CornermanNL schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:09:
[...]
Ik denk niet dat alleen meer bouwen het op gaat lossen, het gaat namelijk om betaalbaarheid. En dus om wat je bouwt en voor wie. We zitten in een samenleving waar een groot gedeelte baat zou hebben bij het wonen in de "ouderwetse" sociale huurwoning. Ze verdienen immers niet genoeg om mee te doen in de race om een koopwoning en ook niet genoeg om privaat te huren.
Daarnaast is de ophoping van geld in woningen ook gewoon een functie van het ontbreken van echte problemen die men op moet lossen. We hebben 2008 gehad en banken uit de brand geholpen maar dat heeft niets gedaan voor de reele economie. Alleen veel extra relatief dood geld gecreerd. Die gegaan is naar mensen met leencapaciteit.
Het is een decennia durend proces geweest met verkeerde keuzes op heel veel vlakken en dat draai je niet terug met puur bouwen zoals we dat nu doen. Met winstmaximalisatie als enige uitgangspunt. We moeten gaan bouwen om in te wonen. Toegankelijkheid van infrastructuur verbreden, en daar is wonen een seentieel onderdeel van. En dan kunnen we ook gewoon nog lekker geld verdienen. Liefst door wat te doen aan de overige maatschappelijke zorgen.
Maar zo lang we als kiezers denken "rijk" te worden door een eigen woning in waarde te zien stijgen en steenrijk maar cash arm blijven gaat er weinig veranderen.
Hoe je gaat bouwen, is natuurlijk de implementatie. Hoe die implementatie eruit ziet is natuurlijk ook van levensbelang op het uiteindelijk effect. Daar ben ik he helemaal mee eens.
Betaalbaarheid moet je alleen niet realiseren, door dat tussenpartijen verlies moeten nemen dat werkt niet.
De overheid kan het wel zo maken, door dit te sturen via heffingen en subsidies zodat het aanbod beter aansluit op de markt. En dat dit dus winstgevender is voor de bouwers dan huizen bouwen die niet vallen in de categorie qua betaalbare woningen.
Maar ook dit is zeer complex, dat betekend iig dat er een andere groep de dupe zal worden. Het zal dan een vorm van nivelleren zijn. Hierbij komt het er weer op dat de rijken voor de armen moeten betalen. Kan een keuze zijn. Maar iemand moet het betalen. Gratis geld geloof ik niet in.
Daarnaast ben ik het er mee eens dat hoge huizenprijzen slecht zijn voor onze economie. Het ontrekt enorm veel capitaal dat normaal uitgegeven zou worden in de reële economie. Betaalbare woningen zijn in principe ook erg goed voor onze economie. Geld wat vast zit in stenen niet. (dood geld.)
Ik zou er dan ook totaal geen enkele probleem mee hebben, dat mijn huis niet verder in waarde zou stijgen. Mijn doel is enkel dat ik geen hypotheek meer heb voordat ik met pensioen ga. De waarde er van kan me gestolen worden. (Het is voor mij geen belegging.)
Klinkt stom majha, misschien moet je toch huisvesting weer als overheid in de hand nemen voor sociale huur o.i.d. Majha dat klinkt weer erg communistisch. Hoe kan je als overheid artikel 22 handhaven, als je het zelf niet in de hand hebt?
Gaat artikel 22, en vrije marktwerking wel hand in hand? Of juist helemaal niet.....
[
Voor 13% gewijzigd door
Immutable op 24-02-2026 10:37
]