de Peer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:51:
[...]
En dat zou ik dan juist afraden. Je hebt dan een veel beperkter aanbod. Veel verstrekkers zijn niet direct te benaderen en werken alleen met adviseurs/tussenpartijen. Grootbanken zijn vaak iets duurder.
Dat klopt, al hoeft dat niet altijd zo te zijn. Er zijn veel situaties mogelijk (rentevaste periode, energie label, LTV, etc) waarbij een grootbank niet altijd duurder is.
Voordelen direct ipv via tussenpersoon:
- wijzigingen (hypotheek ophogen, type wijzigen, etc) zijn veel goedkoper en sneller, bij Obvion (en andere partijen) gaat alles via een externe adviseur
Adviseurskosten U kunt uw hypotheekvorm alleen veranderen via een onafhankelijke hypotheekadviseur. Hij vraagt een vergoeding voor zijn adviesdiensten.
https://obvion.nl/hypotheek/wijzigen/hypotheekvorm/
Bij een grootbank kost het vaak alleen een paar honderd euro administratiekosten, bij Obvion komt daar nog 1000-1500 euro bij voor een verplicht extern 'advies'.
- aanvraag bij grootbank gaat sneller en efficiënter ipv dat alles via een tussenpersoon gaat (2x communicatie heen en weer). Zie ook dit topic, als er gedoe/vertraging is dat komt dat vaak door de communicatie
- execution only is alleen bij een grootbank mogelijk
- een lage rente zegt ook niet alles, minstens zo belangrijk zijn de voorwaarden bij verhuizing, rentemiddeling, boetevrij aflossen etc.
Uiteindelijk moet iedereen doen waar hij zich prettig bij voelt en bovenstaande zijn mijn ervaringen, misschien had ik gewoon pech met de tussenpersoon die voor elke wijziging de hoofdprijs vroeg en bij het aanvragen werd tot 3x toe documenten afgekeurd door de hypotheek verstrekker

.