Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 370 371 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
q-quan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:24:
In hoeverre zou het ontbreken van een badkamer de vraag- en verkoopprijs van een woning moeten drukken? Ik kijk naar deze woning:

***members only***

De vierkantemeterprijs is lager dan gemiddeld, en hij is groter en het energielabel (C) beter dan wat dan ook voor deze prijs in de stad te koop is -- zelfs in deze ("slechtere") wijk. Daar staat vooral tegenover dat het als kantoor is gebruikt, waardoor er (naast ander achterstallig onderhoud) systeemplafonds inzitten, en er geen badkamer is. Maar wel genoeg ruimte om er een aan te laten leggen. Ik zie er wel wat in, en ben bereid zeker de vraagprijs of iets meer te bieden. De grote vraag is: ziet en is een ander dat niet ook? Hoe kijkt de gemiddelde (startende?) huizenkoper naar zoiets?
Ik denk dat dit zo weg is, zeker in die buurt zitten veel mensen met handige kennissen die hier voor weinig geld een mooie woning van maken.

En de buurt is inderdaad beroerd ;w

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:47

Kju

In hoeverre zou het ontbreken van een badkamer de vraag- en verkoopprijs van een woning moeten drukken? Ik kijk naar deze woning:

***members only***

De vierkantemeterprijs is lager dan gemiddeld, en hij is groter en het energielabel (C) beter dan wat dan ook voor deze prijs in de stad te koop is -- zelfs in deze ("slechtere") wijk. Daar staat vooral tegenover dat het als kantoor is gebruikt, waardoor er (naast ander achterstallig onderhoud) systeemplafonds inzitten, en er geen badkamer is. Maar wel genoeg ruimte om er een aan te laten leggen. Ik zie er wel wat in, en ben bereid zeker de vraagprijs of iets meer te bieden. De grote vraag is: ziet en is een ander dat niet ook? Hoe kijkt de gemiddelde (startende?) huizenkoper naar zoiets?
De vraagprijs is een uitnodiging tot het doen van een bod en, gezien de prijsstelling, hier duidelijk bedoeld om de woning snel te verkopen. De marktwaarde komt aan de hand van referenties tot stand. Het ontbreken van een badkamer zal je bij het vergelijken met andere woningen verdisconteren in je waardering.
Overigens zal je in deze bij een taxatie altijd een verbouwing moeten opnemen voor het realiseren van een badkamer omdat je anders niet kan valideren bij het NWWI. Sommige taxateurs rekenen daar iets extra voor.
Bij deze woning zou ik je bij deze nadrukkelijk adviseren om onder de vloer te laten controleren op kelderzwam en eventuele schade aan de vloerbalken.

PSN: Kjujay

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***

Je kunt daar wel iets heel moois van maken. Gang eruit zodat de woonkamer van 2.8m naar bijna 4m gaat, slaapkamer splitten zodat er 2 slaapkamers ontstaan (1 kantoor of voor n klein kind), keuken wordt badkamer, woonkamer wordt keuken.

Ik denk dat veel aannemers die potentie ook wel zien.

Locatie is niet zo heel best, maar een wijk verder vind je deze prijzen allang niet meer. Ik zou meer richting Valkenbos/Vruchtenbuurt gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 03-02-2026 23:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:43
BBBrt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:02:
Wij hebben interesse in een woning in een nieuwbouwproject. De woningen staan al vrij lang te koop. Het overgrote deel was snel weg, maar er zijn nog 2 woningen 'over'. De geplande start bouw van deze fase komt snel dichtbij.

Heeft iemand hier ervaring met 'onderhandelen' over de prijs met de projectontwikkelaar in zo'n situatie? Is dat überhaupt iets?
Het lijkt me dat het ook gunstig voor hun is, als alles verkocht is, voordat ze gaan starten?
100% kansloos
Je kan het altijd proberen, maar denk dat het antwoord nee is. Dan moeten ze iedereen korting geven.

Tijdens de crisis (2010) in Rotterdam (gebouw Calypso) werd dit wel gedaan. Maar toen kwamen de eerste kopers ook gelijk de korting eisen. Die kregen uiteindelijk ook korting, want woningen waren nog niet opgeleverd.

2009 kochten mijn ouders als 2e in een nieuwbouwwijk. Ongeveer 6 van de maar 30 woningen bleven wel tot 2014 leeg tot ze werden verkocht voor MEER geld dan de oorspronkelijke vraagprijs.

Vaak genoeg gezien dat ze net zo lang wachten tot het meer waard wordt en dan pas verkopen.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:25
kx22 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:13:
100% kansloos
Je kan het altijd proberen, maar denk dat het antwoord nee is. Dan moeten ze iedereen korting geven.
Zeker niet kansloos. Hoewel ze misschien liever voor gratis meerwerk zullen gaan, dan korting op de aankoopprijs. En niet geschoten is altijd mis.

Korting op meerwerk zie je wel eens als op 2 woningen na een heel blok een uitbouw wil. Dan is het voor het bouwproces makkelijker om die 2 mensen ook gewoon mee te nemen. En dan kan er wel eens wat geregeld worden.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
kx22 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:13:
[...]

100% kansloos

Tijdens de crisis (2010) in Rotterdam (gebouw Calypso) werd dit wel gedaan. Maar toen kwamen de eerste kopers ook gelijk de korting eisen. Die kregen uiteindelijk ook korting, want woningen waren nog niet opgeleverd.

2009 kochten mijn ouders als 2e in een nieuwbouwwijk. Ongeveer 6 van de maar 30 woningen bleven wel tot 2014 leeg tot ze werden verkocht voor MEER geld dan de oorspronkelijke vraagprijs.

Vaak genoeg gezien dat ze net zo lang wachten tot het meer waard wordt en dan pas verkopen.
We hebben het uiteindelijk niet eens geprobeerd en ons gewenste meerwerk is ook vrij beperkt. Maar we hebben wel het laten vervallen van rente op de grond eruit onderhandeld :)

Vraagje voor de electra-experts. Dit staat in de technische omschrijving:

In de meterkast komt een woning verdeelkast bestaande uit: hoofdschakelaar 3x 25 Ampère, 2-polig, 2 aardlekschakelaars, de benodigde algemene groepen voor verlichting en stopcontacten en een
aparte groep voor de wasmachine. In de groepenkast zijn geen extra groepen voorzien voor keukenapparatuur.

ChatGPT geeft aan dat de combinatie van 3x25A en 2-polig niet logisch is. Een 3-fase aansluiting zou 4-polig moeten zijn. Klopt dat? Dan ga ik hier even achteraan :)

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:11
BBBrt schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:06:
[...]

We hebben het uiteindelijk niet eens geprobeerd en ons gewenste meerwerk is ook vrij beperkt. Maar we hebben wel het laten vervallen van rente op de grond eruit onderhandeld :)

Vraagje voor de electra-experts. Dit staat in de technische omschrijving:

In de meterkast komt een woning verdeelkast bestaande uit: hoofdschakelaar 3x 25 Ampère, 2-polig, 2 aardlekschakelaars, de benodigde algemene groepen voor verlichting en stopcontacten en een
aparte groep voor de wasmachine. In de groepenkast zijn geen extra groepen voorzien voor keukenapparatuur.

ChatGPT geeft aan dat de combinatie van 3x25A en 2-polig niet logisch is. Een 3-fase aansluiting zou 4-polig moeten zijn. Klopt dat? Dan ga ik hier even achteraan :)
Je zou eerst kunnen navragen wat ze met 2 polig bedoelen. De aardlekschakelaars? Dat klopt. Jammer geen 3 aardlekschakelaars aangezien je een 3 fase installatie hebt. Zou mooi zijn om alles over de 3 fases te verdelen. De hoofdschakelaar wordt vermeld met 3x 25A. Dat klopt gewoon. Weet je ook welk merk ze toepassen? Hager, abb, eaton?

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:24
BBBrt schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:06:
[...]

de 3 fase hoofdschakelaar moet 4 polig zijn.
Verder is het wel heel mager, er hoort binnen de kast ruimte te zijn om groepen bij te plaatsen, en een aparte kookgroep is tegenwoordig toch ook wel minimaal. Net als een groep voor oven en een groep voor vaatwasser.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
blackshelve schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Je zou eerst kunnen navragen wat ze met 2 polig bedoelen. De aardlekschakelaars? Dat klopt. Jammer geen 3 aardlekschakelaars aangezien je een 3 fase installatie hebt. Zou mooi zijn om alles over de 3 fases te verdelen. De hoofdschakelaar wordt vermeld met 3x 25A. Dat klopt gewoon. Weet je ook welk merk ze toepassen? Hager, abb, eaton?
Geen idee welk merk. Maar fijn dat het wel klopt, op een manier :)
pauldaytona schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:56:
[...]

de 3 fase hoofdschakelaar moet 4 polig zijn.
Verder is het wel heel mager, er hoort binnen de kast ruimte te zijn om groepen bij te plaatsen, en een aparte kookgroep is tegenwoordig toch ook wel minimaal. Net als een groep voor oven en een groep voor vaatwasser.
Ja, ik heb nog een stukje niet geplaatst, waar ik zelf eerst ook over in verwarring was. Maar er staat nog dat je in de opties wel nog allerlei zaken kunt toevoegen.

Zo laat ik in de keuken een 3fase perilex en nog 2 extra groepen leggen (Quooker en vaatwasser), ook nog een extra groep met grondkabel naar de tuin. Het wordt daarmee vast wat voller (en logischer?) in de meterkast.

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:24
NEN 1010 Norm:
Volgens de NEN 1010-normen moeten zware apparaten (zoals ovens, vaatwassers, wasdrogers) een eigen groep hebben. Alles wat 2000 watt of meer gebruikt valt daaronder.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:17

Christiano007

Ich bin der champion

Ik stel hier ook even dezelfde vraag, omdat ik benieuwd ben hoe mensen bij het aankopen dit hebben gedaan of ervaren.

Zelf zit ik in een dubio om eerst te kopen en dan mijn eigen woning te verkopen. Juist omdat het erg lastig is in deze markt om een mooie woning te kopen wil ik niet het risico lopen om geen woning meer te hebben voordat ik iets anders heb.

Nu ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn met een NVM No Risk clausule voor verkoper / koper.
Maak je nog wel kans met een aankoop van een woning met zo'n clausule, of wordt verkopen lastiger met zo'n clausule?

De verwachting zou zijn dat ik mijn woning relatief snel verkoop (vraagprijs rond de 295 , 3 slaapkamers, Energielabel B, airco's , H++ glas enz. ) , maar vind het wel lastig.

Ter land, ter zee en in de kroeg

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:56

de Peer

under peer review

Christiano007 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:12:
Ik stel hier ook even dezelfde vraag, omdat ik benieuwd ben hoe mensen bij het aankopen dit hebben gedaan of ervaren.

Zelf zit ik in een dubio om eerst te kopen en dan mijn eigen woning te verkopen. Juist omdat het erg lastig is in deze markt om een mooie woning te kopen wil ik niet het risico lopen om geen woning meer te hebben voordat ik iets anders heb.

Nu ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn met een NVM No Risk clausule voor verkoper / koper.
Maak je nog wel kans met een aankoop van een woning met zo'n clausule, of wordt verkopen lastiger met zo'n clausule?

De verwachting zou zijn dat ik mijn woning relatief snel verkoop (vraagprijs rond de 295 , 3 slaapkamers, Energielabel B, airco's , H++ glas enz. ) , maar vind het wel lastig.
Eerst kopen en daarna pas verkopen is gewoon de norm tegenwoordig hoor. Daar is niets geks aan.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:01
Eerst kopen dan pas verkopen.

Tenzij je zo'n zwaar incourante huis hebt....dat je denkt dat je er mee blijft zitten. Maar ik zeg altijd maar. Alles verkoopt tegenwoordig wel als de prijs maar goed is.
Als je zelf maar eealistisch bent een voor jezelf een marge in bouwt van wat je zelf als verkoop prijs nodig hebt. Ga niet op uiterste zitten en jezelf snel te rijk rekenen kwa verkoop prijs.

In ons geval paar jaar terug huis wat we kochten was 520. Verkoop prijs van ons huis hadden we gerekend (met de hypotheek aanvraag op 320 huis was hypotheek vrij overigens) verkocht voor bijna 400...

Maw reken met het slechtste verkoop scenario kwa opbrengt en niet met het beste. Dat geeft jezelf echt meer rust.

Je wil niet bij de mensen.horen dat het huis toch te weinig heeft opgebracht...

• q-quan
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:44

***members only***
Ik heb 7,5% boven de vraagprijs geboden. Helaas, hij is weggegaan naar iemand die (net boven) de vraagprijs bood, maar zonder voorbehouden. Ik troost me maar met de gedachte dat de verkoper rekent op een gebrek (balken onder de vloer?) dat duurder uit zal pakken dan het prijsverschil...

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:52
Orkaan schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:05:
Eerst kopen dan pas verkopen.

Tenzij je zo'n zwaar incourante huis hebt....dat je denkt dat je er mee blijft zitten. Maar ik zeg altijd maar. Alles verkoopt tegenwoordig wel als de prijs maar goed is.
Als je zelf maar eealistisch bent een voor jezelf een marge in bouwt van wat je zelf als verkoop prijs nodig hebt. Ga niet op uiterste zitten en jezelf snel te rijk rekenen kwa verkoop prijs.

In ons geval paar jaar terug huis wat we kochten was 520. Verkoop prijs van ons huis hadden we gerekend (met de hypotheek aanvraag op 320 huis was hypotheek vrij overigens) verkocht voor bijna 400...

Maw reken met het slechtste verkoop scenario kwa opbrengt en niet met het beste. Dat geeft jezelf echt meer rust.

Je wil niet bij de mensen.horen dat het huis toch te weinig heeft opgebracht...
Gelukkig doet de bank daar ook al rekening mee houden he :) zolang je huis niet verkocht is, zul je taxatie moeten laten uitvoeren en houden ze max x% daarvan aan als verkoopwaarde (bij Rabobank was dat 90%).

Float like a butterfly, sting like a bee.

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:11
Martinusz schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:09:
[...]

Gelukkig doet de bank daar ook al rekening mee houden he :) zolang je huis niet verkocht is, zul je taxatie moeten laten uitvoeren en houden ze max x% daarvan aan als verkoopwaarde (bij Rabobank was dat 90%).
90% inderdaad bij de Rabobank als je een calcasa doet. 95% als het een volledige taxatie is.

[ Voor 7% gewijzigd door blackshelve op 14-02-2026 02:05 ]

Pagina: 1 ... 370 371 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7