Harrie_ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:36:
[...]
Goed dat deze no-brainer wordt onderzocht. Volgens mij is o.a. in dit topic al 1000 keer de revue gepasseerd; verruiming van de leennorm zorgt voor hogere prijzen. Ik noem er even een paar:
• Incrementeel opvoeren percentage tweede inkomen
• verlagen overdrachtsbelasting
• afschaffen overdrachtsbelasting voor starters
• jubelton
• verruiming leennorm voor woningen met gunstig energielabel
Het is allemaal geneuzel in de kantlijn en er zit ook een stuk politiek achter:
Percentage 2de inkomen? Het minder meetellen van het 2de inkomen is niet goed voor de emancipatie. Mannen verdienen nog steeds meer dan vrouwen, het wordt gunstiger om de meest verdienende ook het meest te laten werken.
Daarnaast vind ik het persoonlijk ook betutteling, of een gezin 2x 50k of 1x 100k verdient, als het risico hetzelfde is, waarom zou de leennorm dan anders zijn?
Ik ken ook verhalen dat de best verdienende juist door deze regels even niet parttime ging werken, totdat de hypotheek rond was.
Maar onder aan de streep wordt het geld gewoon verdient, dat kan gespaard worden of gebruikt worden voor woningverbetering.
Bron:
https://opendata.cbs.nl/s...t/84120NED/table?dl=BFD4A
Overdrachtsbelasting?
De overdrachtsbelasting inkomsten lopen gewoon op, door de hogere prijzen betalen we al meer belasting. Een huis van €200k met 6% of €600k met 2% geeft hetzelfde bedrag.
Maar ook hier zit een stuk politiek: verhuurders betalen meer dan kopers, dus het is uiteindelijk meer sturing.
Jubelton?
Het is meer een klaagton geworden. Het is een korting op de schenkbelasting van <€10.000. Je kunt dus ook €110.000 schenken en daarvan €10.000 naar de belasting overmaken.
Maar zet nu eens €100.000 tegen 5% in een familiebank constructie, met jaarlijks de maximale schenking als rente en aflossing. Pak je ook nog even €33.000 HRA mee! ABN Amro maakt er op dit moment reclame voor.
En zelfs de verruiming voor gunstige energielabels is maar een heel beperkt groepje. 25% is label A (€10k extra), beter is maar 5%, waarbij de EPG bijna meer kost dan oplevert.
Moraal van het verhaal:
De meeste stimuleringsregelingen zijn vooral sturend, bepaalde groepen/huizen krijgen een voordeel. Dat zit meestal in de orde van €10k links of rechts.
Belangrijker is dat er gewoon weinig huizen zijn en mensen gruwelijk veel geld verdienen, hebben en bereid zijn uit te geven aan huizen.
En ik denk dat 'de ellende' nog wel een tijdje door kan gaan. Er zit een partij kapitaal bij de Boomers, als die doodgaan krijg je een enorme instroom aan erfenissen. En iedereen sluit annuïtaire hypotheken af, in 30 jaar aflossen. Dat begint op een gemiddelde woning van €450k met €6k aflossing. En dat speelt al sinds 2013.
De instroom aan kapitaal gaat imho alleen maar versnellen.