Ervaring met huis kopen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 52.876 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-04 18:34

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
ik heb al de search gebruik en hier en daar wat over koopwoningen gelezen toch blijf ik met een aantal vragen zitten.

Mijn vriendin en ik willen in de eerste helft van dit jaar een huisje gaan kopen (leifst voor april/mei), we hebben beide geen dik inkomen dus het wordt echt een starterswoning, mijn vragen:

- In andere topics las ik vaak als richtlijn: beide jaarinkomens optellen en dan x5 en dat kunje ongeveer lenen voor je hypotheek dan zouden wij op ongeveer 2 ton uitkomen. Maar dit is toch helemaal niet verstandig? stel dat we over 3 jaar een kind krijgen en mijn vriendin gaat 2-3 dagen per week werken ipv de 4 die ze nu werkt, dan gaat ze dus in loon omlaag en krijg je een probleem met je hypotheek lijkt me? hoe zit dat precies? het leek ons verstandiger om bv haar "halve" loon te gebruiken voor de hypotheek. dan komen we ongeveer op 155.000 uit (we hebben beide een vast contract voor onbepaalde tijd)

- Hoeveel kunje gemiddeld van de vraagprijs afkrijgen in dit segment? ik weet bv van een familielid die eerst een vraagprijs van 4 ton hadden voor hun huis hem uiteindelijk voor 80k minder verkocht hebben... dat is 20% minder! geld dat ook voor huizen van rond de 150k? (we hebben een prachtig huis tekoop gezien voor 172k). wat is jullie ervaring met "afdingen" in dit prijs-segment?

- Wat is nu handig om eerst te doen? langs de bank gaan en een gesprek met een hypotheek adviseur doen? of gewoon huizen gaan bekijken? ik wil toch wel de nodig info over een hyptoheek en weten wat ik max kan lenen voordat ik huizen ga bekijken. ik wil me niet op huizen gaan verheugen waarbij achteraf blijkt dat we ze helemaal niet kunnen betalen. Zelf was ik van plan om langs de Rabobank (daar hebben we onze rekeningen) en langs de Friesland bank (had ik van gehoord dat die erg lage rentes hebben atm) te gaan en de hyptoheken naast elkaar te leggen.

alle info is welkom!

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:38
Hou in ieder geval rekening met de kosten koper (rond de 10%) die bovenop de prijs komen. Verder is er in die prijsklasse bij ons (=papendrecht/rotterdam) niet erg veel aan de prijs te doen, er zijn wel starterswoningen, maar ze zijn altijd snel verkocht. Op een prijs van 160k is waarschijnlijk max 10k af te halen, maar dat red je waarschijnlijk niet eens. (Of je moet natuurlijk mazzel hebben). :)

En eerst naar een bank/hypotheekverstrekker gaan lijkt me wel zo verstandig, dan weet in welke prijsklasse je ongeveer moet denken.

Hoe verder rekening met het inrichten van je huis, daar gaat vaak meer geld in zitten dan je denkt. :)

[ Voor 21% gewijzigd door SysRq op 03-01-2006 12:26 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Mijn advies: geloof niet zomaar wat een makelaar brult over betaalbaar, zoveel keer je inkomen en goedkope hypotheken... Hypotheekadviseurs zijn ook niet allemaal even kosjer.

Gezond verstand, geen gouden bergen, geen kat in de zak.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

vergeet ook niet, een huis kopen is 1, het inrichten etc. is 2 en kost nog een bak met geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
huizen prisjen ligee hier in friesland wel iets lager, als ik bv naar drachten kijk dan staan daar in de prijsklasse van 140-175 best wel veel huizen tekoop, de een wel mooier dan de ander natuurlijk...

idd die KK van 8-10% wist ik vanaf, maar ik had ook begrepen datje vooral op de notaris kosten ook wel aardig af kunt dingen?

die maandelijkse lasten die op de verkoopsites staan zijn idd extreem laag... bij een huis van 175k zie ik soms staan maandlasten: 500,- :? voorderest vertrouw ik vandie vage hypotheekverstrekkers ook niet echt... je kent ze wel van de reclame.. :P

inrichting is niet zo'n probleem... het simpele spul zoals: bestek, servies, tv, etc. etc. hebben we allemaal al. en we zullen ook nog wel een paar duizend euro achter de hand hebben om te besteden... als in eerste instantie de woonkamer en 1 slaapkamer maar klaar is, de rest doen we wel in stappen (vinden we ook leuker dan alles compleet in 1x inrichten).

[ Voor 50% gewijzigd door Chaoss op 03-01-2006 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

1) Is zeker niet verstandig (naar mijn mening). Maar je moet ook rekening houden met loonstijging en ontwikkeling in je persoonlijke carriere. Ik hoop niet dat ik over 5 jaar nog steeds hetzelfde verdien als nu.

2) Ligt er maar helemaal aan hoe desperate de verkoper is. Reken op maximaal 10%, meer zal je niet snel lukken aangezien de verkopende makelaar daar niet intrapt. Huizen worden over het algemeen redelijk goed op hun waarde geschat. Het voorbeeld wat jij aanhaalt is dus best extreem.

3) Beide.. Ga langs de bank en kijk wat een verstandig hypotheek bedrag is voor jullie situatie. Over hypotheek adviseurbedrijfjes ben ik vaak wat minder te vreden omdat ze erg positief rekenen. Een bank doet dat imo wat minder.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Je moet nagaan of het wel verstandig is om nu een huis te kopen gebaseerd op 2 inkomens. Waarom start je niet met iets wat betaalbaar is op 1 inkomen? Dat zal dan waarschijnlijk wel een appartement zijn maar je hebt wel de zekerheid dat als er iets gebeurt je er niet uit hoeft. Later kun je dan altijd nog op je gemakje kijken naar een huis.

Half loon is ook een oplossing zoals je in de topic start aangaf. Dan heb je enige zekerheid dat je dit wel vol kan houden. Maar mocht ze helemaal geen werk meer hebben of jullie gaan uit elkaar dan heb je nog steeds een probleem. Ga dan ook na in hoeverre je nu echt al een huis nodig hebt.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:23

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik heb een jaar geleden een mannetje van de postbank laten komen. Ik heb duidelijk van tevoren aangegeven dat het om een oriënterendgesprek zou gaan, en hij dus niet hoefde te verwachten dat hij een Hypotheek aan me kwijt zou kunnen. Ik ben na dit gesprek zeer veel duidelijker geworden. Het is zeker aan te raden. Zelfs die man van de postbank trekt er profijt uit. Ik heb zijn visitekaartje nog steeds in mijn portefeuille zitten, en zal hem zodra de tijd komt zeker nogeens benaderen, en misschien kan hij dan wel iets aan me kwijt.

Ik bedoel meer te zeggen: Nodig gewoon even iemand uit met verstand van zaken.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

"Afdingen" bij een huis gaat niet volgens een standaard regel. Meeste mensen die hun huis te koop zetten vragen teveel, hierbij is afdingen vaak al meegenomen. Maar dit hoeft niet zo te zijn. Wij hebben bij huizen gekeken waar ik de vraagprijs graag had willen betalen. Helaas waren deze huizen snel weg.

Echter, ik heb ergers gehoord/gelezen dat een goede manier van onderhandelen is om ongeveer 5-10% onder de vraagprijs te bieden. Hierin kan ik me wel vinden. Met jouw voorbeeld van 172k kom je dan op 155k als openingsbod. Uiteindelijk kan je dan verwachten tussen 162-167K uit te kunnen komen.

Voor hypotheek advies. Als je een mooi huis hebt gevonden kan je goed een bod doen onder voorbehoud zonder dat je zeker weet of je het kan betalen. Zeker bij goed geprijsde huizen die snel weg zullen zijn. Ik heb 2 huizen misgelopen hierdoor. Ik wou eerst zeker weten of ik het kon betalen en toen was het huis al onder voorbehoud verkocht. Paar maanden later was het pas definitief verkocht. Natuurlijk wel zo snel mogelijk naar de bank ook al heb je nog niks gevonden, dan kun je sneller handelen en heb je meer zekerheid. Succes.

edit:
Als je wat in Lwd zoekt dan heb ik nog wel een huisje in je prijsklasse. Moet ik alleen nog wat anders vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 84746 op 03-01-2006 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Laatst online: 17-12-2020
Voor een goed hypotheekadvies moet je inderdaad naar een adviseur. Als je nu al weet dat je vriendin later minder zal gaan werken is het inderdaad verstandig hier met hypotheek rekening mee te houden. Je zou bijvoorbeeld haar salaris 3-5 jaar volledig mee kunnen laten tellen en daarna voor 40-60%. Zo worden het wel ingewikkelde rekensommen hoeveel je maximale hypotheek is.
Je kan ook een inschatting maken in hoeverre jouw loonstijging de komende jaren die daling op zou kunnen vangen, ik weet niet wat jouw vooruitzichten voor de komende jaren zijn.

Je kan je nu natuurlijk wel al gaan orienteren op het aanbod aan starterswoningen in jouw regio, maar ik zou zo snel mogelijk een adviesgesprek doen. Meerdere banken langsgaan hoeft pas als je echt offertes gaat aanvragen, nu gaat het even om een indicatie wat je maximaal (verstandig) kan lenen. Niets zo vervelend als wanneer je een leuk huis gevonden hebt om er dan achter te komen dat je het toch niet kan betalen.

Nog iets van de prijs afhalen zal moeilijk zijn in dit segment (maar ook wel afhankelijk van de regio, zoals SysRq al opmerkt). Je moet het natuurlijk wel altijd proberen. Denk ook na of je een makelaar in wilt schakelen voor ondersteuning bij aankoop (wel duur!), eventueel alleen voor onderdelen. Je kan bijvoorbeeld zelf zoeken en bezichtingen en een makelaar laten ondersteunen bij het onderhandelen over de prijs.

Neus ook eens rond op de site van Vereniging eigen huis voor een goed overzicht wat er allemaal bij het kopen van een huis komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Laatst online: 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Chaoss schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 12:18:
ik van plan om langs de Rabobank (daar hebben we onze rekeningen) en langs de Friesland bank (had ik van gehoord dat die erg lage rentes hebben atm) te gaan en de hyptoheken naast elkaar te leggen.
Een eerste gesprek bij 1 van die 2 kan geen kwaad. Maar een concrete offerte krijg je pas als je weet wat voor vorm en wat voor bedrag je wilt lenen (en dan zou je een onafhandkelijke intermediar ook nog eens een offerte kunnen laten maken) . Dat kunnen die mannen veel beter voorrekeken dan ik hier in 2 regeltjes. Verstrekkers willen vaak zoveel mogelijk lenen als veilig is. Daar moet je je eigen plan in trekken. (meer risico, zoals een belggings component betekent meer kunnen lenen, maar je gokt dan in feit met je huis).

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
even een aanvulling op bovenstaande posts: risico's vallen mee, we kennen elkaar al vrij lang en we gaan volgend jaar trouwen. mn vriendin werkt nu 4 dagen per week, en ze maakt websites, een baan waarbij ze dus gemakkelijk minimaal 1 dag per week thuis kan werken dus als er ooit een kindje komt moet 2-3 dagen wel haalbaar zijn. ze werkte tot nu toe gedetacheerd maar krijgt vanaf 1 jan. een vast contract (nu dus) echter moet het contract nog gemaakt worden en weten we het exacte loon nog niet.

mijn loonstijging zal over 5 jaar ook wel iets zijn, maar ik werk bij een middenkleinbedrijf gaat dus nooit met erg grote stappen.

wat betreft het voorbeeld van mijn oom en tante: grote huizen zijn atm hier in friesland vrij slecht te verkopen hun huis heeft 1,5 jaar tekoop gestaan, bij mijn ouders in het dorp staat een woonboerderij van 5 ton ook al bijna 1,5 jaar te koop. dat een starterwoningen gewild is begrijp ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Chaoss op 03-01-2006 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

- In andere topics las ik vaak als richtlijn: beide jaarinkomens optellen en dan x5 en dat kunje ongeveer lenen voor je hypotheek dan zouden wij op ongeveer 2 ton uitkomen. Maar dit is toch helemaal niet verstandig? stel dat we over 3 jaar een kind krijgen en mijn vriendin gaat 2-3 dagen per week werken ipv de 4 die ze nu werkt, dan gaat ze dus in loon omlaag en krijg je een probleem met je hypotheek lijkt me? hoe zit dat precies? het leek ons verstandiger om bv haar "halve" loon te gebruiken voor de hypotheek. dan komen we ongeveer op 155.000 uit (we hebben beide een vast contract voor onbepaalde tijd)
Wat je vergeet is dat je in de komende 5 jaar (bij normaal functioneren) ook nog loonsverhoging zal vangen.

Ik heb laatst samen met mijn vriendin een koopcontract getekend voor een appartement midden in Eindhoven. Het gaat hierbij om een zogenaamd profijtwonen woning, wat inhoud dat er voor minimaal 25% niet eigen geld in het huis zit (in ons geval de oude woningbouwcoorperatie die het pand verkocht). Voordeel hiervan is dat ons huis op 68.000KK uitkwam (mede doordat we (vorig jaar) geen huursubsidie kregen), we hebben een bruto hypotheek(je) van ongeveer € 400 per maand. Nadeel (voorzover het een nadeel is), is dat er bij verkoop winst/verliesdeling plaats vind, bij 25% korting, betaal je dus van de winst die je op je woning maakt 25% aan de investeerder.

Ik zal deze website als voorbeeld geven voor Eindhoven, heb niet gekeken waar je vandaan komt maar deze constructie komt steeds vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

als "norm" zou ik eerder voor 3.5 a 4 keer je jaarinkomen nemen.
Nog veiliger is jezelf aan de NHG te houden:
http://www.nhg.nl/content...nt.aspx?id=20&cid=10&tg=1
Als je een hypotheek met NHG krijgt, scheelt dit meestal 0.5% in rente. Lijkt niet veel, is het best wel.

Wat je van de vraagprijs af kunt krijgen ligt helemaal aan de "lokale" markt, hoeveel vraag en aanbod is er voor dát type huis? 8-10% eraf is redelijk, maar ook dat kan afhankelijk zijn van een al dan niet scherpe vraagprijs.

Over "hypotheekshoppen"; Laat je idd uitgebreid voorlichten, laat offertes maken door de rabobank (die willen nóg een groter deel van de hypotheekmarkt hebben én zetten dus hele scherpe offertes neer) en ga daarmee langs andere aanbieders (hypotheekshop, hypotheker, postbank, eigen huis hypotheek-service, frieslandbank etc.). Als die weer een scherpere offerte neerzetten, ga dán weer langs de rabobank. Een paar keer extra heen en weer kan je zomaar nette 200 euro per maand schelen.

Verder; blijf vooral huizen kijken en vergelijken in jullie segment, als was het maar om te weten wát huizen nu eigenlijk waard zijn. Een handige tip is om lid te worden van de vereniging eigen huis. Die hebben ook een handige publicatie over de te nemen stappen en de valkuilen bij het kopen van een huis: http://www.eigenhuis.nl/V....htm?Order=VEH%3bP-BHK%3b

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
@baco, leeuwarden zoeken we niet echt, ik werk in h'veen en mn gf in workum dus dan hebben we beide een lange reistijd, we zochten eerst iets in/rond sneek, ben er echter achter gekomen dat de huizen daar vrij duur zijn (geliefd woongebied denk ik).

l'warden is niet uitgesloten maar dan moet het wel erg aantrekkelijk zijn.

we kijken nu vooral in drachten rond, prijzen liggen daar iets lager omdat er vrij veel tekoop staat denk ik.

@iedereen, bedankt voor de info tot dusver.

[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 03-01-2006 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

Chaoss schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 12:48:
@baco, leeuwarden zoeken we niet echt, ik werk in h'veen en mn gf in workum dus dan hebben we beide een lange reistijd, we zochten eerst iets in/rond sneek, ben er echter achter gekomen dat de huizen daar vrij duur zijn (geliefd woongebied denk ik).

l'warden is niet uitgesloten maar dan moet het wel erg aantrekkelijk zijn.

we kijken nu vooral in drachten rond, prijzen liggen daar iets lager omdat er vrij veel tekoop staat denk ik.

@iedereen, bedankt voor de info tot dusver.
kijk ook naar je eigen bestedingspatroon. Op zich is 4 of 5 maal je brutoloon een aardige indicatie, maar dat hangt wel van de levensstijl af. Als je veel op vakantie gaat, dure auto wil etc. dan kan een hypotheek nog te veel zijn terwijl met en zuinige levensstijl 6 maal brutoloon geen probleem is.
Mijn tip; zet op een rij wat je netto kwijt wil zijn aan hypotheek naast je huidige levenstijl, hou rekening met wijzigingen (loon omhoog, minder werken, kinderen etc) en kijk dan naar je hypotheekruimte.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Il Ljama schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 12:59:
[...]

kijk ook naar je eigen bestedingspatroon. Op zich is 4 of 5 maal je brutoloon een aardige indicatie, maar dat hangt wel van de levensstijl af. Als je veel op vakantie gaat, dure auto wil etc. dan kan een hypotheek nog te veel zijn terwijl met en zuinige levensstijl 6 maal brutoloon geen probleem is.
Mijn tip; zet op een rij wat je netto kwijt wil zijn aan hypotheek naast je huidige levenstijl, hou rekening met wijzigingen (loon omhoog, minder werken, kinderen etc) en kijk dan naar je hypotheekruimte.
tjah... heb nu een dure levens-stijl omdat ik verdien en lage maandlasten heb, maar ik heb me er al op voorbereid dat dat moet veranderen, en dat realiseren we ons ook beide wel.

We gaan iig nooit meer dan 1x per jaar op vakantie.. relatief dure auto heb ik al, maar dat is dan weer mijn hobby (aan verzekering+belasting betaal ik snel zo'n 150pm, ivm no claim zal dat sterk afnemen de komende jaren, brandstofkosten zijn ook snel 100-150 euro per maand maar ik krijg een reiskosten vergoeding van 120,- pm). Daarnaast heb ik eigenlijk geen andere dure hobbie's en mn vriendin ook niet, zij heeft een goedkoop autootje om op dr werk te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Chaoss op 03-01-2006 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Laatst online: 15:23

Richard

Kuru Kuru Kururin

Chaoss schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 13:08:
[...]
relatief dure auto heb ik al, maar dat is dan weer mijn hobby (aan verzekering+belasting betaal ik snel zo'n 150pm, ivm no claim zal dat sterk afnemen de komende jaren
Je mag er natuurlijk nooit vanuit gaan dat je noclaim korting de komende jaren blijft stijgen, een ongeluk zit in een klein hoekje.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-04 22:13
Een bank verkoopt bijna altijd alleen z'n eigen produkten (bv Rabobank Interpolis).
Je kunt dus beter ook naar een onafhankelijke adviseur gaan. Die zijn natuurlijk ook niet helemaal onafhankelijk want krijgen commissie, maar daar krijg je in ieder geval wel het overzicht van alle produkten.

Bedenk ook wat voor soort hypotheek je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Li0nHeart schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:05:
Een bank verkoopt bijna altijd alleen z'n eigen produkten (bv Rabobank Interpolis).
Je kunt dus beter ook naar een onafhankelijke adviseur gaan. Die zijn natuurlijk ook niet helemaal onafhankelijk want krijgen commissie, maar daar krijg je in ieder geval wel het overzicht van alle produkten.

Bedenk ook wat voor soort hypotheek je wilt.
vandaar dat ik iig van plan ben naar 2 banken te gaan... als ikd ie wat tegen elkaar op laat bieden moet er toch wel een aantrekkelijke hypotheek uit komen rollen.

wat voor hypotheek ik wil? nou die waarbij ik het meeste kan lenen met de laagste maandlasten natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
Li0nHeart bedoelt wat voor soort: Anuiteiten-, Spaar-, Belegingsverzekering-, Belegingshypotheek. Laagste maandlasten -> Hoogste risico. Hoeveel risico wil je lopen? Beleggen kan heel lucratief zijn maar je kan ook met een restschuld blijven zitten of zelfs gedurende de looptijd extra in moeten leggen. Sparen heeft een heel beperkt risico maar is daardoor ook wat duurder omdat het rendement gemiddeld wat lager is (tenzij je de afgelopen 5 jaar als uitgangspunt neemt :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52
@ts, laat je uitgebreid voorlichten door een tussenpersoon of een geldverstrekker. Het ruw omrekenen naar je maandlasten is niet heel lastig. Kijk wat je nodig hebt voor het huis (1,1 * verkoopprijs + evt. verbouwingskosten) en reken hiervan de rentebedrag uit op jaarbasis (neem een marktwaarde) en deel dit door 12. Je hebt dan het bruto bedrag aan rente wat je gaat betalen aan je lening. Daarnaast ligt het aan de hypotheekvorm die je kiest, want je moet iets aan aflossing doen, in ons geval is dat een fonds waarin we een deel sparen en een deel beleggen. Na de looptijd van de hypotheek wordt dit uitgekeerd en is 75% van het huis vrij. De premie die wij betalen is ongeveer 15% van wat we ook aan rente betalen, maar nogmaals dat verschilt per hypotheekvorm etc.
Los van deze kosten betaal je ook nog extra OZB belasting omdat je eigenaar van het huis bent. dus hou hier ook rekening mee (dat kan een behoorlijk deel van je vakantiegeld zijn.... :))
Van het bedrag dat je aan rente betaalt krijg je ook nog wat terug van de belasting. Dat ligt aan hoeveel je verdient en hoeveel je aan rente betaalt. Uiteraard verschilt dat per persoon. Hoe lang dit nog gestand houdt is nog maar de vraag gezien de discussies van de afgelopen weken. Maar nogmaals ga eerst praten met de tussenpersoon of een geldverstrekker en een advies mijnerzijds: ga niet op de top zitten van de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Chaoss schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:20:
[...]
wat voor hypotheek ik wil? nou die waarbij ik het meeste kan lenen met de laagste maandlasten natuurlijk :+
Die heeft dan wel weer het hoogste risico ;)

Denk aan: spaarhypotheek, beleggingshypotheek, of een hybride hypotheek (combi van die 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

even ter verduidelijking, er zijn voor 2006 nieuwe regels ingesteld wat betreft het nemen van een hypotheek, even alles op een rijtje :

In 2005 mocht je maximaal 7,5 keer je bruto jaarsalaris als hypotheek nemen met een aflossingsperiode van minimaal 15 jaar.
In 2006 is dit 4,5 keer met minimaal 20 jaar.

In 2005 mocht je een hypotheek afsluiten op 2 salarissen.
In 2006 mag je alleen op het hoogste salaris een hypotheek afsluiten en dan maximaal 1/3e van het maand-salaris.

Stel dus, je verdient 30.000 euro bruto (inc. vakantie geld en bonussen) per jaar, dan kan je maximaal een hypotheek (bij een normale hypotheek, dus geen aflossingvrije hypotheek en zonder eigen inbreng) van 135.000 euro afnemen.
30.000 euro in 12 maanden = 2500 bruto per maand, 1/3e hiervan 833,33 aflossing maximaal BRUTO.

dwz rond de 600 euro aflossing op een hypotheek van 135.000 euro.

In 2005, jaja, was dit 450 euro aflossing op een hypotheek van 135.000 euro.

Heb je een eigen inbreng van bijv. 15.000 euro, dan kan je een aflossingsvrije hypotheek nemen, dan betaal je alleen de aflossing per maand en het rente gedeelte wordt van de 15.000 euro inbreng afgehaald. DWZ dat je hypotheek, uitgaande van 4,5% rente met ongeveer 40.000 euro verhoogd wordt.

Even een andere duidelijkheid hieruit : Ze willen het starters makkelijker maken, maar zonder dat ze het weten maken ze het ons juist moeilijker door nieuwe regels in te gaan stellen omdat er andere mensen zijn die niet genoeg aflossen en TE hoge hypotheken nemen die ze later niet eens meer af kunnen lossen.

Ik ben zelf met mijn vriendin ook op zoek naar een woning en ik kan je vertellen, ik verdien goed en zij ook (onregelmatigheids diensten e.d.) maar zelfs in 2005 konden we met zijn 2-en niet meer dan 190.000 euro meekrijgen zonder eigen inbreng.
In 2006, zonder eigen inbreng, is dit verlaagd naar 145.000 euro....
Wij hebben het geluk van een eigen inbreng.....daardoor kunnen wij in de buurt van de 170.000 euro kosten koper gaan kijken...waarvoor je toch een redelijk apartement aan kan schaffen.....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-04 11:09
Heb je hier een bron van? Lijkt me sterk dat dit klopt. Dan zou namelijk bijna niemand meer een huis kunnen kopen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Het zijn richtlijnen, geen keiharde regels die KatirZan hier noemt. Geloof ik overleg met Zalm tot stand gekomen, maar niet alle banken houden zich eraan. Het is de meeste wenselijke situatie, die een zeker voorschot neemt op het aftrekken van de hyptheek rente.

Maar nogmaals geen wettelijke regeling oid.

[ Voor 35% gewijzigd door Cyberpope op 04-01-2006 13:24 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

McVirusS schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:44:
[...]

Heb je hier een bron van? Lijkt me sterk dat dit klopt. Dan zou namelijk bijna niemand meer een huis kunnen kopen :).
Mijn bron : mijn zwager, die is hypotheek adviseur bij de ING bank...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Cyberpope schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:20:
Het zijn richtlijnen, geen keiharde regels die KatirZan hier noemt. Geloof ik overleg met Zalm tot stand gekomen, maar niet alle banken houden zich eraan. Het is de meeste wenselijke situatie, die een zeker voorschot neemt op het aftrekken van de hyptheek rente.

Maar nogmaals geen wettelijke regeling oid.
Klopt wel wat je zegt, maar die regels waren er dus al in 2005 en 2 jaar daarvoor ookal, echter wordt elke hypotheek verstrekker nu gecontroleerd of ze wel aan deze "richtlijnen" voldoen, vandaar mijn post :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

In andere topics las ik vaak als richtlijn: beide jaarinkomens optellen en dan x5 en dat kunje ongeveer lenen voor je hypotheek dan zouden wij op ongeveer 2 ton uitkomen. Maar dit is toch helemaal niet verstandig? stel dat we over 3 jaar een kind krijgen en mijn vriendin gaat 2-3 dagen per week werken ipv de 4 die ze nu werkt, dan gaat ze dus in loon omlaag en krijg je een probleem met je hypotheek lijkt me? hoe zit dat precies?
In die richtlijn zit ook een veiligheidsmarge van de bank. Als ik naar mezelf kijk, dan zou ik een x5 hypotheek ook kunnen betalen op basis van 3.5 dagen in de week, maar dat ligt natuurlijk wel aan mijn bestedingspatroon. Als je vriendin 2 dagen gaat werken, gaat jullie inkomen (aanname over gelijke inkomens, bla) naar 7/10, wat in mijn situatie niet onoverkomelijk is. Maar ik heb geen flauw idee wat een kind kost.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 08:00
tja, maar aan richtlijnen hoef je niet te voldoen. Dat is het voordeel van een richtlijn, wanneer iemand toch een hypotheek wil van 5 keer zijn salaris, dan mag dit gewoon. Aanraden doe ik het niemand, maar het mag wel.

Wij hebben ook een huis gekocht boven de 4 keer ons jaarsalaris, maar wij hebben weer een eigen inbreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Tsja, als ik jou was, zou ik gewoon een hypotheek nemen op 1 inkomen, niet 2, of net-iets-meer-dan-1, want dan kan je echt zwaar in de problemen komen als er iets gebeurd met jou of je vriendin (dood gaan, kind krijgen, ziekte, etc).
Met 1 inkomen en daarop de max hypotheek is het al aardig moeilijk om rond te komen, als je af en toe leuke dingen wil doen.
Als ik jou was, zou ik je jaarinkomen nemen, en dat keer 3 of zo, misschien 3.5, zodat je niet helemaal aan de max zit, en nog een beetje speling hebt.

En wat afdingen betreft....het hangt er helemaal van af waar en van wie je het huis koopt. Ik heb zelf niet af kunnen dingen, omdat ik m'n flat van een woningcorporatie gekocht heb, maar je kan vaak rekenen op 5% of zo er af, soms iets meer, soms iets minder, maar niet zo heel veel (hoewel ieder procentje een paar honderd/duizend euro kan schelen).
Verder zou ik, als ik jou was, goed rondkijken, niet alleen in de steden, maar ook de gehuchten en gaten-in-de-kaart daar in de buurt, want vaak zijn de prijzen voor hetzelfde huis heel erg verschillend, afhankelijk van waar je bent.
Ook is het handig om te vragen hoe lang een huis te koop staat: hoe langer een huis te koop staat, hoe meer je er vaak van af kan dingen
En natuurlijk vragen naar de verschillende meerjarenplannen, bouwplannen, mogelijke problemen met het huis, constructieproblemen, watooit: makelaars zijn verplicht deze te kennen en te noemen, als er naar gevraagd wordt. Kan je ook weer een hoop geld schelen.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 05:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Op 1 inkomen is het zo goed als onmogelijk om een beetje een huisje te kopen.

Koop je op 2 inkomens een huis, dan verzeker je elkaars leven; als mij iets gebeurd, krijgt mijn vrouw geld en andersom.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
sariel schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:39:
Tsja, als ik jou was, zou ik gewoon een hypotheek nemen op 1 inkomen, niet 2, of net-iets-meer-dan-1, want dan kan je echt zwaar in de problemen komen als er iets gebeurd met jou of je vriendin (dood gaan, kind krijgen, ziekte, etc).
Met 1 inkomen en daarop de max hypotheek is het al aardig moeilijk om rond te komen, als je af en toe leuke dingen wil doen.
Als ik jou was, zou ik je jaarinkomen nemen, en dat keer 3 of zo, misschien 3.5, zodat je niet helemaal aan de max zit, en nog een beetje speling hebt.
Modaal inkomen is 22 duizend en nog een beetje, laten we het afronden op 25.000.
25000 x 3 = 75000 - 10% (k.k.) = 67.500 koopprijs. Dan kan je, zonder inleg van eigen geld, met een modaal inkomen nog niet eens in friesland of zeeland wat kopen. Sterker nog, stel dat allebei modaal verdient kan je nog steeds niets kopen.
Overlijden is over het algemeen verzekerd, inkomensterugval bij ziekte of door korter gaan werken moet je natuurlijk wel op kunnen vangen. Een hypotheek op 1,5 inkomen zal voor de meesten prima te doen zijn. Of je kan het 2e inkomen voor een beperkte duur laten meetellen waarbij je de eerste jaren wat meer aflost/spaart en daarna lagere maandlasten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

cowgirl schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:16:
[...]

Modaal inkomen is 22 duizend en nog een beetje, laten we het afronden op 25.000.
Modaal inkomen voor 2006 is 29.500 euro, aldus het CPB.

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 04-01-2006 15:20 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Dank voor allerlei tips in dit topic. Erg handig. Ik heb afspraak met hypotheek adviseer van postbank half januari..

Verdien boven modaal en ga uit komen op maal x 4 ongeveer... misschien x 3.5 ligt echt aan het huisje en zo. Hoger wil ik niet.

[ Voor 37% gewijzigd door Capo op 04-01-2006 15:34 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-04 23:37
KatirZan schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:36:
even ter verduidelijking, er zijn voor 2006 nieuwe regels ingesteld wat betreft het nemen van een hypotheek, even alles op een rijtje :

heel verhaal
ik hoop niet dat dit allemaal klopt..want ik ben ook op zoek en ik verdien 24K bruto,en mijn vriendin heeft geen inkomen..

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Deviator79 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:35:
[...]

ik hoop niet dat dit allemaal klopt..want ik ben ook op zoek en ik verdien 24K bruto,en mijn vriendin heeft geen inkomen..
ik vind het een sterk verhaal want je kan bij iedere boer op de straat nog 5 maal bruto krijgen bij vast dienstverband. Weet ik niet waar je woont, want met jouw inkomen zal dat nog niet meevallen :|

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Laatst online: 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

teacher schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 12:48:
als "norm" zou ik eerder voor 3.5 a 4 keer je jaarinkomen nemen.
Nog veiliger is jezelf aan de NHG te houden:
http://www.nhg.nl/content...nt.aspx?id=20&cid=10&tg=1
Als je een hypotheek met NHG krijgt, scheelt dit meestal 0.5% in rente. Lijkt niet veel, is het best wel.
Daarom is het wel interresant NU je volledige salaris van je vriendin op te geven, dan kom je wellicht eerder in aanmerking voor die korting. (of blaat ik nu verkeerd)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Laatst online: 21-04 23:37
Il Ljama schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:46:
[...]

ik vind het een sterk verhaal want je kan bij iedere boer op de straat nog 5 maal bruto krijgen bij vast dienstverband. Weet ik niet waar je woont, want met jouw inkomen zal dat nog niet meevallen :|
valt inderdaad niet mee, woon in de randstad (zaanstad).
misschien zijn wij ook meer 'huur' material (maar ja, inschrijfduur te kort hè)..

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Laatst online: 22-04 21:50

evol

hello world

KatirZan schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:36:
...
Ik ben zelf met mijn vriendin ook op zoek naar een woning en ik kan je vertellen, ik verdien goed en zij ook (onregelmatigheids diensten e.d.) maar zelfs in 2005 konden we met zijn 2-en niet meer dan 190.000 euro meekrijgen zonder eigen inbreng.
In 2006, zonder eigen inbreng, is dit verlaagd naar 145.000 euro....
Wij hebben het geluk van een eigen inbreng.....daardoor kunnen wij in de buurt van de 170.000 euro kosten koper gaan kijken...waarvoor je toch een redelijk apartement aan kan schaffen.....
Los van het begin van het verhaal vraag ik me dan af of je wel zo goed verdiend.
Samen met mijn vriendin heb ik in 2005 een hypotheek afgesloten en met zijn 2-en kunnen we bijna 300.000 euro lenen. Zonder eigen inbreng, puur op inkomen en wij beiden verdienen redelijk maar echt nog niet top ;)

Onregelmatigheisdiensten e.d. is btw geen vast inkomen dus wordt volgens mij niet meegenomen. Wellicht dat dat je nekt...

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-04 16:24

allure

Titaan fase 2/3

Nou wij zouden samen ook rond de 300.000 uit komen zonder eigen inbreng.
We zijn dan ook druk aan het kijken, t valt me wel op, wat leuk lijkt op internet of op foto`s komt meestal wel bedrogen uit, ga je namelijk te plaatse kijken is er meestal toch wat mis, er staat een school naast of er moet voor 3000 euro aan verbouwd worden.

`t is niet zo dat je even wat uitzoekt ofzo.
Nu hebben we wat op t oog, half vrijstaand, ben benieuwd of dit dan wat is, op de foto`s ziet het er namelijk erg aantrekkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

allure schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 22:27:
Nou wij zouden samen ook rond de 300.000 uit komen zonder eigen inbreng.
We zijn dan ook druk aan het kijken, t valt me wel op, wat leuk lijkt op internet of op foto`s komt meestal wel bedrogen uit, ga je namelijk te plaatse kijken is er meestal toch wat mis, er staat een school naast of er moet voor 3000 euro aan verbouwd worden.

`t is niet zo dat je even wat uitzoekt ofzo.
Nu hebben we wat op t oog, half vrijstaand, ben benieuwd of dit dan wat is, op de foto`s ziet het er namelijk erg aantrekkelijk uit.
Dus als jij een huis wil kopen, van zeg 250.000, laat je dat schieten omdat je voor 3.000 moet gaan verbouwen :?

Misschien een kleine tip: dat kan je gewoon meefinancieren in je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

nee, nou ja zo bedoel ik t nou ook weer niet, maar in dit geval moest er per direct wat aan het platte dak gebeuren en t hele dak moest op termijn vervangen worden, nou dat was wel in de papieren gaan lopen, zodoende bedoelde ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Doe je toch gewoon een bod ter hoogte van 0.9*(vraagprijs-reparatiekosten).. Reken er maar niet op dat er veel huizen zijn die in perfecte staat verkeren en ook nog eens jouw smaak keuken en badkamer hebben.

Verhuizen = klussen, tenzij je een woonwagen hebt. ;)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

dat is ook zo, helemaal met je eens, maar je probeerd toch zo dicht mogelijk in je buurt te komen...

we zijn ook net de orienterende fase voorbij, zoals eerder gezegd hebben we er nu 1 gevonden die toch redelijk dicht bij onze smaak/eisen in de buurt komt.

[ Voor 45% gewijzigd door allure op 04-01-2006 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:42
Der is meer mogelijk dan je denkt is mijn ervaring (zelf net getekend, whoei!) Ik was zelf ook nog een zeikerd met financiering omdat ik precies wilde weten wat er te koop was op dat gebied. Ik heb dus aardig wat mannetjes gehad. In mijn geval was ik in mijn eentje en zou ik ook tekort komen om mijn woning te kopen volgens mijn eerste financier ("onafhankelijk").
Bij de tweede kon ik al met wat moeite wat meer krijgen, toen ik wat doorvroeg zelf bijna 50k meer!

Natuurlijk zitten overal haken en ogen aan, laat je daarom gewoon goed voorlichten door verschillende adviseurs. Vervolgens kun je zelf kijken wat je het beste vindt.
NHG kan handig zijn, in de randstad is het echter al bijna niet meer haalbaar (zeker op basis van 1 of 1,5 inkomens icm hoge huisprijzen). Eventueel kan een derde partij garant staan als dat nodig is en jij dat zou willen. Daarnaast heeft de postbank een zogenaamde startershypotheek. Die die je de mogelijkheid je hypotheek af te sluiten op je te verwachte salaris over 5 jaar met een regeling om de maandlasten de 1e 5 jaar te kunnen dragen.

Je ziet het dus, veel is mogelijk maar niet alles zal je aanspreken.

Wat mij iig veel heeft geholpen zijn mijn legertje adviseurs die ik bezocht heb en hun berekingen naast mijn inkomen en uitgaven gelegd, veel werd duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 21:04
Chaoss schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 12:48:
Ik kom dus zelf uit Sneek, en de reden van de dure huizen hier is, dat er 1 wijk geheel vernieuwd wordt en geheel gemoderniseert word, er zijn nog genoeg huizen in sneek te koop die tussen de 150 en 200 zitten, en ja als je richting h' veen of workum moet si het natuurlijk ideaal dat de A7 gewoon naast de deur ligt.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
toeter schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 23:30:

Wat mij iig veel heeft geholpen zijn mijn legertje adviseurs die ik bezocht heb en hun berekingen naast mijn inkomen en uitgaven gelegd, veel werd duidelijk!
Je hebt mij dus , andere gaven de voorzet al in dit topic, over de streep getrokken om meerdere afspraken te gaan maken.
Ik had het idee dat ik bij de postbank wel goed zou zitten en er wel mee rond zou komen (is misschien ook wel) maar toch wel verstandig dus om ook bij de rabobank etc. te gaan praten.

Starters hypotheek van postbank met verwacht salaris over 5 jaar durf ikniet aan. Amerikaans bedrijf, misschien verdien ik 15k per jaar meer maar misschien sta ik op straat, begin ik bij nederlands bedrijf en verdien ik 10k minder...

Ik ben overigens in de randstad aan het kijken. Ik ga werken op schipholrijk en ben aan het kijkenin Hoofddorp, Amstelveen, Haarlem, Uithoorn die vierhoek zo'n beetje. Zandvoort/Lisse dat soort plaatsen kan ook natuurlijk.

Je moet echt goed opletten. Sommige appartementen hebben een kamer meer voor 12.500 euro prijs verschil en hebben er nette vloer in liggen etc.. andere zijn compleet kaal etc.. ben benieuwd hoe en wat het word. Eerst paar maanden kamertje huren.. :X (net zo duur als hypotheek voor 5x zo kleine ruimte.)

[ Voor 28% gewijzigd door Capo op 05-01-2006 08:50 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:12
Heb geen zin om hele topic door te lezen, maar voor hypotheekadvies kan je tegenwoordig ook terecht bij Vereniging Eigen Huis. En zij zijn echt onafhankelijk. Dat blijkt uit het feit dat ze (na aftrek van gemaakte kosten) het restant van de ontvangen bonus/provisie uitkeren aan de klant. Dit alles staat te lezen op hun website. Zij bieden ook een notarisservice, makelaarsservice, aankoopkeuringservice, taxatieservice etc. Wij zelf hebben 3 jaar geleden gebruik gemaakt van de notarisservice (scheelde best veel geld) en taxatieservice. Wel even lid worden natuurlijk, maar die paar tientjes per jaar heb je zo terugverdient. Bovendien krijg je dan maandelijks een ledenblad met best handige tips over o.a. belastingen / rechten en plichten als huiseigenaar etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

mijn tips:

- geloof niemand, ook niet je hypotheek adviseur (allemaal gluiperds)
- bekijk goed de contracten voordat je iets tekent.
- bedenk goed hoe lang je de rente vast gaat zetten, je kan beter nu iets meer betalen, zodat je de komende jaren veilig zit (langere looptijd rentevast= hogere rente)
- zorg dat je van de bruto maandlasten rond kan komen, belasting teruggaaf is leuk maar zorg dat je er niet van afhankelijk word.
- bereken zorgvuldig de uitgaven en zorg dat je financieel nog ruimte hebt (ga dus niet al je inkomen uitgeven aan de hypotheek rente)
- sluit een risico verzekering op elkaars leven, dit kost niet veel, maar kan een hoop ellende en verdriet voorkomen(let op! geen levensverzekering die is erg duur)
- sluit eventueel de hypotheek iets hoger af voor verbouwing (kozijnen, deuren, muren, badkamer, keuken)

ik ben nu bezig met een (1e) huis aan het kopen en het is bijna rond, maar ik kom zoveel dingen tegen. bereid je goed voor en zorg dat je weet wat je wilt voordat je naar de hypotheek adviseur gaat.

suc6 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 151099 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 09:12:
mijn tips:

- geloof niemand, ook niet je hypotheek adviseur (allemaal gluiperds)
- bekijk goed de contracten voordat je iets tekent.
- bedenk goed hoe lang je de rente vast gaat zetten, je kan beter nu iets meer betalen, zodat je de komende jaren veilig zit (langere looptijd rentevast= hogere rente)
- zorg dat je van de bruto maandlasten rond kan komen, belasting teruggaaf is leuk maar zorg dat je er niet van afhankelijk word.
- bereken zorgvuldig de uitgaven en zorg dat je financieel nog ruimte hebt (ga dus niet al je inkomen uitgeven aan de hypotheek rente)
- sluit een risico verzekering op elkaars leven, dit kost niet veel, maar kan een hoop ellende en verdriet voorkomen(let op! geen levensverzekering die is erg duur)
- sluit eventueel de hypotheek iets hoger af voor verbouwing (kozijnen, deuren, muren, badkamer, keuken)

ik ben nu bezig met een (1e) huis aan het kopen en het is bijna rond, maar ik kom zoveel dingen tegen. bereid je goed voor en zorg dat je weet wat je wilt voordat je naar de hypotheek adviseur gaat.

suc6 :Y)
nog een tip:
Teken geen contract voordat je elke regel snapt. Er wordt vaak snel gerekend met voorbeeldjes etc en vaak had ik zoiets van "huh, je ne snappez pas". Vraag desnoods 10x hoe iets werkt of wat het betekend (af en toe kijken ze je aan alsof je stom bent), maar dan weet je wel precies waar je aan toe bent met je hypotheek en dat is het belangrijkste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:47
Allemaal hele goede tips, met een uitzondering: niet _iedere_ adviseur is een gluiperd :) De mensen van het assurantien kantoor die wij in de hand hadden genomen hebben ons uitstekend geholpen en hebben mij dus ook inderdaad geduldig meerdere malen het zelfde uitgelegd omdat ik iets niet vatte.

Voor de mensen in de omgeving van Nieuwegein: Van Anraad aan de Sluyterslaan is een aanradertje!

Al die tips van Excel kende ik gelukkig al toen we een huis gingen kopen, dus het is allemaal goed afgelopen. Wij zitten nu sinds een week of drie in ons nieuwe huis en het bevalt uitstekend! En door dit soort dingen in acht te nemen hebben we dus ook nog geld achter de hand voor noodgevallen.

EDIT:
Op 1 inkomen is het zo goed als onmogelijk om een beetje een huisje te kopen
Tja, ons huis hebben we op mijn inkomen alleen kunnen kopen. M'n vrouw staat wel op de hypotheek papieren, maar met een inkomen van 1 euro per jaar -> ze is student :) Dus het kan wel, maar ik geef toe dat je dan idd boven modaal moet verdienen.

Om de lijst met statistieken wat te voeden: op mijn loon is voor de hypotheek een factor van 4.4 gegaan voor het uiteindelijke leenbedrag.

[ Voor 27% gewijzigd door Liegebeest op 05-01-2006 10:49 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:42
Capo schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 08:47:
[...]

Je hebt mij dus , andere gaven de voorzet al in dit topic, over de streep getrokken om meerdere afspraken te gaan maken.
Ik had het idee dat ik bij de postbank wel goed zou zitten en er wel mee rond zou komen (is misschien ook wel) maar toch wel verstandig dus om ook bij de rabobank etc. te gaan praten.
Ik ben uiteindelijk ook bij de postbank uitgekomen nadat de rabo-adviseur wat vreemd bij mij deed toen het erop aan kwam. Je kunt ook een tussenpersoon benaderen voor een hele scherpe offerte van een bank en met die offerte naar de bank gaan er vragen of ze eronder willen zitten.
Uiteindelijk is het zo ongeveer de meest ingrijpende uitgave in je leven en daarvoor mag je er best wat mensen mee belasten vind ik :)
Starters hypotheek van postbank met verwacht salaris over 5 jaar durf ikniet aan. Amerikaans bedrijf, misschien verdien ik 15k per jaar meer maar misschien sta ik op straat, begin ik bij nederlands bedrijf en verdien ik 10k minder...
Dan is dat niet zo'n goed idee :) Wel is er een soort van checklijstje wat je verwachte salarisstijging bepaald, maar goed dat vertellen ze je zelf wel :)
Ik ben overigens in de randstad aan het kijken. Ik ga werken op schipholrijk en ben aan het kijkenin Hoofddorp, Amstelveen, Haarlem, Uithoorn die vierhoek zo'n beetje. Zandvoort/Lisse dat soort plaatsen kan ook natuurlijk.

Je moet echt goed opletten. Sommige appartementen hebben een kamer meer voor 12.500 euro prijs verschil en hebben er nette vloer in liggen etc.. andere zijn compleet kaal etc.. ben benieuwd hoe en wat het word. Eerst paar maanden kamertje huren.. :X (net zo duur als hypotheek voor 5x zo kleine ruimte.)
Randstad is duur :P Staar je ook niet blind op NHG als je alleen bent, in de randstad komt dat bijna niet meer voor tegenwoordig begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Als je toch in de Randstad moet wezen kan ik je ook aanraden om rond Nieuwegein eens te kijken. Goed, je zit verder van je werk af, maar je zit wel bij alle belangrijke snelwegen (A2, A12, A27, A28) in de buurt. Voor mij was Schiphol-Rijk (was bij UPC gedetacheerd) veertig minuten rijden als er geen file stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
toeter schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:02:
[...]

Ik ben uiteindelijk ook bij de postbank uitgekomen nadat de rabo-adviseur wat vreemd bij mij deed toen het erop aan kwam. Je kunt ook een tussenpersoon benaderen voor een hele scherpe offerte van een bank en met die offerte naar de bank gaan er vragen of ze eronder willen zitten.
Uiteindelijk is het zo ongeveer de meest ingrijpende uitgave in je leven en daarvoor mag je er best wat mensen mee belasten vind ik :)

Randstad is duur :P Staar je ook niet blind op NHG als je alleen bent, in de randstad komt dat bijna niet meer voor tegenwoordig begreep ik.
Nee NHG is niet haalbaar, zit er niet verlangs maar toch..

Moet idd goed rond gaan informeren.. gezien het idd uitgave van je leven is.. bedoel zoiets doe je niet iedere 2 jaar ff overnieuw :)
cailin_coilleach schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:08:
Als je toch in de Randstad moet wezen kan ik je ook aanraden om rond Nieuwegein eens te kijken. Goed, je zit verder van je werk af, maar je zit wel bij alle belangrijke snelwegen (A2, A12, A27, A28) in de buurt. Voor mij was Schiphol-Rijk (was bij UPC gedetacheerd) veertig minuten rijden als er geen file stond.
UPC Corp , nu liberty global ? daar kom ik te zitten. Echter jij zult bij Bob en dergelijke gezeten hebben ivm unix ? Ik microsoft kant...

40 minuten rijden is wel te doen idd, maar je moet ook rekening houden met de kosten van de auto, bedoel benzine word duurder etc.

[ Voor 59% gewijzigd door Capo op 05-01-2006 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

cailin_coilleach schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 10:42:
Allemaal hele goede tips, met een uitzondering: niet _iedere_ adviseur is een gluiperd :)
[...]
ok, ok, niet allemaal maar een hoop verdraaien de waarheid, laten dingen weg etc etc. ik bedoel dus eigenlijk:

vertrouw niet zomaar die man die je net 1 week kent, want je zit ewr voor jaren aan vast. pas op dus!

mja je moet ook weer niet te wantrouwend zijn natuurlijk, er zitten vast wel goede tussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

cailin_coilleach schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:08:Voor mij was Schiphol-Rijk (was bij UPC gedetacheerd) veertig minuten rijden als er geen file stond.
ja, maar dat is nu vaak het probleem met naar/van je werk gaan; er staat wel file :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Nee, Excel: je hebt gelijk. In zaken is het wel degelijk een goed idee om een bepaalde mate van wantrouwen te hanteren. Absoluut! Gelukkig slaagde die vent met wie wij zaken deden er al binnen een half uur in om mijn wantrouwen volledig weg te nemen.

@Ljama:
Tja... Ik vertrok dan ook altijd om zes uur 'sochtends en om drie uur 'smiddags... Dan ben je de files voor :)

offtopic:
@Capo:
Ik zat idd bij LGI, maar niet bij de "grote" UNIX groep waar ook Mike Hulsman (top kerel! doe'm de groeten!) zit. Ik was daar drie maanden om de DTV Labs (Boeingavenue, begane grond, bij de receptie links) te helpen een beheer omgeving op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 15:56

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Capo schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:24:
Nee NHG is niet haalbaar, zit er niet verlangs maar toch..

Moet idd goed rond gaan informeren.. gezien het idd uitgave van je leven is.. bedoel zoiets doe je niet iedere 2 jaar ff overnieuw :)
Cool Capo, een huis kopen! Als je nog wat wilt weten, mail gerust. Ik heb het zelf ook ruim een jaar geleden gedaan.

Overigens heb ik ook geen NHG, omdat de spaarhypotheek die ik wilde me niet bij hun levensverzekering accepteerde (diabetes) en de tijd te krap was (had nog een week voor overdracht, die mongolen werkten echt zo traag als bezopen slakken in winterslaap) en ging over naar een beleggingshypotheek met levensverzekering zonder voorwaarden. Die was de dag voor overdracht goedgekeurd en 's morgens was het geld er, voordat ik 's middags het contract ging tekenen. 8)7 Ach ja, dolle pret. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Laatst online: 07:33
* Oesie is zelf ook aan het kijken voor een huisje.

Zal in het kort even mijn berekening laten zien, eigenlijk werkt die verkeerd om voor jou maar dan kan je hem wel even omdraaien.

Neem de rente: (bijvoorbeeld) 3.5%
Neem je hypotheek: (bijvoorbeeld) 150.000 euro

Let op! Eigenlijk hoef je alleen je rente van je hypotheek te betalen zodat ie niet stijgt.

Dus 3.5% van 150.000 euro = 5250 euro (dit zal je jaarlijks moeten aflossen), op maandbasis is dat €437,50.

Reken uit wat je netto overhoud aan looninkomsten. Trek hiervan je vaste lasten af (bijvoorbeeld, telefoon, internet, gas, licht, eten). Kijk wat je overhoud en dat bedrag kan je aan rente betalen voor je hypotheek (hier krijg je nog btw van terug aan het einde van het jaar wat je kan gebruiken om je hypotheek af te lossen).

Nu het sommetjes omgekeerd. Stel dat je €700,- euro per maand kan betalen aan je hypotheek.
700*12= 8400 euro per jaar
(8400/3.5)*100 = Hypotheek van 240.000 euro

Hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8888

Ik heb ook net een huis gekocht in leeuwarden, en ik kan je zeggen dat er heel wat kosten bijkomen.. Heb gister alles even opgeteld wat in ieder geval vast is, daarbij komen de losse uitgave's nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Laatst online: 22-04 19:51
Er is geen een hypotheekverstrekker die je zomaar 150000 geeft om een huis van 150000 te kopen. Je moet wel een onderpand hebben van jezelf in verband met eventuele executieverkoop. Dan is het huis geen 150000 meer waard, maar eerder 130000. Dus een bank kan 20000 euro erop verliezen.

Heb je spaargeld van jezelf wat je bij in het huis steekt, dan kun je aflossingsvrij nemen. Anders zit je waarschijnlijk vast aan een spaar/beleggings/semiaflossingsvrije hypotheek.

Daarnaast moet je bij aflossingsvrij ook nadenken over de toekomst. Sluit je de lening af tegen 4 procent en los je niets af, dan staat er over 15 jaar bijvoorbeeld nog steed 150000. Dan wordt op dat moment de rente opnieuw bepaald en kan het best opeens 8 procent geworden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Hillie schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:42:
[...]

Cool Capo, een huis kopen! Als je nog wat wilt weten, mail gerust. Ik heb het zelf ook ruim een jaar geleden gedaan.

Ach ja, dolle pret. ;)
Ik mail je sowieso nog tussen alle chaos in ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Capo op 05-01-2006 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
We gaan morgen bellen met de rabo om een informatief gesprek met de rabo aan te gaan, in de loop van volgende week heb ik een functionerings gesprek met mn chef waarbij ik mn laatste loonswijziging krijg te horen, en mijn vriendin krijgt dan ook d'r vaste contract, dus dan hebben we de belangrijkste info voor het gesprek. Daarna wil ik nog naar de Friesland Bank zodat ik die 2 een beetje tegen elkaar op kan laten "bieden", dus hopelijk weet ik binnen 2 weken dan wat exacter wat we kunnen lenen.

-spaargeld hebben we wel, maar niet veel dus dat gebruiken we niet voor een eigen inleg maar om het huis in te richten etc.
shure-fan schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 01:52:
[...]

Ik kom dus zelf uit Sneek, en de reden van de dure huizen hier is, dat er 1 wijk geheel vernieuwd wordt en geheel gemoderniseert word, er zijn nog genoeg huizen in sneek te koop die tussen de 150 en 200 zitten, en ja als je richting h' veen of workum moet si het natuurlijk ideaal dat de A7 gewoon naast de deur ligt.
als ik bv op funda.nl kijk kan ik in sneek eigenlijk niet veel soeps vinden, ik heb het gevoel dat in drachten meer tekoop staat voor minder geld.

de huizen in friesland zijn iig iets goedkoper, maar de lonen liggen hier ook wat lager... ik heb een leuke baan maar verdien niet veel (ruwweg 2000,- euro bruto per maand), wat mn vriendin gaat veridenen is nog helemaal afwachten... irritante is dat ze al sinds 1 jan. onder een vast contract werkt, maar nog geen contract heeft of een loon weet (ze was tot voorheen gedetacheerd). al met al zal het iig niet een dikke hypotheek worden... alleen op mijn naam/loon is dan ook uitgesloten.

- nu even weer over het huis opzich: hoe realistisch is het om voor juni een huis te kunnen hebben? als ik over 2 weken wat exacter weet wat we kunnen lenen wil ik direct serieus huizen gaan bekijken (dus langs gaan ipv alleen maar via inet kijken). wat is jullie ervaring met hoe snel zo'n koop rond kan zijn? hangt er natuurlijk ook maar vanaf wanneer de verkopers het huis kunnen verlaten.

- ik hoorde van een collega ook datje vaak een hoger bedrag kunt lenen als je al een huis gevonden hebt wat je wilt kopen, omdat de hyptoheek verstrekker dan de zekerheid heeft dat je zo snel mogelijk een huis wilt/gaat kopen en dan ook probeerd om in de buurt van het aankoop bedrag te komen.

en is dit ongeveer de gang van zaken?:
- Ons is verteld dat we ongeveer 145k kunnen lenen.
- wij gaan huizen bekijken en doen een bod op een huis
- verkopers vinden het te weinig en willen 150k
- wij belen met de hypotheek verstrekker en vragen of we 160k (incl kosten koper) kunnen lenen omdat we dan definitief ons huis kunnen kopen, bank stemt toe.
- wij bellen de makelaar en geven een laatste bod van 148k, makelaar stemt toe.

-hoe snel moeten we een aanbetaling doen? of wat moeten we dan doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Chaoss op 05-01-2006 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Een huis ok, maar dan de meubels... man wat zijn die duur!

Hoe hebben jullie dat geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
allure schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 19:57:
Een huis ok, maar dan de meubels... man wat zijn die duur!

Hoe hebben jullie dat geregeld?
al het kleine uitzet hebben we al (servies, glazen, kookpannen, eigenlijk al het keukenspul al, strijkplank. etc etc.), wat meubels betreft kan ik hier en daar wel wat krijgen (heb al een bank aangeboden gekregen), in eerste instantie hoeft alleen de keuken, de woonkamer en 1 slaapkamer ingericht te worden. daarvoor heb ik wat spaarcentjes... komen we te kort koop ik liever eerst een tafel etc bij de kringloopwinkel of op marktplaats staat ook zat, zodat we direct wat moois kunnen kopen als er weer wat gespaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
- nu even weer over het huis opzich: hoe realistisch is het om voor juni een huis te kunnen hebben? als ik over 2 weken wat exacter weet wat we kunnen lenen wil ik direct serieus huizen gaan bekijken (dus langs gaan ipv alleen maar via inet kijken). wat is jullie ervaring met hoe snel zo'n koop rond kan zijn? hangt er natuurlijk ook maar vanaf wanneer de verkopers het huis kunnen verlaten.
Je bent natuurlijk afhankelijk van de andere partij. Wij hebben vorig jaar in februari een huis gekocht. De verkoper wou in mei al de overdracht, dus half mei de overdracht en we zijn begin juni verhuisd. Het kan dus wel, maar het hangt niet alleen van jou af.
en is dit ongeveer de gang van zaken?:
- Ons is verteld dat we ongeveer 145k kunnen lenen.
- wij gaan huizen bekijken en doen een bod op een huis
- verkopers vinden het te weinig en willen 150k
- wij belen met de hypotheek verstrekker en vragen of we 160k (incl kosten koper) kunnen lenen omdat we dan definitief ons huis kunnen kopen, bank stemt toe.
- wij bellen de makelaar en geven een laatste bod van 148k, makelaar stemt toe.

-hoe snel moeten we een aanbetaling doen? of wat moeten we dan doen?
Let op, weet van te voren wat je kunt lenen. Als je 145K kunt lenen, gaan ze je niet ineens 160K geven, alleen omdat je dat graag wilt.

Let op !!!! Een voorlopig koopcontract is alles behalve voorlopig. Het enige voorlopige eraan is dat er nog een echt contract volgt. Maar tenzij 1 van de ontbindende voorwaarden ingaat, zit je er aan vast, of 10% boete betalen.

Meestal wil men een bankgarantie, bij ons binnen 2 weken na ondertekening voorlopig koopcontract. Je hypotheekverstrekker regelt dit. Dan moet ook voor een bepaalde tijd (meestal 4 weken) de hypotheek rond zijn. Dit is een ontbindende voorwaarde, maar denk daar niet te licht over. De andere partij mag onderzoeken of je ook echt moeite hebt gedaan om een hypotheek te krijgen, en als jij daarin in gebreke bent gebleven kost het je 10%.

Maar goed, als alles volgens wens gaat, heb je alles zo voor elkaar. Maar weet van te voren wat je kunt lenen, en wat je dus kunt bieden (90% ongeveer daarvan)

[ Voor 53% gewijzigd door Li0nHeart op 05-01-2006 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
maar als de verkoper meer wil dan wij in eerste instantie kunnen bieden, en we nemen contact op met de bank om bv 5-10k meer te vragen, dan zal de bank daar toch wel wat aan proberen te doen aangezine ze dan een hypotheek kunnen verkopen. Ik ga natuurlijk niet meer bieden dan wat ik kan krijgen.

bij wie breng je eigenlijk een bod uit? de eigenaar of bel je de makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
de makelaar.. wij zagen de eigenaren pas bij ondertekening vh voorlopige koopcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Li0nHeart schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 22:04:
de makelaar.. wij zagen de eigenaren pas bij ondertekening vh voorlopige koopcontract
dus je gaat ook met de makelaar het huis bekijken? (zal wel een domme vraag zijn :P)

ik d8 je blet met de makelaar om een afspraak te maken en dan ga je gewoon naar het huis toe waar de huidige bewoners het je laten zien. Waren bij jouw de bewoners niet aanwezig tone je het huis ging bekijken? en hoeveel huizen hebje in totaal irl bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
Heh.. ik wist dat ook niet hoor.. was ook mijn eerste huis.

De bewoners waren niet aanwezig. Ik weet niet of dat altijd zo is, maar volgens mij heeft de makelaar dat wel veel liever. Je kunt dan rustig rondlopen. Evt een keukenkastje opentrekken en zo. Het voelt wel raar om in iemand anders huis rond te lopen.

Je moet de makelaar dan ook allerlei vragen stellen. Je hebt namelijk een onderzoeksplicht. Maar zij hebben ook een informatieplicht, dus ze mogen bijvoorbeeld niet achterhouden te vertellen dat er (ik noem maar iets) betonrot is of zo. Maar je moet zelf ook goed je ogen de kost geven.

Als een huis je lijkt ga je vaak een 2e keer bezichtigen. Neem dan een objectief iemand (vader/kameraad) mee, want meestal ben je zelf zo weg van het huis, dat je dat zelf niet meer bent :)

Wij hebben 2 huizen bekeken. De eerste was het toch echt niet. De tweede was het helemaal :) Soms loop je er zomaar tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
kheb er wel zin in! 8) maja al dat gedoe er omheen bah dat is echt niets voor mij! maja das de zure appel.

hoop zo snel mogelijk een budget te weten, zodat we serieus kunnen gaan zoeken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
maar als de verkoper meer wil dan wij in eerste instantie kunnen bieden, en we nemen contact op met de bank om bv 5-10k meer te vragen, dan zal de bank daar toch wel wat aan proberen te doen aangezine ze dan een hypotheek kunnen verkopen. Ik ga natuurlijk niet meer bieden dan wat ik kan krijgen.
Absoluut niet. Een bank zal je niet meer geld geven dan zij verwachten dat je terug kan betalen. Als zij aanvankelijk zeggen "dit is de max", dan zullen ze daar niet later alsnog overheen gaan omdat je anders je huisje niet kan kopen.

Voor de bank is het belangrijker om gegarandeerd elke maand geld van jou te krijgen, dan om jou een duurdere hypotheek te geven. Dat zou namelijk tot betalingsproblemen kunnen leiden, met alle rompslomp er omheen.

Oftewel: je krijgt van hen je max te horen en gaat op zoek naar een huis wat binnen die bestedingsruimte past (inclusief alle bijkomende kosten natuurlijk!). Onze zaak als voorbeeld nemend: de werkelijke prijs van ons huis lag 20k onder ons hypotheek bedrag, waar (na alle bijkomende kosten) zo'n 5k a 6k van over bleef.

Om Li0nHeart's verhaal nog te bevestigen:
Geef bij een bezichtiging inderdaad je ogen en handen goed de kost. Durf om doortastend te zijn en heb inderdaad ook het lef om tot het "zeikerige" toe zaken te controleren. Je koopt wel iets waar je een lange tijd aan vast zit en je steekt je daarvoor ook nog eens diep in de schulden. Dus verzeker je er van dat je iets goeds koopt!

Ook bij ons was het zo dat de bewoners een blokje om waren toen wij voor de bezichtiging kwamen. Het geeft zowel jou als de makelaar de ruimte om vrijuit te spreken en te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glrfndl
  • Niet online
Nog wat tips:
stel voor jezelf een maximum prijs in, een makelaar zal je altijd proberen te verleiden om nog een paar k extra los te peuteren en mooie praatjes houden dat het uiteindelijk maar een paar euro per maand scheelt. Zeg die makelaar dan maar gelijk dat je liever hebt dat de verkoper die paar euro per maand betaalt en hou vast aan je eigen max. Zeker als een huis al een tijdje te koop staat begint de tijd voor de verkoper ook te dringen.

voel je niet bezwaard om 2x of vaker een huis te bezichtigen, je ouders meenemen is wel verstandig, ook is het handig om iemand die een goed timmermansoog heeft mee te nemen die de staat van het huis nauwkeurig kan bepalen.

Als er nog veel in het huis moet gebeuren dat je op het oog hebt, vraag dan vantevoren zoveel mogelijk offertes/prijsschattingen op bij bijv. installateur, vloerbedekking, keukenboer, etc. etc. zodat je een redelijk idee hebt van de kosten die je nog staan te wachten

Prepare for unforeseen consequences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ok, ik heb nu dus een huis gevonden wat ons wel wat lijkt, hoe bereken ik nou een passend openingsbod?

Er vanuit gaande dat het huis 220.000 als vraagprijs heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Laatst online: 31-12-2023
In 2005 mocht je een hypotheek afsluiten op 2 salarissen.
In 2006 mag je alleen op het hoogste salaris een hypotheek afsluiten en dan maximaal 1/3e van het maand-salaris.

dit lijkt me een erg sterk verhaal naar mijn mening. Wanneer dit wel waar is kan bijna niemand met een ietwat minder inkomen een huis kopen terwijl ze juist bezig zijn een huis kopen toegankelijker te maken.Ik heb mijn hypotheker er in december ook niets over horen zeggen van jullie zijn op tijd.... Als dit waar zou zijn zou ik in een achterstands wijk moeten gaan wonen want met mijn salaris alleen krijg ik nieteens 90.000 !

Ik zou graag de bron idd willen weten.

Openingsbod persoonlijk zou ik zonder berekenen 205.000 zeggen maar is ook afhankelijk van div. zaken die moeten gebeuren aan het huis.... Je komt dan uiteindelijk op de 212.500 uit waarschijnlijk behalve als ie al op je 2e bod van 210.000 ingaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Jeff[NL] op 06-01-2006 12:50 ]

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

Begin rond de 200k en dan moet je hopelijk ergens tussen 207.5k en 215k uitkomen. Wat zegt je gevoel over de prijs van het huis in vergelijking met andere huizen? Is die 220k reeel of is de prijs gewoonweg te hoog, zal het huis voor deze prijs snel verkocht worden of staat het al lang to koop/ verwacht je dat het voor deze prijs nog lang te koop zal blijven staan?

Het blijft een spel. Op zo'n groot bedrag lijkt een paar duizend niks maar het blijft veel geld. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

de bouwtechnische keuring is van jan. 05 dus ik denk dat het al vanaf toen te koop staat, de makelaar zei namelijk wel dat het al een tijd te koop staat en dat er nog wat "rek" in de prijs zit. is 10% onder de vraagrprijs reeel? t huis is te klein voor een gezin, t heeft namelijk maar 2 slaapkamers en een hobby kamer.
de woonkamer is ongeveer 30M2, we zijn maar met z`n tweeen.

[ Voor 11% gewijzigd door allure op 06-01-2006 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
Als het inderdaad al zo lang te koop staat is 10% eronder zeker reeel. En als de makelaar je probeert wijs te maken dat het veel te laag is, en dat hij dat bod niet wil overbrengen ... zeg dan maar dat dat z'n plicht is, en anders bel je de eigenaar zelf wel. Het zijn zo van die makelaarstrucjes.

En ze kunnen hooguit zeggen dat ze je bod niet serieus nemen, en dus nu nog niet met je in onderhandeling willen gaan. Dan zul je wat hoger moet bieden.

Maar als het al zo lang te koop staat, hoef je er denk ik niet bang voor te zijn dat iemand het voor je neus wegkaapt. Enig idee waarom het al zo lang te koop staat?

[ Voor 91% gewijzigd door Li0nHeart op 06-01-2006 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

De bovenverdieping valt wat klein, en zeker voor een gezin, t heeft 2 slaapkamers en een kleine hobbykamer, en een badkamer.
Het is groot genoeg voor zo met z`n tweeen en eventueel een baby ofzo maarja die hebben we niet en de plannen ervoor ook niet.

Ik denk dat de meeste mensen struikelen over de ruimte op de 1e etage, de 2 slaapkamers zijn ongeveer 3 bij 4 meter en de hobby kamer 2 bij 3.

En nog iets, wat mag je in je hypotheek meenemen aan verbouwing? een vloer bijv?

[ Voor 10% gewijzigd door allure op 06-01-2006 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
jnijboer schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:45:
Nog wat tips:
stel voor jezelf een maximum prijs in, een makelaar zal je altijd proberen te verleiden om nog een paar k extra los te peuteren en mooie praatjes houden dat het uiteindelijk maar een paar euro per maand scheelt. Zeg die makelaar dan maar gelijk dat je liever hebt dat de verkoper die paar euro per maand betaalt en hou vast aan je eigen max. Zeker als een huis al een tijdje te koop staat begint de tijd voor de verkoper ook te dringen.
is het verstandig om direct te gaan onderhandelen alsj je met de makelaar het huis bekeken hebt?

ik heb gehoord dat de kosten koper ruweg 8% van de aanschaf zijn.. waar bestaat dat uit? kosten van de notaris, makelaars kosten? ik heb ook gehoord datje vaak op de notaris ksoten nog wel wat korting kunt krijgen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Laatst online: 31-12-2023
In je hypotheek mag je alles extra meenemen als het aan je huis vast blijft zitten.. Verf / behang / parket ( geen kliklaminaat !! ) / badkamerkasten / nieuwe keuken etc...bij evt nieuwe apparaten neem dan inbouwkoelkast etc die vallen daar ook onder.

de rest mag je niet op je hypotheek nemen.

verder heb ik pas een huis gekocht voor 130.000 en komen 15.000 kosten koper bij....

[ Voor 13% gewijzigd door Jeff[NL] op 06-01-2006 14:21 ]

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
ik heb gehoord dat de kosten koper ruweg 8% van de aanschaf zijn.. waar bestaat dat uit? kosten van de notaris, makelaars kosten? ik heb ook gehoord datje vaak op de notaris ksoten nog wel wat korting kunt krijgen, klopt dat?
Notariskosten, belasting !!! :)
Kosten voor de hypotheek
Makelaar wordt betaald door de verkopende partij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Chaoss schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:18:
[...]

is het verstandig om direct te gaan onderhandelen alsj je met de makelaar het huis bekeken hebt?

Gister zijn we toevallig bij de hypotheekshop geweest voor een max hypotheek berekening.. Het systeem lag eruit dus dat ging niet, maar wij kregen idd het advies om gewoon te zoeken op het internet naar een notaris, dat kan 100en euro's schelen (naast korting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
Chaoss schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:18:
[...]

Je kan direct gaan onderhandelen, maar waarschijnlijk willen jullie samen nog wel even overleggen. Het huis moet jullie tenslotte allebei bevallen en je moet allebei achter een uitgebracht bod staan.
Afhankelijk van hoe laat je bezichtigd hebt kun je later op dezelfde dag of de volgende ochtend telefonisch een bod doorgeven.
De kosten koper bestaan uit 6% overdrachtsbelasting, notariskosten (akte van levering + hypotheekakte), en verrekening van gemeentelijke lasten. Totaal is dat 8-9%.
Makelaarskosten betaal je alleen als je zelf een makelaar in de arm neemt om je te begeleiden bij de aankoop. De verkopende makelaar wordt door de verkopers betaald.
Jaspertje schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:23:
Gister zijn we toevallig bij de hypotheekshop geweest voor een max hypotheek berekening.. Het systeem lag eruit dus dat ging niet, maar wij kregen idd het advies om gewoon te zoeken op het internet naar een notaris, dat kan 100en euro's schelen (naast korting)
Let dan wel op dat je offertes aanvraagt voor beide aktes. Mijn ervaring is dat het uiteindelijk niet zo erg veel scheelt, bij de ene is de hypotheekakte goedkoper en bij de ander de akte van levering.
En kijk ook of de koper niet de notaris vaststelt voor de akte van levering. Dat is niet gebruikelijk maar komt toch nog regelmatig voor. Waar je dan heen gaat voor de hypotheekakte is vrije keus, maar het is dan vrijwel altijd oninteressant om elders heen te gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door cowgirl op 06-01-2006 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
> In 2006 mag je alleen op het hoogste salaris een hypotheek afsluiten en
> dan maximaal 1/3e van het maand-salaris.

dit lijkt me een erg sterk verhaal naar mijn mening. Wanneer dit wel waar is kan bijna niemand met een ietwat minder inkomen een huis kopen terwijl ze juist bezig zijn een huis kopen toegankelijker te maken
Mwogh... Zo'n vreemde verhouding vind ik het eigenlijk niet! Want het klopt ongeveer met wat wij hebben.

* We hebben gekocht op mijn salaris alleen.
* De maandelijkse betalingen komen niet boven 1/3 van mijn salaris uit.
* Toch hebben wij geleend tot 4.3x mijn jaarlijkse salaris.
* Het huis is toch zeker ver boven die 90.000 die jij noemde.

Wat klopt er niet volgens jou?

Ik heb het idee dat de originele poster van dit "feitje" z'n zinsbouw alleen wat had vernaggeld. Hij bedoelde dus niet "je max is ~4x 1/3x je salaris", maar "je max word vastgesteld zodat je maandelijkse bedrag niet meer is dan 1/3x je maandsalaris".

[ Voor 25% gewijzigd door Liegebeest op 06-01-2006 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Sugt Banken....
Praat me er niet over,

Even het verhaal tot nu.

1 September ik zie een leuk appartement in Eindhoven
10 September ik neem een optie
24 September gesprek met de RSP club te Eindhoven
10 Oktober Financieele stukken ingeleverd
30 Oktober bevestiging ABN stukken ontvangen
15 November Bank vraagt om nieuwe werkgeversverklaring (1)
25 November Bank vraagt nogmaals om nieuwe werkgeversverklaring (2)
2 December stukken ontvangen
25 December Salaris ronde werk... (zie ook draadje wat verdient een ict-er gemiddeld)
04 Januari Bank vraagt om weer een nieuwe werkgeversverklaring... .

Das al de zoveelste

Inmiddels begint dit wel nadelige gevolgen te krijgen...

Meeste dossiers zijn inmiddels de notaris gepasseerd maar bij niet...
Wat kan ik doen in dit geval?
Wie is hiervoor verantwoordelijk?

Graag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
Als je er nog onderuit kan, direct een andere bank bellen, uitleggen, en zeggen dat je met -spoed- een hypotheek nodig hebt. Ze zijn nooit te beroerd om de concurrent brood uit de mond te stoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Als je geen tussenpersoon in de hand hebt genomen ben je zelf 100% verantwoordelijk voor het aandragen van alle papieren en het zorgen dat dat op orde is...

Maar geeft de bank aan waarom ze steeds opnieuw een nieuwe werkgeversverklaring willen? Want ze horen aan de eerste gewoon voldoende te hebben. Dat er iets in je salaris veranderd hoort ze niets uit te maken.. Tenzij je omlaag gaat natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security

Security

it's just me

ik heb een tussenpersoon intermediar >RSP Wonen<
Zal morgen maar eens telefonisch contact opnemen en jullie het vervolg laten weten.
en nee ben niet omlaag gegaan maar om nou te zeggen Superverhoging...
Dacht het niet..

[ Voor 78% gewijzigd door Security op 09-01-2006 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-04 14:15

Naboo

#WINNING!! DUH!

vraagje, heeft die tussenpersoon je ook een beleggershypotheek gefinancieerd?

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security

Security

it's just me

vanwaar de vraag phoenix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security

Security

it's just me

even een update.
Vanmorgen intermediar gesproken > nog maar weer 1 x (laatste keer) de werkgevers verklaring toe te sturen.
Gaat morgen dus gebeuren
Fiat aanvragen en door naar Administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

okay, ben toch maar eens wezen uitzoeken hoe en wat over de hypotheken in 2006.

ofterwijl, hypotheekadviseur maar even gebeld.

ze zeggen dit, als je op een modaal inkomen zit (29.500 bruto per jaar) dan krijg je een maximum van 135.000kk mee, op 1 salaris. verdienen beide mensen in een leefomgeving hetzelfde modale inkomen, dan zitten ze op 196.500kk.

En daaruit blijkt dat ik toch gelijk had, 4,5 keer je bruto salaris minus een deel kk....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

trouwens, we hebben het nu wel zo leuk over huizen...maar hebben jullie allemaal wel eens naar een leuk 3 kamer appartement gekeken? aangezien dit speciaal voor starters is :)

een leuk ruim 3 kamer appartement heb je in de randstad van 140.000 euro :) en dat zijn leuke prijsjes :) zelfs bij ons in de gemeente kan je een starterslening aanvragen, dit is 30.000 euro wat je maximaal mee krijgt, tegen 0% rente :)

hier hoef je niets voor af te dragen, enkel als je het appartement na zoveel jaar weer zou verkopen, dan moet je in 1 keer die lening afdragen, dus 30.000 euro neer tellen ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Appartementen? Ja, hiero!

* Liegebeest steekt z'n hand op

Wij hebben in de wijk Transwijk in Utrecht (tegenover Kanaleneiland) een flat gekocht. Drie kamers (was origineel vier) met een totaal oppervlak van zo'n 85m2. En dat lag inderdaad ietsjes boven wat jij noemt... Ik moet zeggen dat het erg goed bevalt en zoals je zegt is het goed te doen voor starters, alleenstaanden of alleen-verdieners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-04 14:15

Naboo

#WINNING!! DUH!

omdat tussenpersonen je voornamelijk een beleggershypotheek aansmeren omdat ze daar de meeste provisie op krijgen. 9 van de 10 keer kijkt zo'n tussenpersoon echt niet of jij het over een paar jaar nog wel kan betalen.

vandaar

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security

Security

it's just me

das gelukkig niet het geval ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Update: We zijn vanmorgen bij de Friesland Bank en vanmiddag bij de Rabobank geweest.

Het viel me best mee... niet gemerkt van strengere eisen per 2006 ofzo, beide banken gaven aan als maatstaf beide inkomens x 5! in ons geval komen we dan op 210k... uiteraard doen we dit niet ivm risico's

we hebben van beide banken een voorbeeld offerte gekregen van een koophuis van 165k+15k kosten koper maandlasten komen bij beide banken op 550,- per maand in geval van een spaarhypotheek en 505,- in geval van een bellegings hypotheek. (incl belastingvordeel en nationaale hypotheek garantie)

2 kleine verschillen: friba zet de rente voor 10 jaar vast en de rabo voor 11 jaar en bij de rabo krijgen we een taxateur die voor "slechts" 250,- een taxatieraport maakt.

nouahj we weten nu iig waar we aan toe zijn... dat is al een opluchting opzich ;) nu komt stap 2 een huis zoeken!

We hebben in Drachten een leuk huis gevonden: 2 onder 1 kap, garage en alles er op en er aan... hoeft nagenoeg niets meer aan te gebeuren vraagprijs is 172k, vanmiddag gebeld met de makelaar huis stond nog te koop maar de huidige bewoners gaan er aps per 1 oktober uit... betekend dat wij dan voor ongeveer 1-1,5 maand ergens anders moeten wonen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

cailin_coilleach schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:37:
Appartementen? Ja, hiero!

* Anoniem: 39993 steekt z'n hand op

Wij hebben in de wijk Transwijk in Utrecht (tegenover Kanaleneiland) een flat gekocht. Drie kamers (was origineel vier) met een totaal oppervlak van zo'n 85m2. En dat lag inderdaad ietsjes boven wat jij noemt... Ik moet zeggen dat het erg goed bevalt en zoals je zegt is het goed te doen voor starters, alleenstaanden of alleen-verdieners.
Heeeej.... daar heb ik ook een appartement gekocht, vorig jaar juli. Een driekamer-appartement (was origineel vier) met een totaal oppervlak van zo'n 85m2. Toevallig....

Mijn appartement was alleen wel wat goedkoper, maar er moet dan ook wel e.e.a. aan gebeuren. Ik heb minder betaald dan 130k. Appartement zat vroeger in de verhuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 18-01-2006 22:02 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.