Nee, lang niet iedereen weet wat er met een hypotheek wordt bedoeld en dát zorgt voor problemen. 
Er ontstaan misverstanden bij het zgn. 'meenemen van je hypotheek'. Als je denkt je hypotheek mee te kunnen nemen voel je je als gemiddelde burgerlul toch behoorlijk genaaid als je tóch weer voor 'diezelfde hypotheek' (die helemaal niet dezelfde hypotheek is!) notaris- en kadasterkosten moet ophoesten. 
Geloof me, ik werk in het notariaat en ik kom regelmatig door deze begripsverwarring een aantal (voor cliënten uitermate frustrerende) problemen tegen. 
Voorbeeld 1: de bank of de tussenpersoon geeft aan dat ze de hypotheek 'mee kunnen nemen' en dan komt die irritante notaris weer vertellen dat je tóch moet dokken voor die mee te nemen hypotheek. Ik zou me als cliënt zijnde in zo'n geval genaaid voelen. Niet door de bank/tussenpersoon maar wél door de notaris die blijkbaar z'n geld op die manier wil binnenhengelen.
Voorbeeld 2: Woning wordt verkocht en de bestaande hypotheek moet worden doorgehaald en daarbij veelal worden afgelost. Hiervoor wordt door het notariskantoor de betrokken bank schriftelijk op de hoogte gesteld. Er zijn meerdere banken (ABN AMRO Bank, Postbank) die hevig in de problemen komen als de cliënt wiens woning verkocht wordt een zgn. bankhypotheek heeft met een daaraan gekoppeld (bedrijfs)krediet. De betrokken hypotheekafdelingen kunnen in dat geval vaak geen hypotheek vinden omdat binnen die banken het begrip 'hypotheek' uitsluitend wordt gebruikt voor vaste leningen voor de financiering van een woning (annuïteiten, spaar-/beleggings- of levensverzekeringsvormen, dat soort) en hypotheken met een kredietfaciliteit worden daarbij niet als hypotheek aangemerkt. Ergo, de notaris krijgt totaal geen of totaal verkeerde cijfers voor de af te lossen hypotheek. Als er niet tijdig vóór de overdracht een correcte aflosnota is, heeft dit automatisch tot gevolg dat de betrokken notaris de te verkopen woning niet over 
mag dragen. Frustratie en stress alom bij zowel koper als verkoper. Het wordt nóg vervelender als de betrokken banken vervolgens gebeld worden om het probleem op te lossen: de desbetreffende bankmedewerkers zijn niet op de hoogte van het verschil tussen een hypotheek en een geldlening en blijven vaak categorisch volhouden dat verkoper geen hypotheek hééft bij de betrokken bank... 
Kijk, dat 'Den Gemiddelden Nederlander' juridisch jargon niet kent is over het algemeen geen enkel probleem, met dien verstande dat je moet accepteren dat bepaalde termen in het gewone spraakgebruik iets totaal anders kunnen betekenen dan de daadwerkelijke officiële betekenis. Maar van personen die werkzaam zijn in de betrokken sector (banken, tussenpersonen, makelaars en notarissen) moet je kunnen verwachten dat ze weten waar ze het op dit soort fundamentele punten over hebben en dat ze in staat zijn hun cliënten op een adequate en correcte wijze voor te lichten.
Een hypotheekrecht (kort: een hypotheek) is een pandrecht ten behoeve van een ander dan de eigenaar dat gevestigd is op een registergoed ter dekking van het van de bank geleende geld en wordt pas gevestigd door inschrijving van een afschrift (kopie) van de bij de notaris getekende hypotheekakte bij het kadaster. Het is leuk en aardig dat veel mensen denken dat het geleende geld de hypotheek is, maar dat is simpelweg niet waar en kan dus bij het zgn. 'meenemen' van de hypotheek voor onaangename verrassingen zorgen.
Ok, dat was 'm. 

edit:
Staat idd ook goed uitgelegd in bovengenoemde Wiki-link, met name het eerste stukje en de tekst onder het kopje 'Juridisch' geven duidelijk aan wat er aan de hand is.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...