Ik vind 45% aflossingsvrij wel erg veel van de totale hypotheekschuld.In 2011 sprak de financiële sector bovendien af tot maximaal de helft van de woningwaarde te financieren met dit soort leningen. Toch is 45 procent van de huidige totale hypotheekschuld in Nederland nog aflossingsvrij, stelt de AFM.
Aangezien de instroom links en rechts wordt beperkt, vermoed ik dat de hypotheek portefeuille 'verzuurt'. Dus iedereen is druk bezig met z'n hypotheek af te lossen behalve de aflossingsvrije hypotheken. Wat betekent dat elk jaar de aflossingsvrije hypotheken zwaarder wegen in de mix. Dus als er geen instroom is en je begint op 50/50, dan heb je na 15 jaar ~de helft afgelost en zit je op 66/33 en na 30 jaar gewoon op 100% aflossingsvrij in de portefeuille van de bank.
Voor een bank wordt de hypotheek portefeuille daarmee steeds duurder, het risicoprofiel verslechterd.
Het zou mij niet verbazen als dat een belangrijke reden is achter de actie van de Rabobank. Want aflossingsvrije hypotheken zijn nog maar in weinig landen een ding. Het securitiseren kan dan lastig worden met alle consequenties van dien.
/f/image/RBnLDLYaNo1772YiIRlYdfdC.png?f=fotoalbum_large)