Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaring met huis kopen OverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 48.261 views sinds 30-01-2008

• FrankGuthrie
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16-11 11:13

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

quote:
Spyro_the_Dragon schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:40:
[...]

Het ergste vind ik: je weet het gewoon niet.... waar ligt de bodem?

Voorbeeld: een van de bedrijven vroegen we om hun ultieme bodemprijs. (met de mededeling dat we ook ergens anders gingen kijken). Kwam op 18.000. Toen ik ze belde dat het niet doorging omdat we een andere keuken kochten kreeg ik binnen 5 minuten een telefoontje terug: 16.500 werd het...
quote:
OzBoz schreef op zondag 03 december 2006 @ 00:32:
[...]

Mijn zus (woont nu in Noord Holland) is veel keukenboeren afgeweest en kon overal tot ongeveer 50% afdingen. Uiteindelijk trouwens de keuken in Duitsland gekocht. Waar je nog steeds tot die 50% kan afdingen met wat geluk maar waar je voor zelfde geld wel enorm veel meer krijgt. En die lui zijn het ook gewend om in NL keukens te plaatsen, omdat als je niet helemaal een hekel hebt aan je euro's je een keuken in Duitsland koopt.
Dat is voor mij ook de reden geweest om in Duitsland een keuken te kopen. Ik was er 25% goedkoper en ik had een granieten werkblad, dat is in Duitsland standaard. Hier moet je er belachelijke prijzen voor neertellen. Een tripje naar Duitsland (Nordhorn) kan ik iedereen aanraden.

Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• LordMorgoth
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

MIsschien een stomme vraag maar toch:

ik ga 1 januari van werkgever wisselen. Daar heb ik een contract voor onbepaalde tijd. In het contract staat geen bepaling over de proeftijd, in andere woorden: er is dus geen proeftijd van 2 maanden voor mijn nieuwe werkgever. Wettelijk bepaald is dat er wel altijd een proeftijd van 2 mnd is...

Maar kan dat problemen opleveren voor het verkrijgen van een hypotheek binnen 2 maanden?

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• Jaspertje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12-03-2018

Jaspertje

Max & Milo.. lief

quote:
LordMorgoth schreef op maandag 04 december 2006 @ 14:18:
MIsschien een stomme vraag maar toch:

ik ga 1 januari van werkgever wisselen. Daar heb ik een contract voor onbepaalde tijd. In het contract staat geen bepaling over de proeftijd, in andere woorden: er is dus geen proeftijd van 2 maanden voor mijn nieuwe werkgever. Wettelijk bepaald is dat er wel altijd een proeftijd van 2 mnd is...

Maar kan dat problemen opleveren voor het verkrijgen van een hypotheek binnen 2 maanden?
Dan zal je misschien een intentieverklaring moeten krijgen van je werkgever, verder helemaal niet denk ik (maar dat weet ik niet :))

• Chaoss
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:14

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
quote:
MrSleeves schreef op woensdag 22 november 2006 @ 16:06:
De keuken die we nu hebben bedacht (maar waar nog geen geld voor is), kost grof geschat 7500 euro (bij Ikea): 2000 euro voor de kasten, 2000 voor het acrylaatblad (op maat), 3500 euro voor inbouw. Maar eens kijken of een andere leverancier daar onder kan.
die montage is wel vrij veel, zeker voor een simpele ikea keuken.

Verder zou ik nooit een ikea-keuken kopen...maar misschien komt dat omdat ik bij een " echte" keukenboer werk :+
quote:
FrankGuthrie schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:19:
[...]

De meeste keukenboeren in Nederland zijn afzetters. Als je niet afdingt wordt je wordt je flink genaait. En dan nog wordt je gepakt. :X
zoooo kortzichtig...

Chaoss wijzigde deze reactie 04-12-2006 16:11 (20%)

Greatness Awaits! PSN: Wanderer200

• MrSleeves
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 14-11 22:43

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik bedoelde 3500 euro voor inbouwapparatuur.. my bad. ;)

Ik vind het laten inbouwen namelijk een beetje onzin; denk daar dus niet echt over na. Bij keukens wordt de boel nogal overschat. Zo moeilijk is het niet.

MrSleeves wijzigde deze reactie 04-12-2006 16:15 (58%)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

quote:
Nee, dat heet ervaring. Het is gewoon zo.

Kate Bush

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 11:59

André

Analytics dude

quote:
Leg uit, ben wel heel benieuwd hoe dat er uit ziet van de kant van de verkoper.

* André heeft afgelopen zaterdag een nieuwe keuken gekocht :)

Ik heb een keuken die in totaal met alle aanpassingen, wensen, inbouw, enz op €8500 uit kwam. Daarna heb ik het hele spel van onderhandelen moeten spelen: zeuren, afdingen, kortingen uit acties bespreken, zeggen dat de concurrent lager kan, daarna stap 2: heel laag inzetten en wel interesse tonen waardoor hij tot 2 keer toe zijn baas moest bellen :Z, en vervolgens stap 3: teleurgesteld de jas aantrekken om na een zucht van de verkoper de keuken te krijgen voor de prijs die ik gesteld had: €5500.

Als ik naar de keuken kijk heb ik bij dat bedrag ook een gevoel van "dat is ie ook waard". En misschien had er meer af gekund, ik ben tevreden. Alleen moet ik dan wel dat hele spel spelen, wat nou als je dat niet kunt? Dan had je dezelfde keuken dus voor €8500 gehad en dan had je de inbouw kosten ook nog zelf kunnen dokken.

Ik heb er eigenlijk geen goed woord voor over. Het zijn vakmensen, en ze hebben me ook op alle vlakken van goede ideeën voorzien. Maar als het op geld aankomt...

• Hillie
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19-11 08:09

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

quote:
MrSleeves schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:13:
Ik vind het laten inbouwen namelijk een beetje onzin; denk daar dus niet echt over na. Bij keukens wordt de boel nogal overschat. Zo moeilijk is het niet.
Zeker geen probleem als je een beetje handig bent en alle muren enzo recht zijn, dan is het zo gepiept.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:43

BazzH

Kei-goed...

quote:
André schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:28:
[...]

[...]

Ik heb er eigenlijk geen goed woord voor over. Het zijn vakmensen, en ze hebben me ook op alle vlakken van goede ideeën voorzien. Maar als het op geld aankomt...
Als het op geld aankomt, vertrouw ik die keukenboeren ook voor geen meter. Over een tijdje hebben wij ook een nieuwe keuken nodig en als je kijkt wat ze zonder blikken of blozen durven te vragen voor een relatief eenvoudige keuken met een simpel combi-oventje, simpel gasfornuis, simpele koelkast, afzuigkap en een goedkope vaatwasser..... gewoon idioot. Daar kun je zo'n beetje een nieuwe auto voor kopen. En dan komt er, als het aan de keukenboer ligt, nog een smak geld bij voor inbouw.

Gelukkig heb ik een kennis die keukens inbouwt voor zijn brood. Dat gaat al een pakje geld schelen. Verder ben ik van plan om zeker ook eens 1 of 2 dagen in Duitsland te gaan kijken naar keukens. Zelfs keukens van Nederlands fabrikaat zijn daar goedkoper. Dat zegt natuurlijk al genoeg..... De kans is dus best groot, dat ik ook gewoon een keuken uit Duitsland laat komen, als ik niet tevreden ben over het resultaat van onderhandelingen met Nederlandse keukenboeren.

Think smart........ Act stupid........

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

quote:
André schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:28:
[...]

Als ik naar de keuken kijk heb ik bij dat bedrag ook een gevoel van "dat is ie ook waard". En misschien had er meer af gekund, ik ben tevreden. Alleen moet ik dan wel dat hele spel spelen, wat nou als je dat niet kunt? Dan had je dezelfde keuken dus voor €8500 gehad en dan had je de inbouw kosten ook nog zelf kunnen dokken.

Zo werkt het in het buitenland ook hoor, en een 2e hands auto kan je ook altijd op afdingen... trouwens onze home theather set had ook 20% korting en dat is niet omdat zij het graag wilde

• Cis
  • Laatst online: 16:21
Vraagje omtrent een lening met NHG:
is het toegestaan om een duurder huis te kopen, met aanvulling van eigen geld?
In mijn geval: ik zie een prachtig appartement, die inclusief de kosten koper ongeveer 20.000 te hoog uitvalt. (mijn lening mag max 165.000 zijn, maar het appartement kost in totaal 185.000)
Dit zou ik eventueel kunnen opvangen met eigen geld. Ik weet alleen niet of dit mag met NHG. Op de site van de NHG zag ik het antwoord nog niet zo snel staan...

Cis wijzigde deze reactie 10-12-2006 17:33 (9%)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

quote:
Cis schreef op zondag 10 december 2006 @ 17:32:
In mijn geval: ik zie een prachtig appartement, die inclusief de kosten koper ongeveer 20.000 te hoog uitvalt. (mijn lening mag max 165.000 zijn, maar het appartement kost in totaal 185.000)
Dit zou ik eventueel kunnen opvangen met eigen geld. Ik weet alleen niet of dit mag met NHG. Op de site van de NHG zag ik het antwoord nog niet zo snel staan...
Bel of loop bij een hypotheek adviseur langs.

Kate Bush

• Richard
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18:18

Richard

Kuru Kuru Kururin

quote:
Ja, het gaat namelijk niet om het huis maar om de hoogte van de hypotheek die je neemt.

• T-8one
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:59

T-8one

take it easy, take a sisi

quote:
Misschien wel kortzichtig, maar ik vind het ook erg vermoeiend en vervelend om zoveel moeite te moeten doen om de juiste prijs te betalen. Dat je wat korting krijgt als je een hele keuken koopt met alle inbouw apparatuur kan ik nog bij inkomen.
Maar dat je standaard 30% van de prijs af moeten lullen vind ik zo'n onzin, ik ga dan altijd weg met het idee dat ik alsnog te veel heb betaald had ik niet 35% van de prijs af kunnen lullen? of misschien zelfs wel 40%?
Het betekent ook dat je bij tig zaken langs moet gaan, om producten te vergelijken die net allemaal eventjes iets anders zijn.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Sinds gisteren hebben ook wij het huis op onze naam.
Het was een leuke verassing vorige week bij de notaris toen bleek dat de verkopende partij de zaken niet voor elkaar had. (voor het eerst in 30 jaar notariservaring)
Ze hadden nog een schuld die ze af moesten betalen omdat ze het huis binnen een jaar verkochten en dus kosten koper enzo schuldig waren.

Gelukkig waren de zaken gisteren wel rond en zijn we nu eigenaar.
Leen van lenen.nl zal wel aan ze verdient hebben :+

• Pooh
  • Registratie: april 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

quote:
Jahoor, dat mag. Sterker nog, het zal je zelfs een klein voordeel opleveren. Het risico voor de bank is immers lager, omdat een eventuele lagere opbrengst ten koste van je 'eigen geld' zal gaan, bij een verplichte verkoop. Als je geluk hebt komt je executiewaarde zelfs boven je hypotheekbedrag uit.

• Bigfoot
  • Laatst online: 13:38
Let er wel op dat wanneer je eigen geld in je huis steekt dat je dit later niet meer kan terughalen en vervangen door een hogere hypotheek. Je verliest dan de belastingaftrek daarover.

• Cis
quote:
Bigfoot schreef op woensdag 13 december 2006 @ 10:33:
Let er wel op dat wanneer je eigen geld in je huis steekt dat je dit later niet meer kan terughalen en vervangen door een hogere hypotheek. Je verliest dan de belastingaftrek daarover.
Dat besef ik heel goed. En het is ook heel zonde van het geld. Maar aan de andere kant: ik zit momenteel aan de start van mijn carriere en ik wil eigenlijk niet in een blokhutje, of een appartement in de Bijlmer hebben van 120.000
Samenwonen doe ik nog niet, mijn vriendin trekt pas over 2 jaar in.

Dus het is kiezen of delen :)

• Bigfoot
Nou ja, zonde van het geld is het niet. Hypotheek kost ook geld, over een looptijd van 30 jaar betaal je anders ook nog eens net zo veel rente als je normaal als hoofdsom hebt.

Huizen zijn nu eenmaal duur. En meestal kun je niet het hele bedrag lenen. Ik heb net ook een huis gekocht waarbij de helft van het bedrag uit de overwaarde van het vorige huis kwam, dat is per saldo ook eigen geld.

• Dagi
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online

Dagi

Work Smart - Not Hard

quote:
arjants schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 15:55:
[...]

Een leuke manier om de prijzen te peilen is via het kadaster: https://kadaster-on-line.kadaster.nl/na.asp

Bij ons in de buurt (oosten) is het redelijk normaal dat de verkopende makelaar zo'n bouwkundig rapport meelevert. Het kostte ons dan ook niets.
GVD! :( Zojuist via Ideal geld overgemaakt en er is 2 euro afgeschreven van mijn bankrekening maar kreeg een foutmelding te zien en uiteindelijk kreeg ik dus geen informatie. Nu ben ik bezig met het vidnen van een telefoonnummer waarmee ik ze kan bereiken. Kadasteronline = |:(

.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Met CC heb ik nooit problemen gehad.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Hoe snel denken jullie dat een hypotheek te verhogen is? ik bedoel we hebben per 03-07-2006 een hypotheek afgesloten van 181K bij de rabo. Toen we het huis kochten leek de keuken wel ok, en true het kan veel erger, maar nu we een half jaartje gebruik maken van de keuken bevalt hij steeds minder en we zouden toch heeeel graag wat anders willen. Maar als ik iets doe wil ik het ook direct goed doen... Dus zijn we voor een nieuwe keuken snel 15K kwijt.

Na hoeveel jaar denken jullie dat het mogelijk is om de hypotheek met 15K te verhogen?

overwaarde stelt na een jaar natuurlijk nog niet zoveel voor.... voordat we 15K overwaarde hebben zijn we minstens 5 jaar verders denk ik.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
quote:
Chaoss schreef op woensdag 13 december 2006 @ 22:38:
Hoe snel denken jullie dat een hypotheek te verhogen is? ik bedoel we hebben per 03-07-2006 een hypotheek afgesloten van 181K bij de rabo. Toen we het huis kochten leek de keuken wel ok, en true het kan veel erger, maar nu we een half jaartje gebruik maken van de keuken bevalt hij steeds minder en we zouden toch heeeel graag wat anders willen. Maar als ik iets doe wil ik het ook direct goed doen... Dus zijn we voor een nieuwe keuken snel 15K kwijt.

Na hoeveel jaar denken jullie dat het mogelijk is om de hypotheek met 15K te verhogen?

overwaarde stelt na een jaar natuurlijk nog niet zoveel voor.... voordat we 15K overwaarde hebben zijn we minstens 5 jaar verders denk ik.
Antwoord op de vraag hangt af van:
- De inschrijving (vaak wordt een hypotheek hoger ingeschreven, in jouw geval bijv 210.000. Dan hoef je voor een hypotheekverhoging niet weer naar notaris).
- De taxatiewaarde (is het huis op 181 getaxeerd of meer?)

Je hypotheekverstrekker/tussenpersoon kan je wel meer vertellen denk ik ;)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
hypotheek is hoger ingeschreven jah: 250K

huis is geen 181K waard.. we hebben het huis gekocht voor 170K wat ook ongeveer de taxatie waarde was begin dit jaar. de rest van het geld is gegaan naar belasting ed.

waarde van huisen is sowiezo een vreemd iets, wij wonen in een 2 onder 1 kap. onze buren, onder dezelfde kap dus, hebben hun huis nu voor 190K tekoop staan.

• Spyro_the_Dragon
Als je 15K wilt en je investeert die in je huis dan vindt een hypo-verstrekker dat vaak ook een waardeverhoging van je huis (misschien voor 10K). In dat geval is een verhoging van je hypotheek wel mogelijk.

En het verschil 171-190 kan natuurlijk door heel veel factoren bepaald worden: keuken :), badkamer, vloeren, staat van kozijnen etc etc etc.

Wij hebben ons huis verkocht voor 265, waar andere huizen in hetzelfde rijtje weggingen (maand of twee eerder) voor 235+240..... verschil? Keuken, compleet afgewerkt en geschilderd, netjes onderhouden en dat soort zaken.

Spyro_the_Dragon wijzigde deze reactie 14-12-2006 07:46 (47%)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Daniel
  • Registratie: juli 1999

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
Chaoss schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:05:
huis is geen 181K waard.. we hebben het huis gekocht voor 170K wat ook ongeveer de taxatie waarde was begin dit jaar. de rest van het geld is gegaan naar belasting ed.
De maximale hypotheek op het huis in huidige staat is dan 125% van 90% (executiewaarde) van 170k = 191.250 euro. Na plaatsing van de keuken zal het huis ook wel wat meer waard zijn, ruwweg de helft van de waarde van de keuken.
Taxatiewaarde wordt dan 178.000 euro, maximale hypotheek wordt 200.250. Je kunt dus 9000 euro extra lenen, er vanuitgaande dat je al je maximale hypotheek had. Om die 15 mille bij te kunnen lenen moet je huis iets meer dan 13 mille in waarde stijgen.

Overigens is alle rente van leningen die gebruikt worden voor (verbetering van) de eigen woning fiscaal aftrekbaar, dus niet alleen hypotheekrente. Je zou het dus ook nog buiten de hypotheek om kunnen regelen.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Stampertje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-08-2018

Stampertje

Gaat je nix aan

Als je ook Internetbankiert bij de Rabobank, kan je in ook on-line zien tot hoe hoog je je hypotheek zonder poespas kunt ophogen. Als er nog ruimte is, kan je het gewoon on-line regelen. Gewoon inloggen met je Random Reader, en dan op Hypotheek klikken.

Als dit niet voldoende is, zul je met taxatierapporten moeten gaan werken etc.

Living the American Dream

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-11 09:15

mutsje

Certified Prutser

quote:
Chaoss schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:05:
hypotheek is hoger ingeschreven jah: 250K

waarde van huisen is sowiezo een vreemd iets, wij wonen in een 2 onder 1 kap. onze buren, onder dezelfde kap dus, hebben hun huis nu voor 190K tekoop staan.
Je hypotheek hoger ingeschreven betekend gewoon dat je niet nog een keer naar de notaris hoeft te gaan om extra geld van de bank te krijgen.

Om je overwaarde te bepalen, nodig een paar makelaars uit om een verkooptaxatie te doen die is meestal gratis (informeer hier expliciet naar) heb ik ook gedaan toen ik mijn appartement wou verkopen en een reeele waarde bepaling wou weten. Je krijgt dan nog een telefoontje of je via hun wilt verkopen en dat wimpel je af.

• Cis
Voor de starters onder ons: Planet heeft wel wat aardige artikeltjes liggen met luchtige, maar nuttige informatie:
Bijvoorbeeld een verhaaltje van iemand die zijn eerste huis gaat kopen:
http://www.planet.nl/plan...ontentid=393990/sc=cec185

Op Planet staan overigens nog meer leuke artikels over huizen enzo :)

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 18:58
Vraagje met betrekking tot de volgende (koop) situatie:

Huis staat te koop voor 139.000 euro k.k. Na bezichtiging komen we er achter dat er eigenlijk _alles_ aan moet gebeuren. Vloeren, muren, keuken, badkamer, asbest op zolder, lek in een rookkanaal, elektriciteit die niet goed is aangelegd, oude boiler + CV en dakgoten die aan vervanging toe zijn. De koper van het huis wil geen taxatie of bouwtechnische keuring laten uitvoeren en doet een bod van 126.000 euro.

Is dit niet een veel te hoog bod :?

Ik ben toch malle pietje niet!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Waarom geen bouwtechnische keuring? Lijkt me in zo'n geval wel nuttig, omdat je daarmee goed kan onderhandelen.
(Zorg dat je bij de keuring aanwezig kan zijn, zoals die van VEH.)

Prijs is lastig in te schatten, natuurlijk (grootte, locatie, kamers, etc. onbekend).

• TDB
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14:36
quote:
The Legend schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:46:
De koper van het huis wil geen taxatie of bouwtechnische keuring laten uitvoeren en doet een bod van 126.000 euro.

Geen taxatie of bouwtechnische keuring laten uitvoeren ??? Simpel:niet kopen !!! Hier krijg je anders gelazer mee.

PSN: TDBtje

• André

André

Analytics dude

Voor 13.000 kun je aardig wat opknappen natuurlijk, helemaal als je handig bent. Maar een huis in zo'n toestand zonder bouwtechnische keuring is niet echt verstandig.

• The Legend
De persoon in kwestie kan alles wel zelf dus dat scheelt een bult, waarom geen bouwtechnische keuring is mij ook een raadsel maar goed het is dan ook niet mijn geld :P

Probleem bij een openingsbod is toch ook dat er daarna pas onderhandeld wordt, dus ik vond het nogal een hoog startbod. Woonopp. is 100m2 en inhoud 270m3 volgens mij. Maar goed, bod is al gedaan geloof ik dus ik ben erg benieuwd.

• Dutch_guy
  • Laatst online: 19-11 17:25

Dutch_guy

WYSIWYG

Valt niets over te zeggen, misschien was de verkoopprijs al aan de lage kant, gezien alle gebreken ?

Hou wel rekening met een flinke som geld om e.e.a. op te knappen. Lijkt mij sterk dat je alles zelf gaat doen.

Pay peanuts get monkeys !

• Bigfoot
quote:
The Legend schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:46:
Vraagje met betrekking tot de volgende (koop) situatie:

Huis staat te koop voor 139.000 euro k.k. Na bezichtiging komen we er achter dat er eigenlijk _alles_ aan moet gebeuren. Vloeren, muren, keuken, badkamer, asbest op zolder, lek in een rookkanaal, elektriciteit die niet goed is aangelegd, oude boiler + CV en dakgoten die aan vervanging toe zijn. De koper van het huis wil geen taxatie of bouwtechnische keuring laten uitvoeren en doet een bod van 126.000 euro.

Is op zich allemaal geen ramp, kost ca. 25 a 40 K euro als je het laat doen. Belangrijk is dat de basis van het huis wel goed is, dus goede fundering, geen rotte balken, geen houtworm/ boktor. Houtwerk buiten ok.

• The Legend
Asbest blijkt mee te vallen, rest wordt allemaal zelf gedaan behalve misschien de dakgoot vervangen. Geen idee of je dat uberhaupt zelf kan doen :P

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Weet iemand toevallig op een aannemer zich houden aan regels voor oplevering met betrekking tot bekendmaking?

Dus is er een mimimum aantal dagen/weken waarin de aannemer moeten kunnen aangeven wanneer het huis opgeleverd zal worden? Dat is namelijk erg handig voor leveringen van meubels etc.....

Kate Bush

• André

André

Analytics dude

Dat is bij ons nieuwbouw project als volgt geregeld: op het moment dat de begane grond vloer ligt gaat de teller af. De oplevering moet dan officieel binnen 200 werkbare dagen (ongeveer 14 maand) gebeurd zijn. En de periode waarin wij gemeld krijgen dat de echte oplevering plaats zal vinden is 3 weken van te voren.

En dat is best kort aangezien de keukenboer het eigenlijk 6 weken van te voren al wil weten.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

quote:
André schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:42:
Dat is bij ons nieuwbouw project als volgt geregeld: op het moment dat de begane grond vloer ligt gaat de teller af. De oplevering moet dan officieel binnen 200 werkbare dagen (ongeveer 14 maand) gebeurd zijn. En de periode waarin wij gemeld krijgen dat de echte oplevering plaats zal vinden is 3 weken van te voren.

En dat is best kort aangezien de keukenboer het eigenlijk 6 weken van te voren al wil weten.
Ja, dat probleem loop ik nu tegen aan. Er werd gezegd dat er gestreefd werd naar 4 weken. Nu het voor mij nadert heb ik gebeld. Maar toen werd er opeens gezegd: 'we hebben 2 weken.' Vroeg me af of dat wettelijk geregeld is? 2 weken is namelijk erg kort.

Kate Bush

• Mr Knowitall
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 05-03 13:52
quote:
FrankGuthrie schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:34:
[...]

Ja, dat probleem loop ik nu tegen aan. Er werd gezegd dat er gestreefd werd naar 4 weken. Nu het voor mij nadert heb ik gebeld. Maar toen werd er opeens gezegd: 'we hebben 2 weken.' Vroeg me af of dat wettelijk geregeld is? 2 weken is namelijk erg kort.
Dat staat als het goed is wel in het koopcontract.

So?

• Canaria
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:13

Canaria

4313-3581-4704

quote:
FrankGuthrie schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:58:
Weet iemand toevallig op een aannemer zich houden aan regels voor oplevering met betrekking tot bekendmaking?

Dus is er een mimimum aantal dagen/weken waarin de aannemer moeten kunnen aangeven wanneer het huis opgeleverd zal worden? Dat is namelijk erg handig voor leveringen van meubels etc.....
Dat is ook handig voor de koper van het 'oude' huis :)
Ik heb afgelopen maand samen met m'n vriend een 4 jaar oud huis gekocht.
Het nieuwbouwhuis van de verkoper wordt naar verwachting op 1 april opgeleverd en een maand na de oplevering kan de overdracht van zijn 'oude' huis plaatsvinden. De richtdatum is echter alvast een maand later bepaald. Mocht die niet gehaald worden, dan horen we dat minimaal een maand van tevoren, ik denk dus dat de verkoper ook minimaal een maand van tevoren de opleverdatum van z'n nieuwe woning te horen krijgt van de aannemer.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• breagor
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:49
Bij ons was ht ook officieel 2 weken (is de gangbare termijn)...echter de meeste aannemers (ook die van ons) melden het 4 weken van te voren

• Griffen
  • Laatst online: 30-11-2012
Is het mogelijk voorlopige teruggraag aan te vragen over de rentekosten die gekoppeld zin aan een nieuwbouw woning tjidens de bouw?

• ljt
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15-11 11:00

ljt

Family Guy

Bij ons nieuwbouw huis gaat de teller idd ook lopen als de vloer ligt. Staat ongeveer een jaar voor. 2 weken is wel de standaard termijn, staat ook in mijn koopcontract. Maar buiten dat om geeft elke partij wat anders aan.

Volgens het koopcontract is het november, volgens de notaris is het augustus en de aannemer noemt zelfs januari 2008. Das inderdaad lastig met levering van keuken en meubels enz...

Maargoed, het blijft een kwestie van afwachten en zelf een beetje in de gaten houden hoe het vordert. Zo kun je het misschien zelf een al een beetje inschatten wanneer de oplevering is.

Maar het goede nieuws voor mensen die op hun nieuwe huis wachten...........het winterweer valt mee dus er kan goed doorgebouwd worden 8) :*)

I5 4670 @ 4.4 ghz | EVGA FTW GTX1070 |8 GB 1822mhz DDR3|Samsung 830 SSD|

• Cis
13 februari wordt de grote dag. Mijn allereerste echte, zelf afspraak gemaakte, bezichtiging :)
Een vraagje: wat zijn dingen die je doet, en niet doet, op zo'n eerste bezichtiging?
- Foto's maken?
- Aantekeningen maken?
- Van te voren opschrijven wat je sowieso (niet) wilt aantreffen?
- Bij de buren vragen hoe de buurt / buren bevallen?

Is er ergens een lijstje te vinden waar dit soort dingen staan beschreven? Of kan iemand mij wat tips geven? :)

• Aladeen
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 26-12-2014
quote:
Cis schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:15:
13 februari wordt de grote dag. Mijn allereerste echte, zelf afspraak gemaakte, bezichtiging :)
Een vraagje: wat zijn dingen die je doet, en niet doet, op zo'n eerste bezichtiging?
- Foto's maken?
- Aantekeningen maken?
- Van te voren opschrijven wat je sowieso (niet) wilt aantreffen?
- Bij de buren vragen hoe de buurt / buren bevallen?

Is er ergens een lijstje te vinden waar dit soort dingen staan beschreven? Of kan iemand mij wat tips geven? :)
ik heb onlangs ook mijn eerste bezichtinging gehad en stond binnen 5 minuten weer buiten.

kijk naar de keuken en badkamer, kijk of je lekkages ziet, of de vloeren netjes zijn afgewerkt. verder kan je foto`s maken in het geval deze nog niet online staan. je krijgt zowiezo een boekje mee hierin staan vaak ook de foto`s.

Aladeen wijzigde deze reactie 04-02-2007 14:32 (3%)

i5 3570K @ 4,6Ghz cooled by Scythe Mugen 3 | MSI Z77-G45 | XFX Radeon HD7950 Black DD @1100Mhz | Crucial M4 128GB + 2TB | 8GB Corsair Vengeance LP | Logitech G510 | MadCatz RAT 7 | LG IPS277L-BN

• André

André

Analytics dude

Mwah, 5 minuten is wel heel kort. Je wil de algehele staat van alle zaken weten. Je wilt zien hoe groot de kamers zijn, wat hun uitzicht is. Wat voor vloeren er in liggen, enz. Wat je allemaal aan moeten pakken en wat niet.

De 4 punten die je noemt zijn dan ook prima punten. Alleen foto's maken kan gevoelig liggen aangezien je in iemand anders zijn huis staat. De buurt verkennen zou ik voor of na de bezichtiging doen.

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Toen wij een bezichtiging hadden van ons huidige huis, had de verkopende makelaar een kopietje van een bouwtechnisch rapport klaar. We zijn de woning toen kamer voor kamer doorgelopen en de makelaar lichtte de constateringen van het bouwrapport puntsgewijs toe. Ik had nog een kladblok meegenomen om wat aantekeningen te maken, maar dat was eigenlijk niet nodig.

Erg informatief, na de bezichtiging hadden we een behoorlijke indruk van de staat van de woning. Ook mochten we een kopietje van dit bouwrapport houden om thuis nog even rustig door te nemen.

Al met al duurde de bezichting een klein half uur. Na de bezichtiging zijn mijn vriendin en ik de buurt nog even rondgelopen en even gelet op de staat van onderhoud van de overige woningen en tuinen. Dit kan een indicatie zijn in wat voor soort buurt je komt te wonen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• L-VIS
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-11 17:06
quote:
Question Mark schreef op zondag 04 februari 2007 @ 15:29:
Al met al duurde de bezichting een klein half uur. Na de bezichtiging zijn mijn vriendin en ik de buurt nog even rondgelopen en even gelet op de staat van onderhoud van de overige woningen en tuinen. Dit kan een indicatie zijn in wat voor soort buurt je komt te wonen.
Ja dit is idd een goeie. Wat ik zelf ook deed was om ff door de buurt te rijden buiten kantoor tijden. Zo'n bezichtiging is toch vaak tijdens werktijden, en dan is het vaak erg rustig. Een keer op zaterdag avond, of zondag ochtend/middag langsrijden kan ook een goede indruk geven om de buurt te verkennen.

Gamertag

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:43

BazzH

Kei-goed...

quote:
L-VIS schreef op maandag 05 februari 2007 @ 10:41:
[...]

Ja dit is idd een goeie. Wat ik zelf ook deed was om ff door de buurt te rijden buiten kantoor tijden. Zo'n bezichtiging is toch vaak tijdens werktijden, en dan is het vaak erg rustig. Een keer op zaterdag avond, of zondag ochtend/middag langsrijden kan ook een goede indruk geven om de buurt te verkennen.
Zeker heel verstandig om te doen. Voordat ik mijn appartement kocht, ben ik er ook meerdere keren langsgeweest. 1x samen met mijn ouders op de dag van de bezichtiging, 1x op de fiets vanuit het werk (Ik was die dag om 5 uur klaar. 26 kilometer later, rond etenstijd dus, was ik er.)en 1x met het OV wat later op de vrijdagavond. Dan heb je wel een redelijk beeld.

Think smart........ Act stupid........

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
quote:

hadje neit de mogelijkheid om een keuken en/of sanitair bij een keukenboer te kopen die samenwerkt met het bouwbedrijf zodat de keuken er zonder problemen voor oplevering in kan? keuken bestellen en plaatsen in 3 weken is lastig... levertijd van een beetje keuken is al langer dan dat.

wat hierboven staat over bezichtigingen: kladblok meenemen is niet handig, een betje makelaar geeft je bij de bezichtiging een mooi boekje waar alle info en foto's instaan... sowiezo moet de makelaar je op alle gebreken van het huis wijzen en/of ze moeten in het koopcontract oid staan... blijkt dat er NA de koop nog ernstige gebreken zijn die geen mens genomed heeft dan kunje dat op verborgeng ebreken schuiven die de vorige eigenaar nog moet aanpassen.

maar gewoon goed kijken is het belangrijkste: staat van de kozijnen en deuren.(vooral aan de buitenkant duh :+ ), zoek naar vochtplekken in/op de wand en vloer, zoek naar lekkages op zolder. controleer de CV-ketel op lekkages ben e van plan de huidige keuken te houden, tsjek die dan ook goed of alles nog rechthangt ed. zelfde geld voor vloeren wilje de huidige (houten) vloer houden tsjek die dan op beschadigingen en afwerking.

z

Chaoss wijzigde deze reactie 05-02-2007 16:19 (35%)

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

De eerste bezichting hebben wij altijd gebruikt om een eerste indruk te krijgen. Het verschilt een beetje per huis, maar je kijkt grofweg naar de dingen die je eigenlijk al op funda had willen zien:

- Hoe groot is het huis, hoe groot zijn de kamers, indeling, etc.
- Hoe is de lichtval, het uitzicht
- Wat is de algehele staat van onderhoud, welke dingen moeten worden aangepakt
- Wat is de kwaliteit van van keuken, douche, elec. installatie
- Wat is de kwaliteit van schilderwerk, vloeren, plafonds, etc.
- Buurt, buren, trappenhuis, etc.

Bij een tweede bezichtiging kijk je veel specifieker. Dan heb je ook al beetje in je hoofd hoe je zou willen inrichten. Je kijkt dan naar bijvoorbeeld:

- Werkt alles? (kranen, hang- en sluitwerk, apparatuur en installaties, etc.)
- Details schilderwerk, elec. installatie (plaats stopcontacten), etc.
- Wat valt er over te nemen?
- Exacte maten

Kortom: De eerste bezichtiging is de hoofdvraag "wil ik dit huis hebben", de 2e bezichting meer "als ik dit huis wil hebben, wat moet ik er dan nog aan doen, en wat voor gevolgen heeft dat voor de prijs"

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

quote:

Wil je er dan meteen de volgende dag in? 3 weken om wat te schilderen, vloeren te leggen, etc. voordat de keuken komt is toch niet zo'n probleem?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
@pooh, wij hebben een dag na de eerste bezichtiging al een bod uitgebracht :+ 2 bezichtigingen is op zich niet nodig het is maar wat je zelf wilt.

Chaoss wijzigde deze reactie 05-02-2007 16:21 (6%)

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

quote:
Chaoss schreef op maandag 05 februari 2007 @ 16:21:
@pooh, wij hebben een dag na de eerste bezichtiging al een bod uitgebracht :+ 2 bezichtigingen is op zich niet nodig het is maar wat je zelf wilt.
Dat kan natuurlijk ook. Maar wij hebben stuk of 10 woningen bekeken, en ook niet allemaal met z'n 2en, en ik had echt geen zin om in elk van die woningen elke kraan en stopcontact enzo te controleren op z'n werking.

2e bezichtiging vond ik wel erg prettig, zeker omdat makelaars dan ook flink meer tijd voor je nemen. En vrij veel eerste bezichtigingen waren met meerdere kijkers tegelijk, dan wordt 't allemaal wel wat oppervlakkiger.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
moet zeggen dat ik ook niet elk stopcontact en kraan gecontroleerd heb .... ben er vanuit gegaan dat die werkten :+ wij hebben 2 huizen bekeken en in beide gevalleen waren we de enige bezoekers.... geloof dat we er bij beide huizen 20-30 min over gedaan hebben.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

quote:
Chaoss schreef op maandag 05 februari 2007 @ 16:28:
moet zeggen dat ik ook niet elk stopcontact en kraan gecontroleerd heb .... ben er vanuit gegaan dat die werkten :+ wij hebben 2 huizen bekeken en in beide gevalleen waren we de enige bezoekers.... geloof dat we er bij beide huizen 20-30 min over gedaan hebben.
Hangt misschien ook een beetje af van de ouderdom van een woning. Wij zochten een appartement in een jaren-30 wijk in Amsterdam, en dan wil je echt dingen als kranen wel even controleren. De 2e bezichtiging duurde bij ons 45 minuten ofzo, maar toen had ik ook heel duidelijke lijst van welke dingen er precies vervangen/veranderd moesten worden. Daar kun je dan weer een prijs aanhangen, en zo vergelijken. Wij twijfelden tussen 2 woningen, waarvan 1 prima in orde was, en 1 waar vrij veel aan moest gebeuren. Dan is 't handig als je kunt inschatten wat al die kleine dingetjes bij elkaar kosten.

edit: En ik geef gewoon niet graag 2 ton uit aan iets dat ik maar een keer een halfuurtje bekeken heb. Bij een tweede keer kijken zie je heel andere dingen, vooral omdat je niet meer 'blij verrast' bent door dingen als 't uitzicht, de ruime woonkamer of de wel heel mooie keuken.

Pooh wijzigde deze reactie 05-02-2007 16:45 (12%)

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
daar geef ik je wel gleijk in, 2x kijken is in veel gevallen beter!

ons huis is van '91 toen we hem kochten dus 15 jaar oud, is voor een huis niet echt oud. gebreken waren er ook bijna niet.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Wat heb je naast je huis aan verzekeringen nodig? Voor je huis moet je minimaal opstal en inboedel hebben, maar ik zie ook aansprakelijksheids, glas, rechtsbijstand verzekeringen etc... Wat is wijsheid om te nemen?

Kate Bush

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

quote:
Chaoss schreef op maandag 05 februari 2007 @ 16:11:
[...]
sowiezo moet de makelaar je op alle gebreken van het huis wijzen en/of ze moeten in het koopcontract oid staan... blijkt dat er NA de koop nog ernstige gebreken zijn die geen mens genomed heeft dan kunje dat op verborgeng ebreken schuiven die de vorige eigenaar nog moet aanpassen.
Zo zwart/wit is het volgens mij niet. Voor een verborgen gebrek gaat dit inderdaad op, maar vergeet niet dat een koper ook een onderzoeksplicht heeft naar evt gebreken. Gebreken die "zichtbaar" zijn, vallen volgens mij niet onder de definitie verborgen gebrek.

Blijkt na aankoop dat bv. je kozijnen verrot zijn, maar dat dit wel duidelijk zichtbaar was, dan is het maar de vraag of de verkopende partij hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden.

Vaak wordt aangeraden om dan ook een aankoopkeuring te laten uitvoeren.

Informatie- en onderzoeksplicht

Question Mark wijzigde deze reactie 09-02-2007 08:12 (4%)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

quote:
FrankGuthrie schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 01:57:
Wat heb je naast je huis aan verzekeringen nodig? Voor je huis moet je minimaal opstal en inboedel hebben, maar ik zie ook aansprakelijksheids, glas, rechtsbijstand verzekeringen etc... Wat is wijsheid om te nemen?
Wij hebben opstal (daar zit glas geloof ik al in) en inboedel. Opstal heb je echt nodig voor als je huis affikt; bij huur is bv. alleen inboedel voldoende, opstal is voor de woningbouwvereniging.

Verder hebben we ook aansprakelijkheid en rechtsbijstand, maar dat heeft niet zozeer met het huis te maken.

• Mr Knowitall
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 05-03 13:52
quote:
FrankGuthrie schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 01:57:
Mr Sleeves zegt het al in grote lijnen, nog iets uitgebreider hier.

Inboedel zijn in feite al je bezittingen, die 'los' in een woning zitten. Als het goed is heb je die verzekering nu ook al, want dit is het risico wat je hebt als eigenaar van de spullen. Een opstalverzekering is voor het huis als casco object, dus dit vergoedt schade als het huis bijvoorbeeld affikt, dit risico is voor de eigenaar van een pand. Een glasverzekering is vaak een optie bij een opstal. Dit vergoedt glasschade, wat normaal wordt uitgesloten.

Een aansprakelijkheidsverzekering staat helemaal los van een huis, maar wordt vaak gelijk gesloten met een inboedel / opstal verzekering. Hier gaat het om de aansprakelijkheid van jou als persoon ten opzichte van andere personen. Een voorbeeld is als je iets kostbaars bij anderen kapot maakt (uiteraard per ongeluk).

Rechtsbijstand in principe ook los van een koophuis, al worden ze ook vaak in combinatie aangeboden. Je kan een rechtsbijstandverzekering gebruiken op het moment dat jij een conflict hebt met iemand. Bijvoorbeeld met een winkel over garantie, of met een aannemer over geleverd werk.

Wat is dus verstandig om af te sluiten:
-inboedelverzekering
-opstalverzekering
-aansprakelijkheidsverzekering

De glas- en inboedelverzekering kunnen nuttig zijn, maar dat is erg afhankelijk hoeveel waarde je er aan hecht. Glasverzekering is over het algemeen niet heel duur. Een rechtsbijstandverzekering is wel een stuk duurder, daar staat tegenover dat mocht je een conflict krijgen, je geen advocaatkosten meer hebt.

Hopelijk helpt dit een beetje

So?

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Mijn rechtsbijstandverzekering kost 17 euro per maand, maar daar zit wel alles in op scheiding na (en aangezien het per gezin wordt afgesloten is mijn tegenpartij bij een scheiding er ook niet voor verzekerd ;) ). Maar dus wel verkeer, huis, buren, arbeid en de rest.. zelfs in het buitenland geloof ik.
Na een paar verkeersongelukken (van mijn vriendin; verder allemaal gewonnen gelukkig), een verborgen gebrek (ook opgelost, maar kon achteraf waarschijnlijk beter) en een vloer op de begane grond die niet goed is (nog niet opgelost), leek het me wel verstandig.

• FaceDown
  • Laatst online: 21-03-2018

FaceDown

Storende factor.

Overlijdensrisicoverzekering? Op het moment dat jij of je partner overlijdt, dan worden de maandlasten voor de nabestaande dubbel zo hoog, zo niet hoger. Een overlijdensrisicoverzekering vangt dit af.

Groetjes, FaceDown.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Overlijdensrisicoverzekering hebben we niet; in plaats daarvan hebben we een levenhypotheek (is gewoon een spaar/belegging met een levensverzekering ingebouwd).
Als één van ons mocht overlijden, dan wordt het niet-aflossingsvrije deel afgelost en blijft er een aflossingsvrije hypotheek van €105.000 over. Dat is in ons geval 380 euro per maand bruto. Dat is wel op te brengen.

MrSleeves wijzigde deze reactie 09-02-2007 10:33 (10%)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

quote:
Mr Knowitall schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 10:21:
[...]

Mr Sleeves zegt het al in grote lijnen, nog iets uitgebreider hier.

Inboedel zijn in feite al je bezittingen, die 'los' in een woning zitten. Als het goed is heb je die verzekering nu ook al, want dit is het risico wat je hebt als eigenaar van de spullen. Een opstalverzekering is voor het huis als casco object, dus dit vergoedt schade als het huis bijvoorbeeld affikt, dit risico is voor de eigenaar van een pand. Een glasverzekering is vaak een optie bij een opstal. Dit vergoedt glasschade, wat normaal wordt uitgesloten.

Een aansprakelijkheidsverzekering staat helemaal los van een huis, maar wordt vaak gelijk gesloten met een inboedel / opstal verzekering. Hier gaat het om de aansprakelijkheid van jou als persoon ten opzichte van andere personen. Een voorbeeld is als je iets kostbaars bij anderen kapot maakt (uiteraard per ongeluk).

Rechtsbijstand in principe ook los van een koophuis, al worden ze ook vaak in combinatie aangeboden. Je kan een rechtsbijstandverzekering gebruiken op het moment dat jij een conflict hebt met iemand. Bijvoorbeeld met een winkel over garantie, of met een aannemer over geleverd werk.

Wat is dus verstandig om af te sluiten:
-inboedelverzekering
-opstalverzekering
-aansprakelijkheidsverzekering

De glas- en inboedelverzekering kunnen nuttig zijn, maar dat is erg afhankelijk hoeveel waarde je er aan hecht. Glasverzekering is over het algemeen niet heel duur. Een rechtsbijstandverzekering is wel een stuk duurder, daar staat tegenover dat mocht je een conflict krijgen, je geen advocaatkosten meer hebt.

Hopelijk helpt dit een beetje
Heel erg duidelijk verhaal, bedankt _/-\o_ . Ik heb de verzekeringen nog niet, ga uit het ouderlijke huis op mezelf :)

Kate Bush

• marko77
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07-04 11:03
Ik ben me op dit moment ook aan het oriënteren op de huizenmarkt.

Ik vraag me af wat een beetje een 'vuistregel' is om aan te houden bij het openingsbod. Ik dacht dat het bij huizen tussen de 160-200k ongeveer 10k onder de vraagprijs is, maar ik lees in dit topic al verhalen waar dat absoluut niet zo is.
Zo bood Ghostwalker bijna 165 voor een vraagprijs van 192,5 om uiteindelijk op 180k te eindigen.

Is het slim om gewoon 'erg' laag te beginnen en dan omhoog werken?

Ik ga wellicht een woning bekijken die 174,5 vraagt, en mocht deze me bevallen dan zit ik er aan te denken om een bod van 165 te doen, maar uit de ervaringen van mensen uit dit topic kan ik denk ik beter 160 of zelf 155 bieden.

Wat houden jullie aan? of nog beter hoe hebben de huidige huizenbezitters geboden?

Mijn rig

• flashin
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 31-08-2018
Het bieden hangt allemaal af van factoren.

- populair huis/wijk/streek?
- populaire prijsklasse?
- staat het al lang te koop?

Daar moet je eerst naar kijken voor je kan weten wat de reactie op je bod zal worden. In amsterdam werd het huis van mijn oom zo vaak bekeken en bezocht dat het uiteindelijk 10k (voor 325k verkocht) boven zijn originele vraagprijs kwam, is misschien een unieker geval, maar het kan allemaal.

edit: overigens 100% winst in 10 jaar tijd :P, nogal een goede koop zeg maar.

flashin wijzigde deze reactie 11-02-2007 19:40 (39%)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

quote:
flashin schreef op zondag 11 februari 2007 @ 19:38:
edit: overigens 100% winst in 10 jaar tijd :P, nogal een goede koop zeg maar.
Dat zie je verkeerd. De rest van de huizenprijzen is met dezelfde percentage gestegen, tel uit je winst.

Kate Bush

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
FrankGuthrie schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:08:
[...]
Dat zie je verkeerd. De rest van de huizenprijzen is met dezelfde percentage gestegen, tel uit je winst.
Ja maar het blijft 100% winst. Als je het huis niet gekocht had dan had je niks verdiend.Je kan natuurlijk ook gewoon blijven huren maar dan weet je zeker dat je niks verdient ( of verliest als de huizenmakt wel een keer instort )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

quote:
FrankGuthrie schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:08:
[...]

Je vermogen is met 100% toegenomen. Alleen zit het in het huis, maar zodra je dat verkoopt, zonder een nieuwe te kopen (emigratie, dodelijke ziekte, intrekken bij nieuwe partner, en 100den andere voorbeelden) het je meer geld. Oke, je moet de inflatie er vanaf trekken, maar dan nog is het een goede investering.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• marko77
quote:
flashin schreef op zondag 11 februari 2007 @ 19:38:
Het bieden hangt allemaal af van factoren.

- populair huis/wijk/streek?
- populaire prijsklasse?
- staat het al lang te koop?
Ik begrijp dat je dat soort factoren mee moet nemen, met name hoe lang een woning al te koop staat is denk ik vrij belangrijk en of de huidige eigenaren al een nieuwe woning hebben.

Toch zou ik graag wat 'ervaringen' van anderen hiermee terug zien, dat is denk ik altijd leerzaam :)

Mijn rig

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

quote:
marko77 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 22:16:
[...]
Ik begrijp dat je dat soort factoren mee moet nemen, met name hoe lang een woning al te koop staat is denk ik vrij belangrijk en of de huidige eigenaren al een nieuwe woning hebben.

Toch zou ik graag wat 'ervaringen' van anderen hiermee terug zien, dat is denk ik altijd leerzaam :)
Wij hebben in Lelystad een huis gekocht een jaar geleden. Het huis kostte 169.500. Er waren 2 kijkers en ze hadden nog een half jaar te gaan. Wij zijn toen begonnen op 160.000 om op 165.00 uit te komen. Het huis stond overigens nog niet erg lang te koop (en die mensen hadden nog 6 maanden de tijd. Het was overigens allemaal met 3 dagen geregeld (zat wel een weekend tussen)

• Spyro_the_Dragon
Ervaring met huis (ver)kopen: het weekend voor de overdracht (op maandag) van ons oude huis stopte de CV ketel met werken.... ai ai. Kopers aangeboden om reparatie te betalen en hun ons servicecontract "gegeven" (voor dit kalenderjaar).

Belden ze vandeweek (het zijn bekenden): ketel definitief kapot (15 jaar oud, we hadden ze gewaarschuwd dat het een oud beestje was) en moet vervangen worden. Betalen ze allemaal zelf. Oef :)

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

quote:
Spyro_the_Dragon schreef op maandag 12 februari 2007 @ 08:02:
Ervaring met huis (ver)kopen: het weekend voor de overdracht (op maandag) van ons oude huis stopte de CV ketel met werken.... ai ai. Kopers aangeboden om reparatie te betalen en hun ons servicecontract "gegeven" (voor dit kalenderjaar).

Belden ze vandeweek (het zijn bekenden): ketel definitief kapot (15 jaar oud, we hadden ze gewaarschuwd dat het een oud beestje was) en moet vervangen worden. Betalen ze allemaal zelf. Oef :)
Zolang je mensen er maar op wijst, dan is er niet veel aan de hand. Bovendien is een ketel van 15 jaar oud niet veel meer waard :) Wij hadden het trouwens ook, de oude bewoners hadden iets op de vloer (hout) laten vallen. Hadden al iemand langs laten komen, maar die kon het niet direct maken, zou ongeveer 100 euro kosten, dat hebben wij toen minder betaald aan een kast die we overnamen...

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

quote:
marko77 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 22:16:
[...]

Bij ons in het dorp is de vraag erg hoog in onze prijscategorie (200.000 - 250.000) en er wordt niet gebouwd op het moment.
We zijn inmiddels een half jaartje serieus op zoek. Een tijd terug liep al een koop mis door een onbetrouwbaar sujet van een verkopend makelaar. Twee weken terug kwamen we iets tegen wat helemaal onze smaak was, en ook nog "af". Er hoeft niks aan verbouwd te worden en ook de keuken en badkamer zijn zgan en naar onze smaak. Het was donderdag op internet geplaatst en we zagen het 's avonds. Vrijdagochtend hebben we meteen gebeld voor een afspraak, vrijdagmiddag om 16.30. Meteen daarna zou er nog een stel komen kijken, dus we wisten dat we snel moesten handelen (altijd vervelend voor de prijs als het huis ook nog pas een dag in de verkoop is). Affijn, de vraagprijs was 238.000, wij anderhalf uur na de bezichtiging een bod van 225.000 uitgebracht, omdat men geen optie wilde afgeven vanwege de korte tijd dat het huis in de verkoop was en de meteen al grote interesse. Die zelfde avond kregen we nog te horen dat het bod verworpen was, en er geen tegenbod kwam. We wilden niet meteen hoger bieden, maar konden er tot maandags over nadenken. Zo gezegd zo gedaan, maandags hebben we teruggebeld met een bod van 230.000 waarop we uiteindelijk een tegenbod van 236.000 ontvingen. Toen hebben we een afspraak met de makelaar gemaakt om het af te kaarten. Dit kan ik iedereen aanraden. Een telefonisch bod is zo verworpen, en een telefoongesprek zo beeindigd. Een gesprek is pas afgelopen als een partij de deur uitloopt. Uiteindelijk hebben we het afgekaart op 232.000.
Anekdote: De mensen die na ons kwamen kijken bleken later goede vrienden van ons te zijn. Zij hebben diezelfde avond om precies te zijn 6 minuten later gebeld om een bod te doen. Echter waren wij toen reeds in onderhandeling. Kudo's voor die makelaar dat hij het zo eerlijk heeft gespeeld, we hebben het vaak anders gezien inmiddels.

Groetjes, FaceDown.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Zeker goed gedaan, ook m.b.t. de korte tijd.

Bij ons was het andersom: huis stond al leeg en pas toen de vraagprijs van 237K naar 217K kwamen er geïnteresseerden. Er was zelfs al een deal, maar doordat die als voorwaarde dat ze de schuur wilden uitbouwen en daarvoor nog naar de gemeente moesten. Als wij hetzelfde of meer boden, zou het voor ons zijn.

Mijn voorspelling was 210K uiteindelijk. En toen wij 200K boden, zei de (verkopende) makelaar al (over de telefoon): we kunnen er lang of kort over praten, maar we doen direct een éénmalig eindbod van 210K.. Bingo dus.

• marko77
ik ga donderdag bij een woning kijken en de mogelijkheid bestaat dat ik nog diezelfde dag een bod ga doen.

Als ik het goed heb ben je tijden de 'bodfase' niet verplicht tot iets, pas na het opstellen en tekenen van de koopakte (en zelfs dan heb je nog 3 dagen bedenktijd).

Ik wil eventueel nog een bouwkundige keuring laten doen en ik vroeg me af wanneer het gangbaar is om dit te doen. Kun je dit gewoon doen nadat je eenbod hebt gedaan en de verkoper heeft dit geaccepteerd, of dien je dit eerder te doen?

Mijn rig

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

quote:
marko77 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:01:
Kun je dit gewoon doen nadat je eenbod hebt gedaan en de verkoper heeft dit geaccepteerd, of dien je dit eerder te doen?
Je kunt een bod doen wanneer je wilt, neem alleen wel ontbindende voorwaarden op. Bijvoorbeeld onder voorbehoud van financiering, en de evt. herstelkosten die voortkomen uit een nog uit te voeren bouwtechnische keuring niet hoger dan x euro.

Van de site van VEH:
quote:
Ontbindende voorwaarden
Met een ontbindende voorwaarde hebt u de mogelijkheid om van de koop af te zien als er zich bijzondere omstandigheden voordoen. Die voorwaarden moet u noemen bij het uitbrengen van het bod. Veelal worden ontbindende voorwaarden opgenomen in verband met de financiering, Nationale Hypotheek Garantie, het niet als bewoner van het appartement geaccepteerd worden, huisvestingsvergunning en een bouwkundige keuring. Een redelijke termijn om deze zaken te regelen is vijf weken.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het is het handigst om de bouwkundige keuring voor het tekenen van het koopcontract of in de bedenktijd plaats te laten vinden. Het rapport krijg je over het algemeen meteen mee (bij de Vereniging Eigen Huis in ieder geval wel) en dan kun je als het nodig is tenminste zonder gezeur ontbinden. Anders moet je in de koopakte laten opnemen dat de koop onder voorbehoud van bouwkundige keuring is, en omschrijven in welk geval van die ontbindende voorwaarde gebruik gemaakt zou mogen worden. Daar kun je nog wel eens discussie over krijgen.
In ons geval was dat als er voor meer dan 10.000 euro aan daadwerkelijke zwaarwegende bouwkundige gebreken gevonden zou worden. Nu was er sprake van onherstelbare schade aan de fundering dus dat was geen discussiepunt maar als je het niet helder omschrijft kan het wel eens zijn dat de verkoper niet akkoord gaat met je beroep op de ontbindende voorwaarden.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Wij hebben een kennis met zeer veel bouwkundige ervaring laten kijken voor 35 euro (!). Net zo goed en stukken goedkoper. Uiteindelijk bleek alles goed te zijn, op een paar kleinigheden na. We hadden een ontbindende voorwaarde opgenomen voor wanneer herstelwerkzaamheden 5.000 euro zouden overschrijden.

Groetjes, FaceDown.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

quote:
Daniel schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:06:
Het rapport krijg je over het algemeen meteen mee (bij de Vereniging Eigen Huis in ieder geval wel) en dan kun je als het nodig is tenminste zonder gezeur ontbinden.
Wij kregen het niet direct mee; voor het uitwerken had hij nog tijd nodig. En zjn handschrift was niet geweldig.

Overigens ben ik niet 100% tevreden over de keuring. De bedragen die VEH rekent zijn wel aan de lage kant, maar soms ook weer te hoog. Een ontbrekende leuning kostte 300 euro, maar dubbel glas ook, terwijl die rekening 900 euro wordt. De extra ventilatiegaten (hij had er twee achteraf niet ontdekt) berekende hij op 300, terwijl het met moeite 375 werd (één gat minder); eerdere offertes kwamen op 600 of hoger.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Een bouwdepot vraagje:

Stel je koopt een nieuwbouwhuis van 250.000 euro; met een hypotheek van 250.000 euro.

Bij het passeren van de hypotheek + grondoverdracht wordt de eerste periode betaald + de kosten van de grond bijvoorbeeld 50.000 euro. De resterende 200.000 wordt op een bouwdepot geplaatst waar je rente over ontvangt.

Wanneer je geen renteverlies tijdens de bouw meefinancieerd betaal je iedere maand dus al netjes je hypotheekrente.

Ondertussen wordt iedere maand netjes de verkregen rente op het bouwdepot bijgeschreven op het depot.

Enfin, bij de oplevering van het huis zou je bouwdepot op 0 (nul) uit moeten komen; echter vanwege de verkregen rente staat er bijvoorbeeld nog E5000 op; is dit gewoon vrij te boeken aangezien het niet over geleend geld gaat wat je in je huis zou moeten stoppen; maar gewoon netjes verkregen rente.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

quote:
Richard schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:06:
Een bouwdepot vraagje:

Stel je koopt een nieuwbouwhuis van 250.000 euro; met een hypotheek van 250.000 euro.

Bij het passeren van de hypotheek + grondoverdracht wordt de eerste periode betaald + de kosten van de grond bijvoorbeeld 50.000 euro. De resterende 200.000 wordt op een bouwdepot geplaatst waar je rente over ontvangt.

Wanneer je geen renteverlies tijdens de bouw meefinancieerd betaal je iedere maand dus al netjes je hypotheekrente.

Ondertussen wordt iedere maand netjes de verkregen rente op het bouwdepot bijgeschreven op het depot.

Enfin, bij de oplevering van het huis zou je bouwdepot op 0 (nul) uit moeten komen; echter vanwege de verkregen rente staat er bijvoorbeeld nog E5000 op; is dit gewoon vrij te boeken aangezien het niet over geleend geld gaat wat je in je huis zou moeten stoppen; maar gewoon netjes verkregen rente.
Volgens mij kan je niet positief uitkomen. Je betaald, naarmate de bouw vordert, meer rente dan dat je krijgt.

Kate Bush

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

quote:
FrankGuthrie schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 15:27:
[...]

Volgens mij kan je niet positief uitkomen. Je betaald, naarmate de bouw vordert, meer rente dan dat je krijgt.
Uh Nee; we betalen gewoon al sinds de overdracht van de Hypotheekacte de volledige hypotheek. Al de rente die we dus ontvangen op het bouwdepot zullen we aan het eind in de plus (+) eindigen.

• marko77
Net een bod gedaan op een leuke woning, gelukkig was ik de eerst bieder (kapers op de kust :o )

Ik ben 8k onder de vraagprijs gegaan, niet zo heel veel lager dan de vraagprijs omdat het huis scherp geprijsd is (ik heb o.a. kadaster gechecked, en het hele plaatje van deze woning goed bekeken).

wel wat ontbindende voorwaarden
-bouwkeuring (herstelwerkzaamheden +5.000 euro)
-financiering rondkrijgen
-een tweede bezichtiging, o.a. met mn vader en een goede vriend die in de bouw werkt :P

wordt spannend volgende week :*)

Mijn rig

• L-VIS
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-11 17:06
quote:
marko77 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:55:
Net een bod gedaan op een leuke woning, gelukkig was ik de eerst bieder (kapers op de kust :o )

Ik ben 8k onder de vraagprijs gegaan, niet zo heel veel lager dan de vraagprijs omdat het huis scherp geprijsd is (ik heb o.a. kadaster gechecked, en het hele plaatje van deze woning goed bekeken).

-bouwkeuring (herstelwerkzaamheden +5.000 euro)
-financiering rondkrijgen
-een tweede bezichtiging, o.a. met mn vader en een goede vriend die in de bouw werkt :P

wordt spannend volgende week :*)
Verstandig om die bouwkeuring als ontbindende voorwaarde op te nemen. Succes iig !

Gamertag

• flowerp
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
quote:
marko77 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:55:
[...]
Ik snap het niet helemaal, je hebt een 2de bezichtiging als ontbindende voorwaarde weten op te nemen? Wat houdt dat concreet in dan? Dat als die bezichtiging niet doorgaat, dat dan het voorlopige koopcontract ontbonden wordt, of dat als de 2de bezichtiging opeens toch niet bevalt dat dan de koop niet doorgaat?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Rac-On
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
quote:
flowerp schreef op zondag 18 februari 2007 @ 21:05:
[...]

Ik snap het niet helemaal, je hebt een 2de bezichtiging als ontbindende voorwaarde weten op te nemen? Wat houdt dat concreet in dan? Dat als die bezichtiging niet doorgaat, dat dan het voorlopige koopcontract ontbonden wordt, of dat als de 2de bezichtiging opeens toch niet bevalt dat dan de koop niet doorgaat?
volgens mij alleen een bod, met ontbindende voorwaarden. Wel zo duidelijk naar de verkopers dat je aangeeft waar je bod nog van afhangt

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

quote:
Rac-On schreef op zondag 18 februari 2007 @ 21:48:
[...]

volgens mij alleen een bod, met ontbindende voorwaarden. Wel zo duidelijk naar de verkopers dat je aangeeft waar je bod nog van afhangt
Ja, maar wat is de voorwaarde? Stel dat de verkopers het bod accepteren, op welke gronden kun je er dan onderuit? Die 2e bezichtiging als voorwaarde is inderdaad wel heel vaag.

Maargoed, ontbindende voorwaarden hebben tegenwoordig toch geen enkel nut meer. Je kunt zonder redenen er nog 3 dagen vanaf na 't tekenen van 't koopcontract, dus vantevoren redenen opgeven is alleen maar netjes, niet meer nodig. Lang leve de absurde Nederlandse regelgeving.

• marko77
Zoals het er staat is het inderdaad wellicht wat vaag.

Naar mijn mening ziet de woning er goed uit, maar mochten de personen die ik bij de tweede bezichtiging meeneem mij op andere gedachten brengen dan zie ik er vanaf. Dat heb ik dus ook afgesproken met de verkopende makelaar.

Wat pooh zegt is natuurlijk wel waar, dat je ook 3 dagen na het tekenen nog afstand kunt nemen. Het is in dit geval ook meer 'netjes' dan noodzaak.

marko77 wijzigde deze reactie 18-02-2007 22:27 (7%)

Mijn rig

• Spyro_the_Dragon
Nette afspraak denk ik. Vooral voor jou goed want je kunt er altijd onder uit. En je bent in onderhandeling/er is een bod op het huis dus de verkopers kunnen normaal gezien niet verkopen aan een ander....

• Bi-zonder
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
quote:
marko77 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 22:25:
Wat pooh zegt is natuurlijk wel waar, dat je ook 3 dagen na het tekenen nog afstand kunt nemen. Het is in dit geval ook meer 'netjes' dan noodzaak.
Fijne regeling ja.
Mijn huis is zo goed als verkocht, máár pas volgende week (verwachting a.s. vrijdag getekend koopcontract door alle partijen bij koper terug) vrijdagochtend ècht 100% zeker :X
*héél spannende anderhalve week - nu al buikpijn-* :')

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:17
In de UK is het nog veel erger. Daar kan je tot op de dag voor de overdracht nog afzien van koop of verkoop. Dat lijkt me helemaal frustrerend.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Is dat zonder boete? In NL kan je er ook wel vanaf; kost je alleen 10% van de koopsom.

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:17
zonder enige boete voor zover ik begreep van een collega van me die dit (tot 2 maal toe) heeft meegemaakt bij de verkoop van zijn huis.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:33

Rukapul

Moderator General Chat
Meer dan 1000 reacties alweer. Heeft iemand zin om een startpost te maken voor een deel 2?

Rukapul wijzigde deze reactie 19-02-2007 12:07 (49%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Hier verder dan maar. :)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:33

Rukapul

Moderator General Chat
Met dank aan MrSleeves gaan we verder in Ervaring met huis kopen deel 2
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True