Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:22
Mede-auteur:
  • JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:37

JvS

Ervaring met huis kopen

En alweer deel 8!

We zijn alweer bij deel 8 met het ervaringen topic over het kopen van een huis..
Deze startpost is een kopie van pogani.

Dit topic gaat over het aankopen van een huis en alle aanverwante zaken. Van het uitzoeken tot en met de sleuteloverdracht, hier kan je terecht voor vragen, tips, e.d.

Heb je eenmaal je huis gekocht en ga je verbouwen, dan kan je in dit topic terecht.

Vorige delen
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7

Makelaar?
Een huis kopen of verkopen kan je doen met behulp van een makelaar. Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen. Je kunt je huis verkopen via makelaarsland, zodat er een advertentie op funda komt.
De verschillende opties:
http://www.makelaarsland.nl/
http://www.iblue.nl/ (ING Bank)
http://www.beetjehulp.nl/
http://www.makelaarsbasis.nl/

Je kunt voor extra zekerheid een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Zo'n keuring kost wel zo'n 250 euro, maar je kan daarmee wel waardevolle informatie krijgen die je kan gebruiken tijdens de onderhandeling.

Belastingdienst
Bij de aankoop van een bestaand huis moet je 6% (van de koopsom) aan overdrachtsbelasting betalen. Op 1 juli 2011 heeft de regering besloten met ingang van 15 juni 2011 het tarief voor woningen te verlagen tot 2%. Dit tarief is hedendaags ook nog geldig zie voor meer informatie over overdrachtsbelasting

Verder heb je het zogenaamde eigenwoningforfait; een bedrag (tabel) dat bij je belastbaar inkomen opgeteld wordt (waardoor je meer belasting moet betalen).
Daar tegenover staat dat huiseigenaren het voordeel hebben dat de rente en kosten voor de eigenwoningschuld (verbouwing valt hier ook onder) afgetrokken kunnen worden (meer). De voorwaarde is wel dat dit maximaal 30 jaar kan.

Tot slot is er nog de bijleenregeling. In het kort komt het er op neer dat de overwaarde die bij de verkoop van een huis vrijkomt, weer in het aangekochte huis gestoken moet worden. Als dit niet wordt gedaan, dan kan je beperking krijgen in de HRA (hypotheekrenteaftrek).

Hier vind je een overzicht welke posten wel en welke niet eenmalig aftrekbaar zijn.

Onroerend zaak belasting (OZB) en waterschapsomslag
Tegenwoordig moeten alleen huiseigenaren nog OZB betalen. Dit is een gemeentelijke belasting waarvan de hoogte afhankelijk is van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken). Tegenwoordig wordt deze waarde elk jaar opnieuw vastgesteld (dit was 2 jaar).

Sinds 2009 is er een nieuwe rekenmethode voor de OZB gebaseerde op een percentage van de WOZ-waarde van je huis. Dit percentage wordt per gemeente vastgesteld. Voor Utrecht is dit bijvoorbeeld 0,0932%. Stel je bezit een huis met WOZ van 200.000 euro, dan is de OZB 200.000*0,000932=186,40 euro.
Meer informatie over OZB kan je hier vinden

Bij het hoogheemraadschap moet je altijd (huur of koop) al ingezetenenomslag en verontreinigingsheffing betalen. Als huiseigenaar komt daar nog waterschapsomslag bij.

Verzekeringen
Als huiseigenaar moet je je huis zelf ook verzekeren (wat huurders niet hoeven): de opstalverzekering (let op of hier ook een glasverzekering bij zit). Met betrekking tot je huis heb je verder nog een inboedelverzekering en eventueel een rechtsbijstandverzekering.

Handige links
Funda - Woningen zoeken (NVM)
Jaap.nl - Woningen zoeken
Miljoen Huizen - Woningen zoeken (inclusief plaatsingsdatum en prijsgeschiedenis)
niki.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken
nieuwbouwwijzer.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken

Vereniging Eigen Huis
Independer - Hypotheken vergelijken
Kadaster - (Online) opvragen van koopsommenoverzicht, kadastraal eigendom en kaart
Actuele rentelijst (hypotheekshop.nl)

http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ - een volledige handleiding voor het kopen van een huis
http://www.fx.nl/
http://nibud.nl/
http://homefinance.nl/
http://www.overgeld.nl/
http://verzekeringssite.nl/
http://www.fiscalert.nl/

Taxatie:
http://www.taxatievergelijk.nl/

Notaris:
http://notarissen.startkabel.nl/
http://www.notaristarieven.nl/
http://www.notaristarief.nl/
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

PDF met informatie hoe een betaalbare hypotheek eruit moet zien en hoe de hypotheek adviseur jou moet helpen, waarbij je ook moet denken aan de rechten en plichten van de adviseur kan je hier vinden.

Veel gemaakte fout bij hypotheek stukken kun je hier vinden.

De startpost is een schaamteloze kopie van het vorige topic, ik zal kijken waar aanpassingen nodig zijn. Tips, opmerkingen en toevoegingen m.b.t. de inhoud zijn natuurlijk altijd welkom. Als iemand grootse plannen voor dit topic heeft en mede-auteur wil zijn, stuur me even een berichtje. :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Misschien is het leuk om wat tips over bieding strategie in de startpost te zetten of er echt een faq van te maken. Ik wil daar wel mee helpen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
DRAFTER86 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:44:
Ik heb een kort vraagje over de roerende zaken. We hebben een huis op het oog waarvan de verkoper momenteel al weer in Italië woont en een lijst met roerende zaken á 2000,- heeft overlegd. Nu willen we deze graag van hem overnemen om ons bod aantrekkelijker te maken, maar nu vroeg ik mij af wat gebruikelijk is. Ik neem de roerende zaken liever op in de koopsom, omdat dan de bij het Kadaster geregistreerde koopsom hoger wordt (gunstig bij verkoop) en ik het mee kan financieren. De meeste adviezen in deze gevallen lijken te gaan over het opdrijven van de waarde van de roerende zaken i.v.m het vallen binnen de NHG grens. Wat is wijsheid hier? Kan ik een bod sturen waarbij ik de roerende zaken op 0,- waardeer en uitleg dat ik de koopsom evenredig verhoog?
Je betaalt dan overdrachtsbelasting op spullen en (als het met NHG is) premie voor NHG.

Ik vind een hogere waarde bij het kadaster echt een hele marginale reden. Lekker belangrijk wat jij ervoor betaald hebt. Als je gaat verbouwen komt dat ook niet bij het kadaster te staan...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Er zit een enorm verschil in (1) de koopsom van het huis verhogen met de waarde van de goederen en (2) de overname van roerende goederen in de koopakte zetten (geen idee of dat kan en waarom je dat zou willen, ik zou dat lekker buiten de koopakte regelen met een losse afspraak).

In geval 1 betaal je gewoon meer voor het huis, betaal je daar belasting over en staat dat bij het kadaster in gescgreven. Bij 2 niet.

Ik snap eigenlijkniet waarom je het wél zou willen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
tweakerdennis schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 21:56:
195.000 aangezien dat de waarde is van het huis, dat jij meer betaalt voor de bank of weet ik veel is irrelevant voor de waarde van het huis

Maar het heeft echt weinig waarde wat er in het kadaster staat...
De notaris bepaalt dat toch. En dat doet ie aan de hand van de koopsom. Hoe wordt dat 195k volgens jou? Door die paragraaf?

Ik zeg dit wordt gewoon 200k.

Maar wat ik niet snap, begeleid niemand deze koop? Dit klinkt als twee dhz kopers / verkopers die maar wat doen...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Et staat ook dit, als eerste zin:

"de verkoopprijs dient exclusief de prijs betaald voor eventueel mee­verkochte roerende zaken te zijn. "

hier is dat niet zo. Er wordt een koopprijs van 200k inclusief 5k aan roerende zaken genoemd en dat bestaat dus niet.

De koopprijs kan je het best op 195k zetten en los neem je voor 5k producten over. Nogmaals, waarom wordt er zo ontzettend moeilijk gedaan? Ik snap het echt niet...

JvS wijzigde deze reactie 12-02-2016 07:02 (13%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Het is veel simpeler. De taxateur zal aan de hand van jouw verbouwplannen (tekeningen, materiaalgebruik, afwerkingsniveau etc) taxeren wat de waarde van de woning is na de verbouwing. Jij kunt dan 102% van die waarde lenen. Een deel leen je om het huis te kopen en het restant kan je voor je bouwdepot gebruiken.

De taxateur zou strikt genomen helemaal niet moeten kijken naar jouw aankoopprijs en naar jouw verbouwkosten (hoewel hij die als indicatie kan gebruiken voor het niveau van de verbouwing), maar kijkt gewoon naar "wat is de getaxeerde waarde nadat de keuken en badkamer met deze plannen en deze materialen helemaal nieuw zijn".

Overigens levert een verse keuken en/of badkamer niet zoveel getaxeerde waarde op. Een andere indeling, meer oppervlak of echt een totaal verouderde krakkemikkige keuken updaten een stuk meer.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Je kunt op z'n minst toch gewoon zeggen dat je hem voor die prijs wel wilt kopen? Of is er al een bod afgewezen? In het ergste geval zeggen ze 'nee' :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
remzor schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:08:
Wij zijn vandaag voor de tweede maal een huis gaan bezichtigen en willen een openingsbod uit gaan brengen. Het huis staat te koop voor 230k. Er is ruimte, gezien de woningen in de straat die onlangs verkocht zijn (rond de 220k). Ook gezien het feit dat de verkoopmakelaar min of meer al aangaf dat een openingsbod de onderhandelingen zou starten en er vaak een middenweg wordt gevonden.

Het huis is uit 1997 en is boven erg netjes met overal rolluiken, doorgelegde vloeren, sanitair uit 2010, etc.
Dan beneden: totaal niet onze smaak, zouden we volledig strippen. D.w.z. tegelvloer eruit, keuken eruit, nieuw stucwerk, schilderwerk, etc.
Keuken en vloer zijn bijna 20 jaar oud. Willen dan ook graag vloerverwarming in laten frezen en er een nette Mflor PVC vloer op laten lijmen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Positief, negatief? Kon er zo snel niet heel veel over vinden hier namelijk.

Dan nu: het bod. We zijn van plan morgen of overmorgen een openingsbod uit te brengen, best lastig. Aangezien de vloer en keuken imho lelijk en oud zijn, en de meeste potentiële kopers hier hetzelfde over zullen denken (gaf de makelaar ook aan) wil ik deze kosten gedeeltelijk aftrekken van de vraagprijs. Is dit gebruikelijk? We hebben zo'n 20k begroot voor keuken, vloer(verwarming) en het stucwerk. Keuken hoeft van ons dan ook geen dure SieMatic te zijn bijv. en is ook niet bijster groot.
Denk zelf aan 212/213k openingsbod, om uit te komen op 219-220. 7 jaar geleden kochten zij het ook voor die prijs, dus ik vermoed dat men daar ook op mikt. Wij zouden het huis voor die prijs best kopen, dus in principe zou je dan zeggen; iedereen tevreden :)

Ik weet dat het persoonlijk is en je gewoon moet kijken wat je er zelf voor over hebt, maar ben toch benieuw hoe anderen dit zien wanneer er zo goed als meteen kosten gemaakt moeten worden door krimpscheuren, oude vloer/oude keuken. Ervaringen met PVC (Mflor? Vloerverwarming?) zijn meer dan welkom!

Edit: excuses voor de misschien wat langdradige/warrige post 8)7
Dat hangt geheel van de staat van die andere woningen af en wanneer die verkocht werden. Als er drie zeer vergelijkbare woningen minder dan 6 maanden geleden in een super staat verkocht werden voor 220k, en jij moet er minstens 20k in stoppen om het op gelijk niveau te krijgen, dan zou ik er niet meer dan 200k voor over heben. Als die andere woningen in dezelfde staat ook voor 220k verkocht werden, dan is dat blijkbaar de goede prijs en dan zou ik dat er ongeveer voor over hebben. Het is irrelevant wat je er dan in wilt steken.

Oftewel, zoek meer feiten en onderbouw je mening beter. Ik kan hier wel wat roepen, maar dat is totaal waardeloos ongeinformeerd advies.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Goed. Ondanks dat het mogelijk als kitsch gezien wordt, vind ik die stijl nieuwbouw echt het beste van twee werelden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Ray schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:31:
[...]

Vooral dat is wel een punt natuurlijk.

NHG is primair bescherming tegen restschuld bij oa relatiebreuk, arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid.
Dit wil ik toch even nuanceren. Het is bescherming voor als je de restschuld niet meer kan betalen door oa een relatiebreuk. Het is wel de bedoeling dat je er alles aan doet om die restschuld zo klein mogelijk te houden.

Ik zie de NHG gewoon als een verzekering voor de bank dat zij zonder gezeik al hun geld krijgen. Jij als afnemer moet gewoon alles op alles zetten om de restschuld te betalen:

Uit de NHG voorwaarden voor kwijtschelding:
https://www.nhg.nl/Consument/Voorwaarden-voor-kwijtschelding
quote:
4. U heeft er alles aan gedaan om de restschuld zoveel mogelijk te beperken.
- 4A. U voldoet aan al uw betalings- en andere verplichtingen onder de hypothecaire lening tot het moment van verkoop en voorkomt daarmee betalingsachterstanden. Ook andere kosten - zoals VVE-bijdragen, aflossingen en premies - betaalt u door om de restschuld zo klein mogelijk te houden.
- 4B. U heeft geen eigen inkomsten of vermogen meer waarmee het verlies voorkomen of beperkt had kunnen worden
NHG is primair een verzekering voor de banken dat ze geld krijgen, voor consumenten een vangnet zodat ze niet met een restschuld blijven zitten en een manier om rente laag te houden. Dat laatste is over het algemeen het grootste voordeel.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Nou ik ben het met Ray zijn laatste post wel eens hoor :). Alleen is het geen restschuldverzekering in de zin dat je lekker weg kan komen met een restschuld. Ik zie het primair als mooi middel voor korting op rente die banken geven omdat ze minder risico lopen. En dat het ook een vangnet is, is mooi meegenomen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
remzor schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:31:
[...]

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je die 65k er sowieso niet geheel bij op kan tellen.
Inderdaad. Je doet 65k aan verbouwing, maar reken erop dat je huis daarmee 40-45k meer waard wordt. Je maakt er geen "verlies" mee, het zijn gewoon de kosten die je maakt als je alles perfect naar jouw smaak wilt hebben.

Wil je het zeker weten (of een sterke indicatie hebben), laat het dan voor en na verbouwing taxeren. Zeker een keuken, wc en een badkamer moderniseren (dat is rustig 25k van je budget) telt niet echt hard bij de waarde op. Een tuin op smaak brengen ook niet. Een uitbouw wel.

Ter illustratie, ik heb een verbouwing van 40-45k gepland en die voegt 25k aan waarde toe aan mijn woning. Ik denk dat dat reëel is.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Hoe handel je zo'n hypotheek eigenlijk af? Hij is geaccepteerd. Wordt het dan gewoon zonder tussenkomst van een notaris op een of ander bouwdepot gestort? Of moet je nog wel langs de notaris, maar dan voor een heel simpele klus?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Dat acceptatietraject is duidelijk, maar de afhandeling niet. Wat gebeurt er precies als het allemaal is goedgekeurd? Bij mijn hypotheek merkte ik daar niets van, dat ging allemaal automatisch naar de notaris en ik mocht mijn eigen inleg naar hem overmaken.

Krijg je bij een bouwdepot gewoon even 60K gestort ofzo?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Ray schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 08:06:
[...]

Als het in depot gaat dus niet immers > depot.

dat ligt weer aan LTI <> LTV. is de waarde nodig om de LTV te halen > verplicht depot. is dit niet het geval (en geen NHG, nhg = verplicht depot) kan het ook zo uitbetaalt worden.

welke verstrekker is het ?

@aegon vraag, offerte meestal binnen 48 uur en soms indien automatische verwerking < 1 uur
Ik heb NHG dus het komt in een depot. Alleen is dat traject een beetje een black box. Ik doe het via Aegon, ik ga daar wel even aan de adviseur vragen hoe het verder zit. Overigens is de taxatie van mijn woning gedaan en was de huidige waarde al voldoende voor de hypotheek. LTV (incl verbouwen) is 0,96 met de waarde nu en 0,86 als waarde "na verbouwing" wordt gebriukt. .

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
HuHu schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:27:
[...]
Als de koper de taxateur van te voren inlicht over de verkoopprijs, dan kan de taxateur daar waarschijnlijk wel naar toe werken.
Sterker nog, dat gebeurt ook bijna altijd. De taxateur krijgt een range (180-220k) en kijkt of de verkoopprijs binnen die range valt en kiest dan bijna altijd de verkoopprijs.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
robin222 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:09:
[...]

Als verkoper hoef je inderdaad niet te te laten taxeren maar als koper vaak wel... Uiteindelijk is het dus niet wat de gek er voor geeft maar of de taxateur/bank het een reële waarde vind om hier een lening op te verstrekken.
De taxateur vindt bijna altijd dat dat bedrag dat de gek ervoor geeft een goed bedrag is. Tenzij het echt insane veel afwijkt. Bij al die verkopen in Utrecht en Amsterdam die flink hoger zijn dan twee jaar geleden gaat dat goed.
quote:
Nog een vraagje:
Kan het een probleem zijn/worden als de WOZ waarde te veel afwijkt van de vraagprijs? Het gaat hier om een afwijking van meer dan 25% die lager ligt dan de vraagprijs. Zegt de WOZ waarde iets over de waarde van het onderliggende pand en kijkt een taxateur hiernaar? Geeft het voordeel op je onderhandelingspositie bijvoorbeeld?
Nee, geen enkel probleem. Heeft ook nul invloed op de waarde en een taxateur negeert het volledig. Die taxeert het huis aan de hand van de locatie en staat van het huis en enkele referentiepanden.

Op onderhandeling kan het invloed hebben als je te maken hebt met mensen die er niet zoveel verstand van hebben en die slecht bijgestaan worden door een makelaar. Maar als er dan maar een paar bieders zijn die wel goeie biedingen doen, maakt het alweer geen moer uit.

WOZ waarde is maar een dingetje om belastingen op te baseren.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Spacejockey schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:11:
Ik ben een beetje nalatig geweest bij het tekenen van de koopovereenkomst. Er staat in dat ik twee afwijzingen moet kunnen tonen als ik gebruik wil maken van de ontbindende voorwaarden. Dat had ik eruit moeten laten halen, maar dat is nu te laat helaas, mijn eigen domme schuld. Ik verwacht geen grote problemen bij mijn huidige aanvraag, maar ik wil het risico niet lopen natuurlijk. Ik heb in ieder geval nog tot 9 mei. Mijn plan is nu om morgen gelijk een aanvraag in te dienen bij Lloyds Bank, daar kan het execution-only voor een laag bedrag en ik kan gelijk zelf alle documenten doorsturen die ik al heb verzameld. Is er nog een andere oplossing die misschien beter is?
Gewoon je 1e hypotheek afwachten. Als je bij twee banken de offerte tekent, kan je dat in problemen helpen. Het lijkt me ook niet handig om dat dan execution only te doen, want dan neem je alle verantwoordelijkheid zelf op je. Geen idee wat een bank doet als jij een offerte aanvraagt, die tekent en vervolgens roept "ik heb het huis al verhypotheekt aan een andere bank"...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
sylvesterrr schreef op donderdag 14 april 2016 @ 23:58:
Ik was vandaag bij mijn hypotheekadviseur (die tevens als mijn aankoopmakelaar fungeert) op bezoek. Hij had bij de verkoopmakelaar om de VVE stukken gevraagd van een appartement dat ik afgelopen maandag heb bezichtigd.

De secretaresse/assistente van dat makelaarskantoor heeft in plaats van die stukken de leveringsakte gemaild. Dat komt onze onderhandelingspositie echt ten goede. Daarop staat namelijk dat de huidige eigenaar die woning nog geen twee jaar geleden voor bijna 40K minder heeft gekocht dan de huidige vraagprijs. :D Uiteraard zal hij wel het een en ander verbeterd hebben, maar toch...
Dit kan je ook zo op het kadaster opvragen. Dit is gewoon openbare informatie. Ik zie ook niet in wat iemand twee jaar geleden voor een huis heeft betaald te maken heeft met de onderhandelingen nu. Misschien heeft-ie er wel voor 80k aan verbeterd, of is het gewoon een van de huizen in de populaire wijken in een grote stad die nu eenmaal flink gestegen is. Mijn huis is ook op 50k meer getaxeerd dan waar ik het in 2014 voor gekocht heb. Ik zou niet weten waarom al mijn buren hun huis voor hoge bedragen verkopen en ik ineens niet, omdat ik een slechte onderhandelingspositie heb...

Onderhandelen doe je over de waarde, niet over dat soort bijzaken.

• Arrne
Ikzelf zou gewoon bellen en bevestigen per email, maar dat is persoonlijk. Je moet het gewoon doen op de manier die je zelf prettig vindt.

Sowieso wordt de invloed van dit soort dingen nogal overdreven volgens mij, wat denk je er uiteindelijk mee te kunnen winnen? Denk je dat een makelaar die dagelijks met dit bijltje hakt er niet doorheen prikt als je een 'emotieloos' mailtje schrijft?

• Arrne
Raar verhaal, er zullen niet heel veel mensen zijn die dat voor hun kennissen over hebben lijkt me. Je hebt het tenslotte al snel over een paar duizend euro. Misschien dat die kennissen alsnog jouw prijs betaald hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Katseviool schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 13:56:
Iemand ervaring met het opstellen van een verbouwingsspecificatie?

We hebben namelijk wel interesse in een woning, maar keuken is gewoon oud en hokkerig. Wat we graag zouden willen, is het uitbreken van een muur naar de woonkamer en dan een nieuwe keuken met keukeneiland te laten zetten. Alleen als je dan weer de keuken uitbreekt zou ik ook graag een nieuwe houtenvloer laten leggen met eventueel vloerverwarming (ligt aan kosten).
  • Hebben we jullie iemand ingehuurd om totale kostenplaatje te maken?
  • Hoe hebben jullie uit/aanbesteding van verschillende werkzaamheden uiteindelijk gedaan?
Ik neem aan dat je een hypotheek wilt hebben? Ik zal even mijn proces beschrijven:

- Ik heb zelf ingeschat wat de verbouwing zou kosten
- Ik heb een bouwbedrijf gevraagd een offerte te maken van zaken die ik wilde uitbesteden
- Aan de hand daarvan heb ik bepaald hoeveel extra hypotheek ik nodig had om dat voor elkaar te krijgen
- Ik heb een plan gemaakt met per ruimte beschreven wat er verbouwd ging worden + plattergrond tekeningen gemaakt
- Aan de hand hiervan heeft een taxateur een "waarde nu en waarde na de verbouwing" taxatie uitgevoerd
- mbv die taxatie heb ik de hypotheek gekregen

Hoe ik het nu aan ga pakken weet ik nog niet. Ik kan het binnen budget doen door veel zelf te doen, maar ik neig ernaar om er flink meer spaargeld tegenaan te kwakken en alles uit te besteden :P. M'n bouwdepot is iig gevuld met genoeg geld voor 80% van de verbouwing :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
ANdrode schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:00:
[...]

Ik weet dat er in sommige onderwijs CAO's (o.a. universiteiten) uitzonderingen waren voor het aantal tijdelijke contracten dat je een medewerken kon geven. Deze zijn (vrijwel allemaal) vervallen.
Niet allemaal in elk geval. Als het maar in een CAO is afgesproken. De ABU CAO voorziet in meer tijdelijke contracten in een langere termijn (1,5 jaar totaal flex, dan nog 4 jaar met max 6 tijdelijke contracten) en de universiteit biedt bijvoorveeld PHd studenten een contract van 1 en 3 of van 4 jaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
ANdrode schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:43:
[...]

Ik weet de details niet zeker :).

Er zit in ieder geval een 'breuk' in de huidige regeling ten opzichte van de vorige regeling. Ik weet niet in hoeverre hier per CAO van afgeweken mag worden. Bij universiteiten had een tijdelijke werknemer *ontzettend weinig* zekerheden. Dat is wat beter geworden.

Tegelijkertijd kan dit gewoon voor ontslag zorgen. Maar in die situatie zat een vast contract er waarschijnlijk ook niet in.
Er is helemaal niets beter geworden met die wet op dat vlak. Vroeger konden mensen 3 jaar een tijdelijk contract krijgen en hadden ze nog enige kans op een vaste baan. Nu kan dat nog maar 2 jaar en is ontslag wegens individuele onvoldoende presteren ongeveer onmogelijk geworden dus zijn werkgevers nog huiveriger om vaste contracten te geven.

Dus je kunt korter flexwerken met als bedoeling dat je sneller in vaste dienst komt, maar wat er in de praktijk gebeurt is dat dat nog minder vaak gebeurt, juist door die wet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Tja een goede beoordeling en een contract voor een jaar is niet hetzelfde als de intentie om iemand vast in dienst te gaan nemen. Zuur, dat wel, maar ook de waarheid vermoedelijk. Die school doet in dat geval dus niets anders dan eerlijk aangeven wat hun intentie is. (geen vaste dienst bieden).

Op de WG verklaring staat dan ook dit:
quote:
Bij gelijkblijvend functioneren en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden wordt de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd bij beëindiging daarvan opgevolgd door een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd
Dat kun je bij de werkgever wel vragen toch. Wat is de bedoeling? Ben ik hier voor twee jaar of is het de bedoeling om het werk wat ik nu doe ook met een vaste aanstelling voort te zetten?

Als je er alleen maar voor twee jaar bent, dan is het logisch dat je niet dat kruisje krijgt. Wat mij betreft allemaal de schuld van overdreven bescherming van werknemers en dat proberen te reguleren met vage wetgeving... Met als gevolg dat men in kleine organisaties gewoon bijna niemand meer vast aanneemt.

JvS wijzigde deze reactie 03-07-2016 12:01 (99%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Met vier slaapkamers waarvan 2 vrij huge een tekort met 3 kinderen? Dat maakt een heel klein beetje kortsluiting in mijn hoofd :P.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Dat staat in je offerte. Standaard is dat je de rente krijgt die je hebt afgesproken. Als het andersom was zou je een hogere rente niet accepteren.

Soms daalt de rente mee tijdens het offerte traject, maar dat staat dan wel expliciet in je offerte

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Dat appartement kost iets van 175 euro aan rente per maand (bruto), daarnaast nog VVE kosten van 60 euro en dan nog eigen onderhoud van 50 euro per maand en wat verzekering en hogere belasting . Dat komt neer op minder dan 350 euro per maand aan kosten. Stel dat je voor 800 euro huurt, dan scheelt koop 450 per maand. Dat loopt in vijf jaar op tot 27.000 euro. En dan negeer ik dat de huur elk jaar stijgt.

Dan moet de woningmarkt wel heel erg instorten wil kopen onvoordeliger zijn dan huren....

PS aflossen heb ik niet meegenomen, dat zijn wel maandlasten, maar dat is wel iets dat in opbouw van vermogen (aflossen schuld) gaat, dus dat zijn geen kosten. Voor de business case kijk ik naar kosten, voor je maandelijkse rondkomen moet je uiteraard wel naar lasten kijken.

JvS wijzigde deze reactie 10-08-2016 09:40 (8%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Het is uiteraard een risico afweging vs een kosten afweging.

Ik heb nog eens wat beter zitten kijken en zitten rekenen op berekenhet.nl enzo (ff ontspanningsmomentje op werk :P).

Ik ga uit van 110.000 euro hypotheek, 1,8% rente (tien jaar vast), 35.000 inkomen, belastingaftrek, EWF, annuitair aflossen, 60E VVE, 50E eigen onderhoud, 50E aan extra belasting bij koop vergeleken met 800 euro per maand huur en een jaarlijkse huurverhoging van 2,5%. Dan kom je uit op:

Huur kosten totaal = 61.322 euro
Koop kosten totaal = 16.272
Koop aflossing totaal = 14.664

Dus in 5 jaar heb je dan 14k afgelost, 30k lagere woonlasten en dus 45k minder kosten gemaakt totaal 8)7. Daar kan je huis flink van in waarde zakken...

JvS wijzigde deze reactie 10-08-2016 14:16 (95%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
ja je hebt gelijk. Kosten aankopen zijn iets van 6000 euro en kosten verkopen schat ik in op 2000, die moet je meenemen uiteraard.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
2000 belasting, 2000 advies, 1000 notaris en 1000 de rest (taxatie, bouwkundige keuring en eventueel een waarborgsom en afsluit premie verzekering) kom je met aankopen een heel eind. Verkopen kan al voor 1000 euro als je het zelf doet.

Welke kosten zou je hoger schatten? Ik snap dat alles duurder kan, maar daar ga ik bij kosten bewust aankopen niet vanuit.

JvS wijzigde deze reactie 10-08-2016 17:59 (21%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Slimme manier van verkopen vind ik dat. Ik zou gewoon je max bieden die je het waard vindt en kijken of je wint.

Als ik mijn huis verkoop doe ik het ook zo. Lekker goedkoop aanbieden, veel kijkers en bieders en ze dan allemaal 1 bod laten doen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Chiron schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:22:
Dat wel, maar daar gaat het niet om; Als er heel kort door de bocht een huis voor 2 ton te koop staat, maar het kost 50k om het probleem op te lossen, ga je natuurlijk geen 2 ton bieden, maar maximaal 150k. Iets waar de verkoper nooit mee akkoord gaat, en dus blijft het te koop staan. Het wachten is op iemand die wel de hoge prijs biedt, of de verkoper die toch gaat zakken met zijn prijs.
Dat is wel heel kort door de bocht, want als het huis vervolgens voor 1,5ton te koop staat en er moet nog steeds 50k aan verbouwd worden, dan denkt de volgende zeker ook "ik ga natuurlijk geen 150k bieden, maar maximaal 100k" :P. Zo werkt het natuurlijk niet helemaal ;).

Waar het vaak op neer komt, is dat een huis wat in goede staat 250k waard zou zijn, maar waar voor 50k aan geklust moet worden om hem in die staat te krijgen, niet voor 200k verkocht wordt, omdat mensen er nu eenmaal geen zin in hebben en omdat je het vaak ook niet zo goed gefinancieerd krijgt.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:58:
[...]
Maar totdat je een bod doet ben je niet in onderhandeling en kan het vrolijk aan een ander verkocht worden. Als je een bod doet heb je recht op een reactie.
Even iets nuanceren. Je bent in onderhandeling als je een reactie op je bod krijgt in de vorm van een tegenbod. En die reactie is geen recht. Het enige "recht" dat je hebt is dat de gedragscode van de NVM aangeeft dat er met slechts 1 partij tegelijk onderhandeld mag worden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Het gaat al jaren iets omlaag sinds 2013, elk jaar geldt de offerte datum.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
XeNeRgY schreef op donderdag 08 september 2016 @ 22:32:
Wat is jullie ervaring met het krijgen van een hypotheek waarin je de verbouwing meeneemt? In onze regio staan vrijwel alleen maar huizen met een inrichting van 20 jaar of ouder. Nu is een kleine verbouwing zelf betalen geen probleem maar een keuken, badkamer, vloeren en stucwerk loopt toch al snel richting de 40K. Qua max hypotheek is het geen probleem want daar zitten we totaal niet aan maar ik ben benieuwd naar een richtlijn hoeveel % van die 40K je ongeveer mee kan financieren. Oftewel hoe veel hoger het huis getaxeerd wordt als je deze verbouwingen doorvoert. Dat zal vast niet eveneens 40K zijn maar een richting zou fijn zijn.
Ik heb een goed verbouwingsplan met tekeningen laten maken en daarna een taxatie laten doen van de waarde van de woning na verbouwen op basis van dat plan. Je kunt dan maximaal 102% van die waarde lenen.

Dus als het huis te koop staat voor 200k, en de taxateur vindt het in onberispelijke staat met nieuwe badkamer en keuken 230k waard, dan kan je 234k lenen.

Een vuistregel is dat 70% van de verbouwingskosten in meerwaarde gaan zitten. Maar dat kan naar boven en naar beneden afwijken.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Raymond schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:54:
[...]
Veel minder dan je denkt, keukens en badkamers zijn zoals hierboven staat nogal smaakgevoelig. Het helpt hooguit bij de verkoop, maar echt meer geld krijg je er niet voor.
Dat is wel een wijsheid die ik vaker hoor, maar is zeker niet 100% waar. Mijn huis had veel nodig (alles) en ik heb daar flink minder voor betaald dan huizen die destijds "af" waren. Als er echt een aftandse keuken/badkamer in zit, dan heeft dat veel impact op de waarde van een huis. En dat kan zomaar 70% van de kosten van het vervangen zijn. Een op zich prima keuken vervangen door een van je eigen smaak heeft dat niet. Mijn huis had nodig: Nieuwe keuken, nieuwe badkamer, muren stuccen, nieuwe trap en alles schilderen. Dat kan voor ongeveer 40.000 en mijn huis was ook iets van 40.000 goedkoper dan de andere huizen die er wel goed aan toe waren.
quote:
Wat over het algemeen wel echt als waardevermeerderend wordt aangemerkt zijn extra vierkante meters.
Het komische is dat mijn huis 4m2 kleiner gaat worden na mijn 2e geplande verbouwing (nieuwe keuken, badkamer (naar boven, zit nu achter de keuken) en dakterras), maar dat de huidige taxatie uitkwam op 200k en taxatie na verbouwing 235k.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Chiron schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:38:
Als de indeling logischer en praktischer wordt is dat natuurlijk ook van positieve invloed op de waarde.
Precies mijn punt. "Logisch" zit namelijk ook niet in het rijtje harde criteria van een taxateur. "Hokkerig", "outbollig", "donker" etc ook niet. Hij heeft grofweg gewoon referentiepanden, een aantal m2 en de staat van onderhoud (slecht, redelijk of goed) en dat is het. Met zo'n verbouwing ga je misschien van "redelijk" naar "goed" qua staat onderhoud en dat zet niet perse heel veel zoden aan de deijk.

Maar gezien de bandbreedte van een taxatie vaak +/-10% is, gaat dat in geval van een gloednieuwe keuken, badkamer, logische indeling en "lichte ruimtes" vaak naar de +10% kant in plaats van naar de -10% kant. Alleen al gebruik van die ruimte in taxatie kan je zo 40k getaxeerde waarde schelen.

en aangezien een nieuwe keuken en badkamer echt wel reële waarde bij verkoop toevoegen tov prutspul, neemt een taxateur dat echt ook wel mee.

JvS wijzigde deze reactie 09-09-2016 13:57 (8%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Tarkin schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:32:
Het betreft een openbare verkoop dus ik heb zo iets van als ik het goedkoop genoeg kan krijgen, dan is het misschien wel goed te doen. Maar wat is wijsheid?
Het kan vriezen en het kan dooien. Kan dus zijn "niets aan de hand" en dan is het een briljante deal. Maar het kan dus ook zijn dat "het internet" gelijk heeft (wij zijn ook "het internet") en dat er iets groots mis is en dan moet je eventueel flink lappen en is het helemaal geen mooie deal.

Risico loop je altijd. Ik weet niet precies wat "openbare verkoop" is (zijn niet alle verkopen ongeveer openbaar? :P), maar als je geen keuring kan laten doen, moet je dus bewust dat risico willen lopen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Tarkin schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:28:
[...]

Ook als de prijs laag genoeg is, is het een voordeel omdat we dan nog budget over houden om die scheuren direct te laten fixen.
Envoor de duidelijkheid, het risico is niet dat anderen hoog bieden (je hebt je eigen bod in de hand, dus dat zie ik niet als een echt risico), maar dat je niet weet welk budget er uiteindelijk nodig is om die scheuren te fixen, omdat je de echte oorzaak niet weet.

Als je je daar van bewust bent, en dat accepteert, kan je dit natuurlijk doen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Comfort is in een nieuwbouwwoning wel veel beter natuurlijk. En energie verbruik.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
MauriX schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:45:
Bedankt jongens!

@Bockelaar: er is nog niks getekend. Koopakte wordt nu opgesteld.

@Chiron: ik had al zo'n vermoeden dat er zoiets was. Hun goed recht natuurlijk.
Je zou alleen op moeten letten met de belasting voor gemeentes. Dat kan net een beetje vervelend uitpakken.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Onbekend schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:27:
[...]

Die melding onder voorbehoud bouwtechnische keuring zegt op zichzelf niks. Geef harde bedragen aan zoals dat volgens bouwtechnische keuring de verwachte kosten binnen 5 jaar kleiner dan 5.000 euro zijn.
En dan zou ik als verkoper alleen maar accepteren dat er direct noodzakelijke kosten die niet zichtbaar waren voor de kopers opgenomen worden.

Dus als mijn schilderwerk stokoud is en het kost je 3000 euro om te repareren, dan ga je dat niet na het onderhandelen bij mogen pingelen of de koop mee ontbinden. Dat had je namelijk al gezien toen je een bod plaatste.

Zelfde geldt voor nieuwe badkamer ivm gare tegels, keuken ivm lelijke gare keuken en al dat soort dingen. Ontbinding op basis van bouwkundige keuring is er voor rotte balken, instortende daken, versleten dakleer en weet ik wat nog meer wat niet bekend was ten tijde van het bieden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
XeNeRgY schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:00:
[...]

Nee dat verwacht ik zeker niet. Hopelijk doen ze dat wel voor 355K maar het leek me niet logisch dat ze op het eerste bod zouden happen. Daarom dacht ik 2x lager en dan de 355K.
Waarom zou je bedragen gaan bieden die ze toch nooit accepteren? Dan heb je alleen maar kans dat je ze tegen de haren in wrijft.

Wat ik zou doen is kijken voor welke prijzen vergelijkbare woningen verkocht zijn recentelijk, kijken of die helemaal goed waren of dat dat ook opknappertjes waren. Bepaal aan de hand daarvan wat jij een mooie prijs vindt voor de woning. Vergelijk je met een volledig opgeknapte woning, trek daar dan jouw verbouwkosten vanaf en je hebt een richtlijn.

Lukraak laag bieden omdat er verbouwd moet worden is niet altijd reëel. En extreem laag bieden met een voorwaarde "0 kosten uit de bouwkundige keuring" zou ik al helemaal niet doen als ik eerlijk ben. Je hebt daarmee een grotere kans dat ze geen zaken met je willen doen.

Heb je voor jezelf al een goede onderbouwing waarom je max prijs je max is? En dan niet "ik moet nog verbouwen", maar een met getallen onderbouwde max?

• Arrne
quote:
Qon schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:14:
[...]

Voor zover ik weet kun je geen hypotheek krijgen op basis van een 'toekomstige salaris verhoging'.
Dus als je de hypotheek wilt baseren op je hogere salaris dan zal je dat nieuwe salaris moeten kunnen aantonen. Jouw werkgeversverklaring moet dan volgens mij worden aangepast zodat je nieuwe jaarsalaris overeenkomt met de loonsverhoging. Wellicht heb je ook een bewijs van je loonsverhoging nodig.

Maar dit soort informatie zou je hypotheek adviseur jou precies kunnen vertellen. Dit soort vragen zijn juist dingen die ik zou stellen tijdens mijn eerste gesprek.
Dat kan wel. mits die verhoging binnen 6 maanden ingaat en gegarandeerd is. Het kan dus niet zo zijn dat die verhoging nog afhankelijk is van bijv. toekomstig functioneren of een te behalen diploma.

Uiteraard moet je werkgever daarvoor een verklaring af (willen) geven. Wat daarin moet staan (en hoe!) kun je het best overleggen met je hypotheekadviseur.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
ThinkPad schreef op zondag 27 november 2016 @ 14:00:
Het gaat ons niet om het vervallen van het bod, maar meer zodat we weten of we dan in onderhandeling zijn ja/nee (omdat er waarschijnlijk meerdere kapers op de kust zijn).
Je zet druk op de verkoper en koopt zekerheid voor jezelf. Die druk zou ik als verkoper hedentendagen lekker negeren, of hooguit een beetje om lachen., zeker als ik het een veel te laag bod vind. Dan zou ik het zelfs irritant vinden. Een bod een tijdsduur meenemen is altijd bedoelt om de verkoper te motiveren snel te handelen, dus zo speciaal is dat allemaal niet..

Als jij het gevoel hebt om in een positie te verkeren om een verkoper op die manier onder druk te zetten, dan moet je dat doen. Maar weet dat (zeker binnen 2 dagen reageren) behoorlijk kort dag is. Dat "in onderhandeling" zijn heb je op zich niets aan. Als zij een beter bod krijgen sturen ze 1 mailtje met "we staken de onderhandeling" en dan kunnen ze van de NHG richtlijnen gewoon met een betere bieder in zee. Pas bij een getekende koopovereenkomst heb je als koper zekerheid.

Over dat bieden met of zonder voorwaarden, je kunt gewoon kale bedragen bieden en dan in de afronding over voorwaarden beginnen. Vrienden maak je er wellicht niet mee en ik zou het niet aanraden.

JvS wijzigde deze reactie 28-11-2016 17:34 (5%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Prijzen zijn ook gestegen en je hoeft minder lang te wachten. Het gaat erom wat jij ervoor over hebt. Wat hij heeft betaald is eigenlijk irrelevant.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
HardwareResale schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:03:

Hij schaart zich achter 20K , dus ik denk dat ik gewoon de kosten ga opvragen...
Ik raad het je af. Het is alsof je een inkoper bent die een leverancier wilt contoleren. Je hebt bij dit soort transacties ook te maken met gunnen. Ik raad je aan gewoon te bepalen of je het het waard vindt. Je kunt verkoopprijzen van vergelijkbare woningen opzoeken en aan de hand daarvan bepalen hoeveel jij ervoor over hebt.

Wat hij heeft betaalt is irrelevant.
quote:
ik zit enkel met het bouwdepot en de overdrachtsbelasting vraag :)
Bouwdepot is simpel. Je hebt de getaxeerde waarde na je voorgestelde verbouwing. Als die waarde 20.000 meer is dan je aankoopbedrag, dan kan je 20.000 meer lenen (*1,02 of 1,01 afhankelijk van welk jaar je het afsluit) dan het aankoopbedrag. Dus alles hangt af van de taxatie die op basis van je bouwplannen gedaan moet worden. Dat kan je gewoon in Visio uitwerken en dan zal de taxateur roepen hoeveel euro's hij het waard vind na de verbouwing.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

JvS wijzigde deze reactie 29-11-2016 12:48 (14%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
depl0y schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:48:
Nu is deze discussie al eens eerder voorgekomen om pas de technische keuring na het bieden te laten uitvoeren, met een aantal voorwaardes bij je bod, maar ik ben er niet helemaal zeker van of we dat in dit geval willen doen. Het loopt geen storm op dit huis (vanwege de prijs gok ik) en we willen dit soort zaken het liefst allemaal in kaart hebben voordat we in onderhandeling gaan.

Iemand die me kan overtuigen dat ondersom te werk gaan beter is (eerst bieden en dan de keuring)? De kosten voor de keuring daar buiten gelaten.
Wat er beter is aan andersom lijkt me evident. Ik probeer te begrijpen wat een complex financieel plan is en waarom dat ervoor zorgt dat je eerst wilt keuren en dan pas wilt gaan bieden. Waarom niet gewoon zoals iedereen doen en bieden onder voorbehoud van een keuring? Of een keuring na overeenkomen prijs en voordat de drie dagen na tekenen contract voorbij zijn?

Wat is precies de reden dat je dat allemaal het liefst al in kaart hebt en niet gebruik maakt van dat standaard voorbehoud?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
depl0y schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:50:
[...]
Misschien ook om onszelf een teleurstelling te voorkomen. Als er voor 50k werk uitkomt, en ze geven al aan dat ze niet zoveel gaan zakken met de prijs.
Ok, die begrijp ik deels. Alleen is in mijn beleving alleen het moment van de teleurstelling anders. Maar ik kan me voorstellen dat als je eruit bent met de prijs en het blijkt dan veel te duur te zijn, dat het een te grote teleurstelling is. Toch zou ik de voorkeur hebben om pas na het bieden dit onderzoek te doen. Maar dan wel verstandig bieden.
quote:
Dat het meer is dan 5k weten we eigenlijk nu al. Welke grens geef je dan aan in je voorbehoud?
Bepaal wat je er maximaal voor zou willen uitgeven in goede staat. Als dat bijvoorbeeld 550k is, dan kan je niet hoger dan 540 bieden en 10k kosten acceptabel vinden. Of elke andere combinatie die niet hoger dan 550k komt. Je kan dan ook 510 bieden en 40k kosten accepteren.

JvS wijzigde deze reactie 04-12-2016 16:24 (5%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Dit geldt alleen als je een risicoprofiel lager komt. Als je met NHG leent, zit je bijna altijd al in het laagste risicoprofiel en maakt het dus niet echt uit. Als het tegenvalt, ligt dat in zo'n geval aan verkeerde verwachtingen.

Zie deze tarieven voor 100%, 80% en 60% lenen Vs Lenen met NHG bij vele banken:
http://www.hypotheekrente...-rentevast/nhg/#overzicht

JvS wijzigde deze reactie 09-12-2016 07:28 (10%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
HuHu schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 07:50:
[...]

Dan werd de hoogte van jouw hypotheek waarschijnlijk beperkt door je inkomen en niet door de waarde van het huis. Als je al aan het plafond zit betreft inkomen, dan gaat er niets meer bij ook al leg je meer in.
Dat is niet helemaal waar. Als je in een lager risico profiel komt, verlaagt je rente en wordt je leenbedrag hoger omdat dat op maandlasten is gebaseerd.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Nou ben ik geen hypotheken autoriteit, maar ik vind het allemaal geen hogere wiskunde :P. Als de rente lager is, kan je meer lenen. Dus dat zal ook gelden als de rente lager wordt door een ander risicoprofiel.

Overigens is het helemaal niet vreemd dat NHG risico lager is dan 80% (en soms zelfs 60%). Het gaat om risico voor de bank he? Bij NHG neemt de NHG dat risico over en is er voor de bank dus bijna geen risico.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 02:46:

Zijn er nog andere mogelijkheden of constructies waar wij naar kunnen kijken?
Aanvullend op wat hierboven gezegd wordt: Je kunt de verbouwing ook mee financieren door een taxatie te laten uitvoeren op de waarde na verbouwing (op basis van waarde huis + bouwplannen verbouwing). Dus als je een huis van 180k koopt en de waarde na jouw voorgestelde verbouwing is 200k, dan kan je 101% (100% in 2017) van 200K lenen.

Je hebt alleen ook iets van 8k nodig voor onkosten van de aankoop (3600 overdrachtsbelasting, 2000 hypotheek afsluiten, 1200 voor overdracht en hypotheekakte bij de notaris, 200 euro voor de waarborg, 350 voor eventuele bouwkundige keuring, 350 voor taxatie), dus dan houd je 12k over voor je verbouwing, die 20k waarde toe moet voegen.

Meestal kost een verbouwing die 20k waarde toevoegt wel 30k, dus dan moet je alsnog 18k eigen geld meenemen. (dit is even een overversimplificering)

Dus zonder verbouwing moet je sowieso al 8k geld hebben om kosten koper te kunnen betalen. En als je met een verbouwing van 30k de getaxeerde waarde 20k waarde toe kunt voegen (dat is niet echt altijd zo), dan kan je met 18k eigen geld dit voor elkaar krijgen.

Weet je door handigheid en veel eigen inzet voor slechts 12k aan kosten 20k aan waarde toe te voegen, dan kan je precies zonder eigen geld rond, maar dit zal in mijn beleving een uitzonderlijke situatie zijn (lees: theoretisch mogelijk, praktisch onhaalbaar).

JvS wijzigde deze reactie 10-12-2016 10:41 (3%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Als de badkamer en keuken alleen vanwege smaak vervangen hoeven te worden moet je het natuurlijk gewoon niet direct doen maar sparen en dan later laten doen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Dan is er sprake van waardevermeerdering.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Een CV ketel geeft niet automatisch jaarlijks onderhoudskosten hoor. Ik hanteer gewoon boem is ho. Da's prijstechnisch veel interessanter dan al dat preventieve onderhoud

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Wat is een "formeel bod" in jouw beleving en wat is het verschil tussen een formeel bod en een telefonisch bod? Je bent naar mijn mening extreem moeilijk aan het denken.

Heb je de basis stap al genomen: Bepalen wat je er maximaal voor wilt betalen? Dus de prijs waarna je echt wegloopt? Dat is een.

En een trap heb ik voor 4000 euro laten zetten.

JvS wijzigde deze reactie 13-12-2016 07:55 (8%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Yep, en je hebt een redelijke onderhandelingspositie. Aan anderen gaan ze die gordijnen namelijk sowieso niet verkopen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Wanneer was destijds? Want toen ik een hypotheek aanvroeg (Dec 2013) hoefde je geen sociale huurwoning na te laten. Elke 3 jaar werd je inkomen getoetst, als je inkomen te laag was, hoefde je nog steeds geen rente te betalen en als je inkomen hoog genoeg was, dan moest dat wel.

Het voordeel is simpelweg meer geld beschikbaar voor een huis, uitgaande van inkomensgroei. Mijn inkomen is overigens in die twee jaar met 20% gegroeid dus zo'n gekke gok was het niet geweest. Ik heb het niet gedaan overigens ook.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Da's de julianaweg is altijd erg populair geweest. Die huizen zijn zeiden tot nooit onder de drie ton verkocht. Mag technisch wel in Hoograven zitten, maar die hoek tussen het goylaan en de wa vultostraat is best prima. De straat zelf is erg ruim met grasveld tussen twee eenrichtingsverkeerstroken.

Niet mijn favoriete buurt, maar echt niet slecht...

JvS wijzigde deze reactie 06-01-2017 23:28 (52%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Helemaal mee eens. Ik vind buren echt extreem belangrijk. Ik hoef ze echt niet elke dag of week te spreken, maar ik moet er wel mee overweg kunnen. Ik heb ook aangebeld bij beide buren toen ik besloten had te gaan bieden en ik het huis leek te gaan krijgen. Ik woon er inmiddels en de buren zijn erg chill :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
barber schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:00:
[...]

Er moet nog wel zeker voor 50k verbouwd worden in het huis. Dat staat denk ik ook een hoop mensen tegen. Dat is niet met een hypotheek mee te financieren bijna, dus dat moet je wel hebben liggen.
Dat is prima mee te financieren. Ik heb net een 45k verbouwing in een huis van 175k afgerond dat gewoon voor 90% gefinancierd is.

Het feit dat er nog verbouwd moet worden zegt niet zoveel an sich. Als de vraagprijs goed zou zijn, dan is dat geen reden om nog een keer daaronder te bieden. Het feit dat ze niet reageren zegt mij dat ze het bod niet echt heel interessant vinden.

JvS wijzigde deze reactie 12-01-2017 20:29 (21%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
ANdrode schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:05:
[...]

Ik denk dat boven en onder de NHG een compleet andere wereld is voor de bank. Bij NHG ligt het risico bij het fonds/de overheid, boven de NHG grens bij de bank.
Het kan dat een bank dan soepeler is, maar volgens mij beoordeekt de NHG de lening en hanteren zij ook gewoon kritische grenzen. Niet anders dan een bank dat zelf zou doen (eerder zelfs kritischer mbt LTI is mijn gevoel).
quote:
@lonkhuijzen: Zat je 'veilig' voor de bank wat betreft Loan-to-Income en Loan-to-Value?
Volgens mij zijn dit gewoon standaard criteria

LTI moet altijd 'veilig' zijn (hier zijn gewoon normen voor)
LTV mag maximaal 101% zijn. Waarbij de Value de getaxeerde waarde van het pand is na verbouwing.

Dus als je iets koopt voor 400k, je laat het verbouwen voor 100K en de getaxeerde waarde op basis van de verbouwingsplannen blijkt dan 480K te zijn, dan kan je max 484.800 euro lenen en met je het restant van de verbouwing en kosten koper uit eigen zak kunnen betalen.

edit: ik zie dat Ray in minder woorden hetzelfde zegt als mijn 2e helft :P.

JvS wijzigde deze reactie 13-01-2017 11:29 (3%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Dus strikt genomen is het antwoord "ja, 1%"

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Ryur schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:35:
[...]

Jep ik weet het hoor, maar iemand twijfelde over de waarheid van mijn uitspraak ;)
Het ligt ook genuanceerder, want regulier aflossen heeft 0,0 invloed op de theoretische maandlasten (0,75% van het beginbedrag afaik), maar een extra aflossing doen heeft dat wel. Dan kan je gewoon met de bank praten, ik wel iig.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ik was na de 2e keer verlengen wel gewisseld van hypotheekverstrekker (nemer moet ik geloof ik zeggen :P), ik had eind 2013 via de hypotheker bij NIBC een aanvraag gedaan, duurde 8 weken, helemaal niets gehoord. Daarna over naar Aegon en toen was het in 4 werkdagen rond 8)7.

Van de verkopende makelaar begreep ik dat het ook scheelt wie de tussenpersoon is. Zij (hadden ook filiaal hypotheekshop) hadden de ervaring dat het heel snel ging....

Zou het nu niet zo snel meer via een tussenpersoon doen btw. Tarieven zijn makkelijk vergelijkbaar zonder tussenpersoon en rechtstreeks bij een bank gaat ook prima (heb mijn aanvullende hypotheek in 2016 voor een verbouwing helemaal zonder tussenpersoon gefixt).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Bellen met Aegon en erom vragen. Strict genomen noem je dat vast een tussenpersoon, maar de hyptotheek kostte me 900 euro en geen 3000.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Ray schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:30:
[...]

Ze hebben inderdaad een optie voor intern advies. Er moet namelijk een schakel zijn met een vergunning want execution onely doen ze niet. Ik zag dit bij middelen ook voorbij komen dat het ze het aanbieden. Overigens wel voor het dubbele tarief dan wat gangbaar is.

Dus in dit geval treed Aegon zelf op als TP :) wat overigens wel vreemd is op het moment dat er nog een actieve TP op de lening aanwezig is. Ik heb dit eerder alleen gezien bij 'zwevende' zaken of indien er een conflict is met de huidige tp

overigens zou je bij veel andere TP's voor een vervolg lening ook niet de volle mep hoeven te betalen in de regel.
Mijn adviseur liet dat niet doorschemeren. Was er sowieso niet zo blij mee, maarja destijds eerste huis, dus veilig doen. Het stomme is dat bij je eerste huis alles het makkelijkst is (salaris stijgt meestal nog flink, geen gedoe met een ander huis dat verkocht moet worden, hypotheek die overgezet moet worden), maar dat je er dan geen ervaring mee hebt en dus terughoudend bent met zelf doen.

Wat is eigenlijk een overweging om wel of niet hypotheken via execution only te doen voor verstrekkers van de lening?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Waar komt die wens van willen declareren zonder factuur vandaan? Ik heb gewoon al m'n facturen gefotografeerd met m'n telefoon en binnen een werkdag of dezelfde dag had ik m'n geld.

Je krijgt overal toch facturen van? Ik had in 2016 een Aegon bouwdepot en heb daar alle andere internet, ikea, aannemer, keukenwinkel, bouwmarkt etc etc etc factuur of bon gewoon snel kunnen declareren. Welke flexibiliteit zoek je nog meer?

Enige is dat je dingen als een losse oven van ikea even moest voorschieten, maar daar krijg je ook geen offerte van. De rest betaalde ik gewoon na de factuur.

Een offerte betaal je nooit he? Altijd alleen de factuur.

JvS wijzigde deze reactie 13-03-2017 22:31 (22%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
MrBubbles schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:19:
[...]

Ik snap sowieso niet waarom mensen niet gewoon sparen voor verbouwingen en het uit eigen zak betalen. Scheelt je op termijn zoveel meer geld. :)
Tja dat kan je ook van een huis kopen en financieren zeggen. Mijn huis was erg goedkoop, moest ook veel aan gebeuren. Ik kon het daardoor in 2013 wel kopen en een klein beetje verbouwen zodat de woonkamer mooi was. En nu kon ik de 40k die voor de grote verbouwing nodig was financieren.

Al met al een stuk goedkoper dan nu in een keer dit huis moeten kopen (zo'n 40k)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ieder zijn voorkeur toch? Ik snap jouw standpunt wel. Ik heb een ander standpunt, jammer voor jou dat je dat niet kan snappen.

Ja je bent goedkoper uit als je spaart en dan betaalt, daar staat een latere verbouwing tegenover. Ieder zijn voorkeur. Verder weinig discussiewaardig zou ik zeggen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
MrBubbles schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:31:
[...]

En vergeet je niet dat een hogere hypotheek er ook voor kan zorgen dat je bij een relatiebreuk het huis moet verkopen, moet verkopen aan je ex? Ik heb het ooit een keer meegemaakt en ik kon weer vanaf 0 beginnen. Een ton aan spaargeld kwijt, huis kwijt, overwaarde weg en uiteindelijk met een fooi naar een ander huis gegaan.
volgens mij heb je dan gewoon teveel geleend. Het staat los of dat voor een huis of voor verbouwing is. Ik heb alles alleen afgesloten.
quote:
Daarom snap ik ook niet dat mensen daar zo makkelijk over doen. Je koopt toch ook geen auto van 30k en leent er nog 5k bij voor een setje extra wielen of een trekhaak?
Die dalen direct in waarde tot nul euro. Een huis is vrij waardevast. Daar een hypotheek voor afsluiten is vrij normaal.

Wat maakt het uit of je een huis van 200k koopt en 50k aan verbouwt met een bouwdepot of een huis van 250k kopen?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Als je NHG hebt maakt het allemaal toch niets uit.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Tja daar heb je in deze tijd alleen jezelf mee als koper. In 2013 heb ik zo'n 'gaar' huis gekocht, ben er dolblij mee :).

JvS wijzigde deze reactie 24-03-2017 08:29 (25%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Op zich zou ik zeggen op gevoel. En als je het wel op criteria en cijfers wilt doen (zoals ineen zakelijke afweging), dan doe je dat het netst op de volgende manier:

1. Bepaal alle criteria waarop je wilt beoordelen
2. Bepaal welke criteria go/nogo zijn (harde eisen)
3. Bepaal per criterium hoe je tot cijfer 1, 6 en 10 komt
4. Pepaal per criterium het "gewicht" (bijvoorbeeld ligging tuin telt 5x, stijl keuken 1x).
5. Beoordeel elk huis volgens voorgaande criterium
6. Vermenigvuldig elk cijfer met het gewicht en tel alle cijfers per huis op.

Vooral stap 4 is belangrijk. Want als oppervlak voor je gevoel 30% van de doorslag geeft, en het is maar 1 van de 18 criteria, dan klopt er iets niet :). Let ook op dat je sommige dingen wel kunt aanpassen en andere niet.
Als je dat allemaal goed in kaart hebt, koop je het huis met de hoogste totaalscore dat geen "no go's" heft

Maar ik zou het gek vinden een huis op die manier uit te kiezen :P.

JvS wijzigde deze reactie 14-04-2017 13:54 (3%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:14:
Waarom zouden mensen binnen 3 maanden tijd al meer dan 10k van de vraagprijs af halen, huis ziet er prima uit

http://www.funda.nl/koop/...-49097614-alkmenegaard-9/
Omdat er weinig bezichtigen zijn en ze de verkoopprijs te hoog hebben ingeschat?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
@Piet_Piraat7 als jullie er helemaal uit zijn kan je op een makelaar besparen lijkt me. Je zou eventueel wel losse aankoopbegeleiding kunnen vragen aan een financieel adviseur als je het eng vind om het helemaal "los" te doen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Grappig hoe referentiekader werkt. Ik woon in Utrecht zelf (2e daalsebuurt eo) en zie die driehoek als de plek waar je voor 3,5 ton wel een ruime woning kan krijgen.

Referentiekader voor ruime woning is ook anders :.P. Ik woon nu op 80m2 :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
saviour schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:02:
Ons huis heeft een WOZ-waarde van € 235.000,-. Dat van de buurman twee huizen verderop € 400.000,-.

De verschillen: ons huis is iets groter vanwege een uitbouw, zijn perceel is iets groter. Onze waarde is gebaseerd op de transactie destijds. De prijs was laag ondat we er enorm veel in hebben moeten investeren.

Stel dat de gemeente de WOZ-waarde van de woning van de buurman zou aanpassen omdat onze woning als referentiepand zou dienen, dan zou de verhouding WOZ-waarde/marktwaarde wellicht erg scheef worden.

Het zegt in veel gemeenten dus inderdaad niet veel.
Ik heb hetzelfde. Gekocht in 2013, woz waarde via bezwaar volledig op aankoopbedrag laten baseren en flink aan verbouwd en opgeknapt. De verwachte verkoopprijs ligt nu 40% boven de woz waarde (woz is in 2017 180k, in verkoop verwacht ik 250k, gezien verkopen in mijn buurt).

Woz is niets meer dan een belastingtooltje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Yep. Dat extra geld komt dan wel in een bouwdepot. Dus kan ie alleen gebruiken voor verbouwing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
MaakmeGek schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:56:
[...]

Misschien een domme vraag, maar hoe gedetailleerd moet de plan van aanpak zijn om in aanmerking te komen voor een bouwdepot? Moet je diverse offertes kunnen overleggen of is een globaal plan met (ik zeg maar wat) 3500 euro voor badkamer, 8000 euro voor keuken e.d. genoeg?
Geen domme vraag. Je huis wordt getaxeerd en aan de hand van de getaxeerde waarde na verbouwing kan je een hypotheek krijgen. Alles wat boven de 100 of 101% van de huidige waarde ligt, gaat in het bouwdepot.

Ik heb het gedaan aan de hand van zelfgemaakte visio tekeningen. Maar als je er alleen een nieuwe badkamer of keuken in zet, krijg je niet veel waardevermeerdering. Dan gaat gewoon de staat van de keuken van "Redelijk" naar "zeer goed" en verdien je daar taxatiepuntjes mee. Een keuken van 8000 euro levert daarmee geen 8000 euro waardevermeerdering op.

Andersom kan ook. Een extra verdieping van 32m2 op mijn huis in Utrecht kan compleet afgewerkt best 60.000 euro kosten, maar zomaar 80.000 euro waardevermeerdering opleveren (2500 euro per m2, geen gekke wilde gok gok).

JvS wijzigde deze reactie 08-05-2017 17:08 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
MaakmeGek schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:25:
[...]

Ok dankjewel voor je uitleg tot zover. Dus jij hebt het gedaan aan de hand van tekeningen en ik neem aan in combinatie met een schatting van wat het dan zal gaan kosten?
Ik ben begonnen met bedenken wat ik wil. Dat op papier zetten. Daar een goede schatting van maken (kwam neer op 40.000 euro), mede door middel van een offerte van een bouwbedrijf, maar ook door grofweg 9000 euro te reserveren voor een keuken, wat offertes voor vloeren op te vragen etc) en tekeningen te maken.

Wat de taxateur heeft gedaan is het volgende:
- Plan bekeken (tekeningen en kostenraming van mijzelf incl offerte bouwer)
- Ingeschat budget beoordeeld ("opgegeven budget geven een realistisch beeld van de kosten") (was 40k in mijn geval)
- Foto's van de plekken gemaakt waar ik dingen wil veranderen
- Kort blokje tekst (dit is letterlijk het enige wat erin staat):
"Nieuwe toilet begane grond. Nieuwe badkamer op de eerste verdieping. Dakterras. Verplaatsen cv van schuur naar de woning"
- Huidige waarde getaxateerd
- Nieuwe waarde getaxateerd (25k hoger)
quote:
Wat ik in ieder geval heb begrepen is dat inderdaad een nieuwe badkamer of keuken voor 40 tot 60% in een bouwdepot gefinancierd kan worden omdat het niet veel waarde toe zal voegen (of de aan te pakken kamers moeten wel in heel slechte staat zijn dat het direct wat toevoegd).
Het gaat niet om de precieze bedragen. Als jij aangeeft "Keuken 12K", dan vindt zo'n taxateur dat vast een goede inschatting :). Maar ik had allerlei zaken als elektra, riolering en gas/water naar boven, nieuwe muren, slopen, afvoer afval, losse tegels, stucwerk etc etc als kosten opgegeven.

Misschien heeft-ie bij mij ook gewoon lukraak 62,5% van de door mij geraamde kosten als meerwaarde toegevoegd, maar zeker weten doe ik het niet. Ik had iig nog geen concreet idee van wat de keuken me zou kosten ten tijde van de taxatie, die stond er voor "9k" op zonder onderbouwing van een offerte ofzo.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Hoe is dat 600 euro? :P

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ja voor de statistieken.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Saffie_time schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:26:
[...]

Omdat ik makelaars die dit vaker doen eerder links laat liggen dan anderen.
wat is daar precies de reden voor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Alfalva schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:57:
[...]

Maar met een eindbod laat je je wel erg in de kaarten kijken. Ik heb er denk ik zo'n 365k voor over MAXIMAAL, maar waarom zou ik daar direct op gaan zitten?
Omdat dat de beste kans op het krijgen van het huis is. Je vraagt hier om advies, dan kan je het krijgen toch. Ik vind het goed advies. Geen stomme spelletjes waarmee je de verkopers tegen het harnas jaagt. Het is geen handjeklap waarna je gewoon lekker NEXT, het volgende huis kunt doen. Aanbod is beperkt.

Of ben je bang dat ze die 365k lachend accepteren en dat je er veel teveel voor hebt betaald? Dat zou kunnen maar het zou me verbazen. We kennen het huis in kwestie natuurlijk niet, maar ik vermoed dat ze het ook af zullen wijzen of met een tegenbod gaan komen.

Ik zou gewoon lekker bieden wat je ervoor over hebt. Als de aversie te sterk is voor het risico om teveel te betalen moet je lekker gaan pingelen. Het is jouw keus

JvS wijzigde deze reactie 15-05-2017 16:21 (15%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Kju schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:57:
Direct een eindvoorstel neerleggen met take it or leave it, en dat zeg ik echt met alle respect, is geen onderhandeling.
Dat klopt. Ik vind het ook niet nodig om te onderhandelen. Ik denk goed na over wat ik iets waar vind. Ik bied vervolgens dat wat ik wil betalen, daar kan je in meegaan of niet. *D
quote:
STIMPPYYY schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:05:
Gewoon je argumenten uiteenzetten waarom je tot een lager bod komt, dat is wat jij het waard vind.
Dat zou ik dan weer ten stelligste afraden. Dat lokt alleen maar discussie uit en geeft de ander munitie om je bod te pareren.

Gewoon zeggen ik vind dit het max waard of niets zeggen. "Dit is mijn bod"

JvS wijzigde deze reactie 15-05-2017 17:53 (33%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Hoezo? Het is nu toch gewoon een rekensom? Past het binnen budget, doen, zoniet niet doen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
En waarom zou je er daarna niet 100% tevreden mee zijn?

Overigens denk ik dat dit niets gaat worden, je zal iets doortastender moeten kiezen en handelen voor populaire woningen nu.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
@Wailing_Banshee ik deel je mening maar veel mensen hebben niet echt zoveel zin in verbouwen. Ik heb het ook gedaan en heb ook letterlijk alles aan m'n huis veranderd :P.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arrne
quote:
Piet_Piraat7 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:24:
Daar heb je ook weer gelijk in. Het is gewoon erg lastig :) aangezien kopen 'pas' over een jaar speelt kan ik tegen die tijd sowieso kijken hoe het er voor staat. Nu lijkt er nog een flinke stijging te zitten en sla ik toch aan de twijfel ik nu wel iets moet kopen

[afbeelding]
Bij dit soort grafieken zou ik wel even in mijn achterhoofd houden dat stijging van de gemiddelde koopsom niet per definitie gelijk staat aan een stijging van de huizenprijzen. Het kan ook betekenen dat er in een bepaald segment meer of juist minder huizen verkocht worden, je ziet dat soort schommelingen bijv. vaak als er andere regels aan komen m.b.t. maximale financiering.

Sowieso is de data in zulke grafieken vrij algemeen, en zegt nog vrij weinig over je eigen situatie (segment, locatie, etc.) Ik zou mezelf sowieso niet al te veel laten leiden door al dan niet verwachte prijsstijgingen om de keuze kopen/niet kopen te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
kegeltje26 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:11:
[...]

Als je een vast contract hebt hoef je geen werkgeversverklaring te sturen, maar een kopie van je contract :)
Ik heb juist alleen een werkgeversverklaring opgestuurd en geen kopie contract.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
@Quad
Het grote verschil zit hem in de looptijd. 10.000 euro studieschuld moet je in 15 jaar (voorlaatste systeem) aflossen, 10.000 hypotheekschuld in 30 jaar. Dus de theoretische maandlasten liggen flink hoger. Vandaar dat 15.000 hypotheekschuld in de voorbeeldberekening van @Ryur resulteert in 27.000 lagere hypotheekschuld.

De nieuwe manier is dat je in 35 jaar aflost, dus dan hakt de schuld er iets minder hard in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Tehh schreef op maandag 5 juni 2017 @ 17:38:
[...]

Ik heb onze woning zelf gestript; schrootjes, beton & bakstenen en overig afval. 1 container voor het hout 9m3 incl afvoer voor zo'n 400 euro. Beton en steen met aanhanger in een paar keer naar een kleine lokale stort gebracht, misschien 200 euro (schoon puin is niet duur om te storten). De rest was zon 300 kg en heb ik gestort voor een paar tientjes. Als je zelf sloopt dan is 5000 echt te veel, gewoon zorgen dat je een beetje aan afvalscheiding doet helpt erg mee!
Yep, 5000 euro is idd vrij riant. Ik heb binnenmuren van mijn bovenverdieping allemaal verwijderd, een aanbouw van 2x3m gesloopt 3 spouwmuren en een plafond) en alle plafonds gestript. Dat ging allemaal in 2 bakken van 8m3 en een flink aantal ritjes stort voor hout, gips, metaal en chemische meuk (dakleer).

Ik denk dat ik het voor 5000 euro had kunnen laten doen inclusief opruimen (90m2)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
nare man schreef op zondag 30 juli 2017 @ 16:03:
Nee, zo werkt het gewoon niet.
Nee? Waarom zou je dan wel een voorbehoud weigeren?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
xminator schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:44:
[...]

Om het voorbeeld iets uit te breiden:

Aan de bank heb ik doorgegeven dat ik 800.000 euro nodig heb (bouwen van huis + meerwerk). Volgens mijn salaris mag ik 600.000 lenen. Dus ik toon aan met spaarrekening dat ik zelf nog 200.000 benodigd heb. Van de bank ontvang ik een bouwdepot van 600.000. Het betreft een woning wat nog te bouwen is. Aanneemsom is 650K (in termijnen vindt de betaling plaats). Grond wordt in erfpacht afgenomen en behoeft dus alleen betaling van overdrachtsbelasting a 20k. Dan zit je op 670K. Vervolgens wordt het huis over x-maanden opgeleverd en heb je afbouwwerkzaamheden a 130k (keuken, verf, stucen etcetera).
Betaal je een jaarlijkse Canon? Ik heb ergens geregistreerd staan dat dat best invloed kan hebben op je maximale hypotheek. Is dat meegenomen in je berekening?

• Arrne
quote:
JAHRASTAFARI schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:11:
Ik heb recent mijn huis in de verkoop gezet. Nu heb ik vorige week een bod geaccepteerd en bij het tekenen van de verkoopovereenkomst kwam ik erachter dat dezelfde (mijn) makelaar blijkbaar ook met een zoekopdracht werkte voor de kopende partij.

Dit kan/mag toch niet?

Ik heb lager gekregen dan mijn vraagprijs en heb het “eindbod” van de andere partij geaccepteerd, maar op het moment dat ik de kopers zag, merkte ik gelijk dat ze mijn woning heel graag wilden hebben en dus mogelijk ook de vraagprijs hadden willen betalen. De (nvm) makelaar zit daarmee tussen onze belangen in en ik moet zo dik 5.000 euro aftikken voor zijn diensten.....

Wat te doen?
Volgens mij betekend een zoekopdracht niet meer dan "geef me een belletje als je aanbod in een bepaald segment hebt", en is het niet heel ongebruikelijk. Dat is verder geen betaalde dienst ofzo, en voor de makelaar een manier om sneller potentiële kopers te vinden die serieuze interesse hebben en ook in het juiste segment zoeken. In zo'n geval handelt de makelaar verder ook niet namens de potentiële koper.

Dat jij trouwens denkt te merken dat de kopers je vraagprijs wel hadden willen betalen wil natuurlijk niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is, ondanks de gekte in sommige regio's is het doorgaans gebruikelijk dat de vraagprijs uiteindelijk niet betaald wordt. En al hebben ze het er wel voor over, wil nog niet zeggen dat ze niet proberen te onderhandelen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
JAHRASTAFARI schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:53:
[...]

Niet gestort en doorgehaald in de standaard nvm koopovereenkomst.

Mbt de taxatie: de geldverstrekker heeft toch juist alle belang bij een juiste taxatie? En niet 1 die gewoon de verkoopprijs/koopprijs al weet en daar naartoe wordt gestuurd.
Die taxateur krijgt een getal +/- 10% (preciezer is het niet) en als in die band de verkoopprijs zit, is het niet zo gek om die te kiezen. Maar hij kan niet ineens veel hoger gaan zitten.
Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True