Wat je nu ook veel hoort is dat bezwaren letterlijk worden afgekocht. Iemand maakt dan bezwaar en zegt in praktijk “ik weet dat het kansloos is, maar het kost jullie als projectontwikkelaar 2-4 jaar achterstand. Geef mij 100k en ik trek mij terug”. En ontwikkelaar kan dan kiezen: doorbouwen maar met een (klein) risico, of afkopen. Dat laatste is dan vaak het aantrekkelijkste. Was laatste een heel item over op ik denk nieuwsuur of een vandaag. Echt wel een kwalijke zaak dat bezwaar maken zo een verdienmodel is geworden.Conrado schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:44:
NOS: 'Roulette' met belastinggeld: ondanks 80 bezwaren bouwt deze gemeente door
Tachtig omwonenden in Bodegraven hebben daar een bezwaarschrift ingediend bij de rechtbank tegen een bouwproject met veertig flexwoningen bedoeld voor statushouders en jongeren. De gemeente neemt nu de gok: doorbouwen, ondanks bezwaren.
Juridisch mag het: de bouwvergunning is verleend. Heel bang dat de huizen straks gesloopt moeten worden, is de verantwoordelijke woningcorporatie niet. "In alle gevallen dat er bij onze projecten bezwaar wordt gemaakt, hoeven de vergunningen niet aangepast",
Ik vind dit een bijzondere oplossing voor een irritant probleem: Oponthoud door omwonenden met een 'Not in my back yard'-syndroom. Niet dat ik tegen bezwaar maken ben, maar in het vergunningstraject heeft iedereen die kans al gehad. Dan moet je de uitkomst ook accepteren, tenzij er fouten gemaakt zijn. NIMBY is dat dus niet.
Nog beter is wat men in andere landen doet. Daar worden bezwaar bij de Raad van State direct op ontvankelijkheid getoetst. Dan vallen de NIMY's er direct uit.
Mwoah, of je het een verdienmodel kunt noemen is de vraag. Ik zie het meer als een vorm van planschade, waar dan ook een redelijke vergoeding tegenover staat. Dat kun je ook gewoon in der minne schikken in plaats van door een rechter in een eindeloze en dure procedure laten bepalen.Valorian schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:51:
[...]
Wat je nu ook veel hoort is dat bezwaren letterlijk worden afgekocht. Iemand maakt dan bezwaar en zegt in praktijk “ik weet dat het kansloos is, maar het kost jullie als projectontwikkelaar 2-4 jaar achterstand. Geef mij 100k en ik trek mij terug”. En ontwikkelaar kan dan kiezen: doorbouwen maar met een (klein) risico, of afkopen. Dat laatste is dan vaak het aantrekkelijkste. Was laatste een heel item over op ik denk nieuwsuur of een vandaag. Echt wel een kwalijke zaak dat bezwaar maken zo een verdienmodel is geworden.
Als de procedures al zo ver zijn gevorderd dat de kans op succes vrij klein is, dan is het ook een prima overweging om gewoon door te bouwen/te gaan bouwen. En het risico te nemen dat het project toch moet stoppen. Als er van de 100 projecten misschien 1 via die verdere gevorderde procedures alsnog moet stoppen, dan is de schade daarvan waarschijnlijk veel kleiner dan de schade die je lijdt als je bij al die 100 projecten gaat wachten tot alle procedures voorbij zijn.
Dat eventuele stijgende salaris is voor velen nodig om andere stijgende kosten zoals boodschappen en abonnementen te betalen. Neemt niet weg dat ik vind dat de HRA eraf mag, maar er zijn absoluut een hoop huishoudens die daar last van hebben. Aannames rondom (stijgende) inkomens, gezinsamenstelling en (vaste) lasten zijn erg gevaarlijk.Rubbergrover1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:54:
[...]
Maar het punt is juist dat "alles" met de inflatie omhoog gaat, behalve de bruto hypotheeklasten. Wat betekent dat als je netto hypotheeklasten vanwege de afschaffing van de aftrek stijgen, dit geen probleem hoeft te zijn als de stijging van de netto hypotheeklasten gelijke tred houdt met de inflatie.
Een woningbouwvereniging kan dat soort risico's denk ik wat gemakkelijker nemen dan een commerciële partij. Zeker als er particuliere kopers bij zitten. Geldverstrekkers zijn niet happig op verstrekken zonder definitieve goedkeuring, wordt voor zover ik weet ook opgenomen in de instructies voor de notaris voordat de gelden worden uitbetaald.Rubbergrover1 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:49:
[...]
Mwoah, of je het een verdienmodel kunt noemen is de vraag. Ik zie het meer als een vorm van planschade, waar dan ook een redelijke vergoeding tegenover staat. Dat kun je ook gewoon in der minne schikken in plaats van door een rechter in een eindeloze en dure procedure laten bepalen.
Als de procedures al zo ver zijn gevorderd dat de kans op succes vrij klein is, dan is het ook een prima overweging om gewoon door te bouwen/te gaan bouwen. En het risico te nemen dat het project toch moet stoppen. Als er van de 100 projecten misschien 1 via die verdere gevorderde procedures alsnog moet stoppen, dan is de schade daarvan waarschijnlijk veel kleiner dan de schade die je lijdt als je bij al die 100 projecten gaat wachten tot alle procedures voorbij zijn.
offtopic:
Anekdote beetje opgepoetst voor amusementswaarde:
Stichting maakt bezwaar ivm de belangen van een of andere bijzondere kever en zijn leefgebied. Er zijn al maatregelen getroffen om het milieu in de omgeving te compenseren voor het stuk dat wordt bebouwd. Daarnaast is het bouwvlak afgeschermd zodat er geen dieren op kunnen.
De projectontwikkelaar is bereid zo ver te gaan dat het bouwveld iedere ochtend eerst wordt nagelopen om eventueel verdwaalde kevers met de hand het bouwveld af te dirigeren. De bouw kan niet eerder starten dan dat de controle is afgerond, iedere dag weer.
Tegenbod van deze eenmans stichting:
helemaal goed, maar dan wel als 'wij' tegen 115 euro per uur iedere ochtend 3 uurtjes met een zaklamp op het bouwveld opzoek mogen. Dan weten we zeker dat het goed gebeurt. De hond van de eigenaar mag ook mee want die kan extra goed langs de randen speuren.
De projectontwikkelaar onderhandelt nog bij dat ze samen met de stichting een stuk voor de interne organisatie en vakliteratuur schrijven over deze unieke samenwerking en hoe het ook kan.
Anekdote beetje opgepoetst voor amusementswaarde:
Stichting maakt bezwaar ivm de belangen van een of andere bijzondere kever en zijn leefgebied. Er zijn al maatregelen getroffen om het milieu in de omgeving te compenseren voor het stuk dat wordt bebouwd. Daarnaast is het bouwvlak afgeschermd zodat er geen dieren op kunnen.
De projectontwikkelaar is bereid zo ver te gaan dat het bouwveld iedere ochtend eerst wordt nagelopen om eventueel verdwaalde kevers met de hand het bouwveld af te dirigeren. De bouw kan niet eerder starten dan dat de controle is afgerond, iedere dag weer.
Tegenbod van deze eenmans stichting:
helemaal goed, maar dan wel als 'wij' tegen 115 euro per uur iedere ochtend 3 uurtjes met een zaklamp op het bouwveld opzoek mogen. Dan weten we zeker dat het goed gebeurt. De hond van de eigenaar mag ook mee want die kan extra goed langs de randen speuren.
De projectontwikkelaar onderhandelt nog bij dat ze samen met de stichting een stuk voor de interne organisatie en vakliteratuur schrijven over deze unieke samenwerking en hoe het ook kan.
[ Voor 9% gewijzigd door Laapo op 20-11-2025 12:13 ]
Klopt, maar het ging hier ook over een gemeente. Dat dat men het stempel 'roulette spelen met belastinggeld' krijgt vind ik dan behoorlijk overtrokken.Laapo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:09:
[...]
Een woningbouwvereniging kan dat soort risico's denk ik wat gemakkelijker nemen dan een commerciële partij.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...t-duurder-dan-jaar-eerder
In oktober 2025 waren de prijzen van bestaande koopwoningen gemiddeld 6,6 procent hoger dan een jaar eerder. Voor de zevende maand op rij vlakt de prijsstijging af. Ten opzichte van september 2025 stegen de prijzen gemiddeld met 0,5 procent. De prijsontwikkelingen in dit bericht zijn gebaseerd op de prijsindex van bestaande particuliere koopwoningen in Nederland van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster.
Ten opzichte van september 2025 stegen de prijzen van bestaande koopwoningen in oktober 2025 met 0,5 procent. De prijzen van bestaande koopwoningen bereikten in juli 2022 een piek. Daarna sloeg de trend om en daalde de prijsindex enige tijd. Sinds juni 2023 is de trend echter weer stijgend. In oktober lagen de prijzen gemiddeld 14,5 procent hoger dan bij de vorige piek in juli 2022.
In oktober 2025 waren de prijzen van bestaande koopwoningen gemiddeld 6,6 procent hoger dan een jaar eerder. Voor de zevende maand op rij vlakt de prijsstijging af. Ten opzichte van september 2025 stegen de prijzen gemiddeld met 0,5 procent. De prijsontwikkelingen in dit bericht zijn gebaseerd op de prijsindex van bestaande particuliere koopwoningen in Nederland van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster.
Ten opzichte van september 2025 stegen de prijzen van bestaande koopwoningen in oktober 2025 met 0,5 procent. De prijzen van bestaande koopwoningen bereikten in juli 2022 een piek. Daarna sloeg de trend om en daalde de prijsindex enige tijd. Sinds juni 2023 is de trend echter weer stijgend. In oktober lagen de prijzen gemiddeld 14,5 procent hoger dan bij de vorige piek in juli 2022.
[ Voor 8% gewijzigd door Gretzkyus op 21-11-2025 08:57 ]
Ligt eraan welke sector. Zijn ook die met gemak dit betalen aan starters die goed op dreef zijn. (in STEM dan) (zie bij ons bij goede start kandidaten als ze zich een beetje bewijzen wel gauw binnen een jaar naar dit bedrag gaan. En dat in provincie Groningen he?)Blik1984 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:22:
[...]
Ja, en dat allemaal op je 22ste. Ik denk dat de gemiddelde HBO’er kan dromen van een startsalaris van ruim 3600 euro per maand of 52k per jaar. En als je als starter niet fulltime werkt, dan roep je het misschien ook wel een beetje over jezelf af
Het punt is dat de rekenvoorbeelden niet perse heel realistisch hoeven te zijn, er zijn altijd wel mitsen en maren te bedenken waarmee je iemand zijn standpunt onderuit kan halen. Een rekenvoorbeeld geeft je een idee wat er mogelijk is. Uit alle rekenvoorbeelden, de jouwe en de mijne, blijkt dat we echt niet heel veel medelijden hoeven te hebben met het salaris van een leerkracht.
[ Voor 7% gewijzigd door Immutable op 29-11-2025 11:32 ]
Yes, en daarom zie je veel Millennials die vroeg al een woning hadden gekocht.(Zeker in de 2015/2016 dip.) Nu allemaal part time werken. Omdat ze vaak een hypotheekje hebben van tussen de 500 en 1000pm bruto.Rubbergrover1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:54:
[...]
Maar het punt is juist dat "alles" met de inflatie omhoog gaat, behalve de bruto hypotheeklasten. Wat betekent dat als je netto hypotheeklasten vanwege de afschaffing van de aftrek stijgen, dit geen probleem hoeft te zijn als de stijging van de netto hypotheeklasten gelijke tred houdt met de inflatie.
(Mijn netto maand bedrag voor mijn twee onder 1 kapper was toen destijds 540 euro p/m. 150m2 woonoppervlakte.)
Maar wel zijn mee gestegen in salaris. En die denken zoiets van: Het is wel mooi geweest, ik ga een beetje genieten van mijn tijd. En gaan dus vaak zeker samen met partner gewoon ieders 4 dagen werken. Dit zie ik zelf veel. (Het is uitgestorven in mijn kantoor vol met Millenials.)
Ik kan dat helaas niet helemaal want... een single persoon heeft meer onkosten. En kan die kosten niet delen.
Hoge inflatie zorgt voor ongelijkheid in de samenleving. Dat zie je nu ook duidelijk. Of je hebt mense met een hypotheekje van niks. Of je hebt mensen die zitten tot de max van hun bruto jaarsalaris(woonquote) er diep in.
[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 29-11-2025 11:33 ]
Tijd om het Japanse model in te voeren?Valorian schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:51:
[...]
Wat je nu ook veel hoort is dat bezwaren letterlijk worden afgekocht. Iemand maakt dan bezwaar en zegt in praktijk “ik weet dat het kansloos is, maar het kost jullie als projectontwikkelaar 2-4 jaar achterstand. Geef mij 100k en ik trek mij terug”. En ontwikkelaar kan dan kiezen: doorbouwen maar met een (klein) risico, of afkopen. Dat laatste is dan vaak het aantrekkelijkste. Was laatste een heel item over op ik denk nieuwsuur of een vandaag. Echt wel een kwalijke zaak dat bezwaar maken zo een verdienmodel is geworden.
Klopt in het Noorden kan je lekker een vrijstaand huis kopen met NHG. In de randstad nog hopelijk een appartementje.Valorian schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:05:
[...]
Ter info: de NHG-grens ligt niet boven de gemiddelde woningwaarde maar loopt - min of meer - gelijk op met de gemiddelde woningwaarde. Maar door de grote verschillen in NL betekent dat dat ie in grote steden ver onder het gemiddelde ligt. Een gemiddeld huis in utrecht kost 560K, meer dan een ton boven nhg.
Maar je hebt meer verschillen. Maar die moeten er zijn zodat de randstad niet TE aantrekkelijk gaat worden.
Ik zit zelf in een CAO. Deze CAO is ook voor mensen in de randstad. Daardoor kan ik hier in het Noorden dus behoorlijk royaal leven.
Maar dat verschil moet er zijn, zodat mensen zich meer gaan uitspreiden. Als je een Ferrari of Lamborghini wil. (wonen in de randstad) dan moet je daar ook maar voor willen betalen. Zo is dat gewoon.
Niet enkel millenials, iedereen die 5 tot 10 jaar geleden gekocht heeft werken minder dan 40 uur. In mijn straat is de gemiddelde leeftijd 45+ en allen werken minder dan 40 uur, vooral vrouwen in die leeftijd zijn woensdag en vrijdag vrij en dat terwijl de kinderen allang de deur uit zijn. Is het eerlijk? Nou iedereen die net een woning koopt werkt 40 uur, ook de millennials en de 50+ers. En ook de mensen die nu voor veel geld kopen kunnen over 5 a 10 jaar minder werken.Immutable schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:22:
[...]
Yes, en daarom zie je veel Millennials die vroeg al een woning hadden gekocht.(Zeker in de 2015/2016 dip.) Nu allemaal part time werken. Omdat ze vaak een hypotheekje hebben van tussen de 500 en 1000pm bruto.
(Mijn netto maand bedrag voor mijn twee onder 1 kapper was toen destijds 540 euro p/m. 150m2 woonoppervlakte.)
Maar wel zijn mee gestegen in salaris. En die denken zoiets van: Het is wel mooi geweest, ik ga een beetje genieten van mijn tijd. En gaan dus vaak zeker samen met partner gewoon ieders 4 dagen werken. Dit zie ik zelf veel. (Het is uitgestorven in mijn kantoor vol met Millenials.)
Ik kan dat helaas niet helemaal want... een single persoon heeft meer onkosten. En kan die kosten niet delen.
Hoge inflatie zorgt voor ongelijkheid in de samenleving. Dat zie je nu ook duidelijk. Of je hebt mense met een hypotheekje van niks. Of je hebt mensen die zitten tot de max van hun bruto jaarsalaris(woonquote) er diep in.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ja, er zijn uiteraard per sector wel verschillen, doet verder niks af dat het ruim betaald is voor een 22-jarige zonder werkervaring. Je hoeft ook niet echt moeite te doen om een baan te krijgen, ze zitten overal te springen om leraren.Immutable schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:16:
[...]
Ligt eraan welke sector. Zijn ook die met gemak dit betalen aan starters die goed op dreef zijn. (in STEM dan) (zie bij ons bij goede start kandidaten als ze zich een beetje bewijzen wel gauw binnen een jaar naar dit bedrag gaan. En dat in provincie Groningen he?)
Ik werk in de chemie; startsalaris procesoperator is bij ons €3.400/maand. In de 5-ploegendienst komt daar 29% bovenop dus ongeveer 57k per jaar voor 35 uur/week. Dat gaat ook op voor een 20 jarige schoolverlater (Vapro B is MBO niveau in 1 of 2 jaar te behalen).Blik1984 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:13:
Ja, er zijn uiteraard per sector wel verschillen, doet verder niks af dat het ruim betaald is voor een 22-jarige zonder werkervaring. Je hoeft ook niet echt moeite te doen om een baan te krijgen, ze zitten overal te springen om leraren.
Begrijp soms niet hoe het kan dat we alsnog geen mensen kunnen vinden.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat zal jouw bubbel zijn, dit is veel meer sectorafhankelijk. In mijn omgeving werkt iedereen 40 uur per week (één van de twee dan).spijkerhoofd schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:33:
Niet enkel millenials, iedereen die 5 tot 10 jaar geleden gekocht heeft werken minder dan 40 uur.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
verkeerde topic.
[ Voor 122% gewijzigd door Sport_Life op 29-11-2025 14:02 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Wat ik zelf heb gemerkt evenals veel vrienden van mij is dat het hele HR riedeltje (solliciteren > kennismaking > eerste gesprek > TWEEDE GESPREK > arbeidsvoorwaarden gesprek) ongelofelijk demotiverend is. Dit was 5-7 jaar geleden echt niet zo omslachtig en onpersoonlijk. Ook de gesprekken met HR mensen zijn zo corporate opgezet waarbij de beste mensen eigenlijk ook niet weten wat een functie inhoud. Resultaat: kandidaten haken gelijk al af tijdens het slopende proces of tijdens de eerste gesprekken. Tsja dan is de overkant niet zo groen meer.assje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:22:
[...]
Ik werk in de chemie; startsalaris procesoperator is bij ons €3.400/maand. In de 5-ploegendienst komt daar 29% bovenop dus ongeveer 57k per jaar voor 35 uur/week. Dat gaat ook op voor een 20 jarige schoolverlater (Vapro B is MBO niveau in 1 of 2 jaar te behalen).
Wij hebben gekocht rond 2012, werken ook 32 u pw. We denken er zelfs aan om nog minder te gaan werken want het geld hebben we niet nodig. Wat hierbij helpt is ook onder je stand te leven, voor velen een tipspijkerhoofd schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:33:
[...]
Niet enkel millenials, iedereen die 5 tot 10 jaar geleden gekocht heeft werken minder dan 40 uur. In mijn straat is de gemiddelde leeftijd 45+ en allen werken minder dan 40 uur, vooral vrouwen in die leeftijd zijn woensdag en vrijdag vrij en dat terwijl de kinderen allang de deur uit zijn. Is het eerlijk? Nou iedereen die net een woning koopt werkt 40 uur, ook de millennials en de 50+ers. En ook de mensen die nu voor veel geld kopen kunnen over 5 a 10 jaar minder werken.
***members only***
Feitelijk gezien is de gemiddelde werkweek 32 uur en werkt de helft van onze bevolking minder dan 34 uur:assje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:25:
[...]
Dat zal jouw bubbel zijn, dit is veel meer sectorafhankelijk. In mijn omgeving werkt iedereen 40 uur per week (één van de twee dan).
https://radar.avrotros.nl...king-werkt-parttime-53390
Dus het is zeker niet enkel in mijn bubbel.
Bieden jullie de Vapro opleiding aan binnen jullie bedrijf? Gaan jullie de middelbare scholen langs om jongeren warm te maken voor de procesoperator? Hoe hoog is het salaris met 5 jaar ervaring? En met 10?assje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:22:
[...]
Ik werk in de chemie; startsalaris procesoperator is bij ons €3.400/maand. In de 5-ploegendienst komt daar 29% bovenop dus ongeveer 57k per jaar voor 35 uur/week. Dat gaat ook op voor een 20 jarige schoolverlater (Vapro B is MBO niveau in 1 of 2 jaar te behalen).
Meer dan de helft van de 25 tot 35 jarigen hebben een HBO of WO papiertje en ook Gen Z studeert er vrolijk op los. Wellicht heeft de procestechniek een imagoprobleem?
Herkenbaar, wij leven ook onder onze stand, zo rijden wij geen dure Mercedes, BMW of Audi maar gewoon een Japanse middenklasser, scheelt toch al 20K. Wij gaan niet minder werken, wij vinden ons werk leuk voor nu. Wat wij wel doen is flink sparen, veel op vakantie en wij willen rond onze 55e financieel zo onafhankelijk zijn dat we tzt kunnen kiezen of om te stoppen met werken of dat we een baan kunnen nemen die flink minder verdiend maar wel super leuk is om te doen zoals bijv. boswachter.jellybrah schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:54:
[...]
Wij hebben gekocht rond 2012, werken ook 32 u pw. We denken er zelfs aan om nog minder te gaan werken want het geld hebben we niet nodig. Wat hierbij helpt is ook onder je stand te leven, voor velen een tip
De hypotheeknormen zijn tegenwoordig zodanig streng (en de huren hoog) dat veel mensen op dag 1 na aanschaf van de woning zonder problemen al korter zouden kunnen gaan werken. Het is vooral dat je maximale hypotheek gebaseerd wordt op je inkomen dat het verstandig is om voor aanschaf je inkomen zo hoog mogelijk te hebben.spijkerhoofd schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:33:
[...]
Niet enkel millenials, iedereen die 5 tot 10 jaar geleden gekocht heeft werken minder dan 40 uur. In mijn straat is de gemiddelde leeftijd 45+ en allen werken minder dan 40 uur, vooral vrouwen in die leeftijd zijn woensdag en vrijdag vrij en dat terwijl de kinderen allang de deur uit zijn. Is het eerlijk? Nou iedereen die net een woning koopt werkt 40 uur, ook de millennials en de 50+ers. En ook de mensen die nu voor veel geld kopen kunnen over 5 a 10 jaar minder werken.
Klopt mensen snappen niet dat "maximaal lenen" in Nederland zwaar beperkt is. En dat je het prive wel heel bont moet maken kun je dan niet rondkomen. Maar dat ligt dan toch echt aan jezelf!!!!Rubbergrover1 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:42:
[...]
De hypotheeknormen zijn tegenwoordig zodanig streng (en de huren hoog) dat veel mensen op dag 1 na aanschaf van de woning zonder problemen al korter zouden kunnen gaan werken. Het is vooral dat je maximale hypotheek gebaseerd wordt op je inkomen dat het verstandig is om voor aanschaf je inkomen zo hoog mogelijk te hebben.
Ik denk dat het in 2012 kopen meer mee helpt dan onder je stand leven.jellybrah schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:54:
[...]
Wij hebben gekocht rond 2012, werken ook 32 u pw. We denken er zelfs aan om nog minder te gaan werken want het geld hebben we niet nodig. Wat hierbij helpt is ook onder je stand te leven, voor velen een tip
Nouja beide, heb je de prijzen (van alles) tegenwoordig gezien? Die verhoging(en) is een hypotheek opzich.xiangpo schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:23:
[...]
Ik denk dat het in 2012 kopen meer mee helpt dan onder je stand leven.
Daar ben ik het niet mee eens. Zonder exacte getallen te noemen vind ik de bruto maandlasten 'passende' bij ons inkomen veel te hoog. We zouden het wel redden, maar dan moeten we behoorlijk inleveren op sparen/beleggen en bouwen we dus geen reserves op voor tegenslagen. Terugkijkend naar onze eerste woning, toen leende ik ook maximaal op mijn inkomen (na eerst een paar keer te zijn afgewezen want geen eigen geld en het was crisis..), maar al vrij snel kwam daar een inkomen bij toen mijn vriendin was afgestudeerd. En we waren wat jonger dus dachten niet aan sparen/beleggen voor 'later'..Rubbergrover1 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:42:
[...]
De hypotheeknormen zijn tegenwoordig zodanig streng (en de huren hoog) dat veel mensen op dag 1 na aanschaf van de woning zonder problemen al korter zouden kunnen gaan werken. Het is vooral dat je maximale hypotheek gebaseerd wordt op je inkomen dat het verstandig is om voor aanschaf je inkomen zo hoog mogelijk te hebben.
Wat natuurlijk wel meespeelt is dat het salaris doorgaans jaarlijks wordt geïndexeerd en de hypotheeklasten blijven gelijk, dus ieder jaar wordt de ruimte steeds groter.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 30-11-2025 14:07 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
De financieringslastnormen liggen zodanig dat de hypotheek maximaal grofweg een kwart van het inkomen mag kosten. Dat is in veel gevallen gewoon veel minder dan wat er aan huur betaald wordt. En waar starters die naar de eerste koopwoning zoeken dus aan gewend zijn. In veel gevallen is wat overblijft van een voltijdinkomen min huurlasten dan lager dan wat overblijft bij 80% inkomen min de koopwoninglasten.Sport_Life schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:03:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Zonder exacte getallen te noemen vind ik de bruto maandlasten 'passende' bij ons inkomen veel te hoog. We zouden het wel redden, maar dan moeten we behoorlijk inleveren op sparen/beleggen en bouwen we dus geen reserves op voor tegenslagen.
een voorbeeld/indicatie dat de rek er een beetje uit. Meer dan 8ton voor een rijtjeswoning in Utrecht is voor veel mensen gewoon niet meer te betalen. Inmiddels 3x een prijsverlaging:
https://www.funda.nl/deta...struikstraat-14/43269173/
En de verkopers mogen dan blij zijn als ze niet volledig nat gaan bij het nieuw aangekochte stekje waar ze een minimale verkoopwaarde nodig hebben.
Ik heb deze al 3x in mijn mail binnen gekregen en verbaasde me de eerste keer ook al over die prijs. Die was wel erg positief ingestoken. Daarnaast denk ik dat de afmeting van de woning wel heel erg positief is ingestoken. Ik heb mijn twijfels in ieder geval over de 150 m2 die er staat en heb het vermoeden dat er 5-10 m2 bij zijn gesmokkeldinnova58 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:26:
een voorbeeld/indicatie dat de rek er een beetje uit. Meer dan 8ton voor een rijtjeswoning in Utrecht is voor veel mensen gewoon niet meer te betalen. Inmiddels 3x een prijsverlaging:
[Afbeelding]
Of de m² juist zijn weet ik niet, kan ook bij andere woningen zo bijgesmokkeld zijn.Blik1984 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:42:
[...]
Ik heb deze al 3x in mijn mail binnen gekregen en verbaasde me de eerste keer ook al over die prijs. Die was wel erg positief ingestoken. Daarnaast denk ik dat de afmeting van de woning wel heel erg positief is ingestoken. Ik heb mijn twijfels in ieder geval over de 150 m2 die er staat en heb het vermoeden dat er 5-10 m2 bij zijn gesmokkeld
Mij valt ook op dat de originele prijs gewoon hoog was vergeleken met andere woningen in die buurt. Ook vergeleken met de nieuwbouw. De nieuwe prijs ligt veel meer in lijn met de rest van de buurt. Heeft dus weinig te maken met de markt, maar met te hoog inzetten.
Rijnvliet is dan ook gewoon een ruk project en wijk om te wonen. Dat hele project drijft op dubbel glas, ook wat nu op dit moment nog gebouwd moet gaan worden, waarbij het label alleen maar wordt behaald doordat de woningen stadsverwarming hebben en mensen zien stadsverwarming veelal niet zitten t.o.v. de alternatieve opties wegens de afhankelijkheid die het schept. Verder ga je normaal in een stadse omgeving zitten omdat je de winkels en voorzieningen in de buurt wilt hebben. Daar zit je alsnog fietsend 10 minuten van iedere winkel af. Een restaurant of pannenkoekenhuis kun je helemaal vergeten.innova58 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:26:
[Afbeelding]
Het enige wat er in de buurt zit is de lucht en het geluid van de A2 gecombineerd met een festival als Lief naast je voordeur en het nieuwe appartementencomplex in je achtertuin.
[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 01-12-2025 13:58 ]
Wel heel eenzijdig bekeken. Ja, de nabijheid van winkels en de stadsverwarming als excuustruus voor duurzame woningen ben ik het wel mee eens. De winkels worden opgelost zodra project Groenewoud gaat starten bij Papendorp, dan komen daar ook winkels. Maar stadsverwarming blijft een verschrikking. Maar buiten dat is Rijnvliet één van de weinig projecten in Utrecht waar niet alles op een postzegel op elkaar staat, er ruimte is voor wat groen, daadwerkelijke natuur en water. Daarnaast ook een heerlijke recreatieplas op loopafstand, waar je in de zomer lekker kunt afkoelen.Paprika schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:49:
[...]
Rijnvliet is dan ook gewoon een ruk project en wijk om te wonen. Dat hele project drijft op dubbel glas, ook wat nu op dit moment nog gebouwd moet gaan worden, waarbij het label alleen maar wordt behaald doordat de woningen stadsverwarming hebben en mensen zien stadsverwarming veelal niet zitten t.o.v. de alternatieve opties wegens de afhankelijkheid die het schept. Verder ga je normaal in een stadse omgeving zitten omdat je de winkels en voorzieningen in de buurt wilt hebben. Daar zit je alsnog fietsend 10 minuten van iedere winkel af. Een restaurant of pannenkoekenhuis kun je helemaal vergeten.
Het enige wat er in de buurt zit is de lucht en het geluid van de A2 gecombineerd met een festival als Lief naast je voordeur en het nieuwe appartementencomplex in je achtertuin.
Overigens staat deze woning, wel net in het deel waar alles wel relatief veel op elkaar staat. Maar 50 meter verderop er is ook een groot deel dat direct langs het water ligt met ruime groenstroken. Dat is echt wel heel prettig wonen (aldus een bewoner van Rijnvliet).
Misschien had ik het beter als volgt kunnen stellen: voor dit type woning heb je genoeg anderen in de regio met dezelfde afstanden en met minder nadelen. Zo heb je geen eigen parkeerplaats, geen (echte) voortuin en je ziet inderdaad dat complex wat ik benoemde vanuit je achtertuin en bovenverdieping nu ik de foto's wat beter bekijk. Dan komt er nog zo'n arrowhead fiets bij voor de kinderen en dan mag je je door dat smalle paadje gaan wurmen met zo'n fiets om de kinderen weg te brengen.Blik1984 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:21:
[...]
Overigens staat deze woning, wel net in het deel waar alles wel relatief veel op elkaar staat. Maar 50 meter verderop er is ook een groot deel dat direct langs het water ligt met ruime groenstroken. Dat is echt wel heel prettig wonen (aldus een bewoner van Rijnvliet).
Eens dat als je daar richting hoekwoning of misschien zelfs een tweekapper of vrijstaande woning aan het water gaat en waarschijnlijk een eigen oprit en/of garage, dat je dan ook in een ander huis zit, waar geen van die nadelen echt spelen. Die ga je dan ook niet even 123 vinden in een andere buurt. Ik zou me in dat geval ook iets minder zorgen maken over de desbetreffende Funda advertentie
[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 01-12-2025 14:52 ]
Je bent naar mijn mening een beetje naar argumenten aan het zoeken. Als je goed kijkt op de foto's dan komt dat appartementencomplex niet eens boven de woning die grenst aan de achtertuin uit. Het is ook maar een gebouw van 4 verdiepingen hoog. In Utrecht hebben de meeste rijtjeswoningen geen (echte) voortuin en geen eigen parkeerplaats.Paprika schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:38:
[...]
Misschien had ik het beter als volgt kunnen stellen: voor dit type woning heb je genoeg anderen in de regio met dezelfde afstanden en met minder nadelen. Zo heb je geen eigen parkeerplaats, geen (echte) voortuin en je ziet inderdaad dat complex wat ik benoemde vanuit je achtertuin en bovenverdieping nu ik de foto's wat beter bekijk.
Eens dat als je daar richting hoekwoning of misschien zelfs een tweekapper of vrijstaande woning aan het water hebt en waarschijnlijk een eigen oprit en/of garage, dat je dan ook in een ander huis zit. Die ga je niet even 123 vinden in de buurt. Ik zou me in dat geval ook iets minder zorgen maken over de desbetreffende Funda advertentie.
Er is buiten de vrij hoge prijs (nog steeds, de huidige markt is een markt van overbieden, daar biedt deze woning weinig ruimte voor) weinig mis met deze woning. Energielabel A, tuintje, rustige buurt, netjes van binnen en buiten, alles relatief nieuw dus weinig onderhoud nodig. Je kan er zo in. Daarnaast op loopafstand van 1 van de beste bakkertjes van de stad (Amadeus).
Over die vraagprijs gaat het dan ook. Ik reageer op iemand die een woning aanhaalt die niet verkocht werd met een vraagprijs van 895.000 euro in augustus. Voor die vraagprijs heb je leukere opties in de regio van Utrecht met minder nadelen, eenzelfde of grotere oppervlakte en tuin en eveneens recente bouw. Ik ben niet verrast dat men voor dat bedrag weinige interesse weet te vinden voor deze specifieke woning op die specifieke locatie.Blik1984 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:53:
[...]
Je bent naar mijn mening een beetje naar argumenten aan het zoeken.
...
Er is buiten de vrij hoge prijs
[ Voor 16% gewijzigd door Paprika op 01-12-2025 15:03 ]
Eens. Buiten de duurzaamheidspunten in de bouw die je noemt. Je zit daar in een hoek van zowel de A2 als de A12. In NL waait het vaak vanuit het zuiden dus die A12 hoor je daar ook vaak. Maarja het is daar verkocht als het "nieuwe Tuindorp". Veel plezier.Paprika schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:49:
[...]
Rijnvliet is dan ook gewoon een ruk project en wijk om te wonen. Dat hele project drijft op dubbel glas, ook wat nu op dit moment nog gebouwd moet gaan worden, waarbij het label alleen maar wordt behaald doordat de woningen stadsverwarming hebben en mensen zien stadsverwarming veelal niet zitten t.o.v. de alternatieve opties wegens de afhankelijkheid die het schept. Verder ga je normaal in een stadse omgeving zitten omdat je de winkels en voorzieningen in de buurt wilt hebben. Daar zit je alsnog fietsend 10 minuten van iedere winkel af. Een restaurant of pannenkoekenhuis kun je helemaal vergeten.
Utrecht ligt sowieso tussen zo ongeveer de 4 drukste wegen van Nederland in. Rijnvliet ligt op 500-1000 meter van de A12. Ik denk dat je 25-30% van de woningen in Utrecht wel kan afstrepen als dit een heel belangrijk argument is. Dan neem ik nog niet de continue overvolle stadsboulevards mee met alle overlast die daarbij hoort. Je zal maar in de buurt van ‘t Goylaan wonen, of de Lessinghlaan…innova58 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:03:
[...]
Eens. Buiten de duurzaamheidspunten in de bouw die je noemt. Je zit daar in een hoek van zowel de A2 als de A12. In NL waait het vaak vanuit het zuiden dus die A12 hoor je daar ook vaak. Maarja het is daar verkocht als het "nieuwe Tuindorp". Veel plezier.
Ik neem het gezoem van de A12 op dagen dat de wind uit het zuiden komt dan wel voor lief.
Haha, even helemaal terzijde, maar die mensen hebben ook het speelhuisje en de glijbaan even in de poort gezet, maar ze zijn gewoon te zien op de dronefoto's. Net al op google maps.
Hoi allemaal,
Ik weet niet helemaal zeker of dit de juiste plek is om deze vraag te stellen, maar het leek mij logisch van wel.
Op het moment zijn ik (27) en mijn vriendin (23) op zoek naar ons eerste koophuis. Ze werkt als (fulltime) hovenier, en ik werk (fulltime) als functioneel beheerder. Samen komen we rond de €5700 p.m.
Maar nu zijn wij benieuwd; is dit het moment om te blijven zoeken, of is het rendabeler om nog even te wachten op een (mogelijke) stagnering in de huizenprijzen?
Ik weet niet helemaal zeker of dit de juiste plek is om deze vraag te stellen, maar het leek mij logisch van wel.
Op het moment zijn ik (27) en mijn vriendin (23) op zoek naar ons eerste koophuis. Ze werkt als (fulltime) hovenier, en ik werk (fulltime) als functioneel beheerder. Samen komen we rond de €5700 p.m.
Maar nu zijn wij benieuwd; is dit het moment om te blijven zoeken, of is het rendabeler om nog even te wachten op een (mogelijke) stagnering in de huizenprijzen?
Tsja, dat is altijd koffiedik kijken. Maar zelf ben ik van mening dat als je de wens naar een (andere) koopwoning hebt, er nooit een slecht moment is om die woning te kopen. Belangrijkste is dat er een woning is die aan jouw wensen voldoet. En dat je die kunt betalen, uiteraard.ThinkpadBoy schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:06:
Hoi allemaal,
Elke maand dat je wacht, betekent een maand extra huur betalen. Zou je een woning over een maand voor 10k minder kunnen kopen, dan is dat uiteraard mooi meegenomen. Zou je een half jaar moeten wachten voor die verlaging van 10k komt, dan ben je misschien meer kwijt aan extra huur (en mogelijk hogere rentelasten) dan als je nu de 'duurdere' woning zou kopen.
En vergeet niet dat vaak lagere woningprijzen samenhangen met hogere rentes. En je in de maandlasten misschien niet eens beter uit bent met een lagere koopprijs.
Maar voor mij zou dus vooral van belang zijn dat ik een woning naar wens zou kunnen kopen. Als die nu te koop komt, zou ik ook nu toeslaan. Je weet nooit of er over een halfjaar - jaar wel weer een vergelijkbare woning te koop komt. Liever 100 euro per maand meer betalen voor een woning die naar mijn wens is dan 100 euro per maand minder voor een woning die niet mijn wens is.
Dat weet geen mens. En als ik het wist hoefde ik nu niet meer te werken. Toen er een pandemie uitbracht, dacht ik, samen met een hoop banken, dat de boel wel een flinke knauw zou krijgen. En kijk waar we nu zijn.ThinkpadBoy schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:06:
Hoi allemaal,
"Het beste moment om een boom te planten was 20 jaar geleden, het op één na beste moment is nu"
It's time to play the music, it's time to light the lights
Als je nu een leuk koophuis ziet met acceptabele maandlasten waar je niet binnen een paar jaar uit moet als er bijvoorbeeld kinderen komen altijd doen.ThinkpadBoy schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:06:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
"Het beste moment om een huis te kopen is twintig jaar geleden. Het één na beste moment is nu"ThinkpadBoy schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:06:
Hoi allemaal,
een stagnatie van woningprijzen werkt natuurlijk niet direct in je voordeel. De vorige 'dip' is snel opgekocht en we staan inmiddels weer op all time high van huizenprijzen. De dip kwam vooral door een gigantische renteshock wat zeker geen goed heeft gedaan voor de betaalbaarheid doordat maand lasten van je hypotheek ook fors stegen ondanks de beperkte daling van de prijzen van +-8%. De rente steeg namelijk met meer dan 100%.ThinkpadBoy schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:06:
Hoi allemaal,
Met een woning komt van uitstel soms afstel. Wachten op de dip kan, maar de kans dat de prijsniveau's dan alsnog hoger zijn dan nu is gewoon heel groot. Als we nu nog 10% omhoog gaan en daarna 5% omlaag, dan koop je tegen die tijd alsnog duurder dan dat je nu doet.
Een woning geeft wooncomfort en rust. Dat is ook wat waard. En een huis is niet gebleken als slechte investering over de jaren heen. Dat is volgens mij niet heel erg veranderd ondanks het hoge prijsniveau. De betaalbaarheid is namelijk relatief gelijk gebleven over al die jaren.
Ik volg dit topic nu al bijna 15 jaar en zo af en toe komt er iemand hier roepen dat 'dit' het moment is dat er een gigantische crash aan komt.ThinkpadBoy schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:06:
Hoi allemaal,
Tot nu toe hadden ze het allemaal fout
@ThinkpadBoy Ik kan niet echt veel zinnigs toevoegen, behalve dan dat ik vind, dat hierboven prima antwoorden zijn gegeven. Doe je voordeel hiermee.
In 2016 heb ik mijn appartement verkocht en een vrijstaande woning terug gekocht. was een klimmende markt toen, huizen begonnen net in prijs te stijgen. Collega van mij verkocht tegelijkertijd 2 woningen, van hem en zijn partner , om samen in 1 huis te gaan wonen. Hun conclusie was dat de prijzen te hard omhoog gingen, er moest wel een crash volgen. Ze hebben gehuurd en zitten daar nu 9 jaar later nog in.ThinkpadBoy schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:06:
Hoi allemaal,
.......
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Collega van mij hetzelfde 5 jaar geleden. Huizenmarkt kon echt niet harder stijgen als nu het geval was, volgens hem. Heeft nu net na 5 jaar huren weer een huis gekocht, maar in de tussentijd flinke waardevermeerdering gemist en wel 5 jaar huur betaaldWobcat schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:58:
[...]
In 2016 heb ik mijn appartement verkocht en een vrijstaande woning terug gekocht. was een klimmende markt toen, huizen begonnen net in prijs te stijgen. Collega van mij verkocht tegelijkertijd 2 woningen, van hem en zijn partner , om samen in 1 huis te gaan wonen. Hun conclusie was dat de prijzen te hard omhoog gingen, er moest wel een crash volgen. Ze hebben gehuurd en zitten daar nu 9 jaar later nog in.
Tegen de huidige waardstijgingen valt niet tegenop te sparen, als je nu iets ziet, dan nu kopen
Vaak bu'j te bang!
Het is net als met aandelen helaas: Time in the market....
Bovendien werkt het dubbelop, want de huren indexeren harder dan ooit en een hypotheek kun je langer vastzetten.
Jammer dat dat zo moet zijn met een eerste levensbehoefte.
Bovendien werkt het dubbelop, want de huren indexeren harder dan ooit en een hypotheek kun je langer vastzetten.
Jammer dat dat zo moet zijn met een eerste levensbehoefte.
Waarbij wel geldt - net als bij aandelen - dat er ook woningen zijn waar je je vingers beter niet aan kunt branden, bijv een jaren 60/70 flat met veel achterstallig onderhoud.-tom-562 schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:31:
Tegen de huidige waardstijgingen valt niet tegenop te sparen, als je nu iets ziet, dan nu kopen
Hangt ook maar helemaal van de prijs af natuurlijk, en van wat dat onderhoud kost.Sport_Life schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:09:
[...]
Waarbij wel geldt - net als bij aandelen - dat er ook woningen zijn waar je je vingers beter niet aan kunt branden, bijv een jaren 60/70 flat met veel achterstallig onderhoud.
Sowieso alles met een niet optimaal georganiseerde VVE...Sport_Life schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:09:
Waarbij wel geldt - net als bij aandelen - dat er ook woningen zijn waar je je vingers beter niet aan kunt branden, bijv een jaren 60/70 flat met veel achterstallig onderhoud.
Tsja, ik kom dan wel eens van die appartementen van +- 250k tegen maar dan met hoge VVE kosten per maand met enkel glas en energielabel GSport_Life schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:09:
[...]
Dan zou betekenen dat ik dan per maand voor 250k hypotheek en +- €350 per maand aan VVE kosten kwijt bent.
Een appertement wordt dan wel heel duur, die 350 euro per maand had ik dan ook net zo goed in de hypotheek kunnen stoppen. (wat dan weer niet mogelijk is)
Appartementen blijf ik dus ver van weg, als woningzoekende.
Dat vind ik wel een beetje bout gesteld. Appartementen kunnen prima, en die paar 100 euro ontzorgd ook. Je hoeft zelf geen onderhoud te doen (wat ook geld en energie kost). Ik zou wel oppassen bij appartementen met een gedeeld warmtenet, maar dat geldt natuurlijk ook voor gewone huizen die aan een warmtenet zijn aangesloten. Dat zou ik niet snel doen.
Die uitspraak zal vast een correlatie hebben met de locatie waar iemand woont. Iemand die in Amsterdam zoekt zal dat niet snel zeggen, of er moeten aardig wat miljoenen cash klaarstaan. Iemand in het noorden of zuiden van het land die buiten de stad zoekt, zal niet snel een appartement overwegen.Bartjuh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:41:
Dat vind ik wel een beetje bout gesteld.
Maar dan neemt de kans toch wel toe dat er ooit iemand wel gelijk gaat krijgenSport_Life schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:37:
[...]
Ik volg dit topic nu al bijna 15 jaar en zo af en toe komt er iemand hier roepen dat 'dit' het moment is dat er een gigantische crash aan komt.
Tot nu toe hadden ze het allemaal fout.
Maar ja, wanneer.....
Volgens de rabobank in '26 en '27 bij elkaar er weer zo'n 10% erbij. Maar ja, die hebben er ook wel eens naast gezeten.
[ Voor 12% gewijzigd door rube op 16-12-2025 23:06 ]
Wat is een 'gigantische crash'? Een daling van 15% kan gebeuren, veel denk ik niet want er is gewoon een dramatisch structureel tekort.rube schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:04:
Maar dan neemt de kans toch wel toe dat er ooit iemand wel gelijk gaat krijgen![]()
Maar ja, wanneer.....
Sterker nog: bij een daling valt nieuwbouw compleet stil, nu zijn nieuwe huizen qua kostprijs vaak al duurder dan bestaande bouw. Arbeid, materialen en vergunningen kunnen gewoon niet goedkoper.
[ Voor 21% gewijzigd door hoevenpe op 16-12-2025 23:24 ]
Ik schreef: ooithoevenpe schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:21:
[...]
Wat is een 'gigantische crash'? Een daling van 15% kan gebeuren, veel denk ik niet want er is gewoon een dramatisch structureel tekort.
Sterker nog: bij een daling valt nieuwbouw compleet stil, nu zijn nieuwe huizen qua kostprijs vaak al duurder dan bestaande bouw. Arbeid, materialen en vergunningen kunnen gewoon niet goedkoper.
3de wereldoorlog volgend jaar, of economische crisis over 10 jaar eeger dan in 1928-, of bevolkingskrimp in 2075? Geen idee wanneer, maar ooit zal er een of meerdere oorzaken de trigger zijn.
Wil het nog geen afkoelen noemen, maar: Oververhitte woningmarkt koelt af, zien makelaars: ’Je voelt dat er iets aan de gang is’
Achter paywall, maar hier zijn een paar stukken tekst leesbaar: https://www.headliner.nl/...gang-is-telegraaf-2205598
Heeft eigenlijk niet veel met afkoeling te maken. In tegenstelling tot voorheen blijven minder aantrekkelijke panden iets langer te koop staan en is de prijsstijging iets minder hoog.
Genoemde redenen: stijging hypotheekrente en stortvloed aan voormalige verhuurpanden die als koopwoning op de markt kwamen. Met andere woorden: door beperkingen aan de vraagzijde én door een eenmalige tijdelijke ontwikkeling aan de aanbodzijde.
Het is dus enkel een kleine hickup. Zodra die voormalige verhuurwoningen geabsorbeerd zijn door de markt gaan de prijzen weer enorm stijgen.
Achter paywall, maar hier zijn een paar stukken tekst leesbaar: https://www.headliner.nl/...gang-is-telegraaf-2205598
Heeft eigenlijk niet veel met afkoeling te maken. In tegenstelling tot voorheen blijven minder aantrekkelijke panden iets langer te koop staan en is de prijsstijging iets minder hoog.
Genoemde redenen: stijging hypotheekrente en stortvloed aan voormalige verhuurpanden die als koopwoning op de markt kwamen. Met andere woorden: door beperkingen aan de vraagzijde én door een eenmalige tijdelijke ontwikkeling aan de aanbodzijde.
Het is dus enkel een kleine hickup. Zodra die voormalige verhuurwoningen geabsorbeerd zijn door de markt gaan de prijzen weer enorm stijgen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat laatste vooral in het 'kleinere' segment: starters zullen genoegen moeten nemen met een kleiner huis op een ongunstiger plek, meer lenen is op een gegeven moment niet meer mogelijk.alexbl69 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 06:51:
Mocht dat onverhoopt gebeuren, wie denkt dan 'laten we eens een huis kopen'? Prijzen zijn dan niet voor niets zo gedaald, als heel Nederland een spreekwoordelijk 'Moerdijk' moet je dan instappen?rube schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:44:
3de wereldoorlog volgend jaar, of economische crisis over 10 jaar eeger dan in 1928-, of bevolkingskrimp in 1975? Geen idee wanneer, maar ooit zal er een of meerdere oorzaken de trigger zijn.
Verlies aan vertrouwen.rube schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:44:
[...]
Ik schreef: ooit
3de wereldoorlog volgend jaar, of economische crisis over 10 jaar eeger dan in 1928-, of bevolkingskrimp in 1975? Geen idee wanneer, maar ooit zal er een of meerdere oorzaken de trigger zijn.
Oorzaak kan wisselen, maar de échte reden dat mensen niet kopen is alleen dat. We kochten een huis in 2011 en werden letterlijk gebeld door vrienden en familie: doe het niet, te groot risico.
We deden het wel en kochten relatief goedkoop een huis en hebben nu enorme overwaarde. Wisten we niet, maar buying the dip werkt in principe goed zolang je dat kunt betalen.
Overigens zag je de prijzen niet zoveel dalen als de doemdenkers beweerden: de meeste mensen blijven zitten en verkopen niet als ze onder water staan. Wij deden dat wel en dachten aan de netto winst door goedkoper groter huis en niet aan kleiner verlies bij verkoop.
Maar tussen 2003 -> 2011 toch zo’n 13% woningwaarde ingeleverd. Die groei sinds die tijd is nog altijd bizar.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Voor beide gevallen geldt vooral ook dat je de mogelijkheid daarvoor moet hebben. En een dip in de woningmarkt gaat vaak samen met de situatie waarin mensen die woningen niet kunnen betalen en/of het verlies op de te verkopen woning niet kunnen betalen. En dus dat veel mensen simpelweg de mogelijkheid niet hebben om te verhuizen. Ook al zouden ze willen.NiGeLaToR schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:38:
[...]
We deden het wel en kochten relatief goedkoop een huis en hebben nu enorme overwaarde. Wisten we niet, maar buying the dip werkt in principe goed zolang je dat kunt betalen.
Overigens zag je de prijzen niet zoveel dalen als de doemdenkers beweerden: de meeste mensen blijven zitten en verkopen niet als ze onder water staan. Wij deden dat wel en dachten aan de netto winst door goedkoper groter huis en niet aan kleiner verlies bij verkoop.
En wat dan vaak weer niet wordt genoemd is hoe het zit met de voormalige bewoners van die voormalige verhuurpanden. In de visie van de pro-koopmarkt lobby is iedereen gebaat bij de overgang van huur naar koop. Maar een voormalige huurwoning die op de koopmarkt komt betekent niet alleen extra aanbod, maar betekent ook extra vraag op de woningmarkt van de voormalige huurders. Die 'stortvloed aan voormalige verhuurpanden' gaat dan dus ook met een stortvloed aan voormalige huurders op de woningmarkt.alexbl69 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 06:51:
De crux zit hem er natuurlijk in dat veel voormalige huurders helemaal geen koopwoning kúnnen kopen. Dat die stortvloed aan voormalige verhuurpanden wel tot veel meer ruimte op de koopmarkt leidt, betekent tegelijk dat de stortvloed aan voormalige huurders tot nog meer druk op de huurmarkt leidt. En vervolgens krijg je dan dus dat ze nog meer aan de huurmarkt gaan sleutelen. Kijken wie daar nu weer de zwarte piet toegeschoven kan krijgen.
Precies, willen & kunnen maar ook durven.Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:40:
[...]
Voor beide gevallen geldt vooral ook dat je de mogelijkheid daarvoor moet hebben. En een dip in de woningmarkt gaat vaak samen met de situatie waarin mensen die woningen niet kunnen betalen en/of het verlies op de te verkopen woning niet kunnen betalen. En dus dat veel mensen simpelweg de mogelijkheid niet hebben om te verhuizen. Ook al zouden ze willen.
De financiële crisis was voor de meeste mensen meer een periode van onzekerheid dan daadwerkelijk financiële malaise.
Ben zelf een oplopende woningvoorraad als indicator gaan zien voor potentieel verlies van dat vertrouwen. Want soms gaat het vertrouwen eerst omlaag en daarna de economie pas. Tis niet altijd een rationeel proces, maar wordt vaak wel erger door een trigger - zoals een bank die omvalt
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Mmjah, als de werkeloosheid stijgt van +/- 3.5% naar 8% heb je natuurlijk gelijk dat er nog steeds 92% is die er geen last van heeft. Maar een stijging van meer dan 200% werkeloosheid was toen natuurlijk wel echt flink.NiGeLaToR schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:52:
[...]
De financiële crisis was voor de meeste mensen meer een periode van onzekerheid dan daadwerkelijk financiële malaise.
BBP daalde ook. Vacatures daalden. Salarissen stegen niet. Idd geen vaste contracten meer etc etc.
In 2011 kwam ik van school en begon ik met werken. Ik moet zeggen dat ik me niet echt kan herinneren dat de omstandigheden toen zo'n ding waren. De huizenmarkt herinner ik me wel maar de arbeidsmarkt weinig van mee gekregen.Requiem19 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:00:
BBP daalde ook. Vacatures daalden. Salarissen stegen niet. Idd geen vaste contracten meer etc etc.
Tuurlijk, de cyclus is helder, de onzekerheid was echt.Requiem19 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:00:
[...]
Mmjah, als de werkeloosheid stijgt van +/- 3.5% naar 8% heb je natuurlijk gelijk dat er nog steeds 92% is die er geen last van heeft. Maar een stijging van meer dan 200% werkeloosheid was toen natuurlijk wel echt flink.
[Afbeelding]
M’n punt is alleen meer dat als mensen onzeker worden er een crisis komt: uitgaven dalen, winsten verdampen, etc. Subprime crisis was bij uitstek een vertrouwenscrisis die een bankencrisis triggerde. Als het bij 1 omvallende bank in de VS was gebleven, was er niet zoveel aan de hand - alleen wereldwijd was de waarde van hypotheek pakketjes in ene niet meer zo zeker en ging iedereen ze dumpen.
Ik vind het altijd fascinerend dat iets wat werkt van de een op andere dag niet meer werkt en dan een crisis wordt omdat niemand meer gelooft dat het morgen weer kan werken.
De symptomen die je noemt, werkloosheid, BBP daling, is allemaal daarna pas imho en verdiept die onzekerheid. Tot mensen vergeten dat het crisis is en er in ene weer vertrouwen is.
Veel meer ruimte is in deze context een eufemisme voor 'eenmalig beperkt meer aanbod', als uitponding voorbij is gaan prijzen waarschijnlijk opnieuw hard stijgen.Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:48:
De crux zit hem er natuurlijk in dat veel voormalige huurders helemaal geen koopwoning kúnnen kopen. Dat die stortvloed aan voormalige verhuurpanden wel tot veel meer ruimte op de koopmarkt leidt, betekent tegelijk dat de stortvloed aan voormalige huurders tot nog meer druk op de huurmarkt leidt.
De grote klappen op de arbeidsmarkt waren toen allang voorbij. Bovendien werk je denk ik in de IT/techniek? Daar is het nooit crisis geweest, zelfs toen kwamen ze handjes tekort.assje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:16:
[...]
In 2011 kwam ik van school en begon ik met werken. Ik moet zeggen dat ik me niet echt kan herinneren dat de omstandigheden toen zo'n ding waren. De huizenmarkt herinner ik me wel maar de arbeidsmarkt weinig van mee gekregen.
All-electric.
Werktuigbouwkunde inderdaad maar ook in mijn omgeving heb ik er toen weinig van gemerkt of meegekregen. Wellicht was het ook gewoon de leeftijd, met een peer-group 50+ in die omstandigheden was de perceptie wellicht heel anders geweest.RonJ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:46:
De grote klappen op de arbeidsmarkt waren toen allang voorbij. Bovendien werk je denk ik in de IT/techniek? Daar is het nooit crisis geweest, zelfs toen kwamen ze handjes tekort.
Mijn pa was ‘overtallig’ in 2012. Hij was toen 58. Nooit meer full time aan werk gekomen en werkte bij een zorgverzekering. Uiteindelijk 5 jaar later een ~16 uur contractje bij iets dat hij leuk vond. Gelukkig hadden ze veel spaargeld maar zijn wel kleiner gaan wonen omdat het huis eigenlijk te duur was. Zonde, want terugkijkend is die woning nu het dubbele waard geworden in 8 jaar tijd en hebben ze 2ton overwaarde misgelopen (4ton-2ton van nieuwe woning).assje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:49:
[...]
Werktuigbouwkunde inderdaad maar ook in mijn omgeving heb ik er toen weinig van gemerkt of meegekregen. Wellicht was het ook gewoon de leeftijd, met een peer-group 50+ in die omstandigheden was de perceptie wellicht heel anders geweest.
Ze lopen wel wat achter de feiten aan. Ik heb in 2025 ook een aantal woningen bekeken die van investeerders kwamen. Helaas vaak heel slecht onderhouden. Maar ondertussen zie ik alweer een stuk hogere prijzen op funda nu dan afgelopen april. 6% stijging op 3,5e ton is toch weer €21k..alexbl69 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 06:51:
Wil het nog geen afkoelen noemen, maar: Oververhitte woningmarkt koelt af, zien makelaars: ’Je voelt dat er iets aan de gang is’
Er zijn 2 echte geluks momenten geweest waarbij je "goedkoop" een woning kon kopen.ThinkpadBoy schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:06:
Hoi allemaal,
Rond 1986 en rond 2015/2016. Zulke moment zijn zeldzaam, en gebeuren wanneer er een gigantische crisis is waarbij vaak mensen geen hypotheek kunnen krijgen. Sinds de tweede wereldoorlog is er altijd een tekort aan woningen geweest in Nederland. De prijzen gaan dus alleen omlaag, wanneer de KOPERS niet kunnen kopen.(Dit betekend ook JIJ en je vriendin) Zoals ontslagen, geen vaste contracten etc. Het heeft nooit met het aanbod kant te maken. Aankoop prijs is minder belangrijk. Het gaat er uiteindelijk om wat je krijgt voor je 25% van je bruto jaar salaris(woonquote). Krijg je veel of weinig huis op dit moment er voor.
De kans dus dat "wachten" "slim" is, is als een loterij. En ik had in 2015 gekocht. Maar ik had puur geluk dat ik toen een vast contract kreeg, want met een los contract zei de bank ook glashard: NEE. Omdat er toen een crisis was.
Dus dat wachten heb geen nut...
Ik lees vaker reacties over ‘de Funda-prijzen’, maar die zeggen mij echt vrij weinig.Santee schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:24:
[...]
Ze lopen wel wat achter de feiten aan. Ik heb in 2025 ook een aantal woningen bekeken die van investeerders kwamen. Helaas vaak heel slecht onderhouden. Maar ondertussen zie ik alweer een stuk hogere prijzen op funda nu dan afgelopen april. 6% stijging op 3,5e ton is toch weer €21k..
Ik gebruik altijd die gratis tool op het web om transactieprijzen te vergelijken. Om een voorbeeld te geven, een exact dezelfde penthouse stond nu voor 499k te koop. Verkocht voor 500k. In februari 2025 stond er eentje te koop voor 525k. Die is gegaan naar ruim 570k. Wat zegt dit? Onzinbieding.
Hetzelfde waar ik laatst keek, daar is een appartement in hetzelfde complex met 50k gezakken. Dit, terwijl in de zomer eentje werd verkocht met dezelfde oorspronkelijke startprijs op Funda en nog 45K er boven op. Weer zo’n onzinbieding.
Tuurlijk zal het ook averechts gaan, maar puntje bij paaltje vertellen enkel transactieprijzen van vergelijkbare aard over een bepaalde periode mij wat. Enkele vraag die bij mij heerst is: komt het door de wintermaanden of krijgen we stabiliteit / prijscorrectie?
Het beste moment kun je uiteraard pas achteraf bepalen. Als je op dat moment al weet dat het een goed moment is, dan weet iedereen dat en zou iedereen een woning proberen te kopen. Terwijl je juist in een situatie waarin "niemand" een huis koopt (kan, wil, mag, durft) vaak relatief voordelig een woning kunt kopen.Immutable schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:29:
[...]
Er zijn 2 echte geluks momenten geweest waarbij je "goedkoop" een woning kon kopen.
Rond 1986 en rond 2015/2016. Zulke moment zijn zeldzaam, en gebeuren wanneer er een gigantische crisis is waarbij vaak mensen geen hypotheek kunnen krijgen.
De beste situatie is wanneer de huizenprijs relatief laag is omdat de rente hoog is. Maar die rente later weer lager wordt. Met een horizon van 30 jaar voor een hypotheek is het behoorlijk aannemelijk dat een situatie van hoge rente niet aanhoudt. Zodat je m.i. vanuit een theoretisch oogpunt het beste kunt kopen als de rente hoog is.
Tegelijk gaat het hier niet om de aankoop van een willekeurig product of bv aandelen. Het gaat om een eerste levensbehoefte. Uitstellen van de aankoop betekent tegelijk dat je op een andere manier een dak boven je hoofd moet 'regelen'. Meestal dus door te huren. Maar het kan heel goed zijn dat het voordeel van wachten op een goed koopmoment veel kleiner is dan de nadelen van moeten huren.
Wat is voor jou hoge rente?Rubbergrover1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:13:
[...]
De beste situatie is wanneer de huizenprijs relatief laag is omdat de rente hoog is. Maar die rente later weer lager wordt. Met een horizon van 30 jaar voor een hypotheek is het behoorlijk aannemelijk dat een situatie van hoge rente niet aanhoudt. Zodat je m.i. vanuit een theoretisch oogpunt het beste kunt kopen als de rente hoog is.
We zitten nu op ongeveer 4%. Ik vind dat hoog, want mijn eerste hypotheek was 2.2%. Mijn ouders hadden echter 8-9% op hun eerste woning en vinden 4% nog steeds heel laag.
Mijn advies is gewoon kopen als je het kan kopen. Time beats market (met alle assets).
2014 was ook heel goed, eigenlijk beter. Rente was iets hoger dan 2015, maar je kon toen meer lenen, rente zakte meer tov 2013 en aanbod was grootst van mensen die heel graag wilde verkopen. 2015 was een goed jaar om een transactie te doen en 2016 was het begin van overbieden.Immutable schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:29:
[...]
Er zijn 2 echte geluks momenten geweest waarbij je "goedkoop" een woning kon kopen.
Rond 1986 en rond 2015/2016. Zulke moment zijn zeldzaam, en gebeuren wanneer er een gigantische crisis is waarbij vaak mensen geen hypotheek kunnen krijgen. Sinds de tweede wereldoorlog is er altijd een tekort aan woningen geweest in Nederland. De prijzen gaan dus alleen omlaag, wanneer de KOPERS niet kunnen kopen.(Dit betekend ook JIJ en je vriendin) Zoals ontslagen, geen vaste contracten etc. Het heeft nooit met het aanbod kant te maken. Aankoop prijs is minder belangrijk. Het gaat er uiteindelijk om wat je krijgt voor je 25% van je bruto jaar salaris(woonquote). Krijg je veel of weinig huis op dit moment er voor.
De kans dus dat "wachten" "slim" is, is als een loterij. En ik had in 2015 gekocht. Maar ik had puur geluk dat ik toen een vast contract kreeg, want met een los contract zei de bank ook glashard: NEE. Omdat er toen een crisis was.
Dus dat wachten heb geen nut...
Maar eigenlijk is elk jaar een goed jaar sinds 2014. Want gemiddeld sinds 2014 komt er gemiddeld +/- 10% erbij (tot op heden).
Vergelijk het appartement zelf ook. Afwerkingsniveau etc. Is de 1 letterlijk instapklaar en moet de ander een likje verf hebben. Is bij de 1 de keuken en de badkamer een paar jaar terug vervangen en bij de ander 15 jaar terug. Tussenwoning of ergens aan de zijkant/bovenste verdieping. Je kunt niet simpelweg stellen dat 2 appartementen in het zelfde blok dus dezelfde prijs hebben. Ja, in theorie, want de stenen zijn even duurJanterworst schreef op zondag 21 december 2025 @ 01:01:
Hetzelfde waar ik laatst keek, daar is een appartement in hetzelfde complex met 50k gezakken. Dit, terwijl in de zomer eentje werd verkocht met dezelfde oorspronkelijke startprijs op Funda en nog 45K er boven op. Weer zo’n onzinbieding.
Exact expert nodig?
De meeste verliezen worden niet door de crash veroorzaakt, maar door de angst op een crash en het missen van de rally.rube schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:44:
[...]
Ik schreef: ooit
3de wereldoorlog volgend jaar, of economische crisis over 10 jaar eeger dan in 1928-, of bevolkingskrimp in 2075? Geen idee wanneer, maar ooit zal er een of meerdere oorzaken de trigger zijn.
Het 'beste moment' is een huis kopen waarvan je weet dat je het de komende 30 jaar goed kunt betalen, op een fijne plek waar je alle kanten op kunt 'locatie, locatie, locatie', met genoeg ruimte om uiteindelijk een gezin in te kunnen stichten als je dat gegeven is.Rubbergrover1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:13:
Het beste moment kun je uiteraard pas achteraf bepalen. Als je op dat moment al weet dat het een goed moment is, dan weet iedereen dat en zou iedereen een woning proberen te kopen.
Voldoet het daaraan dan is het het beste huis. Financiële stabiliteit voor decennia.
Ik had het geluk in 2014 een huis te hebben gekocht. Maakte afspraak voor bezichtiging en de makelaar moest speciaal voor ons alleen naar het huis komen. Niemand wilde toen een hypotheek aangaan en het jaar daarna onder water zitten. Gelijk na mijn aankoop gingen de prijzen omhoog. Toen zag je weer mensen in de markt springen.kx22 schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:23:
[...]
2014 was ook heel goed, eigenlijk beter. Rente was iets hoger dan 2015, maar je kon toen meer lenen, rente zakte meer tov 2013 en aanbod was grootst van mensen die heel graag wilde verkopen. 2015 was een goed jaar om een transactie te doen en 2016 was het begin van overbieden.
Maar eigenlijk is elk jaar een goed jaar sinds 2014. Want gemiddeld sinds 2014 komt er gemiddeld +/- 10% erbij (tot op heden).
In 2021 gebeurde het weer toen we ons tweede huis kochten, maar nu op de laagste punt betreft rente. Prijs van het huis was piek, maar de rente was nog nooit zo laag. Uit mn hoofd +/- 1,40%. Ik was alleen zo gierig om een 50/50 10-/20-jaars rente te nemen. Had achteraf alles 20 jaar moeten doen met 1,85%.
Vandaar ook dat ik zeg: dat kun je uiteraard pas achteraf bepalen.kx22 schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:15:
[...]
Wat is voor jou hoge rente?
We zitten nu op ongeveer 4%. Ik vind dat hoog, want mijn eerste hypotheek was 2.2%. Mijn ouders hadden echter 8-9% op hun eerste woning en vinden 4% nog steeds heel laag.
Je zegt het zelf al: zo bepaal je het 'beste' huis. Niet het beste moment. En daar ging het over.hoevenpe schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:08:
[...]
Het 'beste moment' is een huis kopen waarvan je weet dat je het de komende 30 jaar goed kunt betalen, op een fijne plek waar je alle kanten op kunt 'locatie, locatie, locatie', met genoeg ruimte om uiteindelijk een gezin in te kunnen stichten als je dat gegeven is.
Voldoet het daaraan dan is het het beste huis. Financiële stabiliteit voor decennia.
Zou je de tool kunnen linken?Janterworst schreef op zondag 21 december 2025 @ 01:01:
[...]
Ik lees vaker reacties over ‘de Funda-prijzen’, maar die zeggen mij echt vrij weinig.
Ik gebruik altijd die gratis tool op het web om transactieprijzen te vergelijken. Om een voorbeeld te geven, een exact dezelfde penthouse stond nu voor 499k te koop. Verkocht voor 500k. In februari 2025 stond er eentje te koop voor 525k. Die is gegaan naar ruim 570k. Wat zegt dit? Onzinbieding.
Tuurlijk zal het ook averechts gaan, maar puntje bij paaltje vertellen enkel transactieprijzen van vergelijkbare aard over een bepaalde periode mij wat. Enkele vraag die bij mij heerst is: komt het door de wintermaanden of krijgen we stabiliteit / prijscorrectie?
Op het moment dat een starter of huurder in staat is zijn/haar 'beste huis' te kopen is dat vanzelf het 'beste moment'.Rubbergrover1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:21:
Je zegt het zelf al: zo bepaal je het 'beste' huis. Niet het beste moment. En daar ging het over.
Eerder is de koe in z'n kont kijken en de toekomst kan niemand voorspellen...
Dat huis op een goede locatie met potentie voor de toekomst is vaak lange tijd onbereikbaar, dus moet je dan wachten?hoevenpe schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:23:
[...]
Op het moment dat een starter of huurder in staat is zijn/haar 'beste huis' te kopen is dat vanzelf het 'beste moment'.
Eerder is de koe in z'n kont kijken en de toekomst kan niemand voorspellen...
Ik denk dat het beste moment gewoon zo vroeg mogelijk is, daar je de toekomst inderdaad niet kunt voorspellen.
Ik ben ook benieuwd. Voor zover ik weet bestaat er geen gratis tool online die de daadwerkelijk transactieprijzen van woningen toont.
Misschien bedoelt hij de gratis waardebepaling van Makelaarsland? Dan krijg je de verkoopprijzen te zien van enkele huizen in de buurt.
Eens met @NiGeLaToR het sleutelwoord is vertrouwen. Als kopers het vertrouwen in de toekomst verliezen, krijg je weer een situatie met vraaguitval en dalende prijzen. Die is gekoppeld aan de rente en aan de werkloosheid. En er zijn altijd risico's te verzinnen, de timing is alleen erg lastig (als ze al werkelijkheid worden). Op dit moment vind ik bijvoorbeeld AI in combinatie met verminderen van banen voor hoog opgeleide starters een risico. Als dit zich materialiseert kan de vraag naar starterswoningen afnemen met effecten op de doorstroming en dus vraaguitval. En als de eerste haarscheurtjes zichtbaar zijn, kan het escaleren via het genoemde verder verdwijnen van vertrouwen. Tegelijkertijd is de woningmarkt hier iets wat vergelijkbaar is met de aandelenmarkt in de USA: too big to fail. De vraag is echter of een beleidsreactie (die zeker zal komen) dan voldoende effectief kan zijn.
Vertrouwen is de basis, maar onderschat het verschil tussen woningtypes en regio's niet. Vergelijkbare huizen die op de ene plek als warme broodjes gaan kunnen ergens anders slecht lopen, in dezelfde omgeving kunnen rijtjeshuizen met tuin hard gaan en dure koopappartementen zonder parkeerplek langer te koop staan, etc.Magpie schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:18:
Eens met @NiGeLaToR het sleutelwoord is vertrouwen. Als kopers het vertrouwen in de toekomst verliezen, krijg je weer een situatie met vraaguitval en dalende prijzen.
Mooi voorbeeld: bij mij rond Utrecht zijn net 100 rijtjeshuizen en tweekappers de verkoop in gegaan, gevoelsmatig erg duur voor wat je ervoor krijgt maar alles gelijk verkocht en waarschijnlijk tientallen keren overtekend.
Voor een vergelijkbaar bedrag staan al een jaar nieuwbouw appartementen in Utrecht te koop, die raken ze zelfs in deze overspannen markt niet kwijt: https://account.cartesius-utrecht.nl/aanbod-nosara/
Nieuwbouw is natuurlijk qua financiering een stuk uitdagender in de zin van dubbele maandlasten. Daarnaast weet je dat er nog flink wat tegen aan moet voor afwerking.hoevenpe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:36:
[...]
Vertrouwen is de basis, maar onderschat het verschil tussen woningtypes en regio's niet. Vergelijkbare huizen die op de ene plek als warme broodjes gaan kunnen ergens anders slecht lopen, in dezelfde omgeving kunnen rijtjeshuizen met tuin hard gaan en dure koopappartementen zonder parkeerplek langer te koop staan, etc.
Mooi voorbeeld: bij mij rond Utrecht zijn net 100 rijtjeshuizen en tweekappers de verkoop in gegaan, gevoelsmatig erg duur voor wat je ervoor krijgt maar alles gelijk verkocht en waarschijnlijk tientallen keren overtekend.
Voor een vergelijkbaar bedrag staan al een jaar nieuwbouw appartementen in Utrecht te koop, die raken ze zelfs in deze overspannen markt niet kwijt: https://account.cartesius-utrecht.nl/aanbod-nosara/
Als je voor hetzelfde bedrag in Leidsche Rijn soort gelijke woningen kant en klaar hebt dan is de som snel gemaakt. Eventuele verbouwing valt in het niet ten opzichte van dubbele lasten.
Speelt bij goedkopere nieuwbouw minder want dat kan vaak een eerste woning zijn. Maar in dit prijssegment....
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik was het project bij jou alweer bijna vergeten, maar inderdaad: alles is weg. En als je het onder de streep bekijkt:hoevenpe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:36:
[...]
Iin dezelfde omgeving kunnen rijtjeshuizen met tuin hard gaan en dure koopappartementen zonder parkeerplek langer te koop staan, etc.
- twee-onder-een-kap: ± €900.000 voor 166 m²
- appartement mét parkeerplaats: ± €900.000 voor 100-130 m²
Het lijkt er toch op dat een tuintje in plaats van een balkon, wat meer échte slaapkamers in plaats van ruimteverlies door creatieve architectuur, en het gevoel van een eigen woning (in plaats van onderdeel zijn van een groter complex) zwaarder wegen dan de bereidheid om dat allemaal in te leveren om dichter bij het centrum van Utrecht te wonen.
Daar komt waarschijnlijk bij dat kopers in dit segment bovengemiddeld vaak stellen zijn die samen (gaan) wonen en een gezin willen stichten, en dat vaak met meer dan één kind. In dat geval helpt een indeling met slechts twee slaapkamers natuurlijk ook niet.
Aan het prijssegment lijkt het dus echter zeker niet te liggen.
122 m2 en dan ruim 1 miljoen v.o.n. én dan ook nog excl parkeerplaats a 40k. Komt uiteindelijk op 1.2 miljoen uit dus op 10k per m2. Dat is zelfs voor de Utrechtse binnenstad aan de forse prijs... Ik snap wel dat dat niet zo goed verkoopthoevenpe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:36:
[...]
Vertrouwen is de basis, maar onderschat het verschil tussen woningtypes en regio's niet. Vergelijkbare huizen die op de ene plek als warme broodjes gaan kunnen ergens anders slecht lopen, in dezelfde omgeving kunnen rijtjeshuizen met tuin hard gaan en dure koopappartementen zonder parkeerplek langer te koop staan, etc.
In de binnenstad was het wellicht zo verkocht, maar dit is dus op 3 kilometer fietsen van CS op een voormalig bedrijventerrein. Een hoop idealistisch wensdenken van die projectontwikkelaar, vanaf mijn huis is het 'maar' 8 kilometer fietsen naar het Ledig Erf en dan heb je voor minder geld wel die ruime tuin en 1.9 gratis parkeerplaatsen.Blik1984 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:04:
122 m2 en dan ruim 1 miljoen v.o.n. én dan ook nog excl parkeerplaats a 40k. Komt uiteindelijk op 1.2 miljoen uit dus op 10k per m2. Dat is zelfs voor de Utrechtse binnenstad aan de forse prijs... Ik snap wel dat dat niet zo goed verkoopt
Yep, wij wonen op 10 km van centrum Utrecht. Als het weer goed is, gaan we met de elektrische fiets lekker uit eten. Geen vertraging met ov, niet duur parkeren en met een half uur enkele reis ook qua tijd niet veel meer. En dan wel een tuin (toegegeven 243 m2 oppervlakte is nog steeds niet enorm), maar vooral: de velden rond Haarzuilens en de polder direct in bereik. Wat mij betreft het beste van beide!
Ik vind 3km of 8-10km wel een enorm verschil eerlijk gezegd.
Natuurlijk kun je verder weg prima wonen, naar jouw wensen, maar om nou te zeggen dat het niet uitmaakt?
Natuurlijk kun je verder weg prima wonen, naar jouw wensen, maar om nou te zeggen dat het niet uitmaakt?
Natuurlijk is het best een verschil, mijn punt was dat als ik bewust zou kiezen voor binnenstad oppervlakte, prijs, dichtheid en parkeernorm ik daadwerkelijk op loopafstand van de binnenstad wil zitten.mitsumark schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:20:
Als je alsnog 3km moet fietsen dan is de meerwaarde beperkt, kan je net zo goed iets verder fietsen als je daarvoor veel meer woongenot voor hetzelfde geld krijgt. Als twintiger heb je allemaal wilde ideeën over 3 keer per week uit eten en op een terras zitten, ben je samen en druk aan het werk dan in eens in de week in de praktijk al veel.
In de meeste wijken van een grote stad zijn ook voldoende voorzieningen (horeca, supermarkt, etc) waardoor je niet 3x per week naar het centrum hoeft.mitsumark schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:20:
Het genoemde appartementencomplex ligt niet bepaald in een inspirerende omgeving, het ontbreekt daar nogal aan voorzieningen. Ik denk dat dat vooral weinig kopers trekt.
Dan kun je inderdaad net zo goed 7km verder wonen waar ook weinig te beleven valt, maar waar je iig nog een tuintje hebt
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2025 01:30 ]
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond
Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond
Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg