Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hoezo? Je moet toch bij je belastingaangifte opgeven wanneer je je hypotheek hebt afgesloten en daaruit volgt dat toch gewoon?hoevenpe schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:59:
[...]
Dat zal uiteindelijk wel het compromis worden, HRA blaast in 2031 zichzelf toch wel op omdat nergens bijgehouden is hoe lang iedereen er nog recht op heeft.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat het voor mij tot nu toe super overzichtelijk was, omdat ik tot aan m'n vorige belastingaangifte nog maar één keer een huis had gekocht met een super eenvoudige hypotheek bestaande uit één leningdeel. Als je meerdere keren een nieuw huis hebt gekocht en dus nieuwe hypotheek hebt genomen wordt het al wat ingewikkelder. Hoe dat eruit ziet in de aangifte ga ik volgend jaar meemaken
Maar op zich zou het op basis van die gegevens allemaal uit te rekenen moeten zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Lapa op 07-11-2025 11:58 ]
Alleen een vinkje over aflossingsvrij van voor 2001, iedereen heeft tot 2031 nog recht op hypotheekrenteaftrek maar dat veranderd daarna.Lapa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:57:
Hoezo? Je moet toch bij je belastingaangifte opgeven wanneer je je hypotheek hebt afgesloten en daaruit volgt dat toch gewoon?
Succes met uitzoeken wie voor welk deel van z'n lening in 2032 nog aftrek heeft. Mijn eerste hypotheek is afgesloten in 1997, dus ik heb dan geen recht op aftrek meer maar in 2006 uit elkaar gegaan en daarna met mijn huidige vrouw samen een huis gekocht.
Zij mag nog aftrekken tot 2037 dus, alleen welk deel van onze inmiddels fors afgeloste hypotheek? Zou het zelf ook niet weten...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat is inderdaad wel een mooie. Ik lees dat particulieren geen bewaarplicht hebben maar dat het slim is om je administratie 5 jaar te bewaren, hoe weet jij dan dat je als sinds 1997 hypotheekrenteaftrek gebruikt? Ik onthoud dat soort zaken helemaal niet zo lang. De vraag is of de belastingdienst wel gegevens heeft van 30 jaar geleden.hoevenpe schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:08:
[...]
Alleen een vinkje over aflossingsvrij van voor 2001, iedereen heeft tot 2031 nog recht op hypotheekrenteaftrek maar dat veranderd daarna.
Succes met uitzoeken wie voor welk deel van z'n lening in 2032 nog aftrek heeft. Mijn eerste hypotheek is afgesloten in 1997, dus ik heb dan geen recht op aftrek meer maar in 2006 uit elkaar gegaan en daarna met mijn huidige vrouw samen een huis gekocht.
Zij mag nog aftrekken tot 2037 dus, alleen welk deel van onze inmiddels fors afgeloste hypotheek? Zou het zelf ook niet weten...
Je moet toch voldoen aan de woonquote welke op basis van Bruto jaar inkomsten is.
Dus zou je iedereen zijn HRA weghalen, zouden ze WEL moeten kunnen rondkomen. Want de woonquote is al behoorlijk conservatief ten opzichte van andere landen qua hoevel je mag lenen voor een woning.
Technisch gezien zou niemand in de problemen komen als je letterlijk zelfs vandaag de HRA zou afschaffen. Als dat wel zo is, leef je echt op het randje van wat je kunt. Een gevaarlijk randje. (En is het sowieso je eigen schuld.)
[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 07-11-2025 12:47 ]
Volgens mij word er dus wel rekening gehouden met HRA in de hypotheek berekeningen. Maar inderdaad er zijn genoeg voorbeelden van mensen die op het randje leven. Waarvan de vrouw na het afsluiten van de hypotheek part-time is gaan werken, of die na de hypotheek hun private-lease contracten aangaan.Immutable schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:46:
Maar... of je nou WEL of NIET HypotheekRenteAftrek krijgt.
Je moet toch voldoen aan de woonquote welke op basis van Bruto jaar inkomsten is.
Dus zou je iedereen zijn HRA weghalen, zouden ze WEL moeten kunnen rondkomen. Want de woonquote is al behoorlijk conservatief ten opzichte van andere landen qua hoevel je mag lenen voor een woning.
Technisch gezien zou niemand in de problemen komen als je letterlijk zelfs vandaag de HRA zou afschaffen. Als dat wel zo is, leef je echt op het randje van wat je kunt. Een gevaarlijk randje. (En is het sowieso je eigen schuld.)
Hoe dan? ik lees:xiangpo schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:00:
[...]
Volgens mij word er dus wel rekening gehouden met HRA in de hypotheek berekeningen. Maar inderdaad er zijn genoeg voorbeelden van mensen die op het randje leven. Waarvan de vrouw na het afsluiten van de hypotheek part-time is gaan werken, of die na de hypotheek hun private-lease contracten aangaan.
"De woonquote is het percentage van je bruto jaarinkomen dat je maximaal kwijt mag zijn aan hypotheeklasten."
Of je nou HRA krijgt of niet. Er verandert daar dan toch niks aan? Als ik fout zit hoor ik graag hoe en waarom.
Met deze tool komen er wel twee verschillende waarden uit.Immutable schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:08:
[...]
Hoe dan? ik lees:
"De woonquote is het percentage van je bruto jaarinkomen dat je maximaal kwijt mag zijn aan hypotheeklasten."
Of je nou HRA krijgt of niet. Er verandert daar dan toch niks aan? Als ik fout zit hoor ik graag hoe en waarom.
Jawel, er zijn namelijk verschillende tabellen voor hypotheken met aftrek een hypotheken zonder aftrek. Net als dat er andere tabellen zijn voor na de aow leeftijd (want ander schijventarief).Immutable schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:08:
[...]
Hoe dan? ik lees:
Hmm niet zeker of dit zo is.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:12:
[...]
Jawel, er zijn namelijk verschillende tabellen voor hypotheken met aftrek een hypotheken zonder aftrek. Net als dat er andere tabellen zijn voor na de aow leeftijd (want ander schijventarief).
Wat ik wel lees is dat de HRA effect heeft op je besteedbare inkomen. Dus als die "laag" is door o.a. een lening van een auto e.d. kan het daar wel effect op hebben.
Maar het maximaal hypotheeklast blijft gelijk. Dus ja het hangt er dus weer sterk vanaf van je persoonlijke situatie. Welke de HRA kan "verlichten" en dus daardoor meer kan lenen. Maar niet meer dan iemand die al amper vaste maandlasten heeft.
Dus het heeft bijvoorbeeld wel veel effect op als je een studieschuld hebt? Dat de HRA kan verlichten?
Vind het nog niet duidlelijk. Maar volgens mij zorgt het er iig niet voor dat je "meer" dan het maximum kan lenen. Maar met hoge maandlasten prive, dus wel een verlichting hebt en dus daardoor hogere naar het maximum kan stijgen dan zonder HRA. ??
Dus nu HRA direct afschaffen zou "yet another" klap in het gezicht zijn voor Gen Z.
Ga er vanuit dat Gen Z dus allemaal VVD stemt.
Edit: Ok ik zit dus zowel goed als fout... Woonquote is de max. Maar je kan dus niet "meer" lenen met HRA als zonder HRA als je verder geen "vaste lasten" hebt. De HRA kan echter wel vaste lasten verlichten om dichterbij die woonquote max te komen. O.a. opheffen van je studielening.... (Denk dat ik zo goed zit.) Dus had deels gelijk en deels niet?
[ Voor 17% gewijzigd door Immutable op 07-11-2025 13:29 ]
Zou lekker kortzichtig zijn, welke partij voerde primair aan dat de prestatiebeurs omgezet diende te worden naar een lening?Immutable schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:22:
[...]
Dus nu HRA direct afschaffen zou "yet another" klap in het gezicht zijn voor Gen Z.
Ga er vanuit dat Gen Z dus allemaal VVD stemt.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
PvdA als partij: Het idee voor een 'sociaal leenstelsel' kwam origineel uit de koker van de PvdA. Zij waren van mening dat de basisbeurs moest worden afgeschaft omdat het ongelijk verdeeld was; ook kinderen van rijke ouders kregen immers de beurs, en vonden het eerlijker dat degenen die later meer verdienden, meer zouden terugbetalen.Freakie1NL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:41:
[...]
Zou lekker kortzichtig zijn, welke partij voerde primair aan dat de prestatiebeurs omgezet diende te worden naar een lening?
Minister Bussemaker: Jet Bussemaker (PvdA) was de minister van Onderwijs die het wetsvoorstel in het kabinet verdedigde en politiek uitvoerde.
(Maar het idee was zeker dat je lekker kon afgeven op de VVD of niet ?
Maar nu is iedereen het er wel over eens dat het een slecht plan is geweest en wil elke partij het in die coalitie terug draaien.(hopelijk doen ze dat ook)
[ Voor 28% gewijzigd door Immutable op 07-11-2025 14:04 ]
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond
Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg