Wat je ook ziet is dat men de huidige woning levensloop bestendig maakt (indien mogelijk), d.w.z. in een huis met meerdere verdiepingen wordt alles gelijkvloers geplaatst met slaapkamer/badkamer. Dat zijn blijkbaar investeringen die uit kunnen en waar men uiteindelijk ook een verlies op accepteert. Het potentieel niet terugverdienen van zo'n verbouwing is dan ook misschien minder relevant gezien de leeftijd.Draakje5 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:14:
Men wilt gewoon niet doorstromen of kan inderdaad niet. Ik las laatst dat een jong starters stel een (nieuwbouw) bungalow ala levensloopbestendige woning gekocht had.
Laat die woningen over voor de senioren.. waarom koopt een stel een dergelijke woning die ze niet nodig hebben? ( ze waren niet hulpbehoevend ).
Wij willen graag met ons gezin naar een boederijwoning. Maar succes. Als ik hier het dorp rond loop worden er velen bewoond door alleenstaande 70+ vrouwen, op zaterdag ochtend met de heggenschaar in de hand met alle risico's van dien of de thuiszorg die langs komt. Ik zie niemand verhuizen. Want er zijn simpelweg geen of te weinig bungalows / appartementen.
Als dit een trend wordt dan bestendigd dit ook het doorstroom probleem, d.w.z. hoe meer huizen al levensloopbestendig zijn, des te minder redenen om te verhuizen indien nodig.
Een familie lid die dit deed vertelde als afweging met verhuizen naar huur appartement dat 'ie dan uitspaart met relatieve dure huur, kan investeren in het levensloop bestendig maken van een volledig afgelost huis. Als deze woningen verkocht worden aan niet senioren, dan zit je met 2 badkamers opscheept. Aan de andere kant, zo ontstaan er ook vanzelf senioren woningen, weliswaar dan met 2/3 slaapkamers/zolder en badkamer die niet/weinig gebruikt wordt.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
/f/image/KODAFip6vkAsWZAnTeX5NpHN.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lt0nzVYABbveGtl37foyC8Rg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k00lQggtSsWihRMnRhKjErJA.jpg?f=fotoalbum_large)