Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:

  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:11
Sport_Life schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Hier idem. -0,1%.

De interesse is wel van 'minder dan gemiddeld' naar 'meer dan gemiddeld', maar ik heb nog geen briefjes in de brievenbus gehad :P.

Komt wellicht door label A+++ en de hoge gasprijzen?
Hier buren die helaas wegens privé situatie moeten verkopen maar boven de 1 miljoen omgeving Alkmaar lijkt de run af te nemen.

Ze hebben slechts 2 kijkers en 1 telefoontje gehad. Betreft nieuwbouw uit 2018 500m2 perceel netjes onderhouden aan het water vrijstaand.

Volgens funda 0,6% in de plus.

  • Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Hier buren die helaas wegens privé situatie moeten verkopen maar boven de 1 miljoen omgeving Alkmaar lijkt de run af te nemen.

Ze hebben slechts 2 kijkers en 1 telefoontje gehad. Betreft nieuwbouw uit 2018 500m2 perceel netjes onderhouden aan het water vrijstaand.

Volgens funda 0,6% in de plus.
In Arnhem staan 3 relatief nieuwe woningen uit 2022 vlak naast elkaar al tijden te koop. Rond 1 miljoen pal naast centraal station en op loopafstand van binnenstad. Bijna geen prijsbewegingen ook. Alle 3 op 6+ maanden. Volgens mij komt daar echt niemand op af.

  • Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:22
Ik zou als ik 1 miljoen te besteden had ook.niet voor een huis gaan met een perceel van een postzegel.

  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:11
Scheurbuik schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:47:
Ik zou als ik 1 miljoen te besteden had ook.niet voor een huis gaan met een perceel van een postzegel.
500m2 vrijstaand doen ze in de hoofdstad een moord voor :+ .

(Perspectief) 500m2 is niet extreem ruim maar ook geen postzegel in stedelijke gebieden.

  • Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:22
GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:35:
[...]

500m2 vrijstaand doen ze in de hoofdstad een moord voor :+ .

(Perspectief) 500m2 is niet extreem ruim maar ook geen postzegel in stedelijke gebieden.
Ow.. dan hebben we het over andere panden.. ik dacht aan de amsterdamseweg herenhuizen met flink woonoppervlak, maar <100m2 perceel

(500m2 vind ik dan weer erg fors tegenwoordig)


//edit.. ik had het over de arnhem panden.

[ Voor 10% gewijzigd door Scheurbuik op 08-05-2026 21:42 ]


  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:11
Scheurbuik schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Ow.. dan hebben we het over andere panden.. ik dacht aan de amsterdamseweg herenhuizen met flink woonoppervlak, maar <100m2 perceel

(500m2 vind ik dan weer erg fors tegenwoordig)


//edit.. ik had het over de arnhem panden.
Excuus, ik dacht over de woning in mijn omgeving inderdaad :).

  • Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:27
gambieter schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Beiden, denk ik, anders wordt het aanbod van sociale huur steeds kleiner en het winstbejag steeds groter.
Woningcorporaties zijn stichtingen. Winst moet in principe dus linksom of rechtsom geïnvesteerd worden in de doelstellingen van de stichtingen (kwalitatief goed, betaalbare woningen). Er kan dan gekozen worden tussen investeren in het bestaande bezit door middel van renovaties en verduurzaming. Of het geld uitgeven aan nieuwe woningen die dan ook weer verhuurd kunnen worden.

Risico punt blijft de salarissen van directie en management. En het voorkomen van vriendjespolitiek richting (onder)aannemers en adviseurs die er leuk werk met leuke marges aan over kunnen houden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.


  • Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-06 09:14
Scheurbuik schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:13:
[...]

Het leven is niet eerlijk.. als je het geluk hebt gehad een sociale huurwoning te bemachtigen ben je spekloper tov particuliere huur. Mag je egoistisch noemen, maar het is gewoon gebruik maken van het systeem. En vooral het falen ervan.

Noem je het ook egoistisch als je gebruik maakt van hra? Of die bankspaarproducten van het verleden. Dat is de oorzaak van het probleem.. de.particuliere huurder wordt.geript, waar de rest wordt gesubsidieerd... dan kan je niet verwijten dat mensen daar niet voor kiezen.
Maar om aan sociale huur te komen moet je of:
1. Bewust part time gaan werken, zodat je met dat truukje aan een sociale huurwoning kan kopen.
2. Echt 3x niks verdienen.

Met een beetje starters salaris met 40 uur zit je er al dik over heen. Dus zoveel mensen komen niet eens in aanmerking voor sociale huur.

  • champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 14:50
Altijd lastig in te schatten hoe goed de waardecheck van Funda is. Mijn appartement is inmiddels +0.9% de afgelopen maand. Tussen de 313k en 391k..
Zit in Den Haag en in een mindere wijk (75 m2 en officieel 1 slaapkamer).
Een half jaar geleden is een identiek appartement in hetzelfde complex voor 325k gegaan (met 20+ jaar oudere badkamer en muren die nog gedaan moeten worden).
Maar persoonlijk zou ik hier geen 350k voor neertellen :+

  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18
Immutable schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Maar om aan sociale huur te komen moet je of:
1. Bewust part time gaan werken, zodat je met dat truukje aan een sociale huurwoning kan kopen.
2. Echt 3x niks verdienen.

Met een beetje starters salaris met 40 uur zit je er al dik over heen. Dus zoveel mensen komen niet eens in aanmerking voor sociale huur.
AFAIK kijken woningcorporaties naar het verzamelinkomen van een jaar eerder. Toen ik klaar was met studeren was mijn startssalaris al te hoog maar toch kon ik een sociale huurwoning krijgen want het inkomen van een jaar eerder was laag genoeg.

  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18
champion16 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:28:
Altijd lastig in te schatten hoe goed de waardecheck van Funda is. Mijn appartement is inmiddels +0.9% de afgelopen maand. Tussen de 313k en 391k..
Zit in Den Haag en in een mindere wijk (75 m2 en officieel 1 slaapkamer).
Een half jaar geleden is een identiek appartement in hetzelfde complex voor 325k gegaan (met 20+ jaar oudere badkamer en muren die nog gedaan moeten worden).
Maar persoonlijk zou ik hier geen 350k voor neertellen :+
N=1 maar bij mij zit Calcasa ongeveer 10% lager dan Funda

  • Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:22
Immutable schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Maar om aan sociale huur te komen moet je of:
1. Bewust part time gaan werken, zodat je met dat truukje aan een sociale huurwoning kan kopen.
2. Echt 3x niks verdienen.

Met een beetje starters salaris met 40 uur zit je er al dik over heen. Dus zoveel mensen komen niet eens in aanmerking voor sociale huur.
Dat valt allemaal wel mee hoor, 3x niks verdienen is onzin. Je komt in aanmerking tot 51k per jaar. Daar zit je als starter vaak genoeg wel onder. (Ja met 2 is het snel een ander verhaal)

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Hier buren die helaas wegens privé situatie moeten verkopen maar boven de 1 miljoen omgeving Alkmaar lijkt de run af te nemen.

Ze hebben slechts 2 kijkers en 1 telefoontje gehad. Betreft nieuwbouw uit 2018 500m2 perceel netjes onderhouden aan het water vrijstaand.

Volgens funda 0,6% in de plus.
Walterliving geeft voor de wijk aan: 6x vraagprijs, 34x overboden en 60x onderboden. Woningstats verwacht ook een lagere verkoopprijs dan de vraagprijs (-5,6%). Ook wel iets andere cijfers en biedgedrag dus dan wat je in een populaire stad ziet.

Bovenstaande is niet zo relevant waarschijnlijk gezien afwijkende situatie...

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 10-05-2026 12:35 ]


  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:11
Paprika schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Walterliving geeft voor de wijk aan: 6x vraagprijs, 34x overboden en 60x onderboden. Woningstats verwacht ook een lagere verkoopprijs dan de vraagprijs (-5,6%).
De wijk is niet echt representatief ben ik bang want dit betreft een nieuwbouw strook in een bestaande wijk inderdaad. Ik weet dat de afgelopen 5 jaar hier alle woningen nog overboden zijn. (De nieuwbouw strook). Wellicht dat dit de eerste gaat worden die onder de vraagprijs weg zal gaan maar ik laat het wel even weten.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
GeeMoney schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:28:
[...]


De wijk is niet echt representatief ben ik bang want dit betreft een nieuwbouw strook in een bestaande wijk inderdaad.
Ik zie nu ik er wat meer in duik inderdaad wat gekke vergelijkingen gezien er niet genoeg van deze (formaat, vrijstaand) in het project zitten/verkocht zijn waardoor er wordt uitgeweken naar woningen met een ander bouwjaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 10-05-2026 12:34 ]


  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:11
Paprika schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:30:
[...]

Ik zie nu ik er wat meer in duik inderdaad wat gekke vergelijkingen gezien er niet genoeg van deze (formaat, vrijstaand) in het project zitten/verkocht zijn waardoor er wordt uitgeweken naar woningen met een ander bouwjaar.
Het blijft sowieso bizar natuurlijk. Ze hebben het gekocht (casco weliswaar) voor 450k . Staat dus nu te koop voor 1.15mio . Daar is niet tegenop te sparen of te beleggen.

Overigens is dit ook de eerste vrijstaande woning die te koop komt in deze strook. (Ik woon er zelf ook) alle andere woningen uit het recente verleden waren dus 2-onder-1 kappers of rijtjes woningen en die zaten ruim onder het miljoen en gingen dus als warme broodjes.

De makelaar heeft ook aangegeven dat 1mio plus de markt minder verhit is met de huidige rente standen. Niet iedereen krijgt de hypotheek rond, zelfs doorstromers niet zomaar volgens de beste man.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 10-05-2026 12:40 ]


  • Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Kalentum schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:53:
[...]


N=1 maar bij mij zit Calcasa ongeveer 10% lager dan Funda
N=1 Calcasa wist niet dat ik het appartement volledig had gerenoveerd, vandaar veel lager. Funda kwam overeen met de andere appartementen mét parkeerplaats in de parkeergarage. Funda wist niet dat ik die verkocht had voor 12k. Dus uiteindelijk zou die schatting 12k te hoog zijn. Ik haalde de max van Funda eruit. Mensen zien toch liever 100% instapklaar met een mooie keuken in plaats van een parkeerplaats

  • kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Bij mij trekt Huispedia een flink stuk omhoog (eerst rond de 850 nu 950k gemiddeld)
Funda laat echter een -0,1% zien, maar die zat ook echt stukken hoger met 1,1m gemiddeld.
Een tijdje is 1km verderop een soort gelijke woning verkocht a 1m. Dus ergens tussen HP en Funda klopt het ongeveer wel.

  • kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
GeeMoney schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:36:
[...]


Het blijft sowieso bizar natuurlijk. Ze hebben het gekocht (casco weliswaar) voor 450k . Staat dus nu te koop voor 1.15mio . Daar is niet tegenop te sparen of te beleggen.

Overigens is dit ook de eerste vrijstaande woning die te koop komt in deze strook. (Ik woon er zelf ook) alle andere woningen uit het recente verleden waren dus 2-onder-1 kappers of rijtjes woningen en die zaten ruim onder het miljoen en gingen dus als warme broodjes.

De makelaar heeft ook aangegeven dat 1mio plus de markt minder verhit is met de huidige rente standen. Niet iedereen krijgt de hypotheek rond, zelfs doorstromers niet zomaar volgens de beste man.
Toevallig wel als je de SP500 had gekocht :p
Maargoed ze hebben die 450k ook niet in 1x gelegd neem ik aan.
Prachtige winst, hoewel hun nieuwe huis straks waarschijnlijk ook vele malen duurder was dan in 2018.

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:36:
[...]


Het blijft sowieso bizar natuurlijk. Ze hebben het gekocht (casco weliswaar) voor 450k . Staat dus nu te koop voor 1.15mio . Daar is niet tegenop te sparen of te beleggen.

Overigens is dit ook de eerste vrijstaande woning die te koop komt in deze strook. (Ik woon er zelf ook) alle andere woningen uit het recente verleden waren dus 2-onder-1 kappers of rijtjes woningen en die zaten ruim onder het miljoen en gingen dus als warme broodjes.

De makelaar heeft ook aangegeven dat 1mio plus de markt minder verhit is met de huidige rente standen. Niet iedereen krijgt de hypotheek rond, zelfs doorstromers niet zomaar volgens de beste man.
De kritische kijker heeft er ook wel wat op aan te merken, oa opdekdeuren, plafonds (nog) niet gestuct, radiatoren (boven) 1 badkamer en bouwjaar 2018 dus vloeren, keuken, badkamer etc is 8 jaar oud. Functioneert nog prima natuurlijk, maar het is niet meer nieuw. Er hangt ook nog een cv ketel in, wat wel jammer is voor een woning van 2018.

Dan is >1.1m kennelijk hoog in die regio.

@GeeMoney ik dacht dat jij wel een warmtepomp en overal vloerverwarming hebt, was dat een optie?

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2026 22:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:22:
[...]

Toevallig wel als je de SP500 had gekocht :p
Maargoed ze hebben die 450k ook niet in 1x gelegd neem ik aan.
Prachtige winst, hoewel hun nieuwe huis straks waarschijnlijk ook vele malen duurder was dan in 2018.
Die 450k is VON , dus daar kwam nog wel 150k bij.
Dan volgt het ongeveer de gemiddelde stijging.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:11
Sport_Life schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:13:
[...]

De kritische kijker heeft er ook wel wat op aan te merken, oa opdekdeuren, plafonds (nog) niet gestuct, radiatoren (boven) 1 badkamer en bouwjaar 2018 dus vloeren, keuken, badkamer etc is 8 jaar oud. Functioneert nog prima natuurlijk, maar het is niet meer nieuw. Er hangt ook nog een cv ketel in, wat wel jammer is voor een woning van 2019.

Dan is >1.1m kennelijk hoog in die regio.

@GeeMoney ik dacht dat jij wel een warmtepomp en overal vloerverwarming hebt, was dat een optie?
Klopt.
Het is in 3 fases opgeleverd. De laatste fase (waaronder mijn woning) heeft dus wel een bodem warmtepomp en WTW Type D mechanische ventilatie en is ook een 0-op de meter woning en bouwjaar is 2019 ipv 2018.
Daarnaast zijn onze percelen en oprit ook groter zodat er dus minstens 4 auto's op de oprit passen ipv 1 (of 2 achter elkaar). (200m2 groter)
Ik heb dan ook 100k meer betaald VON, 550k destijds.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 11-05-2026 22:31 ]


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:29:
[...]


Klopt.
Het is in 3 fases opgeleverd. De laatste fase (waaronder mijn woning) heeft dus wel een bodem warmtepomp en WTW Type D mechanische ventilatie en is ook een 0-op de meter woning en bouwjaar is 2019 ipv 2018.
Daarnaast zijn onze percelen en oprit ook groter zodat er dus minstens 4 auto's op de oprit passen ipv 1 (of 2 achter elkaar). (200m2 groter)
Ik heb dan ook 100k meer betaald VON, 550k destijds.
Kijk dat is echt al een flink stuk moderner, ik denk dat veel kopers , zeker 'nieuwbouw' in deze prijsklasse, sterke voorkeur hebben voor gasloos.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Sport_Life schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:25:
[...]

Die 450k is VON , dus daar kwam nog wel 150k bij.
Dan volgt het ongeveer de gemiddelde stijging.
Ohja,
Dan klopt het wel ongeveer. Mijn huidige 2 onder 1 kapper was in 2016 450k VON. Die zou naar schatting nu om en nabij de 1 mil liggen.

  • Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:15
Sport_Life schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Kijk dat is echt al een flink stuk moderner, ik denk dat veel kopers , zeker 'nieuwbouw' in deze prijsklasse, sterke voorkeur hebben voor gasloos.
Dat merken we hier ook, regio Rotterdam. We hebben onze nieuwe woning daarom ook ruim onder de vraagprijs kunnen aanschaffen. Woning dateert uit 2020 en is alsnog op gas. Onze huidige woning is ruim 50 jaar ouder, dus met het zicht op de toekomst een prima stap en nu gaat de focus naar gasloos, het isoleren is immers al prima. Maar alle woningen na 2018 welke nog op gas zijn, lopen ook hier enorm langzaam weg, regelmatig 6+ maanden.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
Calcasa jaarverslag miljoenenwoningen voor 2025 is er.
Het aantal miljoenenwoningen is in 2025 opnieuw fors toegenomen. Nederland telt inmiddels ruim 273000 koopwoningen met een waarde van minstens één miljoen euro. Dat zijn er bijna 50000 meer dan in 2024, een stijging van ruim 22 %. Daarmee is 6.2 % van de Nederlandse koopwoningvoorraad een miljoenenwoning. Anders gezegd: ongeveer één op de zestien koopwoningen is inmiddels meer dan een miljoen euro waard. Na de afvlakking in 2023 en de hernieuwde stijging in 2024 versnelt de groei van het aantal miljoenenwoningen in 2025 opnieuw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ6-ge-xt5KktKCVDr3Da9FyRMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2kt21I4o3Z2LfwJ8CqdEgvU.jpg?f=fotoalbum_large

https://calcasa.nl/onderz...g-miljoenenwoningen-2025/

[ Voor 21% gewijzigd door Paprika op 28-05-2026 10:43 ]


  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Goedemorgen allen, zijn nieuwbouwwoningen inmiddels overpriced?

Gedurende de afgelopen maanden volg ik de huizenmarkt in de Randstad, en dan specifiek de driehoek Den Haag - Rotterdam - Gouda op de voet. Dit is een van de duurste gebieden van Nederland om te wonen, met uitschieters naar boven in de regio Leiden. Het marktdeel waar ik op filter is dat van de typische 'doorverhuiswoning'; dus een relatief normale gezinswoning waar veel starters naar kijken zodra ze met overwaarde op hun eerste huis in de zak gaan shoppen voor wat ruimers. Er moet minimaal een parkeerplek op eigen terrein of garage bij zitten, 150 m2 oppervlakte, en een fatsoenlijk energielabel (A of hoger). Woningtypen zijn veelal ruimere rijtjeshuizen, hoekwoningen, en twee-onder-een-kappers. De prijzen filter ik van circa 700k-1.1 mln. Vrijstaand is in dit segment op deze locaties doorgaans nog duurder.

Naast de bestaande bouw volg ik uiteraard ook de nieuwbouwprojecten; ons huidige huis is ook een nieuwbouw en destijds was dat een prima 'deal' in vergelijking met vraagprijzen+overbieden van bestaand aanbod (we hebben het over 2021). Het valt mij op dat deze situatie veranderd lijkt te zijn. Mooie tweekappers van een jaar of tien oud in de gekende wijken (Nesselande, Leidschenveen, etc) staan geregeld wat langer te koop en worden zelfs regelmatig afgeprijsd (er zijn extensies op Funda waar je dat heel makkelijk mee kunt zien). Niet zelfden gaat er 50k vanaf, en veel wordt verkocht voor rond de 900k.

Tegelijkertijd wordt door projectontwikkelaars voor nieuwbouw prijzen gevraagd die totaal losgezongen zijn van diezelfde verhouding qua m2-prijs, maar ook qua voorzieningen. Ik deel hier graag twee projecten; schrik niet van de prijzen: https://account.woneninstarrenburg.nl/aanbod/#/ in Voorschoten en https://account.woneningloed.nl/aanbod/#/ in Voorhout (beide regio Leiden, de duurste hoek van dit deel van de Randstad). Een rijtjeshuis wat vergelijkbaar is met mijn huidige huis kost al snel 800-900k, en genoemde doorverhuis tweekapper doet lachend 1.1-1.2 miljoen. Waarom zou je niet voor 200k (!) minder een recent gebouwd huis van 5 jaar oud kopen, wat dus ook al een warmtepomp etc heeft? Vaak met een grotere oppervlakte in meters? Je betaalt weliswaar overdrachtsbelasting 2% maar daar staat tegenover dat je geen afwerking hoeft te betalen, en dat is meer (weet ik ook uit ervaring).

Volgens mij kan je op basis van die cijfers vrij eenvoudig concluderen dat nieuwbouw niet meer het gunstige verhaal is wat het drie jaar geleden was! Projectontwikkelaars vragen vrolijk nog steeds iedere 3 maanden hogere prijzen per m2 terwijl bestaande bouw in dit segment inmiddels stabiliseert. Zien andere mensen die de markt volgen dit ook? Ja, ik weet dat er hoeken in Zuid-Holland zijn die veel goedkoper zijn maar dan zit je vaak in een klein dorp zonder treinstation in de buurt (en dat is precies de reden dat er minder vraag is, dus die laat ik buiten beschouwing). Mijn verwachting is dat genoemde projecten NIET meer voor deze prijzen verkocht zullen worden, de VON vraagprijzen liggen te ver af van de marktwaarde. Meer mensen zullen hun conclusies trekken; en er niet langer instinken. Wie wil er immers het (reeele) risico lopen de eerste jaren na de bouw onder water te staan qua waarde? Gevolg: projecten die erg lang te koop staan, vertraging in de bouw (zie je nu al gebeuren), en nog meer mensen die blijven hangen in hun starterswoning omdat ze niet door kunnen of willen.

TLDR: De prijsverhouding tussen bestaande bouw en nieuwbouw is in populaire delen van de Randstad zodanig veranderd dat nieuwbouw niet langer een gunstige / voordelige optie is in het middel-hogere segment.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
Materialen, handjes die het werkuitvoeren, grond en de opstartkosten (werkvoorbereiding, bezwaren etc) zijn geëxplodeerd en de prijsstijgingen hiervan zijn nog altijd niet tot een halt gekomen. Ondertussen zie je in de hele sector (studio’s tot appartementen tot gezinswoning) krimpflatie jaar op jaar waarbij de m2 prijzen blijven oplopen. Voeg er nog wat risicodekking aan toe vanuit de aannemer (zie gigantische inflatie coronaperiode die de aannemers wel hebben gevoeld voor al lopende projecten) en je krijgt dit.

  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Paprika schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:03:
Materialen, handjes die het werkuitvoeren, grond en de opstartkosten (werkvoorbereiding, bezwaren etc) zijn geëxplodeerd en de prijsstijgingen hiervan zijn nog altijd niet tot een halt gekomen. Ondertussen zie je in de hele sector (studio’s tot appartementen tot gezinswoning) krimpflatie jaar op jaar waarbij de m2 prijzen blijven oplopen. Voeg er nog wat risicodekking aan toe vanuit de aannemer (zie gigantische inflatie coronaperiode die de aannemers wel hebben gevoeld voor al lopende projecten) en je krijgt dit.
Dat zal allemaal best, maar daar heeft de huizenkoper toch geen boodschap aan? Die kijkt gewoon rationeel hoeveel 'waar hij voor zijn geld krijgt' en dat begint inmiddels behoorlijk scheef te lopen met recent gebouwde bestaande bouw. Argument dat je met nieuwbouw 'niet hoeft over te bieden' is in dit segment ook niet langer relevant want er wordt her en der al genoeg verlaagd om als koper comfortabel aan de slag te gaan.

Ik denk dat dit leidt tot een situatie waarin óf projectonwikkelaars genoegen moeten nemen met minder marge (je maakt mij echt niet wijs dat er op deze projecten ondanks gestegen kosten amper marge zit) óf er gewoon niet meer gebouwd gaat worden als het niet uit kan. Ik hoop op optie A; dat zou beter zijn voor de doorstroom, maar ik vrees het ergste.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
MuFFIN 007 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:12:
[...]

Dat zal allemaal best, maar daar heeft de huizenkoper toch geen boodschap aan?
Er is een reden waarom in de meest populaire regio's bouwprojecten niet uitverkocht raken, dus dat gebeurt dan ook. Dan mag je nog blij zijn dat ze daar gezinswoningen bouwen. Hier ben je dezelfde bedragen kwijt en dan mag je ook nog 300 meter lopen naar de dichtstbijzijnde parkeergarage inclusief het huren ervan.

  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Paprika schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Er is een reden waarom in de meest populaire regio's bouwprojecten niet uitverkocht raken, dus dat gebeurt dan ook. Dan mag je nog blij zijn dat ze daar gezinswoningen bouwen. Hier ben je dezelfde bedragen kwijt en dan mag je ook nog 300 meter lopen naar de dichtstbijzijnde parkeergarage inclusief het huren ervan.
Ja, dus je herkent het beeld. Wel bijzonder dat ik er niet veel over lees; blijkbaar heeft 'men' het nog niet helemaal door of wordt het bewust een beetje stil gehouden. Jouw situatie is ergens in centrum van een grotere stad waarschijnlijk? Dat is idd nog erger, vooral qua parkeren. Daarom filter ik op die parkeerplaats/garage want als dat er niet bij zit slaat het al helemaal nergens op.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
MuFFIN 007 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:27:
[...]

Ja, dus je herkent het beeld. Wel bijzonder dat ik er niet veel over lees; blijkbaar heeft 'men' het nog niet helemaal door of wordt het bewust een beetje stil gehouden.
De laatste keer dat ik dat zag heeft de markt uiteindelijk de prijzen ingehaald. Er stond hier een project (gaaf project overigens) met een m2 prijs die zeker 1/3e hoger was van de straat en dan hebben het over een zeer gewilde straat (<= 1930, zeer grote woningen). Uiteindelijk is het nu toch verkocht, en dat na 5 jaar meen ik (begin corona). Sommige ontwikkelaars hebben een lange adem schijnbaar. Of dat overal het geval gaat zijn is nog maar de vraag.
Jouw situatie is ergens in centrum van een grotere stad waarschijnlijk? Dat is idd nog erger, vooral qua parkeren. Daarom filter ik op die parkeerplaats/garage want als dat er niet bij zit slaat het al helemaal nergens op.
Nou, ik kan je zo linkjes geven van projecten waarbij je toch nog zo'n 10 minuten moet fietsen alvorens je echt in het centrum bent :+, maar dat is hier al vaker besproken.

Zonder Leiden (qua prijzen) goed in te kunnen schatten is mijn eerste gedachte dat een 2 kapper voor die prijs geen koopje kan zijn, maar ergens is het kunnen aanleggen van een boot aan je achtertuin wel gaaf natuurlijk. Ik neem aan dat ze hier gaan bouwen? Dan is een half uur fietsen naar de molen (mijn ijkpunt voor Leiden) wel een stukje. Dan zijn de woningen die er al staan (rond en groter dan 300m2 voor ~1.5 miljoen) wel iets anders geprijsd dan 165m2 voor Prijs vanaf €1.350.000 Prijs tot €1.500.000 inderdaad. Al is kavel bij laatst genoemde wel weer wat groter.

https://www.funda.nl/deta...uis-hofvliet-77/89784628/
https://www.funda.nl/deta...uis-hofvliet-81/89480391/
https://account.woneninstarrenburg.nl/aanbod/#/

Maar goed, de dozen die er staan zijn dan ook weer niet prachtig helaas. Toch zijn die oppervlakte verschillen niet bepaald klein (GBO 300m2 vs 165-180m2). :$

Nu zal de voorbereiding van dit project wel prijzig zijn als ik zie hoe het er nu op maps uitziet en wat het moet gaan worden. Het werk dat daarbij komt kijken zal zeker wel in de prijs verstopt zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 29-05-2026 10:53 ]


  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Paprika schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:44:
[...]

De laatste keer dat ik dat zag heeft de markt uiteindelijk de prijzen ingehaald. Er stond hier een project (gaaf project overigens) met een m2 prijs die zeker 1/3e hoger was van de straat en dan hebben het over een zeer gewilde straat (<= 1930, zeer grote woningen). Uiteindelijk is het nu toch verkocht, en dat na 5 jaar meen ik (begin corona). Sommige ontwikkelaars hebben een lange adem schijnbaar. Of dat overal het geval gaat zijn is nog maar de vraag.

[...]

Nou, ik kan je zo linkjes geven van projecten waarbij je toch nog zo'n 10 minuten moet fietsen alvorens je echt in het centrum bent :+, maar dat is hier al vaker besproken.

Zonder Leiden (qua prijzen) goed in te kunnen schatten is mijn eerste gedachte dat een 2 kapper voor die prijs geen koopje kan zijn, maar ergens is het kunnen aanleggen van een boot aan je achtertuin wel gaaf natuurlijk. Ik neem aan dat ze hier gaan bouwen? Dan is een half uur fietsen naar de molen (mijn ijkpunt voor Leiden) wel een stukje. Dan zijn de woningen die er al staan (rond en groter dan 300m2 voor ~1.5 miljoen) wel iets anders geprijsd dan 165m2 voor Prijs vanaf €1.350.000 Prijs tot €1.500.000 inderdaad. Al is kavel bij laatst genoemde wel weer wat groter.

https://www.funda.nl/deta...uis-hofvliet-77/89784628/
https://www.funda.nl/deta...uis-hofvliet-81/89480391/
https://account.woneninstarrenburg.nl/aanbod/#/

Maar goed, de dozen die er staan zijn dan ook weer niet prachtig helaas. Toch zijn die oppervlakte verschillen niet bepaald klein (GBO 300m2 vs 165-180m2). :$
Tja, als het maar lang genoeg staat kan het natuurlijk dat de markt het inhaalt. Maar ik denk dat we voor dit marktdeel wel op een punt zijn dat er wat stabilisatie optreedt (en dat inhalen dus niet meer gaat gebeuren, of echt heel lang gaat duren); en als ze geen 70% verkopen starten ze meestal ook niet met de bouw. Leuk zuur voor iedereen die er wel ingestonken is.

Voor wat betreft aanrijdtijd tot centrum heb je natuurlijk gelijk, maar ik reken vaak 10 min fietsen tot een station. Dat vind ik wel een beetje de baseline voor de Randstad, en dat haal je prima als je in de buurt blijft van de grote steden. Voorschoten heeft een station, en wijken als Leidscheveen en Nesselanden hebben prima metroverbindingen. Dat het stadscentrum dan zelf verder weg zit is voor velen (en bijv ook voor ons) acceptabel. Als je in een Zuid-Hollands gehucht gaat kijken zoals Leimuiden, Rijpwetering, etc ga je in ieder nooit kunnen voldoen aan die eis en dat drukt de (nieuwbouw)prijzen behoorlijk.

Je inschattting over regio Leiden klopt wel, het is geen koopje. Duurder dan groot Den Haag en groot Rotterdam ook (los van het absolute centrum natuurlijk). En de links die je stuurt illustreren dat inderdaad mooi; je maakt mij niet wijs dat niet iedereen op basis van die info dezelfde conclusie trekt: je moet wel heel erg nieuwbouwfan zijn om daarvoor overstag te gaan. De bouwlocatie klopt. Die huizen aan de Hofvliet zijn een segmentje hoger (vrijstaand) maar je kunt in Voorschoten prima een recent gebouwde tweekapper vinden voor 850-950k, dan is die vanaf 1.150 mln van Starrenburg 3 voor dezelfde oppervlakte wel heel zuur. Of je koopt inderdaad voor hetzelfde geld een heel stuk groter. Maar ik zie dat dus op veel meer plekken ontstaan; en ik vind het interessant dat het lijkt alsof de markt dat niet meer gaat inhalen. Met de welbekende extensie op Funda zie ik zat bestaande bouw huizen in dit segment die maanden staan en 30-50k VERLAAGD worden op dit moment. En dat is volgens mij wel een nieuwe ontwikkeling.

  • AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:33
Kan natuurlijk niet eeuwig stijgen, zie in onze regio (Gorinchem) ook de miljoen + huizen relatief lang te koop staan.

  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:50
AnthonyR schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:06:
Kan natuurlijk niet eeuwig stijgen, zie in onze regio (Gorinchem) ook de miljoen + huizen relatief lang te koop staan.
Natuurlijk wel en dat doet het ook. Al sinds huizen bestaan. Natuurlijk zit er af en toe een jaartje of wat van daling tussen, maar de lange termijn is altijd omhoog. Net als inkomens en supermarktprijzen ;)

  • jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
BBBrt schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Natuurlijk wel en dat doet het ook. Al sinds huizen bestaan. Natuurlijk zit er af en toe een jaartje of wat van daling tussen, maar de lange termijn is altijd omhoog. Net als inkomens en supermarktprijzen ;)
Soms is het wel iets langer dan een jaartje af wat, voordat de boel weer stijgt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml1WYu9R08_ZBmNHM31ig72VQP0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aGSI0KlRCshDdd1u4RRIu7Gp.jpg?f=user_large

(Australië, België, Canada, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Japan, Nederland, Norwegen, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten)

https://www.mejudice.nl/a...sinds-1870-de-hockeystick

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

jeroenkb schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:10:
[...]

Soms is het wel iets langer dan een jaartje af wat, voordat de boel weer stijgt ;)

[Afbeelding]

(Australië, België, Canada, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Japan, Nederland, Norwegen, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten)

https://www.mejudice.nl/a...sinds-1870-de-hockeystick
Dat is gecorrigeerd met inflatie, volgens mij. Als je niet corrigeert en dus naar de absolute stijging kijkt dan zie je ook afgelopen decennia een behoorlijke stijging.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

AnthonyR schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:06:
Kan natuurlijk niet eeuwig stijgen, zie in onze regio (Gorinchem) ook de miljoen + huizen relatief lang te koop staan.
In onze regio juist een omgekeerd beeld, er is enorm veel aanbod van ex huurwoningen (tussenwoningen) tot 600k , het aanbod grotere woningen is juist helemaal opgedroogd.
Wat ook opvallend is: miljoenenwoningen worden sneller duurder dan 'gewone' huizen. Specifieke cijfers voor Utrecht heeft Calcasa niet, maar in de provincie Utrecht als geheel werden miljoenenhuizen afgelopen jaar 8,6 procent duurder, tegen 4,9 procent voor alle koopwoningen samen.
https://www.ad.nl/utrecht...ijkbare-plekken~a46ec75e/

Dwz gemiddeld steeg een vrijstaand huis van 1m afgelopen jaar 86k en een tussenwoning van 500k 24,5k in waarde.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 29-05-2026 21:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:30

FreakNL

Well do ya punk?

MuFFIN 007 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:46:
Goedemorgen allen, zijn nieuwbouwwoningen inmiddels overpriced?

Gedurende de afgelopen maanden volg ik de huizenmarkt in de Randstad, en dan specifiek de driehoek Den Haag - Rotterdam - Gouda op de voet. Dit is een van de duurste gebieden van Nederland om te wonen, met uitschieters naar boven in de regio Leiden. Het marktdeel waar ik op filter is dat van de typische 'doorverhuiswoning'; dus een relatief normale gezinswoning waar veel starters naar kijken zodra ze met overwaarde op hun eerste huis in de zak gaan shoppen voor wat ruimers. Er moet minimaal een parkeerplek op eigen terrein of garage bij zitten, 150 m2 oppervlakte, en een fatsoenlijk energielabel (A of hoger). Woningtypen zijn veelal ruimere rijtjeshuizen, hoekwoningen, en twee-onder-een-kappers. De prijzen filter ik van circa 700k-1.1 mln. Vrijstaand is in dit segment op deze locaties doorgaans nog duurder.

Naast de bestaande bouw volg ik uiteraard ook de nieuwbouwprojecten; ons huidige huis is ook een nieuwbouw en destijds was dat een prima 'deal' in vergelijking met vraagprijzen+overbieden van bestaand aanbod (we hebben het over 2021). Het valt mij op dat deze situatie veranderd lijkt te zijn. Mooie tweekappers van een jaar of tien oud in de gekende wijken (Nesselande, Leidschenveen, etc) staan geregeld wat langer te koop en worden zelfs regelmatig afgeprijsd (er zijn extensies op Funda waar je dat heel makkelijk mee kunt zien). Niet zelfden gaat er 50k vanaf, en veel wordt verkocht voor rond de 900k.

Tegelijkertijd wordt door projectontwikkelaars voor nieuwbouw prijzen gevraagd die totaal losgezongen zijn van diezelfde verhouding qua m2-prijs, maar ook qua voorzieningen. Ik deel hier graag twee projecten; schrik niet van de prijzen: https://account.woneninstarrenburg.nl/aanbod/#/ in Voorschoten en https://account.woneningloed.nl/aanbod/#/ in Voorhout (beide regio Leiden, de duurste hoek van dit deel van de Randstad). Een rijtjeshuis wat vergelijkbaar is met mijn huidige huis kost al snel 800-900k, en genoemde doorverhuis tweekapper doet lachend 1.1-1.2 miljoen. Waarom zou je niet voor 200k (!) minder een recent gebouwd huis van 5 jaar oud kopen, wat dus ook al een warmtepomp etc heeft? Vaak met een grotere oppervlakte in meters? Je betaalt weliswaar overdrachtsbelasting 2% maar daar staat tegenover dat je geen afwerking hoeft te betalen, en dat is meer (weet ik ook uit ervaring).

Volgens mij kan je op basis van die cijfers vrij eenvoudig concluderen dat nieuwbouw niet meer het gunstige verhaal is wat het drie jaar geleden was! Projectontwikkelaars vragen vrolijk nog steeds iedere 3 maanden hogere prijzen per m2 terwijl bestaande bouw in dit segment inmiddels stabiliseert. Zien andere mensen die de markt volgen dit ook? Ja, ik weet dat er hoeken in Zuid-Holland zijn die veel goedkoper zijn maar dan zit je vaak in een klein dorp zonder treinstation in de buurt (en dat is precies de reden dat er minder vraag is, dus die laat ik buiten beschouwing). Mijn verwachting is dat genoemde projecten NIET meer voor deze prijzen verkocht zullen worden, de VON vraagprijzen liggen te ver af van de marktwaarde. Meer mensen zullen hun conclusies trekken; en er niet langer instinken. Wie wil er immers het (reeele) risico lopen de eerste jaren na de bouw onder water te staan qua waarde? Gevolg: projecten die erg lang te koop staan, vertraging in de bouw (zie je nu al gebeuren), en nog meer mensen die blijven hangen in hun starterswoning omdat ze niet door kunnen of willen.

TLDR: De prijsverhouding tussen bestaande bouw en nieuwbouw is in populaire delen van de Randstad zodanig veranderd dat nieuwbouw niet langer een gunstige / voordelige optie is in het middel-hogere segment.
Lang verhaal maar ik wordt even getriggerd door Nesselande;

Prima wijk maar viel bij ons in 2014 al af vanwege stadsverwarming. Achteraf blij toe

  • Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-06 00:26
MuFFIN 007 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:46:
Goedemorgen allen, zijn nieuwbouwwoningen inmiddels overpriced?

Gedurende de afgelopen maanden volg ik de huizenmarkt in de Randstad, en dan specifiek de driehoek Den Haag - Rotterdam - Gouda op de voet. Dit is een van de duurste gebieden van Nederland om te wonen, met uitschieters naar boven in de regio Leiden. Het marktdeel waar ik op filter is dat van de typische 'doorverhuiswoning'; dus een relatief normale gezinswoning waar veel starters naar kijken zodra ze met overwaarde op hun eerste huis in de zak gaan shoppen voor wat ruimers. Er moet minimaal een parkeerplek op eigen terrein of garage bij zitten, 150 m2 oppervlakte, en een fatsoenlijk energielabel (A of hoger). Woningtypen zijn veelal ruimere rijtjeshuizen, hoekwoningen, en twee-onder-een-kappers. De prijzen filter ik van circa 700k-1.1 mln. Vrijstaand is in dit segment op deze locaties doorgaans nog duurder.

Naast de bestaande bouw volg ik uiteraard ook de nieuwbouwprojecten; ons huidige huis is ook een nieuwbouw en destijds was dat een prima 'deal' in vergelijking met vraagprijzen+overbieden van bestaand aanbod (we hebben het over 2021). Het valt mij op dat deze situatie veranderd lijkt te zijn. Mooie tweekappers van een jaar of tien oud in de gekende wijken (Nesselande, Leidschenveen, etc) staan geregeld wat langer te koop en worden zelfs regelmatig afgeprijsd (er zijn extensies op Funda waar je dat heel makkelijk mee kunt zien). Niet zelfden gaat er 50k vanaf, en veel wordt verkocht voor rond de 900k.

Tegelijkertijd wordt door projectontwikkelaars voor nieuwbouw prijzen gevraagd die totaal losgezongen zijn van diezelfde verhouding qua m2-prijs, maar ook qua voorzieningen. Ik deel hier graag twee projecten; schrik niet van de prijzen: https://account.woneninstarrenburg.nl/aanbod/#/ in Voorschoten en https://account.woneningloed.nl/aanbod/#/ in Voorhout (beide regio Leiden, de duurste hoek van dit deel van de Randstad). Een rijtjeshuis wat vergelijkbaar is met mijn huidige huis kost al snel 800-900k, en genoemde doorverhuis tweekapper doet lachend 1.1-1.2 miljoen. Waarom zou je niet voor 200k (!) minder een recent gebouwd huis van 5 jaar oud kopen, wat dus ook al een warmtepomp etc heeft? Vaak met een grotere oppervlakte in meters? Je betaalt weliswaar overdrachtsbelasting 2% maar daar staat tegenover dat je geen afwerking hoeft te betalen, en dat is meer (weet ik ook uit ervaring).

Volgens mij kan je op basis van die cijfers vrij eenvoudig concluderen dat nieuwbouw niet meer het gunstige verhaal is wat het drie jaar geleden was! Projectontwikkelaars vragen vrolijk nog steeds iedere 3 maanden hogere prijzen per m2 terwijl bestaande bouw in dit segment inmiddels stabiliseert. Zien andere mensen die de markt volgen dit ook? Ja, ik weet dat er hoeken in Zuid-Holland zijn die veel goedkoper zijn maar dan zit je vaak in een klein dorp zonder treinstation in de buurt (en dat is precies de reden dat er minder vraag is, dus die laat ik buiten beschouwing). Mijn verwachting is dat genoemde projecten NIET meer voor deze prijzen verkocht zullen worden, de VON vraagprijzen liggen te ver af van de marktwaarde. Meer mensen zullen hun conclusies trekken; en er niet langer instinken. Wie wil er immers het (reeele) risico lopen de eerste jaren na de bouw onder water te staan qua waarde? Gevolg: projecten die erg lang te koop staan, vertraging in de bouw (zie je nu al gebeuren), en nog meer mensen die blijven hangen in hun starterswoning omdat ze niet door kunnen of willen.

TLDR: De prijsverhouding tussen bestaande bouw en nieuwbouw is in populaire delen van de Randstad zodanig veranderd dat nieuwbouw niet langer een gunstige / voordelige optie is in het middel-hogere segment.
Zit er daar soms goud in de grond?
€930.000 - €1.200.000 voor kavels van 113m2? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVoLumQReI-7dvNol4H-7NgQoBc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lU88bFMekZuZ2Tr0aMiDeUsA.png?f=fotoalbum_large

  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
FreakNL schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:01:
[...]


Lang verhaal maar ik wordt even getriggerd door Nesselande;

Prima wijk maar viel bij ons in 2014 al af vanwege stadsverwarming. Achteraf blij toe
Klopt, die wijk heeft vanaf start al geen gas. Denk dat als we daar zouden wonen ik de warmtenet aansluiting weg zou laten halen en gewoon overga op warmtepomp. Er ligt daar vaak al een hele zooi panelen op het dak.

  • MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 22:58
Timoth schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:04:
[...]


Zit er daar soms goud in de grond?
€930.000 - €1.200.000 voor kavels van 113m2? 8)7

[Afbeelding]
Tja, het is mij ook een raadsel! Ik snap echt niet waar die prijzen nog op gebaseerd zijn. Ons huidige huis van 2022 en met 130m2 is ongeveer 600k waard, dat vind ik al veel. En dan zou er hier nog even 30% bijkomen? Daar is toch niemand warm voor te krijgen :+

  • Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:15
Ik vind het wel prima allemaal, meer dan de helft van onze kijkers waren Rotterdammers omdat ze klaar zijn met de drukte en hier veel meer huis krijgen voor je geld terwijl je alsnog met 15min in de stad bent. Aan de ene kant jammer dat “je dorp” steeds meer bestaat uit stadse mensen maar gezien alle ontwikkelingen wel begrijpelijk. Bovenstaande nieuwbouwprijzen zijn ook weer goede voorbeelden dat het steeds meer doorslaat allemaal. Elke keer vraag ik me ook af wie het koopt en toch zijn al die projecten uiteindelijk weer volledig uitverkocht. Zelfs met de huidige kosten die er nog bijkomen en stijgende rentes…

  • tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:15

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Een aantal posts verplaatst naar Ervaring met huis kopen - Deel 8

Tweakers Discord


  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:48

defiant

Moderator General Chat
Ik vond dit bericht opvallend:
Leegstand en waardedaling dreigt voor eengezinswoningen, waarschuwt ABN Amro
Er zijn "te veel eengezinswoningen voor te weinig gezinnen", en dit probleem wordt de komende decennia alleen maar groter. Daarvoor waarschuwen woningmarktanalisten van ABN Amro.

"Het aantal eengezinswoningen is tweemaal zo groot als het aantal gezinnen waar deze woningen voor bedoeld zijn en deze onbalans neemt de komende decennia verder toe", staat in het rapport van ABN Amro.

Toch zetten gemeenten met hun bouwplannen nog altijd vol in op eengezinswoningen.
Van alle ouderen tussen de 65 en 74 jaar woont 70 procent in een eengezinswoning en het aantal gezinnen groeit nauwelijks. Deze combinatie kan, zeker in regio's waar de bevolking afneemt, leiden tot leegstand en waardedalingen.
De 5,2 miljoen eengezinswoningen zijn samen ongeveer twee derde van het totale aantal huizen. Maar van alle Nederlandse huishoudens bestaat slechts één derde uit gezinnen voor dit type woningen.
Dat maakt het aanbod klein voor de overige twee derde van de mensen die een dak boven hun hoofd nodig hebben.

Natuurlijk kan een huishouden zonder kinderen prima in een gezinswoning wonen, erkent Kooijenga. Maar hij benadrukt dat een te grote woning voor bijvoorbeeld starters niet te betalen is, of vanwege de trappen niet geschikt voor senioren.
Uiteindelijk komt er een moment dat deze senioren wel moeten vertrekken uit hun oude gezinswoning. ABN Amro spreekt van een "verstervingsgolf" waarin tussen nu en 2050 minstens 900.000 eengezinswoningen te koop komen te staan. Die komen dan nog bij de in de tussentijd extra gebouwde gezinswoningen.

Kooijenga vindt dat het bouwen van seniorenwoningen de belangrijkste schakel is om de woningnood snel aan te pakken: "Laten we niet proberen nóg meer gezinswoningen erbij te zetten, maar juist meer geschikte ouderenwoningen. Deze groep kan dan doorstromen. En dat maakt woningen vrij voor jonge gezinnen die een huis zoeken."
Waardedaling of zelfs leegstand lijkt in de huidige markt natuurlijk opmerkelijk. Het probleem lijkt me toch vooral de prijs, zeker nieuwbouw eengezinswoningen worden steeds kleiner gebouwd qua inhoud en oppervlakte en daardoor ook geschikter voor minder bewoners, maar alsnog zijn de kosten hoog. Het is niet alsof het wens is van het gros van de alleenstaanden om een heel leven in een appartement of studio te wonen.

Dat ouderen hun huizen vasthouden komt natuurlijk deels door beleid, er was de politieke beslissing genomen om de bejaardentehuizen af te schaffen en om ouderen te stimuleren zo lang mogelijk thuis te wonen, maar men kreeg hierdoor allerlei bijeffecten zoals nu op woningmarkt met gebrek aan doorstroming.

Als dit klopt heeft dit natuurlijk implicaties voor wie nu een eengezinswoning bezit, als dat een afkoelende markt wordt, terwijl de rest verhit blijft dan heeft dat ook een negatief effect op doorstroming. Voor groter of kleiner wonen na een eengezinswoning moet het huis namelijk wel verkocht kunnen raken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:11
defiant schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:29:
Ik vond dit bericht opvallend:
Leegstand en waardedaling dreigt voor eengezinswoningen, waarschuwt ABN Amro

[...]


[...]


[...]


[...]


[...]

Waardedaling of zelfs leegstand lijkt in de huidige markt natuurlijk opmerkelijk. Het probleem lijkt me toch vooral de prijs, zeker nieuwbouw eengezinswoningen worden steeds kleiner gebouwd qua inhoud en oppervlakte en daardoor ook geschikter voor minder bewoners, maar alsnog zijn de kosten hoog. Het is niet alsof het wens is van het gros van de alleenstaanden om een heel leven in een appartement of studio te wonen.

Dat ouderen hun huizen vasthouden komt natuurlijk deels door beleid, er was de politieke beslissing genomen om de bejaardentehuizen af te schaffen en om ouderen te stimuleren zo lang mogelijk thuis te wonen, maar men kreeg hierdoor allerlei bijeffecten zoals nu op woningmarkt met gebrek aan doorstroming.

Als dit klopt heeft dit natuurlijk implicaties voor wie nu een eengezinswoning bezit, als dat een afkoelende markt wordt, terwijl de rest verhit blijft dan heeft dat ook een negatief effect op doorstroming. Voor groter of kleiner wonen na een eengezinswoning moet het huis namelijk wel verkocht kunnen raken.
Tja aan de ene kant snap ik het verhaal,aan de andere kant zie je dat ook veel alleenstaanden liever in een gezinswoning wonen. En dan kun je als bank puur de cijfers langs elkaar leggen van gezinnen vs gezinswoningen, maar ik heb er mijn bedenkingen bij. Want dan zouden gezinswoningen nu al uit de gratie moeten zin (1/3 is gezinnen vs 2/3 gezinswoningen)
Voor nieuwbouw kan ik me voorstellen dat je daar wat beter op let, maar ook daar verkopen gezinswoningen voorlopig nog prima.

[removed]


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

defiant schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:29:
Ik vond dit bericht opvallend:
Leegstand en waardedaling dreigt voor eengezinswoningen, waarschuwt ABN Amro

[...]


[...]


[...]


[...]


[...]

Waardedaling of zelfs leegstand lijkt in de huidige markt natuurlijk opmerkelijk. Het probleem lijkt me toch vooral de prijs, zeker nieuwbouw eengezinswoningen worden steeds kleiner gebouwd qua inhoud en oppervlakte en daardoor ook geschikter voor minder bewoners, maar alsnog zijn de kosten hoog. Het is niet alsof het wens is van het gros van de alleenstaanden om een heel leven in een appartement of studio te wonen.

Dat ouderen hun huizen vasthouden komt natuurlijk deels door beleid, er was de politieke beslissing genomen om de bejaardentehuizen af te schaffen en om ouderen te stimuleren zo lang mogelijk thuis te wonen, maar men kreeg hierdoor allerlei bijeffecten zoals nu op woningmarkt met gebrek aan doorstroming.

Als dit klopt heeft dit natuurlijk implicaties voor wie nu een eengezinswoning bezit, als dat een afkoelende markt wordt, terwijl de rest verhit blijft dan heeft dat ook een negatief effect op doorstroming. Voor groter of kleiner wonen na een eengezinswoning moet het huis namelijk wel verkocht kunnen raken.
Er worden nu veel veel tussenwoningen van 135m2 gbo op 130m2 kavel gebouwd. Zie onderstaande voorbeelden, von 630k/700k. Nu zijn deze woningen populair, want duurzaam & nieuw, de vraag is wat kiest de koper over 25 jaar als er ook een groot aanbod is van woningen die >150m2 op >250m2 kavel beschikbaar zijn. Voor veel minder geld.
Goedkoper bouwen kan (blijkbaar) niet door de doorgeslagen (?) regels.

https://www.funda.nl/deta...paign=share-listing-modal
https://www.funda.nl/deta...paign=share-listing-modal

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2026 15:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17
Men wilt gewoon niet doorstromen of kan inderdaad niet. Ik las laatst dat een jong starters stel een (nieuwbouw) bungalow ala levensloopbestendige woning gekocht had.

Laat die woningen over voor de senioren.. waarom koopt een stel een dergelijke woning die ze niet nodig hebben? ( ze waren niet hulpbehoevend ).

Wij willen graag met ons gezin naar een boederijwoning. Maar succes. Als ik hier het dorp rond loop worden er velen bewoond door alleenstaande 70+ vrouwen, op zaterdag ochtend met de heggenschaar in de hand met alle risico's van dien of de thuiszorg die langs komt. Ik zie niemand verhuizen. Want er zijn simpelweg geen of te weinig bungalows / appartementen.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:45
defiant schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:29:
Ik vond dit bericht opvallend:
Leegstand en waardedaling dreigt voor eengezinswoningen, waarschuwt ABN Amro

[...]


[...]


[...]


[...]


[...]

Waardedaling of zelfs leegstand lijkt in de huidige markt natuurlijk opmerkelijk. Het probleem lijkt me toch vooral de prijs, zeker nieuwbouw eengezinswoningen worden steeds kleiner gebouwd qua inhoud en oppervlakte en daardoor ook geschikter voor minder bewoners, maar alsnog zijn de kosten hoog. Het is niet alsof het wens is van het gros van de alleenstaanden om een heel leven in een appartement of studio te wonen.

Dat ouderen hun huizen vasthouden komt natuurlijk deels door beleid, er was de politieke beslissing genomen om de bejaardentehuizen af te schaffen en om ouderen te stimuleren zo lang mogelijk thuis te wonen, maar men kreeg hierdoor allerlei bijeffecten zoals nu op woningmarkt met gebrek aan doorstroming.

Als dit klopt heeft dit natuurlijk implicaties voor wie nu een eengezinswoning bezit, als dat een afkoelende markt wordt, terwijl de rest verhit blijft dan heeft dat ook een negatief effect op doorstroming. Voor groter of kleiner wonen na een eengezinswoning moet het huis namelijk wel verkocht kunnen raken.
Ik zie het probleem niet echt. Wat is er mis mee dat er geen gezinnen wonen in een eengezinswoning? Mijn vriendin en ik wonen in een eengezinswoning en we hebben geen kinderwens maar wij gruwelen ervan om 3 hoog achter te wonen. Wij hebben een grote tuin en veel ruimte, en met ons trouwens nog 4 bewust kinderloze stellen in de straat. Dat de waarde naar beneden gaat straks vind ik eerder een grote zege want als de boomers overlijden laten ze simpel gezegt minder geld na.

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:27
Draakje5 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:14:
Men wilt gewoon niet doorstromen of kan inderdaad niet. Ik las laatst dat een jong starters stel een (nieuwbouw) bungalow ala levensloopbestendige woning gekocht had.

Laat die woningen over voor de senioren.. waarom koopt een stel een dergelijke woning die ze niet nodig hebben? ( ze waren niet hulpbehoevend ).
....
Omdat ze dat nu wilden en niet later. Vanwege redenen.

  • gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

spijkerhoofd schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:41:
Ik zie het probleem niet echt. Wat is er mis mee dat er geen gezinnen wonen in een eengezinswoning? Mijn vriendin en ik wonen in een eengezinswoning en we hebben geen kinderwens maar wij gruwelen ervan om 3 hoog achter te wonen. Wij hebben een grote tuin en veel ruimte, en met ons trouwens nog 4 bewust kinderloze stellen in de straat. Dat de waarde naar beneden gaat straks vind ik eerder een grote zege want als de boomers overlijden laten ze simpel gezegt minder geld na.
Ik woon als alleenstaande in een eengezinswoning (nou ja, samen met een kat :+ ), en als ik over een paar jaar terug kom naar NL voor mijn VUT, dan zal ik toch ook naar een eensgezinswoning kijken of minstens een maisonette. Geen flat voor mij, teveel buren (vooral bovenburen). Maar er zijn niet zoveel kleinere woningen meer, of ze zijn erg duur in verhouding.

En zonder kinderen of partner maak ik me ook minder druk over een erfenis.

Een slaapkamer, een kantoor en een hobbykamer, die slaapkamers zijn nuttig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.


  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:48

defiant

Moderator General Chat
Draakje5 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:14:
Men wilt gewoon niet doorstromen of kan inderdaad niet. Ik las laatst dat een jong starters stel een (nieuwbouw) bungalow ala levensloopbestendige woning gekocht had.

Laat die woningen over voor de senioren.. waarom koopt een stel een dergelijke woning die ze niet nodig hebben? ( ze waren niet hulpbehoevend ).

Wij willen graag met ons gezin naar een boederijwoning. Maar succes. Als ik hier het dorp rond loop worden er velen bewoond door alleenstaande 70+ vrouwen, op zaterdag ochtend met de heggenschaar in de hand met alle risico's van dien of de thuiszorg die langs komt. Ik zie niemand verhuizen. Want er zijn simpelweg geen of te weinig bungalows / appartementen.
Wat je ook ziet is dat men de huidige woning levensloop bestendig maakt (indien mogelijk), d.w.z. in een huis met meerdere verdiepingen wordt alles gelijkvloers geplaatst met slaapkamer/badkamer. Dat zijn blijkbaar investeringen die uit kunnen en waar men uiteindelijk ook een verlies op accepteert. Het potentieel niet terugverdienen van zo'n verbouwing is dan ook misschien minder relevant gezien de leeftijd.

Als dit een trend wordt dan bestendigd dit ook het doorstroom probleem, d.w.z. hoe meer huizen al levensloopbestendig zijn, des te minder redenen om te verhuizen indien nodig.

Een familie lid die dit deed vertelde als afweging met verhuizen naar huur appartement dat 'ie dan uitspaart met relatieve dure huur, kan investeren in het levensloop bestendig maken van een volledig afgelost huis. Als deze woningen verkocht worden aan niet senioren, dan zit je met 2 badkamers opscheept. Aan de andere kant, zo ontstaan er ook vanzelf senioren woningen, weliswaar dan met 2/3 slaapkamers/zolder en badkamer die niet/weinig gebruikt wordt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert


  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
Draakje5 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:14:
Men wilt gewoon niet doorstromen of kan inderdaad niet. Ik las laatst dat een jong starters stel een (nieuwbouw) bungalow ala levensloopbestendige woning gekocht had.

Laat die woningen over voor de senioren.. waarom koopt een stel een dergelijke woning die ze niet nodig hebben? ( ze waren niet hulpbehoevend ).

Wij willen graag met ons gezin naar een boederijwoning. Maar succes. Als ik hier het dorp rond loop worden er velen bewoond door alleenstaande 70+ vrouwen, op zaterdag ochtend met de heggenschaar in de hand met alle risico's van dien of de thuiszorg die langs komt. Ik zie niemand verhuizen. Want er zijn simpelweg geen of te weinig bungalows / appartementen.
Als senioren die woning hadden gewild, dan hadden zij hem toch kunnen kopen? Veel senioren zien simpelweg weinig reden om te verhuizen, omdat ze alle mankementen van hun eigen woningen al lang voor lief nemen en daardoor geen voordeel zien in een onderhoudsvrije nieuwbouw situatie, want modern bouwen zorgt ervoor dat ze "meer gaan betalen" (lees: schijnbaar is de nieuwe woning meer waard dan waar ze de huidige voor kunnen verkopen, en dat geeft direct de gebreken van hun huidige woning waar, want anders was de huidige woning meer waard geweest) en dat zien ze niet zitten. In Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2026 komen dit soort huizen dagelijks langs, en daarvan ga je er alleen maar meer zien met de tijd.

Verder zie je in de reacties (zelfde artikel, maar dan op nu.nl) altijd genoeg mensen van desbetreffende generaties reageren dat ze hun huidige perceel voor een prikkie hebben gekocht, en een woning willen met een vergelijkbaar perceel, maar dan levensloopbestendig. Dan kom je er al snel achter dat het goedkoper gaat zijn om je huis met gebreken te nemen zoals het is en aan te passen, dan op dezelfde of andere grond iets nieuws te bouwen met de standaarden en regelgeving van nu. Als je perceel hetzelfde blijft, je hetzelfde of minder kwijt bent aan lasten en je er alleen iets moderns voor terugkrijgt, willen wel meer Nederlanders morgen nog verhuizen :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Jz3EogfFBePJgCA6XrWrBASKk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KODAFip6vkAsWZAnTeX5NpHN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 08-06-2026 13:57 ]


  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
Rabobank Kwartaalbericht

https://www.rabobank.nl/k...ally-huizenmarkt-koelt-af


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7DgEuofrELd_w_wyg_O4E8dW-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lt0nzVYABbveGtl37foyC8Rg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door Paprika op 10-06-2026 13:47 ]


  • LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:21
@Paprika Voor mij is het oorspronkelijke Rabobank artikel inzichtelijker dan een aantal gecopieerde grafieken.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
LvanStaalduinen schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:30:
@Paprika Voor mij is het oorspronkelijke Rabobank artikel inzichtelijker dan een aantal gecopieerde grafieken.
Vandaar staat de link erbij, of bedoel je haal de afbeeldingen weg? De hele tekst plakken is ook wat lang.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 10-06-2026 13:31 ]


  • LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:21
Link is wat mij betreft ideaal.

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgende maand komt de NVM met hun kwartaalbericht, dat zijn de meest recente cijfers. Dan zal duidelijk zichtbaar zijn dat prijzen stagneren. Waarna kopers nog terughoudender worden. En de daling nog (iets) harder gaat.

Hoge inflatie is wel een interessant gegeven. Dat in combinatie met de huidige onrust en relatief hoge rente geeft zodra alles weer wat rustiger wordt op langere termijn weer enorme prijsstijgingen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

gambieter schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Ik woon als alleenstaande in een eengezinswoning (nou ja, samen met een kat :+ ), en als ik over een paar jaar terug kom naar NL voor mijn VUT, dan zal ik toch ook naar een eensgezinswoning kijken of minstens een maisonette. Geen flat voor mij, teveel buren (vooral bovenburen). Maar er zijn niet zoveel kleinere woningen meer, of ze zijn erg duur in verhouding.

En zonder kinderen of partner maak ik me ook minder druk over een erfenis.

Een slaapkamer, een kantoor en een hobbykamer, die slaapkamers zijn nuttig.
herken dit wel een beetje, hier 2 persoonshuishouden met om de week verblijf van 1 kind in het weekend waardoor alle 7 kamers ingevuld zijn: 1 hobbykamer; 1 kantoorkamer; 1 logeerkamer; 1 fitnesskamer; 1 walk in closet/makeup-kamer; 1 grote slaapkamer; 1 kinderkamer. woonkamer, washok-kamer en schuur niet meegerekend.

d:)b :henk d:)b


  • Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:12

Crazy D

I think we should take a look.

JJ Le Funk schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:21:
[...]

herken dit wel een beetje, hier 2 persoonshuishouden met om de week verblijf van 1 kind in het weekend waardoor alle 7 kamers ingevuld zijn: 1 hobbykamer; 1 kantoorkamer; 1 logeerkamer; 1 fitnesskamer; 1 walk in closet/makeup-kamer; 1 grote slaapkamer; 1 kinderkamer. woonkamer, washok-kamer en schuur niet meegerekend.
Maar je realiseert dat dat wel een beetje uitzonderlijk is? Als in: velen willen dat wel, maar hebben niet de mogelijkheid? Hobby/logeer/kantoor wordt effectief 1 kamer. Fitnesskamer hebben niet zoveel mensen, soms in een garage of zo. Walk in closet hangt natuurlijk oko af van hoe groot de master bedroom is, maar is in de praktijk misschien wel een wens maar niet uitgevoerd. Je bevind je in een wat luxere positie.

Exact expert nodig?


  • kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Volgende maand komt de NVM met hun kwartaalbericht, dat zijn de meest recente cijfers. Dan zal duidelijk zichtbaar zijn dat prijzen stagneren. Waarna kopers nog terughoudender worden. En de daling nog (iets) harder gaat.

Hoge inflatie is wel een interessant gegeven. Dat in combinatie met de huidige onrust en relatief hoge rente geeft zodra alles weer wat rustiger wordt op langere termijn weer enorme prijsstijgingen.
Alle voortekenen zijn er wel.
Als mensen gewend zijn aan de hogere rentes en alle uitponden al is gedaan...gaan we weer op oude voet verder. Ook niet onlogisch in een markt waar enorme tekorten zijn. Als je niet van overbieden houdt is nu het moment om toe te slaan.

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Alle voortekenen zijn er wel.
Als mensen gewend zijn aan de hogere rentes en alle uitponden al is gedaan...gaan we weer op oude voet verder. Ook niet onlogisch in een markt waar enorme tekorten zijn. Als je niet van overbieden houdt is nu het moment om toe te slaan.
Volgens mij worden goede woningen nog wel overboden. Paar weken geleden bij ons in de straat nog even 100k overboden. Maar dat lijkt wel een uitzondering te zijn.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Crazy D schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:02:
[...]

Maar je realiseert dat dat wel een beetje uitzonderlijk is? Als in: velen willen dat wel, maar hebben niet de mogelijkheid? Hobby/logeer/kantoor wordt effectief 1 kamer. Fitnesskamer hebben niet zoveel mensen, soms in een garage of zo. Walk in closet hangt natuurlijk oko af van hoe groot de master bedroom is, maar is in de praktijk misschien wel een wens maar niet uitgevoerd. Je bevind je in een wat luxere positie.
toch is het maar een tussenwoning/rijtjeshuis. mijn punt is meer dat een paar extra kamers best handig is waardoor verhuizen naar iets kleiners zodra de kids de deur uit zijn niet persé logisch is.

conclusie: naar mijn idee is de markt meer gebaat bij snelle bouw van betaalbare woningen voor gezinnen dan appartementen om 'oudjes' uit de wat grotere huizen te motiveren.
eigenlijk zoals dat ooit bedacht is voor Lelystad en Almere in de jaren 80 gok ik: jonge gezinnen uit krappe stedelijke situaties een ruime betaalbare woning bieden d.m.v. giga projecten.

edit: droogmalen van Lelystad begon al in november 1956 en maart 1966 begon de daadwerkelijke woningbouw

[ Voor 17% gewijzigd door JJ Le Funk op 14-06-2026 14:07 ]

d:)b :henk d:)b


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17
JJ Le Funk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:08:
[...]

toch is het maar een tussenwoning/rijtjeshuis. mijn punt is meer dat een paar extra kamers best handig is waardoor verhuizen naar iets kleiners zodra de kids de deur uit zijn niet persé logisch is.

conclusie: naar mijn idee is de markt meer gebaat bij snelle bouw van betaalbare woningen voor gezinnen dan appartementen om 'oudjes' uit de wat grotere huizen te motiveren.
Dat verschilt wellicht per regio.

Hier zijn 50 kijkers bij een vrijstaande woning en een rijtjeswoning krijgt (slechts) de helft. Doorstromen is belangrijker want de meeste vrijstaande woningen worden niet door 20'ers bezet.

  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:58
kx22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:12:
[...]
... en alle uitponden al is gedaan ...
Dat is nog niet klaar hoor. De piek is misschien geweest omdat alle 2 jarige contracten inmiddels zijn afgelopen, maar nog genoeg dat ook verkocht gaat worden zodra de huurder zelf de huur opzegt en vertrekt.

  • Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:12

Crazy D

I think we should take a look.

JJ Le Funk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:08:
[...]

toch is het maar een tussenwoning/rijtjeshuis. mijn punt is meer dat een paar extra kamers best handig is waardoor verhuizen naar iets kleiners zodra de kids de deur uit zijn niet persé logisch is.

conclusie: naar mijn idee is de markt meer gebaat bij snelle bouw van betaalbare woningen voor gezinnen dan appartementen om 'oudjes' uit de wat grotere huizen te motiveren.
eigenlijk zoals dat ooit bedacht is voor Lelystad en Almere in de jaren 80 gok ik: jonge gezinnen uit krappe stedelijke situaties een ruime betaalbare woning bieden d.m.v. giga projecten.
Het grootste probleem met ouderen uit hun grote huizen krijgen is dat ze veel leefplezier inleveren (tuin, sociale locatie), en dat voor veel geld (want moderne appartementen/huizen zijn alsnog duur). Ik heb mijn huis gekocht van ouderen die naar een appartement gingen (vooral omdat trappen lopen moeilijk ging), en die hebben echt veel moeite gehad met dat besluit. Ander dorp, ook al is het wel dezelfde gemeente. Dat is echt een aspect dat je niet moet onderschatten. En dan los van extra kamers voor (klein) kinderen logeren, etc. Doorstroming gaat maar voor een deel van de mensen werken.

Exact expert nodig?


  • gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat niet alleen, maar wat men een slaapkamer durft te noemen in appartementen is ook een koude douche. Zag er gisteren een paar van 2x2m, en zelfs 1.7x3m. Daar kan een kinderbedje in of een rommelhok/opslag, maar verder is het bijna nutteloze ruimte. Voeg daaraan toe veel meer buren dus meer kansen op geluidsoverlast, tokkies etc, en het allerergste, bovenburen, en de appartementen zijn gewoon onaantrekkelijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Doorstromen naar je laatste huis van je leven in de vorm van een appartement kan als je daar de middelen voor hebt. Alleen dat zijn de echtparen met een lekker pensioen, die redelijk wat geld hebben kunnen sparen, goede overwaarde hebben en een kleine tot geen hypotheek meer hebben. Die shoppen in het wat duurdere segment en krijgen dan meer comfort, voorzieningen, minder en vooral nette buren.

Als je de middelen niet hebt dan ga je hoe dan ook inleveren.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:45
Roenie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:45:
Doorstromen naar je laatste huis van je leven in de vorm van een appartement kan als je daar de middelen voor hebt. Alleen dat zijn de echtparen met een lekker pensioen, die redelijk wat geld hebben kunnen sparen, goede overwaarde hebben en een kleine tot geen hypotheek meer hebben. Die shoppen in het wat duurdere segment en krijgen dan meer comfort, voorzieningen, minder en vooral nette buren.

Als je de middelen niet hebt dan ga je hoe dan ook inleveren.
Zelfs als ouderen de middelen hebben kiezen ze veelal niet voor een appartement want veel ouderen vinden een tuin toch wel fijn. Bij ons in de buurt gaan de gelijkvloerse bungalows als warme broodjes over de toonbank.

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Zelfs als ouderen de middelen hebben kiezen ze veelal niet voor een appartement want veel ouderen vinden een tuin toch wel fijn. Bij ons in de buurt gaan de gelijkvloerse bungalows als warme broodjes over de toonbank.
Kortom, en dat was eigenlijk de strekking van mijn verhaal, mensen vinden het lastig in te leveren.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:45
Roenie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:02:
[...]
Kortom, en dat was eigenlijk de strekking van mijn verhaal, mensen vinden het lastig in te leveren.
Dat is toch niet gek? Ouderen wonen prima in hun woning, waarom zouden ze verhuizen? Daarnaast, zelfs als je het geld hebt om te verhuizen, waarom perse naar een appartement? Ik snap ze wel dat ze liever een gelijkvloerse bungalow kopen, veel ouderen houden namelijk wel van tuinieren. Ik zie het in mijn straat, jonge mensen(met uitzondering van ondergetekende) hebben een stenen tuin met een paar potten, ouderen hebben mooie tuinen met veel groen.

Ik woon zelf in een eengezinswoning met mijn partner en beide hebben geen kinderwens. Wij komen zelf uit een appartement en voor geen goud ga ik terug naar een appartement. Wij houden van de ruimte en van onze tuin.

  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Dat is toch niet gek? Ouderen wonen prima in hun woning, waarom zouden ze verhuizen? Daarnaast, zelfs als je het geld hebt om te verhuizen, waarom perse naar een appartement? Ik snap ze wel dat ze liever een gelijkvloerse bungalow kopen, veel ouderen houden namelijk wel van tuinieren. Ik zie het in mijn straat, jonge mensen(met uitzondering van ondergetekende) hebben een stenen tuin met een paar potten, ouderen hebben mooie tuinen met veel groen.

Ik woon zelf in een eengezinswoning met mijn partner en beide hebben geen kinderwens. Wij komen zelf uit een appartement en voor geen goud ga ik terug naar een appartement. Wij houden van de ruimte en van onze tuin.
Dat is wat ik zeg, mensen willen niet inleveren. En ik geef en groot gelijk, waarom inleveren als het niet per se noodzakelijk is😊

Over appartementen, het ging erover dat er best mensen zijn die naar een appartement willen, maar dat ze daar dan wel eisen aan verbinden, juist omdat de verhuizing hen meerwaarde moet bieden. Dat jij pertinent niet naar een appartement wil, zegt niets over de groep die dat wel wil overwegen als zij er maar op vooruitgaan.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:25
Roenie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:28:
[...]
Dat is wat ik zeg, mensen willen niet inleveren. En ik geef en groot gelijk, waarom inleveren als het niet per se noodzakelijk is😊

Over appartementen, het ging erover dat er best mensen zijn die naar een appartement willen, maar dat ze daar dan wel eisen aan verbinden, juist omdat de verhuizing hen meerwaarde moet bieden. Dat jij pertinent niet naar een appartement wil, zegt niets over de groep die dat wel wil overwegen als zij er maar op vooruitgaan.
Dat is dus precies het punt. Mensen die ieder appartement als achteruitgang zien of als tweederangs woning, die krijg je niet zo snel naar een appartement. En ik denk dat het ook moeilijk is om de verstokte appatement-haters te verleiden.

Maar er kunnen ook aspecten die een appartement juist meerwaarde kunnen geven. Als je je daar op richt, dan zullen mensen niet meer naar een appartement "moeten", maar zullen mensen naar een appartement "mogen".

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:45
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Dat is dus precies het punt. Mensen die ieder appartement als achteruitgang zien of als tweederangs woning, die krijg je niet zo snel naar een appartement. En ik denk dat het ook moeilijk is om de verstokte appatement-haters te verleiden.

Maar er kunnen ook aspecten die een appartement juist meerwaarde kunnen geven. Als je je daar op richt, dan zullen mensen niet meer naar een appartement "moeten", maar zullen mensen naar een appartement "mogen".
Als een groot deel van de mensen niet in een appartement willen wonen maar wel naar een bungalow idee, waarom niet meer bungelows bouwen?

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:25
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Als een groot deel van de mensen niet in een appartement willen wonen maar wel naar een bungalow idee, waarom niet meer bungelows bouwen?
Als mensen liever in een bungalow op 20 km van het stadscentrum en de voorzieningen willen wonen dan in een appartement naast die voorzieningen, dan zij dat zo. Als ze dan ook bereid zijn om voor dat ruimtebeslag te betalen.

  • Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:23:
[...]

Als mensen liever in een bungalow op 20 km van het stadscentrum en de voorzieningen willen wonen dan in een appartement naast die voorzieningen, dan zij dat zo. Als ze dan ook bereid zijn om voor dat ruimtebeslag te betalen.
Was eenzelfde post aan het typen met dezelfde strekking. Je moet ergens concessies doen en dat is of locatie, perceel, of prijs. ( en zo zijn er nog wel op te noemen ). Daarnaast neemt een bungalow inherent meer grondgebonden ruimte in dan een appartement wat nou niet heel lekker werkt in een vrij dichtbebouwd land.


Keuzes maken.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:45
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:23:
[...]

Als mensen liever in een bungalow op 20 km van het stadscentrum en de voorzieningen willen wonen dan in een appartement naast die voorzieningen, dan zij dat zo. Als ze dan ook bereid zijn om voor dat ruimtebeslag te betalen.
Er zijn meer dan genoeg mensen die het prima vinden om 20 km van een stadscentrum te wonen, en als oudere mensen dat dus niet willen, maar ook niet in een flatje willen wonen, dan blijven ze dus in hun te grote eengezinswoning wonen.

Saillant detail, stadsappartementen zijn over het algemeen duurder dan een bungalow 20 km van een stadscentrum. En welke voorzieningen hebben we het? 20km van een stadscentrum is prima te doen met een auto, en als je geen auto hebt kun je werkelijk alles laten bezorgen.

Wat bedoel je met betalen voor het ruimtebeslag? We hebben meer dan genoeg ruimte in Nederland, alleen het overgrote gedeelte van het land is van de boeren waarvan het gros van de landbouwproducten voor de export is. Gelukkig dankzij de stikstofproblematiek komen er in de nabije toekomst genoeg land vrij als boeren uitgekocht worden, prima om plek om stadjes en dorpjes te bouwen met een variaiteit van gezinswoningen en bungalows.

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:45
Napo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:26:
[...]


Was eenzelfde post aan het typen met dezelfde strekking. Je moet ergens concessies doen en dat is of locatie, perceel, of prijs. ( en zo zijn er nog wel op te noemen ). Daarnaast neemt een bungalow inherent meer grondgebonden ruimte in dan een appartement wat nou niet heel lekker werkt in een vrij dichtbebouwd land.


Keuzes maken.
We zijn helemaal geen dichtbebouwd land, we hebben ruimte zat in dit land, het grootste gedeelte van het land is van de boeren. 75% van de landbouwproducten verdwijnt naar het buitenland. Gelukkig hebben we een stikstofprobleem, als boeren straks uitgekocht worden kunnen we behoorlijk wat bungelows maken op het vrijgekomen land.

  • Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:38:
[...]

We zijn helemaal geen dichtbebouwd land, we hebben ruimte zat in dit land, het grootste gedeelte van het land is van de boeren. 75% van de landbouwproducten verdwijnt naar het buitenland. Gelukkig hebben we een stikstofprobleem, als boeren straks uitgekocht worden kunnen we behoorlijk wat bungelows maken op het vrijgekomen land.
De stukken die bebouwd zijn zijn dichtbebouwd. Maar fair enough, het andere landgebruik is dat niet, dat zijn inrichtingskeuzes.

  • Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:36:
Wat bedoel je met betalen voor het ruimtebeslag? We hebben meer dan genoeg ruimte in Nederland [...]
Die ruimte kan je bij vrijvallen vanuit agrarische sector ook maar één keer herschikken. Dan kan je wel de keuze maken om het ruimer op te zetten maar kom je potentieel op eenzelfde uitdaging uti aan het einde van die rit. Het blijft een vraagstuk hoe je dit inrichten zoals dat destijds ook was met de ruimer opgezette vinexwijken

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:45
Napo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Die ruimte kan je bij vrijvallen vanuit agrarische sector ook maar één keer herschikken. Dan kan je wel de keuze maken om het ruimer op te zetten maar kom je potentieel op eenzelfde uitdaging uti aan het einde van die rit. Het blijft een vraagstuk hoe je dit inrichten zoals dat destijds ook was met de ruimer opgezette vinexwijken
Dat hangt er vanaf wat de markt wilt. Wilt de markt meer wonen in appartementencomplexen dan focus je daar meer op, wilt de markt ruimer wonen in bungalows, dan focus je daarop. Wat we niet kunnen doen is iets bouwen waar niemand op zit te wachten, immers je doel is om ouderen uit hun eengezinswoningen te krijgen. Een 2e Bijlmer lijkt mij niet wenselijk...

  • Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Dat hangt er vanaf wat de markt wilt. Wilt de markt meer wonen in appartementencomplexen dan focus je daar meer op, wilt de markt ruimer wonen in bungalows, dan focus je daarop. Wat we niet kunnen doen is iets bouwen waar niemand op zit te wachten, immers je doel is om ouderen uit hun eengezinswoningen te krijgen. Een 2e Bijlmer lijkt mij niet wenselijk...
De woningmarkt blijft in beginsel wel enigszins problematisch. Het is een markt met één component dat eindig is en dat is de grond. De keuzes die je vandaag maakt hebben een doorwerking voor de komende decenia ( of langer ). En hoewel er wellicht nog veel agrarische grond is moet je wel de vraag blijven stellen over ruimtelijke ordening.

Als de markt - maar laten we deze concretisen naar bewoners - ruimer wil wonen dan moet je daarbij wel een goed plaatje schetsen en daarin meenemen wat de consequenties zijn van ruimer wonen. Daarin kan je prima de basis nemen vanuit de 'urban sprawl' die je in de VS ziet. Meer grondgebonden woningen, hogere kosten voor infrastructuur. En dan kom je uiteindelijk weer bij de vraag, wat is er nodig aan woningen en hoe kan je deze realiseren.

Dat een tweede - orginele - Bijlmer onwenselijk is lijkt mij redelijk evident maar daar zit hem wellicht meer in de samenhang en diversiteit van de wijk ( en welke mensen je daar wil huisvesten ).

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:25
spijkerhoofd schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Dat hangt er vanaf wat de markt wilt. Wilt de markt meer wonen in appartementencomplexen dan focus je daar meer op, wilt de markt ruimer wonen in bungalows, dan focus je daarop. Wat we niet kunnen doen is iets bouwen waar niemand op zit te wachten, immers je doel is om ouderen uit hun eengezinswoningen te krijgen. Een 2e Bijlmer lijkt mij niet wenselijk...
Wat die "markt" wil is -even versimpeld gezegd- dat 10 miljoen mensen willen wonen daar waar maar ruimte is voor voor 1 miljoen mensen aan bungalows op een ruim kavel. En dan willen ze liefst ook nog enige leefruimte in de buurt hebben in plaats van dat er in de ruime omtrek alleen maar velden vol met bungalows zijn. En dat kan dus niet gecombineerd..

  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:45
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Wat die "markt" wil is -even versimpeld gezegd- dat 10 miljoen mensen willen wonen daar waar maar ruimte is voor voor 1 miljoen mensen aan bungalows op een ruim kavel. En dan willen ze liefst ook nog enige leefruimte in de buurt hebben in plaats van dat er in de ruime omtrek alleen maar velden vol met bungalows zijn. En dat kan dus niet gecombineerd..
Dus blijf je in de huidige situatie zitten waar ouderen hun te grote woning niet verlaten, zelfs als ze wel een luxe appartement kunnen bekostigen.

Overigens, is daar weinig mis mee, want volgens de ABN AMRO hebben we straks een overschot aan eengezinswoningen, prima als daar stellen of alleenstaande zonder kinderen erin gaan wonen, bij ons in de straat wonen 4 stellen zonder kinderwens, waaronder ondergetekende, in een grote eengezinswoning.

  • jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Napo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:14:
[...]


..... En hoewel er wellicht nog veel agrarische grond is moet je wel de vraag blijven stellen over ruimtelijke ordening......
Niet wellicht ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWy0eMKgKIa7cbn9-jU1faLuW-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k00lQggtSsWihRMnRhKjErJA.jpg?f=fotoalbum_large

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:25
spijkerhoofd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 05:36:
[...]

Dus blijf je in de huidige situatie zitten waar ouderen hun te grote woning niet verlaten, zelfs als ze wel een luxe appartement kunnen bekostigen.

Overigens, is daar weinig mis mee, want volgens de ABN AMRO hebben we straks een overschot aan eengezinswoningen, prima als daar stellen of alleenstaande zonder kinderen erin gaan wonen, bij ons in de straat wonen 4 stellen zonder kinderwens, waaronder ondergetekende, in een grote eengezinswoning.
Klopt. Mensen die in hun (grote) eengezinswoning willen blijven wonen, moet je ook niet willen "wegjagen". Dat werkt niet. Maar mensen die eigenlijk wel iets anders zouden willen, zou je wel meer mogelijkheden kunnen bieden om naar een andere woning te verhuizen. Er zijn namelijk best veel mensen die toch wel de voordelen van een appartement zien. Maar dan niet een appartement ergens achteraf of in een totaal andere wijk. En als je uit een ruime eengezinswoning komt, ga je ook niet snel naar een appartement van 50 m².

  • TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:31:
[...]

Er zijn namelijk best veel mensen die toch wel de voordelen van een appartement zien. Maar dan niet een appartement ergens achteraf of in een totaal andere wijk. En als je uit een ruime eengezinswoning komt, ga je ook niet snel naar een appartement van 50 m².
En een aardig aantal flats zijn gewoon ongeschikt gebouwd. Sommige gallerij flats hebben een instap alsof er regelmatig 30cm water op de gallerij staat... op 20 hoog. Moet oma maar even met haar rollator een sprongetje maken?
Of ze zijn nog goed te been en willen nog wat fietsen. "We hebben een fiets kelder", zo eentje met een helling waar fitte mensen nog moeite mee hebben en waar de kapotte fietssloten nog liggen. Zet daar even 2 electrische fietsen van €3k per stuk neer.

Los van dat alles, de woningen die vrij gaan komen zijn geen turn key woningen. Ik zie ze regelmatig en je kunt er wonen. Maar de vraag is echt wat er nog aan waarde over is gebleven. Voor €10k ligt het hele huis in de container en zet je er iets nieuws neer.

Persoonlijk maak ik me dan ook nauwelijks druk hierover. De enorme renovatie & uitbouw golf die er nu is, omdat alles verkoopt en aanbouwen per m2 goedkoper is dan direct kopen zal dan veranderen naar een stuk stadsvernieuwing. Is ook gewoon gezond, koop een stel woningen in een hoek en gooi het plat en maak er iets van waarop mensen zitten te wachten.

  • Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30
Ik betwijfel of je mensen uit hun woning krijgt als je massaal bungalows gaat bouwen in Nederland. Ook dan zal men immers concessies moeten doen of meer betalen dan dat men nu kwijt is:
- huidige bouweisen maken de woning duurder
- nog altijd een voor- en achtertuin nodig
- nog altijd extra kamers nodig voor de (klein)kinderen
- genoeg voorzieningen in de buurt nodig dat ze als wijk zelfvoorzienend zijn

Niet veel mensen zitten nu in een woning die dit financieel rond gaat weten te krijgen, en zij die daarin zitten verhuizen ook nu al zonder problemen naar een grote bungalow. De meeste woningen die vrijkomen zijn zo achterstallig in onderhoud dat ze minder opleveren dan de nieuwe bungalow gaat kosten, en dus blijft men alsnog zitten. We hebben gewoonweg vroeger als gemeentes zijnde te veel grond voor te lage prijzen volledig permanent verkocht/weggegeven. Een hele wijk (laat staan hele dorpen die zelfs benoemend worden) nu uit de grond stampen kost makkelijk een factor 10-100 dan wat zij ervoor hebben betaald, en dat geld moet ergens vandaan komen, waarbij je niet overal 1:1 dat bedrag uit het huis haalt krijgen bij verkoop. Een 1930 woning in de stad is heel iets anders dan een 1960-1990 woning buiten de stad. Tenzij de werkende jongere generaties ook al voor de bouw van deze nieuwe wijken mogen betalen terwijl ze zelf geen huis kunnen bemachtigen.

Als je dan toch moet kiezen tussen onbetaalbare grote bungalows bouwen of accepteren dat veel mensen zelf alleen nog de benedenverdieping van hun huidige huis gebruiken (en periodiek bezoek de bovenverdieping mag gebruiken), kun je net zo goed dat laatste laten voor wat het is en gewoonweg meer woningen bouwen en niet alleen nieuwe wijken of dorpen die vanaf dag 1 een groot vergrijzingsfeest gaan opleveren. Vergrijzende bestaande dorpen- en gemeentes hebben het nu al ontzettend zwaar en krimpregio's zijn immers voor de politiek nu al een probleem, zelfs in de huidige woningmarkt.

[ Voor 34% gewijzigd door Paprika op 15-06-2026 13:52 ]


  • Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:22
Bovendien hebben veel ouderen (terecht) geen zin meer in verhuizen ed. Kennen de buurt ed. Zie mijn ouders ook niet meer vrijwillig vertrekken. Enja regulier onderhoud laten ze een amnnetje wel komen, maar ze hebben geen zin meer om de overlast van de installatie van een nieuwe badkamer/keuken/warmtepomp ed. nog te doen. Dat is over (hopelijk) +10 jaar aan de volgende bewoners.. enja tgeen die tijd is het huis wel ver uitgeleeft.

  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
Maarja, er zijn ook genoeg ouderen die weinig keus hebben, ook al zouden ze willen.
Te goed voor een verpleeghuis (dat kan pas als je 1 been in het graf hebt), geen geld voor een serviceflat (1000/maand huur met een AOW van 1500 gaat niet).
Als je een paar bejaardenhuizen/flats inricht, komen er 1:1 woningen vrij en daarbij is het goed tegen eenzaamheid en bespaar je nog op (thuis)zorg ook.

  • emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-06 12:32
Tijdje in Vlaanderen rondgebracht. Het is net Amerika: alles moet met de auto. Andere dingen die Belgen niet doen: wijken, buurten en gebiedsontwikkeling. Allemaal heel leuk voor gezinnen met 2 autos, 1.3 kinderen en een hond genaamd Samson. Je gaat op zaterdag naar de Colruyt en dat is het dan.

Ja de ambtenaren in Nederland zijn soms een beetje megalomaan (Henk is op studiereis geweest naar Brooklyn) maar je hebt tenminste het gevoel alsof je meegaat met de vaart der volkeren

https://projecten.denhaag...ntwikkelingen-binckhorst/

  • Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:17:
Maarja, er zijn ook genoeg ouderen die weinig keus hebben, ook al zouden ze willen.
Te goed voor een verpleeghuis (dat kan pas als je 1 been in het graf hebt), geen geld voor een serviceflat (1000/maand huur met een AOW van 1500 gaat niet).
Als je een paar bejaardenhuizen/flats inricht, komen er 1:1 woningen vrij en daarbij is het goed tegen eenzaamheid en bespaar je nog op (thuis)zorg ook.
Als ze een hypotheek vrije huis kunnen verkopen is die 1k/maand aan huur niet zo’n probleem lijkt me.

Met een huis van 400k, kan je 30 jaar huren.

  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17
Z___Z schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Als ze een hypotheek vrije huis kunnen verkopen is die 1k/maand aan huur niet zo’n probleem lijkt me.

Met een huis van 400k, kan je 30 jaar huren.
Vooral op die leeftijd.

Tenzij je graag al je vermogen nalaat.

  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:30
emeralda schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:38:
Tijdje in Vlaanderen rondgebracht. Het is net Amerika: alles moet met de auto. Andere dingen die Belgen niet doen: wijken, buurten en gebiedsontwikkeling. Allemaal heel leuk voor gezinnen met 2 autos, 1.3 kinderen en een hond genaamd Samson. Je gaat op zaterdag naar de Colruyt en dat is het dan.

Ja de ambtenaren in Nederland zijn soms een beetje megalomaan (Henk is op studiereis geweest naar Brooklyn) maar je hebt tenminste het gevoel alsof je meegaat met de vaart der volkeren

https://projecten.denhaag...ntwikkelingen-binckhorst/
Hier is het vooral "u mag van Henk niet met de auto".
De Binckhorst wordt een autoluwe wijk. Bewoners gaan vooral het openbaar vervoer en nieuwe vormen van (deel)mobiliteit gebruiken. Bewoners van de Binckhorst krijgen daarom meestal geen parkeervergunning van de gemeente.

All-electric.


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:25
RonJ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:06:
[...]


Hier is het vooral "u mag van Henk niet met de auto".


[...]
Het is vooral: liever niet de hele woonomgeving vol met blik zetten. Maar: "dan moet u vaak parkeren in een parkeergarage of op een parkeerterrein dat bij het gebouw hoort." Wat ik een prima insteek vind.

  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:30
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:29:
[...]

Het is vooral: liever niet de hele woonomgeving vol met blik zetten. Maar: "dan moet u vaak parkeren in een parkeergarage of op een parkeerterrein dat bij het gebouw hoort." Wat ik een prima insteek vind.
Laten we het erop houden dat ze zichzelf in die alinea nogal tegenspreken. "Bewoners gaan vooral het openbaar vervoer en nieuwe vormen van (deel)mobiliteit gebruiken" impliceert dan dat het bemachtigen van zo'n garageplek niet gemakkelijk zal zijn c.q. dat het aantal plaatsen per woning beperkt is.

All-electric.


  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:45
RonJ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:38:
[...]


Laten we het erop houden dat ze zichzelf in die alinea nogal tegenspreken. "Bewoners gaan vooral het openbaar vervoer en nieuwe vormen van (deel)mobiliteit gebruiken" impliceert dan dat het bemachtigen van zo'n garageplek niet gemakkelijk zal zijn c.q. dat het aantal plaatsen per woning beperkt is.
Daar kies je voor als je in die wijk een woning koopt/huurt, dan accepteer je dat je het lastig word om een auto te bezitten. Je hoeft daar niet te wonen, het is een keuze.

  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
Z___Z schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Als ze een hypotheek vrije huis kunnen verkopen is die 1k/maand aan huur niet zo’n probleem lijkt me.

Met een huis van 400k, kan je 30 jaar huren.
Dat geldt slechts voor ongeveer de helft van de 75 plussers.

  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:30
spijkerhoofd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:40:
[...]

Daar kies je voor als je in die wijk een woning koopt/huurt, dan accepteer je dat je het lastig word om een auto te bezitten. Je hoeft daar niet te wonen, het is een keuze.
Dat snap ik, het punt was het contrast met de opzet van wijken in het buitenland. En die keuze vanuit de gemeente maakt die wijk, zoals heel veel van de recent ontwikkelde (stads)wijken, dus op z'n minst onpraktisch voor heel veel mensen. Ik sla sowieso over, maar dat was het punt niet.

All-electric.


  • spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:45
RonJ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:44:
[...]


Dat snap ik, het punt was het contrast met de opzet van wijken in het buitenland. En die keuze vanuit de gemeente maakt die wijk, zoals heel veel van de recent ontwikkelde (stads)wijken, dus op z'n minst onpraktisch voor heel veel mensen. Ik sla sowieso over, maar dat was het punt niet.
Welk contrast zie jij dan? Er zijn genoeg grote steden in de wereld waar het gros van de bewoners geen auto hebben, maar wel een uitmuntende OV. Steden als New York, Londen, Berlijn, Wenen, Barcelona om maar een paar steden te noemen heeft het overgrote gedeelte van de bewoners geen auto.
Pagina: 1 ... 98 99 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg