Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-01 22:18
Rubbergrover1 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:07:
[...]

Als je al een aflossingsvrije hypotheek hebt lopen, dan blijft die lopen en hoef je niet iets nieuws afsluiten om te verlengen
Uit hun eigen persbericht:

'Als klanten hun bestaande hypotheek niet aanpassen, verandert er door het aangescherpte beleid niets. De nieuwe regels gelden als een klant wil herfinancieren of verhuizen, of bepaalde wijzigingen aan de bestaande hypotheek wil doorvoeren (bijvoorbeeld het verhogen van het aflossingsvrije deel). In bijzondere situaties, zoals bij een echtscheiding, overlijden of het einde van de looptijd, kijken Rabobank of Obvion samen met de klant naar passende oplossingen.'

'Passende oplossingen' bij einde looptijd. Dat beleid geldt dus ook in die situatie, maar voor wie het niet kan herfinancieren/verlengen onder de geldende normen zullen ze dan pas verder kijken.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:12:
[...]

Veel (Rabo) aflossingsvrije hypotheken hebben geen 30 jaar looptijd, maar 99 jaar.
Deze klanten zitten safe.

[ Voor 12% gewijzigd door Laapo op 22-01-2026 20:38 ]

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-01 22:18
spijkerhoofd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:07:
[...]

Voor diegene die verwachte zonder beperkingen te kunnen verlengen zijn behoorlijk naief geweest. Al jaren geleden is er max 50% aflossingsvrij, al jaren waarschuwen verschillende instanties dat mensen met een aflossingsvrije hypotheek zaken moeten gaan regelen, al jaren willen experts de aflossingsvrije mogelijkheden fors versoberen en dan nog ondernemen bepaalde mensen geen actie. Tja dan vraag je er zelf toch een beetje om!
Zal het je nog bonter vertellen, in heb afgelopen jaar mijn gehele hypotheek aflosvrij gemaakt
offtopic:
in anticipatie op dit beleid

Aflossingsvrij, iedereen blij :o

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Laapo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:34:
[...]

Uit hun eigen persbericht:

'Als klanten hun bestaande hypotheek niet aanpassen, verandert er door het aangescherpte beleid niets. De nieuwe regels gelden als een klant wil herfinancieren of verhuizen, of bepaalde wijzigingen aan de bestaande hypotheek wil doorvoeren (bijvoorbeeld het verhogen van het aflossingsvrije deel). In bijzondere situaties, zoals bij een echtscheiding, overlijden of het einde van de looptijd, kijken Rabobank of Obvion samen met de klant naar passende oplossingen.'

'Passende oplossingen' bij einde looptijd. Dat beleid geldt dus ook in die situatie, maar voor wie het niet kan herfinancieren/verlengen onder de geldende normen zullen ze dan pas verder kijken.
Als je voor een 99 jarige looptijd kiest dan wil je niet verhuizen en in een kist je huis verlaten. Met een echtscheiding moeten de meeste mensen het huis sowieso verkopen en de woningwaarde is hoger dan toen ze het kochten dus er is weinig aan de hand. Weinig mensen worden ouder dan 99 jaar dus die zullen niet meemaken dat de woning herfinancierd worden, dus de passende oplossing einde looptijd is niet echt aan de orde.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Laapo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Zal het je nog bonter vertellen, in heb afgelopen jaar mijn gehele hypotheek aflosvrij gemaakt
offtopic:
in anticipatie op dit beleid

Aflossingsvrij, iedereen blij :o
Dat is jouw keuze en daar zul je vast een goede reden voor hebben. Ik ben juist voor het aflossen kijkend naar de toekomst, want een hypotheekvrij huis op mijn 55e betekend dat ik eerder met pensioen kan.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:18
spijkerhoofd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:54:
[...]

Dat is jouw keuze en daar zul je vast een goede reden voor hebben. Ik ben juist voor het aflossen kijkend naar de toekomst, want een hypotheekvrij huis op mijn 55e betekend dat ik eerder met pensioen kan.
offtopic:
Een box 3 schuld tegenover een hoog vermogen betekent vooralsnog dat je veel minder vermogensrendementsheffing hoeft te betalen. En dat je wellicht nóg eerder met pensioen kan.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In 2011 sprak de financiële sector bovendien af tot maximaal de helft van de woningwaarde te financieren met dit soort leningen. Toch is 45 procent van de huidige totale hypotheekschuld in Nederland nog aflossingsvrij, stelt de AFM.
Ik vind 45% aflossingsvrij wel erg veel van de totale hypotheekschuld.
Aangezien de instroom links en rechts wordt beperkt, vermoed ik dat de hypotheek portefeuille 'verzuurt'. Dus iedereen is druk bezig met z'n hypotheek af te lossen behalve de aflossingsvrije hypotheken. Wat betekent dat elk jaar de aflossingsvrije hypotheken zwaarder wegen in de mix. Dus als er geen instroom is en je begint op 50/50, dan heb je na 15 jaar ~de helft afgelost en zit je op 66/33 en na 30 jaar gewoon op 100% aflossingsvrij in de portefeuille van de bank.
Voor een bank wordt de hypotheek portefeuille daarmee steeds duurder, het risicoprofiel verslechterd.

Het zou mij niet verbazen als dat een belangrijke reden is achter de actie van de Rabobank. Want aflossingsvrije hypotheken zijn nog maar in weinig landen een ding. Het securitiseren kan dan lastig worden met alle consequenties van dien.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

spijkerhoofd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:52:
[...]

Als je voor een 99 jarige looptijd kiest dan wil je niet verhuizen en in een kist je huis verlaten. Met een echtscheiding moeten de meeste mensen het huis sowieso verkopen en de woningwaarde is hoger dan toen ze het kochten dus er is weinig aan de hand. Weinig mensen worden ouder dan 99 jaar dus die zullen niet meemaken dat de woning herfinancierd worden, dus de passende oplossing einde looptijd is niet echt aan de orde.
99 jarige looptijd (onbeperkt) kies je niet voor, maar dat was standaard bij de Rabobank. Mijn aflossingsvrije hypotheek uit 2021 is ook 'onbeperkt'.
Dat was destijds een no-brainer met 20 jaar rentevast voor 1,3%.
Toen ik vorig jaar een ander deel ook om wilde zetten naar aflossingsvrij werd mij verteld dat de looptijd niet meer onbeperkt is.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 22-01-2026 22:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Laapo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:34:
[...]

https://www.vlaanderen.be...-bij-een-woonmaatschappij

[...]

Lang niet zo gek onze Vlaamse buren. Ze kennen bij toewijzing ook nog vermogensgrenzen én en verbod op overig onroerend goed, waaronder vakantiehuizen in binnen en buitenland. En zelfs een taaleis Nederlands..
Nederlands is ridicuul in een drietalig land, maar dat terzijde.
Het valt niet te vergelijken. Het is veel makkelijker om "passend aanbod" (ook koopwoningen) te vinden. In Gent, Leuven en Antwerpen moet je flink overbieden. Elders bijna niet. Lopende band werk (20 bezichtigingen van een kwartier) met een deadline bestaat er voor zover ik weet niet

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:05
Gisteren ons bod geaccepteerd gekregen! Ik nader de 35 en overdracht kan nog net binnen de vrijstelling (ook eerste huis), dus mega blij!
Wel bijzonder dat ons bod maar 3% boven de WOZ is van 2024 (en 22/23 was die vrijwel hetzelfde) en we hebben zo’n 6% ondergeboden op de vraagprijs. Hij stond al bijna 4 maanden te koop en valt denk ik net in het segment waar minder gekeken wordt (2 kapper net boven de prijs van rijtjeshuizen hier). Ik moet wel eerlijk zeggen dat keuken en badkamer netjes waren maar wel 20+j oud en in de omgeving een middelbare en kinderopvang zitten. Voor ons geen probleem, voor andere mensen wel gok ik.

Nu nog even de financiering rond krijgen en dan éindelijk huiseigenaar. 🥳

PS: in het lage middensegment lijkt het iets af te koelen in de provincie. Veel woningen met vraagprijzen die verlaagd worden na +-2 maanden en huizen met duidelijke minpunten of gebreken staan lang te Koop. Al zijn vraagprijzen vaak nog een ton boven de 2024 WOZ waarde. Als de instroom van ex-huurhuizen opdroogt vraag ik mij af of de totale gekte weer terugkomt.

[ Voor 36% gewijzigd door Santee op 23-01-2026 13:01 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:18
TheGhostInc schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:02:
[...]

Ik vind 45% aflossingsvrij wel erg veel van de totale hypotheekschuld.
Spaarhypotheken en bankspaarhypotheken tellen daarbij ook mee. Die zijn namelijk een combinatie van een aflossingsvrije hypotheek en een spaarpolis/bankspaarrekening. Daar zijn er nog behoorlijk wat van, al neemt dat aantal natuurlijk tot 2043 langzaam maar zeker af.
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg