@
Immutable Thanks voor je reactie! Ik ben het niet eens met je conclusie en zal onderbouwen waarom.
ik werkte bij een bank en in die tijd kwamen er nauwelijks hypotheekaanvragen binnen. Er werd nauwelijks iets afgewezen, er werden simpelweg geen huizen gekocht. Wat er was waren oversluitingen en verlengingen. Er waren meer mensen zonder baan, maar nog steeds had 94%
wel een baan, die groei van 3-4% werkloosheid naar 6-7% is op de gehele beroepsbevolking niet enorm. Sterker nog, in 2005 was het al even 6% en was niemand in paniek. Huizenprijzen waren lager dan de 10+ jaar er voor en een groot deel van de tijd was de rente laag. De zaken die je noemt zijn waar, maar volgens mij erg marginaal en dus niet de hoofdoorzaak.
Ik heb een huis verkocht en gekocht in precies die periode en in onze straat stonden 14 woningen te koop waarvan 10 voor ~ 200k. Voor toen prima betaalbaar, ook al ging de leennorm van 5-6 x jaarsalaris naar 4,5-5. Maar helaas: niemand kwam kijken, niemand kocht. Wij hebben ons huis aan een startend stel verkocht en het heeft 11 dagen te koop gestaan, puur op aankleding, prijs (heb 30k afgeboekt op de woning om het verkocht te krijgen, om op de nieuwe woning een veel groter deel te 'winnen') een handige makelaar en het feit dat er 1 stel 1 huis zocht. Meer kopende klanten had hij niet.
Dat de vraag er was geloof ik graag, er was alleen zo'n enorm overschot aan te koop staande huizen en er waren zo weinig mensen die durfden te verkopen c.q. te kopen dat alles stil stond. En dat durven soms te maken heeft met de dingen die je noemt (het
kunnen) ontken ik niet, het gaat alleen bij lange na niet over het veruit grootste aandeel mensen die prima hadden gekund - alleen, tjah, verkopen gingen niet meer (geen vraag) en kopen kon je wel, maar had je tweede hypotheek en ja dat werd lastiger want huizen verkochten niet vanwege weggevallen vraag. Qua vaste aanstellingen: ja ook dat klopt helemaal, alleen dat gold natuurlijk niet voor de mensen die gewoon een vaste baan hadden en dat was wederom veruit de grootste groep.
Dus ja, het grootste probleem was vertrouwen, daar blijf ik bij. Sterker nog: het was de beste tijd in een decennium om een huis te kopen - je moest alleen wel durven en
uiteraard ook kunnen. Bijvoorbeeld door de prijs te verlagen van je oude woning als je die had - maar niemand wilde mee met de prijsverlaging want dan moet je accepteren dat je geen winst maakt op je woning.
Ter illustratie: er staan nu 78k woningen op Funda aangeboden. In 2007 waren het er 127k.
Enorme groei in bestalingsachterstanden - maar toch op totaal 7mio huizen een bijzonder laag percentage. Ook executieverkopen bleven gelukkig erg laag.
Dus: onderbouwd met wat cijfers: iedereen zat stil. Was geen beweging in te krijgen.Gewoon afwachten wat er gebeurt. En dat is logisch.
Je wilt niet weten hoe de gesprekken verliepen toen we aan vrienden en familie vertelden een huis gekocht te hebben en ons oude huis gingen verkopen. Ze verklaarden ons voor gek

En dat waren we ook: heb pas getekend voor het nieuwe huis toen er kopers waren voor ons oude huis - want ja, dubbele hypotheeklasten waren een groot risico.