt erg gewaardeed. Mijn idee was inderdaad ook om 231.000 te gaan bieden en er bij aan te geven dat er niet meer ruimte is en het daarbij mijn eindbod is. Take it or leave it. Het zou vreselijk zonde zijn wanneer het niet door zou gaan, maar hé, dan wacht ik nog maar even en misschien kom ik dan nog wat leukers tegen! :)

Beunhaas91 wijzigde deze reactie 05-08-2016 15:33 (6%)

• yeehaw
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:04
quote:
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:06:
Bij het zoeken naar woningen zie ik vaak vrij lage energie labels (bijv E), omdat veel appartement toch voor 1980 gebouwd zijn. Is dit een serieus issue? Zijn die woningen ook gehoriger?
Ik ben bezig met het verkopen van een appartement uit de jaren 70. De voorgevel is geïsoleerd en ik heb hr+++ glas in de woonruimtes en slaapruimtes + kunstof kozijnen. Ik betaal 50 euro per maand aan gas en elektra. Mijn energielabel aangevraagd, en dat is ook E. Dus je kan er altijd je vraagtekens bij zetten.

Ik woon in een winkelstraat, waar je met de ramen open ook wel wat geluid van opvangt. Maar door het geïsoleerde glas is het compleet stil als de ramen dicht zijn. Ik denk dus niet dat je op basis van het energielabel kan inschatten of een woning gehorig is :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Dat appartement kost iets van 175 euro aan rente per maand (bruto), daarnaast nog VVE kosten van 60 euro en dan nog eigen onderhoud van 50 euro per maand en wat verzekering en hogere belasting . Dat komt neer op minder dan 350 euro per maand aan kosten. Stel dat je voor 800 euro huurt, dan scheelt koop 450 per maand. Dat loopt in vijf jaar op tot 27.000 euro. En dan negeer ik dat de huur elk jaar stijgt.

Dan moet de woningmarkt wel heel erg instorten wil kopen onvoordeliger zijn dan huren....

PS aflossen heb ik niet meegenomen, dat zijn wel maandlasten, maar dat is wel iets dat in opbouw van vermogen (aflossen schuld) gaat, dus dat zijn geen kosten. Voor de business case kijk ik naar kosten, voor je maandelijkse rondkomen moet je uiteraard wel naar lasten kijken.

JvS wijzigde deze reactie 10-08-2016 09:40 (8%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Het is uiteraard een risico afweging vs een kosten afweging.

Ik heb nog eens wat beter zitten kijken en zitten rekenen op berekenhet.nl enzo (ff ontspanningsmomentje op werk :P).

Ik ga uit van 110.000 euro hypotheek, 1,8% rente (tien jaar vast), 35.000 inkomen, belastingaftrek, EWF, annuitair aflossen, 60E VVE, 50E eigen onderhoud, 50E aan extra belasting bij koop vergeleken met 800 euro per maand huur en een jaarlijkse huurverhoging van 2,5%. Dan kom je uit op:

Huur kosten totaal = 61.322 euro
Koop kosten totaal = 16.272
Koop aflossing totaal = 14.664

Dus in 5 jaar heb je dan 14k afgelost, 30k lagere woonlasten en dus 45k minder kosten gemaakt totaal 8)7. Daar kan je huis flink van in waarde zakken...

JvS wijzigde deze reactie 10-08-2016 14:16 (95%)

• robin222
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:14
quote:
Raymond schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 08:12:
Ik meld me even in dit topic, want ik heb een vraag over het afsluiten van een hypotheek icm met een proeftijd.

Mijn vriendin gaat in opleiding tot specialist en ook al blijft ze dan op dezelfde plek werken, ze wisselt dan wel van werkegever en die hanteert een proeftijd. Ze start 1 september, dus 1 oktober proeftijd voorbij. De nieuwe werkgever is niet bereid om af te zien van de proeftijd.

Dat betekent dat we in september geen hypotheek gaan krijgen voor het huis waarvan we vrijdag een akkoord hebben gesloten met de verkopers.

Tot zover is me alles duidelijk en ik snap het ook (proeftijd betekent gewoon onzekerheid mbt baan).

Nu lees ik op internet 2 verschillende ervaringen hiermee en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met uit te vogelen wat kan:

1: de hypotheek kan pas 1 oktober aangevraagd worden en met een doorlooptijd van 4-6 weken ergens in november rond zijn, dus ook overdracht van het huis in november.

2: hypotheek kan nu gewoon al aangevraagd worden, waarbij de hypotheekverstrekker dan een voorbehoud in de offerte zal opnemen dat se offerte pas geldig is wanneer de proeftijd is verstreken. Dat betekent eerste week van oktober hypotheek rond en in oktober dan ook overdracht.

Ik hoop natuurlijk dat optie 2 mogelijk is, maar kom er met speuren op i-net niet uit. Morgen hebben we weer contact met onze hypotheekadviseur, maar ik wil me even goed voorbereiden :)
Wij zaten vorige maand in dezelfde situatie, huis gekocht met proeftijd van vriendin die ook nog niet begonnen was bij haar werkgever. De geld verstrekker accepteert echt niet dat er een proeftijd is en dit moet dus ook niet aangegeven zijn op de werkgevers verklaring.

Wij hebben uiteindelijk een bod gedaan met 10 weken financiering termijn, (4 weken voor dat de proeftijd was afgelopen en dan 6 weken voor de uiteindelijke financiering). Om snelheid in het proces te houden heeft eye-open een paar weken voor het aflopen van de proeftijd een offerte aangevraagd die 3 maanden geldig was, ondertussen ook alle stukken ingeleverd en laten controleren door eye-open. De offerte opvragen kan zonder werkgeversverklaring. Op het moment dat de proeftijd verstreken was hebben we de offerte getekend en is alles ingeleverd bij munt samen met de nieuwe werkgevers verklaring, daarna was het binnen 4 dagen geregeld.

Je kunt dus op dit moment al een offerte opvragen, bij munt was deze 3 maanden geldig. Let vooral op dit laatste, onze overdracht is op 1 oktober en omdat we de offerte op 15 juni hebben aangevraagd 'verloopt' deze op 15 september en zit er een gat van 2 weken. Dit is geen probleem bij munt maar als de rente stijgt dan moet je een bereidstellingsprovisie betalen, nu is gelukkig de rente nog verder gedaald en het ziet er naar uit dat dit geen probleem gaat zijn maar anders kon het ons zo 500 euro extra kosten voor die 2 weken... Hier kwam ik later pas achter en als ik het geweten had dan had ik de offerte gewoon 2 weken later aangevraagd.

Jullie definitieve aanvraag kan dus pas op 1 oktober en met veel geluk kan het daarna binnen een week of 2 geregeld zijn maar als iets niet klopt of het blijft liggen zit je inderdaad halverwege november..

• chrisborst
  • Laatst online: 19:50
Bedenk dat hypo-verstrekkers gewoon aan een aantal regels moeten voldoen. Ze moeten gewoon een lijst met eisen afwerken en achter elke eis moet een vinkje staan. Allemaal onder het mom van zorgplicht. En sommige dingen zijn inderdaad een wassen neus. Ze vragen een hoop papieren maar 1 telefoontje naar iemand van PZ zal meer zekerheid geven maar dat kan je niet in een dossier stoppen.
De bank kan aantonen dat een check hebben gedaan naar de eigen middelen van een klant, dus weer een vinkje.

@Tripl3 D, ik blijf het grappig vinden dat mensen voor een paar ton een huis gaan kopen maar dan geen geld willen uitgeven voor een goed financieel advies. Nu loop je het risico dat je een bepaald huis niet kan kopen of dat je een paar jaar later er achterkomt dat je een veel slimmere keus had kunnen maken.

• Awesomo4k
  • Laatst online: 11-10 21:22
Het belangrijkste verschil tussen hypotheekadvies bij een bank of bij een onafhankelijk hypotheekadviseur is het aanbod. Natuurlijk zal de bankbediende je uitleggen hoeveel het kost bij zijn bank in plaats van een lijstje met meerdere aanbieders geven. Aangezien je eerste gesprek gratis is zou ik ook bij je eigen bank gaan en de Rabo, want die doen normaal niet meer in de lijstjes van de ''onafhankelijke''.
Het kan je zomaar op het einde van de looptijd duizenden euro's schelen en ze bieden toch enkel lineair of annuiteit aan... dus echt spannend zijn de producten niet meer tov vroeger.

Denk er ook goed aan... Een ORV & opstal mogen ze verplicht stellen... Maar je hebt de vrij keuze waar. Meestal die ze zelf aanbieden is duur :) Andere verzekeringen zijn optioneel.

Gr

XboxID: Joeske86

• exponential
quote:
Raymond schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:21:
Mijn adviseur wil ook mijn 500 euro roodstaan faciliteit laten opheffen. Grappenmaker :+
Dat is bij mijn weten ook geen schuld, aangezien dat standaard rond de 25ste wordt afgelost (indien ik rood sta), met het storten van salaris. Er zit ook geen gespreid betalen optie op.
Die gespreid betalen optie zit er dus wel op. Je lost hem wel elke maand af met jouw salaris, maar dat is jouw keuze. Wat als je besluit je salaris op een andere rekening te storten? Dan hoef je die 500e niet af te lossen. En dus staat het geregistreerd bij BKR als krediet. Of je dat daadwerkelijk gebruikt (en dus schuld hebt) doet er niet toe. Dus komt het naar boven bij een check van je hypotheek verstrekker.
quote:
Tripl3 D schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:40:
[...]

Omdat ik o.a. in dit topic had gelezen dat de bank liever wil dat het via een financieel adviseur gaat zodat je je goed hebt laten informeren. Dan scheen je meer korting te krijgen of zoiets. Er waren in ieder geval ervaringen dat je via een onafhankelijk financieel adviseur meer korting kreeg dan rechtstreeks via de bank

[...]

Ik begrijp je niet. Waarom zou ik volgens jou geen geld uit willen geven voor een goed financieel advies? NHP wordt beoordeeld met een 9 door honderden mensen en kost me ook nog bijna 2500 euro. Hypotheek Platform was ook zo'n 2200 euro en krijgt zelfs een 9,5 (wel maar enkele tientallen reviews).

Zelf heb ik meerdere slechte ervaringen met de Hypotheker.

En het bank-verhaal onderbouw ik hierboven.

Welke optie mis ik volgens jou dan? Een financieel planner?
"Echte banken" geven ook advies, dat zijn ze zelfs verplicht. Een bank zal echter alleen eigen hypotheken adviseren. Het voordeel van een adviseur is dat je offertes van meerdere banken kan krijgen. Over het algemeen zit er volgens mij niet heel veel verschil tussen een offerte direct van Rabo en eenzelfde offerte van Rabo via een tussenpersoon.

De tussenpersoon mag geen provisie meer ontvangen van de geldverstrekker. (Dus NHP ontvangt geen geld van Florius), daarom zijn de advieskosten ook zo hoog.

Als ik jou was zou ik nog wat meer druk zetten op de adviseur (voor zover je dat al niet doet.) Voor €2500,- mag je wel van een adviseur verwachten dat hij meerdere offertes opvraagt.

• AGee
  • Niet online

AGee

quote:
Bartske schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:30:
Wanneer is het beste moment dat ik g/w/l en tv en internet aan kan vragen? Ik krijg als het goed is 16 september de sleutel van mijn appartement maar de finianciering is waarschijnlijk pas eind augustus rond. Nu verwacht ik daar geen problemen mee, maar wanneer hebben jullie dit soort dingen aangevraagd? Ik heb nu zelf geen contracten oid dus ik sluit alles nieuw af.
De laatste keer wilde ik alles graag ruim op tijd geregeld hebben, en toen ik 2 week van te voren met de energieleverancier belde (had nog wat vraagjes en waren wat onduidelijkheden) zei ze:"O, U bent er ruim op tijd bij! :D ". Ergens rond de 15e is wss vroeg genoeg dus :P

• JeroenE
  • Niet online
quote:
Bartske schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:04:
Zoals ik in mn post zei heb ik op het moment nog geen contracten en moet dus alles nieuw afsluiten. Er hoeft dus niks doorgezet te worden. Helaas geen glasvezel beschikbaar trouwens maar dat is een ander onderwerp..
Internet lijkt mij het belangrijkste ;) Als je hetzelfde neemt als de huidige bewoners kan je dat waarschijnlijk nog niet eens doen voor dat zij hun abonnement hebben opgezegd (of aangeven te gaan verhuizen). Het is handig om dat dus met hen te coördineren en te vragen of ze eventuele pakjes willen aannemen en laten liggen (zoals: een modem, brief met gegevens etc). Ook al neem jij iets anders (ADSL ipv kabel of andersom) dan is het handig al sje dit al van te voren kan aanvragen zodat het modem er is op het moment dat jij het huis krijgt.

Als je TV erg belangrijk vind en dit is geen combi met internet dan moet je dat ook op tijd regelen, net zoals internet.

Gas/water/elektriciteit kan je ook achteraf doen. Je hebt sowieso de meterstanden nodig die je samen met de huidige bewoner opschrijft op de dag van overdracht. Dit soort dingen wordt normaal gesproken niet afgesloten dus het is eigenlijk alleen administratief.

• JeroenE
  • Niet online
quote:
Bartske schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:32:
De huidige bewoonster woont er al niet meer en tijdens de bezichtiging was tv en internet niet aangesloten dus neem aan dat dat opgezegd is. Zal Ziggo (wat ik ga nemen waarschijnlijk) eens bellen hoe dat zit. Een modem zullen ze ook wel op mn huidige adres kunnen afleveren.
Soms kan dat, wel opletten als op je huidige adres nu ook Ziggo is dat de contracten niet door elkaar gaan lopen (maw jij verhuist, oude huis geen internet meer). En anders kan je ook vragen of ze het een dag of twee voor je verhuizing opsturen. Dan ligt het pakje bij een van je nieuwe buren of anders op het postkantoor. Ook in dat geval wel even kortsluiten zodat het papiertje om af te kunnen halen niet door de huidige eigenaresse bij het oud papier wordt gegooid.

• Awesomo4k
  • Laatst online: 11-10 21:22
"Als je vandaag bestelt, zorgen wij dat je binnen 2 weken onze diensten kunt gebruiken. Binnen die periode gaan we je pakket leveren en activeren. Mocht je je diensten op een latere datum willen activeren, dan geef je dit gewoon aan ons door."

Hier zit altijd marge in... dus gewoon bestellen als je zeker weet dat de financiering rond is :) TV signaal is meestal actief... en internet kun je in het uiterste geval wel een dagje zonder, lijkt me.

XboxID: Joeske86

• exponential
quote:
ImagineMeAndYou schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:22:
Voor mij is met het terugkomen van vakantie vorige week het aftellen echt begonnen. 30 augustus is het zo ver, dan krijg ik de sleutel van mijn eerste eigen appartement. Ik ben nu alleen nog aan het wachten op de afrekening van de notaris zodat ik die netjes op tijd kan gaan betalen. Wanneer kan je die ongeveer verwachten?
Ik kreeg hem een week van tevoren ongeveer.
quote:
Bartske schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:30:
Wanneer is het beste moment dat ik g/w/l en tv en internet aan kan vragen? Ik krijg als het goed is 16 september de sleutel van mijn appartement maar de finianciering is waarschijnlijk pas eind augustus rond. Nu verwacht ik daar geen problemen mee, maar wanneer hebben jullie dit soort dingen aangevraagd? Ik heb nu zelf geen contracten oid dus ik sluit alles nieuw af.
GWL heb ik pas geregeld toen ik al een week de sleutel had. Vond het wel raar dat ik Gas en Licht niet met terugwerkende kracht kon laten ingaan. Wel netjes de meterstanden van de dag van overdracht opggeven, maar geen idee wie nu die 2 weken vaste kosten tussen overdrachtsdatum en ingangsdatum contract betaald.

Ik sloot overigens ook alles nieuw af.

• President
  • Nu online
Op de dag van de sleuteloverdracht regel je het water. Ziek alvast uit wie de leverancier is

Gas en Electra kan je eind augustus aanvragen voor per 16 september, wacht nog even definitief rondkrijgen af

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:21
Met servicekosten bedoelt men bij appartementen de VVE-bijdrage en/of de kosten van de gemeenschappelijke ruimten (schoonmaak gang, glazenwassser) en/of de kosten van warm water en/of verwarming. Afhankelijk van de regio kan die anders worden aangeduid.
Bij woonhuizen is er geen sprake van gemeenschappelijke delen of gemeenschappelijk onderhoud, dan is er dus geen VVE, geen bijdrage en moet je zelf wat opzij leggen.

Dit is best basic kennis voor een starter. Zoek even rond op internet naar info voor starters over het kopen van een woning.

Kju wijzigde deze reactie 18-08-2016 17:31 (11%)

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• leejoow
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Er was expliciet opgenomen dat dit ook de kant van de verkoper op werkte. Helaas is dat een trent die je in de omgeving van Eindhoven veel ziet gebeuren. Wij hadden het ook op de verkoop van ons huidige huis zitten, maar daar hebben we nu bewust voor gekozen om toch de verkoop door te laten gaan.

Verkoper kwam op de laatste dag netjes met afwijzingsbrieven, geheel zoals in het contract stond opgenomen. Gezien zijn ingewikkelde financiele situatie vind ik ook dat de verantwoording bij de adviseur ligt die fouten heeft gemaakt. Zodra bekend werd dat er iets rammelde werd dit ook direct gemeld en is er goed contact over geweest. Neemt niet weg dat het nog steeds behoorlijk balen is.

Slome duikert

• EJPostema
quote:
Tripl3 D schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 19:00:
Kan iemand mij met het volgende helpen?

Wij gaan een nieuwbouwwoning kopen en bij de financiering moet je het meerwerk specificeren met bedragen. Omdat de bouw pas januari volgend jaar begint hebben we alles nog niet perfect uitgezocht (nog geen keuken uitgezocht bijvoorbeeld dus dat is gewoon een gok). We moeten ook nog tekenen, maar daarna moet de financiering wel binnen een paar maanden rond zijn.

Moet je voor die tijd alles helemaal uitgezocht hebben, dus badkamer uitzoeken, keuken uitzoeken, vloerbedekking uitzoeken, verf uitzoeken, of zijn indicaties genoeg en kun je dan na afronding van de financiëring nog schuiven met de bedragen.

Bijvoorbeeld:

Budget badkamer: 4000 euro
Budget Behang + verf: 2000 euro
Budget Vloeren: 8000 euro
Totaal: 14.000 euro

Achteraf blijken de daadwerkelijke kosten:
Badkamer: 5500 euro
Behang + verf: 2500 euro
Vloeren: 6000 euro
Totaal: 14.000

Wat krijg je dan vergoed van de geldverstrekker? 14.000, of maar 12.000 euro?
Zit in dezelfde situatie als jij. Al ben ik een paar stappen verder in het proces (hypotheek bijna rond). Vaak kan je bij de koop al wat meerwerk meenemen (zoals een uitbouw, dakkapel, stopcontact extra). Deze prijzen zijn vast dus hier veranderd niet zoveel aan. Vaak moet dit ook meteen al helemaal duidelijk zijn. In mijn geval is alles prefab, dus nadien nog een leiding verleggen kan niet echt.

Het meerwerk wat je tijdens de bouw al doet kan je dus redelijk precies uitrekenen (en verplaatst voor de zekerheid een paar stopcontacten extra zodat je iets aan buffer hebt).

Voor het overige meerwerk is het was lastiger. Maar schuiven in potjes is echt geen probleem. De geldverstrekker wil meer een idee of het meerwerk in verhouding staat met het huis (een keuken voor 50k in een huis van 200k mag je zelf betalen).

Dus neem een realistisch totaal bedrag en ga dan anders onder verdelen. Doe voorzichtig met potjes 'overig' en 'onvoorzien' want daar houden geldverstrekkers echt niet van.

Als je trouwens te ruim rekent en je houd wat geld over aan het einde kan je dit meteen aflossen. Dus geen probleem

• Bastien
  • Laatst online: 21:18

Bastien

I don't mind

Je zou je echter wel af moeten vragen waarom er geen MJOP is.

Kijk heel goed de vergaderstukken en financiën na wat (groot) onderhoud betreft: wat is er geregeld daarvoor en hoe. Je kunt bij niet sparen in een reservefonds voor (groot) onderhoud anders voor (terugkerende) hoge kosten komen te staan.

Het reservefonds is wel een verplichting binnenkort (of het moet nog worden afgeschoten) en als je dat goed in wilt richten is een MJOP wel zo handig.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• EJPostema
quote:
ddj01 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:47:
Vandaag mijn eerste echte huisje gekocht. Heeft iemand tips waar ik op moet letten bij het zoeken naar inboedel verzekering en energie leverancier?
Even kijken of je via werkgever korting krijgt (hoeft dan nog steeds niet de beste deal te zijn. Maar het controleren waard)

Daarnaast, bedenk even goed wat je mee wilt verzekeren. Bijvoorbeeld glas (als je hr glas hebt kan dit het wel waard zijn (kookplaat valt er onder)

En je zit bij tweakers.net. Ik heb een inboedel verzekering met buitenshuis dekking ;) ook niet verkeerd als je met al je gadgets rondloopt
Pagina: 1 2 3 ... 16

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True