Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:

  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:47

defiant

Moderator General Chat
Draakje5 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:14:
Men wilt gewoon niet doorstromen of kan inderdaad niet. Ik las laatst dat een jong starters stel een (nieuwbouw) bungalow ala levensloopbestendige woning gekocht had.

Laat die woningen over voor de senioren.. waarom koopt een stel een dergelijke woning die ze niet nodig hebben? ( ze waren niet hulpbehoevend ).

Wij willen graag met ons gezin naar een boederijwoning. Maar succes. Als ik hier het dorp rond loop worden er velen bewoond door alleenstaande 70+ vrouwen, op zaterdag ochtend met de heggenschaar in de hand met alle risico's van dien of de thuiszorg die langs komt. Ik zie niemand verhuizen. Want er zijn simpelweg geen of te weinig bungalows / appartementen.
Wat je ook ziet is dat men de huidige woning levensloop bestendig maakt (indien mogelijk), d.w.z. in een huis met meerdere verdiepingen wordt alles gelijkvloers geplaatst met slaapkamer/badkamer. Dat zijn blijkbaar investeringen die uit kunnen en waar men uiteindelijk ook een verlies op accepteert. Het potentieel niet terugverdienen van zo'n verbouwing is dan ook misschien minder relevant gezien de leeftijd.

Als dit een trend wordt dan bestendigd dit ook het doorstroom probleem, d.w.z. hoe meer huizen al levensloopbestendig zijn, des te minder redenen om te verhuizen indien nodig.

Een familie lid die dit deed vertelde als afweging met verhuizen naar huur appartement dat 'ie dan uitspaart met relatieve dure huur, kan investeren in het levensloop bestendig maken van een volledig afgelost huis. Als deze woningen verkocht worden aan niet senioren, dan zit je met 2 badkamers opscheept. Aan de andere kant, zo ontstaan er ook vanzelf senioren woningen, weliswaar dan met 2/3 slaapkamers/zolder en badkamer die niet/weinig gebruikt wordt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert


  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:28
Draakje5 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:14:
Men wilt gewoon niet doorstromen of kan inderdaad niet. Ik las laatst dat een jong starters stel een (nieuwbouw) bungalow ala levensloopbestendige woning gekocht had.

Laat die woningen over voor de senioren.. waarom koopt een stel een dergelijke woning die ze niet nodig hebben? ( ze waren niet hulpbehoevend ).

Wij willen graag met ons gezin naar een boederijwoning. Maar succes. Als ik hier het dorp rond loop worden er velen bewoond door alleenstaande 70+ vrouwen, op zaterdag ochtend met de heggenschaar in de hand met alle risico's van dien of de thuiszorg die langs komt. Ik zie niemand verhuizen. Want er zijn simpelweg geen of te weinig bungalows / appartementen.
Als senioren die woning hadden gewild, dan hadden zij hem toch kunnen kopen? Veel senioren zien simpelweg weinig reden om te verhuizen, omdat ze alle mankementen van hun eigen woningen al lang voor lief nemen en daardoor geen voordeel zien in een onderhoudsvrije nieuwbouw situatie, want modern bouwen zorgt ervoor dat ze "meer gaan betalen" (lees: schijnbaar is de nieuwe woning meer waard dan waar ze de huidige voor kunnen verkopen, en dat geeft direct de gebreken van hun huidige woning waar, want anders was de huidige woning meer waard geweest) en dat zien ze niet zitten. In Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2026 komen dit soort huizen dagelijks langs, en daarvan ga je er alleen maar meer zien met de tijd.

Verder zie je in de reacties (zelfde artikel, maar dan op nu.nl) altijd genoeg mensen van desbetreffende generaties reageren dat ze hun huidige perceel voor een prikkie hebben gekocht, en een woning willen met een vergelijkbaar perceel, maar dan levensloopbestendig. Dan kom je er al snel achter dat het goedkoper gaat zijn om je huis met gebreken te nemen zoals het is en aan te passen, dan op dezelfde of andere grond iets nieuws te bouwen met de standaarden en regelgeving van nu. Als je perceel hetzelfde blijft, je hetzelfde of minder kwijt bent aan lasten en je er alleen iets moderns voor terugkrijgt, willen wel meer Nederlanders morgen nog verhuizen :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Jz3EogfFBePJgCA6XrWrBASKk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KODAFip6vkAsWZAnTeX5NpHN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 08-06-2026 13:57 ]


  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:28
Rabobank Kwartaalbericht

https://www.rabobank.nl/k...ally-huizenmarkt-koelt-af


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7DgEuofrELd_w_wyg_O4E8dW-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lt0nzVYABbveGtl37foyC8Rg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door Paprika op 10-06-2026 13:47 ]


  • LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:18
@Paprika Voor mij is het oorspronkelijke Rabobank artikel inzichtelijker dan een aantal gecopieerde grafieken.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:28
LvanStaalduinen schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:30:
@Paprika Voor mij is het oorspronkelijke Rabobank artikel inzichtelijker dan een aantal gecopieerde grafieken.
Vandaar staat de link erbij, of bedoel je haal de afbeeldingen weg? De hele tekst plakken is ook wat lang.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 10-06-2026 13:31 ]


  • LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:18
Link is wat mij betreft ideaal.

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgende maand komt de NVM met hun kwartaalbericht, dat zijn de meest recente cijfers. Dan zal duidelijk zichtbaar zijn dat prijzen stagneren. Waarna kopers nog terughoudender worden. En de daling nog (iets) harder gaat.

Hoge inflatie is wel een interessant gegeven. Dat in combinatie met de huidige onrust en relatief hoge rente geeft zodra alles weer wat rustiger wordt op langere termijn weer enorme prijsstijgingen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

gambieter schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Ik woon als alleenstaande in een eengezinswoning (nou ja, samen met een kat :+ ), en als ik over een paar jaar terug kom naar NL voor mijn VUT, dan zal ik toch ook naar een eensgezinswoning kijken of minstens een maisonette. Geen flat voor mij, teveel buren (vooral bovenburen). Maar er zijn niet zoveel kleinere woningen meer, of ze zijn erg duur in verhouding.

En zonder kinderen of partner maak ik me ook minder druk over een erfenis.

Een slaapkamer, een kantoor en een hobbykamer, die slaapkamers zijn nuttig.
herken dit wel een beetje, hier 2 persoonshuishouden met om de week verblijf van 1 kind in het weekend waardoor alle 7 kamers ingevuld zijn: 1 hobbykamer; 1 kantoorkamer; 1 logeerkamer; 1 fitnesskamer; 1 walk in closet/makeup-kamer; 1 grote slaapkamer; 1 kinderkamer. woonkamer, washok-kamer en schuur niet meegerekend.

d:)b :henk d:)b


  • Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:31

Crazy D

I think we should take a look.

JJ Le Funk schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:21:
[...]

herken dit wel een beetje, hier 2 persoonshuishouden met om de week verblijf van 1 kind in het weekend waardoor alle 7 kamers ingevuld zijn: 1 hobbykamer; 1 kantoorkamer; 1 logeerkamer; 1 fitnesskamer; 1 walk in closet/makeup-kamer; 1 grote slaapkamer; 1 kinderkamer. woonkamer, washok-kamer en schuur niet meegerekend.
Maar je realiseert dat dat wel een beetje uitzonderlijk is? Als in: velen willen dat wel, maar hebben niet de mogelijkheid? Hobby/logeer/kantoor wordt effectief 1 kamer. Fitnesskamer hebben niet zoveel mensen, soms in een garage of zo. Walk in closet hangt natuurlijk oko af van hoe groot de master bedroom is, maar is in de praktijk misschien wel een wens maar niet uitgevoerd. Je bevind je in een wat luxere positie.

Exact expert nodig?


  • kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44
Sport_Life schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Volgende maand komt de NVM met hun kwartaalbericht, dat zijn de meest recente cijfers. Dan zal duidelijk zichtbaar zijn dat prijzen stagneren. Waarna kopers nog terughoudender worden. En de daling nog (iets) harder gaat.

Hoge inflatie is wel een interessant gegeven. Dat in combinatie met de huidige onrust en relatief hoge rente geeft zodra alles weer wat rustiger wordt op langere termijn weer enorme prijsstijgingen.
Alle voortekenen zijn er wel.
Als mensen gewend zijn aan de hogere rentes en alle uitponden al is gedaan...gaan we weer op oude voet verder. Ook niet onlogisch in een markt waar enorme tekorten zijn. Als je niet van overbieden houdt is nu het moment om toe te slaan.

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Alle voortekenen zijn er wel.
Als mensen gewend zijn aan de hogere rentes en alle uitponden al is gedaan...gaan we weer op oude voet verder. Ook niet onlogisch in een markt waar enorme tekorten zijn. Als je niet van overbieden houdt is nu het moment om toe te slaan.
Volgens mij worden goede woningen nog wel overboden. Paar weken geleden bij ons in de straat nog even 100k overboden. Maar dat lijkt wel een uitzondering te zijn.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Crazy D schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:02:
[...]

Maar je realiseert dat dat wel een beetje uitzonderlijk is? Als in: velen willen dat wel, maar hebben niet de mogelijkheid? Hobby/logeer/kantoor wordt effectief 1 kamer. Fitnesskamer hebben niet zoveel mensen, soms in een garage of zo. Walk in closet hangt natuurlijk oko af van hoe groot de master bedroom is, maar is in de praktijk misschien wel een wens maar niet uitgevoerd. Je bevind je in een wat luxere positie.
toch is het maar een tussenwoning/rijtjeshuis. mijn punt is meer dat een paar extra kamers best handig is waardoor verhuizen naar iets kleiners zodra de kids de deur uit zijn niet persé logisch is.

conclusie: naar mijn idee is de markt meer gebaat bij snelle bouw van betaalbare woningen voor gezinnen dan appartementen om 'oudjes' uit de wat grotere huizen te motiveren.
eigenlijk zoals dat ooit bedacht is voor Lelystad en Almere in de jaren 80 gok ik: jonge gezinnen uit krappe stedelijke situaties een ruime betaalbare woning bieden d.m.v. giga projecten.

edit: droogmalen van Lelystad begon al in november 1956 en maart 1966 begon de daadwerkelijke woningbouw

[ Voor 17% gewijzigd door JJ Le Funk op 14-06-2026 14:07 ]

d:)b :henk d:)b


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:45
JJ Le Funk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:08:
[...]

toch is het maar een tussenwoning/rijtjeshuis. mijn punt is meer dat een paar extra kamers best handig is waardoor verhuizen naar iets kleiners zodra de kids de deur uit zijn niet persé logisch is.

conclusie: naar mijn idee is de markt meer gebaat bij snelle bouw van betaalbare woningen voor gezinnen dan appartementen om 'oudjes' uit de wat grotere huizen te motiveren.
Dat verschilt wellicht per regio.

Hier zijn 50 kijkers bij een vrijstaande woning en een rijtjeswoning krijgt (slechts) de helft. Doorstromen is belangrijker want de meeste vrijstaande woningen worden niet door 20'ers bezet.

  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
kx22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:12:
[...]
... en alle uitponden al is gedaan ...
Dat is nog niet klaar hoor. De piek is misschien geweest omdat alle 2 jarige contracten inmiddels zijn afgelopen, maar nog genoeg dat ook verkocht gaat worden zodra de huurder zelf de huur opzegt en vertrekt.

  • Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:31

Crazy D

I think we should take a look.

JJ Le Funk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:08:
[...]

toch is het maar een tussenwoning/rijtjeshuis. mijn punt is meer dat een paar extra kamers best handig is waardoor verhuizen naar iets kleiners zodra de kids de deur uit zijn niet persé logisch is.

conclusie: naar mijn idee is de markt meer gebaat bij snelle bouw van betaalbare woningen voor gezinnen dan appartementen om 'oudjes' uit de wat grotere huizen te motiveren.
eigenlijk zoals dat ooit bedacht is voor Lelystad en Almere in de jaren 80 gok ik: jonge gezinnen uit krappe stedelijke situaties een ruime betaalbare woning bieden d.m.v. giga projecten.
Het grootste probleem met ouderen uit hun grote huizen krijgen is dat ze veel leefplezier inleveren (tuin, sociale locatie), en dat voor veel geld (want moderne appartementen/huizen zijn alsnog duur). Ik heb mijn huis gekocht van ouderen die naar een appartement gingen (vooral omdat trappen lopen moeilijk ging), en die hebben echt veel moeite gehad met dat besluit. Ander dorp, ook al is het wel dezelfde gemeente. Dat is echt een aspect dat je niet moet onderschatten. En dan los van extra kamers voor (klein) kinderen logeren, etc. Doorstroming gaat maar voor een deel van de mensen werken.

Exact expert nodig?


  • gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat niet alleen, maar wat men een slaapkamer durft te noemen in appartementen is ook een koude douche. Zag er gisteren een paar van 2x2m, en zelfs 1.7x3m. Daar kan een kinderbedje in of een rommelhok/opslag, maar verder is het bijna nutteloze ruimte. Voeg daaraan toe veel meer buren dus meer kansen op geluidsoverlast, tokkies etc, en het allerergste, bovenburen, en de appartementen zijn gewoon onaantrekkelijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Doorstromen naar je laatste huis van je leven in de vorm van een appartement kan als je daar de middelen voor hebt. Alleen dat zijn de echtparen met een lekker pensioen, die redelijk wat geld hebben kunnen sparen, goede overwaarde hebben en een kleine tot geen hypotheek meer hebben. Die shoppen in het wat duurdere segment en krijgen dan meer comfort, voorzieningen, minder en vooral nette buren.

Als je de middelen niet hebt dan ga je hoe dan ook inleveren.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
Roenie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:45:
Doorstromen naar je laatste huis van je leven in de vorm van een appartement kan als je daar de middelen voor hebt. Alleen dat zijn de echtparen met een lekker pensioen, die redelijk wat geld hebben kunnen sparen, goede overwaarde hebben en een kleine tot geen hypotheek meer hebben. Die shoppen in het wat duurdere segment en krijgen dan meer comfort, voorzieningen, minder en vooral nette buren.

Als je de middelen niet hebt dan ga je hoe dan ook inleveren.
Zelfs als ouderen de middelen hebben kiezen ze veelal niet voor een appartement want veel ouderen vinden een tuin toch wel fijn. Bij ons in de buurt gaan de gelijkvloerse bungalows als warme broodjes over de toonbank.

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Zelfs als ouderen de middelen hebben kiezen ze veelal niet voor een appartement want veel ouderen vinden een tuin toch wel fijn. Bij ons in de buurt gaan de gelijkvloerse bungalows als warme broodjes over de toonbank.
Kortom, en dat was eigenlijk de strekking van mijn verhaal, mensen vinden het lastig in te leveren.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
Roenie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:02:
[...]
Kortom, en dat was eigenlijk de strekking van mijn verhaal, mensen vinden het lastig in te leveren.
Dat is toch niet gek? Ouderen wonen prima in hun woning, waarom zouden ze verhuizen? Daarnaast, zelfs als je het geld hebt om te verhuizen, waarom perse naar een appartement? Ik snap ze wel dat ze liever een gelijkvloerse bungalow kopen, veel ouderen houden namelijk wel van tuinieren. Ik zie het in mijn straat, jonge mensen(met uitzondering van ondergetekende) hebben een stenen tuin met een paar potten, ouderen hebben mooie tuinen met veel groen.

Ik woon zelf in een eengezinswoning met mijn partner en beide hebben geen kinderwens. Wij komen zelf uit een appartement en voor geen goud ga ik terug naar een appartement. Wij houden van de ruimte en van onze tuin.

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Dat is toch niet gek? Ouderen wonen prima in hun woning, waarom zouden ze verhuizen? Daarnaast, zelfs als je het geld hebt om te verhuizen, waarom perse naar een appartement? Ik snap ze wel dat ze liever een gelijkvloerse bungalow kopen, veel ouderen houden namelijk wel van tuinieren. Ik zie het in mijn straat, jonge mensen(met uitzondering van ondergetekende) hebben een stenen tuin met een paar potten, ouderen hebben mooie tuinen met veel groen.

Ik woon zelf in een eengezinswoning met mijn partner en beide hebben geen kinderwens. Wij komen zelf uit een appartement en voor geen goud ga ik terug naar een appartement. Wij houden van de ruimte en van onze tuin.
Dat is wat ik zeg, mensen willen niet inleveren. En ik geef en groot gelijk, waarom inleveren als het niet per se noodzakelijk is😊

Over appartementen, het ging erover dat er best mensen zijn die naar een appartement willen, maar dat ze daar dan wel eisen aan verbinden, juist omdat de verhuizing hen meerwaarde moet bieden. Dat jij pertinent niet naar een appartement wil, zegt niets over de groep die dat wel wil overwegen als zij er maar op vooruitgaan.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
Roenie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:28:
[...]
Dat is wat ik zeg, mensen willen niet inleveren. En ik geef en groot gelijk, waarom inleveren als het niet per se noodzakelijk is😊

Over appartementen, het ging erover dat er best mensen zijn die naar een appartement willen, maar dat ze daar dan wel eisen aan verbinden, juist omdat de verhuizing hen meerwaarde moet bieden. Dat jij pertinent niet naar een appartement wil, zegt niets over de groep die dat wel wil overwegen als zij er maar op vooruitgaan.
Dat is dus precies het punt. Mensen die ieder appartement als achteruitgang zien of als tweederangs woning, die krijg je niet zo snel naar een appartement. En ik denk dat het ook moeilijk is om de verstokte appatement-haters te verleiden.

Maar er kunnen ook aspecten die een appartement juist meerwaarde kunnen geven. Als je je daar op richt, dan zullen mensen niet meer naar een appartement "moeten", maar zullen mensen naar een appartement "mogen".

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Dat is dus precies het punt. Mensen die ieder appartement als achteruitgang zien of als tweederangs woning, die krijg je niet zo snel naar een appartement. En ik denk dat het ook moeilijk is om de verstokte appatement-haters te verleiden.

Maar er kunnen ook aspecten die een appartement juist meerwaarde kunnen geven. Als je je daar op richt, dan zullen mensen niet meer naar een appartement "moeten", maar zullen mensen naar een appartement "mogen".
Als een groot deel van de mensen niet in een appartement willen wonen maar wel naar een bungalow idee, waarom niet meer bungelows bouwen?

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Als een groot deel van de mensen niet in een appartement willen wonen maar wel naar een bungalow idee, waarom niet meer bungelows bouwen?
Als mensen liever in een bungalow op 20 km van het stadscentrum en de voorzieningen willen wonen dan in een appartement naast die voorzieningen, dan zij dat zo. Als ze dan ook bereid zijn om voor dat ruimtebeslag te betalen.

  • Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:23:
[...]

Als mensen liever in een bungalow op 20 km van het stadscentrum en de voorzieningen willen wonen dan in een appartement naast die voorzieningen, dan zij dat zo. Als ze dan ook bereid zijn om voor dat ruimtebeslag te betalen.
Was eenzelfde post aan het typen met dezelfde strekking. Je moet ergens concessies doen en dat is of locatie, perceel, of prijs. ( en zo zijn er nog wel op te noemen ). Daarnaast neemt een bungalow inherent meer grondgebonden ruimte in dan een appartement wat nou niet heel lekker werkt in een vrij dichtbebouwd land.


Keuzes maken.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:23:
[...]

Als mensen liever in een bungalow op 20 km van het stadscentrum en de voorzieningen willen wonen dan in een appartement naast die voorzieningen, dan zij dat zo. Als ze dan ook bereid zijn om voor dat ruimtebeslag te betalen.
Er zijn meer dan genoeg mensen die het prima vinden om 20 km van een stadscentrum te wonen, en als oudere mensen dat dus niet willen, maar ook niet in een flatje willen wonen, dan blijven ze dus in hun te grote eengezinswoning wonen.

Saillant detail, stadsappartementen zijn over het algemeen duurder dan een bungalow 20 km van een stadscentrum. En welke voorzieningen hebben we het? 20km van een stadscentrum is prima te doen met een auto, en als je geen auto hebt kun je werkelijk alles laten bezorgen.

Wat bedoel je met betalen voor het ruimtebeslag? We hebben meer dan genoeg ruimte in Nederland, alleen het overgrote gedeelte van het land is van de boeren waarvan het gros van de landbouwproducten voor de export is. Gelukkig dankzij de stikstofproblematiek komen er in de nabije toekomst genoeg land vrij als boeren uitgekocht worden, prima om plek om stadjes en dorpjes te bouwen met een variaiteit van gezinswoningen en bungalows.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
Napo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:26:
[...]


Was eenzelfde post aan het typen met dezelfde strekking. Je moet ergens concessies doen en dat is of locatie, perceel, of prijs. ( en zo zijn er nog wel op te noemen ). Daarnaast neemt een bungalow inherent meer grondgebonden ruimte in dan een appartement wat nou niet heel lekker werkt in een vrij dichtbebouwd land.


Keuzes maken.
We zijn helemaal geen dichtbebouwd land, we hebben ruimte zat in dit land, het grootste gedeelte van het land is van de boeren. 75% van de landbouwproducten verdwijnt naar het buitenland. Gelukkig hebben we een stikstofprobleem, als boeren straks uitgekocht worden kunnen we behoorlijk wat bungelows maken op het vrijgekomen land.

  • Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:38:
[...]

We zijn helemaal geen dichtbebouwd land, we hebben ruimte zat in dit land, het grootste gedeelte van het land is van de boeren. 75% van de landbouwproducten verdwijnt naar het buitenland. Gelukkig hebben we een stikstofprobleem, als boeren straks uitgekocht worden kunnen we behoorlijk wat bungelows maken op het vrijgekomen land.
De stukken die bebouwd zijn zijn dichtbebouwd. Maar fair enough, het andere landgebruik is dat niet, dat zijn inrichtingskeuzes.

  • Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:36:
Wat bedoel je met betalen voor het ruimtebeslag? We hebben meer dan genoeg ruimte in Nederland [...]
Die ruimte kan je bij vrijvallen vanuit agrarische sector ook maar één keer herschikken. Dan kan je wel de keuze maken om het ruimer op te zetten maar kom je potentieel op eenzelfde uitdaging uti aan het einde van die rit. Het blijft een vraagstuk hoe je dit inrichten zoals dat destijds ook was met de ruimer opgezette vinexwijken

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
Napo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Die ruimte kan je bij vrijvallen vanuit agrarische sector ook maar één keer herschikken. Dan kan je wel de keuze maken om het ruimer op te zetten maar kom je potentieel op eenzelfde uitdaging uti aan het einde van die rit. Het blijft een vraagstuk hoe je dit inrichten zoals dat destijds ook was met de ruimer opgezette vinexwijken
Dat hangt er vanaf wat de markt wilt. Wilt de markt meer wonen in appartementencomplexen dan focus je daar meer op, wilt de markt ruimer wonen in bungalows, dan focus je daarop. Wat we niet kunnen doen is iets bouwen waar niemand op zit te wachten, immers je doel is om ouderen uit hun eengezinswoningen te krijgen. Een 2e Bijlmer lijkt mij niet wenselijk...

  • Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Dat hangt er vanaf wat de markt wilt. Wilt de markt meer wonen in appartementencomplexen dan focus je daar meer op, wilt de markt ruimer wonen in bungalows, dan focus je daarop. Wat we niet kunnen doen is iets bouwen waar niemand op zit te wachten, immers je doel is om ouderen uit hun eengezinswoningen te krijgen. Een 2e Bijlmer lijkt mij niet wenselijk...
De woningmarkt blijft in beginsel wel enigszins problematisch. Het is een markt met één component dat eindig is en dat is de grond. De keuzes die je vandaag maakt hebben een doorwerking voor de komende decenia ( of langer ). En hoewel er wellicht nog veel agrarische grond is moet je wel de vraag blijven stellen over ruimtelijke ordening.

Als de markt - maar laten we deze concretisen naar bewoners - ruimer wil wonen dan moet je daarbij wel een goed plaatje schetsen en daarin meenemen wat de consequenties zijn van ruimer wonen. Daarin kan je prima de basis nemen vanuit de 'urban sprawl' die je in de VS ziet. Meer grondgebonden woningen, hogere kosten voor infrastructuur. En dan kom je uiteindelijk weer bij de vraag, wat is er nodig aan woningen en hoe kan je deze realiseren.

Dat een tweede - orginele - Bijlmer onwenselijk is lijkt mij redelijk evident maar daar zit hem wellicht meer in de samenhang en diversiteit van de wijk ( en welke mensen je daar wil huisvesten ).

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Dat hangt er vanaf wat de markt wilt. Wilt de markt meer wonen in appartementencomplexen dan focus je daar meer op, wilt de markt ruimer wonen in bungalows, dan focus je daarop. Wat we niet kunnen doen is iets bouwen waar niemand op zit te wachten, immers je doel is om ouderen uit hun eengezinswoningen te krijgen. Een 2e Bijlmer lijkt mij niet wenselijk...
Wat die "markt" wil is -even versimpeld gezegd- dat 10 miljoen mensen willen wonen daar waar maar ruimte is voor voor 1 miljoen mensen aan bungalows op een ruim kavel. En dan willen ze liefst ook nog enige leefruimte in de buurt hebben in plaats van dat er in de ruime omtrek alleen maar velden vol met bungalows zijn. En dat kan dus niet gecombineerd..

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Wat die "markt" wil is -even versimpeld gezegd- dat 10 miljoen mensen willen wonen daar waar maar ruimte is voor voor 1 miljoen mensen aan bungalows op een ruim kavel. En dan willen ze liefst ook nog enige leefruimte in de buurt hebben in plaats van dat er in de ruime omtrek alleen maar velden vol met bungalows zijn. En dat kan dus niet gecombineerd..
Dus blijf je in de huidige situatie zitten waar ouderen hun te grote woning niet verlaten, zelfs als ze wel een luxe appartement kunnen bekostigen.

Overigens, is daar weinig mis mee, want volgens de ABN AMRO hebben we straks een overschot aan eengezinswoningen, prima als daar stellen of alleenstaande zonder kinderen erin gaan wonen, bij ons in de straat wonen 4 stellen zonder kinderwens, waaronder ondergetekende, in een grote eengezinswoning.

  • jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Napo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:14:
[...]


..... En hoewel er wellicht nog veel agrarische grond is moet je wel de vraag blijven stellen over ruimtelijke ordening......
Niet wellicht ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWy0eMKgKIa7cbn9-jU1faLuW-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k00lQggtSsWihRMnRhKjErJA.jpg?f=fotoalbum_large

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
spijkerhoofd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 05:36:
[...]

Dus blijf je in de huidige situatie zitten waar ouderen hun te grote woning niet verlaten, zelfs als ze wel een luxe appartement kunnen bekostigen.

Overigens, is daar weinig mis mee, want volgens de ABN AMRO hebben we straks een overschot aan eengezinswoningen, prima als daar stellen of alleenstaande zonder kinderen erin gaan wonen, bij ons in de straat wonen 4 stellen zonder kinderwens, waaronder ondergetekende, in een grote eengezinswoning.
Klopt. Mensen die in hun (grote) eengezinswoning willen blijven wonen, moet je ook niet willen "wegjagen". Dat werkt niet. Maar mensen die eigenlijk wel iets anders zouden willen, zou je wel meer mogelijkheden kunnen bieden om naar een andere woning te verhuizen. Er zijn namelijk best veel mensen die toch wel de voordelen van een appartement zien. Maar dan niet een appartement ergens achteraf of in een totaal andere wijk. En als je uit een ruime eengezinswoning komt, ga je ook niet snel naar een appartement van 50 m².

  • TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:31:
[...]

Er zijn namelijk best veel mensen die toch wel de voordelen van een appartement zien. Maar dan niet een appartement ergens achteraf of in een totaal andere wijk. En als je uit een ruime eengezinswoning komt, ga je ook niet snel naar een appartement van 50 m².
En een aardig aantal flats zijn gewoon ongeschikt gebouwd. Sommige gallerij flats hebben een instap alsof er regelmatig 30cm water op de gallerij staat... op 20 hoog. Moet oma maar even met haar rollator een sprongetje maken?
Of ze zijn nog goed te been en willen nog wat fietsen. "We hebben een fiets kelder", zo eentje met een helling waar fitte mensen nog moeite mee hebben en waar de kapotte fietssloten nog liggen. Zet daar even 2 electrische fietsen van €3k per stuk neer.

Los van dat alles, de woningen die vrij gaan komen zijn geen turn key woningen. Ik zie ze regelmatig en je kunt er wonen. Maar de vraag is echt wat er nog aan waarde over is gebleven. Voor €10k ligt het hele huis in de container en zet je er iets nieuws neer.

Persoonlijk maak ik me dan ook nauwelijks druk hierover. De enorme renovatie & uitbouw golf die er nu is, omdat alles verkoopt en aanbouwen per m2 goedkoper is dan direct kopen zal dan veranderen naar een stuk stadsvernieuwing. Is ook gewoon gezond, koop een stel woningen in een hoek en gooi het plat en maak er iets van waarop mensen zitten te wachten.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:28
Ik betwijfel of je mensen uit hun woning krijgt als je massaal bungalows gaat bouwen in Nederland. Ook dan zal men immers concessies moeten doen of meer betalen dan dat men nu kwijt is:
- huidige bouweisen maken de woning duurder
- nog altijd een voor- en achtertuin nodig
- nog altijd extra kamers nodig voor de (klein)kinderen
- genoeg voorzieningen in de buurt nodig dat ze als wijk zelfvoorzienend zijn

Niet veel mensen zitten nu in een woning die dit financieel rond gaat weten te krijgen, en zij die daarin zitten verhuizen ook nu al zonder problemen naar een grote bungalow. De meeste woningen die vrijkomen zijn zo achterstallig in onderhoud dat ze minder opleveren dan de nieuwe bungalow gaat kosten, en dus blijft men alsnog zitten. We hebben gewoonweg vroeger als gemeentes zijnde te veel grond voor te lage prijzen volledig permanent verkocht/weggegeven. Een hele wijk (laat staan hele dorpen die zelfs benoemend worden) nu uit de grond stampen kost makkelijk een factor 10-100 dan wat zij ervoor hebben betaald, en dat geld moet ergens vandaan komen, waarbij je niet overal 1:1 dat bedrag uit het huis haalt krijgen bij verkoop. Een 1930 woning in de stad is heel iets anders dan een 1960-1990 woning buiten de stad. Tenzij de werkende jongere generaties ook al voor de bouw van deze nieuwe wijken mogen betalen terwijl ze zelf geen huis kunnen bemachtigen.

Als je dan toch moet kiezen tussen onbetaalbare grote bungalows bouwen of accepteren dat veel mensen zelf alleen nog de benedenverdieping van hun huidige huis gebruiken (en periodiek bezoek de bovenverdieping mag gebruiken), kun je net zo goed dat laatste laten voor wat het is en gewoonweg meer woningen bouwen en niet alleen nieuwe wijken of dorpen die vanaf dag 1 een groot vergrijzingsfeest gaan opleveren. Vergrijzende bestaande dorpen- en gemeentes hebben het nu al ontzettend zwaar en krimpregio's zijn immers voor de politiek nu al een probleem, zelfs in de huidige woningmarkt.

[ Voor 34% gewijzigd door Paprika op 15-06-2026 13:52 ]


  • Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:58
Bovendien hebben veel ouderen (terecht) geen zin meer in verhuizen ed. Kennen de buurt ed. Zie mijn ouders ook niet meer vrijwillig vertrekken. Enja regulier onderhoud laten ze een amnnetje wel komen, maar ze hebben geen zin meer om de overlast van de installatie van een nieuwe badkamer/keuken/warmtepomp ed. nog te doen. Dat is over (hopelijk) +10 jaar aan de volgende bewoners.. enja tgeen die tijd is het huis wel ver uitgeleeft.

  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:13
Maarja, er zijn ook genoeg ouderen die weinig keus hebben, ook al zouden ze willen.
Te goed voor een verpleeghuis (dat kan pas als je 1 been in het graf hebt), geen geld voor een serviceflat (1000/maand huur met een AOW van 1500 gaat niet).
Als je een paar bejaardenhuizen/flats inricht, komen er 1:1 woningen vrij en daarbij is het goed tegen eenzaamheid en bespaar je nog op (thuis)zorg ook.

  • emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:39
Tijdje in Vlaanderen rondgebracht. Het is net Amerika: alles moet met de auto. Andere dingen die Belgen niet doen: wijken, buurten en gebiedsontwikkeling. Allemaal heel leuk voor gezinnen met 2 autos, 1.3 kinderen en een hond genaamd Samson. Je gaat op zaterdag naar de Colruyt en dat is het dan.

Ja de ambtenaren in Nederland zijn soms een beetje megalomaan (Henk is op studiereis geweest naar Brooklyn) maar je hebt tenminste het gevoel alsof je meegaat met de vaart der volkeren

https://projecten.denhaag...ntwikkelingen-binckhorst/

  • Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:17:
Maarja, er zijn ook genoeg ouderen die weinig keus hebben, ook al zouden ze willen.
Te goed voor een verpleeghuis (dat kan pas als je 1 been in het graf hebt), geen geld voor een serviceflat (1000/maand huur met een AOW van 1500 gaat niet).
Als je een paar bejaardenhuizen/flats inricht, komen er 1:1 woningen vrij en daarbij is het goed tegen eenzaamheid en bespaar je nog op (thuis)zorg ook.
Als ze een hypotheek vrije huis kunnen verkopen is die 1k/maand aan huur niet zo’n probleem lijkt me.

Met een huis van 400k, kan je 30 jaar huren.

  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:45
Z___Z schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Als ze een hypotheek vrije huis kunnen verkopen is die 1k/maand aan huur niet zo’n probleem lijkt me.

Met een huis van 400k, kan je 30 jaar huren.
Vooral op die leeftijd.

Tenzij je graag al je vermogen nalaat.

  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
emeralda schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:38:
Tijdje in Vlaanderen rondgebracht. Het is net Amerika: alles moet met de auto. Andere dingen die Belgen niet doen: wijken, buurten en gebiedsontwikkeling. Allemaal heel leuk voor gezinnen met 2 autos, 1.3 kinderen en een hond genaamd Samson. Je gaat op zaterdag naar de Colruyt en dat is het dan.

Ja de ambtenaren in Nederland zijn soms een beetje megalomaan (Henk is op studiereis geweest naar Brooklyn) maar je hebt tenminste het gevoel alsof je meegaat met de vaart der volkeren

https://projecten.denhaag...ntwikkelingen-binckhorst/
Hier is het vooral "u mag van Henk niet met de auto".
De Binckhorst wordt een autoluwe wijk. Bewoners gaan vooral het openbaar vervoer en nieuwe vormen van (deel)mobiliteit gebruiken. Bewoners van de Binckhorst krijgen daarom meestal geen parkeervergunning van de gemeente.

All-electric.


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
RonJ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:06:
[...]


Hier is het vooral "u mag van Henk niet met de auto".


[...]
Het is vooral: liever niet de hele woonomgeving vol met blik zetten. Maar: "dan moet u vaak parkeren in een parkeergarage of op een parkeerterrein dat bij het gebouw hoort." Wat ik een prima insteek vind.

  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:29:
[...]

Het is vooral: liever niet de hele woonomgeving vol met blik zetten. Maar: "dan moet u vaak parkeren in een parkeergarage of op een parkeerterrein dat bij het gebouw hoort." Wat ik een prima insteek vind.
Laten we het erop houden dat ze zichzelf in die alinea nogal tegenspreken. "Bewoners gaan vooral het openbaar vervoer en nieuwe vormen van (deel)mobiliteit gebruiken" impliceert dan dat het bemachtigen van zo'n garageplek niet gemakkelijk zal zijn c.q. dat het aantal plaatsen per woning beperkt is.

All-electric.


  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
RonJ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:38:
[...]


Laten we het erop houden dat ze zichzelf in die alinea nogal tegenspreken. "Bewoners gaan vooral het openbaar vervoer en nieuwe vormen van (deel)mobiliteit gebruiken" impliceert dan dat het bemachtigen van zo'n garageplek niet gemakkelijk zal zijn c.q. dat het aantal plaatsen per woning beperkt is.
Daar kies je voor als je in die wijk een woning koopt/huurt, dan accepteer je dat je het lastig word om een auto te bezitten. Je hoeft daar niet te wonen, het is een keuze.

  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:13
Z___Z schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Als ze een hypotheek vrije huis kunnen verkopen is die 1k/maand aan huur niet zo’n probleem lijkt me.

Met een huis van 400k, kan je 30 jaar huren.
Dat geldt slechts voor ongeveer de helft van de 75 plussers.

  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
spijkerhoofd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:40:
[...]

Daar kies je voor als je in die wijk een woning koopt/huurt, dan accepteer je dat je het lastig word om een auto te bezitten. Je hoeft daar niet te wonen, het is een keuze.
Dat snap ik, het punt was het contrast met de opzet van wijken in het buitenland. En die keuze vanuit de gemeente maakt die wijk, zoals heel veel van de recent ontwikkelde (stads)wijken, dus op z'n minst onpraktisch voor heel veel mensen. Ik sla sowieso over, maar dat was het punt niet.

All-electric.


  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
RonJ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:44:
[...]


Dat snap ik, het punt was het contrast met de opzet van wijken in het buitenland. En die keuze vanuit de gemeente maakt die wijk, zoals heel veel van de recent ontwikkelde (stads)wijken, dus op z'n minst onpraktisch voor heel veel mensen. Ik sla sowieso over, maar dat was het punt niet.
Welk contrast zie jij dan? Er zijn genoeg grote steden in de wereld waar het gros van de bewoners geen auto hebben, maar wel een uitmuntende OV. Steden als New York, Londen, Berlijn, Wenen, Barcelona om maar een paar steden te noemen heeft het overgrote gedeelte van de bewoners geen auto.

  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
spijkerhoofd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:47:
[...]

Welk contrast zie jij dan? Er zijn genoeg grote steden in de wereld waar het gros van de bewoners geen auto hebben, maar wel een uitmuntende OV. Steden als New York, Londen, Berlijn, Wenen, Barcelona om maar een paar steden te noemen heeft het overgrote gedeelte van de bewoners geen auto.
Dat geldt alleen voor de binnensteden. In de rand/buitenwijken van de steden die je noemt gaat vrijwel alles met de auto. Net als in die van ons. De Binckhorst uit dit voorbeeld ligt ook naast de A4, A12 en A13 en is omringd door wijken die tot op zekere hoogte wel automobiliteit faciliteren. Het is dus een bewuste, ideologisch gedreven keuze om dat in deze nieuwe ontwikkeling te ontmoedigen. Als we het op Nederland betrekken, de Vinexwijken uit de jaren 90-10 zijn "gewoon" ingericht met parkeerplaatsen op straat. Groeisteden in Flevoland idem, die zijn er bij uitstek op ingericht. Dat wil niet zeggen dat daar geen goed OV is bijvoorbeeld, integendeel, maar het is echt een trend van de laatste jaren om niet alleen OV te faciliteren maar autorijden echter verregaand(er) te ontmoedigen. Prima als dat je ding is, maar ik zie in de praktijk bij vrienden die in dergelijke wijken wonen dat het vooral wensdenken is dat iedereen in een deelauto of het OV gaat zitten en de parkeerdruk (bijv. voor 2e auto's) niet verdwijnt maar zich verplaatst naar de wijken eromheen en naar commerciële parkeergarages e.d. die alleen voor de rijkere bewoners toegankelijk zijn.

All-electric.


  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
RonJ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:56:
[...]


Dat geldt alleen voor de binnensteden. In de rand/buitenwijken van de steden die je noemt gaat vrijwel alles met de auto. Net als in die van ons. De Binckhorst uit dit voorbeeld ligt ook naast de A4, A12 en A13 en is omringd door wijken die tot op zekere hoogte wel automobiliteit faciliteren. Het is dus een bewuste, ideologisch gedreven keuze om dat in deze nieuwe ontwikkeling te ontmoedigen. Als we het op Nederland betrekken, de Vinexwijken uit de jaren 90-10 zijn "gewoon" ingericht met parkeerplaatsen op straat. Groeisteden in Flevoland idem, die zijn er bij uitstek op ingericht. Dat wil niet zeggen dat daar geen goed OV is bijvoorbeeld, integendeel, maar het is echt een trend van de laatste jaren om niet alleen OV te faciliteren maar autorijden echter verregaand(er) te ontmoedigen. Prima als dat je ding is, maar ik zie in de praktijk bij vrienden die in dergelijke wijken wonen dat het vooral wensdenken is dat iedereen in een deelauto of het OV gaat zitten en de parkeerdruk (bijv. voor 2e auto's) niet verdwijnt maar zich verplaatst naar de wijken eromheen en naar commerciële parkeergarages e.d. die alleen voor de rijkere bewoners toegankelijk zijn.
Waarom gaan mensen dan een woning kopen in een autoluwe wijk en vervolgens toch een auto aanschaffen? Deze mensen kiezen ervoor om hun auto dus een stuk verder weg te parkeren want blijkbaar willen deze mensen in een wijk wonen wat niet gedomineerd word door auto's, dat is toch prima? En als je niet het geld hebt om je auto permanent te parkeren in een commerciele parkeergarage moet je toch elders een woning betrekken. Het heeft allemaal met keuzes te maken. Ik vind het geen gek idee trouwens om aan de rand van een wijk een parkeergarage te bouwen waar bewoners hun auto's kunnen parkeren. Nogmaals het zijn keuzes...

  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:13
Keuze?
Misschien omdat het alsnog de minst slechte optie is.
Samen met je partner en kind bij je ouders of studentenflat, of een autoluwe wijk..

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 15-06-2026 17:51 ]


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:47:
[...]

Welk contrast zie jij dan? Er zijn genoeg grote steden in de wereld waar het gros van de bewoners geen auto hebben, maar wel een uitmuntende OV. Steden als New York, Londen, Berlijn, Wenen, Barcelona om maar een paar steden te noemen heeft het overgrote gedeelte van de bewoners geen auto.
Het punt is niet zozeer dat de mensen die ergens wonen geen auto nodig hebben omdat het OV afdoende (?) is, maar dat mensen met een auto die zij niet weg willen doen, die auto niet kwijt kunnen. Dus maken zij andere keuzes.

Voor mij is parkeerplek een heel sterk argument voor wonen buiten een centrum (en directe omgeving). Waarom zou je immers verhuizen naar een omgeving die je beperkt in je persoonlijke keuzes? En dan maakt het niet uit welk aspect rondom wonen het dan is.

Nu is op zich is dat niet eens erg. Zolang er maar mensen zijn die wel in die stad willen wonen omdat dit hen weer voordelen biedt. En degenen die ruimte wil voor tuin of auto of wat dan ook die woont buiten de stad.

Huizen bouwen die vlees noch vis zijn worden bewoond door mensen zonder alternatief. Mensen met genoeg middelen hoeven niet zo snel concessies te doen.

  • Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:27
spijkerhoofd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Waarom gaan mensen dan een woning kopen in een autoluwe wijk en vervolgens toch een auto aanschaffen? Deze mensen kiezen ervoor om hun auto dus een stuk verder weg te parkeren want blijkbaar willen deze mensen in een wijk wonen wat niet gedomineerd word door auto's, dat is toch prima? En als je niet het geld hebt om je auto permanent te parkeren in een commerciele parkeergarage moet je toch elders een woning betrekken. Het heeft allemaal met keuzes te maken. Ik vind het geen gek idee trouwens om aan de rand van een wijk een parkeergarage te bouwen waar bewoners hun auto's kunnen parkeren. Nogmaals het zijn keuzes...
Nee hoor, bij ons in de buurt zijn de meeste 'betaalbare' nieuwbouwwoningen ook wijken die volgens het stomp principe worden opgezet. Op het moment dat jij wat anders wil zit je in de tweedehands markt.

De overheid wil je actief de auto uit hebben.

En hoe meer meters als huizen is meer mensen met een huis natuurlijk. Parkeerruimte kost veel m2 die weinig oplevert.

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 15-06-2026 18:56 ]


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Torched schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:48:
[...]

Nee hoor, bij ons in de buurt zijn de meeste 'betaalbare' nieuwbouwwoningen ook wijken die volgens het stomp principe worden opgezet. Op het moment dat jij wat anders wil zit je in de tweedehands markt.

De overheid wil je actief de auto uit hebben.
Zeg bedankt, nu zit er koffie op m'n scherm. :D

Tis grappig, de contradictie: de groei in autobezit gaat echt razendsnel.

2025: 9,2 miljoen auto's op 18 miljoen mensen aka 1 auto per 2 mensen! Trek je de kinderen er af dan houd je een kleine 15 miljoen mensen over, ruwweg 1,5 volwassene per auto.

Snap dat er ideologisch gezien plekken/gemeentes zijn waar ze denken dat autoluw werkt, toch is dat wel een blatante ontkenning van de realiteit.. vandaar dat met die koffie :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:58
Niet voor niks laten appartementen zonder parkeerplek zich veel moeilijker verkopen dan met parkeerplek.

  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:13
Torched schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:48:
[...]
En hoe meer meters als huizen is meer mensen met een huis natuurlijk. Parkeerruimte kost veel m2 die weinig oplevert.
Is dat zo?
Een parkeervak kost 10-15m2, dat is 10k euro ofzo, afhankelijk van de locatie, ik zou het ervoor over hebben.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
RonJ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:38:
[...]


Laten we het erop houden dat ze zichzelf in die alinea nogal tegenspreken. "Bewoners gaan vooral het openbaar vervoer en nieuwe vormen van (deel)mobiliteit gebruiken" impliceert dan dat het bemachtigen van zo'n garageplek niet gemakkelijk zal zijn c.q. dat het aantal plaatsen per woning beperkt is.
Het spreekt elkaar toch niet tegen? Dat je een autoluwe wijk wil maken waar je niet overal blik hebt staan en waarbij de mensen makkelijk van het OV gebruik kunnen maken betekent niet dat autobezit of parkeren nagenoeg onmogelijk wordt.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
RonJ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:56:
[...]


Dat geldt alleen voor de binnensteden. In de rand/buitenwijken van de steden die je noemt gaat vrijwel alles met de auto. Net als in die van ons. De Binckhorst uit dit voorbeeld ligt ook naast de A4, A12 en A13 en is omringd door wijken die tot op zekere hoogte wel automobiliteit faciliteren.
En zo dicht bij het centrum dat het in andere landen ook als binnenstad zou worden gezien. Dus logisch dat ze zo'n wijk hier, net als in andere landen, graag een OV vriendelijke en autoluwe wijk willen maken.

  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:45
Zelfs in onze 'stad' met 20.000 inwoners komt een autoluwe wijk met 600 woningen. Al vraag ik het me af in hoeverre dit daadwerkelijk werkt. Het zijn veel woningen en 100-200 meter lopen naar je woning is ook niet voor iedereen..

Ze zeggen dat er gedeelde boodschappen karretjes komen enz. Voor de laatste 200m. 8)7

  • Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:27
mitsumark schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Is dat zo?
Een parkeervak kost 10-15m2, dat is 10k euro ofzo, afhankelijk van de locatie, ik zou het ervoor over hebben.
Familielid heeft laatst een nieuwbouwappartement gekocht, veel te klein voor veel te veel geld maar een parkeerplaats daarbij (en geen parkeren in de straat) was 40k. Is dan wel prive en achter een hek/slagboom maar toch.

Minder parkeerplekken in de straat en postzegel achtertuinen geeft je toch op 10 woningen zonder parkeerplek toch weer de ruimte voor een 11de woning. En bij appartementen is die verhouding nog groter omdat je stapelkorting krijgt.

Als het gaat om zoveel mogelijk huizen op zo min mogelijk grond kom je met die stomp principes toch met een mooi verhaal weg en door krapte op de markt verkoopt het toch wel.

Is het dus automobilist pesten? Ik zou zelf zeggen van niet maar wel een van de eerste slachtoffers.

  • MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:40
Ik zie hier in Utrecht wel eens oproepen voorbij komen van mensen die in zo'n wijk wonen en parkeerruimte zoeken. Een garagebox, of een huur parkeerplaats, maar ook vrij parkeren in straten, bij sportvelden of supermarkten, op max 5 à 10 minuten fietsen. Die parkeren dus in een andere wijk.

  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:08:
Als je je daar op richt, dan zullen mensen niet meer naar een appartement "moeten", maar zullen mensen naar een appartement "mogen".
Die doelgroep heeft vaak een forse overwaarde of een geheel afbetaald koophuis, die gaan alleen kleiner wonen als het op andere vlakken toegevoegde waarde heeft.

Deze potentiële kopers dwingen de auto weg te doen helpt niet, vooral omdat wie minder goed ter been is graag de luxe heeft van voor de deur parkeren. 55 plussers ga je niet alsnog het OV in krijgen, dat is bij starters met hun OV-studentenkaart een stuk makkelijker.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:22
hoevenpe schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:39:
[...]

Die doelgroep heeft vaak een forse overwaarde of een geheel afbetaald koophuis, die gaan alleen kleiner wonen als het op andere vlakken toegevoegde waarde heeft.

Deze potentiële kopers dwingen de auto weg te doen helpt niet, vooral omdat wie minder goed ter been is graag de luxe heeft van voor de deur parkeren. 55 plussers ga je niet alsnog het OV in krijgen, dat is bij starters met hun OV-studentenkaart een stuk makkelijker.
Dit inderdaad.

Zie in m'n omgeving best veel mensen waarbij de koopwoning met forse overwaarde hun ontgroeit is en die op zoek zijn naar wat anders. Ze zoeken bijna allemaal een appartement.

Zaken waar het in de regel op stuk loopt:
  • Grootte. Men wil wel wat kleiner, maar niet direct 3 keer zo klein.
  • Terras van fatsoenlijke grootte, of andere vorm van 'buiten'. Als het er al is hebben veel appartementen een terras waar je met moeite 2 stoelen op kwijt kunt. De meeste woningzoekenden willen echter meer ruimte. Ruimte voor een fatsoenlijke tafel met meerdere stoelen er omheen, wat planten. Men wil niet het idee hebben de hele dag binnen opgesloten te moeten zijn.
  • Tja, en dan de auto natuurlijk. Een generatie die altijd de eigen auto heeft gebruikt, en daar hun hele leven op heeft ingericht krijg je inderdaad echt niet meer het OV in, of in een deelauto. Gaat gewoon niet gebeuren.
Dus als gemeenten of andere organisaties om hun moverende redenen idealisme laten prevaleren boven pragmatisme is dat uiteraard prima, maar verwacht niet dat er op die manier veel gezinswoningen vrij komen.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
hoevenpe schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:39:
[...]

Die doelgroep heeft vaak een forse overwaarde of een geheel afbetaald koophuis, die gaan alleen kleiner wonen als het op andere vlakken toegevoegde waarde heeft.

Deze potentiële kopers dwingen de auto weg te doen helpt niet, vooral omdat wie minder goed ter been is graag de luxe heeft van voor de deur parkeren. 55 plussers ga je niet alsnog het OV in krijgen, dat is bij starters met hun OV-studentenkaart een stuk makkelijker.
Dan moet je je op die locatie dus niet op deze senioren richten. (En dat doen ze volgens mij ook niet.)

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:17:
[...]

Dan moet je je op die locatie dus niet op deze senioren richten. (En dat doen ze volgens mij ook niet.)
Of misschien juist wel kijkend naar de lange termijn want hoeveel van de huidige 60ers en 70ers mogen over 15 jaar nog auto rijden? Na een bepaalde leeftijd moeten mensen zich jaarlijks laten keuren en de kans word met de jaren groter dat het CBR het rijbewijs invorderd omdat de gezondheid het niet meer toelaat om veilig te rijden. Dan is een goed OV netwerk en voorzieningen in de buurt wel heel fijn.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
spijkerhoofd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Of misschien juist wel kijkend naar de lange termijn want hoeveel van de huidige 60ers en 70ers mogen over 15 jaar nog auto rijden? Na een bepaalde leeftijd moeten mensen zich jaarlijks laten keuren en de kans word met de jaren groter dat het CBR het rijbewijs invorderd omdat de gezondheid het niet meer toelaat om veilig te rijden. Dan is een goed OV netwerk en voorzieningen in de buurt wel heel fijn.
Zeker mee eens dat een hoop senioren zeker op de lange termijn veel meer gebaat zijn bij goede voorzieningen en een goed OV. Maar de verstokte petrolheads zul je daar niet mee overtuigen. Voor die groep senioren kun je dus beter elders bouwen.

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

mitsumark schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Is dat zo?
Een parkeervak kost 10-15m2, dat is 10k euro ofzo, afhankelijk van de locatie, ik zou het ervoor over hebben.
Precies: in onze nieuwbouw wijk die gestart werd in 2005 heeft elk huis 1 parkeerplek, elk groter huis 2 parkeerplekken en is onderdeel van de eigendomsakte de plicht er een parkeerplek van te maken. Veel huiseigenaren maakten er tuin van, klaagden toen over tekort parkeerruimte en ging de gemeente naar de rechter om af te dwingen dat iedereen weer een parkeerplaats op het erf had.

Uiteindelijk zijn er talloze mensen die in hun tuin 2 banen met tegels en een poort gemaakt hebben en dus nooit de auto daar parkeren, maar zoals wij zelf kunnen de auto elke dag prachtig op de eigen oprit zetten. :)

Mijn auto, mijn probleem.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:17:
[...]


Precies: in onze nieuwbouw wijk die gestart werd in 2005 heeft elk huis 1 parkeerplek, elk groter huis 2 parkeerplekken en is onderdeel van de eigendomsakte de plicht er een parkeerplek van te maken. Veel huiseigenaren maakten er tuin van, klaagden toen over tekort parkeerruimte en ging de gemeente naar de rechter om af te dwingen dat iedereen weer een parkeerplaats op het erf had.

Uiteindelijk zijn er talloze mensen die in hun tuin 2 banen met tegels en een poort gemaakt hebben en dus nooit de auto daar parkeren, maar zoals wij zelf kunnen de auto elke dag prachtig op de eigen oprit zetten. :)

Mijn auto, mijn probleem.
Het is toch heerlijk om een eigen oprit te hebben? Je hebt nooit last dat er geen parkeerplek in de buurt is, ook niet als je laat in de avond thuiskomt, de parkeerplek staat vrij. Rijd je een EV dan kun je de auto de helft van het jaar gratis laden als je zonnepanelen hebt, heerlijk gevoel is dat!

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

spijkerhoofd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Het is toch heerlijk om een eigen oprit te hebben? Je hebt nooit last dat er geen parkeerplek in de buurt is, ook niet als je laat in de avond thuiskomt, de parkeerplek staat vrij. Rijd je een EV dan kun je de auto de helft van het jaar gratis laden als je zonnepanelen hebt, heerlijk gevoel is dat!
Absoluut! Snap daarom ik niet zo goed waarom mensen eerst de parkeerplek annuleren en dan klagen over tekort parkeerruimte en moest lachen toen we de brief kregen van de gemeente met kopie van de uitspraak van de rechtbank - dat was mooie powerplay. 60 dagen hadden de klagers, om weer een oprit te maken. Helaas staat er niet dat je je auto er ook op moet zetten, dus die mensen doen dat nog steeds niet.

Vrijstaand wonen + eigen oprit zijn voor mij echt ultiem leefgenot dingetjes. En nee, dan woon ik niet in de randstad of bij een stadskern (gelukkig).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:06:
[...]


Absoluut! Snap daarom ik niet zo goed waarom mensen eerst de parkeerplek annuleren en dan klagen over tekort parkeerruimte en moest lachen toen we de brief kregen van de gemeente met kopie van de uitspraak van de rechtbank - dat was mooie powerplay. 60 dagen hadden de klagers, om weer een oprit te maken. Helaas staat er niet dat je je auto er ook op moet zetten, dus die mensen doen dat nog steeds niet.

Vrijstaand wonen + eigen oprit zijn voor mij echt ultiem leefgenot dingetjes. En nee, dan woon ik niet in de randstad of bij een stadskern (gelukkig).
Dit dus. Op Funda gebruik ik altijd de optie om op een parkeerplek op eigen terrein en/of garage te zoeken.

Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen. Ik krijg een beetje de indruk in deze draad dat mensen zich maar aan moeten passen aan wat er gebouwd wordt (of aan wat sommigen willen dat er gebouwd wordt).

Als je ouderen uit hun huis wil hebben richting een appartement of simpelweg een kleiner huis, vraag hen dan wat zij belangrijk vinden en bouw die huizen. Anders gaat iemand toch niet verhuizen als er geen acute noodzaak voor is?

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Roenie zit wel eens te mopperen in onze eigen podcast met een vriend en daar had ik dat artikel van een bank die beweerde dat eengezinswoningen binnenkort waardeloos zouden worden ook al behandeld.

https://nos.nl/artikel/26...ingen-waarschuwt-abn-amro
Er zijn "te veel eengezinswoningen voor te weinig gezinnen", en dit probleem wordt de komende decennia alleen maar groter. Daarvoor waarschuwen woningmarktanalisten van ABN Amro.

"Het aantal eengezinswoningen is tweemaal zo groot als het aantal gezinnen waar deze woningen voor bedoeld zijn en deze onbalans neemt de komende decennia verder toe", staat in het rapport van ABN Amro.

Toch zetten gemeenten met hun bouwplannen nog altijd vol in op eengezinswoningen.

ABN stelt dat er de komende jaren ongeveer 270.000 gezinswoningen worden bijgebouwd. Dat kunnen er nog meer worden, omdat nog niet alle bouwplannen zijn ingevuld.
Ondertussen willen mensen wonen en als het kan een beetje ruimte: tevens wonen mijn ouders, schoonmoeder, single kennissen, kinderloze setjes vrienden, allemaal in een.. jawel.. eengezinswoning. Die naam is dus achterhaald meer dan het concept van een huis met meer dan 1 slaapkamer achterhaald zou zijn :+

En voor wat betreft ouderen: m'n ouders en schoonmoeder weten heus wel dat het eindig is afhankelijk van gezondheid, alleen kunnen ze nu nergens heen door betaalbaarheidsissues. Wel enorme overwaarde, maar appartementen zijn zowaar nog duurder dan hun bestaande huis ondanks dat ze veel kleiner zijn. Dus tjah, zeg het maar. Heeft de ABN een punt?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De (bij)naam van een type zegt niets over wie er zou kunnen wonen ;)

Of gaan we verplichten dat je met een gezin in zo een huis moet gaan wonen. Ik krijg de indruk dat sommige mensen dat nog vinden ook.

Laten we het gewoon bij tussenwoning/eindwoning/et cetera houden.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:28
Parkeerplaatsen zijn bij hoogbouw ondergronds op te lossen zonder verlies van ruimte. Als je in een autoluwe wijk één project neer zou zetten waar er wel een eigen parkeerplek bij kan worden genomen, dan zouden we direct het antwoord hebben op de vraag door het animo te toetsen t.o.v. de andere projecten. Uiteraard gaat dat voorbij aan het idee van de wijk waardoor we het nooit gaan weten.

Binnen mijn eigen kring (hoofdzakelijk Amsterdam en Utrecht) durf ik wel te stellen dat zij, op één na (tov midden tot hoog xx) zonder auto liever een auto hadden gehad en zij die er nooit een hadden, en nu dus wel, zeggen nu met enige regelmaat dingen als: “hoe heb ik het al die tijd zonder gedaan?”, “hier komen scheelt mij nu echt zoveel gesleep en tijd”, "ik geraak nu op mijn werk met zoveel minder prikkels" etc. En dan hebben we het over wijken als Rivierenbuurt, Jordaan, Wittevrouwen etc. Oftewel, wijken met een wachtlijst en waarbij parkeren als je te laat van je werk vertrekt heel lastig gaat zijn bij aankomst thuis. Verder zijn dit echt geen petrolheads, want hier zitten genoeg mannen en vrouwen bij die pas rond of in hun dertigste een eerste auto kochten of kregen. Die ga je dus niet meer uit de auto krijgen voorlopig.

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 16-06-2026 11:39 ]


  • Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:58
spijkerhoofd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Of misschien juist wel kijkend naar de lange termijn want hoeveel van de huidige 60ers en 70ers mogen over 15 jaar nog auto rijden? Na een bepaalde leeftijd moeten mensen zich jaarlijks laten keuren en de kans word met de jaren groter dat het CBR het rijbewijs invorderd omdat de gezondheid het niet meer toelaat om veilig te rijden. Dan is een goed OV netwerk en voorzieningen in de buurt wel heel fijn.
Die keuring is sowieso pas van je 75e, en dan iedere 5 jaar.. en een hele grote categorie rijdt nog het hele land door.. zodra je auto "afgepakt" wordt je wereld fors kleiner, dan ben je vaak wel echt bezig met je laatste jaren.

  • alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:22
spijkerhoofd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Of misschien juist wel kijkend naar de lange termijn want hoeveel van de huidige 60ers en 70ers mogen over 15 jaar nog auto rijden?
Euh.... afgerond circa 100% denk ik. Heb je de ontwikkelingen op het gebied van FSD niet gevolgd?

Had tot voor kort nooit gedacht dat ik het bij mijn leven (ben nu 56) nog mee zou maken, maar na FSD in actie te hebben gezien ben ik er inmiddels van overtuigd dat deze systemen binnen 5 jaar volledig veilig autonoom kunnen rijden.

Overigens wordt parkeren dan waarschijnlijk ook opgelost. Want als je auto toch zichzelf kan besturen hoeft hij natuurlijk niet voor je voordeur te staan. Even a la Michael Knight in je horloge praten en het karretje staat na een paar minuten op de stoep. :)

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”


  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
alexbl69 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Euh.... afgerond circa 100% denk ik. Heb je de ontwikkelingen op het gebied van FSD niet gevolgd?

Had tot voor kort nooit gedacht dat ik het bij mijn leven (ben nu 56) nog mee zou maken, maar na FSD in actie te hebben gezien ben ik er inmiddels van overtuigd dat deze systemen binnen 5 jaar volledig veilig autonoom kunnen rijden.

Overigens wordt parkeren dan waarschijnlijk ook opgelost. Want als je auto toch zichzelf kan besturen hoeft hij natuurlijk niet voor je voordeur te staan. Even a la Michael Knight in je horloge praten en het karretje staat na een paar minuten op de stoep. :)
https://nos.nl/artikel/26...gheid-zelfrijdende-auto-s

Een kleine search en dan ben ik toch niet zo positief gestemt. Daarnaast, moeten alle auto's hiermee zijn uitgerust wil je de leeftijdscheck van het CBR overbodig maken en dat zie ik niet gebeuren binnen 20 jaar.

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:35:
[...]

https://nos.nl/artikel/26...gheid-zelfrijdende-auto-s

Een kleine search en dan ben ik toch niet zo positief gestemt. Daarnaast, moeten alle auto's hiermee zijn uitgerust wil je de leeftijdscheck van het CBR overbodig maken en dat zie ik niet gebeuren binnen 20 jaar.
Die leeftijdcheck maakt niet dat mensen geen auto meer zullen rijden als zij ouder zijn. Zolang mensen in staat zijn een auto te besturen houden zij hun rijbewijs.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
alexbl69 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Euh.... afgerond circa 100% denk ik. Heb je de ontwikkelingen op het gebied van FSD niet gevolgd?

Had tot voor kort nooit gedacht dat ik het bij mijn leven (ben nu 56) nog mee zou maken, maar na FSD in actie te hebben gezien ben ik er inmiddels van overtuigd dat deze systemen binnen 5 jaar volledig veilig autonoom kunnen rijden.

Overigens wordt parkeren dan waarschijnlijk ook opgelost. Want als je auto toch zichzelf kan besturen hoeft hij natuurlijk niet voor je voordeur te staan. Even a la Michael Knight in je horloge praten en het karretje staat na een paar minuten op de stoep. :)
Met dat laatste geef je in feite al aan dat als je nu bouwt, met het idee dat die woonruimte een halve eeuw of meer meegaat, je beter ook rekening houdt met hoe je over enkele decennia leeft. Aangezien het een kwestie van tijd is voordat die zelfrijdende auto's naar je huis kunnen komen rijden op het moment dat jij weg wil, maakt dat op termijn de nabijheid van parkeerruimte minder belangrijk is dan de aanwezigheid "ergens" van een plek om die auto te stallen.

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:05:
[...]

Met dat laatste geef je in feite al aan dat als je nu bouwt, met het idee dat die woonruimte een halve eeuw of meer meegaat, je beter ook rekening houdt met hoe je over enkele decennia leeft. Aangezien het een kwestie van tijd is voordat die zelfrijdende auto's naar je huis kunnen komen rijden op het moment dat jij weg wil, maakt dat op termijn de nabijheid van parkeerruimte minder belangrijk is dan de aanwezigheid "ergens" van een plek om die auto te stallen.
van het concert des levens krijgt niemand een program. Wie weet waar je over tien jaar woont en waar je dan behoefte aan hebt. Liefde, gezondheid, werk, et cetera. Al die zaken kunnen voor andere woonwensen zorgen. De ontwikkeling van zelf rijdende auto’s is daar slechts eentje van. En dan zijn er ook mensen die ondanks de zelf rijdende functionaliteiten, hun auto toch graag bij zich willen hebben. Om nog maar te zwijg over het willen autowassen op je oprit of het hebben van een hobby auto.

Maar goed, voor veel mensen zal een eigen oprit minder belangrijk worden dus als je naar de trend kijkt zullen dergelijke huizen wel aftrek blijven houden. Maar het is niet gegeven dat mensen in een huis met ruimte en functionaliteiten die bij hun leven passen dat op willen geven.

  • FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:37
NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:06:
[...]


Absoluut! Snap daarom ik niet zo goed waarom mensen eerst de parkeerplek annuleren en dan klagen over tekort parkeerruimte en moest lachen toen we de brief kregen van de gemeente met kopie van de uitspraak van de rechtbank - dat was mooie powerplay. 60 dagen hadden de klagers, om weer een oprit te maken. Helaas staat er niet dat je je auto er ook op moet zetten, dus die mensen doen dat nog steeds niet.

Vrijstaand wonen + eigen oprit zijn voor mij echt ultiem leefgenot dingetjes. En nee, dan woon ik niet in de randstad of bij een stadskern (gelukkig).
Hier precies hetzelfde, bij mijn eerste huis heb ik bewust gezocht op een huis met een eigen oprit, dit was voor mij een must.
De staat van het huis (die ook in erbarmelijke staat was) nam ik voor lief en heb ik helemaal opgeknapt.
Ik was toen ook nog single en moest elke euro ook wel twee keer omdraaien.

Bij ons huidige huis kunnen we ruim twee auto's neerzetten (naast elkaar) en kunnen ze gewoon aan de eigen laadpaal in plaats van de ellende die publiekelijke laadpalen met zich meenemen.

Hier in de buurt is er ook een autoluwe wijk gemaakt (ecologische meuk*), die bewoners parkeren dus in de naastgelegen wijken die er vervolgens last van hebben.

*Voordat de hooivorken worden gepakt, ik bedoel met meuk werkelijk de meuk/rotzooi die er in die ecologische wijk is, zal wel komen door de tinyhouses die te weinig bergruimte hebben.

  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:47
spijkerhoofd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:35:
[...]

https://nos.nl/artikel/26...gheid-zelfrijdende-auto-s

Een kleine search en dan ben ik toch niet zo positief gestemt. Daarnaast, moeten alle auto's hiermee zijn uitgerust wil je de leeftijdscheck van het CBR overbodig maken en dat zie ik niet gebeuren binnen 20 jaar.
De minister (Karremans) heeft dit nieuwsbericht al tot klinkklare onzin verklaard en juist aangegeven dat de RDW het systeem heeft goedgekeurd op basis van 1.6 miljoen gereden testkilometers in Nederland en eigen data-analyse en NIET op basis van data van Tesla zelf.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
Blik1984 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:58:
[...]

De minister (Karremans) heeft dit nieuwsbericht al tot klinkklare onzin verklaard en juist aangegeven dat de RDW het systeem heeft goedgekeurd op basis van 1.6 miljoen gereden testkilometers in Nederland en eigen data-analyse en NIET op basis van data van Tesla zelf.
En heeft meneer Karremans ook bewijs geleverd, een testrapport? Meneer Karremans is een politicus en een VVD, beide staan bekend dat ze soms de waarheid verdraaien...

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
FabianGTI schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:51:
[...]
Hier in de buurt is er ook een autoluwe wijk gemaakt (ecologische meuk*), die bewoners parkeren dus in de naastgelegen wijken die er vervolgens last van hebben.
En vervolgens is waarschijnlijk het gros van de mensen in jouw wijk mordicus tegen betaald parkeren in de wijk...

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
Roenie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:27:
[...]
van het concert des levens krijgt niemand een program. Wie weet waar je over tien jaar woont en waar je dan behoefte aan hebt.
Daarom moet je ook niet bouwen voor de mensen die nu toevallig in de woningen komen wonen. Maar moet je kijken naar hoe de bevolking er over een halve eeuw (bij wijze van spreken) tegenaan kijkt.

  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:47
spijkerhoofd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:36:
[...]

En heeft meneer Karremans ook bewijs geleverd, een testrapport? Meneer Karremans is een politicus en een VVD, beide staan bekend dat ze soms de waarheid verdraaien...
Het is moeilijk om in een debat direct met een rapport op de proppen te komen lijkt mij. Hij gaat kijken of de cijfers gedeeld kunnen worden met de kamer

reactie staat in ieder geval nu ook op de NOS, “de cijfers van Tesla zijn niet van invloed geweest op het toelaten van het systeem” https://nos.nl/l/2618863

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:43:
[...]

Daarom moet je ook niet bouwen voor de mensen die nu toevallig in de woningen komen wonen. Maar moet je kijken naar hoe de bevolking er over een halve eeuw (bij wijze van spreken) tegenaan kijkt.
Dat is dus lastig omdat niemand weet hoe de wereld er dan uit ziet. Plannen is één, daadwerkelijk bouwen een tweede en de werkelijkheid over die halve eeuw is een derde. Bouwen houdt de vraag niet bij, dus bouwen voor wat mensen nu willen is al een hele klus. En aangezien een maatschappij langzaam verandert zijn de huizen die over tien jaar gebouwd worden vanzelf anders in het licht van die tijd bezien.

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Zelfs als ouderen de middelen hebben kiezen ze veelal niet voor een appartement want veel ouderen vinden een tuin toch wel fijn. Bij ons in de buurt gaan de gelijkvloerse bungalows als warme broodjes over de toonbank.
Daar zijn er niet zoveel van

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Zelfs als ouderen de middelen hebben kiezen ze veelal niet voor een appartement want veel ouderen vinden een tuin toch wel fijn. Bij ons in de buurt gaan de gelijkvloerse bungalows als warme broodjes over de toonbank.
En bij ons in de buurt gaan de wat luxere appartementen als warme broodjes over de toonbank. Zegt dus niet zo veel.

Bovendien hangt het ook af van wat je als 'ouderen' ziet. (En van de woonomgeving waar je woont.) Bij 'echte' ouderen (zeg 75+) is er juist een sterke voorkeur voor een appartement omdat die tuin toch wel veel gedoe is. En het ook wel prettig is als je wat ontzorgd kunt worden (zowel voor de woning zelf als voorzieningen) En zeker in steden zijn er een hoop senioren die juist de voorkeur hebben voor wonen in een appartement dicht bij de voorzieningen in plaats van in een bungalow in een buitenwijk.

  • FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:37
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:41:
[...]

En vervolgens is waarschijnlijk het gros van de mensen in jouw wijk mordicus tegen betaald parkeren in de wijk...
Gelukkig kennen ze het fenomeen 'betaald parkeren' niet bij ons, verder dan een parkeerschijf gaat het niet. :+

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
FabianGTI schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:46:
[...]


Gelukkig kennen ze het fenomeen 'betaald parkeren' niet bij ons, verder dan een parkeerschijf gaat het niet. :+
'Gelukkig' kan dan dus iedereen bij jullie parkeren, inclusief de bewoners van naastgelegen wijken. Maar 'gelukkig' vinden de mensen in jouw wijk dat dus geen probleem.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:41:
[...]

En bij ons in de buurt gaan de wat luxere appartementen als warme broodjes over de toonbank. Zegt dus niet zo veel.

Bovendien hangt het ook af van wat je als 'ouderen' ziet. (En van de woonomgeving waar je woont.) Bij 'echte' ouderen (zeg 75+) is er juist een sterke voorkeur voor een appartement omdat die tuin toch wel veel gedoe is. En het ook wel prettig is als je wat ontzorgd kunt worden (zowel voor de woning zelf als voorzieningen) En zeker in steden zijn er een hoop senioren die juist de voorkeur hebben voor wonen in een appartement dicht bij de voorzieningen in plaats van in een bungalow in een buitenwijk.
Hangt er ook vanaf waar je woont ja, ik woon buiten de randstad in een dorp, wel met een eigen treinstation gelukkig. De meeste ouderen willen die ik ken en spreek willen niet naar een appartement toe, maar verhuizen of naar een bungalow type, maar verruit de meeste ouderen blijven in hun grote eengezinswoning wonen. Ze willen wel kleiner wonen, maar wel met een tuin en dat word onvoldoende gebouwd. Ouderen denk ik zelf aan waar de kinderen het nest uitgevlogen zijn.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
FabianGTI schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:46:
[...]


Gelukkig kennen ze het fenomeen 'betaald parkeren' niet bij ons, verder dan een parkeerschijf gaat het niet. :+
Hier hetzelfde, hier bestaat betaald parkeren niet, mensen uit andere wijken hebben ook geen betaald parkeren, ergo, in de gehele regio bestaat betaald parkeren niet. Veel woningen hier hebben trouwens een eigen oprit en hier maakt iedereen gebruik van zijn/haar eigen oprit. Hier rijden ook bovengemiddeld veel EV's rond. Mijn volgende auto word ook een EV, een vriend van mij die een eigen parkeerplaats heeft, heeft aangeboden dat wij tijdens zonnige dagen onze toekomstige EV bij hem mogen laden, scheelt hem weer teruglever kosten, en wij rijden gratis, Win Win dus.

  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
spijkerhoofd schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Hangt er ook vanaf waar je woont ja, ik woon buiten de randstad in een dorp, wel met een eigen treinstation gelukkig. De meeste ouderen willen die ik ken en spreek willen niet naar een appartement toe, maar verhuizen of naar een bungalow type, maar verruit de meeste ouderen blijven in hun grote eengezinswoning wonen. Ze willen wel kleiner wonen, maar wel met een tuin en dat word onvoldoende gebouwd. Ouderen denk ik zelf aan waar de kinderen het nest uitgevlogen zijn.
het is nog 1 stap ergder denk ik. Die woningen zijn 30-40 jaar geleden niet gebouwd en komen er ook niet meer. Elk nieuwbouwproject wat ik zie heeft exact hetzelfde euvel: maximaal volproppen van de postzegel met een bescheiden tuin. En ik snap heel goed dat projectontwikkelaars en gemeenten hier op uitkomen want ze zitten vast in winstoptimalisatie. Maar de wens van veel mensen om me heen (ouderen maar ook jongeren) is vaak anders: bescheiden huis, bijv 100m2, is prima als je dan beetje ruimte hebt. Maar er bestaan helemaal geen huizen van 100m2 met een perceel van 500m2.

Hier in de buurt zie je dat de meeste woonwijken uit de jaren 70 en 80 populair zijn omdat er toen nog veel grond bij de woningen zat. De huizen zijn bijna altijd te groot (150+ m2) maar dat neemt iedereen maar voor lief want je hebt eindelijk een beetje perceel en een eigen oprit.

  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Ouderen denk ik zelf aan waar de kinderen het nest uitgevlogen zijn.
Vanaf 40 jaar, dus. Bijna alle 60+ers

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
spijkerhoofd schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Hangt er ook vanaf waar je woont ja, ik woon buiten de randstad in een dorp, wel met een eigen treinstation gelukkig. De meeste ouderen willen die ik ken en spreek willen niet naar een appartement toe, maar verhuizen of naar een bungalow type, maar verruit de meeste ouderen blijven in hun grote eengezinswoning wonen. Ze willen wel kleiner wonen, maar wel met een tuin en dat word onvoldoende gebouwd. Ouderen denk ik zelf aan waar de kinderen het nest uitgevlogen zijn.
Die jongere ouderen zijn in de regel uiteraard niet bepaald de groep die aan kleiner wonen denkt. Dat zijn vaak mensen met een flinke overwaarde (want afgelost of bijna afgelost huis) en op de top van hun carriere (dus hoge hypotheek mogelijk). Als die al aan verhuizen denken, dan zullen juist kijken naar een lekker ruime woning in een niet meer noodzakelijk kindvriendelijke omgeving (weg met die herrie) of juist een makkelijke stadswoning in het hogere segment in het centrum.

Sowieso heeft het bij het bouwen van nieuwe woningen geen zin om te kijken naar ouderen die in hun grote eengezinswoning willen blijven wonen. Omdat die toch in hun grote eengezinswoning willen blijven wonen. Je moet juist kijken naar mensn die wél aan verhuizen denken.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:10
Fr33z schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:21:
[...]

het is nog 1 stap ergder denk ik. Die woningen zijn 30-40 jaar geleden niet gebouwd en komen er ook niet meer. Elk nieuwbouwproject wat ik zie heeft exact hetzelfde euvel: maximaal volproppen van de postzegel met een bescheiden tuin. En ik snap heel goed dat projectontwikkelaars en gemeenten hier op uitkomen want ze zitten vast in winstoptimalisatie. Maar de wens van veel mensen om me heen (ouderen maar ook jongeren) is vaak anders: bescheiden huis, bijv 100m2, is prima als je dan beetje ruimte hebt. Maar er bestaan helemaal geen huizen van 100m2 met een perceel van 500m2.
O die zijn er wel, maar misschien niet voor de prijs die je wil... Overigens vind ik het op zich prima dat wie veel ruimte in wil nemen daar ook flink voor in de buidel moet tasten.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:28
Fr33z schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:21:
[...]

het is nog 1 stap ergder denk ik. Die woningen zijn 30-40 jaar geleden niet gebouwd en komen er ook niet meer. Elk nieuwbouwproject wat ik zie heeft exact hetzelfde euvel: maximaal volproppen van de postzegel met een bescheiden tuin. En ik snap heel goed dat projectontwikkelaars en gemeenten hier op uitkomen want ze zitten vast in winstoptimalisatie. Maar de wens van veel mensen om me heen (ouderen maar ook jongeren) is vaak anders: bescheiden huis, bijv 100m2, is prima als je dan beetje ruimte hebt. Maar er bestaan helemaal geen huizen van 100m2 met een perceel van 500m2.

Hier in de buurt zie je dat de meeste woonwijken uit de jaren 70 en 80 populair zijn omdat er toen nog veel grond bij de woningen zat. De huizen zijn bijna altijd te groot (150+ m2) maar dat neemt iedereen maar voor lief want je hebt eindelijk een beetje perceel en een eigen oprit.
Wat is hier in de buurt zo ongeveer? De enige twee wijken in Utrecht (meen dat jij hier ook ergens woonde) - ten oosten van de snelweg - waar een eigen oprit standaard is zover ik weet, is een deel van Zuilen en verder een dure Bungalow wijk (reken allemaal wel een WOZ in de 7 cijfers en van bijna ieder "exotisch" automerk staat er wel eentje).

https://www.funda.nl/zoek...=52.0853&centerLng=5.1566
https://www.funda.nl/zoek...=52.1213&centerLng=5.0741

In de overige wijken kun je de huizen met een oprit in een wijk op je vingers tellen, en dan heb je waarschijnlijk aan het eind nog vingers over ook.

Nu is die Bungalow wijk van 1970, dus dat klonk toen vast als een goede idee, maar vandaag de dag is het natuurlijk eigenlijk niet uit te leggen dat de gemeente even de begroting ging spekken door huizen met kavels van 600 tot 2000m2 ging verkopen op nog geen 10 minuten van het centrum om daar gigantisch bungalows te laten bouwen (> 300m2 voor gelijkvloers en > 600m2 voor 2 vloeren ga je er meermaals aantreffen). Ja, als ik het kon betalen zou ik ook geen nee zeggen tegen een huis daar, maar op dezelfde afstand van het centrum worden er ondertussen vandaag de dag autovrije wijken gebouwd. Die bungalow wijk bevat ± 100 huizen op ± 12,8 hectare (± 8 woningen per hectare), en dan gaat bijvoorbeeld een Merwede richting de ± 6000 huizen op 24 hectare (± 250 woningen per hectare). :+

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bij ouderen dacht ik aan 75+ eigenlijk. De term ‘ouderen’ zegt niet zo veel. En mensen krijgen nu later kinderen dan 50 jaar geleden en scheiden vaker. Dat alles heeft grote impact op de samenstelling van huishoudens en de woonwensen.

  • Janterworst
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:52
Even een reactie over appartementen-kwestie. Naar mijn idee komt het bijna over alsof een appartement een 'hel' is. In mijn omgeving gaan allerlei ouderen hoe dan ook naar een appartement en laatste twee keren hoorde ik ze zeggen: eigenlijk hadden we veel eerder naar een appartement moeten gaan, wordt een prachtig project! Ze zijn juist dolblij. Af van hun onderhoud aan het huis en hun tuin.

Het ligt er ook aan waar iemand naar kijkt. Kijk je echt naar een flat-flat, dan kan dat inderdaad tegenvallen. Maar gelijkvloers, onderhoud wordt compleet uit handen gegeven, vaak tot meestal leeftijdsgenoten (binnen bepaalde prijssegmenten) waardoor ze onder de mensen komen en blijven. Het is een prachtig concept. En daarbij: velen complexen beschikken over een gemeenschappelijke tuin, eigen parkeerplaats, VVE-activiteiten en een balkon.

Ik vond dat de ondertoon een beetje de richting opging alsof een appartement een ramp is, vandaar mijn reactie :).
Pagina: 1 ... 98 99 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg