Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Sport_Life schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Hier idem. -0,1%.

De interesse is wel van 'minder dan gemiddeld' naar 'meer dan gemiddeld', maar ik heb nog geen briefjes in de brievenbus gehad :P.

Komt wellicht door label A+++ en de hoge gasprijzen?
Hier buren die helaas wegens privé situatie moeten verkopen maar boven de 1 miljoen omgeving Alkmaar lijkt de run af te nemen.

Ze hebben slechts 2 kijkers en 1 telefoontje gehad. Betreft nieuwbouw uit 2018 500m2 perceel netjes onderhouden aan het water vrijstaand.

Volgens funda 0,6% in de plus.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Hier buren die helaas wegens privé situatie moeten verkopen maar boven de 1 miljoen omgeving Alkmaar lijkt de run af te nemen.

Ze hebben slechts 2 kijkers en 1 telefoontje gehad. Betreft nieuwbouw uit 2018 500m2 perceel netjes onderhouden aan het water vrijstaand.

In Arnhem staan 3 relatief nieuwe woningen uit 2022 vlak naast elkaar al tijden te koop. Rond 1 miljoen pal naast centraal station en op loopafstand van binnenstad. Bijna geen prijsbewegingen ook. Alle 3 op 6+ maanden. Volgens mij komt daar echt niemand op af.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:11
Ik zou als ik 1 miljoen te besteden had ook.niet voor een huis gaan met een perceel van een postzegel.

• GeeMoney
  • Nu online
Scheurbuik schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:47:
Ik zou als ik 1 miljoen te besteden had ook.niet voor een huis gaan met een perceel van een postzegel.
500m2 vrijstaand doen ze in de hoofdstad een moord voor :+ .

(Perspectief) 500m2 is niet extreem ruim maar ook geen postzegel in stedelijke gebieden.

• Scheurbuik
GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:35:
[...]

500m2 vrijstaand doen ze in de hoofdstad een moord voor :+ .

(Perspectief) 500m2 is niet extreem ruim maar ook geen postzegel in stedelijke gebieden.
Ow.. dan hebben we het over andere panden.. ik dacht aan de amsterdamseweg herenhuizen met flink woonoppervlak, maar <100m2 perceel

(500m2 vind ik dan weer erg fors tegenwoordig)

//edit.. ik had het over de arnhem panden.

[ Voor 10% gewijzigd door Scheurbuik op 08-05-2026 21:42 ]

• GeeMoney
  • Nu online
Scheurbuik schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Ow.. dan hebben we het over andere panden.. ik dacht aan de amsterdamseweg herenhuizen met flink woonoppervlak, maar <100m2 perceel

(500m2 vind ik dan weer erg fors tegenwoordig)

//edit.. ik had het over de arnhem panden.
Excuus, ik dacht over de woning in mijn omgeving inderdaad :).

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:37
gambieter schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Beiden, denk ik, anders wordt het aanbod van sociale huur steeds kleiner en het winstbejag steeds groter.
Woningcorporaties zijn stichtingen. Winst moet in principe dus linksom of rechtsom geïnvesteerd worden in de doelstellingen van de stichtingen (kwalitatief goed, betaalbare woningen). Er kan dan gekozen worden tussen investeren in het bestaande bezit door middel van renovaties en verduurzaming. Of het geld uitgeven aan nieuwe woningen die dan ook weer verhuurd kunnen worden.

Risico punt blijft de salarissen van directie en management. En het voorkomen van vriendjespolitiek richting (onder)aannemers en adviseurs die er leuk werk met leuke marges aan over kunnen houden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-05 14:20
Scheurbuik schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:13:
[...]

Het leven is niet eerlijk.. als je het geluk hebt gehad een sociale huurwoning te bemachtigen ben je spekloper tov particuliere huur. Mag je egoistisch noemen, maar het is gewoon gebruik maken van het systeem. En vooral het falen ervan.

Noem je het ook egoistisch als je gebruik maakt van hra? Of die bankspaarproducten van het verleden. Dat is de oorzaak van het probleem.. de.particuliere huurder wordt.geript, waar de rest wordt gesubsidieerd... dan kan je niet verwijten dat mensen daar niet voor kiezen.
Maar om aan sociale huur te komen moet je of:
1. Bewust part time gaan werken, zodat je met dat truukje aan een sociale huurwoning kan kopen.
2. Echt 3x niks verdienen.

Met een beetje starters salaris met 40 uur zit je er al dik over heen. Dus zoveel mensen komen niet eens in aanmerking voor sociale huur.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 06:33
Altijd lastig in te schatten hoe goed de waardecheck van Funda is. Mijn appartement is inmiddels +0.9% de afgelopen maand. Tussen de 313k en 391k..
Zit in Den Haag en in een mindere wijk (75 m2 en officieel 1 slaapkamer).
Een half jaar geleden is een identiek appartement in hetzelfde complex voor 325k gegaan (met 20+ jaar oudere badkamer en muren die nog gedaan moeten worden).
Maar persoonlijk zou ik hier geen 350k voor neertellen :+

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Immutable schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:01:
[...]

1. Bewust part time gaan werken, zodat je met dat truukje aan een sociale huurwoning kan kopen.

Met een beetje starters salaris met 40 uur zit je er al dik over heen. Dus zoveel mensen komen niet eens in aanmerking voor sociale huur.
AFAIK kijken woningcorporaties naar het verzamelinkomen van een jaar eerder. Toen ik klaar was met studeren was mijn startssalaris al te hoog maar toch kon ik een sociale huurwoning krijgen want het inkomen van een jaar eerder was laag genoeg.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
champion16 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:28:
Altijd lastig in te schatten hoe goed de waardecheck van Funda is. Mijn appartement is inmiddels +0.9% de afgelopen maand. Tussen de 313k en 391k..
Zit in Den Haag en in een mindere wijk (75 m2 en officieel 1 slaapkamer).
Een half jaar geleden is een identiek appartement in hetzelfde complex voor 325k gegaan (met 20+ jaar oudere badkamer en muren die nog gedaan moeten worden).
Maar persoonlijk zou ik hier geen 350k voor neertellen :+
N=1 maar bij mij zit Calcasa ongeveer 10% lager dan Funda

• Scheurbuik
Immutable schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Dat valt allemaal wel mee hoor, 3x niks verdienen is onzin. Je komt in aanmerking tot 51k per jaar. Daar zit je als starter vaak genoeg wel onder. (Ja met 2 is het snel een ander verhaal)

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:07
GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Walterliving geeft voor de wijk aan: 6x vraagprijs, 34x overboden en 60x onderboden. Woningstats verwacht ook een lagere verkoopprijs dan de vraagprijs (-5,6%). Ook wel iets andere cijfers en biedgedrag dus dan wat je in een populaire stad ziet.

Bovenstaande is niet zo relevant waarschijnlijk gezien afwijkende situatie...

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 10-05-2026 12:35 ]

• GeeMoney
  • Nu online
Paprika schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Walterliving geeft voor de wijk aan: 6x vraagprijs, 34x overboden en 60x onderboden. Woningstats verwacht ook een lagere verkoopprijs dan de vraagprijs (-5,6%).
De wijk is niet echt representatief ben ik bang want dit betreft een nieuwbouw strook in een bestaande wijk inderdaad. Ik weet dat de afgelopen 5 jaar hier alle woningen nog overboden zijn. (De nieuwbouw strook). Wellicht dat dit de eerste gaat worden die onder de vraagprijs weg zal gaan maar ik laat het wel even weten.

• Paprika
GeeMoney schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:28:
[...]

De wijk is niet echt representatief ben ik bang want dit betreft een nieuwbouw strook in een bestaande wijk inderdaad.
Ik zie nu ik er wat meer in duik inderdaad wat gekke vergelijkingen gezien er niet genoeg van deze (formaat, vrijstaand) in het project zitten/verkocht zijn waardoor er wordt uitgeweken naar woningen met een ander bouwjaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 10-05-2026 12:34 ]

• GeeMoney
  • Nu online
Paprika schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:30:
[...]

Ik zie nu ik er wat meer in duik inderdaad wat gekke vergelijkingen gezien er niet genoeg van deze (formaat, vrijstaand) in het project zitten/verkocht zijn waardoor er wordt uitgeweken naar woningen met een ander bouwjaar.
Het blijft sowieso bizar natuurlijk. Ze hebben het gekocht (casco weliswaar) voor 450k . Staat dus nu te koop voor 1.15mio . Daar is niet tegenop te sparen of te beleggen.

Overigens is dit ook de eerste vrijstaande woning die te koop komt in deze strook. (Ik woon er zelf ook) alle andere woningen uit het recente verleden waren dus 2-onder-1 kappers of rijtjes woningen en die zaten ruim onder het miljoen en gingen dus als warme broodjes.

De makelaar heeft ook aangegeven dat 1mio plus de markt minder verhit is met de huidige rente standen. Niet iedereen krijgt de hypotheek rond, zelfs doorstromers niet zomaar volgens de beste man.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 10-05-2026 12:40 ]

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Kalentum schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:53:
[...]

N=1 maar bij mij zit Calcasa ongeveer 10% lager dan Funda
N=1 Calcasa wist niet dat ik het appartement volledig had gerenoveerd, vandaar veel lager. Funda kwam overeen met de andere appartementen mét parkeerplaats in de parkeergarage. Funda wist niet dat ik die verkocht had voor 12k. Dus uiteindelijk zou die schatting 12k te hoog zijn. Ik haalde de max van Funda eruit. Mensen zien toch liever 100% instapklaar met een mooie keuken in plaats van een parkeerplaats

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:06
Bij mij trekt Huispedia een flink stuk omhoog (eerst rond de 850 nu 950k gemiddeld)
Funda laat echter een -0,1% zien, maar die zat ook echt stukken hoger met 1,1m gemiddeld.
Een tijdje is 1km verderop een soort gelijke woning verkocht a 1m. Dus ergens tussen HP en Funda klopt het ongeveer wel.

• kx22
GeeMoney schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Het blijft sowieso bizar natuurlijk. Ze hebben het gekocht (casco weliswaar) voor 450k . Staat dus nu te koop voor 1.15mio . Daar is niet tegenop te sparen of te beleggen.

Overigens is dit ook de eerste vrijstaande woning die te koop komt in deze strook. (Ik woon er zelf ook) alle andere woningen uit het recente verleden waren dus 2-onder-1 kappers of rijtjes woningen en die zaten ruim onder het miljoen en gingen dus als warme broodjes.

De makelaar heeft ook aangegeven dat 1mio plus de markt minder verhit is met de huidige rente standen. Niet iedereen krijgt de hypotheek rond, zelfs doorstromers niet zomaar volgens de beste man.
Toevallig wel als je de SP500 had gekocht :p
Maargoed ze hebben die 450k ook niet in 1x gelegd neem ik aan.
Prachtige winst, hoewel hun nieuwe huis straks waarschijnlijk ook vele malen duurder was dan in 2018.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:36:
[...]

De kritische kijker heeft er ook wel wat op aan te merken, oa opdekdeuren, plafonds (nog) niet gestuct, radiatoren (boven) 1 badkamer en bouwjaar 2018 dus vloeren, keuken, badkamer etc is 8 jaar oud. Functioneert nog prima natuurlijk, maar het is niet meer nieuw. Er hangt ook nog een cv ketel in, wat wel jammer is voor een woning van 2018.

Dan is >1.1m kennelijk hoog in die regio.

@GeeMoney ik dacht dat jij wel een warmtepomp en overal vloerverwarming hebt, was dat een optie?

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2026 22:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:22:
[...]

Toevallig wel als je de SP500 had gekocht :p
Maargoed ze hebben die 450k ook niet in 1x gelegd neem ik aan.
Prachtige winst, hoewel hun nieuwe huis straks waarschijnlijk ook vele malen duurder was dan in 2018.
Die 450k is VON , dus daar kwam nog wel 150k bij.
Dan volgt het ongeveer de gemiddelde stijging.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• GeeMoney
  • Nu online
Sport_Life schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:13:
[...]

