Maar het gaat mij niet zozeer over een irrationele angst op basis van sentiment. Het ding is de werkgever die deze onzekerheid een realiteit maakt. We stoppen met mensen aannemen, we halen omzetdoelen niet, dit jaar komt er geen winst uitkering, we vragen mensen vrijwillig te vertrekken, mogelijk komt er een reorganisatie. De mensen (niet de statistieken) ontvangen deze signalen. Vervolgens gaan sparen is een rationeel gevolg. Speculeren met huizen zou een irrationeel gevolg zijn, dat is dan gokken dat jij de dans ontspringt en die afname in liquide middelen en die hogere maandlasten geen probleem gaat worden.NiGeLaToR schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:09:
@sdk1985 thanks voor je reactie!
Ik denk dat je voor mij m’n punt wel een beetje ondersteunt: het gebeurt omdat mensen bang zijn voor hun baan. De vraag of die angst reeel is kun je op twee manieren zien: elke angst die je ervaart is waar en de ratio dat het jou niet zal raken is (statistisch) waar. (Zie die eerdere post: de werkloosheid was in de crisis pakweg nét zo hoog als een paar jaar ervoor in de hoogconjunctuur!)
Qua sentiment: In 2008 en 2009 snap ik het beter, maar de crisis ging toen nog zo’n 3 jaar door tot mensen er zo erg aan gewend waren dat mensen langzamerhand weer gingen uitgeven.
Het vreemde was namelijk dat er geen gebrek aan geld was in die periode en mensen geen vermogen verloren - over het algemeen gezien:
[Afbeelding]
Bron: DNB
Men zocht zekerheid: zie de depositos in bovenstaande plaatje (allemaal bij Icesave denk ik). Na de crisis zie je spaargeld groei ook afvlakken - men ging weer geld uitgeven.
Dus om op je laatste zin in te gaan: omdat mensen dachten dat hun baan op de tocht kon komen te staan (ondanks dat dit statistisch geen reeele zorg was) stopte men met geld uitgeven aan oa huizen en verdiepte de crisis. Wellicht zoek ik de nuance in oorzaak-gevolg teveel, want aan het einde van het verhaal gebeurt er toch hetzelfde. Als de beurzen slecht gaan, gaan mensen verkopen - precies tegen de logica in.
En dat laat onverlet dat je daarom kunt vinden dat het onverstandig is een huis te kopen/verkopen, maar of dat ‘onverstandig’ écht onverstandig is betwist ik. Helaas is angst niet zo rationeel en is zekerheid en houvast geen schande - het helpt ons alleen niet in dit soort crisis situaties.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
:strip_exif()/f/image/MS3JnJMMnCKH27A3yQYiNTeS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vnEtzZzvn9T3bQEuw6L4omcg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rjCD9JduChULWjUtVkG4yEY9.png?f=user_large)