Ik zeg niet dat aflossen beter is, integendeel zelfs, ik los zelf ook nauwelijks af. Ben het ook helemaal eens met je post*. (thumps-up!)Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:48:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Het enige doel van een hypotheek aflossen is dat je nabestaanden een grotere zak geld erven ten koste van jouw levensvreugde.
Eigenlijk zit er ook een systematische weeffout in de gedachte dat een hypotheek volledig afgelost moet worden. Dat is gebaseerd op de klassieke gedachte van een lening voor een tijdelijk product. En in het geval van een bedrijfslening, een bedrijf dat je "oneindig" lang zou willen laten bestaan.
Maar er is totaal geen reden om bij een tijdelijk leven een lening die veel lager is dan de vrije verkoopwaarde van het onderpand, te moeten aflossen.
In tegendeel, aflossen leidt er juist toe dat iedereen die na een paar jaar wil verhuizen, een veel duurder huis kan kopen dan wat ze op basis van hun inkomen kunnen betalen. Als je die wens hebt, dan is het prima om die lening langzaam maar zeker af te lossen. Maar als je die wens niet heb, waarom zou je dat dan verplichten? Want als iedereen dat doet, leidt dat alleen maar tot het opblazen van de prijzen van de doorstroom woningen.
Het probleem ontstaat wanneer mensen het geld dat bedoeld is om af te lossen niet sparen (of beleggen), maar uitgeven aan luxe artikelen, laten we zeggen 'boven de stand leven'.
Mes snijdt aan 2 kanten, enerzijds ontbreekt het vermogen om de lening af te lossen (kan in sommige gevallen worden opgelost door een eeuwigdurende aflossingsvrije lening uit het verleden) en daarnaast raakt men gewend aan de hogere uitgaven waardoor verhuizen niet gaat (lifestyle inflation). Ik reageerde op de tweede situatie.
*Waarbij ik ook weer niet zeg dat een aflossingsvrije hypotheek in het algemeen een goed idee is, ik denk eigenlijk van niet omdat het de huizenprijzen kunstmatig hoog houdt. Maarja, ik snap iedereen heel goed om een aflossingsvrije hypotheek met rente <2% bruto niet af te lossen
Ik kan ongeveer de helft van mijn aflossingsvrije hypotheek aflossen, maar dat geeft mij geen rust ofzo, ik krijg wel rust van een lage hypotheek betaling (want aflossingsvrij) en een vermogen waar ik bij kan mocht dat nodig zijn (baan verliezen, sabbatical, weet ik veel).
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 29-09-2026 22:11 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25