De kritische kijker heeft er ook wel wat op aan te merken, oa opdekdeuren, plafonds (nog) niet gestuct, radiatoren (boven) 1 badkamer en bouwjaar 2018 dus vloeren, keuken, badkamer etc is 8 jaar oud. Functioneert nog prima natuurlijk, maar het is niet meer nieuw. Er hangt ook nog een cv ketel in, wat wel jammer is voor een woning van 2019.

Dan is >1.1m kennelijk hoog in die regio.

@GeeMoney ik dacht dat jij wel een warmtepomp en overal vloerverwarming hebt, was dat een optie?
Klopt.
Het is in 3 fases opgeleverd. De laatste fase (waaronder mijn woning) heeft dus wel een bodem warmtepomp en WTW Type D mechanische ventilatie en is ook een 0-op de meter woning en bouwjaar is 2019 ipv 2018.
Daarnaast zijn onze percelen en oprit ook groter zodat er dus minstens 4 auto's op de oprit passen ipv 1 (of 2 achter elkaar). (200m2 groter)
Ik heb dan ook 100k meer betaald VON, 550k destijds.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 11-05-2026 22:31 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Klopt.
Het is in 3 fases opgeleverd. De laatste fase (waaronder mijn woning) heeft dus wel een bodem warmtepomp en WTW Type D mechanische ventilatie en is ook een 0-op de meter woning en bouwjaar is 2019 ipv 2018.
Daarnaast zijn onze percelen en oprit ook groter zodat er dus minstens 4 auto's op de oprit passen ipv 1 (of 2 achter elkaar). (200m2 groter)
Ik heb dan ook 100k meer betaald VON, 550k destijds.
Kijk dat is echt al een flink stuk moderner, ik denk dat veel kopers , zeker 'nieuwbouw' in deze prijsklasse, sterke voorkeur hebben voor gasloos.

• kx22
Sport_Life schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:25:
[...]

Die 450k is VON , dus daar kwam nog wel 150k bij.
Dan volgt het ongeveer de gemiddelde stijging.
Ohja,
Dan klopt het wel ongeveer. Mijn huidige 2 onder 1 kapper was in 2016 450k VON. Die zou naar schatting nu om en nabij de 1 mil liggen.

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:36
Sport_Life schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Kijk dat is echt al een flink stuk moderner, ik denk dat veel kopers , zeker 'nieuwbouw' in deze prijsklasse, sterke voorkeur hebben voor gasloos.
Dat merken we hier ook, regio Rotterdam. We hebben onze nieuwe woning daarom ook ruim onder de vraagprijs kunnen aanschaffen. Woning dateert uit 2020 en is alsnog op gas. Onze huidige woning is ruim 50 jaar ouder, dus met het zicht op de toekomst een prima stap en nu gaat de focus naar gasloos, het isoleren is immers al prima. Maar alle woningen na 2018 welke nog op gas zijn, lopen ook hier enorm langzaam weg, regelmatig 6+ maanden.

• Paprika
Calcasa jaarverslag miljoenenwoningen voor 2025 is er.
Het aantal miljoenenwoningen is in 2025 opnieuw fors toegenomen. Nederland telt inmiddels ruim 273000 koopwoningen met een waarde van minstens één miljoen euro. Dat zijn er bijna 50000 meer dan in 2024, een stijging van ruim 22 %. Daarmee is 6.2 % van de Nederlandse koopwoningvoorraad een miljoenenwoning. Anders gezegd: ongeveer één op de zestien koopwoningen is inmiddels meer dan een miljoen euro waard. Na de afvlakking in 2023 en de hernieuwde stijging in 2024 versnelt de groei van het aantal miljoenenwoningen in 2025 opnieuw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ6-ge-xt5KktKCVDr3Da9FyRMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2kt21I4o3Z2LfwJ8CqdEgvU.jpg?f=fotoalbum_large

https://calcasa.nl/onderz...g-miljoenenwoningen-2025/

[ Voor 21% gewijzigd door Paprika op 28-05-2026 10:43 ]

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Goedemorgen allen, zijn nieuwbouwwoningen inmiddels overpriced?

Gedurende de afgelopen maanden volg ik de huizenmarkt in de Randstad, en dan specifiek de driehoek Den Haag - Rotterdam - Gouda op de voet. Dit is een van de duurste gebieden van Nederland om te wonen, met uitschieters naar boven in de regio Leiden. Het marktdeel waar ik op filter is dat van de typische 'doorverhuiswoning'; dus een relatief normale gezinswoning waar veel starters naar kijken zodra ze met overwaarde op hun eerste huis in de zak gaan shoppen voor wat ruimers. Er moet minimaal een parkeerplek op eigen terrein of garage bij zitten, 150 m2 oppervlakte, en een fatsoenlijk energielabel (A of hoger). Woningtypen zijn veelal ruimere rijtjeshuizen, hoekwoningen, en twee-onder-een-kappers. De prijzen filter ik van circa 700k-1.1 mln. Vrijstaand is in dit segment op deze locaties doorgaans nog duurder.

Naast de bestaande bouw volg ik uiteraard ook de nieuwbouwprojecten; ons huidige huis is ook een nieuwbouw en destijds was dat een prima 'deal' in vergelijking met vraagprijzen+overbieden van bestaand aanbod (we hebben het over 2021). Het valt mij op dat deze situatie veranderd lijkt te zijn. Mooie tweekappers van een jaar of tien oud in de gekende wijken (Nesselande, Leidschenveen, etc) staan geregeld wat langer te koop en worden zelfs regelmatig afgeprijsd (er zijn extensies op Funda waar je dat heel makkelijk mee kunt zien). Niet zelfden gaat er 50k vanaf, en veel wordt verkocht voor rond de 900k.

Tegelijkertijd wordt door projectontwikkelaars voor nieuwbouw prijzen gevraagd die totaal losgezongen zijn van diezelfde verhouding qua m2-prijs, maar ook qua voorzieningen. Ik deel hier graag twee projecten; schrik niet van de prijzen: https://account.woneninstarrenburg.nl/aanbod/#/ in Voorschoten en https://account.woneningloed.nl/aanbod/#/ in Voorhout (beide regio Leiden, de duurste hoek van dit deel van de Randstad). Een rijtjeshuis wat vergelijkbaar is met mijn huidige huis kost al snel 800-900k, en genoemde doorverhuis tweekapper doet lachend 1.1-1.2 miljoen. Waarom zou je niet voor 200k (!) minder een recent gebouwd huis van 5 jaar oud kopen, wat dus ook al een warmtepomp etc heeft? Vaak met een grotere oppervlakte in meters? Je betaalt weliswaar overdrachtsbelasting 2% maar daar staat tegenover dat je geen afwerking hoeft te betalen, en dat is meer (weet ik ook uit ervaring).

Volgens mij kan je op basis van die cijfers vrij eenvoudig concluderen dat nieuwbouw niet meer het gunstige verhaal is wat het drie jaar geleden was! Projectontwikkelaars vragen vrolijk nog steeds iedere 3 maanden hogere prijzen per m2 terwijl bestaande bouw in dit segment inmiddels stabiliseert. Zien andere mensen die de markt volgen dit ook? Ja, ik weet dat er hoeken in Zuid-Holland zijn die veel goedkoper zijn maar dan zit je vaak in een klein dorp zonder treinstation in de buurt (en dat is precies de reden dat er minder vraag is, dus die laat ik buiten beschouwing). Mijn verwachting is dat genoemde projecten NIET meer voor deze prijzen verkocht zullen worden, de VON vraagprijzen liggen te ver af van de marktwaarde. Meer mensen zullen hun conclusies trekken; en er niet langer instinken. Wie wil er immers het (reeele) risico lopen de eerste jaren na de bouw onder water te staan qua waarde? Gevolg: projecten die erg lang te koop staan, vertraging in de bouw (zie je nu al gebeuren), en nog meer mensen die blijven hangen in hun starterswoning omdat ze niet door kunnen of willen.

TLDR: De prijsverhouding tussen bestaande bouw en nieuwbouw is in populaire delen van de Randstad zodanig veranderd dat nieuwbouw niet langer een gunstige / voordelige optie is in het middel-hogere segment.

• Paprika
Materialen, handjes die het werkuitvoeren, grond en de opstartkosten (werkvoorbereiding, bezwaren etc) zijn geëxplodeerd en de prijsstijgingen hiervan zijn nog altijd niet tot een halt gekomen. Ondertussen zie je in de hele sector (studio’s tot appartementen tot gezinswoning) krimpflatie jaar op jaar waarbij de m2 prijzen blijven oplopen. Voeg er nog wat risicodekking aan toe vanuit de aannemer (zie gigantische inflatie coronaperiode die de aannemers wel hebben gevoeld voor al lopende projecten) en je krijgt dit.

• MuFFIN 007
  • Nu online
Paprika schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:03:
Materialen, handjes die het werkuitvoeren, grond en de opstartkosten (werkvoorbereiding, bezwaren etc) zijn geëxplodeerd en de prijsstijgingen hiervan zijn nog altijd niet tot een halt gekomen. Ondertussen zie je in de hele sector (studio’s tot appartementen tot gezinswoning) krimpflatie jaar op jaar waarbij de m2 prijzen blijven oplopen. Voeg er nog wat risicodekking aan toe vanuit de aannemer (zie gigantische inflatie coronaperiode die de aannemers wel hebben gevoeld voor al lopende projecten) en je krijgt dit.
Dat zal allemaal best, maar daar heeft de huizenkoper toch geen boodschap aan? Die kijkt gewoon rationeel hoeveel 'waar hij voor zijn geld krijgt' en dat begint inmiddels behoorlijk scheef te lopen met recent gebouwde bestaande bouw. Argument dat je met nieuwbouw 'niet hoeft over te bieden' is in dit segment ook niet langer relevant want er wordt her en der al genoeg verlaagd om als koper comfortabel aan de slag te gaan.

Ik denk dat dit leidt tot een situatie waarin óf projectonwikkelaars genoegen moeten nemen met minder marge (je maakt mij echt niet wijs dat er op deze projecten ondanks gestegen kosten amper marge zit) óf er gewoon niet meer gebouwd gaat worden als het niet uit kan. Ik hoop op optie A; dat zou beter zijn voor de doorstroom, maar ik vrees het ergste.

• Paprika
MuFFIN 007 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:12:
[...]

Dat zal allemaal best, maar daar heeft de huizenkoper toch geen boodschap aan?
Er is een reden waarom in de meest populaire regio's bouwprojecten niet uitverkocht raken, dus dat gebeurt dan ook. Dan mag je nog blij zijn dat ze daar gezinswoningen bouwen. Hier ben je dezelfde bedragen kwijt en dan mag je ook nog 300 meter lopen naar de dichtstbijzijnde parkeergarage inclusief het huren ervan.

• MuFFIN 007
  • Nu online
Paprika schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Er is een reden waarom in de meest populaire regio's bouwprojecten niet uitverkocht raken, dus dat gebeurt dan ook. Dan mag je nog blij zijn dat ze daar gezinswoningen bouwen. Hier ben je dezelfde bedragen kwijt en dan mag je ook nog 300 meter lopen naar de dichtstbijzijnde parkeergarage inclusief het huren ervan.
Ja, dus je herkent het beeld. Wel bijzonder dat ik er niet veel over lees; blijkbaar heeft 'men' het nog niet helemaal door of wordt het bewust een beetje stil gehouden. Jouw situatie is ergens in centrum van een grotere stad waarschijnlijk? Dat is idd nog erger, vooral qua parkeren. Daarom filter ik op die parkeerplaats/garage want als dat er niet bij zit slaat het al helemaal nergens op.

• Paprika
MuFFIN 007 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:27:
[...]

Ja, dus je herkent het beeld. Wel bijzonder dat ik er niet veel over lees; blijkbaar heeft 'men' het nog niet helemaal door of wordt het bewust een beetje stil gehouden.
De laatste keer dat ik dat zag heeft de markt uiteindelijk de prijzen ingehaald. Er stond hier een project (gaaf project overigens) met een m2 prijs die zeker 1/3e hoger was van de straat en dan hebben het over een zeer gewilde straat (<= 1930, zeer grote woningen). Uiteindelijk is het nu toch verkocht, en dat na 5 jaar meen ik (begin corona). Sommige ontwikkelaars hebben een lange adem schijnbaar. Of dat overal het geval gaat zijn is nog maar de vraag.
Jouw situatie is ergens in centrum van een grotere stad waarschijnlijk? Dat is idd nog erger, vooral qua parkeren. Daarom filter ik op die parkeerplaats/garage want als dat er niet bij zit slaat het al helemaal nergens op.
Nou, ik kan je zo linkjes geven van projecten waarbij je toch nog zo'n 10 minuten moet fietsen alvorens je echt in het centrum bent :+, maar dat is hier al vaker besproken.

Zonder Leiden (qua prijzen) goed in te kunnen schatten is mijn eerste gedachte dat een 2 kapper voor die prijs geen koopje kan zijn, maar ergens is het kunnen aanleggen van een boot aan je achtertuin wel gaaf natuurlijk. Ik neem aan dat ze hier gaan bouwen? Dan is een half uur fietsen naar de molen (mijn ijkpunt voor Leiden) wel een stukje. Dan zijn de woningen die er al staan (rond en groter dan 300m2 voor ~1.5 miljoen) wel iets anders geprijsd dan 165m2 voor Prijs vanaf €1.350.000 Prijs tot €1.500.000 inderdaad. Al is kavel bij laatst genoemde wel weer wat groter.

https://www.funda.nl/deta...uis-hofvliet-77/89784628/
https://www.funda.nl/deta...uis-hofvliet-81/89480391/
https://account.woneninstarrenburg.nl/aanbod/#/

Maar goed, de dozen die er staan zijn dan ook weer niet prachtig helaas. Toch zijn die oppervlakte verschillen niet bepaald klein (GBO 300m2 vs 165-180m2). :$

Nu zal de voorbereiding van dit project wel prijzig zijn als ik zie hoe het er nu op maps uitziet en wat het moet gaan worden. Het werk dat daarbij komt kijken zal zeker wel in de prijs verstopt zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 29-05-2026 10:53 ]

• MuFFIN 007
  • Nu online
Paprika schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:44:
[...]

De laatste keer dat ik dat zag heeft de markt uiteindelijk de prijzen ingehaald. Er stond hier een project (gaaf project overigens) met een m2 prijs die zeker 1/3e hoger was van de straat en dan hebben het over een zeer gewilde straat (<= 1930, zeer grote woningen). Uiteindelijk is het nu toch verkocht, en dat na 5 jaar meen ik (begin corona). Sommige ontwikkelaars hebben een lange adem schijnbaar. Of dat overal het geval gaat zijn is nog maar de vraag.

[...]

Nou, ik kan je zo linkjes geven van projecten waarbij je toch nog zo'n 10 minuten moet fietsen alvorens je echt in het centrum bent :+, maar dat is hier al vaker besproken.

Zonder Leiden (qua prijzen) goed in te kunnen schatten is mijn eerste gedachte dat een 2 kapper voor die prijs geen koopje kan zijn, maar ergens is het kunnen aanleggen van een boot aan je achtertuin wel gaaf natuurlijk. Ik neem aan dat ze hier gaan bouwen? Dan is een half uur fietsen naar de molen (mijn ijkpunt voor Leiden) wel een stukje. Dan zijn de woningen die er al staan (rond en groter dan 300m2 voor ~1.5 miljoen) wel iets anders geprijsd dan 165m2 voor Prijs vanaf €1.350.000 Prijs tot €1.500.000 inderdaad. Al is kavel bij laatst genoemde wel weer wat groter.

https://www.funda.nl/deta...uis-hofvliet-77/89784628/
https://www.funda.nl/deta...uis-hofvliet-81/89480391/
https://account.woneninstarrenburg.nl/aanbod/#/

Maar goed, de dozen die er staan zijn dan ook weer niet prachtig helaas. Toch zijn die oppervlakte verschillen niet bepaald klein (GBO 300m2 vs 165-180m2). :$
Tja, als het maar lang genoeg staat kan het natuurlijk dat de markt het inhaalt. Maar ik denk dat we voor dit marktdeel wel op een punt zijn dat er wat stabilisatie optreedt (en dat inhalen dus niet meer gaat gebeuren, of echt heel lang gaat duren); en als ze geen 70% verkopen starten ze meestal ook niet met de bouw. Leuk zuur voor iedereen die er wel ingestonken is.

Voor wat betreft aanrijdtijd tot centrum heb je natuurlijk gelijk, maar ik reken vaak 10 min fietsen tot een station. Dat vind ik wel een beetje de baseline voor de Randstad, en dat haal je prima als je in de buurt blijft van de grote steden. Voorschoten heeft een station, en wijken als Leidscheveen en Nesselanden hebben prima metroverbindingen. Dat het stadscentrum dan zelf verder weg zit is voor velen (en bijv ook voor ons) acceptabel. Als je in een Zuid-Hollands gehucht gaat kijken zoals Leimuiden, Rijpwetering, etc ga je in ieder nooit kunnen voldoen aan die eis en dat drukt de (nieuwbouw)prijzen behoorlijk.

Je inschattting over regio Leiden klopt wel, het is geen koopje. Duurder dan groot Den Haag en groot Rotterdam ook (los van het absolute centrum natuurlijk). En de links die je stuurt illustreren dat inderdaad mooi; je maakt mij niet wijs dat niet iedereen op basis van die info dezelfde conclusie trekt: je moet wel heel erg nieuwbouwfan zijn om daarvoor overstag te gaan. De bouwlocatie klopt. Die huizen aan de Hofvliet zijn een segmentje hoger (vrijstaand) maar je kunt in Voorschoten prima een recent gebouwde tweekapper vinden voor 850-950k, dan is die vanaf 1.150 mln van Starrenburg 3 voor dezelfde oppervlakte wel heel zuur. Of je koopt inderdaad voor hetzelfde geld een heel stuk groter. Maar ik zie dat dus op veel meer plekken ontstaan; en ik vind het interessant dat het lijkt alsof de markt dat niet meer gaat inhalen. Met de welbekende extensie op Funda zie ik zat bestaande bouw huizen in dit segment die maanden staan en 30-50k VERLAAGD worden op dit moment. En dat is volgens mij wel een nieuwe ontwikkeling.

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Kan natuurlijk niet eeuwig stijgen, zie in onze regio (Gorinchem) ook de miljoen + huizen relatief lang te koop staan.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
AnthonyR schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:06:
Kan natuurlijk niet eeuwig stijgen, zie in onze regio (Gorinchem) ook de miljoen + huizen relatief lang te koop staan.
Natuurlijk wel en dat doet het ook. Al sinds huizen bestaan. Natuurlijk zit er af en toe een jaartje of wat van daling tussen, maar de lange termijn is altijd omhoog. Net als inkomens en supermarktprijzen ;)

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
BBBrt schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Natuurlijk wel en dat doet het ook. Al sinds huizen bestaan. Natuurlijk zit er af en toe een jaartje of wat van daling tussen, maar de lange termijn is altijd omhoog. Net als inkomens en supermarktprijzen ;)
Soms is het wel iets langer dan een jaartje af wat, voordat de boel weer stijgt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml1WYu9R08_ZBmNHM31ig72VQP0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aGSI0KlRCshDdd1u4RRIu7Gp.jpg?f=user_large

(Australië, België, Canada, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Japan, Nederland, Norwegen, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten)

https://www.mejudice.nl/a...sinds-1870-de-hockeystick
Pagina: 1 ... 97 98 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg