Dan zal je hoogstwaarschijnlijk nooit in de vrije sector hebben gehuurd. Good for you

maar daar zit veel frustratie en ontevredenheid. Ik deed de aanname dat veel koopstarters anno >2020 op z'n minst eventjes in de vrije sector hebben gewoond, en daardoor inzien hoe krom het eigenlijk is als je van je duurhuurappartement de stap naar een koopwoning kan zetten.
en scheelt het mij dus wel daadwerkelijk die 400 euro per maand, ik red het evt. ook als HRA vervalt
Dat laatste, daar gaat het toch om? Ik snap dat je erg zuinig leeft, maar in de vrije sector huren en daarbij hoogstwaarschijnlijk minder woongenot genieten voor aanzienlijk meer geld per maand én geen geld overhouden om te sparen om een koopwoning te kunnen bemachtigen... daar wordt ook heel zuinig geleefd. Die redden het per definitie niet omdat woningen sneller in prijs stijgen dan een paar honderd euro.
Wonen is nou eenmaal een tyfuszooi voor jonge mensen. En een deel van de oplossing daarvoor zit in het overmatig veel lenen, wat helaas moet om er tussen te komen, maar desondanks ook het probleem verergert, omdat de markt steeds duurder en duurder wordt.
Wat betreft die 400 euro in de maand; het gaat niet in 1x worden afgeschaft, daar zijn alle partijen het over eens. Je salaris zal ook verder ontwikkelen. En bovendien zullen de miljarden die je bespaart, hoogstwaarschijnlijk in mindering worden gebracht op de loonbelasting. Gezien je (vermoedelijk als startend stel) beide een prima baan hebt zal het onder de streep dus bij lange na niet om 400 euro netto gaan.
Laten we als hervorming huizen eerst in Box 3 stoppen met als aftrek van de waarde de hypotheekschuld.
Dit heeft tot gevolg dat met name de mensen die al grote afbetaalde huizen hebben, meer gaan verhypothekiseren en daarmee meer huizen en/of grotere huizen gaan kopen, en daarmee de prijzen nog verder opdrijven, en tegelijkertijd de schuldenberg vergroten. Daar help je de economie niet mee.
Een beter idee is gewoon de eigen woning in Box 3 stoppen en een heffingsvrije drempel te introduceren ter hoogte van de NHG-grens of iets dergelijks in combinatie met progressieve vermogensbelasting.
Als versimpeling schaffen we dan eigenwoningforfait ook af.
Dat opent ook een nieuw vat van vermogenden om meer euro's in vastgoed te stoppen en daarmee de bubbel nog verder op te blazen. Daar maak je huizen alleen maar duurder mee en daarmee doorstromen juist moeilijker en minder aantrekkelijk.
Daarnaast door HRA af te trekken komen er niet ineens magisch huizen bij natuurlijk, je maakt het kopen van een huis met hypotheek minder interessant.
De afgelopen pagina's heb ik daar heel veel over geschreven. Wil ik best nog eens doen, maar dan blijf ik mezelf herhalen en ik weet nu al welke Tweakers daar dan vervolgens selectief dezelfde cirkeldiscussie weer op gang gaan helpen

ik zal hieronder wat posts linken mocht je het interessant vinden.
Vooropgesteld ben ik 100% met je eens dat er niet meer huizen gebouwd gaan worden door de HRA af te schaffen. Daar draait het in de context van de HRA ook niet om.
Er zijn twee problemen op de Nederlandse woningmarkt: prijzen en beschikbaarheid.
Deze hebben, in tegenstelling tot wat heel veel mensen denken, geen lineair verband tot elkaar.
Dat is iets wat heel veel mensen héél moeilijk vinden om te accepteren, het past immers niet in het simpele economische straatje wat we op de middelbare school hebben geleerd, maar daar schreef ik
dit en
dit al eerder over om er maar wat uit te pikken.
Nederland heeft al 60 jaar woningschaarste, toch zijn er wel degelijk grote prijsschommelingen de afgelopen decennia geweest (
veelgedeeld plaatje). Er is wel degelijk een beschikbaarheidsprobleem wat maatschappelijk een groot probleem is (jongeren stellen bijvoorbeeld hun kinderwens uit omdat er geen woonruimte is), maar als je dat zou oplossen, zou dat geen grote impact hebben op de prijzen. Het streven zal áltijd zijn naar een 'klein tekort'. En of er nou een groot of klein tekort is: huizen worden dan naar de maximale hypotheek geprijsd.
En er is in feite oneindige vraag naar woningen (zeker als het fiscaal aantrekkelijk is) met name door de meest vermogenden. Het beschikbaarheidsprobleem gaat daarmee óók om het 'verdelen van de taart': meer kansen voor starters, minder voor beleggers.
Daarnaast is er óók een prijsprobleem. In feite kosten woningen op de vrije markt nou eenmaal wat het beperkte deel van de woningzoekenden te besteden heeft, wat er in feite voor zorgt dat heel veel vermogen en werk uit inkomen 'verloren' gaat en in de bodemloze put genaamd de koopwoning verdwijnt. Los van dat dat slecht is voor de economie, heeft het (met name over een tijdspanne van meerdere generaties heen) verregaande gevolgen. Schreef ik
ook wel eens wat over. Hier speelt de afschaffing van de HRA een kleine rol, tezamen met discussies over vermogensbelasting en erfbelasting.
Maar in de basis is HRA gewoon een subsidie voor een markt die al oververhit is. Puur vanuit economisch opzicht moet je daar vanaf. Zou een VVD zich eigenlijk in moeten vinden

Sowieso is het niet goed om in een vergrijzende samenleving, inkomsten uit werk zwaar te belasten, terwijl je inkomsten op bezit op 0 laat en zelfs te subsidiëren. En daarom moeten we van de HRA af. En ja, dat is niet fijn. Het gaat mij netto ook euro's kosten, maar het zal wel moeten.