Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:20
Chaki schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:12:
[...]
Of moeten we met z'n allen naar Kerkrade, waar de levensverwachting x aantal jaar korter is en het hoogste aantal depressies geteld wordt???
Of Beverwijk, ook al zo'n gezellige plek de laatste tijd >:).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:15
warzaw schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:54:
[...]

Ik verwacht dat die huizen dan op plekken staan waar echt helemaal niks te doen is, geen voorzieningen in de buurt zijn op korte afstand en/of heel veel problemen zijn.

Graag staven met voorbeelden! Zelfs bij mijn ouders in een afgelegen dorp met weinig werk in de buurt zijn de prijzen echt wel serieus hoger dan dat.
Op Funda kun je gewoon in heel Nederland zoeken met een paar filters.

Volgende filters: <250k, 4 kamers, >125 m2, woonhuis, beschikbaar

Geeft 62 hits in Nederland, waarvan 40 in Kerkrade/Heerlen en omgeving. Dan nog 14 in het meest zuidelijkste puntje van Zeeland zoals Terneuzen en Sas van Gent en voor de rest nog wat verdwaalde hits in de andere uithoeken van het land. Echter, een deel van deze huizen zijn niet direct bewoonbaar en/of hebben behoefte aan modernisering.

Kortom, als het moet kun je wat vinden in Nederland, maar het is zeer beperkt en alleen in uithoeken van het land waar werkgelegenheid al niet voor het oprapen ligt

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Blik1984 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:08:
[...]

Op Funda kun je gewoon in heel Nederland zoeken met een paar filters.

Volgende filters: <250k, 4 kamers, >125 m2, woonhuis, beschikbaar

Geeft 62 hits in Nederland, waarvan 40 in Kerkrade/Heerlen en omgeving. Dan nog 14 in het meest zuidelijkste puntje van Zeeland zoals Terneuzen en Sas van Gent en voor de rest nog wat verdwaalde hits in de andere uithoeken van het land. Echter, een deel van deze huizen zijn niet direct bewoonbaar en/of hebben behoefte aan modernisering.

Kortom, als het moet kun je wat vinden in Nederland, maar het is zeer beperkt en alleen in uithoeken van het land waar werkgelegenheid al niet voor het oprapen ligt
Voeg eens energielabel A tem D toe aan je criteria

• Chaki
  • Niet online
warzaw schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:04:
[...]

Of Beverwijk, ook al zo'n gezellige plek de laatste tijd >:).
Funda-resultaat: nul

Edit: 300k - 100 m2 nul
Next: 350k 125 m2 (noem ik nog steeds niet "groot"): 1 "voor de echte klusser"
Next: 400k 2 stuks

[ Voor 23% gewijzigd door Chaki op 13-09-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Chaki schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:19:
[...]

Voeg eens energielabel A tem D toe aan je criteria
Dan blijven er minder dan 25 over (5 in A/B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 07:50
Immutable schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 05:13:
Dan denk ik ook..... Ja dan is de nood nog ook weer niet zoooo super hoog.
Het is ook geen woningnood maar huizenmarkt crisis :+

Je ziet het ook aan de reactie op je bericht; er zijn wel woningen tegen een schappelijk prijs te koop maar niet op de gewenste locatie of tegen de gewenste kwaliteit. Dat is geen waardeoordeel, ik snap best dat mensen niet direct voor een uithoek of een opknapper kiezen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
Conrado schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:47:
[...]

Het is ook geen woningnood maar huizenmarkt crisis :+

Je ziet het ook aan de reactie op je bericht; er zijn wel woningen tegen een schappelijk prijs te koop maar niet op de gewenste locatie of tegen de gewenste kwaliteit. Dat is geen waardeoordeel, ik snap best dat mensen niet direct voor een uithoek of een opknapper kiezen.
Plus, als je huis koopt van 250k wat je vervolgens nog voor 100k moet opknappen heb je dus geen huis van 250k. Maar 350k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
RTL Z heeft een samenvatting van de mogelijke afschaffing van de HRA. Economen verwachten een demping van ongeveer 2%. Dat betekent dat de huizenprijzen waarschijnlijk - iedereen houdt een slag om de arm - 2% minder snel stijgen. Dat gaat de starters dus verder niet helpen.
De HRA wordt overigens al sinds het begin deze eeuw diverse malen beperkt, maar dat heeft geen invloed op de prijzen gehad.

Als afsluiten een interessante opmerking: Door het HRA-budget (deels) over te hevelen naar belastingverlaging, wordt het netto inkomen hoger en dat dempt dus de beperking van de leencapaciteit.

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07:58
Conrado schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:28:
RTL Z heeft een samenvatting van de mogelijke afschaffing van de HRA. Economen verwachten een demping van ongeveer 2%. Dat betekent dat de huizenprijzen waarschijnlijk - iedereen houdt een slag om de arm - 2% minder snel stijgen. Dat gaat de starters dus verder niet helpen.
De HRA wordt overigens al sinds het begin deze eeuw diverse malen beperkt, maar dat heeft geen invloed op de prijzen gehad.

Als afsluiten een interessante opmerking: Door het HRA-budget (deels) over te hevelen naar belastingverlaging, wordt het netto inkomen hoger en dat dempt dus de beperking van de leencapaciteit.
Klopt, maar het is een valse frame. De HRA kost miljarden en de vraag is hoe lang dat nog houdbaar en wenselijk is. Overigens vreemd dat de VVD tegen afbouw is. De VVD stelt zich immers op als liberaal. De hypotheekrenteaftrek is een vorm van overheidssteun, terwijl liberalisme juist zo min mogelijk staatsingrijpen wil.

Maar goed de VVD kan je al langer niet meer serieus nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door FrostHex op 13-09-2025 20:00 ]

• Blik1984
FrostHex schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:58:
[...]

Klopt, maar het is een valse frame. De HRA kost miljarden en de vraag is hoe lang dat nog houdbaar en wenselijk is. Overigens vreemd dat de VVD tegen afbouw is. De VVD stelt zich immers op als liberaal. De hypotheekrenteaftrek is een vorm van overheidssteun, terwijl liberalisme juist zo min mogelijk staatsingrijpen wil.
Waarom is een vaststelling dat het niks gaat doen voor de huizenprijzen een vals frame? Het is juist vals om het te framen als een middel dat de huizenprijzen gaat doen laten zakken, alleen maar goed dat dat fabeltje uit de wereld geholpen wordt.

En waarom je de VVD erbij haalt om je punt duidelijk te maken is me al helemaal een raadsel

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 13-09-2025 20:02 ]

• FrostHex
Blik1984 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:01:
[...]

Waarom is een vaststelling dat het niks gaat doen voor de huizenprijzen een vals frame? Het is juist vals om het te framen als een middel dat de huizenprijzen gaat doen laten zakken, alleen maar goed dat dat fabeltje uit de wereld geholpen wordt.
Nee dat niet, maar het is een valse frame om daaruit dan maar te concluderen dat de HRA net zo goed wel kan blijven. Er kunnen andere goede argumenten voor afschaffing zijn (zoals de hoge kosten en de bevoordeling ermee van vooral haves tov have-nots).
En waarom je de VVD erbij haalt om je punt duidelijk te maken is me al helemaal een raadsel
Omdat de VVD de HRA wil behouden maar claimt een liberale partjj te zijn, en dan zou je juist niet tegen afschaffing moeten zijn. De hypotheekrenteaftrek is immers een vorm van overheidssteun, terwijl liberalisme juist zo min mogelijk staatsingrijpen wil.

[ Voor 26% gewijzigd door FrostHex op 13-09-2025 20:07 ]

• Blik1984
FrostHex schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:03:
[...]

Nee dat niet, maar het is een valse frame om daaruit dan maar te concluderen dat de HRA net zo goed wel kan blijven. Er kunnen andere goede argumenten voor afschaffing zijn (zoals de hoge kosten en de bevoordeling ermee van vooral haves tov have-nots).
Kun je me vertellen waar in de post je ziet dat de HRA niet afgeschaft moet worden?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:20
Blik1984 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:01:
[...]
Je moet vooral de impact duidelijk hebben. En dan zie je dat het wel degelijk invloed heeft op de huizenprijzen. Zou je het morgen ineens afschaffen zouden de prijzen nl echt wel dalen. Alleen is dat niet iets dat gaat gebeuren en als je de HRA over meerdere jaren afschaft is de stijging in prijzen die we nu hebben vele malen groter dan de daling die je door HRA zou krijgen. En dan blijf je dus stijgende prijzen houden alleen wat minder dan anders.

Dat fabeltje is dus niets meer of minder dan een verkeerde uitleg van wat afschaffen HRA zou doen, net als dat het een fabeltje is dat het geen impact heeft op de huizenprijzen. Het zou dan ook eens tijd worden dat de discussie met feiten gevoerd zou worden ipv via dit soort extremen proberen een punt te maken. HRA is uiteindelijk iets waar we van af moeten (wat de VVD als ze zich een liberale partij willen noemen ook zou moeten willen), maar het moet wel geleidelijk zodat je er uiteindelijk amper iets van merkt.
Zoals hierboven al staat, eigenlijk zou het voor de VVD juist een simpel standpunt moeten zijn om de HRA af te schaffen. Het is sturing vanuit de overheid en daar is zo'n partij op tegen (of zou het moeten zijn)

Hier heb je trouwens een stuk die hetzelfde zegt wat betreft HRA afschaffen : https://www.taxlive.nl/nl...heekrenteaftrek-valt-mee/

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 13-09-2025 20:44 ]

[removed]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Conrado schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:28:

2% lijkt mij zelfs vrij hoog ingeschat.

Even logisch beredeneert: huidige rente is 4%, de HRA is maximaal 37,48% , dus de HRA is max 1,5% in jaar 1 in de meest gunstige situatie. In de praktijk hebben veel starters geen 100% LTV en doorstromers al helemaal niet.
Dus ik zou zeggen dat het effect eerder < 1,5% is als het in 1x wordt afgeschaft.

Momenteel stijgen de prijzen met 5-10% per jaar dus het zet niet zoveel zoden aan de dijk.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
FrostHex schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:03:
Nee dat niet, maar het is een valse frame om daaruit dan maar te concluderen dat de HRA net zo goed wel kan blijven.
Niemand framed dat, ik concludeerde enkel dat de 2% demping starters niet helpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:52
Conrado schreef op zondag 14 september 2025 @ 00:43:
[...]

Niemand framed dat, ik concludeerde enkel dat de 2% demping starters niet helpt.
Oneens.

Veel mensen financieren een woning op dit moment niet op de bruto te dragen lasten, maar op de netto te dragen lasten doordat HRA een gegeven is. Dit kent, behoudens de banken, geen winnaars. Ook als starter voor wie een woning wel binnen handbereik ligt, doet deze constructie weinig anders dan vermogensafdracht richting de bank opdrijven. Als maatschappij zie je natuurlijk veel liever dat dit belastingeld is welk je kunt investeren in de maatschappij, in plaats van dat dit de bestedingsruimte voor hypotheekrente vormt welk in de zakken van banken verdwijnt.

Gaat het mensen direct aan een woning helpen? Nee, natuurlijk niet. Het probleem is in dat opzichte niet financieel van aard, maar een absoluut woningtekort.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
psychodude schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:18:
[...]

Oneens.

Veel mensen financieren een woning op dit moment niet op de bruto te dragen lasten, maar op de netto te dragen lasten doordat HRA een gegeven is. Dit kent, behoudens de banken, geen winnaars. Ook als starter voor wie een woning wel binnen handbereik ligt, doet deze constructie weinig anders dan vermogensafdracht richting de bank opdrijven. Als maatschappij zie je natuurlijk veel liever dat dit belastingeld is welk je kunt investeren in de maatschappij, in plaats van dat dit de bestedingsruimte voor hypotheekrente vormt welk in de zakken van banken verdwijnt.

Gaat het mensen direct aan een woning helpen? Nee, natuurlijk niet. Het probleem is in dat opzichte niet financieel van aard, maar een absoluut woningtekort.
De maandlasten gaan uit van bruto bedragen en geen rekening houdend met HRA.
Je kan dus niet meer lenen omdat je mogelijk HRA geniet.
Ook zo'n hardnekkig fabeltje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
psychodude schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:18:
Als maatschappij zie je natuurlijk veel liever dat dit belastingeld is welk je kunt investeren in de maatschappij,
Wat je zo mooi als 'investeren in de maatschappij' omschrijft, is in werkelijkheid natuurlijk een ordinaire belastingverhoging voor de getroffen huishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:20

Mickey77

Allround ICT-er

Ik vind het wel opmerkelijk dat het afbouwen van iets dat in feite een subsidie was, wordt gezien als een belastingverhoging. Dat heeft maar weer eens aan hoezeer mensen een 'voordeel' na verloop van tijd gaan zien als een 'recht'.

Zo bekeken, zou je nooit meer terug kunnen naar een eenvoudiger of rechtvaardiger belastingsysteem. Er kunnen dan alleen maar regels bij en dan blijft het complexer (en oneerlijker) worden. Ik denk dat alles in de wooncrisis schreewt om een totale reset (dus alles doen wat je kunt, niet alleen afbouwen van de HRA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 19:19
Mickey77 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:19:
Ik vind het wel opmerkelijk dat het afbouwen van iets dat in feite een subsidie was, wordt gezien als een belastingverhoging. Dat heeft maar weer eens aan hoezeer mensen een 'voordeel' na verloop van tijd gaan zien als een 'recht'.

Zo bekeken, zou je nooit meer terug kunnen naar een eenvoudiger of rechtvaardiger belastingsysteem. Er kunnen dan alleen maar regels bij en dan blijft het complexer (en oneerlijker) worden. Ik denk dat alles in de wooncrisis schreewt om een totale reset (dus alles doen wat je kunt, niet alleen afbouwen van de HRA).
Dat is toch niet iets dat alleen voor de HRA geldt? Dit zien we bij meer dingen die niet het naampje subsidie dragen, maar het wel zijn. Zoals terugleverkosten, geen wegenbelasting voor ev's die er wel komt etc..
Daar is ook nooit gezegd dat het iets blijvends is, maar waar een grote groep toch boos werd toen de aankondiging voor afbouw kwam.

Als recent huizenbezitter kan ik mij goed indenken waarom men HRA als "recht" ziet. Je neemt 1 van de grootste beslissingen in je leven, koopt iets van meerdere tonnen. Mede op basis van de HRA. Daar zet je uiteindelijk je handtekening onder. Als vervolgens halverwege de overeenkomst de HRA wordt aangepast/afgeschaft dan kan ik mij wel indenken dat men zich bedonderd voelt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:43
champion16 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:28:
[...]

Dat is toch niet iets dat alleen voor de HRA geldt? Dit zien we bij meer dingen die niet het naampje subsidie dragen, maar het wel zijn. Zoals terugleverkosten, geen wegenbelasting voor ev's die er wel komt etc..
Daar is ook nooit gezegd dat het iets blijvends is, maar waar een grote groep toch boos werd toen de aankondiging voor afbouw kwam.

Als recent huizenbezitter kan ik mij goed indenken waarom men HRA als "recht" ziet. Je neemt 1 van de grootste beslissingen in je leven, koopt iets van meerdere tonnen. Mede op basis van de HRA. Daar zet je uiteindelijk je handtekening onder. Als vervolgens halverwege de overeenkomst de HRA wordt aangepast/afgeschaft dan kan ik mij wel indenken dat men zich bedonderd voelt.
Als je 15-30 jaar gelden een huis kocht: helemaal eens. Maar vanaf 2014 zijn we begonnen met afbouwen en is de HRA al flink teruggebracht. Nu staat het weer even stil, maar iedereen die na die tijd een huis heeft gekocht moet zich er bewust van zijn geweest dat HRA onder druk staat en dat het niet een gegeven is dat dat er altijd maar zou zijn. Verder is het sowiesó geen verrassing dat de overheid spelregels halverwege aanpast, dus daar moet je altíjd rekening mee houden. Tot slot is er niemand die per direct de HRA wil afschaffen, alle partijen willen dit geleidelijk doen. Als er bij een geleidelijke afbouw anno 2025 nog iemand is die zich bedonderd voelt door zo'n geleidelijke afschaffing over 10 of 15 jaar dan is dat – in mijn optiek – erg naief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Mickey77 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:19:
Ehh, nee :)

Een subsidie is een aparte geldstroom. Die kennen we in soorten en maten. HRA is onderdeel van de inkomstenbelasting. Naast algemene heffingskorting of arbeidskorting kennen we ook HRA in de aangifte. Zodra je dat afschaft, betaal je simpelweg meer belasting.

Ik heb het nergens over 'recht' gehad. Wel heeft het afschaffen van de HRA invloed op het besteedbaar inkomen van huishoudens, en ik het valt me op dat niemand in Den Haag zich daar druk om maakt. Los daarvan heeft de afschaffing een sterk nivellerend effect. Echter, dat is inkomenspolitiek, gaat niet over de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
champion16 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:28:
Hoewel ik je opmerking begrijp, sluit ik me toch bij @Valorian alorian. In '99 - opa verteld - werd ik al gewaarschuwd dat de HRA eindig kon zijn.
Los daarvan, we moeten eerst mag afwachten hoe een en ander uiteindelijk in een regeerakkoord terecht komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:48
Ik vind het wat kort door de bocht om maar aan te nemen dat iedereen weet wat HRA is en al decennia weet (of zou moeten weten) dat dat wel eens eindig zou kunnen zijn. Zeker (jonge) starters.
Ik heb al 10 jaar een eigen woning, en had eigenlijk tot dit jaar geen enkel idee, en zo wereldvreemd ben ik nu ook weer niet.
Iedereen, incl de adviseur, heeft het alleen over bruto en netto kosten.
Ik betaal maandelijks wat en elk jaar tegen de zomer krijg ik wat terug, maar is echt een semi black box voor het gros van de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
mitsumark schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:15:
Ik vind het wat kort door de bocht om maar aan te nemen dat iedereen weet wat HRA is en al decennia weet (of zou moeten weten) dat dat wel eens eindig zou kunnen zijn. Zeker (jonge) starters.
Ik heb al 10 jaar een eigen woning, en had eigenlijk tot dit jaar geen enkel idee, en zo wereldvreemd ben ik nu ook weer niet.
Iedereen, incl de adviseur, heeft het alleen over bruto en netto kosten.
Ik betaal maandelijks wat en elk jaar tegen de zomer krijg ik wat terug, maar is echt een semi black box voor het gros van de mensen.
Fair point, misschien denk ik teveel vanuit een eigen bubble.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:51
Sport_Life schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:42:
[...]

2% lijkt mij zelfs vrij hoog ingeschat.

Even logisch beredeneert: huidige rente is 4%, de HRA is maximaal 37,48% , dus de HRA is max 1,5% in jaar 1 in de meest gunstige situatie. In de praktijk hebben veel starters geen 100% LTV en doorstromers al helemaal niet.
Dus ik zou zeggen dat het effect eerder < 1,5% is als het in 1x wordt afgeschaft.

Momenteel stijgen de prijzen met 5-10% per jaar dus het zet niet zoveel zoden aan de dijk.
het probleem zit dat de maandlasten in dit sommetje niet met 1,5% omhoog gaan maar in sommige gevallen tot wel 25%. Dat slaat een groter gat in de leencapaciteit dan die 1,5%.

Die 1,5% is je renteaftrek t.o.v. je lening/woningwaarde.

Dus het kan wel serieus groter zijn dan enkel te kijken naar relatieve aftrek op de schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
GeeMoney schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:01:
[...]

Jou volgend is afschaffing dus ook voor niemand een probleem. Zelfs niet indien per direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:17
GeeMoney schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:01:
[...]

Er wordt zeker wel rekening gehouden met belastingaftrek. De woonquote met max te besteden aan de hypotheek, is voor box 3 financieringen lager ivm geen aftrekbaarheid. Dan kun je bruto minder besteden volgens de normen.

Hier een voorbeeldje voor bestaande hypotheken/hypotheekverleden. Dit gaat echter ook op voor nieuwe hypotheken. Geen HRA maakt een kleinere woonquote en dus minder financierings capaciteit.

https://www.nhg.nl/faq/to...20bedraagt%20deze%2019%25.

[ Voor 12% gewijzigd door Laapo op 14-09-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
psychodude schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:19:
[...]

Jou volgend is afschaffing dus ook voor niemand een probleem. Zelfs niet indien per direct.
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat het voor de leencapaciteit an sich, niets uitmaakt.

Overigens is het voor een grote groep geen groot probleem verwacht ik (ook omdat het op een andere manier alsnog deels terugkomt, denk aan inkomstenbelasting aanpassingen). Waar ik wel een probleem mee zou hebben is dat dan de spelregels halverwege het spel gewijzigd worden. En in plaats van voetbal opeens handbal blijkt te zijn.
Gestaag afbouwen (wat al gebeurd) is prima, ook niet helemaal eerlijk maar we blijven in ieder geval voetballen.

@Laapo je moet wel de huidige geldende regels nemen voor nieuwe hypotheken. Je voorbeeld heeft een oude aflossingsvrije hypotheek met HRA en gaat deze oversluiten en daarna ophogen. Dat zal echter maar voor een zeer kleine groep het geval zijn.
Sinds 2013 ofzo is die impact er niet meer bij nieuwe hypotheken. Overigens gaat het in jouw voorbeeld ook maar over slechts 30,- per maand verschil na 9 jaar en 11 maanden. Dat is natuurlijk niet waar de discussie nu om draait. Dat gaat om huishoudens die nu 2-300,- per maand aan HRA hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 14-09-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
GeeMoney schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:24:
[...]

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat het voor de leencapaciteit an sich, niets uitmaakt.

