Ervaring met huis kopen deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 80.567 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter

Ervaring met huis kopen

En we zijn bij nummerrrr.. 4!

Dit topic gaat over het aankopen van een huis en alle aanverwante zaken. Van het uitzoeken tot en met de sleuteloverdracht, hier kan je terecht voor vragen, tips, e.d.

Heb je eenmaal je huis gekocht en ga je verbouwen, dan kan je in dit topic terecht.

Vorige delen
Deel 1
Deel 2
Deel 3

Makelaar?
Een huis kopen of verkopen kan je doen met behulp van een makelaar. Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen. Wij hebben dit min of meer ook gedaan; het huis hebben wij verkocht bij makelaarsland, omdat er dan een advertentie op funda komt. Zelf hebben we ook bij speurders een advertentie geplaatst. Inmiddels is de Postbank ook bezig om een dergelijke service (en meer) op te zetten.

Ook bij de aankoop hadden we geen makelaar; we hebben echter wel een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Zo'n keuring kost wel zo'n 250 euro, maar je kan daarmee wel waardevolle informatie krijgen die je kan gebruiken tijdens de onderhandeling.

Belastingdienst
Bij de aankoop van een bestaand huis moet je 6% (van de koopsom) aan overdrachtsbelasting betalen. De notaris handelt dit verder af.
Verder heb je het zogenaamde eigenwoningforfait; een bedrag dat bij je belastbaar inkomen opgeteld wordt (waardoor je meer belasting moet betalen).
Daar tegenover staat dat huiseigenaren het voordeel hebben dat de rente en kosten voor de eigenwoningschuld (verbouwing valt hier ook onder) afgetrokken kunnen worden (meer). De voorwaarde is wel dat dit maximaal 30 jaar kan.

Tot slot is er nog de bijleenregeling. In het kort komt het er op neer dat de overwaarde die bij de verkoop van een huis vrijkomt, weer in het aangekochte huis gestoken moet worden. Als dit niet wordt gedaan, dan kan je beperking krijgen in de HRA (hypotheekrenteaftrek).

Hier vind je een overzicht welke posten wel en welke niet eenmalig aftrekbaar zijn.

Onroerend zaak belasting (OZB) en waterschapsomslag
Tegenwoordig moeten alleen huiseigenaren nog OZB betalen. Dit is een gemeentelijke belasting waarvan de hoogte afhankelijk is van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken). Tegenwoordig wordt deze waarde elk jaar opnieuw vastgesteld (dit was 2 jaar).
De WOZ-waarde deel je door 2500 (naar beneden afronden); Het resultaat is het aantal eenheden. Per eenheid moet je een bedrag betalen; dit verschilt per gemeente. In Zoetermeer is dit bijvoorbeeld €3,80 (2007) per eenheid.

Bij het hoogheemraadschap moet je altijd (huur of koop) al ingezetenenomslag en verontreinigingsheffing betalen. Als huiseigenaar komt daar nog waterschapsomslag bij.

Verzekeringen
Als huiseigenaar moet je je huis zelf ook verzekeren (wat huurders niet hoeven): de opstalverzekering (let op of hier ook een glasverzekering bij zit). Met betrekking tot je huis heb je verder nog een inboedelverzekering en eventueel een rechtsbijstandverzekering.

Handige links
Funda - Woningen zoeken (NVM)
Dimo - Woningen zoeken (ook voor het opvragen van verkoopprijzen, vanaf 1999)
Jaap.nl - Woningen zoeken
Miljoen Huizen - Woningen zoeken (inclusief plaatsingsdatum en prijsgeschiedenis)
niki.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken
nieuwbouwwijzer.nl - Nieuwbowwoningen zoeken

Vereniging Eigen Huis
Independer - Hypotheken vergelijken
Kadaster - (Online) opvragen van koopsommenoverzicht, kadastraal eigendom en kaart
Actuele rentelijst (hypotheker.nl)

http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ - een volledige handleiding voor het kopen van een huis
http://www.fx.nl/
http://nibud.nl/
http://homefinance.nl/
http://www.overgeld.nl/
http://verzekeringssite.nl/
http://www.fiscalert.nl/

Taxatie:
http://www.taxatievergelijk.nl/

Notaris:
http://notarissen.startkabel.nl/
http://www.notaristarieven.nl/
http://www.notaristarief.nl/
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

Tips voor de startpost zijn welkom natuurlijk. :)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 12:57
Hey, thnx voor nieuw topic. Even doorgaan op het oude topic:
Anoniem: 63813 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:37:
[...]

definiëer "meeverhuizen". Gaan jullie samen kopen, koop jij het huis en moeten ze jouw huurders worden, of gaan ze gewoon zonder vergoeding bij jou inwonen?
Ik koop de woning, mijn vriendin en twee vrienden (ook een stelletje) komt ook bij me in wonen. In principe hoeft van ons niks op papier en betalen we allemaal 25% van de kosten (hypotheek, vve en gas/water/licht). Het is de bedoeling zeg maar dat ze "officieel" zonder vergoeding bij mij in gaan wonen, ze zullen natuurlijk wel bijdragen. Ik heb denk ik de keuze uit twee mogelijkheden:

- Verhuren, officieel, en volgens mij moet ik daar ook belasting etc over betalen, maar ik weet niet hoe dat precies zit?
- Ze komen "gratis" bij me in wonen en betalen me "onder de tafel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Scr33x0r schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:21:
Ik koop de woning, mijn vriendin en twee vrienden (ook een stelletje) komt ook bij me in wonen. In principe hoeft van ons niks op papier en betalen we allemaal 25% van de kosten (hypotheek, vve en gas/water/licht). Het is de bedoeling zeg maar dat ze "officieel" zonder vergoeding bij mij in gaan wonen, ze zullen natuurlijk wel bijdragen. Ik heb denk ik de keuze uit twee mogelijkheden:

- Verhuren, officieel, en volgens mij moet ik daar ook belasting etc over betalen, maar ik weet niet hoe dat precies zit?
- Ze komen "gratis" bij me in wonen en betalen me "onder de tafel"
Optie 1 is voor die vrienden wel "het veiligste".
Optie 2 kun je ze d'r zo uitknallen als het je niet meer bevalt - terwijl ze tot dan toe wel elke maand meebetalen aan je hypotheek... Financieel wel het beste voor jou....Voor hun? Geen huursubsidie iig!

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Huursubsidie geldt toch sowieso "per huisnummer" o.i.d. ?

Een andere optie is dat zij voor een deel eigenaar worden, maar wellicht dat jij daar niet zo op zit te wachten en op het moment dat er één verhuisd, moet dat weer bij de notaris geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 15:12

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Oh en let op op bij "onder de tafel" meebetalen, zorg dan ook dat ze dat niet via de bank doen, want zodra zij aan kunnen tonen dat er een reëel bedrag per maand betaald wordt, zal een rechter het in geval van een geschil al heel snel zien als gewoon huur en genieten ze dus huurbescherming. Kortom, ofwel echt alles zwart houden, cash laten betalen en géén bonnetjes, dus ook geen betaalbewijs van dat cash geld, ofwel alles netjes regelen met een (liefst tijdelijk) huurcontract en ook rechten en plichten netjes vastleggen. (In dat laatste geval dus de kleine lettertjes van hypotheek goed doornemen op restricties bij verhuur)

Overigens zijn de huurinkomsten tegenwoordig in principe belastingvrij. Wel zal een deel van het huis (dat deel dat de inkomsten genereert) van box 1 naar box 3 gaan (=kapitaal) en daar belast worden tegen 4%. Van dit kapitaal mag je echter ook een deel van de schuld aftrekken waardoor dat netto (zo lang je geen/weinig overwaarde hebt) niets zal kosten.

Er van uitgaande dat jullie het huis volledig financieren betekent dit dat zeg 30% van de woning naar box 3 zal verhuizen, maar ook 30% van je schuld mag je meenemen. Bedenk wel dat je ook over die 30% geen hypotheekrenteaftrek meer mag toepassen! De inkomsten die die 30% van je woning genereren zijn daarentegen belastingvrij en dus kan het wel degelijk uit.

Ook de aftrekbaarheid van gemaakte kosten voor het vergaren van de woning (die je normaal volledig af mag trekken) zal waarschijnlijk beperkt worden, laat hier goed door een belastingadviseur naar kijken!

Met andere woorden, zodra ze kunnen bewijzen dat ze je regelmatig geld betalen voor woonruimte genieten ze huurbescherming. Om te voorkomen dat je daar ooit problemen mee krijgt (bijv. de vriendschap is wat minder en jullie willen ze eruit hebben) kun je beter alles netjes regelen met een tijdelijk huurcontract. Om een huis met hypotheek verzwaard te mogen verhuren is wellicht toestemming van de hypotheekverstrekker nodig.

@Mr.Sleeves: voor het krijgen van huursubsidie dien je over een eigen voordeur en een eigen "volledige" woning te beschikken. Weet niet precies wat daar onder valt, volgens mij mag badkamer/toilet wel gedeeld maar moest je dan een eigen keuken hebben of zoiets. Maar voor de vraagsteller is de tweede voordeur waarschijnlijk al niet van toepassing, dus dan houdt het zowieso op.

[edit]

Over dat verschuiven van boxen / tijdelijke verhuur nog een voetnoot, bij tijdelijke verhuur (< 1 jaar meen ik) is het ook nog mogelijk een fiscaal aantrekkelijke regeling te treffen waarbij het wel "eigen woning" blijft en je dus de volledige aftrek behoudt, maar dan moet je de huurinkomsten voor een bepaald gedeelte bij je belastbare inkomen optellen. Let op, hierbij moet de belastingdienst accoord gaan met de tijdelijkheid van het verhuren, dus daarvoor moet je eea echt goed zeker hebben anders ben je alsnog de spreekwoordelijke Sjaak. Laat je dus voor je een dergelijke beslissing neemt echt goed adviseren!

[ Voor 19% gewijzigd door hufkes op 25-02-2008 11:51 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-04 00:19

Japser

Jeej!

Zo! update! Vandaag officieel in onderhandeling na een bod van mijn kant.

Vraagprijs: 144.000
1ste bod : 135.000
Tegenbod: 141.500
2de bod : 137.500
Tegenbod: ? hoor ik morgen.

Ben benieuwd of men nog wat wil dalen, maar opzich lijkt me dat wel reeel. Als alles goed gaat deze week een voorlopig koopcontract ondertekenen :) Spannend allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zowiezo zal de bank het niet leuk vinden dat je je huis gedeeltelijk gaat "verhuren" aan die vrienden. Op het moment dat jij een huurovereenkomst met die mensen hebt is de executie waarde van je huis direct een stuk lager en zal je dus problemen krijgen met je hypotheek.

Voor de rest heeft Hufkes het allemaal duidelijk uitgelegd

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Misschien dat je dat af kan (of moet) schermen door in het huurcontract aan te geven dat het contract eindigd als het huis verkocht moet worden (of zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

MrSleeves schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 08:10:
Misschien dat je dat af kan (of moet) schermen door in het huurcontract aan te geven dat het contract eindigd als het huis verkocht moet worden (of zoiets).
Denk niet dat dat kan aangezien er in dit land een stevige bescherming van huurders is en verkoop van de woning in dat geval verhuurd plaats dient te vinden. Het is wettelijk gewoon vastgelegd dat de verkoop van de woning de huurovereenkomst niet breekt en de koper dus gewoon de nieuwe verhuurder wordt.

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd, je kan het hoogstens als Gentlemens agreement met je vrienden doen, maar de bank zal daar geen boodschap aan hebben. Je zult dus ( als je het allemaal volgens de regels wilt doen ) zelf een hoop geld in je huis moeten steken voordat de bank je de hypotheek wil verstrekken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 18:47

FaceDown

Storende factor.

rwb schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 09:12:
Idd, je kan het hoogstens als Gentlemens agreement met je vrienden doen, maar de bank zal daar geen boodschap aan hebben. Je zult dus ( als je het allemaal volgens de regels wilt doen ) zelf een hoop geld in je huis moeten steken voordat de bank je de hypotheek wil verstrekken.
De bank zal absoluut niet moeilijk doen over verhuren (ze komen er waarschijnlijk niet eens achter). Juridisch hebben ze het al afgedekt door het in de hypotheekovereenkomst niet toe te staan. Je zal sowieso niet zonder pardon je huis uit worden gezet als ze erachter komen, zeker niet als je altijd netjes je rente en aflossing betaalt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Nou even wat nieuws. Vrijdag de sleutel ophalen van het nieuwe huis :) Huidige woning was binnen 1 week verkocht :)

We hebben nogal wat gezeik gehad met de hypotheek. Voldoende salaris, geen bkr noteringen, ... enkel en alleen omdat mensen zich niet inzetten voor je. Kruideniers mentaliteit, ze krijgen hun salaris en verder zal het wel.

1 tip als je een hypotheek gaat afsluiten : GA NAAR EEN BANK!

Wij hebben zaken gedaan met een niet nader te noemen firma die als tussen persoon fungeert. Hun moeten weer alles doorsturen naar het DAK ( wat een stelletje prutsers daar!! )

Zijn zelf in contact getreden met de bank ( waar tussen persoon niet blij mee was ) maar de bank was zeeeeeer behulpzaam en waar het DAK weken over heeft gedaan was met de bank in 1 dag geregeld.

We gaan het hier bij laten , hoewel we eigenlijk dikke klacht moeten indienen, maar we willen het gezeik achter ons laten en genieten van het nieuwe huis. Althans dat dachten we gisteren. Nu ik dit type wil ik iemand z'n kop eraf trekken..

Het nieuwe huis echter heeft 1 probleempje, ze hebben afgelopen week lekkage gehad :( vlakbij de CV ketel op zolder) gaan ze via de verzekering alsnog regelen maar lukt natuurlijk niet meer voor vrijdag.

Ga zo maar eens even rond bellen om te kijken wat beste stappen zijn om te ondernemen om ons in te dekken tegen nog meer mensen met evt. kruideniers mentaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Capo op 27-02-2008 10:51 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 10:27

Gast1981

room with a moose!

Capo schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 10:48:
Nou even wat nieuws. Vrijdag de sleutel ophalen van het nieuwe huis :) Huidige woning was binnen 1 week verkocht :)
Dat zijn mooie berichten :)

Beetje jammer van zo'n tussenpersoon.
Vaak gaat het wel goed geloof ik, maar rotte appels heb je er overal tussen zitten...
De tussenpersonen die ik tot nu toe gesproken heb waren erg behulpzaam, en zeer netjes.
Heb alleen nog geen keus kunnen maken ;)

En daarom;
Iemand ervaring met het 'nieuwe' Banksparen?
Wij hebben van de Rabo een op het eerste gezicht aardige aanbieding gehad.
Ik lees wel wat voor- en nadelen van banksparen t.o.v. traditionele kew/spaarhypo, maar echt helder heb ik het nog niet. Zo is banksparen wel transparanter, je weet welk deel van je bedrag waaraan besteed wordt maar daarvan zie ik het grote voordeel nog niet echt... betalen moet je het immers toch.
Ik ben ook benieuwd naar het grote verschil tussen een aflosvrij+spaar hypo t.o.v. banksparen bij vroegtijdig verhuizen, danwel oversluiten of aflossen...???

edit:
Verder hebben we een paar redelijke aanbiedingen gehad.
In het kort:

Totale hypotheeksom:232.000
Aflosvrij 100k en Spaardeel 132k (incl. ORV volledig bedrag, beide personen)

10 jaar vast voor 5,05/5,25% en 20 jaar vast voor 5,30/5,50%,
met als maandlasten 1184 bruto, 801 netto voor 10jr rvp en 1221 bruto, 819 netto voor 20jr rvp.
Redelijke voorwaarden erbij zoals geen boete bij verkoop, geen duale rente.
Wij neigen zelf naar de 20 jaar rentevast, weinig verschil per maand en langere zekerheid.

Het Banksparen verhaal is een tientje per maand duurder.
Maar 1 van de verschillen is bijv dat de premie vd orv de laatste 5 jaar vervalt,
en boetevrij aflossen kan tot 20% boetevrij, ipv 10% zoals meestal geldt.

opmerkingen, aanvullingen, enz hierop? graag! O-)

[ Voor 25% gewijzigd door Gast1981 op 27-02-2008 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-11-2022
Ik heb zon 2 weken geleden het bod geaccepteerd van 175k voor een maisonette in Haarlem. Vraagprijs was op dat moment 179k. Men kreeg de woning niet verkocht (stond eerst voor 189k te koop) en is gaan klussen op de benedenverdieping. Muren netjes wit geschilderd, nieuwe laminaatvloer erin en de trap + trappengat wit geschilderd. Er hoeft alleen op de bovenverdieping nog het 1-en-ander te gebeuren qua schilderwerk.

Ben op dit moment bezig met de laatste zaken wat betreft de hypotheek. Ben bij de eigen bank, Rabobank, geweest en bij Hypotheekvisie. Het verhaal bij de Rabobank klonk logischer en het voelt ook fijner om alle bankzaken bij 1 bank onder te brengen.
Het gaat via de GarantHypotheek van Rabo, waarbij mn ouders meetekenen, omdat met m'n huidige salaris niet voldoende is. Als starter kon ik tussen de 120 en 140k krijgen. Dan is het knap lastig om in Haarlem e.o. iets te vinden voor die prijs...
Een deel is aflossingsvrij en een deel gaat via dat nieuwe BankSparen. Volgens de Rabo adviseur was dat ook aan te bevelen, tov een SpaarVerzekering aangezien je met een spaarrekening flexibeler bent wat betreft overstappen dan bij een spaarverzekering.

Ik hoop dat de zaken snel rondkomen en ik zo halverwege maart kan tekenen bij de notaris en ik de sleutel in m'n bezit krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:10

Altaphista

1. check manual, 2. ask

ik ben vandaag ook weer wezen kijken bij een mooi huisje, en aangezien ik de 2e kijker was ook direct een bod gedaan, 35k onder vraagprijs (was 1e met bieden door snel handelen), dus hopelijk wordt mijn eerste huis binnenkort werkelijkheid :D
nav berichten hierboven, ik kon bij mijn bank (waar ik mijn studieschuld nu heb) ook best wel wat meer lenen dan via een tussenpersoon

trouwens van de makelaar gehoord dat de gemeente (Haarlem) plannen had om openhaardbelasting te gaan invoeren per 2010... iemand ooit van zoiets onzinnigs gehoord?

[ Voor 18% gewijzigd door Altaphista op 27-02-2008 14:11 . Reden: aanvulling ]

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-04 11:02
Altaphista schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:09:
ik ben vandaag ook weer wezen kijken bij een mooi huisje, en aangezien ik de 2e kijker was ook direct een bod gedaan, 35k onder vraagprijs
35K eronder is niet mis. :/ Niet erg veel eronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:14:
[...]

35K eronder is niet mis. :/ Niet erg veel eronder?
nouja vraagprijs is ook rond de 4 ton dus :) en er moet nog een hoop gebeuren in het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
Altaphista schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:09:
trouwens van de makelaar gehoord dat de gemeente (Haarlem) plannen had om openhaardbelasting te gaan invoeren per 2010... iemand ooit van zoiets onzinnigs gehoord?
Nooit van gehoord eigenlijk, maar ik heb toch geen openhaard in mn huisje ;) Waar in Haarlem heb je iets op het oog? Ik heb net iets gekocht in de Molenwijk in Haarlem (Prattenburg).
35k is wel erg veel eronder ja... maar ja als het een villa van een miljoen is dan valt 35k weer in het niet he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Dr. Quipers schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:44:
Een deel is aflossingsvrij en een deel gaat via dat nieuwe BankSparen. Volgens de Rabo adviseur was dat ook aan te bevelen, tov een SpaarVerzekering aangezien je met een spaarrekening flexibeler bent wat betreft overstappen dan bij een spaarverzekering.
Hoe precies, flexibeler?
Zit met dezelfde overweging namelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
Zoals ik begreep van de Rabo adviseur zit je bij een SpaarVerzekering vast aan een aantal clausule's die o.a. inhouden dat als je over wil stappen naar een andere hypotheekverstrekker daar boete's aan vast zitten. Je moet dan nl. de Rabo SpaarVerzekering stop zetten etc.
Bij dat BankSparen heb je een extra spaarrekening waarbij het gespaarde geld vrijkomt als je over wilt stappen. Je kunt dat dan volgens mij ook vrij besteden en hoef je niet in de nieuwe woning te stoppen.

Per 1 jan 2008 is de wetgeving veranderd en hoef je ook geen extra belasting te betalen over die spaarrekening. Dat was voorheen wel het geval. Ik heb eigenlijk geen negatieve punten aan die spaarrekening kunnen vinden, alleen het pluspunt dat je flexibeler bent tov de spaarverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
FaceDown schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:27:
[...]
De bank zal absoluut niet moeilijk doen over verhuren (ze komen er waarschijnlijk niet eens achter). Juridisch hebben ze het al afgedekt door het in de hypotheekovereenkomst niet toe te staan. Je zal sowieso niet zonder pardon je huis uit worden gezet als ze erachter komen, zeker niet als je altijd netjes je rente en aflossing betaalt.
Ik zeg ook als je alles volgens de regels wilt doen. Als je het volgens de regels wilt doen dan zal je het moeten melden en zal de bank het weigeren.

Als ze er achter komen zullen ze je idd niet zomaar uit je huis zetten, maar ik kan me voorstellen dat ze de volgende keer niet meer zo happig zijn om je een hypotheek te verstrekken. Als het op verkopen aan komt zullen ze natuurlijk ook alle kosten die er extra zijn omdat het huis verhuurd is op jou verhalen. Want de huurovereenkomst is niet opeens ongeldig omdat het niet mag van de hypotheekverstrekker.
Capo schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 10:48:
Het nieuwe huis echter heeft 1 probleempje, ze hebben afgelopen week lekkage gehad :( vlakbij de CV ketel op zolder) gaan ze via de verzekering alsnog regelen maar lukt natuurlijk niet meer voor vrijdag.

Ga zo maar eens even rond bellen om te kijken wat beste stappen zijn om te ondernemen om ons in te dekken tegen nog meer mensen met evt. kruideniers mentaliteit.
Als de schade getaxeerd is kun je denk ik gewoon het bedrag door de notaris achter laten houden. Het is daarna aan de verkopers om dat gedeelte alsnog van de verzekering te krijgen.

Je hebt immers een bepaalde staat van het huis afgesproken en daar voldoet het niet aan dus hoef je ook niet het volledige bedrag te betalen. Ik zou het ieder geval door de notaris op laten nemen en er een bedrag voor laten reserveren. Als het uiteindelijk allemaal gemaakt is kan de notaris eventueel het resterende bedrag naar de verkopers overmaken.

[ Voor 33% gewijzigd door Woy op 27-02-2008 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Dr. Quipers schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:44:
Zoals ik begreep van de Rabo adviseur zit je bij een SpaarVerzekering vast aan een aantal clausule's die o.a. inhouden dat als je over wil stappen naar een andere hypotheekverstrekker daar boete's aan vast zitten. Je moet dan nl. de Rabo SpaarVerzekering stop zetten etc.
Bij dat BankSparen heb je een extra spaarrekening waarbij het gespaarde geld vrijkomt als je over wilt stappen. Je kunt dat dan volgens mij ook vrij besteden en hoef je niet in de nieuwe woning te stoppen.

Per 1 jan 2008 is de wetgeving veranderd en hoef je ook geen extra belasting te betalen over die spaarrekening. Dat was voorheen wel het geval. Ik heb eigenlijk geen negatieve punten aan die spaarrekening kunnen vinden, alleen het pluspunt dat je flexibeler bent tov de spaarverzekering.
Oke, misschien moet ik daarover dan nog wat meer info inwinnen.

Ik had juist begrepen dat je bij Banksparen toch eigenlijk wel verplicht bent om het gespaarde te gebruiken voor de aflossing. Anders wordt het volgens mij alsnog belast, want dan wordt het gezien als "normaal" kapitaalopbouw (box 3 dacht ik).
Zie hier een stukje van Wiki:

Het wetsvoorstel betreft een uitbreiding van de mogelijkheid om bij een bank een geblokkeerde spaarrekening (Spaarrekening Eigen Woning) of geblokkeerde beleggingsrekening (Beleggingsrecht Eigen Woning) te openen. De inleg en het rendement mogen alleen worden aangewend om de eigenwoningschuld af te lossen.

Ook heb je te maken met successierechten mocht 1 vd 2 overlijden, en het geld valt in een nalatenschap. Dat heb je bij een orv uitkering bij een spaarhypotheek dus niet, mits je kruislinkse premieverrekening toepast.... dacht ik. Hoe dit precies zit weet ik ook niet, dit is wat ik gehoord en gelezen heb ;)

Over de flexibelheid van de spaarrekening tov de spaarverzekering ben ik nog niet uit...
Je kan banksparen, net als KEW, niet onbelast stoppen en dus meenemen naar een andere partij.
Wat ik ergens las:

Voor de SEW en BEW gelden dan ook de voorwaarden van de KEW, dat gedurende een minimaal aantal jaren inleg moet zijn betaald, de hoogste inleg niet meer mag zijn dat 10x de laagste. De uitkeringsvrijstellingen, per persoon, zijn bij een inleg van 20 jaar circa 143.000 of bij 15 jaar circa 32.500 (geïndexeerd).
KEW: de Kapitaalverzekering Eigen Woning, SEW: Spaarrekening Eigen Woning BEW: Beleggingsrekening Eigen Woning

Dus als ik het goed begrijp: binnen 15 jaar opnemen en ergens anders afsluiten = belasting betalen, en waarschijnlijk ook nog een boete aan de geldverstrekkers vanwege misgelopen renteopbrengsten.

Correct me if I'm wrong. Graag zelfs, want ik begin door de bomen het bos niet meer te zien :P
Ik neig er sterk naar toch maar gewoon voor de oude vertrouwde spaarhypo te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb momenteel een tweetal huizen op het oog, beide toevallig buren van elkaar en nog allebei deel van de twee-onder-een-kap. Exact hetzelfde dus. Prima huizen verder.
Alleen het verschil tussen beide huizen snap ik niet helemaal.
Huis A staat te koop voor 299k, heeft WOZ-waarde 279k en betaald 950 euro zakelijke belasting.
Huis B staat te koop voor 294.5k, heeft WOZ-waarde 249k en betaald 450 euro zakelijke belasting.

Althans, dat is wat beide folders beweren (huis A geeft peildatum 1-1-2007 voor de WOZ). Maar waarom is dat verschil zo groot? De tuin is even groot, de huizen zijn echt identeik op de WC-tegels na enzovoort. Want op basis van de WOZ-waardes gaan die mensen natuurlijk de onderhandelingen in.

Huis A heeft mijn voorkeur maar die gaat uberhaupt pas onderhandelen als we 280k (of meer) beiden. We zijn daarom van ons openingsbod van 265k naar 280k gegaan met als respons dat ze van 299k naar 294k gegaan zijn. Best magere tegemoettreding...... maar misschien dat die WOZ-waarde van invloed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
Ik denk dan dat de WOZ-waarde van huis B al zon 4 a 5 jaar oud is, want bij de WOZ-bepaling wordt altijd naar gelijksoortige huizen gekeken. Als beide huizen op 1-1-2008 getaxeerd zouden zijn moet er nagenoeg geen verschil in de WOZ-waarde liggen

Overigens heb ik geen slechte deal gemaakt:
- vraagprijs voordat ik uberhaupt het huis had gezien: 189k
- vraagprijs toen ik ging bieden: 179k
- eerste bod 169k
- tegenbod 175k geaccepteerd
- WOZ-waarde van 1-1-2003 173k!!

Met de gemiddelde stijging van de huizen in het achterhoofd zit ik dus maar 2000 euro boven de WOZ-waarde van 5 jaar terug :)

Wat betreft het verhaal van Gast1981. Ik weet verder ook niet meer dan hetgeen ik al eerder aangaf met betrekking tot BankSparen en SpaarVerzekering. Nog wel een extra aanvulling. Met de info die ik van de Rabo adviseur kreeg wat betreft BankSparen vs. SpaarVerzekering stelde ik de vraag aan de HypotheekVisie adviseur waarom hij in zijn offerte had gekozen voor een spaarverzekering. Een dag ervoor had ie me nl. uitleg gegeven dat wetgeving per 1-1-2008 was veranderd en dat het nu niets meer uitmaakt wat je doet...
Dat zei ie op mijn vraag nu dus ook weer, maar wel naar enige aarzeling.
De Rabo adviseur gaf aan dat dat BankSparen op dit moment alleen nog maar mogelijk is bij de Rabo en Delta Lloyd, dus het zou goed kunnen dat de HypotheekVisie man een hogere provisie krijgt bij de aanbieder die hij naar voren schoof en dat die dus dat BankSparen nog niet aanbieden...

Zo heeft iedere adviseur wel een beetje z'n eigen praatje en voorstellen. Lastig om er doorheen te prikken en wat nu de ECHTE waarheid is.

Ik zou ook altijd kiezen voor een bank ipv via een tussenpersoon. Dan zit er altijd toch weer een extra schakel in de keten, die er net zo makkelijk uit kan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Quipers op 27-02-2008 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Zo! Zojuist voorlopig koopcontract ondertekend!! :) uiteindelijk zijn we op 139.000 uitgekomen, vraagprijs was 144.000.

En ook een mooie hypotheekofferte op zak, dus dat komt allemaal goed. alleen nu zit ik beetje te dubben m.b.t. het kiezen van eenn notaris en iemand die een taxatie doet voor de aankoop (dat is verplicht?).

Ik ben lid van VEH, en is het gewoon raadzaam om hun producten af te nemen als je verder weinig van dat soort zaken afweet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22039

@ Capo: Gefeli!

Ik ga denk ik ook voor banksparen. Bedragen zijn om en nabij 'tzelfde, oude/nieuwe systeem. Maar ik kan of een giga bedrag aan levensverzekering betalen of ik kan 't geld op een spaarrekening storten. Dat doe ik dan liever :P

Qua overlijden is het idd dat je een testament moet hebben, anders valt 't idd een nalatenschap.

Mijn Rabo bank contactpersoon heeft me juist uitgelegd dat ik t prima over kan zetten naar een andere hypo (zonder kosten). Want ik kan nog wel 10 jaar in dit appartement zitten, 't is groot genoeg maar ik denk dat ik ooit ook wel een huisje O+ wil.

Vrijdag iig voorlopig koopcontract tekenen :)

Ik wil trouwens voor de spaar versie gaan van het banksparen. Beleggen vind ik te tricky.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
Japser schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 19:49:
Zo! Zojuist voorlopig koopcontract ondertekend!! :) uiteindelijk zijn we op 139.000 uitgekomen, vraagprijs was 144.000.

En ook een mooie hypotheekofferte op zak, dus dat komt allemaal goed. alleen nu zit ik beetje te dubben m.b.t. het kiezen van eenn notaris en iemand die een taxatie doet voor de aankoop (dat is verplicht?).

Ik ben lid van VEH, en is het gewoon raadzaam om hun producten af te nemen als je verder weinig van dat soort zaken afweet?
Ligt er aan of je een hypotheek hebt met NHG. Voor NHG is een taxatie verplicht, zie ook hier.

Aan wat voor producten zat je te denken bij VEH? Voor het koopcontract uitpluizen e.d. zou ik dit niet doen, dit is prima zelf te doen. Voor een eventuele bouwtechnische keuring/taxatie zou je het bijvoorbeeld wel kunnen doen. Hoor daar positieve en negatieve geluiden over. Vergelijk de prijs gewoon even met je lokale bouwtechnische keuring/taxatie.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Het is voor het opstellen van de benodigde aktes bij de notaris en voor een taxatierapport voor de NHG.

Voor de rest is alles geregeld denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 21:27

chem

Reist de wereld rond

Wij zijn per "zsm" op zoek naar een huis in de regio a'dam/haarlem. Ik werk in haarlem (centrum-achtig), m'n vrouw vanaf maandag in a'dam (waterlooplein).

Ons huidige huis is in Den Haag, dus qua reistijd gaat het nu wel de spuigaten uitlopen.

Zijn er mensen bekend met goede danwel redelijk goede :P makelaars in a'dam voor bv. a'dam-noord/ijburg/haarlem-noord? In m'n eigen regio weet ik ze wel te vinden, maar ik weet zelf nog niet goed waar ik wil gaan wonen. Ik wil een tuin, 100m2+, een redelijk prijs (~ 300-320k) en een leuke buurt - maar dat is in beide steden nog niet zo makkelijk.

Weten mensen welke wijken in a'dam en h'lem interessant zijn voor mijn wensen? Of makelaars waar ik eens mee kan gaan praten?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
Ik heb zelf net iets in Haarlem gekocht en heb wel goede ervaringen met A9 Makelaars. Ze hebben een vestging in Haarlem en Amstelveen, dus dat zou goed aansluiten op de omgeving waar je wilt wonen.

Heb ook wel goede ervaringen te Bosch & Duyn Makelaars. Die hebben veel aanbod in plaatsen tussen Santpoort en Lisse.

Ik ken Haarlem nu zelf een klein beetje en zou je Haarlem-Noord niet echt aanraden, in Haarlem-Zuid heb je Schalkwijk dat ook niet een hele goed buurt is, maar als je iets zuidelijker richting Heemstede gaat kom je in de Molenwijk en daar staan aan de Molenplas best wat leuke huizen en is ook een aardige buurt. Kleverparkbuurt heeft ook wel mooie huizen, maar is vaak ook wel prijzig.
Heb alleen geen ervaringen in de prijscategorie waar jij zoekt, dus daar kan ik je niet specifiek mee helpen.

Overigens werk ik nu in Den Haag en reis iedere dag via Vogelenzang, Hillegom, Noordwijk en Wassenaar via de N206 en sluiproutes naar Den Haag. Tussen de 45 en 60 min in de auto en nooit file :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

chem schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 21:48:

Weten mensen welke wijken in a'dam en h'lem interessant zijn voor mijn wensen? Of makelaars waar ik eens mee kan gaan praten?
ik kijk ook al een tijd in Haarlem; Leidschebuurt en Planetenbuurt heb je heelwat aanbod. Ik had ook de eisen die jij had maar moest het toch qua prijs (heel) wat bijstellen, voor onder de 4 ton vind je niet zo veel met mooie tuin en > 100m2. Verder absoluut niet in Slachthuisbuurt, Schalkwijk en zuidelijker, zijn niet de beste buurten. (alles ten zuidoosten van het centrum niet).

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ecteinascidin schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 17:14:
Huis A heeft mijn voorkeur maar die gaat uberhaupt pas onderhandelen als we 280k (of meer) beiden. We zijn daarom van ons openingsbod van 265k naar 280k gegaan met als respons dat ze van 299k naar 294k gegaan zijn. Best magere tegemoettreding...... maar misschien dat die WOZ-waarde van invloed is.
Bij mij ging het soortgelijk.

Vraagprijs was 249 ( waren al gezakt van 269 maar dat was voordat ik kwam kijken ). Ik bood 230. Hun zakte naar 244. Ik bood 235 ( erbij vermeld dat we onder de NHG grens van 265 wilden blijven ).
Uiteindelijk een laatste tegenbod gekregen van 236K + 2,5K roerende goederen ( om zo onder de NHG grens te blijven. De verkoper wilde eerst eigenlijk niet onder de 240 zakken ). En die hebben we geaccepteerd.

Op deze manier zal je denk op de ~290K uitkomen

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
rwb schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:54:

Als de schade getaxeerd is kun je denk ik gewoon het bedrag door de notaris achter laten houden. Het is daarna aan de verkopers om dat gedeelte alsnog van de verzekering te krijgen.

Je hebt immers een bepaalde staat van het huis afgesproken en daar voldoet het niet aan dus hoef je ook niet het volledige bedrag te betalen. Ik zou het ieder geval door de notaris op laten nemen en er een bedrag voor laten reserveren. Als het uiteindelijk allemaal gemaakt is kan de notaris eventueel het resterende bedrag naar de verkopers overmaken.
Dat was idd precies wat onze bevriende makelaar vertelde ( die ons huis verkocht heeft en 2 jaar terug heeft aangekocht )

Helaas is er nog niks getaxeerd dus we moeten het bedrag op eigen gevoel vast stellen.

Onze bevriende makelaar zei 300 euro. Ik zeg 1000 euro. Schade loopt verdomd snel op :)

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:36
ecteinascidin schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 17:14:
Want op basis van de WOZ-waardes gaan die mensen natuurlijk de onderhandelingen in.
[...]
maar misschien dat die WOZ-waarde van invloed is.
Persoonlijk denk ik dat de WOZ waarde een marginale rol speelt normaalgesproken, omdat de prijs niet door de markt is bepaald.

WOZ waardes betroffen vroeger altijd vrij oude peiljaren. WOZ waardes vielen vaak ook lager uit (voorkomen dat iedereen in beroep gaat?). Maar het belangrijkste is dat het slechts een slag in de lucht is door een gemeente op basis van algemene trends zonder specifieke ontwikkelingen van een bepaald pand mee te wegen.

Kijk eens wat de waarde is door het te vergelijken met pas verkochte woningen. Dat geeft waarschijnlijk een beter beeld. Het is niet altijd zo dat er zomaar veel van een vraagprijs afkan. De markt bepaald.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Capo schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:15:
[...]

Dat was idd precies wat onze bevriende makelaar vertelde ( die ons huis verkocht heeft en 2 jaar terug heeft aangekocht )

Helaas is er nog niks getaxeerd dus we moeten het bedrag op eigen gevoel vast stellen.

Onze bevriende makelaar zei 300 euro. Ik zeg 1000 euro. Schade loopt verdomd snel op :)
Dan laat je de notaris toch € 1000,- achter houden, en nadat alles gefixed is kan de notaris het verekenen.

De verkopende partij loopt minder risico omdat jij het geld nog niet hebt en jij ook minder omdat je het geld niet bij de verkoper hoeft te halen.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-04 19:07
Dag allen, ik volg dit (en vorige) topic al een tijdje.. Ik ben nu bezig met de nieuwbouw samen met mijn vriendin.

Nu komt het volgende aan bod (bedragen fictief) :
We hebben een hypotheek afgesloten van €200.000,00.
We hebben alles met de aannemer besproken en onze wensen kenbaar gemaakt, deze heeft alles berekent (huis + grond + leges + vergunningen + meerwerken + notariskosten + eigen wensen.. de hele mikmak) en is uitgekomen op een bedrag van 199.000,00.

Is het slim om je hypotheek zegmaar 100% te gebruiken? De bank heeft immers de maandlasten voor de hypotheek berekent op de 200.000,00, dus we weten waar we aan toe zijn.

Uiteraard zal ik zelf moeten beslissen, maar hebben jullie een advies? Wat is wijs? :)

[ Voor 1% gewijzigd door the-edge op 28-02-2008 15:37 . Reden: tiepvauten ]

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
Sorry ik ben een noob hierin. Maar de inrichting kost ook veel geld heb je daar aan gedacht?

• the-edge
geldermalsen schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 15:43:
Sorry ik ben een noob hierin. Maar de inrichting kost ook veel geld heb je daar aan gedacht?
Het huis staat er pas over een jaar, we hebben dan nog dit jaar om te sparen voor de inrichting en voor de vloer.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:43
Ik weet niet precies hoe het heet (er zal vast wel een mooie naam voor zijn), maar je kan een hypotheek hoger afsluiten en dan maar voor een deel gebruiken. Dus een hypotheekakte voor 300.000, en dan maar 199.000 gebruiken.

Voordeel: als je een aanbouw/dakkapel of zo laat bouwen kan je dat uit een verhoging van je hypotheek regelen zonder daar weer voor naar de notaris te moeten.

Nadeel: afhankelijk van je notaris is z'n tarief afhankelijk van die hypotheekwaarde. Mijn notaris had tot 500K een vast bedrag, dus voor mij was dit interessant.

• the-edge
vanaalten schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:12:
Ik weet niet precies hoe het heet (er zal vast wel een mooie naam voor zijn), maar je kan een hypotheek hoger afsluiten en dan maar voor een deel gebruiken. Dus een hypotheekakte voor 300.000, en dan maar 199.000 gebruiken.

Voordeel: als je een aanbouw/dakkapel of zo laat bouwen kan je dat uit een verhoging van je hypotheek regelen zonder daar weer voor naar de notaris te moeten.

Nadeel: afhankelijk van je notaris is z'n tarief afhankelijk van die hypotheekwaarde. Mijn notaris had tot 500K een vast bedrag, dus voor mij was dit interessant.
Ja oke, maar de bank heeft nu een bedrag aangesteld, is het slim om daar 100% gebruik van te maken? Ik heb gewoon gezegd; dit wil ik lenen. Kan dat?; Ja.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Ja je kan je hypotheekakte hoger inschrijven als je werkelijke waarde. Je hoeft dan als je je hypotheek wilt verhogen niet opnieuw naar de notaris. Je salaris zal op dat moment wel weer getoetst worden door de hypotheekverstrekker natuurlijk.

Voordeel is dat je de notariskosten bespaart bij verhoging.
the-edge schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:16:
[...]

Ja oke, maar de bank heeft nu een bedrag aangesteld, is het slim om daar 100% gebruik van te maken? Ik heb gewoon gezegd; dit wil ik lenen. Kan dat?; Ja.
Als je het niet nodig hebt kun je het natuurlijk beter terugstorten, want je betaalt er wel rente over. Maar wil je wat verbouwen/schilderen in je huis kan je dat geld daarvoor gebruiken en dan mag je ook dat gedeelte mee laten tellen voor de HRA.

Als je het gebruikt om op te zuipen in de kroeg zou ik het niet opnemen. Gebruik je het voor je huis zie ik niet waarom je het niet op zou nemen.

• the-edge
rwb schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:22:

[...]

Als je het niet nodig hebt kun je het natuurlijk beter terugstorten, want je betaalt er wel rente over. Maar wil je wat verbouwen/schilderen in je huis kan je dat geld daarvoor gebruiken en dan mag je ook dat gedeelte mee laten tellen voor de HRA.

Als je het gebruikt om op te zuipen in de kroeg zou ik het niet opnemen. Gebruik je het voor je huis zie ik niet waarom je het niet op zou nemen.
Nee, ik neem dan 100% van de hypotheek op en 100% gaat dan ook in het huis.. De kroeg wordt er niet beter van :D :)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:46
Klopt, dit wordt wel vaker gedaan. Bij ons kwam Rabobank er vanzelf mee.

Het voordeel voor de klant is dat je je lening kunt ophogen tot maximaal het bedrag wat op de hypotheekakte staat, zonder een nieuwe notariele akte op te stellen.
Natuurlijk kun je op een onderpand van 2 ton niet zomaar 3 ton lenen, maar als je huis na een aantal jaar in waarde is gestegen kun je deze ruimte wel gebruiken.

Het voordeel voor de bank is dat ze op deze manier andere aanbieders van 2e hypotheken buiten de deur houden. Immers, een 2e hypotheek krijg je niet als je eerste hypotheek al ver boven de executiewaarde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70378

Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouwhuis en daar hoort uiteraard een hypotheek bij. Ik moet zeggen ik heb afgelopen weken een aantal gesprekken gehad, maar echt een goed onderbouwd keuze heb ik nog niet kunnen maken.
Eigenlijk zijn er nog twee hypotheken overgebleven die ik interessant vind, allebei 50% aflossingsvrij en 50% spaar.
De eerst gaat via de Aegon (30 jaar vast 4,75% aflossingsvrij en 4.95% voor het spaargedeelte). Op zich aardig alleen als ik bijsluiter erbij pak dan zie dat er ongeloofelijk veel gerekend wordt voor de post "overige kosten".

De tweede is bij de Rabobank. Ook weer 50/50, maar dan in de vorm van banksparen. Bij deze hypotheek is het erg duidelijk wat je opbouwt + dat er ook nog eens geen kosten aan verbonden zijn. Het nadeel hier weer aan is dat ik een rente moet gaan betalen van 4.8 % voor 10 jaar. Het kan uiteraard wel langer alleen loopt die rente bij hun dan wel heel erg op.

Ook ben ik er eigenlijk nog niet uit over wat voor termijn ik de rente vast wil laten zetten. Sommige zeggen zo lang mogelijk en anderen zeggen juist weer niet te lang. Het heeft allebei voor- en nadelen. Zet je de rente lang vast dan kun je tussentijds moeilijk profiteren van een eventuele lage rentestand(enorme boete). Ze je hem daarentegen kort vast dan kun je weer een hoge rente voorgeschoteld krijgen na afloop van de rentevast termijn.

Ik vind het allemaal maar lastig.

Is er iemand die ervaring heeft met banksparen en/of Aegon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Dr. Quipers schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:25:
[...]

Nooit van gehoord eigenlijk, maar ik heb toch geen openhaard in mn huisje ;) Waar in Haarlem heb je iets op het oog? Ik heb net iets gekocht in de Molenwijk in Haarlem (Prattenburg).
35k is wel erg veel eronder ja... maar ja als het een villa van een miljoen is dan valt 35k weer in het niet he :P
nadat ik mijn bod had opgehoogd voor het huis en in onderhandeling zou gaan, hoorde ik gister van de makelaar dat ze het huis hadden verkocht aan iemand anders middels het 'recht van gunning'. Hoe vaak komt dat nou voor? :/ :'( ik was de eerste met een bod en sterke onderhandelingspositie... en ik baal hier echt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert22nh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05:39
Ons huis is nu verkocht onder voorbehoud.
De koper heeft ongeveer nog een maand de tijd om als rond te krijgen.
Wij hebben een huis op het oog nu is mijn vraag als ik dat huis koop maar de koper van mijn huis kan het niet rond krijgen zit ik dan aan dat huis vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:32

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

robert22nh schreef op zondag 02 maart 2008 @ 19:38:
Ons huis is nu verkocht onder voorbehoud.
De koper heeft ongeveer nog een maand de tijd om als rond te krijgen.
Wij hebben een huis op het oog nu is mijn vraag als ik dat huis koop maar de koper van mijn huis kan het niet rond krijgen zit ik dan aan dat huis vast?
Natuurlijk, die mensen willen toch ook zekerheid en hebben niks met jouw huis te maken, of jij moet ook een voorbehoud maken in de afspraken die je met hen maakt.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert22nh
Lolhozer schreef op zondag 02 maart 2008 @ 19:46:
[...]

Natuurlijk, die mensen willen toch ook zekerheid en hebben niks met jouw huis te maken, of jij moet ook een voorbehoud maken in de afspraken die je met hen maakt.
Maar als ik mijn eigen huis niet verkoop kan ik dat andere huis toch niet financieel rondkrijgen kan ik daar dan niet op terug vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

robert22nh schreef op zondag 02 maart 2008 @ 21:05:
[...]

Maar als ik mijn eigen huis niet verkoop kan ik dat andere huis toch niet financieel rondkrijgen kan ik daar dan niet op terug vallen
Ja wel hoor, daar heb je hele mooie overbruggingshypotheken voor, dat is speciaal voor die mensen die de gok nemen om een nieuw huis te kopen zonder dat de huidige woning is verkocht. Hypotheekrente is zelfs voor een bepaalde periode nog voor beide hypotheken aftrekbaar, maar het zal je ongetwijfeld extra geld kosten. En als je pech hebt en je zelfs al verhuisd bent, zal een eventuele koper ook direct weten dat het erg graag kwijt wilt, dus een hoofdprijs voor je huidige woning zul je niet meer krijgen..

Nou ja, je snapt het wel, je bent er zelf bij en moet je dus ter dege bewust zijn van het risico dat je neemt, ook al heb je een "gangbaar" huis, je kunt altijd de pecht hebben dat het niet verkoopt.

Maar ja, misschien ben je dan tegen de tijd dat je je verkochte huis uit moet wel weer niet in staat om gelijk in je nieuwe droomhuisje te trekken en moet je eerst nog een paar maanden in een vakantiehuisje doorbrengen... je weet het niet hè 8)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

PoweRoy

funky!

woei :)

Zaterdag in overeenstemming gekomen voor de prijs van het huis! Nu zo snel mogelijk de koopacte tekenen! zo'n 7k van de vraagprijs afgekregen omdat er redelijk veel aan t huis moet worden gedaan (nieuwe badkamer, en reparaties aan de boeiboorden en afdakje bij de voordeur)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 23:05
robert22nh schreef op zondag 02 maart 2008 @ 21:05:
[...]

Je kunt een ontbindende voorwaarde 'onvoorwaardelijke verkoop eigen woning' laten opnemen in het koopcontract :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181776

SpleeffY schreef op maandag 03 maart 2008 @ 09:23:
[...]
Je kunt een ontbindende voorwaarde 'onvoorwaardelijke verkoop eigen woning' laten opnemen in het koopcontract :).
Da's een leuke voorwaarde, maar daar hoef je als verkoper niet akkoord mee te gaan. Ik heb zelf mijn huis al een tijdje te koop staan, maar als een eventuele koper met een dergelijke voorwaarde komt zal ik daar vriendelijk voor bedanken.

Het hoeft niet mijn zorg te worden dat hij zijn huis niet kan verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert22nh
Anoniem: 181776 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 09:57:
[...]

Da's een leuke voorwaarde, maar daar hoef je als verkoper niet akkoord mee te gaan. Ik heb zelf mijn huis al een tijdje te koop staan, maar als een eventuele koper met een dergelijke voorwaarde komt zal ik daar vriendelijk voor bedanken.

Het hoeft niet mijn zorg te worden dat hij zijn huis niet kan verkopen!
Ik heb die voorwaarde nu dus wel toegepast met als uiterste datum 28 maart voor verkoop eigen huis.
Ik weet nog niet of ze daar op ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
Ik heb vanochtend de getekende hypotheekofferte langsgebracht bij de bank. Die gaan nu de bankgarantie opstellen en die moet dan ook nog getekend worden... Wat gebeurt er daarna precies?

De bank maakt 10% van de koopsom over naar de notaris en als die het geld binnen heeft wordt ik uitgenodigd om bij de notaris alles te tekenen? Of zitten er nog andere stappen tussen? Iemand een inidicatie wat de tijd is tussen het opstellen van de bankgarantie en daadwerkelijke overdracht bij de notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52684

Bankgarantie is geen fysiek bedrag maar een papiertje van de bank dat zij de verantwoording op zich nemen zodra er ontbonden wordt dat ze het geld op jouw verhalen maar wel aan de notaris uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Update:

a) ons huis gekocht en per 1 februari GRONDIG aan het verbouwen.
b) per 31-3 het huis verkocht en maandag liep het voorbehoud af dus het is definitief verkocht (of er moet nog ontbonden worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Een vraagje mbt de eindafrekening bij het kopen van een huis.

Gemeentelijke heffingen zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing, moeten die naar verrekend worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Dat wordt toch bij de notaris verrekend op het moment van passeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Anoniem: 52684 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:39:
Bankgarantie is geen fysiek bedrag maar een papiertje van de bank dat zij de verantwoording op zich nemen zodra er ontbonden wordt dat ze het geld op jouw verhalen maar wel aan de notaris uitkeren.
Vraag je deze trouwens bij een willekeurige bank, of bij de bank waar je je rekening(en) hebt lopen, of bij je hypotheekverstrekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TheoQ schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:10:
Een vraagje mbt de eindafrekening bij het kopen van een huis.

Gemeentelijke heffingen zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing, moeten die naar verrekend worden?
heffingen worden gewoon naar rato door de notaris verekend. Stel de overdracht is per 1-7 dan word de helft van dat bedrag door de notaris verekend en uitgekeerd aan de verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gast1981 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:12:
[...]

Vraag je deze trouwens bij een willekeurige bank, of bij de bank waar je je rekening(en) hebt lopen, of bij je hypotheekverstrekker?
Ligt er maar net aan wat voordelig is. Vaak word het gewoon bij de hypotheekverstrekker gedaan, maar je kan het net zo goed ergens anders doen.

Je kan het zelfs zonder bankgarantie doen, maar dan moet je die 10% bij de notaris in depot geven ( en dus beschikbaar hebben )
edit:

Mmm had dit beter in mijn vorige bericht kunnen editen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 05-03-2008 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
Ahha het is dus een bankgarantie van de hypotheekverstrekker of 10% van de koopsom bij de notaris storten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
rwb schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:12:
[...]

heffingen worden gewoon naar rato door de notaris verekend. Stel de overdracht is per 1-7 dan word de helft van dat bedrag door de notaris verekend en uitgekeerd aan de verkopers.
Ons nieuwe huis is al via de notaris gepasseerd, maar op de eindafrekening stonden deze heffingen niet vernoemd. Verkopers hebben deze afrekening goedgekeurd, alleen was de WOZ waarde 2008 was nog niet bekend en is de WOZ van 2007 berekend, met instemming van beide partijen dat we dit nog verrekenen.

Nu komen de verkopers dat ook de gemeentelijke heffingen (Afvalstoffen) en Verontreinigingsheffing & ingezetenenomslag verrekend moet worden.

mbt de Verontreinigingsheffing staat op de site van HHdelftland.nl dat dit niet verrekend hoeft te worden. (verhuizing binnen het gebied)

Over de gemeentelijke heffingen kan ik nog niets vinden.

De notaris verteld via email dat het gebruikerslasten zijn die niet verrekend hoeven te worden.

Vandaar mijn twijfel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TheoQ schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:46:
[...]

Ons nieuwe huis is al via de notaris gepasseerd, maar op de eindafrekening stonden deze heffingen niet vernoemd. Verkopers hebben deze afrekening goedgekeurd, alleen was de WOZ waarde 2008 was nog niet bekend en is de WOZ van 2007 berekend, met instemming van beide partijen dat we dit nog verrekenen.

Nu komen de verkopers dat ook de gemeentelijke heffingen (Afvalstoffen) en Verontreinigingsheffing & ingezetenenomslag verrekend moet worden.

mbt de Verontreinigingsheffing staat op de site van HHdelftland.nl dat dit niet verrekend hoeft te worden. (verhuizing binnen het gebied)

Over de gemeentelijke heffingen kan ik nog niets vinden.

De notaris verteld via email dat het gebruikerslasten zijn die niet verrekend hoeven te worden.

Vandaar mijn twijfel
Als de notaris zegt dat het niet verekend hoeft te worden en er is niks over afgesproken ( op papier ) dan hoef je het dus niet te verekenen. Je zou het hoogstens uit coulance kunnen doen, maar dat is dan wel vrijwillig natuurlijk.
Bij ons zijn ze volgens mij wel verekend ( meteen bij overdracht ), maar dat telde niet zo hard op omdat wij pas in december de overdracht hadden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 05-03-2008 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 18:01
@ecteinascidin,

Als het goed is zijn nu de woz waardes bekent voor 2008 (waardepeildatum 01-01-2007)
als je deze naast elkaar legt zou er geen verschil moeten zijn mits het identieke woningen zijn, zit er wel een verschil in dan moet je de door de gemeente verstrekte taxatieverslagen naast elkaar leggen en kijken of er verschillen in bv. grondoppervlakte, op-, aan- en bijgebouwen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Laatst online: 21-04 10:46
In amsterdam verrekent de gemeente de heffing, op basis van wie er inschreven staat op het adres.
Nu ik dit schrijf, vraag ik me af of dit ook geld voor de eigenaarsbelasting...
toch nog ff uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Dr. Quipers schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:34:
Ahha het is dus een bankgarantie van de hypotheekverstrekker of 10% van de koopsom bij de notaris storten...
En hier wordt het dus des te intressanter om notarissen met elkaar te vergelijken.
Stort je 10% van een starterswoning gaat het toch om 20.000 euro x 3% is 600 euro rente op jaarbasis.

Aangezien er soms lang kan zitten tussen tekenen en overdracht kun je rente mislopen (of minder krijgen) door je geld bij een notaris te zetten die een laag rentepercentage hanteert. (mijn notaris gaf mij destijds 3% meen ik, redelijk te doen voor dat jaar (2005), maar een andere notaris gaf maar 1%).

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
Jivecar schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:46:
[...]

En hier wordt het dus des te intressanter om notarissen met elkaar te vergelijken.
Stort je 10% van een starterswoning gaat het toch om 20.000 euro x 3% is 600 euro rente op jaarbasis.

Aangezien er soms lang kan zitten tussen tekenen en overdracht kun je rente mislopen (of minder krijgen) door je geld bij een notaris te zetten die een laag rentepercentage hanteert. (mijn notaris gaf mij destijds 3% meen ik, redelijk te doen voor dat jaar (2005), maar een andere notaris gaf maar 1%).
In mijn koopakte staat expliciet dat de sleuteloverdracht plaatsvindt op het moment van tekenen bij de notaris. Dus dan heb ik daar niks mee te maken :)
Vanochtend gebeld door de bank en ik ga maandag de bankgarantie tekenen bij de bank. Dan ga ik er vanuit dat het niet meer lang gaat duren voor ik de sleutel heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:57

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Zo, zaterdag weer een open huizen route in Delft e.o, dus dat wordt weer kriskras door de stad heen. Wil toch wel een huisje of 8 langsgaan, al is het maar om de wijk een beetje in te schatten.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

En inderdaad een woning gevonden die mij zeer interesseert :)

Het balletje gaat dus rollen. Heb alleen geen idee wat nu het slimste is om te doen. Ik ben wel iemand die van gemak houdt, dus ik ga zo snel mogelijk een makelaar uitzoeken om de boel te regelen.

Maandag in ieder geval even de verkopende partij bellen dat ik interesse heb en graag een 2e bezichtiging wil met een aankoopmakelaar erbij zodat ik een serieus bod kan doen. Is dat een logische stap?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Hmm, heb inmiddels verder geinformeerd en merk toch dat veel mensen een aankoopmakelaar niet nodig achten. Die doen gewoon een bod onder voorbehoud dat een technische keuring/bouwrapport niet ineens duizenden euro's aan extra kosten met zich mee gaan brengen.

In ieder geval het kadaster geraadpleegd om te kijken wat er voor de huizen wordt betaald.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
DarkChylde schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 15:31:
In amsterdam verrekent de gemeente de heffing, op basis van wie er inschreven staat op het adres.
Nu ik dit schrijf, vraag ik me af of dit ook geld voor de eigenaarsbelasting...
toch nog ff uitzoeken
voor het eigenaarsgedeelte gaan ze uit van de gegevens van het kadaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181923

Ingeschreven voor een nieuwbouwproject in Amsterdam Ijburg. Helaas kwam er na de loting een brief binnen dat ik rangnummer 88 heb. Ik had maar 20 woningen genoteerd en er zijn uberhaupt maar 70 koopwoningen. Ik schat mijn kans vrij klein in.

Nu weet ik zo 1-2-3 niet waar ik mij moet laten informeren voor andere nieuwbouwprojecten in Amsterdam. Wie weet hoe ik dit het snelste kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Niki.nl claimt alle nieuwbouw in Nederland te inventariseren (wellicht iets voor de TS?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

FunkyTrip schreef op zondag 09 maart 2008 @ 18:04:
Hmm, heb inmiddels verder geinformeerd en merk toch dat veel mensen een aankoopmakelaar niet nodig achten. Die doen gewoon een bod onder voorbehoud dat een technische keuring/bouwrapport niet ineens duizenden euro's aan extra kosten met zich mee gaan brengen.
Zo hebben wij het laatst ook aangepakt.
Geen aankoopmakelaar, gewoon zelf contact opnemen met verkopers/verkoopmakelaar.
Twee bezichtigingen gehad, daarna bod ingediend.
Zodra we het eens waren over de prijs heb ik een bouwtechno keuring laten uitvoeren.
Ontbindende voorwaarde was dat er niet meer dan 3000€ direct onderhoud mocht zijn.
Dat was er gelukkig niet ;)
Nu alleen nog de hypotheek definitief rondkrijgen, en dan wachten tot eind Mei om de sleuteltjes op te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22039

Mijn taxatierapport is van het weekend binnengekomen en 't appartement is iig hoger getaxeerd dan dat ik er voor betaald heb.
Morgen het hypotheekcontract tekenen. Voor het eind van de maand meubels uitzoeken/bestellen.

Ik begin er steeds meer zin in te krijgen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Wat zou een goed openingsbod zijn? Vraagprijs is zo'n 220k, vorige maand verlaagd van 225k naar 220k. Kadaster gegevens opgevraagd en meeste huizen gaan voor 190-200 weg. Dit jaar is er al eentje voor 210k weggegaan en alle huizen van hetzelfde type dat nu te koop staat varieren van 217k tot 229k.

Ik zat zelf te denken aan 200k ofzo openen en hopen te eindigen op 208-210. Is dat reeel?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Zou reëel kunnen zijn; huis wat we nu hebben, stond vrij lang voor 237K te koop. Toen is het verlaagd naar 217K (en was er ineens behoorlijk wat interesse). Openingsbos van 200K gedaan, kwam éénmalig een bod van 210K terug en hebben dat geaccepteerd.
Er moet wel bijgezegd worden dat er al een overeenkomst met een andere partij lag en dat we gelijk of hoger dan die partij moesten bieden (die wilden een uitbouw en wilden dit eerst bij de gemeente uitzoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

FunkyTrip schreef op maandag 10 maart 2008 @ 11:06:
Wat zou een goed openingsbod zijn? Vraagprijs is zo'n 220k, vorige maand verlaagd van 225k naar 220k. Kadaster gegevens opgevraagd en meeste huizen gaan voor 190-200 weg. Dit jaar is er al eentje voor 210k weggegaan en alle huizen van hetzelfde type dat nu te koop staat varieren van 217k tot 229k.

Ik zat zelf te denken aan 200k ofzo openen en hopen te eindigen op 208-210. Is dat reeel?
Klinkt inderdaad niet gek.
Maar het is natuurlijk erg afhankelijk van het huis, dus lastig om er van hieruit iets over te zeggen.
Hoelang staat het bijv. al te koop, hoe oud is de woning en de staat van onderhoud, hoe is de wijk?
Ons nieuwe huisje vroegen ze ook 220k voor. Was zeer goed verzorgd, mooie nieuwe keuken en uitbouw, en stond pas enkele dagen te koop in een gewilde wijk. Tja dan weet je dat er niet heel veel van de prijs af kan (gelukkig nog wel wat).

Maar verder; nee heb je en ja kan je krijgen ;)
Gewoon beginnen met 200k en dan maar zien wat er gebeurd.
Als je een tegenbod krijgt valt er dus te onderhandelen, 210k is dan wel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:52

Wok

Dakloos...

Ik sta ook op het punt een appartement te kopen :)

Vorige week bezichtiging gehad en het appartement staat me wel aan. Enige investering die direct noodzakelijk is, is de installatie van een nieuwe CV-ketel. De huidige ketel is 18 jaar oud en neemt dusdanig veel ruimte in beslag dat de wasmachine aansluiting niet bruikbaar is (wel aanwezig en intact; huidige bewoner doet zijn was elders). Verder verkeert het appartement in goede tot zeer goede staat van onderhoud. Vraagprijs is 169.500 (Eindhoven, Europalaan).

Vanmiddag bij de hypotheekadviseur geweest om de mogelijkheden qua financiering op een rijtje te zetten. Op dat gebied hoef ik in ieder geval geen problemen te verwachten :) Morgen nog even een aantal zaken duidelijk zien te krijgen en dat wil ik eigenlijk wel een bod gaan uitbrengen.

Ik zit te denken aan een openingsbod van 155k. Ik heb voor mezelf een 'plafond' gesteld van 162/163k voor dit appartement, maar hoe minder hoe beter natuurlijk ;)

Reëel bod of zou ik nog wat lager in moeten zetten (152,5k) ?

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Anoniem: 181923 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 08:21:
Ingeschreven voor een nieuwbouwproject in Amsterdam Ijburg. Helaas kwam er na de loting een brief binnen dat ik rangnummer 88 heb. Ik had maar 20 woningen genoteerd en er zijn uberhaupt maar 70 koopwoningen. Ik schat mijn kans vrij klein in.
Hou het toch maar wel in de gaten. Het is mij gebeurd (is wel enige tijd geleden) dat ik op een woning niet ingeschreven heb omdat er al meer dan 250 aanmeldingen waren voor 70 woningen. Uiteindelijk hoorde ik achteraf dat er nog woningen de vrije verkoop in zijn gegaan omdat er geen kopers voor waren! Mensen schrijven vaak op meerdere projecten in en vallen daardoor af, of vallen af doordat ze de financiering niet rond krijgen, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181923

cowgirl schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:09:
[...]

Hou het toch maar wel in de gaten. Het is mij gebeurd (is wel enige tijd geleden) dat ik op een woning niet ingeschreven heb omdat er al meer dan 250 aanmeldingen waren voor 70 woningen. Uiteindelijk hoorde ik achteraf dat er nog woningen de vrije verkoop in zijn gegaan omdat er geen kopers voor waren! Mensen schrijven vaak op meerdere projecten in en vallen daardoor af, of vallen af doordat ze de financiering niet rond krijgen, enz.
God, dat zou pas echt goed nieuws zijn. We wilden het zo graag hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar eens een berichtje van een verkoper.

We hebben net onze hoekwoning verkocht voor 208, stond te koop voor 225. Het heeft 8 maanden te koop gestaan, 11 bezichtigingen gehad en we hadden intussen ook al een andere woning gekocht.

Voor mijn gevoel voor te weinig verkocht, ook de makelaar zei dat het feitelijk voor 210-212 verkocht had moeten worden, maar wat moet je? De kopers wilden absoluut niet meer stijgen, zelfs niet nadat we een eindbod van 215 hadden neergelegd en de onderhandelingen daarna zijn gestopt. Toch daarna maar eieren voor ons geld gekozen.

We waren al van plan om de verkoopprijs te laten zakken naar 219, dus in dat kader gezien valt het e.e.a. nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
Om met cyruse te spreken hier ook een berichtje van een verkoper/koper

Wij hebben eerst een nieuwbouw woning gekocht voor onze oude woning in de verkoop ging (het ging allemaal erg snel)
Vrijdag een nieuwbouwwijk gevonden op internet
zaterdag/zondag wijk en omgeving bekeken
maandag contact met makelaar
dinsdag optie op 2 huizen (op onze eerste keuze zat al een optie}
2 weken daarna was de optie van bovenstaande verlopen en hebben wij onze optie verzilverd.

De verkoop van onze huidige woning ging ook al vrij vlot

de woning op 1 december in de verkoop vraaprijs € 192.500 en vanaf dag 1 wekelijks meerdere kijkers
na 2 weken eerste bieders deze boden € 180.000 en dat was ook gelijk het maximum, deze hebben we laten weten dat we het bod onvoldoende vonden.
2 weken later de volgende bieder deze kwam al tot € 185.000 toen hij erachter kwam dat je voor een hypotheek toch wel een verblijfsvergunning nodig hebt :(

2 februari open dag gehad met 12 kijkers (huis hier tegenover had de week ervoor open dag met 0 kijkers en staat inmiddels 2 jaar te koop) dus dat viel mij erg mee.
Maandag om 9 uur meldde de eerste bieder zich bij de makelaar en om 9.10 nummer 2
Dinsdag was de woning onder voorbehoud verkocht voor € 190.000.
Morgen is de verkoop definitief :)

Zoals je ziet zat er weining speling tussen vraag en uiteindelijke verkoop en het tijdsbestek waarin alles zich afspeelde was ook erg kort

Ps de verkoop speelde zich af in Almere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Als het maar om een courante woning gaat dan kan het snel gaan.
Ook met de prijs is dan weinig mogelijk, zo blijkt ;)

Daarom is soms 20% onder verkoopprijs bieden goed mogelijk, maar soms is 5% de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
Als je kijkt in de prijsklasse € 175.000 - 200.000 dan staat er behoorlijk wat te koop in almere,
dat merkten we ook wel aan de reacties van een hoop kijkers dat ze toch liever voor een andere woning gingen
Aan de andere kant, ons huis was wel helemaal af en up to date met onderhoud, tenzij de kleur je niet aanstond zou je er zonder er wat aan te doen inkunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

tsunami69 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 10:48:
Aan de andere kant, ons huis was wel helemaal af en up to date met onderhoud, tenzij de kleur je niet aanstond zou je er zonder er wat aan te doen inkunnen.
Dat is een van mijn eisen. Ik heb 2 linkerhanden en weinig 'hulpjes', dus ik wil er zo inkunnen. Dat kan zo 20.000 op de prijs schelen. Maar goed, nieuwe keuken, nieuwe vloer, nieuw bad, veel pijn en moeite in klussen....dat overschrijdt de 20k wel.

Zelf heb ik besloten om een makelaar van VEH in te huren om een bezichtiging te doen. Kost 325 euro ofzo, maar ik denk dat zo'n persoon wel in staat is te vertellen wat een reeel openingsbod is en een reele verkoopprijs. Het onderhandelen en afhandelen kan ik dan eventueel wel zelf doen. Afhandelen is ook 325 euro, maar gezien het gedoe en kwijt zijn van je weekend e.d. ...ach ik ben een luie donder.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Was ook één van mijn eisen ;)

Wil best een paar dingen aanpakken thuis, maar ik had geen zin in een nieuwe badkamer + nieuwe keuken + nieuwe vloer + tuin omploegen, enz enz.
Dan kost het huis maar iets meer, scheelt je wel een boel gestress, zooi, en tijd.

325€ voor iemand die je verteld wat een reëel openingsbod is??
Lijkt me rijkelijk veel.
Is er niemand in je omgeving (familie/vrienden) die je kan helpen?
Juist het onderhandelen is iets waar zo'n VEH makelaar je in kan bijstaan.
Die zijn dat gewend, en zullen er vrij hard en emotieloos in staan.
Althans, zo kijk ik er tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Trouwens, vraagje over de taxatie;

Deze is verplicht voor de hypotheek.
Wanneer en door wie laat je dit doen?
Moet dit vóór de hypotheekofferte, of voor het tekenen van die offerte, of voor het passeren?
En laat je dit uitvoeren door de geldverstrekker? Of kiest men zelf een neutrale partij?

Wat zijn bijv de gevolgen als uit de taxatie blijkt dat je huis 5% minder waard is dan de overeen gekomen prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Gast1981 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:01:

Lijkt me rijkelijk veel.
325E voor een bezichting met iemand die precies weet waar ie op moet letten, een openingsbod, een reele verkoopprijs en gemoedsrust kan geven vind ik niet zoveel. Wie weet krijg ik wel een paar duizend euro meer korting zo. Maar goed, ik heb dan ook een ziekelijk hoge bankrekening waar geen ruk mee gebeurt momenteel ;)

Kijk, als zo'n makelaar zegt dat 220 een prima vraagprijs is en dat je blij mag zijn als je hem voor 215 krijgt, dan voel ik me niet genaaid als ik uiteindelijk het volle pond moet betalen. En anders hou je misschien toch het idee dat je te veel betaald hebt. Net dat beetje rust.

En dan kan ik natuurljik wel gewoon niet kopen en verder kijken, maar ontdekte net een collega die in dezelfde straat woont en die vond het ideaal wonen, dus ik ben verkocht ;)

[ Voor 7% gewijzigd door FunkyTrip op 11-03-2008 13:51 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:46
Gast1981 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:19:

Moet dit vóór de hypotheekofferte, of voor het tekenen van die offerte, of voor het passeren?
En laat je dit uitvoeren door de geldverstrekker? Of kiest men zelf een neutrale partij?

Wat zijn bijv de gevolgen als uit de taxatie blijkt dat je huis 5% minder waard is dan de overeen gekomen prijs?
Taxatierapport moet naar de bank bij aanvraag van de hypotheek. Dat is dus het moment dat je besluit om op je hypotheekofferte in te gaan en de financiering daadwerkelijk aan te vragen.

Als de taxatiewaarde van het onderpand zo laag is dat je er geen hypotheek op krijgt (dus bijvoorbeeld executiewaarde < 80% van de aangevraagde hypotheek), krijg je een afwijzingsbrief.
Bij de meeste koopakten is het niet verkrijgen van een hypotheek een ontbindende voorwaarde. Doorgaans moet je twee van die afwijzingsbrieven hebben en dan kun je boetevrij onder de koop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gast1981 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:01:
Was ook één van mijn eisen ;)

Wil best een paar dingen aanpakken thuis, maar ik had geen zin in een nieuwe badkamer + nieuwe keuken + nieuwe vloer + tuin omploegen, enz enz.
Dan kost het huis maar iets meer, scheelt je wel een boel gestress, zooi, en tijd.
Helemaal mee eens. Hebben eenmalig 225k geboden op een huis waar bijna alles in moest gebeuren waar ze 250k voor vroegen, een flinke discount dus om alles te laten doen. Half jaar later 270k betaald voor het vrijwel identieke huis er tegenover waar ze 280k voor vroegen wat echt 1000x netter en beter is en waar op zich niet direct iets in moet gebeuren, al laten we wel de vloer en een muurtje doen en moet op termijn de keuken. Scheelt enorm in het gedoe.
Heb het ook een keer gedaan (eerste huis hierboven) en daarmee een uiterste prijs bepaald. Daarna heb ik via een andere makelaar nog een keer hetzelfde gedaan voor EUR 150 door ff te babbelen. In beide gevallen zat ik er met mijn eigen schatting niet meer dan 5k naast vergeleken met de makelaar (met de verkopend makelaar verschilden we zo'n 25k-40k :+). Huis wat we daadwerkelijk gekocht hebben zonder makelaar gedaan: had 4 woningen in die straat van binnen gezien en was bereid iets boven de door mij zelf geschatte waarde te betalen.
Lijkt me rijkelijk veel.
Een makelaar heeft mbt prijsbepaling nog wel enige toegevoegde waarde, maar in het onderhandelen toch vrij beperkt hoor. Uiteindelijk moet je zelf bepalen hoeveel 'premie' je extra bereid bent te betalen.

Taxatie laat je doen nadat je de hypotheekofferte hebt getekend bij een beedigd onafhankelijke taxateur. Evt. laat je het doen via je tussenpersoon van de hypotheek (en ach, laat hem de taxatie ook maar betalen ;)). Dat het huis lager getaxeerd wordt dan de aankoopprijs hoeft op zich nog niets te betekenen. Indien het huis te weinig waard is (executiewaarde) in verhouding tot het geleende bedrag dan moet je op zoek naar andere financiering. Op zich weinig om je zorgen over te maken want je financieringsvoorbehoud beschermt je hiertegen. Overigens is de kans dat het te laag getaxeerd wordt klein bij een normale koop. De minimale executiewaarde wordt namelijk op het opdrachtformulier vermeld, en vervolgens zijn de incentives in deze industrie wel zodanig dat het wel erg bont moet zijn wil er een te laag bedrag uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Huis is verkocht per einde van deze maand.
Nu belde gisteren eden makelaar op voor een spoed taxatie omdat alles nog naar de bank moet.

Is dat niet een beetje kort dag? Stel dat
ze het niet redden en om uitstel vragen en ik wil dat niet?
ze het niet redden en niet tijdig om uitstel vragen en de spullen zijn niet geregeld bij de notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Anoniem: 52684 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:06:
Huis is verkocht per einde van deze maand.
Nu belde gisteren eden makelaar op voor een spoed taxatie omdat alles nog naar de bank moet.

Is dat niet een beetje kort dag?
Kun jij in de komende maand niet tot afspraak komen met de taxateur wanneer hij even een rondje in je huis kan doen? Voor de rest is niets van wat zij moeten doen jouw zorg, je hebt een contract en dat geeft jou een leveringsverplichting en hen een afnameverplichting per de afgesproken datum. Al halen ze het geld van hun ghanese achteroom wiens erfenis deze week nog op hun rekening wordt gestort...
Stel dat ze het niet redden en om uitstel vragen en ik wil dat niet?
Wanneer hun voorbehoud van financiering is verlopen zijn ze verplicht de afspraken na te komen. Indien dit niet mogelijk is per de afgesproken datum hebben zij een probleem, niet jij. Als ze uitstel willen, dan onder jouw voorwaarden, dus bijvoorbeeld een vergoeding per maand of deel daarvan afspreken (=vastleggen bij de notaris!) die ruimschoots dekkend is voor jouw kosten en ze uiteraard niet van hun verplichtingen ontdoet. Denk hierbij om een vergoeding voor de verzekeringen en gemeentelijke lasten, dubbele hypotheeklasten, extra vrije dag voor opnieuw naar de notaris etc etc. Verder zeg je natuurlijk ook per die datum dat jij er niet meer in zit je overige vaste kosten op, dus kabel/telefoon etc. Oh ja, en indien ze daar mee accoord gaan let er op dat je er een maximum in zet om te voorkomen dat het huis gekraakt kan gaan worden en jij voor de kosten om de woning in verkoopstaat terug te brengen moet gaan opdraaien. Maar daar kan je notaris je prima bij helpen en bovendien zullen ze dat naar alle waarschijnlijkheid toch niet doen omdat het ze zinloos veel geld zal kosten. (misschien een maandje, maar nog steeds, jij staat in je recht, jij bepaald de voorwaarden!)
ze het niet redden en niet tijdig om uitstel vragen en de spullen zijn niet geregeld bij de notaris?
Komen ze bijvoorbeeld niet opdagen bij de notaris dan stel je ze officieel in gebreke waarna ze 7 dagen de tijd hebben om eea alsnog correct af te handelen. Zo niet is het aan jou om te beslissen of je ze aan de koop houdt of het contract ontbindt. In dat laatste geval kun je de afgesproken boete incasseren en het huis aan een ander verkopen. Boete bedraagt 10% van de verkoopprijs bij standaardcontract, let wel, dit kan dus pas 7 dagen na officiele ingebrekestelling. Als ze kwaad willen kunnen ze dus straffeloos maximaal 7 dagen rekken, alle andere fratsen gaat ze flink geld kosten. Als je huis moeilijk verkoopbaar was, kun je ze natuurlijk gewoon aan het contract houden en alle kosten die daar mee samenhangen zullen voor hun rekening zijn. Ook dan zijn dus al jouw dubbele lasten in principe afgedekt, oftewel je hebt er recht op. Wanneer je dan uiteindelijk je geld krijgt, is natuurlijk de vraag en van een kale kip...
Hoop soris dus eigenlijk alleen wanneer je ze in dat geval aan de koop houdt.

Als het een beetje gangbare woning is direct ontbinden, boete incasseren en asap aan een ander verkopen. Mocht het zo ver komen, dan zou dat erg stom van hen zijn, kunnen ze beter zelf gewoon toch kopen en direct doorverkopen, zijn ze ongetwijfeld goedkoper uit... maar wederom, dat is niet jouw zorg!

[ Voor 13% gewijzigd door hufkes op 12-03-2008 12:48 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Donderdag wordt het getaxeerd, maar dan is het de 13e dan zijn er nog 11 werkdagen om dit naar de bank te sturen, de bank de spullen in orde te laten maken en de notaris hiervan op de hoogte te stellen.

Ik ben benieuwd hoe snel een bank (oranje leeuw) kan schakelen in zulk soort situaties.

Is het zo dat ze in de 7 dagen geen 3 promille moeten betalen per dag + evt. kosten?
Ze hebben een waarborg staan (fysiek) bij de notaris dus geplukt kan er worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 52684 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:02:
Donderdag wordt het getaxeerd, maar dan is het de 13e dan zijn er nog 11 werkdagen om dit naar de bank te sturen, de bank de spullen in orde te laten maken en de notaris hiervan op de hoogte te stellen.

Ik ben benieuwd hoe snel een bank (oranje leeuw) kan schakelen in zulk soort situaties.

Is het zo dat ze in de 7 dagen geen 3 promille moeten betalen per dag + evt. kosten?
Ze hebben een waarborg staan (fysiek) bij de notaris dus geplukt kan er worden denk ik.
Het ligt er een beetje in hoe het in de koopovereekomst staat. Bij mij stond daar geloof ik ook 7 dagen voordat die 3 promille per dag ingingen.

Verder is het inderdaad gewoon het probleem van de verkoper. Als de oplevering door hun vertraagd word gewoon alle geleden schade op hun verhalen ( extra rente, vrije dag etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

zo, ben gezellig met de makelaar wezen kijken naar het huis. Ze vond het er prima uitzien. Eerst dacht ze -gezien het kadaster- dat een openingsbod onder de 2 ton (190 ofzo) er wel in zou zitten. Maar nu ze het huis heeft gezien denkt ze niet dat dat gaat lukken.

Bijkomend probleem is dat er na de open dag dus meer kapers op de kust zijn gekomen en er een bod is uitgebracht. Dat werd afgeslagen cq niet serieus genomen. Een half uur voor mijn afspraak is er een 2e bod door dezelfde persoon uitgebracht. Dus even afwachten nu wat er gaat gebeuren.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het makkelijkste is om dit te laten uitvoeren door de geldverstrekker (die het ook weer in opdracht geeft).

a) je de kosten dan wellicht kan uit onderhandelen
b) je hebt er geen omkijken meer naar
c) Stel dat een onafhankelijk, door jou ingestelde taxateur 5000 euro lager zit dan de executiewaarde waar jij de hypotheek op wilt hebben, dan heb je een probleem. Als de geldverstrekker de taxatie geregeld, wordt dit soort kleine verschillen vaak 'afgestemd' (lees opgelost) met de taxateur, als het verschil niet te groot is tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik vind het trouwens wel raar dat de verkopend makelaar het 2e bod nog niet had doorgegeven aan de eigenaar omdat ze mij ook een kans wilde geven. Na afloop wist de aankoopmakelaar te melden dat ze uitgevist had dat het bod redelijk fors was (al wist ze het bedrag niet, maar het was na een eerder afgewezen bod van 200k er ruim boven) en dat de eigenaren waarschijnljik vrijwel niet meer willen dalen dan de vraagprijs (220k, waarschijnlijk willen ze er 217 ofzo voor vangen). Uiteraard kenden de verkoop & aankoopmakelaar elkaar... dus om een of andere reden ben ik wantrouwig.

Is de verkoopmakelaar niet verplicht een bieding af te handelen voor ze mijn eventuele bieding in onderhandeling mogen nemen? Het lijkt nu net of ze onder een hoedje spelen om me te dwingen direct zo'n beetje een eindbod te doen van mijn max.

Maar het zijn wel NVM makelaars en je moet toch een beetje vertrouwen hebben in de medemens...
Lastig hoor :(

[ Voor 6% gewijzigd door FunkyTrip op 12-03-2008 15:10 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
FunkyTrip schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:09:
Uiteraard kenden de verkoop & aankoopmakelaar elkaar... dus om een of andere reden ben ik wantrouwig.
Terecht..
Maar het zijn wel NVM makelaars en je moet toch een beetje vertrouwen hebben in de medemens...
Lastig hoor :(
Makelaars en vertrouwen... water en vuur... (en ja, er zijn heus wel goeien)
En dat het NVM makelaars zijn, zegt niet zoveel. Ook daat zitten rotte appels tussen.
Bij kassa: deel 1 en deel 2.
En de voorzitter van de NVM kwam mij nou ook niet betrouwbaar over (als ik het me goed herinner, koos hji de kant van de makelaar i.p.v. de gedupeerden).

[ Voor 5% gewijzigd door MrSleeves op 12-03-2008 15:31 ]

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.