Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste
Acties:
  • 664.111 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 18:04

Ervaring met huis kopen

En alweer deel 7!

We zijn alweer bij deel 7 met het ervaringen topic over het kopen van een huis..
Deze startpost is een kopie van pogani.

Dit topic gaat over het aankopen van een huis en alle aanverwante zaken. Van het uitzoeken tot en met de sleuteloverdracht, hier kan je terecht voor vragen, tips, e.d.

Heb je eenmaal je huis gekocht en ga je verbouwen, dan kan je in dit topic terecht.

Vorige delen
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 7

Makelaar?
Een huis kopen of verkopen kan je doen met behulp van een makelaar. Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen. Je kunt je huis verkopen via makelaarsland, zodat er een advertentie op funda komt.
De verschillende opties:
http://www.makelaarsland.nl/
http://www.iblue.nl/ (ING Bank)
http://www.beetjehulp.nl/
http://www.makelaarsbasis.nl/

Je kunt voor extra zekerheid een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Zo'n keuring kost wel zo'n 250 euro, maar je kan daarmee wel waardevolle informatie krijgen die je kan gebruiken tijdens de onderhandeling.

Belastingdienst
Bij de aankoop van een bestaand huis moet je 6% (van de koopsom) aan overdrachtsbelasting betalen. Op 1 juli 2011 heeft de regering besloten met ingang van 15 juni 2011 het tarief voor woningen te verlagen tot 2%. Dit tarief is hedendaags ook nog geldig zie voor meer informatie over overdrachtsbelasting

Verder heb je het zogenaamde eigenwoningforfait; een bedrag (tabel) dat bij je belastbaar inkomen opgeteld wordt (waardoor je meer belasting moet betalen).
Daar tegenover staat dat huiseigenaren het voordeel hebben dat de rente en kosten voor de eigenwoningschuld (verbouwing valt hier ook onder) afgetrokken kunnen worden (meer). De voorwaarde is wel dat dit maximaal 30 jaar kan.

Tot slot is er nog de bijleenregeling. In het kort komt het er op neer dat de overwaarde die bij de verkoop van een huis vrijkomt, weer in het aangekochte huis gestoken moet worden. Als dit niet wordt gedaan, dan kan je beperking krijgen in de HRA (hypotheekrenteaftrek).

Hier vind je een overzicht welke posten wel en welke niet eenmalig aftrekbaar zijn.

Onroerend zaak belasting (OZB) en waterschapsomslag
Tegenwoordig moeten alleen huiseigenaren nog OZB betalen. Dit is een gemeentelijke belasting waarvan de hoogte afhankelijk is van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken). Tegenwoordig wordt deze waarde elk jaar opnieuw vastgesteld (dit was 2 jaar).

Sinds 2009 is er een nieuwe rekenmethode voor de OZB gebaseerde op een percentage van de WOZ-waarde van je huis. Dit percentage wordt per gemeente vastgesteld. Voor Utrecht is dit bijvoorbeeld 0,0932%. Stel je bezit een huis met WOZ van 200.000 euro, dan is de OZB 200.000*0,000932=186,40 euro.
Meer informatie over OZB kan je hier vinden

Bij het hoogheemraadschap moet je altijd (huur of koop) al ingezetenenomslag en verontreinigingsheffing betalen. Als huiseigenaar komt daar nog waterschapsomslag bij.

Verzekeringen
Als huiseigenaar moet je je huis zelf ook verzekeren (wat huurders niet hoeven): de opstalverzekering (let op of hier ook een glasverzekering bij zit). Met betrekking tot je huis heb je verder nog een inboedelverzekering en eventueel een rechtsbijstandverzekering.

Handige links
Funda - Woningen zoeken (NVM)
Jaap.nl - Woningen zoeken
Miljoen Huizen - Woningen zoeken (inclusief plaatsingsdatum en prijsgeschiedenis)
niki.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken
nieuwbouwwijzer.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken

Vereniging Eigen Huis
Independer - Hypotheken vergelijken
Kadaster - (Online) opvragen van koopsommenoverzicht, kadastraal eigendom en kaart
Actuele rentelijst (hypotheekshop.nl)

http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ - een volledige handleiding voor het kopen van een huis
http://www.fx.nl/
http://nibud.nl/
http://homefinance.nl/
http://www.overgeld.nl/
http://verzekeringssite.nl/
http://www.fiscalert.nl/

Taxatie:
http://www.taxatievergelijk.nl/

Notaris:
http://notarissen.startkabel.nl/
http://www.notaristarieven.nl/
http://www.notaristarief.nl/
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

PDF met informatie hoe een betaalbare hypotheek eruit moet zien en hoe de hypotheek adviseur jou moet helpen, waarbij je ook moet denken aan de rechten en plichten van de adviseur kan je hier vinden.

Veel gemaakte fout bij hypotheek stukken kun je hier vinden.

Tips voor de startpost zijn welkom natuurlijk. :)

[ Voor 10% gewijzigd door To_Tall op 12-07-2014 17:19 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Gereserveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:16

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De lagere overdrachtsbelasting is toch nog steeds van toepassing? (in de TS staat tot 2012, inmiddels zijn wel al weer 2 jaar verder)

[ Voor 17% gewijzigd door DrivinUCrazy op 12-07-2014 12:55 . Reden: was al gerepareerd ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Zeer veel links werken niet en informatie over bijvoorbeeld de belastingen is achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 12:54:
De lagere overdrachtsbelasting is toch nog steeds van toepassing? (in de TS staat tot 2012, inmiddels zijn wel al weer 2 jaar verder)
Ik ben de linkjes ook aan het aanpassen :)

aanvullingen graag :) . DM me dan ik zal het dan aanpassen in de TS.. Overdracht belasting is nog steeds voor woningen 2% voor bedrijfspanden 6% :)

Ik heb wat linkjes aangepast, veel al wat in de oude TS stond is ook nog wel relevant denk ik :)

[ Voor 30% gewijzigd door To_Tall op 12-07-2014 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-04 23:28
Ik ben ook weer opgelucht. Hypotheek is eindelijk rond dus ik kan opgelucht adem halen.
4 mei waren we uit de onderhandeling gekomen over de prijs. Was niet zo'n heel gemakkelijke onderhandeling. Woning stond eind 2008 voor 500K te koop (vrijstaande bungalow). In de jaren daarna zijn ze wat gaan zakken in de prijs tot in 2011 op 399K, om hem vervolgens voor 2 jaar uit de markt te halen. Eind vorig jaar hebben ze hem weer op de markt gezet voor 339K. Ik wilde voor 300K gaan, maar dat bleek al snel onmogelijk. Hij wilde echt niet lager dan 330K. Na veel wikken en wegen wilde hij naar 329K. Daar ging ik niet meer akkoord. Ik had voor mezelf 320K in mijn hoofd. Mijn hypotheekadviseur zei dat zelfs al kon ik hem voor 339K kopen dat het geen verkeerd bedrag was.
Ik heb toen bij de onderhandeling gezegd dat ik de verkoper er maar eens goed over na moet denken en dat ik niet akkoord ging met 329K. Ik wilde 320K. Uiteindelijk is het dan 325K geworden.
Ik had al diverse huizen in de gaten gehouden in de buurt en een aantal zijn toen voor onze neus weggekaapt. Omdat ik dit bedrag er voor over had en de woning echt perfect is (vrijstaande bungalow, alles tiptop in orde, hoef er niks meer aan te doen), 175m² woonoppervlak, 585m³ inhoud en 455m² perceel zijn we op 325K uit kunnen komen.

Halverwege deze week is eindelijk eens de hypotheek rond. Ik leg zelf 30K in om de hypotheek lager te krijgen naar 295K met variabele rente.
De passeerdatum was gezet op 1 september, maar de hypotheekaanvraag is geldig t/m 27aug. Ben deze week bij de verkopers geweest om te vragen of de sleuteloverdracht eerder kan plaatsvinden. Was voor hen geen probleem, want ze gaan iets huren (mensen van 80 jaar oud) en ze hadden net iets gevonden waar ze 1 aug al in kunnen. Ze zitten nog te klooien met een vloerbedekking die erin moet en een verhuisservice, maar halverwege augustus zou geen probleem moeten zijn mbt sleuteloverdracht.

Dus dat wordt ook opgelost. Ben wel blij dat alles er nu doorheen is. Het is allemaal zo'n gedoe wat je aan mensen uit handen geeft en waarop je zelf geen invloed meer hebt. Daar kan ik altijd vrij slecht tegen want ik heb alles graag zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netchip
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-12-2024
benchMarc schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 13:50:
Ik ben ook weer opgelucht. Hypotheek is eindelijk rond dus ik kan opgelucht adem halen.
4 mei waren we uit de onderhandeling gekomen over de prijs. Was niet zo'n heel gemakkelijke onderhandeling. Woning stond eind 2008 voor 500K te koop (vrijstaande bungalow). In de jaren daarna zijn ze wat gaan zakken in de prijs tot in 2011 op 399K, om hem vervolgens voor 2 jaar uit de markt te halen. Eind vorig jaar hebben ze hem weer op de markt gezet voor 339K. Ik wilde voor 300K gaan, maar dat bleek al snel onmogelijk. Hij wilde echt niet lager dan 330K. Na veel wikken en wegen wilde hij naar 329K. Daar ging ik niet meer akkoord. Ik had voor mezelf 320K in mijn hoofd. Mijn hypotheekadviseur zei dat zelfs al kon ik hem voor 339K kopen dat het geen verkeerd bedrag was.
Ik heb toen bij de onderhandeling gezegd dat ik de verkoper er maar eens goed over na moet denken en dat ik niet akkoord ging met 329K. Ik wilde 320K. Uiteindelijk is het dan 325K geworden.
Ik had al diverse huizen in de gaten gehouden in de buurt en een aantal zijn toen voor onze neus weggekaapt. Omdat ik dit bedrag er voor over had en de woning echt perfect is (vrijstaande bungalow, alles tiptop in orde, hoef er niks meer aan te doen), 175m² woonoppervlak, 585m³ inhoud en 455m² perceel zijn we op 325K uit kunnen komen.

Halverwege deze week is eindelijk eens de hypotheek rond. Ik leg zelf 30K in om de hypotheek lager te krijgen naar 295K met variabele rente.
De passeerdatum was gezet op 1 september, maar de hypotheekaanvraag is geldig t/m 27aug. Ben deze week bij de verkopers geweest om te vragen of de sleuteloverdracht eerder kan plaatsvinden. Was voor hen geen probleem, want ze gaan iets huren (mensen van 80 jaar oud) en ze hadden net iets gevonden waar ze 1 aug al in kunnen. Ze zitten nog te klooien met een vloerbedekking die erin moet en een verhuisservice, maar halverwege augustus zou geen probleem moeten zijn mbt sleuteloverdracht.

Dus dat wordt ook opgelost. Ben wel blij dat alles er nu doorheen is. Het is allemaal zo'n gedoe wat je aan mensen uit handen geeft en waarop je zelf geen invloed meer hebt. Daar kan ik altijd vrij slecht tegen want ik heb alles graag zelf in de hand.
Welk deel van het land heb je dit gekocht? :o Klinkt echt als een erg mooi huis! Gefeliciteerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-04 23:28
netchip schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 15:16:
[...]

Welk deel van het land heb je dit gekocht? :o Klinkt echt als een erg mooi huis! Gefeliciteerd! :)
Thanks. Gekocht in Brabant, 10min buiten Eindhoven (waar ik nu woon). Ik wilde niet meer in de stad wonen. Kom van origine uit een dorp zo'n 20km vanaf Eindhoven en ik heb helemaal niks met de stad. Ben er op den duur gaan studeren, studentenhuis en daarna 4 jaar met de vriendin samengewoond in stadsdeel Tongelre.
De stad kent zijn voor- en nadelen. Waar ik ga wonen is het echt heel rustig, maar in 10-15min zit ik in centrum Eindhoven mocht ik wat uit de stad moeten hebben. Voor mij dus perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:03
Voor de openingspost, zuka bestaat niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
418O2 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 15:44:
Voor de openingspost, zuka bestaat niet meer
Thanks aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missle
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03-2021
Na al best lang mee te lezen heb ik nu zelf ook een vraagje...

We hebben een leuk huis op het oog met een behoorlijke vraagprijs. Alles aan de woning is helemaal af en modern. Maar het probleem is dat er in de zelfde straat meerdere de zelfde woningen te koop staan en dat het verschil 65.000,- euro is in vraagprijs (285.000,- tegen 350.000,-). De woning waar ik mee vergelijk is ook uitgebouwd naar het zelfde aantal m2, alleen dan dus minder modern qua keuken bijvoorbeeld en anders ingedeeld, maar niet waarde verminderend onhandig. Huizen die iets minder groot zijn uitgebouwd zijn nog ietsjes goedkoper in die straat. De verkoper van de dure woning heeft een no-risk mogelijkheid om eerst rustig je eigen huis te kunnen verkopen (ik lees dus: absoluut geen haast). De woning staat meer dan een half jaar te koop nu, maar voor deze tijd is dat natuurlijk niet heel lang. In onze ogen is het echt wel heeeel erg mooi verbouwd, maar geen 65.000,- euro mooier. Zien jullie mogelijkheden, of is het verschil te groot om er ook maar aan te gaan beginnen?

[ Voor 4% gewijzigd door missle op 13-07-2014 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gewoon je eigen max. vaststellen en kijken hoe ver je komt :) ... Eventueel, als je jezelf niet vertrouwd, zou je kunnen overwegen om de onderhandelingen door een aankoopmakelaar te laten doen. Voor één huis zonder zoekopdracht kun je misschien (afhankelijk van hoe realistisch hij/zij je eisen m.b.t. die woning vindt) een no-cure-no-pay contract afsluiten, eventueel met prestatie-bonus als hij meer dan Xk van de vraagprijs afkrijgt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:57
Stel je zelf eerst eens (eerlijk) de vraag waarom je nu juist dit huis op het oog hebt en niet een van de anderen die ook te koop staat.
De reden(en) waarom je gevallen bent voor dit huis en niet een van de anderen die flink lager zijn in vraagprijs kunnen al (groten)deels een verklaring zijn voor de hogere vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:53
65000 euro verschil in vraagprijs, en die andere huizen worden zo te lezen ook niet vlot verkocht en zitten ook hoog in de vraagprijs. Als ik het zo lees moet er een heleboel vanaf. Maar dat kan. Zo'n verkoper zal ook zien dan er nou eenmaal niemand anders is en dat de enige bieder waarschijnlijk niet gek is. Hij heeft misschien nog geen haast, maar dat komt vanzelf. Aan de andere kant kan het ook gewoon noodzaak zijn ivm restschuld. Je moet die restschuld niet jouw probleem maken maar er rekening mee houden dat het je niet gaat lukken. Niet geschoten is altijd mis. Ik kan me ook niet voorstellen dat uitsluitend een goede afwerking voor zo'n prijsverschil zorgt. Voor dat geld kan je prima een aannemer huren die een ander huis nog mooier voor je verbouwt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missle
  • Laatst online: 17-03-2021
Ik heb veel ervaring met klussen/renoveren, maar met een klein kindje komt dat er niet meer van. En dat is wat mijn situatie nu anders maakt en dat dit huis er uit springt. Ik zie wat er van de andere huizen gemaakt kan worden, maar het dure huis is dus zoals ik het zelf zou kunnen maken als ik een ander huis aanpak. En nou snap ik dat het geld kost als je een huis wilt wat wel helemaal af is, maar wat dan nog realistisch is daar stoei ik mee... 65.000,- euro is dat in ieder geval niet, maar als ik denk dat ik 20.000,- euro verschil voor een moderner huis wel acceptabel vindt dan denk ik niet dat 65.000,- op te lossen is. Of ben ik niet realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hoeveel geld zou je nodig hebben om een goedkoper huis te brengen op het niveau van het duurdere huis? En dan zou ik, als ik die berekening moest maken, er juist niet vanuit gaan dat ik alles zelf wel kon, maar gewoon op basis van realistische bedragen die een klusser ervoor zou rekenen. Maak daar een schatting van, doe er een klein bedrag bovenop (20/25% van die kosten ofzo), en rond naar boven af. Dan heb je iig voor jezelf een duidelijke motivatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 607701

Heeft er iemand ervaring met de combinatie
(1) inbrengen eigen geld
(2) een hypotecaire lening van ouders
(3) een hypotecaire lening van de bank.

Heel concreet, stel ik koop een huis met een marktwaarde van 200.000 euro. Ik leen 100.000 euro van de bank, en 50.000 euro van mijn ouders. De rest betaal ik uit uit spaargeld.

Kom ik dan in aanmerking voor de rentepercentages waarbij staat dat "de lening" max. 50% van de marktwaarde bedraagt (en wordt er dus alleen gekeken naar de verhouding tussen de marktwaarde en de lening van de bank). Of wordt er gekeken naar de verhouding van de marktwaarde en de totale lening (bank + ouders), en kom ik aanmerking voor de rentepercentages waarbij staat dat de lening max. 75% de marktwaarde bedraagt?

Ik heb deze vraag ok al aan een aantal banken gesteld. Maar ik vraag af of anderen hier al eerder ervaring mee opgedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

de bank / geldverstrekker kijkt enkel naar zijn eigen risico voor wat betreft de risicoklasse en de rente, in dit geval dus 50%. Echter het deel wat je van je ouders leent heeft wel invloed op je totale LTI. Met deze getallen zou in theorie zelfs NHG mogelijk zijn. dan zit je nog wat scherper met je rente.

Je zult wel 2 en 3 om moeten draaien. maw de bank / geldverstrekker wil altijd het eerste recht van hypotheek hebben

disc. uitzondering zullen er vast zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 13-07-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ray schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:41:
de bank / geldverstrekker kijkt enkel naar zijn eigen risico voor wat betreft de risicoklasse en de rente, in dit geval dus 50%. Echter het deel wat je van je ouders leent heeft wel invloed op je totale LTI. Met deze getallen zou in theorie zelfs NHG mogelijk zijn. dan zit je nog wat scherper met je rente.

Je zult wel 2 en 3 om moeten draaien. maw de bank / geldverstrekker wil altijd het eerste recht van hypotheek hebben

disc. uitzondering zullen er vast zijn :)
bedankt voor je reactie. Heb je zelf ervaring opgedaan? Zo ja, bij welke bank was dat?

> maw de bank / geldverstrekker wil altijd het eerste recht van hypotheek hebben
Moet dit dan ergens vastgelegd worden? Zo ja, waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
missle schreef op zondag 13 juli 2014 @ 10:44:
Ik heb veel ervaring met klussen/renoveren, maar met een klein kindje komt dat er niet meer van. En dat is wat mijn situatie nu anders maakt en dat dit huis er uit springt. Ik zie wat er van de andere huizen gemaakt kan worden, maar het dure huis is dus zoals ik het zelf zou kunnen maken als ik een ander huis aanpak. En nou snap ik dat het geld kost als je een huis wilt wat wel helemaal af is, maar wat dan nog realistisch is daar stoei ik mee... 65.000,- euro is dat in ieder geval niet, maar als ik denk dat ik 20.000,- euro verschil voor een moderner huis wel acceptabel vindt dan denk ik niet dat 65.000,- op te lossen is. Of ben ik niet realistisch?
Hou er rekening mee dat die andere huizen ook nog maar vraagprijzen zijn, die kunnen ook zomaar nog 10% of meer boven de werkelijke waarde liggen.

Verder voegt iets wat een kwestie van smaak is weinig tot niets aan waarde toe. Op huizen in deze prijsklasse is 20.000 euro extra voor een nette afwerking al een fors bedrag.

Maar je moet er gewoon rekening mee houden dat het lastig wordt als ik het zo lees. Gewoon proberen, maar absoluut niet emotioneel worden en teveel betalen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Anoniem: 607701 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:48:
[...]

bedankt voor je reactie. Heb je zelf ervaring opgedaan? Zo ja, bij welke bank was dat?

> maw de bank / geldverstrekker wil altijd het eerste recht van hypotheek hebben
Moet dit dan ergens vastgelegd worden? Zo ja, waar?
ik maak zulke constructies al 20 jaar dus het is eerder de vraag welke bank niet :)

in de hypotheek offerte / akte zal het recht van 1e hypotheek bedongen worden. Het is dan ook maar de vraag of het nog nut heeft de lening van je ouders ook hypothecair te doen. Je zou dat ook gewoon onderhands kunnen doen (denk aan de vorm eisen ivm hra!) scheelt weer in de kosten (maar geeft wel weer wat minder zekerheid in absolute zin naar je ouders..)

laat je anders even door een onafhankelijk FA voorlichten en een concept plan maken

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 13-07-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ray schreef op zondag 13 juli 2014 @ 15:00:
[...]

ik maak zulke constructies al 20 jaar dus het is eerder de vraag welke bank niet :)

in de hypotheek offerte / akte zal het recht van 1e hypotheek bedongen worden. Het is dan ook maar de vraag of het nog nut heeft de lening van je ouders ook hypothecair te doen. Je zou dat ook gewoon onderhands kunnen doen (denk aan de vorm eisen ivm hra!) scheelt weer in de kosten (maar geeft wel weer wat minder zekerheid in absolute zin naar je ouders..)

laat je anders even door een onafhankelijk FA voorlichten en een concept plan maken
OK. Dankjewel.

De bedragen waren maar een voorbeeld. Bij de echte bedragen is er geen mogelijkheid voor NHG.

Ik neem aan dat de HRA alleen mogelijk is voor hypothecaire leningen. Dat daar misschien geen notaris aan te pas hoeft te komen is een tweede. :) Of begrijp ik je verkeerd?

We hebben overigens nog geen concreet huis op het hoog. Ik ben wel alvast bezig met het onderzoeken van de goedkoopste manier van financieren.

Mijn eerste gedachte is om alles zoveel mogelijk DIY te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Anoniem: 607701 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 15:12:
[...]

OK. Dankjewel.

De bedragen waren maar een voorbeeld. Bij de echte bedragen is er geen mogelijkheid voor NHG.

Ik neem aan dat de HRA alleen mogelijk is voor hypothecaire leningen. Dat daar misschien geen notaris aan te pas hoeft te komen is een tweede. :-) Of begrijp ik je verkeerd?

We hebben overigens nog geen concreet huis op het hoog. Ik ben wel alvast bezig met het onderzoeken van de goedkoopste manier van financieren.

Mijn eerste gedachte is om alles zoveel mogelijk DIY te doen.
Je hebt HRA als de lening een EWS is , dit hoeft niet hypothecair te zijn.

zie onder andere hier

http://www.wesselman-info...r-eigen-woning-vanaf-2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ray schreef op zondag 13 juli 2014 @ 15:25:
[...]

Je hebt HRA als de lening een EWS is , dit hoeft niet hypothecair te zijn.

zie onder andere hier

http://www.wesselman-info...r-eigen-woning-vanaf-2013
Heel nuttige informatie. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet je of ook ergens "templates" bestaan voor het contract van een dergelijke onderhandse lening van de ouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:37
Morgen is het weer een week geleden dat wij voor de 2e keer bij het "betonrothuis" zijn geweest. Duidelijk gemaakt dat onze interesse nogsteeds aanwezig als het probleem kan worden opgelost. Ook nog een mail na gestuurd. Sindsdien niets meer vernomen.

Nu is geduld absoluut niet mijn sterkste punt, maar ik zit me nu echt af te vragen waarom die verkoopmakelaar wederom geen initiatief toont. Om 2e bezichtiging mogelijk te maken moest steeds gebeld en gemaild worden met de makelaar. Soms zonder reactie. Soms met de reactie dat er een "storing" was. Moest dit echt ff kwijt.

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@To_Tall:
Twee nuttige links voor in de startpost:
http://www.zelfverkopen.nl (makelaar overbodig)
Internetnotaris (goede ervaringen mee, goed en goedkoop, ideaal voor tweakers): http://www.dewoonnotaris.nl

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Anoniem: 607701 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 15:45:
Weet je of ook ergens "templates" bestaan voor het contract van een dergelijke onderhandse lening van de ouders?
Natuurlijk bestaan die. Google maar eens op "voorbeeld contract familiehypotheek" of iets in die zin :)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:07
Ik heb een vraagstuk inzake het kopen van een huis: We hebben een mondelinge overeenkomst met de koop van een huis onder voorbehoud van technische keuring. Nu draagt de verkopende makelaar een kantoor naar voren die de bouwtechnische keuring kan uitvoeren. Daar twijfel ik over. Indien er een afspraak, cq verdienmodel, tussen de makelaar en het technische keuringsbedrijf zou zijn, kan dat de keuring beïnvloeden. Bijvoorbeeld hoger verkoopbedrag = hogere courtage makelaar in ruil voor meer opdrachten aan keuringsbedrijf.

Dus mijn vraag; kan er sprake zijn van belangenverstrengeling indien een makelaarskantoor een keuringsbedrijf adviseert?

[ Voor 5% gewijzigd door Deo_Volente op 14-07-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Deo_Volente schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:40:
Ik heb een vraagstuk inzake het kopen van een huis: We hebben een mondelinge overeenkomst met de koop van een huis onder voorbehoud van technische keuring. Nu draagt de verkopende makelaar een kantoor naar voren die de bouwtechnische keuring kan uitvoeren. Daar twijfel ik over. Indien er een afspraak, cq verdienmodel, tussen de makelaar en het technische keuringsbedrijf zou zijn, kan dat de keuring beïnvloeden. Bijvoorbeeld hoger verkoopbedrag = hogere courtage makelaar in ruil voor meer opdrachten aan keuringsbedrijf.

Dus mijn vraag; kan er sprake zijn van belangenverstrengeling indien een makelaarskantoor een keuringsbedrijf adviseert?
Alleen het feit dat je die vraag stelt betekent imho al dat je beter zelf een bedrijf zoekt. Of je hier nu als antwoord "ja" of "nee" krijgt, die twijfel zal altijd blijven.

BTW: Wij hebben ook zelf onze eigen keurder gezocht omdat we expliciet niet één van de drie door verkoopmakelaar aangeraden bedrijven wilden :)

Edit: Overigens denk ik dat het met die belangenverstrengeling wel mee zal vallen; je gooit een beetje je eigen imago te grabbel (zowel de makelaar als de keurder). Maar zoals ik al zei: Better safe than sorry.

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 14-07-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-04 23:47
Mijn ervaring de laatste tijd is om bijna niet in te gaan op "referenties" van makelaars (ongeacht kopende of verkopende partij). Beetje zwartdenken en slechte ervaring in achterhoofd: De markt zit erg vol met personen die elkaars rug strelen en elkaar de hemel in prijzen. Het zijn altijd wel vriendjes, oud werknemers / werkgevers of directe familie van elkaar.

Er zitten nog maar weinig mensen tussen die een echt eerlijk onafhankelijk advies geven. Meeste keuringen zijn hetzelfde en zolang ze zijn aangesloten bij specifieke branchverenigingen en zit houden aan geschikte standaarden (bruikbaar voor hypotheekverstrekker etc), komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
naitsoezn schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:46:
[...]

Alleen het feit dat je die vraag stelt betekent imho al dat je beter zelf een bedrijf zoekt. Of je hier nu als antwoord "ja" of "nee" krijgt, die twijfel zal altijd blijven.
...
Ik was opzoek naar een bevestiging dan wel ontkrachting van mijn stelling. Gezien jou antwoord en die van Mmaster 23 ga ik voor een ander keuringsbedrijf :) . Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Als je een nieuwbouw woning koopt.
je hebt getekend en alles is al rond dus.. ook je hypotheek enz enz..

Hoe lang duurt het dan ongeveer dat je opgebeld wordt door de aannemer??

:+ kan niet wachten eigenlijk :P maar eerst de vakantie afwachten :) Hoop in september meer te horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-04 08:59

Scrummie

Think different

Ik weet niet meer wat verstandig is voor mij.

Even in het kort de situatie; 4 jaar terug relatie in gegaan, door eigen fouten en fouten die ontstonden dankzij de relatie in de schulden geraakt (niet heel ernstig, maar wel BKR noteringen opgelopen). Vorig jaar is die relatie beëindigd en vanaf die tijd ben ik druk bezig geweest helemaal schulden vrij te worden, zodat ik vanaf '0' kan beginnen. Ik woon nu dus tijdelijk bij mijn ouders. Vorig jaar vlak na het eindigen van de relatie een gesprek gehad bij een hypotheek adviseur, die mij melde dat als ik 1 BKR codering nog omlaag zou kunnen krijgen ik misschien wel een hypotheek zou kunnen krijgen. Maar, ik ga toch twijfelen wederom of een hypotheek nemen wel verstandig is. Juist in 'deze tijd' lijkt het mij wel verstandig, prijzen zijn laag, etc. Andere kant; moet ik wel direct zo'n grote stap nemen? Moet ik wel gewoon wachten tot die laatste codering verminderd is en tot die tijd maar wachten of ik een positief bericht krijg? Moet ik niet gewoon alsnog gaan huren, dat een jaar of 2 doen, en dan nog eens verder kijken wat verstandig is? Zijn er hier mensen met een hypotheek en BKR coderingen, en kunnen die mij overtuigen het juist wel of juist niet te doen? Of zijn er mensen die mij kunnen vertellen dat het überhaupt kansloos is en de hypotheek adviseur mij een te positief beeld schetste?

Kan zijn dat dit hier niet helemaal thuishoort. Excuus daarvoor.

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik weet niet wat je moet doen (en op het gebied van BKR + hypotheek lopen hier anderen rond met meer verstand van zaken), maar ik zou me iig niet laten opjagen omdat de tijd "gunstig" zou zijn. Als je binnen twee jaar misschien ergens anders wilt wonen, of als je je nu niet prettig voelt bij kopen omdat je bijvoorbeeld in een onzekere situatie zit wat betreft je toekomst (gezinssituatie, salaris, eventueel mooie carrière in andere regio, etc.) dan kun je misschien beter gaan huren. Nu kopen om binnen 10 jaar weer te "moeten" verkopen (om wat voor reden dan ook) levert je waarschijnlijk alleen nog maar een grotere schuld op dan je nu al hebt.... Just my two cents. Succes :)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 14-07-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-04 20:26
Vorige week een bezichtiging geregeld voor een
huis (http://www.vbo.nl/aanbod/...raat-22-2e-amsterdam.html) voor vanavond. Wordt ik in de middag gebeld dat het huis verkocht is en de bezichtiging niet door kan gaan.

Jammer, al 2/2 dat een bezichtiging niet door kan gaan. Je moet er snel bij zijn zeg, deze stond pas 10 dagen te koop.

[ Voor 4% gewijzigd door voil op 14-07-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ATS schreef op zondag 13 juli 2014 @ 20:01:
[...]

Natuurlijk bestaan die. Google maar eens op "voorbeeld contract familiehypotheek" of iets in die zin :)
Inderdaad, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Scrummie schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:50:

Juist in 'deze tijd' lijkt het mij wel verstandig, prijzen zijn laag, etc.
Dikke bullshit. Het kan best zijn dat dit een goede tijd is om te kopen, maar dat is het misschien ook niet. Niemand heeft een glazel bol en kan voorspellen wat de economie, de rente, de beurs, of de huizenprijzen gaan doen.

Je moet in het standaard verhaaltje van de makelaars trappen: volgens hen is het altijd een goed moment geweest om een huis te kopen. 50% van de tijd hebben ze gelijk >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 607701 op 14-07-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall

Even in het kort de situatie; 4 jaar terug relatie in gegaan, door eigen fouten en fouten die ontstonden dankzij de relatie in de schulden geraakt (niet heel ernstig, maar wel BKR noteringen opgelopen). Vorig jaar is die relatie beëindigd en vanaf die tijd ben ik druk bezig geweest helemaal schulden vrij te worden, zodat ik vanaf '0' kan beginnen. Ik woon nu dus tijdelijk bij mijn ouders. Vorig jaar vlak na het eindigen van de relatie een gesprek gehad bij een hypotheek adviseur, die mij melde dat als ik 1 BKR codering nog omlaag zou kunnen krijgen ik misschien wel een hypotheek zou kunnen krijgen. Maar, ik ga toch twijfelen wederom of een hypotheek nemen wel verstandig is. Juist in 'deze tijd' lijkt het mij wel verstandig, prijzen zijn laag, etc. Andere kant; moet ik wel direct zo'n grote stap nemen? Moet ik wel gewoon wachten tot die laatste codering verminderd is en tot die tijd maar wachten of ik een positief bericht krijg? Moet ik niet gewoon alsnog gaan huren, dat een jaar of 2 doen, en dan nog eens verder kijken wat verstandig is? Zijn er hier mensen met een hypotheek en BKR coderingen, en kunnen die mij overtuigen het juist wel of juist niet te doen? Of zijn er mensen die mij kunnen vertellen dat het überhaupt kansloos is en de hypotheek adviseur mij een te positief beeld schetste?

Je kan je ook afvragen of je al wel moet kopen. Eigen geld is net zo belangrijk om een huis te kopen.

Nu je schulden hebt afgelost zou je een hypotheek kunnen krijgen. maar door je BKR zal deze lager uitvallen dan dat je geen BKR zou hebben. Je zou dan kunnen kijken naar de soort woningen die je zou kunnen krijgen.. en je dan afvragen of je daar zou willen wonen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-04 15:45
voil schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:54:
Vorige week een bezichtiging geregeld voor een
huis (http://www.vbo.nl/aanbod/...raat-22-2e-amsterdam.html) voor vanavond. Wordt ik in de middag gebeld dat het huis verkocht is en de bezichtiging niet door kan gaan.

Jammer, al 2/2 dat een bezichtiging niet door kan gaan. Je moet er snel bij zijn zeg, deze stond pas 10 dagen te koop.
dat is heel veel geld voor een hokje op 2 hoog achter. Ik wist dat Amsterdam duur was maar zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 12:18
Hoe gebruikelijk is het om een aanvaarding >6 maanden te hebben?

Ik snap dat alles kan in overleg, maar ben benieuwd of mensen hier vaker mee te maken gehad hebben.

Kort samengevat staat er een prachtig klusobject te koop op nog geen 40 meter van waar ik nu woon. Echter zit ik vast aan een huurcontract tot 1-05-2015.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Je geeft toch al antwoord op je eigen vraag. Enkel de wederpartij kan bepalen of dit aantrekkelijk is voor hem of haar. Dat kan ook negatief werken voor jou onderhandelingsruimte of juist positief als de wederpartij er pas laat vanaf wil.

Dat moet je dus uitzoeken en daarna is het overleg. Stap 1 is toch echt contact opnemen en erachter komen of ze er snel vanaf willen of juist niet. Weet niet welke ervaringen je precies zoekt, ik heb in mijn omgeving beide situaties gezien. Mensen die er snel vanaf wilden tot 3/4 jaar later pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Kju

KillaZ schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:35:
Hoe gebruikelijk is het om een aanvaarding >6 maanden te hebben?

Ik snap dat alles kan in overleg, maar ben benieuwd of mensen hier vaker mee te maken gehad hebben.

Kort samengevat staat er een prachtig klusobject te koop op nog geen 40 meter van waar ik nu woon. Echter zit ik vast aan een huurcontract tot 1-05-2015.
De meeste verhuurders willen wel meewerken aan een indeplaatsstelling indien vooraf overlegd. Je kan je huurwoningen dan via de verhuurder of via een andere makelaar laten verhuren. Aangezien het een kluswoning is is het misschien ook niet direct bewoonbaar, misschien moet je wel 3 tot 6 maanden in je huurwoning blijven wonen?

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superericje
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-04 18:28

Even in het kort de situatie.....schetste?

Ik wil je niet uit de droom helpen, maar ik had bijna EXACT dezelfde situatie....
begin vorig jaar gesprek gehad hypotheek, nou vergeet het.... een BKR codering is altijd reden tot afwijzen.. je hebt partijen die MET BKR codering toch gaan uitlenen, maar die vragen rentes die hoog zijn..
Ik heb persoonlijk gewacht (moest toen nog jaar wachten om de 5 jaar na eindregistratie te laten verlopen) en heb nu BIJNA een woning :)
Alleen nu wachten op overlijdensrisico akkoord en alles is rond, zonder gezeur!!

persoonlijk zou ik zeggen: gewoon wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-04 20:26
Wceend schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 08:32:
[...]

dat is heel veel geld voor een hokje op 2 hoog achter. Ik wist dat Amsterdam duur was maar zo duur.
Ik vind dit nog eigenlijk een scherpe prijs als je kijkt wat er verder in Amsterdam (Oost/West) te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:02
Wceend schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 08:32:
[...]

Zoals hierboven gezegd, ik vind het ook niet duur voor Amsterdam. In Utrecht betaal je ongeveer hetzelfde, afhankelijk van de locatie natuurlijk.

Overigens hoorde ik ook dat appartementen in Utrecht snel gaan de laatste tijd. Ik hoorde van een kennis dat hij keek naar een woning die binnen een week weg was.
Mijn appartement heeft 8 maanden te koop gestaan (betere buurt, betere staat).

[ Voor 25% gewijzigd door rinkel op 16-07-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 608820

Goedemorgen...ik zit al een tijdje met jullie mee te lezen en zou graag jullie mening eens over mijn huizenjacht willen horen.

Na vele bezichtigingen heb ik eindelijk een huis gevonden die aan mijn wensen voldoet.
Het huis 8 jaar oud en de basis is prima. Alleen hebben de huidige bewoners bij oplevering gekozen alles binnen het bouwbudget te houden. Er zit dus een standaard badkamer in, vrij goedkoop ogende keuken, standaard toilet en de muren en plafonds zijn gespoten met spack. Het houtwerk aan de buitenkant is in die 8 jaar nooit meer geschilderd en nodig aan een nieuw verfjasje toe.

Na twee bezichtigingen wist ik zeker dat ik het huis graag wilde hebben. Ik heb toen eerst even wat research gedaan wat betreft de duur van de verkoop, situatie eigenaars en de prijs die hun er voor betaald hebben.
Het huis staat al 2,5 jaar in de verkoop, en er heeft in al die jaren nog geen één onderhandeling plaatsgevonden. Ze zijn in de afgelopen jaren 3 keer gezakt in prijs. Aankoopprijs was 8 jaar geleden 250 v.o.n. 2,5 jaar geleden hebben ze het te koop gezet voor 299, en inmiddels staat het nu voor 257 k.k.

Gezien het feit dat het al zo lang te koop staat, de buitenboel geschilderd moet worden en ik er voor 25.000 euro aan wil verbouwen (badkamer, keuken,wc, vloeren, stucen plafond en muren) ben ik bij mijn eerste bod laag gaan zitten, maar niet belachelijk laag. Zo'n 17% onder de vraagprijs. Dit werd direct afgewezen en ik moest toch echt met een beter bod komen. Na een paar nachtjes slapen heb ik een nieuw bod gedaan. De dag erna kreeg ik een telefoontje van hun makelaar dat ze er 250 voor willen en absoluut niet willen zakken. Ik was nogal verbaasd en zelfs hun makelaar gaf aan het niet te snappen en mijn bod erg netjes te vinden. Hij gaf aan dat de verkopende partij waarschijnlijk uit emotie handelen en dat hij er na het weekend nog eens op terug zou komen. Inmiddels heeft hij mij weer gebeld en gezegd dat de verkopende partij bij hun besluit blijven. Hij gaf aan dat ik eventueel nog wel een eindbod kan doen, maar dat ik daar het beste nog even mee kan wachten. Ik weet even niet meer wat ik moet doen.Mijn gevoel zegt dat ik het huis erg graag wil en dat ik dan misschien toch tegen de vraagprijs aan moet gaan zitten. Maar mijn verstand roept heel iets anders. Het huis is voor 250 aangekocht, de woningmarkt is niet lang daarna ingestort, en dus is de woning lang niet meer zoveel waard. Daarnaast staat het al erg lang te koop en is er in al die jaren niks meer aan gedaan. Ik wil best nog wel een stukje hoger gaan zitten met mijn bod, maar de vraagprijs? Is dit wel reëel?

Wat zouden jullie doen...het even laten bezinken? Of toch een eindbod er uit doen? Lastig als je iets zo graag wilt en je vast zitten tussen emotie en ratio....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
Ik had dezelfde worsteling.

In jou vraagstuk; Ze kochten het voor € 250k vrij op naam, maar hadden ze casco oplevering (dus badkamer/keuken/wc/vloeren etc zelf later nog toegevoegd en neem je dit nu over) ? De badkamer/vloeren/keuken zijn misschien niet je smaak, maar als het 'maar' 8 jaar oud is heeft nog wel een dagwaarde (en je hoeft het niet perse aan te passen).

Let op, het onderhandelen is een spel. 'Laatste bod' en 'wil absoluut niet zakken' zijn uitspraken zonder waarde (uit eigen ervaring). Als er geen haast bij geboden is zou ik voet bij stuk houden (er zijn immers geen andere geinteresseerde). Bod verhogen kan over 2/3 weken ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-04 15:45
Anoniem: 608820 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 09:59:

Wat zouden jullie doen...het even laten bezinken? Of toch een eindbod er uit doen? Lastig als je iets zo graag wilt en je vast zitten tussen emotie en ratio....
Run..............

Vasthouden aan je bod en niet meer stijgen. Deze mensen hebben 8 jaar niks aan hun huis gedaan en waarschijnlijk 100% aflossingsvrij dus ze willen hun geld terug. Dat kan in deze tijd wel maar dan moet je onderhoud plegen en een perfecte afwerking hebben. Als beide ontbreekt dat zou ik een stuk lager blijven zitten.
Je hebt in ieder geval geen concurrenten in de biedingen. Gebruik je verstand en laat de verkopers maar even tot rust komen. Die zullen ooit in gaan zien dat ze moeten zakken omdat ze er anders mee blijven zitten.
Komen ze niet tot dat inzicht dan is het jammer er zijn nog genoeg huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:35
Als je twijfels hebt over de waarde van huis zou je evt een taxatie kunnen laten doen, dan weet je ongeveer wat het huis waard is.

Via http://www.iblue.nl/Pages/home.aspx kan je dit zelfs (gratis!) via Internet doen. Ze kijken dan naar de wijk en geven een indicatie van wat het huis ongeveer waard zou kunnen zijn. Dit is uiteraard een beetje natte vingerwerk, maar geeft toch wel een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Goedemorgen...ik zit al een tijdje met jullie mee te lezen en zou graag jullie mening eens over mijn huizenjacht willen horen.

Na vele bezichtigingen heb ik eindelijk een huis gevonden die aan mijn wensen voldoet.
Het huis 8 jaar oud en de basis is prima. Alleen hebben de huidige bewoners bij oplevering gekozen alles binnen het bouwbudget te houden. Er zit dus een standaard badkamer in, vrij goedkoop ogende keuken, standaard toilet en de muren en plafonds zijn gespoten met spack. Het houtwerk aan de buitenkant is in die 8 jaar nooit meer geschilderd en nodig aan een nieuw verfjasje toe.

Na twee bezichtigingen wist ik zeker dat ik het huis graag wilde hebben. Ik heb toen eerst even wat research gedaan wat betreft de duur van de verkoop, situatie eigenaars en de prijs die hun er voor betaald hebben.
Het huis staat al 2,5 jaar in de verkoop, en er heeft in al die jaren nog geen één onderhandeling plaatsgevonden. Ze zijn in de afgelopen jaren 3 keer gezakt in prijs. Aankoopprijs was 8 jaar geleden 250 v.o.n. 2,5 jaar geleden hebben ze het te koop gezet voor 299, en inmiddels staat het nu voor 257 k.k.

Gezien het feit dat het al zo lang te koop staat, de buitenboel geschilderd moet worden en ik er voor 25.000 euro aan wil verbouwen (badkamer, keuken,wc, vloeren, stucen plafond en muren) ben ik bij mijn eerste bod laag gaan zitten, maar niet belachelijk laag. Zo'n 17% onder de vraagprijs. Dit werd direct afgewezen en ik moest toch echt met een beter bod komen. Na een paar nachtjes slapen heb ik een nieuw bod gedaan. De dag erna kreeg ik een telefoontje van hun makelaar dat ze er 250 voor willen en absoluut niet willen zakken. Ik was nogal verbaasd en zelfs hun makelaar gaf aan het niet te snappen en mijn bod erg netjes te vinden. Hij gaf aan dat de verkopende partij waarschijnlijk uit emotie handelen en dat hij er na het weekend nog eens op terug zou komen. Inmiddels heeft hij mij weer gebeld en gezegd dat de verkopende partij bij hun besluit blijven. Hij gaf aan dat ik eventueel nog wel een eindbod kan doen, maar dat ik daar het beste nog even mee kan wachten. Ik weet even niet meer wat ik moet doen.Mijn gevoel zegt dat ik het huis erg graag wil en dat ik dan misschien toch tegen de vraagprijs aan moet gaan zitten. Maar mijn verstand roept heel iets anders. Het huis is voor 250 aangekocht, de woningmarkt is niet lang daarna ingestort, en dus is de woning lang niet meer zoveel waard. Daarnaast staat het al erg lang te koop en is er in al die jaren niks meer aan gedaan. Ik wil best nog wel een stukje hoger gaan zitten met mijn bod, maar de vraagprijs? Is dit wel reëel?

Het is gewoon vrij simpel, de huizenprijzen zijn aanzienlijk gezakt sinds hun aankoop en er is niks aan gedaan wat de waarde verhoogt. Sterker nog, er zijn wat achterstallige kosten. Probeer echt door de emotie te kijken en niet teveel te betalen. Maarja, als deze mensen niets hebben afgelost dan kunnen ze wellicht ook niet lager, al is de bank ook niet gek bij een realistisch bod. Maar de kans is dat het er niet meer van komt, dus bereid je daar op voor.

Beter spijt dat je een huis niet gekocht hebt dan spijt dat je het wel gekocht hebt. Er staan zoveel huizen te koop en er komen constant nieuwe huizen op de markt, dus er komt wel weer een nieuw droomhuis voorbij met realistischere verkopers. Ik heb ook 3 huizen gehad, waar vooral mn vriendin heel erg verliefd op waren. Uiteindelijk hebben we 3 keer weg moeten lopen bij de onderhandelingen en nu een huis waar alle andere huizen niet bij in de schaduw mogen staan :) Terwijl 2 van de 3 huizen waar we van weggelopen zijn anderhalf jaar na dato nog steeds te koop staan en 1 ondertussen gedaald is met de vraagprijs tot vlakbij ons bod van destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

[..]
Gezien het feit dat het al zo lang te koop staat, de buitenboel geschilderd moet worden en ik er voor 25.000 euro aan wil verbouwen (badkamer, keuken,wc, vloeren, stucen plafond en muren) ben ik bij mijn eerste bod laag gaan zitten, maar niet belachelijk laag. Zo'n 17% onder de vraagprijs. Dit werd direct afgewezen en ik moest toch echt met een beter bod komen. Na een paar nachtjes slapen heb ik een nieuw bod gedaan. De dag erna kreeg ik een telefoontje van hun makelaar dat ze er 250 voor willen en absoluut niet willen zakken. Ik was nogal verbaasd en zelfs hun makelaar gaf aan het niet te snappen en mijn bod erg netjes te vinden. Hij gaf aan dat de verkopende partij waarschijnlijk uit emotie handelen en dat hij er na het weekend nog eens op terug zou komen. Inmiddels heeft hij mij weer gebeld en gezegd dat de verkopende partij bij hun besluit blijven. Hij gaf aan dat ik eventueel nog wel een eindbod kan doen, maar dat ik daar het beste nog even mee kan wachten.
Vaag: de makelaar wordt geacht het belang van de verkoper te behartigen, en dit (bold in je citaat) lijken op het eerste gezicht geen teksten die daaraan bijdragen.

Dat gezegd hebbende: de verkoopmakelaar zegt dat je bod reëel is, en kennelijk vind jij het ook een realistisch bod en vind je de vraagprijs te hoog. Wij kunnen hier vanuit het forum natuurlijk niet bepalen welke prijs een goede prijs zou kunnen zijn voor het huis. Als ik het goed begrijp heeft de verkopende partij nog geen enkele stap gedaan, en blijven ze vasthouden aan de vraagprijs. Ik zou daar niet in mee gaan. Ik zou serieus overwegen om aan te geven dat je huidige bod een finaal bod is (of een heel klein stapje extra maken, maar zeker niet naar de vraagprijs gaan), en verder weglopen. Wellicht komen ze over een paar weken of maanden alsnog terug, en kan je dan overwegen of je nog interesse hebt of niet. Of er komt iemand anders die het wel bereid is te betalen, maar hoe groot is die kans na 2,5 jaar?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wceend schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:26:
[...]

Run..............

Vasthouden aan je bod en niet meer stijgen. Deze mensen hebben 8 jaar niks aan hun huis gedaan en waarschijnlijk 100% aflossingsvrij dus ze willen hun geld terug. Dat kan in deze tijd wel maar dan moet je onderhoud plegen en een perfecte afwerking hebben. Als beide ontbreekt dat zou ik een stuk lager blijven zitten.
Je hebt in ieder geval geen concurrenten in de biedingen. Gebruik je verstand en laat de verkopers maar even tot rust komen. Die zullen ooit in gaan zien dat ze moeten zakken omdat ze er anders mee blijven zitten.
Helemaal mee eens.
Geen eindbod doen, en laten voor wat het is. Als ze zich bedenken weten ze je te vinden.
In de tussentijd schrijf jij (Manou) dit huis voor jezelf af, en ga je verder kijken voor een ander huis.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

ATS schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:09:
[...]

Vaag: de makelaar wordt geacht het belang van de verkoper te behartigen, en dit (bold in je citaat) lijken op het eerste gezicht geen teksten die daaraan bijdragen.

Dat gezegd hebbende: de verkoopmakelaar zegt dat je bod reëel is, en kennelijk vind jij het ook een realistisch bod en vind je de vraagprijs te hoog. Wij kunnen hier vanuit het forum natuurlijk niet bepalen welke prijs een goede prijs zou kunnen zijn voor het huis. Als ik het goed begrijp heeft de verkopende partij nog geen enkele stap gedaan, en blijven ze vasthouden aan de vraagprijs. Ik zou daar niet in mee gaan. Ik zou serieus overwegen om aan te geven dat je huidige bod een finaal bod is (of een heel klein stapje extra maken, maar zeker niet naar de vraagprijs gaan), en verder weglopen. Wellicht komen ze over een paar weken of maanden alsnog terug, en kan je dan overwegen of je nog interesse hebt of niet. Of er komt iemand anders die het wel bereid is te betalen, maar hoe groot is die kans na 2,5 jaar?
Laten we voorop stellen dat de makelaar eerst zichzelf vertegenwoordigt: bij een verkoop krijgt hij pas zijn centen. ;) Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat hij namens de verkopers spreekt.

Als de verkopers een onrealistische vraagprijs hebben en zo flexibel als een betonblok zijn, dan zal de makelaar daar ook wel van balen denk ik. Dan vind ik het niet zo gek als hij de belangen van de verkopers (onbewust) iets minder voorop stelt om maar tot een deal te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 11:01
DrivinUCrazy schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:40:
[...]

Laten we voorop stellen dat de makelaar eerst zichzelf vertegenwoordigt: bij een verkoop krijgt hij pas zijn centen. ;) Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat hij namens de verkopers spreekt.

Als de verkopers een onrealistische vraagprijs hebben en zo flexibel als een betonblok zijn, dan zal de makelaar daar ook wel van balen denk ik. Dan vind ik het niet zo gek als hij de belangen van de verkopers (onbewust) iets minder voorop stelt om maar tot een deal te komen.
Door de macht van Funda (extra kosten per maand/jaar voor bepaalde features) verdienen ze tegenwoordig wel veel stabieler dan met pieken en dalen van het verkopen.

Eigenlijk wel triest dat Funda zo sterk in de markt staat.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je moet nooit over je eigen grens heen stappen; alles wat verkoper / makelaar zegt zul je met een schep zout moeten nemen, want dat hoort gewoon bij het spel van onderhandelen. Uiteindelijk zul je jezelf de vraag moeten stellen: Wat heeft deze woning wat alle anderen niet hebben, hoe groot is de kans dat er binnen afzienbare tijd een soortgelijk object op de markt komt, en hoeveel heb ik er voor over om nu te handelen. Volgens mij heb jij je max. al bepaald en willen verkopers niet zakken. Dan ben je snel klaar toch? Moving on.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm... heb jarenlang boot afgehouden mbt koop (combo van slechte ervaringen met onverkoopbare huizen en bijbehorende (dubbele) kosten enerzijds en anderzijds wens tot flexibiliteit van morgen te kunnen verhuizen als ik wil - oh, en ranzige scheefwoner zijn met idioot lage huur voor locatie), maar met kindje, kans dat m'n oudere dochter alsnog bij mij komt wonen en vriendin die nog een baby wil hebben we echt meer ruimte nodig, en ivm verziekte huurmarkt (HRA :( ) zit er, zeker in A'dam, weinig anders betaalbaars op dan te kopen.

Heb in het verleden meermaals met de lasten van hypotheken gezeten en huizen verkocht, maar niet eerder zelf gekocht. Op zich qua zoeken en beoordelen niet zo'n punt, maar ivm ontbreken echt onafhankelijk advies wel een vraag over hypotheken:

Situatie:
M'n vriendin en ik werken beide, ook beide 32u/w, hebben daarmee beide een vergelijkbare (iets boven modale) inkomen. Verschil is dat ik onbepaalde tijd heb, zij bepaald (ivm job-hop dit voorjaar) met uitzicht op onbepaald in november. We hebben daarnaast een significante spaarbedrag liggen.

We willen maximaal iets lenen wat een van ons met 40u wat beide werkgevers al te graag zouden willen zou kunnen betalen, om zeker te zijn dat - voorzover je zekerheid kunt hebben - dat wat dan ook er met gezinssituatie of arbeidsmarkt gebeurt we niet in de problemen komen.

Nu hebben we iets op het oog wat schijnbaar prima zou moeten lukken - sterker nog, dat zou zelfs icm ons spaargeld met m'n huidige 32u-salaris moeten gaan, dus dan speelt feit dat vriendin nog niet op onbepaalde tijd zit geen rol.

So far, so good. Waar zit de adder/vraag dan?

In de "financiele verplichtingen". Het leningen-deel is helder (en gelukkig alleen een beperkte studieschuld om mee te rekenen), maar verder wordt er over 'alimentatie' gesproken. De vraag, waar ik geen eenduidig antwoord op heb, is hoe ruim/strak dat gedefiniteerd wordt.

Ik heb een kind uit eerdere relatie. Ik draag financieel bij aan haar onderhoud, maar dat is op geheel vrijwillige basis (geen afspraken op papier of wat dan ook) en afhankelijk van wat ik kan missen. Natuurlijk is dat niet vrijblijvend, maar het is geen concreet bedrag en als m'n eigen financiele situatie zou veranderen zou het in overleg ook flexibel kunnen zijn (en sowieso zou het erg moeten tegen zitten, aangezien we wel degelijk twee inkomens hebben en bovendien kans >50% is dat m'n dochter tegen tijd dat evt koop doorgaat bij ons woont waardoor en geen sprake meer is van verplichting aan anderen)

Dus: valt dit onder 'alimentatie' en moet ik het opgeven? Of gaat het daar specifiek om partner- of kinderalimentatie zoals door rechter vastgesteld bij echtscheiding?

Ik heb die vraag bij twee hypotheekadviseurs neergelegd en twee verschillende antwoorden gekregen (ja en nee :z ). Geen van beide kwam op me over alsof ze deze vraag eerder hadden gehad of dat ze echt wisten waar ze het over hadden, waardoor ik niet bepaald vertrouwen heb in hun antwoorden. Feest.

Nu zullen banken hier vast een mening over hebben en zal het dus op moment dat een formele hypotheekaanvraag gedaan wordt naar boven komen. Maar ik heb geen zin om de hele rompslomp daarvoor te doorlopen en pas na beoordeling te horen dat het een issue is. Dus: iemand hier met enige vergelijkbare ervaring/kennis die iets kan roepen?

Impact is puur timing: als dit niet doorslaggevend is kunnen we nu actie ondernemen (want zoals gezegd nu iets interessants gezien), is het wel doorslaggevend, dan moeten we ws wachten tot vriendin in november onbepaalde tijd heeft - en dan is maar de vraag of datgene wat we willen nog beschikbaar is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wel of geen onbepaalde tijd hoeft weinig uit te maken, als er gewoon een stabiel arbeidsverleden is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:26
Sorry geen ervaring met alimentatie hier. Maar ik zou je er niet druk om maken als je zeker weet dat het geen probleem gaat vormen. Een verplichting om het op te geven lijkt me stug, er is immers niets af te dwingen door je ex. De bank heeft dus gewoon voorrang als er geld opgeeist moet worden (wat waarschijnlijk anders is bij wettelijk geregelde alimentatie).
Verder telt het inkomen van je vriendin gewoon mee. Wellicht niet voor het volledige salaris, maar er wordt gekeken naar de inkomsten van de laatste 3 jaar. Die ervaring heb ik dan weer wel. Van mijn mijn vrouw die 99% zeker de WW inging voor de sleuteloverdracht werden zelfs nog inkomen gerekend. Het zou een mooie boel worden als je alleen een hypotheek kon krijgen met een vast contract. Welke starter heeft dat nou nog, tegenwoordig.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

T-MOB schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 12:50:
Sorry geen ervaring met alimentatie hier. Maar ik zou je er niet druk om maken als je zeker weet dat het geen probleem gaat vormen. Een verplichting om het op te geven lijkt me stug, er is immers niets af te dwingen door je ex. De bank heeft dus gewoon voorrang als er geld opgeeist moet worden (wat waarschijnlijk anders is bij wettelijk geregelde alimentatie).
Kinderalimentatie is vziw gewoon prima via rechter af te dwingen. Dat de relatie tussen dion_b en ex zo goed is dat dit waarschijnlijk niet gebeurt, is voor de bank waarschijnlijk irrelevant.

Mijn gok zou ook zijn dat je op moet geven wat de rechter zou opleggen als alles misgaat. Zijn er niet gewoon standaard rekenregels voor kinderalimentatie?

Edit:
Alimentatie en je hypotheek
Kinderalimentatie heeft geen gevolgen voor je nieuw af te sluiten hypotheek, partneralimentatie kan dat wel hebben. Daarbij is het van belang of je alimentatie ontvangt of alimentatie betaalt.
(bron)
Er zit voor de hypotheek dus verschil tussen kinderalimentatie en partneralimentatie. Als je geen partneralimentatie hoeft te betalen, is er dus geen verplichting die relevant is voor je hypotheek :)

[ Voor 24% gewijzigd door naitsoezn op 16-07-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Kinderalimentatie ben je altijd verplicht te betalen, dit kan via de rechter worden afgedwongen. Dat jullie het op deze manier op kunnen lossen zou in de toekomst kunnen wijzigen.
Ik zeg dit expliciet omdat als je eenmaal een huis gekocht hebt, de rechter hier niet gevoelig voor is. Het recht van een kind is namelijk groter. (Het kind kan er immers niks aan doen dat jullie gescheiden zijn).
Bij de berekening van de draaglast wordt voor de woonlasten een vast percentage van het inkomen genomen, dit is 30% van het inkomen. Als jij dus besluit een duurder huis te nemen, zal de kinderalimentatie niet lager worden.
Wellicht is het toch verstandig om de kinderalimentatie te laten berekenen, dan kom je later ook niet voor verassingen te staan.

Kinderalimentatie is eigenlijk niets meer dan het specificeren van de kosten van het onderhoud van het kind, je hebt die kosten nu eenmaal, maar omdat het kind bij een van de twee woont moet duidelijk worden hoeveel dit is, en wie welk deel betaalt (naar rato inkomen).
Omdat bij een scheiding die kosten in principe niet meer worden dan voorheen wordt hier (vziw) ook geen rekening mee gehouden met het bepalen van de leencapaciteit.
Bij partneralimentatie werkt het anders en wordt er wel rekening mee gehouden.
T-MOB schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 12:50:
Een verplichting om het op te geven lijkt me stug, er is immers niets af te dwingen door je ex. De bank heeft dus gewoon voorrang als er geld opgeeist moet worden (wat waarschijnlijk anders is bij wettelijk geregelde alimentatie).
Helaas werkt dit dus net even anders. Zijn ex kan kinderalimentatie wel afdwingen, ook met terugwerkende kracht.
Het kan overigens zijn dat het kind al ouder is (volwassen) en dan gelden natuurlijk weer andere regels. Al blijft de verplichting tot onderhoud natuurlijk wel tot hun 21ste gelden.

Maar ik denk dat een advocaat hier meer over kan vertellen ;-)

[ Voor 79% gewijzigd door rinkel op 16-07-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 608820

Deo_Volente schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:20:
[...]

Ik had dezelfde worsteling.

In jou vraagstuk; Ze kochten het voor € 250k vrij op naam, maar hadden ze casco oplevering (dus badkamer/keuken/wc/vloeren etc zelf later nog toegevoegd en neem je dit nu over) ? De badkamer/vloeren/keuken zijn misschien niet je smaak, maar als het 'maar' 8 jaar oud is heeft nog wel een dagwaarde (en je hoeft het niet perse aan te passen).

Let op, het onderhandelen is een spel. 'Laatste bod' en 'wil absoluut niet zakken' zijn uitspraken zonder waarde (uit eigen ervaring). Als er geen haast bij geboden is zou ik voet bij stuk houden (er zijn immers geen andere geinteresseerde). Bod verhogen kan over 2/3 weken ook nog.
Het huis is niet casco opgeleverd, maar met standaard witte badkamertegels, vloer en toilet, douchebak en wastafel.De wc idem dito en ze kregen bij aankoop een keukencheque t.w.v. 6000 euro om een keuken uit te zoeken. Natuurlijk mocht je dit bedrag ook overschrijden door eigen geld bij te leggen, maar dit hebben zij niet gedaan. Het sanitair en keuken heeft hun dus niks extra's gekost.
Wceend schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:26:
[...]

Run..............

Zover ik weet is er inderdaad geen concurrentie. Wel gaf de makelaar aan nog twee bezichtigingen te hebben staan voor het huis, alleen denk ik eerder dat dit bluf is. Ik hoop inderdaad dat ze tot inkeer komen en in gaan zien dat het juist nu de beste tijd is om te verkopen om iets anders terug te kopen.
Renzzie schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:54:
Als je twijfels hebt over de waarde van huis zou je evt een taxatie kunnen laten doen, dan weet je ongeveer wat het huis waard is.

Via http://www.iblue.nl/Pages/home.aspx kan je dit zelfs (gratis!) via Internet doen. Ze kijken dan naar de wijk en geven een indicatie van wat het huis ongeveer waard zou kunnen zijn. Dit is uiteraard een beetje natte vingerwerk, maar geeft toch wel een indicatie.
Twijfel over de waarde van het huis heb ik niet echt. Ik weet dat de waarde in iedere geval niet is gestegen. Een indicatie is lastig omdat ze vaak dan het gemiddelde van de huizen in de straat pakken. En het gaat hier om het goedkoopste huis omdat deze het minste perceel oppervlakte heeft. Het huis een paar deuren verderop is bijvoorbeeld voor 25.000 euro meer aangekocht als dit huis.
DrivinUCrazy schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:40:
[...]

Klopt, je merkt duidelijk dat hij na 2,5 jaar stil staan ook wel graag het huis verkocht ziet worden. Ook als dit betekend dat dit onder de prijs is. En natuurlijk ziet hij ook wel in, dat de waarde alleen maar afneemt als het nog een jaar of langer te koop blijft staan.
naitsoezn schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:50:
Je moet nooit over je eigen grens heen stappen; alles wat verkoper / makelaar zegt zul je met een schep zout moeten nemen, want dat hoort gewoon bij het spel van onderhandelen. Uiteindelijk zul je jezelf de vraag moeten stellen: Wat heeft deze woning wat alle anderen niet hebben, hoe groot is de kans dat er binnen afzienbare tijd een soortgelijk object op de markt komt, en hoeveel heb ik er voor over om nu te handelen. Volgens mij heb jij je max. al bepaald en willen verkopers niet zakken. Dan ben je snel klaar toch? Moving on.... :)
Deze woning staat in een wijk waar ik heel graag wil wonen. Er zullen vast nog wel meer woningen in de verkoop komen in deze buurt, alleen gaan die voor veel meer weg aangezien de perceeloppervlaktes een stuk groter zijn en de ligging vaak een stuk gunstiger is. Ik had inderdaad mijn max al bepaald, alleen merk ik dat ik nu steeds meer met mijn gevoel ga denken i.p.v. verstand. Het is dus denk ik inderdaad het verstandigste om het even te laten rusten in de hoop dat ze heel misschien nog tot inkeer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rinkel schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 12:59:
Kinderalimentatie ben je altijd verplicht te betalen, dit kan via de rechter worden afgedwongen. Dat jullie het op deze manier op kunnen lossen zou in de toekomst kunnen wijzigen.
Ik zeg dit expliciet omdat als je eenmaal een huis gekocht hebt, de rechter hier niet gevoelig voor is. Het recht van een kind is namelijk groter. (Het kind kan er immers niks aan doen dat jullie gescheiden zijn).
Bij de berekening van de draaglast wordt voor de woonlasten een vast percentage van het inkomen genomen, dit is 30% van het inkomen. Als jij dus besluit een duurder huis te nemen, zal de kinderalimentatie niet lager worden.
Wellicht is het toch verstandig om de kinderalimentatie te laten berekenen, dan kom je later ook niet voor verassingen te staan.

Kinderalimentatie is eigenlijk niets meer dan het specificeren van de kosten van het onderhoud van het kind, je hebt die kosten nu eenmaal, maar omdat het kind bij een van de twee woont moet duidelijk worden hoeveel dit is, en wie welk deel betaalt (naar rato inkomen).
Omdat bij een scheiding die kosten in principe niet meer worden dan voorheen wordt hier (vziw) ook geen rekening mee gehouden met het bepalen van de leencapaciteit.
Hoho, je hebt het hier over scheiding. Daar is hier geen sprake van, niet eens samenwonend geweest. Ook ivm meerdere verschillende betrokken landen/wetgevingen ten zeerste de vraag of iets afdwingbaar is en zo ja wat (o.a. NL, UK, HU, RO en SE wetgeving betrokken 8)7 ). Ik hou UK Child Support Agency richtlijnen aan, maar dat is allerminst omdat dat ergens opgelegd is.
[...]

Helaas werkt dit dus net even anders. Zijn ex kan kinderalimentatie wel afdwingen, ook met terugwerkende kracht.
Het kan overigens zijn dat het kind al ouder is (volwassen) en dan gelden natuurlijk weer andere regels. Al blijft de verplichting tot onderhoud natuurlijk wel tot hun 21ste gelden.

Maar ik denk dat een advocaat hier meer over kan vertellen ;-)
Ik denk dat in dit geval een multinational advocatenkantoor stinkend rijk mee kan worden. Maar goed, discussie is niet of en zo ja hoeveel betaald moet worden. Ik betaal, en waarschijnlijk meer dan zou moeten (ook omdat ik daarnaast nog regelmatig vliegtickets enzo lap), het gaat puur om of ik het op moet geven voor hypotheek op moment dat m'n vriendin nog geen onbepaalde tijd heeft. Dan boeit het niets. En qua risico maak ik me ook geen zorgen, want als ik 40u ga werken (wat ik morgen nog zou kunnen als ik wilde) kan ik me ook het onderhoudsbedrag permitteren binnen hypotheekberekening. Maar goed, of een bank daarin meegaat is dus de vraag...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik wou niet beoordelend over komen hoor. Ik geloof meteen dat je het goed geregeld hebt.
Excuus voor mijn epistel.
Alleen partneralimentatie wordt meegenomen.

[ Voor 156% gewijzigd door rinkel op 16-07-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rinkel schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 14:32:
Ik wou niet beoordelend over komen hoor. Ik geloof meteen dat je het goed geregeld hebt.
Excuus voor mijn epistel.
Alleen partneralimentatie wordt meegenomen.
Och, vond het niet beoordelend hoor, bovendien is de situatie dermate afwijkend dat iedere normale aanname discutabel is (vandaar dat ik niet eens met zekerheid kan zeggen wat je moet doen voor kind geboren in RO met RO/HU staatsburgerschap met informele regeling getroffen terwijl ze in UK woont (waar ik zelf ook vandaan kom trouwens) maar nu in SE zit :+ ).

Maar goed, duidelijk antwoord. Iig duidelijk genoeg dat ik allicht eens door ga zetten bij wat hypotheekboeren :)
- want als je eenmaal besloten hebt wat te doen aan ruimtegebrek begin je je er dagelijks aan te irriteren, zeker omdat m'n dochter nu zes weken op bezoek is, en met vier personen in een 2.5-kamer appartement zitten (met enige WC in badkamer enzo) erg krap is ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:45

Heb in het zelfde schuitje gezeten 2 weken geleden. Verkopers wilden niet verder zakken en uiteindelijk zat er een gat van 3000,- tussen. Uiteindelijk heb ik besloten het toch te doen,puur om het feit dat ik mezelf er zie wonen en mijn eigen geluk meer waard is dan 3000,-... Is het slim geweest? Geen idee, maar ik ben er meer dan happy mee!
Nu bezig met de hypotheek, maar alle stukken zijn al binnen en lijkt allemaal goed te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-04 21:40
Micha_NL schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:35:
[...]

Heb in het zelfde schuitje gezeten 2 weken geleden. Verkopers wilden niet verder zakken en uiteindelijk zat er een gat van 3000,- tussen. Uiteindelijk heb ik besloten het toch te doen,puur om het feit dat ik mezelf er zie wonen en mijn eigen geluk meer waard is dan 3000,-... Is het slim geweest? Geen idee, maar ik ben er meer dan happy mee!
Nu bezig met de hypotheek, maar alle stukken zijn al binnen en lijkt allemaal goed te gaan :)
Ik zou de bal heel nadrukkelijk bij de verkopers leggen: als jij niet naar 250.000 wilt, dan moeten zij nu de eerste stap zetten daaronder. Dit aangeven bij de verkoopmakelaar. Als ze daaronder gaan zitten een (flinke) stap in hun richting doen en daarna middelen.

Totdat je die reactie hebt: verder zoeken, kan je het huis niet uit je hoofd zetten na verloop van tijd serieus gaan bedenken of je dan niet toch 250.000 wilt betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:45
drfrisbee schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:49:
[...]

Ik zou de bal heel nadrukkelijk bij de verkopers leggen: als jij niet naar 250.000 wilt, dan moeten zij nu de eerste stap zetten daaronder. Dit aangeven bij de verkoopmakelaar. Als ze daaronder gaan zitten een (flinke) stap in hun richting doen en daarna middelen.

Totdat je die reactie hebt: verder zoeken, kan je het huis niet uit je hoofd zetten na verloop van tijd serieus gaan bedenken of je dan niet toch 250.000 wilt betalen...
Klopt mee eens, maar uiteindelijk moet je doen waar je je prettig bij voelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:13

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Hey mensen

Ik volg het topic een beetje en heb een vraag..

Mijn vrouw en ik willen graag een huis kopen, het huurhuis waar we nu in zitten is matige staat en we hebben het beiden wel gezien hier..

Er zijn echter een paar hobbels;
  • Mijn vrouw heeft geen vast contract, dus niet/nauwelijks bijdrage op de hypotheek.
  • Ik ben momenteel met een studie bezig naast mijn werk, hierdoor werk ik minder maar heb vooruitzicht op extra loon.
  • We hebben twee jonge kinderen (±2jr en 3wk)
Ik ben bang dat als we nu een huis kopen we er over een paar jaar, wanneer we (veel meer) bestedingsruimte hebben, weer iets anders willen. Wellicht geef ik nu al antwoord op mijn vraag maar mijn gevoel zegt dat we het hier nog twee jaar uit moeten zitten...

Zijn er mensen die een vergelijkbare situatie hebben meegemaakt? Zo ja, wat was jouw keuze en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
- Waarom ben je bang dat je snel weer wilt verhuizen? Op een gegeven moment hebben de kids veel vriendjes in de buurt en zou dat juist een reden kunnen zijn om lekker te blijven zitten.
- Als je meer inkomen hebt, zijn er dan nog andere dromen die je daarmee kunt vervullen (reis, boot, auto,vakantiehuis, extra sparen voor eerder pensioen etc)

Als je twijfelt zou ik blijven huren (of naar een ander huurhuis en over een paar jaar kopen). Kosten van hypotheek,notaris en overdrachtbelasting zijn vrij fors en wil je niet over 4 jaar opnieuw maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Sumerechny schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 10:47:
Hey mensen

Ik volg het topic een beetje en heb een vraag..

Mijn vrouw en ik willen graag een huis kopen, het huurhuis waar we nu in zitten is matige staat en we hebben het beiden wel gezien hier..

Er zijn echter een paar hobbels;
  • Mijn vrouw heeft geen vast contract, dus niet/nauwelijks bijdrage op de hypotheek.
  • Ik ben momenteel met een studie bezig naast mijn werk, hierdoor werk ik minder maar heb vooruitzicht op extra loon.
  • We hebben twee jonge kinderen (±2jr en 3wk)
Ik ben bang dat als we nu een huis kopen we er over een paar jaar, wanneer we (veel meer) bestedingsruimte hebben, weer iets anders willen. Wellicht geef ik nu al antwoord op mijn vraag maar mijn gevoel zegt dat we het hier nog twee jaar uit moeten zitten...

Zijn er mensen die een vergelijkbare situatie hebben meegemaakt? Zo ja, wat was jouw keuze en waarom?
Ga een oriënterend gesprek aan met je bank zodat (globaal) duidelijk wordt wat jullie hypotheek mogelijkheden zijn. Waarschijnlijk kunnen jullie dan al bepalen of je er nu al mee aan de slag kunt of misschien beter toch een paar jaar wachten.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:49
hardware-lover schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 12:32:
[...]

Ga een oriënterend gesprek aan met je bank zodat (globaal) duidelijk wordt wat jullie hypotheek mogelijkheden zijn. Waarschijnlijk kunnen jullie dan al bepalen of je er nu al mee aan de slag kunt of misschien beter toch een paar jaar wachten.
Doe dit juist niet, kijk liever naar kosten en risico's dan naar "wat kan" om te beoordelen of je het wil.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

assje schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:07:
[...]
Doe dit juist niet, kijk liever naar kosten en risico's dan naar "wat kan" om te beoordelen of je het wil.
Een beetje bank houd daar tegenwoordig al degelijk rekening mee, bomen reiken al langer niet meer tot aan de hemel. De meeste banken zijn tegenwoordig eerder te streng dan te gemakkelijk, met het verstrekken van geld.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
hardware-lover schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:34:
[...]

Een beetje bank houd daar tegenwoordig al degelijk rekening mee, bomen reiken al langer niet meer tot aan de hemel. De meeste banken zijn tegenwoordig eerder te streng dan te gemakkelijk, met het verstrekken van geld.
Is jouw mening, ik zou er niet aan moeten denken om de de hypotheek te hebben die ik maximaal mag hebben. Punt wat ik probeer te maken is dat er juist minder zou moeten worden gekeken naar de mogelijkheden maar meer naar wat wenselijk is. Dat je iets mag lenen wil niet zeggen dat je het dan ook maar moet doen.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 17-07-2014 16:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 12:18
Vind je? Even persoonlijk voorbeeld; ik houd anderhalf keer het bruto bedrag over in de maand indien ik maximaal leen. Dat vind ik een prima verhouding.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:13

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

_l_Arjan_l_ schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 11:04:
- Waarom ben je bang dat je snel weer wilt verhuizen? Op een gegeven moment hebben de kids veel vriendjes in de buurt en zou dat juist een reden kunnen zijn om lekker te blijven zitten.
- Als je meer inkomen hebt, zijn er dan nog andere dromen die je daarmee kunt vervullen (reis, boot, auto,vakantiehuis, extra sparen voor eerder pensioen etc)

Als je twijfelt zou ik blijven huren (of naar een ander huurhuis en over een paar jaar kopen). Kosten van hypotheek,notaris en overdrachtbelasting zijn vrij fors en wil je niet over 4 jaar opnieuw maken.
Bedankt voor de reacties. Ik blijf twijfelen maar ik denk dat de beste keuze is nog 1 - 2 jaar op onze plek te blijven en flink reserves op te bouwen en dan iets te kopen. Een 'droomhuis' bestaat niet in mijn ogen maar er blijven huizen voorbij komen die er op lijken.

Ik blijf het topic in de gaten houden..wellicht stel ik over 2 jaar andere vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:56
Sinds vorige week hebben mijn vriendin en ik een huis gekocht :) We waren al een paar weken aan het kijken. We kwamen toen een eengezinswoning tegen waar we allebei gelijk van zeiden hier kunnen we ons wel zien wonen. Gelijk samen met mijn vader een bod uit gebracht bij de makelaar vraag prijs was 255 ons bod 251 met 5 maanden oplevertijd en 2 maanden de tijd om huidige appartement te verkopen of kijken of we überhaupt kijkers trekken. De makelaar kreeg ook nog 2 andere biedingen die dag en uit eindelijk is ons bod geaccepteerd de enige wijzing is van 5 maanden naar 4 maanden oplevertijd. Het huis betreft een gezinswoning met 3 verdiepingen, 3 slaapkamer 1 badkamer met tuin en stenen schuur. Het huis word verkocht door Portaal en was eerst een huurwoning van daar dat er ook niet zo veel van de prijs af is gekomen. Wij hebben heel strategisch dit bod geplaatst omdat we dacht dat de meeste mensen eerst een laag bod zouden doen wij weten uit ervaring dat er vrij weinig van de prijs afgaat bij Portaal. De woning word vaak al onder de marktprijs verkocht. Als ik de wijk naar vergelijkbaar huizen kijk staan die allemaal voor rond de 270-280 te koop en die worden vrij snel verkocht. Dus wij hopen hier ook leuk aan te kunnen verdienen als we over 10 tot 15 jaar weer gaan verhuizen.

Wij zijn nu bezig mijn appartement te verkopen nu is het natuurlijk hopen dat dit niet al te veel tijd kost en dat de prijs ook een beetje goed komt. Daarnaast moeten we nu gaan kijken naar hypotheken gelijk hebben mijn vriendin en ik alle twee een vast contract. Dus ga er vanuit de financiering goed gaat komen. Volgens mij is dit een hele mooi stap die we nu maken dan gaan we van een 1 kamer appartement naar een gezinswoning waar nagenoeg de kosten per maar 100 tot 150 euro meer zullen worden.

Hebben mensen nog tips over hoe verbouwingen goed gefinancierd kunnen worden? We verwachten uit het appartement een minimaal 20k overwaarde te halen alleen hebben we dat geld pas als het verkocht is. Nu is er al binnen mijn familie het een en ander besproken en kan er tot 35k voor gefinancierd worden zodat we niet een hoge hypotheek hoeven te nemen. de Hypotheek zou dan 251k kunnen blijven en dan zouden we rest lenen van de familie en terug betalen als het appartement verkocht is. We hebben al een hypotheek adviseur die goed bevriend is met ons en met een paar goed voorstellen zal komen.

Al met al een spannende tijd en veel dingen moeten nog geregeld gaan worden maar ook wel leuk om te doen.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Laatst online: 21-04 07:55
Hoe lang moet het duren voor een koopovereenkomst is opgesteld?

Wij hebben woensdag 9 juli akkoord gekregen (van Vestia) op ons bod op het appartement wat we al een aantal maanden op het oog hadden. De koopovereenkomst werd door de makelaar afgelopen week terug verwacht (moest nog door Jan en Alleman bij Vestia worden goedgekeurd), maar inmiddels geeft de makelaar aan dat hij het niet eerder dan eind deze week, begin volgende week terug verwacht.

Wat kan ik hier aan doen, of is het normaal dat het opstellen van een koopovereenkomst zo lang duurt?

Zou ik een ultimatum kunnen geven van bijvoorbeeld volgende week maandag, en bij iedere dag vertraging €1000 van de koopsom afgaat?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
@aegis

2 maanden om je appartement te verkopen? dat is wel ambitieus..
een gemiddeld appartement in deze tijd staat toch wel ruim een jaar te koop. tenzij je in een gewilde locatie woon :) Zeker voor een een kamer appartement aka studio.. of heb je wel een aparte slaapkamer? Dan is het een twee kamer appartement :)

Momenteel zie je veel mensen die toch eerst kijken naar eensgezins woningen ipv appartementen.

Vergeet ook niet dat een lening via familie wordt gezien als krediet, dit kan weer in mindering worden genomen door de hypotheek verstrekker..

Hypotheek verstrekker wil het volgende weten.
Hoe ga je het huis financieren en hoeveel hypotheek heb je nodig? Heb je eigen geld? en wanneer is je huidige woning verkocht. Als zij inschatten dat het verkopen van je hudige woning nog wel een jaar gaat duren. Kan het zijn dat ze nee tegen je hypotheek gaan zeggen. vergeet ook niet een overbrugings periode. als de Hypotheek verstrekker ja zegt tegen jouw hypotheek en je huis is niet verkocht in die twee maanden. dan zal je dus
- nieuwe hypotheek betalen
- geleend geld van de familie betalen
- oude hypotheek betalen.

AL met al goed je financieen na laten kijken. Huidige hypotheek en verkoopbaarheid is dan belangrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

mastair schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:31:
Hoe lang moet het duren voor een koopovereenkomst is opgesteld?

Wij hebben woensdag 9 juli akkoord gekregen (van Vestia) op ons bod op het appartement wat we al een aantal maanden op het oog hadden. De koopovereenkomst werd door de makelaar afgelopen week terug verwacht (moest nog door Jan en Alleman bij Vestia worden goedgekeurd), maar inmiddels geeft de makelaar aan dat hij het niet eerder dan eind deze week, begin volgende week terug verwacht.

Wat kan ik hier aan doen, of is het normaal dat het opstellen van een koopovereenkomst zo lang duurt?

Zou ik een ultimatum kunnen geven van bijvoorbeeld volgende week maandag, en bij iedere dag vertraging €1000 van de koopsom afgaat?
simpel gezegd heb je hier niet veel te willen. normaal kan het in een paar dagen geregeld zijn maar bij woningbouw woningen kan dat soms anders kan zijn , meestal ligt er wel een standaard overeenkomst en een volmacht maar hier dus schijnbaar niet. Ik denk dat als je gaat reageren zoals je van plan bent de kans reëel is dat er nog meer vertraging ontstaat. Waarom zo'n haast ? regel ondertussen rustig de financiering etc

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 20-07-2014 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Laatst online: 21-04 07:55
Tsja, het is een nieuwbouw woning welke al ruim twee jaar leegstaat. Had gedacht dat het wat sneller kon gaan. Overigens lijkt me wel dat ze een standaard overeenkomst hebben want in dat gebouw staan enkele tientallen appartementen van hetzelfde type.

Volgens mij valt er weinig te regelen qua financiering als je nog geen koopovereenkomst hebt of wel?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:28

rjong5

?

Hoe eerder je je financiering regelt hoe beter. Weet uit ervaring dat het op dit moment vaak langer duurt dan de standaard 6 weken die ze aanhouden in het financieringsvoorbehoud , zet je hypotheekverstrekker maar vast aan het werkt

Ikzelf heb onlangs het financieringsvoorbehoud 2 keer uit moeten stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:56
@To_tall ja het het is een 2 kamer appartement (aparte slaapkamer). Naar mijn mening is de ligging van het appartement ook heel goed. 5 min van een station, bushalte straat verder op, binnen 5 min zit je op de A27, binnen 8 min zit je op E35/A2 en met 15/20 min sta je op het Neude/Vredeburg.

De 2 maanden tijd is ook meer ook meer om te kijken of we überhaupt kijkers krijgen. Als je bijvoorbeeld 2 maanden geen kijkers krijgt dan weet je dat de verkoop lang gaat duren. Maar volgens mij is de markt nu in een keer wakker aan het worden, alle makelaars met wie wij bezichtigingen hebben gehad zeiden dat zet ineens heel erg druk kregen met bezichtigingen niet alleen bij de huizen waar wij aan kijken waren maar over het algemeen.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

aegis schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 18:24:
Sinds vorige week hebben mijn vriendin en ik een huis gekocht :) We waren al een paar weken aan het kijken. We kwamen toen een eengezinswoning tegen waar we allebei gelijk van zeiden hier kunnen we ons wel zien wonen. Gelijk samen met mijn vader een bod uit gebracht bij de makelaar vraag prijs was 255 ons bod 251 met 5 maanden oplevertijd en 2 maanden de tijd om huidige appartement te verkopen of kijken of we überhaupt kijkers trekken. De makelaar kreeg ook nog 2 andere biedingen die dag en uit eindelijk is ons bod geaccepteerd de enige wijzing is van 5 maanden naar 4 maanden oplevertijd.

...
Heb je nou serieus 1000 euro boven de NHG grens geboden? Niet om het een of ander, maar dat kost je toch wel ~1000 per jaar extra aan rente vergeleken met een hypotheek mét NHG. Heb je dit bewust gedaan vanwege andere bieders?

[ Voor 50% gewijzigd door EddoH op 21-07-2014 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
EddoH schreef op maandag 21 juli 2014 @ 08:46:
[...]

Heb je nou serieus 1000 euro boven de NHG grens geboden? Niet om het een of ander, maar dat kost je toch wel ~1000 per jaar extra aan rente vergeleken met een hypotheek mét NHG. Heb je dit bewust gedaan vanwege andere bieders?
Tactisch heel sterk als je zelf minimaal 1000 euro ophoest.
Gok dat de andere bieders allemaal binnen de NHG hebben geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Domino schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:11:
[...]

Het maakt bij NHG niet uit of je eigen geld meebrengt, het gaat om de totale koopsom. Tactisch dus juist niet sterk, in ieder geval niet voor je maandlasten..

[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 21-07-2014 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Domino schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:11:
[...]

x 30 natuurlijk (of in ieder geval x10, rentevast periode)! Voor 30k + 2k zou ik die gok wel wagen door 249 te beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
EddoH schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:14:
[...]

Het maakt bij NHG niet uit of je eigen geld meebrengt, het gaat om de totale koopsom. Tactisch dus juist niet sterk, in ieder geval niet voor je maandlasten..
Tenzij je echt veel eigen geld hebt en financiering <75% EW kan en daarmee op een goed rentetarief mogelijk is.

Anders idd niet heel handig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Laatst online: 22-04 21:23
Even een vraag die hierop inhaakt.

Klopt het dat als je een huis koopt van bijvoorbeeld 200K, en je brengt 50K zelf in, dat NHG geen nut heeft? Want dan moet het huis wel erg veel minder waard worden wil je met een restschuld blijven zitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Aliene schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:57:
Even een vraag die hierop inhaakt.

Klopt het dat als je een huis koopt van bijvoorbeeld 200K, en je brengt 50K zelf in, dat NHG geen nut heeft? Want dan moet het huis wel erg veel minder waard worden wil je met een restschuld blijven zitten toch?
NHG heeft naast de regelingen die restschuld kunnen opvangen (waar jij op doelt) ook vooral invloed op je hypotheekrente. NHG heeft dus zeker nut aangezien je een hypotheek met lagere rente kunt krijgen omdat de hypotheekverstrekker minder risico loopt. Je betaalt dus een lagere rente over die 200k bij een koopsom van 250k, als je 50k zelf inlegt.

Vandaar dat het niet handig is om net boven de NHG grens te gaan kopen, omdat je dan een (veel)hogere rente op je hypotheek hebt. Dit loopt al snel op tot >1000,- per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Laatst online: 22-04 21:23
EddoH schreef op maandag 21 juli 2014 @ 10:02:
[...]

NHG heeft naast de regelingen die restschuld kunnen opvangen (waar jij op doelt) ook vooral invloed op je hypotheekrente. NHG heeft dus zeker nut aangezien je een hypotheek met lagere rente kunt krijgen omdat de hypotheekverstrekker minder risico loopt. Je betaalt dus een lagere rente over die 200k bij een koopsom van 250k, als je 50k zelf inlegt.

Vandaar dat het niet handig is om net boven de NHG grens te gaan kopen, omdat je dan een (veel)hogere rente op je hypotheek hebt. Dit loopt al snel op tot >1000,- per jaar.
Ok, bedankt, dit had ik idd ook gezien bij de verschillende rentetarieven. Maar wij zijn aan het kijken naar een constructie met deels eigen geld, deels schenking, deels familielening en deels lening van de bank. Dus dan zou de lening van de bank onder de 50% van de waarde van het huis zitten. Volgens mij komen we dan al in aanmerking voor een lage rente. Maar ik heb me er nog niet heel erg in verdiept hoor, we zijn nog in de orienterende fase. We gaan binnenkort eens bij onze bank praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Aliene schreef op maandag 21 juli 2014 @ 10:05:
[...]

Ok, bedankt, dit had ik idd ook gezien bij de verschillende rentetarieven. Maar wij zijn aan het kijken naar een constructie met deels eigen geld, deels schenking, deels familielening en deels lening van de bank. Dus dan zou de lening van de bank onder de 50% van de waarde van het huis zitten. Volgens mij komen we dan al in aanmerking voor een lage rente. Maar ik heb me er nog niet heel erg in verdiept hoor, we zijn nog in de orienterende fase. We gaan binnenkort eens bij onze bank praten.
Onder de 50% kun je inderdaad zonder NHG ook een hele goede rente krijgen. Zoals assje hierboven al zegt:
assje schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:55:
[...]

Tenzij je echt veel eigen geld hebt en financiering <75% EW kan en daarmee op een goed rentetarief mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:49
Ik vroeg me af of je een bod enkel naar de verkopend makelaar doet of kan je de verkopende partij bijvoorbeeld in de cc van de mail opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

frankpaul1 schreef op maandag 21 juli 2014 @ 10:09:
Ik vroeg me af of je een bod enkel naar de verkopend makelaar doet of kan je de verkopende partij bijvoorbeeld in de cc van de mail opnemen?
Volgens mij niet gebruikelijk, maar als je het email-adres van verkopers hebt weten te bemachtigen zou ik niet weten waarom het niet kan... Simpelweg kwestie van het juiste email-adres in het CC-veld plaatsen, toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-04 21:40
Mensen hebben niet voor niks een verkopend makelaar. Communicatie gaat via hem/haar. Ik zou er niet voor kiezen om de verkopers in de cc te zetten, persoonlijk zou ik het als ongepast ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:49
Ik zat te twijfelen, ik wil er zeker van zijn dat het bod als uitgebracht correct aankomt bij de verkopende partij, dus inclusief de onderbouwing. Ik weet niet in hoeverre een makelaar alle overwegingen overbrengt op de verkopende partij. Je zou zeggen dat hij dit doet en ik vertrouw de makelaar waarmee we onderhandelen ook wel, maar als je de verkopende partij meeneemt is het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Uit het vorige topic:
assje schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 14:56:
Binnenkort hoop ik mijn huidge huurhuis te kunnen kopen, de Woco gaat een taxatie uitvoeren en op basis daarvan krijgen we een aanbod. De prijs is nu dus nog niet bekend maar ik verwacht dat deze ergens tussen de 170k en 190k zal zijn.
Prijs is inmiddels bekend, is € 182,5k geworden wat best wel prima is (lager was natuurlijk beter maar voor 190k had ik het ook gewoon gekocht)

Vanavond heb ik een vrijblijvend gratis orienterend gesprek met NBG Finance.

Mijn overwegingen zijn op dit moment:
- Hypotheek bij Rabo via Hypotheek24 -> advies+afsluiten kost €650,-
- Hypotheek via Rabobank -> advies+afsluiten kost €650+€350

Uiteraard overweeg ik ook nog andere aanbieders, ik wil eigenlijk variabel maar bij de Rabo zou ik kiezen voor 1 jaar vast (2,3% het variabele tarief is 2,6%)

Wat ik nog moet uitzoeken is de overlijdensrisicoverzekering, deze zal minimaal worden dus een dekking van ca. €45k

Zijn hier mensen die ervaring hebben met Hypotheek24? Ik vraag me of die aflsluitkosten er ook nog bij komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geen12
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-04 19:01
@assje

Ik heb nu een hypotheekaanvraag lopen bij hypotheek24. Je krijgt bij hypotheek24 geen advies. Voor 650 euro regelen ze enkel je hypotheek en ORV voor je. Je moet zelf kiezen wat het beste is voor jezelf en de toekomstige risico's goed inschatten als je bij hypotheek24 een hypotheek wilt afsluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Geen12 op 21-07-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
aegis schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 18:24:
Sinds vorige week hebben mijn vriendin en ik een huis gekocht :) We waren al een paar weken aan het kijken. We kwamen toen een eengezinswoning tegen waar we allebei gelijk van zeiden hier kunnen we ons wel zien wonen. Gelijk samen met mijn vader een bod uit gebracht bij de makelaar vraag prijs was 255 ons bod 251 met 5 maanden oplevertijd en 2 maanden de tijd om huidige appartement te verkopen of kijken of we überhaupt kijkers trekken. De makelaar kreeg ook nog 2 andere biedingen die dag en uit eindelijk is ons bod geaccepteerd de enige wijzing is van 5 maanden naar 4 maanden oplevertijd. Het huis betreft een gezinswoning met 3 verdiepingen, 3 slaapkamer 1 badkamer met tuin en stenen schuur. Het huis word verkocht door Portaal en was eerst een huurwoning van daar dat er ook niet zo veel van de prijs af is gekomen. Wij hebben heel strategisch dit bod geplaatst omdat we dacht dat de meeste mensen eerst een laag bod zouden doen wij weten uit ervaring dat er vrij weinig van de prijs afgaat bij Portaal. De woning word vaak al onder de marktprijs verkocht. Als ik de wijk naar vergelijkbaar huizen kijk staan die allemaal voor rond de 270-280 te koop en die worden vrij snel verkocht. Dus wij hopen hier ook leuk aan te kunnen verdienen als we over 10 tot 15 jaar weer gaan verhuizen.
Haha, das toevallig, ik vermoed een straat in Utrecht die begint met een N? Dat is vlak bij ons en tegenwoordig heel populair (alles is in een week/maand verkocht) en lijkt me een prima prijs voor die locatie. Je moet alleen wel verplicht je huis oranje maken met het EK/WK ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Geen12 schreef op maandag 21 juli 2014 @ 10:50:
@assje

Ik heb nu een hypotheekaanvraag lopen bij hypotheek24. Je krijgt bij hypotheek24 geen advies. Voor 650 euro regelen ze enkel je hypotheek en ORV voor je. Je moet zelf kiezen wat het beste is voor jezelf en de toekomstige risico's goed inschatten als je bij hypotheek24 een hypotheek wilt afsluiten.
Dat is me inderdaad duidelijk en vind ik geen probleem, als ik zelf al heb gekozen voor de Rabobank is het advies van de Rabobank me ook niets meer waard.

Hoe zijn jouw ervaringen? Afhandeling van de aanvraag en doorlooptijd bijvoorbeeld? Als aanvraag via deze tussenpersoon zeker zo goed werkt kan ik natuurlijk prima die 350 euro in de zak houden.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.