Overigens is het voor een grote groep geen groot probleem verwacht ik. Waar ik wel een probleem mee zou hebben is dat dan de spelregels halverwege het spel gewijzigd worden. En in plaats van voetbal opeens handbal blijkt te zijn.
Gestaag afbouwen (wat al gebeurd) is prima, ook niet helemaal eerlijk maar we blijven in ieder geval voetballen.
Maar het is natuurlijk het 1 of het ander. Mensen lenen meer dan dat ze feitelijk kunnen besteden, doordat HRA als gegeven wordt gezien, of niet.

Dat een bank mij een hypotheek tot bijna 1 miljoen zou willen verschaffen, doet niets af aan het feit dat zonder HRA (en zelfs met), dit niet echt lekker in de maandbegroting valt.

Voor wat betreft het gaandeweg veranderen van de spelregels. Tsja. Dit is natuurlijk helemaal niets nieuws. HRA, VRH, studiefinanciering/lening, etc. En fiscaal gezien, gaat er komende decennia echt nog wel meer veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
GeeMoney schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:24:
[...]

Overigens is het voor een grote groep geen groot probleem verwacht ik (ook omdat het op een andere manier alsnog deels terugkomt, denk aan inkomstenbelasting aanpassingen). Waar ik wel een probleem mee zou hebben is dat dan de spelregels halverwege het spel gewijzigd worden. En in plaats van voetbal opeens handbal blijkt te zijn.

@Laapo je moet wel de huidige geldende regels nemen voor nieuwe hypotheken. Je voorbeeld heeft een oude aflossingsvrije hypotheek met HRA en gaat deze oversluiten en daarna ophogen. Dat zal echter maar voor een zeer kleine groep het geval zijn.
Sinds 2013 ofzo is die impact er niet meer bij nieuwe hypotheken. Overigens gaat het in jouw voorbeeld ook maar over slechts 30,- per maand verschil na 9 jaar en 11 maanden. Dat is natuurlijk niet waar de discussie nu om draait. Dat gaat om huishoudens die nu 2-300,- per maand aan HRA hebben.
Maakt voor de berekening niet uit. Had de link toegevoegd omdat er meer context in zat.

Hier zie je de toegestane woonquotes. Er is telkens sprake van een tabel voor box 1 en box 3 in verschillende situaties

https://www.executiononly...rmatie/woonquote-tabellen

Stellen met 100.000 inkomen, nog geen aow en een rente van 3,5-4% hebben een woonquote van 27% box 1 en 22% in box 3.

De eerste mogen dus voor 27000 aan bruto lasten hebben en de laatste voor 22000 bruto. Zelfde bruto last.

De woonquote voor box3 financieringen is ook nog veel minder gevoelig voor de rentestand. Toch geen aftrekbaarheid dus wordt enkel gecorrigeerd voor de annuitaire effecten van een hogere rente (leidt niet helemaal evenredig tot een hogere last) terwijl de box 1 tabel, afhankelijk van de rente een derde hoger kan uitpakken, want.. grofweg voor een derde netto aftrek.

Als de HRA er af gaat en deze tabellen blijven zo in stand gaat dat zeker wel effect hebben en al helemaal als de rente stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Laapo schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:03:
[...]

Maakt voor de berekening niet uit. Had de link toegevoegd omdat er meer context in zat.

Hier zie je de toegestane woonquotes. Er is telkens sprake van een tabel voor box 1 en box 3 in verschillende situaties

https://www.executiononly...rmatie/woonquote-tabellen

Stellen met 100.000 inkomen, nog geen aow en een rente van 3,5-4% hebben een woonquote van 27% box 1 en 22% in box 3.

De eerste mogen dus voor 27000 aan bruto lasten hebben en de laatste voor 22000 bruto. Zelfde bruto last.

De woonquote voor box3 financieringen is ook nog veel minder gevoelig voor de rentestand. Toch geen aftrekbaarheid dus wordt enkel gecorrigeerd voor de annuitaire effecten van een hogere rente (leidt niet helemaal evenredig tot een hogere last) terwijl de box 1 tabel, afhankelijk van de rente een derde hoger kan uitpakken, want.. grofweg voor een derde netto aftrek.

Als de HRA er af gaat en deze tabellen blijven zo in stand gaat dat zeker wel effect hebben en al helemaal als de rente stijgt.
Maar wat heeft box3 met het kopen van een woning te maken en zeker voor een starter?

@psychodude die 1 miljoen last is dus volgens de huidige normeringen in dat geval draagbaar met of zonder HRA. Dat jij dat niet prettig vindt of dat je die normering aangepast wilt hebben is natuurlijk mogelijk. Maar met of zonder HRA maakt geen verschil tot het lenen van dat miljoen. Dat gaat puur op de bruto lasten en je inkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 14-09-2025 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
GeeMoney schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:16:
[...]

Maar wat heeft box3 met het kopen van een woning te maken en zeker voor een starter?

@psychodude die 1 miljoen last is dus volgens de huidige normeringen in dat geval draagbaar met of zonder HRA. Dat jij dat niet prettig vindt of dat je die normering aangepast wilt hebben is natuurlijk mogelijk. Maar met of zonder HRA maakt geen verschil tot het lenen van dat miljoen. Dat gaat puur op de bruto lasten en je inkomen.
Het Nibud stelt de woonquotes vast. Een voor box 1 financieringen met rente aftrek en een zonder renteaftrek, die laatste is voor leningen die niet kwalificeren voor HRA/box 1. Daarmee is het een lening die hooguit kwalificeert in box 3. Zodoende 'box 3 lening'

Helemaal platgeslagen, met HRA is de woonquote (veel) hoger dan zonder HRA. Ook voor starters.

Bij Berekenhet kun je met en zonder aftrek selecteren:

https://www.berekenhet.nl...tml?berekening=xrMAdn4EP2

[ Voor 12% gewijzigd door Laapo op 14-09-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Chaki schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:12:
[...]

Onder de 250k???? Waar? Westelijke mijnstreek?
Even gekeken op Funda:
Rotterdam huis max 250k
6 resultaten, waaronder 5 woonboten
1 huis 59 m2, energielabel G
In de wijk IJsselmonde. Dat is waar een tijd geleden een seriemoordenaar actief was en nu binnen 2 weken tijd 8 vrouwen op een fietspad aangerand werden
Criteria uitgebreid tot 5 km rond Rotterdam. Schiedam bv. (3 stuks), waar dit jaar ernstige geweldsdelicten plaatsvonden: vooral gewapende roofovervallen en jeugdbendes die oorlog voeren. Meest ernstige: een 13-jarige die een andere 13-jarige doodstak. Gezellig!
Of moeten we met z'n allen naar Kerkrade, waar de levensverwachting x aantal jaar korter is en het hoogste aantal depressies geteld wordt???
Toch ik ken iemand met rijtjes huis te koop net boven. De 2 ton. Label in het groen. 4 slaapkamers. Jaren 80. Ja heeft wel wat werk nodig als, badkamer en keuken zijn verouderd maar niet onbruikbaar. En na 2 week geen enkel bod binnen. Terwijl het echt een prima starters woning is.

Als je dat ziet ga je er toch wel anders over nadenken. Dat men gewoon te hoge eisen heeft en dat de locatie wens misschien hoger is, dat men liever dan wacht of niet koopt. Dan krijg ik het gevoel dat het nog helemaal niet zo erg is onze markt. Dat het meer is: Sjonge de automarkt is duur ik kan geen Ferrari kopen!!!!

Ik zag in mij goedkope huizen filter 370 huizen te koop.

Filter:,
- Tuin, Huis, minimaal 100m2, max 250k, Nederland.
End daar zitten toch ook wel aardige woningen tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 15-09-2025 12:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Immutable schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:19:
[...]
Toch ik ken iemand met rijtjes huis te koop net boven. De 2 ton. Label in het groen. 4 slaapkamers. Jaren 80. Ja heeft wel wat werk nodig als, badkamer en keuken zijn verouderd maar niet onbruikbaar. En na 2 week geen enkel bod binnen. Terwijl het echt een prima starters woning is.

We vallen in herhaling!
Je zei:
"Nog steeds gewoon veel complete grote gezinswoningen te koop op funda in Nederland voor onder 250k"
Mijn vraag was: waar? Westelijke Mijnstreek
En veel?
Op dit moment staat er 1 huis te koop in Heerlen dat na 3 weken nog niet verkocht is! Drie hele weken!!!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• warzaw
  • Laatst online: 06:20
[...]

Als je dat ziet ga je er toch wel anders over nadenken. Dat men gewoon te hoge eisen heeft en dat de locatie wens misschien hoger is, dat men liever dan wacht of niet koopt. Dan krijg ik het gevoel dat het nog helemaal niet zo erg is onze markt. Dat het meer is: Sjonge de automarkt is duur ik kan geen Ferrari kopen!!!!

Als je alleen het aspect 'wonen' meeneemt misschien wel ja. Lijkt me dat je ook nog ergens wil zitten waar je vrienden/kennissen ook wonen of waar simpelweg werk is. Ik heb die filters die je noemt even aangezet (in onderhandeling uitgezet, want die zijn feitelijk weg) en even wat rondgeklikt op de verschillende huizen. Wat ik zie zit tussen volledige bouwval en jouw beschrijving in ("iets met keuken en badkamer"). Toegegeven, een paar huizen waar je met wat liefde best wat van zou kunnen maken als je er nog een keer 150k in stopt.

Maar dan: iets met locatie: Wat zou ik in Holwert moeten doen? Of in Schagen of Den Helder? Ik ken er werkelijk niemand... |:(.

Het kaartje :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIVZGG_KSV3OzQlTGL9pb1DDPoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jLvC8hrtaBZAxny8i9SvJ33Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Sowieso handig als je filtert op beschikbare huizen. Dan gaat het aantal beschikbare huizen al door de helft (188 stuks). Beetje fatsoenlijk energielabel erbij (C of beter), weer de helft eraf. En dan kijken we nog niet naar de hoeveelheid huizen die eigenlijk echt nog veel werk nodig hebben. Dan blijven er van je 350 huizen opeens nog maar een handjevol huizen over. En dan moeten die ook nog in jouw gewenste buurt staan qua werk e.d.

Let wel, dit blijft er over op een aanbod van 50k huizen/appartementen op Funda. We hebben het dan over een aanbod van <0,01%. Dat is niet veel, zeker niet aangezien dit soort huizen (woonhuis, tuintje, 100 M2 of meer) er juist enorm veel moeten staan omdat dit voor gezinnen toch wel een beetje minimum is wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
warzaw schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:20:
[...]

Als je alleen het aspect 'wonen' meeneemt misschien wel ja. Lijkt me dat je ook nog ergens wil zitten waar je vrienden/kennissen ook wonen of waar simpelweg werk is. Ik heb die filters die je noemt even aangezet (in onderhandeling uitgezet, want die zijn feitelijk weg) en even wat rondgeklikt op de verschillende huizen. Wat ik zie zit tussen volledige bouwval en jouw beschrijving in ("iets met keuken en badkamer"). Toegegeven, een paar huizen waar je met wat liefde best wat van zou kunnen maken als je er nog een keer 150k in stopt.

Maar dan: iets met locatie: Wat zou ik in Holwert moeten doen? Of in Schagen of Den Helder? Ik ken er werkelijk niemand... |:(.

Het kaartje :X

[Afbeelding]
De woningen zijn hier (Noord Nederland) nog enigzins betaalbaar, maar dan kom je inderdaad uit in de dorpen zonder voorzieningen en je voor alles(werk/boodschappen) van de auto afhankelijk bent. En je inderdaad die woningen ook nog flink moet opknappen, woningen in Noord-NL zijn relatief vaak oud.

Of je komt inderdaad in de gebieden zoals Drachten, Hoogeveen of Emmen uit. Ook relatief goedkoop, maarja, Drachten staat nou ook niet even goed op de kaart...

Ik ben nog steeds zoekende naar een starterswoning. Maar zelfs hier moet ik al zoeken richting kleine dorpjes en uitgeleefde woningen om misschien nog een kans te maken.

Als single starter is het al lastig; maar dat ik zelfs bij de bank te horen kreeg dat je met een ton aan eigen vermogen vrijwel ook al kansloos bent schrok ik wel even van. "met een relatie had je een prima start kunnen maken, maarja..."

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 15-09-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Laatst online: 18-09 15:09

ikt

[...]

Waar dan? :+

Funda filter: <= €250.000, 100m², energie >= B, 4 slaapkamers

Lekker in de grensstreek DE/BE of in het noorden... Of je filter is raar of deze woning staat niet op Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
ikt schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:59:
[...]

Lekker in de grensstreek DE/BE of in het noorden... Of je filter is raar of deze woning staat niet op Funda.
Heerlen 215k jaren '80,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ben je de makelaar? Letterlijk de 1ste zin van de advertentie bevat de tekst “ruime eensgezinswoning”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@ikt
Jij had jaren '70 als criterium

[ Voor 75% gewijzigd door Chaki op 15-09-2025 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Chaki schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:05:
[...]

Jij had jaren '70 als criterium
Ik denk dat je me verward met iemand anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Blik1984 schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:07:
[...]
Ik denk dat je me verward met iemand anders
Oeps!
@Immutable
Binnen een cirkel van 1 km afstand: max doorlooptijd 4 weken. De kortste 7 dagen!!!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:48
Ken je die grap van 290.000 seniorenwoningen?
Bouw seniorenhuizen totaal ingestort: ’Dit raakt de hele woningmarkt’

De afgesproken bouw van seniorenwoningen komt totaal niet van de grond. Tot 2030 zouden er 290.000 bij moeten komen, maar vorig jaar stokte de productie op 4000. Dat komt vooral door de nadruk op betaalbare woningen, stelt vastgoedadviesbureau CBRE.

„De meeste ouderen zitten er financieel goed bij en komen voor zulke betaalbare woningen niet eens in aanmerking. Laat staan dat ze geïnteresseerd zijn”, zegt Frank Verwoerd, hoofd onderzoek bij CBRE.

„Meer dan de helft van de ouderen woont nu in een koopwoning en heeft best een vermogen kunnen opbouwen. Als je doorstroming wil bieden naar seniorenwoningen, moet je wel een bepaalde kwaliteit bieden ten opzichte van de woning die ouderen nu hebben. Voor die doelgroep wordt nu bijna niet gebouwd.”

De nieuwbouw blijft volgens Verwoerd ook achter doordat de vraag per locatie sterk verschilt, waarbij de betaalbaarheidseis nog meer roet in het eten gooit. „In Bloemendaal is de vermogenssituatie van ouderen totaal anders dan in Joure. Daar moet je dus andere seniorenwoningen voor bouwen.”

CBRE onderzocht bijvoorbeeld de behoefte aan zorgwoningen in Leiden en Zwolle. „Leiden heeft veel behoefte aan stedelijke appartementen en woningen met allure, passend bij het hoge aandeel vermogende ouderen daar. In Zwolle is de vraag vooral naar middenhuur en betaalbare zorgappartementen.”

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 16:13
hoevenpe schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:44:
Ken je die grap van 290.000 seniorenwoningen?

[...]
Ik ken eigenlijk geen senioren die staan te springen om naar zo’n hokje te verhuizen voor veel geld. Pas als het echt niet meer lukt om in het eigen huis te blijven gaat men het overwegen en is het meestal niet eens haalbaar.

Engineering

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:46
Tupolev schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:19:
[...]

Ik ken eigenlijk geen senioren die staan te springen om naar zo’n hokje te verhuizen voor veel geld. Pas als het echt niet meer lukt om in het eigen huis te blijven gaat men het overwegen en is het meestal niet eens haalbaar.
Ik ken genoeg ouderen die best kleiner willen wonen, maar wel met een tuin en alles gelijkvloers, dus bungalow achtige woningen, maar wel voor een prijs dat ze geen hypotheek willen nemen op hun leeftijd, en die woningen zijn er amper. Mijn ouders hadden hun woning voor 750k kunnen verkopen en voor 600k een bungalow gekocht, zij hadden geluk dat ze cash geld over hadden, waarvan mijn broer en ik een jaarlijks max te schenken bedrag krijgen, dat is voor ons een extra maandsalaris. Verder reizen ze veel nu ze nog kunnen en hebben ze een nieuwe luxe EV gekocht, hun laatste auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Kwam dit tegen op LinkedIn. Bevalt mij wel om data te gebruiken om je mening te vormen:
PLATGESLAGEN: HYPOTHEEKRENTE

Verkiezingstijd plus Prinsjesdag en dus is er weer discussie over de hypotheekrenteaftrek. Ik kijk altijd eerst naar de getallen. Mijn kernvraag is simpel: waar hebben we het eigenlijk over?

Daarvoor ben ik gaan grasduinen in de cijfers van het CBS. Die hebben een statistiek over woningen, woningwaardes en hypotheken. De meest recente set cijfers is van 2023. Dat die 2 jaar oud zijn maakt niet veel uit, het gaat om het grote plaatje.

HUIZENBEZIT
In 2023 telde het CBS in totaal 4.583.000 eigen woningen. Dat is bijna 57% van ruim 8 miljoen woningen. De rest is huur.

Die koopwoningen hadden een gemiddelde waarde van €461.000 en een gemiddelde hypotheek van €171.000. Per saldo was de overwaarde per woning dus €290.000 (totaal €1.331 miljard). De gemiddelde hypotheek was slechts 37% van de woningwaarde. Althans, zo lijkt het.

HYPOTHEEKDETAILS
Bijna 800.000 van die eigen woningen waren namelijk hypotheekvrij. Op de resterende 3.785.000 woningen zat dus nog wel een hypotheek. Dan kom je gemiddeld uit op €206.500 schuld.

Verder valt op dat 86,6% van de huizenbezitters een schuld heeft die onder de 70% van de woningwaarde ligt of zelfs nihil is. Slechts 13,4% had een hypotheek van meer dan 70% van de woningwaarde. Slechts 4,4% heeft meer dan 90% hypotheek versus woningwaarde.

Hetzelfde beeld zie je bij de inkomensratio’s. Slechts 5,8% van de eigenwoningbezitters heeft een hypotheek die hoger is dan 4 keer het bruto inkomen. Dat is de groep die pas enkele jaren een huis bezit. Dik 68% heeft een schuld onder de 2 keer het bruto inkomen.

Het gemiddelde van alle huizenbezitters verbaasde mij nog het meest: de gemiddelde schuld is slechts 1,4 keer het bruto inkomen.

DE RENTEAFTREK
Op de website van de belastingdienst vond ik wat de hypotheekrenteaftrek had gekost in 2023. Het ging om €9,3 miljard. Als je het bedrag omslaat over de huizenbezitters mét hypotheek dan kom je uit op €2.457 belastingvoordeel in 2023. Dat is dus €205 per hypotheek per maand.

VERDELING
De belastingvoordelen zullen scheef verdeeld zijn. Starters met een nog hoge hypotheek zullen meer profiteren. Ook de groep met hoge aflossingsvrije hypotheken van vóór 2013 heeft extra voordeel van de renteaftrek.

Zo’n 70% van de huizenbezitters heeft echter nauwelijks voordeel. Die zijn al een tijd onderweg op de woningmarkt. Zij hebben afgelost of nog een lage hypotheek. Hun schuld zit onder de 70% van de woningwaarde en is minder dan 2 keer hun bruto inkomen.

DEBAT
Het voordeel van de renteaftrek lijkt dus vooral te gaan naar de 30% huizenbezitters met een nog wat hogere hypotheek. De grootste groep van ruim 80% van de kiezers (huurders plus de groep kopers met een lage hypotheek) profiteert niet of nauwelijks van de aftrek. Om starters te helpen kun je bijvoorbeeld ook een koopsubsidie overwegen (zie comment).

Hou deze getallen voor ogen als een politicus de komende weken in een debat weer eens iets zegt over de renteaftrek.
Bron + afbeelding/tabel.

Logischerwijs is hypotheekrente aftrek dus niet voor iedereen en is de hoeveelheid aftrek best groot-per-woning-met-aftrek, maar worden volgens mij ook veel huizenbezitters bang gemaakt die niet eens HRA of maar heel beperkt genieten.

Verder goed nieuws: er staan bijna geen huizen onderwater en de collectieve overwaarde op woningen is enorm. Geld gaan we nodig hebben als de vergrijzing in 'full swing' is en de AOW dekking volledig zoek is, zorgkosten exploderen en er geen mensen zijn om de zorg te verlenen.

NB: Heb de data niet gevalideerd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:44:
[...]

Ik ken genoeg ouderen die best kleiner willen wonen, maar wel met een tuin en alles gelijkvloers, dus bungalow achtige woningen, maar wel voor een prijs dat ze geen hypotheek willen nemen op hun leeftijd, en die woningen zijn er amper. Mijn ouders hadden hun woning voor 750k kunnen verkopen en voor 600k een bungalow gekocht, zij hadden geluk dat ze cash geld over hadden, waarvan mijn broer en ik een jaarlijks max te schenken bedrag krijgen, dat is voor ons een extra maandsalaris. Verder reizen ze veel nu ze nog kunnen en hebben ze een nieuwe luxe EV gekocht, hun laatste auto.
Ken die mensen ook: zoeken bungalow met tuin voor 2 ton minder dan huidige woning. Kunnen ze ook kinderen (starters) helpen. Maar aanbod voor senioren is niet afgestemd op de vraag.
Voor de woningmarkt: zet minder zoden aan de dijk dan gestapelde bebouwing, maar kettingreactie: doorstromen naar minder m2, meer m2 voor mensen die nu starterswoningen bezet houden, 3 starters meer kans.
Ja, maatschappelijke ongelijkheid, tweedeling tussen starters met/zonder hulp van ouders. Maar hulp is niet evident. Genoeg ouders die zeggen: "ze (de kinderen) moeten maar wachten tot ik dood ben".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Chaki schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:11:
[...]

Ken die mensen ook: zoeken bungalow met tuin voor 2 ton minder dan huidige woning. Kunnen ze ook kinderen (starters) helpen. Maar aanbod voor senioren is niet afgestemd op de vraag.
Voor de woningmarkt: zet minder zoden aan de dijk dan gestapelde bebouwing, maar kettingreactie: doorstromen naar minder m2, meer m2 voor mensen die nu starterswoningen bezet houden, 3 starters meer kans.
Mijn ouders hebben het geluk dat ze een dure woning gekocht hadden, maar velen ouderen hebben geen woning van 750k, en word doorstromen moeilijk. De gemiddelde huizenprijs is rond de 500k maar seniorenwoningen met een tuin, bungalow bijv. is meestal vanaf 600k, dan moeten die ouderen nog een hypotheek aangaan terwijl ze nu gratis wonen.
Ja, maatschappelijke ongelijkheid, tweedeling tussen starters met/zonder hulp van ouders. Maar hulp is niet evident. Genoeg ouders die zeggen: "ze (de kinderen) moeten maar wachten tot ik dood ben".
Het is niet gek dat ouders dat zeggen, ouders hebben niet de mogelijkheden om hun vermogen liquede te maken zonder dat het hen veel geld kost, ouders willen een relaxte oude dag zonder geldzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De biedingsdeadline voor mijn huis loopt morgenmiddag af. Tot nu toe is er één bod binnengekomen die ongeveer 3-4% lager is dan waarvoor vergelijkbare woningen verkocht zijn. Er zijn in totaal negen bezichtigingen geweest, dus ik hoop dat er vandaag en morgen nog 2 of 3 biedingen bijkomen. Wel heel spannend zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:49
spijkerhoofd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:44:
[...]

Waar praten we dan over? Stedelijk gebied of platteland?

Als ik hier om mij heen kijk dan willen de ouderen niet verhuizen op het platteland. Mijn ouders zijn imiddels hoogbejaard, en als ik hun nog aanwezige kring van kennissen bekijk, wonen die nog allemaal in hetzelfde huis, ondanks dat ze dik 80+ zijn.
Ze zijn verknocht aan hun woning waar ze al tientallen jaren wonen. Traplift erbij, badkamer beetje aanpassen, desnoods wat Buurtzorg erbij en zo lang mogelijk blijven wonen als mogelijk. Beetje hulp van buren en familie erbij.

Als ze er uit gaan dan naar het verpleegtehuis, of tussen 6 plankjes het huis uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31
Valorian schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:34:
[...]

Als je 15-30 jaar gelden een huis kocht: helemaal eens. Maar vanaf 2014 zijn we begonnen met afbouwen en is de HRA al flink teruggebracht. Nu staat het weer even stil, maar iedereen die na die tijd een huis heeft gekocht moet zich er bewust van zijn geweest dat HRA onder druk staat en dat het niet een gegeven is dat dat er altijd maar zou zijn.
...
Als er bij een geleidelijke afbouw anno 2025 nog iemand is die zich bedonderd voelt door zo'n geleidelijke afschaffing over 10 of 15 jaar dan is dat – in mijn optiek – erg naief.
Behalve dan dat de staat van de woningmarkt alles heeft gedaan behalve zich aanpassen aan deze opkomende verandering. Het is iets te makkelijk om te zeggen "joh had je kunnen weten" of "waarom heb je X geboden als je eigenlijk maar Y wilt betalen" gezien de huidige staat van de woningmarkt. Wanneer het sociale huur betreft hoeft niemand eruit, ongeacht dat men zich misschien wel in een heel gezonde financiele situatie begeeft, maar als men op de kopersmarkt alle zeilen bij moet zetten om kans te maken bij het bieden dan is het eigen schuld en succes ermee.

Daarnaast gaat 15 jaar nooit gebeuren, want dan is de vergrijzing ietsje voorbij de piek en kunnen we weer met z'n allen gewoon leven zonder berichten over dubbele cijfers aan prijsstijgingen, is er weer geld om leuke dingen te doen en worden de grote huizen misschien zelfs wel in grote aantallen overgenomen door de doorstromers erfgenamen van die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Trichoglossus schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:37:
[...]

Als ik hier om mij heen kijk dan willen de ouderen niet verhuizen op het platteland. Mijn ouders zijn imiddels hoogbejaard, en als ik hun nog aanwezige kring van kennissen bekijk, wonen die nog allemaal in hetzelfde huis, ondanks dat ze dik 80+ zijn.
Ze zijn verknocht aan hun woning waar ze al tientallen jaren wonen. Traplift erbij, badkamer beetje aanpassen, desnoods wat Buurtzorg erbij en zo lang mogelijk blijven wonen als mogelijk. Beetje hulp van buren en familie erbij.

Als ze er uit gaan dan naar het verpleegtehuis, of tussen 6 plankjes het huis uit.
Net buiten de randstad semi platteland. Mijn vader is 70 en mijn moeder 67, ze zijn niet ver van hun oude huis verhuisd en al hun vrienden en familie wonen redelijk verspreid tussen Haarlem en Alkmaar. Mijn ouders wonen bij mijn broer in de buurt, mijn schoonouders bij mij en mijn vriendin. De reistijd tussen mijn ouders en mij is nog geen half uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-09 12:42
Azer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:30:
De biedingsdeadline voor mijn huis loopt morgenmiddag af. Tot nu toe is er één bod binnengekomen die ongeveer 3-4% lager is dan waarvoor vergelijkbare woningen verkocht zijn. Er zijn in totaal negen bezichtigingen geweest, dus ik hoop dat er vandaag en morgen nog 2 of 3 biedingen bijkomen. Wel heel spannend zo!
Loopt de boel vast door de onredelijk hoge huizenprijzen? mischien zitten we nu aan een punt dat het niet meer betaalbaar is voor vele en dus de woning markt nu opgeven en gaan alleen de hoofdsteden en randsteden nog lekker?

Wel interessante ontwikkelingen, ik ken iemand die in zeeland hun huis te koop hebben staan voor ruim 5 maanden nu en inmiddels al een ander huis gekocht hadden.

Dan zit je wel met de gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Paprika schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:40:
[...]

Daarnaast gaat 15 jaar nooit gebeuren, want dan is de vergrijzing ietsje voorbij de piek en kunnen we weer met z'n allen gewoon leven zonder berichten over dubbele cijfers aan prijsstijgingen, is er weer geld om leuke dingen te doen en worden de grote huizen misschien zelfs wel in grote aantellen overgenomen door de doorstromers erfgenamen van die tijd.
Exact dit staat te gebeuren doordat de eigen woningschuld straks in Box3 komt. Voor vermogenden is het helemaal prima, die hebben genoeg vermogen om nog steeds te profiteren van aftrek, maar starters zonder rijke ouders zijn kansloos. En als er een belasting op overwaarde komt zal er weinig doorstroming meer zijn en grote huizen zullen via de erfenis naar de kinderen gaan.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:26:
[...]

Mijn ouders hebben het geluk dat ze een dure woning gekocht hadden, maar velen ouderen hebben geen woning van 750k, en word doorstromen moeilijk. De gemiddelde huizenprijs is rond de 500k maar seniorenwoningen met een tuin, bungalow bijv. is meestal vanaf 600k, dan moeten die ouderen nog een hypotheek aangaan terwijl ze nu gratis wonen.
600 k klopt aardig in Zuid-Holland in een stad/gemeente met voldoende voorzieningen
Daarom is er meer variatie in aanbod nodig aangepast aan de vraag: goedkopere bungalow(achtig) woningen met voldoende zorgvoorzieningen in de buurt, eventueel een gemeenschappelijke binnentuin
Hofjes zijn in theorie ideaal, maar in de praktijk vooral voor de elite. Woningen in oudere hofjes zijn niet levensloopbestendig (extreem steile trappen bv)
Het is niet gek dat ouders dat zeggen, ouders hebben niet de mogelijkheden om hun vermogen liquede te maken zonder dat het hen veel geld kost, ouders willen een relaxte oude dag zonder geldzorgen.
offtopic:
Ook als ze middelen in overvloed hebben, zijn ze vrij om die te besteden aan wat ze willen. Maar er wordt vaak een tweedeling geschetst van starters die wel/geen rijke ouders hebben, ervan uitgaande dat die laatsten automatisch gesponsord worden door hun rijke ouders (en schoonouders) en anderen helemaal niets krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Trichoglossus schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:37:
[...]

Vraag niet aan mij gesteld, maar ik heb het over een stad/gemeente in de Randstad met minimaal 30.000 inwoners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
ikt schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:59:
[...]

Hij staat daar inderdaad gewoon tussen. :) Alleen geen zin in om heel specifiek het huis te benoemen. hahaha om redenen.

Maar goed ook de argumenten "er is daar geen werk" is vaak ook wel onzin. Die regio waar ik het werk, Heeft het bedrijf ook gewoon goede salarissen en kan je makkelijk die woningen in die buurt kopen. Men doet alleen alsof er alleen werk is in de randstad.. (zie vorige posts van mensen)
Terwijl ik wel een ok salaris heb. Prima om dat soort huizen te kunnen kopen in mijn eentje.

Laten we zeggen: Er zijn nog wel gewoon plekken waar je gewoon PRIMA KAN LEVEN. Dus:
1. Een goed salaris kan krijgen.
2. De huizen betaalbaar zijn.

Dat is er gewoon, je hoeft niet perse op straat te wonen in een oude doos zeg maar. Het is dan wel een iets andere locatie.

Waar ik naar toe wil is, je ziet veel mensen zeuren van "Ik ga wel naar het buitenland". Je kan ook gewoon een stukje verder het land in wonen in plaats van het buitenland.... ;)
Ik kom vaak in het buitenland, en daar is de woningmarkt vaak nog VEEL ERGER dan in Nederland. Dus buitenland is zeker niet de oplossing.

Ken ook iemand is naar Zweden verhuist, en toen weer terug in NL en dat verslechterde hun positie op de woningmarkt alleen maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 16-09-2025 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:52
Tupolev schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:19:
[...]

Dan moet je het hele krantenartikel lezen

Volgens Verwoerd kan het toch lukken. „Rijkdom zit niet alleen in geld en vermogen. Op sociaal gebied gaan ouderen er ook op vooruit, vaak wonen ze alleen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Daarnaast gaat 15 jaar nooit gebeuren, want dan is de vergrijzing ietsje voorbij de piek en kunnen we weer met z'n allen gewoon leven zonder berichten over dubbele cijfers aan prijsstijgingen,
Vergeet dat maar :)
Emigratie compenseert vergrijzing en dus blijven huizen een schaars goed.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Daarnaast gaat 15 jaar nooit gebeuren, want dan is de vergrijzing ietsje voorbij de piek en kunnen we weer met z'n allen gewoon leven zonder berichten over dubbele cijfers aan prijsstijgingen, is er weer geld om leuke dingen te doen en worden de grote huizen misschien zelfs wel in grote aantallen overgenomen door de doorstromers erfgenamen van die tijd.
Bedoel je dat je verwacht dat het voorstel is om de afbouw (veel) sneller te laten plaatsvinden? Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Immutable schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:04:
[...]
....
Maar goed ook de argumenten "er is daar geen werk" is vaak ook wel onzin. Die regio waar ik het werk, Heeft het bedrijf ook gewoon goede salarissen en kan je makkelijk die woningen in die buurt kopen. Men doet alleen alsof er alleen werk is in de randstad.. (zie vorige posts van mensen)
Terwijl ik wel een ok salaris heb. Prima om dat soort huizen te kunnen kopen in mijn eentje.
Ben jij van de Heerlen City Promotion ofzo?
Laten we zeggen: Er zijn nog wel gewoon plekken waar je gewoon PRIMA KAN LEVEN. Dus:
Je kunt er werken en genoeg verdienen om voor een habbekrats een huis te kopen.
Maar ik spoel even de tape terug. Jij zei:
Er zijn VEEL GROTE huizen in NEDERLAND voor minder dan 250k.
Ik en tig anderen hebben alle cijfers op een rijtje gezet: alleen in de Westelijke Mijnstreek, Zeeland en Friesland. Veel??? In heel Nederland: +100m2 en energielabel tem D nog geen 100.
Die vele grote woningen staan lang te koop, omdat al die verwende starters er hun neus voor ophalen???? Ik kan me vergissen, maar in heel Heerlen zie ik niet 1 van deze huizen die langer dan 3 weken op Funda staan
Dat is er gewoon, je hoeft niet perse op straat te wonen in een oude doos zeg maar. Het is dan wel een iets andere locatie.
Iets andere locatie, zeg dat wel! Als de prijzen in Heerlen verdubbelen, vertrek jij morgen naar Friesland?
....
Ik kom vaak in het buitenland, en daar is de woningmarkt vaak nog VEEL ERGER dan in Nederland. Dus buitenland is zeker niet de oplossing.
Hoe vaak, in welk land, en wat weet je van de woningmarkt daar?
Jij kent 1 iemand die naar Zweden is verhuisd
Ik "ken" 1 Heerlenaar die zegt dat je in Nederland heel veel grote huizen voor nog geen 250.000 kunt kopen
Ik ben 1 iemand die het buitenland op langere termijn als optie ziet. Denk niet te kunnen klagen dat het in België nog VEEL ERGER is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikt
  • Laatst online: 18-09 15:09

ikt

[...]

Hij staat daar inderdaad gewoon tussen. :) Alleen geen zin in om heel specifiek het huis te benoemen. hahaha om redenen.

Waar ik naar toe wil is, je ziet veel mensen zeuren van "Ik ga wel naar het buitenland". Je kan ook gewoon een stukje verder het land in wonen in plaats van het buitenland.... ;)

Ken ook iemand is naar Zweden verhuist, en toen weer terug in NL en dat verslechterde hun positie op de woningmarkt alleen maar.
Er is niks in:

* Heel Brabant
* Heel Noord/Zuid-Holland/Utrecht
* Heel Flevoland
* Heel Friesland
* Er is 1 woning in Gelderland in Winterswijk, die recht uit de jaren 50 komt en waar je niet snel gaat wonen als starter zonder een extra beurs aan klus-geld
* Er is 1 woning in Overijssel in Almelo - prima woning
* Er zijn 2 woningen in Denthe in Emmen - leuke woningen!
* Friesland: Delftzijl, Muntendam, Oude Pekela (Leuke woningen!)
* En nog een handjevol opties in het zuiden van Limburg en Zeeland.

Dat is niet "veel". Er zijn een beperkte aantal opties, die vrij ver van "de rest" van het land liggen. Áls je al niet ben opgegroeid in de regio, is het niet triviaal om heel je sociale kring achter te laten. Ook bepaalde industrieën zitten meer in bepaalde regio's geconcentreerd, waar je bijvoorbeeld zonder te moeten verhuizen van werkgever kunt wisselen.

Het beeld dat je post schetst is dat er vrij veel opties zijn, maar dat klopt alleen als je in regio's woont waar woningen nog betaalbaar zijn, en met de aangeleverde criteria zijn het er ongeveer drie...

Om mezelf als voorbeeld te geven (N=1...), ik had een ruimer budget en heb uiteindelijk iets in de regio van Eindhoven gevonden (familie, vrienden, huidige werkgever), maar dat was niet simpel. Er waren meer woningen met mijn zoekcriteria, maar sommige woningen konden (kunnen) rechtstreeks naar het topic "Wat er nou weer voor een pand te koop staat..." en andere zijn... niet ideaal, vanwege ligging t.o.v. bepaalde verkeersknelpunten of in dorpen waar afstanden tot grotere dorpen vrij fors zijn. Voor mij had ik bijvoorbeeld graag aan de A50 gewoond, maar alle steden en dorpen waar je op 10 minuten - was er 0 aanbod in mijn budget :+ Dan maar ergens anders. Maar de huidige markt is alles behalve dat het barst van opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
aljooge schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:15:
[...]

Dan moet je het hele krantenartikel lezen

Volgens Verwoerd kan het toch lukken. „Rijkdom zit niet alleen in geld en vermogen. Op sociaal gebied gaan ouderen er ook op vooruit, vaak wonen ze alleen.”
Wat een flauwekul. In mijn wijk wonen veel ouderen alleen. Die willen juist niet weg uit de buurt waar ze al hun hele leven wonen en veel sociale contacten hebben.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrostHex
https://www.ad.nl/geld/bi...nsjesdagplannen~a921bb69/

Dit zijn leuke praatjes, maar voor de niet-woningbezitters wordt dit direct opgeslokt door de alsmaar stijgende woningprijzen, voor wie nog iets moet kopen. De have is de lachende derde. De ongelijkheid neemt zo steeds verder toe.

[ Voor 21% gewijzigd door FrostHex op 17-09-2025 06:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:02
FrostHex schreef op woensdag 17 september 2025 @ 06:41:
https://www.ad.nl/geld/bi...nsjesdagplannen~a921bb69/

Dit zijn leuke praatjes, maar voor de niet-woningbezitters wordt dit direct opgeslokt door de alsmaar stijgende woningprijzen, voor wie nog iets moet kopen. De have is de lachende derde. De ongelijkheid neemt zo steeds verder toe.
Klopt helemaal.

En dit zal ook doorgaan zolang het woningtekort zo gigantisch is als nu het geval is, én er een vrije woningmarkt is.

Na voedsel is een woning de tweede basisbehoefte, en burgers zullen dus elke cent die ze ter beschikking hebben aanwenden om er één te bemachtigen. Hence: meer 'koopkracht' voor de woningzoekenden leidt in de huidige markt direct tot hogere huizenprijzen.

Het is echt dweilen met de kraan open zo.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Chaki
  • Niet online
Tupolev schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:17:
[...]

Wat een flauwekul. In mijn wijk wonen veel ouderen alleen. Die willen juist niet weg uit de buurt waar ze al hun hele leven wonen en veel sociale contacten hebben.
In mijn wijk dit ...
Op verjaardagen hoor ik dat ...
Mijn ouders die ...

Van de 3,53 miljoen senioren boven de 65 jaar voelt 49% zich eenzaam (CBS, Gezondheidsmonitor GGD). Het aantal eenzame ouderen komt neer op 1,76 miljoen 65+’ers in Nederland. Het percentage eenzame ouderen neemt toe met de leeftijd. Bij 85-plussers voelt 60% zich eenzaam

Ouderen in (grote).steden voelen zich eenzamer dan in landelijke gebieden. Daar staat tegenover dat in steden meer georganiseerd wordt voor ouderen

Met de leeftijd krijgen ouderen steeds vaker te maken met lichamelijke beperkingen. Dat zorgt er dat zij minder vaak kunnen deelnemen aan sociale activiteiten

Laat me raden: jouw wijk bevindt zich niet in een van de grote steden in de Randstad. Het is de gezondste wijk van Nederland. Ze zijn op hun 85ste nog allemaal zo fit als een hoentje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Conrado schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:42:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS1yLl6beGE78Rt6XNWBUQar2rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P88nRmtjXm2It9qZYkD4cVxc.png?f=fotoalbum_large

1985 - 14,45 miljoen
2025 - 18,04 miljoen
2065 - 20,29 miljoen

https://www.cbs.nl/nl-nl/.../bevolkingsgroei/toekomst

We zullen nog blijven groeien, maar het is realistisch om te verwachten dat de vergrijzing voor een "rem" (= de stervende oude Nederlanders) op de groei gaat zorgen, en tussen 2025 en 2050 zal er nog gebouwd worden. Misschien gaan we er weer naast zitten, maar de prognoses in het verleden hielden rekening met de vergrijzing, maar niet met massale migratie. De meest recente prognoses (bovenstaande link) houdt rekening met massale migratie en de vergrijzing.

Zie hier de prognose van 16-12-2016:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KO0brDBH0CPdnfWXiaELG6d0CE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J4FfGJHPjLP3uDuk0UcNOtdv.png?f=fotoalbum_large

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83224NED

De (achteraf) daadwerkelijke waarnemingingen van het CBS:
2016 - 16,98 miljoen
2017 - 17,08 miljoen
2018 - 17,18 miljoen
2019 - 17,28 miljoen

Die waren dus best aardig, maar daarna is het misgegaan. En dat betekent dus dat er vanuit de overheid ook niet gebouwd werd voor 18 miljoen inwoners in 2025, maar pas vanaf 2040. Dat is dus een verschil van 15 jaar aan woningbouw.

[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 17-09-2025 10:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
Paprika schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:25:
Dit betekent dus dat er vanuit de overheid ook niet gebouwd werd voor 18 miljoen inwoners in 2025, maar pas vanaf 2040. Dat is dus een verschil van 15 jaar aan woningbouw.
Een veel belangrijker factor is de gedaalde bezettingsgraad per woning: begin jaren 90 hadden we 14,5 miljoen mensen in ongeveer 5 miljoen huizen, begin 2025 waren er 18 miljoen mensen in 8,3 miljoen huizen...

Van gemiddeld 3 mensen per huishouden naar 2 in 35 jaar, daar valt niet tegenop te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
hoevenpe schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:41:
[...]

Een veel belangrijker factor is de gedaalde bezettingsgraad per woning: begin jaren 90 hadden we 14,5 miljoen mensen in ongeveer 5 miljoen huizen, begin 2025 waren er 18 miljoen mensen in 8,3 miljoen huizen...

Van gemiddeld 3 mensen per huishouden naar 2 in 35 jaar, daar valt niet tegenop te bouwen.
Dat blijft uiteraard een grote factor, maar wel een die al veel langer speelt en al heel wat jaren geleidelijk oploopt, waardoor ik hoop dat iemand dat wel in tussentijdse prognoses voor de woningmarkt heeft meegenomen. Misschien verwacht ik wel te veel van de bouw en ambtenaren :+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovjSlx7JtChF5BE89WiBJZlNAtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ifjn7nE17aI85LTo8PjMlqHj.png?f=fotoalbum_large

Verder zullen twintigers en dertigers sneller toch een huisgenoot overwegen wanneer de (financiele) noodzaak zich voordoet, terwijl oudere generaties geen noodzaak ervaren om een gezinswoning of groter niet meer in hun eentje te bezetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO6v9uTYzMiMIVcI8l9aB09DYpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4j9DFPsR37xlVfwtGOHfaMDa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 17-09-2025 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Het is al een paar keer ook al door anderen benoemd, maar je moet toch wel toegeven dat er maar verdomd weinig woningen te vinden zijn in de door jou genoemde prijsklasse. 0,04% om wat specifieker te zijn.

En waar staan de woningen die dan voldoen, die staan in de uithoeken van het land. Niet heel praktisch als je er geen familie/vrienden hebt wonen. De meeste mensen willen niet in een sociaal isolement geplaatst worden. Het kost voor mij letterlijk evenveel tijd om naar Düsseldorf te rijden als naar Heerlen/kerkrade. Zal het maar niet hebben over de omgeving net voorbij Arnhem, dat is nog stukken dichterbij.

Werkgelegenheid is verder ook drama, leuk dat jij een prima baan hebt in de omgeving. Maar de vooruitzichten voor de omgeving zijn niet echt florissant. Chemelot wordt eerder kleiner dan groter, VDL is er ook al niet meer. Weinig perspectief dus. Ik ken 1 iemand die in Kerkrade woont, en die werkt notabene in de Randstad omdat die in de buurt niks kan vinden.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:01
Blik1984 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:26:
[...]

Het is al een paar keer ook al door anderen benoemd, maar je moet toch wel toegeven dat er maar verdomd weinig woningen te vinden zijn in de door jou genoemde prijsklasse. 0,04% om wat specifieker te zijn.

En waar staan de woningen die dan voldoen, die staan in de uithoeken van het land. Niet heel praktisch als je er geen familie/vrienden hebt wonen. De meeste mensen willen niet in een sociaal isolement geplaatst worden. Het kost voor mij letterlijk evenveel tijd om naar Düsseldorf te rijden als naar Heerlen/kerkrade. Zal het maar niet hebben over de omgeving net voorbij Arnhem, dat is nog stukken dichterbij.

Werkgelegenheid is verder ook drama, leuk dat jij een prima baan hebt in de omgeving. Maar de vooruitzichten voor de omgeving zijn niet echt florissant. Chemelot wordt eerder kleiner dan groter, VDL is er ook al niet meer. Weinig perspectief dus. Ik ken 1 iemand die in Kerkrade woont, en die werkt notabene in de Randstad omdat die in de buurt niks kan vinden.
Lekker op de man jongens en meisjes maar @Immutable woont/werkt daar niet.

• Blik1984
El Capitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:57:
[...]

Jij reageert ook enkel op 1 regeltje van mijn reply. Op basis van zijn vorige reply dacht ik te lezen dat hij daar zelf ook woonde. Blijkt misschien niet zo te zijn, maar maakt in feite weinig uit voor de reacties die er op zijn post zijn gekomen. Er zijn niet veel grote gezinswoningen te koop in Nederland voor <250k

• Chaki
  • Niet online
Paprika schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:55:
[...]

Dat blijft uiteraard een grote factor, maar wel een die al veel langer speelt en al heel wat jaren geleidelijk oploopt, waardoor ik hoop dat iemand dat wel in tussentijdse prognoses voor de woningmarkt heeft meegenomen. Misschien verwacht ik wel te veel van de bouw en ambtenaren :+.
[Afbeelding]

Verder zullen twintigers en dertigers sneller toch een huisgenoot overwegen wanneer de (financiele) noodzaak zich voordoet, terwijl oudere generaties geen noodzaak ervaren om een gezinswoning of groter niet meer in hun eentje te bezetten.
Sporadisch hoor je dat ouderen in hun kast van hun huis een verdieping verhuren / willen splitsen in een beneden- en bovenhuis, maar dat gaat ook niet van een leien dakje. Las laatst een voorbeeld waarbij de gemeente dwars lag om aparte ingang voor de bovenwoning te realiseren. Er was geen financiële noodzaak om de bovenverdiepingen deels te verhuren. Ze vonden het alleen waanzin om 5 slaapkamers te hebben die niet gebruikt werden, terwijl er zoveel woningnood is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
El Capitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:57:
[...]

@Immutable beweert:
"Maar goed ook de argumenten "er is daar geen werk" is vaak ook wel onzin. Die regio waar ik het werk, Heeft het bedrijf ook gewoon goede salarissen en kan je makkelijk die woningen in die buurt kopen"

Foute conclusie dat hij/zij in Heerlen woont, kan ook Zeeland of Friesland zijn. Maar verandert dat iets aan het verhaal?
1. VEEL GROTE huizen in Nederland voor minder dan 250.000 slaat nergens op
2. Gaat een Zeeuw/Fries met alle plezier naar Heerlen/Kerkrade verkassen, enkel en alleen omdat de huizen daar goedkoper zijn?
3. Om het persoonlijk te maken: voor de prijs van zo'n groot huis in Heerlen, kan ik hartje centrum van een centraal geleden middelgrote stad met een redelijk betaalbaar aanbod iets van 40 m2 kopen. Hoef ik geen seconde over na te denken.
Buiten de Randstad zou Groningen een optie zijn. Mooie stad, aangename sfeer, maar ook geen 100 m2 voor 250k. En probleem is dat ik dan met ov 6 uur onderweg ben naar familie en vrienden ipv 3 uur vanuit Rotterdam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
Ik bedoel alleen maar dat de feitelijke plek waar de persoon woont niet relevant is voor de discussie. Het gaat om heel Nederland, niet alleen de Randstad. Maar never mind. De woningen zijn er wel maar voldoen niet aan het plaatje/ de wensen van 99% van de groep

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FrostHex
El Capitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:25:
Ik bedoel alleen maar dat de feitelijke plek waar de persoon woont niet relevant is voor de discussie. Het gaat om heel Nederland, niet alleen de Randstad. Maar never mind. De woningen zijn er wel maar voldoen niet aan het plaatje/ de wensen van 99% van de groep
Eigenlijk roep je: er is geen hongersnood in de wereld (zoals Soedan of Gaza), want in Nederland ligt er toch gewoon voldoende eten in de schappen.

[ Voor 4% gewijzigd door FrostHex op 17-09-2025 13:48 ]

• El Capitan
FrostHex schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:45:
[...]

Eigenlijk roep je: er is geen hongersnood in de wereld (zoals Soedan of Gaza), want in Nederland ligt er toch gewoon voldoende eten in de schappen.
nee, rare vergelijking

• Chaki
  • Niet online
El Capitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:25:
Ze zijn er wel, meer bepaald 100 in heel Nederland
Plaats niet relevant? Brabant is geen Randstad. Aantal: NUL!
En dan gaat het over 100 woningen met een VRAAGPRIJS van minder dan 250k. Overbieden:
2% = vraagprijs 245k minder dan 60
5% ongeveer 40
10% ongeveer 20
Niet gewild, omdat ze niet voldoen aan het plaatje? Gemiddeld 1 tot 4 weken op Funda voor ze verkocht zijn. Verkocht onder voorbehoud: 2 weken!!!!

• Conrado
AD: Steeds meer woningen verkocht aan expats, ‘terwijl zoveel Nederlan­ders juist geen huis kunnen kopen’

Ook de NOS beticht hierover, maar het AD wijst op de belastingvoordelen voor expats. Overigens gaat slechts 1,5% naar hen.

• spijkerhoofd
Conrado schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:34:
AD: Steeds meer woningen verkocht aan expats, ‘terwijl zoveel Nederlan­ders juist geen huis kunnen kopen’

Ook de NOS beticht hierover, maar het AD wijst op de belastingvoordelen voor expats. Overigens gaat slechts 1,5% naar hen.
Ik heb het ook gelezen, wat ik vooral opmerkelijk vond is dat 60% van de expatkopers liever zouden huren maar dat zelfs zij de huren te hoog en het aanbod te klein vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:38

Laguna

Connaisseur

Conrado schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:42:
[...]

Ik neem aan dat je immigratie bedoelt?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-09 14:52
[...]

Yep. Dit is toch gewoon de hoofdoorzaak. Miljoenen meer mensen en als je niet evenveel nieuwe woningen bouwt, ontstaat er gewoon een tekort. En een tekort betekent al snel prijsstijgingen.
Dus of minder mensen toelaten (yes, dit hoort in het migratie topic wat ik hier niet verder zal bespreken) of bijvoorbeeld echt de hoogte inbouwen zoals in Aziatische landen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:38

Laguna

Connaisseur

Ela937 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:48:
[...]

of bijvoorbeeld echt de hoogte inbouwen zoals in Aziatische landen...
Dan moet ik aan zoiets denken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8tMZSq8lasjsAsuJnb4qziUT1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8XiurHwJodZgH9C3UZIlVQt.jpg?f=fotoalbum_large

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Chaki
  • Niet online

Ook de NOS bericht hierover, maar het AD wijst op de belastingvoordelen voor expats. Overigens gaat slechts 1,5% naar hen.
Cijfers zijn van NVM Makelaars: 5500 makelaars van 16.000 die in Nederland actief zijn. Van 2/3 geen cijfers bekend dus

Verder nogal nogal wat open deuren.
Het aantal huizen dat gekocht wordt door expats is sinds 2020 verdubbeld
Het aantal expats dat naar Nederland kwam is sinds coronajaar 2020 ook verdubbeld.

"Opvallend is dat buitenlanders die een woning kopen langer dan vijf jaar in Nederland willen blijven. Bij de huurders is nog geen een op de tien dit van plan, zij blijven meestal een tot drie jaar"
Wat is daar opvallend aan? Waarom zou ik een huis kopen als ik over 2 jaar weer weg ben? Het klinkt hier ook als een omgekeerd verband: als je een huis gekocht hebt, wil je langer blijven. Mijn ervaring (N=1) is dat jonge alleenstaanden het minst lang blijven. Zij kunnen ook makkelijker iets huren. De nerds die ik ken stellen geen hoge eisen aan huisvesting. Ouders van kleine kinderen gaan soms terug om dichter bij hun familie te zijn. Gezinnen met schoolgaande kinderen blijven langer. Zij hebben een groter huis nodig en willen op 1 plek blijven: a forever-home

Verder gaan de NVM-cijfers niet alleen over expats, maar over "internationals". Daar horen ook buitenlandse studenten bij. Dat zij vaker huren en minder lang blijven ligt voor de hand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Ela937 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:48:
[...]

Yep. Dit is toch gewoon de hoofdoorzaak. Miljoenen meer mensen en als je niet evenveel nieuwe woningen bouwt, ontstaat er gewoon een tekort. En een tekort betekent al snel prijsstijgingen.
Dus of minder mensen toelaten (yes, dit hoort in het migratie topic wat ik hier niet verder zal bespreken) of bijvoorbeeld echt de hoogte inbouwen zoals in Aziatische landen...
De echte hoofdoorzaak is dat we al heel wat jaren veel minder bouwen dan dat er nodig/geplanned is. En de regering roept al jaren dat er meer gebouwd moet worden, maar laat het daarna aan de markt over. Als ze eens zouden werken aan de regelgeving zodat er meer gebouwd kan worden zou dat al een hoop helpen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Doorstromers
Ongeveer 22 procent van de woningen is in 2025 binnen vijf jaar verkocht, in 2016 was dit slechts 14 procent blijkt uit analyses van Calcasa

En daar wijdt dan iedere stad een artikel aan 🤣
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvA_k1fiK6boK-QwNNsrgEbEz94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfUaSWeZ1Av6NsmnrGAw8Mar.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Chpb5c7bkxaB-xdvyp276JbqjRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5BErKnCDwkGH47GUH7GZi4e.jpg?f=fotoalbum_large
Kaart voor je eigen stad vind je hier
https://www.ad.nl/waddinx...-weer-verkocht~af587ca5a/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
redwing schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:21:
[...]
De echte hoofdoorzaak is dat we al heel wat jaren veel minder bouwen dan dat er nodig/geplanned is. En de regering roept al jaren dat er meer gebouwd moet worden, maar laat het daarna aan de markt over. Als ze eens zouden werken aan de regelgeving zodat er meer gebouwd kan worden zou dat al een hoop helpen.
Vooral dat laatste. De markt wil wel (uiteraard, het is hun beroep), maar het kán simpelweg niet meer.

Zit zelf in de bouw, maar merk dat met name sinds de bouwvak de boel rap in begint te kakken. Zijn ook geluiden die ik om me heen hoor.

Grootste angst van iedereen is dat als dit te lang duurt er - net als 15 jaar geleden - weer een enorme kaalslag in de bouwcapaciteit komt. Bedrijven die failliet gaan of inkrimpen, jeugd die geen opleiding meer in de bouw kiest. Zodat als over een (waarschijnlijk zeer lange) rijd als de politiek eindelijk een keer tot actie overgaat en er gebouwd kan worden we simpelweg geen capaciteit meer hebben om de achterstand in te lopen.

Die capaciteit is er nu eigenlijk al niet meer. We 'moeten' ruim 100.000 woningen per jaar bouwen, maar zitten al jaren net boven de 70.000. In 2013-2015 hebben we 3 jaar minder dan 50.000 woningen gebouwd. Durf er wel een goede fles op in te zetten dat we weer die kant op gaan.

In Den Haag wordt 'bouwen, bouwen, bouwen' al 2 decennia met de mond beleden, maar ze doen er echt helemaal niets aan.

• hoevenpe
redwing schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:21:
Als het over snelwegen zijn roept een groot deel van Nederland dat extra rijstroken alleen maar extra verkeer aantrekken, dat zie ik zelf anders maar waar het huizen betreft is het bijbouwen van meer dan 3 miljoen huizen in 30 jaar blijkbaar niet goed genoeg.

Hoeveel miljoen huizen willen we nog bouwen? Meer mensen per huis of inzetten op emigratie/minder immigratie is veel effectiever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:57:
[...]
Meer mensen per huis of inzetten op emigratie/minder immigratie is veel effectiever.
Als je controle over dat laatste wilt zul je uit de EU moeten.

Dat eerste gebeurt al in de praktijk. Kinderen die hun ouderlijk huis niet kunnen verlaten.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:24
[...]

Ja, hebben anderen en ik vaker benoemd, maar gerichte prikkels om die bezettingsgraad omhoog te krijgen... is vloeken in de kerk in dit topic. Want o o als die arme alleenstaande oudere in die mega woning meer moet betalen voor zijn of vaker haar ruimtegebruik. Of godbetert zelfs gestimuleerd wordt om te verhuizen! Mijn moeder woont alleen al jaren in een woning van 135 m2, waar wij zeker 10 jaar met vijf op 120 m2 hebben gewoond.

[ Voor 3% gewijzigd door Magpie op 18-09-2025 16:04 ]

• redwing
hoevenpe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:57:
[...]

Als het over snelwegen zijn roept een groot deel van Nederland dat extra rijstroken alleen maar extra verkeer aantrekken, dat zie ik zelf anders maar waar het huizen betreft is het bijbouwen van meer dan 3 miljoen huizen in 30 jaar blijkbaar niet goed genoeg.
Ik zou beginnen met de forecast eens bij te houden. Want dan hadden we gelijke trend gehouden met de minder mensen per woning en immigratie. Net als dat we nu roepen dat we 100k woningen per jaar moeten bouwen, maar daarna effectief niets doen om dan achteraf raar op te kijken dat we maar 70k halen.
Hoeveel miljoen huizen willen we nog bouwen? Meer mensen per huis of inzetten op emigratie/minder immigratie is veel effectiever.
En hoe wil je meer mensen per huis krijgen tegen de trend van wat iedereen wil in? En hoe wil je arbeidsmigratie stoppen zonder onze economie om zeep te helpen? En als dat al lukt, hoe ga je dan de vergrijzing oplossen, waar immigratie nu nog een aardige demping op zet.

Dus ik verwacht dat het een heel stuk makkelijker is om 100k huizen per jaar te bouwen dan dat het is om immigratie te stoppen/meer mensen per woning te krijgen. We hebben in het verleden al laten zien dat 100k goed mogelijk is, dus het is puur politieke onwil om dat niet aan te pakken en te zorgen voor voldoende nieuwbouw.

[removed]

• redwing
Magpie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:02:
[...]
Ja, hebben anderen en ik vaker benoemd, maar gerichte prikkels om die bezettingsgraad omhoog te krijgen... is vloeken in de kerk in dit topic. Want o o als die arme alleenstaande oudere in die mega woning meer moet betalen voor zijn of vaker haar ruimtegebruik. Of godbetert zelfs gestimuleerd wordt om te verhuizen! Mijn moeder woont alleen al jaren in een woning van 135 m2, waar wij zeker 10 jaar met vijf op 120 m2 hebben gewoond.
Grote vraag is dan natuurlijk of jij verwacht dat je je moeder dat huis uit gaat krijgen?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Magpie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:02:
[...]
Zolang we nog in een vrij land wonen kan die 'arme alleenstaande oudere' alleen gestimuleerd worden door passende woonruimte aan te bieden. Maar die is er bijna niet. Er worden hoofdzakelijk appartementen in het hogere segment aangeboden, dat is niet wat alleenstaande ouderen zoeken.

Zolang er geen beter alternatief is voor de woning waar ze nu zitten zullen ze niet gaan verhuizen.

• Laapo

Die belastingvoordelen wegen in de praktijk niet veel door in een hogere leencapaciteit. Het is namelijk gecapt op de maximale duur van de 30% regeling. Als ze dus al 2 jaar in Nederland zijn kunnen ze voor 3 jaar een extra last dragen in de hypotheek.
offtopic:
Een van de manieren om tot extra leencapaciteit te komen is een leningdeel met een looptijd die korter is dan het recht op de 30% regeling. Dat loopt dus heel snel de spuigaten uit qua lasten. Even grofweg, 30.000 eur is gauw 900/1000 eur extra lasten in de maand.
Die 1,5% vind ik wel wat dubieus, maar goed ik woon in een regio met (heel) veel expats.

[ Voor 4% gewijzigd door Laapo op 18-09-2025 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:36:
En hoe wil je meer mensen per huis krijgen tegen de trend van wat iedereen wil in? En hoe wil je arbeidsmigratie stoppen zonder onze economie om zeep te helpen? En als dat al lukt, hoe ga je dan de vergrijzing oplossen, waar immigratie nu nog een aardige demping op zet.
Leuk zo'n forecast, maar moeten we dat wel willen zo willen? Waar houdt het dan op?

Een blik op Topotijdreis en je ziet hoe Nederland de afgelopen decennia volgebouwd is: Haarlemmermeer, Almere en Utrecht zijn onherkenbaar veranderd. Wat hadden ze dan moeten doen, nog meer bijbouwen? Meer dan 3 miljoen huizen erbij is al een prestatie van formaat.

• redwing
hoevenpe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:20:
[...]

Leuk zo'n forecast, maar moeten we dat wel willen zo willen? Waar houdt het op?

Een blik op Topotijdreis en je ziet hoe Nederland de afgelopen decennia volgebouwd is: Haarlemmermeer, Almere en Utrecht zijn onherkenbaar veranderd. Wat hadden ze dan moeten doen, nog meer bijbouwen? Meer dan 3 miljoen huizen erbij is al een prestatie van formaat.
Ehm, nope. Dat is totaal geen prestatie van formaat, het was een prestatie geweest als ze er 3.5 miljoen hadden gebouwd zodat we nu geen problemen hadden (zowel huizenmarkt als asielzoekers en nog wat andere gerelateerde problemen). Maar in plaats daarvan is puur op de markt vertrouwd, welke juist baat heeft bij een tekort.

De onderzoeken laten daarbij zien dat het probleem bij de politiek ligt en niet in de beschikbare ruimte.

Dus ja, ze hadden de focus moeten leggen op genoeg bijbouwen. Want zeker de afgelopen jaren lopen we hopeloos achter de feiten aan en is er geen enkel initiatief vanuit de regering om daadwerkelijk meer te gaan bouwen. De enige acties die je ziet veroorzaken wat kortstondige verschuivingen (zoals de wet betaalbare huur die de huurmarkt nog verder om zeep heeft geholpen)

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 18-09-2025 18:22 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:20:
[...]

Leuk zo'n forecast, maar moeten we dat wel willen zo willen? Waar houdt het dan op?

Mijn standpunt ook hoor... de groei MOET stoppen. Als dat betekent dat we uit de EU moeten, dan moeten we maar uit de EU. Dit is onhoudbaar.

En voor eenieder die bepleit dat er ruimte genoeg is voor 2, 3, 4 of 10 miljoen huizen: waar ligt dan de grens? Tot we een stadstaat a la Singapore zijn? Dat we in plaats van een land met steden in het groen een land worden van stukjes groen tussen de steden?

• Conrado
alexbl69 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:33:
En voor eenieder die bepleit dat er ruimte genoeg is voor 2, 3, 4 of 10 miljoen huizen: waar ligt dan de grens? Tot we een stadstaat a la Singapore zijn? Dat we in plaats van een land met steden in het groen een land worden van stukjes groen tussen de steden?
Het is lastig argumenteren tegen emotie :)

Toch maar een poging. De vraag is eigenlijk irreëel. Is ooit aan de Nederlanders in 1900 (5 mln) gevraagd of we in 1950 verdubbeld zouden mogen zijn? Of in 1950 (10 mln) dat we nu met 18 mln zijn? Er is idd ruimte zat, want slechts 8,5 procent van het oppervlak van Nederland (incl. IJsselmeer, Wadden-en Noordzee) is bebouwd. 55% is in gebruik als landbouw. Echter we zien die ruimte nooit, omdat we altijd met elkaar over een paar wegen rijden, en in dorpen en steden verblijven. Daarom denken we dat Nederland vol is.
Planologen vinden Nederland vooral leeg. Sterker nog, we zouden - als we dat willen - het aantal huizen kunnen verdubbelen, zonder dat we er iets van zien!

Echter, net zoals in 1900 en 1950 is het niet aan ons om de grens van de groei te bepalen, dat gebeurd (ooit) door de generaties ná ons.

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg