Dat geldt alleen voor de binnensteden. In de rand/buitenwijken van de steden die je noemt gaat vrijwel alles met de auto. Net als in die van ons. De Binckhorst uit dit voorbeeld ligt ook naast de A4, A12 en A13 en is omringd door wijken die tot op zekere hoogte wel automobiliteit faciliteren. Het is dus een bewuste, ideologisch gedreven keuze om dat in deze nieuwe ontwikkeling te ontmoedigen. Als we het op Nederland betrekken, de Vinexwijken uit de jaren 90-10 zijn "gewoon" ingericht met parkeerplaatsen op straat. Groeisteden in Flevoland idem, die zijn er bij uitstek op ingericht. Dat wil niet zeggen dat daar geen goed OV is bijvoorbeeld, integendeel, maar het is echt een trend van de laatste jaren om niet alleen OV te faciliteren maar autorijden echter verregaand(er) te ontmoedigen. Prima als dat je ding is, maar ik zie in de praktijk bij vrienden die in dergelijke wijken wonen dat het vooral wensdenken is dat iedereen in een deelauto of het OV gaat zitten en de parkeerdruk (bijv. voor 2e auto's) niet verdwijnt maar zich verplaatst naar de wijken eromheen en naar commerciële parkeergarages e.d. die alleen voor de rijkere bewoners toegankelijk zijn.spijkerhoofd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:47:
[...]
Welk contrast zie jij dan? Er zijn genoeg grote steden in de wereld waar het gros van de bewoners geen auto hebben, maar wel een uitmuntende OV. Steden als New York, Londen, Berlijn, Wenen, Barcelona om maar een paar steden te noemen heeft het overgrote gedeelte van de bewoners geen auto.
All-electric.