Zebby schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 01:15:
[...]
Nee dat geloof ik, als je een woning van >1mio kan kopen zonder overwaarde doe je het goed
Met wat meer rekenen komt het neer op: woning verkoop is overwaarde ~400-450k. Eigen vermogen dat ik beschikbaar kan maken, 280k. Kosten koper + kosten verkoop ~40k. Maximale hypotheek ~660k. Dus het ligt gedeeltelijk aan wat onze woning oplevert, maar ik heb liever een lage hypotheek dan eerder te verbouwen. Dus met een "slechte" verkoop komt dat uit op 400+200 eigen inleg. 40k kosten koper. Dan resteert met bieden op vraagprijs 525. Tegen die tijd potje van 50k-70k nood.
Is dat ruim? Geen idee. Dat is een hypotheek voor het gemiddelde huis in NL. Het voelt heel dubbel.
Dat is niet de
hypotheek voor het gemiddelde huis in NL, maar de
prijs van het gemiddelde huis in NL. Dat is een belangrijk verschil. Dat gemiddelde huis in NL is niet de startwoning waar mensen zonder overwaarde in beginnen, maar is ook al een doorstroomwoning. Om je een beeld te geven, doorstromers gebruiken gemiddeld meer dan 2 ton aan overwaarde voor de volgende woning. En dat is dus een
gemiddelde, er zullen veel mensen onder zitten, maar een behoorlijke groep zit er ook ver boven.
Een stel met elk een modaal inkomen kan ongeveer 450k lenen. Als je wat hoger zit (ik ken je/jullie inkomens niet), dan is een hypotheek van een half miljoen dus niet heel gek. Maar tegelijk moet je dat wel
willen betalen. En het moet passen in je uitgavenpatroon. Als je gewend bent aan 900 per maand, dan is het wel slikken en aanpassen als dat naar bv 2500 gaat. Vind je deze woning het waard om er dit bedrag per maand extra voor te moeten betalen?
Een belangrijke vraag lijkt mij ook of de woning goed bij je past. Ik heb een vermoeden om welke woning het gaat. Het lijkt mij op het eerste gezicht een verzorgde woning waar je in principe zo in zou kunnen, als het je smaak is en je bv ook geen structurele aanpassingen wil (zoals verduurzaming, label B volgens mij). Maar tegelijk is het een woning waar je financieel op leeg kunt lopen als het
niet je smaak is en je het allemaal wil aanpakken om naar je eigen smaak te maken. (En verduurzaming zal ook een prijskaartje hebben.) De vraag is dan dus wat je wensen zijn. Wil je het volledig maken hoe je het zou doen als je een leeg canvas had (als het bv nieuwbouw zou zijn geweest)? Dan heb je een flinke zak geld nodig. Maar vind je het acceptabel hoe het nu is en kun je het ook stapje voor stapje aanpassen aan je wensen, dan lijkt het mij een prima woning. Want als je aangeeft dat het wel een van de zeer beperkte plekken is waar je zou willen wonen en er komt weinig vrij, dan zul je misschien sowieso water bij de wijn moeten doen voor het huis zelf. Een huis kun je nog verbouwen, de locatie ligt vast.